Ik heb die ruzie dus meer met rvs . Bakt altijd beetje raar aan bij mij. Zeker icm olie.
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 19-11-2019 17:20 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 19-11-2019 17:20 ]
Dat dacht ik al, Ik heb ernaar gekeken echter kan ik beter de kookplaat die ik nu heb besteld aanhouden omdat er gewoon niet genoeg ruimte is voor een dedicated wok plek. ik neem aan dat ik dan beter gebruik kan maken van een wokpan met platte bodem ipv een wokring voor inductie. en dat voor een wok Plaatstaal nog altijd het beste is ook al heeft deze een platte bodem.Boudewijn schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:20:
Je rand zal niet lekker opwarmen en dat is wel belangrijk bij echt wokken. Als ik de keuze had zou ik voor zo'n kuilunit gaan.
[ Voor 15% gewijzigd door CheesePizza op 22-11-2019 13:02 ]
Plaatstaal is inderdaad wel een "must" omdat het heel snel bloedheet wordt. Ik heb er zelf ook een met platte bodem omdat mijn gasstel ook geen wokbrander heeft. Maakt voor het resultaat niet heel veel uit, al zal het op gas toch wel een stukje makkelijker gaan dan op inductie gok ik.CheesePizza schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:49:
[...]
Dat dacht ik al, Ik heb ernaar gekeken echter kan ik beter de kookplaat die ik nu heb besteld aanhouden omdat er gewoon niet genoeg ruimte is voor een dedicated wok plek. ik neem aan dat ik dan beter gebruik kan maken van een wokpan met platte bodem ipv een wokring voor inductie. en dat voor een wok Plaatstaal nog altijd het beste is ook al heeft deze een platte bodem.
Iets als dit of een goedkopere variant uit de toko als ze die hebben https://www.blokker.nl/p/...Oics6iN09ZO8aAiEcEALw_wcB
Ik denk dat ik inderdaad gewoon een plaatstale wok neem van de toko, ik neem aan dat die ook gewoon op inductie kunnen omdat het gewoon plaatstaal is. verder denk ik dat de zijkanten verwarmen inderdaad minder makkelijk gaat dan op gas dat las ik ergens, ik denk dus ook het wat langer duurt voordat de zijkanten zijn ingebrand.bvk schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:23:
[...]
Plaatstaal is inderdaad wel een "must" omdat het heel snel bloedheet wordt. Ik heb er zelf ook een met platte bodem omdat mijn gasstel ook geen wokbrander heeft. Maakt voor het resultaat niet heel veel uit, al zal het op gas toch wel een stukje makkelijker gaan dan op inductie gok ik.
Mijn pan nieuw:
[Afbeelding]
Nu na een half jaar:
[Afbeelding]
Je ziet dat ook de wanden al aardig beginnen te kleuren, of dit op inductie ook gebeurt kan ik je niet vertellen. Dit is een wok van de toko, kostte me € 20,- met een boven diameter van 33 centimeter en de bodem is 16 cm.
Die van BK ziet er aardig uit, maar is dus wel een stuk kleiner als die 25 cm de bovenmaat is en een tientje duurder.
Waarschijnlijk wel, wellicht dat @Boudewijn hier nog wat over kan zeggen?CheesePizza schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:40:
[...]
Ik denk dat ik inderdaad gewoon een plaatstale wok neem van de toko, ik neem aan dat die ook gewoon op inductie kunnen omdat het gewoon plaatstaal is. verder denk ik dat de zijkanten verwarmen inderdaad minder makkelijk gaat dan op gas dat las ik ergens, ik denk dus ook het wat langer duurt voordat de zijkanten zijn ingebrand.
Ik heb voor mijn De Buyers lijnzaadolie gebruikt, maar deze wok heb ik eigenlijk helemaal niet ingebrand en ben er gewoon mee gaan bakken.Kan ik voor het inbranden overigens gewoon gebruik maken van raapzaadolie ?
Geen ervaring mee maar ik verwacht van wel ja. Inductie werkt op een kleine afstand ook goed (leg maar eens een stukje hout tussen je pan en de plaat, je pan wordt prima warm). Echter is een wok zo krom dat die afstand snel groter wordt en inductie minder goed werkt verwacht ik. Plaatstaal is prima te gebruiken icm inductie dus daar zal het niet aan liggen.bvk schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:50:
[...]
Waarschijnlijk wel, wellicht dat @Boudewijn hier nog wat over kan zeggen?
[...]
Klopt, ik heb hier ook naar gekeken, echter zijn deze redelijk prijzig en nemen ze voor mij te veel ruimte in. Je kan het ook alleen voor de wokpan gebruiken en de keuken is al niet zo heel groot.begintmeta schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:37:
Er zijn ook concave inductieplaten voor woks.
[ Voor 6% gewijzigd door Hatsieflatsie op 01-12-2019 21:28 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Scherp, bij deze aangepast. Dank je.CyBeR schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:12:
Dat is 2x dezelfde link maar Tefal zou ik nooit voor gaan.
