Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
zacht schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:08:
[...]

Dat een pan helemaal donker moet zijn na het inbranden is wat mij betreft een fabeltje. Hier een video van hoe ik het ongeveer gedaan heb, de pan lijkt na het inbranden in ieder geval behoorlijk op mijn pan. En het hoeft helemaal niet zo lang te duren dat inbranden, het hangt puur van je methode af. Aan het einde van de video zie je nog mooi hoe de pan na de eerste keer er uit ziet, en hoe hij er na tig keer gebruik uitziet.

YouTube: Hoe je De Buyer stalen koekenpannen in gebruik neemt
Ja dat is idd heel wat anders dan een zwarte laag. Maar er zijn zoveel methodes op internet te vinden dat het lastig om de juiste te vinden.
Heb jij geen last van aanbakken met deze methode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
BeeJee78 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:15:
[...]

Ja dat is idd heel wat anders dan een zwarte laag. Maar er zijn zoveel methodes op internet te vinden dat het lastig om de juiste te vinden.
Heb jij geen last van aanbakken met deze methode?
Nee, mijn pan bakt echt super. Twee keer wat grof zout moeten gebruiken bij het hete water omdat er wat kruimels vastzaten, maar dat was er met dat zout gelijk af. Onderhoud doe ik heel strikt: na gebruik met heet water en een spons wassen, afdrogen, een minuut op middelhoog gas nadrogen, met een paar druppels olie de hele pan insmeren (meestal rijstolie), na afkoelen met een schone doek goed poetsen. Dan voelt de pan niet vettig maar wel glad aan. Dat ritueeltje is inmiddels een routine, want ik gebruik hem echt vrijwel elke dag.

Wat betreft inbranden heb ik voor een zo simpel mogelijke methode op gas gekozen (ik ben van nature vrij lui), het was echt niet veel werk. Ik wilde voor een oven-inbrandmethode gaan, maar de pan paste niet in mijn oven. Ik herken de veelvoud aan methoden waardoor je door de bomen het bos niet ziet, dat had ik ook. Als jouw pan van mij zou zijn zou ik hem met zeep en een metalen spons te lijf gaan, en hem daarna opnieuw inbranden volgens een andere methode, want een pan die aanbakt voldoet niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 12:11
Bij mij bakt hij prima! Het plakt wel net iets meer dan mijn Alu Pros met anti-aanbak, zeker als het er nét in ligt, maar van aanbakken is écht geen sprake.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5D2zfuzu26VXFHDlOz2oy-Ojf1U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/44v8iP2xRidDGWCqQp1OENgf.jpg?f=user_large

Zo ziet de mijne er nu uit. Dat donkere halve maantje in het midden zat er na het inbranden al in. De pan voelt overal glad, er zit geen oneffenheidje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Bij mij is wel alleen de bodem lekker glad. De randen voelen ruwer aan. Heb hem al een keer geschrobt met heet water naar dat helpt niet veel. Is dat bij jullie ook?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:11:
Bij mij is wel alleen de bodem lekker glad. De randen voelen ruwer aan. Heb hem al een keer geschrobt met heet water naar dat helpt niet veel. Is dat bij jullie ook?
Bij mij niet. Probeer eens grof zout bij heet water, en dan met een spons flink schrobben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
zacht schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:17:
[...]

Bij mij niet. Probeer eens grof zout bij heet water, en dan met een spons flink schrobben.
Een harde spons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Zacht. Het hete water, het zout, en vooral je armen moeten het werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
zacht schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:54:
[Afbeelding]

Zo ziet de mijne er nu uit. Dat donkere halve maantje in het midden zat er na het inbranden al in. De pan voelt overal glad, er zit geen oneffenheidje in.
Het lijkt wel of die überhaupt niet ingebrand is. En ik maar klooien :P
Heb je wel eens aardappels gebakken erin? Gaat dat ook goed?
Ik heb dat gisteravond gedaan, van die kleine krieltjes. Het bakte weer vreselijk aan. Een dikke laag aardappel op de bodem.

Hij staat nu in een laag azijn en als ie schoon is probeer ik ook eens een simpele manier van inbranden. Misschien is dit een idee: YouTube: De Buyer Mineral B Seasoning and Cooking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:53
zacht schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:31:
[...]

Zacht. Het hete water, het zout, en vooral je armen moeten het werk doen.
:+
Ik gooi er wel gewoon een blikje tomaten en wat azijn in. Dan kan mijn rechterarm een half uurtje wat anders doen. :9

--

Als je seasoning failt dan verwijder je 'm gewoon.
Een druppel olie (die lekker polymeriseert) uitsmeren en proberen te verwijderen met een papieren doek, een uur de oven in boven rookpunt of op fornuis, goed af laten koelen en klaar voor gebruik.

Als je 'klaar' bent met seasonen en je pan voelt ruw aan of plakt dan heb je dus te weinig olie verwijderd.

Meer dan twee keer seasonen voordat je 'm gaat gebruiken om te koken is echt onnodig.
Seasonen is geen gezonde lifestyle of hobby.

--

@BeeJee78
Kwamen je krieltjes toevallig ijskoud de koelkast en heb je ze zo (in grote hoeveelheid) in je pan gegooid?

Het koken met plaatstaal geeft je heel veel feedback op je kooktechnieken. :)

Een enkel eitje uit de koelkast kan je 26cm plaatstalen DeBuyer voldoende af laten koelen om te gaan plakken.
Ingredienten uit de koelkast een half uurtje op kamertemperatuur laten komen of meer vetstof gebruiken om de kou op te vangen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
BeeJee78 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:00:
[...]

Het lijkt wel of die überhaupt niet ingebrand is. En ik maar klooien :P
Ik heb dat gisteravond gedaan, van die kleine krieltjes. Het bakte weer vreselijk aan. Een dikke laag aardappel op de bodem.

Hij staat nu in een laag azijn en als ie schoon is probeer ik ook eens een simpele manier van inbranden. Misschien is dit een idee: YouTube: De Buyer Mineral B Seasoning and Cooking
Aardappels bakken heb ik nog niet gedaan, gisteren heeft mijn pan wel de visstick-test doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Raymond P schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:56:
[...]

@BeeJee78
Kwamen je krieltjes toevallig ijskoud de koelkast en heb je ze zo (in grote hoeveelheid) in je pan gegooid?

Het koken met plaatstaal geeft je heel veel feedback op je kooktechnieken. :)

Een enkel eitje uit de koelkast kan je 26cm plaatstalen DeBuyer voldoende af laten koelen om te gaan plakken.
Ingredienten uit de koelkast een half uurtje op kamertemperatuur laten komen of meer vetstof gebruiken om de kou op te vangen.
Ijskoud niet maar wel vrij veel, maar ik heb ook veel olie gebruikt. Wat is een betere techniek om dat te doen dan? Minder tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
BeeJee78 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:05:
[...]

Ijskoud niet maar wel vrij veel, maar ik heb ook veel olie gebruikt. Wat is een betere techniek om dat te doen dan? Minder tegelijk?
Als je veel in 1 keer wilt maken dan zal je dus op een andere manier het temperatuurverschil tussen pan en product moeten verminderen zodat je shock kleiner is.

Moet het snel dan nuke je de krieltjes een paar minuten naar 25 graden.
Als het ook lekker mag zijn dan begin je op een lagere temperatuur met een klontje roomboter die net gesmolten is en zet je na een minuut of 10-12 het vuur wat hoger totdat je voorgekookte krieltjes de gewenste kleur hebben.

Als je meerlaags aan het koken bent (niet elk krieltje raakt de bodem van de pan) dan zal je dus vaak moeten husselen en geef je de aardappel niet de kans krokant te worden en los te komen van de bodem.

--

ftr: deze plaatstalen debuyer heeft nog nooit (4 jaar) een reset gehad (bonus-eitje voor contrast):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQfZZfExVBPvrm5n2Wv0MMcKNpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uq3GAQHN0HKsBtcqeSMsrq6Q.jpg?f=fotoalbum_large

De 'beschadiging' op de bodem is van een keukenavontuur van de vriendin, met de vinger nauwelijks te voelen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Oke dank voor de tip! Ga ik proberen (de lekkere variant uiteraard :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

Even een nitwit vraag. Wij hebben een paar jaar onze koekenpannen e.d. vervangen door Demeyere pannen, heel tevreden daarmee gelukkig.
Nu wil ik de kookpannen gaan vervangen, alleen snap ik niet helemaal of en hoe de kwaliteit van de pan invloed heeft op de kwaliteit van het resultaat. Ik bedoel als ik aardappels of sperziebonen kook, maakt het dan uit wat de kwaliteit is van de kookpan? En zo ja, wat is dan de meerwaarde?
Als ik bijv naar demeyere apollo kijk dan koop je drie kookpannen voor €330 bij oldenhof, dat vind ik nog een aardig bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
De meerwaarde van een duurdere pan zit vooral in de gebruikte materialen en afwerking.

Denk aan warmtegeleiding en warmteretentie, goed sluitend en zwaar deksel en handvaten die veilig blijven.
Er is een kantelpunt waar je voor merk en esthetiek gaat betalen.

Je betaalt bijvoorbeeld voor de compleetheid van een set, een pan uit een lijn waar 15 pannen in zitten is vaak een heel stuk duurder dan een vergelijkbare pan in een lijn van 3.

Uiteindelijk wil je ook koken en is het handig dat de pan optimaal is voor jouw hittebron. Pannen voor inductie kunnen meer kosten dan pannen voor op gas.
Pannen die een hoog rendement halen op inductie zijn nog wat prijziger.

---

De invloed van kwaliteit op het eindresultaat hangt een beetje samen met jouw manier van koken.
Gekookte aardappelen staan hier bijvoorbeeld minstens 15 minuten in afgesloten pan te rusten voordat ik ze lekker vind. In een pan van dun materiaal op de verkeerde plek heb ik dan koude aardappelen.

