Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Ik heb het idee dat de anti aanbaklaag beter is dan die van Tefal.
Voor m'n biefstukje gebruik ik dan nog wel de Debuyer, omdat die lekker heet kan worden en de warmte langer vasthoudt.
Gadgets FTW!
Mooi dat ze bevallen. Agendeer je je 6 maands review - ben benieuwd.Ursamajor schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:18:
Naar aanleiding van de pannenactie bij de Albert Heijn, heb ik een 24 en 28cm koekenpan gekocht en ik moet zeggen dat deze me ook zeet goed bevallen. Mooie gladde anti aanbaklaag. Nu een maandje in gebruik, ik ben benieuwd hoe ie er over een half jaar eruit ziet.
Voor m'n biefstukje gebruik ik dan nog wel de Debuyer, omdat die lekker heet kan worden en de warmte langer vasthoudt.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Gisterenavond kippenpoten gebakken in deze pan en een met antiaanbaklaag.
Degene uit de Debuyer waren toch mooier bruin en knapperiger.
Tot nu toe erg tevreden met de pan

Ik was wat bang voor het gewicht en het inbakken, maar het gewicht valt mij reuze mee en ook het inbakken was een eitje.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Het is een Duitse fabrikant, en de productie word ook in Duitsland gedaan:
https://www.eurolux-pfanne.de/
Een nederlands verkoopkanaal is bvb Solinger:
https://www.solinger.nl/eurolux/eurolux
Ik ben hier zelf op terechtgekomen omdat ik op zoek was naar een inductiegrillplaat die over de gehele helft van de kookplaat kon, en zij een plaat van 43x28cm hadden:
https://www.solinger.nl/a...28-x-2-5-cm-inductie.html
Ik moet zeggen dat ik toch wel onder de indruk ben van deze grillplaat. Duurt heel even voordat hij op temperatuur is, maar dan is hij ook echt overal gelijk op temperatuur, zonder hoge verschillen te merken tussen bvb binnen of buitenkant. Met zijn bijna 3kg is het ook niet de lichtste. De antiaanbaklaag doet goed zijn werk want schoonmaken is even onder de kraan met de afwasborstel (en afwasmiddel) en hij is weer schoon.
Ben eigenlijk nu van plan om wat meer pannen van ze te kopen, maar ik kom (bvb hier) niet echt ervaringen tegen over deze pannen.
Ik ga in ieder geval binnenkort deze aanschaffen:
https://www.solinger.nl/a...enpan-26-cm-inductie.html
En zal hier mijn ervaringen met jullie delen!
Oja, plaatje van mijn grillplaat:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hznYmoYnoY5TGIn5sOFyvkAr.jpg?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Devian op 19-02-2021 13:37 ]
https://wren.co/join/Devian
Same here - ze bevallen tot nu toe verrassend goed. Naast de eerder aangeschafte hapjespan hebben we uiteindelijk ook een Tafel koekenpan, waarvan de hendel los zat en de aanbaklaag begon los te laten, vervangen door de één na kleinste koekenpan en ik moet zeggen: tot nu toe glijdt alles super makkelijk door de pan - meer dan andere pannen die we hebben.Ursamajor schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:18:
Naar aanleiding van de pannenactie bij de Albert Heijn, heb ik een 24 en 28cm koekenpan gekocht en ik moet zeggen dat deze me ook zeet goed bevallen. Mooie gladde anti aanbaklaag. Nu een maandje in gebruik, ik ben benieuwd hoe ie er over een half jaar eruit ziet.
Ik twijfel tussen een combinatie van:
- Conische sauteuse ~22cm
- 20/24/28/32cm koekenpan (maat is moeilijk kiezen, wil een grote en kleine)
- Teppan yaki plaat (ook handig formaat voor de oven en mijn kookplaat kan 2 zones combineren)
Nu vraag ik me af of iemand hier de Sensuell serie van ikea heeft vergeleken met demeyere? Ik neig naar de duurdere reeksen van Demeyere, maar alles van hen kopen is wel heel fors.
Ik gebruik het vrij intensief, bv. sous vide vlees searen na het voorgaren op heel hoge temperatuur, dus de dikte is daar wel fijn voor. Ik overweeg om dan de sauteuse bij ikea te halen (40 vs 120 euro), alleen die schijnt zoals eerder in dit topic besproken niet helemaal stabiel. Ik kook dan wel op inductie, dus heb een stabieler oppervlak dan gas pannendragers.
Voorheen heel tevreden van carbonstaal, maar inbranden & schoonmaken vind ik maar een gedoe. RVS is fijn voor het dagelijkse eitje en kan prima in de vaatwasser.
Ik moet zeggen dat ik de carbonstaal pan juist makkelijker vind dan de andere pannen die ik heb. Na het bakken even wat heet water in de pan als er wat meer vuil in zit, even met de afwasborstel er door en met een keukenpapiertje droogmaken. Druppeltje olie er in wrijven en hij gaat de kast weer in.cedrix5 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:09:
Na goede ervaring met mijn Demeyere industry wok wil ik graag meer RVS pannen aanschaffen.
Ik twijfel tussen een combinatie van:
- Conische sauteuse ~22cm
- 20/24/28/32cm koekenpan (maat is moeilijk kiezen, wil een grote en kleine)
- Teppan yaki plaat (ook handig formaat voor de oven en mijn kookplaat kan 2 zones combineren)
Nu vraag ik me af of iemand hier de Sensuell serie van ikea heeft vergeleken met demeyere? Ik neig naar de duurdere reeksen van Demeyere, maar alles van hen kopen is wel heel fors.
Ik gebruik het vrij intensief, bv. sous vide vlees searen na het voorgaren op heel hoge temperatuur, dus de dikte is daar wel fijn voor. Ik overweeg om dan de sauteuse bij ikea te halen (40 vs 120 euro), alleen die schijnt zoals eerder in dit topic besproken niet helemaal stabiel. Ik kook dan wel op inductie, dus heb een stabieler oppervlak dan gas pannendragers.
Voorheen heel tevreden van carbonstaal, maar inbranden & schoonmaken vind ik maar een gedoe. RVS is fijn voor het dagelijkse eitje en kan prima in de vaatwasser.
Scheelt me behoorlijk wat ruimte in de vaatwasser merk ik (en ik vind het een prettig idee dat het gelijk weer schoon en opgeruimd is)
Aangezien de antiaanbaklaag bij onze wok ook stuk aan het gaan is, ben ik daar ook naar aan het kijken. Eens kijken wat onze lokale toko te koop heeft.
Omdat ik op inductie kook (op een pit van 4,5Kw) wil ik de wok inbranden.
Maar om de zijkant van de wok ook in te branden wil ik de wok in de oven inbranden.
Iemand ervaring hiermee en op welke temperatuur doe ik dit.
Had al eens gelezen dat inbranden op inductie langdurig en op niet te hoge temperatuur moet gebeuren.
Als je een wok gebruikt zoals het bedoeld is hoef je deze in theorie helemaal niet in te branden. Dit omdat je met wokken het voedsel constant in beweging houdt (anders is het geen wokken) en krijgt het de kans niet om aan te branden of aan de pan vast te plakken. Op termijn ontstaat er vanzelf wel een laag, maar nodig of relevant is dit dus IMHO eigenlijk niet.CorJC schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:35:
Ik heb een plaatstalen wok met een platte bodem waarvan de houten steel te verwijderen is.
