Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Lol, gisteravond maar de knoop doorgehakt en een De Buyer besteld. En heel enthousiast de IKEA Sensuell in een online winkelwagentje gegooid, om erachter te komen dat afhalen geen optie is en bezorgen 50 euro kost :') ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepie880
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-04 17:42
mcDavid schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:45:
Lol, gisteravond maar de knoop doorgehakt en een De Buyer besteld. En heel enthousiast de IKEA Sensuell in een online winkelwagentje gegooid, om erachter te komen dat afhalen geen optie is en bezorgen 50 euro kost :') ...
Dat is gek, net even gekeken, en bij mij kost bezorging 2.95. Misschien heb je nog iets in je winkelmandje zitten dat te groot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Oh, nu hier ook idd. Misschien was het een glitch of hebben ze een bijzonder zondagavondtarief...

Levering zal nog ff duren (van beide pannen) maar bedankt voor ieders input (y)

[ Voor 32% gewijzigd door mcDavid op 08-03-2021 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:48
Devian schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:34:
Ik ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die bekend zijn met pannen van Eurolux?
Het is een Duitse fabrikant, en de productie word ook in Duitsland gedaan:
https://www.eurolux-pfanne.de/

Een nederlands verkoopkanaal is bvb Solinger:
https://www.solinger.nl/eurolux/eurolux

Ik ben hier zelf op terechtgekomen omdat ik op zoek was naar een inductiegrillplaat die over de gehele helft van de kookplaat kon, en zij een plaat van 43x28cm hadden:
https://www.solinger.nl/a...28-x-2-5-cm-inductie.html

Ik moet zeggen dat ik toch wel onder de indruk ben van deze grillplaat. Duurt heel even voordat hij op temperatuur is, maar dan is hij ook echt overal gelijk op temperatuur, zonder hoge verschillen te merken tussen bvb binnen of buitenkant. Met zijn bijna 3kg is het ook niet de lichtste. De antiaanbaklaag doet goed zijn werk want schoonmaken is even onder de kraan met de afwasborstel (en afwasmiddel) en hij is weer schoon.

Ben eigenlijk nu van plan om wat meer pannen van ze te kopen, maar ik kom (bvb hier) niet echt ervaringen tegen over deze pannen.

Ik ga in ieder geval binnenkort deze aanschaffen:
https://www.solinger.nl/a...enpan-26-cm-inductie.html

En zal hier mijn ervaringen met jullie delen!

Oja, plaatje van mijn grillplaat:

[Afbeelding]
Gezien de anti-aanbaklaag van onze Tefal pannen toch zorgwekkend werd gelijk wat meer doorgepakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccy4FopmqEAK0vJpHPQR3Gkulps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5VjzdpG1ntw6kQtYFN3rRdaU.jpg?f=user_large

Hapjespan, 3 koekenpannen en de ei/kleine pannenkoekenpan. 25 jaar garantie op de pan, 3 jaar op de ant-aanbaklaag. Het is overigens een "MicroCeramic" anti-aanbaklaag., wat volgens mij niet schadelijk is?

De warmteverspreiding van deze pannen is al een stuk beter dan de Tefal pannen die we hadden. Het zijn ook geen lichte pannen, alhoewel de 3 koekenpannen de "light" varianten zijn. Ik kan er verder nog niet heel veel over zeggen...natuurlijk bevallen ze nu, hopelijk doen ze dat over een jaar nog steeds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf2wSsRq5z37hm74Ft4_Kjo7gSQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0oPAM3oGkmySEraKM49xzGQ8.jpg?f=user_large

Heb gekozen voor de variant waar het handvat eraf gehaald kan worden. Het systeem om dit te doen is erg degelijk en het is een stuk makkelijker om de pannen efficient in de kast weg te stoppen nu.

Alle pannen kunnen ook in de over, alleen bij de hoge temperaturen moet je, bij deze variant, het handvat erafhalen. De versies met niet verwijderbaar handvat kunnen altijd de oven in.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:30

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Devian schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:12:
[...]
Hapjespan, 3 koekenpannen en de ei/kleine pannenkoekenpan. 25 jaar garantie op de pan, 3 jaar op de ant-aanbaklaag. Het is overigens een "MicroCeramic" anti-aanbaklaag., wat volgens mij niet schadelijk is?
Even een waarschuwing hier. MicroCERAMIC is een handelsnaam voor een coating van Teflon, versterkt met micro keramiek parels. Het is duurzamer (krasvaster) dan reguliere Teflon, maar het is nog steeds Teflon met alle nadelen en gezondheidsrisico's van dien. Er wordt zoals de meeste fabrikanten heel uitgebreid uitgemeten dat het product volledig vrij is van PFOA, maar die grondstof is slechts een chemisch halffabrikaat om tot Teflon te komen. Deze pannen worden niet met PFOA maar met GenX gemaakt. Dat laatste is minder schadelijk voor het milieu, maar het eindproduct levert exact hetzelfde Teflon op.

De term "ceramic" wordt in dit geval gebruikt om de consument te misleiden en de schijn te wekken dat de anti-aanbak laag vol keramiek is. Een betere term zou zijn "TeflonCeramic", maar dat doet 't uiteraard niet zo goed bij de consument ;)

Al met al blijf ik ver weg bij dit soort coatings. En ik kan alleen maar anderen van harte aanraden hetzelfde te doen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
DexterDee schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:53:
[...]

Even een waarschuwing hier. MicroCERAMIC is een handelsnaam voor een coating van Teflon, versterkt met micro keramiek parels. Het is duurzamer (krasvaster) dan reguliere Teflon, maar het is nog steeds Teflon met alle nadelen en gezondheidsrisico's van dien. Er wordt zoals de meeste fabrikanten heel uitgebreid uitgemeten dat het product volledig vrij is van PFOA, maar die grondstof is slechts een chemisch halffabrikaat om tot Teflon te komen. Deze pannen worden niet met PFOA maar met GenX gemaakt. Dat laatste is minder schadelijk voor het milieu, maar het eindproduct levert exact hetzelfde Teflon op.

De term "ceramic" wordt in dit geval gebruikt om de consument te misleiden en de schijn te wekken dat de anti-aanbak laag vol keramiek is. Een betere term zou zijn "TeflonCeramic", maar dat doet 't uiteraard niet zo goed bij de consument ;)

Al met al blijf ik ver weg bij dit soort coatings. En ik kan alleen maar anderen van harte aanraden hetzelfde te doen.
Is bekend waar de 'antikleef' laag van de Demeyere Alu Pro serie van gemaakt is?
Kan het zelf niet zo vinden, behalve dat het met "titanium verstevigd" zou zijn.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Flix20 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:04:
Is bekend waar de 'antikleef' laag van de Demeyere Alu Pro serie van gemaakt is?
Kan het zelf niet zo vinden, behalve dat het met "titanium verstevigd" zou zijn.
Duraglide Titanium is Teflon verstevigd met Titanium oxide. Titanium is een dure grondstof om te verwerken en het levert een van de meest duurzame Teflon coating variaties op, maar de basis blijft PTFE, ofwel Teflon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Flix20 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:04:
[...]

Het simpele antwoord. Alle varianten van anti-aanbak is ergens wel Teflon. Zo ook Demeyere. De enige niet teflon anti-aanbak haal je zover ik weet uit ingebrande stalen pannen.

