Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-07 20:55
wowly schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:28:
@Vitabissj
Bij ons worden zeer veel pannenkoeken gegeten (groot gezin), als ik op stand 7 ga bakken ben ik anderhalf uur bezig ben ik bang. Mijn pannenkoeken worden koud en de jongens gaan zeuren dat ze te lang moeten wachten hahaha. Het moet wel haast de temperatuur zijn
Gewoon meerdere pannen gebruiken. Als ik voor twee of drie personen bak dan gebruik ik al twee debuyer pannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Raegin schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:17:
[...]

Gewoon meerdere pannen gebruiken. Als ik voor twee of drie personen bak dan gebruik ik al twee debuyer pannen.
Als ik voor mezelf alleen pannenkoeken bak gebruik ik al twee pannen. Het scheelt echt veel tijd, de helft ongeveer :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
@Vitabissj
Bij ons worden zeer veel pannenkoeken gegeten (groot gezin), als ik op stand 7 ga bakken ben ik anderhalf uur bezig ben ik bang. Mijn pannenkoeken worden koud en de jongens gaan zeuren dat ze te lang moeten wachten hahaha. Het moet wel haast de temperatuur zijn.
Om ze warm te houden: pannetje met heet water op een lage temperatuur opzetten, bord er op als deksel, pannenkoeken op het bord. Kijk uit, dat bord wordt heet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:49

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Vitabissj
Bij ons worden zeer veel pannenkoeken gegeten (groot gezin), als ik op stand 7 ga bakken ben ik anderhalf uur bezig ben ik bang. Mijn pannenkoeken worden koud en de jongens gaan zeuren dat ze te lang moeten wachten hahaha. Het moet wel haast de temperatuur zijn

@hatsa de buyer? Ik ga dat eens nazoeken. 15 euro is ronduit goedkoop ik zal maar niet vertellen wat die van ons kostte😣
Ik ga het eens proberen!!
Oven op 70 graden en zeer daarin stapelen werkt bij mij goed.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07 21:48
Hé wat een fijne adviezen allemaal

Ik gebruik inderdaad 2 pannen, en ga nu echt voor die stalen pannen. Heb ze zojuist besteld. Nu ff inlezen mbt het klaarmaken van de pannen voor gebruik 😄

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-07 21:34
Zeker voor de eerste wel zorgen dat de pan goed warm is (op stand 7/10 gaat dat ook prima ;) ) en ik gebruik voor de eerste pannenkoek altijd iets meer olie dan normaal.

Ik bak spek zelf wel altijd eerst in een ander pannetje, anders wil het bij mij nog wel eens aankoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:59
@Vitabissj

@hatsa de buyer? Ik ga dat eens nazoeken. 15 euro is ronduit goedkoop ik zal maar niet vertellen wat die van ons kostte😣
Ik ga het eens proberen!!
Hier worden ook De Buyer crepe pannen gebruikt op inductie. Max stand 6 of 7 van 10 en werkt perfect.

En de remedie om snel veel te kunnen bakken is meerdere pannen tegelijkertijd te gebruiken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIZ5jmrdY3PgkidM99IBI5P-2Lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbfHfg5thXcrob5mQSfgLlBL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weDbE1rqp9wedDNovPu6pks8uGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1ptQEvQ4QZjXukX4htHMalZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Schweino op 06-08-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:51
Iedereen fan van debuyer, maken ze geen plaatstaal wok met platte bodem :( Boe! Ziet er verder precies uit als wat ik wil in een wokpan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:59
Zebby schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:46:
Iedereen fan van debuyer, maken ze geen plaatstaal wok met platte bodem :( Boe! Ziet er verder precies uit als wat ik wil in een wokpan.
Werkt dat überhaupt wel een wok met platte bodem op inductie? Worden de zijkanten dan wel voldoende heet? Een volledig tri-ply wok lijkt me dan beter mbt warmtegeleiding.

Je zou ook naar de country pan van de buyer kunnen kijken als je een wok-stijl pan zoekt met platte bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Schweino schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

Werkt dat überhaupt wel een wok met platte bodem op inductie? Worden de zijkanten dan wel voldoende heet? Een volledig tri-ply wok lijkt me dan beter mbt warmtegeleiding.

Je zou ook naar de country pan van de buyer kunnen kijken als je een wok-stijl pan zoekt met platte bodem.
Ik heb gewoon een ouderwets gasfornuis, dus dat is voor mij geen bezwaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zebby schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:46:
https://nl.knivesandtools...96&ms_fk_brand=de%20Buyer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Apart dat die niet op hun eigen site staan, thanks!
Zo'n eentje met grote platte bodem is wel makkelijk...

*Besteld, 28cm met platte bodem. Denk dat ik ga proberen in te branden in de oven voor egale laag overal door alles in te wrijven.

[ Voor 17% gewijzigd door Zebby op 06-08-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:11

LankHoar

Langharig tuig

Verhuisd naar een andere huurwoning. De keuken heeft een inductieplaat, en daar zouden onze pannen mee overweg moeten kunnen (o.a. Greenpan), maar niets blijkt minder waar; enkel de goedkope IKEA fluitketel word warm (lang leve Cup a soup :+). Nu mogen we dus even een nieuwe pannenset gaan zoeken die met inductie overweg kan. In ieder geval een koekepan en een tweetal kookpannen zou een goede start zijn. Tips voor betaalbare, OK kwaliteit pannen die met inductie overweg kunnen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Zelf geen ervaring met inductie, gebruik gas, maar alles met genoeg (magnetisch) staal/ijzer moet werken ;)

Mijn meest gebruikte (koeken)pannen op dit moment zijn de plaatstalen koekenpannen van debuyer en een geëmailleerde gietijzeren skillet (van staub). Dat zou allebei heel goed moeten werken op inductie.

Daarnaast nog een RVS koekenpan van ikea, maar gebruik de staub pan nu eerder als ik iets wil maken dat niet in de debuyer pannen mag.

Voor steel/kook-pannen kan ik je niet goed helpen. Is maar net de vraag of ze voldoende magnetisch staal in de bodem hebben gestopt dat het werkt met inductie. Maar ikea zegt van de 365 lijn in ieder geval dat het werkt op inductie. Dat is denk ik wel goede bang for buck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
LankHoar schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:48:
Verhuisd naar een andere huurwoning. De keuken heeft een inductieplaat, en daar zouden onze pannen mee overweg moeten kunnen (o.a. Greenpan), maar niets blijkt minder waar; enkel de goedkope IKEA fluitketel word warm (lang leve Cup a soup :+). Nu mogen we dus even een nieuwe pannenset gaan zoeken die met inductie overweg kan. In ieder geval een koekepan en een tweetal kookpannen zou een goede start zijn. Tips voor betaalbare, OK kwaliteit pannen die met inductie overweg kunnen?
Alles waar een magneet aan blijft plakken zou moeten werken. Voor kookpannen zou ik inderdaad naar de IKEA gaan, qua OK/betaalbaarheid. Qua koekenpan iets van plaatstaal of gietijzer. Die heb je voor een paar tientjes van Debuyere e.d. Marktplaats afstruinen wil ook nog wel eens leuke pannen opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doogster
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Wij zijn vorig jaar ook overgestapt op inductie. Wij hebben toen een 5-delige Sola Juvia kookpannenset gekocht (ook 4-delig te verkrijgen).
Erg fijne pannen. Mijn plaatstalen DeBuyer bakpan die altijd op gas was gebruikt, werkt op inductie ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
LankHoar schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:48:
Ik zou die IKEA koekenpannen laten staan. Paar jaar geleden 2 van gehad. Maar die waren zeer slecht. Ook werd de zijkant waar de steel zat zo heet dat de aanbaklaag daar los liet, terwijl de rest van de pan lang zo warm niet werd. Deze waren geschikt voor inductie volgens de IKEA.

Daarna nog een setje tefals gehad van 2 verschillende series en geschikt voor inductie. Eentje daarvan werd eigenlijk niet eens goed warm ondanks hoogste stand inductie.

Na reviews maar gegaan voor een BK Easy Induction Koekenpan, hier ben ik zeer tevreden over, wordt snel en goed warm op inductie. Gebruik nu vaak een paar standjes lager dan de pannen hiervoor.
Dat is er eentje met anti-aanbaklaag.