Ze zijn inderdaad afhankelijk van een laag en dat gaat gewoon minder lang mee. RVS, gietijzer of staal verslijten is gewoon een vak apart.bvk schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:51:
Er is op zich niets mis met anti aanbak pannen gebruiken, alleen is de kwaliteit meestal bagger en worden ze inderdaad misbruikt door er met scherpe dingen in te gaan roeren en ze in de vaatwasser te kiepen. Maar ook bij goed gebruik gaan ze gewoon minder lang mee dan plaatstaal of gietijzer.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 01-12-2019 23:36 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zie de post van @Gonadan en de quote van mij die hij aanhaalt. Ik heb zelf vorig jaar nog wel een Tefal gekocht van de Titanium lijn, maar dat was met een Jumbo spaaractie en betaalde ik geloof ik 15 Euro.Hatsieflatsie schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:27:
En waarom zou je dan niet voor Tefal gaan? Het enige wat ik weet, is dat in het verleden PFOA in hun teflonlaag zat, maar dat speelt al enige jaren niet meer, dacht ik?
[ Voor 5% gewijzigd door bvk op 01-12-2019 22:15 ]
De Tefal pannen bij Plus betreffen namelijk Tefal Delicia:franssie schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:56:
@Hatsieflatsie Als ik tussen die twee moet kiezen, koos ik voor de Tefal vanwege de kuiltjes (???). Het beetje boter dat je altijd toch gebruikt (ik tenminste, geeft ook smaak namelijk). Maar voor det geld koop je ook twee Ikea pannen die het ook gewoon doen.
De goedkope Tefal pannen zijn slecht, de duurdere kunnen goed zijn. Maar als de aanbieding bij Plus erg goed is kan je het proberen.
[ Voor 17% gewijzigd door Hatsieflatsie op 02-12-2019 00:55 ]
Brand jij die wok niet echt in ofzo? Ik doe mijn inbrandprocedure altijd een keer of 6 en smeer daarbij de hele wok in.bvk schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:23:
[...]
Plaatstaal is inderdaad wel een "must" omdat het heel snel bloedheet wordt. Ik heb er zelf ook een met platte bodem omdat mijn gasstel ook geen wokbrander heeft. Maakt voor het resultaat niet heel veel uit, al zal het op gas toch wel een stukje makkelijker gaan dan op inductie gok ik.
Mijn pan nieuw:
[Afbeelding]
Nu na een half jaar:
[Afbeelding]
Je ziet dat ook de wanden al aardig beginnen te kleuren, of dit op inductie ook gebeurt kan ik je niet vertellen. Dit is een wok van de toko, kostte me € 20,- met een boven diameter van 33 centimeter en de bodem is 16 cm.
Die van BK ziet er aardig uit, maar is dus wel een stuk kleiner als die 25 cm de bovenmaat is en een tientje duurder.
Nee, niet echt dus zoals je ziet. Maar één behandeling gegeven voor eerste gebruik in de gedachte dat het verder wel komt met het gebruiken van de pan.Boudewijn schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:49:
[...]
Brand jij die wok niet echt in ofzo? Ik doe mijn inbrandprocedure altijd een keer of 6 en smeer daarbij de hele wok in.
Hij is dan ook goed donker als je klaar bent.
Check. Mijn pitten zijn niet heet genoeg voor goed wokken dus ik laat dingen vaak wel eventjes kort liggen.bvk schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:02:
[...]
Nee, niet echt dus zoals je ziet. Maar één behandeling gegeven voor eerste gebruik in de gedachte dat het verder wel komt met het gebruiken van de pan.
Dit omdat je in tegenstelling tot een (De Buyer) koekenpan het gerecht niet stil laat liggen en je dus geen kans hebt op aanbakken.
[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 13-12-2019 17:05 ]
Ik heb zelf een Cuisinova, ook zonder emaillen laag. Maar ik maak er gewoon alles in, ook met wijn en andere zuren. Van een anti aanbak laag is dan ook geen sprake maar dat geeft ook niet voor de gerechten die je in zo'n pan maakt.defusion schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:58:
Ik heb ze allebei niet (wel een staub grillpan), maar zoveel kan er niet mis zijn aan een gietijzeren pan lijkt me. Maar een le creuset (of bijv. staub) heeft zover ik weet altijd een emaillen laag. Dat is eigenlijk het voornaamste verschil.
Zonder laag moet je beter weten hoe je zo'n ding gebruikt. Onderhoud, wat er wel en niet in mag, etc. Zelfde idee als plaatstaal vs rvs eigenlijk.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik gebruik de ft4.5-t met platte bodem regelmatig in de oven om brood te bakken. Is niet kapot te krijgen. Heb er geen ervaring mee op inductie.Raznov schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:28:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met Petromax pannen?
[ Voor 4% gewijzigd door 8088 op 15-12-2019 01:40 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Toevallig afgelopen paar pagina's paar keer over gehad.rolandos582 schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:17:
Iemand ervaring met de SENSUELL lijn van IKEA?
https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-grijs-80324543/
Liggen lekker in de hand en zwaar. Dat vind ik zelf erg fijn. Maar deze heeft bijvoorbeeld geen antiaanbaklaag dus hoe werkt dat dan met bakken?
Gewoon wat goede boter gebruiken en niet te snel willen keren of roeren maar pas als het uit zichzelf los laat van de pan.rolandos582 schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:17:
Iemand ervaring met de SENSUELL lijn van IKEA?
https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-grijs-80324543/
Liggen lekker in de hand en zwaar. Dat vind ik zelf erg fijn. Maar deze heeft bijvoorbeeld geen antiaanbaklaag dus hoe werkt dat dan met bakken?
Ah top! Die had ik even gemistdefusion schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:46:
[...]
Toevallig afgelopen paar pagina's paar keer over gehad.
