franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als je een pan ovenbestendig noemt zou 180 graden geen probleem mogen vormen denk ik. En is dat siliconen verhaal nou niet juist bedoeld voor gebruik in de oven? Zodat je de pan zonder handschoenen uit de oven kunt pakken?franssie schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:48:
@bvk ik gebruik pannen als braadsledes, dus ook om groenten af te garen in de oven na het aanfruiten. Voor mij is dus wel van belang dat ie tot 180C minimaal moet kunnen.
Want anders zie ik het nut niet voor een koekenpan waarbij als het goed is de steel normaliter buiten het bereik van de hittebron valt.
Je ziet het vaker bij stelen de laatste tijd - ik denk dat het puur comfort is bij het tillen ivm gewicht en het lijkt nu een beetje mode te zijn.bvk schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:12:
[...]
Als je een pan ovenbestendig noemt zou 180 graden geen probleem mogen vormen denk ik. En is dat siliconen verhaal nou niet juist bedoeld voor gebruik in de oven? Zodat je de pan zonder handschoenen uit de oven kunt pakken?
Want anders zie ik het nut niet voor een koekenpan waarbij als het goed is de steel normaliter buiten het bereik van de hittebron valt.
Voor mij is het iets wat er na 3 jaar niet meer uitziet of eraf valt.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Yep. Ik heb de pan eens beter bekeken en wat heeft dat siliconen gedeelte (het zwarte neem ik aan?) überhaupt voor nut? Je zet toch je duim en muis op de bovenkant van de steel die nog steeds heet zal worden en niet lekker afgerond is...franssie schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:15:
[...]
Je ziet het vaker bij stelen de laatste tijd - ik denk dat het puur comfort is bij het tillen ivm gewicht en het lijkt nu een beetje mode te zijn.
Voor mij is het iets wat er na 3 jaar niet meer uitziet of eraf valt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DUmRIZFLdIJwrUvj8aId4PG6.png?f=user_large)
Rare jongens, die Zweden
Kortom, als bescherming heb je nog altijd handschoenen of een pannenlap oid nodig.
Zal puur voor het comfort zijn.
Verder prima pan. Heb 'm zelf ook
Maar @De_Bastaard, je moet wel weten hoe je met RVS moet werken. Vooral temperatuurmanagement is belangrijk als je wilt dat je eten niet vastplakt. Maar kun je wel meer over terug vinden in dit topic.
Gewoon vlees/vleesvervangers en dat soort spul. Oven hoeft eigenlijk helemaal niet :-)bvk schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:43:
[...]
Siliconen in het handvat inderdaad, maar ook oven bestendig zonder dat er een temperatuur genoemd wordt:
[...]
Maar aan de andere kant, waarom zou je een koekenpan in de oven willen hebben? Misschien om een gebakken stuk vlees nog even door te laten garen in de oven maar dat doe je sowieso al op lage temperatuur.
@De_Bastaard Wat wil je in de pan gaan bakken?
En welke vragen heb je dan nog n.a.v. de best uitgebreide opening van dit topicDe_Bastaard schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:17:
[...]
Gewoon vlees/vleesvervangers en dat soort spul. Oven hoeft eigenlijk helemaal niet :-)
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Wat is je eind conclusie, wel of geen aanrader?bvk schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:06:
Een stukje zalm op de huid bakken in de Jamie O. was geen sinecure.... Heel zachtjes op een vrij laag pitje en een eetlepel olie, maar toch plakte de huid al snel aan de pan.
[Afbeelding]
Niet helemaal ideaal voor vis dus, wat ik wel gehoopt had....
P.S.
Het is uiteindelijk wel gelukt hoor, gewoon heel voorzichtig met 2 spatels losmaken en omkeren
BlaBlaBla
Geen aanrader als je er eieren, pannenkoeken of vis in denkt te bakken, tenzij op laag vuur met veel boter/olie.Strider schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:42:
[...]
Wat is je eind conclusie, wel of geen aanrader?
Een stuk vlees heb ik er nog niet in gebakken, maar champignons, spekblokjes, ui en dergelijke zullen prima lukken. Zolang het maar niet stil ligt...
Gisteren binnen gekregen, vanochtend een boeren ommelet in gemaakt zonder enige problemen.
Prima pan voor een eitje. (En 2 gram ongezouten roomboter).
Van plakken is geen sprake.
![]() | ![]() | ![]() |
Een klein stukje vlees getest, gaat ook prima. Ongeveer dezelfde hoeveelheid boter gebruikt als bij het eitje.
De temperatuur liep ietswat hoog op, het is een dun pannetje.
![]() | ![]() | ![]() |
No flame intended, al kook ik wel op gas.