Zie de folder:
Duraglide Titanium is opgebouwd uit 5 lagen voor een extra lange levensduur: een titanium plasma basislaag, een extra beschermingslaag voor het poreuze plasma en 3 lagen PTFE.
https://www.demeyere-onli...s/Alu%20Pro-2018%20LR.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door CurlyMo op 08-03-2021 12:14 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:03
Staat in de brochure

@CurlyMo Zonder de discussie weer op te willen starten: Thermolon (oa Greenpan) is een op SiO₂ (keramisch) gebaseerde anti-aanbak laag die vrij is van PTFE.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Raymond P schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:16:
Staat in de brochure

@CurlyMo Zonder de discussie weer op te willen starten: Thermolon (oa Greenpan) is een op SiO₂ (keramisch) gebaseerde anti-aanbak laag die vrij is van PTFE.
Daarom zei ik ook. Zover ik weet. Ik wist dus niet alles ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik meen mij te herinneren dat dat inmiddels in de openingspost vermeld is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49

franssie

Save the albatross

Topicstarter
En een dunnere pan is natuurlijk ook lichter, wat een voordeel kan zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
DexterDee schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:53:
[...]

Thx!

Kon hier wel (minimaal) meer info vinden:
https://www.eurolux-australia.com.au/eurolux-cookware/

Verder idd, zal niet weer de hele anti-aanbakdiscussie opstarten...ik heb er vertrouwen in dat het met deze pannen een stuk beter gaat dan de Tefals die ze nu vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Zoals in de openingspost inderdaad staat vermeld zijn er maar 2 vormen van anti-aanbak, als je de patinalaag niet meetelt. PTFE en keramisch.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@Devian wat defineer je als "schadelijk"? Voor een parkiet is een anti-aanbak pan altijd schadelijk (maar een patinalaag inbranden waarschijnlijk ook). Voor een mens is geen enkele pan schadelijk. Voor het milieu (en voor je portemonnee) is het sowieso schadelijk om pannen te gebruiken die een beperkte levensduur hebben. Voor het kookresultaat ligt het er maar net aan hoe- en wat je bakt (vermoed ik, moet het nog in de praktijk beleven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
mcDavid schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:45:
@Devian wat defineer je als "schadelijk"? Voor een parkiet is een anti-aanbak pan altijd schadelijk (maar een patinalaag inbranden waarschijnlijk ook). Voor een mens is geen enkele pan schadelijk. Voor het milieu (en voor je portemonnee) is het sowieso schadelijk om pannen te gebruiken die een beperkte levensduur hebben. Voor het kookresultaat ligt het er maar net aan hoe- en wat je bakt (vermoed ik, moet het nog in de praktijk beleven).
Zoals in de OP staat vermeld kan PTFE wel degelijk schadelijk zijn. Als je het verkeerd gebruikt door de pan te hoog te verhitten. Bijvoorbeeld door hem op het gasfornuis te zetten om hem voor te verwarmen, zonder er alvast vetstof in te doen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@mcDavid Ik heb een gietijzeren dutch oven van 32 cm. Als ik die op het fornuis laat staan is dat zeer zeker wel schadelijk voor mijn gezondheid. Als je 'm op je voet krijgt trouwens ook. :P

Iets serieuzer, zo'n vogeltje valt mooi dood neer als je je Tefal pannetje ongecontroleerd op het vuur te warm laat worden. Het is imho wel naief om te denken dat dat niet schadelijk is voor een mens. In de laatste aflevering van de Keuringsdienst van Waarde wordt er kort ingegaan op hoe zo'n afgebroken polymeer (monomeren) wel degelijk schadelijk zijn.

Die teflon pannetjes hebben ook de neiging om vlokjes los te laten na verloop van tijd, afhankelijk van wat je bakt hoef je dat niet eens te merken. Hoe schadelijk dat werkelijk is weet ik niet, en daar kom ik graag ook niet eerstehands achter.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@Raymond P Je zegt het mooi. Bij verkeerd gebruik is zowat alles wat je in de keuken hebt schadelijk. Bij goed gebruik is een Teflon pan niet schadelijk. Natuurlijk kun je stellen dat giftige dampen altijd schadelijk zijn, maar goed laten we niet doen alsof het inbranden van een stalen pan een gezond klusje is.

De vlokjes die loslaten schijnen trouwens ook niet schadelijk te zijn. Teflon is inert en als je het binnenkrijgt verlaat het gewoon via je spijsvertering je lichaam zonder verdere reacties. Er is wel onderzoek gaande of dit soort microplastics toch schadelijke gevolgen hebben, maar wees gerust; het leeuwendeel van wat je binnenkrijgt komt niet van een pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@mcDavid Bij goed gebruik is een onbeschadigde teflon pan inderdaad niet schadelijk, helaas beschadigen die laagjes nogal snel.

Wat betreft het "inbranden" kan ik een héél lang verhaal gaan typen, maar in feite doet het gros van de gebruikers het inderdaad verkeerd waardoor het inademen van dampen niet echt gezond is.

Wil je het netjes doen: ruwe (niet gekatalyseerde en dus voedselveilige) lijnzaadolie* polymeriseert gewoon bij kamertemperatuur. Je hoeft dus niet je huis blank te zetten om een alternatief laagje polymeer op je pan te krijgen.
Je pan rustig verwarmen om polymerisatie te katalyseren kan dus gewoon op een veilige temperatuur, het duurt echter ietswat langer. (Polymerisatie gaat ook door op kamertemperatuur)
Een volledig gepolymeriseerde laag is vervolgens gewoon veilig om op zeer hoge temperatuur te gebruiken.

N.B. Ik deed het ook verkeerd, veel rook is goed toch? :+

edit: * elk andere sterk onverzadigde olie zal hetzelfde reageren

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 08-03-2021 13:20 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
De familie vind het hier leuk om regelmatig met elkaar op vakantie te gaan naar zo'n vakantiepark. Daarheen gaan de eerst volgende keer de eigen pannen toch echt mee i.p.v. dat we de afgeragde Tefal pannen van daar gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie01
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 19:45
Beste lezers, graag hoor ik jullie advies over de debuyer pannen.
Ik kom er namelijk niet goed achter wat daadwerkelijk het verschil is tussen de Carbon Plus en de Mineral B versie. Het enige verschil wat ik kan ontdekken is dat de Mineral B iets andere looks heeft en in bijenwas geleverd wordt. De dikte van de pannen zijn gelijk. Wat wel een groot verschil is, is de prijs. De Mineral B versie is aanzienlijk duurder.

Als ik in dit topic terugzoek, zie ik dat veel Tweakers wel de Mineral B versie gebruiken. Zijn er wellicht verschillen die ik over het hoofd zie? Is dit het prijsverschil waard? Of zouden jullie gewoon aanraden om de pan aan te schaffen die op dit moment het voordeligst is?

Op dit moment is deze 28cm Carbon Plus pan het voordeligst, welke ik weet te vinden.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:19

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Tommie01 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:13:
Ik kom er namelijk niet goed achter wat daadwerkelijk het verschil is tussen de Carbon Plus en de Mineral B versie. Het enige verschil wat ik kan ontdekken is dat de Mineral B iets andere looks heeft en in bijenwas geleverd wordt. De dikte van de pannen zijn gelijk. Wat wel een groot verschil is, is de prijs. De Mineral B versie is aanzienlijk duurder.

Als ik in dit topic terugzoek, zie ik dat veel Tweakers wel de Mineral B versie gebruiken. Zijn er wellicht verschillen die ik over het hoofd zie? Is dit het prijsverschil waard? Of zouden jullie gewoon aanraden om de pan aan te schaffen die op dit moment het voordeligst is?

Op dit moment is deze 28cm Carbon Plus pan het voordeligst, welke ik weet te vinden.

