Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nixo schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:11:
Update: Uiteindelijk de Staub koekenpan gekocht omdat deze in de aanbieding voorbij kwam.
https://www.knivesandtool...-handgreep-28cm-zwart.htm

Wat een fantastisch pan! Mooi zwaar, bakt niet aan en het effect van alles wat je bakt is direct zoveel beter dan de tefal pannen. Vlees, ei, uitjes, knoflook, champignons. Alles mooi bruin zonder aan te branden.
Vraagje over die Staub pan. Hij is geëmailleerd toch? Niks seasonen dus en je kan er gewoon pastasaus in maken? Kan je misschien wat grote foto's er van maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-06 12:36
Xavier schreef op maandag 10 december 2018 @ 08:45:
[...]

Vraagje over die Staub pan. Hij is geëmailleerd toch? Niks seasonen dus en je kan er gewoon pastasaus in maken? Kan je misschien wat grote foto's er van maken?
De foto's die ik heb zullen niet veel beter zijn dan de foto's van knives and tools. Maar er zit een emaille laag op.

Info van het web over emaille wat ik kan bevestigen.
https://www.staub-online.com/be/nl/pages/faq-gietijzer.html

ZIJN STAUB PRODUCTEN OOK BESTAND TEGEN AANBAKKEN?
• Het oppervlak van het matzwarte email heeft geen specifieke antiaanbaklaag. Door olie te gebruiken, voorkom je dat het voedsel aanbakt. Voor de bereiding van je gerechten heb je altijd een kleine hoeveelheid olie nodig. Na verloop van tijd vormt zich zo een natuurlijke antiaanbaklaag in de STAUB cocotte, net zoals bij het inbranden van een product in puur gietijzer.

• Als je de antiaanbakeigenschappen echter meteen wilt verbeteren, kun je de bodem van je STAUB product inwrijven met een beetje plantaardige olie en deze dan langzaam opwarmen op een laag vuur. De olie dringt in de poriën van de emaillaag en creëert zo een natuurlijke antiaanbaklaag. Verwijder eventuele olieresten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nee, geen nieuwe pan gekocht.
Maar een oude pan, ca. 25 jaar oud, weer in goede bak-conditie gebracht.

Ik was 'm al jaren 'kwijt', m'n kleine model gietijzeren Hackman koekenpan. Bleek 'ie ergens in een stoffig hoekje aan het verpieteren te zijn. Afijn, weer ff opgeschuurd en met olie opnieuw bakklaar gemaakt.

Aan de bodem kun je wel zien dat 'ie al heel wat heeft meegemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4847/32523375918_a7c589d166_z.jpg

De binnenzijde is weer als nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4867/45482882045_03e8f034be_z.jpg

Enige nadeel van dit soort pannen; als je 'm laat vallen, heb je een gat in de vloer... ;)
Voor de rest; onverwoestbaar.

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Xavier schreef op maandag 10 december 2018 @ 08:45:
Zo gebruik ik mijn Staub braadpan cocotte wel. Gewoon de pan voor alles wat ik niet echt wil bakken of grillen. Ook sauzen en stoofpotten kieper ik daar gewoon in.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekhuis
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-06 14:53
Ik ben een nieuwe poging aan het doen om mijn Buyer pan in te branden. Nu krijg ik alleen onevenheden. Ik gebruik minimale hoeveelheid zonnebloemolie. Ben ik op de juiste weg of wat doe ik verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tewbPIW.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door broekhuis op 20-01-2019 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:54
Hier toch ook eindelijk eens een plaatstalen pan gehaald! Bij de Makro kon ik een De Buyer Mineral B 28cm meenemen voor in de 20 euro.

Na het schoonmaken van de pan gelijk begonnen met het inbranden met lijnzaadolie. Stuk of 12 keer herhaald. Heb deze (YouTube: Fry Pan Seasoning) methode gevolgd.

Werkt top en bakt heel fijn! Kipfilet, rib-eye maar ook eieren bakken zonder aanbakken!
Volgens mij is de truc om gewoon zo dun mogelijke laagjes te gebruiken bij het inbranden. Heel blij mee!

Inbranden De Buyer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LqZReUVC4ejClfQLdxaGi1kR/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OnHR10iOxnSVIBOAKX5POTvP/thumb.jpg
broekhuis schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:28:
Ik ben een nieuwe poging aan het doen om mijn Buyer pan in te branden. Nu krijg ik alleen onevenheden. Ik gebruik minimale hoeveelheid zonnebloemolie. Ben ik op de juiste weg of wat doe ik verkeerd?
[Afbeelding]
Ondanks dat ik geen expert ben, zou ik nog dunnere laagjes gebruiken, als je het oppervlak onder een hoek bekijkt in het licht mag je geen ‘swirls’ zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:59

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
[Afbeelding]
Bij voorkeur geen zonnebloemolie gebruiken, maar lijnzaadolie. De precieze reden weet ik even niet meer, maar heeft iets te maken met de aanwezige stoffen in de olie die beter aan de pan hechten.

Misschien inderdaad iets minder olie gebruiken, er mag echt geen zichtbare olie aanwezig zijn als je het vuur hoog gaat zetten. En ga echt voor de maximale stand van de hittebron gedurende minstens 5 minuten!

Na hoeveel lagen is je foto gemaakt?

@Fuwor Ziet er prima uit, mooi resultaat zo! Hou er wel rekening mee dat dit niet zo mooi pikzwart blijft, na verloop van tijd ga je toch wel verkleuringen aan de randen zien (wordt lichter) en krijgt de bodem ook wel wat plekjes. Mijn 28 cm pan zag er vlak na inbranden ook zo uit als de jouwe, maar ondertussen is (in fel flitslicht) dit het uiterlijk:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4TsPJfbh.jpg

Ik moet hierbij wel opmerken dat ik de 28 cm veel gebruik om ook sausen te maken met creme fraiche etc. en groentes/paddenstoelen mee bak. De 24 cm ziet er nog wel wat zwarter uit, maar daar gaan echt ook alleen maar vlees of eieren in. Maar dat maakt niets uit, de pannen bakken bij mij nog steeds als een tierelier :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:54
bvk schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:35:
[...]
@Fuwor Ziet er prima uit, mooi resultaat zo! Hou er wel rekening mee dat dit niet zo mooi pikzwart blijft, na verloop van tijd ga je toch wel verkleuringen aan de randen zien (wordt lichter) en krijgt de bodem ook wel wat plekjes. Mijn 28 cm pan zag er vlak na inbranden ook zo uit als de jouwe
Klopt hoor; hij ziet er inmiddels, na een ruime week in gebruik, al niet meer zoals op de foto uit. Was al bang dat de seasoning er af zou zijn aangezien het zwart weg ging, maar dat is gelukkig absoluut niet het geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Fuwor schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:53:
[...]

Klopt hoor; hij ziet er inmiddels, na een ruime week in gebruik, al niet meer zoals op de foto uit. Was al bang dat de seasoning er af zou zijn aangezien het zwart weg ging, maar dat is gelukkig absoluut niet het geval!
Precies, men denkt al gauw dat het inbranden niet goed gegaan is omdat de pan na een tijdje niet meer pikzwart is. De pan bakt echter nog steeds even goed, je hebt alleen wat (extra) koolstof binnen gekregen... ;)

Dat zal vooral gebeuren als je er naast vlees ook uien, paprika/tomaat, paddenstoelen in bakt en dat af blust (met Madeira, Port etc.) en/of er room en dergelijke aan toevoegt. Dat zal de mooie zwarte kleur weghalen maar weinig doen met de bak eigenschappen mits je de pan daarna direct even afwast en weer met olie insmeert.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:41

Chiron

Moderator Discord
[Afbeelding]
Stap 1: Ramen openzetten ;)
Stap 2: Pan verhitten totdat het metaal blauw wordt (dan gaan de porien van het staal open staan)
Stap 3: Gas uit.
Stap 4: Eetlepel lijnzaadolie erin (hoog rookpunt), en uitpoetsen met een prop keukenpapier.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• broekhuis
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-06 14:53
Chiron schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:48:
[...]

Stap 1: Ramen openzetten ;)
Stap 2: Pan verhitten totdat het metaal blauw wordt (dan gaan de porien van het staal open staan)
Stap 3: Gas uit.
Stap 4: Eetlepel lijnzaadolie erin (hoog rookpunt), en uitpoetsen met een prop keukenpapier.
bvk schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:35:
[...]

Bij voorkeur geen zonnebloemolie gebruiken, maar lijnzaadolie. De precieze reden weet ik even niet meer, maar heeft iets te maken met de aanwezige stoffen in de olie die beter aan de pan hechten.