Er zijn talloze voorbeelden waar een specifieke pan een beter resultaat kan geven dan een ander.
De kans dat je al die specifieke pannen in een enkele lijn bij één fabrikant vindt is nihil, dus als je het idee hebt dat je verder wilt gaan dan sperziebonen koken zou ik de esthetiek alvast proberen los te laten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:33
Raymond P schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:00:
Gekookte aardappelen staan hier bijvoorbeeld minstens 15 minuten in afgesloten pan te rusten voordat ik ze lekker vind. In een pan van dun materiaal op de verkeerde plek heb ik dan koude aardappelen.
offtopic:
Een handoek om de pan. Werkt ook om rijst warm te houden zonder aankoeken.
Niet dat ik een dunne pan wil goedpraten, integendeel.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Iemand nog 2 de buyers voor weinig? Ibood heeft vandaag een setje van een 24 en een 28 voor weinig.

Klik

Zie woutur in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2" en de post erna voor meer info.

[ Voor 30% gewijzigd door Bundin op 13-05-2020 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:32
Ik gebruik ongeveer een half jaar een BK Nature Wokarang van plaatstaal. Een heel fijne pan om mee te wokken, maar ik blijf in een constant gevecht met de patina laag. Hij bladdert steeds af en ik snap niet hoe het komt / wat we verkeerd doen.

Foto's van de huidige staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Oqp4LP1kDEF43wNvzYJhW9yd4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsI0yleaBAcyPZDuvaq9IYwo.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6zCywOl5GuWlDhibyFMW1O1nTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tF9wWfPOrzl55XlVpvPmNpV3.jpg?f=fotoalbum_large

Na het uitvoerig inbranden was de pan rondom egaal zwart. Ik heb er de laatste keer wat meer werk van gemaakt en de wok laag voor laag egaal zwart gemaakt. Halve huis stond blauw en de dag erna vonden de kinderen het nog steeds naar pannekoeken ruiken. :+

Gebruik:
- Pasta sauzen (veruit het meest)
- Oosterse / kokosmelk sauzen
- Roerbakken

Ik maak de pan schoon met lauwwarm water, een harde afwasborstel en gebruik geen afwasmiddel. Na gebruik smeer ik hem in met een druppeltje arachide olie. Maar na verloop van tijd bladdert de patina laag toch steeds weer een beetje af.

Zoals op de foto ook te zien is bakt het eten niet aan en blijven er geen etensresten achter, maar ik vind het geen fijn idee dat ik op kaal plaatstaal aan het koken ben. Dat lijkt me ongezond, daar is de tweede functie van de patina laag toch? (naast anti aanbak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 19:07

woutur

Klauwtjes uit!

OrganicIron schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:35:

Gebruik:
- Pasta sauzen (veruit het meest)
- Oosterse / kokosmelk sauzen
- Roerbakken
Daar heb je het al. Als je een beetje meeleest in dit topic (of zoekt op tomaat of tomatensaus) dan zie je dat dat vaak genoemd wordt als een zure saus. En die breken je patina af. Dat soort sauzen horen beter thuis in RVS (bijvoorbeeld).

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Wat @woutur zegt dus. Daarnaast vraag ik me af wat ongezond zou kunnen zijn aan bakken op staal... behalve eventueel aanbakken.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
Boudewijn schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:50:
Daarnaast vraag ik me af wat ongezond zou kunnen zijn aan bakken op staal...
Fair point. Ik stuitte per toeval op dit topic en ben er direct ingedoken! Na het posten ben ik nog verder gaan lezen en vind ik eigenlijk alleen maar bevestiging dat op staal koken juist gezond en ecologisch verantwoord is. (y)

@woutur Dank voor de bevestiging! Ik heb ooit een RVS koekenpan gehad waar ik nooit op goede voet ben geraakt, maar ik zal me eens verder verdiepen in hoe zo'n pan correct te gebruiken. Tot die tijd gebruik ik de braadpan voor pasta sauzen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:49

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
OrganicIron schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:30:
[...]

Fair point. Ik stuitte per toeval op dit topic en ben er direct ingedoken! Na het posten ben ik nog verder gaan lezen en vind ik eigenlijk alleen maar bevestiging dat op staal koken juist gezond en ecologisch verantwoord is. (y)

@woutur Dank voor de bevestiging! Ik heb ooit een RVS koekenpan gehad waar ik nooit op goede voet ben geraakt, maar ik zal me eens verder verdiepen in hoe zo'n pan correct te gebruiken. Tot die tijd gebruik ik de braadpan voor pasta sauzen. :)
Misschien een open deur, maar kijk eens naar de topic titel ;)

Aan de naam van een pan zie je waar die voor ontworpen is, dus een wok om te wokken, een braadpan om te braden, een koekenpan om te bakken en jawel: een sauspan voor sauzen.

Een pasta saus maken kan natuurlijk wel in een ander type pan, maar vanwege de tomaat, wijn etc. doe je dat het beste in een hoge RVS pan. En dat kan al gewoon in een pan waar je ook rijst, aardappelen of pasta in kookt. Je hebt er geen hoog vuur voor nodig en zal er in principe dus ook niks kunnen aanbranden al is een dikke bodem wel fijn.

Ergo, voor het beste resultaat gebruik je een pan dan ook waar die voor bedoeld is ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:52
bvk schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:54:
[...]

Misschien een open deur, maar kijk eens naar de topic titel ;)

Aan de naam van een pan zie je waar die voor ontworpen is, dus een wok om te wokken, een braadpan om te braden, een koekenpan om te bakken en jawel: een sauspan voor sauzen.

Een pasta saus maken kan natuurlijk wel in een ander type pan, maar vanwege de tomaat, wijn etc. doe je dat het beste in een hoge RVS pan. En dat kan al gewoon in een pan waar je ook rijst, aardappelen of pasta in kookt. Je hebt er geen hoog vuur voor nodig en zal er in principe dus ook niks kunnen aanbranden al is een dikke bodem wel fijn.

Ergo, voor het beste resultaat gebruik je een pan dan ook waar die voor bedoeld is ;)
Maar een koekenpan is toch om in te koeken :o

Ik maak zelf mijn pastasaus meestal in een emaille braadpan (minder spetters) of inderdaad in een RVS "koekenpan". Ik heb niet echt een sauspan, de ene keer dat ik traditionele saus maak is het bechamel en die gaat gewoon in een kookpan? Zou je eigenlijk een fancy koperen pannetje voor moeten hebben.
Volgens mij is vooral bij RVS het verschil in kwaliteit/prijs dat de dure een goede verdeling van de lagen hebben, waarbij de goedkopere (kan zo nog 50-60 euro kosten) een dikke bodem hebben en je dus "hot spots" krijgt. Aanbranden kan altijd, moet je gewoon je best voor doen ;)

Ik gebruik RVS koekenpannen het liefst voor vlees om daarna een pansaus te maken, was dat maar minder werk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
BeeJee78 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:00:
Ik heb dat gisteravond gedaan, van die kleine krieltjes. Het bakte weer vreselijk aan.
Dat moet ook anders zijn het opgewarmde aardappeltjes. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Pannen is stiekem toch ook weer iets wat je kunt sparen. Heb nu RVS koekenpan van 28 en 20, maar daar past eigenlijk wel mooi 24 tussen. Nu los ik dat gat vaak op met m'n braadpan, maar dat is toch anders. En ik moet toch een excuus om het gat aan te vullen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
bvk schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:54:
[...]

een sauspan voor sauzen.
Een sauspan gebruik ik voor 'echte' sauzen als bechamel etc (en... eieren koken :+ )

Pastasaus zoals ik hem maak is alles behalve de pasta in de pan, lekker laten sudderen / stoven en gaat daarna op een bord over de pasta. Daarvoor ga ik dus nooit meer de stalen wok gebruiken, maar de braad of hapjespan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 08:47

Garyu

WW

Zebby schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:25:
[...]

Maar een koekenpan is toch om in te koeken :o

Ik maak zelf mijn pastasaus meestal in een emaille braadpan (minder spetters) of inderdaad in een RVS "koekenpan". Ik heb niet echt een sauspan, de ene keer dat ik traditionele saus maak is het bechamel en die gaat gewoon in een kookpan? Zou je eigenlijk een fancy koperen pannetje voor moeten hebben.
Volgens mij is vooral bij RVS het verschil in kwaliteit/prijs dat de dure een goede verdeling van de lagen hebben, waarbij de goedkopere (kan zo nog 50-60 euro kosten) een dikke bodem hebben en je dus "hot spots" krijgt. Aanbranden kan altijd, moet je gewoon je best voor doen ;)

Ik gebruik RVS koekenpannen het liefst voor vlees om daarna een pansaus te maken, was dat maar minder werk :(
Ik maak pastasaus, curry, goulash, soep, pasta etc., allemaal in gewone ouderwetse degelijke Ikea Oumbärlig pannen. Deze zeg maar, in verschillende maten:

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/oumbaerlig-pot-with-lid__0710343_PE727464_S5.JPG

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
OrganicIron schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:44:
[...]

Een sauspan gebruik ik voor 'echte' sauzen als bechamel etc (en... eieren koken :+ )

Pastasaus zoals ik hem maak is alles behalve de pasta in de pan, lekker laten sudderen / stoven en gaat daarna op een bord over de pasta. Daarvoor ga ik dus nooit meer de stalen wok gebruiken, maar de braad of hapjespan.
Pastasaus is nogal een breed begrip.
Een velouté voor een pollo e fungi gaat bij mij bijvoorbeeld in m'n (conische) RVS sauspan.
Een Bolognese ragu gaat de braadpan in, en Amatriciana doe ik weer snel in een koekenpan.