Weinig verschil, hier staat het mooi uitgelegd en uitgebeeld/
https://www.pannenexpert....eel-en-mineral-b-element/

Kort gezegd de Mineral B krijgt een iets betere afwerking op de steel en komt per stuk verpakt binnen ipv gestapeld. Bevat 99,99% zeker geen roest bij binnenkomst.
De Carbone is enkel met olie ipv bijenwas (makkelijker schoonmaken voor eerste gebruik) iets minder afgewerkte steel en wordt gestapeld op elkaar verpakt.
Kan met wat roest binnenkomen door bovenstaand.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:40

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Als toevoeg op de bovenstaande post. Ik heb exact afgelopen maand exact dezelfde pan bij deze shop gekocht, geen enkele roest en gewoon een goede degelijke pan.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:58

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Ik heb zo het vermoeden dat DeBuyer dit jaar op de NL markt een flinke omzetstijging tegemoet kan zien ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
bvk schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:51:
Ik heb zo het vermoeden dat DeBuyer dit jaar op de NL markt een flinke omzetstijging tegemoet kan zien ;)
Ik denk dat dat wel meevalt, zie bijv. @Devian. Ik denk dat teveel mensen een DeBuyer 'vies' vinden en te arbeidsintensief. Ik verwacht eerder een mooie campagne van Greenpan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Het blijft wel Nederland natuurlijk. Ik verwacht meer reclame voor Iglo's diepvriesmaaltijden.

- knip -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:50

woutur

Klauwtjes uit!

Voor toekomstige zoekers in dit topic: ik zie geen enkele reden om de DeBuyer Mineral B boven de Carbone te kiezen. Verschillen: een laagje was en een iets ander afgewerkte steel met een geel prutsdingetje erin. Neem in ieder geval de goedkoopste.

En wat betreft DeBuyer Force Blue: deze gebruikt een dunner plaatstaal (2 mm ipv 2.5 tot 3 mm) ten opzichte van de Mineral B en Carbone series. Sommige gebruikers en kopers voelen zich hierdoor bekocht, dikker betekent immers dat de warmte beter vastgehouden wordt en dat de pannen minder snel of helemaal niet krom zullen trekken. Anderen (en ik val daar onder) vinden het een voordeel bij de kleinere omtrek pannen (zeg tot 23cm) omdat ze daardoor iets lichter zijn en makkelijker te hanteren terwijl ze toch nog behoorlijk wat massa hebben.

Zo. Nu kan iedereen hiernaar verwijzen als deze vraag weer eens langskomt. :*)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:13:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt, zie bijv. @Devian. Ik denk dat teveel mensen een DeBuyer 'vies' vinden en te arbeidsintensief. Ik verwacht eerder een mooie campagne van Greenpan.
Dit herken ik wel. Ik heb de indruk dat er in ieder geval in mijn omgeving veel mensen voor gemak kiezen en niet zitten te wachten op een zware pan die je wat aandacht moet geven met inbranden en je eigenlijk niet een nachtje vies kan laten staan op het aanrecht.

Die anti-aanbaklaag bij de ""standaard" koekenpannen nemen ze op de koop toe. En desnoods vervang je weer de pan als de laag op is.

Zelf ben ik afgelopen jaar in de weer geweest met het ontdekken van RVS, Gietijzer en Staal en merk dat ze allemaal hun eigen voors- en tegens hebben die hier ook al vaker aan bod zijn gekomen.

Wat ik wel weet is dat ik geen oude anti-aanbaklaag meer op mijn vlees wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:25
Hoe zit het eigenlijk met Le Creuset Les Forgees pannen want daar ligt onze kast vol mee. Die zijn vrij van PFOA en PFAS. Onder andere Gordon Ramsay kookt privé voor zijn gezin met deze pannen (dus niet voor opnames, hoewel dat ook vaak met anti-aanbakpannen zijn) en die moet hier wel vanaf weten. Niet dat ik ze gelijk ga vervangen maar mochten ze ooit 'af' zijn dan kijk ik wel even verder dan blind opnieuw bestellen.

[ Voor 7% gewijzigd door D. Ninjai op 08-03-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zoals gezegd het enige verschil tussen Mineral B en Carbone is dat de eerste de "consumenten" uitvoering is, voorzien van een mooier handvat (dat echter minder geschikt is voor de oven) en een bijenwaslaagje ipv olie ter bescherming. En omdat 't de consumentenversie is, zijn ze wat makkelijker te vinden in winkels. Een gewone winkel als de Bijenkorf heeft ze bijvoorbeeld, waar je de Carbone alleen bij gespecialiseerde kookwinkels vindt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@woutur Kook je toevallig op inductie? De steel van Mineral B blijft koel boven een open vlam. ;)
Voor mij geen issue, maar bij het sauteren in een Force Blue merk ik het verschil wel.

@D. Ninjai Afaik zijn alle non-stick coatings bij Le Creuset gebaseerd op PTFE.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Raymond P schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:39:
@woutur Kook je toevallig op inductie? De steel van Mineral B blijft koel boven een open vlam. ;)
Voor mij geen issue, maar bij het sauteren in een Force Blue merk ik het verschil wel.
:? Euh nee hoor die wordt gewoon warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Warm ja, auw warm nee.

Met IR pistool gemeten, 10 cm op het handvat met de pan op 200 graden verwarmd.
Mineral B (28cm): 35.6 graden
Force Bleu (24cm): 52.2 graden.

Logisch ook, een laagje epoxy verf isoleert mooi.
Of het voldoende is om een verschil te maken mag je zelf beslissen.

edit: en dat gaat door als je de warmtebron wegneemt.
Mineral B (28cm): 48 graden
Force Bleu (24cm): 61 graden.

[ Voor 42% gewijzigd door Raymond P op 08-03-2021 15:55 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:50:
Warm ja, auw warm nee.

Ik heb zelf ook de Force Blue pannen, maar echt nooit last gehad van stelen die warm werden. Nu heb ik wel redelijk vuurvaste vingers, maar de handvaten of stelen van een RVS (kook) pan worden bij mij een stuk warmer. Ik kook ook op gas btw.

Apart hoe ervaringen zo kunnen verschillen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@bvk Klopt, en de bronzen steel aan m'n koperen pan wordt nog warmer. :P
Voor mij zit er geen praktisch verschil in, maar ik voel het wel (en nu heb ik het gemeten).

Saillant detail: voor de non-kok wordt het oncomfortabel warm als eiwit begint te stollen (63 graden).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Raymond P schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:01:
@bvk Klopt, en de bronzen steel aan m'n koperen pan wordt nog warmer. :P
Voor mij zit er geen praktisch verschil in, maar ik voel het wel (en nu heb ik het gemeten).

Saillant detail: voor de non-kok wordt het oncomfortabel warm als eiwit begint te stollen (63 graden).
En de kok pakt default een lap of doek om de steel te pakken? :*)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Warm ja, auw warm nee.

edit: en dat gaat door als je de warmtebron wegneemt.
Mineral B (28cm): 48 graden
Force Bleu (24cm): 61 graden.
Ha tof :) Mooie test. Ik kook op gas. Nooit last gehad van een te warme steel bij de Force Blue.
Maar is het wel helemaal eerlijk om verschillende diameters te gebruiken bij deze test? De afstand vlam-steel is natuurlijk ook kleiner bij een kleinere diameter.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
D. Ninjai schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:33:
Hoe zit het eigenlijk met Le Creuset Les Forgees pannen want daar ligt onze kast vol mee. Die zijn vrij van PFOA en PFAS. Onder andere Gordon Ramsay kookt privé voor zijn gezin met deze pannen (dus niet voor opnames, hoewel dat ook vaak met anti-aanbakpannen zijn) en die moet hier wel vanaf weten. Niet dat ik ze gelijk ga vervangen maar mochten ze ooit 'af' zijn dan kijk ik wel even verder dan blind opnieuw bestellen.
Is gewoon PTFE. Het feit dat de PFOA-vrij überhaupt vermelden, zonder PTFE-vrij erbij te vermelden alleen al impliceert dat het PTFE is. Meer over PTFE-marketing hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid

Als ik de foto's bekijk hebben al die pannen gewoon een gecoat (ik neem trouwens aan gepoedercoat?) handvat. Met altijd 3 klinknagels. Zou dat echt een verschil maken?

