Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:40

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Schweino schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:44:
[...]

Die pannenkoeken pan is een topper, ik bak er heerlijke pannenkoeken mee
Het moet niet gekker worden, een product wat doet waar het voor gemaakt is! :+

@Slayer Leuke cadeautjes, veel plezier ermee (y)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Wellicht een onnozele vraag, maar kan je Debuyer pannen ook met Crisco behandelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:45

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Beun schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:14:
Wellicht een onnozele vraag, maar kan je Debuyer pannen ook met Crisco behandelen?
Ja dat kan. Hier op dit forum verschillen de meningen wat hierover (met name de zuiverheid van dat spul dacht ik)
Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 12:49

woutur

Klauwtjes uit!

Beun schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:14:
Het zal kunnen, maar voor €3 koop je een flesje lijnzaad olie die al je pannen een leven lang zal kunnen voorzien van een laagje. Maar misschien hou ik me een beetje teveel vast aan iets waarvan ik weet dat het in ieder geval werkt. Aan de andere kant, inbranden van pannen is nou niet iets waar je even lekker mee gaat experimenteren. Daarvoor duurt het te lang en stinkt het teveel.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-06 15:56

Typhone

Who Dares Wins

Afgelopen weekend weer eens wat mensen van hun fabels verlost. Hele discussie over Tefal pannen die minimaal een jaar zouden meegaan. Dus me even buiten het gesprek gehouden om te kijken hoe en wat en toen maar eens mijn zegje gedaan. Toevallig had ik de week ervoor BK pannen (Black Steel) zitten inbranden (van de Sligro volgens mij) voor mijn ma en schoonma. Naja het ensemble geloofde er dus niks van dat zulke pannen zouden werken met het bakken van een simpel ei dus maar eens de pan op het vuur gezet en een ei gebakken. Haha de ogen rolden nog net niet eruit.

Daarna kwam ook nog de snijplank + onderhoud ter sprake en inmiddels heb ik voor a.s. donderdag een flink verlanglijstje voor BK pannen mee. Ik begrijp soms niet hoe weinig mensen zich kunnen verdiepen in iets wat ze vrijwel elke dag gebruiken. Jaren geleden kocht ik nog wel eens hele dure pannen onder het mom van 'die moeten wel goed zijn'. Inmiddels ben ik er allang achter dat het volgende lijstje (exclusief enkele specials) allang prima is:

4x kookpannen in verschillende maten (duur, €350-400)
1x steelpannetje (€109)
1x grote koekenpan 32cm (+/- €35)
1x kleine koekenpan 22cm (+/- €25)
1x wok (plaatstaal €10,95)
1x grote braadpan (Le Creuset, cadeau)
1x kleine braadpan (Le Creuset, cadeau)

Verder heb ik nog een scala aan gietijzeren spul bij de Green Egg staan maar al die high end exclusieve pannen enzo die komen er toch echt niet meer in. Enige reden dat die kookpannen duur waren had te maken met het feit dat ik geen pannenlappen wilde gebruiken, makkelijk wilde afgieten en een dikke bodem wilde hebben zodat shizzle niet gaat aanbranden vanwege ongelijke warmteverdeling op de bodem.

[ Voor 7% gewijzigd door Typhone op 08-12-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een lijstje van 500+ euro exclusief de braadpannen en onbekende specials "allang prima" noemen, Zal wel een perspectief dingetje zijn ofzo... zelfs als de steelpan een typo was en 19 euro kostte, is het waarschijnlijk nog ver bovengemiddeld qua totaalprijs.

Ik vermoed dat half nederland kookt en bakt op een combinatie van Tefal, IKEA, budget startpakket van de Blokker en "whatever bij de supermarkt te krijgen is/was voor zegeltjes in de laatste 10 jaar".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
woutur schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:28:
[...]

Het zal kunnen, maar voor €3 koop je een flesje lijnzaad olie die al je pannen een leven lang zal kunnen voorzien van een laagje. Maar misschien hou ik me een beetje teveel vast aan iets waarvan ik weet dat het in ieder geval werkt. Aan de andere kant, inbranden van pannen is nou niet iets waar je even lekker mee gaat experimenteren. Daarvoor duurt het te lang en stinkt het teveel.
Je hebt gelijk. Ik zal tzt eens zo'n flesje aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-06 15:56

Typhone

Who Dares Wins

Bundin schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:17:
Een lijstje van 500+ euro exclusief de braadpannen en onbekende specials "allang prima" noemen, Zal wel een perspectief dingetje zijn ofzo... zelfs als de steelpan een typo was en 19 euro kostte, is het waarschijnlijk nog ver bovengemiddeld qua totaalprijs.

Ik vermoed dat half nederland kookt en bakt op een combinatie van Tefal, IKEA, budget startpakket van de Blokker en "whatever bij de supermarkt te krijgen is/was voor zegeltjes in de laatste 10 jaar".
En hoe vaak koopt 'half Nederland' een nieuwe pannenset in de loop der jaren? Mijn ouders bijvoorbeeld al sinds wij in Nederland wonen (1994) geen nieuwe pan(nen) meer gekocht. Alleen een keer het handvat van de plaatstalen wok vervangen. Als ik naar vrienden kijk die alles in de vaatwasser doen die kopen elke 2 jaar alles nieuw bij de Ikea. De vraag is kostentechnisch wie er daarna duurder uit is. De enige reden dat ik dit jaar een investering in pannen heb gedaan is omdat wij begin komend jaar verhuizen naar een nieuwbouw huis waar geen gas meer is dus de pannen moesten vervangen worden.

Pannen met zegeltjes kopen is zowaar nog duurder want dat zet de gemiddelde mens aan tot het kopen van overbodige boodschappen die eigenlijk niet nodig zijn maar wel 'extra' zegeltjes opleveren.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:44
Wat is hier eigenlijk de consensus over de AH Actie Van Kempen & Begeer Gourmetstel? We hebben er nog een nodig en op het oog ziet deze er best ok uit. Of zijn er ook gourmetstellen van plaatstaal :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

CurlyMo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:14:
Wat is hier eigenlijk de consensus over de AH Actie Van Kempen & Begeer Gourmetstel? We hebben er nog een nodig en op het oog ziet deze er best ok uit. Of zijn er ook gourmetstellen van plaatstaal :)
Nou gebruik de zoek functie eens, zou ik zeggen. Consensus: laten liggen.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• CurlyMo
woutur schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:59:
[...]

Nou gebruik de zoek functie eens, zou ik zeggen. Consensus: laten liggen.
Pannen != Gourmetstel

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:16
Beun schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:48:
[...]

Je hebt gelijk. Ik zal tzt eens zo'n flesje aanschaffen.
Houd er wel rekening mee dat zo'n flesje koudgeperste lijnzaadolie ook (redelijk snel) bederft. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Raymond P schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:52:
[...]

Houd er wel rekening mee dat zo'n flesje koudgeperste lijnzaadolie ook (redelijk snel) bederft. :)
Olie die bederft? Het zal in smaak achteruit gaan, maar dat lijkt me voor het inbranden van pannen niet erg belangrijk. Of mis ik hier iets?

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@bvk
Olien die goed polymeriseren worden ook snel ranzig (hydrolyse/oxidatie).
Vetten die rans zijn polymeriseren niet goed/volledig meer en zijn bijzonder slecht voor je gezondheid.

Een geopend flesje koud geperste lijnzaadolie is een aantal maanden in de koelkast te bewaren, iets korter buiten de koelkast.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Duidelijk! Dit zal lang niet bij iedereen bekend zijn, goede waarschuwing.

Gelukkig heb ik het flesje wat nu al ruim 2 jaar in de kast staat nooit meer gebruikt na het inbranden van mijn pannen. Gaat nu meteen de kliko in ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Bundin schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:17:

Zo choquerend is 500 piek aan pannen toch niet? Je zit hier in een topic met een stel kookgekken. Ik kijk eerlijk gezegd meer op van jou reactie dan van zijn plan.

En de combinatie-rommel van pannen: herkenbaar.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 14:43
Kookpannen zijn vaak het duurst, zeker aangezien je die toch al snel 3 of meer verschillende nodig hebt, qua maat. Voor mij betekent dit dat ik juist probeer hierop te besparen. Kookpannetjes zijn mijns inziens niet erg spannend. Zolang ze niet lekken of roesten en ik ze gewoon in de vaatwasser kan gooien, what could go wrong? In tegenstelling tot een koekenpan of een sauteerpan doet het water bijna al het werk in een normaal kookproces. Het pannetje is er alleen maar voor om het water bij elkaar te houden.. Vaak zitten de verschillen in de handgrepen of de deksel, maar daar is altijd wel wat in te vinden dus geef ik daar nooit heel veel geld aan uit. Ik ga sowieso geen €400 uitgeven aan 4 kookpannetjes. Volgens mij was mijn vierdelige set van BK (3 kookpannen en 1 steelpannetje) €120 of rond die koers.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Boudewijn schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:58:
[...]

Zo choquerend is 500 piek aan pannen toch niet? Je zit hier in een topic met een stel kookgekken. Ik kijk eerlijk gezegd meer op van jou reactie dan van zijn plan.

En de combinatie-rommel van pannen: herkenbaar.
Ik vind het ook veel geld eerlijk gezegd, zeker als je de prijs van die Le Creuset pannen er bij optelt. Dan kom je al gauw op de € 800,- ....

En zeker voor kookpannen is het allemaal erg duur, dat hoeft zoals @HarmoniousVibe al aangeeft echt niet boven de € 150,- te komen en dat is IMHO al veel.

Op dit moment stellen de supermarkt spaaracties weinig voor, maar ik heb vorig jaar toen bij de Jumbo een serie "Masterchef" kookpannen gekocht: een steelpan en drie kookpannen van resp. 7, 4 en 3 liter. Zijn helemaal prima en heeft me misschien in totaal € 80,- gekost, die boodschappen om de spaarkaarten vol te krijgen moet je toch doen.

Braadpannen is misschien een ander verhaal, maar doet een Staub of een Le Creuset het nu echt zoveel beter dan bijvoorbeeld zo'n Sola braadpan van een paar tientjes? Ik denk zelf van niet.

In een ander topic had laatst iemand een wok van € 150,-! Why, die dingen kosten € 20,- bij de toko....

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Ik heb een tijd geleden een wok (Silit Professional Silargan) van meer dan 150 euro kado gedaan omdat die dezelfde kleur had als de Kitchenaid.

Voor mijzelf zou ik dat nooit kopen maar sommige mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor zulke dingen. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bij mij staan de meeste pannen (en ander kookspul) achter een deurtje dus is uiterlijk niet belangrijk. Zou ik het zichtbaar in de keuken hebben staan dan zou voor mij uiterlijk ook een meerprijs rechtvaardigen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:14:
Niemand? Ik las hier dat de pannen niks zijn, maar is het gourmetstel ook niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:39:
[...]

Niemand? Ik las hier dat de pannen niks zijn, maar is het gourmetstel ook niks?
Zelf geen ervaring met deze, Tsja voor Kerst en Pasen zal het wel werken. Als ik 'm vergelijk met die van LIDL https://www.lidl-shop.nl/...Raclette-grill/p100311555 heeft de Kempen versie een hoger vermogen (2kW vs 1.3 kW).
Mijn frustratie bij die dingen in het algemeen is dat ze een slechte temperatuur regeling hebben wat in combinatie met alu slecht werkt (of te heet of te koud maar nooit juist). Bij een grillsteen of gietijzer is dat van minder belang (want dat middelt wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:37
Ik heb de hapjespan van van Kempen en begeer: nu 1 keer gebruikt, hij is vrij dun, en mij net wat te groot, al pakt ie wel mooi mijn allergrootste atag gaspit. Het grootste voordeel wat ik er tot nu aan heb is het deksel wat erbij zit: ik heb ook nog een hoge (ik dacht 26 cm) sauteerpan van de buyer: daar past het deksel van k&b perfect op: dus mocht de pan over een jaar of eerder weggaan dan is het nog steeds geen miskoop geweest want losse deksels zijn over het algemeen al duurder 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Sammy_tukker schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:01:
Ik heb de hapjespan van van Kempen en begeer: nu 1 keer gebruikt, hij is vrij dun, en mij net wat te groot, al pakt ie wel mooi mijn allergrootste atag gaspit. Het grootste voordeel wat ik er tot nu aan heb is het deksel wat erbij zit: ik heb ook nog een hoge (ik dacht 26 cm) sauteerpan van de buyer: daar past het deksel van k&b perfect op: dus mocht de pan over een jaar of eerder weggaan dan is het nog steeds geen miskoop geweest want losse deksels zijn over het algemeen al duurder 🤣
Eigenlijk wel een goed punt wat je hier maakt. Het is fijn om de diameters van al je pannen te standaardiseren zodat je deksels van kookpannen ook op bakpannen etc kan gebruiken. Soms super handig om even het spetteren tegen te gaan of even na te garen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
franssie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:01:
[...]
Bij een grillsteen of gietijzer is dat van minder belang (want dat middelt wel).
Oftewel, ik kan beter op zoek naar een steengrill of gourmetstel met gietijzeren pannen en basis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
bvk schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:01:
[...]

Ik vind het ook veel geld eerlijk gezegd, zeker als je de prijs van die Le Creuset pannen er bij optelt. Dan kom je al gauw op de € 800,- ....
Tsja 800E voor een hobby, zo kijk ik er vooral tegenaan. Ik geef een veelvoud van dat uit aan Festool/Big Green Egg/Hasselblad/Canon/pc's/golfclubs/jagen. En itt een iphone of GPU is het over 2 jaar wel nog geld waard.
En zeker voor kookpannen is het allemaal erg duur, dat hoeft zoals @HarmoniousVibe al aangeeft echt niet boven de € 150,- te komen en dat is IMHO al veel.
Voor gewone kookpanen is meerprijs vaak afwerking voor mijn gevoel ja. Net als het rijden van een Porsche in de randstad.
Braadpannen is misschien een ander verhaal, maar doet een Staub of een Le Creuset het nu echt zoveel beter dan bijvoorbeeld zo'n Sola braadpan van een paar tientjes? Ik denk zelf van niet.

In een ander topic had laatst iemand een wok van € 150,-! Why, die dingen kosten € 20,- bij de toko....
Ik moet zeggen dat een Demeyere wok heel veel mooier is dan de wok van 20E waar ik er 1 van heb (en mijn vriendin, lees ik... ) ook nog 1. Zelfde geldt voor die braadpannen, het is mooier... functioneel boeit het weinig. Wellicht is het emaille harder.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:17:
[...]

Oftewel, ik kan beter op zoek naar een steengrill of gourmetstel met gietijzeren pannen en basis?
Voor de pannetjes maakt het niet veel uit, maar ergens moet er wel massa in zitten of er moet een goede temperatuurregeling opzitten. Zo een bimetaal regeling werkt prima in een frituurpan want daar is het vet de massa. Maar ik heb geen ervaring met specifiek dit ding dus werkelijk geen idee. Misschien dat er buiten tweakers al wel reviews te vinden zijn?

Deze lijkt mij overigens altijd handig (maar wel een stuk duurder) Princess 103080 Dinner4All - 4 personen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Laatst online: 08:54
CurlyMo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:17:
[...]

Hoe vaak gebruik je zo'n ding nou? Als je de zegeltjes al hebt is het met €40 geen slechte koop volgens mij. Wil je een andere dan ben je al snel 4, 5 keer zoveel kwijt. Maar ik zou er niet speciaal extra dingen voor gaan kopen om maar zegeltjes te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpooN_05
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-04 19:48
Heeft er iemand ervaring met de steakpan van de buyer?
Is het de moeite om ze te kopen?

Zoek eigenlijk een goede pan om vlees in te bakken

Grtjs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik moest even opzoeken wat die steakpan dan voor iets speciaals is, maar kennelijk heeft die alleen wat streepjes/ruitjes 'gekrast' in de pan.
Denk niet dat dat veel toevoegt, behalve mogelijk iets visueels, en vooral lastiger is met schoonmaken.

Als je daar voor kijkt, zou ik gewoon de 'normale' de buyer plaatstalen panen nemen. In dit topic regelmatig besproken.

Of een gietijzeren pan, dat is eigenlijk mijn favoriet voor vlees. En ik heb dus de keus uit debuyer plaatstaal, RVS, en een (geëmailleerde) gietijzeren pan. Overigens allemaal prima, maar elk heeft zo z'n kleine voor en nadelen.

Ik heb overigens ook een gietijzeren grillpan. Leuk als je streepjes wilt. Maar eerlijk gezegd heb ik qua smaak liever over het hele stuk vlees de maillardreactie. Ik gebruik die eigenlijk alleen nog voor spiesjes; ivm de onregelmatig vorm werkt dat net wat fijner dan in een gewone 'platte' pan.

[ Voor 19% gewijzigd door defusion op 13-12-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Die steakpan is voor hoge temperaturen en het voorkomen van vervormen van de pan.

Prima pan, al zal een "normale" iets breder te gebruiken zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpooN_05
Ik zou ze ook enkel maar gebruiken voor steaks.
Weet alleen niet of het de moeite is om ze te kopen.
En waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmh1978
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-06 19:48
Ik heb diverse pannen getest. Lidl, Sola, zelfs een dure Demeyere. Maakten allemaal geluid. Uitendelijk bij Silit Passion uitgekomen. Eindelijk stille pannen. :)
HansieGansie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:27:
[...]

Heb je toevallig al nieuwe kookpannen aangeschaft? En zo ja, wat is het geworden? :)

Ik stap binnenkort vanwege nieuwe keuken ook over van gas naar inductie. Oude pannen waren sowieso wel aardig aan vervanging toe, maar nu we over gaan op inductie, lijkt me dit een mooi moment.

Misschien heb ik slechte smaak, maar wat zijn er toch een hoop lelijke pannen :X

Mocht er iemand nog tips hebben voor een set van 4 a 5 kookpannen voor 150 tot 250 euro, dan hoor ik het graag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
SpooN_05 schreef op maandag 14 december 2020 @ 07:18:
Ik zou ze ook enkel maar gebruiken voor steaks.
Weet alleen niet of het de moeite is om ze te kopen.
En waar?
Waar vergelijk je het mee?

Als je af en toe op zeer hoge temperatuur (>350 graden) een stukje vlees schroeit dan is het wel de moeite waard. Je kan 'm dus ook zonder problemen op je kampvuur slingeren. Een normale plaatstalen pan zal eerder een bolle bodem krijgen.
Met andere woorden: het is een specialistisch stukje gereedschap wat alleen meerwaarde heeft bij een enkele specifieke taak.

Als je het meer pannen virus te pakken hebt dan is het een leuke extra.

Waar koop je dat? Amazon, knivesandtools, kookwinkel, bol bijvoorbeeld?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpooN_05
Bedankt voor de reactie.
Zal vanavond is wat rond surfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:16
SpooN_05 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:05:
Heeft er iemand ervaring met de steakpan van de buyer?
Is het de moeite om ze te kopen?

Zoek eigenlijk een goede pan om vlees in te bakken

Grtjs
Ik heb em, niet echt bijzonder. Ik pak toch iedere keer weer m'n gewone de buyer pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Laatst online: 08:47
Ik kon in dit topic eigenlijk niets terug vinden over speciale downdraft pannen voor een downdraft kookplaat zoals de Bora. Hebben sommige hier dit toevallig en wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 09:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
bvk schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:01:

Op dit moment stellen de supermarkt spaaracties weinig voor, maar ik heb vorig jaar toen bij de Jumbo een serie "Masterchef" kookpannen gekocht: een steelpan en drie kookpannen van resp. 7, 4 en 3 liter. Zijn helemaal prima en heeft me misschien in totaal € 80,- gekost, die boodschappen om de spaarkaarten vol te krijgen moet je toch doen.

Het is wat je er voor over hebt en hoeveel plezier het je geeft. Ik zou mijn Staub nevernooit inruilen voor iets simpelers nu ik ervan geproefd heb.
Ik werk ook met Demeyere van tussen de 100 en 200 per stuk (heb daar een stapel maten van) en vind dat ook echt heerlijk werken. Grillpan en kookpannen idem, ook gewoon massief en zwaar spul.

Een wok is dan wel een ander verhaal inderdaad, maar een wadjan kan ook weer een ander verhaal zijn.

Niet iedereen haalt extra plezier uit extra investeren, maar dat betekent niet dat er geen verschillen meer zijn boven de bovengrens die je zelf hanteert. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Gonadan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:34:
[...]

-
Niet iedereen haalt extra plezier uit extra investeren, maar dat betekent niet dat er geen verschillen meer zijn boven de bovengrens die je zelf hanteert. :)
Als ik kijk wat ik de afgelopen jaren uitgegeven heb aan GAS (Guitar Aqcuition Syndrome)
1) Gitaren en effecten - best heel veel
2) Foto - bodies en lenzen - ook niet weinig
3) pannen en andere kookmeuk

Dan durf ik te stellen dat voor zover het mijzelf betreft de kosten als in kosten per uur mijn kook meuk de beste investering ooit was. Want ik eet er ook van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-06 17:46
Ik ben begin november verhuisd en daarom nieuwe pannen gekocht: Een setje WMF provence pannen en nog wat gespaarde vivo pannen van de Appie. Allebei dus RVS als het goed is.

De pannen zijn slechts enkele keren in de vaatwasser geweest (max 5x ivm een kapotte vaatwasser), maar hebben nu een soort aanslag in de pannen.

Foto 1 en 2 zijn de vivo pan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMpUKpm1jk65z3CVh1G4x6EGTkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJiAfSKzaCfZX1YAaofn2Oyt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aS56WTjsVIa56k4GR27nW6a1xvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UDuvlBwj1ghaBANa8VNlCxB.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de WMF pan: hier is de bodem een soort blauw uitgeslagen en de zijkant heeft een bruine aanslag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wllMUwmOGvLA24UcmgEK1zqvGCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o04G8yrEDeMBxLYNkasp7qum.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al heb gedaan:
  • voorzichtig schuren met sponsje en afwasmiddel
  • [Ander vaatwasblokje (lidl -> finish met zon powerball)/li]
  • Vriendin verbieden eerst zout dan water te doen (al deed ze dit sowieso niet)
Ligt dit puur aan de vaatwasser of is er ergens iets gaan reageren waardoor de bodem is aangetast/ingebrand? Doordat het 2 losse merken betreft lijkt het me sterk dat het aan de pan(nen) ligt.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Ik heb Villeroy en Boch pannen en een SIG pan. Prima.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Stufferdt
Die WMF lijkt gewoon vuil te zijn, beetje ingebrand. gebruik je deze ook in de oven? Hoe dan ook proberen uit te koken met zout of evt een half vaatwasblokje. Als ie schoon is toch even wat dunne olie laten in trekken als ie droog en warm is.

Die Vivo lijkt wel geoxideerd, de vlekken volgen keurig de ringen van de (gedraaide?) bodem. Tenzij je er XTC in hebt lopen koken of iets dergelijks lijkt mij dit een productiefout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:08
Als mijn rvs-pannen dof worden, gooi ik er nog wel eens een scheut azijn in en maak ik daar de boel mee schoon. Daarna goed schoonmaken en droogmaken. Geeft vaak (tijdelijk) wel een mooi resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RVS/Stalen pannen die je in de vaatwasser stopt, worden gewoonweg nooit goed en fraai schoon.
Punt. Ongeacht alle reclames...

ps: je ziet het verschil soms pas als je 'm zelf goed schoonmaakt...

De (thuis)vaatwasser wast alleen d.m.v. chemicaliën, niet door mechanische inwerking.
(en ja, ik gebruik zelf ook Lidl vaatwasblokjes en voor vrijwel alle etensresten zitten daar blijkbaar voldoende aggressieve chemicaliën in om dat op te lossen, maar net niet voor alles...)

Terwijl uit de horeca ik de machines ken die met keramische parels vrijwel iedere aangebakken pan schoonkrijgen. Maar dat is het betere mechanische geweld.

Als ik de superdegelijke Silga Teknika pannen in de vaatwasser stop, zie je al na een paar keer dat 'ie enigszins bruinige aanslag krijgen. En/of dat kookringen er niet meer uitgaan.

Ook voel je, als je met je vingers er doorgaat, dat het oppervlak niet helemaal glad meer is. En door dat minieme laagje aanslag zal een volgende voedsellading en het daarop volgende kook/bakproces het alleen nog maar erger maken.

ff onder de kraan, met b.v. een vatenkwast en wat goedkoop vloeibaar schuurmiddel, paar keer in de rondte, afspoelen met wat afwassop en klaar. Blinkend als nieuw.
Is er (te)veel verkleuring; bijvoorbeeld van een Risotto koken (alcohol inkoken geeft van de mooie blauwe vlekken op de bodem), scheutje azijn of wat citroenzuur, vatenkwast met sopje en klaar! Echt, die ene minuut doet wonderen.
Of je kookt er gelijk een tomatensaus achteraan; dat zuur doet ook wonderen. :+

En zo houd ik m'n (dure) pannen al 25 jaar in topconditie. :Y

't Is allemaal geen rocketscience; je moet alleen ff weten hoe en wat. :)

[ Voor 28% gewijzigd door ehtweak op 23-12-2020 20:39 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@ehtweak Ik was mijn IKEA RVS pannen al 20+ jaar in de vaatwasser met LIDL blokjes. Wordt elke keer brandschoon.
op vorige maand na, toen was er wat spul in de sproeiarmen van de vaatwasser gekomen en toe maaktie ie minder goed schoon.
Grappig hoe dat zo kan verschillen, als ik langere tijd op de hand afwas (vakantie bijvoorbeeld) dan ben ik juist blij ze weer even door de vaatwasser te kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-06 17:46
franssie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:54:
@Stufferdt
Die WMF lijkt gewoon vuil te zijn, beetje ingebrand. gebruik je deze ook in de oven? Hoe dan ook proberen uit te koken met zout of evt een half vaatwasblokje. Als ie schoon is toch even wat dunne olie laten in trekken als ie droog en warm is.

Die Vivo lijkt wel geoxideerd, de vlekken volgen keurig de ringen van de (gedraaide?) bodem. Tenzij je er XTC in hebt lopen koken of iets dergelijks lijkt mij dit een productiefout.
Nope, vooralsnog enkel op het gasfornuis. Er zijn tot zover ik weet ook geen gekke dingen mee uitgespookt.
Maar uitkoken ga ik morgen even proberen!

VIvopan heeft enkel legale dingen gezien, dus een mailtje naar de appie is misschien wel een goed punt ja.
tagican schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:16:
Als mijn rvs-pannen dof worden, gooi ik er nog wel eens een scheut azijn in en maak ik daar de boel mee schoon. Daarna goed schoonmaken en droogmaken. Geeft vaak (tijdelijk) wel een mooi resultaat.
Top, die ga ik ook even uitproberen.
ehtweak schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:15:
RVS/Stalen pannen die je in de vaatwasser stopt, worden gewoonweg nooit goed en fraai schoon.
Punt. Ongeacht alle reclames...

ps: je ziet het verschil soms pas als je 'm zelf goed schoonmaakt...

De (thuis)vaatwasser wast alleen d.m.v. chemicaliën, niet door mechanische inwerking.
(en ja, ik gebruik zelf ook Lidl vaatwasblokjes en voor vrijwel alle etensresten zitten daar blijkbaar voldoende aggressieve chemicaliën in om dat op te lossen, maar net niet voor alles...)

Terwijl uit de horeca ik de machines ken die met keramische parels vrijwel iedere aangebakken pan schoonkrijgen. Maar dat is het betere mechanische geweld.

Als ik de superdegelijke Silga Teknika pannen in de vaatwasser stop, zie je al na een paar keer dat 'ie enigszins bruinige aanslag krijgen. En/of dat kookringen er niet meer uitgaan.

Ook voel je, als je met je vingers er doorgaat, dat het oppervlak niet helemaal glad meer is. En door dat minieme laagje aanslag zal een volgende voedsellading en het daarop volgende kook/bakproces het alleen nog maar erger maken.

ff onder de kraan, met b.v. een vatenkwast en wat goedkoop vloeibaar schuurmiddel, paar keer in de rondte, afspoelen met wat afwassop en klaar. Blinkend als nieuw.
Is er (te)veel verkleuring; bijvoorbeeld van een Risotto koken (alcohol inkoken geeft van de mooie blauwe vlekken op de bodem), scheutje azijn of wat citroenzuur, vatenkwast met sopje en klaar! Echt, die ene minuut doet wonderen.
Of je kookt er gelijk een tomatensaus achteraan; dat zuur doet ook wonderen. :+

En zo houd ik m'n (dure) pannen al 25 jaar in topconditie. :Y

't Is allemaal geen rocketscience; je moet alleen ff weten hoe en wat. :)
Schoonmoeder die overal absurd zuinig op is, doet het ook al eeuwen en heeft nog prachtige pannen (ook WMF), dus ik ging er vanuit dat het wel moet kunnen. Maar azijn is dus ook hier weer een wondermiddeltje.

Bedankt in ieder geval voor de tips! I'll keep you guys posted. :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Melamine sponsje :)

- knip -

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:49
Ik heb geen goede ervaring met koekenpannen voor op mijn inductie kookplaat. Nu m'n huidige pannen opnieuw wat krom zijn getrokken en (mn in het geval van de 24cm Tefal Character voor het vlees) de olie telkens naar de randen glijdt, heb ik besloten nieuwe koekenpannen te kopen. Ik dacht dit keer eens voor een duurder merk te gaan en heb daarom gekozen voor DeMeyere Alu Pro DuraGlide, mede ook door de goede berichten die ik o.a. in dit topic erover tegenkwam.

Vandaag de pannen binnengekregen, aangezien m'n 28cm BK Easy Induction eigenlijk nog prima is in gebruik, heb ik gekozen voor een 24+20cm set, welke best voordelig geprijsd was tov een losse pan, laat staan twee.

Even getest op de kookplaat en het viel me al gelijk op dat met name de kleine 20cm pan een beetje wiebelt, terwijl mijn eigen BK en Tefal pan dat beiden niet hebben, de onderkant lijkt dus niet geheel vlak te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTFa-t3VOPOvSwS_wRV0GeKzKC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZymQKLGRVPsN1n1zytTCabN8.jpg?f=user_large

Echter is de binnenkant van deze 20cm pan ook zo krom als een hoepel... De 24cm lijkt in dat opzicht beter te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Jj6P8QyGZAQowbgSJbP6MDbbjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMhOqhjlzlJGqx6bFIGntHPM.jpg?f=fotoalbum_large

Ook even naar de onderkant gekeken en het blijkt dat mijn eigen pannen een iets holle onderkant hebben. Dat verklaard mogelijk waarom deze wél volledig stabiel op de kookplaat staan. Qua warmte-afgifte lijkt het ook niet direct problemen te geven bij inductie als ik het goed heb (merk het zelf niet echt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miA5fL7Rn7Em4bFfxYp0eQK1XMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tktad09PvlPZDu905RY1P3UL.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vragen;
  • is die kromme binnenkant iets wat eigenlijk bij elke pan kan voorkomen, ongeacht prijs?
  • Is het dan ook waarschijnlijk dat ik opnieuw met een kromme pan te maken kan krijgen als ik het omruil?
  • Is er een ander merk wat wél kaarsrechte pannen kan maken? In principe is m'n BK pan best prima, maar die is ook een stuk groter en wordt minder vaak gebruikt, ik weet dus niet of dat er mee te maken heeft.
Nog een andere vraag wat meer nieuwsgierigheid is dan wat anders. De BK pan heeft veel bruine vlekken aan de onderkant. Het lijkt een beetje op verfklodders. Ik dacht eerst dat het vet was, maar heet water doet er niets mee. Zelfs staalpolish op een keukenpapier doet niets (verkleurd niet eens). Wat zou dit kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaGqkE0fYuZEw4871qjI3KJ-9ys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSoBCMZSCRf3QzitEioVnBNM.jpg?f=fotoalbum_large

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd; schuurpapier werkt ook. :+

@LA-384
Ja hoor, een Hackman trekt gegarandeerd NIET krom:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4847/32523375918_a7c589d166_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4867/45482882045_03e8f034be_c.jpg

Die krijg je hooguit krom door 'm door een smid opnieuw in de gloeiende kolen te laten stoppen en krom laat smeden. ;)

Ik heb ze nu bijna 20 jaar (een grote en een kleine). En ze bakken/braden eigenlijk steeds beter. Gebruik ze ook als keukenhamer om plakken vlees te pletten tot flinterdunne schnitzels. Mept zo heerlijk weg. 8)

Hmmm. Ik zie:
https://www.finnstyle.com/da98fr.html
dat die pannen niet meer gemaakt worden.
Waarschijnlijk waren ze TE onverwoestbaar. ;)

Ik heb ook nog zo'n onverwoestbare braadpan:
Afbeeldingslocatie: https://assets.catawiki.nl/assets/2019/4/24/4/c/2/4c296540-fd3b-43bf-ae07-6b424a86704e.jpg
(niet mijn eigen foto)

Schijnt tegenwoordig aardig wat op te brengen, op veilingen.

[ Voor 90% gewijzigd door ehtweak op 31-12-2020 23:44 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@ehtweak Ik kreeg ze ook al niet gevonden nee, veelal marktplaats en enkele resultaten naar de AH.

Maar ik zie ook dat dat zo'n plaatstalen pan is die je zelf moet inbranden. Dat zie ik eigenlijk niet zo zitten. Misschien prima pan, maar ik wil niet telkens na moeten denken over het gebruik; geen zuren, geen zeep, kans op roest. (Dacht dat dat issues waren met dergelijke pannen).

Op zich lijken de Demeyere pannen me wel degelijk, maar ik ben bang dat de bolling hetzelfde probleem gaat geven als bij de Tefal pan, dat het vlees in het midden eerder aanbrandt, omdat daar geen boter/olie blijft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@LA-384 Die Hackman pannen zijn niet van plaatstaal hoor... maar gietijzer!
Vandaar die onverwoestbaarheid. 8) Je praat namelijk over ettelijke kilo's dat zo'n pan weegt...

Tja... wat wil je nou eigenlijk? Iets wat onvervormbaar is of niet? ;)

Silga Teknika is nog wel in productie.
Wellicht is dat wat voor je?

http://www.silgainox.com/styled-2/page7/
zoiets b.v.:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0881/6416/products/Padella_800x.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door ehtweak op 01-01-2021 11:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
LA-384 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:52:
geen zuren, geen zeep, kans op roest. (Dacht dat dat issues waren met dergelijke pannen).
zuren klopt wel, hoewel af en toe een beetje geen kwaad kan. Met zeep afwassen doe ik wel regelmatig. Eenmaal ingebrand en als je ze daarna maar goed afdroogt kan het geen kwaad.
Zijn ze net nieuw, en nog niet/amper ingebrand, dan moet je wel wat voorzichtiger zijn met roestvorming.

Dat gezegd hebbende, geëmailleerd gietijzer heb je daar allemaal geen last van, en is ook aardig onverwoestbaar.
En minder gevoelig voor aanbakken dan bijv. RVS, hoewel het niet tippen aan iets met een coating of goed ingebrand plaatstaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ook een goede suggestie van @defusion . :Y
Stevige, geëmailleerde pannen. O.a. het Oostenrijkse Riess maakt die.

Hier b.v.:
https://www.riess.at/product/holzknechtpfanne-20-2/
https://www.riess.at/product/emaille-pfanne-extra-stark-28/

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31jsTCv12ZL._AC_.jpg
Verkrijgbaar in diverse maten/soorten/kleuren

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 01-01-2021 11:29 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Mijn vriendin heeft een BK geëmailleerde koekenpan gekocht en na een paar keer gebruiken zie ik het nut niet. Het ding is te licht om warmte vast te houden en heeft niet echt overtuigende anti-aanbakkwaliteiten. Dan liever een DeBuyer voor niet-zure gerechten en Ikea's RVS voor zure meuk. Fair enough: die vindt mijn vriendin beide dan weer te zwaar.

Ik heb voor Sinterklaas een DeBuyer 30cm pannenkoekenpan gekregen en het is liefde op het eerste gezicht. Ingebrand met lijnzaad olie (3 rondes, dunste laag ooit aangebracht, druppel op papier en uitsmeren en dan een ander papiertje om uit te wrijven, aanrader) en het ding werkt als een malle. <3

Gekocht voor mijn dochter van 4 die erg van pannenkoeken houdt. Te zijner tijd mag zij de pan hebben 8)

[ Voor 4% gewijzigd door woutur op 01-01-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ehtweak Schuurpapier, blauwe polijstpasta... werkt inderdaad allemaal.
Wel heel bewerkelijk voor aanslag.

Ik gebruik al jaren met veel gemak natte melamine sponsjes op m'n rvs pannen, keukengerei en apparaten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainsie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-04 12:38
@Stufferdt
Ik had dit ook met Finish vaatwastabletten. Toen ik een proefverpakking van Dreft vaatwastabletten kreeg werd het minder en ging het zelfs bijna weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@ehtweak @woutur ik bedoelde zoiets: https://www.knivesandtool...-koekenpan-26cm-grijs.htm
Weet niet hoe riess oid zich daarmee verhoudt?

Die gelinkte staub is letterlijk de pan ik ik heb, en het meest gebruik.
Voornaamste voordeel van de debuyers is een zelfgekweekte 'antiaanbaklaag', bijv. voor ei wel prettig. Maar je moet dus wel nadenken over wat je erin doet.
Nadeel van de staub is natuurlijk de prijs (daar koop je zo'n 5 debuyers voor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@defusion Die Staub ziet er ook goed & degelijk uit! 8)

Nadeel is de prijs?
't Is maar hoe je het bekijkt. Als je maar één keer in de 30 jaar een nieuwe hoeft te kopen, is 'ie eigenlijk heel goedkoop! :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Zeker in verhouding tot wegwerppannen (alles met een reguliere antiaanbaklaag) heel goedkoop!
Maar vergeleken met debuyer, die met onderhoud net zo lang mee zal gaan, relatief duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
defusion schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:32:
@ehtweak @woutur ik bedoelde zoiets: https://www.knivesandtool...-koekenpan-26cm-grijs.htm
Weet niet hoe riess oid zich daarmee verhoudt?

Die gelinkte staub is letterlijk de pan ik ik heb, en het meest gebruik.
Voornaamste voordeel van de debuyers is een zelfgekweekte 'antiaanbaklaag', bijv. voor ei wel prettig. Maar je moet dus wel nadenken over wat je erin doet.
Nadeel van de staub is natuurlijk de prijs (daar koop je zo'n 5 debuyers voor).
Is deze aan de binnenkant nu ook email, of toch puur gietijzer? Indien dat laatste: dan "kweek" je op den duur toch ook een anti aanbak laag?

Ik vind de de prijs voor een Staub nog wel meevallen, ik vraag me wel altijd af hoelang dat emaille in stand blijft, je wil niet dat het af gaat brokkelen en scherven los laat.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Nee, binnenkant is ook geëmailleerd, maar wel met een 'ruwe' vorm, waar staub bekend om staat.
Verder bieden ze 30 jaar garantie, hoewel ik niet weet hoe ze in de praktijk met hun uitzonderingen omgaan. Ik heb 'm bijv. wel eens op beton laten stuiteren, en buiten wat putjes aan de onderkant is er niks aan de hand (geen afbrokkelende laag emaille oid). Maar stel over 5 jaar gaat het wel brokkelen, dan vraag ik me af of ze het daar op gooien.

En ja, je kunt natuurlijk een laagje kweken, maar doordat ik 'm niet inbrand, iedere keer normaal afwas, en ook zure gerechten in maak, zal dat niet gebeuren. Als je dat wel wilt zou ik gewoon een normale gietijzeren skillet kopen voor zeg 30 euro, heb je dan net zoveel plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorse012
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-06 20:47
Wat zijn de ervaringen met downdraft en gewone inductiepannen. Werkt dat goed of kun je beter de speciale downdraft pannen aanschaffen? Is dat afhankelijk van merk kookplaat; welk merk heb jij gekozen?
Ook schijnen er ringen te bestaan die je tussen het deksel en gewone inductiepan plaatst en die dan de kooklucht naar onderen stuurt. Is dat handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 19:34
Dus het eind van deze maand krijg ik een nieuwe keuken en ga ik over van gas naar inductie.
Dus gooi ik alle pannen er uit en wil ik iets goeds gaan kopen.

Nu kom ik een paar dingen tegen waar ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Wat wil ik om mee te beginnen:
Een set kookpannen.
2 koekenpannen.
Een hapjes pan
En een braadpan.

Eerst vraag:
Ik las ergens op het internet dat er een groot verschil zit tussen geschikt voor inductie en speciaal gemaakt voor inductie. Zijn hier voorbeelden van waar ik naar kan zoeken?

2de vraag: ik wil eigenlijk pannen waar ik lang mee kan doen dus goede kwaliteit. Maar ik ben liever tijdens het kooken niet aan het nadenken wat er wel en niet in de pannen kan. Waar kan ik dan het beste naar kijken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurlyMo
tijs000 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:53:
Maar ik ben liever tijdens het kooken niet aan het nadenken wat er wel en niet in de pannen kan. Waar kan ik dan het beste naar kijken?
Een frituurpan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:25

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Dus het eind van deze maand krijg ik een nieuwe keuken en ga ik over van gas naar inductie.
Dus gooi ik alle pannen er uit en wil ik iets goeds gaan kopen.

Nu kom ik een paar dingen tegen waar ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Wat wil ik om mee te beginnen:
Een set kookpannen.
2 koekenpannen.
Een hapjes pan
En een braadpan.

Eerst vraag:
Ik las ergens op het internet dat er een groot verschil zit tussen geschikt voor inductie en speciaal gemaakt voor inductie. Zijn hier voorbeelden van waar ik naar kan zoeken?

2de vraag: ik wil eigenlijk pannen waar ik lang mee kan doen dus goede kwaliteit. Maar ik ben liever tijdens het kooken niet aan het nadenken wat er wel en niet in de pannen kan. Waar kan ik dan het beste naar kijken?
Zelf heb ik mijn oude IKEA pannen omgeruild voor 32 cm pan van De Buyer en een pannekoekepan.
https://gathering.tweaker...message/65120090#65120090
Dit met een reden om meer gevoel te krijgen tijdens het koken en daarbij meer smaak te genereren met de bovengenoemde pannen, en dat is gelukt :P

Zelf kook ik nog op gas, dus met je eerste vraag kan ik je niet helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Slayer op 06-01-2021 00:15 ]

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@tijs000 ik ga volgend jaar ook een nieuwe keuken laten plaatsen en ga ook over op inductie.
Echter ga ik echt geen nieuwe pannen kopen, misschien als blijkt dat een pan niet mee kan komen maar ik denk dat mijn IKEA, DeBuyer en ander Noorse meuk het gewoon blijft doen. Want het is allemaal RVS, Staal of Gietijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Laatst online: 12-06 16:13

Ursamajor

Astrofotograaf

Eerst vraag:
Van gas naar inductie geeft geen problemen, kromme pannen doen het net zo goed op inductie als op gas, omdat de warmte in de pan wordt gegenereerd t.o.v. een elektrische kookplaat waarbij het contact tussen plaat en pan de warmte moet overbrengen.

Als je een aluminium pan hebt die geschikt gemaakt is voor inductie, betekent dit dat er een ijzeren ring in de bodem zit die de warmte genereert. Ook geen probleem dus.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 12-06 14:43
Dit is vooral een kwestie van semantiek. Geschikt voor inductie kan betekenen dat het materiaal "toevallig" geschikt is voor inductie, bijvoorbeeld omdat de pan gemaakt is van magnetisch ijzer of staal.

Gemaakt voor inductie betekent inherent ook geschikt voor inductie, maar het kan zijn dat de pan "van nature" niet geschikt is voor inductie, maar die zo gemaakt is door er magnetisch spul in te stoppen, vaak 18/0 magnetisch roestvast staal volgens mij.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:40

Nox

Noxiuz

Opdracht gekregen om een pannenset te scoren voor mijn ma, die dacht eerder voor 4 tientjes ergens een pannenset te kopen via een actie van de telegraaf. Dat viel wel heel erg tegen. Haar huidige pannen zijn af aan het raken, handvaten beginnen los te laten, deksels zijn dof, er zit water in en bij de koekenpannen zijn de baklagen wel weer eens toe aan vervanging. Ik heb haar al afgeleerd om de antibakpannen niet iedere keer in de vaatwasser te doen en houten gereedschap te gebruiken. Maar als de pan heel vies is gaat hij gewoon in de vaatwasser, dat kan debuyer niet dus dat wordt nog even een challenge.

Een plaatstalen debuyer ging er niet in bij haar dus maar even een Choc Access gescoord:
https://www.kookpunt.nl/d...ess-koekenpan-803028-28cm

Voor 25 euro een prima pan denk ik, dik aluminium (er is een inductieversie) dus goede warmtegeleiding. En onverwoestbaar, mocht de laag snel vervangen moeten worden is het geen heel dure pan.

En voor een pannenset bij Rösle gekeken, de elegance lijn:
https://www.kookwinkel.nl...nce-pannenset-rvs-4-delig

Morgen met de hele familie pannenkoeken bakken bij haar dus mooi moment om de DeBuyers te testen :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Let wel dat aluminium in de vaatwasser bepaald niet optimaal is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Aluminium voorwerpen moet je nooit in de vaatwasser stoppen!

De aggressieve chemicaliën van het vaatwasmiddel corroderen het aluminium.
Wordt het lekker dof en ruw van. :-(

Oh, en had ik het al vaker gezegd ;) , pannen worden niet goed schoon in de vaatwasser...

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 07-01-2021 11:15 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Alle adviezen ten spijt voel ik toch niet zoveel voor die pannen die je zelf moet inbranden of die zo lompzwaar zijn. Koken is absoluut niet mijn hobby en ik besteed het liefst zo min mogelijk tijd eraan. Het moet dus wel prettig en eenvoudig in gebruik zijn, met een acceptabel resultaat.

Ik heb inmiddels de pannen (De Meyere alu pro) kunnen ruilen, maar de nieuwe zijn helaas net zo krom. Aangezien de reviews toch zeer positief zijn, vraag ik me af of ik niet m'n verwachting moet bijstellen.

Mijn angst is dat de olie/boter niet goed blijft liggen en het vlees daardoor aanbakt, maar dat aanbakken heeft natuurlijk ook met een slechte anti-aanbak-coating te maken. In principe is het idee van een goede anti-aanbak-laag dat je geen tot weinig olie/boter nodig hebt toch?

Wat denken jullie, als de anti-aanbak-laag stand houdt, hoe nadelig is zo'n bolling in de pan dan nog?

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 07-01-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

LA-384 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:46:
Alle adviezen ten spijt voel ik toch niet zoveel voor die pannen die je zelf moet inbranden of die zo lompzwaar zijn. Koken is absoluut niet mijn hobby en ik besteed het liefst zo min mogelijk tijd eraan. Het moet dus wel prettig en eenvoudig in gebruik zijn, met een acceptabel resultaat.

Ik heb inmiddels de pannen (De Meyere alu pro) kunnen ruilen, maar de nieuwe zijn helaas net zo krom. Aangezien de reviews toch zeer positief zijn, vraag ik me af of ik niet m'n verwachting moet bijstellen.

Mijn angst is dat de olie/boter niet goed blijft liggen en het vlees daardoor aanbakt, maar dat aanbakken heeft natuurlijk ook met een slechte anti-aanbak-coating te maken. In principe is het idee van een goede anti-aanbak-laag dat je geen tot weinig olie/boter nodig hebt toch?

Wat denken jullie, als de anti-aanbak-laag stand houdt, hoe nadelig is zo'n bolling in de pan dan nog?
Om die bolling te gaan, je zou wat meer olie/boter kunnen gebruiken 8) .

Jammer dat jouw ervaring met De Meyere pannen zo zijn tegen gevallen.

[ Voor 0% gewijzigd door Slayer op 08-01-2021 09:45 . Reden: typo ]

Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:45
franssie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 00:15:
@tijs000 ik ga volgend jaar ook een nieuwe keuken laten plaatsen en ga ook over op inductie.
Echter ga ik echt geen nieuwe pannen kopen, misschien als blijkt dat een pan niet mee kan komen maar ik denk dat mijn IKEA, DeBuyer en ander Noorse meuk het gewoon blijft doen. Want het is allemaal RVS, Staal of Gietijzer.
Wat ik me onlangs heb laten vertellen was dat je pannen opzich niet het probleem gaat zijn, maar je kookplaat.
Inductie werkt natuurlijk met magnetisch contact.
Als jouw plan een vlakke bodem heeft, maakt de kookplaat met een groot oppervlak contact en kan dus verspreid z'n vermogen kwijt.
Wanneer een bodem neit meer vlak is, is dit contactpunt aanzienlijk kleiner en moet de kookplaat het zelfde vermogen wat je van de plaat vraagt. Met als resultaat dat je je kookplaat omzeep helpt.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Laatst online: 12-06 16:13

Ursamajor

Astrofotograaf

Dan heb je verkeerde informatie gekregen. Bij inductie maakt het niet uit of er wel of geen contact met de kookplaat is. Zwevend werkt het ook, maarja, zwaartekracht.
Het is de bedoeling dat het ijzer in de pan in het magnetisch veld zit van de inductiespoel.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Het zal ongetwijfeld minder efficiënt (verlies van vermogen) zijn als je bodem niet vlak is. Maar je bodem zal wel erg bol moeten worden voordat het een merkbaar verlies van vermogen geeft.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:20
Het enige irritante van een bolle bodem op een vlakke inductieplaat, is dat je pan niet stabiel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:43

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Raymond P schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:46:
Het zal ongetwijfeld minder efficiënt (verlies van vermogen) zijn als je bodem niet vlak is. Maar je bodem zal wel erg bol moeten worden voordat het een merkbaar verlies van vermogen geeft.
Het maakt geen reet uit zolang de bodem in het magnetisch veld blijft. Dus dat is inderdaad heel erg bol. Tegen die tijd heb je hopelijk al besloten je pan te vervangen ;)

Rail Away!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:43

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

vorse012 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:02:
Wat zijn de ervaringen met downdraft en gewone inductiepannen. Werkt dat goed of kun je beter de speciale downdraft pannen aanschaffen? Is dat afhankelijk van merk kookplaat; welk merk heb jij gekozen?
Ook schijnen er ringen te bestaan die je tussen het deksel en gewone inductiepan plaatst en die dan de kooklucht naar onderen stuurt. Is dat handig?
Hier sinds kort over op een kookplaat met downdraft. Werkt hartstikke goed zonder speciale 'downdraft'-pannen. Nog nooit van gehoord ook, dus ik vermoed dat dat iets is om je wat extra geld uit de zak te kloppen. Net als een ring, ook nergens voor nodig, en anders zet je je deksel gewoon een beetje schever op de pan.

Kookplaat Siemens serie 5, exacte model (jaar 2020) weet ik niet uit m'n hoofd.

Rail Away!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Slayer schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:44:
[...]

Om die bolling te gaan, je zou wat meer olie/boter kunnen gebruiken 8) .
Dan kan ik net zo goed de frituurpan uit de kast halen :+
Jammer dat jouw ervaring met De Meyere pannen zo zijn tegen gevallen.
Bedoel je dat jouw pannen van binnen wel vlak zijn?

Kijk, ik weet niet hoe het in gebruik is, ik kan enkel af gaan op wat ik met m'n Tefal pan merk. Die wordt snel droog in het midden, met aanbakken en aankijken als gevolg. De anti-aanbaklaag van die pan is denk ik ook niet goed meer (compleet glad in het midden, itt wat structuur zoals dat meestal is). Misschien is de anti-aanbaklaag van de Demeyere pan wel beter en blijft het goed en geeft het geen problemen, maar dan moet ik het testen en kan ik de pan niet meer terugsturen als het tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Mad Marty schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Het maakt geen reet uit zolang de bodem in het magnetisch veld blijft. Dus dat is inderdaad heel erg bol. Tegen die tijd heb je hopelijk al besloten je pan te vervangen ;)
Dat is letterlijk wat ik zeg? :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Nou, na lang twijfelen heb ik er toch voor gekozen de pannen te houden (Demeyere Alu Pro) en ik moet zeggen; geen spijt.

Ondanks de bolle bodem, blijft de olie/boter toch goed rond het te bakken product hangen.

De warmteoverdracht lijkt ook vele malen beter dan iig mijn twee jaar oude Tefal pan. Mijn inductie kookplaat heeft 14 standen per pit (max 2300w) (en daarnaast een boost-stand 3200w). Bij m'n vorige pannen zette ik het vermogen op stand 11 om de pan op te laten warmen. Afhankelijk van het product bleef de stand op 11 staan of kon teruggedraaid worden naar 9-10. Een lagere stand en er was niet genoeg warmte om te bakken (geen belletjes en siddergeluiden om het maar simpel te zeggen).

Met de Demeyere pannen kwam er al genoeg temperatuur in de pan op stand 6-7. Er was ook een duidelijke boter/olie geur welke ik al lang niet meer heb geroken tijdens het bakken.

Het resultaat vond ik verrassend. Met name de aardappeltjes hadden een hele "natuurlijke" smaak. Een beetje vergelijkbaar met goed gebakken frietjes uit nieuwe frituurolie.

Nu is het zaak om de anti-aanbaklaag goed te houden. De Tefal pan mist in het midden de normaal aanwezige structuur en is daar volledig glad. Hier hecht geen olie/boter meer, waardoor goed bakken onmogelijk wordt, zonder het product te verzuipen.

In de handleiding staat dat ik de pan elke keer vetvrij moet maken. Maar wat betekent dat? In principe kan ik de pan weer ogenschijnlijk schoon krijgen met slechts een velletje keukenpapier. Moet ik het dan toch meenemen met de afwas?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyhRY0PgBc2B3ZoRvEEfk5hQGfw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0PYScIk3nSQCrJsYh3YNExU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSo9BiVTiRI_bHx-71DSJadaEck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6LhVEDV97ZSNzFPrsBj71W7.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 21% gewijzigd door LA-384 op 09-01-2021 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:30
LA-384 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:10:

Ondanks de bolle bodem, blijft de olie/boter toch goed rond het te bakken product hangen.
De onderkant van elke pan is toch een beetje hol? Als de pan opwarmt zet het metaal immers een beetje uit, en dan wordt die holte opgevuld zodat je een vlakke bodem verkrijgt wanneer die opgewarmd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
CyberThijs schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:01:
[...]
De onderkant van elke pan is toch een beetje hol? Als de pan opwarmt zet het metaal immers een beetje uit, en dan wordt die holte opgevuld zodat je een vlakke bodem verkrijgt wanneer die opgewarmd is.
Dat weet ik niet of dat zo werkt, dat gaat alleen op als de diameter van de pan iets groter wordt, zonder dat de bodem verder uitzet en dat lijkt me sterk. De onderkant hoort vlak te zijn en naar mijn verwachting de binnenkant/bodem ook. Bij verkeerd gebruik kan de onderkant en de binnenkant wel vervormen en dus respectievelijk hol en bol worden. Verkeerd gebruik kan volgens mij zijn; te hoge temperatuur bij een lege pan, te sterke temperatuurwisselingen en een te kleine warmtebron (alleen bij inductie denk ik).

Achteraf bezien lijkt het er op dat de anti-aanbaklaag van m'n tefal pan na zo'n twee jaar al niet meer is wat het zou moeten zijn en dat daarom de olie-boter niet blijft liggen. De bolling van de binnenkant leek vandaag bij de nieuwe pannen iig geen belemmering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

LA-384 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:21:
[...]

Bedoel je dat jouw pannen van binnen wel vlak zijn?
Nee, en dat is gekomen dan ik in het begin na gebruik van de pan waarschijnlijk met te koude water de pan probeerde schoon te maken, waardoor de pan iets krom getrokken is... Nu let ik beter op en probeer met zo'n heet mogelijk water de pan schoon te maken.

Het is voor mij elke keer als ik de pan gebruik een leer moment en het gaat mij steeds beter af :)

(Dit gaat over de 32cn De Buyer pan)

Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Slayer schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:12:
[...]

Nee, en dat is gekomen dan ik in het begin na gebruik van de pan waarschijnlijk met te koude water de pan probeerde schoon te maken, waardoor de pan iets krom getrokken is...
:Y

Hier ook zo mijn DeBuyer pan iets krom gekregen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fifagek
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-06 20:15
De juiste pan heb ik al gevonden (denk ik). Ik hoop dat ik hier een aantal vragen mag stellen over het koken op inductie wat voor mij nog behoorlijk nieuw is.
Afgelopen week heb ik bij de Lidl een nieuwe wok gekocht omdat de vorige na maar liefst 3 maanden al duidelijk bekrast was (een wok met, ik denk, emaille spikkeltjes bodem).
Hier ben ik in die zin ook niet heel voorzichtig mee omgesprongen omdat ik mijn eenpansgerechten met een houten spatel doorgeroerd heb c.q. het vlees daarmee gedraaid heb. Inmiddels heb ik met de nieuwe pan een plastic/aluminium spatel aangeschaft.

Bij het zoeken naar mijn nieuwe wok viel me op dat er bij inductie vaak gemeld werd 'let op: pan warmt snel op!' en zelfs een aantal keer (bij ik dacht BK) gebruik de pan alleen op matig vuur in combinatie met inductie.
Zijn er hier meer mensen die op inductie koken? En wat is jullie ervaring? Als er op een verpakking bijvoorbeeld staat gehakt rul bakken op hoog vuur; doen jullie dit dan ook op inductie op de hoogste stand?
Bij mij kan ik kiezen voor de standen 1 t/m 9 en power. Of pakken jullie dan matig vuur en dan in mijn ogen ergens tussen stand 4 en 6 om het gehakt rul te pakken?
En roeren jullie echt met een spatel door de pan? Of halen jullie de pan van het vuur en schudden jullie het vlees c.q. de groente door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fifagek schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:23:
Zijn er hier meer mensen die op inductie koken? En wat is jullie ervaring? Als er op een verpakking bijvoorbeeld staat gehakt rul bakken op hoog vuur; doen jullie dit dan ook op inductie op de hoogste stand?
Zeker niet. Maar wat de juiste stand is hangt heel erg van je pan af. Belangrijkste is telkens dat je olie / boter op temperatuur is, maar niet verbrand. Begin liever te laag en warm dan op wanneer je merkt dat dat niet lukt, dan dat je hoog begint en je hele huis blank hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:28:
[...]

Zeker niet. Maar wat de juiste stand is hangt heel erg van je pan af. Belangrijkste is telkens dat je olie / boter op temperatuur is, maar niet verbrand. Begin liever te laag en warm dan op wanneer je merkt dat dat niet lukt, dan dat je hoog begint en je hele huis blank hebt staan.
Met een goede rookmelder leer je dat laatste snel af :+ (ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter

Afgelopen week heb ik bij de Lidl een nieuwe wok gekocht omdat de vorige na maar liefst 3 maanden al duidelijk bekrast was (een wok met, ik denk, emaille spikkeltjes bodem).
Hier ben ik in die zin ook niet heel voorzichtig mee omgesprongen omdat ik mijn eenpansgerechten met een houten spatel doorgeroerd heb c.q. het vlees daarmee gedraaid heb. Inmiddels heb ik met de nieuwe pan een plastic/aluminium spatel aangeschaft.
Hout is veel zachter dan metaal, dus het is best wel vreemd dat je daar een pan mee kan beschadigen. Je nieuw gekochte spatel zal waarschijnlijk niet van plastic/aluminium maar van plastic/RVS zijn. Daarmee krijg je juist veel sneller krassen in een non-stick pan! Beter blijf je dus gewoon een houten spatel gebruiken.

Verder is het jammer dat er van allerlei hapjespannen met een hoge rand en anti-aanbak laag als "wok" verkocht worden, alleen omdat ze dezelfde vorm hebben.... Maar daar kun jij uiteraard ook niets aan doen ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Laatst online: 08:54
Bij het zoeken naar mijn nieuwe wok viel me op dat er bij inductie vaak gemeld werd 'let op: pan warmt snel op!' en zelfs een aantal keer (bij ik dacht BK) gebruik de pan alleen op matig vuur in combinatie met inductie.
Bedoelen ze niet dat je de pan rustig moet voorverwarmen ipv gelijk op maximaal vermogen? Anders zijn ze misschien bang dat de pan kromtrekt omdat de bodem al loeiheet is maar de rand nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

O88088 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:00:
[...]

