Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
d0nny41 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:06:
@franssie Welke ikea pannen bedoel je dan? De 365 serie? Want ik zie reviews dat de antiaanbaklaag na 6 maanden al loslaat. 27 euro per 6 maanden vind ik wel veel voor 1 koekenpan.

Nu heb ik toch mijn vriendin weten over te halen om voor een de buyer koekenpan te gaan..
Klopt die. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de antiaanbakpan niet vaak gebruik en dat ik er ook best voorzichtig mee ben, maar is 5 jaar oud. De Buyer en ik werken niet goed samen met mijn ceramisch fornuis helaas anders had ik die ook.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:56
franssie schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:24:
[...]

Klopt die. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de antiaanbakpan niet vaak gebruik en dat ik er ook best voorzichtig mee ben, maar is 5 jaar oud. De Buyer en ik werken niet goed samen met mijn ceramisch fornuis helaas anders had ik die ook.
Wij gaan ook super voorzichtig met al onze pannen om en zullen de antiaanbaklaag ook meer als "extra" gebruiken.

5 jaar is dan meer dan prima :)

Hopelijk gaan de buyer bij onze inductie wel gewoon goed, volgens de specificaties moet het lukken!

Heb je toevallig nog een advies voor een leuke wok ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Gewoon plaatstaal van de toko. Reageert het snelste op warmte en is licht genoeg om te schudden.

Als je gietijzer wil zoek je een wadjang. Daar is een zware unit prima, maar ligt er beetje aan wat je wil. ik zou zeker geen antiaanbaklaag nemen; bij wokken lopen de temperaturen te hoog op.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Ah kijk, een pannentopic!
Over een klein maandje krijg ik de sleutel tot m'n nieuwe woning en na de verbouwing ga ik ook in de markt zijn voor een nieuwe set pannen.
Bij een eerste 'echte' keuken horen ook de eerste 'echte' pannen.
Nu is het nog wel een over de jaren heen bij elkaar verzameld geheel. Dus nu maar eens dit topic doorspeuren.

Mocht iemand in dit topic nog een goede post weten welke ik niet over het hoofd mag zien houd ik me graag aanbevolen!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
d0nny41 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:39:
[...]
Hopelijk gaan de buyer bij onze inductie wel gewoon goed, volgens de specificaties moet het lukken!
Ik heb 3 de Buyer plaatstalen koekenpannen en die doen het fantastisch met mijn inductie-kookplaat. Als je ze eenmaal gebruikt hebt wil je nooit meer terug, zeker niet voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:56
TMDC schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:54:
[...]

Ik heb 3 de Buyer plaatstalen koekenpannen en die doen het fantastisch met mijn inductie-kookplaat. Als je ze eenmaal gebruikt hebt wil je nooit meer terug, zeker niet voor die prijs.
Welke versie van de pannen gebruik jij? De "Mineral B" versie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou hier even kijken: https://www.knivesandtool...-acier-carbone-pannen.htm

Ze verkopen ook de mineral b, maar zou ik niet kopen:
- die is stukken duurder
- zit een siliconen logo op het handvat. weet niet hoe heet je dat mag stoken. Soms wil ik de pan wel eens in een (zeer hete) oven doen. Dan liever het volledig stalen handvat van de goedkopere variant.
Ook is het handvat kennelijk in een vorm van epoxy gecoat. Heb ook mijn twijfels in hoeverre dat tegen hoge temperaturen kan.
- zit een laagje bijenwas op (om de pan tot aan de verkoop te beschermen). Ja, daardoor ziet het er iets mooier uit als je de pan in ontvangst neemt, maar die laag je moet er toch afwassen, is weer extra moeite, en zodra je de pan in gebruik neemt is er uiterlijk geen verschil meer met de goedkopere.

[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 06-10-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@defusion meer eens een 24cm besteld, ik ga het weer eens proberen. Toch raar dat ik op alle pannen wegfiets en met staal problemen heb, leuk herfst projectje.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:15

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
franssie schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:26:
@defusion meer eens een 24cm besteld, ik ga het weer eens proberen. Toch raar dat ik op alle pannen wegfiets en met staal problemen heb, leuk herfst projectje.
Je gaat het weer eens proberen, dus je hebt al eerder een DeBuyer gehad? Jij kookt op keramisch toch wat het probleem zou moeten zijn?

Als het niet lukt kun je de pan nog altijd op de BBQ gebruiken. En de BBQ is wellicht ook handig voor het inbranden als dat een probleem is op keramiek.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
bvk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:36:
[...]

Je gaat het weer eens proberen, dus je hebt al eerder een DeBuyer gehad? Jij kookt op keramisch toch wat het probleem zou moeten zijn?

Als het niet lukt kun je de pan nog altijd op de BBQ gebruiken. En de BBQ is wellicht ook handig voor het inbranden als dat een probleem is op keramiek.
Ooit lange tijd geleden geprobeerd inderdaad - maar dat voor het bestaan van dit topic. Daarna wel eens een grill pan geprobeerd van plaatstaal maar dat raad ik niemand aan.
Ik ga het eens proberen om het in te branden in de over eerst. Ding komt woensdag binnen dus wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 15:01
d0nny41 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:06:
@franssie Welke ikea pannen bedoel je dan? De 365 serie? Want ik zie reviews dat de antiaanbaklaag na 6 maanden al loslaat. 27 euro per 6 maanden vind ik wel veel voor 1 koekenpan.

Nu heb ik toch mijn vriendin weten over te halen om voor een de buyer koekenpan te gaan..
Bij ons ging die 365 elke keer een jaar mee. Altijd voorzichtig mee gedaan en met de hand gewassen. Na 3x een nieuwe bij de 4e keer niet omgewisseld en geld teruggekregen. Dus 3 jaar gratis 2 pannen gebruikt en toen voor debuyer gegaan. Top pannen, wel zwaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
defusion schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:03:
Ik zou hier even kijken: https://www.knivesandtool...-acier-carbone-pannen.htm

- zit een siliconen logo op het handvat. weet niet hoe heet je dat mag stoken. Soms wil ik de pan wel eens in een (zeer hete) oven doen. Dan liever het volledig stalen handvat van de goedkopere variant.
Ook is het handvat kennelijk in een vorm van epoxy gecoat. Heb ook mijn twijfels in hoeverre dat tegen hoge temperaturen kan.
Het logotje druk je er makkelijk uit.
Na wat uren op 200+ graden in de oven verkleurt dat logo een beetje.

Na jaren misbruik is het logo een beetje ingescheurd op het dunne stuk en komt het iets makkelijker los. Daar ondervind ik geen hinder van, en als ik 'm helemaal verlies heb ik een extra gaatje.

De coating op het handvat blijft prima zitten, na verloop van tijd verkleurt het een beetje.
Maar direct onder de grill (250+ graden) en thermische schokken doet helemaal niets met die coating.

De acier carbone en mineral b serie hebben een even dikke bodem. (info op knives&tools klopt niet).
De profi series force blue en lyonnaise zijn (veel) minder dik.

--

Wat betreft de Ikea 365+ kan ik heel kort zijn. Nadat je 1 keer een iets te hoge temperatuur heb bereikt is het gedaan met je anti-aanbaklaag.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
d0nny41 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:19:
[...]
Welke versie van de pannen gebruik jij? De "Mineral B" versie?
Nee, de 'goedkoopste' versie. Ik zag het nut van die speciale coating niet echt in. Liep er jaren geleden toevallig tegenaan in de Makro (of Sligro) voor een heel strakke prijs. Tot nu toe geen spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:03

steel123

Cryman9

Interessant topic om eens te volgen. Toen ik op mezelf ging wonen 5 jaar geleden 2 Tefal anti aanbaklaag koekenpannen gekocht op aanraden van mijn moeder. Zelf maar weinig ervaring met koken toendertijd. Echter is de anti anbaklaag in beide pannen voor een heel gedeelte weg gesleten. Ze zijn nooit in de vaatwasser geweest.

Verder heb ik een gemailleerde braadpan die supergoed bevalt. Ook heb ik verschillende gietijzeren pannetjes/schalen/dutch ovens die ik voornamelijk op de BBQ gebruik en ook wel eens op het inductiefornuis. Door deze ervaringen wil ik zeker geen anti aanbak rommel meer.

Nu aan het kijken naar plaatstalen koekenpannen of gemailleerde. Ik ben echter huiverig dat mijn vriendin niet zorgvuldig omgaat met de pannen, dus plaatstaal/gietijzer misschien niet de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@steel123 Gietijzer is behoorlijk robuust.
Als mijn vriendin met de gietijzeren pannen aan de slag gaat maak ik mij meer zorgen om haar dan om de pan.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als mijn vrouw met onze gietijzeren pannen aan de slag gaat, maak ik meer zorgen om de keuken(vloer). :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En ook voor de pannenfreaks- en zoekers; dit jaar bij Amazon diverse 'Prime-Day' interessante aanbiedingen.

Le Creuset, Fissler, All-Clad, Rösle, e.d. Verleidelijke prijzen voor diverse modellen.

't Is dat m'n eigen verzameling al compleet is, maar anders... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
steel123 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:38:
Interessant topic om eens te volgen. Toen ik op mezelf ging wonen 5 jaar geleden 2 Tefal anti aanbaklaag koekenpannen gekocht op aanraden van mijn moeder. Zelf maar weinig ervaring met koken toendertijd. Echter is de anti anbaklaag in beide pannen voor een heel gedeelte weg gesleten. Ze zijn nooit in de vaatwasser geweest.

Verder heb ik een gemailleerde braadpan die supergoed bevalt. Ook heb ik verschillende gietijzeren pannetjes/schalen/dutch ovens die ik voornamelijk op de BBQ gebruik en ook wel eens op het inductiefornuis. Door deze ervaringen wil ik zeker geen anti aanbak rommel meer.