Bijv.
defusion in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Maar vervangt dit jouw hele koekenpan, of te wel gebruik je deze pannen voor alles of zijn er nog wel dingen die je met een reguliere koekenpan doet?D.deJong schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:31:
[...]
Gewoon wat goede boter gebruiken en niet te snel willen keren of roeren maar pas als het uit zichzelf los laat van de pan.
Ik vind anti-aanbak ook wel handig voor het snelle werk, ik heb niet echt voorkeur.rolandos582 schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:49:
[...]
Ah top! Die had ik even gemist
[...]
Maar vervangt dit jouw hele koekenpan, of te wel gebruik je deze pannen voor alles of zijn er nog wel dingen die je met een reguliere koekenpan doet?
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Die kun je er trouwens afkrijgen met een zo fijn mogelijke schuurspons, been there done that (al was het bij mij op de onderkant na overkoken). Als nieuw wordt het niet meer maar als je tactisch met de ringen op de bodem meeschuurt dan is het resultaat zo slecht nog niet. Beter dan bruine aanslag. En ook beter dan nieuw kopen, zeker bij DeMeyereBoudewijn schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:33:
Olie aan laten bakken geeft nasty vlekken in de RVS demeyere van de baasvrouw.
[ Voor 4% gewijzigd door mekkieboek op 23-12-2019 21:24 ]
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Deze pan hoeft niet ingebrand te worden toch? Gewoon goed heet laten worden en dan iets terug laten koelen om te bakken?defusion schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:46:
[...]
Toevallig afgelopen paar pagina's paar keer over gehad.
Bijv.
defusion in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
[ Voor 11% gewijzigd door Skoebidoetje op 01-02-2020 15:25 ]
[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 12-01-2020 17:09 ]
ROG CROSSHAIR Hero 870E -Ryzen 9 7950X3D- Waterkoeling- 64 gig 6800mhz - Nitro+9070XT
Ja mooie gave post ventSkoebidoetje schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 00:06:
Ik heb ook pannen van de Buyer. Ik kook op inductie.
In het begin wat problemen gehad maar die zijn ondertussen van de baan. Kwestie is van je goed te informeren. Dit zijn mijn ervaringen:Voordelen van dergelijke pan:
- Het is niet zo dat er in een De Buyer pan niks meer aanbakt. Soms zie je wel eens wat aanbaksel in de pan. Op zich is dat niet erg. Ik zorg ervoor dat ik tijdens het bakken van het vlees steeds een kleine hoeveelheid water kook in een snelkoker. Als ik het vlees uit de pan gehaald heb, giet ik onmiddellijk het kokend water in de pan en met een houten lepel of spatel maak ik de eventuele braadresten los.
- De pan inbakken op een inductieplaat is niet evident. Daarom heb ik mijn toevlucht genomen tot de oven-techniek. Je smeert arachide-olie, lijnzaadolie of zonnebloemolie in de pan. Je doet dit in een dunne laag. Eenmaal de laag aangebracht, wrijf je met een stukje keukenpapier de olie weg. Je krijgt dan de indruk dat alle olie weg is maar dit is niet het geval. Er blijft een flinterdunne laag olie achter in de pan. Deze laag moet je inbakken in de oven. Ik zet de temperatuur van de oven op ongeveer 260°C - 270°C. De pan blijft daar ongeveer anderhalf uur in zitten. Dan schakel je de oven uit en laat je de pan af koelen. Je kan dit proces nog een tweetal keer herhalen. Dit tot 11 maal toe herhalen, heeft geen zin. Heel belangrijk is dat je telkens een flinterdunne laag aanbrengt. Doe je dit niet dan krijg je een laag die met de tijd los laat. laat je niks wijs maken. De pan zal niet onmiddellijk de gitzwarte laag krijgen zoals je in de filmpjes ziet. De pan wordt donkerder door veelvuldig gebruik. Hoe meer je ze gebruikt hoe beter de anti-aanbakeigenschappen worden!
- Na de eerste maal inbakken, is de kans klein dat je al onmiddellijk een spiegelei of omelet kan bakken zonder kleven aan de pan. Als ze echt goed ingebakken is, kan je geluk hebben dat het wel lukt. Hoe meer je er in bakt, hoe beter de eigenschappen van de pan worden.
- Op een inductieplaat heb je een power-functie of boost functie. Vermijd dit te gebruiken bij plaatstalen pannen. Je loopt immers het risico dat de pan krom trekt. Beter is dat je de pan langzaam opwarmt. Bij het bakken van een omelet laat ik bijvoorbeeld de pan op het gemak opwarmen op het moment dat ik de eitjes voorbereid. Ik bak de eitjes op een matig warme pan. Om je een idee te geven: mijn fornuis gaat van 1 tot 14. Ik bak de eitjes op stand 9 tot 10.
- Durf voldoende boter te gebruiken bij het bakken van vlees of eieren! Je hoeft je geen zorgen te maken omwille van de hoeveelheid vetstof. de meeste vetstof blijft toch in de pan.
- Ik kan ondertussen met mijn pannen mooie steaks bakken, omeletten of spiegeleieren bakken zonder dat het aan de pan blijft kleven. De steaks zijn overigens heerlijk! Voor een steak laat ik de pan wél heel erg warm worden! Dan de boter in de pan en het vuur wat lager zetten. Na het aanschroeien onmiddellijk lager zetten.
- Wil je spek met eieren bakken? Dan heb ik de volgende truc. Start met het bakken van je spek vanuit een koude pan. Langzaam laten opwarmen. Het spek zal stilletjes aan zijn vet los laten en zo vermijd je dat het aanbakt in de pan.