Ik gok dat (zeker bij koken op een vlam) de diameter van de pan, of simpelweg pan iets anders op de pit zetten, een groter verschil zal maken.
D. Ninjai schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:33:
Ik wist niet dat Gordon Ramsay ook iets wist van medische- en chemische wetenschappen?

Als het goed is zijn de pannen zelf trouwens altijd vrij van PFAS. Het wordt gebruikt in de productie maar komt niet/nauwelijks in het eindproduct terecht. Nogal makkelijke claim om te maken dus.
wouter3 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:25:
[...]

Dit herken ik wel. Ik heb de indruk dat er in ieder geval in mijn omgeving veel mensen voor gemak kiezen en niet zitten te wachten op een zware pan die je wat aandacht moet geven met inbranden en je eigenlijk niet een nachtje vies kan laten staan op het aanrecht.
Hier ben ik zelf ook bang voor. Mijn vrouw wil niet eens de aardappels bakken in een pan waar 's middags een eitje in gebakken is zonder die eerst af te wassen (maar wil ook van de teflon af nu daar iets over op TV is geweest). Ik zelf heb nog wel eens de neiging de pannen in de gootsteen te laten staan. En de mogelijkheid om een iglo-diepvriesmaaltijd te bereiden willen we allebei niet verliezen :+

Naja we zullen zien hoe het gaat. Als we straks de helft minder in teflon bakken hebben we volgens mij toch al aardig wat gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Tjah, de snelle test is niet ideaal vandaar dat ik de maten erbij heb gezet.
De 24cm sauteerpan is wel op een kleinere pit verwarmd. De steel zit ook nog eens hoger bevestigd.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Tsja een alternatief voor een patinalaag of anti-aanbaklaag is eventueel geen laag. Specifiek: RVS. Je moet er wel een beetje mee leren koken maar het heeft geen speciale behandeling nodig en je kunt er bijna alles mee doen wat je maar wilt. En het ziet er altijd schoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:25
mcDavid schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:30:
Ik wist niet dat Gordon Ramsay ook iets wist van medische- en chemische wetenschappen?

Als het goed is zijn de pannen zelf trouwens altijd vrij van PFAS. Het wordt gebruikt in de productie maar komt niet/nauwelijks in het eindproduct terecht. Nogal makkelijke claim om te maken dus.
Als (top)kok weet je natuurlijk wel waarom je met welk materiaal werkt. Althans daar ga ik wel vanuit. Ik dacht dat ik er ook goed mee zat maar ben er dan toch ingestonken.

Heb altijd met een schuin oog naar alternatieven gekeken, maar als ik soms zie dat men in dit topic worstelt om een eitje te bakken dan begin ik te twijfelen. Wil zonder al teveel nadenken op een mooie zondagochtend een spiegeleitje bakken en dat anderen in het huishouden dat ook kunnen. Anders ebt het plezier van koken weg en dat is zonde. Het zou makkelijk moeten zijn maar ik vind het nog een lastige afweging tussen gemak en hoe schadelijk het nou echt voor je kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Hoe schadelijk kan het zijn?

De polymeer zelf is erg stabiel. Echter, wanneer de PolyTertaFuorEtheen keten breekt en er onverhoopt een monomeer overblijft (door bijvoorbeeld hitte) dan hou je dus tetrafluoretheen over.

Over GenX kan je ook een mening hebben.

---

Wil je puur gemak dan is een next-gen keramische laag (sol-gel / SiO2 / Thermolon) een goede vervanger met minder risico.
En in tegenstelling tot teflon merk je erg goed wanneer die laag "op" raakt.

Iets minder non-stick dan teflon, maar met een likje vet erg goed te doen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
D. Ninjai schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:02:
[...]

Wil zonder al teveel nadenken op een mooie zondagochtend een spiegeleitje bakken en dat anderen in het huishouden dat ook kunnen. Anders ebt het plezier van koken weg en dat is zonde. Het zou makkelijk moeten zijn maar ik vind het nog een lastige afweging tussen gemak en hoe schadelijk het nou echt voor je kan zijn.
Een goed ingebrande plaatstaal pan doet dat gewoon. Als ik voor mezelf spreek. Juist onze nieuwe pannen hebben mijn kookplezier aanzienlijk vergroot, met name de ontdekking van plaatstaal, na inderdaad eindeloos gehannes met een eitje in RVS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Plaatstaal is in het begin even wennen / wat werk, maar wordt alleen maar beter met gebruik.
Antiaanbakpannen is precies andersom.

Maar, als ik (opnieuw, want ik heb het in dit topic vaker genoemd) iets mag aanraden dat bijna overal goed in is: een geëmailleerde gietijzeren pan/skillet. In mijn geval van staub. Om precies te zijn deze.

- Heet stoken (i.t.t. antiaanbakpan), check
- Zure producten (i.t.t. plaatstaal of niet-geëmailleerd gietijzer), check
- Bakt niet al te snel aan, ook niet op lagere temperaturen (i.t.t. rvs), check

Eigenlijk alleen dat laatste punt is iets waar antiaanbak of ingebrand plaatstaal toch net iets beter is, maar m.i. voldoende om niet meteen iedere leek af te schrikken.

Thermische capaciteit kan evt nog een nadeel zijn (maar ook een groot voordeel), maar dat is eigenlijk pas een dingetje als je zo'n pannennerd bent als de vaste posters in dit topic. Maar dan heb je al plaatstaal+rvs+gietijzer in de kast, en weet je precies wat voor welke situatie het beste is.

Enige echte afschrikpuntje is prijs, althans, voor diegenen die gewend zijn € 20 voor een pan te betalen. Maar bedenk je dan wel dat die pan waarschijnlijk je leven lang mee gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Raymond P schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:51:
Wil je puur gemak dan is een next-gen keramische laag (sol-gel / SiO2 / Thermolon) een goede vervanger met minder risico.
En in tegenstelling tot teflon merk je erg goed wanneer die laag "op" raakt.

Iets minder non-stick dan teflon, maar met een likje vet erg goed te doen.
Ik heb nu zo'n 2,5 jaar RVS Keramik pannen van Rösle en gebruik ze bijna elke dag. En elke schoonmaakbeurt gaat de schuurspons er doorheen met een druppeltje Dreft. De coatings van die pannen zien er nog uit alsof ik ze gisteren gekocht zou hebben, geen krasje of vlekje te bekennen en spiegelglad. Ik hoor wel eens mensen zeggen dat een vol keramische laag niet zo duurzaam is, maar ik denk dat daar ook best wat verschil in zit. Ik heb hiervoor Keramische GreenPans gehad, maar die vertoonden al snel slijtage. Het oppervlak werd stroef en mat en alles bakte veel sneller aan. Ik heb het gevoel dat de Rösle pannen een veel dikkere coating hebben.

Ik hoef nooit meer een Teflon pan, ook al zijn de anti-aanbak eigenschappen iets beter. Het pure gemak van het schoonmaken met een schuursponsje, hittebestendig tot 450 graden, geen kans op schadelijke stoffen en duurzaam genoeg voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Rösle is dan ook geen goedkoop merk en een gerenommeerd kookhardware-merk. Het verbaast me niet dat ze beter zijn dan die hype-pannen.
Maar ik ben wel positief verrast dat met dagelijks gebruik ze het al zo netjes uithouden.
Netjes hoor :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Ik heb een mineral B sauteuse met inbranden een beetje verpest denk. De laag is dik, vlekkerig, plakkerig en kan ik loskrabben. Ik heb het filmpje van debuyer gezien en ik denk dat ik te veel hitte heb gebruikt. Kan dat? :+ De restjes olie waren echt net stroop.