Nu aan het kijken naar plaatstalen koekenpannen of gemailleerde. Ik ben echter huiverig dat mijn vriendin niet zorgvuldig omgaat met de pannen, dus plaatstaal/gietijzer misschien niet de beste optie.
Gietijzeren pannen zijn vrijwel onverwoestbaar, tenzij je ze laat vallen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor plaatstaal. Dat is juist voor mij het grote voordeel aan dit soort pannen, dat je je geen zorgen hoeft te maken over eventuele krasjes aan de binnenkant, je kunt er 'gewoon' met een metalen spatel in.
Het enige nadeel vind ik het gewicht. Ik heb een zacht stalen cheapo wok besteld om te proberen, die is net wat lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Gietijzer valt ook niet zomaar kapot hoor. Kan wel, maar dan moet je pech hebben (ergens nog wat stress in het ijzer én valt precies op het handvat op een betonnen vloer, zoiets...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:20

Thompson

Beeromaniac

Iemand hier ervaring met deze pannen; Pannenactie AH

Van het merk "Royal van Kempen & Begeer"

Vind ze er best aardig uit zien en doe toch al vrijwel altijd boodschappen bij de AH. Maar als het naar verhouding weinig beter is dan een simpele Tefal pan heeft het niet echt nut om er voor te sparen.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Nog nooit van het merk gehoord hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:48
Boudewijn schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:55:
Nog nooit van het merk gehoord hier.
Moederbedrijf is ook eigenaar van BK. Ik vermoed dat het BK pannen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Jumbo heeft ook weer een actie met "Masterchef" pannen al zien ze er niet erg aanlokkelijk uit deze keer. De vorige actie met Masterchef RVS kookpannen was beter.

Wel maar 30 zegels nodig, ipv de 60 bij de AH...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 10:03
Wij hebben sinds gisteren een inductieplaat (Oranier KXI1092, 7kW 16A), daarvoor altijd gas gehad. Dus: nieuwe pannenset. Vriendin heeft op Bol een hele set gekocht van Isenvi (geschikt voor inductie), dus vanmiddag gingen we een eitje koken...

In eerste instantie schrok ik van al het geluid dat van de kookplaat kwam, pulserend zoemend geluid, en een hele hoge pieptoon (die ik alleen kan horen :( )

Realiseerde me dat koken op inductie anders werkt, dus dat zoemen vind ik niet zo'n probleem en schijnt in principe normaal te zijn, al lijkt het me nogal wennen dat de plaat om de 5-15 (?) sec even aanspringt en weer uit. Maar die piep was niet om aan te horen.

Toen zag ik in de manual een pagina waarin pannen waarin in de bodem metallen "bolletjes" zitten waarschijnlijk/mogelijk niet goed werken, en dat hebben onze nieuwe pannen dus allemaal.

Gelukkig hadden we nog een oude pan met een volledig vlakke bodem, en toen die erop gezet: geen piep te horen, alleen het regelmatig zoemen van de aan/uit van het kookveld.

Toen e.e.a. getest: op stand 6 kookte het water (aan/uit, dat wel) in de oude pan, in de nieuwe pan zat het - met minder water - op stand 6 tegen het koken aan en kwam niet hoger. Dus die nieuwe pannen doen het ook gewoon minder.

Dus nu zoek ik pannen met een zo vlak mogelijke bodem, maar ik zie eigenlijk alleen maar pannen die groeven of andere dingen in de bodem hebben. Maar als ik op Bol kijk bijv. zie ik maar sporadisch foto's van de onderkant.

Die Isenvi set gaat retour, want dat is dus niks.

Wat is betaalbaar en wél goed? Ik lees relatief veel over BK (maar lijkt me allemaal prijzig) en Ikea 365+? Ben bezig met een huis bouwen (zelf) dus nu ineens deze "taak" er weer bij :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@stefijn Lees dit topic maar eens een stukje terug... :Y

Wil je pannen die goedkoop zijn en die je om de paar jaar moet vervangen?
Of wil je pannen die net zo lang meegaan als je keuken? (waarschijnlijk nog langer)

Wat is dan goedkoper per gebruiksduur? ;)
Bijkomend voordeel: die degelijke pannen veroorzaken minder ergernis. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
stefijn schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:09:
Wij hebben sinds gisteren een inductieplaat (Oranier KXI1092, 7kW 16A), daarvoor altijd gas gehad. Dus: nieuwe pannenset. Vriendin heeft op Bol een hele set gekocht van Isenvi (geschikt voor inductie), dus vanmiddag gingen we een eitje koken...

In eerste instantie schrok ik van al het geluid dat van de kookplaat kwam, pulserend zoemend geluid, en een hele hoge pieptoon (die ik alleen kan horen :( )

Realiseerde me dat koken op inductie anders werkt, dus dat zoemen vind ik niet zo'n probleem en schijnt in principe normaal te zijn, al lijkt het me nogal wennen dat de plaat om de 5-15 (?) sec even aanspringt en weer uit. Maar die piep was niet om aan te horen.

Toen zag ik in de manual een pagina waarin pannen waarin in de bodem metallen "bolletjes" zitten waarschijnlijk/mogelijk niet goed werken, en dat hebben onze nieuwe pannen dus allemaal.

Gelukkig hadden we nog een oude pan met een volledig vlakke bodem, en toen die erop gezet: geen piep te horen, alleen het regelmatig zoemen van de aan/uit van het kookveld.

Toen e.e.a. getest: op stand 6 kookte het water (aan/uit, dat wel) in de oude pan, in de nieuwe pan zat het - met minder water - op stand 6 tegen het koken aan en kwam niet hoger. Dus die nieuwe pannen doen het ook gewoon minder.

Dus nu zoek ik pannen met een zo vlak mogelijke bodem, maar ik zie eigenlijk alleen maar pannen die groeven of andere dingen in de bodem hebben. Maar als ik op Bol kijk bijv. zie ik maar sporadisch foto's van de onderkant.

Die Isenvi set gaat retour, want dat is dus niks.

Wat is betaalbaar en wél goed? Ik lees relatief veel over BK (maar lijkt me allemaal prijzig) en Ikea 365+? Ben bezig met een huis bouwen (zelf) dus nu ineens deze "taak" er weer bij :|
Ik kook zelf al jaren op inductie en mijn ervaringen:

Anti aanbak hapjespan: BK Easy induction. Werkt prima.

Koekenpannen: diverse maten van De Buyer (plaatstaal)

Daarnaast nog twee gietijzeren braadpannen

Om water/soep/pasta/eieren te koken heb ik een set van Schulte Ufer die bij mijn Siemens kookplaat zat. Maar heb in de aanbieding ook enkele pannen van greenpan en Jamie Oliver (via dagknaller.nl) en die doen het ook prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Schweino op 14-10-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Hebben die Shulte pannen een volledig vlakke bodem? Of zitten daar ook allerlei vorm/groeven/metaalsoorten in?

Mijn vraag is misschien ook meer: klopt het dat ik in ieder geval pannen met een volledig vlakke metalen onderkant, liefst van volledig metaal?

Ik krijg al weer allerlei links doorgestuurd door de baas naar pannensets, maar of dat dezelfde meuk is als die set die we retour gaan sturen kan ik nergens aan zien. Meestal ook geen plaatje van de onderkant

edit: https://www.bol.com/nl/p/...BCvQ.1_44.54.ProductTitle
Is dit nou geschikt of niet? (Tefal zegt van wel, maar de bodem is nou niet bepaald vlak)

[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 14-10-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:07

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

stefijn schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:40:
Hebben die Shulte pannen een volledig vlakke bodem? Of zitten daar ook allerlei vorm/groeven/metaalsoorten in?

Mijn vraag is misschien ook meer: klopt het dat ik in ieder geval pannen met een volledig vlakke metalen onderkant, liefst van volledig metaal?

Ik krijg al weer allerlei links doorgestuurd door de baas naar pannensets, maar of dat dezelfde meuk is als die set die we retour gaan sturen kan ik nergens aan zien. Meestal ook geen plaatje van de onderkant

Is dit nou geschikt of niet? (Tefal zegt van wel, maar de bodem is nou niet bepaald vlak)
Bij inductie heb je echt geen volledig vlakke bodem nodig, immers, de warmte wordt in de pan opgewekt. Als ik zoek op 'Isenvi' op Bol, dan vind ik alleen sets van aluminium. Dan is het niet gek dat het niet werkt op inductie. Zoek RVS of gietijzer pannen en maak je niet druk om de bodem.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb eea nog goed bekeken, ze hadden een bodem met een metalen ring met daarin alu "bolletjes". Dat werkt volgens de manual van de kookplaat wel, maar het werkte duidelijk minder dan een rvs pannetje dat ik nog had liggen. Pannen zelf waren idd alu verder.

Nu een rvs set pannen van BK besteld, hopelijk maken deze niet die hoge piepgeluiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
stefijn schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:40:

De SU pannen zijn idd volledig vlak aan de onderkant. De Tefal pannen uit je link zijn identiek aan de Jamie Oliver pannen die ik heb en die doen het ook uitstekend. Geen gepiep van de inductie plaat, wel zo nu en dan gezoem afhankelijk van het ingestelde vermogen.

En inderdaad, vermijd aluminium etc. Ga voor een metalen (gietijzer, RVS, plaatstaal) pan (eventueel met aluminium binnenlaag).

[ Voor 5% gewijzigd door Schweino op 14-10-2020 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:45
Is er nu eigenlijk een handzaam lijstje wat allemaal wel of niet in een plaatstalen pan mag of niet. De niet lijst tot nu toe bij mij bekend: Tomaat en Ananas, maar hoe zit het met de rest. Paprika mag dan volgens mij weer wel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:53:
Is er nu eigenlijk een handzaam lijstje wat allemaal wel of niet in een plaatstalen pan mag of niet. De niet lijst tot nu toe bij mij bekend: Tomaat en Ananas, maar hoe zit het met de rest. Paprika mag dan volgens mij weer wel.
Ananas in een sauteer pan? Behalve citroen, wijn en azijn gaat er bij verder wel alles in die pan incl. tomaat en paprika. Wel eens geaarzeld over crème fraiche maar dat deed ook niets.

Wat denk ik het belangrijkste is om de pan direct af te wassen nadat je producten hebt gebruikt die voor ons overwegend zuur smaken. Die laag is van een scheutje wijn om af te blussen echt niet meteen weg, zolang het maar niet in kan werken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierius
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-04 17:20
Ik ben een sufferd geweest. Ik heb een koekenpan, een Brabantia van de Appie met een keramische anti-aanbaklaag met een hardnekkige bruin vlek uitgekookt met soda. Gebruik hierna was drama. Waar een eitje normaliter zo uit de pan glibbert, bakte hij aan. Na een nog dommere actie...uitkoken met azijn (had ik ergens gelezen) kon het het bakken nog erger. Optisch ziet de pan er perfect uit, in gebruik alles behalve.

Vraag, is deze nog te redden met een of andere wonderbehandeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:35
bvk schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Ananas in een sauteer pan? Behalve citroen, wijn en azijn gaat er bij verder wel alles in die pan incl. tomaat en paprika. Wel eens geaarzeld over crème fraiche maar dat deed ook niets.

Wat denk ik het belangrijkste is om de pan direct af te wassen nadat je producten hebt gebruikt die voor ons overwegend zuur smaken. Die laag is van een scheutje wijn om af te blussen echt niet meteen weg, zolang het maar niet in kan werken.
In principe moet je oppassen met alles wat zuur is. Dus in ieder geval alle citrusvruchten en wijn inderdaad ook. Zo'n laag gaat echt niet meteen weg als je er wijn overheen giet, maar ik zie ook weinig reden om wijn in een plaatstalen plan te doen moet ik zeggen. Als ik zelf iets wil afblussen met wijn dan maak ik het wel een een geëmailleerde gietijzeren pan. Of ik braad het aan in de plaatstalen pan en doe het daarna in een gewone RVS steelpan (of ook weer gietijzer, maar dan kan ik net zo goed alles daarin doen). Of als ik iets van een saus of een fond wil maken met wijn dan heeft plaatstaal ook geen nut.

Even iets anders, heeft iemand toevallig ervaring met "Onyx" koekenpannen? Volgens hun site is het een RVS-pan, maar dan gelaserd met in de groeven FTPE. Hierdoor zou hij de eigenschappen moeten hebben van een anti-aanbakpan, maar de degelijkheid van een RVS-pan. Je mag hem gewoon in de vaatwassen stoppen en hem met staalwol schoonmaken en er met metalen en elektrische tools in werken. Volgens hun site dan. Iemand ervaring hiermee? Zit erover te denken om hem een keer cadeau te doen aan mijn moeder die niet graag met zware pannen werkt ivm een frozen shoulder en die een keramische anti-aanbaklaag niet echt fijn vindt werken (ik ook niet trouwens).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
bvk schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Dat ik knal er gewoon direct alles in, en was het daarna af. Als je een coating van 5 jaar erin hebt zitten (met zeer regelmatig gebruik) kan het wel wat hebben. Elke week tomaat zou een ander verhaal zijn overigens.

Gisteren in een wok tomaten op de BBQ gezet, uurtje ofzo. Die is ook gewoon nog prima vziw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:48:
[...]

Dat ik knal er gewoon direct alles in, en was het daarna af. Als je een coating van 5 jaar erin hebt zitten (met zeer regelmatig gebruik) kan het wel wat hebben. Elke week tomaat zou een ander verhaal zijn overigens.

Gisteren in een wok tomaten op de BBQ gezet, uurtje ofzo. Die is ook gewoon nog prima vziw.
En anders brand je hem even opnieuw in. Dat is het voordeel. Ik heb vanwege het gewicht een nieuwe wok gekocht, ik ben zeer tevreden over mijn gietijzeren, maar hij is wel erg zwaar. Nu om te proberen een Vogue wok van zacht staal gehaald bij een horecagroothandel, kost geen drol (12 euro oid). Hij is erg licht in vergelijking met mijn debuyer plaatstalen koekenpan van dezelfde grootte. Geen idee hoe lang hij mee gaat, maar ik vond het wel een gokje waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:05
Had iets vergelijkbaars een paar jaar terug bij de blokker. Teflon kwam na verloop van tijd gewoon los in de vaatwasser. Begon aan de randen en uiteindelijk geld teruggevraagd. Heb die pan 2 maanden gehad ongeveer.

[ Voor 5% gewijzigd door Triggy op 21-10-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:45

woutur

Klauwtjes uit!

zacht schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:13:
[...]

En anders brand je hem even opnieuw in. Dat is het voordeel. Ik heb vanwege het gewicht een nieuwe wok gekocht, ik ben zeer tevreden over mijn gietijzeren, maar hij is wel erg zwaar. Nu om te proberen een Vogue wok van zacht staal gehaald bij een horecagroothandel, kost geen drol (12 euro oid). Hij is erg licht in vergelijking met mijn debuyer plaatstalen koekenpan van dezelfde grootte. Geen idee hoe lang hij mee gaat, maar ik vond het wel een gokje waard.
Het probleem met je nieuwe lichtere wok is, precies, de massa. Waar je met een gietijzeren wok de massa kon opwarmen, je ingrediënten erin kon doen en kon bakken (bleef heet vanwege massa), kan dat met de lichtere wok slechter: die moet op een vlam van zeg 8 tot 12 KW staan om heet te blijven. Probeer het maar eens met een stukjes kipfilet. Bij mij (wokbrander 3~4 KW) was het dan even sissen en het werd al snel stoven. Ik ben er nooit aan toe gekomen een wadjan ofzo te kopen.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 12:34
Ik wil de overstap gaan maken van keramisch wokken/bakken naar een rvs wokpan/koekenpan. Simpelweg omdat ik af wil van de chemische antiaanbaklaag.

Nu heb ik gekeken naar pannen van de Buyer maar valt het mij op dat ze nogal zwaar zijn, mijn vriendin gaat dat niet prettig vinden.

Nu gebruiken wij Ikea pannen, een Ikea wokpan is +/- 1 kg, ik zoek eigenlijk een RVS wokpan die ook ongeveer 1 kilo zwaar is. Maar bestaan dit soort pannen wel?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:45
Strider schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:55:
Maar bestaan dit soort pannen wel?
RVS heeft geen anti-aanbak eigenschappen, dus dan kom je op plaatstaal (De Buyer) uit. Het is het een of het ander.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Strider schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:55:
Ik wil de overstap gaan maken van keramisch wokken/bakken naar een rvs wokpan/koekenpan. Simpelweg omdat ik af wil van de chemische antiaanbaklaag.

Nu heb ik gekeken naar pannen van de Buyer maar valt het mij op dat ze nogal zwaar zijn, mijn vriendin gaat dat niet prettig vinden.

Nu gebruiken wij Ikea pannen, een Ikea wokpan is +/- 1 kg, ik zoek eigenlijk een RVS wokpan die ook ongeveer 1 kilo zwaar is. Maar bestaan dit soort pannen wel?
Een RVS sauteerpan van 24 cm weegt meer dan 2Kg. Een RVS koekenpan van dezelfde maat rond de 1.4Kg.

Wil je een wok van 1Kg maken van RVS dan zou ik daar niet in durven te roeren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Raymond P schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:56:
[...]

Een RVS sauteerpan van 24 cm weegt meer dan 2Kg. Een RVS koekenpan van dezelfde maat rond de 1.4Kg.

Wil je een wok van 1Kg maken van RVS dan zou ik daar niet in durven te roeren.
Ik kwam zojuist de onderstaande iron wokpan tegen, lijkt mij nog best wel een interessante optie:

Netherton Foundry: 13" (33cm)
Rim diameter 13’’(33cm), base diameter 6'' ( 15cm)
Weight 1.07kg,
Pre-seasoned with flax oil for a natural non-stick finish.

Afbeeldingslocatie: https://www.netherton-foundry.co.uk/image/cache/catalog/woks/13%20wok%20with%20rivets%20sml-500x500.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Strider op 21-10-2020 12:19 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Een plaatstalen wok van die maat weegt inderdaad rond de 1Kg. Bij de toko koop je ze voor een kwart van die prijs. Wel zelf seasonen.

Maar plaatstaal is geen RVS. RVS en plaatstaal zijn grofweg even zwaar, maar staal is een stukje flexibeler dan RVS.
Mijn gevoel zegt dat RVS op zo'n dikte krom zou trekken of gewoon zou scheuren.

Edit:
Wat verwacht je van de pan? Wat ga je ermee doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 21-10-2020 12:36 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Raymond P schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:34:
Een plaatstalen wok van die maat weegt inderdaad rond de 1Kg. Bij de toko koop je ze voor een kwart van die prijs. Wel zelf seasonen.

Maar plaatstaal is geen RVS. RVS en plaatstaal zijn grofweg even zwaar, maar staal is een stukje flexibeler dan RVS.
Mijn gevoel zegt dat RVS op zo'n dikte krom zou trekken of gewoon zou scheuren.

Edit:
Wat verwacht je van de pan? Wat ga je ermee doen?
Ik heb net het topic gedeeltelijk doorgelezen en ik ben erachter gekomen dat ik een RVS wokpan nodig heb, er wordt namelijk vaak gekookt met een saus waarin tomaten zijn verwerkt.

Tips? :)

Ik denk dat ik daarnaast nog een stalen koekenpan wil om een ei in te kunnen bakken. Vlees eten wij eigenlijk nauwelijks. Aardappels gaan standaard in de Airfryer. Dan blijft er denk ik niet veel meer over waar ik een stalen wokpan voor nodig heb.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Zo'n dunne, plaatstalen wok is op zich prima. Volgens zijn zo'n beetje alle woks in Azië daarvan gemaakt, maar je moet wel voldoende hitte hebben om zo'n dunne wok heet genoeg te krijgen en te houden als je er koud voedsel in kwakt. Ik denk niet dat een normale gaspit of een keramisch ding daarin goed zal slagen. Dan heb je een wokbrander nodig.

Daarom zijn sommige woks van veel dikker en zwaarder gietijzer. Deze buffert de hitte in de pan waardoor je in ieder geval minder snel afkoeling krijgt, maar dat is natuurlijk hartstikke onhandig en gaat ook een beetje tegen het principe van wokken in, waar je snel naar gelieve de temperatuur wilt kunt laten stijgen en dalen.

Daarom kom je in veel gevallen in "normale" keukens toch al snel uit op een gewone aluminium wok (in de kern) met PTFE-laag aan de bovenkant. Dan heb je toch goede warmtegeleiding met een beperkte warmtebron, zonder dat zo'n ding loeizwaar wordt. Het "voordeel" van zo'n beperkte warmtebron is ook dat je niet snel je pan zo hard opstookt dat er giftige gassen uit de anti-aanbak komen.

[ Voor 21% gewijzigd door HarmoniousVibe op 21-10-2020 13:41 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Strider schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Ik heb net het topic gedeeltelijk doorgelezen en ik ben erachter gekomen dat ik een RVS wokpan nodig heb, er wordt namelijk vaak gekookt met een saus waarin tomaten zijn verwerkt.

Tips? :)

Ik denk dat ik daarnaast nog een stalen koekenpan wil om een ei in te kunnen bakken. Vlees eten wij eigenlijk nauwelijks. Aardappels gaan standaard in de Airfryer. Dan blijft er denk ik niet veel meer over waar ik een stalen wokpan voor nodig heb.
Tsja, als je een RVS-wok wilt, zorg dan op z'n minst dat de kern grotendeels uit aluminium (of koper, maar dat maakt het onnodig duur en RVS zelf is al duur genoeg) bestaat, tot bovenaan de rand aan toe, want RVS zelf geleidt de warmte nogal slecht. Dat is vrij essentieel voor een wok. Daarmee blijft de wok tevens een stuk hanteerbaarder dan een pure RVS-wok. Wel zou ik er rekening mee houden dat zo'n wok een beetje krom gaat trekken naar verloop van tijd.

De term die in de marketing vaak wordt gebruikt voor alu gesandwicht tussen 2 lagen RVS is "tri-ply". Tegenwoordig worden er vaak meer lager in/onder "geplakt", vaak om hem geschikt te maken voor inductie.

[ Voor 21% gewijzigd door HarmoniousVibe op 21-10-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Het is niet zo dat ik perse een RVS wok wil, maar ik heb begrepen dat koken met tomaten te zuur is voor een stalen wokpan.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Strider schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:48:
Het is niet zo dat ik perse een RVS wok wil, maar ik heb begrepen dat koken met tomaten te zuur is voor een stalen wokpan.
Ja dat klopt, tomaten en ijzer of kaal staal dat gaat niet heel goed samen.

Ik heb zelf een RVS-sauteerpan van Demeyere. Die bevalt echt uitstekend. Maar goed, dat is geen wok dus dan is het ook niet erg als hij iets dikker/zwaarder is.

Heb je wel echt die vorm en superdirecte warmte van een wok nodig? Want anders zou je ook gewoon een RVS-sauteerpan kunnen overwegen. Of eventueel geëmailleerd gietijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Wellicht kom je gewoon weg met een (conische) RVS sauteerpan.

Zoals @HarmoniousVibe aankaart moet je je afvragen of je daadwerkelijk gaat wokken of gaat sauteren.
Het verschil is niet al te groot, het verschil zit 'm vooral in hoeveel er met hitte gespeeld wordt.

Edit: zoals hierboven dus :')

Als toevoeging: zowel mijn sauteerpan als mijn wokken komen ver boven de 200 graden.
Geen veilige temperaturen voor anti-aanbak laagjes.

[ Voor 23% gewijzigd door Raymond P op 21-10-2020 14:06 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Raymond P schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:03:

Zoals @HarmoniousVibe aankaart moet je je afvragen of je daadwerkelijk gaat wokken of gaat sauteren.
Het verschil is niet al te groot, het verschil zit 'm vooral in hoeveel er met hitte gespeeld wordt.

Als toevoeging: zowel mijn sauteerpan als mijn wokken komen ver boven de 200 graden.
Mja, hoe ver is ver? Want bijvoorbeeld mijn Le Creuset Les Forgees Alu pro mag in ieder geval tot 260 graden in de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Raymond P schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:03:

Ik denk dat ik dat inderdaad zoek, een conische RVS lichtgewicht (1kg) 28cm sauteerpan, waarbij de steel niet heet wordt :P

Ik lees trouwens hier dat tomaat in een metalen wokpan in combinatie met gerechten waarin tomaat is verwerkt wel kan, maar in het begin niet aan te raden is. Zou ik dan toch voor een metalen versie kunnen gaan?

[ Voor 17% gewijzigd door Strider op 21-10-2020 15:22 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Strider schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:47:
[...]

Ik denk dat ik dat inderdaad zoek, een conische RVS lichtgewicht (1kg) 28cm sauteerpan, waarbij de steel niet heet wordt :P
Vertel nu eens wat voor gerechten je allemaal wil maken, dan kunnen we beter advies geven. Want je hebt nu weer over een sauteerpan en sauteren is bakken.

En ik merk ook dat er meerderen zijn die gewoon min of meer een "all purpose" pan zoeken en dan denken dat ze een wok moeten hebben. Maar daar is een wok helemaal niet voor bedoeld of geschikt, in een echte wok bereidt je een gerecht in zeer korte tijd op hoog vuur. En een echte wok is van plaatstaal.

Een goede pan van RVS voor veel gerechten zijn er wel, maar dan kan je 1 kilo voor een 28cm pan wel vergeten. Dan kom je uit op bijvoorbeeld uit op een Demeyere Apollo sudderpan die een conische vorm heeft met 2 handvaten.

Maar die zoek je waarschijnlijk ook niet, want het gewicht is 2,88 kilo.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:27
Ik heb nu net een maand een DeBuyer plaatstaal wokpan, die is inderdaad wel iets zwaarder dan ik had verwacht. Inbranden viel ook nog tegen, heb nog dat vooral aan de onderkant 't laagje er snel vanaf komt, en dat terwijl ik toch zeker wel meerdere lagen heb toegepast - steeds heel dun laagje met een doekje terwijl pan bloedheet is en gelijk rookt, wachten tot stopt, en dan herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Zebby schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:00:
Ik heb nu net een maand een DeBuyer plaatstaal wokpan, die is inderdaad wel iets zwaarder dan ik had verwacht. Inbranden viel ook nog tegen, heb nog dat vooral aan de onderkant 't laagje er snel vanaf komt, en dat terwijl ik toch zeker wel meerdere lagen heb toegepast - steeds heel dun laagje met een doekje terwijl pan bloedheet is en gelijk rookt, wachten tot stopt, en dan herhalen.
Waarom wil je een plaatstalen wok inbranden?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:45

woutur

Klauwtjes uit!

bvk schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:13:
[...]

RLY?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Gezien je onderschrift lees ik je post niet :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
HarmoniousVibe schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:25:
[...]

Mja, hoe ver is ver? Want bijvoorbeeld mijn Le Creuset Les Forgees Alu pro mag in ieder geval tot 260 graden in de oven.
Geen idee, ik kan niet meten boven de 250 graden.
Als ik ga wokken met plaatstaal dan gaat de pan op momenten vrijwel zeker over de 300 graden.
Hoe heet ik exact sauteer durf ik ook niet te zeggen (reflectiecoëfficiënt RVS), geklaarde boter bereikt het rookpunt niet dus dat zal onder de 250 graden zijn.

M'n punt is dat zo'n Ikea pan met anti-aanbak laag toch wel begint te degraderen als je de 200 aan tikt.
En als je 200 graden bereikt dan is 250 graden best dichtbij (op gas). Daarna kan je de pan imho weggooien.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
bvk schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:13:
[...]

Omdat dat moet? Plaatstaal is niet te gebruiken zonder het in te branden, althans, als je wilt dat er ook nog eten uit de pan komt in plaats van alleen maar vastplakt aan je pan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Zebby schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:51:
[...]

Omdat dat moet? Plaatstaal is niet te gebruiken zonder het in te branden, althans, als je wilt dat er ook nog eten uit de pan komt in plaats van alleen maar vastplakt aan je pan.
Bij een plaatstalen koekenpan/sauteerpan is dat inderdaad nodig omdat je stukje vlees, ei of pannenkoek stil ligt en dan aanbakt.

Als je gaat wokken (roerbakken) echter hou je al het voedsel constant in beweging met je spaan/spatel en krijgt het geen kans om aan te bakken. De laag ontstaat evengoed wel op de langere termijn, maar van te voren inbranden is voor een wok dus in principe helemaal niet nodig.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Aziaten wokken met een glas olie, dat helpt ook wel. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
bvk schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:58:
[...]

Bij een plaatstalen koekenpan/sauteerpan is dat inderdaad nodig omdat je stukje vlees, ei of pannenkoek stil ligt en dan aanbakt.

Als je gaat wokken (roerbakken) echter hou je al het voedsel constant in beweging met je spaan/spatel en krijgt het geen kans om aan te bakken. De laag ontstaat evengoed wel op de langere termijn, maar van te voren inbranden is voor een wok dus in principe helemaal niet nodig.
Naast het plakken is er natuurlijk ook nog de factor roest. Ze zeggen zelf in ieder geval in 't boekje dat je de pan voor gebruik eerst moet wassen om de laag wax eraf te halen, en daarna moet inbranden enerzijds voor de anti-stick, maar ook dat de pan niet wegroest in je la.

In de praktijk, zeker als amateur met een gasfornuis zonder echt grote brander is dat helaas geen realiteit. Zeker met de kip dijen die er vanavond ingaan vanuit de vriezer, die plakt al vast voordat het de pan aanraakt 8)
Alle andere wokpannen zoals hierboven genoemd van plaatstaal zijn toch ook al vaak af fabriek ingebrand, die dunne dingen die je bij de toko koopt?
Het kan in ieder geval geen kwaad, dus ik heb het gedaan, maar ben dus nog niet helemaal uit over waar ik fout ben gegaan dat het nog loslaat. Misschien na mijn mislukte eerste poging eerst weer even goed moeten schrobben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Zebby schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:19:
[...]

Naast het plakken is er natuurlijk ook nog de factor roest. Ze zeggen zelf in ieder geval in 't boekje dat je de pan voor gebruik eerst moet wassen om de laag wax eraf te halen, en daarna moet inbranden enerzijds voor de anti-stick, maar ook dat de pan niet wegroest in je la.

In de praktijk, zeker als amateur met een gasfornuis zonder echt grote brander is dat helaas geen realiteit. Zeker met de kip dijen die er vanavond ingaan vanuit de vriezer, die plakt al vast voordat het de pan aanraakt 8)
Alle andere wokpannen zoals hierboven genoemd van plaatstaal zijn toch ook al vaak af fabriek ingebrand, die dunne dingen die je bij de toko koopt?
Het kan in ieder geval geen kwaad, dus ik heb het gedaan, maar ben dus nog niet helemaal uit over waar ik fout ben gegaan dat het nog loslaat. Misschien na mijn mislukte eerste poging eerst weer even goed moeten schrobben.
Ik heb het inderdaad over een standaard Chinese wok van de toko, niet van te voren ingebrand en ook geen waslaag. Wel uiteraard eerst afgewassen voor gebruik ;)

Om roest te voorkomen na gebruik insmeren met wat olie doe ik ook, dat is logisch denk ik eigenlijk. En natuurlijk kan het geen kwaad om (opnieuw) in te branden, maar als je in het begin gewoon wat meer olie gebruikt loop je ook al minder risico op aanbranden.

Maar als je die kipdij gaat maken, laat je die dan stil liggen (heel) of ga je die wokken (in blokjes gesneden)?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Onze nieuwe keuken gaat bijna geleverd worden.
Bij een nieuwe keuken horen nieuwe pannen; gas>inductie
Daarnaast is het huidige assortiment een bij elkaar geraapt zooitje van wisselende kwaliteit.
Van studententijd koekenpan tot een le cruiset braadpan.

Zowel m'n vriendin en in staan graag in de keuken en hebben wel een redelijk niveau, maar ik zou ons ook niet als zeer gevorderd omschrijven.
We zijn niet bang om nieuwe dingen en gerechten te proberen.
Daarom willen we nu wel investeren in een goed set pannen.

Onlangs ben ik bij een kookwinkel binnengestapt om mij te laten adviseren.
Hier kwamen merken als Fissler en Cristel als absolute toppers naar boven met vlak daarachter Deyemere.
BK pannen hadden ze ook in het assortiement, maar meer in een hoekje en bij de vraag hoe het in vergelijking staat qua kwaliteit was dit een non starter. Beetje Lada vs. Audi verhaal aldus verkoper.

Wel had hij een set staan van Spring. Aldus hem zou dit een bekend merk moeten zijn, maar mij zegt het niet zoveel.
Wat prijs zit het tussen bovengenoemd en DK in maar zou het wat kwaliteit goed meekomen met de toppers.
Het betreft het Spring Finesse pannenset.
Wat verhaal betreft spreekt het wel aan. De 5 laags bodem en kwaliteit.
De prijs is wat hoger dan we oorspronkelijk voor ogen hadden, gezien er ook nog een RVS en anti aanbak koekenpan bij mag.

Het valt me op dat hier in dit topic nauwelijks iets staat over Spring.
Zijn hier mensen bekend met Spring?
Ben ik een beetje in de goede richting geadviseerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
bvk schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

Ik heb het inderdaad over een standaard Chinese wok van de toko, niet van te voren ingebrand en ook geen waslaag. Wel uiteraard eerst afgewassen voor gebruik ;)

Om roest te voorkomen na gebruik insmeren met wat olie doe ik ook, dat is logisch denk ik eigenlijk. En natuurlijk kan het geen kwaad om (opnieuw) in te branden, maar als je in het begin gewoon wat meer olie gebruikt loop je ook al minder risico op aanbranden.

Maar als je die kipdij gaat maken, laat je die dan stil liggen (heel) of ga je die wokken (in blokjes gesneden)?
Het is in blokjes, maar gezien het uit de diepvries komt dus erg nat. Meestal laat ik 't dan bruinen dat het makkelijk loskomt ipv actief wokken. Vind dat erg lastig goed te doen met niveau gasbrander van een standaard fornuis, zelfs met goed voorverwarmen. Moet je echt heel klein snijden en in heel kleine hoeveelheden doen dat de temperatuur niet te veel daalt. Dat doe ik wel als ik weer vers spul erin ga gooien.
Flix20 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:41:
Onze nieuwe keuken gaat bijna geleverd worden.
Bij een nieuwe keuken horen nieuwe pannen; gas>inductie
Daarnaast is het huidige assortiment een bij elkaar geraapt zooitje van wisselende kwaliteit.
Van studententijd koekenpan tot een le cruiset braadpan.

Zowel m'n vriendin en in staan graag in de keuken en hebben wel een redelijk niveau, maar ik zou ons ook niet als zeer gevorderd omschrijven.
We zijn niet bang om nieuwe dingen en gerechten te proberen.
Daarom willen we nu wel investeren in een goed set pannen.

Onlangs ben ik bij een kookwinkel binnengestapt om mij te laten adviseren.
Hier kwamen merken als Fissler en Cristel als absolute toppers naar boven met vlak daarachter Deyemere.
BK pannen hadden ze ook in het assortiement, maar meer in een hoekje en bij de vraag hoe het in vergelijking staat qua kwaliteit was dit een non starter. Beetje Lada vs. Audi verhaal aldus verkoper.

Wel had hij een set staan van Spring. Aldus hem zou dit een bekend merk moeten zijn, maar mij zegt het niet zoveel.
Wat prijs zit het tussen bovengenoemd en DK in maar zou het wat kwaliteit goed meekomen met de toppers.
Het betreft het Spring Finesse pannenset.
Wat verhaal betreft spreekt het wel aan. De 5 laags bodem en kwaliteit.
De prijs is wat hoger dan we oorspronkelijk voor ogen hadden, gezien er ook nog een RVS en anti aanbak koekenpan bij mag.

Ook dure merken hebben minder goede pannen. Ik heb 2 Fissler RVS overgenomen van mijn ouders, maar die gebruiken gewoon de "plomp een dikke plaat eronder" ipv netjes goede gelaagdheid aan te brengen.

BK is verre van slecht, maar verkoopt geen echte high-end spullen. Ik zie het meer als Volkswagen, waarbij een Le Creuset dan niveau Mercedes E klasse is, en je meer de handgemaakte kant op gaat voor je echte Bugatti. En dan kost een mini sauspannetje opeens honderden tot duizenden euro's 8)

Je koopt hier echter gewoon potten, dus ik vraag me af of je daar de kwaliteit echt gaat merken. Wat ben je van plan ermee te doen? Met uitzondering van de sauspan gebruik ik die andere om pasta/rijst/aardappelen/groenten etc in de koken. Waarom zou je daar 't beste van het beste voor willen hebben? Maakt het dan echt uit dat je misschien wat hot spots hebt in de bodem?

Geef dat geld liever uit aan je "speciale" pannen, i.e. sauspan (koper), RVS koekenpan, gietijzeren pan/plaat, gietijzeren "Dutch Oven" et cetera. Althans, dat is mijn mening, als je geld over hebt kun je natuurlijk alles high-end kopen.

Specifiek voor deze is een glazen deksel niet altijd een plus, blijft niet mooi over de jaren heen, en ik mis iets aan handigheid als je wilt afgieten. Kan op die foto ook niet zien hoe de hendels bevestigd zijn, ben zelf voorstander van schroef, dan kun je dat in ieder geval nog vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
@Flix20 Ik heb nog nooit van Spring gehoord, maar dat zegt natuurlijk niets. Wel dat er bij Oldenhof nog geen enkele review staat. Die winkel waar je was, was dat ook Oldenhof?

Het klinkt voor mij namelijk als een verkooppraatje, ze verdienen hier meer aan dan aan een BK set. Enorme prijs voor iets wat niet anders doet dan water aan de kook brengen voor je aardappelen, pasta of broccoli....

Ik zou lekker voor die BK set gaan, dat is wel een gerenommeerd en bekend merk waar je aardappelen net zo goed gaar in worden.

@Zebby Helder, succes ermee dan! En als die kipdij vanavond niet goed gaat kan je altijd nog opnieuw inbranden. Je pan dan schrobben kan natuurlijk, maar azijn een nachtje laten staan doet ook wonderen.

Qua kookpannen zijn we het eens geloof ik ;)

[ Voor 19% gewijzigd door bvk op 22-10-2020 15:08 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
@Zebby @bvk Dat is ook een beetje wat ik me dus afvraag.
In hoeverre gaat een 7 laags pan van €300 het beter doen dan een 3 laags pan van €50 om maar even een dwarsstraat te noemen.
Waarin merk je dat verschil aan kwaliteit?
Het is vast niet zo dat inderdaad je piepers of pasta ineens 30% sneller klaar zijn.... Toch?

En wat betreft de glazen deksel, dat is ook zeker geen primaire keuze voor mij.
Liever niet zelfs. Zodra je water kookt beslaat het toch lijkt me.

Wat winkel betreft probeer ik altijd wel in het midden te laten om iemand niet onnodig zwart te maken, maar je gok is vrij accuraat.

Zelf had ik al een beetje in gedachte om richting een BK Conical+ set te gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Flix20 op 22-10-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Flix20 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:50:
In hoeverre gaat een 7 laags pan van €300 het beter doen dan een 3 laags pan van €50 om maar even een dwarsstraat te noemen.
Het is vast niet zo dat inderdaad je piepers of pasta ineens 30% sneller klaar zijn.... Toch?

Wat winkel betreft probeer ik altijd wel in het midden te laten om iemand niet onnodig zwart te maken, maar je gok is vrij accuraat.

Ik heb zelf ook een BK set, ooit bij de Makro gehaald, met speciale deksels die je kunt draaien om te locken en afgieten. Verassend handig, aanrader. Zoiets > https://www.kookwinkel.nl...an-met-deksel-o-16-cm-rvs
Tenzij je altijd alles afgiet in een vergiet, dan heb je er niks aan natuurlijk :+

Enige wat ik nu merk is dat ik een la vol potten heb, en er eigenlijk maar 3 gebruik. Een grotere voor bijvoorbeeld andijvie, een middenmaat voor de meeste dingen (aardappels, pasta, rijst, groente), en een kleine voor saus of knakworst. En dan heb ik er nog 3-4 staan.
Heb je dus wel een set van 5 nodig? Zou ik nu voor mezelf shoppen dan zou ik er dus 3 nemen, en een heule grote voor soep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik mis mauviel nog in het rijtje met goede pannen. Mooi spul maar tikkie arbeidsintensief als je koper neemt. Als je net als ik merkgeil bent wil je die ooit :+

Volgens mij is spring trouwens gewoon prima.

Ik brand mijn rvs wok in, heb immers niet genoeg vermogen om de pan warm te houden, zelfs bij kleine producten. Continu rondscheppen kan maar doe ik dus wat minder... Heeft toch niet super veel zin.

Wellicht toch maar eens een wadjan kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 22-10-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Flix20 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:50:

bij een kookpot vol water maakt het weinig uit.
Als ik echter een paar steaks uit de sous vide haal en snel wil aanzetten in de pan voor korstje/maillard reactie maakt het wel uit.
Gietijzer of goede dikke alu/inox pan (bv. 7-laags demeyere) verdelen de warmte heel goed. De laatste kan achteraf ook makkelijk in de vaatwasser. Eerste is een stuk goedkoper.
Als je dan iets dun neemt heb je geen gelijk verdeelde warmte. Daarnaast koelt de pan enorm af als je het vlees erin legt, wat je niet wil als je enkel de buitenste rand wil bruinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
cedrix5 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:39:
[...]