Omdat ik op inductie kook (op een pit van 4,5Kw) wil ik de wok inbranden.
Maar om de zijkant van de wok ook in te branden wil ik de wok in de oven inbranden.
Iemand ervaring hiermee en op welke temperatuur doe ik dit.
Had al eens gelezen dat inbranden op inductie langdurig en op niet te hoge temperatuur moet gebeuren.
Als je de pan toch voor een soort van eerste gebruik wil "inbranden" zou je gewoon 2 uien kunnen snipperen en deze op hoog vuur bakken. En daarna gewoon weggooien natuurlijk....
* bvk heeft ook een plaatstalen wok met platte bodem (gewoon van de toko) en nooit ingebrand
Dankjewel.
Ik twijfel niet aan je advies maar overal lees ik juist om een plaatstalen wok altijd enkele malen in te branden.
Vlees bijv. brandt direct vast aan de pan ondanks het snel in beweging houden.
Dat die anti aanbak-laag ook vanzelf ontstaat door het gebruik, geloof ik ook wel maar dat creëer je door enkele keren inbranden wat sneller. Daar zal wellicht de adviezen om wel in te branden op slaan van de leveranciers.
[ Voor 3% gewijzigd door Yowzawood op 27-02-2021 10:07 ]
Mijn debuyer was daarna echt spiegelglad qua oppervlak en ik heb er daarna echt niets meer aan hoeven te doen (ruim 3 maanden in gebruik). Ik moet wel toegeven dat ik er alleen in bak (vlees,groente, ei) en niet gebruik voor eenpansgerechten. Schoonmaken is alleen wat water erover en nawrijven met een doekje.
Goed schoonmaken met zeep, verhitten tot (egale) verkleuring (300+ graden).
Schoonmaken met water en pannenspons, filmlaagje olie verhitten tot rookpunt.
Done.
Maar zoals de Youtube comments al aangeven: 4.5kW classificeert niet als een portaal naar hel, serieus wokken gaat je niet lukken op zo'n inductie plaatje.
- knip -
Gewoon gaan gebruiken. Werkt het niet kun je hem even goed schoonmaken en alsnog inbranden.CorJC schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:59:
@bvk
Dankjewel.
Ik twijfel niet aan je advies maar overal lees ik juist om een plaatstalen wok altijd enkele malen in te branden.
Vlees bijv. brandt direct vast aan de pan ondanks het snel in beweging houden.
Dat die anti aanbak-laag ook vanzelf ontstaat door het gebruik, geloof ik ook wel maar dat creëer je door enkele keren inbranden wat sneller. Daar zal wellicht de adviezen om wel in te branden op slaan van de leveranciers.
Oops, verkeerde topic!
[ Voor 93% gewijzigd door UltraSub op 27-02-2021 17:45 ]
Klopt. Ik heb de pan 3x op 30 minuten 245 graden gehad. Tussendoor telkens minimaal filmlaagje zonnebloemolie in de pan gedaan na 20 minuten afkoelen ook en met droog keukenpapier weer grootste deel olie weg gewreven. Ging prima en ei bakken lukt!cedrix5 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:34:
Ik deed het met de oven op 250 graden met debuyer pannen, je wil wel boven het rookpunt van de olie gaan leek mij. Werkte beter dan op (groot) inductievuur. Mijn 30cm pan paste namelijk niet in de oven, ging enkel met de 24cm.
[ Voor 4% gewijzigd door HBSVDK op 27-02-2021 21:09 ]
Vooral te zien met het bakken van een pannenkoek of ei.
Kan dit te maken hebben met de inbranding?
Zal hem dan een keer moeten schrobben en opnieuw inbranden denk ik.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Nooit geprobeerd maar dit lijkt wel erg eenvoudig om de pan schoon te krijgen:Rubman schreef op zondag 28 februari 2021 @ 07:58:
Ik heb er sinds een week laat van dat 1 van mijn De Buyer Mineral B pannen wat schilfers achter laat op eten.
Vooral te zien met het bakken van een pannenkoek of ei.
Kan dit te maken hebben met de inbranding?
Zal hem dan een keer moeten schrobben en opnieuw inbranden denk ik.
YouTube: How to Nuke and Re-Season Carbon Steel Pans
Blikje gepelde tomaten opwarmen en klaar:)
Gebruik dan (schoonmaak)azijn.
Het zuur doet z'n werk wel.
Ik vind het abject infaam (om maar eens een gevleugelde uitspraak te gebruiken
Eten moet je nooit verspillen. Ook al is het (te) goedkoop...
Nog afgezien van dit:
https://www.ad.nl/koken-e...-tranen-en-pijn~a5805bba/
https://www.npostart.nl/k...rde/14-02-2020/KN_1712737
Oe die aflevering was ik alweer vergeten. Gelijk heb je, wat azijn dan maar!ehtweak schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:52:
[...]
Gebruik dan (schoonmaak)azijn.
Het zuur doet z'n werk wel.
Ik vind het abject infaam (om maar eens een gevleugelde uitspraak te gebruiken) om voedsel te misbruiken als schoonmaakmiddel.
Eten moet je nooit verspillen. Ook al is het (te) goedkoop...![]()
Nog afgezien van dit:
https://www.ad.nl/koken-e...-tranen-en-pijn~a5805bba/
https://www.npostart.nl/k...rde/14-02-2020/KN_1712737
Hij was zojuist op tv... ga denk ik dit weekend maar eens wat oude pannen weggooien en kijken wat nog wel bruikbaar is en evt overstappen
Grappig.. Ook ik werd getriggerd door deze aflevering en hier maar eens gaan inlezen. De eerste DeBuyer Carbon Plus is besteld om te gaan wennen.Arend_Akelig schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:55:
https://www.npo3.nl/keuri...rde/04-03-2021/KN_1725002
Hij was zojuist op tv... ga denk ik dit weekend maar eens wat oude pannen weggooien en kijken wat nog wel bruikbaar is en evt overstappen
Niet tijdens de productie maar ook niet nadat je ze weggooit. En dat gebeurt onherroepelijk...
Maar het meest verbaasde ik me nog over die verroeste DeBuyer van Joris Bijdendijk, zoals die pan er uit zag zou ik er ook geen biefstuk in willen bakken
Voor mij was het ondertussen ook niks nieuws. De Buyer plaatstaal: Check, Gietijzer (merk weet ik niet): Check, Demeyere RVS: Check. Ik hoop dat het een hoop mensen de ogen opent. Jammer alleen dat er niet íets meer aandacht werd besteed aan die alternatieven. Wat is dat inbranden dan? Zo'n chef-kok zou dat toch echt binnen 1 minuut kunnen laten zien met een kleine beetje knipwerk.Arend_Akelig schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:55:
https://www.npo3.nl/keuri...rde/04-03-2021/KN_1725002
[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 04-03-2021 21:49 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Nou, kijk eens op 13:45defusion schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:56:
@bvk Ik vraag me af of het roest is, dat dacht ik eerst ook maar meer op het eind lijkt het eerder dat 'ie op bepaalde punten (bijna) op blank staal zit. Ziet er niet zo strak uit, maar prima om te gebruiken.
/f/image/gpWKPGifVyaBHazfTTfpO099.png?f=fotoalbum_large)
Ziet er toch niet echt lekker fris uit...