Bedoelen ze niet dat je de pan rustig moet voorverwarmen ipv gelijk op maximaal vermogen? Anders zijn ze misschien bang dat de pan kromtrekt omdat de bodem al loeiheet is maar de rand nog niet.
Heeft het ook niet te maken met de dikte van het materiaal waaruit de pan bestaat?

Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Laatst online: 08:42
Op basis van de goede verhalen op internet en hier ook vorig jaar een aantal de Buyer pannen gekocht. Goed ingelezen vooraf over het inbranden en vol goede moed begonnen. Helaas niet met het gewenste resultaat. Inbranden op inductie lukt gewoon niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5EhTyTocpdPkquTmcLeI6-d_rE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkY44mmu1Gd0TqGazq4Rbwag.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens de pannen maar helemaal schoongemaakt door een half uur met soda te laten pruttelen en daarna met een pannenspons schoon boenen. Ze waren weer bijna als nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6TrKwr4c0Y0Wyj6Ansamxynef8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oc89P9Zt1t3rx86fMhqeZ4Nw.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat het inbranden op inductie niet werkt, een gasbrander gekocht om het echt goed te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UK_PTRitzDSuIoS5y_6klzwwivw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGjV1E3jGtJUbFn4RcITtbxW.jpg?f=fotoalbum_large

Het inbranden heb ik als volgt gedaan. Pan op het vuur en insmeren met een paar druppels lijnzaadolie en daarna schoonvegen waardoor er bijna niks meer inzit. Vervolgens goed heet laten worden tot het rookt en de rook weg is. Daarna nog een paar keer met keukenrol met beetje olie door de pan waarbij hij gelijk weer begint te roken. Dan wegzetten en af laten koelen. Afsppoelen en goed afdrogen. Dat proces in totaal 5x per pan herhaald. Ze zagen er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWw8W0mmVCLmKb-gdXTvcxCHWtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeJgznPNj8jaMQBANOk3XPbL.jpg?f=fotoalbum_large

Kon alleen maar tevreden zijn met het resultaat.

Maar na 1 keer hamburgers gebakken te hebben merkte ik bij het afwassen met warm water al dat er al weer wat zilver doorheen komt. Na vandaag een eitje gebakken te hebben ziet de pan er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnVv4wrFBCsusT7DMGrFXTx8jCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MsCC9lFaILUi4kbIic8Cdfzj.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik hem afspoel en naveeg blijft er grijs achter op het keukenrol. Betekent dit dat het nu echt mislukt is en ik weer opnieuw moet beginnen? Of zit er nog genoeg anti aanbaklaag op en wordt het alleen maar beter?

En als ik opnieuw moet beginnen, wat moet ik dan anders doen. Ik zou het namelijk niet weten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
bassio schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:38:
En als ik opnieuw moet beginnen, wat moet ik dan anders doen. Ik zou het namelijk niet weten....
Als je volgende eitje weer aanbakt, dan heb je inderdaad weer degradatie. Waarschijnlijk is er niks aan de hand en wordt die inderdaad langzaam beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 18:04
bassio schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:38:

Als ik hem afspoel en naveeg blijft er grijs achter op het keukenrol. Betekent dit dat het nu echt mislukt is en ik weer opnieuw moet beginnen? Of zit er nog genoeg anti aanbaklaag op en wordt het alleen maar beter?

Het lijkt erop dat je iets tever hebt doorverhit. Polymerisatie verbindt moleculen tot ketens, totdat je te hoog zit en je er as van maakt. Soms zit die as onder je gepolymeriseerde toplaag, dus merk je het pas na een paar keer als de boel loslaat. Is mij de eerste keer ook overkomen. Over het algemeen is doorverhitten tot blauwzwart tijdens het inbranden te ver. Het is lastig omdat te lage temperatuur de rook stopt, maar te hoog en lang doorverhitten ook.

Ik heb een pan vernacheld in het begin door te ver door te verhitten. Daarna schoongeschuurd en weer gedaan en toen niet ver genoeg verhit met te dikke lagen lijnzaadolie waardoor ik een soort bruine strooplaag creeerde. Daarna nog een keer schoongeschuurd en de derde keer scheepsrecht. Toen ik het "gevoel" eenmaal had ging het op zich prima en nu heb ik vier prima ingebrande debuyer koekenpannen die al 8 jaar dezelfde laag hebben denk ik.

(Overigens kun je het ook zo laten, de antiaanbaklaag komt vanzelf wel zolang je ze niet met zeepsop afwast.)

[ Voor 4% gewijzigd door __fred__ op 19-01-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Laatst online: 08:42
__fred__ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:07:
[...]

Het lijkt erop dat je iets tever hebt doorverhit. Polymerisatie verbindt moleculen tot ketens, totdat je te hoog zit en je er as van maakt. Soms zit die as onder je gepolymeriseerde toplaag, dus merk je het pas na een paar keer als de boel loslaat. Is mij de eerste keer ook overkomen. Over het algemeen is doorverhitten tot blauwzwart tijdens het inbranden te ver. Het is lastig omdat te lage temperatuur de rook stopt, maar te hoog en lang doorverhitten ook.

Ik heb een pan vernacheld in het begin door te ver door te verhitten. Daarna schoongeschuurd en weer gedaan en toen niet ver genoeg verhit met te dikke lagen lijnzaadolie waardoor ik een soort bruine strooplaag creeerde. Daarna nog een keer schoongeschuurd en de derde keer scheepsrecht. Toen ik het "gevoel" eenmaal had ging het op zich prima en nu heb ik vier prima ingebrande debuyer koekenpannen die al 8 jaar dezelfde laag hebben denk ik.

(Overigens kun je het ook zo laten, de antiaanbaklaag komt vanzelf wel zolang je ze niet met zeepsop afwast.)
Hmm, ik kijk het nog even aan of de pannen wat minder afgaan geven en niet aanbakken. Anders zit er niks anders op dan het weer een keer opnieuw te gaan doen. Ik denk dat als de laag er eenmaal goed opzit het inderdaad top pannen zijn. Maar voor je zover bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
__fred__ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:07:
[...]

Het lijkt erop dat je iets tever hebt doorverhit.
@bassio Ik heb er hier een klein laagje zonnebloemolie in gedaan. Daarna knallen totdat de olie gaat roken. Dat een 10 seconde zo laten en daarna plaat uit. Afkoelen en herhaal. Door het laagje olie krijg je de pan niet té heet. De olie is daarna natuurlijk wel lekker bruin, dus die kan je weggooien.

Overigens was dat bij beide pannen op inductie en je pannen blijven afgeven. Je maakt ze immers niet met sop brandschoon.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 19-01-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
bassio schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:20:
[...]

Hmm, ik kijk het nog even aan of de pannen wat minder afgaan geven en niet aanbakken. Anders zit er niks anders op dan het weer een keer opnieuw te gaan doen. Ik denk dat als de laag er eenmaal goed opzit het inderdaad top pannen zijn. Maar voor je zover bent...
Dat afgeven ga je ook wel houden daar je geen zeep gebruikt bij het afwassen. En dat het nu een beetje zilverachtig is klopt, maar dat verdwijnt vanzelf naarmate je de pan langer gebruikt.

Gewoon vaak gebruiken dus ;)

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 18:04
Ow ja, nog vergeten te zeggen dat vrouwlief tot 3x toe tomatensaus heeft weten te maken in de pannen en dat dat met name de zijkanten weer wegvreet. Gewoon zo gelaten, want het wordt vanzelf wel weer zwart in de loop der tijd. De bodem is ondertussen gehard genoeg om ook tomatensaus te overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Beter kun je in de oven inbranden. Mijn proces was:
- zéér dun laagje olie in pan smeren (als je pan droog lijkt te zijn, nog een keertje extra navegen, dan is het wel dun genoeg).
- uurtje in de oven op 250-300 graden (in elk geval boven rookpunt van de gebruikte olie)
- rustig laten afkoelen in de oven (ik betwijfel overigens of dat nodig is, denk dat je best eruit kunt halen en zo wat sneller kunt laten afkoelen)

Op die manier heb je goede controle over de temperatuur, en zit je dus nooit te hoog (as) of te laag (stroop). En is de temperatuur gelijk over de hele oppervlakte, ipv. alleen een (stukje van) de bodem.

En dat naar wens een keer of 3-10 herhalen.

Kost een hoop tijd, maar is vooral wachten en niet veel echt werk, dus prima als je een dagje thuis bent en ondertussen andere dingen te doen hebt.

Heb dat proces wel eens moeten herhalen vanwege het gebruik van zure ingrediënten, en merkte toen wel dat 3x op die manier inbranden wat aan de krappe kant is; mijn ontbijt-eitje plakte nog redelijk. Maar ben de pan gewoon blijven gebruiken, en na 1-2 weken normaal gebruik was het weer prima.
Pagina: 1 ... 18 ... 84 Laatste