RVS/Stalen pannen die je in de vaatwasser stopt, worden gewoonweg nooit goed en fraai schoon.
Punt. Ongeacht alle reclames...
ps: je ziet het verschil soms pas als je 'm zelf goed schoonmaakt...
De (thuis)vaatwasser wast alleen d.m.v. chemicaliën, niet door mechanische inwerking.
(en ja, ik gebruik zelf ook Lidl vaatwasblokjes en voor vrijwel alle etensresten zitten daar blijkbaar voldoende aggressieve chemicaliën in om dat op te lossen, maar net niet voor alles...)
Terwijl uit de horeca ik de machines ken die met keramische parels vrijwel iedere aangebakken pan schoonkrijgen. Maar dat is het betere mechanische geweld.
Als ik de superdegelijke Silga Teknika pannen in de vaatwasser stop, zie je al na een paar keer dat 'ie enigszins bruinige aanslag krijgen. En/of dat kookringen er niet meer uitgaan.
Ook voel je, als je met je vingers er doorgaat, dat het oppervlak niet helemaal glad meer is. En door dat minieme laagje aanslag zal een volgende voedsellading en het daarop volgende kook/bakproces het alleen nog maar erger maken.
ff onder de kraan, met b.v. een vatenkwast en wat goedkoop vloeibaar schuurmiddel, paar keer in de rondte, afspoelen met wat afwassop en klaar. Blinkend als nieuw.
Is er (te)veel verkleuring; bijvoorbeeld van een Risotto koken (alcohol inkoken geeft van de mooie blauwe vlekken op de bodem), scheutje azijn of wat citroenzuur, vatenkwast met sopje en klaar! Echt, die ene minuut doet wonderen.
Of je kookt er gelijk een tomatensaus achteraan; dat zuur doet ook wonderen.
En zo houd ik m'n (dure) pannen al 25 jaar in topconditie.
't Is allemaal geen rocketscience; je moet alleen ff weten hoe en wat.
[
Voor 28% gewijzigd door
ehtweak op 23-12-2020 20:39
]