"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
@LankHoar Ik neem aan dat je de BK Bourgogne braadpan 28 cm Sunny Yellow bedoelt?
M.a.w. je zoekt een geëmailleerde, zware braadpan?
(alleen is me uit de omschrijving van BK niet helemaal duidelijk of de binnenzijde nou ook gietijzer is, of glad geëmailleerd is o.i.d?)
Je zou ook kunnen kijken in de winkels van Batavia Stad. Daar zitten diverse kookwinkels die allerlei goede/minder goede pannen verkopen. Zelfs een speciale Le Creuset winkel met een enorme kleurkeuze.
BTW: je noemt specifiek een braadpan, maar dat is natuurlijk eigenlijk geen soeppan.
Vind zelf altijd soep (zowel bouillon trekken) als (af)maken beter gaan in een zware rvs pan.
Ik gebruik zelf al >20 jaar voor dat soort doeleinden Silga Teknika (Italiaans) pannen:
http://www.silgainox.com/styled-2/page7/

Die zien er, na >20 jaar gebruik, nog steeds als nieuw uit. Niet goedkoop in aanschaf, maar uiteindelijk zeer duurzaam.
Het Oostenrijkse Riess maakt ook hele goede emaille pannen en ander kookgerei.
Veelal verkrijgbaar in andere kleuren dan zwart.
Oh ja, en kleurtjes? Leuk en aardig natuurlijk, maar mijn ervaring is dat, na zoveel jaar, een specifiek kleur gaat vervelen of tegenstaan. Ik heb alleen maar zwarte gietijzeren/emaille bak/braad pannen of blanke rvs uitvoeringen. Die zijn altijd hetzelfde en vallen niet op. En dat vind ik een voordeel.
[ Voor 56% gewijzigd door ehtweak op 10-02-2020 12:32 ]
Waar heb je die pannen van vandaan van Silga? Ik zie zo snel geen Europese verkooppunten bij de eerste google searches.
Kookpunt niet, Oldenhof niet.
Sinds december na 12 jaar uit elkaar dus ben veel van mijn 'oude getrouwe' goede pannen (Iitala) kwijt dus tijd voor nieuwe toptools. Liever 1x goed dan 10x half is mijn motto.
Geweldige pannen voor Pot-au-feu, coq au vin, Boeuf bourguignon enz.. .h8bal schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:09:
Volgende op de aanschaflijst voor mij wordt een Staub cocotte.
Twijfel nog wel tussen de kleur kers of white truffle
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gelukkig valt dat met de personeelskorting allemaal een beetje mee qua aanschafprijs![]()
Grappige insider anecdote trouwens. De White truffle kleur was geen geplande kleur en was door een verffout tijdens een testbatch tot stand gekomen. De kleur beviel de collega's zo goed dat ze hem in het assortiment hebben opgenomen
Ga je veel plezier aan beleven. Wij kozen de rode
Ja het gaat de kers worden denk ikTecTo schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:11:
[...]
Geweldige pannen voor Pot-au-feu, coq au vin, Boeuf bourguignon enz.. .
Ga je veel plezier aan beleven. Wij kozen de rode
Oef, da's een lastige vraag.Typhone schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:11:
@ehtweak
Waar heb je die pannen van vandaan van Silga? Ik zie zo snel geen Europese verkooppunten bij de eerste google searches.
Ik heb mijn collectie aan Silga pannen (hele grote soeppan + stoominzet, kleinere kookpan, smalle hoge pan, koekenpan, sauspan en een grilpan) nog in de gulden (!) tijd gekocht. Kun je nagaan hoe goed ze zijn.
Ooit aangeschaft bij een ijzerwinkel in Alkmaar. In de tijd dat ijzerwinkels nog bestonden en dit soort degelijke spullen verkocht. Maar die tijden zijn voorbij.
Ik zie hier b.v. een online shop:
https://teknika-shop.com/
Ik zou het proberen via de contactpagina:
http://www.silgainox.com/page-2/
https://produttori.net/en/SILGA_176/
http://www.silgainox.com/resources/brochure-sit0_basse.pdf
De laatste keer dat ik een Silga pan, nieuw in een winkel etalage gezien heb, was een paar jaar geleden in Bormio, Italië. Ook weer in zo'n ouderwetse ijzerwinkel-van-sinkel in een smal straatje.
Maar Iittala, Riess, of Spring maken toch ook goede, degelijke spullen?
En Hackman maakt ook overwoestbaar kookspul:

Die shop gaat een bestelling krijgen binnenkort. Daarna nog een sauspannetje erbij, goede hapjespan, goede wokpan, 3 nieuwe koekenpannen (gietijzer) en alles staat klaar voor de toekomst. De anti-aanbaklaag pannen geloof ik niet meer in inmiddels nadat ik met Crisco en inbranden aan de slag ben geweest. Blijft me verbazen welke marketing trucjes er toch voor zorgen dat dergelijke pannen zoveel verkocht worden en hoe 'slecht' de resultaten daarmee zijn.
Zelfs een goede Demeyere pan die ik had met antiaanbak vertoonde redelijk snel (na 1 jaar) slijtage ondanks dat er uitsluitend met siliconenspatels in gewerkt werd.
Ik heb exact hetzelfde.. Ondertussen al 2 dure Demeyere anti-aanbakpannen versleten en ik bleef me maar afvragen wat ik verkeerd deed. Ondertussen wel een Demeyere Industry RVS pan er bij gekocht. Fantastisch resultaat als je weet hoe je er mee om moet gaan.Typhone schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:36:
@ehtweak
Die shop gaat een bestelling krijgen binnenkort. Daarna nog een sauspannetje erbij, goede hapjespan, goede wokpan, 3 nieuwe koekenpannen (gietijzer) en alles staat klaar voor de toekomst. De anti-aanbaklaag pannen geloof ik niet meer in inmiddels nadat ik met Crisco en inbranden aan de slag ben geweest. Blijft me verbazen welke marketing trucjes er toch voor zorgen dat dergelijke pannen zoveel verkocht worden en hoe 'slecht' de resultaten daarmee zijn.
Zelfs een goede Demeyere pan die ik had met antiaanbak vertoonde redelijk snel (na 1 jaar) slijtage ondanks dat er uitsluitend met siliconenspatels in gewerkt werd.