Verder nog een DeBuyer Mineral B Pro (dat is zonder anti-aanbaklaag uit de fabriek) en die werkt ook prima op inductie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:11

LankHoar

Langharig tuig

defusion schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:28:
Zelf geen ervaring met inductie, gebruik gas, maar alles met genoeg (magnetisch) staal/ijzer moet werken ;)
Dit leek mij dus ook, maar blijkbaar toch niet. Ik heb zojuist nog eens op de website van greenpan gekeken en daar staat bij de pannen die wij hebben:
Magneto-inductietechnologie voor efficiënte prestaties op alle kookplaten, inclusief inductie
Dus toch vreemd dat het dan niet werkt :? Zou het koken op gas en elektrisch in het verleden de structuur veranderd hebben ofzo? Ik zie dat ze "beperkte levenslange garantie" hebben, was ik alweer vergeten. Wellicht toch eens een e-mailtje aan wagen.

@zacht tweedehands ben ik altijd voorstander van, maar niet in het geval van pannen: aangezien we veganistisch eten vind ik het geen fijn idee dat er vlees e.d. in klaargemaakt is. Ooit eens een tweedehands gril gekocht, en die rook echt helemaal naar vlees bij het aanzetten :X

IKEA pannen dus wellicht beter links laten liggen. Lastig, het liefst kopen we een paar goede pannen, maar hier was niet echt voor gebudgetteerd (onze Fisschler en Greenpan pannen doen het echt nog prima). FF kijken hoe we deze gaan tacklen. In ieder geval allen bedankt voor de merk tips!

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
LankHoar schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 18:05:
Dit leek mij dus ook, maar blijkbaar toch niet.
Daarom ook dat ik zeg 'genoeg' ijzer/staal.
Dun laagje werkt het in theorie wel, en zal een magneet wel blijven plakken, maar heel warm wordt het dan niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wowly
Zo, de pannen vanmiddag eenmaal geseasoned op de inductieplaat En nu pannenkoekjes aan het bakken,

Jullie hebben allemaal gelijk: bakt super en helemaal niet aan (mits genoeg zonnebloemolie). Inderdaad standje 6 is meer dan voldoende (waar ik eerst op minstens 8 moest bakken). Minder walmende olie ( zoals jullie al aangaven: slecht voor de fijnstof in huis!) en op de een of andere manier smaken de pannenkoeken anders. Namelijk veel lekkerder!

Seasoning was een eitje: de pannen heel langzaam op temperatuur gebracht. Vervolgens rijkelijk olie erin gedaan (gewone zonnebloemolie) en de boel lekker laten walmen. Na een half uurtje steeds de pan steeds vettig houden zat er een fraai donkerbruin tot bruin laagje in de pan. Op het laatst rijkelijk met zout en olie ingesmeerd en wat laten doorbakken. Daarna afkoelen. Mooie laag erin.en nu maar flink veel bakken met rijkelijk olie zodat de komende maanden er een fijne antiaanbaklgaag inkomt.

Ik zag dat velen er soms bijna een dag mee bezig zijn, maar sommige koks gaven juist het advies om heel veel ermee te koken. Vind ik wel zo praktisch.

dus allemaal; super bedankt voor de tips en adviezen!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
@wowly Ik weet niet wie "jullie" zijn, maar dit is toch niet helemaal de manier waarop het zou moeten. Maar als het voor jou werkt, dan werkt het (y)

Het is echter de bedoeling om met een minimale hoeveelheid olie in te branden waarna je nog maar een kleine hoeveelheid boter of olie nodig hebt om je gerecht te bereiden. Als ik het zo lees gebruik jij liters olie.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Ik gebruikte eigenlijk net zoveel olie als bij de anti aanbaklaagpannen, ik denk een theelepeltje olie per pannekoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Gaat denk ik om het seasonen, daar zijn diverse methodes voor.
Meestgebruikte naar mijn idee is heel dun laagje olie in de pan en laten polymeriseren.

Maar debuyer adviseert zelf ook gewoon bodempje olie in de pan, laten walmen, en olie weggooien. Dat is dus wat jij hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:11
Een pannenkoek bak ik toch echt in roomboter, veel lekkerder dan olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:28
We koken hier op RVS Demeyere pannen op inductie. Dat gaat allemaal prima, behalve dat moeders opeens aan kwam zetten met een oude Tefal koekenpan zodat ze zo nu en dan eens voor ons kon koken. RVS vind ze te lastig. Zo'n oude koekenpan met een anti-aanbaklaag die aardig op is. Iets wat we met de giftige PFAS niet zo'n goed idee vinden.

Het gebaar is heel lief, dus willen we haar wel faciliteren. Nu las ik in de krant over Greenpan, maar weet niet of dat nu echt goed spul is. Ik zoek dus een duurzame koekenpan met een anti-aanbaklaag, maar dan zonder PFAS. Hebben mensen hier tips of is Greenpan daarvoor eigenlijk wel prima?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:11
Ik zou eens kijken naar een Woll-pan type nowo. As je er netjes mee omgaat gaat deze pan jaren mee.
https://www.woll-cookware.com/en/products/nowo/#top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:26:
We koken hier op RVS Demeyere pannen op inductie. Dat gaat allemaal prima, behalve dat moeders opeens aan kwam zetten met een oude Tefal koekenpan zodat ze zo nu en dan eens voor ons kon koken. RVS vind ze te lastig. Zo'n oude koekenpan met een anti-aanbaklaag die aardig op is. Iets wat we met de giftige PFAS niet zo'n goed idee vinden.

Het gebaar is heel lief, dus willen we haar wel faciliteren. Nu las ik in de krant over Greenpan, maar weet niet of dat nu echt goed spul is. Ik zoek dus een duurzame koekenpan met een anti-aanbaklaag, maar dan zonder PFAS. Hebben mensen hier tips of is Greenpan daarvoor eigenlijk wel prima?
Als het toch met aanbaklaag moet, en moeders moet er mee overweg, dan zou ik een Tefal halen.
Overigens hoor ik vaker van mensen dat ze niet kunnen koken met RVS pannen. Ik heb zelf niet het idee dat ik heel veel anders kook dan met mijn oude pannen. Hooguit dat ik mijn aandacht er wat meer bij hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
zacht schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:37:
[...]

Als het toch met aanbaklaag moet, en moeders moet er mee overweg, dan zou ik een Tefal halen.
Maar PFAS is dus geen optie.

De link van @bvk geeft inderdaad aan dat Tefal ook geen PFAS (meer) gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 17-08-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Wat @zacht zegt, ik zou ook gewoon naar Tefal kijken. Tegenwoordig hebben ze daar ook pannen van de betere kwaliteit, maar nog wel altijd goedkoper dan die Greenpan of Wolf. Waarschijnlijk omdat ze gewoon veel meer pannen produceren.En komt vertrouwd over bij Moeders ;)

Die Greenpan en Wolf lijken me verder ook prima, maar bij die laatste moet je dan wel zorgen dat je een inductieversie krijgt. Ik heb de pannen even vergeleken op Bol:

Greenpan:

https://www.bol.com/nl/p/...PbA.1_8_9.13.ProductTitle

Tefal:

https://www.bol.com/nl/p/...MCw.1_8_9.15.ProductTitle

Wolf:

https://www.bol.com/nl/p/...uni43o72XpeBoCensQAvD_BwE

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zat naar deze te kijken:
https://www.greenpan.nl/n...ische-antikleef-koekenpan

Dat is die met de diamand coating

Ik heb ook liever een goede dan een goedkope pan :)

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 17-08-2020 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:19
CurlyMo schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:09:
[...]

Een Tefal is een duurzame koekenpan met een anti-aanbaklaag zonder PFAS, daarbij scheelt het de helft..

Zou persoonlijk lekker de Tefal pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
[...]

Verkijk je alsjeblieft niet op al die prachtige termen die ze er tegenaan gooien. Maar lees ook even de reviews zoals deze voor die andere Greenpan:
In de eerste weken lijkt deze pan de perfecte pan te zijn, weinig boter/olie nodig om mee te bakken en makkelijk schoon te maken. Tot het omslagpunt daar is. Na een maand gebruik begint er aanslag te vormen en voor je het weet kun je geen normaal ei meer bakken zonder de aanslag weg te moeten bikken. De pan is nooit in de vaatwasser geweest of bekrast. De kans bestond natuurlijk dat dit een productiefout was, daarom de pan omgeruild bij bol.com voor een nieuwe (topservice overigens). Maar met de nieuwe pan is exact hetzelfde gebeurd. Dus mijn advies na 2 pogingen: koop deze pan niet.
Kijk dus even of die diamond coating versie niet hetzelfde euvel kent!

spoiler:
Of kom naar de "darkside" en pak gewoon een DuBuyer, gegarandeerd geen PFOA/PFAS :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]

Ik heb toevallig dezelfde krant blijkbaar en gisteren ook greenPan door de google gehaald. Ik ben namelijk ook op zoek naar een afbladder-vrije pan die decennia mee kan gaan (de Buyer Choque extreme was dat dus niet).
De reviews van Amazon zijn vaak lovend en geven veel enthousiasme over de groenpan, maar het vreemde is wel dat er aardig wat negatieve reviews zijn dat het positieve van de pan na een half jaar er wel af is en de pan gewoon stukgaat.
Iedere pan kan wel een paar maanden mee, maar ik zoek een meerjarenpan en probeer dat te vinden.