- Nooit met detergent in de pan zitten. Dat lost je anti-aanbaklaag op. Is er toch iets aangebakken? Gooi wat kokend water in de pan, zet ze terug op het vuur en met een houten spatel schraap je de bakresten los. Daarna even opnieuw afspoelen en laten drogen op je fornuis. Na het drogen smeer je de pan opnieuw in met een heel dun laagje olie.
- De pan niet in de vaatwasser plaatsen!
- Heb je toch iets laten aanbakken in de pan dat je er op eerder beschreven manier niet uit krijgt? Geen probleem. Strooi een dikke laag zout in de pan en verhit je pan opnieuw! Het zout kan dan dienen als een natuurlijk schuurmiddel.
- Voor het inbakken van de pan nooit olijfolie gebruiken! Olijffolie verdraagt geen hoge temperaturen.
- Nooit koud water in de hete pan gooien! De pan kan hiervan krom trekken! Pan steeds afwassen met heet water!
- Pan snel proper krijgen? Na het bakken onmiddelijk kokend water (uit de waterkoker) in de pan en met een houten spatel schraap ik alle braadresten los. Water weg gieten en ze opnieuw op het vuur zetten en droog laten worden. Daarna doe ik enkele druppeltjes olie in de pan en wrijf ik de pan even in met een keukenpapiertje. Zo voorkom ik roestvorming. Deze pannen zijn immers onderhevig aan roestvorming. Laat ze dus nooit in de week staan. Het resultaat is een roeste pan. Heb je dit toch voor dat je pan geroest is? Ook dat is geen probleem. Gewoon met een schuurspons of wat fijne staalwol uitschuren en opnieuw inbranden.
Zijn er nadelen aan dergelijke pan? Jazeker!
- Deze pan is quasi onverwoestbaar!
- Er ontstaat een natuurlijke anti-aanbaklaag.
- Je kan er fantastische steaks in bakken! De smaak ervan is niet te evenaren in een Tefalpan!
- Je mag er met scherpe voorwerpen in gaan zonder de pan te beschadigen.
- Is de anti-aanbaklaag om één of andere reden toch beschadigt, bak ze dan gewoon opnieuw in.
- de pan weegt opmerkelijk zwaarder dan een Tefal-pan. Ze is dus minder geschikt voor mensen die last hebben van reuma of artritis in de handen.
- De pan vraagt toch wat aandacht t.t.z geen detergent, af en toe wat insmeren met olie. Je moet er leren met bakken.
- De pan kan niet in de vaatwas.
- Na het reinigen van de pan ziet de pan er soms nog wat 'vies' uit terwijl dit eigenlijk niet het geval is.
- Gerechten klaar maken met zure producten (zoals wijn, tomatensaus) is niet aan de orde. Het tast de natuurlijke anti-aanbaklaag aan!
Goeie post, onderschrijf ik volledig.Skoebidoetje schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 00:06:
In het begin wat problemen gehad maar die zijn ondertussen van de baan. Kwestie is van je goed te informeren. Dit zijn mijn ervaringen:
- [...]
- Gerechten klaar maken met zure producten (zoals wijn, tomatensaus) is niet aan de orde. Het tast de natuurlijke anti-aanbaklaag aan!
Waarom zou je daar bij weg moeten blijven?AutCha schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:55:
Er zijn trouwens twee versies van de de Buyer carbone, de standaard versie met een goede dikke bodem (2,5 - 3 mm) en een budget versie met een stuk dunnere bodem (werd ooit eens verkocht bij de Blokker). Blijf weg bij de budget versie!
Hoewel ik denk dat "meer massa meer goed" is, heb ik indertijd die dunnere en wat kleinere pan gekocht bij de Blokker en ik bak er met heel veel plezier mee en het ding is nu erg goed ingebrand. Eitjes glijden (met roomboter) door de pan. Hij is ook wat lichter en daarom prettiger voor mijn vriendin om mee te bakken. Voor kleine stukjes vlees (biefstukjes bijvoorbeeld) bak ik in een kleine gietijzeren koekenpan. Die heeft genoeg massaAutCha schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:55:
[...]
Er zijn trouwens twee versies van de de Buyer carbone, de standaard versie met een goede dikke bodem (2,5 - 3 mm) en een budget versie met een stuk dunnere bodem (werd ooit eens verkocht bij de Blokker). Blijf weg bij de budget versie!
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Mijn 24 cm Force Blue pannetje weegt zo'n 1155 gram. De Carbone 28 cm weegt 2110 gram.bvk schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:06:
Ik vraag me af hoeveel verschil er zit in gewicht tussen de 2 en 2,5 mm pannen. Mijn 24 cm weegt 1175 gram en de 28 cm 1565 gram. Wat wegen de 2,5/3 mm varianten?
[ Voor 12% gewijzigd door woutur op 22-03-2021 09:17 . Reden: Steekwoorden voor zoeken usertjes toegevoegd ]
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Af en toe polijsten en de krasjes zijn weg.bvk schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:04:
[...]
In ieder geval lastigVoor een roux zou je ook gewoon een houten lepel kunnen gebruiken, je hoeft alleen maar te roeren en niet te kloppen.