- knip -
Ok, verschillende ervaringen dus. Maar misschien ook verschillende omstandigheden zoals de stand van het gas, de temperatuur van het ei etc.
Ik zal het ook nog eens proberen met een eitje, bij mijn eerste poging bleef het ei dus direct plakken en kwam ook niet los. Idem dus voor de vis op de huid, ik ben benieuwd hoe dat jou vergaat.
Voor jou is de pan dus wel een aanrader?
De pan vliegt ook alle kanten op, ik ben gewend wat zwaardere pannen te verplaatsen.
De huidige temperatuur in de keuken is 21.7 graden, de eieren liggen niet ver van de sensor. Het stukje vlees heeft iets meer dan 20 minuten op m'n plank gelegen.
Met de stand van het gas heb ik gespeeld, zulk dun staal maakt dat ook wel nodig.
- knip -
Waar bak jij normaal een ei in?bvk schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:31:
[...]
Geen aanrader als je er eieren, pannenkoeken of vis in denkt te bakken, tenzij op laag vuur met veel boter/olie.
Een stuk vlees heb ik er nog niet in gebakken, maar champignons, spekblokjes, ui en dergelijke zullen prima lukken. Zolang het maar niet stil ligt...
BlaBlaBla
In een 24cm DeBuyer en dat gaat probleemloos met de zelfde hoeveelheid boter en temperatuur.
Nu zijn wij geen keuken prins en princes hier, dus het hoeft allemaal niet heel hoogstaand te zijn, maar ik zou toch graag iets fatsoenlijks aanschaffen met liefst een wat langere levensduur.
Nu kan ik pannen kopen van 20 euro en van 100 euro, maar ik weet niet goed waar het omslagpunt ligt. Is er een merk (of serie) waarmee ik een beetje boven het wegwerp niveau kom zonder meteen een half maandsalaris uit te hoeven geven aan een set van 4 pannen? (braadpan, hapjespan, wok, pannekoekenpan)
Ik vroeg me ook nog af of er mensen ervaring hebben met pannen met een "wafelbodem" ( zie: https://www.fonq.nl/produ...afelbodem-habonne/413522/ ) lees er helemaal niets over in de TS of de rest van het topic.
[ Voor 11% gewijzigd door Maverick op 08-11-2020 17:07 ]
PSN: DutchTrickle PVoutput
Duurzaam, anti aanbak en vaatwasser bestendig gaan niet erg samen namelijk....
Ja, dat is precies wat ik zoek en dus niet in de TS terugvindbvk schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:09:
Duurzaam, anti aanbak en vaatwasser bestendig ....
Ik heb het idee dat als ik een teflon anti aanbaklaag vermijd het meteen beter in de vaatwasser kan nietwaar?
PSN: DutchTrickle PVoutput
Dat is correctMaverick schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:12:
[...]
Ja, dat is precies wat ik zoek en dus niet in de TS terugvind
Ik heb het idee dat als ik een teflon anti aanbaklaag vermijd het meteen beter in de vaatwasser kan nietwaar?
De pan van Habonne die je noemt lijkt me wel OK, alleen ook wat duur. Bedenk wel dat deze inderdaad geen anti aanbak heeft en je daar als niet keukenprins dus even aan moet wennen.
Ja dat klopt... maar een RVS demeyere of plaatstalen debuyer zou ik ook niet in de vaatwasser doen.Maverick schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:12:
[...]
Dat eerste mag officieel meen ik wel, optie 2 is gewoon dom.
Nope. Een plaatstalen of gietijzeren pan die brand je in. Een vaatwastablet scheurt die laag aan flarden en laat waarschijnlijk het metaal roesten.Maverick schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:12:
[...]
RVS is volgens mij niet zo'n probleem. Bestek doe je immers ook in de vaatwasser en dat is, in ieder binnen in de pan precies hetzelfde 18/10-edelstaal.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
https://www.ibood.com/nl/...8/de-buyer-pannenset.html
Laat maar, blijkbaar is dit niks.
[ Voor 9% gewijzigd door TMDC op 09-11-2020 16:50 ]
Dit is dezelfde serie (Acier Force Bleu, 2 mm dik) die destijds ook bij de Blokker in de aanbieding was. Alleen waren die toen 8 resp. 9 Euro....TMDC schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:03:
Excuus als dit al voorbij is gekomen, maar momenteel op iBood een "simpele" de Buyer pannenset (niet de mineral B); 24+28cm voor €34,95.
https://www.ibood.com/nl/...8/de-buyer-pannenset.html
Prima pannen, ik gebruik ze dagelijks. Alleen slaat de prijs in dit geval nergens op, normaal € 92,50....

