Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik heb die ruzie dus meer met rvs . Bakt altijd beetje raar aan bij mij. Zeker icm olie.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 19-11-2019 17:20 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-05 21:23
Heeft iemand nog tip voor het wokken op inductie? Is een wokpan met platte bodem voldoende of kan je eigenlijk alleen goed wokken met een speciale inductieplaat waar een kuil in zit voor een wokpan ( met ronde bodem dus). Wokken jullie liever met RVS, of gewoon plaatstaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Je rand zal niet lekker opwarmen en dat is wel belangrijk bij echt wokken. Als ik de keuze had zou ik voor zo'n kuilunit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
Boudewijn schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:20:
Je rand zal niet lekker opwarmen en dat is wel belangrijk bij echt wokken. Als ik de keuze had zou ik voor zo'n kuilunit gaan.
Dat dacht ik al, Ik heb ernaar gekeken echter kan ik beter de kookplaat die ik nu heb besteld aanhouden omdat er gewoon niet genoeg ruimte is voor een dedicated wok plek. ik neem aan dat ik dan beter gebruik kan maken van een wokpan met platte bodem ipv een wokring voor inductie. en dat voor een wok Plaatstaal nog altijd het beste is ook al heeft deze een platte bodem.

Iets als dit of een goedkopere variant uit de toko als ze die hebben https://www.blokker.nl/p/...Oics6iN09ZO8aAiEcEALw_wcB

[ Voor 15% gewijzigd door CheesePizza op 22-11-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:03

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
CheesePizza schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:49:
[...]

Dat dacht ik al, Ik heb ernaar gekeken echter kan ik beter de kookplaat die ik nu heb besteld aanhouden omdat er gewoon niet genoeg ruimte is voor een dedicated wok plek. ik neem aan dat ik dan beter gebruik kan maken van een wokpan met platte bodem ipv een wokring voor inductie. en dat voor een wok Plaatstaal nog altijd het beste is ook al heeft deze een platte bodem.

Iets als dit of een goedkopere variant uit de toko als ze die hebben https://www.blokker.nl/p/...Oics6iN09ZO8aAiEcEALw_wcB
Plaatstaal is inderdaad wel een "must" omdat het heel snel bloedheet wordt. Ik heb er zelf ook een met platte bodem omdat mijn gasstel ook geen wokbrander heeft. Maakt voor het resultaat niet heel veel uit, al zal het op gas toch wel een stukje makkelijker gaan dan op inductie gok ik.

Mijn pan nieuw:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/riBUZYDh.jpg

Nu na een half jaar:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lvBgC3rh.jpg

Je ziet dat ook de wanden al aardig beginnen te kleuren, of dit op inductie ook gebeurt kan ik je niet vertellen. Dit is een wok van de toko, kostte me € 20,- met een boven diameter van 33 centimeter en de bodem is 16 cm.

Die van BK ziet er aardig uit, maar is dus wel een stuk kleiner als die 25 cm de bovenmaat is en een tientje duurder.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
bvk schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:23:
[...]

Plaatstaal is inderdaad wel een "must" omdat het heel snel bloedheet wordt. Ik heb er zelf ook een met platte bodem omdat mijn gasstel ook geen wokbrander heeft. Maakt voor het resultaat niet heel veel uit, al zal het op gas toch wel een stukje makkelijker gaan dan op inductie gok ik.

Mijn pan nieuw:

[Afbeelding]

Nu na een half jaar:

[Afbeelding]

Je ziet dat ook de wanden al aardig beginnen te kleuren, of dit op inductie ook gebeurt kan ik je niet vertellen. Dit is een wok van de toko, kostte me € 20,- met een boven diameter van 33 centimeter en de bodem is 16 cm.

Die van BK ziet er aardig uit, maar is dus wel een stuk kleiner als die 25 cm de bovenmaat is en een tientje duurder.
Ik denk dat ik inderdaad gewoon een plaatstale wok neem van de toko, ik neem aan dat die ook gewoon op inductie kunnen omdat het gewoon plaatstaal is. verder denk ik dat de zijkanten verwarmen inderdaad minder makkelijk gaat dan op gas dat las ik ergens, ik denk dus ook het wat langer duurt voordat de zijkanten zijn ingebrand.

Kan ik voor het inbranden overigens gewoon gebruik maken van raapzaadolie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
CheesePizza schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:40:
[...]

Ik denk dat ik inderdaad gewoon een plaatstale wok neem van de toko, ik neem aan dat die ook gewoon op inductie kunnen omdat het gewoon plaatstaal is. verder denk ik dat de zijkanten verwarmen inderdaad minder makkelijk gaat dan op gas dat las ik ergens, ik denk dus ook het wat langer duurt voordat de zijkanten zijn ingebrand.
Waarschijnlijk wel, wellicht dat @Boudewijn hier nog wat over kan zeggen?
Kan ik voor het inbranden overigens gewoon gebruik maken van raapzaadolie ?
Ik heb voor mijn De Buyers lijnzaadolie gebruikt, maar deze wok heb ik eigenlijk helemaal niet ingebrand en ben er gewoon mee gaan bakken.

Inbranden hoeft ook niet echt aangezien je het voedsel constant in beweging houdt en het daardoor niet meteen aanbakt. De laag komt dus wel vanzelf als je de boel maar goed heet stookt ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
bvk schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:50:
[...]

Waarschijnlijk wel, wellicht dat @Boudewijn hier nog wat over kan zeggen?

[...]
Geen ervaring mee maar ik verwacht van wel ja. Inductie werkt op een kleine afstand ook goed (leg maar eens een stukje hout tussen je pan en de plaat, je pan wordt prima warm). Echter is een wok zo krom dat die afstand snel groter wordt en inductie minder goed werkt verwacht ik. Plaatstaal is prima te gebruiken icm inductie dus daar zal het niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zijn ook concave inductieplaten voor woks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
begintmeta schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:37:
Er zijn ook concave inductieplaten voor woks.
Klopt, ik heb hier ook naar gekeken, echter zijn deze redelijk prijzig en nemen ze voor mij te veel ruimte in. Je kan het ook alleen voor de wokpan gebruiken en de keuken is al niet zo heel groot.

Ik denk dat ik het gewoon met een platte bodem ga proberen, hiervoor heb ik een platte teflon wokpan op een normale gaspit gebruik dus ik heb nooit "echt" gewokt en zal het daarom gelukkig niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-06 20:10
Zojuist kreg ik ook een mooie aanbieding te zien van Tefal bij Plus, met anti-aanbak laag:

https://www.bol.com/nl/p/...n-24-cm/9200000011860034/

Of een Bama braadpan Poseidon, ook met een anti-aanbak laag

https://www.bol.com/nl/p/...o-28-cm/9200000056971396/

Welke zouden jullie adviseren? En vooral: waarom?

[ Voor 6% gewijzigd door Hatsieflatsie op 01-12-2019 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is 2x dezelfde link maar Tefal zou ik nooit voor gaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
CyBeR schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:12:
Dat is 2x dezelfde link maar Tefal zou ik nooit voor gaan.
Scherp, bij deze aangepast. Dank je.

En waarom zou je dan niet voor Tefal gaan? Het enige wat ik weet, is dat in het verleden PFOA in hun teflonlaag zat, maar dat speelt al enige jaren niet meer, dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
bvk schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:51:
Er is op zich niets mis met anti aanbak pannen gebruiken, alleen is de kwaliteit meestal bagger en worden ze inderdaad misbruikt door er met scherpe dingen in te gaan roeren en ze in de vaatwasser te kiepen. Maar ook bij goed gebruik gaan ze gewoon minder lang mee dan plaatstaal of gietijzer.
Ze zijn inderdaad afhankelijk van een laag en dat gaat gewoon minder lang mee. RVS, gietijzer of staal verslijten is gewoon een vak apart.

Met antiaanbakpannen is niets mis, tenzij je wilt bakken, dat kunnen ze niet.
Voor bepaald gebruik prima, maar niet als standaard koekenpan voor alles zoals veel mensen ze gebruiken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:42

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Hatsieflatsie Als ik tussen die twee moet kiezen, koos ik voor de Tefal vanwege de kuiltjes (???). Het beetje boter dat je altijd toch gebruikt (ik tenminste, geeft ook smaak namelijk). Maar voor det geld koop je ook twee Ikea pannen die het ook gewoon doen.
De goedkope Tefal pannen zijn slecht, de duurdere kunnen goed zijn. Maar als de aanbieding bij Plus erg goed is kan je het proberen.

edit:: als het geen kluitjes zijn maar een patroon zoals bvk schrijft dan is dat jammer. relief in een antiaanbakpan vindt ik wel fijn. Maar als deze dit niet heeft dan voegt het niets toe tov een Ikea pan. Maar als de prijs laag is kan je het doen, anders adviseer ik Ikea.