Eerdaags even met staalwol en wat afwasmiddel aan de gang gaan en even opnieuw proberen. Is in plaats van een laagje olie erin gieten het een idee om olie (zonnebloem) dan met wat keukenpapier in te wrijven? De randen zijn vrij hoog en wil die ook meepakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 08-03-2021 23:33 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Nou ik denk eerder dat je laag te dik is geweest en niet netjes genoeg verdeeld is.

De beste truc is toch wel de pan invetten en dan met een papiertje 'schoonmaken'. Dan blijft er een heel dun laagje zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
DexterDee schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:00:
[...]

Ik heb nu zo'n 2,5 jaar RVS Keramik pannen van Rösle en gebruik ze bijna elke dag. En elke schoonmaakbeurt gaat de schuurspons er doorheen met een druppeltje Dreft. De coatings van die pannen zien er nog uit alsof ik ze gisteren gekocht zou hebben, geen krasje of vlekje te bekennen en spiegelglad. Ik hoor wel eens mensen zeggen dat een vol keramische laag niet zo duurzaam is, maar ik denk dat daar ook best wat verschil in zit. Ik heb hiervoor Keramische GreenPans gehad, maar die vertoonden al snel slijtage. Het oppervlak werd stroef en mat en alles bakte veel sneller aan. Ik heb het gevoel dat de Rösle pannen een veel dikkere coating hebben.

Ik hoef nooit meer een Teflon pan, ook al zijn de anti-aanbak eigenschappen iets beter. Het pure gemak van het schoonmaken met een schuursponsje, hittebestendig tot 450 graden, geen kans op schadelijke stoffen en duurzaam genoeg voor mij.
Yep mooie pannen.
Thermolon coatings slijten inderdaad (sneller), maar hier in dit topic zijn ze niet zo'n fan van andere keramische coatings. Die worden bestempeld als non-non-stick. :9
(Zelf heb ik nog steeds plezier van m'n Jamie Oliver keramische coating pan (van 15 euro). Ideaal voor het roosteren van zaden/noten.)

Mooi om te lezen dat gerenommeerde merken wel fatsoenlijke pannen neer durven te zetten. Ik ben benieuwd wat we nog meer uit Duitsland mogen verwachten de komende jaren, want keramisch coaten kunnen ze daar wel. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Rösle maakt meerdere soorten PFOA-vrije braad/bakpannen.

https://www.roesle.com/de...annen/?p=1&o=8&n=24&f=381

Waarbij je zelfs de hele pan in de oven mag zetten. En dat zie je toch niet vaak; dat een anti-aanbakpan, ovenbestendig is.

https://www.testberichte....iegelung-testbericht.html

Maar ook WMF gebruikt soortgelijke keramische coating:
https://www.wmf.com/de/pfanne-28cm-ceradur-profi.html
Alhoewel de meningen daarover ook weer verdeeld zijn... :|

En hier een overzicht van een aantal keramische pannen bij elkaar:
https://www.testberichte....nnen/keramik-pfannen.html

WMF maakt het trouwens ook niet duidelijk voor de argeloze consument. Zo hebben de zogenaamde 'Devil' serie pannen. En die met een stalen handvat, zijn voorzien van een keramische coating, terwijl de versie met een kunststof handvat een PTFE laag heeft.
M.a.w. goed opletten wat je uitzoekt.

BTW: net een setje van 2 stuks Devil pannen (keramische uitvoering) gekocht (24 + 28cm) als cadeau voor een stel wat zometeen hun nieuwe huis + nieuwe keuken met inductiekookplaat, gaat betrekken. Was voor 7 tientjes bij de WMF winkel in Bataviastad af te halen.
Voor die prijs wilde Amazon ze niet eens leveren... :+
D. Ninjai schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:02:
[...]
... maar ik vind het nog een lastige afweging tussen gemak en hoe schadelijk het nou echt voor je kan zijn.
.
Tuurlijk zijn bepaalde zaken schadelijk, maar dat geldt niet alleen voor pannen!
ehtweak in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
ik bedoel maar.. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door ehtweak op 09-03-2021 11:49 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb een vraagje over een specifiek product van Demeyere: de Apollo Hapjespan 24 cm + Glazen Deksel. Deze wordt bij webshops wisselend gecategoriseerd: de één noemt het een hapjespan, de ander een braadpan, weer een ander een kookpot.

Zie: https://www.gloudemanskok...-glazen-deksel-24-cm.html

Hoe moet je deze pan nou vergelijken met bijvoorbeeld (even een hele andere prijscategorie):
https://www.bol.com/nl/p/...LNEVQ.2_9.20.ProductTitle

Ze zijn beiden van RVS en bestaan beiden uit zeven lagen. Wat verklaart het grote prijsverschil? Dat het product in de aanbieding is? :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Nordlys op 09-03-2021 12:05 . Reden: oops, my bad, nu met de juiste maat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De maat lijkt mij een goed begin. :)

Mijn vriendin ligt nog steeds dubbel als ze m'n mini WMF garde ziet die ik ruim tien jaar geleden besteld heb.

[ Voor 61% gewijzigd door Raymond P op 09-03-2021 12:04 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Raymond P schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:03:
De maat lijkt mij een goed begin. :)

Mijn vriendin ligt nog steeds dubbel als ze m'n mini WMF garde ziet die ik ruim tien jaar geleden besteld heb.
Deze is herkenbaar :+
Kennelijk zijn de Le crueset ramekin potjes niet de ministoofpotjes die zij graag voor kerst had willen krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Nordlys schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:49:
Ik heb een vraagje over een specifiek product van Demeyere: de Apollo Hapjespan 24 cm + Glazen Deksel. Deze wordt bij webshops wisselend gecategoriseerd: de één noemt het een hapjespan, de ander een braadpan, weer een ander een kookpot.
De Apollo lijn bestaat uit diverse modellen, die jij nu noemt is duidelijk een hapjes pan. Maar ik heb deze en dat noemen ze dan weer een braadpan:

https://www.kookwinkel.nl...lasdeksel-o-28-cm-rvs-mat

Er echter een rollade of zo in braden zou ik dan weer niet doen, maar een stoofgerecht, pasta of bijvoorbeeld een paella gaat dan weer wel prima. Ook heel geschikt om bijvoorbeeld een stamppot rauwe andijvie in te maken of snel een grote hoeveelheid verse spinazie te bereiden.

Aanbiedingen zijn best wel regelmatig te vinden, zo is mijn pan origineel bij Oldenhof € 219, maar nu € 179,- Ik zag de pan destijds tijdens een uitzending van 24Kitchen, wilde van ze weten welke pan dat was en kreeg toen een linkje naar Oldenhof met een prijs van € 150,- ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Nox schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:33:
Ik heb een mineral B sauteuse met inbranden een beetje verpest denk. De laag is dik, vlekkerig, plakkerig en kan ik loskrabben. Ik heb het filmpje van debuyer gezien en ik denk dat ik te veel hitte heb gebruikt. Kan dat? :+ De restjes olie waren echt net stroop.

Eerdaags even met staalwol en wat afwasmiddel aan de gang gaan en even opnieuw proberen. Is in plaats van een laagje olie erin gieten het een idee om olie (zonnebloem) dan met wat keukenpapier in te wrijven? De randen zijn vrij hoog en wil die ook meepakken.
Doe jezelf een plezier en giet er azijn in en laat dat een nachtje staan. Tenzij je een workout nodig hebt. Neem in dat geval een brilledoekje of mivrovezeldoekje en poets met koud water :+

Verder:@Boudewijn @bvk @franssie @Gonadan het wordt tijd dat er een stukje over inbranden in de topicstart komt. Er zijn al diverse posters geweest met een uitgebreid en goed verhaal hierover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
@woutur Ik heb net een stukje getikt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Top! Verder waren er al de nodige posts gepinned als ik me niet vergis.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Klopt, maar kennelijk lezen mensen gepinde posts niet graag ofzo. Nu gewoon even mijn visie in de TS neergezet. Simpel maar effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Ik heb onlangs voor een schijntje een BK black steel Wokorang op de kop getikt. De vorm leek me vrij belachelijk, maar voor die twee tientjes wou ik het best proberen.
Ik kan nou niet helemaal vinden of deze ook een soortegelijke behandeling nodig heeft als een plaatstaal pan.
Iemand die weet onder welke categorie deze pan valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Flix20 Staal bestaat uit ijzer en koolstof: Carbon steel. Oftewel doodsimpel plaatstaal.
Die behandel je dus hetzelfde als een (niet gepreseasoned) plaatstalen pan.