Ik gebruik ze ook semi-dagelijks, maar voor rond de 25(?) euro bij de Sligro/Makro gekocht.bvk schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:16:
[...]
Prima pannen, ik gebruik ze dagelijks. Alleen slaat de prijs in dit geval nergens op, normaal € 92,50....
Die "normale" prijzen moet je natuurlijk helemaal nooit naar kijken
Maar dat doet de doorsnee consument natuurlijk wel die denkt hiermee een geweldige aanbieding te pakken te hebben. Terwijl het gewoon de prijs is die je er elders ook voor betaald zonder korting.TMDC schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:18:
Die "normale" prijzen moet je natuurlijk helemaal nooit naar kijken
Gezien de vele posts in dit topic over inbranden denk ik dat de gemiddelde iBood koper niet zo maar op deze pannen wegfietst ...Of eigenlijk eerder alle niet-kookfanaten. Want bak je met deze pan, dan lijkt je gerecht in ieder geval nog ergens op.
[...]
Deze pannen kunnen hoge temperaturen bereiken en zijn voorzien van een natuurlijke anti-aanbakbescherming. Naarmate je de pannen gebruikt, worden ze donkerder. Dit bevordert de prestaties en stimuleert de functionaliteit van de natuurlijke anti-aanbakbescherming.
En dan is het (de verzendkosten komen er ook nog bij) best wel een dure miskoop.
Bij de meeste online winkels kom ik momenteel rond de 50 euro voor een set van 24+28 cm, dus ik hoor graag waar jij je pannen haalt.bvk schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:31:
[...]
Maar dat doet de doorsnee consument natuurlijk wel die denkt hiermee een geweldige aanbieding te pakken te hebben. Terwijl het gewoon de prijs is die je er elders ook voor betaald zonder korting.
Kijk even naar de dikte van het plaatstaal. De meeste DeBuyer sets zijn van 2,5-3.00 mm staal, de iBood aanbieding is van 2 mm staal.TMDC schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:39:
[...]
Bij de meeste online winkels kom ik momenteel rond de 50 euro voor een set van 24+28 cm, dus ik hoor graag waar jij je pannen haalt.
never mindbvk schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:45:
[...]
Kijk even naar de dikte van het plaatstaal. De meeste DeBuyer sets zijn van 2,5-3.00 mm staal, de iBood aanbieding is van 2 mm staal.
[ Voor 19% gewijzigd door TMDC op 09-11-2020 16:50 ]
Geen issues (op het doseren van hitte na).bvk schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:42:
@Raymond P
[...]
Idem dus voor de vis op de huid, ik ben benieuwd hoe dat jou vergaat.
[Video: https://gfycat.com/filthyenchantinggalapagoshawk]
Zalmfilets met huid. Gebakken in 20 gram ongezouten roomboter (had achteraf minder kunnen zijn).
Twee pannen gebruikt, een Jamie Oliver geemailleerde plaatstalen pan van 13 euro en ter controle een Greenpan thermolon pan die een veelvoud kost.
Doorgegaard in de oven in een koperen pan want ik was vergeten een RVS plateau voor te verwarmen.
De wat minder recht gesneden filet ligt in de thermolon pan. Beide pitten hebben hetzelfde vermogen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Ik kon met de emaille pan de huid in korte tijd mooi aanzetten.
Dat lukte niet met de thermolon pan, meer hitte opbouwen duurde te lang en mijn boter werd te donker.
Het hoekje huid wat mist (dus niet de +/-1cm ingeslonken huid) is mijn eigen schuld, bij het verwijderen van de schubben ben ik daar iets te diep gegaan. Het hoekje kwam los tijdens bakken, maar is niet blijven plakken.
---
Ik had dus een vooroordeel over jouw prestatie. Na een stukje zelfreflectie vond ik het nodig hetzelfde te doen, de pan is namelijk wel erg dun.
Naar mijn mening is het een prima pannetje en denk ik dat je toch iets verkeerd doet.
- knip -
Ik heb de pan ook zeker niet afgeschreven voor vaker gebruiken en ga zeker nog eens een stukje vis proberen. Ik heb echter steeds heel weinig olie/boter gebruikt op waarschijnlijk te hoog vuur, de volgende poging ga ik dan ook zeker anders aanpakken.
Wel jammer, ik had gehoopt het met net zo weinig vetstof af te kunnen als ik gewend ben van DeBuyer of Tefal pannen en niet echt op temperatuur te hoeven letten...
Teflon (en tot op zekere hoogte ook Thermolon) geeft nagenoeg geen feedback.
De emaille pan had voldoende aan het gas op een kwart open om rond de 140 graden uit te komen (0.5kW).