Maar ik snap het wel een beetje, die Demeyere pannen zijn peperduur en dan probeer je krassen etc. toch wel een beetje te voorkomen. Voor het maken van een roux of voor Hollandaise/Bearnaise waarbij je inderdaad een garde nodig hebt pak ik liever een veel goedkopere steel of kookpan.
Ik heb zelf een Demeyere Apollo braadpan, maar daar ga ik ook liever niet met metaal (RVS) in roeren, kloppen of spatelen. Wat de vlekken betreft is inderdaad na het afwassen een beetje insmeren met wat olie voldoende.
Niet de echte!
De Force Blue is ook 2mm lees ik en dus even zwaar als de Blokker variant. De Carbone (Plus?) is met die 3mm dus wel beduidend zwaarder.woutur schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:09:
[...]
Mijn 24 cm Force Blue pannetje weegt zo'n 1155 gram. De Carbone 28 cm weegt 2110 gram.
Dan heb ik persoonlijk toch liever wat krasjes dan dat ik een pan van € 150,- ga polijsten en elke keer wat materiaal verliesMeestervisser schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:00:
[...]
Af en toe polijsten en de krasjes zijn weg.![]()
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik heb de Force Blue gewoon bij de Blokker gehaald toen (zo heet de Blokker variant).bvk schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:44:
[...]
De Force Blue is ook 2mm lees ik en dus even zwaar als de Blokker variant. De Carbone (Plus?) is met die 3mm dus wel beduidend zwaarder.
Merk je veel verschil in het gebruik?
Ok, ik dacht die van de Blokker actie destijds een andere naam hadden. Maar maakt niet uit, het zijn gewoon dezelfde pannen denk ik.woutur schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:15:
[...]
Ik heb de Force Blue gewoon bij de Blokker gehaald toen (zo heet de Blokker variant).
Verschil? Weet ik niet, ze zijn ook niet even groot en ik gebruik ze niet voor dezelfde dingen en de grote 28cm is een beetje in vergetelheid geraakt omdat ik niet zoveel vlees eet (wat ik daar bij uitstek in zou bakken) en mijn vriendin 'em veel te zwaar vindtTomatensausjes en dergelijken maak ik in de stoofpan. Soms bak ik er nog wel eens aardappeltjes in. Maar ook dat gaat vaak in de Ikea antibakpan.
Met dat vermogen zit je wel goed lijkt me, dat is meer dan menig huishouden heeft. De grootte maakt niet zo heel veel uit, wel het materiaal.backupdevice schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:00:
Hoi , vraagje aan de experts hier.
Wij hebben een nieuwe gaskookplaat gekocht met een 3500w wokbrander. Niet ideaal heb ik begrepen maar ik wil wel graag met een wok gaan koken.
Kijkende naar het vermogen, wat voor wok qua grootte bevelen jullie aan?
[ Voor 10% gewijzigd door defusion op 20-01-2020 17:12 ]
Dat valt wel mee toch? Zelfs met mijn normale gaspit loop ik het risico op aanbranden als ik de boel niet constant in beweging hou. Maar ik wok geen grote hoeveelheden (ben maar in mijn eentje), dat scheelt natuurlijk.Z___Z schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:23:
3,5 kW is te weinig om te wokken met een plaatstalen wok van de toko. Zodra je er maar iets ingooit is de temperatuur meteen weg uit de pan. Je kan dan beter een wok gebruiken met meer materiaal, zodat de warmte er beter in blijft.
@defusion is inderdaad een goede tip. Haal je ingredienten eerder uit de koelkast zodat ze minder koud zijn. Dat helpt ook.
Enige tips voor welke misschien?Z___Z schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:23:
.....Je kan dan beter een wok gebruiken met meer materiaal, zodat de warmte er beter in blijft.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ga gewoon eens bij de toko langs, kijk wat ze hebben en of dat goed aanvoelt. Of inderdaad dan een DeBuyer Mineral B (de anderen van hun zijn net zo dun als een Chinese wok, 1.5 mm)
Mooie post! Grotendeels mee eens. kook ook al jaren met deBuyer plaatstalen koekenpannen op inductie.Skoebidoetje schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 00:06:
In het begin wat problemen gehad maar die zijn ondertussen van de baan. Kwestie is van je goed te informeren. Dit zijn mijn ervaringen:Voordelen van dergelijke pan:
- Het is niet zo dat er in een De Buyer pan niks meer aanbakt. Soms zie je wel eens wat aanbaksel in de pan. Op zich is dat niet erg. Ik zorg ervoor dat ik tijdens het bakken van het vlees steeds een kleine hoeveelheid water kook in een snelkoker. Als ik het vlees uit de pan gehaald heb, giet ik onmiddellijk het kokend water in de pan en met een houten lepel of spatel maak ik de eventuele braadresten los.
- De pan inbakken op een inductieplaat is niet evident. Daarom heb ik mijn toevlucht genomen tot de oven-techniek. Je smeert arachide-olie, lijnzaadolie of zonnebloemolie in de pan. Je doet dit in een dunne laag. Eenmaal de laag aangebracht, wrijf je met een stukje keukenpapier de olie weg. Je krijgt dan de indruk dat alle olie weg is maar dit is niet het geval. Er blijft een flinterdunne laag olie achter in de pan. Deze laag moet je inbakken in de oven. Ik zet de temperatuur van de oven op ongeveer 260°C - 270°C. De pan blijft daar ongeveer anderhalf uur in zitten. Dan schakel je de oven uit en laat je de pan af koelen. Je kan dit proces nog een tweetal keer herhalen. Dit tot 11 maal toe herhalen, heeft geen zin. Heel belangrijk is dat je telkens een flinterdunne laag aanbrengt. Doe je dit niet dan krijg je een laag die met de tijd los laat. laat je niks wijs maken. De pan zal niet onmiddellijk de gitzwarte laag krijgen zoals je in de filmpjes ziet. De pan wordt donkerder door veelvuldig gebruik. Hoe meer je ze gebruikt hoe beter de anti-aanbakeigenschappen worden!
