Al jaren loop ik er omheen, maar telkens dacht, dat inbranden.... dat vind ik teveel werk en onze huidige pannen voldoen nog prima. Echter nu onze tefal pan toch echt op begint te raken en ik door dit topic heen aan het lezen was. Was het toch eens tijd om een DeBuyer pan te kopen. Om te beginnen een pan van 24 cm om de vervanger te worden van de slechter wordende andere pan. Voor 29 euro wil ik de gok wel wagen.
Inlezen, inlezen, inlezen over wat nu de beste manier is om te gaan inbranden. Ik heb een inductie kookplaat waardoor ik een gitzwarte pan niet verwachtte aan het einde van de inbrandsessie. Gekozen dus voor de voor mij veiligste manier.
1. Pan opwarmen op matig vuur (Stand 6 van 14)
2. Beetje olie
3. Uitwrijven met keukenpapier
4. Hoger zetten van vuur tot walmen (Stand 12 van 14)
5. Afkoelen
Na de eerste keer, kwam ik er al vrij gauw achter dat inductie toch ook behoorlijk last heeft van “hittespots” want mijn pan zag ik er zo uit.
Tijd dus voor nog een paar keer inbranden en even wat langer laten gaan de volgende keren.
1. Pan opwarmen op matig vuur (Stand 6 van 14)
2. Beetje olie
3. Uitwrijven met keukenpapier
4. Hoger zetten van vuur tot walmen (Stand 12 van 14)
5. Lager zetten en 1-2 min laten gaan (Stand 10 van 14)
6. Afkoelen
Zo heb ik dit in totaal 4x herhaald en het resultaat is echt totaal anders dan de vele volledig zwarte pannen die ik langs zie komen. Ik was dus niet geheel zeker van het resultaat.
Maar, de pan was zo glad als het maar kan en het voelde goed, geen oneffenheden. En anders doen we het gewoon nog een keer. Tijd voor de vuur proef dus. Een “goedkoop” biefstukje erop!
1. Rustig pan warm maken (stand 8 van de 14)
2. Olie erbij (ophogen naar stand 10 van de 14)
3. Wachten tot je klein beetje walm ziet en dan biefstuk erin
4. Dichtschroeien aan beide kanten
5. Vuur rustig zetten en nog ff warmen (2-3 min) (stand 6 van de 14)
Perfect! Hij plakt vast als hij de pan in gaat, maar 10-20 seconden later is hij netjes bruin en glijdt hij door de pan

En lekker dat hij was! krokant buitenkantje en zacht van binnen op brood! Heerlijk!
Tijd voor de echte vuurproef. Een gebakken eitje.
1. Rustig pan warm maken (stand 8 van de 14)
2. Boter erbij
3. Wachten bubbels weg zijn en eitje erbij
4. Wachten tot hij egaal is en zwemmen maar
Ook perfect. Geen enkele resten of iets dat vastplakt.
Hoe ziet de pan dan nu uit?
Nog steeds niet intense zwart, maar hij bakt al als een tierelier ook al had ik mijn twijfels hierover toen ik de “looks” van de pan vergeleek met voorbeelden uit dit topic, en de verhalen die daarbij gelden.
Tot op heden bevalt de pan mij goed en ben ik bijna overstag om ook de 28 cm te kopen! Maar je moet wel de tijd nemen om te bakken, iets wat je voor een tefal pan niet hoeft te doen. Voor mij alleen maar een genot, want het eten wat eruit komt smaakt ook stukken beter!