De Thermolon pan had bijna half gas open nodig (0.9kW).
Als de vis netjes droog en niet koud is kom je wel weg met 10 gram boter. En het gros daarvan blijft gewoon in de pan achter.
Een eetlepel olie weegt +/- 8gram, roomboter bevat tot 20% water dus dat zal grofweg op hetzelfde neerkomen.
Misschien heb je daar wat aan.
Ik ben het wel eens met @zacht, (goede) boter voegt smaak toe en een visje mag best zwemmen.
Tevens ook de reden waarom ik 'm niet klaar als ik zo'n visje op de huid bak.
---
Kunnen we nu weer verder met de discussie over het inbranden/seasonen/polymeriseren van plaatstalen pannen.
- knip -
@CurlyMo en ik staan te popelen om onze methodes voor de duizendmiljoenmiljardste keer te delen.Raymond P schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:37:
Kunnen we nu weer verder met de discussie over het inbranden/seasonen/polymeriseren van plaatstalen pannen.
Roest is niet schadelijk bij hele kleine hoeveelheden, is feitelijk gewoon ijzer. Kwestie van je pan ff afvegen of wassen voor gebruik. Maar die anti-aanbaklaag, da's wel troepie als je 't binnenkrijgt. Als die duidelijk bladdert/schilfert bij 't koken, zou ik de pan wegjoppen.desmond schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:27:
Een vraag voordat ik een nieuwe juiste pan ga kiezen...
Deze pan van BK doet nog prima zijn werk, maar zoals je ziet komt het ijzerwerk erdoorheen, met roestplekjes. Is deze pan in deze staat nog veilig te gebruiken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nomen nescio
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Zo ja kan je de pan prima blijven gebruiken waar hij voor gebruikt is.
Voor de volgende klus raad ik een vleeshamer aan, die zijn meestal wat robuuster.
Naar mijn mening is die pan niet meer voedselveilig.
- knip -
Hoe dan ook zou ik deze vervangen en gelijk (als je dan toch aan het winkelen bent) houten spatels kopen.Martin van den Berg is toxicoloog en verbonden aan de Universiteit Utrecht. Hij zegt: "De korreltjes teflon die je binnenkrijgt zijn alleen schadelijk als ze zo groot zijn dat ze je slokdarm kunnen beschadigen." Dan kan je maar beter je pan weggooien.
Gevaar
Het gevaar van een beschadigde pan zit dus niet alleen in losgekomen korreltjes teflon, maar ook in de gevolgen daarvan. "Doordat de teflonlaag is aangetast bakt je vlees sneller aan en dat veroorzaakt kankerverwekkende stoffen", aldus Van den Berg.
Bedankt voor de reacties.HarmoniousVibe schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:14:
man-man-man.nl wat heb je met die pan uitgevroten? Zelfs toen ik nog in een studentenhuis woonde hadden we betere pannen. Weggooien die handel, tenzij je in geldnood zit.
Het is een keramische pan van BK en zo lang hebben we hem niet, maar wel frequent gebruikt. De situatie hier is van een flink gezin waarin vrijwel dagelijks - zonder pretenties - behoorlijk gezond gekookt wordt. Ik ben verbaasd over de korte levensduur: geen enkele andere pan in onze roulatie heeft vergelijkbare slijtsporen. Over het algemeen gebruiken we spatels van hout of siliconen o.i.d., misschien is het door opscheplepels veroorzaakt. Of door de gestapelde opslag in de kast.
Ik zal mijn gadget-budget voor de Kerst verlagen
Goeie tipRaymond P schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:07:
Is dat de afdruk van een torx schroevendraaier in het midden van de pan?
Zo ja kan je de pan prima blijven gebruiken waar hij voor gebruikt is.
Voor de volgende klus raad ik een vleeshamer aan, die zijn meestal wat robuuster.
[ Voor 17% gewijzigd door desmond op 13-11-2020 16:03 ]
Ik heb iets van 8 pannen in mijn lade dus heb ze wel nodig voor de niet RVS pannen.
Deze krassen en pitten lijken me niet door het stapelen in de kast te komen. Misschien wel door opscheplepels als deze van metaal zijn.desmond schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:01:
[...]
Bedankt voor de reacties.
Het is een keramische pan van BK en zo lang hebben we hem niet, maar wel frequent gebruikt. De situatie hier is van een flink gezin waarin vrijwel dagelijks - zonder pretenties - behoorlijk gezond gekookt wordt. Ik ben verbaasd over de korte levensduur: geen enkele andere pan in onze roulatie heeft vergelijkbare slijtsporen. Over het algemeen gebruiken we spatels van hout of siliconen o.i.d., misschien is het door opscheplepels veroorzaakt. Of door de gestapelde opslag in de kast.
Ik zal mijn gadget-budget voor de Kerst verlagen
[...]
Goeie tip
Maar als je de pan nog niet zo lang hebt: misschien BK contacteren en wellicht garantie claimen?
Dat mag best iets specifieker als je van plan bent (met meer kennis) een nieuwe pan aan te gaan schaffen.desmond schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:01:
[...]
Bedankt voor de reacties.
Het is een keramische pan van BK en zo lang hebben we hem niet, maar wel frequent gebruikt.
[...]
Het is een pan uit de serie BALANS+. Deze pannen zijn van alumunium met een stalen bodemplaat (tbv inductie) en een CeraSOL coating.
Waarschijnlijk een 1 laags coating (25 micron dik = 1/4 van een velletje A4), als je deze beschadigt door bijvoorbeeld te tikken in een warme pan dan krijg je microscheurtjes in de coating.
Vervolgens de pan in de vaatwasser en het onbeschermde aluminium verdwijnt erg rap. Aluminium reageert makkelijk met vanalles, ook als je de vaatwasser vermijd verdwijnt je pan gewoon.
Een stukje afgebroken keramische coating is hard en kan/zal scherp zijn.
(edit) In tegenstelling tot teflon kan dit dus zeker wel issues geven.
Dit is exact de reden waarom ik geen fan ben van de "nieuwe" coatings, er wordt verwacht dat je als een delicaat keukenprinsesje je pan streelt tijdens het koken.
Als ik een keer m'n spatel door de pan probeer te rammen door een onfortuinlijke hand/oog coordinatie wil ik niet direct materiaal gaan vervangen.
- knip -
Na een eerdere rant had ik 'm toch maar een tweede kans gegeven maar voor mij werkt het gewoon niet - een omelet bakken op lage temperatuur moet toch in elke pan kunnen?
Ik ben ook niet heel enthousiast maar de pan moet toch zeker wel zijn nut hebben denk ik.
Gelukkig was het een huurappartement zullen we maar zeggen..
Breng ‘m dan naar de kringloopwinkel.franssie schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:01:
Dei Amazon aanbieding van de Jamie Oliver pan ... Grappig dat deze zij sommigen wel werkt maar ik ben er klaar mee. Echt alles bakt aan (en mijn referentie materiaal is RVS notabene) - Die gaat morgen de staalbak in van de gemeentewerf.
Na een eerdere rant had ik 'm toch maar een tweede kans gegeven maar voor mij werkt het gewoon niet - een omelet bakken op lage temperatuur moet toch in elke pan kunnen?
- knip -
Ik ben weg van hun industry serie.
Ik vond deze pan bij het grof vuil en heb 'm maar geadopteerd. Ik hoop dat ik hem weer in goede conditie kan krijgen. Iemand die ooit dit gedaan heeft en advies heeft? Ik begin vanavond maar met een normale wasbeurt en misschien wassen met zo'n metalen schuurspons. Daarna met druivenpitolie verhitten?
:strip_exif()/f/image/8fes40pQl1uJRenzjvD22OKj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/roIp9fsWWKWKg6PQg24NGn7D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hIG6xWijLbwEMOfzJkYRrzqJ.jpg?f=fotoalbum_large)
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Hoe maakt niet veel uit, maar als je iets als een haakse slijper hebt of anders een boormachine ofzo, kun je daar wel een schuurschijf of een metalen borstel voor krijgen waarmee het vrij snel kan.
Met de hand ben je wel even bezig lijkt me.
En gewoon van grof naar fijn werken om de gewenste afwerking te krijgen, alvorens je gaat inbranden.
Niet moeilijk, wel veel werk.
ps. toepasselijke ondertitel
@zacht hieronder, lijkt mij toch echt volledig plaatstaal met een flinke dosis roest.
[ Voor 10% gewijzigd door defusion op 16-11-2020 14:06 ]
Lijkt mij koper, en dus met een RVS binnenkant? Eerst maar eens goed schoongemaken en kijken wat er van het RVS over is.Cass Casey schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:49:
Ik twijfelde of ik een nieuw topic hiervoor moest openen of hier om advies vragen. Maar we beginnen maar hier. Misschien maak ik een apart topic tijdens het project.
Ik vond deze pan bij het grof vuil en heb 'm maar geadopteerd. Ik hoop dat ik hem weer in goede conditie kan krijgen. Iemand die ooit dit gedaan heeft en advies heeft? Ik begin vanavond maar met een normale wasbeurt en misschien wassen met zo'n metalen schuurspons. Daarna met druivenpitolie verhitten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een leuke vondst inderdaad, dat gebeurt mij nou nooit. Zo te zien (vanwege het handvat aan de voorzijde) is dit een 32 cm pan, zal wel te zwaar en onhandig geweest zijn voor de weggooier, als het inbranden al ooit gelukt is
Nee, is allemaal roest. Zit grijs staal onder. Lijkt ook geler door de led verlichting boven de eettafel.zacht schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:01:
[...]
Lijkt mij koper, en dus met een RVS binnenkant? Eerst maar eens goed schoongemaken en kijken wat er van het RVS over is.
Zal het eens met azijn proberen. Is inderdaad ca. 32cm en enorm zwaar. Als je hem aan het handvat pakt, is het een goede fitness-oefening.bvk schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:40:
DeBuyer, dus waarschijnlijk inderdaad gewoon plaatstaal. Voordat je gaat schuren en schrobben zou je ook nog kunnen kijken of cola of azijn de ergste roest weg kan halen.
Een leuke vondst inderdaad, dat gebeurt mij nou nooit. Zo te zien (vanwege het handvat aan de voorzijde) is dit een 32 cm pan, zal wel te zwaar en onhandig geweest zijn voor de weggooier, als het inbranden al ooit gelukt is
Ik vermoed dat het deze is: https://www.debuyer.com/fr/poele-ronde-mineral-b-1459.html
[ Voor 6% gewijzigd door Cass Casey op 16-11-2020 14:51 ]
Ik heb in die categorie 2 aluminum Mauviel braadsledes. Goed krom maar ook goed aangekoekt. Weet daar weer niet zo goed van wat ermee te doen.
Soda helpt iig niet
En hoeveel pannen wil je? Wellicht aardig om komende 4 weken even goed de aanbiedingen te volgen.
We hebben al wat tests gedaan. Er is geen geluid bij pannen van Silit of Greenpan, maar dus wel bij onze BKs. Je kan het ook zien met een appje op de telefoon. Ze krijgen een heel ander frequentie patroon. Misschien zijn de BKs kapot gegaan door gebruik op gas, of gewoon te oud. Geen idee, maar het geluid is heel irritant.
[ Voor 11% gewijzigd door hmh1978 op 18-11-2020 00:04 ]
Heb je toevallig al nieuwe kookpannen aangeschaft? En zo ja, wat is het geworden?hmh1978 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:53:
Het ligt inderdaad aan de pannen. Nu dus nog goede nieuwe pannen zien te vinden...
Ik stap binnenkort vanwege nieuwe keuken ook over van gas naar inductie. Oude pannen waren sowieso wel aardig aan vervanging toe, maar nu we over gaan op inductie, lijkt me dit een mooi moment.
Misschien heb ik slechte smaak, maar wat zijn er toch een hoop lelijke pannen

Mocht er iemand nog tips hebben voor een set van 4 a 5 kookpannen voor 150 tot 250 euro, dan hoor ik het graag
Ik krijg af en toe spam met aanbiedingen van https://bestsale.be/ en soms hebben ze set aanbiedingen.Lisabella schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:54:
Weet iemand een goede online prijsvechter voor Demeyere pannen?
Ik ben weg van hun industry serie.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Die site had ik ook gevonden, vind m een beetje vaag ...
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Waarvoor dank!
V-Strom 650
Succes, het resultaat kan variëren maar ik heb het laatst in de oven gedaan met pinda olie en dat werkte goed. Als start.Xoxol schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 01:57:
Eindelijk was een koekenpan kapot gegaan (20cm) dus ik mocht een nieuwe uitkiezen. Dankzij dit topic een De Buyer carbon serie besteld (20cm). Moet morgen gaan inbranden. Ook genoeg in dit topic erover te vinden.
Waarvoor dank!
Dank, en op hoeveel graden heb je het in de oven gedaan? Ik heb tijdje terug mijn wok laten inbranden, dat was een moeizaam proces en het resultaat is nog niet helemaal goed.franssie schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 02:09:
[...]
Succes, het resultaat kan variëren maar ik heb het laatst in de oven gedaan met pinda olie en dat werkte goed. Als start.
V-Strom 650
Meestal is de maximale stand van een thuisoven zo'n 250, dus zou ik dat aanhouden. Persoonlijk ga ik nog iets hoger, onze oven gaat tot ongeveer 290.
Ik zou niet te grof schuren.Cass Casey schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:43:
[...]
Nee, is allemaal roest. Zit grijs staal onder. Lijkt ook geler door de led verlichting boven de eettafel.
[...]
Zal het eens met azijn proberen. Is inderdaad ca. 32cm en enorm zwaar. Als je hem aan het handvat pakt, is het een goede fitness-oefening.
Ik vermoed dat het deze is: https://www.debuyer.com/fr/poele-ronde-mineral-b-1459.html
Ik denk dat je met Scotch-Brite het beste resultaat haalt.
Ken 't spul niet geloof ik, maar zal er naar kijken. Ondertussen nog niets van gekomen. Ik houd jullie op de hoogte!coob schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:55:
[...]
Ik zou niet te grof schuren.
Ik denk dat je met Scotch-Brite het beste resultaat haalt.
Toevallig begin deze maand dit set gekocht: WMF Provence Plus Pannenset, 5-Delig en prima tevreden over. Ik kook wel op gas.HansieGansie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:27:
[...]
Heb je toevallig al nieuwe kookpannen aangeschaft? En zo ja, wat is het geworden?![]()
Ik stap binnenkort vanwege nieuwe keuken ook over van gas naar inductie. Oude pannen waren sowieso wel aardig aan vervanging toe, maar nu we over gaan op inductie, lijkt me dit een mooi moment.
Misschien heb ik slechte smaak, maar wat zijn er toch een hoop lelijke pannen![]()
Mocht er iemand nog tips hebben voor een set van 4 a 5 kookpannen voor 150 tot 250 euro, dan hoor ik het graag
edit: Zie dat ie op 118 staat, ik heb er zelf 108 voor betaald via amazon ook. Fonq heeft ook weleens mooie aanbiedingen op pannensets.
[ Voor 7% gewijzigd door Stufferdt op 27-11-2020 16:02 ]
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
In denk ik geef zo'n pan eens een kans.
Maar het zijn naar mijns inziens waardeloze pannen. Gewoon een dun antikleef pannetje, niet meer en niet minder.
De temperatuur is moeilijk onder controle te houden omdat ze zo dun zijn.
Als je ze voor de normale prijs zou moeten kopen zijn ze al helemaal veel te duur.
Met "een pan" bedoel je één van de kleinere koekenpannen? Wij hebben de hapjespan gekocht en tot nu toe bevalt het prima. Het is natuurlijk geen Teflon coating, dus ik ben wel benieuwd hoe die het over een langere periode uithoudt, maar tot nu toe ben ik zeker niet ontevreden.coob schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:17:
Nou, ik ik had een kaart vol van de pannenaktie bij Albert Heijn.
Maar het zijn naar mijns inziens waardeloze pannen. Gewoon een dun antikleef pannetje, niet meer en niet minder.
Als je ze voor de normale prijs zou moeten kopen zijn ze al helemaal veel te duur.
Ik heb ook de hapjespan.tagican schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:32:
[...]
Met "een pan" bedoel je één van de kleinere koekenpannen? Wij hebben de hapjespan gekocht en tot nu toe bevalt het prima. Het is natuurlijk geen Teflon coating, dus ik ben wel benieuwd hoe die het over een langere periode uithoudt, maar tot nu toe ben ik zeker niet ontevreden.
Het ziet er leuk uit maar het is maar een dun pannetje vergeleken bij een le creuset les forgees anti-aanbak pan bv. Die heb ik al jaren en is echt onverwoestbaar.
De normale prijs van 99€ is gewoon veel te duur voor zo'n Kempen & Begeer pan.
Bij de Jumbo hetzelfde verhaal, ik zou die dingen nog niet eens gratis willen hebben.... Ontzettend licht en ik denk dat de laag het nog geen half jaartje uithoudt.coob schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:17:
Nou, ik ik had een kaart vol van de pannenaktie bij Albert Heijn.
Ik dacht dat die Kempen&Begeer pannen veel degelijker waren, zoals bijvoorbeeld die braadpan die toch wel gewoon van gietijzer is?
De vorige (Tefal) is gesneuveld doordat het kip-stoven zorgde dat de huid van de kip aan de aanbaklaag bleef plakken. Deze pan maar een poging geven aangezien deze geen aanbaklaag zou moeten hebben. Ik verwacht er an sich weinig van, maar als 'ie doet wat hij moet doen maakt me dat ook niet echt uit.
Ook dan nog te duur aangezien je voor 20 euro bij de action een gietijzeren braadpan van Sola haaltbvk schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:26:
[...]
Ik dacht dat die Kempen&Begeer pannen veel degelijker waren, zoals bijvoorbeeld die braadpan die toch wel gewoon van gietijzer is?
https://www.action.com/nl-nl/p/dummy-3002150/
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pSkDYHi3tRjSu7lIK2a5bE8o.jpg?f=user_large)
https://www.jumbo.com/nl-be/acties/pannen/koekenpan
De prijzen staan mij zeker aan, ik wil alleen wel iets wat langdurig(er) mee gaat. Heeft iemand alternatieven? Het mag wat duurder zijn, maar ik ga geen 100EU per (koeken)pan uitgeven.