Voor saus uit een pakje gebruik ik bijvoorbeeld helemaal geen pan, dat spul blijft in de voorraadkast staan naast de hamburgers en soepstengels uit het kerstpakket van >6 jaar geleden.

Water koken doe ik wel in een steelpannetje, ik hou de sauspan het liefst zo glad mogelijk.

---

Het nut van een sauspan zit 'm in de ronde rand, dat maakt de randen wat toegankelijker voor je garde.

Ik probeer wel eens een roux te maken in een andere pan als m'n goede sauspan bezet is maar dat kost veel meer aandacht en tijd.
Wat dat betreft ben ik helemaal met @Gonadan, de juiste pan kiezen is een hellend vlak. Ongemerkt hangen er ineens overal pannen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@OrganicIron Ongezond is het afbladderen van gepolymeriseerde olie in je eten, niet het koken op plaatstaal.

Roest kan (in grote hoeveelheden) wel schadelijk zijn en een extra (ijzer) smaakje aan je eten geven, en plaatstaal (ijzer met koolstof) kan zeker roesten.
Dat is waarom je een film van gepolymeriseerde olie aan de pan gehecht wilt hebben.

Gepolymeriseerde olie is eigenlijk gewoon kunststof, een lange keten van hetzelfde molecuul.
Eenmaal gepolymeriseerd is het een harde gladde laag die uit 1 stuk bestaat en chemisch verbonden is met het plaatstaal.

Normale afwasmiddel doet helemaal niets met die laag. Eenmaal erop krijg je hem eigenlijk alleen eraf met een schuurpapiertje, veel hitte of een stof met een zeer hoge of zeer lage ph waarde.

Ter referentie: afwasmiddel heeft een ph van 8, vaatwasmiddelpoeder zit rond de 13, tomatenpuree rond de 4, wijn zit tussen de 3 en 4.
Je kan je pan dus gewoon met de hand en afwasmiddel afwassen. Ik doe dat zelf ook.
Let wel op met hoe lang je je pan bloot stelt aan zeer basische stoffen. Kort afblussen met wijn kan prima, tomatenpuree ontzuren kan niet.

Het enige verschil tussen 1 en 10 lagen seasoning is hoeveel lagen je kan beschadigen voordat je weer op metaal zit. En misschien optisch (gitzwart) afhankelijk van de gebruikte olie.
De seasoning wordt niet harder of gladder bij meerdere lagen.

Gezien je laag niet overal dezelfde mate van beschadiging heeft denk ik dat je eerste laag niet goed is uitgehard.
Het is een wok, dus het zou ook kunnen dat je de pan te snel opwarmt waardoor het metaal niet overal evenredig uitzet en door (micro) vervorming de seasoning scheurt of gewoon verbrand.

---

Voordat je weer gaat seasonen:
Het tot walmpunt verhitten van olie produceert giftige dampen. Als je kinderen pannenkoeken ruiken* inhaleren ze die giftige dampen, ook als er een dag tussen zit.
Een enkele laag is voldoende om mee te koken en veel makkelijker (en sneller) opnieuw te doen wanneer nodig.

De geur van pannenkoeken is natuurlijk niet schadelijk, als ze pannenkoeken ruiken omdat je pannenkoeken maakt dan is er niets aan de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 14-05-2020 12:52 . Reden: disclaimer ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:46:
Het enige verschil tussen 1 en 10 lagen seasoning is hoeveel lagen je kan beschadigen voordat je weer op metaal zit. En misschien optisch (gitzwart) afhankelijk van de gebruikte olie.
De seasoning wordt niet harder of gladder bij meerdere lagen.
Met als kanttekening/aanvulling dat meerdere lagen aanbrengen alsnog maar zorgt voor één laag in de pan. Hij wordt hooguit dikker en consistenter waardoor hij beter werkt. Het is niet dat als je tien lagen aan brengt je ineens 9 keer straffeloos tomatensaus kunt laten pruttelen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Daar zat ik over na te denken tijdens het posten, maar ik wist dus niet zeker of een volledig uitgeharde laag polymeer eenzelfde verbinding aangaat met opvolgende lagen en dus werkelijk 1 enkele laag vormt of dat er alsnog sprake is van meerdere lagen.
Ik had 'kort' gegoogled en stuitte op een zooi patenten die ingingen op een proces om een laag geschikt te maken voor hechting met een volgende laag. Daar heb ik de 1,5 uur tussen posts gespendeerd en weet het nog niet. :')
Ik heb wel geleerd dat je voor volledige oxidatie je een flink hoge temperatuur moet bereiken of veel geduld moet hebben, wat voor mij verklaart waarom mijn gietijzeren pan af-fabriek een betere seasoning heeft dan ik voor elkaar krijg op plaatstaal en waarom je seasoning beter wordt met de tijd.

Eenmaal ontzuurd naar een ph-neutraal niveau maakt het niet echt meer uit wat je met die tomatensaus doet.
In praktijk kook je niet met een ph-meter dus kan je sowieso niet straffeloos pruttelen in een plaatstalen pan.
Een verkeerd geplaatste klodder tomatenpuree bijt natuurlijk door je laag(lagen?) heen. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-05 12:46
Hm dacht hier mijn twee nieuwe (24+28cm) en mijn oude (28cm) De Buyer pannen nu wel mooi ingebrand te hebben (oude pan eerst met een ruime laag olie er in gedaan, dat werkt dus niet), maar nu laat de laag bij het wassen toch heel snel los. Ik was ze gewoon met heet (soms kokend uit de Quooker) water en een borstel.
Ik heb ze ingebrand met lijnzaadolie, aangebracht in hele dunne laagjes met een keukenpapiertje, en goed heet gestookt op een benzine brander (op het balkon 😁). Ik las links en rechts dat je ze een paar uur moet laten afkoelen tussen de laagjes (heb er nu drie gedaan), maar dan wordt het wel héél bewerkelijk? Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb zoveel manieren gehoord, maar ik gok toch niet heet of lang genoeg ingebrand.

Ik heb ze met een dun laagje in de oven gedaan op max temp (richting de 300) en flink lang erin, als het eenmaal uitgerookt was nog zeker een half uur extra, en langzaam laten afkoelen in een dichte oven. Duurt zomaar een paar uur per laagje.
Gewoon in het weekend doen, liever wat minder laagjes dan half werk.
Het is niet veel werk, maar vergt wel veel geduld.

Krijg je druppelvorming dan heb je teveel olie gebruikt. Verder redelijk foolproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Hou de lijnzaadolie voor de sla en pak een andere onverzadigde vet zoals rijstolie?

Wil je wel lijnzaadolie gebruiken zal je de ovenmethode moeten gebruiken omdat je pan dan zeer langzaam opwarmt.

Ongeraffineerde lijnzaadolie heeft een walmpunt van rond de 110 graden. Met een flinke brander heb je de olie dus verbrand voordat het ook maar de kans heeft gehad te beginnen met oxideren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Raymond P schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:34:
[...]

Hou de lijnzaadolie voor de sla en pak een andere onverzadigde vet zoals rijstolie?

Wil je wel lijnzaadolie gebruiken zal je de ovenmethode moeten gebruiken omdat je pan dan zeer langzaam opwarmt.

Ongeraffineerde lijnzaadolie heeft een walmpunt van rond de 110 graden. Met een flinke brander heb je de olie dus verbrand voordat het ook maar de kans heeft gehad te beginnen met oxideren.
Ik heb zelf juist prima resultaten behaald met lijnzaadolie, veel beter dan bijvoorbeeld arachide olie wat ik de eerste keer gebruikte. Zie ook onderstaande bronnen:
Lijnzaadolie wordt wel gebruikt om gietijzeren en stalen pannen van een beschermend laagje te voorzien, zodat ze geschikt zijn om in de keuken te gebruiken. Het zogenaamde inbranden van een pan of bakvorm.[2]
Wikipedia: Lijnzaadolie
Gebruik geen lijnzaadolie voor het bakken van brood
Het zal je bevreemden maar we ontraden je sterk om lijnzaadolie te gebruiken voor het dagelijks invetten van de bakvorm. Lijnzaadolie is gezond voor gebruik in koude gerechten maar niet voor gerechten die verwarmd worden. Dat komt door het zeer lage rookpunt van deze olie die maar op 107 °C ligt. Gebruik liever rijstolie (255°) of koolzaadolie (240°).

Dat we voor het inbranden van de bakvorm toch lijnzaadolie hebben gebruikt komt omdat deze olie zeer goed bruikbaar is om via polymerisatie een beschermlaag aan te brengen. Maar tijdens normaal bakken wordt de temperatuur niet zo hoog en vindt deze polymerisatie niet plaats maar wijzigt wel de samenstelling van de lijnolie die niet zo gezond is. Lees verder ons artikel over het invetten van het bakblik.
https://broodsmakelijk.nl/bakvorm-inbranden

De meningen en ervaringen verschillen dus weer eens ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@bvk Niet noodzakelijk een verschil van mening en/of ervaring. Ik gebruik zelf ook eens in de zoveel tijd lijnzaadolie.
Als bron kan ik je the mother of blogposts geven.

Daar zitten wel een aantal haken en ogen aan wat het minder praktisch in gebruik maakt.
Lijnzaadolie oxideert erg goed. Zo goed dat de ongeraffineerde variant na openen enkele weken in de koelkast houdbaar is. Daarna kan je net zo goed zonnebloemolie pakken.
Het rookpunt ligt laag, als je niet elektrisch kookt of gebruik maakt van een oven zal je moeite hebben de temperatuur evenredig en laag te houden. Althans, ik heb dat probleem op gas.