Wel nog altijd een goede aflevering om eens in mijn familiekring te verspreiden.
MAAR: alles in perspectief.
Er zijn ook hele volksstammen die zetmeelrijke producten veels te bruin bakken (in niet-anti-aanbakpannen), waardoor het acrylamide gehalte veels te hoog wordt.
Nog afgezien van verbrande maillard korsten. En dat zijn ook allemaal kanker bevorderende zaken.
Of de fijnstofproductie in menige keuken, enzovoorts.
Om vervolgens hele ladingen van de verkeerde vetten, en andere stoffen, jarenlang naar binnen te werken. Of processed foods, of veels te veel andere giftige stoffen vrijwillig tot zich nemen (alcohol en tabak om maar eens wat te noemen).
Kortom; je gaat er allemaal dood aan! Alleen van het een wat sneller, dan van het ander...
[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 04-03-2021 22:38 ]
Maar haar wok is nu aan de beurt. Ik kan zo'n flinterdunne bestellen maar ze heeft maar een normaal fornuis. De dakbrander van mijn pa had ik aanbevolen maar dat vond ze geen goed plan dus ik dacht: een debuyer plaatstalen wok. Ja hij is wat zwaar maar mijn ma bakt vooral af en toe wat roer in de wok. Beetje aardappeltjes - vlees - groente combo'tjes voor 2 personen, je kent het wel. En ze pakt daarbij liefst nog een opscheplepel om te roeren.
Iemand nog een reden waarom niet een debuyer mineral-b wok te nemen maar toch echt voor de flinterdunne variant te gaan?
Jawel man, mijn eigen DeBuyer heb ik flink mishandeld (tijdens kamperen gewoon boven houtvuur e.d.) en ziet er ook zo uit maar nog steeds erg tevreden. Hij heeft laatst wel met een staalwolletje een opfrisbeurt gekregen. Is gewoon boerenpan, helemaal hip.bvk schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:10:
[...]
Nou, kijk eens op 13:45
[Afbeelding]
Die kleurvlakken die wat contrasteren die je ziet zijn vooral dunnere en dikkere stukken antibaklaag welke je maakt. Als hij flinterdun is krijg je een beetje een roestachtig kleurtje terwijl het oppervlak gewoon helemaal goed is. En wat extra ijzer is niet slecht voor je
[ Voor 36% gewijzigd door Nox op 04-03-2021 22:44 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Als ik dit zo lees zou ik helemaal geen wok kopen als het toch niet verder komt dan een beetje roerbakken op laag vuur. Waarom niet gewoon een goede RVS hapjespan? Mogelijk is je moeder daar veel blijer meeNox schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:40:
Maar haar wok is nu aan de beurt. Ik kan zo'n flinterdunne bestellen maar ze heeft maar een normaal fornuis. De dakbrander van mijn pa had ik aanbevolen maar dat vond ze geen goed plan dus ik dacht: een debuyer plaatstalen wok. Ja hij is wat zwaar maar mijn ma bakt vooral af en toe wat roer in de wok. Beetje aardappeltjes - vlees - groente combo'tjes voor 2 personen, je kent het wel. En ze pakt daarbij liefst nog een opscheplepel om te roeren.
Iemand nog een reden waarom niet een debuyer mineral-b wok te nemen maar toch echt voor de flinterdunne variant te gaan?
Dat zal best en wellicht valt het inderdaad mee. Maar ik verwacht het niet te zien in een programma over pannen en dan ook nog eens van een sterrenchef. Had dan die pan vóór de uitzending even gefatsoeneerd!Jawel man, mijn eigen DeBuyer heb ik flink mishandeld (tijdens kamperen gewoon boven houtvuur e.d.) en ziet er ook zo uit maar nog steeds erg tevreden. Hij heeft laatst wel met een staalwolletje een opfrisbeurt gekregen. Is gewoon boerenpan, helemaal hip.
Die kleurvlakken die wat contrasteren die je ziet zijn vooral dunnere en dikkere stukken antibaklaag welke je maakt. Als hij flinterdun is krijg je een beetje een roestachtig kleurtje terwijl het oppervlak gewoon helemaal goed is. En wat extra ijzer is niet slecht voor jeMisschien heeft iemand wel wat citroensap over een baksel gegooid of tomaten erin gebakken...
Nou de wok gebruikt ze dan weer wel op hoog vuurbvk schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:06:
[...]
Als ik dit zo lees zou ik helemaal geen wok kopen als het toch niet verder komt dan een beetje roerbakken op laag vuur. Waarom niet gewoon een goede RVS hapjespan? Mogelijk is je moeder daar veel blijer mee
[...]
Dat zal best en wellicht valt het inderdaad mee. Maar ik verwacht het niet te zien in een programma over pannen en dan ook nog eens van een sterrenchef. Had dan die pan vóór de uitzending even gefatsoeneerd!
Deze sauteerpan is denk ik een mooie combi voor haar. Beetje rond zodat ze je gelooft dat het een wok is met platte bodem voor het gemak dat 'ie op het fornuis blijft staan
https://www.kookwinkel.nl...eerpan-o-28-cm-plaatstaal
[ Voor 13% gewijzigd door Nox op 05-03-2021 00:37 ]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Maar je zou ook gewoon naar bijvoorbeeld BK of Sola kunnen kijken, een stuk goedkoper. Of inderdaad die DeBuyer, daar zou ik zelf ook wel gelukkig van kunnen worden, al zit daar weer geen deksel bij wat toch wel fijn is voor de dagelijkse hap om even goed door te garen.
Afijn, jij kent je moeder beter dan ik zullen we maar zeggen om te weten wat ze graag heeft....
Als je denkt dat dit een probleem van de pannen is dan heb je geen flauw idee, het verhaal erachter is zowat het grootste chemieschandaal zijn in recente geschiedenis.bvk schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:43:
Tja, het is een algemeen bekend verhaal natuurlijk geworden de afgelopen jaren en is ook in dit topic regelmatig voorbij gekomen. Misschien dat de vogeltjes tegenwoordig er niet meer dood van gaan, maar ook de huidige gebruikte stoffen (GenX) zijn gewoon niet goed voor het milieu.
Niet tijdens de productie maar ook niet nadat je ze weggooit. En dat gebeurt onherroepelijk...
Maar het meest verbaasde ik me nog over die verroeste DeBuyer van Joris Bijdendijk, zoals die pan er uit zag zou ik er ook geen biefstuk in willen bakken
Maar ik zal je even helpen Ik zal even toelichten mocht je er onbekend mee zijn , zowel PTFE als de GenX waar men toevallig net mee uitkwam toen het PFTE schandaal uitbrak zit in de volgende zaken, plastics die hitte bestendig zijn inclusief voedingsverpakkingen (die kant en klare maaltijden, ofwel is het eruit en smelt het plastic in je microgolf ofwel smelt het niet en wil je het niet opeten, in dat goedkoop plastic is het slecht gebonden), allerhande verven zowel in je living als op je auto, die spuitbussen om je lederen schoenen is hetzelfde goedje rechtstreeks gecombineerd met een drijfgas (vraag mij niet waarom die dingen nog niet uit de handel zijn gehaald), allerhande smeermiddelen en siliconen sprays, je laminaten vloer, je drinkwater en als je het nog niet door had, je gaat het terugvinden in iedere mens dat je tegenkomt.