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 01-12-2019 23:36 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Hatsieflatsie schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:27:

En waarom zou je dan niet voor Tefal gaan? Het enige wat ik weet, is dat in het verleden PFOA in hun teflonlaag zat, maar dat speelt al enige jaren niet meer, dacht ik?
Zie de post van @Gonadan en de quote van mij die hij aanhaalt. Ik heb zelf vorig jaar nog wel een Tefal gekocht van de Titanium lijn, maar dat was met een Jumbo spaaractie en betaalde ik geloof ik 15 Euro.

Dat zijn ze wel waard, maar die 55 Euro van Bol.com niet. Hetzelfde voor die Bama "braadpan", ik verwacht niet dat je daar heel lang mee gaat doen.

@franssie Dat zijn geen kuiltjes hoor, maar gewoon een patroon.

[ Voor 5% gewijzigd door bvk op 01-12-2019 22:15 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
franssie schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:56:
@Hatsieflatsie Als ik tussen die twee moet kiezen, koos ik voor de Tefal vanwege de kuiltjes (???). Het beetje boter dat je altijd toch gebruikt (ik tenminste, geeft ook smaak namelijk). Maar voor det geld koop je ook twee Ikea pannen die het ook gewoon doen.
De goedkope Tefal pannen zijn slecht, de duurdere kunnen goed zijn. Maar als de aanbieding bij Plus erg goed is kan je het proberen.
De Tefal pannen bij Plus betreffen namelijk Tefal Delicia:
https://www.plus.nl/produ...24-cm-stuk-1-stuks-373749 met 50% korting.

Maar het vreemde is dat ik nergens iets kan vinden wat het verschil van Delicia met andere Tefal pannen zoals Tefal Character zijn... :?.
Tefal Delicia lijkt ook amper in Nederland verkocht te worden :/.

Na het advies van @bvk laat ik de Bama 'braadpan' even voor wat het is, en kijk ik wederom naar Tefal Delicia. Omdat er nauwelijks reviews over te vinden zijn, en de Tefal site niet aangeeft wat het verschil is tussen Delicia en andere pannen, neig ik nu echter naar een Tefal Character pannenset. Die is wel tenminste gereviewed, en nu met 20% korting bij Blokker.

Meningen hierover?

[ Voor 17% gewijzigd door Hatsieflatsie op 02-12-2019 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
bvk schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:23:
[...]

Mijn pan nieuw:

[Afbeelding]

Nu na een half jaar:

[Afbeelding]

Brand jij die wok niet echt in ofzo? Ik doe mijn inbrandprocedure altijd een keer of 6 en smeer daarbij de hele wok in.
Hij is dan ook goed donker als je klaar bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Boudewijn schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:49:
[...]
Brand jij die wok niet echt in ofzo? Ik doe mijn inbrandprocedure altijd een keer of 6 en smeer daarbij de hele wok in.
Hij is dan ook goed donker als je klaar bent.
Nee, niet echt dus zoals je ziet. Maar één behandeling gegeven voor eerste gebruik in de gedachte dat het verder wel komt met het gebruiken van de pan.

Dit omdat je in tegenstelling tot een (De Buyer) koekenpan het gerecht niet stil laat liggen en je dus geen kans hebt op aanbakken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
bvk schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:02:
[...]

Nee, niet echt dus zoals je ziet. Maar één behandeling gegeven voor eerste gebruik in de gedachte dat het verder wel komt met het gebruiken van de pan.

Dit omdat je in tegenstelling tot een (De Buyer) koekenpan het gerecht niet stil laat liggen en je dus geen kans hebt op aanbakken.
Check. Mijn pitten zijn niet heet genoeg voor goed wokken dus ik laat dingen vaak wel eventjes kort liggen.
Dank voor de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik kocht laatst een Brabantia pannetje in de aanbieding. Vond het wel een handig 2 persoons maatje, en Keramische anti-aanbaklaag. Dat werkte ongeveer 5x heel goed :+

Inmiddels lijkt het wel een aanbaklaag, en bepaalde gerechten laten een soort afdruk achter in die laag die je er gewoon niet meer uit/af krijgt. En de handgreep leek nog warmer te worden dan de pan zelf :+

Anyway, (Tefal) hapjespan van mijn vriendin met een soort honingraat structuur op de bodem, en een 5€ pannetje van de appie gaan op zich wel goed. Maar nu is de keuze wat mager, en geen grote koekenpan meer tot de beschikking.
Die heb ik vroeger wel gehad maar de anti aanbaklaag begon schilfertjes los te laten, dus weggegooid.

Nu van plan om een RVS pan te bestellen, en daarmee eens wat ervaring op te doen. En wat keuze te hebben in pannen. Goeie info in dit topic IIG :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-06 10:18
Ik heb zelf inductie, en zoek een gietijzeren pan, vooral ook om uiteindelijk in de oven te gebruiken, maar hij zal ook op de inductie plaat zelf gebruikt worden. Nu heb ik al een Le Creuset pan, maar eenvoudigweg het geld niet om van dit merk ook een gietijzeren pan te kopen. Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met Petromax pannen?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb ze allebei niet (wel een staub grillpan), maar zoveel kan er niet mis zijn aan een gietijzeren pan lijkt me. Maar een le creuset (of bijv. staub) heeft zover ik weet altijd een emaillen laag. Dat is eigenlijk het voornaamste verschil.
Zonder laag moet je beter weten hoe je zo'n ding gebruikt. Onderhoud, wat er wel en niet in mag, etc. Zelfde idee als plaatstaal vs rvs eigenlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 13-12-2019 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
defusion schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:58:
Ik heb ze allebei niet (wel een staub grillpan), maar zoveel kan er niet mis zijn aan een gietijzeren pan lijkt me. Maar een le creuset (of bijv. staub) heeft zover ik weet altijd een emaillen laag. Dat is eigenlijk het voornaamste verschil.
Zonder laag moet je beter weten hoe je zo'n ding gebruikt. Onderhoud, wat er wel en niet in mag, etc. Zelfde idee als plaatstaal vs rvs eigenlijk.
Ik heb zelf een Cuisinova, ook zonder emaillen laag. Maar ik maak er gewoon alles in, ook met wijn en andere zuren. Van een anti aanbak laag is dan ook geen sprake maar dat geeft ook niet voor de gerechten die je in zo'n pan maakt.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@defusion Ik heb een cousances 22 (al een jaar of 30 denk ik, sinds ik op kamers ging) en dat ding is onverwoestbaar zonder email - ding draait gewoon mee in de vaatwasser. Zit wel een soort laag op maar geen ingebrande laag.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Raznov schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:28:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met Petromax pannen?
Ik gebruik de ft4.5-t met platte bodem regelmatig in de oven om brood te bakken. Is niet kapot te krijgen. Heb er geen ervaring mee op inductie.

[ Voor 4% gewijzigd door 8088 op 15-12-2019 01:40 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:39
Iemand ervaring met de SENSUELL lijn van IKEA?

https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-grijs-80324543/

Liggen lekker in de hand en zwaar. Dat vind ik zelf erg fijn. Maar deze heeft bijvoorbeeld geen antiaanbaklaag dus hoe werkt dat dan met bakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
rolandos582 schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:17:

Liggen lekker in de hand en zwaar. Dat vind ik zelf erg fijn. Maar deze heeft bijvoorbeeld geen antiaanbaklaag dus hoe werkt dat dan met bakken?
Toevallig afgelopen paar pagina's paar keer over gehad.
Bijv.
defusion in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-06 20:46
rolandos582 schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:17:

Gewoon wat goede boter gebruiken en niet te snel willen keren of roeren maar pas als het uit zichzelf los laat van de pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:39
defusion schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:46:
[...]