Verse 100% koud geperste lijnzaadolie met de ovenmethode geeft absoluut een goed resultaat en is redelijk foolproof.
Maar dat stinkt en sommige personen gebruiken liever benzinebranders op balkon, geheel begrijpelijk.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:35
Nog even een tip voor het inbranden van een pan: behalve lijnzaadolie en dunne lagen (ik doe er een stuk of 10), verhitten tot roken, maar niet TE heet.

roken is polymerisatie. Als het niet voldoende heet wordt, dan is de laag nog niet uitgehard, en krijg je na een aantal lagen een dikke vettige plakzooi, die je niet meer goed krijgt....

Echter, bij te hoge temperatuur breken de ketens weer, en is je werk voor niets geweest. Als de laag blauwig wordt, onregelmatig verkleurt, of niet meer rookt en je hebt op hoog vuur doorgeramd, dan verander je de laag in as, en komt ie er bij een aantal keer gebruik vanaf zetten.

De truc is dus dunne laag lijnzaadolie aanbrengen, gelijkmatig heet laten worden (vooral bij grote diameter pannen belangrijk, de randen blijven dan kouder dan het midden), en zodra het rookt vuur lager / uit. Je kunt de pan nog even wat verplaatsen om de randen mee te nemen en evt als je nog het idee hebt dat er meer "rook" inzit, nog even terug op het vuur en wat hoger, maar vooral niet volle bak doorrammen. Daarna af laten koelen en (eindeloos) herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
Bij mij bleef alles aanbranden na het inbranden met lijnzaadolie. Nu heb ik de simpele manier gedaan met een flinke laag zonnebloemolie opwarmen tot het walmt, olie eruit mikken en met een papiertje goed droogwrijven en nog even verhitten tot de rook weg is.
Tot nu toe is er nog niks aangebrand! Omelet, spiegelei, gebakken aardappelen. Allemaal probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
Na alle tips ben ik weer aan de slag gegaan vanmiddag, maar ik ben bang dat ik mijn pan heb verpest. De eerdere pogingen een goede patina laag te creëren, omdat ik bang was dat plaatstaal ongezond zou zijn hebben averechts gewerkt. Leerzame ervaring, maar dat ter zijde. Ik ben als een malle met een schuurspons aan de slag gegaan om de losse patina eraf te schrobben, helaas met beperkt resultaat. Iedere keer als het helemaal glad voelt, rult het toch weer op bij verhitting voor het aanbrengen van een nieuwe patina laag.

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvkIQsJYS2IIA0lraAOi5jjidLQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYLQEO5WEbDSLcjSJJNVFAkT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCZhh6mHeK2wo9Q-0TL-v3al5W4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1tELGesNPYWnud2nebzdQMy.jpg?f=fotoalbum_tile

Hoe los kan ik gaan op de pan? Ik wil ook weer geen krassen maken, dan wordt het nooit meer wat . Kan deze de prullenbak in, of heeft iemand nog andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
OrganicIron schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:43:
Na alle tips ben ik weer aan de slag gegaan vanmiddag, maar ik ben bang dat ik mijn pan heb verpest. De eerdere pogingen een goede patina laag te creëren, omdat ik bang was dat plaatstaal ongezond zou zijn hebben averechts gewerkt. Leerzame ervaring, maar dat ter zijde. Ik ben als een malle met een schuurspons aan de slag gegaan om de losse patina eraf te schrobben, helaas met beperkt resultaat. Iedere keer als het helemaal glad voelt, rult het toch weer op bij verhitting voor het aanbrengen van een nieuwe patina laag.

Resultaat:
[Afbeelding][Afbeelding]

Hoe los kan ik gaan op de pan? Ik wil ook weer geen krassen maken, dan wordt het nooit meer wat . Kan deze de prullenbak in, of heeft iemand nog andere tips?
Je kunt het niet verpesten en weggooien hoeft ook niet. Zoals meen ik al eerder gezegd en zo niet bij deze: kieper er een fles azijn in leeg, laat een nacht staan en weg is je laag.

En verder: het is een wok, bij wokken hou je het te bereiden voedsel constant in beweging en kan er dus niets aanbakken. De laag ontstaat vanzelf wel, inbranden is niet nodig ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
@bvk thanks, ik giet er zo een laag azijn in! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-05 22:36

Ursamajor

Astrofotograaf

bvk schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:12:
[...]

Je kunt het niet verpesten en weggooien hoeft ook niet. Zoals meen ik al eerder gezegd en zo niet bij deze: kieper er een fles azijn in leeg, laat een nacht staan en weg is je laag.

En verder: het is een wok, bij wokken hou je het te bereiden voedsel constant in beweging en kan er dus niets aan bakken. De laag ontstaat vanzelf wel, inbranden is niet nodig ;)
Een eetlepel met wat afwasmiddel doet ook al wonderen bij mij. (Metalen) spons erdoor en hij glimt weer.
Laatst n.a.v. een tip hier eerder eens niet te heet en te lang doorgerookt met lijnzaad en dat levert een mooi resultaat op. Eitje gebakken, bleef niet plakken :-)

Gadgets FTW!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 19:07

woutur

Klauwtjes uit!

Ha, ik weet nog goed hoe ik zelf na de eerste sessie inbranden vol verwachting een eitje wilde bakken in mijn pan. Ik was zó teleurgesteld :) Als we in marketingtermen praten, kan je de customer journey van een plaatstalen DeBuyer volgen door eens op mijn username in dit topic te zoeken en dan de eerste 10 replies ofzo.

Nu kan ik het niet meer fout doen met mijn pan lijkt het, met welke olie of hoeveelheid hitte dan ook. Eergisteren eerst aardappelen gebakken en toen meteen erachteraan (overblijfsel Hollandaise saus) een eiwit-gebakken-eitje in de pan gebakken. Beetje rijstolie gebruikt en niks aan het handje. Ging prima.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Tadaa, daar ding m'n ruggengraat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-dqRSimzh1uE1IJd3U7pnzDF0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEJBtG6XpWO919KKmH5EdOSS.jpg?f=fotoalbum_large

Even bij de lokale ondernemer gehaald die ik een warm hart toedraag, zie ik dat de winkel gaat verwijnen. :'(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Zijn fijne pannetjes hoor :). De baasvrouw heeft deze en bijbehorende hapjespan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:11:
Zijn fijne pannetjes hoor :). De baasvrouw heeft deze en bijbehorende hapjespan.
Zekers. Kost wat maar gaat een leven mee als het goed is.

Heb nu 20, 24 en 28 cm. Voorlopig even koest weer. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Mooi koken en mooie spullen kost nou eenmaal geld. Hoort erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:44:
Tadaa, daar ding m'n ruggengraat.

[Afbeelding]

Even bij de lokale ondernemer gehaald die ik een warm hart toedraag, zie ik dat de winkel gaat verwijnen. :'(
Cuteness-overload, wat een schatje is het. Die maat wordt ook mijn volgende aanschaf. Die maat is nu nog de enige tefal-pan die ik gebruik, daar moet maar eens verandering in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

__fred__ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:08:
Nog even een tip voor het inbranden van een pan: behalve lijnzaadolie en dunne lagen (ik doe er een stuk of 10), verhitten tot roken, maar niet TE heet.

roken is polymerisatie. Als het niet voldoende heet wordt, dan is de laag nog niet uitgehard, en krijg je na een aantal lagen een dikke vettige plakzooi, die je niet meer goed krijgt....

Echter, bij te hoge temperatuur breken de ketens weer, en is je werk voor niets geweest. Als de laag blauwig wordt, onregelmatig verkleurt, of niet meer rookt en je hebt op hoog vuur doorgeramd, dan verander je de laag in as, en komt ie er bij een aantal keer gebruik vanaf zetten.

De truc is dus dunne laag lijnzaadolie aanbrengen, gelijkmatig heet laten worden (vooral bij grote diameter pannen belangrijk, de randen blijven dan kouder dan het midden), en zodra het rookt vuur lager / uit. Je kunt de pan nog even wat verplaatsen om de randen mee te nemen en evt als je nog het idee hebt dat er meer "rook" inzit, nog even terug op het vuur en wat hoger, maar vooral niet volle bak doorrammen. Daarna af laten koelen en (eindeloos) herhalen.
Sinds ik de pan op deze wijze heb behandeld, heb ik alleen maar succes. 1 keer ingebrand en al vele dingen gebakken in de pan. De laag zit er nog steeds op en de pan is in supersnel schoon. Met een tefalpannetje ben ik langer bezig, eerst sop, borstelen, afspoelen en afdrogen.
Met de Debuyer alleen afborstelen onder de kraan en drogen maar.
Als die patinalaag er eenmaal op zit en je de truuk weet voor als het nog eens moet, is er helemaal niets aan. Ik word gewoon vrolijk van deze pan!

-edit
Alleen met bakken van gerookte spekreepjes haal ik toch steeds weer die patina laag eraf, ondanks dat ik deze keer olie heb gebruikt... 8)7
Naja, 1st world problem...

[ Voor 5% gewijzigd door Ursamajor op 20-05-2020 21:00 ]

Gadgets FTW!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:54
Al jaren loop ik er omheen, maar telkens dacht, dat inbranden.... dat vind ik teveel werk en onze huidige pannen voldoen nog prima. Echter nu onze tefal pan toch echt op begint te raken en ik door dit topic heen aan het lezen was. Was het toch eens tijd om een DeBuyer pan te kopen. Om te beginnen een pan van 24 cm om de vervanger te worden van de slechter wordende andere pan. Voor 29 euro wil ik de gok wel wagen.