- Na de eerste maal inbakken, is de kans klein dat je al onmiddellijk een spiegelei of omelet kan bakken zonder kleven aan de pan. Als ze echt goed ingebakken is, kan je geluk hebben dat het wel lukt. Hoe meer je er in bakt, hoe beter de eigenschappen van de pan worden.
- Op een inductieplaat heb je een power-functie of boost functie. Vermijd dit te gebruiken bij plaatstalen pannen. Je loopt immers het risico dat de pan krom trekt. Beter is dat je de pan langzaam opwarmt. Bij het bakken van een omelet laat ik bijvoorbeeld de pan op het gemak opwarmen op het moment dat ik de eitjes voorbereid. Ik bak de eitjes op een matig warme pan. Om je een idee te geven: mijn fornuis gaat van 1 tot 14. Ik bak de eitjes op stand 9 tot 10.
- Durf voldoende boter te gebruiken bij het bakken van vlees of eieren! Je hoeft je geen zorgen te maken omwille van de hoeveelheid vetstof. de meeste vetstof blijft toch in de pan.
- Ik kan ondertussen met mijn pannen mooie steaks bakken, omeletten of spiegeleieren bakken zonder dat het aan de pan blijft kleven. De steaks zijn overigens heerlijk! Voor een steak laat ik de pan wél heel erg warm worden! Dan de boter in de pan en het vuur wat lager zetten. Na het aanschroeien onmiddellijk lager zetten.
- Wil je spek met eieren bakken? Dan heb ik de volgende truc. Start met het bakken van je spek vanuit een koude pan. Langzaam laten opwarmen. Het spek zal stilletjes aan zijn vet los laten en zo vermijd je dat het aanbakt in de pan.
- Nooit met detergent in de pan zitten. Dat lost je anti-aanbaklaag op. Is er toch iets aangebakken? Gooi wat kokend water in de pan, zet ze terug op het vuur en met een houten spatel schraap je de bakresten los. Daarna even opnieuw afspoelen en laten drogen op je fornuis. Na het drogen smeer je de pan opnieuw in met een heel dun laagje olie.
- De pan niet in de vaatwasser plaatsen!
- Heb je toch iets laten aanbakken in de pan dat je er op eerder beschreven manier niet uit krijgt? Geen probleem. Strooi een dikke laag zout in de pan en verhit je pan opnieuw! Het zout kan dan dienen als een natuurlijk schuurmiddel.
- Voor het inbakken van de pan nooit olijfolie gebruiken! Olijffolie verdraagt geen hoge temperaturen.
- Nooit koud water in de hete pan gooien! De pan kan hiervan krom trekken! Pan steeds afwassen met heet water!
- Pan snel proper krijgen? Na het bakken onmiddelijk kokend water (uit de waterkoker) in de pan en met een houten spatel schraap ik alle braadresten los. Water weg gieten en ze opnieuw op het vuur zetten en droog laten worden. Daarna doe ik enkele druppeltjes olie in de pan en wrijf ik de pan even in met een keukenpapiertje. Zo voorkom ik roestvorming. Deze pannen zijn immers onderhevig aan roestvorming. Laat ze dus nooit in de week staan. Het resultaat is een roeste pan. Heb je dit toch voor dat je pan geroest is? Ook dat is geen probleem. Gewoon met een schuurspons of wat fijne staalwol uitschuren en opnieuw inbranden.
Zijn er nadelen aan dergelijke pan? Jazeker!
- Deze pan is quasi onverwoestbaar!
- Er ontstaat een natuurlijke anti-aanbaklaag.
- Je kan er fantastische steaks in bakken! De smaak ervan is niet te evenaren in een Tefalpan!
- Je mag er met scherpe voorwerpen in gaan zonder de pan te beschadigen.
- Is de anti-aanbaklaag om één of andere reden toch beschadigt, bak ze dan gewoon opnieuw in.
- de pan weegt opmerkelijk zwaarder dan een Tefal-pan. Ze is dus minder geschikt voor mensen die last hebben van reuma of artritis in de handen.
- De pan vraagt toch wat aandacht t.t.z geen detergent, af en toe wat insmeren met olie. Je moet er leren met bakken.
- De pan kan niet in de vaatwas.
- Na het reinigen van de pan ziet de pan er soms nog wat 'vies' uit terwijl dit eigenlijk niet het geval is.
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Ja, na gebruik doe ik er weer een dunne laag olie op en even op het vuur. Afspoelen voor gebruik doe ik niet, gewoon warm laten worden en wat olie/boter erin en bakken.backupdevice schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:22:
Ik begrijp dat na gebruik een beetje olie aangebracht dient te worden ivm oxidatie. Als jullie de volgende dag de pan weer pakken, spoelen jullie deze eerst weer af?
[ Voor 14% gewijzigd door backupdevice op 23-01-2020 12:06 ]
Heel veel plezier!backupdevice schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:05:
Ok thx.Pannen binnen gekregen en ja ...die zijn wel een stukje zwaarder als een Tefal![]()
Zaterdag inbranden .