Als ik echter een paar steaks uit de sous vide haal en snel wil aanzetten in de pan voor korstje/maillard reactie maakt het wel uit.
Gietijzer of goede dikke alu/inox pan (bv. 7-laags demeyere) verdelen de warmte heel goed. De laatste kan achteraf ook makkelijk in de vaatwasser. Eerste is een stuk goedkoper.
Als je dan iets dun neemt heb je geen gelijk verdeelde warmte. Daarnaast koelt de pan enorm af als je het vlees erin legt, wat je niet wil als je enkel de buitenste rand wil bruinen.
Maar dan hebben we het over koekenpannen.
Daar moet ik me nog in gaan verdiepen waar ik heen wil.
Bovenstaand ging voornamelijk over kookpannen.

Wat koekenpannen betreft wil ik naar een kwalitatief goede RVS voor het betere bak werk en een goede anti aanbaklaag pan voor de snelle hap.
Daarnaast heb ik dus een braadpan van La creuset en wil ik nog een grilplaat welke op de fles zone kan.
Mochten er nog koekenpannen zijn welke de aandacht verdienen hou ik me graag aanbevolen wat tips betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
cedrix5 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:39:
[...]

Ik heb een cheapass gietijzeren grillpan (6 of 7€ bij amazonbasics in de aanbieding,), dat grillt voor steaks veel beter dan de Demeyere grillpan die ernaast staan.
Dat gietijzeren ding heb ik eigenlijk voor de BBQ gekocht (als goedkope ragpan) maar ik pak die RVS Demeyere nooit. Spul bakt altijd aan in die grillpan, en het RVS verkleurt lelijk. Ja ik werk op hoge temperatuur zonder vet, maar dat is redelijk inherent aan een grillpan wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Flix20 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:45:
[...]

Maar dan hebben we het over koekenpannen.
Daar moet ik me nog in gaan verdiepen waar ik heen wil.
Bovenstaand ging voornamelijk over kookpannen.

Wat koekenpannen betreft wil ik naar een kwalitatief goede RVS voor het betere bak werk en een goede anti aanbaklaag pan voor de snelle hap.
Daarnaast heb ik dus een braadpan van La creuset en wil ik nog een grilplaat welke op de fles zone kan.
Mochten er nog koekenpannen zijn welke de aandacht verdienen hou ik me graag aanbevolen wat tips betreft!
Hier een combi van Demeyere en deBuyer. Fijne combinatie, alleen geen teflon. beide zo hun eigen inzetscenarios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Nu online
Boudewijn schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:51:
[...]

Ik heb een cheapass gietijzeren grillpan (6 of 7€ bij amazonbasics in de aanbieding,), dat grillt voor steaks veel beter dan de Demeyere grillpan die ernaast staan.
Dat gietijzeren ding heb ik eigenlijk voor de BBQ gekocht (als goedkope ragpan) maar ik pak die RVS Demeyere nooit. Spul bakt altijd aan in die grillpan, en het RVS verkleurt lelijk. Ja ik werk op hoge temperatuur zonder vet, maar dat is redelijk inherent aan een grillpan wmb.
Ja gietijzer is ook super qua warmte eigenschappen. Alleen het is heel zwaar en zonder enamel laag opletten met roest.
Mijn moeder heeft een gietijzeren wok, ik heb een Demeyere. Vind die veel fijner, makkelijker op te pakken (met 1 hand desnoods, lange steel). Is een beetje voorkeur. Als je je gietijzer inbrandt en nooit in vaatwasser stopt heeft het ook veel betere antikleef. Bij rvs moet je goed zijn met je temperaturen om te voorkomen dat het een bende wordt met aangebakken stukjes.

Kookpotten koop ik van ikea 365, simpel, prima. Alleen nooit duurder getest dus misschien mis ik wat. Heb ook een gietijzeren dutch oven van le Creuset die veel gebruikt wordt voor bv pasta carbonara (blijft lang warm voor je eidooier emulsie goed te krijgen) of stoof gerechten.

[ Voor 11% gewijzigd door cedrix5 op 22-10-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10

ST10©DE

Dus.............

Flix20 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:41:
we oorspronkelijk voor ogen hadden, gezien er ook nog een RVS en anti aanbak koekenpan bij mag.

In Duitsland zie je het regelmatig. Zijn gewoon kwaliteitspotten, niks mis mee. Ook met meerdere lagen te verkijgen als ik me niet vergis en niet alleen enkelwandig.http://www.spring.ch

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
cedrix5 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:57:
[...]

Ja gietijzer is ook super qua warmte eigenschappen. Alleen het is heel zwaar en zonder enamel laag opletten met roest.
Mijn moeder heeft een gietijzeren wok, ik heb een Demeyere. Vind die veel fijner, makkelijker op te pakken (met 1 hand desnoods, lange steel). Is een beetje voorkeur. Als je je gietijzer inbrandt en nooit in vaatwasser stopt heeft het ook veel betere antikleef. Bij rvs moet je goed zijn met je temperaturen om te voorkomen dat het een bende wordt met aangebakken stukjes.

Kookpotten koop ik van ikea 365, simpel, prima. Alleen nooit duurder getest dus misschien mis ik wat. Heb ook een gietijzeren dutch oven van le Creuset die veel gebruikt wordt voor bv pasta carbonara (blijft lang warm voor je eidooier emulsie goed te krijgen) of stoof gerechten.
Begin er nu niet over aub. Nu moest ik weer net een gietijzeren koekenpan bestellen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Zebby schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:00:
[...]

Ook dure merken hebben minder goede pannen. Ik heb 2 Fissler RVS overgenomen van mijn ouders, maar die gebruiken gewoon de "plomp een dikke plaat eronder" ipv netjes goede gelaagdheid aan te brengen.

BK is verre van slecht, maar verkoopt geen echte high-end spullen. Ik zie het meer als Volkswagen, waarbij een Le Creuset dan niveau Mercedes E klasse is, en je meer de handgemaakte kant op gaat voor je echte Bugatti. En dan kost een mini sauspannetje opeens honderden tot duizenden euro's 8)

Je koopt hier echter gewoon potten, dus ik vraag me af of je daar de kwaliteit echt gaat merken. Wat ben je van plan ermee te doen? Met uitzondering van de sauspan gebruik ik die andere om pasta/rijst/aardappelen/groenten etc in de koken. Waarom zou je daar 't beste van het beste voor willen hebben? Maakt het dan echt uit dat je misschien wat hot spots hebt in de bodem?

Geef dat geld liever uit aan je "speciale" pannen, i.e. sauspan (koper), RVS koekenpan, gietijzeren pan/plaat, gietijzeren "Dutch Oven" et cetera. Althans, dat is mijn mening, als je geld over hebt kun je natuurlijk alles high-end kopen.

Specifiek voor deze is een glazen deksel niet altijd een plus, blijft niet mooi over de jaren heen, en ik mis iets aan handigheid als je wilt afgieten. Kan op die foto ook niet zien hoe de hendels bevestigd zijn, ben zelf voorstander van schroef, dan kun je dat in ieder geval nog vervangen.
Voor een normale kookpan waarin je dingen in het water kookt maakt het niet uit dat het geen gelaagd RVS is met een alu kern helemaal tot aan de rand. Dat is voor de geleiding, maar als er toch al water in de pan zit dan doet dat toch al het werk en heb je er zo goed als niks aan. Zo'n disc eronder lijkt me in zo'n geval niet onderdoen voor een duurdere "all clad" pan. Dat is bij een koekenpan of (conische) sauteerpan natuurlijk heel anders. Maar dat zeg je zelf eigenlijk ook al.

Zelf heb ik ook gewoon voor een nette prijs een paar BK potjes gekocht. Een kleine met een steel, een middelgrote en een grote. Het enige waar ik naar gekeken heb is dat het wel RVS (behalve evt de kern van de bodem) ivm de degelijkheid. Geen kaal alu ofzo. Glazen deksels erbij, maar die gaan al heel lang prima mee en gaan regelmatig in de vaatwasser.

Verder zie ik niet heel veel mogelijkheden tot differentiatie. Zou inderdaad mijn geld elders spenderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
cedrix5 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:57:
[...]

Juist voor wokken lijkt me gietijzer best wel onhandig. Niet alleen qua gewicht maar juist ook qua wamte-eigenschappen. In het bijzonder de grote hitte-buffer die zo'n ding heeft vanwege de dichtheid en de massa. Zo'n wok wordt overal gloeiend heet (als je maar lang genoeg wacht) en koelt van z'n levensdagen niet af. Terwijl je over het algemeen in een wok juist een directere warmte-afgifte wilt hebben, zodat je leuk met temperatuur kunt spelen. Dat kan met gietijzer niet; daar is het veel te langzaam voor. Niet voor niets zijn al die Aziatische woks van dun plaatstaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Wok en Wadjan zijn echt twee verschillende pannen al lijken ze in vorm overeen te komen.
Maar echt heel verschillend in materiaal en gebruik (wok = dus dus heet om te bakken/frituren en Wadjan is zwaar en dik om in te smoren, een soort Aziatische braadpan.)

Dit komt steeds voorbij dus wellicht moeten we de startpost daarop verduidelijken.
Net zoals het inbranden van pannen.

of een poll starten of er sowieso iemand is die nog een topic start leest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
franssie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 00:01:
Wok en Wadjan zijn echt twee verschillende pannen al lijken ze in vorm overeen te komen.
Maar echt heel verschillend in materiaal en gebruik (wok = dus dus heet om te bakken/frituren en Wadjan is zwaar en dik om in te smoren, een soort Aziatische braadpan.)

Dit komt steeds voorbij dus wellicht moeten we de startpost daarop verduidelijken.

Ik wil wel helpen.

Een wadjan is wellicht handig in mijn geval omdat ik geen degelijke wokbrander heb en ook niet ga krijgen. Mijn idee is om de wadjan echt serieus heet te stoken zodat hij goed op temperatuur is, en zijn thermische capaciteit kan gebruiken om een soort van wanna-be roerbakbereiding te doen. Mijn gasbrander is niet in staat de wok op temperatuur te houden zodra ik er producten in gooi. Een wadjan is makkelijker op temperatuur te houden omdat hij die thermische capaciteit heeft. Dat het opwarmen wat langer duurt vind ik dan weer niet zo erg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter

Een wok of een wadjang hebben inderdaad verschillende eigenschappen en functies. Waar een wok doorgaans van plaatstaal is met een steel, is een wadjang dan weer van gietijzer met handvaten.

Frituren kan in beiden, maar voor een stoofgerecht is een wadjang beter geschikt en voor een "a la minute" gerecht gebruik je liever een wok.

Ik wil ook best meehelpen aan de TS, als deze tenminste gelezen wordt.

Poll: Lees jij de topicstart als je een bepaalde pan zoekt?
Ja
Nee
Soms
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403053&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bvk schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 00:49:
[...]

Ik wil ook best meehelpen aan de TS, als deze tenminste gelezen wordt.

Poll: Lees jij de topicstart als je een bepaalde pan zoekt?
Breek me de bek niet open... :X

Er is de laatste jaren (!) al zoveel kennis neergepend en vergaard in dit topic. En toch zie je dezelfde (soort) vragen keer op keer weer langskomen. Terwijl het met enige inspanning (zoek en gij zult vinden) toch vaak al gedocumenteerd is/was.
dat gezegd hebbende, dat is niet uniek voor slechts dit pannentopic ;)

Heb zelf ook al de nodige ervaringen gedeeld. Gewoon omdat koken en pannen (het juiste gereedschap) me aan het hart gaat. En dat vind ik ook leuk om te doen. Maar op een gegeven moment wordt het herhalen niet zo leuk meer. :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Ik ben nu eigenlijk aan het azen op een gietijzeren plaat, lijkt me fantastisch. Gewoon over 2 pitten heen leggen en nooit meer weghalen, waarom heb je nog pannen nodig? Vis, vlees, aardappels, flikker er allemaal op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Zebby schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:15:
Ik ben nu eigenlijk aan het azen op een gietijzeren plaat, lijkt me fantastisch. Gewoon over 2 pitten heen leggen en nooit meer weghalen, waarom heb je nog pannen nodig? Vis, vlees, aardappels, flikker er allemaal op!
Hier ook.
Nieuwe kookplaat met flexzone gaat hier uiterst geschikt voor zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Zebby Wow; fantastisch plan... Lijkt me lekker handig... :+

Met alle zooi die er afvalt, afdruipt. Nog afgezien van het schoonmaken er rond omheen. Het gespetter in rondte. Heerlijk.
Misschien leuk voor in de tuin, maar in de keuken? ;w

ehtweak is aan het bedenken hoe 'ie dan b.v. stamppot moet maken. Of risotto, of jam kan inkoken. Of een bouillon kan trekken, een sausje moet maken... Ik bedoel maar. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
ehtweak schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:23:
@Zebby Wow; fantastisch plan... Lijkt me lekker handig... :+

Met alle zooi die er afvalt, afdruipt. Nog afgezien van het schoonmaken er rond omheen. Het gespetter in rondte. Heerlijk.
Misschien leuk voor in de tuin, maar in de keuken? ;w

ehtweak is aan het bedenken hoe 'ie dan b.v. stamppot moet maken. Of risotto, of jam kan inkoken. Of een bouillon kan trekken, een sausje moet maken... Ik bedoel maar. ;)
Je hebt uiteraard nog je potten e.d., maar voor aardappels/vlees/spekjes en weet ik 't wat kan dat prima. Spetters heb je ook met je koekenpan, dingen die vallen ook (al dan niet minder), mag hopen dat 't het er niet vanaf loopt tenzij je 100ml olie erbij gooit :D
Zoiets: https://www.meesterslijpe...lacklock-bakplaat-51-25cm

[ Voor 4% gewijzigd door Zebby op 23-10-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Nu online
Zebby schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:15:
Vanaf begin volgend jaar is de nieuwe keuken er, met ook zo'n kookplaat. Ben ook op zoek naar iets als dit. Alleen nog niet uit wat precies:
  • Enkel plancha/vlak of enkel grill (gietijzeren plaat)
  • dubbelzijdig met ribbels/vlak boven/onder (gietijzeren plaat)
  • Demeyere teppan yaki (RVS ipv gietijzer, lekker in vaatwasser)
  • Of een le creuset/staub geëmailleerde gietijzeren grillpan, rechthoekig
Ik heb iets nodig dat goed werkt om (grotere of meerdere) stukken vlees dicht te schroeien na sous vide. Dat spat altijd als een malle naar mijn ervaring. Voor pannenkoeken kan het ook heel fijn zijn (een vlakke). Ik maak altijd kleintjes uit een Isi siphon, dus dan kan je er 2 tegelijk maken.
Als ik blokjes zalm heb gewenteld in sesamzaad is het ook makkelijker om overal bij te kunnen om ze te keren versus de opstaande rand van de pan die dat moeilijker maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
cedrix5 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:09:
[...]

Vanaf begin volgend jaar is de nieuwe keuken er, met ook zo'n kookplaat. Ben ook op zoek naar iets als dit. Alleen nog niet uit wat precies:
  • Enkel plancha/vlak of enkel grill (gietijzeren plaat)
  • dubbelzijdig met ribbels/vlak boven/onder (gietijzeren plaat)
  • Demeyere teppan yaki (RVS ipv gietijzer, lekker in vaatwasser)
  • Of een le creuset/staub geëmailleerde gietijzeren grillpan, rechthoekig
Ik heb iets nodig dat goed werkt om (grotere of meerdere) stukken vlees dicht te schroeien na sous vide. Dat spat altijd als een malle naar mijn ervaring. Voor pannenkoeken kan het ook heel fijn zijn (een vlakke). Ik maak altijd kleintjes uit een Isi siphon, dus dan kan je er 2 tegelijk maken.
Als ik blokjes zalm heb gewenteld in sesamzaad is het ook makkelijker om overal bij te kunnen om ze te keren versus de opstaande rand van de pan die dat moeilijker maakt.
Sousvide is inderdaad waar ik ook vaak nog een RVS pan pak voor het schroeien, werkt vaak toch iets lekkerder dan gietijzer, maar beide zijn prima. Goed drogen, zover mogelijk, water is the enemy of browning zeggen ze altijd.

Ik ben tegen de ribbeltjes, dat voegt niks toe. Vaak zijn ze veel te ondiep om het vet weg te laten lopen, en de "grill marks" geven geen smaak zoals op de bbq, want daar komt de smaak van de kolen niet het grill rooster. En het vet druppelt daar weg.

Mijn mening is dus gewoon plat, dat schroeit ook 't beste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ehm, de "ribbeltjes" van mijn Creuset gietijzeren grillpan zijn 4.3mm hoog en functioneren prima.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Zebby schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:30:
[...]

Je hebt uiteraard nog je potten e.d., maar voor aardappels/vlees/spekjes en weet ik 't wat kan dat prima. Spetters heb je ook met je koekenpan, dingen die vallen ook (al dan niet minder), mag hopen dat 't het er niet vanaf loopt tenzij je 100ml olie erbij gooit :D
Zoiets: https://www.meesterslijpe...lacklock-bakplaat-51-25cm
Bedenk wel even dat je op een koekenpan of braadpan vrij makkelijk een deksel kunt doen. Als ik per ongeluk weer eens een pakje spetterboter heb kan dat wellicht culinair suboptimaal zijn maar qua schoonmaken is dat best een goede keuze ;).

De baasvrouw speelt dan ook wel een beetje een rol :+

Ik vind ribbels wel fijn want als je echt lomp grillt bakt het ietsje aan, alleen op de ribbels en krijg je je steak nog relatief netjes van je grillpan af. Zou mij natuurlijk nooit gebeuren :z

Vwb een demeyere in de vaatwasser... you sure? Het schijnt te mogen (net als Riedel glaswerk en Global messen) maar ik zou het nooit doen (net als Riedel glaswerk en Global messen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Nu online
Sousvide is inderdaad waar ik ook vaak nog een RVS pan pak voor het schroeien, werkt vaak toch iets lekkerder dan gietijzer, maar beide zijn prima. Goed drogen, zover mogelijk, water is the enemy of browning zeggen ze altijd.
Ja goed drogen is kritiek inderdaad. Plaatstaal van le buyer vond ik ook altijd heel goed, veel betere antikleef dan RVS. Alleen veel gedoe met schoonmaken achteraf en oliën tegen roest. Goeie RVS pan kost vijf keer zoveel, maar is net dat beetje handiger met schoonmaken (vaatwasser 8) ) en roestvrij blijven.
Boudewijn schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:53:
[...]

Vwb een demeyere in de vaatwasser... you sure? Het schijnt te mogen (net als Riedel glaswerk en Global messen) maar ik zou het nooit doen (net als Riedel glaswerk en Global messen).
Het hangt af van je reeks. Je hebt er met volledig dicht gelegde rand waardoor er geen aluminium deeltjes aan de buitenkant zitten. Aluminium oxideert in de vaatwasser, door er inox omheen te doen voorkom je dit probleem. Alu is nodig voor de warmtegeleiding, dat is veel minder goed bij inox.
Global messen overleven prima in de vaatwasser, alleen gaan zo wel sneller bot worden. Heb het verschil niet getest, maar ik was mijn G2 altijd met de hand gezien het zo makkelijk gaat en slijpen met wetstenen ook een serieuze klus is die ik graag zo min mogelijk doe.

Vooral met grote/vetttige/zware pannen vind ik het fijn ze direct in de vaatwasser te duwen na gebruik. Scheelt veel plek en afwassen vind ik maar gedoe met de hand. Doe het met mijn creuset pot ook. De email blijft perfect, alleen soms ben ik bang voor roestplekjes bovenaan waar de deksel de pot raakt. Het gietijzer is daar niet beschermd denk ik. Dat is ook een gevalletje: "het kan, maar fabrikant raadt het af".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Boudewijn schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:53:
[...]

Bedenk wel even dat je op een koekenpan of braadpan vrij makkelijk een deksel kunt doen. Als ik per ongeluk weer eens een pakje spetterboter heb kan dat wellicht culinair suboptimaal zijn maar qua schoonmaken is dat best een goede keuze ;).

De baasvrouw speelt dan ook wel een beetje een rol :+

Ik vind ribbels wel fijn want als je echt lomp grillt bakt het ietsje aan, alleen op de ribbels en krijg je je steak nog relatief netjes van je grillpan af. Zou mij natuurlijk nooit gebeuren :z

Ah dat doe ik eigenlijk echt heel zelden, alleen bij hele dikken stukken vlees waar ik 't gas net even te hoog had staan. Van die rolletjes, of iets van slavinken, hele dikke kippenpoten. Ik heb ook zo'n anti-spetter ding, maar als het echt tekeer gaat doet dat helaas ook niks. Ik snap je punt wel hoor, je levert een stuk gemak in en wint een ander stuk gemak.