Inlezen, inlezen, inlezen over wat nu de beste manier is om te gaan inbranden. Ik heb een inductie kookplaat waardoor ik een gitzwarte pan niet verwachtte aan het einde van de inbrandsessie. Gekozen dus voor de voor mij veiligste manier.
1. Pan opwarmen op matig vuur (Stand 6 van 14)
2. Beetje olie
3. Uitwrijven met keukenpapier
4. Hoger zetten van vuur tot walmen (Stand 12 van 14)
5. Afkoelen

Na de eerste keer, kwam ik er al vrij gauw achter dat inductie toch ook behoorlijk last heeft van “hittespots” want mijn pan zag ik er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2ef-i_5ga7Lgg7Q0FNKPsl4QLg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7buTf9ubvmM7q5i7ggMnMVBF.jpg?f=user_large

Tijd dus voor nog een paar keer inbranden en even wat langer laten gaan de volgende keren.

1. Pan opwarmen op matig vuur (Stand 6 van 14)
2. Beetje olie
3. Uitwrijven met keukenpapier
4. Hoger zetten van vuur tot walmen (Stand 12 van 14)
5. Lager zetten en 1-2 min laten gaan (Stand 10 van 14)
6. Afkoelen

Zo heb ik dit in totaal 4x herhaald en het resultaat is echt totaal anders dan de vele volledig zwarte pannen die ik langs zie komen. Ik was dus niet geheel zeker van het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDca2r1Iwht2_g_zdlKdUYgeb1I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eoZB3f5ll76VFdU47s9ctcwu.jpg?f=user_large

Maar, de pan was zo glad als het maar kan en het voelde goed, geen oneffenheden. En anders doen we het gewoon nog een keer. Tijd voor de vuur proef dus. Een “goedkoop” biefstukje erop!

1. Rustig pan warm maken (stand 8 van de 14)
2. Olie erbij (ophogen naar stand 10 van de 14)
3. Wachten tot je klein beetje walm ziet en dan biefstuk erin
4. Dichtschroeien aan beide kanten
5. Vuur rustig zetten en nog ff warmen (2-3 min) (stand 6 van de 14)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7U4twufs2uxrmVeK05p294IUD5E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQdJuJT5zadtEJnH7T5GkNW8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cxi29-on__PMkDfymtIZTfBk4do=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KffZ65q0p1gRp7kNR1lbDGHO.jpg?f=fotoalbum_tile

Perfect! Hij plakt vast als hij de pan in gaat, maar 10-20 seconden later is hij netjes bruin en glijdt hij door de pan :9~ En lekker dat hij was! krokant buitenkantje en zacht van binnen op brood! Heerlijk!

Tijd voor de echte vuurproef. Een gebakken eitje.

1. Rustig pan warm maken (stand 8 van de 14)
2. Boter erbij
3. Wachten bubbels weg zijn en eitje erbij
4. Wachten tot hij egaal is en zwemmen maar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iBjd6sM4oLm5FGnbGUCvsJQC8o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VeYev46rd2iXWivnuOHzSA5F.jpg?f=user_large

Ook perfect. Geen enkele resten of iets dat vastplakt.

Hoe ziet de pan dan nu uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbyxZf2LmlJsZtJNTVdEgG5FZUg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VmsocHFG3ujOrG0GURxetqHF.jpg?f=user_large

Nog steeds niet intense zwart, maar hij bakt al als een tierelier ook al had ik mijn twijfels hierover toen ik de “looks” van de pan vergeleek met voorbeelden uit dit topic, en de verhalen die daarbij gelden.

Tot op heden bevalt de pan mij goed en ben ik bijna overstag om ook de 28 cm te kopen! Maar je moet wel de tijd nemen om te bakken, iets wat je voor een tefal pan niet hoeft te doen. Voor mij alleen maar een genot, want het eten wat eruit komt smaakt ook stukken beter!

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:00
Gisteren ook een De Buyer carbon steel gekocht en vandaag ingebrand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Di2ItCfDLfABx-yqSDs524ykzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgRY9vvZEGRCZzfOSyri1GIw.jpg?f=fotoalbum_large
Heb ingebrand met 1 dunne laag zonnebloemolie en dan een uur in de oven op max.
Daarna de ei-test gedaan en gleed gewoon door de pan :D

Heb men goedkope gietijzeren pan ook even opnieuw gedaan, na glad geschuurd te hebben met schuurmachientje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFe1B_F9wQJWZShvFil6pZaeAHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPpyuupwqqBRv5BY2Vvddo7D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Leuk, een pan topic!

Een paar maanden geleden een ronde wok en 15kW wokbrander voor buiten gekocht, omdat ik me stoorde aan het resultaat op inductie.
Zeker geen spijt van tot nu toe.

Op de pan in te branden heb ik het volgende gedaan:
  • Afwassen met zeep om de olielaag eraf te halen die erop zit ter voorkomen van roest.
  • Daarna op de brander om hem goed heet te stoken en rondom van kleur te laten veranderen, via bruin naar blauw.
  • Daarna laten afkoelen en voorzien van dunne olielaag (arachideolie), afnemen met keukenpapier totdat het lijkt alsof er niets meer op zit.
  • Dan weer op de brander en rondom verhitten totdat de olie stopt met roken en eventuele wat dikkere lagen olie via bruin naar zwart zijn gekleurd.
  • Daarna nog een paar keer voorzien van olielaag en branden, dat geeft een donkere kleur aan de pan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuWsWWj7YknVH-hTTnxmbB7H8PY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/05YWEcVPGafjupbVtm7CI6b4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tysj8U-ntksG3JFMhtGK3WWFaE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2h8VbybuvIt2P6M1zyj2j6o5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shJ6I4eo-FSmUdbrdiUWU6KCRhI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SESEsZRE6RHOihRVfYOoETDO.jpg?f=user_large

Ik gebruik de pan op de volgende manier:
  • Ik was de pan eerst af met zeep op de olie te verwijderen (staat ingevet met olie in de kast)
  • Daarna op de wokbrander drogen door heet te stoken.
  • Koude olie in de pan (zonnebloem- of arachideolie gebruik ik meestal)
  • De olie goed heet laten worden en rond laten gaan in de pan, tot het net begint te roken.
  • Dan de ingredienten erin en in beweging houden.
  • (Hoewel ik vlees meestal wel eerst laat stilliggen om een mooi bruin korstje te laten krijgen)
  • Na het eten was ik de pan af met water (en eventueel zeep) en een metaalspons.
  • Dan op de wokbrander drogen. Als er nog resten half verbrande bruine olie in zit, dan laat ik die zwart branden.
  • Kort afkoelen en dan insmeren met heel dun laagje olie en dan weer in de kast.
metaalspons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HY8zjkLS9ppY-9vYzH6cuTp597c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwU08Wj6vG95RdArxQTNmXes.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet de pan er nu uit na flink wat gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dovX8lqGqHAIjP9eoYD3sWYVfDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYAoodJHIGk8QMxoKH32IPYy.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik verder heb gemerkt:
  • Met zeep wassen heeft geen invloed op de anti-aanbak kwaliteit van de pan. Je krijgt daar juist wel de olie met geurtjes mee weg.
  • Schoonmaken met een metaalspons gaat prima, de laag laat daar ook niet mee los.En als er wel delen los gaan dan is dat juist prima, dan kan dat er niet afvallen tijdens het bereiden van eten ;)
  • Je hoeft de pan niet in te branden met 8 lagen olie, 1 of 2 volstaat ook wel. Gewoon veel gebruiken dan komt de juiste laag vanzelf.
  • De pan altijd goed heet laten worden, dan bakt deze niet aan.
2 weken gelden nog een soort wokfeestje gegeven voor de buren en voor 25 man gewokt.
Keurig op afstand de groente en vlees laten uitkiezen en dan serveren in kartonnen bakjes
En iedereen genoeg afstand van elkaar laten houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdf5kgjVrBZVlQ7-nDRn1BjJbJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5ETkGnDdmCqotqa95N6jJiI.jpg?f=fotoalbum_large

De kinderen zijn intussen ook helemaal fan van het wokken en ik heb mijn zoontje van 10 nog nooit zoveel groente zien eten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Zo, dat heb je mooi en uitgebreid beschreven! Erg leuk om te lezen!
Mooie laag in je pan hoor.
Gisteren voor het koken m'n debuyer pan nog even ingebrand met lijnzaadolie tot ie ging roken en nadat ik m zag verkleuren het gas uitgezet. Dat werd een lichtbruine laag die spiegelglad is.
Heb de pan ook weleens helemaal door laten roken op de "wokbrander" van m'n fornhuis dat het metaal begon te verkleuren, maar dat leverde helemaal geen goed resultaat op...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__-sf2-Pe73KqWF7c46Q6po0l-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uq2Rm3vJrZ3gBNNPVWelX6eQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Ursamajor op 18-06-2020 08:09 ]

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Om een worst 1 uur op 80 graden te laten opwarmen/wellen zoek ik een electrische pan die ik op 80 graden kan instellen zodat ik niet een uur hoef te machinisten bij het gasfornuis.

Ik zie Sous Vide maar dat spul is allemaal zo duur als ik weet niet wat. Weet iemand misschien een goedkoop product dat me in staat stelt de temperatuur op 80 graden te regelen.
Goedkoop vind ik < 50 Euro.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
MrMonkE schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:54:
Om een worst 1 uur op 80 graden te laten opwarmen/wellen zoek ik een electrische pan die ik op 80 graden kan instellen zodat ik niet een uur hoef te machinisten bij het gasfornuis.

Ik zie Sous Vide maar dat spul is allemaal zo duur als ik weet niet wat. Weet iemand misschien een goedkoop product dat me in staat stelt de temperatuur op 80 graden te regelen.
Heb je een oven? Zo ja, dan bak water er in zetten en de oven instellen op 80 graden en een uur bereidingstijd.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

bvk schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:00:
[...]