Bijv.
Ah top! Die had ik even gemist
D.deJong schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:31:
[...]
Gewoon wat goede boter gebruiken en niet te snel willen keren of roeren maar pas als het uit zichzelf los laat van de pan.
Maar vervangt dit jouw hele koekenpan, of te wel gebruik je deze pannen voor alles of zijn er nog wel dingen die je met een reguliere koekenpan doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Zure sauzen tasten de zelfingebrande laag aan bij pannen die je in moet branden. Die ikea is er daar niet een van, dat is gewoon rvs. Ik bak er geen eitjes in , dat vind ik een drama.
Olie aan laten bakken geeft nasty vlekken in de RVS demeyere van de baasvrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-06 20:46
rolandos582 schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:49:
[...]

Ah top! Die had ik even gemist

[...]

Maar vervangt dit jouw hele koekenpan, of te wel gebruik je deze pannen voor alles of zijn er nog wel dingen die je met een reguliere koekenpan doet?
Ik vind anti-aanbak ook wel handig voor het snelle werk, ik heb niet echt voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Na tig pannen versleten te hebben, heb ik een jaartje terug maar eens wat meer uitgegeven en "Rösle RVS keramik" pannen en een wok gekocht. De keramische laag is zo hard dat ik hardnekkig vuil gewoon met een schuursponsje weghaal en de keramische laag ziet er nog als nieuw uit. De anti-aanbaklaag werkt nog voldoende. Niet zo goed als toen de pannen nieuw waren, maar dat ligt eigenlijk in de lijn der verwachting. Met hun glanzende RVS en stalen handvat blijven ze mooi en zie je wat minder "zichtbare" slijtage die je met pannen met een plastic handvat vaak wel hebt. Ja, die pannen zijn duur, maar in mijn persoonlijke ervaring is het wel een klasse beter dan de Tefals, BK's en Sola's die ik hiervoor heb gehad.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:00
Boudewijn schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:33:
Olie aan laten bakken geeft nasty vlekken in de RVS demeyere van de baasvrouw.
Die kun je er trouwens afkrijgen met een zo fijn mogelijke schuurspons, been there done that (al was het bij mij op de onderkant na overkoken). Als nieuw wordt het niet meer maar als je tactisch met de ringen op de bodem meeschuurt dan is het resultaat zo slecht nog niet. Beter dan bruine aanslag. En ook beter dan nieuw kopen, zeker bij DeMeyere :P
Daarnaast een pan zonder gebruikssporen is een pan niet genoeg gebruikt :7

[ Voor 4% gewijzigd door mekkieboek op 23-12-2019 21:24 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik heb het wel aan de zijkanten van de pan, die aangekoekte olie van bakken op zeer hoge temperatuur. Maar de bodem blijft gewoon mooi!
Altijd deglazen na het bakken en even krabben met een houten spatel.
Af en toe met wijn en/of tomaten erin (precies om de redenen waarom je dat juist niet wil in je plaatstalen pan), en blijft prima schoon!

Heb wel eens goed liggen schrobben om het weg te krijgen, en het gaat er met genoeg moeite wel vanaf, maar waarom zou je; de eerstvolgende keer dat je iets goed wilt dichtschroeien met hoge temperatuur en olie heb je weer hetzelfde 'probleem'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:51

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Na Tefal, BK en wat andere wegwerppannen ben ik nu langzaamaan mijn pannen aan het vervangen door 'echte' pannen. Zeker bij die mooie blauwe BK pannen had ik binnen de kortste keren een holle bodem. Ook bij die mooie witte pannen hetzelfde. Plus verkleuring. En een kromme pan op een inductieplaat werkt gewoon niet goed.
Zelf ben ik een groot fan van Le Creuset. Kost wat, maar zo'n pan koop je bijna voor het leven. Mijn 'hoofd' koekenpan is een lekker zwaar RVS model (met volgens mij aluminium kern). EN dat bakt als een tierelier. Een anti aanbaklaag heb je eigenlijk ook gewoon niet nodig :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasperaitis
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-12-2023
defusion schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:46:
[...]

Bijv.
Deze pan hoeft niet ingebrand te worden toch? Gewoon goed heet laten worden en dan iets terug laten koelen om te bakken?

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Skoebidoetje
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-05-2024
Ik heb ook pannen van de Buyer. Ik kook op inductie.
In het begin wat problemen gehad maar die zijn ondertussen van de baan. Kwestie is van je goed te informeren. Dit zijn mijn ervaringen:
  • Het is niet zo dat er in een De Buyer pan niks meer aanbakt. Soms zie je wel eens wat aanbaksel in de pan. Op zich is dat niet erg. Ik zorg ervoor dat ik tijdens het bakken van het vlees steeds een kleine hoeveelheid water kook in een snelkoker. Als ik het vlees uit de pan gehaald heb, giet ik onmiddellijk het kokend water in de pan en met een houten lepel of spatel maak ik de eventuele braadresten los.
  • De pan inbakken op een inductieplaat is niet evident. Daarom heb ik mijn toevlucht genomen tot de oven-techniek. Je smeert arachide-olie, lijnzaadolie of zonnebloemolie in de pan. Je doet dit in een dunne laag. Eenmaal de laag aangebracht, wrijf je met een stukje keukenpapier de olie weg. Je krijgt dan de indruk dat alle olie weg is maar dit is niet het geval. Er blijft een flinterdunne laag olie achter in de pan. Deze laag moet je inbakken in de oven. Ik zet de temperatuur van de oven op ongeveer 260°C - 270°C. De pan blijft daar ongeveer anderhalf uur in zitten. Dan schakel je de oven uit en laat je de pan af koelen. Je kan dit proces nog een tweetal keer herhalen. Dit tot 11 maal toe herhalen, heeft geen zin. Heel belangrijk is dat je telkens een flinterdunne laag aanbrengt. Doe je dit niet dan krijg je een laag die met de tijd los laat. laat je niks wijs maken. De pan zal niet onmiddellijk de gitzwarte laag krijgen zoals je in de filmpjes ziet. De pan wordt donkerder door veelvuldig gebruik. Hoe meer je ze gebruikt hoe beter de anti-aanbakeigenschappen worden!
    Een filmpje dat behulpzaam kan zijn hierbij: https://www.youtube.com/watch?v=XJTd_9RBZUI
  • Na de eerste maal inbakken, is de kans klein dat je al onmiddellijk een spiegelei of omelet kan bakken zonder kleven aan de pan. Als ze echt goed ingebakken is, kan je geluk hebben dat het wel lukt. Hoe meer je er in bakt, hoe beter de eigenschappen van de pan worden.
  • Op een inductieplaat heb je een power-functie of boost functie. Vermijd dit te gebruiken bij plaatstalen pannen. Je loopt immers het risico dat de pan krom trekt. Beter is dat je de pan langzaam opwarmt. Bij het bakken van een omelet laat ik bijvoorbeeld de pan op het gemak opwarmen op het moment dat ik de eitjes voorbereid. Ik bak de eitjes op een matig warme pan. Om je een idee te geven: mijn fornuis gaat van 1 tot 14. Ik bak de eitjes op stand 9 tot 10.
  • Durf voldoende boter te gebruiken bij het bakken van vlees of eieren! Je hoeft je geen zorgen te maken omwille van de hoeveelheid vetstof. de meeste vetstof blijft toch in de pan.
  • Ik kan ondertussen met mijn pannen mooie steaks bakken, omeletten of spiegeleieren bakken zonder dat het aan de pan blijft kleven. De steaks zijn overigens heerlijk! Voor een steak laat ik de pan wél heel erg warm worden! Dan de boter in de pan en het vuur wat lager zetten. Na het aanschroeien onmiddellijk lager zetten.
  • Wil je spek met eieren bakken? Dan heb ik de volgende truc. Start met het bakken van je spek vanuit een koude pan. Langzaam laten opwarmen. Het spek zal stilletjes aan zijn vet los laten en zo vermijd je dat het aanbakt in de pan.
  • Nooit met detergent in de pan zitten. Dat lost je anti-aanbaklaag op. Is er toch iets aangebakken? Gooi wat kokend water in de pan, zet ze terug op het vuur en met een houten spatel schraap je de bakresten los. Daarna even opnieuw afspoelen en laten drogen op je fornuis. Na het drogen smeer je de pan opnieuw in met een heel dun laagje olie.
  • De pan niet in de vaatwasser plaatsen!
  • Heb je toch iets laten aanbakken in de pan dat je er op eerder beschreven manier niet uit krijgt? Geen probleem. Strooi een dikke laag zout in de pan en verhit je pan opnieuw! Het zout kan dan dienen als een natuurlijk schuurmiddel.
  • Voor het inbakken van de pan nooit olijfolie gebruiken! Olijffolie verdraagt geen hoge temperaturen.
  • Nooit koud water in de hete pan gooien! De pan kan hiervan krom trekken! Pan steeds afwassen met heet water!
  • Pan snel proper krijgen? Na het bakken onmiddelijk kokend water (uit de waterkoker) in de pan en met een houten spatel schraap ik alle braadresten los. Water weg gieten en ze opnieuw op het vuur zetten en droog laten worden. Daarna doe ik enkele druppeltjes olie in de pan en wrijf ik de pan even in met een keukenpapiertje. Zo voorkom ik roestvorming. Deze pannen zijn immers onderhevig aan roestvorming. Laat ze dus nooit in de week staan. Het resultaat is een roeste pan. Heb je dit toch voor dat je pan geroest is? Ook dat is geen probleem. Gewoon met een schuurspons of wat fijne staalwol uitschuren en opnieuw inbranden.
Voordelen van dergelijke pan:
  • Deze pan is quasi onverwoestbaar!
  • Er ontstaat een natuurlijke anti-aanbaklaag.
  • Je kan er fantastische steaks in bakken! De smaak ervan is niet te evenaren in een Tefalpan!
  • Je mag er met scherpe voorwerpen in gaan zonder de pan te beschadigen.
  • Is de anti-aanbaklaag om één of andere reden toch beschadigt, bak ze dan gewoon opnieuw in.
Zijn er nadelen aan dergelijke pan? Jazeker!
  • de pan weegt opmerkelijk zwaarder dan een Tefal-pan. Ze is dus minder geschikt voor mensen die last hebben van reuma of artritis in de handen.
  • De pan vraagt toch wat aandacht t.t.z geen detergent, af en toe wat insmeren met olie. Je moet er leren met bakken.
  • De pan kan niet in de vaatwas.
  • Na het reinigen van de pan ziet de pan er soms nog wat 'vies' uit terwijl dit eigenlijk niet het geval is.
  • Gerechten klaar maken met zure producten (zoals wijn, tomatensaus) is niet aan de orde. Het tast de natuurlijke anti-aanbaklaag aan!