Let wel PFTE en Genx zijn niet het product op zich, het is eerder een productie proces wat je een chemisch bestandsdeel geeft dat hittebestendig en waterafstotend is wat zich gemakelijk en goedkoop laat gebruiken voor allerhande zaken. Als bonus is het chemisch bestandsdeel héél sterk.
Het probleem is dat het eindresultaat niet biologisch afbreekbaar is noch kan het menselijk lichaam het afbreken dus eenmaal het in je zit, dan blijft het daar zitten. Hoeveel schade het doet, dat is afhankelijk van de hoeveelheid.
Het is met andere woorden zoals asbest, zolang het gebonden is in een toepassing zoals een antibaklaag, dan is er geen probleem. Maar als die antibaklaag te warm word of beschadigd word, dan komt het vrij. Maar gezien het oa gewoon in een spuitbus ongebonden zit met een drijfgas, dan begin je een idee te krijgen dat die antibaklaag nog het minste is.
Hoe is dat kunnen gebeuren? Iets met de US die niet schadelijke stoffen in zelfregulatie had. Het desbetreffende bedrijf heeft nooit aangeven dat het om schadelijke stoffen ging dus mochten ze alles zelf reguleren. Wisten ze dan niet dat het vergif was? Ja, ze hebben zelfs toen ze ermee begonnen illegaal experimenten uitgevoerd op hun eigen werknemers, ze wisten héél goed waar ze mee bezig waren. Toen het schandaal begon uit te breken hebben ze op eigen bodem de grootste boetes gekregen voor milieuschade dan ooit tevoren uitgesproken.
En na dat proces kwam plots GenX, de zogenaamde magische oplossing, de Nederlandse overheid vertrouwd het niet maar de Nederlandse overheid lijkt maar 1 ding te kennen, dwangsommen. Probleem daarmee is dat dat het product dusdanig veel toepassingen kent dat het, je raad het al, heel winstgevend is. Een ander probleem is dat we ondertussen redelijk afhankelijk zijn geworden, zie de goedkope plastic wegwerpverpakkingen met een kant en klare maaltijd die plots smelt als je het in je oven zet.
Als je als leek in de materie wilt verdiepen, Holywood heeft het proces verfilmd, Dark Waters.
En anders kan je naar Google, genoeg artikels te vinden maar ook publiek opvraagbare rapporten van de Europese unie alsook heel de wereld die maatregelen neemt om het zoveel als mogelijk uit het drinkwater te krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door sprankel op 05-03-2021 02:06 ]
Ik denk dat dat niet nodig is. @bvk weet dat wel.
ik weet niet of je toon zo belerend bedoeld was als deze op mij overkomt maar ik zou andere woorden kiezen in de toekomst, toelichten bijvoorbeeld is een prima kandidaat
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Mijn oprechte excuses, zeker niet de bedoeling om zo over te komen maar terug reflecterend, dat was inderdaad wat ik aan het doen was. Iets met dat het onderwerp mij kwaad maakt dat dit ooit zo ver is komen en dat het nog altijd verder gaat.franssie schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 02:03:
[...]
Ik dek dat dat niet nodig is. @bvk weet dat wel.
offtopic:
ik weet niet of je toon zo belerend bedoeld was als deze op mij overkomt maar ik zou andere woorden kiezen in de toekomst, toelichten bijvoorbeeld is een prima kandidaat
En ik heb inderdaad geen idee hoe goed @bvk met de materie gekend is.
Waarbij bedrijven EN overheden wegkijken, omdat aandeelhouders belangrijker zijn dan de gezondheid van onze samenleving.
Ik snap je terechte frustratie met die stoffen en verder welkom in dit topic.
[ Voor 2% gewijzigd door franssie op 05-03-2021 02:17 . Reden: terechte toegevoegd ]
Geen probleem, ik kan me ook boos maken over alle rotzooi die verkocht wordt in het dagelijks leven. Dit topic gaat echter over pannen, waarbij door de KDvW het probleem nogmaals voor het grote publiek aangehaald is inzake antiaanbak pannen..sprankel schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 02:11:
[...]
Mijn oprechte excuses, zeker niet de bedoeling om zo over te komen maar terug reflecterend, dat was inderdaad wat ik aan het doen was. Iets met dat het onderwerp mij kwaad maakt dat dit ooit zo ver is komen en dat het nog altijd verder gaat.
En ik heb inderdaad geen idee hoe goed @bvk met de materie gekend is.
En zoals ook al aangegeven: het is in dit topic ook al vaker voorbijgekomen dat die pannen allesbehalve duurzaam. milieuvriendelijk, gezond etc. etc. zijn
That's all, ik ben inderdaad geen chemicus maar weet wel dat ik ze niet in huis wil hebben!
Dat is gewoon normaal hoor. De seasoninglaag op dit soort pannen ls nooit perfect egaal. Mijn pannen zien er ook zo uit.bvk schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:10:
[...]
Nou, kijk eens op 13:45
[Afbeelding]
Alleen m'n gietijzeren skillet van Griswold heeft een egaal zwarte bodem (maar zelfs daarop zijn de randen wat lichter.)
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Vooral aardappels opbakken, een dikke omelet, of Kaiserschmarrn bakken gaat prima.
Wat helemaal goed gaat; en dan wordt 'ie vrijwel droog gebruikt, is om op hoge temperatuur wrapdeeg te bakken. Pan goed heetstoken, ff een doekje met wat olie of ghee over de bodem; je giet het deegbeslag er in, ff uit laten vloeien, wachten en de deeglap/wrap komt los van de bodem. Brede spatel eronder en omkeren, nog een paar minuutjes aan de andere kant en klaar.
En na gebruik ff met heet water en de afwasborstel er door, afdrogen en klaar. Vaak veeg ik nog wel ff na met een keukenpapiertje met een beetje olie.
Je moet er uiteraard geen tomatensaus in inkoken, dan krijg je wel 'gaten' in die anti-aanbaklaag
(N.B. zonder de aflevering gezien te hebben, in demo-keukens kan je vernaggeld materiaal verwachten.)
Zo'n laag is zelden egaal glad, maar zeker wel dekkend als de pan regelmatig gebruikt en redelijk behandeld wordt.
Uit mijn eigen plaatstaal assortiment (hobby)keuken:
deBuyer sauteerpan (paar jaar oud), nog nooit gereset
:strip_exif()/f/image/bs3NSbu23xiTV4WLJUzwGBei.jpg?f=fotoalbum_large)
deBuyer koekenpan (01-2021)
:strip_exif()/f/image/VLke2NKDVVf1kFjRgwZFcOYU.jpg?f=fotoalbum_large)
@ehtweak Grappig
[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 05-03-2021 10:28 ]
- knip -
Waarom, het is gereedschap..... bakte prima en het is een stuk geloofwaardiger als zo'n keuken met net gepoetste koperen potten.bvk schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:06:
[...]
Dat zal best en wellicht valt het inderdaad mee. Maar ik verwacht het niet te zien in een programma over pannen en dan ook nog eens van een sterrenchef. Had dan die pan vóór de uitzending even gefatsoeneerd!
Mensen die professioneel koken zorgen gewoon dat een pan werkt, uiterlijk boeit wat minder dan bij de gemiddelde hobbyist. Net zoals dat ze niet altijd gaan miepen om er dingen in te bereiden die wellicht de beschermlaag weer een beetje aantatsten.