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Welke pannen heb je nu precies gekocht, allebei wok's?backupdevice schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:05:
Ok thx.Pannen binnen gekregen en ja ...die zijn wel een stukje zwaarder als een Tefal![]()
Zaterdag inbranden .
Nee nog niet. Toko was niet open. Ga dit weekend ff snel langs om er een te halen. Thx voor de tip!bvk schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:26:
[...]
Welke pannen heb je nu precies gekocht, allebei wok's?
Inbranden van een wok hoeft in principe niet. Dit omdat je met wokken het voedsel constant in beweging houdt en het dus geen kans krijgt om aan de pan vast te plakken.
Daarnaast heb je kans dat alle olie naar beneden loopt in de bolling van de pan en niet op de wanden blijft zitten.
Is dat die aanbieding van Kookpunt voor € 49,-? Dat zijn namelijk wel wat dunne pannen vergeleken met de overige series, 1 tot 1.5 mm dik staal in plaats van 2 tot 3 mm:backupdevice schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:43:
[...]
Nee nog niet. Toko was niet open. Ga dit weekend ff snel langs om er een te halen. Thx voor de tip!
Ik heb deze pannenset gekocht - De Buyer Carbone Plus Lyonnaise Koekenpannenset, 24+28cm.
Ik heb ze even voor je gewogen.bvk schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:57:
[...]
Is dat die aanbieding van Kookpunt voor € 49,-? Dat zijn namelijk wel wat dunne pannen vergeleken met de overige series, 1 tot 1.5 mm dik staal in plaats van 2 tot 3 mm:
https://www.debuyer.com/e...yonnaise-round-frying-pan
Kun je ze eens wegen, ze zouden 600 resp. 930 gram moeten wegen dan.
[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 23-01-2020 16:03 ]
[ Voor 26% gewijzigd door backupdevice op 25-01-2020 15:13 ]
Dat is toch niet helemaal het verwachtte resultaat. ik heb de indruk dat je net iets teveel olie hebt gebruikt op een te laag vuur. Want na 5x inbranden had je nu een zwarte spiegel moeten hebben zoals dit:backupdevice schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:11:
Nou , beide pannen 5 x een laagje gegeven en dit is resultaat. Ben op zich tevreden.
Deze heeft een zwarte plek in het midden. Raar want ik heb er extra op gelet dat er geen plas in kwam.
[Afbeelding]
Bij deze zie je het kruis van de pit, maar voel je niet
[Afbeelding]
[ Voor 36% gewijzigd door backupdevice op 25-01-2020 16:01 ]
Klinkt toch als iets teveel olie en zo ziet het er ook een klein beetje naar uit, de olie is gaan "lopen". En je zou de pan op hoog vuur moeten laten staan tot de rook is weggetrokken en je keuken blauw staatbackupdevice schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:41:
Ooh. Nou wat ik gedaan heb is een klein beetje zonnebloem olie in een warme pan, goed uitsmeren , gas erop tot roken en wachten met eraf halen totdat alle olie weg is
Dat is op zich helemaal goed natuurlijk dus misschien zie ik het gewoon verkeerd en is het inbranden prima gelukt. Time will tellZal ff een eitje bakken.
Resultaat een ei wat door de pan schiet
[ Voor 38% gewijzigd door backupdevice op 25-01-2020 16:22 ]
[ Voor 41% gewijzigd door backupdevice op 25-01-2020 16:53 ]
Ja , daar moeten wij het nog even over hebben ja!bvk schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:29:
Komt wel goed zo te horen!
Maar wel grappig: je kwam een advies vragen voor een wok en nu ben je met twee koekenpannen bezig ;-)
[ Voor 8% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-01-2020 22:41 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Volgens mij gewoon teflon. Hier wordt namelijk PTFE (ofwel teflon) genoemd op pagina 5:HarmoniousVibe schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:17:
Heeft hier iemand een idee wat voor coating er op de Demeyere Alu Pro-pannen zit? Op de meeste sites staan enkel dat er een anti-aanbaklaag in zit, maar lees verder weinig details. Aangezien ze tot 230 graden verhit kunnen worden zal het geen gewoon Teflon zijn neem ik aan? Op de site van Demeyere staat iets van titanium-plasma, maar hierbij begint mijn bullshit-alarm spontaan te loeien.
Heb naast mijn DeBuyer Mineral B een BK-koekenpan met een keramische anti-aanbaklaag, maar die is eigenlijk nooit echt super bevallen in is nu aan de randen ook groen uit aan het slaan (de coating is blauw).. tijd voor iets anders dus. Geanodiseerd aluminium klinkt erg aantrekkelijk, maar dan moet de coating wel goed zijn anders heb je er niks aan.
Hmmm, interessant.. Wat ik me dan afvraag is wat dan het verschil is tussen een "gewone" aluminiumpan die met PTFE is gecoat en bijvoorbeeld zo'n Alu Pro of Les Forgées van Le Creuset? Het nadeel van aluminium is dat het reageert met zuren, maar dat hef je met PTFE toch ook al op zonder dat je alu zelf moet worden geanodiseerd toch?Fuwor schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:51:
[...]
Volgens mij gewoon teflon. Hier wordt namelijk PTFE (ofwel teflon) genoemd op pagina 5:
https://www.demeyere-onli...s/Alu%20Pro-2018%20LR.pdf
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik wil het gerust wel eens voor je vragen, ben namelijk zelf tewerkgesteld bij Demeyere.HarmoniousVibe schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:17:
Heeft hier iemand een idee wat voor coating er op de Demeyere Alu Pro-pannen zit? Op de meeste sites staan enkel dat er een anti-aanbaklaag in zit, maar lees verder weinig details. Aangezien ze tot 230 graden verhit kunnen worden zal het geen gewoon Teflon zijn neem ik aan? Op de site van Demeyere staat iets van titanium-plasma, maar hierbij begint mijn bullshit-alarm spontaan te loeien.
[ Voor 5% gewijzigd door h8bal op 03-02-2020 16:54 ]
Moet de grote toch opnieuw doen. Er brand niks aan maar er blijf zwarte troep afkomen .bvk schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:03:
[...]
Dat is op zich helemaal goed natuurlijk dus misschien zie ik het gewoon verkeerd en is het inbranden prima gelukt. Time will tell
Hoe lang heb je de Woll pannen al in gebruik, en hoe bevallen ze? Zijn ze duurzaam?TecTo schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:00:
Hallo, pannenlikkers, mijn naam is Huib 67 jaar en al jaren is koken mijn passie.
Door de jaren een redelijke set kookgerei verzameld en tools voor de keuken. In bezit van Sligro, Hanos en Makro pas waar het overgrote deel van ons gereedschap (en food producten ) is/wordt aangeschaft. Favoriete winkel is Kookpunt.
Plaatstalen en RVS koekenpannen van de Sligro. Braden doen we in Hackman en Staub braadpannen. De deksel van deze pannen zijn aan de binnenkant voorzien van bobbeltjes, zodat het vocht terug valt op het product. Voor het koken van groentes enz. doen een set rvs pannen van Le Chef -die een 25 jaar terug zijn aangeschaft bij V&D- trouwe diens. Als skillet al jaren een lodge en de laatste aanschaf is een grillpan van le creuset. Nog even getwijfeld over de staub grillpan maar de open greep op de 26cm le creuset gaf de doorslag. Pakt net iets fijner op. Wokken (lees roerbakken) in een bolvormige wok van de toko. Inclusief wok lepels en bamboe borstel.
De koekenpannen van plaatstaal en rvs bakken niet aan. Bij in gebruik nemen van RVS pan verhitten tot het kokosvet begint te walmen, af laten koelen uitnemen met keukenpapier. Plaatstalen koekenpan en wok meerdere lagen aanbrengen of met kokosvet of rijstolie. Na gebruik even lauw water afspoelen en licht invetten geeft voor mij het beste resultaat.
Hoewel geen fan van anti aanbak pannen een tweetal Woll nowo titanium koekenpannen in gebruik. Deze pannen zijn in geen enkel opzicht te vergelijken met de doorsnee anti aanbakpannen. Keiharde coating met als eigenschap om producten een mooie crunch te geven. Door de afneembare handgreep ideaal om ook als bakvorm te gebruiken, bv een tarte tatin.
Naast dat pannen op de gaspit hun werk moeten doen vind ik dat ze ook in oven en kamado bruikbaar zijn.
Waarvan ik dacht dat het een kort verhaaltje zou worden besef ik dat ik over de kook raak als over........
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Wij gebruiken de twee Woll koekenpannen vanaf 2017 en nog geen krasje of zichtbare slijtage te zien. Zijn nog steeds in topconditie. We gebruiken wel speciaal gereedschap, zonder metalen delen die de pan kunnen raken.LankHoar schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:56:
[...]
Hoe lang heb je de Woll pannen al in gebruik, en hoe bevallen ze? Zijn ze duurzaam?
Mijn vrouw overweegt om ook een koekepan van Woll te kopen. Ze hebben meerdere lagen van verschillende materialen in hun pannen (zie hier). Van polyetheretherketone (aka PEEK) vragen we ons af of het wel gezond is, of een soort "teflon" drama dat minder bekend is.
Eigenlijk wel jammer dat je opnieuw begonnen bent, dat er in het begin nog wat zwart vanaf komt is heel normaal namelijk en houdt vanzelf op.backupdevice schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:07:
Pan schoon gemaakt en opnieuw ingebrand maar ik krijg hem niet glimmend. Paar lagen erop gezet en een eitje gebakken. Nu bakt het wel aan. Goede nieuws is is dat er geen troep vanaf komt dus ik probeer de pan wel een paar dagen om te kijken of hij nog beter wordt
Tips voor het goed verwijderen van de aanbak laag? Heb nu zeepsop en een schuurspons gebruikt
Heb een hele fles AH natuurazijn erin gedaan en laat hem tot vanavond even wekenfranssie schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:13:
@backupdevice dat deel dat je schoon wil krijgen - kan je zelf denk ik het beste bepalen.
Ja, al doende leert men. Nu lekker laten weken in de azijn , vanavond verder schoonmaken en dan morgen weer inbranden.Boudewijn schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:23:
Ik krijg mijn debuyer-pannen ook niet altijd spiegelend ingebrand, soms wel, soms niet. Gewoon lekker mee door bakken, dan wordt het telkens beter.
En anders koop je een kilo zout en gooi je er een laag van een centimeter in en zet dat een tijd op hoog vuur. Helpt ook goed, in ieder geval om een goed begin te makenbackupdevice schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:19:
[...]
Ja, al doende leert men. Nu lekker laten weken in de azijn , vanavond verder schoonmaken en dan morgen weer inbranden.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq