franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja, dat zal vast wel lukkenfranssie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:10:
Geen idee, eind volgende week ga ik er een ei in bakken.
Maar ik heb een bang vermoeden dat de email laag niet al te slijtvast is en/of gauw afbrokkelt. De neiging om er ook eentje te bestellen is groot, al is het maar uit nieuwsgierigheid.
Of nee, ik blijf toch mijn DeBuyers maar trouw....
:fill(white):strip_exif()/f/image/WaxYMZenlcEkhJ0rLAbjUQbp.png?f=user_large)
De nieuwsgierigheid won
[ Voor 20% gewijzigd door bvk op 25-10-2020 00:51 ]
Zou dit het addertje onder de emaillelaag zijn: " voorzien van een slanke emaille-coating" ?
Komt waarschijnlijk door de vertaling. Maar slank = dun in mijn ogen.
Wel bijzonder dat die pan bij amazon zo goedkoop is.
Als je er op gaat googlen is 'ie bij veel andere aanbieders een stuk duurder.
[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 24-10-2020 23:33 ]
Hoe dan ook voor EUR 13 ga ik het ervaren (eigenlijk schandalig dat Prime dat ik voornamelijk voor de TV series heb).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Er was toen bij de Blokker inderdaad een actie voor de DeBuyer Force Bleu pannen van 2 mm dikte. Ik heb toen een 24, een 28 en een 30 cm gekocht voor resp. 7, 8 en 11 Euro of zo. Die 2 mm is voor een 24 cm pan prima, maar de grotere maten trekken toch een beetje krom. Toch een prima koop geweest.franssie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:41:
Ik denk dat het een speciale goedkope editie is, op typenummers kan ik ze alleen bij Amazon en koopjes sites vinden. Er was toch ook een plaatstaal Blokker editie twee jaar geleden van ipv 3mm maar 2mm staal die het ook best wel goed deden?
Hoe dan ook voor EUR 13 ga ik het ervaren (eigenlijk schandalig dat Prime dat ik voornamelijk voor de TV series heb).
Dit lijkt ook een prima koop, bijna perfect zelfs als die laag een beetje betrouwbaar is. Gezien het gewicht is dit ook 2 mm plaatstaal, als het 2,5 mm is blijft er namelijk nog maar 30 gram over voor het email...
Edit: check ook even de geschikte warmtebronnen, misschien werkt de pan wel niet goed op keramisch of inductie.
[ Voor 5% gewijzigd door bvk op 24-10-2020 23:55 ]
edit: heb ook het stuk over PTFE gecorrigeerd en flink uitgebreid.
[ Voor 9% gewijzigd door HarmoniousVibe op 25-10-2020 10:22 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
En je eitje bakt daarin niet aan?Schweino schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:53:
[...]
Of https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title
Geëmailleerd plaatstaal en super goedkoop.
Bak ik naar tevredenheid m'n eitjes in.
-----------------------------
Ik denk dat ik voor het gemak toch wil overstappen naar pannen met een keramische coating, waarbij ik rekening moet houden met het feit dat ze niet lang meegaan.
Met die gedachte vind ik Greenpan vrij prijzig, zijn er andere merken met een vergelijkbare coating, vergelijkbare kwaliteit maar die stukken goedkoper zijn?
[ Voor 35% gewijzigd door Strider op 25-10-2020 12:46 ]
BlaBlaBla
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Uiteraard voldoende (room)boter er in en het bakt idd niet aan. Spiegelei en omelet naar volle tevredenheid mee gemaakt.
Vwb de prijs: Het is wel vaker dat amazon.nl bizar lage prijzen hanteert. Paar maanden geleden bijvoorbeeld 3 De Buyer pannen gekocht voor rond de 10 euro per stuk.... Op alle andere sites boven de 20 euro.
:strip_exif()/f/image/Rg97ixMR7z4IXYFK79rO6eIj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Schweino op 25-10-2020 13:08 ]
Hierboven aangehaalde Riess maakt ze. Silit (WMF) kan je een goed leven mee vooruit.Strider schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:39:
[...]
En je eitje bakt daarin niet aan?
-----------------------------
Ik denk dat ik voor het gemak toch wil overstappen naar pannen met een keramische coating, waarbij ik rekening moet houden met het feit dat ze niet lang meegaan.
Met die gedachte vind ik Greenpan vrij prijzig, zijn er andere merken met een vergelijkbare coating, vergelijkbare kwaliteit maar die stukken goedkoper zijn?
Bakt je eitje daarin aan? Als je je pan goed heet maakt, eiwit erin kwakt en verwacht het heel eruit te krijgen dan is PTFE wat je zoekt. PTFE is zeer vergevingsgezind bij gebrek aan kooktechniek.
- knip -
Ik gebruik de pan zonder problemen op inductiebvk schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:53:
[...]
Dit lijkt ook een prima koop, bijna perfect zelfs als die laag een beetje betrouwbaar is. Gezien het gewicht is dit ook 2 mm plaatstaal, als het 2,5 mm is blijft er namelijk nog maar 30 gram over voor het email...
Edit: check ook even de geschikte warmtebronnen, misschien werkt de pan wel niet goed op keramisch of inductie.
haha, hoe moet je volgens jou een eitje bakken zonder dat het aanbakt in een niet PTFE pan?Raymond P schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:02:
[...]
Hierboven aangehaalde Riess maakt ze. Silit (WMF) kan je een goed leven mee vooruit.
Bakt je eitje daarin aan? Als je je pan goed heet maakt, eiwit erin kwakt en verwacht het heel eruit te krijgen dan is PTFE wat je zoekt. PTFE is zeer vergevingsgezind bij gebrek aan kooktechniek.
Hebben Riess pannen geen emaille afwerking? Dat is niet keramisch toch?
BlaBlaBla
Om hier nog even op terug te komen: BK zelf zegt dat hun geëmailleerde braadpannen géén anti-aanbaklaag hebben: https://www.bk.nl/bk-cuisson-braadpan-20-cm-roodRaymond P schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:27:
[...]
Emaille is zeker wel een anti-aanbaklaag, je gebruikt er immers in de basis hetzelfde SiO2 voor als de keramisch gecoate pannen.
Fatsoenlijk emaille is ook zeer glad.
Ook op de productpagina van de welbekende vrolijk gekleurde Le Creuset braadpannen kan ik geen woord vinden over een anti-aanbaklaag. Ook als je in hun assortiment kijkt op de pagina waar alle non-stick pannen staan dan is daar geen geëmailleerde pan te bekennen: https://www.lecreuset.nl/nl_NL/anti-aanbak/cap0039.html
De emaillelaag in mijn BK Cuisson is overigens ook niet glad, maar heeft een nogal ruwe structuur. De braadpannen van Le Creuset en de BK Fortalit lijken wel glad te zijn van binnen. Wel zijn al deze pannen geëmailleerd.
Ook de bekende winkel Knives & Tools maakt expliciet onderscheid tussen emaille als in de laag in een gietijzeren pan enerzijds, en de keramische anti-aanbaklaag in een "gewone" pan anderzijds: https://www.knivesandtool...illen-gietijzeren-pan.htm
[ Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 25-10-2020 13:29 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Emaille is een laag gesmolten glas (voornamelijk silicumdioxide).Strider schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:18:
[...]
haha, hoe moet je volgens jou een eitje bakken zonder dat het aanbakt in een niet PTFE pan?
Hebben Riess pannen geen emaille afwerking? Dat is niet keramisch toch?
Keramiek heeft een wat bredere definitie.
Thermolon (greenpan) gebruikt een laag silicumdioxide die ze verglazen.
In beide gevallen kook je op glas.
- knip -
Gietijzer glad maken na het gieten kost een hoop (tijd) centen. Daar zit ook het verschil tussen een goedkopere gietijzeren pan en een Creuset, de Creuset wordt gezandstraald/gepolijst.HarmoniousVibe schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:26:
[...]
Om hier nog even op terug te komen: BK zelf zegt dat hun geëmailleerde braadpannen géén anti-aanbaklaag hebben: https://www.bk.nl/bk-cuisson-braadpan-20-cm-rood
Ook op de productpagina van de welbekende vrolijk gekleurde Le Creuset braadpannen kan ik geen woord vinden over een anti-aanbaklaag. Ook als je in hun assortiment kijkt op de pagina waar alle non-stick pannen staan dan is daar geen geëmailleerde pan te bekennen: https://www.lecreuset.nl/nl_NL/anti-aanbak/cap0039.html
De emaillelaag in mijn BK Cuisson is overigens ook niet glad, maar heeft een nogal ruwe structuur. De braadpannen van Le Creuset en de BK Fortalit lijken wel glad te zijn van binnen. Wel zijn al deze pannen geëmailleerd.
Ook de bekende winkel Knives & Tools maakt expliciet onderscheid tussen emaille als in de laag in een gietijzeren pan enerzijds, en de keramische anti-aanbaklaag in een "gewone" pan anderzijds: https://www.knivesandtool...illen-gietijzeren-pan.htm
Bij het dun emailleren zal die oneffenheid waarneembaar blijven, te dik emailleren is ook onwenselijk.
Een pan hoeft echter niet glad te zijn om aanbakken te voorkomen.
Het idee van anti-aanbak is dat je een niet poreuze laag op de pan aanbrengt zodat voedsel niet in de poriën van het metaal (of aardewerk) kan trekken.
Dat fabrikanten definities (proberen te) veranderen om producten te slijten of te hergroeperen is toch niets nieuws.
- knip -
Je leest wederom niet goed wat ik schreef. Ook Le Creuset groepeert haar eigen geëmailleerde pannen niet als anti-aanbakpannen.Raymond P schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:47:
[...]
Gietijzer glad maken na het gieten kost een hoop (tijd) centen. Daar zit ook het verschil tussen een goedkopere gietijzeren pan en een Creuset, de Creuset wordt gezandstraald/gepolijst.
Bij het dun emailleren zal die oneffenheid waarneembaar blijven, te dik emailleren is ook onwenselijk.
Een pan hoeft echter niet glad te zijn om aanbakken te voorkomen.
Het idee van anti-aanbak is dat je een niet poreuze laag op de pan aanbrengt zodat voedsel niet in de poriën van het metaal (of aardewerk) kan trekken.
Dat fabrikanten definities (proberen te) veranderen om producten te slijten of te hergroeperen is toch niets nieuws.
Nee hoor, ik heb heel goed gelezen wat je schrijft.HarmoniousVibe schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:48:
[...]
Je leest wederom niet goed wat ik schreef. Ook Le Creuset groepeert haar eigen geëmailleerde pannen niet als anti-aanbakpannen.
Edit, voor de duidelijkheid:
Ik probeer alleen te verklaren waarom een emaille laag op een gietijzeren Le Creuset pan wellicht gladder is dan een gietijzeren BK pan omdat je dat aansneed.
--
Wat diverse fabrikanten voor twist geven aan woorden of hoe ze het groeperen heb ik niet al te veel boodschap aan.
Emaille valt gewoon binnen de definitie van het woord anti-aanbaklaag.
[ Voor 38% gewijzigd door Raymond P op 25-10-2020 15:21 ]
- knip -
Met dien verstande dat emaille niets meer is dan een glascoating is om roest tegen te gaan op staal. Het kan heet, koud - alles is prima.Raymond P schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:56:
[...]
<>
Emaille valt gewoon binnen de definitie van het woord anti-aanbaklaag.
Schenk eens een mooi bier (of pils) in een mok van emaile, dat slaat niet dood en is prima te drinken (mits de mok niet verfoeilijke metalen stootvaste rand) heeft.
Ik heb het nog niet geprobeerd om er een ei in te bakken maar ik heb er het volste vertrouwen in dat het met een paar druppels olie lukt.

Temperatuur gematigd houden en voldoende vetstof. Dan kan je in elke pan een ei bakken.Strider schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:18:
haha, hoe moet je volgens jou een eitje bakken zonder dat het aanbakt in een niet PTFE pan?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
YouTube: How to Make Perfect Egg that Looks like Silk by MasterChef • Chinese...
Ik had bewust overgeslagen, want dat is een verkapte "hoe lust jij je eitje het liefst".
- knip -
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bakken is ook een heel ruim begrip. Friet doe je ook (voor/af)bakken.
Technisch correct volgens maatstaven hier is net voldoende boter om de pan te bedekken, het ei erin voordat de boter bruin wordt (80 graden) en het eiwit rustig laten stollen (63 graden) en doortikken als je het eigeel ook gestold (68 graden) wilt hebben.
Dan heb je imho wel een culinair-klinisch dood eitje, maar dat kan inderdaad in elke pan (of mok).
Handig om te weten is dat pannen met een betere thermische geleiding en hitteverdeling, zoals de hierboven genoemde multi-ply bodems, het wel makkelijker maken om zo'n eitje in een te grote pan te maken.
- knip -
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Holy shit. Dat is frituren inderdaad, en je eindresultaat zal ook niet heel 'light' zijn.Raymond P schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:34:
Met voldoende vetstof mag de temperatuur best omhoog.
YouTube: How to Make Perfect Egg that Looks like Silk by MasterChef • Chinese...
Ik had bewust overgeslagen, want dat is een verkapte "hoe lust jij je eitje het liefst".