[ Voor 11% gewijzigd door Skoebidoetje op 01-02-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Skoebidoetje Dank voor het uitgebreid delen van je ervaringen. Ik heb een link naar jouw post toegevoegd aan de topic start onder het kopje carbonstaal onder de sectie materialen (en gepinned voor wie die functie gebruikt).

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 12-01-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.w
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-06 20:32

p.w

Nu we volgende week over gaan op inductie de knoop maar door gehakt en een 5 tal pannen van Demeyere besteld, na eten is koken mijn grootste hobby :)

Wel jammer dat ik mijn Crafond koekenpannen niet meer kan gebruiken deze bestel ik nu in de uitvoering inductie beste koekenpannen ever zoek niet verder als je een goede zoekt.

De gietijzeren pannen van Lecreuset kan ik gelukkig blijven gebruiken.

ROG CROSSHAIR Hero 870E -Ryzen 9 7950X3D- Waterkoeling- 64 gig 6800mhz - Nitro+9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Skoebidoetje schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 00:06:
In het begin wat problemen gehad maar die zijn ondertussen van de baan. Kwestie is van je goed te informeren. Dit zijn mijn ervaringen:
  • Het is niet zo dat er in een De Buyer pan niks meer aanbakt. Soms zie je wel eens wat aanbaksel in de pan. Op zich is dat niet erg. Ik zorg ervoor dat ik tijdens het bakken van het vlees steeds een kleine hoeveelheid water kook in een snelkoker. Als ik het vlees uit de pan gehaald heb, giet ik onmiddellijk het kokend water in de pan en met een houten lepel of spatel maak ik de eventuele braadresten los.
  • De pan inbakken op een inductieplaat is niet evident. Daarom heb ik mijn toevlucht genomen tot de oven-techniek. Je smeert arachide-olie, lijnzaadolie of zonnebloemolie in de pan. Je doet dit in een dunne laag. Eenmaal de laag aangebracht, wrijf je met een stukje keukenpapier de olie weg. Je krijgt dan de indruk dat alle olie weg is maar dit is niet het geval. Er blijft een flinterdunne laag olie achter in de pan. Deze laag moet je inbakken in de oven. Ik zet de temperatuur van de oven op ongeveer 260°C - 270°C. De pan blijft daar ongeveer anderhalf uur in zitten. Dan schakel je de oven uit en laat je de pan af koelen. Je kan dit proces nog een tweetal keer herhalen. Dit tot 11 maal toe herhalen, heeft geen zin. Heel belangrijk is dat je telkens een flinterdunne laag aanbrengt. Doe je dit niet dan krijg je een laag die met de tijd los laat. laat je niks wijs maken. De pan zal niet onmiddellijk de gitzwarte laag krijgen zoals je in de filmpjes ziet. De pan wordt donkerder door veelvuldig gebruik. Hoe meer je ze gebruikt hoe beter de anti-aanbakeigenschappen worden!
  • Na de eerste maal inbakken, is de kans klein dat je al onmiddellijk een spiegelei of omelet kan bakken zonder kleven aan de pan. Als ze echt goed ingebakken is, kan je geluk hebben dat het wel lukt. Hoe meer je er in bakt, hoe beter de eigenschappen van de pan worden.
  • Op een inductieplaat heb je een power-functie of boost functie. Vermijd dit te gebruiken bij plaatstalen pannen. Je loopt immers het risico dat de pan krom trekt. Beter is dat je de pan langzaam opwarmt. Bij het bakken van een omelet laat ik bijvoorbeeld de pan op het gemak opwarmen op het moment dat ik de eitjes voorbereid. Ik bak de eitjes op een matig warme pan. Om je een idee te geven: mijn fornuis gaat van 1 tot 14. Ik bak de eitjes op stand 9 tot 10.
  • Durf voldoende boter te gebruiken bij het bakken van vlees of eieren! Je hoeft je geen zorgen te maken omwille van de hoeveelheid vetstof. de meeste vetstof blijft toch in de pan.
  • Ik kan ondertussen met mijn pannen mooie steaks bakken, omeletten of spiegeleieren bakken zonder dat het aan de pan blijft kleven. De steaks zijn overigens heerlijk! Voor een steak laat ik de pan wél heel erg warm worden! Dan de boter in de pan en het vuur wat lager zetten. Na het aanschroeien onmiddellijk lager zetten.
  • Wil je spek met eieren bakken? Dan heb ik de volgende truc. Start met het bakken van je spek vanuit een koude pan. Langzaam laten opwarmen. Het spek zal stilletjes aan zijn vet los laten en zo vermijd je dat het aanbakt in de pan.
  • Nooit met detergent in de pan zitten. Dat lost je anti-aanbaklaag op. Is er toch iets aangebakken? Gooi wat kokend water in de pan, zet ze terug op het vuur en met een houten spatel schraap je de bakresten los. Daarna even opnieuw afspoelen en laten drogen op je fornuis. Na het drogen smeer je de pan opnieuw in met een heel dun laagje olie.
  • Heb je toch iets laten aanbakken in de pan dat je er op eerder beschreven manier niet uit krijgt? Geen probleem. Strooi een dikke laag zout in de pan en verhit je pan opnieuw! Het zout kan dan dienen als een natuurlijk schuurmiddel.
  • Voor het inbakken van de pan nooit olijfolie gebruiken! Olijffolie verdraagt geen hoge temperaturen.
  • Nooit koud water in de hete pan gooien! De pan kan hiervan krom trekken! Pan steeds afwassen met heet water!
  • Pan snel proper krijgen? Na het bakken onmiddelijk kokend water (uit de waterkoker) in de pan en met een houten spatel schraap ik alle braadresten los. Water weg gieten en ze opnieuw op het vuur zetten en droog laten worden. Daarna doe ik enkele druppeltjes olie in de pan en wrijf ik de pan even in met een keukenpapiertje. Zo voorkom ik roestvorming. Deze pannen zijn immers onderhevig aan roestvorming. Laat ze dus nooit in de week staan. Het resultaat is een roeste pan. Heb je dit toch voor dat je pan geroest is? Ook dat is geen probleem. Gewoon met een schuurspons of wat fijne staalwol uitschuren en opnieuw inbranden.
  • Je kan er fantastische steaks in bakken! De smaak ervan is niet te evenaren in een Tefalpan!
  • Is de anti-aanbaklaag om één of andere reden toch beschadigt, bak ze dan gewoon opnieuw in.
  • de pan weegt opmerkelijk zwaarder dan een Tefal-pan. Ze is dus minder geschikt voor mensen die last hebben van reuma of artritis in de handen.
  • De pan vraagt toch wat aandacht t.t.z geen detergent, af en toe wat insmeren met olie. Je moet er leren met bakken.
  • Na het reinigen van de pan ziet de pan er soms nog wat 'vies' uit terwijl dit eigenlijk niet het geval is.
  • Gerechten klaar maken met zure producten (zoals wijn, tomatensaus) is niet aan de orde. Het tast de natuurlijke anti-aanbaklaag aan!
Ja mooie gave post vent :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-06 13:33
  • [...]
Goeie post, onderschrijf ik volledig.