Misschien inderdaad iets minder olie gebruiken, er mag echt geen zichtbare olie aanwezig zijn als je het vuur hoog gaat zetten. En ga echt voor de maximale stand van de hittebron gedurende minstens 5 minuten!
Bedankt voor de tips! Na wat forums afstruinen bleek dat het krijgen van de "afvlokken" van de seasoning met lijnzaadolie geen onbekend probleem is. Ik heb in plaats daarvan met Crisco shortening gebruikt voor het inbranden, maar na een aantal pogingen niet gelukt; denk doordat de temperatuur te lang te hoog was. Uiteindelijk gelukt met een methode waarbij je 80ml olie met 160ml zout en aardappelschillen 8-10min bakt. Vervolgens afnemen en gaan. Direct eitje gebakken en de pan was spiegelglad. Aanrader dus!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lublx23.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Lijnzaadolie wordt idd niet meer aangeraden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Crisco is ook gewoon meuk. Vroeger was het raap lijn of wat dan ook. Nu is niet te herleiden wat ze erin stoppen. Kan je net zo goed blueband gebruiken lijkt mij.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

[Afbeelding]
Mijn ervaring: (met een Buyer wok..)

1: kook wat je wilt koken.

2: maak je pan schoon, direct nadat je klaar bent met koken. En voordat je gaat eten. Met HEET water. En een zachte borstel. Zonder zeep, zonder schuursponsjes.

3: Herhaal.

4: Herhaal.

5: Herhaal.

6: Had ik al gemeld dat herhalen belangrijk is?

Het punt met een pan zonder antiaanbaklaag is de laag van gepolymeriseerde olie op het ijzer of staal. En het maakt niet uit of dat varkensvet is of druivenpittenolie. De laag moet er zijn, en veelvuldig gebruik is de enige betrouwbare manier om die laag te vormen.

Dus: tanden op elkaar, boenen met heet water en zonder zeep, en volhouden. :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Waarom dan? Als het gepolymeriseerd is dan is de zeep toch geen probleem meer?
Dan moet er wel eerst een beetje laag opzitten. Als je gelijk een zoutzure saus gaat maken gaat het lekker roesten (ijzer + zuur + zout + warmte zijn daarvoor ideale omstandigheden).

Je wilt dus zo snel mogelijk een beetje laag opbouwen en daarna gaat dat herhalen waar je het over hebt wel op. Overigens vind ik een schuursponsje soms wel handig, zeker als wat suikerachtig of deeg aangekoekt zit. Nadeel is inderdaad dat je er soms iets te ijverig wat van de opgebouwde laag afhaalt.

Daarom af en toe nog een keer de laag bijwerken (bijvoorbeeld met lijnzaad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik schuur de mijne lichtjes uit als ik dingen met karamel heb genaakt. Gewoon kwestie van vaak genoeg erin gebakken hebben en dan gaat het prima.
Alleen de grootste pan is niet supermooi ingebakken. Mijn pit krijgt hem niet netjes overal even warm.

Mijn methode: pas licht insmeren met zonnebloem of arachide. Heel licht. Dan op max op grootste pit. Zodra er geen rook meer afkomt even wachten en pit uit. Dan na afkoelen met een tissue uitboenen (zwarte deeltjes verwijderen als die er zijn). Proces herhalen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-06 20:03
Vanavond voor het eerst mijn nieuwe Staub grillpan gebruikt, om een biefstuk te bakken. Mooie streepjes en het bakken leek veel beter te controleren. Bij de eerste hap had ik al direct zoiets van “waarom heb ik dit nooit eerder gedaan?!”.

Wat een verschil met de goedkope pannetjes die ik voorheen gebruikte. Ik was eigenlijk een beetje klaar met thuis biefstuk maken omdat ik het altijd net niet vond, maar op deze manier is het meer dan de moeite waard.

Lekker van smaak, goed mals en wat knapperige randjes. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:58
Als ik dit zo lees allemaal sta ik te trappelen dat mn moeder mij haar gietijzeren wok die er al aardig wat kilometers op heeft zitten cadeau heeft gedaan :-)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

1nsane schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 20:11:
Als ik dit zo lees allemaal sta ik te trappelen dat mn moeder mij haar gietijzeren wok die er al aardig wat kilometers op heeft zitten cadeau heeft gedaan :-)
Hopen dat ze 'm niet even goed schoon maakt met staalwol en veel jif. :+

Mocht je het wachten beu zijn: een de Buyer mineral B element wok kost drie tientjes en heb je in twee weken redelijk op orde. Eitje bakken zonder boter duurt langer, maar dit soort industrieel spul gaat in theorie 1000 jaar mee. Ik verwacht dat het de laatste wok is die ik gekocht heb.
Wouterkaas schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 19:51:
Wat een verschil met de goedkope pannetjes die ik voorheen gebruikte. Ik was eigenlijk een beetje klaar met thuis biefstuk maken omdat ik het altijd net niet vond, maar op deze manier is het meer dan de moeite waard.
Ik eet tegenwoordig vaak vegetarisch (dankzij Jaap Korteweg) maar zo af en toe een biefstukje, een speklap of een regenboogforelletje blijft toch echt op het menu staan.

Ik had vroeger vogels en die kunnen erg slecht tegen PFTE-damp. Op die manier ben ik aan het ijzer geraakt. Meestal kook ik lui, dus ik wok wat groenten en een vleesvervanger, kook een portie noodles en improviseer met kruiden en specerijen. Ik verwacht dat op termijn de flat scheef gaat hangen van al het ijzer en gietijzer aan de noordkant, dat is het nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:16
Wat is een goede starter set? Ik ga op mij zelf wonen en heb pannen nodig.
Vergeet ik bij onderstaande lijst nog iets?
-1x koekepan
-1x hapjes pan
-1x steelpan
-2x kookpannen

Heb zelf al een braadpan.
Wil waarschijnlijk ook een soort van instandpot/Crock-Pot halen, moet er mij nog in verdiepen en reviews lezen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, zoveel keuzes en prijzen.
Budget, geen idee. Gewoon een goede prijs kwaliteit.
Lijkt mij prettig een set te hebben ipv losse pannen.

Er wordt hier op het forum eigen inzet verwacht, maar waar moet ik beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
walterworld schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:40:

Je zou kunnen beginnen met te vertellen welke pannensets je zelf al gevonden hebt? Welke eisen stel je er aan, wat gebruik je als hittebron, wel of geen anti aanbak etc. etc.

En ook is een budget wel handig, anders kunnen we wel van alles gaan adviseren wat voor ons een redelijke prijs/kwaliteit verhouding heeft maar voor jou misschien toch nog te duur is.

Voor een beginner zou je eens naar een set van BK of zo kunnen kijken, of loop gewoon eens binnen bij een Blokker of Ikea waar je de diverse sets zelf kan bekijken en voelen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
walterworld schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:40:
Wat is een goede starter set? Ik ga op mij zelf wonen en heb pannen nodig.
Vergeet ik bij onderstaande lijst nog iets?
-1x koekepan
-1x hapjes pan
-1x steelpan
-2x kookpannen

Heb zelf al een braadpan.
Wil waarschijnlijk ook een soort van instandpot/Crock-Pot halen, moet er mij nog in verdiepen en reviews lezen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, zoveel keuzes en prijzen.
Budget, geen idee. Gewoon een goede prijs kwaliteit.
Lijkt mij prettig een set te hebben ipv losse pannen.

Goede pannen! Mauviel!
https://www.kookwinkel.nl...stalen-greep?sqr=mauviel&

Mooie koekenpan en prima om een set van te kopen. Goede prijs en kwaliteit.

En nu graag je context.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 07-02-2019 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
bvk schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:50:
Je zou kunnen beginnen met te vertellen welke pannensets je zelf al gevonden hebt?
Hier heb je eigenlijk helemaal gelijk in. Laat ik meer duidelijk zijn. :)

Kwam deze BK set tegen. Is geschikt voor inductie.
Welke eisen stel je er aan, wat gebruik je als hittebron, wel of geen anti aanbak etc. etc.
Hittebron is inductie. Liever geen anti aanbaklaag want teflon.
En ook is een budget wel handig, anders kunnen we wel van alles gaan adviseren wat voor ons een redelijke prijs/kwaliteit verhouding heeft maar voor jou misschien toch nog te duur is.
Dat is het ding, als je nou voor €500 en veel beteren set hebt dan voor €300 ben ik bereid €500 uit te geven. €500/600 is ook wel de max. Een set waar ik lang mee kan doen.
Voor een beginner zou je eens naar een set van BK of zo kunnen kijken, of loop gewoon eens binnen bij een Blokker of Ikea waar je de diverse sets zelf kan bekijken en voelen.
Misschien eens bij een "echte" kookwinkel binnenlopen. Heb niet veel kennis van pannen en denk dat ik bij een blokker niet veel wijzer word.
Of is het toch handiger om losse pannen te kopen en niet in een set.