Ik hoop dat je wat vind, maar greenpan heeft qua reviews nog wel wat dingetjes.

* Delerium kon het verschil tussen Barcelona en Memphis niet snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik ben bang dat je het met geen enkele anti-aanbak laag pan het meer dan een paar jaar gaat redden. Bij dagelijks gebruik dan, ook op hogere temperaturen. Of je komt op andere technieken uit zonder coating, zoals "hardened by plasma jet @ 20.000 C" bij die Wolf.

Het enige waar je gegarandeerd vele jaren meet doet is RVS (geen anti aanbak) of gietijzer/plaatstaal (laag zelf maken), just my 2 cents.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Hebben nu al een paar jaar een tefal character volgens mij.

Als je er netjes mee omgaat kan je er lang mee doen. Geen metalen kookgerij gebruiken en niet in de vaarwasser bv.

Pan zal vast geen 10 jaar mee gaan, maar met 5 jaar ben ik tevreden voor een pan van 40,- die iedere dag gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:32

woutur

Klauwtjes uit!

Tipje voor iemand die op zoek is naar een goedkope gietijzeren grillpan: Ikea Vardagen.
Ik was afgelopen zondag in de Ikea en ik loop graag altijd even over de kookafdeling om te kijken of er nog aardigheden liggen (de Sensuell serie is hier in het topic ook bekend als het gaat om goede RVS pannen). En jawel: naast een gare (har har!) grillpan van aluminium en antiaanbaklaag hebben ze nu ook een gietijzeren pan. Serie heet Vardagen. Tis gietijzer, dus zoveel kan er niet mis mee zijn. Ding is voorbehandeld en zonder antiaanbaklaag, dus ik vermoed dat je er gewoon meteen mee aan de slag kan en onderhouden zoals je dat met plaatstaal en gietijzer ook doet.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Kwam hem laatst ook tegen op de site. Leuk geprijsd in ieder geval!
Hier de handleiding: https://www.ikea.com/nl/n...pan__AA-2188255-1_pub.pdf

Heeft het over schoonmaken voor eerste gebruik en inbranden (3x dun laagje olie en in de oven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik ga toch maar eens een Debuyer proberen. Dat lijkt me toch de beste aanvulling op RVS. Dan moeten we maar gewoon leren koken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 17:37
CurlyMo schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:26:

Heb je al eens gekeken naar een Le Creuset Les Forgees? Of de Demeyere Alu Pro. Hard-anonised aluminium. Dus wel met een anti-aanbaklaag, maar geen giftige stoffen en bestand tegen relatief hoge temperaturen ivm normale teflonpannen (ook al zijn deze vrij van giftige stoffen tegenwoordig).

Volgens mij zijn dit soort pannen in alle opzichten beter dan teflon of keramisch, afgezien van de prijs. Durf niet te zeggen of ze ook een decennium meegaan, maar mijn Alu Pro wok die ik best vaak gebruik en ook flink hoog opstook op de wokpit, ziet er nog als nieuw uit.

Zie je ook wel aan de specs. Zo'n Greenpan kan wel in de oven, maar slechts tot 180 graden. Een Alu Pro of een Les Forgees mag toch al snel naar de 230-240.

Side-note hierbij wel dat soms niet de pan, maar de steel de beperkende factor is, dus een lage temperatuur wil niet per se zeggen dat de pan zelf niet tegen hogere temps kan, maar andersom kun je natuurlijk wel concluderen dat als hij op 240 in de oven mag dat hij ook tot 240 mag worden op een gaspit.

[ Voor 15% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-08-2020 10:00 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@HarmoniousVibe Waarom gebruik jij geen stalen pan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Als je RVS bedoelt: die heb ik niet (in koekenpanvorm), omdat deze niet tegen zout kan.

Een plaatstalen pan heb ik wel en die gebruik ik ook het meest. Debuyer Mineral B. Alleen heb ik dus ook nog een Alu Pro koekenpan, want ik zie het nut van een plaatstalen pan niet echt in als ik een eitje of vis bak.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:13:
[...]

Als je RVS bedoelt: die heb ik niet (in koekenpanvorm), omdat deze niet tegen zout kan.
Ik bedoelde hier inderdaad platstaal.
Een plaatstalen pan heb ik wel en die gebruik ik ook het meest. Debuyer Mineral B. Alleen heb ik dus ook nog een Alu Pro koekenpan, want ik zie het nut van een plaatstalen pan niet echt in als ik een eitje of vis bak.
Kan je dat voor een leek toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
CurlyMo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

Ik bedoelde hier inderdaad platstaal.

[...]

Kan je dat voor een leek toelichten?
Mja, het mooie aan een plaatstalen pan is dat je er heerlijk op hoge temperatuur vlees en bepaalde soorten vis en andersoortige (eiwitrijke) producten mee kunt dichtschroeien.

Maar bijvoorbeeld eieren of pannenkoeken bak ik op een gematigde temperatuur. Dat komt echt niet boven de limieten van een normale anti-aanbakpan (welke dan ook). Hetzelfde geldt voor gepaneerd spul (brandt veel te snel aan op hoge temps) of "dikker" vlees zoals een slavink of boomstammetjes ofzo. Dat gaat natuurlijk ook prima in een plaatstalen pan, maar dat gaat net zo goed in een anti-aanbakpan. En die is gewoon makkelijker in gebruik (lichter, makkelijker schoon te maken en daarna weer op te bergen, kan zelfs in theorie in de vaatwasser). That's all. Een pannenkoek omgooien is nu eenmaal makkelijker als de pan niet te zwaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:55:
[...]

Heb je al eens gekeken naar een Le Creuset Les Forgees? Of de Demeyere Alu Pro. Hard-anonised aluminium. Dus wel met een anti-aanbaklaag, maar geen giftige stoffen en bestand tegen relatief hoge temperaturen ivm normale teflonpannen (ook al zijn deze vrij van giftige stoffen tegenwoordig).
Ik lees hier in het topic dat die Demeyere ook gewoon een PTFE (oftewel Teflon) laag bevat. Ikke wille dat niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@CurlyMo misschien heeft Le Creuset Les Forgées een keramische laag, maar dat kan ik zo niet vinden.

en anders gewoon een normale keramische pan, maar zelf heb ik daar niet hele goede ervaringen mee. Toegegeven, het was gewoon een niet al te dure BK, maar de laag was niet zo effectief als een PTFE-laag (die tegenwoordig dus niet meer giftig zijn) en alhoewel de keramische laag niet losliet ofzo, sloeg hij aan de randen wel groen uit (de laag was blauw).. niks tegen te doen, dus weggegooid.

[ Voor 65% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-08-2020 12:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-06 19:33

leon0013

Ooit waren het er twaalf

@CurlyMo

Ik heb diverse greenpans gehad, en ik heb er maar 1 die echt langer dan 3 jaar meegaat. En dat is omdat ik hem niet maandelijks gebruik.

De lichtgrijze verliezen vrij snel hun anti-aanbak eigenschappen en worden bij regelmatig gebruik behoorlijk lelijk. Het is me daarna nooit meer gelukt ze goed schoon te krijgen.

Nu heb ik een donkergrijze Greenpan en die bevalt me iets beter maar mijn oude ikea 365+ teflon pannen lijken duurzamer te zijn...
Deze greenpan begint aan de rand ook al coating te verliezen, ook al gebruiken we alleen houten/kunststoffen lepels/spatels

Wellicht voor jouw toepassing voldoende. maar echt duurzaam vind ik ze niet... Ik gebruik ze ca 4-6x per week op gas.

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
Om een terugkoppeling te geven. Afgelopen vrijdag mijn eerste de Buyer 24cm koekenpan binnen gekregen. Mocht het tegenvallen dan was dit niet gelijk een hoop weggegooid geld. Daarna lekker aan de slag gegaan met inbranden. Flinke scheut zonnebloemolie in de pan. De eerste keer was ik nog te voorzichtig. Maar ja. Het is plaatstaal. Wat kan me gebeuren. Daarna inductie op 9 en lekker laten walmen. Uit voorzorg de deuren ook maar open gezet naast de afzuigkap voluit. Vier lagen gegeven.