Heb je een oven? Zo ja, dan bak water er in zetten en de oven instellen op 80 graden en een uur bereidingstijd.
Nee, geen oven helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Crock-pot is een merknaam wat inmiddels wel bijna een typeaanduiding is van een slowcooker elektrische pan.

Zoeken op (de Duitse) Amazon zal je wel op weg helpen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
MrMonkE schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:54:

Het is iets boven de genoemde 50 euro, maar de sous vide stick van de Lidl kost nu 60 euro.

https://www.lidl-shop.nl/...ous-vide-stick/p100269034

Toch wellicht nog het overwegen waard.
Ik heb verder geen ervaringen met dat ding overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:32

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@MrMonkE gaat hier wat off topic maar als je wel een rijstkoker hebt kan je een stc1000 gebruiken om de temperatuur te regelen. Heb ik ook ergens liggen als diy sous vide oplossing en werkt prima.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

franssie schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:12:
@MrMonkE gaat hier wat off topic maar als je wel een rijstkoker hebt kan je een stc1000 gebruiken om de temperatuur te regelen. Heb ik ook ergens liggen als diy sous vide oplossing en werkt prima.
Mja, tis voor mijn vader.
Als het voor mezelf was zou ik het waarschijnlijk zelf in elkaar flansen met een AT tiny en temp-sensor en nog wat spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:32

franssie

Save the albatross

Topicstarter
MrMonkE schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:14:
[...]

Als het voor mezelf was zou ik het waarschijnlijk zelf in elkaar flansen met een AT tiny en temp-sensor en nog wat spullen.
Dan zou ik voor de Lidl stok gaan. Kan je die ook zelf eens gebruiken om wat met sous vide te spelen (een dan heb je niet gelijk een vacumeerapparaat voor nodig)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
MrMonkE schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:14:
[...]

Of een Lidl slow cooker, als je niet op een paar graadjes kijkt.

https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Slow-cooker/p100271438

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:27
Voor mij de eerste keer inbranden. DeBuyer pan gekocht, op inductie inbranden. Flinterdunne laagjes door telkens met keukenpapier even een laagje in te wrijven.

Na 3 keer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fT_5DMON6hghIPnuZQ8CqJQpwNg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CqEZSCym9gkrz3ghPrmfp7uR.jpg?f=user_large

Ben ik op de goede weg? Geen idee namelijk. En moet de pan helemaal afgekoeld zijn tussen de lagen door? Is nu nog heel klein beetje warm (anders duurt het zo lang ;) ) als ik het volgende laagje erin wrijf..

En die hittespots komen door inductie denk ik? Moeilijk dan gas? Ben benieuwd of ik hem egaal zwart ga krijgen denk ik nu, denk het niet.

Onderkant is goed heet geworden zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OOTJYsq4sPAhVziwAWksmin9gA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z7aSLJvg51yvqtekJw2imkfi.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Goofyduck384 op 11-07-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:40

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Goofyduck384 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:11:
Voor mij de eerste keer inbranden. DeBuyer pan gekocht, op inductie inbranden. Flinterdunne laagjes door telkens met keukenpapier even een laagje in te wrijven.

Na 3 keer:
[Afbeelding]

Ben ik op de goede weg? Geen idee namelijk. En moet de pan helemaal afgekoeld zijn tussen de lagen door? Is nu nog heel klein beetje warm (anders duurt het zo lang ;) ) als ik het volgende laagje erin wrijf..

En die hittespots komen door inductie denk ik? Moeilijk dan gas? Ben benieuwd of ik hem egaal zwart ga krijgen denk ik nu, denk het niet.

Onderkant is goed heet geworden zie ik:
[Afbeelding]
Dit ziet er uit als de RVS-serie van DeBuyer? RVS brandt je normaliter niet in (in tegenstelling tot (giet)ijzer). Is er een reden waarom je deze bent gaan inbranden?

Daarnaast zie je duidelijk dat alleen een gedeelte van de onderkant warm is geworden. Bij inbranden is het wmb belangrijk dat de gehele pan (ook de randjes, al zijn er ook die de randjes niet zo belangrijk vinden) egaal warm wordt. Op inductie (zelf geen ervaring mee) moet je dan je pan ook in beweging houden begrijp ik.

Rail Away!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
Mad Marty schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:45:
[...]

Dit ziet er uit als de RVS-serie van DeBuyer? RVS brandt je normaliter niet in (in tegenstelling tot (giet)ijzer). Is er een reden waarom je deze bent gaan inbranden?

Daarnaast zie je duidelijk dat alleen een gedeelte van de onderkant warm is geworden. Bij inbranden is het wmb belangrijk dat de gehele pan (ook de randjes, al zijn er ook die de randjes niet zo belangrijk vinden) egaal warm wordt. Op inductie (zelf geen ervaring mee) moet je dan je pan ook in beweging houden begrijp ik.
Heb deze gekocht: https://www.bol.com/nl/p/...cm/9200000060271494/?s2a=

Staat dat hij wel ingebrand moest worden.. Vandaar dat ik dat ook gedaan heb.

[ Voor 61% gewijzigd door Goofyduck384 op 11-07-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:40

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je handvat ziet er niet uit als de Mineral B, maar als de Affinity. Zie bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/p/...aEhC1Q.1_4.5.ProductImage

Bij DeBuyer zit er normaliter een wikkel om de pan waar het type op staat. Weet je zeker dat je een Mineral B hebt?

[edit]
De Mineral B 'Pro' zoals die bij Bol.com genoemd wordt, kan ik ook niet op de website van DeBuyer vinden trouwens (https://www.debuyer.com/en/products/mineral-b)

[ Voor 20% gewijzigd door Mad Marty op 11-07-2020 21:15 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Mad Marty schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:12:
Je handvat ziet er niet uit als de Mineral B, maar als de Affinity. Zie bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/p/...aEhC1Q.1_4.5.ProductImage

Bij DeBuyer zit er normaliter een wikkel om de pan waar het type op staat. Weet je zeker dat je een Mineral B hebt?

[edit]
De Mineral B 'Pro' zoals die bij Bol.com genoemd wordt, kan ik ook niet op de website van DeBuyer vinden trouwens (https://www.debuyer.com/en/products/mineral-b)
Op die wikkel stond inderdaad dat het om de Mineral B ging ja. En er hing ook een boekje aan, waarin stond dat ik hem eerst even moest inbranden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Vreemd inderdaad, de pan uit de foto's hierboven (met die specifieke handvatten) is helemaal niet op Bol te vinden...

Het lijkt me wel plaatstaal en geen RVS, vraag me af of deze pan wel voor inductie geschikt is. Inbranden lijkt wel goed te gaan, maar zal nog een paar keer moeten en dan langer en op hogere temperatuur als ik het zo bekijk.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
bvk schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:50:
Vreemd inderdaad, de pan uit de foto's hierboven (met die specifieke handvatten) is helemaal niet op Bol te vinden...

Het lijkt me wel plaatstaal en geen RVS, vraag me af of deze pan wel voor inductie geschikt is. Inbranden lijkt wel goed te gaan, maar zal nog een paar keer moeten en dan langer en op hogere temperatuur als ik het zo bekijk.
Oké, en dat de onderkant zo blauw wordt is niet erg? Mijn beveiliging van de inductieplaat sprong er zelfs in, denk dat ik hem misschien heb laten ‘droog verhitten’? Dus te weinig olie, of te lang met een te klein laagje? Heb hem ook niet direct eraf gehaald als ik wat rook zag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Goofyduck384 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:53:
[...]

Oké, en dat de onderkant zo blauw wordt is niet erg? Mijn beveiliging van de inductieplaat sprong er zelfs in, denk dat ik hem misschien heb laten ‘droog verhitten’? Dus te weinig olie, of te lang met een te klein laagje? Heb hem ook niet direct eraf gehaald als ik wat rook zag..
Nee, dat is niet erg. Mijn eigen pannen zijn ook aan de onderkant pikzwart maar ik gebruik ze dan ook op gas. En was de onderkant nooit af.... ;)

Je zou het inbranden zoals je nu gedaan hebt nog een paar keer kunnen herhalen, of er eventueel een oven of BBQ voor gebruiken. Weinig olie en dan verhitten en laten staan als de rook er af komt is juist de bedoeling.

Je zou ook even kunnen testen of je er al probleemloos een eitje in kan bakken ;)

Edit: Wat is het formaat van deze pan? Ik gok minimaal 32 centimeter aangezien je nog een handvat aan de "voorkant" hebt? Want dan heb ik het vermoeden dat je inductie plaat niet voldoende energie kan leveren om zo'n grote pan in te branden. De "pit" is te klein zeg maar.

[ Voor 13% gewijzigd door bvk op 11-07-2020 22:10 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Ik weet niet hoe hoog je het "vuur" zet, maar het lijkt erop dat ie super hoog staat waardoor de bodem al verbrandt en de randen niet heet genoeg worden.
Wellicht de pan op een minder hoge stand heet laten worden. Uiteraard met een geheel ingeolied laagje door heel de pan.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 17:25
Mad Marty schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:12:

[edit]
Ik heb 'm gevonden door te zoeken via de website van DeBuyer zelf, hij staat daadwerkelijk op de website:
https://www.debuyer.com/e...st-stainless-steel-handle
Helaas is DeBuyer wel beperkt in de informatie die ze verschaffen over het product, ik zou op z'n minst een PDF met (korte) handleiding verwachten.

De vlek die je op de foto ziet (aan de bovenkant) is prima, maar dit komt omdat je slechts één plek hebt verwarmd en (waarschijnlijk) niet hebt geschoven met de pan. Ik zelf heb nog niet veel pannen ingebrand (2 gietijzeren pannen en een plaatstalen wok), maar wil wel ven mijn ervaring delen. Bij het inbranden van mijn wok heb ik de pan op meerdere manieren over het gas gelegd om de stukken een beetje te laten verkleuren. Het voordeel van gas is dat het makkelijk is om een bollere kant te verwarmen omdat het vuur zich er al opheen 'wrapt'. Bij inductie hoef je dat niet te verwachten, dus denk ik dat je bij het eerste inbranden je niet te veel zorgen hoeft te maken over de randen van de pan: dat zal waarschijnlijk verkleuren bij regulier gebruikt.

Er vanuit gaande dat je nog verder gaat met inbranden: probeer niet één punt te verwarmen maar de pan ook wat over de plaat te schuiven, zodat je de hele onderkant meeneemt. Maar in alle eerlijkheid, ik denk dat je al aardig op de goede weg bent. Uiteindelijk is de pan gebruiken volgens mij de beste methode om 'm goed non-stick te krijgen, maar wacht nog even met het eitje tot je overtuigd genoeg bent ;)

Overigens zie ik toevallig dat @Dbm12 eerder ook zijn ervaring met een DeBuyer pan gedeeld en @Vitabissj heeft slechts één laag gebruikt en de oven voor het inbranden gebruikt.

Edit: Uiteraard na het posten pas de handleiding gevonden. Hierbij staat dat je bij inductie juist voor middel moet kiezen in plaats van hoog, omdat anders de kans bestaat dat de pan verbuigt.

[ Voor 5% gewijzigd door tagican op 12-07-2020 01:19 . Reden: Handleiding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
tagican schreef op zondag 12 juli 2020 @ 01:12:
Edit: Uiteraard na het posten pas de handleiding gevonden. Hierbij staat dat je bij inductie juist voor middel moet kiezen in plaats van hoog, omdat anders de kans bestaat dat de pan verbuigt.
Mm dat laatste heb ik wel gedaan ja.. hoop niet dat ie nu verbogen is. Maar goed, ga vandaag nog maar eens een paar laagjes doen, en dan heel rustig op lage stand.. we zullen zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Goofyduck384 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 08:54:
[...]

Mm dat laatste heb ik wel gedaan ja.. hoop niet dat ie nu verbogen is. Maar goed, ga vandaag nog maar eens een paar laagjes doen, en dan heel rustig op lage stand.. we zullen zien..
Ik denk inderdaad dat je hem op een iets te hoge stand heb gezet en niet hebt bewogen, getuige ook de blauwe spot op de onderkant. Het belangrijkste is dat je pan niet te snel opwarmd en dit geleidelijk gaat. Zelf warm ik mijn pan altijd eerst op, op standje 5/6 (van de 14) en laat hem daar een paar minuten (3-5) op staan waarna je duidelijk warmte van de hele pan voelt komen. Daarna met het bakken (afhankelijk van wat je bakt) naar standje 8/10 (van de 14)

Bij het inbranden zie ook mijn beschrijving (link) met exact hetzelfde als jij nu beschrijft (warmtespot). Op te lossen door even de pan te schuiven op de plaat voor een zo optimaal ingebrande laag.

Daarna is het simpelweg een kwestie van gebruiken. Nu bijna 2 maanden later werkt de anti-aanbaklaag nog beter dan in het begin met steeds minder vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Dbm12 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:39:
Ik denk inderdaad dat je hem op een iets te hoge stand heb gezet en niet hebt bewogen, getuige ook de blauwe spot op de onderkant. Het belangrijkste is dat je pan niet te snel opwarmd en dit geleidelijk gaat. Zelf warm ik mijn pan altijd eerst op, op standje 5/6 (van de 14) en laat hem daar een paar minuten (3-5) op staan waarna je duidelijk warmte van de hele pan voelt komen. Daarna met het bakken (afhankelijk van wat je bakt) naar standje 8/10 (van de 14)

Bij het inbranden zie ook mijn beschrijving (link) met exact hetzelfde als jij nu beschrijft (warmtespot). Op te lossen door even de pan te schuiven op de plaat voor een zo optimaal ingebrande laag.

Daarna is het simpelweg een kwestie van gebruiken. Nu bijna 2 maanden later werkt de anti-aanbaklaag nog beter dan in het begin met steeds minder vet.
Denk het ook inderdaad. Ben nu bezig met ronde twee, paar laagjes, en vooral rustiger. Denk dat ik hem op mijn inductieplaat alleen in het midden goed zwart krijg.. met veelvuldig gebruiken zal het nog wel beter worden denk ik.
Powerbooster gebruik ik maar niet meer, nu rond stand 6/7 van de 9. Even tot het walmt, en dan weer uit. Maar denk ook dat de pan inderdaad misschien te groot is (al combineer ik wel de twee pitten tot één pit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrKAlQNguWiXSIYfJaT-8G5Wf6w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/apFRjnecouEKIihLfIn9Akeb.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Heb je niet een oven of desnoods bbq waar hij in past?
Zo lijkt ie echt niet egaal warm te worden.

Maar denk sowieso dat ie te groot is. Je wilt de grootte van de pan toch wel matchen met de grootte van de 'brander'. Als je de foto zo zie heb je een flinke hotspot en niks er om heen.

Vermoed dat het om de 32cm mineral b pro gaat? Dat is ook best een formaat.
Idealiter zou de bodem precies net zo groot zijn als de brander.

Nu kun je voor het inbranden wel wat bedenken, maar vermoed dat je er tijdens het gebruik ook last van gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
De hitte komt alleen van de plaat, met vlammen die erlangs komen gaat het veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dbm12
Goofyduck384 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:44:
[...]

Denk het ook inderdaad. Ben nu bezig met ronde twee, paar laagjes, en vooral rustiger. Denk dat ik hem op mijn inductieplaat alleen in het midden goed zwart krijg.. met veelvuldig gebruiken zal het nog wel beter worden denk ik.
Powerbooster gebruik ik maar niet meer, nu rond stand 6/7 van de 9. Even tot het walmt, en dan weer uit. Maar denk ook dat de pan inderdaad misschien te groot is (al combineer ik wel de twee pitten tot één pit.

[Afbeelding]
Bedenk goed dat “goed zwart” niet het einddoel moet zijn bij inbranden. Zeker niet op inductie. Dat komt vanzelf wel met het gebruik van de pan. Mijne is nog steeds niet zwart en bakt als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Dbm12 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:07:
[...]

Bedenk goed dat “goed zwart” niet het einddoel moet zijn bij inbranden. Zeker niet op inductie. Dat komt vanzelf wel met het gebruik van de pan. Mijne is nog steeds niet zwart en bakt als een tierelier.
Die van @Goofyduck384 is na het inbranden al zwarter dan die van mij na maandenlang dagelijks gebruik, en volgens mij heb ik exact dezelfde pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Dus heb ik het verkeerd gedaan? Beter om die hele laag er weer af te boenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Goofyduck384 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:54:
Niet boenen, maar er een laagje azijn ingieten en een nachtje laten staan. Dan heb je de volgende ochtend weer blank staal als het goed is.

Of je laat de pan zoals die nu is en gaat er gewoon mee bakken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:54:
Ik zou hem eindelijk eens gaan gebruiken als ik jou was. Bak een ei of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
Zo snel vervormt die DeBuyer niet ze. De onderkant is speciaal voor keramisch/inductie een beetje hol gemaakt zodat de kans op verbuigen kleiner is (zet maar eens een lat tegen de onderkant).

Heb de mijne ondertussen ook een dikke maand en bij mij is ook het binnenste harder verkleurd (ook inductie) dan de buitenste rand en zijkanten, maar kan zonder problemen een ei bakken.

Ik zet ook nooit op volle kracht, maar doe het ook op de manier zoals Dbm12 hierboven.
De pan gaat met gebruik wel wat bruiner worden, maar volledig zwart zoals op gas, gaat nooit gebeuren denk ik..
Maar op zich is dat ook geen probleem he... kleven gaat het niet doen. Gewoon blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Laatst online: 16-05 16:14
Bij de Albert Heijn zijn er weer een koekenpannen in de aanbieding.
Van het merk Gero/Bistro.
Ik heb sowieso enkele koekenpannen nodig waaronder een kleinere wok en een kleine en grote koekenpan (standaard maat).

Zijn de merken goed? Duurzaam.

In het verleden heb ik ooit een koksmes met zegels bij de Albert Heijn gekocht.
Bleek achteraf een vreselijk mes te zijn en ik heb hem nog steeds :P
Mij lijkt het dat je beter gereedschap in een kookwinkel kunt halen dan in een supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryVanG
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-11-2023
Vitabissj schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:07:
Zo snel vervormt die DeBuyer niet ze. De onderkant is speciaal voor keramisch/inductie een beetje hol gemaakt zodat de kans op verbuigen kleiner is (zet maar eens een lat tegen de onderkant).

Heb de mijne ondertussen ook een dikke maand en bij mij is ook het binnenste harder verkleurd (ook inductie) dan de buitenste rand en zijkanten, maar kan zonder problemen een ei bakken.

Ik zet ook nooit op volle kracht, maar doe het ook op de manier zoals Dbm12 hierboven.
De pan gaat met gebruik wel wat bruiner worden, maar volledig zwart zoals op gas, gaat nooit gebeuren denk ik..
Maar op zich is dat ook geen probleem he... kleven gaat het niet doen. Gewoon blijven gebruiken.
Het al dan niet vervormen hangt ook af van de grootte.
Mijn grootste DeBuyer pan is toch redelijk snel vervormt jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Ik zoek nog steeds een mooie plaatstaal wokpan met platte bodem die in de oven mag (puur voor 't egaal inbranden eigenlijk). Maar ze hebben bijna altijd een houten hendel :(
Enige die mijn oog trekt is de https://www.kookwinkel.nl...el-wok-o-30-cm-plaatstaal maar 2mm is volgens mij al best dik voor plaatstaal? En dat hij langzaam opgewarmd moet worden is mij nieuw, maar dat zal niet uniek zijn gok ik dan.

[ Voor 41% gewijzigd door Zebby op 04-08-2020 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Zebby schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:09:
Ik zoek nog steeds een mooie plaatstaal wokpan met platte bodem die in de oven mag (puur voor 't egaal inbranden eigenlijk). Maar ze hebben bijna altijd een houten hendel :(
Als je een wok gebruikt zoals het bedoeld is hoef je deze in principe niet in te branden. Dit omdat je bij wokken het voedsel contant omschept en er niks aan kan branden. Dit in tegenstelling tot een koekenpan waar het te bakken voedsel in stil ligt en dus aan kan bakken.

Mijn wok nieuw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgUfRE7xUHDUJM1XzrS_nyeIMzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfyTCyG7HoFNsPTVWVxZkzxS.jpg?f=fotoalbum_large

En ruim een jaar later:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTL_0lFTf8qAm5sYtSco47WHlx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6dG7KkNaOBUGrdkqTkh9Sn3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zonder in te branden, gewoon gaan gebruiken en bakt als een tierelier ;) Als ik het goed begrijp zoek je precies dit type, bij veel toko's te koop voor 2 tientjes.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:48
Heeft iemand ervaring met deze Jamie Oliver pan? Het is een plaatstalen pan met emaille coating. Ik ben groot fan van de buyer pannen van blank plaatstaal maar een pan met emaille lijkt me ook wel wat zodat ik er ook zure gerechten in kan maken (shakshuka bijvoorbeeld).

Link naar pan: https://www.amazon.de/gp/...smid=A13WCZTQM88JYO&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
bvk schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:28:
[...]

Als je een wok gebruikt zoals het bedoeld is hoef je deze in principe niet in te branden. Dit omdat je bij wokken het voedsel contant omschept en er niks aan kan branden. Dit in tegenstelling tot een koekenpan waar het te bakken voedsel in stil ligt en dus aan kan bakken.

Mijn wok nieuw:

[Afbeelding]

En ruim een jaar later:

[Afbeelding]

Dit zonder in te branden, gewoon gaan gebruiken en bakt als een tierelier ;) Als ik het goed begrijp zoek je precies dit type, bij veel toko's te koop voor 2 tientjes.
Dat lijkt opeen Oldenhof, inderdaad 20 euro, maar die moet je wel degelijk inbranden voor eerste gebruik. Als daar ook maar een snipper vlees in laat vallen zit die muurvast voordat je de kans krijgt te scheppen :D
Zover ik begrijp wil je (als de winkel dit niet al heeft gedaan) zelf 1 of 2 lagen inbranden, en het vervolg gaat door ermee te koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
Schweino schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:42:
Heeft iemand ervaring met deze Jamie Oliver pan? Het is een plaatstalen pan met emaille coating. Ik ben groot fan van de buyer pannen van blank plaatstaal maar een pan met emaille lijkt me ook wel wat zodat ik er ook zure gerechten in kan maken (shakshuka bijvoorbeeld).

Link naar pan: https://www.amazon.de/gp/...smid=A13WCZTQM88JYO&psc=1
hm ik weet niet of de antikleef eigenschap zo goed zal zijn dan van een niet gecoate pan..
Bij mijn gietijzeren emaille pan is dat al zeker niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
noud schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:33:
Mij lijkt het dat je beter gereedschap in een kookwinkel kunt halen dan in een supermarkt.
Afhankelijk van je eisen, inderdaad. Er zit best wel eens leuk spul tussen maar over het algemeen is het op z'n zachtst gezegd niet bijzonder. Heb je geen speciale eisen dan kan het prima voldoen, is koken je hobby en herken je wat echt goed gereedschap is dan zou ik verder kijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Laatst online: 16-05 16:14
Dan kijk ik nog even verder. Koken is niet mijn passie, maar vind het over het algemeen wel leuk om te koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:37
Vraagje, wij eten vaak een veel pannenkoeken (meer crepes zo dun zijn ze). Voorheen s dat op een gastoestel, maar sinds enkele jaren een inductie plaat. Ondertussen hebben we al veel plannen versleten helaas. Meestal gaat de anti aanbaklaag eraan, of ze trekken krom waardoor er geen goede hitteverdeling meer is.

Nou dachten we eens flink te investeren in een kostbare pan van Le creuset. Ook hier trekt d pan krom als een malle!!

Ik vermoed dat het komt doordat wij langdurig (45 minstens) op de bijna hoogste stand bakken met de pan. Kunnen crepepannen hier niet tegen ofzo? . Ben een echte noob op pannengebied overigens...

Ik heb eigenijk geen zin om iedere keer een nieuwe pan aan te schaffen.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
wowly schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:47:
Vraagje, wij eten vaak een veel pannenkoeken .......
Hoogste stand op inductie is zeker nie goed voor grote vlakke pannen. Daar gaat het probleem zitten.
En misschien ineens op maximum gezet ipv langzaam de pan laten opwarmen?
Maar waarom hoogste stand? Ik zet maximum op 7 (van 10) bij mijn kookplaat

Bij inductie wordt bij een grote pan enkel het middenste van de pan (snel) verwarmd, omdat de spoel niet even groot is dan het oppervlak van de pan (allee bij veel kookplaten toch).
Dus als je de bodem langzaam opwarmt, gaat de kans op kromtrekken minder zijn. Maar ik zou niet op maximum stand werken ten eerste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:15
wowly schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:47:
Vraagje, wij eten vaak een veel pannenkoeken (meer crepes zo dun zijn ze). Voorheen s dat op een gastoestel, maar sinds enkele jaren een inductie plaat. Ondertussen hebben we al veel plannen versleten helaas. Meestal gaat de anti aanbaklaag eraan, of ze trekken krom waardoor er geen goede hitteverdeling meer is.

Nou dachten we eens flink te investeren in een kostbare pan van Le creuset. Ook hier trekt d pan krom als een malle!!

Ik vermoed dat het komt doordat wij langdurig (45 minstens) op de bijna hoogste stand bakken met de pan. Kunnen crepepannen hier niet tegen ofzo? . Ben een echte noob op pannengebied overigens...

Ik heb eigenijk geen zin om iedere keer een nieuwe pan aan te schaffen.
Ik bak mijn pannenkoeken op inductie in een crepespan van de Buyer. Die heeft geen anti-aanbaklaag maar moet je zelf inbranden (vaak genoeg besproken in dit topic), maar werkt voor mij uitstekend. Gekocht voor 15 euro, en gaat al jaren mee. Alleen ik bak nooit heel veel pannenkoeken, en niet op de hoogste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Zebby schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

Dat lijkt opeen Oldenhof, inderdaad 20 euro, maar die moet je wel degelijk inbranden voor eerste gebruik. Als daar ook maar een snipper vlees in laat vallen zit die muurvast voordat je de kans krijgt te scheppen :D
Zover ik begrijp wil je (als de winkel dit niet al heeft gedaan) zelf 1 of 2 lagen inbranden, en het vervolg gaat door ermee te koken.
Oldenhof? Deze wok is gewoon van Chinees fabricaat hoor ;)

Maar als je denkt dat het nodig is om de pan in te branden zou ik dat gewoon op je fornuis doen, maar dan alleen de bodem. In de oven gaat inderdaad niet vanwege de houten steel en het formaat. Tenzij je een hele grote oven hebt...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:37
@Vitabissj
Bij ons worden zeer veel pannenkoeken gegeten (groot gezin), als ik op stand 7 ga bakken ben ik anderhalf uur bezig ben ik bang. Mijn pannenkoeken worden koud en de jongens gaan zeuren dat ze te lang moeten wachten hahaha. Het moet wel haast de temperatuur zijn

@hatsa de buyer? Ik ga dat eens nazoeken. 15 euro is ronduit goedkoop ik zal maar niet vertellen wat die van ons kostte😣
Ik ga het eens proberen!!

[ Voor 3% gewijzigd door wowly op 05-08-2020 16:30 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
wowly schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:28:
@Vitabissj

@hatsa de buyer? Ik ga dat eens nazoeken. 15 euro is ronduit goedkoop ik zal maar niet vertellen wat die van ons kostte😣
Ik ga het eens proberen!!
Na jaren diverse antiaanbaklagen te hebben versleten, maak ik sinds een jaartje naar tevredenheid ook gebruik van stalen pannen van de buyer (op een keramische plaat). Makkelijk schoonmaken met alleen water en soms wat zout.

Met een normale pan met antiaanbaklaag moet ik vaak naar stand 9 om het vlees goed aan te braden. Met deze stalen pannen kom ik niet hoger dan stand 6 voor hetzelfde resultaat. Ik vermoed echter ook deze pannen krom zullen trekken als je ze wel te snel naar de hoogste stand wil zetten. Geleidelijk aan moet geen probleem zijn, maar heb ik dus nooit nodig.

Na lang pannenkoeken bakken wordt de steel overigens wel heet. (maar voor 15 euro is het het proberen uiteraard waard. (wel eerst even de pan seasonen, anders bakt hij gelijk aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
bvk schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:14:
[...]

Oldenhof? Deze wok is gewoon van Chinees fabricaat hoor ;)

Maar als je denkt dat het nodig is om de pan in te branden zou ik dat gewoon op je fornuis doen, maar dan alleen de bodem. In de oven gaat inderdaad niet vanwege de houten steel en het formaat. Tenzij je een hele grote oven hebt...
Die heb ik, maar vooral 't hout vindt dat niet zo leuk :)
Volgens mij worden die pannen allemaal 't zelfde gemaakt verder, althans, ze lijken praktisch identiek.
Pagina: 1 ... 13 ... 83 Laatste