En laten we welwezen, je krijgt op een professioneel fornuis ook gewoon wat minder mooie pannen, heb ik op de wokbrander ook, daar is de buitenkant mooi egaal maar de binnenkant zeker niet.
[ Voor 32% gewijzigd door Yowzawood op 05-03-2021 13:00 ]
Tja, de rolls royce onder de pannen. Leuk maar die erf ik pas over 20 jaar ofzo, duurt mij te langbvk schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 01:13:
Met een Demeyere Atlantis of Apollo heb je ook meteen de "Rolls Royce" onder de RVS pannen met 30 jaar garantie en die 7 lagen waaronder koper in de bodem te pakken.
Maar je zou ook gewoon naar bijvoorbeeld BK of Sola kunnen kijken, een stuk goedkoper. Of inderdaad die DeBuyer, daar zou ik zelf ook wel gelukkig van kunnen worden, al zit daar weer geen deksel bij wat toch wel fijn is voor de dagelijkse hap om even goed door te garen.
Afijn, jij kent je moeder beter dan ik zullen we maar zeggen om te weten wat ze graag heeft....
Nou ben ik erg van het gemak in de keuken en heb geen zin in moeilijke handelingen. Is voor mij dan een koekenpan met keramische antikleeflaag (GreenPan bijvoorbeeld) een goed alternatief?
Het mag best was kosten, als het maar lang mee gaat en vooral makkelijk in gebruik is.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Een duurzame pan is een pan waarbij je een antikleeflaag die niet meer goed is en dus krassen vertoont weer kunt regenereren. Een keramische pan is dus wat mij betreft ook niet duurzaam.jelmervos schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:16:
Ik heb gisteren ook de uitzending van KvW gekeken en wil eigenlijk mijn koekenpannen ook wel vervangen.
Nou ben ik erg van het gemak in de keuken en heb geen zin in moeilijke handelingen. Is voor mij dan een koekenpan met keramische antikleeflaag (GreenPan bijvoorbeeld) een goed alternatief?
Het mag best was kosten, als het maar lang mee gaat (duurzaam) en makkelijk in gebruik is.
Hier eens een stalen pan (of toch RVS? Geen idee eigenlijk) van ATAG gekregen bij een inductie plaat. Pan is inmiddels 25 jaar oud en dagelijks in gebruik. Half jaar geleden door onnozelheid verbrand en ze wilden hem al weg gooien. Schuurmachine gepakt en de pan is weer zo goed als nieuw. De plaatstalen pannen kun je weer inbranden dus de bodem is te regenereren. Dat gaat je met teflon of keramisch niet lukken.
@jelmervos zou ook eens kunnen kijken naar een geëmailleerde koekenpan. Die is ook vrij hard en gaat lang mee maar zonder dat er een behandeling voor nodig is. Persoonlijk snap ik het moeilijke niet van dat je even de pan onder warm water afspoelt en weer op het fornuis knikkert.HBSVDK schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:25:
[...]
Een duurzame pan is een pan waarbij je een antikleeflaag die niet meer goed is en dus krassen vertoont weer kunt regenereren. Een keramische pan is dus wat mij betreft ook niet duurzaam.
Hier eens een stalen pan (of toch RVS? Geen idee eigenlijk) van ATAG gekregen bij een inductie plaat. Pan is inmiddels 25 jaar oud en dagelijks in gebruik. Half jaar geleden door onnozelheid verbrand en ze wilden hem al weg gooien. Schuurmachine gepakt en de pan is weer zo goed als nieuw. De plaatstalen pannen kun je weer inbranden dus de bodem is te regenereren. Dat gaat je met teflon of keramisch niet lukken.
Nou, het gaat mij (naast het inbranden) om dit soort instructies:Nox schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:31:
[...]
... Persoonlijk snap ik het moeilijke niet van dat je even de pan onder warm water afspoelt en weer op het fornuis knikkert.
Wij koken dus op inductie en ik gebruik de boost functie nog wel es.Bij juist gebruik is de koekenpan ook geschikt voor inductie. Hierbij dient u erop te letten dat u de De Buyer pan niet op hoog vuur zet, de boost-functie gebruikt en verwarm de pan langzaam op, zo voorkomt u dat de pan krom trekt.
https://www.kookwinkel.nl...kenpan-o-28-cm-plaatstaal
Ik gebruik die pannen heel vaak met boost, nergens last van.jelmervos schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:39:
Wij koken dus op inductie en ik gebruik de boost functie nog wel es.
Daar kunnen je Teflon Don pannen ook niet tegen hoor. Sterker nog die gaan er een stuk harder kapot van.jelmervos schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:39:
[...]
Nou, het gaat mij (naast het inbranden) om dit soort instructies:
[...]
De Boost functie is ook eigenlijk alleen maar om water mee te koken.
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 05-03-2021 14:48 ]
Het ging mij meer om de beeldvorming richting de argeloze kijker. De hele uitzending door hoor en zie je dat krasjes en beschadigingen niet goed zijn en dat je zo'n pan weg moet gooien.Yowzawood schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:50:
[...]
Waarom, het is gereedschap..... bakte prima en het is een stuk geloofwaardiger als zo'n keuken met net gepoetste koperen potten.
Mensen die professioneel koken zorgen gewoon dat een pan werkt, uiterlijk boeit wat minder dan bij de gemiddelde hobbyist. Net zoals dat ze niet altijd gaan miepen om er dingen in te bereiden die wellicht de beschermlaag weer een beetje aantatsten.
En laten we welwezen, je krijgt op een professioneel fornuis ook gewoon wat minder mooie pannen, heb ik op de wokbrander ook, daar is de buitenkant mooi egaal maar de binnenkant zeker niet.
En vervolgens ziet de kijker een pan gebruikt worden die ook duidelijk wat onderhoud gemist heeft (niet met olie ingesmeerd na afwassen) en dat komt in ieder geval voor mij niet erg overtuigend over.
Die denkt dan misschien "waarom mag een krasje niet, maar roest wel?" wat je wil voorkomen lijkt me in een TV uitzending en je het goede voorbeeld wil geven. En dan heb ik het nog niet eens over die plas olie die de pan in gaat waar zelfs die Marijn zich over verbaasde. Zonder die hoeveelheid was die biefstuk mogelijk ook blijven plakken....
Maar goed, misschien heb ik het mis en was die pan niet zo roestig als het leek.
Dit is lomp dik plaatstaal, je zou de pan rustig kunnen opwarmen met wat vetstof en zodra je de ingredienten in de pan gooit de boostfunctie kunnen gebruiken om de temperatuur niet terug te laten lopen. Ik verwacht niet dat ze snel kromtrekken, de pannen zijn 3-4 tientjes ofzo en gaan normaliter even zoveel jaar mee dus go for itjelmervos schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:39:
[...]
[...]
Ik zie het probleem niet... de boodschap was duidelijk voor anti-aanbaklagen bedoeld, geen hogere temperaturen en geen beschadigingen in het materiaal.bvk schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:56:
[...]
Het ging mij meer om de beeldvorming richting de argeloze kijker. De hele uitzending door hoor en zie je dat krasjes en beschadigingen niet goed zijn en dat je zo'n pan weg moet gooien.
En vervolgens ziet de kijker een pan gebruikt worden die ook duidelijk wat onderhoud gemist heeft (niet met olie ingesmeerd na afwassen) en dat komt in ieder geval voor mij niet erg overtuigend over.
En de boodschap voor andere pannen zoals plaatstaal was dat beide niet spannend waren.
En wat er uit kan zien als roest is vaak gewoon een dunnere en lichtere beschermlaag, zie ik bij enkele pannen aan de zijkant ook.
Precies..... snel gaat het niet mis met dikker plaatstaal maar elke pan heeft baat bij fatsoenlijk opwarmen en niet gelijk het volle vermogen erop. Ook niet erg constructief met inductie als er nog geen vloeistof in de pan zit.CyBeR schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:48:
[...]
De Boost functie is ook eigenlijk alleen maar om water mee te koken.
[ Voor 19% gewijzigd door Yowzawood op 05-03-2021 15:34 ]
Het voedsel dat je erin mikt kan er vaak ook niet tegen.jelmervos schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:39:
[...]
[...]
Zo'n boost functie gebruik je eigenlijk alleen om een met (veel) water gevulde pan aan de kook te brengen.
(Of bij regenereren van sauzen en soepen, van <10°C naar >50°C wil je zo snel mogelijk doen).
Pannen met teflon of nextgen keramische coatings en plaatstalen pannen zitten op middelmatig vuur binnen no time op bedrijfstemperatuur. En die mag je dus zonder inhoud ook niet heter maken.
Bedrijfstemperatuur is hier wel een sleutelwoord.
Als je leidenfrost (>193°C) bereikt in je pan dan is je coating aan het afbreken en zit je over of dicht bij het rookpunt van veel oliën.
Optimale maillardreactie heb je zo'n 40 graden lager (>150°C).
Als je dus zeer hoog vuur (of boost) moet gebruiken om je product te bakken dan doe je waarschijnlijk iets technisch verkeerd.
Denk aan te weinig vetstof, te veel product in de (te kleine) pan of direct uit de koelkast de pan in (of de keukenprinces-trifecta: alle drie).
No flame intended, als je prima maaltijden neerzet vooral doorgaan.
- knip -
Laat dat waarschijnlijk maar weg hoor, ik ben een amateur in de keuken, puur gemakzucht. Ik weet dat ik me met mijn vraag hier in het hol van de leeuw begeef. Maar goed, ik zal er van leren en een door jullie geprezen pan proberen. Bedankt allemaal!Raymond P schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:31:
[...]
Als je dus zeer hoog vuur (of boost) moet gebruiken om je product te bakken dan doe je waarschijnlijk iets technisch verkeerd.
Zit al wat langer te kijken naar de RVS variant en vind ze erg mooi gemaakt. De reviews die ik kon vinden waren ook vrij goed.
https://shop.gourmet-cook...-rvs-koper-pannenset.html
Ter info: Greenpan, heel mooi non-stick maar absoluut niet duurzaam (lees 70 eitjes).
@bvk Zojuist de aflevering KvW gekeken. Dat is duidelijk een demo keuken, letterlijk AL het materiaal is vernaggeld.
Ik zag, meen ik, zelfs roest op de gietijzeren pan die even in beeld kwam.
Ergens vind ik dat wel passen, juist omdat in de doorsnee keuken het niet allemaal even netjes erbij staat.
De boodschap "liever de imperfecte plaatstalen pan dan jouw anti-aanbak pan" lijkt mij zo duidelijk overgebracht.
@Basekid Ziet er deftig uit met dat koperen randje om het aluminium. Ben je van plan de pannen in de vaatwasser te stoppen na gebruik?
- knip -
Gelukkig is het meer dan alleen een cosmetisch randje:[b]Raymond P in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
@Basekid Ziet er deftig uit met dat koperen randje om het aluminium. Ben je van plan de pannen in de vaatwasser te stoppen na gebruik?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/siWvw5huTXYdwoUpJ6E3r8K4.jpg?f=user_large)
Ik stop m'n pannen momenteel wel in de vaatwasser, maar als ik zulke dure (en hopelijk hoge kwaliteit) pannen koop dan niet meer. Met m'n messen ben ik al gestopt 👍
En als je, zoals ik, een knoeiende koker bent dan gaat dat buiten de vaatwasser bijna net zo hard.
Ik vind het prachtig maar in praktijk ziet koper er bij mij zo uit:
:strip_exif()/f/image/GPoH77z3kAL6Ueqnhv3d55In.jpg?f=fotoalbum_large)
Imho wel iets waar je rekening mee moet houden.
- knip -
Het bakken is even wennen maar het eten smaakt stukken beter en is op een of andere manier krokanter.
Ik heb er alleen vlees en ei in gebakken. Gebakken aardappeltjes nog niet gedaan
Komt dat beter tot zijn recht in een deBuyer sauteerpan (die zijn ook wat minder pittig geprijsd) of kan dat ook een Demeyere RVS pan?
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
RVS is niet echt gemaakt om in te bakken, omdat daarin de eiwitten snel aankoeken. Of je moet een onnoemelijke hoeveelheid olie gebruiken. Voor bakken gebruik je ingebrand plaatstaal. Dat is ook wat je in die uitzending zag. RVS is ideaal als hapjes pan zoals bij pasta's e.d.RobbyTown schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:17:
Zag inderdaad ook KvW uitzending. Heel toevallig 2 weken terug een Demeyere Proline 24 cm RVS koekenpan gekocht. Prijzig maar zouden langer dan 2 jaar mee moeten gaan dan een antiaanbaklaag pan.
Het bakken is even wennen maar het eten smaakt stukken beter en is op een of andere manier krokanter.
Ik heb er alleen vlees en ei in gebakken. Gebakken aardappeltjes nog niet gedaan
Komt dat beter tot zijn recht in een deBuyer sauteerpan (die zijn ook wat minder pittig geprijsd) of kan dat ook een Demeyere RVS pan?
[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 05-03-2021 22:19 ]
@RobbyTown Een sauteerpan is niet ideaal voor het bakken van aardappelen. De vorm van een sauteerpan is gericht op het zeer heet en kort bakken van ingredienten waarbij je het in beweging houdt (hoge rand).
Bij het bakken van aardappelen wil je juist dat elk aardappeltje contact met de bodem heeft en op gematigd vuur de tijd geven om krokant te worden terwijl je weinig roert. Een koekenpan is daar geschikt voor.
IMHO krijg je de lekkerste gebakken aardappeltjes uit een gietijzeren koekenpan.
Maar het kan ook op plaatstaal, RVS, keramiek en teflon.
- knip -
Vooral groenten. Al het andere bakken doe ik in plaatstaal.
- knip -
Misschien handig voor de weet ik heb inductie.
Ik wil juist van teflon af. Het is dat er 1 pan bij zat bij onze pannenset (samen gaan wonen) maar na 2 jaar zijn die pannen op. Daarom opzoek naar iets wat lang mee gaat. Wat ik vooral merk verschil met RVS en Teflon. In RVS is allemaal krokanter en zit geen rare smaak aan.