Ik denk dat die pannen preseasoned zijn met hitte en lijjnolie (zoals bakblikken), maar dat kan ik mis hebben.
De pannen lijken van blauw staal te zijn. Vooralsnog behandel je ze hetzelfde als onbehandeld plaatstaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond P op 09-03-2021 16:41 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

woutur schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:56:
[...]

Doe jezelf een plezier en giet er azijn in en laat dat een nachtje staan. Tenzij je een workout nodig hebt. Neem in dat geval een brilledoekje of mivrovezeldoekje en poets met koud water :+

Verder:@Boudewijn @bvk @franssie @Gonadan het wordt tijd dat er een stukje over inbranden in de topicstart komt. Er zijn al diverse posters geweest met een uitgebreid en goed verhaal hierover.
Goede tip! de randen zijn best oké ingebrand, dat is na 3x een beetje goudbruine laag geworden. Dan ga ik er eens een laagje azijn in zetten voor de bodem. Zonnebloemolie is nog steeds de way to go? Na 3x was het restje wat ik had ook leeg.

(oh, en ik rook vanmorgen nog dat ik gisteravond heb staan klussen met de afzuigkap op turbo :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Nox schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:46:
[...]

Goede tip! de randen zijn best oké ingebrand, dat is na 3x een beetje goudbruine laag geworden. Dan ga ik er eens een laagje azijn in zetten voor de bodem. Zonnebloemolie is nog steeds de way to go? Na 3x was het restje wat ik had ook leeg.

(oh, en ik rook vanmorgen nog dat ik gisteravond heb staan klussen met de afzuigkap op turbo :X )
Ik heb het zelf gedaan met arachide olie (pinda olie) en heel dun met keukenpapier erop gesmeerd en met een droge nog een keer nagewreven. Langzaam op temperatuur laten komen op 6, daarna een stapje hoger naar 7, 8 / 9 (mijn plaat gaat tot 9). Het rookte bij mij echt niet zo spannend, minimale rookvorming. Daarna rustig op een andere plaat laten afkoelen en weer hetzelfde uitgevoerd. Vooral heel dun ingesmeerd.

Het leek mij spannender dan dat het in de praktijk was. De pan heeft een lichte bruine kleur nu, wordt vanzelf donkerder begreep ik.
Dun insmeren en rustig verwarmen werkte bij mij erg goed :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

janvanduschoten schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:00:
[...]

Ik heb het zelf gedaan met arachide olie (pinda olie) en heel dun met keukenpapier erop gesmeerd en met een droge nog een keer nagewreven. Langzaam op temperatuur laten komen op 6, daarna een stapje hoger naar 7, 8 / 9 (mijn plaat gaat tot 9). Het rookte bij mij echt niet zo spannend, minimale rookvorming. Daarna rustig op een andere plaat laten afkoelen en weer hetzelfde uitgevoerd. Vooral heel dun ingesmeerd.

Het leek mij spannender dan dat het in de praktijk was. De pan heeft een lichte bruine kleur nu, wordt vanzelf donkerder begreep ik.
Ik heb gas, gebruikte gewoon de wokbrander op standje 'we're getting started'. Beetje half vermogen, opwarmen op een kwart. Maar ga je tips meenemen eerdaags, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
janvanduschoten schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:00:
[...]

inderdad, gewoon lekker gebruiken (1x per dag of 1x per week, allebei goed) en dan wordt hij vanzelf mooier en dikker. Ik denk dat de usual suspects (incluis ik) hier wel wat diepzwarte exemplaren op tafel kunnen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54
Is het normaal dat een ingebrande plaatstalen pan zwart afgeeft? Als ik er met een keukenpapiertje overheen wrijf blijft er maar zwarte aanslag vanaf komen. Dat gebeurt als ik dat droog doe, en nog veel meer als ik een beetje olie op het papier doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Nee. Aangekoekte/verbrande etensresten zijn niet hetzelfde als een patinalaag. Je moet de pan na gebruik beter schoonmaken. Op z'n minst heet water erin na gebruik en even met de borstel of een spons er doorheen. Dan meteen uitnemen met wat keukenpapier. Zelf doe ik soms ook een beetje afwasmiddel erbij (zonder citroen), maar dat laatste is een tikkeltje controversieel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@HarmoniousVibe Niet wassen met zeep schijnt iets van vroeger te zijn.

Toen afwasmiddel nog loog bevatte (lye [EN], natriumhydroxide, gootsteenontstopper/ovenreiniger) om vetten te verzepen deed het je polymeerlaag verzieken.
Tegenwoordig werken (hand!) afwasmiddelen niet meer op die manier en zullen ze niet binden aan een volledig gepolymeriseerde laag.
Niet alle oliën polymeriseren volledig, je kan dus wel een beetje van je laag verwijderen.

Ik was mijn plaatstalen pannen na bijna elk gebruik met groene Dreft, in ieder geval nadat ik zonnebloemolie heb gebruikt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik was hier ook gewoon af met afwasmiddel, en heb nog geen nadelige effecten gemerkt.
Goede toevoeging @Raymond P , ik vond het al raar dat het niet zou mogen, nu weet ik waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 21:48

Don Quijote

El Magnifico

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQAGqnBYQOS7lQTJELKM8CXOTI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/st3e5vKWB6C5R3PrSgrDHGC5.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag mijn eerste De Buyer binnen gekregen en geprobeerd in te branden. Dat lijkt niet helemaal gelukt.... 😂

Wat doe ik fout? Bora Inductie op stand 7, dun laagje Arachideolie, en wanneer mijn nest rookmelders beginnen te klagen van het vuur af 😂.

Misschien in de oven of BBQ proberen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:17
Je hebt zo te zien veeeeeeeel te veel olie gebruikt.

Je dient het in te smeren en dan zoveel mogelijk weer uitsmeren, weghalen. Het moet alleen flinterdun vettig zijn. Daarna pan rustig een uurtje verwarmen en daarna afkoelen en procedure herhalen. In de oven is je temperatuur beter regelbaar. Ik doe het rond de 200gr met lijnolie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XcX_Fxz_btxP86b08J2CJsx9Zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kElDYVwgcrnKEHiAjkXdlACW.jpg?f=fotoalbum_large

Zo moet het uiteindelijk eruit gaan zien.

[ Voor 39% gewijzigd door Stillekracht op 10-03-2021 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheepie880
Veel te veel olie. Ik doe er een paar druppels in, dan verdeel ik die met een papieren doekje van de keukenrol, en daarna met een schoon keukenrol doekje ga ik er nog een keer doorheen om alles weg te halen.

Daarna rustig verhitten, tot het verkleurd. Ik denk dat een grotere pit in dit geval ook beter de hitte verdeelt. En zodra het zwart is, vuur uit, af laten koelen, met heet water en afwasborstel onder de kraan schoon maken, en dan opnieuw een druppel olie erin, doekje erdoor, en opnieuw verhitten.

Keer of 4-5 en dan zit er een leuk begin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

@Stillekracht , @sheepie880 helder thanks. Eens kijken of ik deze nog gerenoveerd krijg 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:17
Met wat azijn en water even laten koken. Dan weet je ook meteen voor wat voor gerechten/ingrediënten een dergelijke pan niet geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheepie880
Ik geloof dat je het met azijn allemaal eruit kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54
@HarmoniousVibe @Raymond P @defusion thanks, ik zal het eens met groene dreft proberen, die heb ik nog wel staan. Tot nu na elk gebruik onder de hete kraan en met een afwasborstel schoongeschropt, maar dat was kennelijk niet genoeg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49

franssie

Save the albatross

Topicstarter
DappereDodo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:43:
@HarmoniousVibe @Raymond P @defusion thanks, ik zal het eens met groene dreft proberen, die heb ik nog wel staan. Tot nu na elk gebruik onder de hete kraan en met een afwasborstel schoongeschropt, maar dat was kennelijk niet genoeg :)
Dan wel zoals in de reclame, een druppeltje,

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ik heb zojuist de proef ook eens op de som genomen en flink met dreft en een staalborstel pannenspons mijn half jaar oude DeBuyers schoongemaakt. Die gaven al die tijd ook bruin af na het koken. Daarna weer een aardappel gebakken en niks aan het handje. Die patina laag is inderdaad sterker dan ik dacht :)

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 10-03-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

@Stillekracht @sheepie880 . Poging twee. Na hem weer helemaal schoon te hebben gemaakt. Dit keer olie op keukenrol. Ingesmeerd en 35 minuten in oven a 200.

Lijkt er al weer op. Maar wel wat vlekkerig. Wellicht gewoon nog een paar keer doen voor egaler resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AaVEisExDb9A48jeg8lX-257ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWIv1Q6iGkquH8yaT6b6a0KI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Naar mijn idee nog veel te veel olie gebruikt. Het moet eigenlijk lijken alsof er geen olie meer op zit. Zo dun dus. Dan krijg je niet van die vlekken.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

@Ursamajor het was niet meer dan wat olie op een keuken papiertje en die vervolgens ingewreven. Maar we proberen het gewoon nog een keer. Lekkere bezigheidstherapie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Don Quijote schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:35:
@Ursamajor het was niet meer dan wat olie op een keuken papiertje en die vervolgens ingewreven. Maar we proberen het gewoon nog een keer. Lekkere bezigheidstherapie
Hoeveel is "wat olie"? We hebben het echt over een druppel! En zo te zien moet je de pan veel heter stoken, hij moet op hoog vuur van de blanke metaal kleur naar blauw en daarna zwart kleuren.

Edit: Probeer het maar op een goed heet gestookte BBQ, heb je ook geen last van de vrij komende rook ;)

[ Voor 10% gewijzigd door bvk op 10-03-2021 21:51 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@bvk Tot zo'n hoge temperatuur verhitten heeft nu geen zin meer. Er zit immers al een laagje op.

Het nut van zo hoog verhitten is om het ijzer reactief met zuurstof te maken en een dun laagje zwarte ijzeroxide (Fe3O4) over de pan te krijgen.
Als de pan al bedekt is met olie zal er geen reactie met lucht meer zijn.

Je hoeft ook niet zo hoog te verhitten om hetzelfde effect te krijgen, dat kan ook chemisch met wittewijnazijn of met Birchwood (cold blueing).
Warm of koud: de pan moet volledig schoon/vetvrij zijn.

Echt nodig is het ook niet, al is zo'n laagje zwarte ijzeroxide poreuzer en zal je polymeerlaag iets beter plakken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Devian schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:12:
[...]

Gezien de anti-aanbaklaag van onze Tefal pannen toch zorgwekkend werd gelijk wat meer doorgepakt:

[Afbeelding]

De warmteverspreiding van deze pannen is al een stuk beter dan de Tefal pannen die we hadden. Het zijn ook geen lichte pannen, alhoewel de 3 koekenpannen de "light" varianten zijn. Ik kan er verder nog niet heel veel over zeggen...natuurlijk bevallen ze nu, hopelijk doen ze dat over een jaar nog steeds.

[Afbeelding]

Heb gekozen voor de variant waar het handvat eraf gehaald kan worden. Het systeem om dit te doen is erg degelijk en het is een stuk makkelijker om de pannen efficient in de kast weg te stoppen nu.

Alle pannen kunnen ook in de over, alleen bij de hoge temperaturen moet je, bij deze variant, het handvat erafhalen. De versies met niet verwijderbaar handvat kunnen altijd de oven in.
Paar dagen verder, wat valt mij op. Pannen lijken een stuk warmer te worden dan mijn oude Tefal pannen. Ik kan de inductieplaat ook een standje lager zetten om hetzelfde resultaat te bereiken.

Heb ook de temperatuursensor erop gehouden en gekeken hoe de pannen zich houden als er niks inzit. Helaas hield de sensor het gezien boven de 220gr. Dat was de temperatuur in het midden van de pan, de uiterste zijde was toen +/- 197gr. Dit is het moment dus dat het midden de 220gr aantikt. Warmteverdeling is dus erg goed. Ik heb hem daarna nog even aan laten staan met niks erin, voor mijn gevoel tot de 240gr en ben daarna aan de gang gegaan met de gebakken aardappeltjes.

Pan gaf geen krimp, olie leek ook heter te zijn dan met mijn oude pannen en inderdaad, de aardappeltjes waren een stuk sneller bruin aan alle kanten.

Ben dus eigenlijk best tevreden, en vind het dan ook jammer dat dit topic een beetje veranderd is in "het grote rvs pannen" topic, en als het geen rvs pan is dan kan het niet goed zijn...

Ik kom van Tefal pannen af met een antiaanbaklaag...ik ben dus nu toevallig uitgekomen op Eurolux, maar ook voor mij gaat er nu een wereld open :).

[ Voor 6% gewijzigd door Devian op 11-03-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Devian schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:36:
[...]
Ben dus eigenlijk best tevreden, en vind het dan ook jammer dat dit topic een beetje veranderd is in "het grote rvs pannen" topic, en als het geen rvs pan is dan kan het niet goed zijn...
Dat zijn nu simpelweg veelal de juiste pannen ;)

Ik herken overigens niet dat de focus vooral RVS is. Plaatstaal en gietijzer komen ook genoeg aan bod.

Wat ik wel herken is dat het ambachtsniveau van koken voor relatief leken een confrontatie is met hun onbewuste onbekwaamheid. Zo ben ik nog steeds aan het leren (middels dit topic) hoe je nu goed met plaatstaal om gaat. Hoe brandt je het goed is, hoe hoort de pan zich te ontwikkelen, mag die blijven afgeven of niet enz. Ik dacht best aardig te kunnen koken, maar dat bleek na de overstap naar RVS en plaatstaal best tegen te vallen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
CurlyMo schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:00:
[...]

Ik herken overigens niet dat de focus vooral RVS is. Plaatstaal en gietijzer komen ook genoeg aan bod.

Wat ik wel herken is dat het ambachtsniveau van koken voor relatief leken een confrontatie is met hun onbewuste onbekwaamheid. Zo ben ik nog steeds aan het leren (middels dit topic) hoe je nu goed met plaatstaal om gaat. Hoe brandt je het goed is, hoe hoort de pan zich te ontwikkelen, mag die blijven afgeven of niet enz. Ik dacht best aardig te kunnen koken, maar dat bleek na de overstap naar RVS en plaatstaal best tegen te vallen :p
Dat heeft niks met onbekwaamheid te maken. We hoeven niet allemaal de chefkok te willen spelen.
Als je de gemiddelde Nederlander bekijkt en vergelijkt met de gemiddelde Amerikaan dan zijn wij hier allemaal al chefkoks.