Ik doe zelf nooit mijn bakpannen of koksmessen in de vaatwasser. Die ene pan/mes afwassen kan d'r wel bij. Gebruik nu nog zo'n simpel plastic doorhaal ding voor het scherpen, whetstones (iig 1 1000) staan op de verlanglijst :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• HarmoniousVibe

Ik heb de TS wel gelezen toen ik voor het eerst dit topic vond. Ik wil eventueel ook wel meehelpen. Anders vast een paar observaties:

- Dat PTFE / Teflon niet meer verkocht mag worden klopt natuurlijk niet. Er mag enkel geen PFOA meer in/bij gebruikt worden.

- Thermolon is gewoon de merknaam van Tefal voor een keramische coating, als min of meer omschreven staat onder "keramiek". Net als Teflon dat is voor PTFE. Dus die 2 koppen mogen worden samengevoegd.

- Ook zou ik onderscheid maken tussen coatings en materiaal. Je hebt namelijk keramische koekenpannen, wat inderdaad gewoon normale anti-aanbak-koekenpannen zijn van alu, maar dan in plaats van PTFE zit er een gladde keramische laag op. Dan kun je meteen duidelijk maken dat eigenlijk alle pannen, behalve gietijzer en plaatstaal van alu zijn, dan wel aluminium in de kern of minstens in/onder de bodem hebben liggen, puur vanwege de goede warmtegeleiding van alu.

- Je hebt namelijk ook "pannen" die helemaal van keramiek zijn, bijvoorbeeld een ovenschaal of een (meer in het straatje van dit topic) een tajine.

- Ik zou het sowieso duidelijk maken dat er maar 2 (semi-)permanente types anti-aanbaklagen bestaan: PTFE of keramisch. Als die er niet opzitten, dan heb je dus simpelweg geen anti-aanbaklag, cq. moet je die er zelf opbranden (plaatstaal / gietijzer)

- In de OP lijkt het alsof hard-geanodiseerd alu ook een soort anti-aanbaklaag is/oplevert, maar dat is het dus niet. In > 95% van de gevallen zit daar dan ook gewoon PTFE opgesmeerd (of soms een keramische laag). Het is hooguit een beschermende laag. Net als emaille. Het is geen anti-aanbaklaag. Hard-anodised aluminium pannen zonder coating worden nagenoeg niet verkocht, voor zover ik weet. Dan kun je namelijk net zo goed voor een RVS-pan met aluminium-kern gaan.

- Fabrikanten doen massaal hun uiterste best om het te laten lijken alsof er geen PTFE op hun anti-aanbakpannen zit, ook al is dat wel zo. Daarvoor worden allerlei spannend klinkende marketingtermen gebruikt zoals diamand, titanium, plasma, graniet, en dat soort onzin. Dit geldt dus ook voor hard anodised aluminium, zoals Le Creuset Les Forgées en de Alu Pro van Demeyere.

- Ik zou voor wat betreft hitte-management (om het zo maar even te noemen) onderscheid maken tussen geleiding enerzijds, en hittecapaciteit anderzijds. Zo wordt bijvoorbeeld vaak gezegd dat de hittegeleiding van gietijzer heel goed is, maar dit klopt voor geen meter en is juist heel slecht. Het is zo dat gietijzer puur vanwege de dichtheid, dikte (dus puur massa) heel veel thermische capaciteit heeft. Alu heeft dat veel minder, maar geleidt wel echt vele malen beter. RVS hangt er een beetje tussenin.

- Voor RVS zou het nuttig kunnen zijn het verschil te duiden tussen RVS-pannen met alleen een aluminium plaat onder de pan vs. RVS-pannen waar heel de kern, dus tot tot bovenaan de rand toe van alu is. Dit wordt traditioneel aangeduid als "Tri-ply" (3 lagen), dus een laag alu tussen 2 lagen RVS.

Later zijn er steeds meer lagen aan toegevoegd. Tegenwoordig is 5-ply een beetje de norm heb ik het idee. Maar er zijn ook genoeg pannen met 7 of 9 lagen.

Het varieert per merk of zelfs type pan wat de samenstelling van de lagen zijn. Vaak is één van de doelen van die extra lagen om hem geschikt te maken voor inductie. Dit kan dus géén aluminium zijn, maar ook geen 18/10-edelstaal (het normale staal van RVS-pannen), maar magnetisch 18/0-staal, zonder nikkel. Dit is echter wel weer minder roestbestendig dan echt 18/10-edelstaal, dus wordt er daaronder weer een laag edelstaal onder geplakt, om de onderkant te beschermen.

Dus zo kom je al snel aan heel wat laagjes, maar meer lagen is niet per definitie beter. Voor de warmtegeleiding gaat het puur om de dikte van het alu (soms koper) wat er in totaal in zit. De dikte van het edelstaal bepaalt dan weer grotendeels het gewicht en de stevigheid tegen bijvoorbeeld thermische schokken.

Soms worden er om kosten te besparen ook een Tri-ply pan gemaakt van (van boven naar beneden): edelstaal, aluminium, magnetisch staal. Voornamelijk om hem inductie-geschikt te maken, maar daarmee is de onderkant dus wel wat kwetsbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:19:

- Ook zou ik onderscheid maken tussen coatings en materiaal. Je hebt namelijk keramische koekenpannen, wat inderdaad gewoon normale anti-aanbak-koekenpannen zijn van alu, maar dan in plaats van PTFE zit er een gladde keramische laag op. Dan kun je meteen duidelijk maken dat eigenlijk alle pannen, behalve gietijzer en plaatstaal van alu zijn, dan wel aluminium in de kern of minstens in/onder de bodem hebben liggen, puur vanwege de goede warmtegeleiding van alu.
Goede tekst, mijn plusje meer dan waard.

Warmtecapaciteit versus geleiding is idd iets waar veel mensen mee de fout in gaan. En ik mis iets over oude koperen pannen en tinnenbinnenkanten, en nu RVS binnenkanten.

Ik ben sinds gisteren ook TS dus ga eens wat dichten samen met @franssie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:19:
[...]

- Thermolon is gewoon de merknaam van Tefal voor een keramische coating, als min of meer omschreven staat onder "keramiek". Net als Teflon dat is voor PTFE. Dus die 2 koppen mogen worden samengevoegd.
Thermolon is geen eigendom van Tefal. Er zijn nog een aantal bedrijven die vergelijkbare siliciumdioxide coatings maken onder een andere naam.

Een keramisch gecoate pan valt imho absoluut niet onder dezelfde noemer als een PTFE pan.
- In de OP lijkt het alsof hard-geanodiseerd alu ook een soort anti-aanbaklaag is/oplevert, maar dat is het dus niet. In > 95% van de gevallen zit daar dan ook gewoon PTFE opgesmeerd (of soms een keramische laag). Het is hooguit een beschermende laag. Net als emaille. Het is geen anti-aanbaklaag. Hard-anodised aluminium pannen zonder coating worden nagenoeg niet verkocht, voor zover ik weet. Dan kun je namelijk net zo goed voor een RVS-pan met aluminium-kern gaan.
Die pannen zullen een autograph(2) coating hebben, inderdaad ook een PTFE coating maar duurzamer.
Autograph(2) vereist geanodiseerd alumunium om te hechten, geloof ik.

Die pannen zijn duurder, duurzamer en meer gericht op professioneel gebruik.

--

Emaille is zeker wel een anti-aanbaklaag, je gebruikt er immers in de basis hetzelfde SiO2 voor als de keramisch gecoate pannen.
Fatsoenlijk emaille is ook zeer glad.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ah inderdaad, Thermolon is geen merknaam van Tefal, my bad. Maar het is wel "gewoon" een keramisch coating.

Ik heb trouwens ook niet gezegd dat PTFE hetzelfde is als keramiek. Ik zei alleen dat PTFE en keramiek de enige twee non-stick coatings zijn. Niet dat ze hetzelfde zijn.

Emaille is inderdaad ook keramisch, maar ik dacht dat het uiteindelijk toch andere eigenschappen heeft dan de keramische laag op bijv zo'n Greenpan. Maar goed, dat kan ik mishebben; ik heb zelf, net als de meesten denk ik) alleen emaille in mijn gietijzeren braadpan. Ik ken weinig geëmailleerde koekenpannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

HarmoniousVibe schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:45:
. Ik ken weinig geëmailleerde koekenpannen.
Je ziet ze niet zo vaak, dat klopt.

Maar wat dacht je van 'Omas Emaillepfanne'? :+
https://www.riess.at/product/omas-emailpfanne-20-3/

Dik geëmailleerd en hittebestendig tot 450 graden!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Sinds Greenpan op de markt is zie je ze inderdaad minder. Daarvoor hadden een hoop grote merken er wel een in het assortiment.

Logisch ook, Thermolon is industrialiseerbaar en met een dunne coating SiO2 te hechten op lichte metalen. Zo'n pan is veel goedkoper te maken en te transporteren.

Teflon heeft ook jaren gedomineerd en de magnetronmaaltijdgeneratie heeft geen boodschap aan een zware pan.
Voeg daar de consumptiemaatschappij aan toe en men koopt elk jaar een nieuwe "wegwerppan".

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
ehtweak schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:12:
[...]

Je ziet ze niet zo vaak, dat klopt.

Maar wat dacht je van 'Omas Emaillepfanne'? :+
https://www.riess.at/product/omas-emailpfanne-20-3/

Dik geëmailleerd en hittebestendig tot 450 graden!
Of https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Geëmailleerd plaatstaal en super goedkoop.

Bak ik naar tevredenheid m'n eitjes in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Schweino schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:53:
[...]

Of https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Geëmailleerd plaatstaal en super goedkoop.

Bak ik naar tevredenheid m'n eitjes in.
Wel grappig dat amazon er bij mij een messing borstel bij adviseert - lijkt me dan weer minder handig. Maar ik heb prime dus zal er eens eentje bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Dat is inderdaad geen geld zeg, hoe kunnen ze het doen voor € 12,87 denk ik dan. Is dat geen foutje of zit er ergens een addertje onder het gras?

Specs

Pagina: 1 ... 15 ... 82 Laatste