Wel wil ik je bedanken voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ga eens naar een kookwinkel, stel jezelf een budget en heb eens wat pannen in de hand.
Hoe fanatiek kook je? Als je een set wil, wil je daar dan een aspergepan bij? Om maar even een dwarsstraat te noemen.

Wil je afgiettuiten?

Ik kook graag en heb een allegaartje, wil ooit als ik later groot ben een mooie set aanschaffen... maar nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@walterworld Eea hangt ook af van je leefsamenstelling (ben je nog alleenstaand met zo nu en dan een gast) koop dan niet te grote pannen. Voor een kookpan is dan vaak 20cm al groot zat. )
Een asperge pan is overigens ideaal om pasta etc in te koken vanwege het draadmandje (ik kook mijn asperges sous-vide maar dat is een ander topic).
Ik zou zelf de wat duurdere pannen van Ikea kopen, die zijn gewoon goed en betaalbaar. BK heeft mooie pannen maak ook mindere series (die je inderdaad bij een Blokker voor weinig kan kopen).
Met wat handigheid kan je overigens in een waterkoker ook prima een ei koken :+ Het is maar hoeveel ruimte je kwijt wilt aan je pannen, maar voor een standaard AGV gerecht heb je drie pannen nodig. Je zou eerst kunnen overwegen om in plaats van een koekenpan een hapjes pan te kopen, deze bijvoorbeeld: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80343650/
Je kan daarin zelfs gewoon je spaghetti koken (heb ik in Italië geleerd) maar ook eenpansgerechten en sauzen bereiden (ik heb er dus twee al passen die eigenlijk net niet helemaal op mijn fornuis maast elkaar, wel diagonaal). Als de eenpans manier van koken je aanspreekt kan je een crockpot oid kopen, anders heb je kans dat je een dure sta-in-de-weg koopt. Net zoals Boudewijn (en de meesten denk ik) heb ik ook een redelijke allegaar, meeste van Ikea. Ik wil ook nog wel eens een Mauviel set en hoewel ik dat nu inmiddels kan betalen zou het voornamelijk een cosmetische upgrade zijn.

En een tip, koop als je niet veel ervaring hebt een kookboek van Karin Luiten, die is nog duidelijker dan de Wannée. Leer je gelijk echt koken ipv pakjes zakjes en sausjes. Mijn vriendin heeft er mee leren koken en kan nu ook de ingewikkelder gerechten aan, maar Karin heeft denk ik gewoon de meest toegankelijke kookboeken. In de Wannée staan dan weer wel allerlei handige lijstjes met wat je in huis moet hebben, is van oudsher een boek dat de vrouw meekreeg als ze in het huwelijk stapte waarin alles werg uitgelegd (tot in hoe je een glas bier inschenkt in de oudere versies zoals die ik van mijn moeder heb georven). Maar ik dwaal af :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
walterworld schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:03:
[...]

Hier heb je eigenlijk helemaal gelijk in. Laat ik meer duidelijk zijn. :)

Kwam deze BK set tegen. Is geschikt voor inductie.

[...]

Hittebron is inductie. Liever geen anti aanbaklaag want teflon.

[...]

Dat is het ding, als je nou voor €500 en veel beteren set hebt dan voor €300 ben ik bereid €500 uit te geven. €500/600 is ook wel de max. Een set waar ik lang mee kan doen.

[...]

Misschien eens bij een "echte" kookwinkel binnenlopen. Heb niet veel kennis van pannen en denk dat ik bij een blokker niet veel wijzer word.
Of is het toch handiger om losse pannen te kopen en niet in een set.

Wel wil ik je bedanken voor je antwoord.
Die set bij de Bijenkorf is niet beschikbaar, want sale....:
Vanwege Sale tijdelijk niet beschikbaar
Voor advies kun je inderdaad beter naar een goede kookwinkel gaan alhoewel je daar ook compleet foute adviezen kan krijgen. Wel kun je je bij de Blokker helemaal uitleven qua keuze:

https://www.blokker.nl/c/...CBKAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

In principe allemaal leuke beginsets, ik zou het budget ook niet meteen te hoog stellen. Maar dat zijn allemaal RVS kookpannen, zonder anti aanbak.

Teflon wordt al een tijdje niet meer gebruikt, maar als je toch een koekenpan wil zonder anti aanbaklaag wordt dat ook RVS, gietijzer of plaatstaal. Maar om daar goed mee te bakken heb je wel enige ervaring nodig.

Ik zou persoonlijk om te beginnen gewoon naar Tefal (Titanium serie) kijken voor een koekenpan. Ja, daar ga je geen jaren mee doen maar kun je je ondertussen wel oriënteren op een echt goede koekenpan. Hetzelfde voor een wok.

Natuurlijk kun je meteen voor Demeyere, Le Creuset of DeBuyer gaan en heb je pannen die levenslang meegaan. Maar dat ga je budgettair gezien niet redden en ga je je waarschijnlijk ergeren aan de kook/bak eigenschappen omdat je daar geen ervaring mee hebt.

Tenzij je al wel ruime kookervaring hebt, dan wordt het een ander verhaal.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Die BK pannen van de bijenkorf zijn wel mooi, maar ik zelf ben allergisch voor glazen deksels (omdat ik lomp ben).

En ooit wil je een goede gietijzeren braadpan. Soms voor weinig te koop bij de Hema maar soms ook in de kringloopwinkel te vinden voor weinig - die dingen gaan generaties mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
Zeer tevreden over m'n BK Canonical pannen. Zijn vaak in de aanbieding met of zonder soeppan. Verder ook een paar Tefal koekenpannen waar ik erg tevreden mee ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
bvk schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:35:
Die set bij de Bijenkorf is niet beschikbaar, want sale....:
Ik kan hem nog gewoon bestellen.
Voor advies kun je inderdaad beter naar een goede kookwinkel gaan alhoewel je daar ook compleet foute adviezen kan krijgen.
Teflon wordt al een tijdje niet meer gebruikt, maar als je toch een koekenpan wil zonder anti aanbaklaag wordt dat ook RVS, gietijzer of plaatstaal. Maar om daar goed mee te bakken heb je wel enige ervaring nodig.
Goed om te horen dat teflon al een tijdje niet meer gebruikt word. Apart dat verschillende sites dit niet vermelden.
Ervaring genoeg, in ouwelijk huis RVS aanwezig, Op het begin toen ik mij meer met koken ging bezighouden regelmatig vastgekoekt. Oefening baart kunst.
Ik zou persoonlijk om te beginnen gewoon naar Tefal (Titanium serie) kijken voor een koekenpan. Ja, daar ga je geen jaren mee doen maar kun je je ondertussen wel oriënteren op een echt goede koekenpan. Hetzelfde voor een wok.
Welke bak laag gebruiken ze? kom enkel het volgende tegen online "Type baklaag: Anti-aanbak" Dat is toch Teflon? :?
Hé een wok, die moet ik op mijn lijst zetten. Niet aan gedacht. :)
Natuurlijk kun je meteen voor Demeyere, Le Creuset of DeBuyer gaan en heb je pannen die levenslang meegaan. Maar dat ga je budgettair gezien niet redden en ga je je waarschijnlijk ergeren aan de kook/bak eigenschappen omdat je daar geen ervaring mee hebt.
Zo mooi maar ó zo duur. Dat ga ik budgettair wel redden maar is te veel van goede, kan het beter besteden.
franssie schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:39:
Die BK pannen van de bijenkorf zijn wel mooi, maar ik zelf ben allergisch voor glazen deksels (omdat ik lomp ben).
En ooit wil je een goede gietijzeren braadpan. Soms voor weinig te koop bij de Hema maar soms ook in de kringloopwinkel te vinden voor weinig - die dingen gaan generaties mee.
Niet over nagedacht maar nu je zegt, geen glazen deksels voor mij. Zelf kan ik op Sommige momenten ook lomp zijn.
De gietijzeren braadpan die heb ik dus al.
kdbruin schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:32:
Zeer tevreden over m'n BK Canonical pannen. Zijn vaak in de aanbieding met of zonder soeppan. Verder ook een paar Tefal koekenpannen waar ik erg tevreden mee ben.
Je bedoelt BK Conical waarschijnlijk...
Kwa specs ziet er dit goed uit en zou ik het zo kopen. Wat zijn ze lelijk, :-( het oog wil ook wat.

Ik wil bovenstaande mensen bedanken voor het meedenken :) . Zodra ik meer weet zal ik het hier posten. Kan nog wel 2 maanden duren, ben mij alvast aan het inlezen.
To do is naar een kookwinkel gaan met deskundig advies en niet een met verkoop advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

walterworld schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:52:
[...]