Edit: voor een inductie-kookplaat*
[ Voor 4% gewijzigd door P4tsy op 06-12-2020 12:55 ]
Mag het plaatstaal zijn?P4tsy schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:54:
Als ik de reacties hierboven moet geloven zijn de pannen uit de onderstaande link dus een flinke afrader? Ook voor de simpelere huis-kok?
De prijzen staan mij zeker aan, ik wil alleen wel iets wat langdurig(er) mee gaat. Heeft iemand alternatieven? Het mag wat duurder zijn, maar ik ga geen 100EU per (koeken)pan uitgeven.
Liever niet, nee. Tenzij dat echt een aanrader is, maar het lijkt mij niet handig omdat deze niet makkelijk schoongehouden kan worden.
Ik ben er direct na de tip hier fan van gewordenP4tsy schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:48:
[...]
Liever niet, nee. Tenzij dat echt een aanrader is, maar het lijkt mij niet handig omdat deze niet makkelijk schoongehouden kan worden.
Dat is alleen maar een reactie van mij geweest en ik heb de pannen alleen maar in de hand gehad en er niet mee gebakken. Maar ze zijn zo licht en iel dat ik ze zelf nooit zou kopen, dat ze langdurig meegaan kun je wel vergeten.P4tsy schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:54:
Als ik de reacties hierboven moet geloven zijn de pannen uit de onderstaande link dus een flinke afrader? Ook voor de simpelere huis-kok?
Kijk, als je er 1x in de week een eitje in bakt kun je er wel een jaartje mee doen maar bij intensief gebruik wordt het een ander verhaal. Heb je ze zelf al in de winkel gezien en vastgehouden?
Edit: Schoonhouden van een plaatstalen pan is helemaal geen issue. Even afwassen onder de hete kraan, droogmaken en insmeren met wat olie. Eén minuutje werk
[ Voor 7% gewijzigd door bvk op 06-12-2020 14:52 ]
Ik denk: in de aanbieding bij de Bijenkorf?mierenfokker schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:00:
deBuyer Mineral B koekenpan 28 cm in de aan Bijenkorf
No offense, maar 36,95 is geen aanbieding:
Bij deze eerste hit is ie al goedkoper op Google.
[ Voor 1% gewijzigd door woutur op 07-12-2020 08:58 . Reden: Mildere toon :) ]
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Sowieso is het goed winkelen bij de horeca-leveranciers momenteel qua pannen.woutur schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:55:
[...]
Ik denk: in de aanbieding bij de Bijenkorf?
Mijn cheapo zacht stalen wok is mijn favoriete pan geworden. Kostte iets meer dan een tientje.
Is dat dezelfde als de mineral B variant?woutur schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:55:
[...]
Ik denk: in de aanbieding bij de Bijenkorf?
Nee, maar ik heb de mineral B variant nooit begrepen: je krijgt een rubber dopje in je steel (waardoor ie niet goed de oven in kan) en bijenwas op je pan vanuit de fabriek (die je er als eerste afwast voordat je de pan in gebruik neemt).mierenfokker schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:51:
[...]
Is dat dezelfde als de mineral B variant?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Die bijenwax is om ervoor te zorgen dat hij tijdens transport niet gaat roesten. Hartstikke logisch.woutur schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:20:
[...]
Nee, maar ik heb de mineral B variant nooit begrepen: je krijgt een rubber dopje in je steel (waardoor ie niet goed de oven in kan) en bijenwas op je pan vanuit de fabriek (die je er als eerste afwast voordat je de pan in gebruik neemt).
- knip -
32 cm Poêle ronde MINERAL B
:strip_exif()/f/image/vJfnuq5kUDAxXMyYQi9E8Kyt.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.debuyer.com/e...iser&query_name=match_and
26cm Poêle à crêpes MINERAL B
:strip_exif()/f/image/aoN7iYFbQs1VtL2zfysQO1Uq.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.debuyer.com/e...repes-mineral-b-1471.html
[ Voor 9% gewijzigd door Slayer op 07-12-2020 14:18 ]
Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl
Die pannenkoeken pan is een topper, ik bak er heerlijke pannenkoeken meeSlayer schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:14:
Afgelopen zaterdag 2 de Buyer pannen van de sint gekregen
32 cm Poêle ronde MINERAL B
[Afbeelding]
https://www.debuyer.com/e...iser&query_name=match_and
26cm Poêle à crêpes MINERAL B
[Afbeelding]
https://www.debuyer.com/e...repes-mineral-b-1471.html