Over het laatste punt: Na drie jaar bijna dagelijks mijn (nu pikzwarte) de Buyer pan te gebruiken kan ik er ook gerust zure producten in bereiden; Een omgekeerde hartige uientaart bijvoorbeeld waar een paar eetlepels azijn in gaat, geen probleem.

Punt is dat je gewoon wat geduld moet hebben, zoals een post een paar pagina's terug waarbij het eieren bakken niet lukte in een nieuwe de Buyer... dat lukte mij ook niet meteen. Gewoon blijven gebruiken en het komt vanzelf goed. In tegenstelling tot keramische of teflon pannen: het wordt steeds beter.

Er zijn trouwens twee versies van de de Buyer carbone, de standaard versie met een goede dikke bodem (2,5 - 3 mm) en een budget versie met een stuk dunnere bodem (werd ooit eens verkocht bij de Blokker). Blijf weg bij de budget versie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
AutCha schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:55:

Er zijn trouwens twee versies van de de Buyer carbone, de standaard versie met een goede dikke bodem (2,5 - 3 mm) en een budget versie met een stuk dunnere bodem (werd ooit eens verkocht bij de Blokker). Blijf weg bij de budget versie!
Waarom zou je daar bij weg moeten blijven?

Ik heb destijds bij de Blokker ook die pannen gekocht in de aanbieding (8,- voor de 24, 9,- voor de 28 en 11,- voor de 30 centimeter) en dat was echt mijn beste pannenaankoop ooit qua prijs/kwaliteit. Misschien zijn ze niet zo goed als de dikkere versie, maar er van wegblijven?

Ze bakken in ieder geval prima en voor zuren ben ik inderdaad ondertussen ook niet meer zo bang. En ze gaan nog wel een paar decennia mee ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ik merk eerlijk gezegd het verschil niet tussen de blokker exemplaren en het exemplaar van de kookwinkel.
Sterker nog, ik wist niet eens dat er dus kennelijk een verschil in zat.

Heb 2x 24, 1x 28 en 1x 30 of 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:56

woutur

Klauwtjes uit!

AutCha schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:55:
[...]

Hoewel ik denk dat "meer massa meer goed" is, heb ik indertijd die dunnere en wat kleinere pan gekocht bij de Blokker en ik bak er met heel veel plezier mee en het ding is nu erg goed ingebrand. Eitjes glijden (met roomboter) door de pan. Hij is ook wat lichter en daarom prettiger voor mijn vriendin om mee te bakken. Voor kleine stukjes vlees (biefstukjes bijvoorbeeld) bak ik in een kleine gietijzeren koekenpan. Die heeft genoeg massa :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik vraag me af hoeveel verschil er zit in gewicht tussen de 2 en 2,5 mm pannen. Mijn 24 cm weegt 1175 gram en de 28 cm 1565 gram. Wat wegen de 2,5/3 mm varianten?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:12
Van de week een debeyere aluminium (5 laags ipv 7, want aanbieding) wok pan aangeschaft als vervanging van een versleten (merk ?) keramische pan.

Werkt top,

althans, tot ik er naderhand te veel in deed, toen kon mijn pit de pan niet meer warm genoeg krijgen.
Maar dat ligt niet aan de pan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

bvk schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:06:
Ik vraag me af hoeveel verschil er zit in gewicht tussen de 2 en 2,5 mm pannen. Mijn 24 cm weegt 1175 gram en de 28 cm 1565 gram. Wat wegen de 2,5/3 mm varianten?
Mijn 24 cm Force Blue pannetje weegt zo'n 1155 gram. De Carbone 28 cm weegt 2110 gram.

Edit:
Steekwoorden voor zoekende usertjes:
gewicht DeBuyer diameter staal plaatstaal wegen gewogen

[ Voor 12% gewijzigd door woutur op 22-03-2021 09:17 . Reden: Steekwoorden voor zoeken usertjes toegevoegd ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
bvk schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:04:
[...]

In ieder geval lastig ;) Voor een roux zou je ook gewoon een houten lepel kunnen gebruiken, je hoeft alleen maar te roeren en niet te kloppen.

Maar ik snap het wel een beetje, die Demeyere pannen zijn peperduur en dan probeer je krassen etc. toch wel een beetje te voorkomen. Voor het maken van een roux of voor Hollandaise/Bearnaise waarbij je inderdaad een garde nodig hebt pak ik liever een veel goedkopere steel of kookpan.

Ik heb zelf een Demeyere Apollo braadpan, maar daar ga ik ook liever niet met metaal (RVS) in roeren, kloppen of spatelen. Wat de vlekken betreft is inderdaad na het afwassen een beetje insmeren met wat olie voldoende.
Af en toe polijsten en de krasjes zijn weg. d:)b d:)b

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
woutur schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:09:
[...]

Mijn 24 cm Force Blue pannetje weegt zo'n 1155 gram. De Carbone 28 cm weegt 2110 gram.
De Force Blue is ook 2mm lees ik en dus even zwaar als de Blokker variant. De Carbone (Plus?) is met die 3mm dus wel beduidend zwaarder.

Merk je veel verschil in het gebruik?
Meestervisser schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:00:
[...]

Af en toe polijsten en de krasjes zijn weg. d:)b d:)b
Dan heb ik persoonlijk toch liever wat krasjes dan dat ik een pan van € 150,- ga polijsten en elke keer wat materiaal verlies ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:08

backupdevice

Boeh!

Hoi , vraagje aan de experts hier.

Wij hebben een nieuwe gaskookplaat gekocht met een 3500w wokbrander. Niet ideaal heb ik begrepen maar ik wil wel graag met een wok gaan koken.

Kijkende naar het vermogen, wat voor wok qua grootte bevelen jullie aan?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

bvk schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:44:
[...]

De Force Blue is ook 2mm lees ik en dus even zwaar als de Blokker variant. De Carbone (Plus?) is met die 3mm dus wel beduidend zwaarder.

Merk je veel verschil in het gebruik?
Ik heb de Force Blue gewoon bij de Blokker gehaald toen (zo heet de Blokker variant).
Verschil? Weet ik niet, ze zijn ook niet even groot en ik gebruik ze niet voor dezelfde dingen en de grote 28cm is een beetje in vergetelheid geraakt omdat ik niet zoveel vlees eet (wat ik daar bij uitstek in zou bakken) en mijn vriendin 'em veel te zwaar vindt :) Tomatensausjes en dergelijken maak ik in de stoofpan. Soms bak ik er nog wel eens aardappeltjes in. Maar ook dat gaat vaak in de Ikea antibakpan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
woutur schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:15:
[...]

Ik heb de Force Blue gewoon bij de Blokker gehaald toen (zo heet de Blokker variant).
Verschil? Weet ik niet, ze zijn ook niet even groot en ik gebruik ze niet voor dezelfde dingen en de grote 28cm is een beetje in vergetelheid geraakt omdat ik niet zoveel vlees eet (wat ik daar bij uitstek in zou bakken) en mijn vriendin 'em veel te zwaar vindt :) Tomatensausjes en dergelijken maak ik in de stoofpan. Soms bak ik er nog wel eens aardappeltjes in. Maar ook dat gaat vaak in de Ikea antibakpan.
Ok, ik dacht die van de Blokker actie destijds een andere naam hadden. Maar maakt niet uit, het zijn gewoon dezelfde pannen denk ik.

Tja, om goed te vergelijken heb je inderdaad wel de pannen in hetzelfde formaat nodig.
backupdevice schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:00:
Hoi , vraagje aan de experts hier.

Wij hebben een nieuwe gaskookplaat gekocht met een 3500w wokbrander. Niet ideaal heb ik begrepen maar ik wil wel graag met een wok gaan koken.