Daarna de eerste uitdaging. Aardappels bakken. Dat ging perfect. Prachtig krokante laagjes zonder ook maar iets aangebrand te hebben. Pan weer iets bruiner geworden en voor het eerst was ik trots op mezelf met een bruiner geworden pan :p

Daarna de echte vuurproef. Gebakken ei met kaas. Opnieuw perfect. Ook de kaaskant ging perfect. Niks aangekoekt *O*

Met RVS was dit een ramp. Lang geleden dat mijn partner en ik zo'n lekker krokante aardappels hadden gegeten en ei die niet onder de olijfolie zat om het aanbakken van de RVS pan te voorkomen. RVS pannen zijn heerlijk om in te koken, maar niet om in te bakken. En al helemaal niet om schoon te maken na ei gebakken te hebben -O-

Na het bakken simpel een keukenpapier erdoorheen en druppeltje olie om hem weer vet op te bergen. Echt te gek. Er komt snel een 32cm pan bij.

Ik snap ook werkelijk waar niet waarom er nog van die chemische anti-aanbak pannen bestaan. Ik hoorde vaak wel gezegd worden dat je een koekenpan niet moet schoonmaken, vet moest houden, maar had nooit geleerd hoe dat nu precies zat. Degene die het in mijn omgeving zeiden brachten het meer als een volkswijsheid, dan dat ze de achterliggende principes kende. In de vorm dat ze het zeiden terwijl ze hun Tefal pannetje aan het afwassen waren. Op die manier vond ik het ook maar een vieze gedachte :p

Dank allemaal om weer een levensles rijker te zijn geworden op het gebied van koken. Ik probeer op verschillende terreinen op een zinnige manier terug naar de kern te gaan. Volgens mij is dat punt op gebied van koken nu ook wel bereikt met RVS, gietijzer en nu ook plaatstaal.

* CurlyMo gaat op zoek naar betaalbare hennep t-shirts zonder hippie print

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Mooi verhaal en leuk dat het bevalt (y) En welkom bij de plaatstaal club ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:13:
Hoezo kan hij niet tegen zout? :?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Gonadan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:30:
[...]

Hoezo kan hij niet tegen zout? :?
Veroorzaakt verkleuring of zelfs putjes, waardoor hij kan gaan roesten. Is overigens geen probleem als het zoutionen zijn. Alleen puur zout.

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 23-08-2020 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:34:
Veroorzaakt verkleuring of zelfs putjes, waardoor hij kan gaan roesten. Is overigens geen probleem als het zoutionen zijn. Alleen puur zout.
Nog nooit iets van gemerkt. Ik heb juist RVS gekozen omdat in principe alles mag, ook zure meuk gaat prima. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:34:
[...]

Roest Vrij Staal wat gaat roesten onder invloed van zout? Hier heb ik ook nog nooit van gehoord.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik heb het zelf nooit ondervonden want ik heb zoals gezegd geen RVS-pannen die geen kookpannen zijn, maar:

https://www.onestopkeuken...nderhoud-en-gebruikstips/
https://nl.wikihow.com/RVS-pannen-schoonmaken
https://www.winkelvoorthu...n-gekocht-lees-deze-tips/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-07 09:48

Ursamajor

Astrofotograaf

Ben nog steeds bezig met oriënteren op een hapjespan. Dacht ik eerst aan een betaalbare Debuyer pan, maar ivm dat die nogal vaak voor pastasauzen zal worden gebruikt, lijkt me dat niet handig met de patinalaag.
Een RVS variant ziet er wel mooi uit, maar 200 euro... Poeh😄
Wellicht dan maar gewoon in de geëmailleerde braadpan van BK die we nog hebben...

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-07 16:48
Ursamajor schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:29:
Ben nog steeds bezig met oriënteren op een hapjespan. Dacht ik eerst aan een betaalbare Debuyer pan, maar ivm dat die nogal vaak voor pastasauzen zal worden gebruikt, lijkt me dat niet handig met de patinalaag.
Een RVS variant ziet er wel mooi uit, maar 200 euro... Poeh😄
Wellicht dan maar gewoon in de geëmailleerde braadpan van BK die we nog hebben...
Als hapjespan gebruikte ik altijd mijn De Buyer country pan.
Maar idd voor de pastasauzen is deze niet echt handig ivm zuren..
Daarvoor heb ik later ook een 24cm geëmailleerde BK pan gekocht, werkt opzich prima alleen is roeren wat lastig met de hoge rand.
Dus toen maar weer opzoek gegaan en heb ik uiteindelijk een Le Creuset gekocht, namelijk deze:

https://www.lecreuset.nl/...var_CI1180_size=30cm-l3-5

En die bevalt erg goed! gebruik hem nu eigenlijk altijd ipv de andere De Buyer pannen die ik heb (2x 28cm en Country 28cm).
Het is even een uitgave maar hij is voor €149 te koop in ING rentepunten winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Die Lecruset staat zeker op mijn lijstje om nog eens te hebben. Voor nu heb ik eerst nog maar eens een el cheapo van de Blokker gehaald: Blokker Comfort hapjespan - ø 28 cm.

Qua afwerking, gewicht en balans vind ik deze pan erg goed. Ik ben alleen benieuwd of deze langer dan 3 jaar mee gaat zoals de Tefalvariant (50 euro) die ik gisteren met veel plezier in de kliko heb gegooid.

Afbeeldingslocatie: https://www.blokker.nl/p/blokker-comfort-hapjespan-oe-28-cm/1750118/images/thumb/1750118-f77e1a17.jpg

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:46
En er gaat geen zout bij je aardappelen als je ze kookt in een RVS pan?

Vliegroest is zeker mogelijk, maar je moet het wel erg bont maken voordat een RVS pan vanzelf gaat roesen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Raymond P schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:08:
[...]

En er gaat geen zout bij je aardappelen als je ze kookt in een RVS pan?

Vliegroest is zeker mogelijk, maar je moet het wel erg bont maken voordat een RVS pan vanzelf gaat roesen.
Dan is het zou opgelost, dus dan geldt dat niet voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

bvk schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:48:
[...]

Roest Vrij Staal wat gaat roesten onder invloed van zout? Hier heb ik ook nog nooit van gehoord.
De meeste soorten RVS kunnen prima roesten hoor. 't gaat alleen minder snel dan gewoon staal.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ursamajor schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 08:43:
Die Lecruset staat zeker op mijn lijstje om nog eens te hebben. Voor nu heb ik eerst nog maar eens een el cheapo van de Blokker gehaald: Blokker Comfort hapjespan - ø 28 cm.

Qua afwerking, gewicht en balans vind ik deze pan erg goed. Ik ben alleen benieuwd of deze langer dan 3 jaar mee gaat zoals de Tefalvariant (50 euro) die ik gisteren met veel plezier in de kliko heb gegooid.

[Afbeelding]
Ik koop tegenwoordig geen dure koekenpannen meer ( voor dagelijks gebruik )
Ik had dure pannen, die na een jaar er niet meer uitzagen of alsnog gaan aanbakken.

tegenwoordig haal ik een setje van 3, of per stuk (4,95 bij de Action ;) ) en na een (half) jaar in de recyclebak.

Daarnaast gebruik ik een aantal gietijzeren pannen, die in principe ook niet zo heel duur waren ( 20/25€ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
HarmoniousVibe schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:45:
[...]

Dan is het zou opgelost, dus dan geldt dat niet voor zover ik weet.
M'n 35 jaar oude koperen pan met rvs binnenkant heeft geen roest.
Als ik sauzen maak of hartig karameliseer gaat daar gewoon zout bij.

Wellicht bij de goedkopere pannen met een laag chroomgehalte dat je putjes kan krijgen die zichzelf niet egaliseren. Maar dat zal de prestaties niet in de weg zitten.

Een waterstofchloride zal de pan ongetwijfeld doen roesten, ik betwijfel of je hetzelfde kan bereiken met simpele NaCl.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

De meeste soorten RVS kunnen prima roesten hoor. 't gaat alleen minder snel dan gewoon staal.
Het zal best, alleen heb ik het in 35 jaar koken nog niet meegemaakt ;) Behalve dan bij de handvaten als die gewoon met stalen schroeven vastzaten...

Specs

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Ik maak gebruik van een Demeyere Wokpan maar heb het probleem dat als eraan plakt. Dan wok is van RVS. Hoe kan ik dat voorkomen?

Poah dikke Massey.

• defusion
  • Niet online
Dan is de pan waarschijnlijk niet heet genoeg.
Kijk eens naar dit filmpje: YouTube: how to correctly heat a pan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ff lachu met een roestige pan... :+

Roest, welke roest?

Deze 'hapjes'pan ligt al jaren in de Alpen, in de buitenlucht en roest er lustig op los.
Maar wordt jaar in, jaar uit gebruikt.

In 2014 heb ik deze foto gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7497/15232175933_b2278329c3_c.jpg

En vier jaar later ligt 'ie nog steeds op die plek:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1901/44329262925_30e693dcd9_c.jpg

Helaas zal ik dit jaar geen Alpentrip kunnen maken. Maar ongetwijfeld ligt 'ie er nog steeds.
:Y

BTW: deze pan is zo groot en zwaar; je hebt twee handen nodig om 'm op te tillen. Geen idee welk fabrikaat dat is.

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 28-08-2020 11:26 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor wie nog een simpele en degelijke plaatstalen platte pan(nen) zoekt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Jg7e4wysUAT8g1q_w4X5LeNBxo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bhb5L10AQJGINfbhT1yQzSPo.jpg?f=user_large

't Is dat ik zelf al meer dan genoeg panmateriaal heb, anders had ik ze gekocht.
Ben vandaag ff wezen kijken en ze zijn idd behoorlijk stevig/massief.

Duits fabrikaat. En de inbrandinstructies zijn ook wel opmerkelijk (staat op het etiket)
Ruim voorzien van olie met een hoog rook/kookpunt en aardappelschillen (!) + zout in de pan en dan maar inbranden. Zo staat het echt op de inbakinstructies. :+
Met de nadrukkelijke aanbeveling dit alleen te doen in een zeer goed geventileerde ruimte en de boel goed in te gaten te houden! :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:38:

Duits fabrikaat. En de inbrandinstructies zijn ook wel opmerkelijk (staat op het etiket)
Ruim voorzien van olie met een hoog rook/kookpunt en aardappelschillen (!) + zout in de pan en dan maar inbranden. Zo staat het echt op de inbakinstructies. :+
Met de nadrukkelijke aanbeveling dit alleen te doen in een zeer goed geventileerde ruimte en de boel goed in te gaten te houden! :Y
De aardappelschillen zouden ervoor moeten zorgen dat de wax en olie vanuit de fabriek opgenomen/verwijderd wordt.
Geen idee of het ook daadwerkelijk wat/dat doet, maar je vindt het hier en daar in soortgelijke instructies van nieuwe pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:50:
Om een terugkoppeling te geven. Afgelopen vrijdag mijn eerste de Buyer 24cm koekenpan binnen gekregen. Mocht het tegenvallen dan was dit niet gelijk een hoop weggegooid geld. Daarna lekker aan de slag gegaan met inbranden. Flinke scheut zonnebloemolie in de pan. De eerste keer was ik nog te voorzichtig. Maar ja. Het is plaatstaal. Wat kan me gebeuren. Daarna inductie op 9 en lekker laten walmen. Uit voorzorg de deuren ook maar open gezet naast de afzuigkap voluit. Vier lagen gegeven.

Daarna de eerste uitdaging. Aardappels bakken. Dat ging perfect. Prachtig krokante laagjes zonder ook maar iets aangebrand te hebben. Pan weer iets bruiner geworden en voor het eerst was ik trots op mezelf met een bruiner geworden pan :p

Daarna de echte vuurproef. Gebakken ei met kaas. Opnieuw perfect. Ook de kaaskant ging perfect. Niks aangekoekt *O*

Met RVS was dit een ramp. Lang geleden dat mijn partner en ik zo'n lekker krokante aardappels hadden gegeten en ei die niet onder de olijfolie zat om het aanbakken van de RVS pan te voorkomen. RVS pannen zijn heerlijk om in te koken, maar niet om in te bakken. En al helemaal niet om schoon te maken na ei gebakken te hebben -O-

Na het bakken simpel een keukenpapier erdoorheen en druppeltje olie om hem weer vet op te bergen. Echt te gek. Er komt snel een 32cm pan bij.

Ik snap ook werkelijk waar niet waarom er nog van die chemische anti-aanbak pannen bestaan. Ik hoorde vaak wel gezegd worden dat je een koekenpan niet moet schoonmaken, vet moest houden, maar had nooit geleerd hoe dat nu precies zat. Degene die het in mijn omgeving zeiden brachten het meer als een volkswijsheid, dan dat ze de achterliggende principes kende. In de vorm dat ze het zeiden terwijl ze hun Tefal pannetje aan het afwassen waren. Op die manier vond ik het ook maar een vieze gedachte :p

Dank allemaal om weer een levensles rijker te zijn geworden op het gebied van koken. Ik probeer op verschillende terreinen op een zinnige manier terug naar de kern te gaan. Volgens mij is dat punt op gebied van koken nu ook wel bereikt met RVS, gietijzer en nu ook plaatstaal.

* CurlyMo gaat op zoek naar betaalbare hennep t-shirts zonder hippie print
En, bevalt het nog steeds? Welk model heb je gekocht?

Ik heb ook een paar paar nieuwe koekenpannen nodig voor mijn inductieplaat. Ik neig ook naar een DeBuyer. Wil gewoon een pan die lang meegaat en geen fabrieks anti-aanbaklaag heeft.

Op gas zou ik de keuze makkelijker vinden, maar ik heb werkelijk geen idee of deze pannen goed (blijven) werken op inductie. De site van DeBuyer is nogal ruk (zijn jullie ooit wel eens een goede site van een Franse fabrikant tegen gekomen?) dus daar word ik er niet veel wijzer van.

Edit: dit soort reviews maken het er ook niet makkelijker op.
Op mijn inductie branden de pannen niet mooi in voor eerste gebruik. Pannen zijn loodzwaar! Bewerkelijk na gebruik, meteen afwassen en afdrogen + inwrijven met drup olie. Ze oxideren snel. Excuus voor dit negatieve oordeel. Op gas bakt het wel vele malen beter (uitgeprobeerd). Het "opschudden" van voedsel moet wel met 2 handen. Dus een pan voor iemand met spierballen en die zijn pannen goed blijft verzorgen.
En wat betreft seasoning: is het echt not-done om bijvoorbeeld tomaat in zo'n pan te mikken? Of ui? Somehow heb ik ook al visioenen van een pan die dikke krassen op m'n inductieplaat achterlaat :+ Zal wel meevallen zeker?

Veel vragen, nog weinig antwoorden. Fijn als jullie me een stukje de juiste kant op willen duwen.

[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 13-09-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
@sOid
Tomaat kan prima, maar laat het niet 2 dagen in een onafgewassen pan op je fornuis staan. ik gebruik sommige debuyers dagelijks, die zijn prachtig. Sommige 3x per jaar, en die worden uiteraard nooit vettig opgeborgen. Dan zijn ze minder ideaal. Ui is niet zuur (toch?) dus lijkt me geen probleem.

Heen en weer schudden terwijl de pan op de plaat staat is inderdaad vragen om krassen.

Mijn tip: koop een kleine van 25E en ga het eens proberen :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sOid schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:19:
[...]

En, bevalt het nog steeds? Welk model heb je gekocht?
De 24cm Mineral B Pro. Vooral omdat ik bang was dat het toch niet de genialiteit zou zijn die het wel is. De volgende keer zou ik direct de 28cm hebben gekocht. Daarbij heb ik de Aldi 20cm en 28cm gehaald. Die zijn ook best ok, want plaatstaal is nu eenmaal plaatstaal. Het staal is alleen wel dunner waardoor ze eigenlijk direct bij het inbranden al kromtrokken :p Die werken verder ook gewoon zoals verwacht.

De plaatstalen pannen zijn trouwens aanvulling op een volledige Demeyere RVS pannenset. Standaard kookwerk en pasta(sauzen) doen we daar allemaal mee. Het meeste bakken nu allemaal met plaatstaal.
Ik heb ook een paar paar nieuwe koekenpannen nodig voor mijn inductieplaat. Ik neig ook naar een DeBuyer. Wil gewoon een pan die lang meegaat en geen fabrieks anti-aanbaklaag heeft.
Doen
Op gas zou ik de keuze makkelijker vinden, maar ik heb werkelijk geen idee of deze pannen goed (blijven) werken op inductie.
Inductie = magnetisme, dus je pan moet wel erg krom zijn wil de spoel niet meer aanslaan. Ik wil nu ik inductie ken (en plaatstaal) echt niet meer terug.
Edit: dit soort reviews maken het er ook niet makkelijker op.
Wat een gezeur. Hier heb ik met de plaat op 9 binnen 30 minuten de pan drie lagen kunnen geven en het huis blank weten te zetten :p Ik herken me er dus niet in.
En wat betreft seasoning: is het echt not-done om bijvoorbeeld tomaat in zo'n pan te mikken? Of ui? Somehow heb ik ook al visioenen van een pan die dikke krassen op m'n inductieplaat achterlaat :+ Zal wel meevallen zeker?
Als je de pan verkeerd gebruikt dan zie je de patina laag gewoon voor je neus verdwijnen als in, de plekken waar het voedsel ligt lost de patina laag op en krijg je vlekken. Het koekt dan weer aan. Je kan de pan dan wel weer vrij makkelijk opnieuw inbranden, maar dan begin je dus deels weer van voor af aan.

Juist het niet hoeven afwassen van de pannen vind ik heerlijk. Bij extreem gebruik gewoon even wat water erin koken en met de spatel er doorheen, daarna invetten met een drupje olie en klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 13-09-2020 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@sOid
Ui geen probleem. Zou ook niet weten waarom wel. Zure dingen wil je niet.
Wijn, azijn, citroen, tomaat, etc. gaat je seasoning vrij snel van weg.
Kun je natuurlijk wel altijd opnieuw doen. Vaak genoeg moeten doen toen mijn wederhelft nog moest wennen aan wat er wel/niet mocht met de destijds nieuwe pannen ;)
(even kort is overigens niet direct een probleem, maar vooral gerechten met wijn en tomaat staan doorgaans wat langer op.)

Persoonlijk gebruik ik gewoon een andere pan voor gerechten met zure ingrediënten.
Als je een combo hebt van debuyer pannen en een geëmailleerde gietijzeren pan of RVS kun je zo'n beetje alles wel maken. Heb beide in huis, en mijn voorkeur als aanvulling op de debuyers zou een geëmailleerde gietijzeren pan (bijv. van staub of le creuset) zijn. Voor inductie geldt dat des te meer; zowel plaatstaal als gietijzer is daar gelet op de magnetische eigenschappen perfect voor. Geëmailleerd gietijzer is doorgaans wel wat prijziger, iig de genoemde merken. Weet ook niet of daar goedkopere alternatieven voor zijn. RVS koekenpan van bijv. de ikea is een stuk betaalbaarder.

Krassen zal lijkt me ook niet erger zijn dan een willekeurige RVS kookpan, maar geen ervaring mee, hier geen inductie.
Wat ik verder van inductie begrijp is dat het niet gevoelig is voor eventueel kromgetrokken pannen, dus geen reden dat het in de toekomst minder zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Inductie werkt nog prima met kromme pannen, leg er maar eens dobbelsteentjes onder ;). Alleen zal de pan dan heen en weer klapperen als je roert. Op een regulier fornuis wordt dat door de rekjes opgevangen.

Wij hebben nu staan: Debuyer (5 of 6 stuks, div groottes) voor alle bakwerk, demeyere hapjespan en koekenpan (lichter, vind vriendin fijn) voor zuur. Le Creuset (2x) en Hackmann voor braadpan, 1 Le Creuset tajine. En een WMF anti-aanbak pannetje van de vriendin. Wil ik nog wel eens gebruiken voor tere vis.
En dan nog een gietijzeren grillpan van mij, en een demeyere grillpan (kutding wmb) van mijn vriendin. Die laatste brandt nogal in, juist ook omdat je geen olie gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 13-09-2020 23:04 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:40:
@sOid
Tomaat kan prima, maar laat het niet 2 dagen in een onafgewassen pan op je fornuis staan. ik gebruik sommige debuyers dagelijks, die zijn prachtig. Sommige 3x per jaar, en die worden uiteraard nooit vettig opgeborgen.
Ik zal nu vast termen/eigenschappen door elkaar halen, maar het hele punt is toch om ze vettig op te bergen?

Qua afwasdiscipline heb ik dan nog wel wat te leren :+

@CurlyMo Dank voor je input, helder :) Rookmelders uitgeschakeld tijdens het inbranden?

@defusion Nou ja, aangezien ui ook een gat in m'n hoornvlies brandt... ;) Ik heb een braadpan van Le Creuset, een grilpan van Staub en een skillet van Lodge. Maar allemaal nog niet gebruikt op inductie. Daarvoor wel op gas (skillet overigens überhaupt nog weinig gebruikt, wel ingebrand in de oven). Ook heb ik een fluitketel van Le Creuset (ipv een waterkoker).

@Boudewijn Heb jij (of heeft iemand anders) nog een goede tip om te kijken of mijn bestaande pannen (hierboven genoemd, gewone pannen heb ik nieuw) nog geschikt zijn voor inductie? Las in handleiding van de kookplaat (Siemens overigens) dat er een beveiliging in zit en hij zichzelf uitschakelt als pan te heet wordt. Maar daaronder stond een regeltje dat dunne pannen (hoe dun?) zo snel heet kunnen worden dat de beveiliging geen tijd heeft om aan te slaan. En dan heb je dus een beschadigde plaat, zit ik niet echt op te wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Mijn Debuyer pan lijkt niet zo heel erg een patina laag op te bouwen, maar toch is ie inmiddels heel goed anti-aanbak geworden! Een omelet met een plak kaas erop blijft niet plakken als ik 'm omdraai om de kaas nog krokant te bakken en vlees vliegt ook door de pan!
Zo ziet ie er nu iig uit, de buitenkant lijkt meer patina te hebben dan de binnenkant.
Ik wordt steeds meer tevreden met deze pan. Gewoon een lachertje om 'm schoon te maken :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMVsJXFk1MtxCD17a6LHPVfoUCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StNWsh3hF39rzZGK29mbmLME.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aoi0cuxvudLYy-pnycFbIzR8zsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3YVS6VMyviiTFTrbK305ird.jpg?f=fotoalbum_large

Gadgets FTW!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:27

Typhone

Who Dares Wins

@Ursamajor
Ik heb een hele tijd mijn DeBuyer pannen niet gebruikt maar de laatste tijd weer steeds vaker. Het enige wat ik niet doe is met zure sauzen (op basis van tomaat ofzo) erin werken. Afwassen altijd als de pan heet is en alleen met warm water en een afwasborstel. Na een week bakte niks meer aan in de pan en is hij perfect om van alles snel te garen en gebruik ik hem ook als wok (al is de rand daarvoor eigenlijk te laag). Pan is wel van binnen zwart en niet zo blank als bij jou ;).

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Bij afwassen komt inderdaad geen zeep te pas en verder wordt er alleen ei (met kaas) of vlees in gebakken.
Had 'm origineel ingebrand met lijnzaadolie waarbij ik eigenlijk die mooie kleur die nu aan de buitenkant zit aan de binnenkant had verwacht.
Maar vooralsnog heb ik er minder werk aan dan een anti aanbak tefal pannetje :)

Gadgets FTW!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-07 10:43
Weet niet of dit geoorloofd is, advies, maar dit leek me nou het perfecte topic.
Nou ben ik in de markt voor een pannenset. Daar deze een leven lang meegaan, wil ik liever geen net niet aankoop doen. Kwaliteit en degelijkheid met een leuk uiterlijk staan voorop, de prijs is iets minder van belang daarbij. Denkende aan 400 euro een heel eind te komen?! Het is voor inductie koken.

Wat ik al had gezien:
- Fissler profi sets. Duits gemaakt, in Europa, degelijk.
- wmf function pannensets.
- vergelijkbare Creuset pannensets

https://www.amazon.de/-/e...issler%2Caps%2C175&sr=8-5

https://www.amazon.de/-/e...mf&qid=1601136323&sr=8-11

Iemand die een dergelijke set heeft of zelfs bovenstaande die er iets over kwijt wil? Advies heeft?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@HBSVDK Zoek eens op 'Teknika' (in dit topic, maar ook online)

Teknika of Ekologa by Silga. Onverwoestbaar materiaal.

En ook menig Hackman gietijzeren pan zal waarschijnlijk langer meegaan dan de gebruiker zelf... ;)

Leuke anekdote in dit verband. Vroeger, >20 jaar geleden, kon je Teknika pannen nog gewoon in Nederland bij een ijzerwaren/kookwinkel kopen.
De importeur is er uiteindelijk mee gestopt, omdat als je éénmaal een set Teknika had, deze gewoonweg nooit meer vervangen werden. Ben jaren later eens langs geweest bij de importeur en die gaven ook aan dat dat spul gewoon eigenlijk te goed was...

Vooral hun methode van polijsten schijnt nogal degelijk te zijn. En ik moet toegeven, ik heb een set pannen en die worden al >20 jaar dagelijks gebruikt, van groenten koken, bouillon trekken tot aan weckfruit inkoken.
Maar hoe vaak een metalen staafmixer ook over die bodems heeft geragd; het blijft glanzend, zonder vlekken en/of noemenswaardige beschadigingen. Overall zien die pannen er uit, alsof ze net gekocht zijn. d:)b

Dit soort pannen bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/313034200077_/RARE-10-piece-SILGA-Teknika-cookware-set-made-in.jpg

En m'n allerlaatste maat pan heb ik een paar jaar geleden nog gekocht, in een ijzerwinkel in Bormio, tijdens onze herfstvakantie in Süd-Tirol. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:15
Ik heb nu een tijdje een de Bruyer pan. Kook op inductie. Kan ik echter het inbranden opnieuw doen? Zo ja, hoe krijg ik de lagen er nu weer deels af? Ik wil een nieuwe poging wagen om hem nog beter te krijgen. Of is dat niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-07 12:37
Goofyduck384 schreef op zondag 27 september 2020 @ 08:34:
Ik heb nu een tijdje een de Bruyer pan. Kook op inductie. Kan ik echter het inbranden opnieuw doen? Zo ja, hoe krijg ik de lagen er nu weer deels af? Ik wil een nieuwe poging wagen om hem nog beter te krijgen. Of is dat niet mogelijk?
Goed afwassen met sop, dan een metaal sponsje pakken en schrobben maar. Dan is je oude laag er zo af.

Ik heb hier 4 DeBuyer pannen staan. Wok, pannekoekenpan, 24cm & hapjespan. De laatste gebruik ik eigenlijk nooit, dus als ik er iemand blij mee kan maken?

Sinds een jaar of 2 heb ik via kookpunt een hapjespan voor op inductie (gratis gekregen bij aankoop van xxx€). Hele merk bestaat niet meer, al zag ik op instagram nu ineens een vergelijkbare pan voorbij komen. Geen idee of dit dezelfde is, maar hij ziet er exact hetzelfde uit. Gebruik is echt ideaal voor de gerechten met ui, tomaat en sauzen.

https://www.onyxcookware.nl/wokpan-30cm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zou gewoon over de bestaande laag verder gaan met inbranden. Dus weer olie erin en walmen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
In een afwas-sopje schoonschrobben met een metalen pannenspons, dan is het er zo af. Dat is juist het voordeel van dit soort pannen: je kunt gewoon opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Hierboven zegt @CurlyMo juist dat je er overheen kunt branden. Wat is slimmer? Heb een aantal lagen gebrand en daarna een x-aantal weken de pan gewoon gebruikt. Merk dat er nog teveel aan blijft plakken (biefstukjes niet, maar wel bijv een gehaktstaaf o.I.d.), dus wilde hem nog beter krijgen.. ikwilhem best schoonschrobbben, maar als ik er gewoon overheen kan inbranden is dat natuurlijk handiger en sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Goofyduck384 schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:41:
Hierboven zegt @CurlyMo juist dat je er overheen kunt branden. Wat is slimmer? Heb een aantal lagen gebrand en daarna een x-aantal weken de pan gewoon gebruikt. Merk dat er nog teveel aan blijft plakken (biefstukjes niet, maar wel bijv een gehaktstaaf o.I.d.), dus wilde hem nog beter krijgen.. ikwilhem best schoonschrobbben, maar als ik er gewoon overheen kan inbranden is dat natuurlijk handiger en sneller.
Ik heb dat laatste gedaan. Aardappels koekte aan. Toen heb ik de aardappels op een bord gedaan, pan met water schoongemaakt, droogmaken met keukenrol, laagje olie erin, inbranden en aardappels weer terug. Toen deed de pan het weer perfect.

Als je alles weer schoonmaakt, dan haal je ook die delen weg die al wel goed zijn ingebrand.

Maak je overigens je pan wel goed schoon? Anders koekt het ook aan. De pan moet gewoon glad aanvoelen. Anders water koken in de pan en met een spatel erdoorheen. Als dat niet meer werkt schuren met zout totdat het weer glad aanvoelt. Dat laatste heb ik afgelopen week voor het eerst moeten doen na 2 maanden gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 27-09-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
CurlyMo schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:44:
[...]
Maak je overigens je pan wel goed schoon? Anders koekt het ook aan. De pan moet gewoon glad aanvoelen. Anders water koken in de pan en met een spatel erdoorheen. Als dat niet meer werkt schuren met zout totdat het weer glad aanvoelt. Dat laatste heb ik afgelopen week voor het eerst moeten doen na 2 maanden gebruik.
Ik was de pan altijd heet en onder de hete kraan af, enkel water. Droog ik hem met keukenpapier af, wordt dat inderdaad nog wel bruinig, dus lijkt me niet helemaal schoon dan.. maar hoe lang ik hem ook blijf afwassen, dat bruine blijft...
zal wel eens met water koken.. en dat met zout? Moet dat als de pijn warm is, of juist niet? En enkel zeezout ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:49:
[...]

Ik was de pan altijd heet en onder de hete kraan af, enkel water. Droog ik hem met keukenpapier af, wordt dat inderdaad nog wel bruinig, dus lijkt me niet helemaal schoon dan.. maar hoe lang ik hem ook blijf afwassen, dat bruine blijft...
zal wel eens met water koken.. en dat met zout? Moet dat als de pijn warm is, of juist niet? En enkel zeezout ofzo?
Dat is inderdaad niet de bedoeling, dat er 'vuil' vanaf blijft komen.
Probeer het eens met een beetje heet water in de pan, doe er grof zout bij en gebruik de zachte kant van een schuursponsje. Niet bang zijn om zelf te gaan zweten, gewoon flink poetsen.
Net zo lang tot de pan glad aanvoelt. Goed afdrogen, even op het vuur nadrogen, een drupje (echt minimaal) olie in de pan en dat goed uitwrijven over de pan met een papiertje.

Dat is mijn methode en die werkt perfect. Zelf ben ik sceptisch over 'meerdere lagen'. Volgens mij is het gewoon één laag die langzaam uitgebreid wordt.

Als ik jou was zou ik òf opnieuw beginnen, òf in ieder geval een keer goed schrobben tot er geen 'vuil' meer afkomt.

[ Voor 13% gewijzigd door zacht op 27-09-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Goofyduck384 schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:49:
[...]

zal wel eens met water koken.. en dat met zout? Moet dat als de pan warm is, of juist niet? En enkel zeezout ofzo?
Hoe ik het dus doe.

1. Weinig aanslag: Water in de pan en aan de kook brengen. Dan met je (plastic) spatel door de pan heen roeren / wroeten totdat alle aanslag loskomt. Meestal laten de vastgekoekte eiwitten vanzelf los bij het koken van het water. Daarna water weggooien en met een keukenrol droogmaken. Invetten en weer opbergen.
2. Hardnekkige aanslag: Droge pan op laag vuur zetten. Een flinke scheut zout erin. En dan het zout schuren met keukenrol totdat het zout soepel door de pan glijdt. Uitspoelen met water, droogmaken met keukenrol, invetten en weer opbergen.

Die laatste methode zie je hier:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:31:
[...]

Hoe ik het dus doe.

1. Weinig aanslag: Water in de pan en aan de kook brengen. Dan met je (plastic) spatel door de pan heen roeren / wroeten totdat alle aanslag loskomt. Meestal laten de vastgekoekte eiwitten vanzelf los bij het koken van het water. Daarna water weggooien en met een keukenrol droogmaken. Invetten en weer opbergen.
2. Hardnekkige aanslag: Droge pan op laag vuur zetten. Een flinke scheut zout erin. En dan het zout schuren met keukenrol totdat het zout soepel door de pan glijdt. Uitspoelen met water, droogmaken met keukenrol, invetten en weer opbergen.

Die laatste methode zie je hier:
[YouTube: Hoe gebruik je een stalen koekenpan?]
Interessante video. Ik gebruik zelf dus minimaal heet water (minder dan een kopje) en echt maar een halve eetlepel grof zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Opnieuw inbranden kun je zo vaak doen als nodig. Maar waarom wil je opnieuw inbranden, wil het bakken nu niet goed lukken?

De huidige laag verwijderen gaat het simpelste door er gewoon een fles azijn in leeg te gooien en de pan een nacht te laten staan. Even afspoelen en weg is de laag! Moeilijk doen met schrobben met zout is nergens voor nodig.

Dat er na het afwassen met alleen maar heet water nog wat bruin op je keukenpapiertje achterblijft is logisch, je gebruikt immers geen afwasmiddel wat nou juist dat vet weg wast. Kan ook helemaal geen kwaad en is IMHO volkomen normaal.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
bvk schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:13:
[...]

Opnieuw inbranden kun je zo vaak doen als nodig. Maar waarom wil je opnieuw inbranden, wil het bakken nu niet goed lukken?

De huidige laag verwijderen gaat het simpelste door er gewoon een fles azijn in leeg te gooien en de pan een nacht te laten staan. Even afspoelen en weg is de laag! Moeilijk doen met schrobben met zout is nergens voor nodig.

Dat er na het afwassen met alleen maar heet water nog wat bruin op je keukenpapiertje achterblijft is logisch, je gebruikt immers geen afwasmiddel wat nou juist dat vet weg wast. Kan ook helemaal geen kwaad en is IMHO volkomen normaal.
Met zout schrobben is ook niet bedoeld om de laag te verwijderen, maar om hem schoon te maken.
Qua bruin vet na het schoonmaken: dat zou ik persoonlijk minder fris vinden. Mijn pannen geven iig geen bruin vet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
zacht schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:07:
Dat is mijn methode en die werkt perfect. Zelf ben ik sceptisch over 'meerdere lagen'. Volgens mij is het gewoon één laag die langzaam uitgebreid wordt.
Is het ook, je hebt alleen iets meer zekerheid dat de laag overal dik genoeg is en überhaupt overal aanwezig is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
zacht schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:57:
[...]

Met zout schrobben is ook niet bedoeld om de laag te verwijderen, maar om hem schoon te maken.
Qua bruin vet na het schoonmaken: dat zou ik persoonlijk minder fris vinden. Mijn pannen geven iig geen bruin vet af.
Sorry, ik bedoelde het schrobben met zeep en een metalen schuurspons om de pan weer blank te krijgen.

Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee dat er wat vet achterblijft, het hangt er ook een beetje vanaf hoeveel er nog op je papiertje komt denk ik.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:47
Hi,

Mijn vriendin is de kok thuis, maar ze verdiept zich niet graag in de tools. Dus dat moet ik maar weer doen ;p.
Nu zoeken wij een nieuwe grillpan en een nieuwe braadpan .

Het enige merk wat zij kon opnoemen van le creuset. Heel mooi natuurlijk, maar ook aardig aan de prijs.
Zij is helemaal gek op roze en nu heb ik als alternatief de volgende braadpan gevonden: BK Bourgogne Braadpan Ø 28 cm die ook roze van kleur is! https://www.fonq.nl/produ...Ai0yEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Nu vraag ik mij af of er een groot verschil is in beide producten, aangezien de materialen vergelijkbaar zijn? Dus mijn vraag: heeft iemand ervaring met het merk "Bk bourgogne"?

Daarnaast keek ik naar een leuke grilpan en kwam ik een Staub 34x21cm grilpan tegen :https://www.amazon.nl/STA...gid=pla-428653862378&th=1
Ik neem aan dat dit een redelijke grilpan moet zijn, maar ik dacht ik vraag het maar even na.

"De buyer" pannen lijken niks voor haar, omdat ze vooral op de gerechten wil focussen en niet zo zeer op inbranden / onderhoud van pannen. Daarnaast vind ze het ook belangrijk dat de pannen er een beetje "leuk" uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
bvk schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:13:
[...]

Een niet volledig gepolymeriseerde laag olie/vetten wordt wel rans door oxidatie, hydrolyse of een combinatie.
Afhankelijk van hoe vaak je de pannen gebruikt kan dat je laag aantasten en/of gaan stinken.

Gewoon met zeep wassen. Een goede laag krijg je echt niet zomaar uit de pan.

--

Ik heb vorige week een ongelukje gehad met m'n plaatstalen wok, tijdens het karameliseren van sambal goreng tempeh kreeg ik een dringend telefoontje en ik ben vergeten het vuur uit te zetten.

Voor degenen die willen resetten: met profi spul zat ik binnen twee minuten zonder boenen op blank staal. Ik neem aan dat een normale ovenspray er wellicht een minuutje langer over doet.

Helaas is de wok niet meer te redden, Belgisch asfalt is minder vervormd.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
We zijn nu ook op zoek naar een koekenpan met antiaanbaklaag. Nu lezen wij dat pannen met een antiaanbaklaag eigenlijk nooit lang mee zullen gaan. Echter geeft Le creuset met haar " les forgees" lijn alsnog levenslange garantie. Weten jullie of de antiaanbaklaag van le creuset wel gewoon lang mee gaat, en geld de levenslange garantie ook voor de antiaanbaklaag bij normaal gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
d0nny41 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:42:
Hi,

Mijn vriendin is de kok thuis, maar ze verdiept zich niet graag in de tools. Dus dat moet ik maar weer doen ;p.
Nu zoeken wij een nieuwe grillpan en een nieuwe braadpan .

Het enige merk wat zij kon opnoemen van le creuset. Heel mooi natuurlijk, maar ook aardig aan de prijs.
Zij is helemaal gek op roze en nu heb ik als alternatief de volgende braadpan gevonden: BK Bourgogne Braadpan Ø 28 cm die ook roze van kleur is! https://www.fonq.nl/produ...Ai0yEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Nu vraag ik mij af of er een groot verschil is in beide producten, aangezien de materialen vergelijkbaar zijn? Dus mijn vraag: heeft iemand ervaring met het merk "Bk bourgogne"?

Daarnaast keek ik naar een leuke grilpan en kwam ik een Staub 34x21cm grilpan tegen :https://www.amazon.nl/STA...gid=pla-428653862378&th=1
Ik neem aan dat dit een redelijke grilpan moet zijn, maar ik dacht ik vraag het maar even na.

"De buyer" pannen lijken niks voor haar, omdat ze vooral op de gerechten wil focussen en niet zo zeer op inbranden / onderhoud van pannen. Daarnaast vind ze het ook belangrijk dat de pannen er een beetje "leuk" uitzien.
Die BK ken ik niet maar ziet er prima uit. Staub is gewoon een top merk zoals Creuset.

d0nny41 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:05:
We zijn nu ook op zoek naar een koekenpan met antiaanbaklaag. Nu lezen wij dat pannen met een antiaanbaklaag eigenlijk nooit lang mee zullen gaan. Echter geeft Le creuset met haar " les forgees" lijn alsnog levenslange garantie. Weten jullie of de antiaanbaklaag van le creuset wel gewoon lang mee gaat, en geld de levenslange garantie ook voor de antiaanbaklaag bij normaal gebruik?
op de site staat dit:
Verkeerd gebruik van de anti-aanbaklaag:
De Le Creuset 10-jarige garantie dekt geen schade aan de anti-aanbaklaag als deze veroorzaakt is door oververhitting of krassen.
De pan blijkt geanodiseerd te zijn, maar met wat kan ik nergens vinden. Alle reviews zijn lovend maar de pan is met de huidige coating pas sinds dit jaar op de markt dus zegt maar zoveel ... Voor het geld kan je aardig wat IKEA pannen verslijten (en die zijn ook niet slecht, de duurdere series dan).

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 04-10-2020 16:40 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
d0nny41 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:05:
Ze sluiten slijtage wegens normaal gebruik uit en stellen dat de antiaanbaklaag jaren mee gaat (slijt dus). Dus ik denk dat levenslang het niet gaat worden, tenminste niet op de laag zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Maar wat maakt een Staub of Le Creuset nu zoveel beter dat ze als topmerk beschouwd worden? Ik heb altijd het idee dat het gedeeltelijk (of misschien zelfs merendeels?) gewoon de naam is waar je voor betaald....

Ik heb zelf een Cuisinova bij de Blokker gekocht jaren geleden en die bevalt prima. Gewoon 100% gietijzer en een derde van de prijs van de topmerken.

Edit: Wat @franssie zegt inderdaad, je moet echt reviews en ervaringen hebben over meerdere jaren en die zie je niet.

Voor anti aanbak zou ik zelf dan kiezen voor bijvoorbeeld een standaard Tefal pan, die worden ook steeds slijtvaster maar zijn wel veel goedkoper.

[ Voor 27% gewijzigd door bvk op 04-10-2020 16:52 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@bvk eens. Ik wilde alleen aangeven dat een Staub niet onder doet voor een Creuset. Bij een Staub betaal je iets minder voor marketing (in kook en bak programma's is het Creuset en Kitchen Aid wat de klok slaat en daar betalen ze ook voor). Maar een ander merk kan ook een goede pan maken, zelfs HEMA had 20 jaar geleden een zeer betaalbare gietijzeren braadpan met emaille in het assortiment, die zag er ook onverwoestbaar uit.
Zo heb ik zelf ook een Gusto (een mij verder totaal onbekend merk) braadpan in (ovale) visvorm, ooit eens op een koopjessite gekocht voor EUR 25, dat is wat de losse knop van een A merk al moet kosten ... en die doet het ook gewoon prima.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 04-10-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
@franssie Welke ikea pannen bedoel je dan? De 365 serie? Want ik zie reviews dat de antiaanbaklaag na 6 maanden al loslaat. 27 euro per 6 maanden vind ik wel veel voor 1 koekenpan.

Nu heb ik toch mijn vriendin weten over te halen om voor een de buyer koekenpan te gaan..
Pagina: 1 ... 14 ... 85 Laatste