Ik vind een beetje vet prima, graag zelfs, maar 's ochtends op dit elke dag de dag starten is wellicht a bit too much.
Het is dan wel dood maar je krijgt wel een eitje zoals je het wil qua stolling. Liever dat dan zwarte autoband of rauw eiwit. Even gechargeerd.Raymond P schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:34:
Ja, lekker!
Bakken is ook een heel ruim begrip. Friet doe je ook (voor/af)bakken.
Technisch correct volgens maatstaven hier is net voldoende boter om de pan te bedekken, het ei erin voordat de boter bruin wordt (80 graden) en het eiwit rustig laten stollen (63 graden) en doortikken als je het eigeel ook gestold (68 graden) wilt hebben.
Dan heb je imho wel een culinair-klinisch dood eitje, maar dat kan inderdaad in elke pan (of mok).
Handig om te weten is dat pannen met een betere thermische geleiding en hitteverdeling, zoals de hierboven genoemde multi-ply bodems, het wel makkelijker maken om zo'n eitje in een te grote pan te maken.
* Boudewijn mikt meestal gewoon een plakje ontbijtspek/bacon in de pan en zodra daar genoeg vet uit gekomen is bakt hij het ei in dat vet. gewoon even kijken en klein beetje aandacht geven. Et voila.
Je moet er dan ook nog wat mee hedefusion schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:40:
In de staat waarin je het (meestal) vlees uit de vacuümzak haalt zou dat wel een accurate term kunnen zijn
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd een eitje sous vide te bereiden.Gonadan schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:46:
Culinair-klinisch dood, leuke term. Wil jij dan eens vertellen hoe je sous vide omschrijft? Dan pak ik vast popcorn.
Een technisch correct gebakken eitje vind ik persoonlijk gewoon niet lekker, dan pocheer ik 'm liever.
- knip -
Nou ja in feite krijg je je gepocheerde ei als je hem sous vide gaart, op de juiste temperatuur.Raymond P schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:00:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd een eitje sous vide te bereiden.
Een technisch correct gebakken eitje vind ik persoonlijk gewoon niet lekker, dan pocheer ik 'm liever.
Ik vind een gebakken ei iets anders dan pocheren, je merkt toch wat krokantheid en andere gevolgen van de Maillard reacties. Zullen we deze discussie trouwens maar voortzetten in het kooktopic voor de modjes langskomen?
- knip -
Ah, jij koopt pannen alleen om mee te meppen?Raymond P schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:59:
Ik durf niet in het kooktopic te komen, ik hou het wel bij pannen
Ik ben wel benieuwd naar die Jamie Oliver pan, ik denk dat ik deze voor vis ga gebruiken. Als opvolger van een huidige Jamie O. pan (van Tefal) die er aan de buitenkant nog mooi uitziet (vertind of zo) maar waarvan de laag aardig versleten is. Mogelijk is deze nog met teflon gemaakt zo oud....
Niet zelf gekocht trouwens.
Het enige plezier wat kookkunst mij kan geven is als ik personen iets laat eten wat ze niet lekker vinden en daarbij hun mening verander.
- knip -
Echter komt er altijd water uit de dop van de deksel en uit de handvaten van de pannen gedropen...
Volgende keer gewoon pannen met massieve geklonken handvaten en dekselgreep!
Gadgets FTW!
Of je dop sluit niet goed af, en/of je stopt de pannen in de vaatwasser.Ursamajor schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:23:
Echter komt er altijd water uit de dop van de deksel en uit de handvaten van de pannen gedropen...
En dan merk je dat holle ruimtes (b.v. de handgreep) zich vullen met water tijdens die brute behandeling in het inwendige van de vaatwashel. En tijdens het kookgebruik warmt de boel op en drupt het water uit je handvat.
Check maar eens of je water hoort/voelt klotsen in het handvat.
Gadgets FTW!
Ze voelden wel licht aan overigens.
Volgens je link zou de pan 5 kilo moeten wegen, dat is normaal. Maar zo voelde het niet aan?Schweino schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:11:
Ik zag zojuist deze 24 cm gietijzeren braadpannen van Sola bij de Action staan voor 20 euro: https://sola.nl/product/g...aadpan-24-cm-oranje-rood/
Ik heb mijn Jamie Oliver pan binnen, ook lichter dan verwacht. Zou 1340 gram moeten wegen, maar:
:strip_exif()/f/image/PcAFHYF1rLNcdBFNZcrlnrFM.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk dat het misschien maar 1,5 mm plaatstaal is.... Een 2 mm DeBuyer van ook 24 cm:
:strip_exif()/f/image/8gpyFhN4CUkH7g4hqoxEe0d9.jpg?f=fotoalbum_large)
Precies 200 gram meer en dan nog zonder emaille...
Nee, ik had het gevoel dat het geheel lichter was dan alleen de deksel van een andere 24cm gietijzeren pan die ik heb (Pyrex slowcook)bvk schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:46:
[...]
Volgens je link zou de pan 5 kilo moeten wegen, dat is normaal. Maar zo voelde het niet aan?
Hier ook besteld, handig klein pannetje voor eieren e.d. Ben benieuwd naar de praktijkervaring van @bvkO88088 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:16:
Bak er even een eitje in en laat ons weten hoe het gaat. Ik heb dezelfde pan vanochtend ook besteld
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Ik heb er gisteren avond even een soort van "boeren uitsmijter" in gebakken met sjalot, paddenstoelen, ham, tomaat etc.janvanduschoten schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:35:
[...]
Hier ook besteld, handig klein pannetje voor eieren e.d. Ben benieuwd naar de praktijkervaring van @bvk
Omdat het vrij dun plaatstaal is wordt de pan al snel heet en je moet de emaille laag zeker niet als antiaanbak laag beschouwen. Ik bakte op hoger vuur dan dat ik met een DeBuyer zou doen met heel weinig boter. Met als resultaat dat het wel een beetje aanbakte.
Op lager vuur met wat meer olie/boter dus een volgende keer voor een eitje, net als dat ik dat met een normale plaatstalen pan zou doen. Maar ik wil de pan sowieso als vispan gaan gebruiken, voor een steak of eitje blijf ik wel gewoon mijn DeBuyers gebruiken omdat ik dat nou eenmaal al gewend ben.
Het voordeel van deze pan zit hem dan ook in de emaille laag die heel makkelijk afwast en niet kan roesten.
Nu "chipt" de coating er steeds van af, is dit normaal?
Ik heb de pan ingebrand door 1 mm laag zonnebloemolie in de pan te doen. Wanneer de olie ligt begint te roken giet ik de olie eruit en smeer ik wat olie over de pan. Vervolgens na het roken laten afkoelen. Dit heb ik drie keer herhaald.
Pan was mooi zwart met uitzondering van de zijkanten .
Na het gebruik was ik de pan met heet water en een afwasborstel. Echter "schuur" ik de "antiaanbaklaag" er dan zo van af.
Ik heb vervolgens steeds weer 3 nieuwe lagen aangebracht met de oude laag er nog op. Maar telkens gaat de "antiaanbaklaag" eraf. Nu is de pan in zijn geheel wel zwart, maar tijdens het bakken of afwassen gaat de laag er telkens af.
Hoor dit? Zo niet, wat doe ik fout?
Nee, dit hoort niet. Je hebt nu een laag óp het staal gemaakt in plaats van er ín. Lees dit eens:d0nny41 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:18:
Sinds een paar weken mijn eerste debuyer pan.
Ik heb de pan ingebrand door 1 mm laag zonnebloemolie in de pan te doen. Wanneer de olie ligt begint te roken giet ik de olie eruit en smeer ik wat olie over de pan. Vervolgens na het roken laten afkoelen. Dit heb ik drie keer herhaald.
Na het gebruik was ik de pan met heet water en een afwasborstel. Echter "schuur" ik de "antiaanbaklaag" er dan zo van af.
Ik heb vervolgens steeds weer 3 nieuwe lagen aangebracht met de oude laag er nog op. Maar telkens gaat de "antiaanbaklaag" eraf. Nu is de pan in zijn geheel wel zwart, maar tijdens het bakken of afwassen gaat de laag er telkens af.
Skoebidoetje in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Als je oven niet groot genoeg is kan het natuurlijk ook op een fornuis mits je deze maar hoog genoeg kan stoken.
Mijn Debuyer heb ik nu een paar maanden, en die is nog steeds niet zwart. En is prima in gebruik.d0nny41 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:18:
Sinds een paar weken mijn eerste debuyer pan.
Met hierboven: te veel olie gebruikt. Doe een beetje olie op een doekje en smeer de pan er mee in. In de oven ermee. Past hij niet? Op het gas, enzodra hij rookt uitzetten. Na afkoelen flink napoetsen met een doek. Eventueel herhalen.
Die is wel als link in de Topic Start opgenomen maar misschien moet ie wel integraal als quote erin.
Dan wordt de TS misschien wel erg lang en onoverzichtelijk. Misschien is dan zo'n mooie roze topic warning wel een oplossing.franssie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:53:
@d0nny41 lees inderdaad de post van Skoebidoetje in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Die is wel als link in de Topic Start opgenomen maar misschien moet ie wel integraal als quote erin.
"Regelmatig komt de vraag voorbij hoe een (DeBuyer) plaatstalen pan in te branden, een mooie uitleg kun je hier lezen."
Hier drie stappen van viesheid:d0nny41 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:18:
Na het gebruik was ik de pan met heet water en een afwasborstel.
A. Normaal: Keukenrol papier gewoon door de pan heen vegen.
B. Plakkende eiwitten: Uitkoken met water, water weggooien en dan stap A.
C. Stugge eiwitten: Op laag vuur keukenzout in de pan, schuren met keukenrol papier en dan stap B (zonder water te koken).
Ik doe het standaard met heet water en de zachte kant van een schuursponsje. Mocht de bodem niet geheel glad voelen daarna dan doe ik er een theelepel grof zout in en een beetje heet water, nog even met de zachte kant van een schuursponsje erdoor en hij is schoon.CurlyMo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:01:
[...]
Hier drie stappen van viesheid:
C. Stugge eiwitten: Op laag vuur keukenzout in de pan, schuren met keukenrol papier en dan stap B (zonder water te koken).
Over een aantal weken zullen we precies dit weer even noemen. Ik hoe ik het doe, en jij als reactie hoe jij het doetzacht schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:11:
[...]
Ik doe het standaard met heet water en de zachte kant van een schuursponsje. Mocht de bodem niet geheel glad voelen daarna dan doe ik er een theelepel grof zout in en een beetje heet water, nog even met de zachte kant van een schuursponsje erdoor en hij is schoon.
Ik heb idd eerst de oven techniek geprobeerd, maar de pan past door de lange steel net niet in mijn oven ( 28cm variant ).
Vervolgens heb ik verschillende Youtube video bekeken en de meest gebruikte manier gevolgd. Op het kaartje wat aan de pan zat stond ook dat er 1mm olie in de pan moest.
Nu lijkt het er idd op dat ik een laag op het staal heb gecreëerd, in plaats van in het staal.
Zal alles er afhalen en opnieuw seasonen.
Dus bij roken direct van het gas afhalen? De meeste Youtube video's geven aan om de pan een tijdje te laten roken...
Je laag is te dik. Meer olie verwijderen met een papiertje. Ik laat de pan ook nog ff roken.d0nny41 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 00:12:
Oké bedankt voor de antwoorden.
Ik heb idd eerst de oven techniek geprobeerd, maar de pan past door de lange steel net niet in mijn oven ( 28cm variant ).
Vervolgens heb ik verschillende Youtube video bekeken en de meest gebruikte manier gevolgd. Op het kaartje wat aan de pan zat stond ook dat er 1mm olie in de pan moest.
Nu lijkt het er idd op dat ik een laag op het staal heb gecreëerd, in plaats van in het staal.
Dus bij roken direct van het gas afhalen? De meeste Youtube video's geven aan om de pan een tijdje te laten roken...
Ik heb dezelfde pan, maar dan de 32 cm versie, ik heb al eerder in dit topic gelinkt naar een video over mijn inbrand-actie.d0nny41 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 00:12:
zacht in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Tot ie de oven in gaat kun je dit filmpje volgen: YouTube: Matfer Carbon Steel Pan Seasoning Problems Solvedd0nny41 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 00:12:
Wat mij betreft één van de meest accurate benaderingen van hoe ik het gedaan heb (en geloof me, ik heb heel wat methoden onsuccesvol geprobeerd). Dit staat ook bij de beschrijving van @Skoebidoetje.
Beste tips in het kort: pan eerst goed schrobben (of azijn erin), dan insmeren met lijnzaadolie (bijvoorbeeld deze), door wat olie (paar druppels is zát, ) op een keukenpapiertje te doen en de pan in te wrijven (buitenkant en binnenkant), vervolgens nieuw keukenpapiertje pakken en zo droog mogelijk poetsen (doe je best!), dan op het vuur en zo hoog mogelijk stoken. Stop pas als het níet meer rookt. Pan rustig laten afkoelen, en smeer nog een keer in met olie etc. Herhaal 1 of 2 keer. Gast uit de video vindt 1 keer wel genoeg, ik denk dat dat wat weinig is.
Belangrijkste: de olie op de pan uitwrijven met een schoon papiertje tot je denkt dat het geen zin meer heeft. Ik kan het niet genoeg stressen: hoe minder olie waar je mee inbakt, hoe beter.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Dit is de manier die ook bij mij het beste resultaat geeft. Zo'n dun mogelijke olielaag. Als het roken gestopt is en je ziet nog bruine resten heb je of te veel olie gebruikt en/of je moet nog even doorstoken. En dan 1 a 2 keer herhalen.woutur schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:33:
[...]
Tot ie de oven in gaat kun je dit filmpje volgen: YouTube: Matfer Carbon Steel Pan Seasoning Problems Solved
Wat mij betreft één van de meest accurate benaderingen van hoe ik het gedaan heb (en geloof me, ik heb heel wat methoden onsuccesvol geprobeerd). Dit staat ook bij de beschrijving van @Skoebidoetje.
Beste tips in het kort: pan eerst goed schrobben (of azijn erin), dan insmeren met lijnzaadolie (bijvoorbeeld deze), door wat olie (paar druppels is zát, ) op een keukenpapiertje te doen en de pan in te wrijven (buitenkant en binnenkant), vervolgens nieuw keukenpapiertje pakken en zo droog mogelijk poetsen (doe je best!), dan op het vuur en zo hoog mogelijk stoken. Stop pas als het níet meer rookt. Pan rustig laten afkoelen, en smeer nog een keer in met olie etc. Herhaal 1 of 2 keer. Gast uit de video vindt 1 keer wel genoeg, ik denk dat dat wat weinig is.
Belangrijkste: de olie op de pan uitwrijven met een schoon papiertje tot je denkt dat het geen zin meer heeft. Ik kan het niet genoeg stressen: hoe minder olie waar je mee inbakt, hoe beter.
Ik gebruik overigens arachideolie voor dit.
O88088 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:16:
Bak er even een eitje in en laat ons weten hoe het gaat. Ik heb dezelfde pan vanochtend ook besteld
:strip_exif()/f/image/6lwB7PKIBy03KUTkepRrxKYR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lSW6tzX3h1RkNVgHlxtCu1FB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9U2K0tqf8bcn6GFA0leS3FhN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SCJunT3ymnCr58yzLbq4I99Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Fotoshoot: omelet gemaakt, bleef niet plakken en met een beetje heet water en een druppel afwasmiddel is de pan weer schoon
En nu ook op de Action site: https://www.action.com/nl-nl/p/dummy-3002150/Schweino schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:11:
Ik zag zojuist deze 24 cm gietijzeren braadpannen van Sola bij de Action staan voor 20 euro: https://sola.nl/product/g...aadpan-24-cm-oranje-rood/
Ik vind gewicht sowieso altijd lastig inschatten, als ik net iets anders zwaars heb getild voelt alles licht.
Maar voor EUR 20,- lijkt het me een top deal voor een gietijzeren braadpan. Moet je wel van de witte binnenkant houden. Mijn favo braadpan heeft dat niet maar een soort lichte dunne ruwe email laag, braadt net wat fijner aan.
:strip_exif()/f/image/jBeSPZmWo0Nc3DlZGn6wIjj2.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet helemaal ideaal voor vis dus, wat ik wel gehoopt had....
P.S.
Het is uiteindelijk wel gelukt hoor, gewoon heel voorzichtig met 2 spatels losmaken en omkeren
Ik vind een witte binnenkant juist fijner omdat je dan beter kan zien wat er gebeurt in de pan.franssie schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:46:
@Schweino mijn 22" Cousances weegt 4 kilo. Als die van de action 5kg weegt zoals op de link van Sola die je linkte dan is dat prima.
Ik vind gewicht sowieso altijd lastig inschatten, als ik net iets anders zwaars heb getild voelt alles licht.
Maar voor EUR 20,- lijkt het me een top deal voor een gietijzeren braadpan. Moet je wel van de witte binnenkant houden. Mijn favo braadpan heeft dat niet maar een soort lichte dunne ruwe email laag, braadt net wat fijner aan.
Zie ook YouTube: Equipment Review: The Best Dutch Oven & Our Testing Winners vanaf 2:35
daarom ben ik maar gestopt met sparen voor de pan bij de AH.Schweino schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:00:
[...]
Ik vind een witte binnenkant juist fijner omdat je dan beter kan zien wat er gebeurt in de pan.
Zie ook YouTube: Equipment Review: The Best Dutch Oven & Our Testing Winners vanaf 2:35
De BK Bourgogne heeft dit wel.
Maarja, ik heb ook al een BK Fortalit, ook goed😄
Gadgets FTW!
Wat ik doe, en bij mij altijd goed gaat. Zelfs in een niet voorbehandelde RVS koekenpan:bvk schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:06:
Een stukje zalm op de huid bakken in de [willekeurige pan] was geen sinecure....
De huidzijde v.d. vis ff in grof maismeel deppen. Wat olie/boter in de pan, heet stoken, vis er in leggen, ff wachten en de boel komt weer los.
Tja, even paneren is natuurlijk een optie. Maar niet mijn bedoeling in dit geval, mede omdat het krokante huidje naturel zo lekker isehtweak schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:50:
[...]
Wat ik doe, en bij mij altijd goed gaat. Zelfs in een niet voorbehandelde RVS koekenpan:
De huidzijde v.d. vis ff in grof maismeel deppen. Wat olie/boter in de pan, heet stoken, vis er in leggen, ff wachten en de boel komt weer los.
Deze pan is vanwege het ontbreken van een anti aanbak laag helaas niet zo geschikt voor het bakken van tere dingen zoals vis. Tenzij op het allerlaagste vuur met wat meer vetstof, dat ga ik nog proberen.
Ik blijf voor vis dus nog maar even mijn oude Jamie Oliver Tefal pan gebruiken, daar is het nog geen probleem mee al had ik die dus willen vervangen voor deze. Alternatief is natuurlijk de aanschaf van een DeBuyer vispan, maar dan heb ik er wéér een pan bij....
Vis moet zwemmen, binnen en buiten de pan. Oftewel: flink vet gebruiken bij het bakken, en en er een lekker glaasje bij drinken na het bakken.bvk schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:28:
[...]
Tja, even paneren is natuurlijk een optie. Maar niet mijn bedoeling in dit geval, mede omdat het krokante huidje naturel zo lekker is
Deze pan is vanwege het ontbreken van een anti aanbak laag helaas niet zo geschikt voor het bakken van tere dingen zoals vis. Tenzij op het allerlaagste vuur met wat meer vetstof, dat ga ik nog proberen.
Ik blijf voor vis dus nog maar even mijn oude Jamie Oliver Tefal pan gebruiken, daar is het nog geen probleem mee al had ik die dus willen vervangen voor deze. Alternatief is natuurlijk de aanschaf van een DeBuyer vispan, maar dan heb ik er wéér een pan bij....
Goed kanaal imo.Schweino schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:00:
[...]
Ik vind een witte binnenkant juist fijner omdat je dan beter kan zien wat er gebeurt in de pan.
Ik zie het punt van de witte binnenkant zeker wel, maar dat heeft alleen nut als het gaat om doorzichtig braadspul, en dat doet ik meestal in mijn RVS-sauteerpan. Mijn braadpan gebruik ik bijna alleen maar voor het bereiden van stoofgerechten, zoals Vlaamse Hachee. En dan zie je de bodem toch niet, door al die derrie heen
Je wil bij stoof toch juist kunnen zien of je de bodem goed gedeglaceerd hebt? En of het niet teveel verbrandt op de bodem? Dat zie je volgens mij alleen goed op een witte bodem.HarmoniousVibe schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:37:
[...]
Goed kanaal imo.
Ik zie het punt van de witte binnenkant zeker wel, maar dat heeft alleen nut als het gaat om doorzichtig braadspul, en dat doet ik meestal in mijn RVS-sauteerpan. Mijn braadpan gebruik ik bijna alleen maar voor het bereiden van stoofgerechten, zoals Vlaamse Hachee. En dan zie je de bodem toch niet, door al die derrie heen
Je moet het vlees wel een beetje aanbraden inderdaad, maar het is (teminste in mijn recept) nooit een kwestie van dichtschroeien. De kans op verbranding is dan erg klein, omdat de temperatuur niet heel hoog is. Maar ik principe heb je gelijk ja.Schweino schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:55:
[...]
Je wil bij stoof toch juist kunnen zien of je de bodem goed gedeglaceerd hebt? En of het niet teveel verbrandt op de bodem? Dat zie je volgens mij alleen goed op een witte bodem.
De methode van debuyer met die laag erin werkte voor mij voor geen meter iig. Toch bijzonder dat er zo veel verschil in methoden zit. En in de oven mag niet door die andere wax op de hendel, mag maar tot 200c.
[ Voor 7% gewijzigd door Zebby op 30-10-2020 12:44 ]
Natuurlijk mag vis zwemmen, maar dan wel in de wijn of bouillon, niet in overbodig vet. En dit was voor een Japans getint gerecht en dan is vet al helemaal uit den bozezacht schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 06:51:
[...]
Vis moet zwemmen, binnen en buiten de pan. Oftewel: flink vet gebruiken bij het bakken, en en er een lekker glaasje bij drinken na het bakken.
Maar de pan is een beetje een teleurstelling, ook een spiegeleitje gaat niet helemaal van harte. Wel is het een prima pan voor gebakken aardappelen of paddenstoelen. Zolang je het te bereiden product maar niet stil laat liggen, net zoals bij een wok dus.
Heb zelf de 24 cm variant in grijs en ben er zeer tevreden over
Als ik dit bericht lees ben ik blij dat ik voor RVS pannen heb gekozen. Met het juiste temperatuurmanagement kan ik hier alles in bakken wat ik wil, pannekoeken, eieren, vis, kliekjes. Het mooiste van alles? Je hoeft nergens mee op te letten, tomaten, wijn, allemaal geen probleem. En de afwas kan zelfs met een staalborstel.CurlyMo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:01:
[...]
Hier drie stappen van viesheid:
In theorie zou die methode gewoon moeten werken, alleen heb je veel minder controle over de laag die je aanbrengt gezien het onmiddellijk gaat polymeriseren en roken.Zebby schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:43:
Ik heb Serious Eats techniek gebruikt voor het inbranden, die zegt ook zo min mogelijk olie te gebruiken, maar die doet ook meerdere lagen zonder het per se af te laten koelen? Dus op het gas, bloedheet, dan met een doek inwrijven (dat is al een dun laagje), gaat gelijk roken, wachten tot het stopt en herhalen.
De methode van debuyer met die laag erin werkte voor mij voor geen meter iig. Toch bijzonder dat er zo veel verschil in methoden zit. En in de oven mag niet door die andere wax op de hendel, mag maar tot 200c.
Het afkoelen is m.i. bedoeld om de pan weer handelbaar te maken, zodat je een dun laagje kunt aanbrengen, en nog goed navegen om echt alle overtollige olie weg te vegen voordat je opnieuw heet stookt.
Hoeft naar mijn mening ook niet volledig terug naar kamertemperatuur, als je het maar kunt aanraken.
De debuyer methode is anders, is m.i. ook niet bedoeld om de pan daarmee zwart te krijgen. Dat is om wat olie in de poriën van het staal te laten trekken, en de pan daarna gewoon te gaan gebruiken. Je maakt daarmee geen gepolymeriseerde laag, maar de pan is wel gewoon te gebruiken.
En wat betreft die 200 graden; Heb je de mineral b serie? Is het niet alleen dat kleine siliconen logotje wat niet zo heet mag worden? Die kun je er gewoon af halen. Ik meen in dit topic gelezen te hebben dat de steel gewoon in de (hete) oven kan.
Het is wat mij betreft niet of-of. Mijn RVS plakt ontegenzeggelijk meer dan mijn ingebrande plaatstalen pan. En qua temperatuurmanagement stem ik dat liever af op het voedsel dat ik wil bereiden dan op de pan. RVS schoonmaken met een staalborstel/schuurspons kan wel, maar daarvan gaat het wel flink krassen. Als je dit met plaatstaal doet dan bekras je alleen de patinalaag. Bovendien moet je oppassen met onopgelost zout, omdat dit roestputjes kan veroorzaken. Ook heeft mijn RVS wel hittevlekken die ik niet helemaal weggepoetst krijg.Bio schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:42:
[...]
Als ik dit bericht lees ben ik blij dat ik voor RVS pannen heb gekozen. Met het juiste temperatuurmanagement kan ik hier alles in bakken wat ik wil, pannekoeken, eieren, vis, kliekjes. Het mooiste van alles? Je hoeft nergens mee op te letten, tomaten, wijn, allemaal geen probleem. En de afwas kan zelfs met een staalborstel.
Dat gezegd hebbende is RVS mijn meestgebruikte pan denk ik, maar ik ben heel erg blij dat ik ook nog gewoon plaatstaal en zelfs PTFE heb.
@Bio Precies dit. Ik was blij plaatstaal ontdekt te hebben na te veel maanden geklooid te hebben met RVS (voor bepaalde gerechten).HarmoniousVibe schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:14:
[...]
Het is wat mij betreft niet of-of. Mijn RVS plakt ontegenzeggelijk meer dan mijn ingebrande plaatstalen pan. En qua temperatuurmanagement stem ik dat liever af op het voedsel dat ik wil bereiden dan op de pan.
Ei, aardappels, pannenkoeken bakken lukte allemaal wel, maar wel met enorm veel aandacht voor de juiste behandeling. Dat heb ik met plaatstaal helemaal niet meer. Dat is gewoon gaan als met anti-aanbak. De tijd die ik win door me niet druk te maken over het bakken compenseert lang en breed de aandacht voor het schoonmaken.
Waar gebruik je je gietijzeren pan voor? Heb er hier ook een ongebruikt liggen (Roneby Bruk) maar pak toch iedere keer m'n De Buyer pannen.Zebby schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:32:
RVS is voor mij echt een andere klasse pannen met andere doeleinden. Als ik een eendenborstfilet of ander mooi stuk vlees met korst wil maken pak ik die, anders liever iets met anti-aanbak, al dan niet zelf aangebrachtIk begin eigenlijk mijn gietijzeren pan steeds meer te gebruiken.
Ben benieuwd waarvoor jij gietijzer de voorkeur geeft.
Ah ik heb ook een gietijzeren stoofpan, die gebruik ik voor wat kleinere stoofgerechten of brood, en heb nog een goedkope emaille die wat groter is en dus vaak wel de voorkeur krijgtSchweino schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:34:
[...]
Waar gebruik je je gietijzeren pan voor? Heb er hier ook een ongebruikt liggen (Roneby Bruk) maar pak toch iedere keer m'n De Buyer pannen.
Ben benieuwd waarvoor jij gietijzer de voorkeur geeft.
Ik refereerde hier naar een braadpan. Gebruik het voor gebakken aardappels, de meeste wat grotere stukken of aantallen vlees (varken, rund, kip), primair hamburgers of "luxere" stukken waar ik meer waarde hecht aan het heeeeeel heet kunnen maken van mijn pan over het gemak van mijn kleine Tefal pannetje. Als ik plaatstaal had van dat formaat zou ik die misschien ook wel pakken, maar ik kwam daar pas achter nadat ik deze had...
Een enorm hoge energie capaciteit. Dus ook al schommelt je BBQ/Oven?fornuis in temp, binnen in de pan (zeker bij een braadpan) blijft de temperatuur stabiel.
En bij het dichtschroeien van wat dan ook, de pan zal niet zo snel afkoelen als normale koekenpan. Ik heb meerdere grill pannen gehad, maar mijn laatste van gietijzer is de enige die doet wat ie moet doen, grillen.
Dus gietijzer is zowel voor kort en heet als lang en laag de beste keuze vaak.
<- *verwardfranssie schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:41:
Gietijzer heeft eigenlijk alles wat je niet in een wok zoekt:
Een enorm hoge energie capaciteit. Dus ook al schommelt je BBQ/Oven?fornuis in temp, binnen in de pan (zeker bij een braadpan) blijft de temperatuur stabiel.
En bij het dichtschroeien van wat dan ook, de pan zal niet zo snel afkoelen als normale koekenpan. Ik heb meerdere grill pannen gehad, maar mijn laatste van gietijzer is de enige die doet wat ie moet doen, grillen.
Dus gietijzer is zowel voor kort en heet als lang en laag de beste keuze vaak.
Zeg je nu dat gietijzer wel geschikt is voor wokken of juist niet?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Voor écht wokken is gietijzer ongeschikt. Bij het wokken wil je kunnen spelen met temperatuur. Vanwege de hoge mate waarin gietijzer warmte buffert is dit niet mogelijk met gietijzer. Zo'n pan doet er heel lang over om heet te worden en koelt daarna ook niet meer snel af. Bovendien is het opwarmen zelf zeer ongelijkmatig vanwege de slechte warmtegeleiding van ijzer. Daarom zijn al die woks in Azië ook van dun plaatstaal.woutur schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:24:
[...]
<- *verward
Zeg je nu dat gietijzer wel geschikt is voor wokken of juist niet?
Echter als je thuis elektrisch of op inductie kookt en je hebt geen wokkuil en/of het is een relatief slappe hittebron (1-fase 10A bijv) dan is de hitte vooraf in je pan bufferen de enige manier om toch voldoende hitte te kunnen genereren om te wokken. Bovendien zorgt dat er dan ook voor dat de zijkanten toch redelijk heet kunnen worden, wat elektrisch of op inductie normaal gesproken natuurlijk niet lukt.
Ah precies. Dan begrijpen we elkaar. Ik stel ook altijd dat voor de meeste huishoudens 'echt' wokken niet mogelijk is en dat de best mogelijke manier om het toch te benaderen, massa is (in de vorm van een warmtebuffer opgeslagen in gietijzer).HarmoniousVibe schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:51:
[...]
Voor écht wokken is gietijzer ongeschikt. Bij het wokken wil je kunnen spelen met temperatuur. Vanwege de hoge mate waarin gietijzer warmte buffert is dit niet mogelijk met gietijzer. Zo'n pan doet er heel lang over om heet te worden en koelt daarna ook niet meer snel af. Bovendien is het opwarmen zelf zeer ongelijkmatig vanwege de slechte warmtegeleiding van ijzer. Daarom zijn al die woks in Azië ook van dun plaatstaal.
Echter als je thuis elektrisch of op inductie kookt en je hebt geen wokkuil en/of het is een relatief slappe hittebron (1-fase 10A bijv) dan is de hitte vooraf in je pan bufferen de enige manier om toch voldoende hitte te kunnen genereren om te wokken. Bovendien zorgt dat er dan ook voor dat de zijkanten toch redelijk heet kunnen worden, wat elektrisch of op inductie normaal gesproken natuurlijk niet lukt.
Mijn zachtstalen wok als, uhm, wok.
Mijn gietijzeren koekenpan gebruik ik voor eitjes en vlees.
Mijn plaatstalen koekenpan is groter, die gebruik ik voor meer vlees.
Beide koekenpannen gebruik ik voor pannenkoeken.
Ja, inderdaad, de Buyer Mineral B Element. Blijkbaar heeft die een epoxy op de hendel zitten waardoor hij niet langer dan 10 minuten op 200(+) mag. De Pro kan het wel.defusion schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:09:
[...]
En wat betreft die 200 graden; Heb je de mineral b serie? Is het niet alleen dat kleine siliconen logotje wat niet zo heet mag worden? Die kun je er gewoon af halen. Ik meen in dit topic gelezen te hebben dat de steel gewoon in de (hete) oven kan.
Het zou dus nog kunnen, maar dan offer ik die mooie gladde laag op en zal ik die ook moeten inbranden. Ik heb net de pan nog op het gasfornuis een rondje of 3 gegeven, nu met tussendoor afkoelen, dus ik kijk het nog even aan. Ik krijg hem gewoon wat hoger in de pan niet mooi zwart, onderin wel. En dan leg ik hem vaak andersom dat de vlammen echt dicht op de binnenkant zitten.
Waar gebruik je een gietijzeren koekenpan (versus een plaatstalen versie) voor bedoelde ik te vragen idd. Het nut van een gietijzeren braadpan is me duidelijk.Zebby schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:41:
[...]
Ah ik heb ook een gietijzeren stoofpan, die gebruik ik voor wat kleinere stoofgerechten of brood, en heb nog een goedkope emaille die wat groter is en dus vaak wel de voorkeur krijgt![]()
Ik refereerde hier naar een braadpan. Gebruik het voor gebakken aardappels, de meeste wat grotere stukken of aantallen vlees (varken, rund, kip), primair hamburgers of "luxere" stukken waar ik meer waarde hecht aan het heeeeeel heet kunnen maken van mijn pan over het gemak van mijn kleine Tefal pannetje. Als ik plaatstaal had van dat formaat zou ik die misschien ook wel pakken, maar ik kwam daar pas achter nadat ik deze had...
Wat @franssie en ik eerder zeiden. Als je een onvoorspelbare/ongelijke/oncontroleerbare of te zwakke hittebron hebt dan kun je beter gebruik maken van het egaliserende effect van zo'n dik brok ijzer.Schweino schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:15:
[...]
Waar gebruik je een gietijzeren koekenpan (versus een plaatstalen versie) voor bedoelde ik te vragen idd. Het nut van een gietijzeren braadpan is me duidelijk.
Dus bijvoorbeeld als je je pan op een (kolen)BBQ zet, of aan het kamperen bent en iets op een kampvuur ofzo wilt bereiden.
Of dus als je eigenlijk een te zwakke hittebron hebt. Daarom is gietijzer ook zo populair in de VS. Daar heeft láng niet iedereen gas of inductie. Als je dan een biefstuk dicht wilt schroeien dan is het handig dat je de hitte van je beperkte kookplaatje toch een beetje kunt bufferen in je pan om zo toch genoeg hitte te hebben.
Ik gebruik een gietijzeren grillpan voor dingen die ik echt even snel wil aanzetten (dus alleen de buitenkat kort grillen zoals je op een hete gasgrill of houtskool zou doen met directe hitte). Die pan heeft zoveel energie in het ijzer zitten dat het niet snel afkoelt en het product snel een korstje krijgt.Schweino schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:15:
[...]
Waar gebruik je een gietijzeren koekenpan (versus een plaatstalen versie) voor bedoelde ik te vragen idd. Het nut van een gietijzeren braadpan is me duidelijk.
Mijn rookmelder merkt het verschil ten opzichte van een koekenpan wel zeg maar.
Raymond P schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:00:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd een eitje sous vide te bereiden.
Dit is ook technisch correct, en heel lekker.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
En weer een half pak boter in de pan. Anti-aanbak, plaatstaal, gietijzer, overal kan ik een eitje in bakken zonder hem te verzuipen in boter/olie.FirePuma142 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:45:
[...]
[YouTube: Jacques Pépin Makes a Delicious Fried Egg | American Masters: At Home with Jacques Pépin | PBS]
Dit is ook technisch correct, en heel lekker.
Ik denk dat Pepin dat ook wel kanzacht schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:40:
[...]
En weer een half pak boter in de pan. Anti-aanbak, plaatstaal, gietijzer, overal kan ik een eitje in bakken zonder hem te verzuipen in boter/olie.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
De boter is hier meer voor de smaak en het bakken dan om te zorgen dat het niet aanbakt. Boter en olie hebben ook een smaakfunctie hehzacht schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:40:
[...]
En weer een half pak boter in de pan. Anti-aanbak, plaatstaal, gietijzer, overal kan ik een eitje in bakken zonder hem te verzuipen in boter/olie.
Nadat m’n dunne plaatstalen wok was vervormd door een iets te hoge inductie-stand (oeps), heb ik toch maar in de buidel getast voor een rvs-exemplaar van Demeyere. Het is vast roerbakken en niet wokken wat ik doe, maar ik ben eigenlijk wel blij verrast hoe goed het gaat en hoe weinig er aanbakt. Nu ben ik over het algemeen wel vrij scheutig met boter/olie, dus dat helpt ook wel
Daarom die ik het vaak beide. Als ik bijvoorbeeld aardappelen of een biefstuk bak doe ik dat in (neutrale) olie die flink heet mag worden zoals arachideolie. Roomboter moet je namelijk ook niet al te hoog verhitten.Zebby schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:04:
[...]
De boter is hier meer voor de smaak en het bakken dan om te zorgen dat het niet aanbakt. Boter en olie hebben ook een smaakfunctie hehJe moet eens zien hoe veel ze in restaurants door een aardappelpuree gooien, man man man.
Als het dichtgeschroeid/aangebakken is dan kan de temp omlaag, drain ik de olie en dan pas laat ik een klontje roomboter smelten in de pan en schep ik dat nog een paar keer goed over het vlees heen. Heerlijk!

Nu wil ik dus een nieuwe koekenpan halen en bij voorkeur een zonder rare laag. Recent hebben we een klein keramisch pannetje gekocht en hoewel die lekker licht is werkt die niet op alle pitten van onze inductie plaat.
Ik dacht zelf aan die IKEA Sensuell, RVS serie. Eens wat anders dan Tefal...
Prima ding lijkt me toch? We zijn niet in de markt voor een 100+ kostende pan helaas.
Heb je de inleiding gelezen? Dan weet je ook wat de voor- en nadelen zijn van RVS. Dan kan je gelijk ook lezen wat de voor en nadelen zijn van anti-aanbak zonder "rare laag".De_Bastaard schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:20:
Nu wil ik dus een nieuwe koekenpan halen en bij voorkeur een zonder rare laag.
Siliconen in het handvat inderdaad, maar ook oven bestendig zonder dat er een temperatuur genoemd wordt:franssie schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:35:
@De_Bastaard verder heb ik nog nooit een slechte IKEA pan gezien in dat segment. Lijkt erop dat er siliconen in het handvat verwerkt zit? Dan is het wel goed om te kijken hoe heet dat mag in de oven.
Maar aan de andere kant, waarom zou je een koekenpan in de oven willen hebben? Misschien om een gebakken stuk vlees nog even door te laten garen in de oven maar dat doe je sowieso al op lage temperatuur.Onderstel:
roestvrij staal, aluminium
Handgreep:
roestvrij staal, siliconenrubber
Vaatwasserbestendig.
Geschikt voor gaskookplaat.
Geschikt voor inductiekookplaat.
Geschikt voor keramische kookplaat.
Geschikt voor gebruik op een gietijzeren kookplaat.
Geschikt voor de oven.
@De_Bastaard Wat wil je in de pan gaan bakken?