Dan denk ik dat ik deze ook ga aanschaffen (zie dit merk paar keer voorbij komen in dit topic en op de site zeer goede reviews)
https://www.kookwinkel.nl...r=De%20Buyer%20koekenpan&
Gietijzer krijg ik zo 123 geen pan gevonden die 24 doorsnee is (groter kan niet helaas)
https://www.kookwinkel.nl...qr=gietijzer%20koekenpan& die is eigenlijk net wat te klein en ik ga problemen met de vrouw krijgen dat die steel te warm word

Deze zou ook nog kunnen
https://www.kookwinkel.nl...23-cm-gietijzer-mat-zwart
Heb jij ook een gietijzeren pan? Zo ja welke

Kleine vraag. Smaakt het in gietijzer dan beter dan plaatstaal of hoe moet ik dat voor mij zien?
Een goedkopere pan kan ook prima zijn. Bij gietijzer gaat het dan voornamelijk om de afwerking na het gieten (schuren/stralen) wat de pan duurder maakt.
Gietijzer geeft je de mogelijkheid op een zeer constante temperatuur te koken/bakken/braden/stoven.
Met plaatstaal kan je precies hetzelfde bereiken maar ben je meer aan het spelen met je warmtebron. Op inductie kan dat nog lastiger dan op open vuur zijn.
Gietijzer vangt die variatie (inductie=pendelen) mooi op en dat komt de smaak van aardappeltjes ten goede.
Een groot nadeel van gietijzer is het gewicht. Dat kan een tienvoud zijn van een tefal pannetje in dezelfde maat. Als je vriendin er ook mee gaat koken doe je er goed aan dat even te overleggen.
Tip als je oog ook wat wilt: deBuyer Mont Bleu had ik eerder aan moeten beginnen.
- knip -

Aangaande dat laatste: de beste koekenpannen van gietijzer zijn wel echt die vintage modellen; de Lodges zijn gewoon niet zo fijn afgewerkt en hebben een heel ruwe textuur.
D'r zijn wat nieuwe makers van gietijzeren koekenpannen die in de buurt komen maar die zijn best aan de prijs en sterk gericht op Amerikanen dus hier quasi niet te krijgen (dus meenemen als je van vakantie terugkomt). Bijvoorbeeld, https://finexusa.com/shop/, die ook het handvat wat anders gedaan hebben zodat 'ie niet warm wordt (in principe, niet zelf getest want ik heb er geen.) Of wat traditioneler van vorm, Field (https://fieldcompany.com/products/field-cast-iron-skillet). Beide maken de bodem mooi glad.
Groot voordeel aan ongeëmailleerd gietijzer trouwens: ze gaan beduidend langer mee dan jij. Mijn pan is zo tegen de 70 jaar oud, maar d'r zijn mensen die nog elke dag koken in hun 100 jaar oude pan, geërfd van hun oma, dat soort werk.
[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 06-03-2021 10:45 ]
https://www.amazon.nl/dp/...G1GP?_encoding=UTF8&psc=1
Prima pannetje.
- knip -
Of moet ik dit nu weg gooien
Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100
Was de pan eerst eens gewoon af? En wat was dat voor "stoverij", veel zure ingrediënten er in?BakkerBolletje schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:59:
Kan dat kwaad?
Of moet ik dit nu weg gooien
Of bij Falk, kan hij gelijk een nieuwe stoof meenemen.Boudewijn schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:06:
De pan mag je bij mij op de stoep weggooien.
- knip -
Maar ook:Tin is niet erg giftig, daarom is daar geen TDI voor vastgesteld.
Dus het hangt af van hoe 'eng' je het vindt of je het alsnog op eet of niet. Ik zou het in ieder geval niet wekelijks doen (ook om tinnen laag in de pan niet op te lossen).Door de verplichting om blikken van binnen te lakken, komt tin niet meer in de producten die in blik verpakt zijn terecht.
Heb savonds de pan in de koelkast gezet.
Ingrediënten.
Sucade
Kasteel bruinbier
Struikboulion
Ui
Peperkoek
Tijm vers
Knoflook
Mosterd
Laulier
Volgende keer maar meteen overgieten.
Voor het stoven zelf ging het beter dan in me le creuset
[ Voor 20% gewijzigd door BakkerBolletje op 06-03-2021 17:52 ]
Dat sowieso, als het klaar en afgekoeld is naar bewaarbakken. Al wil ik zelf in wintertijd een grote pan met erwtensoep (9 liter) ook wel in de nacht gewoon op balkon zetten omdat die simpelweg niet in de koelkast past
Maar qua zuur alleen mosterd dus, vreemd. Hoe ziet de pan er nu uit na schoonmaken/afwassen?
Bier is met een pH waarde van onder de 5 ook enigszins zuur. Maar inderdaad nog geen azijn (zit rond de 2,5) en 7 is pH-neutraal.bvk schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:35:
[...]
<>
Maar qua zuur alleen mosterd dus, vreemd. Hoe ziet de pan er nu uit na schoonmaken/afwassen?
Dus als de laag echt is aangetast ipv vervuild dan is dat (mede gezien de lage temperatuur in de koelkast) opmerkelijk.
Dank voor de info. Dan hou ik het even bij de stalenpan (koekenpan net besteld) aangezien de RVS pan van Demeyere al zwaar was voor de vrouw.Raymond P schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:13:
Ik heb een gietijzeren koekenpan van het merk Le Creuset (met houten steel, die zijn er ook in 24cm).
Een goedkopere pan kan ook prima zijn. Bij gietijzer gaat het dan voornamelijk om de afwerking na het gieten (schuren/stralen) wat de pan duurder maakt.
Gietijzer geeft je de mogelijkheid op een zeer constante temperatuur te koken/bakken/braden/stoven.
Met plaatstaal kan je precies hetzelfde bereiken maar ben je meer aan het spelen met je warmtebron. Op inductie kan dat nog lastiger dan op open vuur zijn.
Gietijzer vangt die variatie (inductie=pendelen) mooi op en dat komt de smaak van aardappeltjes ten goede.
Een groot nadeel van gietijzer is het gewicht. Dat kan een tienvoud zijn van een tefal pannetje in dezelfde maat. Als je vriendin er ook mee gaat koken doe je er goed aan dat even te overleggen.
Tip als je oog ook wat wilt: deBuyer Mont Bleu had ik eerder aan moeten beginnen.
Zie er nu zo uit, in echt is het donkerder dan op foto.bvk schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:35:
[...]
:strip_exif()/f/image/CnQnE5DD0daThwRDxajLEiSY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qDj2LBr5iFReJlSKPFZ7Lr5f.jpg?f=fotoalbum_large)
€ 25,- voor 24 en 28cm.
https://www.bol.com/nl/p/...ZNNsQ.4_49.62.ProductPage
BlaBlaBla
Dat ziet er al een stuk beter uit, al weet ik natuurlijk niet hoe de pan er hiervoor uitzag. Lijkt me nog prima bruikbaar zo?BakkerBolletje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:24:
[...]
Zie er nu zo uit, in echt is het donkerder dan op foto.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Strider Ook dit lijken me alsnog "wegwerp pannen" en niet duurzaam. Ook hiervan zal de laag slijten wat niet herstelbaar is, op welke termijn dit is zal de toekomst uit moeten wijzen.
[ Voor 10% gewijzigd door bvk op 07-03-2021 12:57 ]
Na wat inlezen wil ik denk ik één plaatstalen koekenpan, één RVS koekenpan en misschien een RVS hapjespan.