Zo mooi maar ó zo duur. Dat ga ik budgettair wel redden maar is te veel van goede, kan het beter besteden.
Mijn de Buyer wok was 39 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
walterworld schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:52:
[...]

Ik kan hem nog gewoon bestellen.

[...]

Goed om te horen dat teflon al een tijdje niet meer gebruikt word. Apart dat verschillende sites dit niet vermelden.
Ervaring genoeg, in ouwelijk huis RVS aanwezig, Op het begin toen ik mij meer met koken ging bezighouden regelmatig vastgekoekt. Oefening baart kunst.

[...]

Welke bak laag gebruiken ze? kom enkel het volgende tegen online "Type baklaag: Anti-aanbak" Dat is toch Teflon? :?
Hé een wok, die moet ik op mijn lijst zetten. Niet aan gedacht. :)

[...]

[...]

Niet over nagedacht maar nu je zegt, geen glazen deksels voor mij. Zelf kan ik op Sommige momenten ook lomp zijn.
De gietijzeren braadpan die heb ik dus al.

[...]

Je bedoelt BK Conical waarschijnlijk...
Kwa specs ziet er dit goed uit en zou ik het zo kopen. Wat zijn ze lelijk, :-( het oog wil ook wat.

Ik wil bovenstaande mensen bedanken voor het meedenken :) . Zodra ik meer weet zal ik het hier posten. Kan nog wel 2 maanden duren, ben mij alvast aan het inlezen.
To do is naar een kookwinkel gaan met deskundig advies en niet een met verkoop advies.
Hier: https://waarzitwatin.nl/p...n-met-een-anti-aanbaklaag

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@walterworld : pannen voor het leven:
ehtweak in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
ehtweak in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Prijzig bij aanschaf, maar uitgesmeerd over tig jaar eigenlijk heel goedkoop!
En (letterlijk) duurzaam. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:51
CyBeR schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 00:00:
Lijnzaadolie wordt idd niet meer aangeraden.
Maar wat dan? De methode met aardappelschillen en zout zoals boven jouw post? En welke olie dan?

Ben nu bezig met het inbranden van een De Buyer Grillpan. Stond al 4 jaar in de kast, maar was er eentje met bijenwas dus alleen beetje roest aan de onderkant. Tot nu toe 6 lagen met Lijnzaadolie en perfect glad ingebrand! :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
burne schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:56:
[...]

Mijn de Buyer wok was 39 euro.
Mijn plaatstalen wok was 13 euro, gewoon bij de lokale chinese toko..

Als je de prijzen van de betere teflonkoekenpannen ziet vind ik DeBuyer nog heel erg meevallen.. hier inmiddels op een hapjespan na alle teflon troep weg. Helemaal over op DeBuyer, en dat begon met een pannekoekenpan van 25 euro.. inmiddels is er een tweede bijgekomen, we hebben de ovale vispan en een grote en een kleine koekenpan.

Wat kookpannen betreft pas nog geupgrade, de 35 jaar oude blokker rvs pannen met afbrokkelende handvaten vervangen door de 5delige BK Flow Cool. Hadden eerst de BK Qlinair master besteld, maar op gas worden de metalen handgrepen te heet om aan te pakken.

En de allernieuwste aanwinst is een lompe 28cm vierkante gietijzeren Staub grillpan. Wordt loeiheet en heeft lekkere diepe ribbels 8)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Chiron schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 23:53:
[...]

Mijn plaatstalen wok was 13 euro, gewoon bij de lokale chinese toko..
Het probleem daarmee is dat ze wat mij betreft een beetje te dun zijn. Je kunt ze in een momentje van onachtzaamheid oververhitten (zeker op een stevige wokbrander) en dan moet je helemaal overnieuw beginnen. Een de Buyer is een stuk zwaarder en dus minder snel oververhit.

Ik ben nog op zoek naar het perfecte sauspannetje, van 0.5-0.75 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
burne schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 00:04:
[...]

Het probleem daarmee is dat ze wat mij betreft een beetje te dun zijn. Je kunt ze in een momentje van onachtzaamheid oververhitten (zeker op een stevige wokbrander) en dan moet je helemaal overnieuw beginnen. Een de Buyer is een stuk zwaarder en dus minder snel oververhit.
Nu is dat de essentie van een Wok. Als je zwaarder wilt zoek je beter een Wadjan. Een goede Wok is dus dun plaatstaal.
Tsja, context? Welke saus, welke temp etc etc etc. .75 liter is wel heel klein - ben je daar echt zeker van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
franssie schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 00:09:
[...]

Nu is dat de essentie van een Wok. Als je zwaarder wilt zoek je beter een Wadjan. Een goede Wok is dus dun plaatstaal.
Je hebt dun en dun. Ik begrijp wel wat @burne bedoelt. Als het staal de dikte heeft van een bierblikje werkt dat ook niet erg fijn...

Over wadjangs gesproken, gaan we nog een poging wagen dit jaar?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
bvk schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 00:18:
<>
Over wadjangs gesproken, gaan we nog een poging wagen dit jaar?
Ja ik heb accu en gereguleerde voeding. En een ikea bak waar het in past met deksel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ga je een wadjang bouwen ofzo? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Offtopic:

Nee, ik heb nog een zware oude en originele gietijzeren wadjang die frannsie wel wil hebben. Het ding is echter zeg maar aan wat onderhoud toe en dus hadden we het plan opgevat de pan onder stroom te gaan zetten.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
burne schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 00:04:
[...]

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je ermee doet. Een echte wok is idd flinterdun, en hoort loeiheet. Het liefst idd met zo'n propaan raketmotor eronder :P Op een normaal gasfornuis krijg je zo'n ding doorgaans niet heet genoeg eigenlijk.

Alles wat je erin mietert moet je in beweging houden, als je het stil laat liggen op de hot spot word je direct genadeloos afgestraft :P Dichtschroeien en blijven schudden/roeren. Maar dat is het idee ook van een carbonstalen wok, de snelheid. Dat je eten in 3 minuten klaar is :)

Voordeel van de hoge temperaturen is dat groente meteen dichtgeschroeid wordt. Op een pan op lagere temperatuur ben je het meer aan het koken.

En itt gietijzer heeft een carbonstalen wok een hotspot (in de bodem), en richting de rand wordt het koeler. Bij gietijzer of dik staal is de hele pan heet, en kan je het eten niet even 'parkeren' op de koudere gedeeltes. Het is wel wat vergevingsgezinder :)

Sauspannetjes hadden we gelukkig al en die waren nog goed. Valt me sowieso op dat bij de meeste (kook)pannensets en series de steelpan echt fuckhuge is, eigenlijk een gewone kookpan maar dan met steel 8)7 18cm, waarbij ik zelf liever 14-16cm heb.

Dan zou ik eerder voor iets als dit gaan als je echt een klein fijn pannetje zoekt: https://www.kookpunt.nl/w...an-12cm/nl/product/21804/

Ze hebben zelfs een 10cm https://www.kookpunt.nl/w...pan-10cm/nl/product/5552/ :+

[ Voor 15% gewijzigd door Chiron op 08-02-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Feitelijk zijn veel van die standaard wokpannen gewoon hoge koekenpannen. Moet je eens zo'n antiaanbak barrel op zo'n raketmotor proberen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Gonadan schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:56:
Feitelijk zijn veel van die standaard wokpannen gewoon hoge koekenpannen. Moet je eens zo'n antiaanbak barrel op zo'n raketmotor proberen. :P
in het ergste geval is ie van aluminium _o-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Chiron schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:29:
[...]

in het ergste geval is ie van aluminium _o-
Bij het verbranden van de antiaanbaklaag komt fluoride vrij, en daar wordt je ziek van. Teflonkoorts. Ook moderne coatings bevatten nog altijd tetrafluorethenen. Alleen de echte keramische coatings niet.

Dus lang voordat je pan smelt heb je al een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
burne schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:50:
[...]

Bij het verbranden van de antiaanbaklaag komt fluoride vrij, en daar wordt je ziek van. Teflonkoorts. Ook moderne coatings bevatten nog altijd tetrafluorethenen. Alleen de echte keramische coatings niet.

Dus lang voordat je pan smelt heb je al een ander probleem.
Sterker nog, aluminium is ook neurotoxisch, en ook keramiek is niet heilig als de pan niet 100% keramisch is, in de coating kan lood en cadmium zitten die vrijkomt als er stukjes afbreken en in het eten terechtkomen.

Maar een aluminium pan met een teflon laag noem ik geen wok. Dat is gewoon een hapjespan. }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kGFz75W9waZkusMcaB6PLEi8/medium.jpg

Nieuwe pan gescoord bij de Sligro. De Buyer Pannenkoekenpan 30cm, voor €15,95 (ex btw). Lijkt me een best goede prijs voor die pan, en was er nog naar op zoek.

Nu inbranden. Grillpan heeft nu 7-8 zeer dunne laagjes, en is klaar voor gebruik! :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Nette prijs :)

Veel plezier met je pan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Chiron schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:05:
[...]

Sterker nog, aluminium is ook neurotoxisch,
Dat blijkt een term te zijn waar je niet op moet googlen, want voor je het weet zit je enkeldiep in de antivaxxerspropaganda. Wikipedia heeft een goede uitleg, en je kunt het samenvatten als 'niet iedere dag rabarber koken in een versgeschuurde aluminium pan en er is niets aan het handje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:36

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik ben al een tijdje opzoek naar een opvolger voor wat ik heb in het geval van koekenpannen of iets wat erop lijkt.

Ik heb nu 2 pannen van de Ikea, Heb een kleinere 365+ en een iets grotere. Alleen zijn ze nu na 5 tot 6 jaar opgebruikt. Vind ze niet fijn meer en ze bakken aan. Ongeacht hoe ik ze schoon maak.

Ben al een tijdje kringlopen af aan het gaan om te kijken of daar wat leuks is maar ook niet.

Wat ik graag wil zijn pannen die ik binnen op mijn fornuis kan gebruiken maar ook zonder problemen buiten kan gebruiken op vakantie of in de natuur.

Nou zat ik zelf te kijken naar gietijzeren skillet bij qvist en een pan van turk ipv wat ik nu heb. Dan kan alles wat ik nu heb eruit en de andere kunnen erin.

Deze: https://www.qvist.nl/qvist-skillet-10-bs.html

en van Turk zou ik deze wel willen.

https://www.kookpunt.nl/t...an-28cm/nl/product/18799/
Alternatief is deze:
https://www.kookpunt.nl/t...an-28cm/nl/product/18806/

Hebben mensen hier nog aanmerkingen op?

Andere optie is dat ik het omwissel. Grotere skillet en kleinere Turk. Dan zou de skillet 30CM doorsnede hebben en de koekenpan 24 oid.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Touchdomex schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:25:

Nou zat ik zelf te kijken naar gietijzeren skillet bij qvist en een pan van turk ipv wat ik nu heb. Dan kan alles wat ik nu heb eruit en de andere kunnen erin.

Deze: https://www.qvist.nl/qvist-skillet-10-bs.html

en van Turk zou ik deze wel willen.

https://www.kookpunt.nl/t...an-28cm/nl/product/18799/
Alternatief is deze:
https://www.kookpunt.nl/t...an-28cm/nl/product/18806/

Hebben mensen hier nog aanmerkingen op?

Andere optie is dat ik het omwissel. Grotere skillet en kleinere Turk. Dan zou de skillet 30CM doorsnede hebben en de koekenpan 24 oid.
Die skillet lijkt me een prima keuze voor de gevraagde prijs. Bij de Turk pannen heb ik wat bedenkingen bij de manier waarop de steel is vastgezet.

Bij de plaatstalen pan zien de nagels er wat fragiel uit vergeleken met een DeBuyer en bij de smeedijzeren pan (hebben we al eens eerder smeedijzer gezien in dit topic?) is de steel gelast. Ik zou persoonlijk een beetje bang zijn dat dit zomaar zou kunnen breken als de pan onverhoopt valt...

Maar waarschijnlijk is die angst nergens voor nodig en zullen ze wel weten wat ze doen. Toch zou ik er zelf niet snel voor kiezen denk ik.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Touchdomex schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:25:

Ik heb nu 2 pannen van de Ikea, Heb een kleinere 365+ en een iets grotere. Alleen zijn ze nu na 5 tot 6 jaar opgebruikt. Vind ze niet fijn meer en ze bakken aan. Ongeacht hoe ik ze schoon maak.
Effe heel bot: als je 6 jaar lekker met die dingen gewerkt hebt: is het een idee gewoon twee nieuwe te halen bij Ikea? Je weet wat je in huis haalt voor relatief weinig geld.

Andere, duurdere pannen lijken me pas nodig als je huidige pannen niet volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
burne schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:12:
[...]

Effe heel bot: als je 6 jaar lekker met die dingen gewerkt hebt: is het een idee gewoon twee nieuwe te halen bij Ikea? Je weet wat je in huis haalt voor relatief weinig geld.

Andere, duurdere pannen lijken me pas nodig als je huidige pannen niet volstaan.
De gelinkte pannen zijn in prijs hetzelfde als de Ikea pannen, tussen de koekenpannen zit maar 50 cent verschil. Met de Ikea pannen weet je echter nu al dat je over 5 jaar weer nieuwe mag gaan halen, met de plaatstalen of gietijzeren pannen doe je (als het goed is) de rest van je leven.

En de pannen moeten geschikt zijn voor open vuur als ik het goed begrijp, de vraag is of de anti aanbaklaag van de Ikea 365+ daar wel tegen kan.

En dan laat ik de verschillen in bak eigenschappen nog maar even in het midden ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

bvk schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:34:
[...]

De gelinkte pannen zijn in prijs hetzelfde als de Ikea pannen, tussen de koekenpannen zit maar 50 cent verschil. Met de Ikea pannen weet je echter nu al dat je over 5 jaar weer nieuwe mag gaan halen, met de plaatstalen of gietijzeren pannen doe je (als het goed is) de rest van je leven.
Ja, dat zag ik ook.

In de horeca gaat een de buyer de prullenbak in na de eerste keer aanbranden. Je kunt 'm schuren en opnieuw inbranden maar dat kost meer tijd (en dus geld) dan een nieuwe pan inbranden. En dan het gewicht van die dingen. Leuk als alternatief voor de sportschool. Een 25 centimeter skillet weegt 2.5 kilo. Er zijn lichtgewicht pannen, zoals de Ronneby Bruk. Mijn 22 centimeter pan weegt een kilo. Maar is wel zes keer zo duur.
En dan laat ik de verschillen in bak eigenschappen nog maar even in het midden ;)
Hoe lang duurt het voordat je een eitje of een stukje zalm kunt bakken in een gietijzeren pan? ;) (Been there, done that..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

bvk schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:34:
[...]

En de pannen moeten geschikt zijn voor open vuur als ik het goed begrijp, de vraag is of de anti aanbaklaag van de Ikea 365+ daar wel tegen kan.

Ja stiekem is dat af en toe op open vuur of in ieder geval buiten gebruiken mogelijk zijn wel belangrijk. Aangezien ik geen zin heb om 2 setjes pannen te moeten halen hiervoor. Dat is aanzienlijk kostbaarder en aangezien ik nu toch nieuwe pannen moet halen omdat de huidige niet echt bevallen smijt ik liever mijn spaarvarkentje kapot op leuke pannen waar ik nog mee kan oefenen en ze langzaam kan leren begrijpen.
burne schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:12:
[...]

Nee. Huidige pannen vind ik matig. Ze voldoen maar vind ik ze niet. Zeker niet omdat ik er op een houtvuur of buiten weinig mee kan.
burne schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:10:
[...]

Ja, dat zag ik ook.

In de horeca gaat een de buyer de prullenbak in na de eerste keer aanbranden. Je kunt 'm schuren en opnieuw inbranden maar dat kost meer tijd (en dus geld) dan een nieuwe pan inbranden. En dan het gewicht van die dingen. Leuk als alternatief voor de sportschool. Een 25 centimeter skillet weegt 2.5 kilo. Er zijn lichtgewicht pannen, zoals de Ronneby Bruk. Mijn 22 centimeter pan weegt een kilo. Maar is wel zes keer zo duur.
Gewicht boeit mij geen klap en inbranden doe ik desnoods vaker :> Ik heb die tijd wel.
Hoe lang duurt het voordat je een eitje of een stukje zalm kunt bakken in een gietijzeren pan? ;) (Been there, done that..)
Ik zou ook andere dingen juist gaan bakken in zo'n skillet daarom wil ik van beide soorten iets. Debuyer mag ook maar ik ken beide soorten pannen een beetje en ik weet dat ik ze fijn vind.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Dan zou ik gewoon voor de pannen gaan die je uitgekozen hebt. Of DeBuyer kiezen i.p.v. Turk als je zeker wil zijn met betrekking tot die steel bevestiging, tenzij je zelf denkt dat het wel goed zit.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Touchdomex schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:13:

Ik zou ook andere dingen juist gaan bakken in zo'n skillet daarom wil ik van beide soorten iets. Debuyer mag ook maar ik ken beide soorten pannen een beetje en ik weet dat ik ze fijn vind.
Dan heb je prima onderbouwing waarom je niet naar de Ikea moet, toch?

Ik heb een wok van de Buyer omdat het een lekkere wok is :) en een paar dure spiraalgegoten pannen die me achteraf gezien best wat hoofdpijn opgeleverd hebben. En vieze verbrande oliestank in het hele huis.

Maar effe snel piepertjes bakken gaat toch echt in een goedkope ikea pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

bvk schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:47:
Dan zou ik gewoon voor de pannen gaan die je uitgekozen hebt. Of DeBuyer kiezen i.p.v. Turk als je zeker wil zijn met betrekking tot die steel bevestiging, tenzij je zelf denkt dat het wel goed zit.
Ja ik twijfel nog eventjes over de formaten. Kan zijn dat ik nog wat wissel maar anders kom ik wel hier.
burne schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:08:
[...]

Dan heb je prima onderbouwing waarom je niet naar de Ikea moet, toch?

Ik heb een wok van de Buyer omdat het een lekkere wok is :) en een paar dure spiraalgegoten pannen die me achteraf gezien best wat hoofdpijn opgeleverd hebben. En vieze verbrande oliestank in het hele huis.

Maar effe snel piepertjes bakken gaat toch echt in een goedkope ikea pan.
Ik heb beschikking over een buitengaspit met veel vermogen om in te branden dus hopelijk kan het daar :+

Anders moet het binnen met de deur open :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Eerste gietijzeren pan is besteld. 10 inch skillet.

Die andere die doe ik later. Eerst leren omgaan met de skillet.

Ergens deze week binnen en dit weekend buiten gebruiken direct :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Touchdomex schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 12:15:
Eerste gietijzeren pan is besteld. 10 inch skillet.

Die andere die doe ik later. Eerst leren omgaan met de skillet.

Ergens deze week binnen en dit weekend buiten gebruiken direct :P
De meeste slagers kunnen je aan reuzel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

burne schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:43:
[...]

De meeste slagers kunnen je aan reuzel helpen.
Dat wou ik dan net weer niet doen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Kan ook prima met zonnebloemolie wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Boudewijn schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:05:
Kan ook prima met zonnebloemolie wmb.
Ja na 10 dagen hierop terug komende. Afgelopen weekend hem in de season gelegd buitenshuis.

Gisteren en vandaag begonnen met bakken op de skillet en dit is wel echt een verbetering. Het is nog wennen en de eerste dingen zijn wel echt goed gebakken met een mooi laagje erop. Rookt wel echt als de ziekte maar dat is deurtje open en kijken of ik toch daadwerkelijk een afzuigkap in huis moet hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:25

ST10©DE

Dus.............

Bijna schaamteloze crosspost van heb je wat nieuws....

We hebben een paar nieuwe kookpotten. Drie Demeyere Intense pannen. 18, 20 en 24 cm. We beginnen nu aardig compleet te worden, we zoeken alleen nog een paar koekenpannen en een wok.

Voor de koekenpannen kijk ik naar DeBuyer, heeft iemand een tip voor een goede goedkope wok?

Plaatje bij het praatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.doding.nl/img/pan.jpg

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
ST10©DE schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:24:

Voor de koekenpannen kijk ik naar DeBuyer, heeft iemand een tip voor een goede goedkope wok?
DeBuyer maakt ook wok's, maar persoonlijk zou ik gewoon naar een toko of zo gaan. Ik heb laatst zo'n plaatstalen Chinese wok gekocht bij Amazing Oriental voor twee tientjes. Deze dus, er lagen er ook met bolle bodem voor als je een wokbrander hebt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/riBUZYDh.jpg

Maar waarom goedkoop? Zijn de centjes op na aanschaf van die dure Demeyere pannen? ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

bvk schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:51:
[...]

DeBuyer maakt ook wok's, maar persoonlijk zou ik gewoon naar een toko of zo gaan. Ik heb laatst zo'n plaatstalen Chinese wok gekocht bij Amazing Oriental voor twee tientjes. Deze dus, er lagen er ook met bolle bodem voor als je een wokbrander hebt:

[Afbeelding]
Bedankt, inderdaad een goed idee om daar te gaan kijken.
Maar waarom goedkoop? Zijn de centjes op na aanschaf van die dure Demeyere pannen? ;)
De Demeyere waren een goedkoop alternatief voor de pannen die ik eigenlijk op het oog had 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
ST10©DE schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:11:

De Demeyere waren een goedkoop alternatief voor de pannen die ik eigenlijk op het oog had 8)
Wauw, dat klinkt als: De Rolls-Royce was een goedkoop alternatief voor de auto die ik eigenlijk op het oog had 8)

Je wilde zeker van die pannen met koper aan de buitenkant?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

bvk schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:18:
[...]

Wauw, dat klinkt als: De Rolls-Royce was een goedkoop alternatief voor de auto die ik eigenlijk op het oog had 8)

Je wilde zeker van die pannen met koper aan de buitenkant?
Mauviel......

Heb overigens ook nog gekeken naar DOK

[ Voor 15% gewijzigd door ST10©DE op 07-05-2019 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Die bedoelde ik inderdaad, prachtig natuurlijk maar ook erg kostbaar.
Heb overigens ook nog gekeken naar DOK
Die zijn dan weer 3 laags waar Demeyere er 7 heeft. Tenminste mijn Apollo braadpan wel, maar voor normale kookpannen zullen 3 lagen waarschijnlijk ook prima volstaan. Die pasta, rijst of aardappel wordt toch wel gaar.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:19

Typhone

Who Dares Wins

Wat is nu een echt goede wok overigens?

Ik ben recent overgegaan op gietijzeren braadpannen na goede ervaringen op de green egg daarmee. Binnen blijken die dingen absolute uitblinkers te zijn in vergelijking met de andere pannen. Veel minder schoonmaakwerk, veel betere maillardreactie. Letterlijk het enige wat ik gedaan heb is de pan helemaal ingezet met Crisco en vervolgens 2 uur gebakken op 260 graden. Dat proces nog een keer herhaald maar de pan toen op z'n kop gezet. Sindsdien komt geen Demeyere en DeBuyer pan (die ik nog heb) ook maar in de buurt qua resultaat.

Absolute nadeel blijft alleen de steel die godsgruwelijk heet is elke keer. En ze zijn relatief zwaar. Een wok heb ik echter nog niet gezien. Alleen de onderkant van de wok is vaak 'heet' waardoor ik het idee van wokken niet zo geslaagd vind. Maar wellicht doen minder ingrediënten wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Typhone Wat een goede wok is, hangt imho ook af van je warmtebron en hoe je je eten bereidt...

Ik kook nog steeds op gas (mag hopen nog lang) en zo'n dunne plaatstalen wok heb ik ooit een paar jaar gebruikt, maar als je geen speciale (dubbelrings) wokbrander hebt, dan koelt de boel toch snel af.
Daarna heb ik zo'n gietijzeren wok gebruikt, een paar jaar lang. Die blijft lang warm, maar qua handelbaarheid (massa!) niet echt praktisch.

De laatste paar jaren gebruik ik een Spring koperen wokpan. Die heeft een zwarte gesmede steel (die niet warm wordt). De koperlaag aan de buitenzijde is uiteraard fors verkleurd door het heet stoken.
De binnenzijde is RVS (denk ik). Maar die pan is een prima compromis tussen niet al te veel massa, goed warmte vasthoudend, prettig hanteerbaar en goed bak/wok resultaat.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ik kook ook op gas :). En ben daar vooralsnog zeer content mee. Ik heb een dubbele wokbrander van 7,5kW (wat dat ook mag betekenen in de gas wereld). Ik heb een LeCreuset wokpan (volgens mij met zo'n antiaanbaklaag) erin maar dat ding doet niks. Tijdje terug een DeBuyer wokpan (heel groot) gehaald bij de Hanos maar die vond ik wellicht nog slechter. Sindsdien gebruik ik als oplossing altijd een lage grote koekenpan die het werk feilloos overneemt. Maar een échte wok zou fijn zijn alleen ga ik mijn vingers niet weer branden aan een slechte pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Typhone schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:20:
Ik kook ook op gas :). En ben daar vooralsnog zeer content mee. Ik heb een dubbele wokbrander van 7,5kW (wat dat ook mag betekenen in de gas wereld). Ik heb een LeCreuset wokpan (volgens mij met zo'n antiaanbaklaag) erin maar dat ding doet niks. Tijdje terug een DeBuyer wokpan (heel groot) gehaald bij de Hanos maar die vond ik wellicht nog slechter. Sindsdien gebruik ik als oplossing altijd een lage grote koekenpan die het werk feilloos overneemt. Maar een échte wok zou fijn zijn alleen ga ik mijn vingers niet weer branden aan een slechte pan.
Kun je eens aangeven wat er dan niet goed gaat met de pannen die je nu noemt? Hebben die een bolle of een platte bodem?

Want ik ben stinkend jaloers op je wokbrander hoor, als ik die ook gehad had zou ik de Chinese wok die ik hierboven noem ook met bolle bodem gekocht hebben. Maar ook nu met een platte bodem en een gewone grote gaspit gaat wokken ook prima. Wokken ja, niet roerbakken.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Wat er niet goed gaat is dat de pan vaak extreem heet is (walmt) maar dat vooral de zijkant onderin aan de randen (waar het platte omhoog gaat) alle hitte krijgt. Alles wat op de bodem ligt 'wokt niet' zeg maar.

Ik heb wel eens (merk weet ik niet) een wokpan gehad boven een speciaal inductie ding en toen zag je de groentes gewoon 'dansen' in de pan. Nooit heb ik dat gezien. Tenzij ik dat in de gietijzeren pan doen met bijvoorbeeld stukje paprika. Maar die pan is niet bedoeld om te wokken. Kip is een beetje hetzelfde verhaal: die stukjes plakken allemaal (soort witte draadjes) aan de pan vast in het begin. Dat gebeurt alleen in de wokpannen met of zonder anti aanbaklaag en twee of vijf keer geseasoned maakt niks uit.

Gevolg... dan maar niet wokken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Typhone schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:11:
Wat er niet goed gaat is dat de pan vaak extreem heet is (walmt) maar dat vooral de zijkant onderin aan de randen (waar het platte omhoog gaat) alle hitte krijgt. Alles wat op de bodem ligt 'wokt niet' zeg maar.

Ik heb wel eens (merk weet ik niet) een wokpan gehad boven een speciaal inductie ding en toen zag je de groentes gewoon 'dansen' in de pan. Nooit heb ik dat gezien. Tenzij ik dat in de gietijzeren pan doen met bijvoorbeeld stukje paprika. Maar die pan is niet bedoeld om te wokken. Kip is een beetje hetzelfde verhaal: die stukjes plakken allemaal (soort witte draadjes) aan de pan vast in het begin. Dat gebeurt alleen in de wokpannen met of zonder anti aanbaklaag en twee of vijf keer geseasoned maakt niks uit.

Gevolg... dan maar niet wokken :).
Als ik het goed begrijp heb je dus wok pannen met een platte bodem. Dat gaat prima op een normale pit (bij mij wordt de bodem, maar ook de randen prima heet) maar zo te lezen niet op een brander in jouw geval.

Doe jezelf een plezier, gooi er nog 2 tientjes tegenaan en haal bij de toko een "echte" plaatstalen wok met bolle bodem. Als je dan met voldoende olie en constant omscheppen die kip bakt durf ik te wedden dat die niet meer aan de pan vastplakt ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Dat wordt een toko zoeken in/rondom Eindhoven vrees ik :P
Ik zal de bevindingen hier posten of course.

[ Voor 28% gewijzigd door Typhone op 08-05-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Hier onlangs 2 gietijzeren pannen gekocht. (steelpan en grillpan).
Ik wordt alleen nu al moe van alle theorie en verhalen omheen hoe deze nu eerst te behandelen, vooral welke olie. Elk soort zie ik langskomen dus ik word er niet veel wijzer.
De methode lijkt wel redelijk duidelijk (een uur lang op de kop in een zo heet mogelijke oven en daarin laten afkoelen), maar die olie loop ik nog op vast.
Zonnebloem, rijst, arachide, koolzaad, lijnzaad whatever.

Kan iemand mij helpen? :+

Afbeeldingslocatie: https://static.ahold.com/image-optimization/cmgtcontent/media//002174500/000/002174550_001_456981_708.jpg?options=399,q85Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/image-optimization/static/product/AHI_43545237303533323133_1_LowRes_JPG.JPG?options=399,q85

[ Voor 22% gewijzigd door Piet91 op 15-06-2019 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:47
Even jullie mening over pannen die op gas gebruikt zijn gebruiken op inductie.

Binnenkort gaan wij van gas over op inductie en nu dacht ik dat dan de pannen vervangen moesten worden. Maar dat blijkt vaak niet nodig te zijn.

Ik heb de pannen al getest. Deze zijn magnetisch dus zou moeten kunnen op inductie.

Moet ik verder nog ergens op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Piet91 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:20:
Ik wordt alleen nu al moe van alle theorie en verhalen omheen hoe deze nu eerst te behandelen, vooral welke olie. Elk soort zie ik langskomen dus ik word er niet veel wijzer.
De methode lijkt wel redelijk duidelijk (een uur lang op de kop in een zo heet mogelijke oven en daarin laten afkoelen), maar die olie loop ik nog op vast.

[Afbeelding][Afbeelding]
arachide is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Highfive95 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:08:
Even jullie mening over pannen die op gas gebruikt zijn gebruiken op inductie.

Binnenkort gaan wij van gas over op inductie en nu dacht ik dat dan de pannen vervangen moesten worden. Maar dat blijkt vaak niet nodig te zijn.

Ik heb de pannen al getest. Deze zijn magnetisch dus zou moeten kunnen op inductie.

Moet ik verder nog ergens op letten?
Als de bodem krom is werken ze prima (zet de pan maar op dobbelstenen, hij doet het dan nog redelijk), maar afhankelijk van de vrijheid van de pan kan hij wiebelen. Dat kan irritant zijn, maar dat is aan jou. Gewoon proberen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Highfive95 eens met @Boudewijn - in essentie dus eerst overgaan op inductie en dan gewoon kijken welke pan wel of niet blijft bevallen :+
Vwb arachide olie heb ik eigenlijk alleen ervaring met gietijzer (dat gaat prima) - met plaaststaal heb ik te weinig ervaring om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:47
Boudewijn schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:48:
[...]

Als de bodem krom is werken ze prima (zet de pan maar op dobbelstenen, hij doet het dan nog redelijk), maar afhankelijk van de vrijheid van de pan kan hij wiebelen. Dat kan irritant zijn, maar dat is aan jou. Gewoon proberen dus.
Ga inderdaad ook proberen. Kookpannen zijn allemaal vlak dus dat moet geen probleem zijn. Koekenpannen dus even kijken of dat werkt.

Scheelt weer nieuwe set kopen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Piet91 Rijstolie, arachide- of koolzaadolie; werkt allemaal prima.

En vooral je pannen gebruiken! En nooit in de vaatwasser stoppen of met agressieve schoonmaakmiddelen weer schoon poetsen. Na gebruik, met heet water en stevige borstel schoonmaken; drogen en gelijk ff weer heetstoken, insmeren met wat olie en weer droogvegen (niet te pluizend keukenpapier werkt prima)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
franssie schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:56:
@Highfive95 eens met @Boudewijn - in essentie dus eerst overgaan op inductie en dan gewoon kijken welke pan wel of niet blijft bevallen :+
Vwb arachide olie heb ik eigenlijk alleen ervaring met gietijzer (dat gaat prima) - met plaaststaal heb ik te weinig ervaring om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
ik heb samen met de baasvrouw 5 debuyers. Zowel zonnebloem als arachide gebruikt. Dun opgebrachte olie lang verwarmen maakt meer uit dan het type. Als ik een voorkeur uit moet spreken ga ik voor arachide maar dat is onderbuik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Een van de theorieën heeft te maken met het rookpunt van de olie.

De laag die je maakt met je behandelen is gepolymeriseerde olie.

Een olie met een hoog rookpunt moet je heet stoken om te laten polymeriseren, maar kun je later dus ook (iets minder) heet stoken om mee te bakken, waar een olie met een lager rookpunt zou gaan roken. Maar in de praktijk blijkt dat best mee te vallen.

De andere school stelt dat je juist een olie met een laag rookpunt moet gebruiken. Biologische vlaszaadolie wordt vaak genoemd. Het idee daarbij is dat je juist snel en verregaande polymerisatie krijgt en dus een harde laag.

Als je twee pannen hebt en nieuwsgierig bent kun je eentje met vlaszaad-, saffloer- of zonnebloemolie doen (107ºC) en eentje met ghee (252ºC), rijstolie (255ºC) of avocado-olie(271ºC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@Boudewijn , @franssie, @ehtweak en @burne
Thanks voor de tips. Fles archide/pinda-olie is gehaald.
Later deze week als het niet meer zo warm is de oven maar eens de halve dag aanzetten.
Heb ik ook nog de tijd om te kijken of ik die dingen eenmaal een uur in de oven moet zetten en er in laten afkoelen of iets als enkele keren 30 minuten achter elkaar.
(30 minuten in oven, nieuwe olie insmeren, weer 30 min. in de oven etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Piet91 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:36:
@Boudewijn , @franssie, @ehtweak en @burne
Thanks voor de tips. Fles archide/pinda-olie is gehaald.
Later deze week als het niet meer zo warm is de oven maar eens de halve dag aanzetten.
Heb ik ook nog de tijd om te kijken of ik die dingen eenmaal een uur in de oven moet zetten en er in laten afkoelen of iets als enkele keren 30 minuten achter elkaar.
(30 minuten in oven, nieuwe olie insmeren, weer 30 min. in de oven etc.)
Ik doe het op het fornuis. je maakt de pan goed schoon en wrijft hem HEEL DUN in. dan opstoken tot hij niet meer rookt.
Af laten koelen en met een nat stukje keukenrol reinigen. Afdrogen. Herhalen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Boudewijn schreef op maandag 17 juni 2019 @ 22:02:
[...]

Ik doe het op het fornuis. je maakt de pan goed schoon en wrijft hem HEEL DUN in. dan opstoken tot hij niet meer rookt.
Het nadeel van op het gasfornuis is dat het moeilijk is de hele pan gelijkmatig heet te krijgen, dat gaat in een oven een stuk makkelijker.
Af laten koelen en met een nat stukje keukenrol reinigen. Afdrogen. Herhalen ;).
Volgorde is belangrijk. Gietijzer kan scheuren, breken en zelfs uit elkaar spatten als je een hete pan in contact brengt met koud water, zeker een nieuwe pan.

Hoe vaak herhalen wisselen de meningen (natuurlijk) over. Ik zeg (op grond van ervaring met drie pannen) dat zes keer herhalen een mooie start is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Dus gewoon pan insmeren, 30 minuten in hete oven, eruit halen en opnieuw insmeren.
En dit dan een X-aantal keer herhalen.

Of misschien wel makkelijker; beide om en om in de oven zetten. Kan de pan eerst iets afkoelen voordat ik de nieuwe laag insmeer.

Sorry dat ik hier als noob klink maar je wordt wat betreft dit 'procedé' platgegooid met uiteenlopende adviezen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
burne schreef op maandag 17 juni 2019 @ 22:41:
[...]

Het nadeel van op het gasfornuis is dat het moeilijk is de hele pan gelijkmatig heet te krijgen, dat gaat in een oven een stuk makkelijker.
Yup maar mijn oven wordt dan weer niet warm genoeg om de laag echt goed in te branden. Oven haalt net 250C met geluk.
Volgorde is belangrijk. Gietijzer kan scheuren, breken en zelfs uit elkaar spatten als je een hete pan in contact brengt met koud water, zeker een nieuwe pan.

Hoe vaak herhalen wisselen de meningen (natuurlijk) over. Ik zeg (op grond van ervaring met drie pannen) dat zes keer herhalen een mooie start is.
Ja dat zou kunnen, alhoewel ik ze best mishandel wat dat betreft en nog nooit brokken gehad heb. Goed af laten koelen moet sowieso, dan trekken de porien van het staal dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Piet91 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 23:36:
Dus gewoon pan insmeren, 30 minuten in hete oven, eruit halen en opnieuw insmeren.
En dit dan een X-aantal keer herhalen.

Of misschien wel makkelijker; beide om en om in de oven zetten. Kan de pan eerst iets afkoelen voordat ik de nieuwe laag insmeer.

Sorry dat ik hier als noob klink maar je wordt wat betreft dit 'procedé' platgegooid met uiteenlopende adviezen. :+
Af-koelen. Niet af laten koelen een beetje. Je moet het metaal weer kunnen aanraken zonder het te voelen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Boudewijn schreef op maandag 17 juni 2019 @ 23:58:
[...]

Ja dat zou kunnen, alhoewel ik ze best mishandel wat dat betreft en nog nooit brokken gehad heb.
Even een heel raar verhaal.

In 1986 was BMW oppermachtig in de formule 1. Ze hadden een 2 liter 4-cylinder motor waar ze met turbo's 1000pk uit wisten te trekken. En op de testbank zijn ze zelfs tot 1500pk gekomen, maar niet lang genoeg om de race uit te rijden.

Hun geheim? BMW kocht begin jaren 80 kapotte 1700's en 1800's op. De BMW waar je opa in reed, ergens in de jaren 60. De blokken uit die auto's werden vervolgens ergens achter de fabriek gestald.

Als ze een nieuw blok nodig hadden voor een F1 motor werdt er een blok achter de fabriek uitgezocht en onderzocht op breuken en scheuren. Een perfect blok werd opgeboord en uitgefreesd tot 1999cc en vervolgens opgebouwd tot een Formule 1 motor. Waarom?

20 jaar trouwe dienst had iedere vorm van stress en spanning uit het blok verwijderd. Opa reed als een heer, dus voorzichtig met een koude motor en wat sportiever als 'ie warm was. 20 jaar lang opwarmen en afkoelen is genoeg om vrijwel perfect ontlaten gietijzer op te leveren.

Met opboren en frezen en een stel dikke turbo's werd er opeens 1000pk uit een blok gehaald wat begon als 90pk.

Gietijzer is een heel apart product. Vers gegoten is het zo hard en breekbaar als glas, na jarenlang gebruik is het sterker dan staal.

(Ik zie dat ik een hoop details verhaspeld heb. Wikipedia: BMW M12 voor het verhaal, maar het doet weinig af aan de waarde van 'oud' gietijzer.)

[ Voor 6% gewijzigd door burne op 18-06-2019 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Piet91 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:20:

[Afbeelding][Afbeelding]
Elke olie met een wat hoger rookpunt werkt prima.
Gebruikte zelf voorheen lijnzaad olie, maar daar ben ik toch niet tevreden mee, dus nu over op druivenpit olie.
Pinda/Arachide iolie werkt ook prima.

Belangrijkste is eigenlijk gewoon goed behandelen na gebruik. Beste tip is eigenmlijk, gerbuik ze zo vaak mogelijk :)

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Zwerver schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 00:27:
Af-koelen. Niet af laten koelen een beetje. Je moet het metaal weer kunnen aanraken zonder het te voelen.
Kijk en dat bedoel ik nou; elders lees je genoeg tips om gewoon direct in te smeren en weer de oven in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Al die tips komen op precies hetzelfde neer:

• Insmeren met olie
• Zo veel mogelijk olie verwijderen
• Verhitten
• Afkoelen

En dat een aantal keer herhalen. Of je af laat koelen tot "warm maar aanraakbaar" of "kamertemperatuur" maakt geen verschil.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:42:
Al die tips komen op precies hetzelfde neer:

• Insmeren met olie
• Zo veel mogelijk olie verwijderen
• Verhitten
• Afkoelen

En dat een aantal keer herhalen. Of je af laat koelen tot "warm maar aanraakbaar" of "kamertemperatuur" maakt geen verschil.
Zolang maar aanraakbaar. Dat bedoel ik met ‘zonder het te voelen’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ok, goed. Dan laat ik het afkoelen. Half uurtje per keer in de oven voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ligt aan de temperatuur in je oven. Als de olie niet meer rookt is het klaar. Kleine pannen passen in mijn oven maar zijn ook goed op het fornuis te verhitten. Bij grote pannen lukt dat niet maar die passen ook niet in mijn oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 08:11

Bio

Ik heb me recent wat zitten inlezen om onze versleten teflon pannen te vervangen, dus zoek gewoon een goede 28cm koekenpan.

Nu lijken er 2 goede opties te zijn: Plaatstaal (Debuyer et al.) of RVS.

Hier in het topic en op veel andere plaatsen lijkt plaatstaal toch populairder te zijn dan RVS. Waarom is dat? Voor een échte all-purpose pan zie ik de volgende voordelen in RVS:

1. Geen gezeik met inbranden
2. Geen risico op het beschadigen van je zorgvuldig opgebouwde laag (tomaten, wijn, etc)
3. Gewoon met zeep schoonmaken, schrobben en schuren en weer schoon in de kast zetten. Of zelfs in de vaatwasser
4. Mits de juiste techniek zijn ze prima non-stick (zelf nog onervaren, maar zie veel youtube eitjes en vis gebakken worden zonder problemen), de truc lijkt de pan goed voor te verwarmen voordat je begint

Wat zijn de voordelen van plaatstaal t.o.v. RVS die ik over het hoofd zie?

[ Voor 6% gewijzigd door Bio op 05-08-2019 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik heb best een paar keer lelijke resten olie aan laten branden in de demeyere van mijn vriendin. Dat is gewoon lang schrobben, zeker als je net als mijn vriendin de pan glimmend wil houden en niet wil schuren.
Het non-stick-effecti is er tegenwoordig vaak wel, maar met echt hoog gas brand ik nog wel eens wat aan de pan vast, waar dat met een plaatstalen pan minder gebeurt.

Verder is een plaatstalen pan veel goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 05-08-2019 20:27 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 84 Laatste