Ik zit zelf nog te twijfelen tussen een De Buyer of een gietijzeren koekenpan ter vervanging van de anti-aanbakpannen. Volgens mij maakt het niet heel veel uit. Beiden zijn jammer genoeg gevoelig voor zure ingredienten. Wat ik wel weet is dat ik ook helemaal klaar ben met anti-aanbakpannen.
(ik heb er ooit een paar via spaarpunten van diverse producten 'gekregen', van die simpele Tefal dingen, heb ik er nog 2 van op voorraad
Maar idd, ook al gebruik je slechts een houten of kunststof spatel, na een paar jaar sneuvelt die anti-aanbakzooi.
Gebruik een dikke stevige stalen Zwitserse SIGG pan (alleen die wordt niet meer gemaakt) als hapjes/tomatensauspan. Enorme dikke bodem. Ook al 20 jaar in gebruik.
Die is een en al RVS; soms wat blauwige vlekken als er een risotto is in gemaakt (door het afblussen met witte wijn), maar zodra er weer een tomaat (= zuur) -achtig gerecht ingaat, is 'ie weer blinkend schoon.
Of, als het me te veel stoort, ff wat citroenzuur er in, paar drupjes afwasmiddel, met de vatenkwast en hij is weer blinkend glad.
De Hackman gietijzeren pan:

is een uitstekende, onverwoestbare koekenpan. Prima om een massieve aardappelpannekoek of b.v. Oostenrijkse Kaiserschmarrn te maken.
Enige nadeel is, is dat 'ie zo zwaar en massief is, dat je niet ff uit de losse pols de boel omschudt.
Al met al, kan ik me niet herinneren dat ik de afgelopen 20 jaar nieuwe pannen er bij gekocht heb.
Oh ja, wacht ff, een paar jaar geleden een Riess 'Schnitzelpfanne'. Gewoon omdat ik die nog niet had. En ook hier weer; ideaal materiaal. (ik heb de 30cm bodemdoorsnede uitvoering, past nog net op ons formuis)

Vorige week nog, een hele lading verse sardientjes laten zwemmen in de olijfolie in deze pan. Maar ook ideaal voor, inderdaad, schnitzels.
Zo'n dikke emaille laag is gewoon veel duurzamer dan wat voor een anti-aanbaklaag dan ook...
Uiteraard wil ik het staartstuk zo goed mogelijk bereiden en ik denk er over om hem in steaks van ongeveer 2,5cm dik te snijden en met goede kruiding sous vide klaar te maken en een goede searing te geven met de gasbrander.
Iemand nog tips? Ik zat te denken aan een lekkere mix van verse Rozemarijn, knoflook, peper en zout in de vacuumzak en dan 2 uur op ongeveer 55 graden. Om de steaks vervolgens even goed te fakkelen met de gasbrander alvorens ze uit te serveren.
Adjust non olet, plerumque...
Dit is het pannen topic hoor1nsane schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:56:
Ik was van de week in een gekke bui en heb een Anova Sous Vide stick gehaald (ja ik heb een vacumeermachine) en een Wagyu Picanha. De Wagyu ligt in de vriezer momenteel en ik zit me te beraden op de bereiding.
Uiteraard wil ik het staartstuk zo goed mogelijk bereiden en ik denk er over om hem in steaks van ongeveer 2,5cm dik te snijden en met goede kruiding sous vide klaar te maken en een goede searing te geven met de gasbrander.
Iemand nog tips? Ik zat te denken aan een lekkere mix van verse Rozemarijn, knoflook, peper en zout in de vacuumzak en dan 2 uur op ongeveer 55 graden. Om de steaks vervolgens even goed te fakkelen met de gasbrander alvorens ze uit te serveren.
Maar hoe is de kwaliteit en marmering van het vlees? Wellicht is SV helemaal niet nodig en kan het vlees gewoon in een pan gebakken worden. Het vet geeft dan een heerlijke jus
Oh crap, zie het nu, ik zag deel 2 staan en dacht dat dit het koken topic wasbvk schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:18:
[...]
Dit is het pannen topic hoor![]()
Maar hoe is de kwaliteit en marmering van het vlees? Wellicht is SV helemaal niet nodig en kan het vlees gewoon in een pan gebakken worden. Het vet geeft dan een heerlijke jus
Edit: marmering ziet er goed uit. Geen A5 maar zeker goed.
[ Voor 6% gewijzigd door 1nsane op 14-02-2020 20:24 ]
Adjust non olet, plerumque...
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Leuke aanbieding, maar ik had ze destijds bij de Blokker voor de helft van dat geld. 8 Euro voor de 24 en 9,- voor de 28. Dat was pas een mooie prijswoutur schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 16:55:
Voor de liefhebbers: iBood biedt vandaag twee DeBuyer pannen aan (24 en 28cm) voor 36 euro (inc verzendkosten). De pannen komen wel uit de Force Blue serie (die ook tijdelijk bij de Blokker verkocht werd). Deze serie gebruikt 2mm plaatstaal ipv 2.5 tot 3 mm in de andere series. Het is maar net hoe je daar tegenaan kijkt of dat na- of voordelig is. Ze zijn wat hanteerbaarder en vergis je niet, nog steeds behoorlijk zwaar. Maar niet zoveel massa als de pannen uit de andere series, die dus ook met meer massa, meer warmte vasthouden.
2 mm voor de 24 is geen enkel probleem, die is nog steeds perfect "plat". De 28 is helaas een klein beetje kromgetrokken, bolling naar boven in het midden dus de boter of olie loopt een beetje naar de randen. Maar dat vormt in de praktijk geen enkel probleem, ook deze pan bakt als een tierelier.
Anoniem: 669783
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 669783 op 18-03-2020 20:44 ]
https://www.amazon.nl/gp/product/B07YP2ZNG8/
Eerdaags eens gebruiken. Kan mij vergissen, maar volgens mij is dit een prachtige prijs voor deze pan. Hopelijk (als de hamsteraars weg zijn) kan ik dan eindelijk volgende week eens stoofvlees maken
Het is overigens met een Type A knop, dus tot 200 graden in de oven.
Ik heb gelezen dat ik hem goed moet schoonmaken met warm water, maar iemand enig idee of ik hier nog iets moet "inbranden"? Ik heb geen ervaring nog met stoofpannen.