Vooral voor RVS pannen zijn er echter wel gigantische verschillen in prijs. De merkpannen kosten al gauw tegen de 200 euro. Een IKEA pan heb je echter voor een paar tientjes. Zit daar nou echt zoveel verschil in? Ik nijg ernstig naar de IKEA pannen maar als die ook weer wegwerpkwaliteit zijn schieten we daar natuurlijk weinig mee op. De reviews op de IKEA website zijn ook niet mals, maar ik heb het idee dat dat vooral mensen zijn die teleurgesteld zijn dat het niet als teflon bakt.
Tsja, Demeyere geeft 30 jaar garantie op hun pannen. Ik denk niet dat Ikea dat ook doet, maar kan het mis hebbenmcDavid schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:46:
Vooral voor RVS pannen zijn er echter wel gigantische verschillen in prijs. De merkpannen kosten al gauw tegen de 200 euro.
@mcDavid Het verschil zit 'm in de warmtegeleiding, dat doet RVS niet zo best.
Om dat te overbruggen wordt er vaak (maar niet altijd) gebruik gemaakt van meerdere lagen. Bijvoorbeeld RVS-aluminium-RVS.
De duurdere pannen hebben veelal meer dan 3 lagen en de lagen hebben reliëf/patronen om warmte beter te geleiden.
Als het om duurzaamheid gaat wil je vooral letten op hoe die lagen samengevoegd zijn, simpelweg het randje omgevouwd kan (uiteindelijk) leiden tot corrosie van de binnenlagen (vaatwasser).
Stel dat je een biefstukje van 200 gram in een met boter voorverwarmde RVS pan van 28CM legt: bij slechte geleiding zal de boter om de steak heen verbranden en de steak zelf langzaam opwarmen. Niet ideaal.
Daar kan je omheen werken door een grotere biefstuk te pakken, meer vetstof, een kleinere pan of natuurlijk een reverse sear te doen.
Als je één pan (lees: één maat) wilt gebruiken voor meerdere toepassingen dan doe je er goed aan voor een pan te gaan waar zo veel mogelijk aan thermische geleiding is geknutseld. Helaas schiet dan ook de prijs omhoog.
- knip -
Wat @Raymond P zegt klopt echter ook. Voor steaks (koe, tonijn etc) gebruik ik daarom een Gietijzeren grillpan, een betere geleiding ga je niet krijgen dan dat, of eigenlijk meer thermische massa waardoor het niet snel af zal koelen omdat dat niet kan.
Het verschil in warmtegeleiding is me duidelijk. De engineer in mij vraagt zich echter af hoeveel verschil allerlei geheime "herbs and spices" hierin gaan maken.
@franssie IKEA heeft momenteel maar één lijn RVS, de sensuell, maar heb idd dezelfde ervaring met (teflon) ikea-pannen, dat ze niet onderdoen voor andere merken. Een gietijzeren braad/stoofpan hebben we al, misschien moeten we die ook wat vaker gebruiken om in te bakken.
@CurlyMo Ikea biedt 25 jaar garantie, vind dat niet een interessant verschil.
[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 07-03-2021 17:30 ]
Maar dat zeg ik misschien meer omdat ik het niet zo op heb met RVS qua koekenpannen, met weinig vetstoffen en op hoog vuur bakt bij mij alles aan....
Ik reken ca 25 gram boter per persoon bij het bakken van aardappels (kruimige) - zeg maar oma / Van der Valk stijl.
Edit: nu ik dit zo typ is het misschien logischer om sowieso met 2 kleine pannen te beginnen voor het proberen.
[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 07-03-2021 18:04 ]
Dat plaatstaal niet zo geschikt is om pastasaus (met tomaat) in te maken klopt. Maar pastasaus maak je IMHO dan ook niet in een koekenpan. Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je onder pastasaus verstaat, de klassieke Ragù alla Bolognese bijvoorbeeld maak ik in een gietijzeren braadpan waarin het uren staat te sudderen. Voor een snellere en eenvoudigere saus pak ik dan wel weer graag RVS, maar dat is..... een Demeyere Apollo van € 200,-....mcDavid schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:00:
@bvk Ja, daar zit wat in. Een beetje om ook eerst te proberen wat we handig vinden. En omdat ik begreep dat een plaatstalen pan niet zo geschikt is om bijv. een pastasaus in te maken. Als bakken in RVS een beetje wil lukken doen we er denk ik een sauteerpan bij en gaan de wokpannen ook de deur uit ("echt" wokken doen we bijna nooit)
Edit: nu ik dit zo typ is het misschien logischer om sowieso met 2 kleine pannen te beginnen voor het proberen.
Het bakken van eieren, paddestoelen, aardappelen en uiteraard een stuk vlees doe ik dan in plaatstaal, een éénpans gerecht in die Demeyere, langdurig stoven of braden in gietijzer etc. etc.
Maar goed, zo heeft een ieder zijn voorkeuren, als je van antiaanbak over gaat stappen naar andere materialen wordt het sowieso een kwestie van oefenen en uit proberen.
@franssie Dat vind ik dus veel boter, met minder vetstof moeten ze ook lekker crispy van buiten en fluffy van binnen kunnen worden.
28CM plaatstaal omschudden gaat immers ook al gepaard met een abonnement bij de sportschool.
Snelle (rode/witte) pastasauzen gaan bij mij in een conische (1 laags, 100%) RVS sauteuse.
- knip -
Qua gebruik kunnen de pannen wat doffer worden, maar even schoonmaken wat met azijn doet het al snel weer glanzen. De reviews op de IKEA website komen naar mijn idee inderdaad van mensen die verwachten dat álle pannen non-stick zijn...
Inderdaad van mensen die niet weten hoe er mee om te gaan.
Heb de pan (28cm koekenpan) zelf ook, hartstikke tevreden mee.
In tegenstelling tot wat ik hier eerder las kun je er ook eiwitten prima in bakken, maar je moet wel rekening houden dat de temperatuur hoog genoeg is. Dan bakt het niet aan.
Uiteraard is dat wel alleen mogelijk als je op hogere temperaturen wilt bakken, en dat is niet voor iedere bereiding gewenst.
Sowieso schrijf je zo!
Edit: staat idd bij de specificaties; 2mm dik.
[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 08-03-2021 08:28 ]
Dit zijn aan de dikte van de bodem te zien, de Force Blue (of zoiets) versie van deze pannen. Zelfde pan, maar dan 2 mm dikte in plaats van 3 mm. Zie je vaker bij aanbiedingen van ibood, blokker, etc. Of het veel uitmaakt qua koken durf ik niet te zeggen, ik heb de dikkere versie.nadroJ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 05:08:
iBood: de Buyer koekenpan en wok voor 45,90 is dit wat? Wil langzaam maar zeker overstappen naar betere pannen. Inbranden nooit gedaan, maar dat zal met dit soort pannen nodig zijn.
Persoonlijk zou ik me daar alleen druk over maken als je veel fond/jus maakt met koude vloeistoffen zoals wijn. Een dikkere bodem helpt tegen kromtrekken.janvanduschoten schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:22:
[...]
Dit zijn aan de dikte van de bodem te zien, de Force Blue (of zoiets) versie van deze pannen. Zelfde pan, maar dan 2 mm dikte in plaats van 3 mm. Zie je vaker bij aanbiedingen van ibood, blokker, etc. Of het veel uitmaakt qua koken durf ik niet te zeggen, ik heb de dikkere versie.
Of als je gewoon graag je pan schoonmaakt door hem onder de koude kraan te houden.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW