Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:09
defusion schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:49:
Beter kun je in de oven inbranden. Mijn proces was:
- zéér dun laagje olie in pan smeren (als je pan droog lijkt te zijn, nog een keertje extra navegen, dan is het wel dun genoeg).
- uurtje in de oven op 250-300 graden (in elk geval boven rookpunt van de gebruikte olie)
- rustig laten afkoelen in de oven (ik betwijfel overigens of dat nodig is, denk dat je best eruit kunt halen en zo wat sneller kunt laten afkoelen)

Op die manier heb je goede controle over de temperatuur, en zit je dus nooit te hoog (as) of te laag (stroop). En is de temperatuur gelijk over de hele oppervlakte, ipv. alleen een (stukje van) de bodem.

En dat naar wens een keer of 3-10 herhalen.

Kost een hoop tijd, maar is vooral wachten en niet veel echt werk, dus prima als je een dagje thuis bent en ondertussen andere dingen te doen hebt.

Heb dat proces wel eens moeten herhalen vanwege het gebruik van zure ingrediënten, en merkte toen wel dat 3x op die manier inbranden wat aan de krappe kant is; mijn ontbijt-eitje plakte nog redelijk. Maar ben de pan gewoon blijven gebruiken, en na 1-2 weken normaal gebruik was het weer prima.
Dit had ik ook gelezen inderdaad. Maar hoe is in dat geval de rookontwikkeling in de oven en in huis? Met het inbranden op inductie was ik er snel klaar mee met alle vieze walmen in huis. Blijf de rook in dit geval gewoon in de oven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Topicstarter
bassio schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:51:
[...]

Dit had ik ook gelezen inderdaad. Maar hoe is in dat geval de rookontwikkeling in de oven en in huis? Met het inbranden op inductie was ik er snel klaar mee met alle vieze walmen in huis. Blijf de rook in dit geval gewoon in de oven?
Geen idee wat voor oven of rookmelder je hebt. Het rookt wel.
Niet dat je hele huis gelijk blauw staat maar ik zou je afzuigkap wel aanzetten.
Ik heb het oven recept ook gevolgd en het werkte bij mij prima.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Was al aan het typen maar @franssie was me voor:
Ik denk dat het wat meer verspreid is over te tijd, het is niet alsof je keuken opeens blauw staat van de rook, maar je ruikt het wel degelijk. Mocht je geen aparte keuken hebben wellicht niet ideaal, maar je zou het eens voor één cycle kunnen proberen, en kijken hoe het bij jou gaat.

@bassio hieronder: hier met arachide olie (volgens wikipedia rookpunt 232), en op ~290 ingebrand. 250 was waarschijnlijk voldoende geweest, maar heb oven op max gezet.

[ Voor 20% gewijzigd door defusion op 19-01-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Met welke olie hebben jullie het gedaan? De oven kan volgens mij maar tot 230 graden. Maar ik zie dat lijnzaadolie een rookpunt van maar 107 graden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
bassio schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:59:
Met welke olie hebben jullie het gedaan? De oven kan volgens mij maar tot 230 graden. Maar ik zie dat lijnzaadolie een rookpunt van maar 107 graden heeft.
Ik ook arachide (pinda) olie. ging prima.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
bassio schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:59:
Ik heb lijnzaad gebruikt, de specifieke reden daarvoor weet ik even niet meer. Maar het was wel een goede reden meen ik en heeft ook perfect gewerkt. Wat ik echter niet wist is dat het spul maar heel beperkt houdbaar is, het flesje is dan ook al een hele tijd geleden de prullenbak ingegaan...

Maar mijn pannen bakken nog steeds als een tierelier, dus care ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
bvk schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:11:
[...]
.Wat ik echter niet wist is dat het spul maar heel beperkt houdbaar is, het flesje is dan ook al een hele tijd geleden de prullenbak ingegaan...
Klopt inderdaad. Na openen gelijk in de koelkast...

Ik ga de pannen weer opnieuw inbranden want ze blijf metaalachtig afgeven. Ik heb twee pannen na het inbranden nog niet gebruikt. Zou het werken om die pannen nog een rondje in de oven te doen of komt de laag die er opzit dan alsnog los? Anders ga ik ze eerst weer allemaal schoonmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Zo, poging 3. Pan schoongemaakt en even op 100 graden in de oven. Daarna ingesmeerd met olijfolie en daarna helemaal drooggemaakt alsof er niks meer op zit. Nu uurtje op 230 graden inbranden. Ben heel benieuwd. Als ik kijk hoe makkelijk het schoonmaken ging, dat was het wel duidelijk dat het niet goed gehecht was. Pan is wel flink verkleurd, dus ik denk inderdaad dat hij te heet is geworden. Pan zag er na het schoonmaken zo uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFg6Viq3JUNoNxyvMAN3FByqK4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFeK8Zkq9o8rd9k3h68bXnZf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-09 15:22
Ik denk dat veel mensen zich veel teveel bezighouden met het inbranden en minder met het gebruik ervan.

Ondertussen heb ik mijn debuyer pannen toch al een tijdje in gebruik en heb weinig last met inbranden.
Ik heb zelf inductie, dus de eerste keer in de oven ingebrand. Gewoon 1 laag olie, 1x inbranden.
Daarna bakken maar.
Héél af en toe een laagje olie enkel op de bodem (is volgens mij eigenlijk niet nodig, maar ik doe het toch), goed uitwrijven en even op het kookvuur tot het begint te roken.

Meer doe ik niet en ik bak zonder problemen een ei, vis, ... komt gemakkelijk los zonder veel aanbaksel.
Bij eieren soms zelfs niets, schuift er gewoon uit.

de pan ziet er niet egaal uit, maar je ziet wel dat de laag beter wordt met de tijd.
Dus bakken maar ipv inbranden!

[ Voor 4% gewijzigd door Vitabissj op 20-01-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:19
Is het eigenlijk nodig/zinvol om pannen met een anti-aanbaklaag af en toe in te wrijven met olie?

M'n moeder gaf die tip, maar in de onderhoudsadviezen van m'n Demeyere pannen staat juist zoveel mogelijk vetvrij opbergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bassio
LA-384 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:52:
Is het eigenlijk nodig/zinvol om pannen met een anti-aanbaklaag af en toe in te wrijven met olie?

M'n moeder gaf die tip, maar in de onderhoudsadviezen van m'n Demeyere pannen staat juist zoveel mogelijk vetvrij opbergen.
Volgens mij is dat vooral tegen roestvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Vitabissj schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:40:
Ik denk dat veel mensen zich veel teveel bezighouden met het inbranden en minder met het gebruik ervan.

Ondertussen heb ik mijn debuyer pannen toch al een tijdje in gebruik en heb weinig last met inbranden.
Ik heb zelf inductie, dus de eerste keer in de oven ingebrand. Gewoon 1 laag olie, 1x inbranden.
Daarna bakken maar.
Héél af en toe een laagje olie enkel op de bodem (is volgens mij eigenlijk niet nodig, maar ik doe het toch), goed uitwrijven en even op het kookvuur tot het begint te roken.

Meer doe ik niet en ik bak zonder problemen een ei, vis, ... komt gemakkelijk los zonder veel aanbaksel.
Bij eieren soms zelfs niets, schuift er gewoon uit.

de pan ziet er niet egaal uit, maar je ziet wel dat de laag beter wordt met de tijd.
Dus bakken maar ipv inbranden!
Het idee is dat je het 1 keer goed doet en er dan inderdaad lang vanaf bent. Pan is net uit de de oven en ziet er goed uit! Ik probeer het eerst inderdaad met 1 keer en ga hem lekker gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Vitabissj schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:40:
Als je merkt dat bijv. aardappels toch aankoeken, dan dit inderdaad. Dan je eten even op een bord opvangen. De pan schoonmaken en een kort inbranden en weer verder met koken. Kwam aan het begin heel af en toe voor.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter

Mijn Demeyere zijn RVS, die gaan inderdaad brandschoon en vetvrij de kast in.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik heb het wel over een pan waar de anti-aanbaklaag er af fabriek in zit. De Demeyere alu pro met (zoals ze het zelf noemen) titanium plasma antikleeflaag. Dus niet rvs/plaatstaal of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
LA-384 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:08:
Ik heb het wel over een pan waar de anti-aanbaklaag er af fabriek in zit. De Demeyere alu pro met (zoals ze het zelf noemen) titanium plasma antikleeflaag. Dus niet rvs/plaatstaal of iets dergelijks.
Die laag kan uiteraard niet roesten en RVS en/of aluminium ook niet waar de rest van de pan van gemaakt is..

Alleen met plaatstaal of gietijzer moet je oppassen voor roestvorming.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
bvk schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Die laag kan uiteraard niet roesten en RVS en/of aluminium ook niet waar de rest van de pan van gemaakt is..

Alleen met plaatstaal of gietijzer moet je oppassen voor roestvorming.
Ik ben ook niet bang voor roest, maar ik begrijp dat dat de enige reden is om een pan met olie in te wrijven?
Het gaat me er meer om of het helpt of juist averechts werkt om de anti-aanbaklaag goed te houden.

Bij m'n vorige tefal pan lijkt die laag in het midden namelijk aardig versleten (na zo'n 2 a 3 jaar al). Die laag is niet stuk, maar de pan is volledig glad in het midden (itt de lichte structuur die zo'n pan normaal heeft) en de olie/boter eindigde altijd in een vrij dikke, vrij lastig te verwijderen drap. Ik probeer te achterhalen of dat kan komen door user-error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
LA-384 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:34:
[...]

Ik ben ook niet bang voor roest, maar ik begrijp dat dat de enige reden is om een pan met olie in te wrijven?
Het gaat me er meer om of het helpt of juist averechts werkt om de anti-aanbaklaag goed te houden.

Bij m'n vorige tefal pan lijkt die laag in het midden namelijk aardig versleten (na zo'n 2 a 3 jaar al). Die laag is niet stuk, maar de pan is volledig glad in het midden (itt de lichte structuur die zo'n pan normaal heeft) en de olie/boter eindigde altijd in een vrij dikke, vrij lastig te verwijderen drap. Ik probeer te achterhalen of dat kan komen door user-error.
Anti aanbak lagen slijten nu eenmaal, daar doe je niets aan. Nu is een Demeyere over het algemeen wel van een betere kwaliteit dan een Tefal, daarom ook de 5 jaar garantie op de laag i.p.v. de 2/3 jaar van de Tefal.

Maar slijten zal het onherroepelijk doen, insmeren met olie zal daar weinig aan veranderen. Het beste hou je je gewoon aan de instructies:
GEBRUIKS- EN ONDERHOUDSTIPS
Voor het maximaal behoud van de antikleefeigenschappen raden we aan geen gebruik te maken van scherpe voorwerpen en niet in de pan te snijden. Gebruik keukengerei van nylon, silicone of hout. Stapel de pannen niet in elkaar bij het wegbergen, of gebruik panbeschermers. We raden af om uw bakpan in de vaatwasser te reinigen omdat de wasproducten voor de vaatwasser meer en meer agressief worden en uw bakpan kunnen aantasten.
Dat van die drab na het bakken kan ik niet helemaal volgen, dat heb ik nog nooit met een versleten Tefal pan gezien. Mogelijk verhit je de pan teveel.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
bvk schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:00:
Dat van die drab na het bakken kan ik niet helemaal volgen, dat heb ik nog nooit met een versleten Tefal pan gezien. Mogelijk verhit je de pan teveel.
Daar begin ik zelf ook aan te denken, hoewel ik nooit op maximaal vermogen werk (nooit hoger dan 85% en bij de koekenpannen doorgaans niet hoger dan 75%). Maar ik merkte wel dat die Tefal pan niet goed bakte bij lager vermogen, <65% en er gebeurde gewoon niets meer, terwijl de nieuwe pan vooralsnog nog goed werkt op 50% van maximaal vermogen. Houdt de warmte mogelijk beter vast of zo.

Maar ok, geen olie inwrijven dus. Bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:45
Van de week een nieuw plaatstalen pannetje in gebruik genomen.

Op vuur een laagje lijnzaadolie gepolymeriseerd, afgewassen met Dreft. Een biefstukje in roomboter gebakken en weer afgewassen met Dreft.
Ingevet, verwarmd en weggelegd.

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVTGV5COE6i8QauQDx5WoO0L3h8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqoVJb3WGHyZQUnuVecXiahA.jpg?f=fotoalbum_large

Het fijne aan lijnzaadolie vind ik dat polymerisatie gewoon lekker vlot door gaat op kamertemperatuur. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Raymond P inklapbaar handvat of lijkt dat zo? Wel handig op vakantie ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@franssie Poêle ronde MINERAL B serie, het handvat zit goed vast.

edit: moet ik wel de juiste linken hah. Gelijk weer wat nieuws geleerd, ik was mij er niet van bewust dat ze deze pannen ook maken met alumunium inleg.

[ Voor 41% gewijzigd door Raymond P op 20-01-2021 23:08 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Raymond P schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:55:
Van de week een nieuw plaatstalen pannetje in gebruik genomen.

Op vuur een laagje lijnzaadolie gepolymeriseerd, afgewassen met Dreft. Een biefstukje in roomboter gebakken en weer afgewassen met Dreft.
Ingevet, verwarmd en weggelegd.

Resultaat:
[Afbeelding]

Het fijne aan lijnzaadolie vind ik dat polymerisatie gewoon lekker vlot door gaat op kamertemperatuur. :)
Nice, ziet er goed uit. Maar beetje dreft maakt dus niks uit om de pan goed te houden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Yep, gewone handafwasmiddel zal echt niets doen met een goed gepolymeriseerde laag.

Vroeger (tig jaar geleden), toen vaatwasmiddel een andere samenstelling had (loog) en een chemische reactie aanging met de verontreinigingen (en je polylaag) was dit anders.

Zolang je niet gaat weken kan dat gewoon. Persoonlijk vind ik het ook wel prettig om schone pannen te hebben.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Raymond P schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:31:
Yep, gewone handafwasmiddel zal echt niets doen met een goed gepolymeriseerde laag.

Vroeger (tig jaar geleden), toen vaatwasmiddel een andere samenstelling had (loog) en een chemische reactie aanging met de verontreinigingen (en je polylaag) was dit anders.

Zolang je niet gaat weken kan dat gewoon. Persoonlijk vind ik het ook wel prettig om schone pannen te hebben.
Ik denk zelf dat het ook weinig kwaad kan mits eenmaal goed ingebrand, maar toch hou ik het zelf gewoon op heet water. Just to be sure... ;)

En ze adviseren het zelf ook, geen detergents:
Care: Season when first used. Deglaze, rinse with warm water, dry and lightly oil. Store in a dry place. Do not use detergents or put in the dishwasher.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
De pannen in de oven gehad en zien er prima uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djRuDIH6oCQHe--BltvbIkRr7po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvhSx54YbQEGWsdGuhNsjFtw.jpg?f=fotoalbum_large
Vanmorgen een eitje gebakken en hij gleed door de pan heen. Maar toen ik hem omdraaide:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BoV-wIIG6E1nLj635oZJ-wBRqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRjH6paJQvqYAuiKGR54VeYA.jpg?f=fotoalbum_large
Helemaal zwart/grijs aan de onderkant... Lijkt mij niet echt smakelijk en gezond. De eitjes dus maar in de vuilnisbak gegooid en ik vrees dat de pannen er achter aan gaan. Zou echt niet weten wat ik nog meer moet doen om die pannen goed te krijgen. Hebben jullie dit nooit gehad?
Na het schoonmaken zie ook al weer dat [de pan niet meer mooi van kleur is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6r-3zYUeCvd5xjel87HbTQHyekA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P70X4f0tlkRuJ1TlPaxtqVj4.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vind het prima om de pan gewoon zo te laten en verder te gaan gebruiken. Ik snap dat de pan door gebruik beter wordt. Maar hoe voorkom ik dat die pan afgeeft? Lijkt mij niet gezond op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Laatst online: 22:33

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

bassio schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:35:
De pannen in de oven gehad en zien er prima uit.
[Afbeelding]
Vanmorgen een eitje gebakken en hij gleed door de pan heen. Maar toen ik hem omdraaide:
[Afbeelding]
Helemaal zwart/grijs aan de onderkant... Lijkt mij niet echt smakelijk en gezond. De eitjes dus maar in de vuilnisbak gegooid en ik vrees dat de pannen er achter aan gaan. Zou echt niet weten wat ik nog meer moet doen om die pannen goed te krijgen. Hebben jullie dit nooit gehad?
Na het schoonmaken zie ook al weer dat [de pan niet meer mooi van kleur is. [Afbeelding]
Ik vind het prima om de pan gewoon zo te laten en verder te gaan gebruiken. Ik snap dat de pan door gebruik beter wordt. Maar hoe voorkom ik dat die pan afgeeft? Lijkt mij niet gezond op deze manier.
Wat voor olie/vet/boter gebruik je en heb je de pan niet te warm gestookt tijdens het bakken van de eitjes?

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De eitjes dus maar in de vuilnisbak gegooid en ik vrees dat de pannen er achter aan gaan.
Wil je de pannen dan op mijn kosten naar me toe sturen? De eitjes hadden er bij gemogen als je ze niet weg had gegooid ;)

Iets afgeven zullen de pannen altijd doen, dat werd al gezegd. Je maakt de pannen immers niet 'schoon'. Maar voldoende olie en de juiste bak techniek zal dat echter minimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

Ik heb zelf Les Creuset Les Forgees pannen en in de handleiding staat ook dat ik die af en toe met inwrijven met olie. En dat doe ik dan maar braaf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@bassio Je hebt ingebrand met olijfolie neem ik aan? Dat droogt/polymeriseert niet volledig.
Gebruik een olie met dubbele bindingen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Raymond P schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:25:
@bassio Je hebt ingebrand met olijfolie neem ik aan? Dat droogt/polymeriseert niet volledig.
Gebruik een olie met dubbele bindingen.
Nee, met lijnzaadolie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Slayer schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:51:
[...]

Wat voor olie/vet/boter gebruik je en heb je de pan niet te warm gestookt tijdens het bakken van de eitjes?
Ik heb ongezouten roomboter gebruikt. De pan staat op standje 8 van 14 op inductie. Dus zeker niet te warm. Ga het zo nog even proberen met olijfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Een aantal posts hierboven schrijf je dat je de pan ingesmeerd hebt met olijfolie, heb je dat er wel goed uitgewassen met zeep? Of had daar lijnzaadolie moeten staan?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Raymond P schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:01:
[...]

Een aantal posts hierboven schrijf je dat je de pan ingesmeerd hebt met olijfolie, heb je dat er wel goed uitgewassen met zeep? Of had daar lijnzaadolie moeten staan?
Had lijnzaadolie moet staan idd. My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

bassio schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:39:
[...]

Ik heb ongezouten roomboter gebruikt. De pan staat op standje 8 van 14 op inductie. Dus zeker niet te warm. Ga het zo nog even proberen met olijfolie.
Zelf gebruik ik Rijstolie en bevalt me prima.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vk6mLjzBZ7ySnF89iH5dhyAxg_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/423FRvcd39H6iLDhfDZti0MQ.png?f=user_large

Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
bassio schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:39:
[...]
Ik heb ongezouten roomboter gebruikt.
Gewoon wat verbrande roomboter dus :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:13
Yowzawood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:20:
[...]

Dit dacht ik ook al bij het zien van het plaatje. Die donkere stipjes lijken wel aardig overeen te komen met de milk solids uit deze tutorial waar men juíst bruin boter wil hebben: https://www.seriouseats.c...own-butter-technique.html

Afbeeldingslocatie: https://www.seriouseats.com/images/2015/01/20150113-brown-butter-cake-nila-jones-10.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Yowzawood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:20:
[...]

Zou kunnen, maar het is meer een grijze waas en niet per se alleen maar zwarte puntjes. Pan ruikt ook echt een beetje metaalachtig. Had ook even in Olijfolie een eitje gebakken maar die koekte gelijk aan. Maar was niet zwart. Dus kan inderdaad in combinatie met roomboter komen.

Ik ga de pannen gewoon even gebruiken en kijken of de laag echt niet loslaat en of het afgeven minder wordt. Maken jullie de pannen trouwens eerst nog schoon voor jullie gaan bakken en braden? Omdat hij ingesmeerd in de kast gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Ik ga de pannen gewoon even gebruiken en kijken of de laag echt niet loslaat en of het afgeven minder wordt. Maken jullie de pannen trouwens eerst nog schoon voor jullie gaan bakken en braden? Omdat hij ingesmeerd in de kast gaat?
Na gebruik maak ik de pan schoon met heet water en droog hem af met een theedoek, en eens in de paar weken doe ik er een beetje olie in de pan en wrijf de pan met een doekje schoon.

Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
bassio schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:52:
[...]

Zou kunnen, maar het is meer een grijze waas en niet per se alleen maar zwarte puntjes. Pan ruikt ook echt een beetje metaalachtig. Had ook even in Olijfolie een eitje gebakken maar die koekte gelijk aan. Maar was niet zwart. Dus kan inderdaad in combinatie met roomboter komen.
Een eitje bakken is toch het lekkerste in een beetje roomboter. Maar gewoon op heel laag vuur!
Dat afgeven wordt vanzelf minder, dat grijze tenminste. Als je dat niet vertrouwd met je gerechten zou je bijvoorbeeld er wat groente afval (uiteinde van een prei, wortel etc.), aardappelschillen of gewoon een gehakte ui in kunnen bakken. Dat gooi je toch al weg maar helpt wel een beetje met inbranden als je dat op hogere temperatuur doet.

Schoonmaken: Na het bakken lekker gaan eten en de pan af laten koelen. Dan afwassen in steeds heter wordend water, borstel erdoor en de nu weer hete pan af laten koelen waarbij het nog aanwezige water verdampt. Dan een drupje olie er in en uitsmeren met een velletje keukenpapier. Pan opbergen/ophangen, klaar.

Bij het volgende gebruik weer even met een papiertje er doorheen om de nu misschien wat ranzige olie weg te vegen. Nieuwe boter/olie er in en bakken maar!

Doe dit een half jaartje zo en je hebt voor je rest van je leven de beste koekenpan die er is! :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
bvk schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:57:
Schoonmaken: Na het bakken lekker gaan eten en de pan af laten koelen. Dan afwassen in steeds heter wordend water, borstel erdoor en de nu weer hete pan af laten koelen waarbij het nog aanwezige water verdampt. Dan een drupje olie er in en uitsmeren met een velletje keukenpapier. Pan opbergen/ophangen, klaar.

Bij het volgende gebruik weer even met een papiertje er doorheen om de nu misschien wat ranzige olie weg te vegen. Nieuwe boter/olie er in en bakken maar!
Of gelijk dat 2e papiertje gebruiken na het 1e papiertje om de olie zo veel mogelijk eraf te halen, en dan heb je ook bij volgend gebruik geen ranzige pan en kan je gelijk aan de slag ;)

Ik laat de plaatstalen pannen afkoelen. Dan met heet water en een klein beetje afwismiddel de pan schoonmaken met een afwasborstel om alle half verbrande vetresten weg te halen. (Zeker aan de randen, want die worden bij mij niet warm genoeg op inductie om de olie/vet volledig te verbranden).
Goed afdrogen. Druppeltje arachideolie erin, 1e keukenpapiertje uitsmeren, 2e keukenpapier om zoveel mogelijk olie eraf te halen tot het lijkt dat er niets meer op de pan zit. En dan in de kast en klaar voor volgend gebruik.

Doe dit al jaren zo, gaat prima. De donkere laag gaat er niet mee af en de pan blijft "anti-aanbak" en geeft ook bij een volgende kookbeurt geen zwarte of grijze kleur aan het eten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik spoel ze gewoon redelijk (!) heet onder een hete kraan af. Niet knoeiheet, maar ook zeker niet koud. Het vet spoel je er prima uit. Sop pak ik alleen als ik een visje heb gebakken.
Daarna gewoon even een theedoek erdoorheen en klaar.

Ik + vriendin hebben er 5. De exemplaren die ik vaak gebruik blijven gewoon goed zonder verder onderhoud. De exemplaren die we amper gebruiken staan in een vochtige(re) schuur. Die zijn wat minder.

Allemaal niet zo moeilijk dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 21-01-2021 16:52 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 12:00
[...]
[...]
Ik sluit me bij de conclusie aan dat dat eitje (veel) te heet gebakken is. Het is natuurlijk (gedeeltelijk) een kwestie van smaak, maar een goed gebakken ei heeft geen bruine randjes en niet dat "schuimige" dat te zien is op je foto. Als een ei zo heet gebakken is dan kan het er gewoon zo uit zien, inclusief grijzige waas, ongeacht de pan. Dat het standje x van y op jouw kookplaat was zegt natuurlijk niks, wij kennen jouw kookplaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Bedankt voor alle tips en ervaringen! Heel nuttig en ga ik gebruik van maken. Ondanks dat ik al jaren zo mijn eitjes bak en er nog nooit een pan afgegeven heeft, snap ik dat het bij deze pannen anders werkt. Dus ik ga met de tips aan de slag.

Maakt het nog uit met welke olie je hem insmeert als je hem wegzet, of maakt dat eigenlijk niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
bassio schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:03:

Maakt het nog uit met welke olie je hem insmeert als je hem wegzet, of maakt dat eigenlijk niet uit?
Ik denk dat het vooral in het begin uitmaakt. In het begin (eerste 20 keer gebruiken misschien?) gaf het hier ook wel wat af, maar naarmate de laag beter wordt is dat niet meer het geval en is verder onderhoud ook niet meer nodig.

Bij een nieuwe pan probeer ik ze gewoon wat vaker leeg in te branden, een beetje olie met een papiertje in de pan uitsmeren, flink heet stoken en dan helemaal af laten koelen. Voor het inbranden heb ik zowel pindaolie als lijnzaadolie gebruikt en dat leek allebei wel goed te werken. Het is wel belangrijk dat je steeds maar dunne laagjes aanbrengt zodat het allemaal goed hecht. Wat mij betreft kun je bij het inbranden niet te lang branden, ik zette de afzuigkap aan en liet het helemaal uitroken (hoeveelheid rook valt met dunne laagjes mee, maar een lekkere lucht is het natuurlijk niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negerdesheils
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:15
Sinds vandaag ook in het bezit van twee mooie debuyer pannen. Van het weekend ga ik ze inbranden. Branden jullie ook de buitenkant van de pan in of niet ? Het schijnt tegen roest te beschermen, maar ik twijfel of ik het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
negerdesheils schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:18:
Sinds vandaag ook in het bezit van twee mooie debuyer pannen. Van het weekend ga ik ze inbranden. Branden jullie ook de buitenkant van de pan in of niet ? Het schijnt tegen roest te beschermen, maar ik twijfel of ik het moet doen.
Ik denk niet dat iemand dat doet en bovendien, hoe zou je dat willen doen? Inbranden doe je om een anti aanbak laag te creëren, niet om tegen roest te beschermen.

Ik heb zelf nog nooit iets van roest aan de buitenkant gezien en het zou me daarnaast ook weinig uitmaken, het komt toch niet in aanraking met je eten ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

bvk schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:59:
[...]

Ik denk niet dat iemand dat doet en bovendien, hoe zou je dat willen doen? Inbranden doe je om een anti aanbak laag te creëren, niet om tegen roest te beschermen.

Ik heb zelf nog nooit iets van roest aan de buitenkant gezien en het zou me daarnaast ook weinig uitmaken, het komt toch niet in aanraking met je eten ;)
Ik heb het dus bij mijn eerste pan wel gedaan, puur uit onervarenheid. Nergens voor nodig, je bakt met de binnenkant en roest is geen probleem. De buitenlaag begint nu los te laten en af te brokkelen, ik ben bijna zover dat ik het ding ga strippen en opnieuw beginnen.

Terzijde: iemand tips hoe een mislukte laag efficiënt te strippen zodat ik opnieuw kan beginnen? O-)

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Bra-Jo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:05:

Terzijde: iemand tips hoe een mislukte laag efficiënt te strippen zodat ik opnieuw kan beginnen? O-)
Scheut azijn erin en een nachtje laten staan. Weg laag.... :*)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 12:29
Tomatensaus maken. Niet opeten

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Azijn is goedkoper en minder voedselverspilling ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 16-09 12:29
bvk schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:50:
[...]

Azijn is goedkoper en minder voedselverspilling ;)
Klopt, maar dan gaat wel heel je keuken meuren

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:13
bassio schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:03:
Bedankt voor alle tips en ervaringen! Heel nuttig en ga ik gebruik van maken. Ondanks dat ik al jaren zo mijn eitjes bak en er nog nooit een pan afgegeven heeft, snap ik dat het bij deze pannen anders werkt. Dus ik ga met de tips aan de slag.

Ik was nog benieuwd hiernaar, hoe zijn je eitjes / ander voedsel met de tips uit dit topic er uit gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
tagican schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:17:
[...]

Ik was nog benieuwd hiernaar, hoe zijn je eitjes / ander voedsel met de tips uit dit topic er uit gekomen?
Goeie vraag, wilde het net gaan posten!

Het antwoord is: Niet goed. De pan is zeker anti aanbak geworden, maar de eitjes en b.v. champignons zijn grijs als je ze er uit haalt. Ik had de pannen weer helemaa schoongemaakt met azijn, volledig als nieuw gepoetst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXy7yBd_odtbahRhXvGwxueuxvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaCuw1cZFEti3R9rmyVBeQrQ.jpg?f=fotoalbum_large
Daarna met een superdunne laag in de oven gedaan. Dit keer een uur op 250 graden met zonnebloemolie. Pannen zagen er strak uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UK8n4vBPSRzRhP3cABDEhGzYBa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lILXy80gScd6Z2cuY9HrGUBt.jpg?f=fotoalbum_large
Maar bij ei bakken zag ik toen ik de boter erin deed al dat de laag los liet. Ei erin, heel rustig gebakken, en dit was het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQPOvu-0WyQHSUNXGWrX3ro5qRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLHf9j9TE0dhrQSYg3IM7sUf.jpg?f=fotoalbum_large
En de pan na 1 klein eitje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAQ04xH2_wRo3-X0PHdiItf6tQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNNuZ6PjPD9IhrAeItyFBvep.jpg?f=fotoalbum_large
Daarna de pan weer helemaal schoongemaakt met een staalspons en schuurspons totdat ze weer zilver waren. Nu niet ingebrand meer gelijk eitje gebakken en zelfde resultaat. Grijs ei, maar bakte niet aan.

Ga nog 1 poging doen om de pannen weer schoon te maken en dan op de aanbevolen manier van De Buyer in te branden. Laagje olie in de pan. Die laten koken/walmen. even laten walmen, afgieten en dan afvegen. Misschien dat dat helpt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87CnuFnZ_ryZPCjPAKFEC5Yrx_0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8knby94XfK3zdH8oaLaS11Gu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door bassio op 03-02-2021 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik krijg de indruk dat inbranden in de oven niet echt een succes is. Op het fornuis met hoog vuur krijg je denk ik veel meer hitte in de pan.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
bvk schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:10:
Ik krijg de indruk dat inbranden in de oven niet echt een succes is. Op het fornuis met hoog vuur krijg je denk ik veel meer hitte in de pan.
Dat had ik dus gedaan nadat het op inductie niet lukte. Buiten gasbrander gekocht en daar 3-4 lagen mee aangebracht, zie eerdere posts. Maar ook die laag liet los. Ga het nu op de De Buyer manier proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
bassio schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:13:
[...]

Dat had ik dus gedaan nadat het op inductie niet lukte. Buiten gasbrander gekocht en daar 3-4 lagen mee aangebracht, zie eerdere posts. Maar ook die laag liet los. Ga het nu op de De Buyer manier proberen.
De vaak gemaakte fout is dat men met een "dun laagje" aan een laagje van een millimeter denkt. En dat is dus veels te veel, denk eerder aan een micron ;) Je moet er eigenlijk niets van zien als je de pan gaat verhitten behalve een lichte glans.

En echt hoog vuur gebruiken, je hebt buiten toch geen last van de rook.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Één laagje is ook helemaal niet genoeg, zeker niet op een stalen pan die heel glad is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 01:03:
Één laagje is ook helemaal niet genoeg, zeker niet op een stalen pan die heel glad is.
Heel glad met het blote oog, op microscoop niveau not so much... En het zijn juist die microscopisch kleine putjes die je moet vullen met de olie, alles wat je meer doet gaat dus voor een laag zorgen die loslaat.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

bvk schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 01:29:
[...]

Heel glad met het blote oog, op microscoop niveau not so much... En het zijn juist die microscopisch kleine putjes die je moet vullen met de olie, alles wat je meer doet gaat dus voor een laag zorgen die loslaat.
Dat is niks vergeleken met gietijzer, en daar blijft om deze reden de seasoning laag beter op zitten.

Een sterke laag bestaat uit heel veel dunne laagjes.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ubje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 13:08
Ik heb mijn debuyer pannen ook gedaan op een brander buiten, paar keer met rijstolie en dan zijn ze echt zwart. Als je een paar keer bakt worden ze lichter en daarna weer donkerder. Alleen zo’n wok van de toko heb ik in de oven gedaan.

Nu na gebruik even afspoelen en wat olie erop en weer eraf halen met een doekje en dan zijn ze weer klaar voor de volgende keer. Ik zou zeggen doe het inbranden een paar keer extra en kijk dan hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@bassio Ik welke regio woon je? Wellicht dat een tweaker in de buurt je eens kan ondersteunen? Neem je gewoon je pannen (en brander mee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogru
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 14:33
Interessant topic! Ik ben een grote fan van deBuyer pannen, en heb ondertussen geen enkele anti aanbak pan meer. Seasonnen doe ik als volgt: Pan eerst afwassen met zeep, en goed uitspoelen. Dan met een papiertje een paar druppels olie uitwrijven in de pan, en goed heetstoken. Dit doe ik maar 2 keer, en daarna ga ik pannekoeken bakken voor ons hele gezin :-). Bij elke pannekoek beetje nieuwe boter in de pan, en bakken maar. Daarna is de pan perfect ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
bvk schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:47:
[...]

De vaak gemaakte fout is dat men met een "dun laagje" aan een laagje van een millimeter denkt. En dat is dus veels te veel, denk eerder aan een micron ;) Je moet er eigenlijk niets van zien als je de pan gaat verhitten behalve een lichte glans.

En echt hoog vuur gebruiken, je hebt buiten toch geen last van de rook.
Ik heb 1 druppel in de pan gedaan, uitgesmeerd met keukenrol totdat het in de hele pan zit. Daarna met een nieuw stukje keukenrol helemaal droog geveegd alsof er niks meer op zit en de pan droog is. Dan op hoog vuur op de brander. En dat 3-4 keer. Maar toch kwam de laag direct los...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
rogru schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:36:
Bij elke pannekoek beetje nieuwe boter in de pan, en bakken maar. Daarna is de pan perfect ingebakken.
Dit ga ik na het inbranden ook doen. Niet gelijk ei bakken, maar lekker pannekoeken bakken. Hoop dat dat inderdaad helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
bassio schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Ik heb 1 druppel in de pan gedaan, uitgesmeerd met keukenrol totdat het in de hele pan zit. Daarna met een nieuw stukje keukenrol helemaal droog geveegd alsof er niks meer op zit en de pan droog is. Dan op hoog vuur op de brander. En dat 3-4 keer. Maar toch kwam de laag direct los...
Zo heb ik het in ieder geval niet gedaan. Hier één a twee millimeter zonnebloemolie en dan flink stoken. Anders ben je in no-time alleen maar bloot plaatstaal aan het verhitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
CurlyMo schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:24:
[...]

Zo heb ik het in ieder geval niet gedaan. Hier één a twee millimeter zonnebloemolie en dan flink stoken. Anders ben je in no-time alleen maar bloot plaatstaal aan het verhitten.
Dat is wat ik nu inderdaad ook ga doen. Ben benieuwd of dat dan beter gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 16:23

woutur

Klauwtjes uit!

bassio schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:13:
[...]

Dat is wat ik nu inderdaad ook ga doen. Ben benieuwd of dat dan beter gaat.
Waarschijnlijk niet. Wat je de eerste keer deed zou écht moeten werken. Mijn voorspelling (waarvan ik hoop dat ie niet uitkomt): je gaat een plakkerige oneven laag krijgen met druppelpatronen die vanalles laat aanbakken.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:20
Dit is erg leuke discussie. Ik heb vorige jaar Januari 2020 alle pannen in mijn woning vervangen met nieuwe pannen en wokpan gekocht voor totaal €175,68,- van het merk Tefal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ba-HO16ePgMth48KD_8Cno0J5sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxig7HCGvmyRRDzMWiB5ZhEA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gbdjMnpdlSPD2oVDSmM0cSob30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXBcVouEcH9jNmwmy5HPcME4.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kocht deze set voor €109,- nu enkel tweedehands te verkrijgen. Toen nieuw gekocht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biW2qWNiyr6rZU9b9rWYpxKoxNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbjSMxTPPB1hwalMi7648lnH.jpg?f=fotoalbum_largeMooi grote wokpan met deksel.

Ik dacht dat Tefal in Frankrijk werd gemaakt. Maar de pannen die mij €109,- hebben gekost is made in China, behalve de wokpan en koekenpan made in France.

Maar ik ben erg tevreden met de pannen.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
woutur schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:24:
[...]

Waarschijnlijk niet. Wat je de eerste keer deed zou écht moeten werken. Mijn voorspelling (waarvan ik hoop dat ie niet uitkomt): je gaat een plakkerige oneven laag krijgen met druppelpatronen die vanalles laat aanbakken.
Het is wat DeBuyer zelf voorstelt en wat hier prima heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Je moet er dan wel voor zorgen dat er voldoende olie in zit. Dat het geen kleine poeltjes olie gaat vormen in de pan als het heet wordt, maar gewoon één poel olie blijft. Anders krijg je dus wel plakzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
woutur schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:24:
[...]

Dit inderdaad. Dat het de eerste keer niet goed gegaan is verbaast mij ook, wellicht te lage temperatuur of "foute" olie.

Het blijft in ieder geval een apart fenomeen dat het inbranden bij de ene helft een perfecte pan oplevert en bij de andere helft van de gebruikers een drama....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Inbranden van metalen bakpannen? Ik moet zeggen, dat heb ik eigenlijk nooit gedaan. :N

>20 jaar geleden hield ik me daar niet bezig. ;)
Gietijzeren koekenpannen/braad- gekocht en gewoon gaan gebruiken.
In de loop v.d. jaren zijn ze alleen maar beter geworden qua niet-aanbak eigenschappen.

De eerste keren gebruik je idd meer olie/vet. En zwemt het eitje/omelet/visje/pannekoek rijkelijk. Maar nooit in de vaatwasser en slechts met heet water afwassen en afdrogen.

Nu zit er een soort van zwarte laag in, die extreem stootbestendig is en vrijwel nooit aanbakt. Hooguit met gesmolten kaas wel er nog wel eens wat blijven hangen. Maar met een houten/kunststof spatel steek je dat er zo vanaf.

Wellicht dat dit met gietijzer anders gaat dan met plaatstaal? Geen idee eigenlijk...

ehtweak in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-08 23:07
Mijn pannen van deBuyer zien er ook niet zo mooi uit als jullie vers ingebrande pannen hoor... Deze op de foto heb ik nu een jaar of 4 (denk ik), en hij ziet er tegenwoordig stabiel zo uit. Eieren (of willekeurig andere dingen) bakken er niet in vast, en hij geeft ook geen grijze stukjes af.

Afbeeldingslocatie: https://detailsmatter.nl/dump/debuyer.jpg

Ik heb 'm ooit volgens de handleiding van deBuyer ingebrand (dus lekkere laag olie er in, afzuigkap op standje stofzuiger en even laten walmen). Daarna gewoon gaan gebruiken zonder me er verder al te druk om te maken. Schoonmaken doe ik met zo heet mogelijk water en een afwasborstel. Daarna drogen met keukenpapier. Als 'ie een tijd niet gebruikt wordt smeer ik er nog een drupje olie in uit.

Op deze manier behandel ik ze eigenlijk allemaal. De enige pan waar nog wel eens wat wil vastbakken en waarin eieren me echt niet lukken, da's m'n RVS Demeyere. Maargoed, die is dan weer wel perfect voor vlees en dingen met tomaten of andere zure ingrediënten.

http://emiellensink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Ik ben er vandaag achter gekomen dat mijn DeBuyer pan krom is, zo'n 3 mm. Gisteren heb ik wel de pan voor het eerst op een inductieplaat gezet (tot max 1800W), ik weet dus niet of de pan hiervoor al krom was...

Ik zal straks een foto maken, nu eerst eten voorbereiden :)

Update: foto van de onderkant van de pan met een waterpas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzT-hsFYBrXOsT07_Nr7suVaeao=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/emIRs0wemInfwUwGRiPi1v6a.jpg?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door Slayer op 03-02-2021 18:41 . Reden: Nu met foto! ]

Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Slayer schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:43:
Ik ben er vandaag achter gekomen dat mijn DeBuyer pan krom is, zo'n 3 mm. Gisteren heb ik wel de pan voor het eerst op een inductieplaat gezet (tot max 1800W), ik weet dus niet of de pan hiervoor al krom was...

Pannen op gas worden altijd krom. Beste is om pannen te gebruiken die alleen op inductie worden gebruikt.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:42
Voor inductie is het volgens mij niet zo belangrijk als bij keramisch toch, of gaat dat juist met contact?
Mijn wok is iets beter nu, maar nog steeds verre van perfect ingebrand. Ik twijfel dus ernstig en blijf waarschijnlijk altijd wel een anti-aanbak pan houden. Zolang je er niks geks mee doet gebeurt er weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Morpheusk "Pannen op gas worden altijd krom" :N
Ik kook al 25 jaar op gas en behalve van die el-cheapo tefal pannetjes is er nog nooit een pan kromgetrokken. Noch de wok, nog de groentenkookpannen, noch de koekenpannen. Alles is nog keurig vlak.

't Zal waarschijnlijk toch met de kwaliteit te maken hebben... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
ehtweak schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:44:
@Morpheusk "Pannen op gas worden altijd krom"
Ik kook al 25 jaar op gas en behalve van die el-cheapo tefal pannetjes is er nog nooit een pan kromgetrokken. Noch de wok, nog de groentenkookpannen, noch de koekenpannen. Alles is nog keurig vlak.

't Zal waarschijnlijk toch met de kwaliteit te maken hebben... ;)
En uiteraard zijn daar uitzonderingen op... Uitgerekend met de DeBuyer pannen van de Force Bleu lijn die destijds bij de Blokker verkocht werden. Die zijn namelijk maar 2mm dik voor de 24 en 28 cm maten. Voor de 24 cm geen enkel probleem, die is nog perfect vlak. Maar de 28 cm is hier in ieder geval krom getrokken (bol in het midden) op hoog vuur.

Niet veel en geeft in de praktijk geen enkel probleem, maar toch. Maar voor de rest heb je gelijk, dat pannen op gas per definitie krom trekken lijkt mij ook niet correct.

Specs

• negerdesheils
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:15
bvk schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:59:
[...]

Had ik op internet gelezen, het leek mij zelf ook nogal onzinnig. De buitenkant van de pan smeren ze dan in met olie ter bescherming en houden zij in het vuur/oven. Was tegen bescherming van de roest en voor de kleur had ik begrepen.

Heb net ook maar een debuyer wok gekocht van 32cm, ik had nog geen plaatstalen wok en dat leek mij uitermate geschikt om te wokken. Gaat hopelijk een stuk beter dan zo'n wok met anti aanbaklaag die ik nu heb. Ik blijf wel wokken op zo'n wokbrander van 3,5kW die op mijn fornuis zit, dus zo goed als bij de toko zal het niet zijn maar ik hoop toch dat het wel wat beter gaat nu. Twijfelde nog over een goedkope wok vanuit de toko maar dacht nu heb ik een mooi setje. :*)

Verder heb ik nog een acier carbone van 24 cm en de mineral b Pro van 28 cm. Deze laatste heeft een ander handvat(vind ik persoonlijk veel mooier maar is ook duurder). Deze kan in de oven en houdt net even wat lekkerder vast. Dus als je de pan te zwaar vind of iets dergelijks kan je eventueel ook hier naar kijken.

Van het weekend ga ik ze allemaal inbranden en dan gewoon gebruiken met koken, eitjes bakken doe ik wel wat later nadat ik er veel in gekookt heb. Maar ben toch blij met mijn pannen, voelen kwalitatief erg goed aan en vind ze qua prijs ook nog wel meevallen. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:52

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik wil een de Buyer Acier Carbone Plus kopen en zie dat er ook een handgreep bij te koop is, https://www.knivesandtool...-pannen-19-cm-4636-00.htm

Is zoiets nodig bij deze pannen? Ik ga hen niet in de oven gebruiken.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
janvanduschoten schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:10:
Ik wil een de Buyer Acier Carbone Plus kopen en zie dat er ook een handgreep bij te koop is, https://www.knivesandtool...-pannen-19-cm-4636-00.htm

Is zoiets nodig bij deze pannen? Ik ga hen niet in de oven gebruiken.
wat een onzinproduct. Steek kan heet worden als je de pan misschien op houtvuur gebruikt maar dan heb je toch je las-handschoenen bij je :8

Nee is niet nodig in mijn ervaring, als de steel zo heet zou worden dat het onhandig gevaarlijk werd zouden ze de steel wel hebben weggelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
Wat is nodig... maar als je zo'n stalen pan op een flinke brander gebruikt dan kan het handvat inderdaad best warm worden. Pannenlap of een theedoek werkt dan ook, dit is de luxe oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Zo'n pan is redelijk zwaar. Voor mij niet echt een uitdaging, mijn vriendin moet 'm echter kort op de steel vastpakken om op te tillen en daar is het aanzienlijk warmer.

Ik kan mij voorstellen dat zo'n sleeve dan wel helpt. Wel een luxeproduct zoals @Yowzawood aankaart.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:50:
Zo'n pan is redelijk zwaar. Voor mij niet echt een uitdaging, mijn vriendin moet 'm echter kort op de steel vastpakken om op te tillen en daar is het aanzienlijk warmer.

Ik kan mij voorstellen dat zo'n sleeve dan wel helpt. Wel een luxeproduct zoals @Yowzawood aankaart.
Daarom ben ik ook zo blij met mijn wokken van de toko, die zijn een stuk lichter en goedkoper dan 'merk-wokken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
We hebben het hier over koekenpannen..... dat is wat anders dan een wok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy-logics
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Heeft er iemand hier ervaring met (creuset) geëmailleerde grillpannen?

Wat ik ook doe, elke keer als ik de pan gebruik blijft er een dikke zwarte korst tussen de ribbels zitten. Van de Creuset gebruiksaanwijzing word ik niet veel wijzer.
Hier wordt in gesteld dat ik met een sopje het er zo af zo moeten krijgen wat mij dus helaas niet lukt.
Zelfs met het een nacht laten weken/ sopje met azijn gaat deze korst er bijna niet van af.

Krijgen jullie ook van die aangebrande korsten als je bv. gemarineerde kip of groente gaat grillen en hoe lossen jullie dit op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Fuzzy-logics Ik heb dezze pan https://www.bol.com/nl/p/...l-28-cm/9200000007349110/

En ja dat bakt aan maar als ik het een half uurtje in heet water laat staan komt het meeste gewoon los, soms even met een houten eetstokje even poeren als iets echt vast zit. Ik gebruik eigenlijk nooit afwasmiddel, heel soms als ie echt te vet is een drupje in de wasbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Laatst online: 16-09 17:39
Fuzzy-logics schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:04:
Heeft er iemand hier ervaring met (creuset) geëmailleerde grillpannen?
Ik heb er een van Staub. Misschien moet je hem in het begin heter stoken? Het is gietijzer dus dat duurt wel even. En natuurlijk je voedsel zelf invetten en niet de pan. Als er bij mij iets blijft plakken dan is het op de ribbels en niet ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy-logics
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Ik weet nu iig dat ik iets fout doe als het bij jullie niet zo overduidelijk blijft zitten tussen de ribbels.
In de Creuset handleiding staat dat je de pan het beste op laag of middelmatig vuur kunt gebruiken.
Op internet lees ik juist dat je het beter op hoog vuur kunt zetten omdat het eten gelijk moet grillen. Ik gebruik zelf inductie en warm het geleidelijk op van 100 naar 220 graden in ongeveer 10 minuten en gooi dan pas het eten in de pan.
Wat doen jullie qua temperatuur? Hoe lang duurt het bij jullie voordat bv. een kipsate prikker of paprika gegrild is?
En gaat gemarineerd eten goed? Of deppen jullie dat eerst droog voordat het de pan ingaat?

[ Voor 7% gewijzigd door Fuzzy-logics op 15-02-2021 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik stook mijn grillpan ook altijd vrij heet, je wil een beetje het BBQ effect krijgen zeg maar. Het moet gewoon direct sissen!

Iets gaar krijgen duurt dan net zolang als dat het in een hete koekenpan zou zijn.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik heb een ovale le Creuset grillpan en herken je probleem.
Als je nat marineert of je producten veel vocht bevatten ga je daar ook niet aan ontsnappen.

Biefstukjes, (zelfgemaakte) hamburgers etc allemaal geen probleem.
Maar na een portie saté gaat er gewoon Diversey suma grill cleaner in die pan, en dat is dan ook nodig.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ligt ook heel erg aan je marinade. Als er suiker in zit verbrandt het heel snel en geeft veel zooi. Dat dus vermijden of accepteren.

Verder doe ik altijd direct na bakken afblussen met water en een beetje op en neer met een afwasborstel om het ergste los te krijgen. Dat gaat zo veel beter dan laten aankoeken en vervolgens half uur laten weken. Dan moet ik vaak alsnog gaan krabben om het eraf te krijgen.

Geldt voor alle gietijzeren en stalen pannen overigens. Niet alleen mijn grillpan.

N.b. Ik heb een staub grillpan (en skillet), niks van le creuset. Ymmv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-09 15:22
Slayer schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:43:

Update: foto van de onderkant van de pan met een waterpas.
dat is normaal bij deze pannen.
Dit is gedaan zodat ze niet krom trekken op inductie.
Dit staat volgens mij zelfs in de handleiding ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 14:11
defusion schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:49:
Ligt ook heel erg aan je marinade. Als er suiker in zit verbrandt het heel snel en geeft veel zooi. Dat dus vermijden of accepteren.

Verder doe ik altijd direct na bakken afblussen met water en een beetje op en neer met een afwasborstel om het ergste los te krijgen. Dat gaat zo veel beter dan laten aankoeken en vervolgens half uur laten weken. Dan moet ik vaak alsnog gaan krabben om het eraf te krijgen.

Geldt voor alle gietijzeren en stalen pannen overigens. Niet alleen mijn grillpan.

N.b. Ik heb een staub grillpan (en skillet), niks van le creuset. Ymmv.
Is dat niet funest voor je pannen, als die zo warm is om er dan water in te gooien?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:52

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Flix20 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:41:
[...]

Is dat niet funest voor je pannen, als die zo warm is om er dan water in te gooien?
Ik zelf zet vaak even van tevoren de waterkoker aan, en giet er wat heet water in. Scheelt behoorlijk qua schoonmaken. Achteraf laten weken is bij mij een stuk minder effectief.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Flix20 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:41:
[...]

Doe meestal wel warm of kokend water om het temperatuurverschil iets kleiner te maken, en tot nog toe geen problemen met kromtrekken/afbladeren emaille oid.
Kokend water is bij mij normaliter beschikbaar uit de boiler van mijn espresso apparaat, maar als ik die eens ben vergeten te vullen gewoon heet kraanwater.

Verder gooi ik er soms wijn in om een sausje te maken, dat is wel koud, en levert ook geen problemen op.

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 16-02-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 14:11
Realiseer me ook net pas dat tegenwoordig best wat mensen een quookert in de keuken hebben waardoor kokend water veel meer voor handen is.

Zie mezelf namelijk niet zo snel een ketel water opzetten tijdens het koken om daar m'n pannen mee schoon te maken.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 06:51
Ik heb een de buyer pan gekocht en ik zie nu dat er een aantal lichte/oppervlakkige krassen in zitten. Ik voel ze niet. Wat zal ik hiermee doen? Is dit normaal? Heeft dit effect op het gebruik/kwaliteit? Terugsturen alleen vanwege het esthetische effect vind ik niet nodig.

Ik begrijp dat het lastig oordelen is zonder foto, maar misschien herkent iemand dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Dit is voor de werking van een pan niet erg. Kan gebeuren als je er met metalen keukengerei in gaat, of een slijptol. Maakt voor een Debuyer niet uit.

Gadgets FTW!

Pagina: 1 ... 19 ... 86 Laatste