[ Voor 29% gewijzigd door Raznov op 19-03-2020 09:50 ]
Neen, dat moet niet ingebrand worden want dat heeft een geëmailleerde binnenkant.Raznov schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:42:
Een aantal dagen terug deze gekocht:
Eerdaags eens gebruiken. Kan mij vergissen, maar volgens mij is dit een prachtige prijs voor deze pan. Hopelijk (als de hamsteraars weg zijn) kan ik dan eindelijk volgende week eens stoofvlees maken.
Ik heb gelezen dat ik hem goed moet schoonmaken met warm water, maar iemand enig idee of ik hier nog iets moet "inbranden"? Ik heb geen ervaring nog met stoofpannen.
Gewoon afwassen, stoofvlees maken en smullen!
Ik heb een gietijzeren wok en ze moeten idd langer erover doen om op temperatuur te komen maar daarna is het gewoon gas geven.Anoniem: 669783 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:44:
Gietijzer moet in mijn optiek teveel ingevet worden en duurt relatief lang om op temperatuur te krijgen. Tevens zijn pannenkoeken een ramp in deze jongens. Teflon ben ik fan van en een wok is ook niet mis als je groenten bakt. Een goed stuk vlees met gietijzer werkt in mijn optiek wel lekekr, maar ben niet zo'n vleeseter dus helaas.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Zo dat is een scherpe prijs!Raznov schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:42:
Een aantal dagen terug deze gekocht:
Eerdaags eens gebruiken. Kan mij vergissen, maar volgens mij is dit een prachtige prijs voor deze pan. Hopelijk (als de hamsteraars weg zijn) kan ik dan eindelijk volgende week eens stoofvlees maken.
Ik heb dit model maar dan 20cm voor 110....
Een stock overschot waar men vanaf wilt lijkt me want nog de oude type A knob, samen met deze:flam schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:29:
[...]
Zo dat is een scherpe prijs!
Ik heb dit model maar dan 20cm voor 110....
https://www.amazon.nl/Sig...mtebronnen/dp/B07YP5SWFR/
Ook voor nog geen 60 €. Dit is wel erg verleidelijk om te kopen.
Anoniem: 224360
Kreeg deze ook als aanbeveling na die andere bekeken te hebben. Heb de 26cm gekocht, heb nog een grote braadpan staan, zo'n ovale en hier kan ik weer jaren mee vooruit. Die knop maakt me verder geen biet uitRavefiend schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:42:
[...]
Een stock overschot waar men vanaf wilt lijkt me want nog de oude type A knob, samen met deze:
https://www.amazon.nl/Sig...mtebronnen/dp/B07YP5SWFR/
Ook voor nog geen 60 €. Dit is wel erg verleidelijk om te kopen.
Anoniem: 224360
Zojuist de pan binnengekregen. Geen idee wanneer ik de pan in de oven boven de 200 graden moet zetten, maar 22 euro voor een knop, terwijl de pan nu 55 kostte, hou ik nog even in m'n zak. Ben nu nagenoeg wel weer klaar de komende jaren, heb voor al het dagelijkse werk degelijke le creuset pannen en potten, die dingen slijten amper.coinman63 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:31:
Ik heb denk ik de laatste 26cm lage pan te pakken. Voor die prijs kon ik die niet laten staan. Kwart van de normale prijs. Voor 20 euro snor ik wel een RVS knop op.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[ Voor 46% gewijzigd door Clumsybumsy op 23-03-2020 22:00 ]
Wij zijn van plan om onze BK anti aanbak koekenpannen te vervangen, want de bodem is slecht aan het worden. Zijn nu aan het kijken voor bijv. gietijzer of staal. In ieder geval zonder anti aanbaklaag.
Het merk Crafond kwam in de zoektocht naar boven, maar de reviews op YouTube zien er wel heel TellSel-achtig uit.
Iemand bekend met het merk? Wij koken nu nog op gas, maar weet natuurlijk niet wat de toekomst brengt.
Van de Crafond site:PdeBie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:46:
Hey een pannen topic! Handig
Wij zijn van plan om onze BK anti aanbak koekenpannen te vervangen, want de bodem is slecht aan het worden. Zijn nu aan het kijken voor bijv. gietijzer of staal. In ieder geval zonder anti aanbaklaag.
Het merk Crafond kwam in de zoektocht naar boven, maar de reviews op YouTube zien er wel heel TellSel-achtig uit.
Iemand bekend met het merk? Wij koken nu nog op gas, maar weet natuurlijk niet wat de toekomst brengt.
Maar kijk in dit topic eens naar DeBuyer, puur plaatstaal zonder anti aanbak laag.Dankzij de drievoudige keramische binnenzijde brandt niets aan.
Wel is het handig iets te hebben dat ook tegen zure ingrediënten kan, zoals RVS.
Zelf kan ik met de combinatie ikea sensuell RVS pan en een debuyer plaatstalen pan zo'n beetje alles maken wat ik wil. Heb nog wel wat niche spul, maar die 2 worden voor >95% van de gerechten gebruikt.
Gietijzer is ook leuk, maar zou het niet als eerste universele optie zien. Wel handig dat het zoveel warmte kan opslaan, maar dat kan ook nadelig zijn afhankelijk van wat je wilt maken.
Als ik op volgorde zou kopen: eerst RVS, want alles kan/mag er in. Afgezien dat het wat makkelijker aanbrandt hoef je niemand te instrueren hoe je de pan dient te gebruiken.
Dan plaatstaal, want goedkoop en kunt een redelijke anti-aanbaklaag maken als je 'm goed in brandt. Handig voor eitjes, pannenkoeken, etc. Maar niet zo foolproof in gebruik, zure ingrediënten tasten de natuurlijke antiaanbaklaag aan. Dus als, zoals bij mij vaker, je vriendin er iets van tomaat in gooit, of iets met wijn, citroen, azijn, etc, dan kom je 'm opnieuw aan het inbranden.
Als laatste dan een gietijzeren pan. Vooral om vlees aan te bakken.
En als allerlaatste toch nog een pan met antiaanbaklaag, want soms is het toch gewoon handig om te hebben
Alles van bovenstaande werkt overigens ook op inductie, met uitzondering van de meeste (aluminium) pannen met antiaanbaklaag. Dus mocht je ooit van het gas af willen, kun je met zo'n beetje alle alternatieven uit de voeten.
[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 26-03-2020 23:57 ]
Houd daar ook even rekening mee als je een pan voor algemeen gebruik wil.
RVS is best wennen, ik heb in het begin enorm geklooid met demeyere pannen. Ik heb ze echt vervloekt, maar je moet veel rustiger bakken dan met een plaatstalen pan waar je gewoon in kunt raggen. Nu begin ik het te kunnen met koekenpan en hapjespan van ze... maar nog steeds niet met de grillpan.
Ceramisch zou een optie kunnen zijn (zelf geen ervaring mee maar ik hoor er wel ok verhalen over). RVS komt daarna als gebruiksgemak.
Ik moet eens kijken of we ceramisch eigenlijk wel goed in de topic start gezet hebben.
@Gonadan heb jij ervaring met ceramische pannen?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Persoonlijk kies ik liever voor andere materialen, maar dan moet je wel de juiste match met het doel vinden en de pan in de vingers krijgen. Plaatstaal heeft een handleiding qua inwerken en gebruik, RVS moet je weer leren bakken en alles is ook nog eens aardig zwaar en duur.
Ik vind dat fijn en leuk, maar wil je 'gewoon' een pan om dingen in te gooien zonder al te veel gedoe dan is keramisch volgens mij best een goede optie.
De genoemde website doet inderdaad claims die je bij TellSell zou verwachten, die zou ik dan ook met een pallet zout nemen. 'Antiaanbakpan met een ander laagje' verkoopt natuurlijk niet zo lekker, dus ze moeten toch wat.
Neemt niet weg dat elk voordeel ook z'n nadeel heeft dus het is even bekijken wat je wensen precies zijn @PdeBie
@franssie in elke pan kan je een ei bakken, kwestie van techniek. Of je die techniek wilt ontwikkelen is vaak vraag 2.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar als ik dan toch kan investeren in een pan die langer mee gaat dan die anti-aanbak dingen van BK, Tefal en consorten (deze koekenpan 5 jaar in totaal mee gedaan), dan vind ik dat het meer dan waard.
Voor een echter robuuste levenslang mee gaande pan moet je toch echt naar staal, gietijzer of RVS. Ook al is het voor velen in dit topic een kleine moeite, het vergt toch extra voorbereiding, techniek of onderhoud. Als je gewoon een fijne pan wilt zonder gedoe zou ik daar niet voor gaan.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb gisteren lijzaadolie gekocht om toch weer m'n DeBuyer eens goed in te branden en die vaker te gebruiken.
Hopelijk lukt t beter dan de eerste keer, maar toen had ik m met olijfolie ingebrand

Gadgets FTW!
Die Crafond ziet eruit een Thermolon pan.
Je kan dan net wat heter bakken dan met Teflon.
Dat is hetzelfde spul als Le Creuset Les Forgées series.
Les Forgées is hard geanodiseerd aluminium. Crafond lijkt gegoten te zijn, niet geheel duidelijk.
Hard geanodiseerd aluminium pannen zullen niet zo snel krom trekken.
@Gonadan Autograph2 is een bijzonder sterke laag van Dupont. Pannetjes worden steeds vaker daarmee gecoat.
Wel opletten, dat kan nog steeds niet super heet (max 250°) worden.
Ik heb zelf al een jaar of 8 een Circulon Infinite (hard geanodiseerd aluminium met Autograph) en die is behoorlijk robuust voor een PTFE pannetje.
---
For the record, zo'n keramische coating (SiO2) blijft bijzonder kort non-stick (denk aan een dag of drie als de vrouw fan van Jif is) door micro krasjes bij normaal gebruik. Als je afwast met een schuursponsje dan kan dat zelfs korter zijn, de vaatwasser beschadigt de laag... Metalen kookgerei moet je ook vermijden.
Na een jaar normaal gebruik heb je in feite iets wat in gebruik vergelijkbaar is met een RVS pan.
Ik ben er geen fan van. Geef mij maar een gietijzeren pan waar ik m'n nylondraad schijfborstel op kan zetten als 'ie echt vies is, een RVS pan die ik kan polijsten of een plaatstalen pan die ik opnieuw kan seasonen.
- knip -
Niet specifiek, gewoon voor elke serie die ingebrand moet worden. En dat zijn de meeste als ik me niet vergis.

Plaatje op zijn kop vanwege plaatsing via iPad.

[ Voor 12% gewijzigd door coinman63 op 30-03-2020 21:57 ]
Tof! Mijne twee potten had ik afgelopen week ook ontvangen. Eerste keer dat ik voor gietijzer heb gekozen en toegegeven, die zijn zwaar!coinman63 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:56:
Nieuw knopje is binnen. Investering van 25 euro en de pan is meteen 3 x meer waard 😄
[Afbeelding]
Plaatje op zijn kop vanwege plaatsing via iPad.
Waar had je die knoppen nog gekocht trouwens? Amazon?
https://www.zwilling.com/us/staub/accessories/lids-knobs/
en die zijn ook wel voor minder te vinden.
Deze vind ik ook mooi:

[ Voor 43% gewijzigd door franssie op 30-03-2020 22:46 ]
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
gewoon azijn helpt al met de coating verwijderen. Nachtje laten staan en klaar.Cass Casey schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:56:
Ik heb jaren geleden eens een plaatstalen pan van De Buyer gekocht (deze geloof ik). Ik gebruik hem nooit, omdat ie aanbakt als een malle. Niet goed ingebrand dus. Vraag is nu: is dit nog te redden en hoe? Schoonbranden/schuren en dan insmeren met olie of zo en op gloeiendhete bbq zetten?
Daarna op een heel hete pit zetten nadat je hem heel dun ingeolied hebt. Sterker nog, ik smeer de pan in en maak hem dan 'schoon met een stukje keukenpapier. Het residu aan beter of dat in de pan blijft is genoeg. Zwart laten bakken, afkoelen, uitspoelen met water en herhalen.
Je kan ook een paar posts lezen vanaf hier:Cass Casey schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:56:
Ik heb jaren geleden eens een plaatstalen pan van De Buyer gekocht (deze geloof ik). Ik gebruik hem nooit, omdat ie aanbakt als een malle. Niet goed ingebrand dus. Vraag is nu: is dit nog te redden en hoe? Schoonbranden/schuren en dan insmeren met olie of zo en op gloeiendhete bbq zetten?
Lang verhaal kort: fles natuurazijn erin, nachtje laten staan.backupdevice schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:07:
Pan schoon gemaakt en opnieuw ingebrand maar ik krijg hem niet glimmend. Paar lagen erop gezet en een eitje gebakken. Nu bakt het wel aan. Goede nieuws is is dat er geen troep vanaf komt dus ik probeer de pan wel een paar dagen om te kijken of hij nog beter wordt
Tips voor het goed verwijderen van de aanbak laag? Heb nu zeepsop en een schuurspons gebruikt
Dan kan je verder met inbranden. Mijn methode: lijnzaadolie, op een stukje keukenpapier deppen. Daarmee je pan insmeren (doel is een zo dun mogelijke laag aan te brengen op de pan). Laat je niet verleiden een dikkere laag aan te brengen. Desnoods veeg je nog een keer na met een nieuw stukje keukenpapier. Op hoog vuur op je fornuis zetten tot het roken voorbij is. Af laten koelen tot kamertemperatuur. Keer of 6 herhalen.
Ik had eerder diverse inbrandmethodes geprobeerd (arachide olie, met aardappelschillen en zout noem maar op) maar deze werkt écht.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Gadgets FTW!
Lees even dat blog door van de poster boven je en lees dan dit:vinpower schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:05:
Is rijstolie ook een goede optie? Debuyer pan is net geleverd
Rijstolie is geschikt voor consumptie, heeft geen uitgesproken smaak of geur en een hoog rookpunt van 255°C (490°F), waardoor het zeer geschikt is om eten te bereiden bij hoge temperaturen zoals frituren en roerbakken (wokken). Rijstolie is populair in de keuken van Aziatische landen, als China, Japan en Thailand.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Thanks. Zal het op mijn gemak eens bekijken. Eerder vandaag lijnzaadolie (en meer) besteld. Omdat een aantal producten die ik besteld heb, niet op voorraad zijn, moet ik wel een paar weken wachten. Ach, geen haast. We zitten toch nog een aantal weken binnen...Ursamajor schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:23:
Voor het inbranden van een Debuyer pan vond ik nog een heel bruikbare site die ook uitlegt waarom lijnzaadolie het beste is: https://www.google.com/am...eral-b-pan-seasoning/amp/
[ Voor 5% gewijzigd door Cass Casey op 06-04-2020 16:00 ]
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Gadgets FTW!
Ja dat gaat om eten bereiden niet perse over het inbranden. Vandaar mijn vraag. Je komt veel lijnzaadolie tegen op de Blogs maar rijst olie weer niet terwijl die ook een hoog rookpunt heeft.Zwerver schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:17:
[...]
Lees even dat blog door van de poster boven je en lees dan dit:
Rijstolie is geschikt voor consumptie, heeft geen uitgesproken smaak of geur en een hoog rookpunt van 255°C (490°F), waardoor het zeer geschikt is om eten te bereiden bij hoge temperaturen zoals frituren en roerbakken (wokken). Rijstolie is populair in de keuken van Aziatische landen, als China, Japan en Thailand.
Lees dat verhaal nog eens goed. Het gaat om het proces. Dus hoe die olie zicht hecht aan de pan.vinpower schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:38:
[...]
Ja dat gaat om eten bereiden niet perse over het inbranden. Vandaar mijn vraag. Je komt veel lijnzaadolie tegen op de Blogs maar rijst olie weer niet terwijl die ook een hoog rookpunt heeft.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
[ Voor 16% gewijzigd door PnD op 15-04-2020 16:13 ]
Dadelijk schrobben en inbranden. Rijstolie heeft een vrij hoog rookpunt geloof ik, en heb ik in huis, dus dat gaat hem worden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ROLzm7jzCeieeciLfGU7WyDr.jpg?f=user_large)
Hmmm, of dat nou wel zo goed is om pannen in te branden?coinman63 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:31:
Ik gebruik voor het inbranden altijd Crisco:
Ingredients
Soybean Oil, Fully Hydrogenated Palm Oil, Palm Oil, Mono And Diglycerides, TBHQ And Citric Acid (Antioxidants).
En waarom is er dan E471, E319 en E330 toegevoegd? Volgens mij zijn dat stoffen die wil je niet gepolymeriseerd hebben...
Wikipedia: tert-Butylhydroquinone
Volgens mij is een goede hitte bestendige plantaardige olie gewoon prima.
Dus b.v. druivenpitolie of geraffineerde koolzaadolie. Zelfs Ghee heeft een heel hoog rookpunt.
https://www.devuurmeester...mpunten-en-polymerisatie/
Ik heb dat ook ooit geprobeerd maar haalde daar niet veel succes mee. Misschien gebruikte ik toen teveel olie itt lijnzaadolie later. Maar lijnzaadolie blijft mijn go-to. Ik heb daar een klein flesje van wat ik kan gebruiken voor mijn pannen tot in het oneindige. En dan al jullie pannen er nog bijzacht schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:46:
Rijstolie werkte prima, zo juist mijn eerste eitje gebakken in een veels te grote pan, die bleef nog niet een beetje plakken.
Idem hier.woutur schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:26:
[...]
Ik heb dat ook ooit geprobeerd maar haalde daar niet veel succes mee. Misschien gebruikte ik toen teveel olie itt lijnzaadolie later. Maar lijnzaadolie blijft mijn go-to. Ik heb daar een klein flesje van wat ik kan gebruiken voor mijn pannen tot in het oneindige. En dan al jullie pannen er nog bij
Mijn eerste inbrand sessies heb ik met arachide gedaan, was ook niet echt een succes. 2e poging met lijnzaad was meteen de laatste, nooit meer opnieuw hoeven inbranden daarna.
Ik heb dus ook nog een flesje lijnzaadolie staan wat ik verder nooit meer ga gebruiken
Er wordt nog veel nastier dingen met crisco gedaanehtweak schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:34:
[...]
Hmmm, of dat nou wel zo goed is om pannen in te branden?
Ingredients
Soybean Oil, Fully Hydrogenated Palm Oil, Palm Oil, Mono And Diglycerides, TBHQ And Citric Acid (Antioxidants).
Laten we dat eens googlen...Boudewijn schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:34:
[...]
Er wordt nog veel nastier dingen met crisco gedaan
.
.
.
.
Resultaat viel mee. Tot ik rechts de reclames en de bijbehorende websites zag.
Klein kickje, iemand een tip?PnD schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:11:
Iemand tips voor een RVS hapjes pan zoals de Ikea Oumbarlig, maar dan een maatje groter ca 28cm? Een die in de oven kan bij voorkeur.
woutur schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:38:
[...]
Laten we dat eens googlen...
.
.
.
.
Resultaat viel mee. Tot ik rechts de reclames en de bijbehorende websites zag.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Zoals altijd op GoT: wat heb je zelf al gevonden?
Daar ontbreekt het namelijk nog even aan, ook noem je bijvoorbeeld geen budget. Anders krijg je adviezen over Mauviel pannen en zo....
Mijn gietijzeren wok heb ik ook met rijstolie gedaan, dat ging in één keer goed. Nu doe ik het op het vuur, en niet in de oven, voor inbranden in een oven zou ik ook olie met een laag rookpunt gebruiken. Gelukkig is het mooi weer en kunnen de ramen open.bvk schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:33:
[...]
Idem hier.
Mijn eerste inbrand sessies heb ik met arachide gedaan, was ook niet echt een succes. 2e poging met lijnzaad was meteen de laatste, nooit meer opnieuw hoeven inbranden daarna.
Ik heb dus ook nog een flesje lijnzaadolie staan wat ik verder nooit meer ga gebruiken
Zowel Fissler als Demeyere hebben 28cm hapjespannen... maar hapjespan = steel.
28cm+steel = grote oven
Hapjespan ≉ steel.Boudewijn schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:17:
[...]
Zowel Fissler als Demeyere hebben 28cm hapjespannen... maar hapjespan = steel.
28cm+steel = grote oven.
Er zijn nog een hoop meer merken die sauteerpannen in grotere maten maken.
- knip -
Mooi pannetje, niet gek duur maar wel kwaliteit
Als je daar een beetje bij legt heb je dus die mooie koperen Mauviel.
Wellicht handig als @PnD aangeeft of de referentie naar Ikea vooral prijsgericht was.
Als de harde hoek (hapjespan) geen must is, wat ik mij voor kan stellen op 28cm, dan zijn er iig een hoop opties.
- knip -
Ps. Zelf wel op +100 euro rvs pannen uitgekomen met zoeken, maar heb hem liever goedkoper
[ Voor 21% gewijzigd door PnD op 21-04-2020 21:41 ]
Let wel: niet moeders mooiste dus als je een webcam voor een livestream in je oven of keukenkastjes hebt hangen is dat voorbeeld wellicht geen optie.
Profi pannen hebben (vaak) ook geen extra dikke bodem.
- knip -
Nu maar weer 2 keer ingebrand en kijken hoe het de volgende keer gaat.
Gadgets FTW!
Iemand tips/ervaringen? Enige eis verder is houten hendel (niet klauwen branden) die met schroeven vast zit. Want deze pan is prima, maar de hendel laat los, en zit met soort klemmen niet-meer-vast, dus kan ik weinig mee
Wat ik kan melden is dat mijn handvat ondank jaren lang herhaaldelijk martelen nog steeds met het schroefje vast zit maar zonodig vervangen kan worden.
Overigens hebben een plaatstalen wok en een gietijzeren wadjan beiden hun eigen plekje in de keuken.
- knip -
Wat kan dit zijn en hoe kan ik er vanaf komen? Ziet er vooral onsmakelijk uit.
Zo ja: die is te heet geworden, je antiaanbaklaag is beschadigd.
- knip -
Olieachtig? Moet ik dan richting exxon-valdez-olieachtig denken, of eerder richting iridiserend effect?TRD07 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:02:
Voor de kenners. Ik heb een drietal le cordon blue pannen en alle 3 hebben ze een oliekleurige uitslag op de bodem. Als ik wat water kook zie je het niet, maar wel weer als ze droog zijn. Ze gaan overigens de vaatwasser in.
Wat kan dit zijn en hoe kan ik er vanaf komen? Ziet er vooral onsmakelijk uit.
In het laatste geval is reinigen met een zuur (bijvoorbeeld azijn of citroenzuur) een simpele en vaak effectieve manier het effect te verhelpen, in het eerste geval is grover geschut nodig (maar niet onnodig schuren of krassen natuurlijk) Maar ik neem aan dat het om het laatste geval gaat.
[ Voor 50% gewijzigd door begintmeta op 30-04-2020 22:18 ]
Dat is snel verholpen met een zuur:
of idd schoonmaken met wat azijn of E 330.
Maar eentje keer tomatensaus (in)koken en het probleem is ook over!

Ik merk het zelf sterk met een platte dikke RVS pan die ik vaak gebruik voor risotto te maken. Zodra je b.v. wijn hebt afgeblust, zie je na het schoonmaken die olieachtige glans op de bodem.
Als het stoort; meteen wat korreltjes citroenzuur of een scheutje schoonmaakazijn met een beetje afwasmiddel erbij en het is foetsie.
Of wachten tot je volgende, zuren bevattende, gerecht.
BTW: pannen in een vaatwasser is eigenlijk geen goed idee. Echt goed schoon worden pannen door mechanische schoonmaakacties, niet door alleen maar bijtende chemicaliën.
Ze gebruiken niks voor niks in een horeca keuken van die pannenwasmachines waarin grit wordt rondgespoten. Het is net een hogedrukreiniger met straalzand.
Zeker, in eerste instantie blinkende, RVS pannen, worden door veelvuldig wassen in een huishoudvaatwasser uiteindelijk altijd een beetje groezelig/bruinig.
Ik snap overigens wel wat er met die olieachtige vlekken bedoeld wordt (denk ik), maar ik los dat juist op door de pan met een beetje neutrale olie in te smeren, niet met zuur? En ik zie dat juist als ik een RVS pan even met de hand afwas omdat ik er alleen maar wat in gekookt heb. Of met mijn Demeyere braadpan die sowieso te groot is voor de vaatwasser.
Maar @TRD07 , maak anders even een foto zodat we precies weten waar het over gaat?
Wellicht dat in het ene vaatwasmiddelenblokje wat meer etsende bestanddelen zitten, dan in de andere...
Ik geef slechts aan dat door chemische reiniging in een huishoudvaatwasser je nooit alles goed schoonkrijgt, zeker niet als er zaken wat harder vastgebakken zitten.
Dan helpt slechts mechanische reiniging.
Het komt er idd schadevrij uit, maar je wilt juist wel wat 'schade' aanrichten.
En een beetje olie er op smeren? Uiteraard helpt dat ook; dan smeer je die olieachtige glans weg.
https://instantpot.com/ho...he-instant-pot-inner-pot/
https://madeincookware.co...w-stain-and-how-to-fix-it
voorbeeldplaatje:

Het hangt er ook vanaf wat het kalkgehalte is van je kookwater of dat je zout gebruikt hebt om b.v. groenten te koken, e.d.
@TRD07 Is het erg? Welnee, gewoon puur cosmetisch.
[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 01-05-2020 11:03 ]
Meer iriserend effect inderdaad! Reinigen als in zachte kant schuursponsje erover met het zuur en klaar of als in even koken met het zuur in de pan?begintmeta schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:10:
[...]
Olieachtig? Moet ik dan richting exxon-valdez-olieachtig denken, of eerder richting iridiserend effect?
In het laatste geval is reinigen met een zuur (bijvoorbeeld azijn of citroenzuur) een simpele en vaak effectieve manier het effect te verhelpen, in het eerste geval is grover geschut nodig (maar niet onnodig schuren of krassen natuurlijk) Maar ik neem aan dat het om het laatste geval gaat.
Bedankt voor de tips!ehtweak schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:02:
@TRD07 Zoals @begintmeta al zegt:
Dat is snel verholpen met een zuur:
of idd schoonmaken met wat azijn of E 330.
Maar eentje keer tomatensaus (in)koken en het probleem is ook over!![]()
Ik merk het zelf sterk met een platte dikke RVS pan die ik vaak gebruik voor risotto te maken. Zodra je b.v. wijn hebt afgeblust, zie je na het schoonmaken die olieachtige glans op de bodem.
Als het stoort; meteen wat korreltjes citroenzuur of een scheutje schoonmaakazijn met een beetje afwasmiddel erbij en het is foetsie.
Of wachten tot je volgende, zuren bevattende, gerecht.
BTW: pannen in een vaatwasser is eigenlijk geen goed idee. Echt goed schoon worden pannen door mechanische schoonmaakacties, niet door alleen maar bijtende chemicaliën.
Ze gebruiken niks voor niks in een horeca keuken van die pannenwasmachines waarin grit wordt rondgespoten. Het is net een hogedrukreiniger met straalzand.![]()
Zeker, in eerste instantie blinkende, RVS pannen, worden door veelvuldig wassen in een huishoudvaatwasser uiteindelijk altijd een beetje groezelig/bruinig.
Dat is inderdaad wat ik bedoel! Vooral het voorbeeld plaatje, maar dan 4x zo ergehtweak schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:09:
@bvk Het is ook niet zozeer een 'probleem', een pan in een vaatwasser.
Wellicht dat in het ene vaatwasmiddelenblokje wat meer etsende bestanddelen zitten, dan in de andere...
Ik geef slechts aan dat door chemische reiniging in een huishoudvaatwasser je nooit alles goed schoonkrijgt, zeker niet als er zaken wat harder vastgebakken zitten.
Dan helpt slechts mechanische reiniging.
Het komt er idd schadevrij uit, maar je wilt juist wel wat 'schade' aanrichten.![]()
En een beetje olie er op smeren? Uiteraard helpt dat ook; dan smeer je die olieachtige glans weg.![]()
https://instantpot.com/ho...he-instant-pot-inner-pot/
https://madeincookware.co...w-stain-and-how-to-fix-it
voorbeeldplaatje:
[Afbeelding]
Het hangt er ook vanaf wat het kalkgehalte is van je kookwater of dat je zout gebruikt hebt om b.v. groenten te koken, e.d.
@TRD07 Is het erg? Welnee, gewoon puur cosmetisch.
Fijn dat het niet erg is, maar het ziet er voor mij en mij anderen gewoon niet zo schoon en netjes uit. Gelukkig is het makkelijk te verhelpen. Bedankt voor alle antwoorden
Ik heb deze methode ook gebruikt. Ik heb de pan afgelopen onderdag binnengekregen en in de loop van het weekend een keer of 7 op deze manier ingebrand met lijnzaadolie. Mooie donkere laag erop dus gisteren voor het eerst een eitje erin gebakken. Dat ging op zich prima, wat hele kleine plekjes die bleven plakken maar die konden makkelijk losgemaakt worden. Maar wat schetst mijn verbazing, de inbrandlaag is nu op een paar plekken alweer zo goed als verdwenenwoutur schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:55:
Ik had eerder diverse inbrandmethodes geprobeerd (arachide olie, met aardappelschillen en zout noem maar op) maar deze werkt écht.
Welke pan heb je? Ik lees op verschillende plekken van verschillende mensen dat ze de methode hebben, en die methoden verschillen nog al eens. Ik gebruik mijn DeBuyer plaatstalen pan nu vrijwel dagelijks, heb hem twee keer ingesmeerd met rijstolie en boven het gas laten roken, that's it. Sommige plekken op de pan zien er nog niet ingebrand uit, maar hoe vaker ik hem gebruik, des te meer donkere plekken ik zie. Schoonmaken doe ik met heet water en een zachte spons. Ik heb twee keer grof zout bij het water gedaan toen de pan plaatselijk niet geheel glad aanvoelde na het schoonmaken, dat hielp. Na het schoonmaken afdrogen, even laten nadrogen op het gas, en de pan insmeren met een miniem laagje olie. Als hij geheel afgekoeld is even goed met een zachte doek erdoor om alle eventuele overtollige olie te verwijderen.BeeJee78 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:59:
[...]
Ik heb deze methode ook gebruikt. Ik heb de pan afgelopen onderdag binnengekregen en in de loop van het weekend een keer of 7 op deze manier ingebrand met lijnzaadolie. Mooie donkere laag erop dus gisteren voor het eerst een eitje erin gebakken. Dat ging op zich prima, wat hele kleine plekjes die bleven plakken maar die konden makkelijk losgemaakt worden. Maar wat schetst mijn verbazing, de inbrandlaag is nu op een paar plekken alweer zo goed als verdwenenIk snap het echt niet, hoe kan dat nou?
De 'laag' die zich langzaam opbouwt in de pan heeft nog nergens ook maar een beetje losgelaten.
Die laag valt er niet vanzelf uit. Wat is er na het eieren bakken gebeurd? Tomatensaus gemaakt? Witte wijnazijn erin gehad? Heeft je vrouw eraan gezeten?BeeJee78 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:59:
[...]
Ik heb deze methode ook gebruikt. Ik heb de pan afgelopen onderdag binnengekregen en in de loop van het weekend een keer of 7 op deze manier ingebrand met lijnzaadolie. Mooie donkere laag erop dus gisteren voor het eerst een eitje erin gebakken. Dat ging op zich prima, wat hele kleine plekjes die bleven plakken maar die konden makkelijk losgemaakt worden. Maar wat schetst mijn verbazing, de inbrandlaag is nu op een paar plekken alweer zo goed als verdwenenIk snap het echt niet, hoe kan dat nou?
De opstaande randen zien er nog heel mooi donker uit... Wieweet lees ik nog een tip.
Gadgets FTW!
Iets heel anders. Ik ben op zoek naar een degelijke koekenpan met anti-aanbaklaag die lang meegaat. Hij zal worden gebruikt voor 'zure' pastasauzen die niet in m'n stalen/gietijzeren pannen gaan. RVS vind ik minder fijn hiervoor ivm afwassen. De Demeyeres, Creusets en Cristels van deze wereld hebben alle wel pannen die geschikt lijken, maar ik vraag me vooral af welke pan bij voorzichtig gebruik het langst mee zal gaan. Heeft iemand suggesties?
Mijn methode (zie enkele posts hoger) sluit ik dus af met een drupje uitgesmeerde olie, laten intrekken en daarna goed met een doek erdoor. Mijn pan voelt wel glad, en ook daadwerkelijk gladder dan toen hij nieuw binnenkwam, maar absoluut niet vettig.Stellar schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:47:
Na het bakken in m'n DeBuyers gebruik ik meestal alleen maar een (houten) spatel en een keukenpapiertje om de resten eruit te krijgen. Doordat er steeds een dun, vettig laagje in de pan blijft dat een volgende keer wordt ingebakken, is er uiteindelijk zonder veel gedoe een prachtige, donkere laag ingebrand. Bak zodra het kan een keer pannenkoeken: het vet en de langdurige hitte doen wonderen.
Idem, in het geval er geen vet meer in de pan zat.zacht schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:58:
[...]
Mijn methode (zie enkele posts hoger) sluit ik dus af met een drupje uitgesmeerde olie, laten intrekken en daarna goed met een doek erdoor. Mijn pan voelt wel glad, en ook daadwerkelijk gladder dan toen hij nieuw binnenkwam, maar absoluut niet vettig.
Overigens beschouw ik heel licht vettig als een pre wanneer het op koken aankomt.
Dat met spekjes is herkenbaar. Ik bak ze altijd met wat olie. Er zit wat in spekjes wat nu eenmaal kleeft en aanbakt. Dat heb ik ook bij teflon pannen. Mijn seasoninglaag blijft tijdens het wassen eigenlijk altijd goed zitten.Ursamajor schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:50:
Ik heb hetzelfde ermee. Ook een DeBuyer pan, lijnzaadolie en dan vaak als ik spekreepjes heb gebakken, blijft dat toch aan de pan plakken. Ik bak de spekjes in hun eigen vet. Erin gooien als de pan heet is of in een koude pan doen en dan opwarmen maakt geen verschil. Daarna was ik m ook met kokend water en schraap ik met de spatel de aangekoekte resten eraf, maar dan is mooi de laag er ook weer deels af.
De opstaande randen zien er nog heel mooi donker uit... Wieweet lees ik nog een tip.
Ik heb een deBuyer mineral B 28cm.zacht schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:43:
[...]
Welke pan heb je? Ik lees op verschillende plekken van verschillende mensen dat ze de methode hebben, en die methoden verschillen nog al eens. Ik gebruik mijn DeBuyer plaatstalen pan nu vrijwel dagelijks, heb hem twee keer ingesmeerd met rijstolie en boven het gas laten roken, that's it. Sommige plekken op de pan zien er nog niet ingebrand uit, maar hoe vaker ik hem gebruik, des te meer donkere plekken ik zie. Schoonmaken doe ik met heet water en een zachte spons. Ik heb twee keer grof zout bij het water gedaan toen de pan plaatselijk niet geheel glad aanvoelde na het schoonmaken, dat hielp. Na het schoonmaken afdrogen, even laten nadrogen op het gas, en de pan insmeren met een miniem laagje olie. Als hij geheel afgekoeld is even goed met een zachte doek erdoor om alle eventuele overtollige olie te verwijderen.
De 'laag' die zich langzaam opbouwt in de pan heeft nog nergens ook maar een beetje losgelaten.
Dus als ik je goed begrijp moet ik eigenlijk meer geduld hebben en de laag nu langzaam laten opbouwen. Ik hoop dat het werkt want dat inbranden kost best wat tijd en als je die laag dan in 10 minuten minder ziet worden is dat best irritant.
Echt alleen maar een ei gebakken. Meteen erna was de laag vager geworden. Dus ik heb ongetwijfeld iets fout gedaan... Maar wat...woutur schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:05:
[...]
Die laag valt er niet vanzelf uit. Wat is er na het eieren bakken gebeurd? Tomatensaus gemaakt? Witte wijnazijn erin gehad? Heeft je vrouw eraan gezeten?
Uit interesse, bedoel je de de Buyer MINERAL B round fry pan (code 5610.28) ?BeeJee78 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:54:
[...]
Ik heb een deBuyer mineral B 28cm.
Dus als ik je goed begrijp moet ik eigenlijk meer geduld hebben en de laag nu langzaam laten opbouwen. Ik hoop dat het werkt want dat inbranden kost best wat tijd en als je die laag dan in 10 minuten minder ziet worden is dat best irritant.
Dat een pan helemaal donker moet zijn na het inbranden is wat mij betreft een fabeltje. Hier een video van hoe ik het ongeveer gedaan heb, de pan lijkt na het inbranden in ieder geval behoorlijk op mijn pan. En het hoeft helemaal niet zo lang te duren dat inbranden, het hangt puur van je methode af. Aan het einde van de video zie je nog mooi hoe de pan na de eerste keer er uit ziet, en hoe hij er na tig keer gebruik uitziet.BeeJee78 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:54:
[...]
Ik heb een deBuyer mineral B 28cm.
YouTube: Hoe je De Buyer stalen koekenpannen in gebruik neemt
Ik denk dat het dezelfde is, al heet ie bij bol.com iets anders: https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidappRavefiend schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:07:
[...]
Uit interesse, bedoel je de de Buyer MINERAL B round fry pan (code 5610.28) ?