Wat automatisch betekend dat vrijwel elke Nederlander gewoon bekwaam in de keuken is.
95% daarvan wil een goede pannenset hebben zonder gedoe met inbranden, schoonmaken, etc etc.

En dan is dus nog een hele wereld tussen de standaard antiaanbaklaag pannen en de RVS, plaatstaal, etc etc pannen.

Dus leuk als jij op "professioneel" niveau wilt koken, en het ervoor over hebt om dat aan te leren, welke pannen, hoe die te behandelen, etc etc.

Maar wat als je dat niet wilt? Wat is dan de juiste pan? Daar ben ik naar op zoek, en daar zoek ik ervaringen naar. Ik dacht dat dat ook in dit topic kon. Ik hoop dan ook anderen te vinden die ook ervaringen hebben met de pannen die ik nu gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Devian schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:25:
[...]
Maar wat als je dat niet wilt? Wat is dan de juiste pan? Daar ben ik naar op zoek, en daar zoek ik ervaringen naar. Ik dacht dat dat ook in dit topic kon. Ik hoop dan ook anderen te vinden die ook ervaringen hebben met de pannen die ik nu gekocht heb.
Als je dat expliciet benoemd dan zullen de vervolgvragen zijn:

- Ben je bereid periodiek je pannen te vervangen?
- Ben je bereid om milieu onvriendelijke en voor de mens (mogelijk) ongezonde stoffen in je pan te hebben?
- Zit je aan een krap budget?

Dan kan inderdaad het antwoord gewoon Tefal of Greenpan zijn.

De meeste mensen komen echter niet in dit topic om vervolgens weer uit te komen op de bekende route ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Devian schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:25:
[...]

Dat heeft niks met onbekwaamheid te maken. We hoeven niet allemaal de chefkok te willen spelen.
Als je de gemiddelde Nederlander bekijkt en vergelijkt met de gemiddelde Amerikaan dan zijn wij hier allemaal al chefkoks.
Ahum, ben jij wel eens bij een cookout of BBQ in de states geweest?
Dat is iets waar de nederlandse stampotten of AVG maaltijden echt niet tegenop kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:00:
[...]

Dat laatste herken ik mezelf ook wel in!
Ben zelf van mening dat ik een aardig potje kan koken, of laat ik het anders zeggen, een heerlijke maaltijd op tafel kan zetten. Sta daar in de sociale kring ook wel redelijk om bekend. Als er voorgesteld wordt om te gaan borrelen wordt ik vaak aan het werk gezet om het eten te verzorgen.
Wat ik voor 90% gewoon op gevoel doe.
Maar als ik hier dan lees over boter klaren, temperaturen in de pan meten voordat je erin begint te koken etc dan denk ik wow, I know nothing! ik wil hier meer van leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
CurlyMo schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:28:
[...]

Als je dat expliciet benoemd dan zal de vervolgvraag zijn:

- Ben je bereid periodiek je pannen te vervangen?
- Ben je bereid om milieu onvriendelijke en voor de mens (mogelijk) ongezonde stoffen in je pan te hebben?
- Zit je aan een krap budget?

Dan kan inderdaad het antwoord gewoon Tefal of Greenpan zijn.

De meeste mensen komen echter niet in dit topic om vervolgens weer uit te komen op de bekende route ;)
En dat is dus onwaar, want ik kom van een Tefal pan af (die ik inderdaad ben gaan vervangen nu de laag slechter werd)...en puur uit mijn goede ervaringen met een grillplaat voor inductie ben ik op een ander merk uitgekomen.

En ik bezit nu een pan die, voor mijn gevoel, duidelijk hogere temperaturen aan kan en een betere warmtespreiding heeft.

Die overigens in Duitsland gemaakt word...ik heb niet veel verstand van impact maar deze spaart ten minste co2 uit ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Devian Wellicht heb je deze post gemist:
DexterDee in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

240 graden is geen veilige temperatuur voor die pannen.

---

Ik denk dat het redelijk safe is om te zeggen dat die 95% van de Nederlanders eigenlijk niets te zoeken heeft in de keuken. :9

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Raymond P schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:33:
@Devian Wellicht heb je deze post gemist:
DexterDee in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

240 graden is geen veilige temperatuur voor die pannen.

---

Ik denk dat het redelijk safe is om te zeggen dat die 95% van de Nederlanders eigenlijk niets te zoeken heeft in de keuken. :9
Ook dat klopt niet. De pannen die ik heb zijn gewoon geschikt voor temperaturen tot 250gr. Daarom mogen ze ook gebruik worden in de oven.

Nogmaals, ik snap dat men iets roept denkende aan een standaard tefal pan, maar dat is niet de pan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Devian schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:36:
[...]
Nogmaals, ik snap dat men iets roept denkende aan een standaard tefal pan, maar dat is niet de pan die ik heb.
Daarom stond budget ook in mijn lijst met vragen. Jij hebt geen krap budget en kom je dus bij andere pannen uit.

Als ik echter de keuze heb tussen een ambachtelijke RVS / Gietijzer / Plaatstalen pan of een chemische anti-aanbaklaag pan voor hetzelfde of minder geld. Dan wist ik het wel. Maar dat is ieder persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Devian
Bij een oventemperatuur van 240 graden zal een pan (met product erin) absoluut geen 240 graden worden, tenzij je de pan vergeet. De pan zal immers de hitte het product in geleiden.
Dit is een standaard melding bij pannen met een Teflon coating en een steel die de temperatuur kan verdragen (of afneembaar is).

Op open vuur (of inductie) zal de pan zelf (en dus niet de lucht eromheen) die temperatuur bereiken, en (zonder product erin) zal de Teflon coating ook in jouw pan gewoon gaan afbreken.

Waar de laag op jouw pannen afwijkt van een standaard Teflon laag is door de toegevoegde keramische kristallen. Hierdoor neemt de krasbestendigheid toe, niet de temperatuursbestendigheid.

Ik snap dat je denkt dat ik gewoon wat roep.
Geloof vooral niet direct wat ik schrijf. Er is ruim voldoende informatie over te vinden in dit topic en de rest van het internet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik ben inmiddels erg tevreden over m'n DeBuyer Lyonnaiserpan 28cm dat ik ook een kleinere versie erbij wil kopen.
Ik heb alleen nog een wok met antiaanbaklaag die ik wil vervangen. Het was er een van Vivo van een AH pannen actie. Die gebruiken we voor van alles, maar ook om bolognesesaus e.d. mee te maken. Ik heb begrepen dat een ijzeren pan daar niet voor geschikt is. Kom ik dan uit op een RVS variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

janvanduschoten schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:16:
Ik heb alleen nog een wok met antiaanbaklaag die ik wil vervangen. Het was er een van Vivo van een AH pannen actie. Die gebruiken we voor van alles, maar ook om bolognesesaus e.d. mee te maken. Ik heb begrepen dat een ijzeren pan daar niet voor geschikt is. Kom ik dan uit op een RVS variant?
Dat, of geëmailleerd gietijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Die gebruiken we voor van alles, maar ook om bolognesesaus e.d. mee te maken. Ik heb begrepen dat een ijzeren pan daar niet voor geschikt is. Kom ik dan uit op een RVS variant?
Juist pasta sauzen en groenten doen we hier in RVS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik ben inmiddels erg tevreden over m'n DeBuyer Lyonnaiserpan 28cm dat ik ook een kleinere versie erbij wil kopen.
als hij gewoon goed is ingebrand kan het wel. Je moet het alleen geen nachten laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Boudewijn schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:21:
[...]
als hij gewoon goed is ingebrand kan het wel. Je moet het alleen geen nachten laten staan.
Ah, dat wist ik niet! Ik hield altijd de tomaten etc uit m'n plaatstaal pan omdat ik dacht dat hij daardoor "stuk" zou gaan.
Pagina: 1 ... 21 ... 86 Laatste