Kijkende naar het vermogen, wat voor wok qua grootte bevelen jullie aan?
Met dat vermogen zit je wel goed lijkt me, dat is meer dan menig huishouden heeft. De grootte maakt niet zo heel veel uit, wel het materiaal.

Koop dus alsjeblieft gewoon een echte Chinese plaatstalen wok (met bolle bodem) en geen pan wat enkel de vorm heeft van een wok maar nooit de zelfde bak resultaten haalt.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Thx , ga deze week naar de plaatselijke toko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
En nog een kooktip als je wilt wokken maar het vermogen mist: gooi niet teveel tegelijk in de pan, dan daalt de temperatuur en wordt het eerder gestoomd door al het vocht.
En je kunt de groeten vooraf wokken/ bakken, apart leggen, dan vlees apart en de groente er op het eind weer bij om weer op temperatuur te komen. Als je voor meerderen moet koken bereid je eerst de groenten en zet je dat apart. Dan doe je de rest per portie en kun je alsnog vrij snel achter elkaar porties op tafel krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door defusion op 20-01-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
3,5 kW is te weinig om te wokken met een plaatstalen wok van de toko. Zodra je er maar iets ingooit is de temperatuur meteen weg uit de pan. Je kan dan beter een wok gebruiken met meer materiaal, zodat de warmte er beter in blijft.

@defusion is inderdaad een goede tip. Haal je ingredienten eerder uit de koelkast zodat ze minder koud zijn. Dat helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Z___Z schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:23:
3,5 kW is te weinig om te wokken met een plaatstalen wok van de toko. Zodra je er maar iets ingooit is de temperatuur meteen weg uit de pan. Je kan dan beter een wok gebruiken met meer materiaal, zodat de warmte er beter in blijft.

@defusion is inderdaad een goede tip. Haal je ingredienten eerder uit de koelkast zodat ze minder koud zijn. Dat helpt ook.
Dat valt wel mee toch? Zelfs met mijn normale gaspit loop ik het risico op aanbranden als ik de boel niet constant in beweging hou. Maar ik wok geen grote hoeveelheden (ben maar in mijn eentje), dat scheelt natuurlijk.

Maar welke wok zou jij dan wel aanraden?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Z___Z schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:23:
.....Je kan dan beter een wok gebruiken met meer materiaal, zodat de warmte er beter in blijft.
Enige tips voor welke misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik wok in een debuyer op ook een te kleine wokbrander. Kan je goed heet laten worden, en koelt niet te snel af. Nadeel is wel dat de temperatuur niet zo goed te regelen is als in een plaatstalen wok. Dus als je klaar bent moet je meteen het eten eruit halen, want gas verlagen haalt niet snel genoeg de temperatuur uit de pan.

Voor groente, vlees, saus wokken voldoet elke wok wel (dus wat ze bij een wok restaurant wokken noemen). Voor nasi en mihoen heb je hoge temperaturen nodig, anders krijg je een kleffe boel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Écht wokken zoals ze met die straalmotoren doen ga je thuis niet redden inderdaad, maar roerbakken in een wok moet toch prima lukken.
Dat gedoe met sauzen is meestal gewoon koekenpanwerk inderdaad, maar als je heter wilt moet je wel even doorfikken. Kan je ook nog aan gietijzer denken, kan ook blafheet worden en is weer beter te 'seasonen' dan RVS (tenzij geëmailleerd).

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
backupdevice schreef op maandag 20 januari 2020 @ 18:30:
[...]

Enige tips voor welke misschien?
Ga gewoon eens bij de toko langs, kijk wat ze hebben en of dat goed aanvoelt. Of inderdaad dan een DeBuyer Mineral B (de anderen van hun zijn net zo dun als een Chinese wok, 1.5 mm)

Zolang het maar geen aluminium met anti aanbak laag geval van BK, Tefal etc. wordt ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06 21:27
Mooie post! Grotendeels mee eens. kook ook al jaren met deBuyer plaatstalen koekenpannen op inductie.

Belangrijkste boodschap is inderdaad dat het niet op dag 1 perfect gaat zijn. gewoon lekker blijven gebruiken die pan. Met de dag/week/maand/jaar wordt het beter.

Lui als ik soms ben staat de pan wel eens met overblijfselen een dag op het aanrecht.. gewoon met heet water en een afwasborstel boenen en je krijgt werkelijk waar alles eraf, zo voorzichtig als jij omschrijft hoef je er mijn inziens echt niet mee te zijn.

Idem met het opwarmen. Afhankelijk van wat ik nodig hebt gaat hij gewoon op standje boost, lekker laten walmen, koude olie erbij en product wat je wilt bakken er achteraan.

Zure producten is ook echt geen probleem, dit moet je alleen geen uren in de pan laten zitten. Als je iets met bijvoorbeeld tomaat/wijn doet in de pan, na gebruik vlot afspoelen onder de hete kraan en de afwasborstel.

De oventechniek werkt zeker goed, minimaal keer of 3 is inderdaad een goede tip. Zwart wordt ie dan ook zeker wel :D, maar dit zal in verloop van het verbruik licht wijzigen naar waar de pan heet wordt/blijft tijdens het koken.

Al met al al járen meer dan tevreden. Heb ook een tijdje een wok gehad met plat stukje bodem, deze zijn een stuk dunner/lichter dan de koekenpanvarianten in ieder geval, maar op inductie door het kleine oppervlakte geen groot succes.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ben nog niet naar de toko geweest maar heb wel twee deBuyer pannen gekocht. Een 24 en 28 CM pan.

Krijg ze vandaag binnen en zal deze in het weekend gaan inbranden. Ik begrijp dat na gebruik een beetje olie aangebracht dient te worden ivm oxidatie. Als jullie de volgende dag de pan weer pakken, spoelen jullie deze eerst weer af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ubje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-06 11:47
backupdevice schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:22:
Ik begrijp dat na gebruik een beetje olie aangebracht dient te worden ivm oxidatie. Als jullie de volgende dag de pan weer pakken, spoelen jullie deze eerst weer af?
Ja, na gebruik doe ik er weer een dunne laag olie op en even op het vuur. Afspoelen voor gebruik doe ik niet, gewoon warm laten worden en wat olie/boter erin en bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ok thx.Pannen binnen gekregen en ja ...die zijn wel een stukje zwaarder als een Tefal :D

Zaterdag inbranden .

[ Voor 14% gewijzigd door backupdevice op 23-01-2020 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06 21:27
backupdevice schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:05:
Ok thx.Pannen binnen gekregen en ja ...die zijn wel een stukje zwaarder als een Tefal :D

Zaterdag inbranden .
Heel veel plezier! :)

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
backupdevice schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:05:

Zaterdag inbranden .
Welke pannen heb je nu precies gekocht, allebei wok's?

Inbranden van een wok hoeft in principe niet. Dit omdat je met wokken het voedsel constant in beweging houdt en het dus geen kans krijgt om aan de pan vast te plakken.

Daarnaast heb je kans dat alle olie naar beneden loopt in de bolling van de pan en niet op de wanden blijft zitten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

bvk schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:26:
[...]

Welke pannen heb je nu precies gekocht, allebei wok's?

Inbranden van een wok hoeft in principe niet. Dit omdat je met wokken het voedsel constant in beweging houdt en het dus geen kans krijgt om aan de pan vast te plakken.

Daarnaast heb je kans dat alle olie naar beneden loopt in de bolling van de pan en niet op de wanden blijft zitten.
Nee nog niet. Toko was niet open. Ga dit weekend ff snel langs om er een te halen. Thx voor de tip!

Ik heb deze pannenset gekocht - De Buyer Carbone Plus Lyonnaise Koekenpannenset, 24+28cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
backupdevice schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:43:
[...]

Nee nog niet. Toko was niet open. Ga dit weekend ff snel langs om er een te halen. Thx voor de tip!

Ik heb deze pannenset gekocht - De Buyer Carbone Plus Lyonnaise Koekenpannenset, 24+28cm.
Is dat die aanbieding van Kookpunt voor € 49,-? Dat zijn namelijk wel wat dunne pannen vergeleken met de overige series, 1 tot 1.5 mm dik staal in plaats van 2 tot 3 mm:

https://www.debuyer.com/e...yonnaise-round-frying-pan

Kun je ze eens wegen, ze zouden 600 resp. 930 gram moeten wegen dan.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

bvk schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:57:
[...]

Is dat die aanbieding van Kookpunt voor € 49,-? Dat zijn namelijk wel wat dunne pannen vergeleken met de overige series, 1 tot 1.5 mm dik staal in plaats van 2 tot 3 mm:

https://www.debuyer.com/e...yonnaise-round-frying-pan

Kun je ze eens wegen, ze zouden 600 resp. 930 gram moeten wegen dan.
Ik heb ze even voor je gewogen.

De 24CM weegt 1398 Gram en de 28CM weegt 2152 Gram

Deze zijn het https://www.kookpunt.nl/d...-2428cm/nl/product/20698/

[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 23-01-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ja, die aanbieding bedoel ik. Dat is dus gewoon de Carbone Plus en niet de Lyonnaise want die zijn veel lichter.

Goede keus lijkt mij dan, veel succes met het inbranden en gebruiken!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Zaterdag ff doen. Laat het wel weten hoe het afgelopen is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Nou , beide pannen 5 x een laagje gegeven en dit is resultaat. Ben op zich tevreden.

Deze heeft een zwarte plek in het midden. Raar want ik heb er extra op gelet dat er geen plas in kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p3qtytW8XOSPjcRerc19jD8b/full.jpg

Bij deze zie je het kruis van de pit, maar voel je niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o3kleUdE9DOF24kQUG7gI47q/full.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door backupdevice op 25-01-2020 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
backupdevice schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:11:
Nou , beide pannen 5 x een laagje gegeven en dit is resultaat. Ben op zich tevreden.

Deze heeft een zwarte plek in het midden. Raar want ik heb er extra op gelet dat er geen plas in kwam.

[Afbeelding]

Bij deze zie je het kruis van de pit, maar voel je niet

[Afbeelding]
Dat is toch niet helemaal het verwachtte resultaat. ik heb de indruk dat je net iets teveel olie hebt gebruikt op een te laag vuur. Want na 5x inbranden had je nu een zwarte spiegel moeten hebben zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JmEOD4ch.jpg

Maar je zou eens een eitje kunnen bakken en kijken hoe dat gaat, wellicht zie ik het helemaal verkeerd en heb je wel een goede laag opgebouwd.

Overigens verdwijnt dat spiegel effect vanzelf weer (en komt op je keukenpapiertje na afwassen en opnieuw insmeren) maar blijft de laag zelf wel.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ooh. Nou wat ik gedaan heb is een klein beetje zonnebloem olie in een warme pan, goed uitsmeren , gas erop tot roken en wachten met eraf halen totdat alle olie weg is.

Zal ff een eitje bakken.

Resultaat een ei wat door de kleine pan schiet.
Grote pan, eenmaal los ook goed. Moet wel iets meer moeite doen. Zou dit beter moeten worden door gebruik?

[ Voor 36% gewijzigd door backupdevice op 25-01-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
backupdevice schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:41:
Ooh. Nou wat ik gedaan heb is een klein beetje zonnebloem olie in een warme pan, goed uitsmeren , gas erop tot roken en wachten met eraf halen totdat alle olie weg is
Klinkt toch als iets teveel olie en zo ziet het er ook een klein beetje naar uit, de olie is gaan "lopen". En je zou de pan op hoog vuur moeten laten staan tot de rook is weggetrokken en je keuken blauw staat ;) En je de pan van staalkleur eerst blauw ziet worden wat langzaam zwart wordt.
Zal ff een eitje bakken.

Resultaat een ei wat door de pan schiet
Dat is op zich helemaal goed natuurlijk dus misschien zie ik het gewoon verkeerd en is het inbranden prima gelukt. Time will tell :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

@bvk Geen idee maar de walm en zwart worden is zeker gebeurt. Mijn pit stond vol open en gestopt toen de walm ook stopte . Qua hoeveelheid olie, klein beetje - minder dan een eetlepel - in de pan, uitsmeren. Nieuw papiertje en meer uitsmeren totdat ik niks meer zag. Toen op het vuur en vol gas tot walmen. Paar minuutjes wachten en dan uit. Heb geen moment druppels zien lopen ofzo... misschien omdat het met zonnebloem olie is gedaan?

Dat ei in die grote bakte een klein beetje aan, maar na voorzichtig loshalen geen problemen meer.

We zullen zien .

Moet opzich beter worden gedurende gebruiken ?
En meer boter/ olie gebruiken als normaal toch?

[ Voor 38% gewijzigd door backupdevice op 25-01-2020 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Over de gebruiken olie zijn de meningen verdeeld, maar ik heb zelf lijnzaad olie gebruikt en dan hooguit een theelepel. En het gas vol open laten staan, ook nadat het walmen is gestopt, voor minstens 5 minuten.

Heb je de wokbrander gebruikt?

En verder is het inderdaad een kwestie van in gebruik nemen, het wordt vanzelf allemaal beter. En toch niet tevreden? Nachtje in de azijn laten staan en even overnieuw doen ;)

Voor een eitje bakken heb je echt niet veel olie of boter nodig, wel gewoon op heel laag vuur doen. Als het ei eenmaal losgekomen is kan het vuur wat hoger voor een lekker korstje aan de randen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Nee niet de wokbrander. Ik heb nog twee andere mega pitten die ik gebruikt heb.

We gaan het zien. Nu groenten bakken en morgen speklappen.

[ Voor 41% gewijzigd door backupdevice op 25-01-2020 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@backupdevice als het ei niet aanbakt dan is het goed. Het kan altijd mooier een beter maar als het werkt, werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Kleine pan ging zeer goed. Gebakken aardappels gemaakt in die kleine en dat ging zonder problemen.

In de grote pan speklappen. Geen probleem, niks bleef plakken en geweldig om te ervaren dat je met gas bijna dicht nog steeds goede warmte hebt!

Met afspoelen even een momentje met de grote pan en de achterkant van een schuursponsje. Meteen een test gedaan met een ei bakken en dat ging hetzelfde als gisteren. Na loslaten met een beetje hulp bleef er niks plakken. Toch hou ik de grote ff in de gaten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Komt wel goed zo te horen!

Maar wel grappig: je kwam een advies vragen voor een wok en nu ben je met twee koekenpannen bezig ;-)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

bvk schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:29:
Komt wel goed zo te horen!

Maar wel grappig: je kwam een advies vragen voor een wok en nu ben je met twee koekenpannen bezig ;-)
Ja , daar moeten wij het nog even over hebben ja! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 27-06 12:02
Heeft hier iemand een idee wat voor coating er op de Demeyere Alu Pro-pannen zit? Op de meeste sites staan enkel dat er een anti-aanbaklaag in zit, maar lees verder weinig details. Aangezien ze tot 230 graden verhit kunnen worden zal het geen gewoon Teflon zijn neem ik aan? Op de site van Demeyere staat iets van titanium-plasma, maar hierbij begint mijn bullshit-alarm spontaan te loeien.

Heb naast mijn DeBuyer Mineral B een BK-koekenpan met een keramische anti-aanbaklaag, maar die is eigenlijk nooit echt super bevallen in is nu aan de randen ook groen uit aan het slaan (de coating is blauw).. tijd voor iets anders dus. Geanodiseerd aluminium klinkt erg aantrekkelijk, maar dan moet de coating wel goed zijn anders heb je er niks aan.

[ Voor 8% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-01-2020 22:41 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-06 20:01
HarmoniousVibe schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:17:
Heeft hier iemand een idee wat voor coating er op de Demeyere Alu Pro-pannen zit? Op de meeste sites staan enkel dat er een anti-aanbaklaag in zit, maar lees verder weinig details. Aangezien ze tot 230 graden verhit kunnen worden zal het geen gewoon Teflon zijn neem ik aan? Op de site van Demeyere staat iets van titanium-plasma, maar hierbij begint mijn bullshit-alarm spontaan te loeien.

Heb naast mijn DeBuyer Mineral B een BK-koekenpan met een keramische anti-aanbaklaag, maar die is eigenlijk nooit echt super bevallen in is nu aan de randen ook groen uit aan het slaan (de coating is blauw).. tijd voor iets anders dus. Geanodiseerd aluminium klinkt erg aantrekkelijk, maar dan moet de coating wel goed zijn anders heb je er niks aan.
Volgens mij gewoon teflon. Hier wordt namelijk PTFE (ofwel teflon) genoemd op pagina 5:
https://www.demeyere-onli...s/Alu%20Pro-2018%20LR.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 27-06 12:02
Fuwor schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:51:
[...]

Volgens mij gewoon teflon. Hier wordt namelijk PTFE (ofwel teflon) genoemd op pagina 5:
https://www.demeyere-onli...s/Alu%20Pro-2018%20LR.pdf
Hmmm, interessant.. Wat ik me dan afvraag is wat dan het verschil is tussen een "gewone" aluminiumpan die met PTFE is gecoat en bijvoorbeeld zo'n Alu Pro of Les Forgées van Le Creuset? Het nadeel van aluminium is dat het reageert met zuren, maar dat hef je met PTFE toch ook al op zonder dat je alu zelf moet worden geanodiseerd toch?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• h8bal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 16:08
HarmoniousVibe schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:17:
Ik wil het gerust wel eens voor je vragen, ben namelijk zelf tewerkgesteld bij Demeyere. :)

Nog maar net dit topic ontdekt trouwens, maar over de loop der jaren best een leuk Demeyere assortiment bijeen gesprokkeld :P

EDIT: PTFE, die titaniumlaag zit er gewoon onder. De coating is dus PTFE.

[ Voor 5% gewijzigd door h8bal op 03-02-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

bvk schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:03:
[...]

Dat is op zich helemaal goed natuurlijk dus misschien zie ik het gewoon verkeerd en is het inbranden prima gelukt. Time will tell :)
Moet de grote toch opnieuw doen. Er brand niks aan maar er blijf zwarte troep afkomen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-06 11:57

LankHoar

Langharig tuig

TecTo schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:00:
Hallo, pannenlikkers ;), mijn naam is Huib 67 jaar en al jaren is koken mijn passie.

Door de jaren een redelijke set kookgerei verzameld en tools voor de keuken. In bezit van Sligro, Hanos en Makro pas waar het overgrote deel van ons gereedschap (en food producten ) is/wordt aangeschaft. Favoriete winkel is Kookpunt.

Plaatstalen en RVS koekenpannen van de Sligro. Braden doen we in Hackman en Staub braadpannen. De deksel van deze pannen zijn aan de binnenkant voorzien van bobbeltjes, zodat het vocht terug valt op het product. Voor het koken van groentes enz. doen een set rvs pannen van Le Chef -die een 25 jaar terug zijn aangeschaft bij V&D- trouwe diens. Als skillet al jaren een lodge en de laatste aanschaf is een grillpan van le creuset. Nog even getwijfeld over de staub grillpan maar de open greep op de 26cm le creuset gaf de doorslag. Pakt net iets fijner op. Wokken (lees roerbakken) in een bolvormige wok van de toko. Inclusief wok lepels en bamboe borstel.

De koekenpannen van plaatstaal en rvs bakken niet aan. Bij in gebruik nemen van RVS pan verhitten tot het kokosvet begint te walmen, af laten koelen uitnemen met keukenpapier. Plaatstalen koekenpan en wok meerdere lagen aanbrengen of met kokosvet of rijstolie. Na gebruik even lauw water afspoelen en licht invetten geeft voor mij het beste resultaat.

Hoewel geen fan van anti aanbak pannen een tweetal Woll nowo titanium koekenpannen in gebruik. Deze pannen zijn in geen enkel opzicht te vergelijken met de doorsnee anti aanbakpannen. Keiharde coating met als eigenschap om producten een mooie crunch te geven. Door de afneembare handgreep ideaal om ook als bakvorm te gebruiken, bv een tarte tatin.

Naast dat pannen op de gaspit hun werk moeten doen vind ik dat ze ook in oven en kamado bruikbaar zijn.

Waarvan ik dacht dat het een kort verhaaltje zou worden besef ik dat ik over de kook raak als over........ :)
Hoe lang heb je de Woll pannen al in gebruik, en hoe bevallen ze? Zijn ze duurzaam?

Mijn vrouw overweegt om ook een koekepan van Woll te kopen. Ze hebben meerdere lagen van verschillende materialen in hun pannen (zie hier). Van polyetheretherketone (aka PEEK) vragen we ons af of het wel gezond is, of een soort "teflon" drama dat minder bekend is.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
LankHoar schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:56:
[...]

Hoe lang heb je de Woll pannen al in gebruik, en hoe bevallen ze? Zijn ze duurzaam?

Mijn vrouw overweegt om ook een koekepan van Woll te kopen. Ze hebben meerdere lagen van verschillende materialen in hun pannen (zie hier). Van polyetheretherketone (aka PEEK) vragen we ons af of het wel gezond is, of een soort "teflon" drama dat minder bekend is.
Wij gebruiken de twee Woll koekenpannen vanaf 2017 en nog geen krasje of zichtbare slijtage te zien. Zijn nog steeds in topconditie. We gebruiken wel speciaal gereedschap, zonder metalen delen die de pan kunnen raken.

Je kan deze pannen niet vergelijken met Tefal of 3 tientjes pannen. Daar verdwijnt de zgn anti aanbak laag zienderogen. Die zouden we nooit kopen.

Handig is ook de afneembare greep en regelmatig gaan ze de oven in. Voor bv tarte tatin.

We hebben er geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Pan schoon gemaakt en opnieuw ingebrand maar ik krijg hem niet glimmend. Paar lagen erop gezet en een eitje gebakken. Nu bakt het wel aan. Goede nieuws is is dat er geen troep vanaf komt dus ik probeer de pan wel een paar dagen om te kijken of hij nog beter wordt

Tips voor het goed verwijderen van de aanbak laag? Heb nu zeepsop en een schuurspons gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@backupdevice zuur weekt het denk ik wel los. Dus citroensap, wijnazijn of wat je maar hebt dat zuur is en voedselveilig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
backupdevice schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:07:
Pan schoon gemaakt en opnieuw ingebrand maar ik krijg hem niet glimmend. Paar lagen erop gezet en een eitje gebakken. Nu bakt het wel aan. Goede nieuws is is dat er geen troep vanaf komt dus ik probeer de pan wel een paar dagen om te kijken of hij nog beter wordt

Tips voor het goed verwijderen van de aanbak laag? Heb nu zeepsop en een schuurspons gebruikt
Eigenlijk wel jammer dat je opnieuw begonnen bent, dat er in het begin nog wat zwart vanaf komt is heel normaal namelijk en houdt vanzelf op.

Kun je eens een foto maken?

En wat @franssie zegt, gewoon een fles natuurazijn er in leeg kieperen en een nachtje laten staan. Heb je zo weer blank staal ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

damn,ok.. dus natuurazijn , half Vol of tot de rand en dan een nacht laten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@backupdevice dat deel dat je schoon wil krijgen - kan je zelf denk ik het beste bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h8bal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 16:08
Volgende op de aanschaflijst voor mij wordt een Staub cocotte.

Twijfel nog wel tussen de kleur kers of white truffle

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/0/0/9/5/9200000009415900.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.dekinderplaneet.be/product/image/medium/a00078545_1.jpg

Gelukkig valt dat met de personeelskorting allemaal een beetje mee qua aanschafprijs :P

Grappige insider anecdote trouwens. De White truffle kleur was geen geplande kleur en was door een verffout tijdens een testbatch tot stand gekomen. De kleur beviel de collega's zo goed dat ze hem in het assortiment hebben opgenomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

franssie schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:13:
@backupdevice dat deel dat je schoon wil krijgen - kan je zelf denk ik het beste bepalen.
Heb een hele fles AH natuurazijn erin gedaan en laat hem tot vanavond even weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik krijg mijn debuyer-pannen ook niet altijd spiegelend ingebrand, soms wel, soms niet. Gewoon lekker mee door bakken, dan wordt het telkens beter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Boudewijn schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:23:
Ik krijg mijn debuyer-pannen ook niet altijd spiegelend ingebrand, soms wel, soms niet. Gewoon lekker mee door bakken, dan wordt het telkens beter :).
Ja, al doende leert men. Nu lekker laten weken in de azijn , vanavond verder schoonmaken en dan morgen weer inbranden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

backupdevice schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:19:
[...]

Ja, al doende leert men. Nu lekker laten weken in de azijn , vanavond verder schoonmaken en dan morgen weer inbranden.
En anders koop je een kilo zout en gooi je er een laag van een centimeter in en zet dat een tijd op hoog vuur. Helpt ook goed, in ieder geval om een goed begin te maken :)

Pagina: 1 ... 11 ... 85 Laatste