Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Zwerver
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 10:21

Zwerver

CISSP certified

Ik kan weer opnieuw beginnen nadat mevr Zwerver - terwijl ik de kleine naar bed bracht - vond dat citroen een goede smaakversterker was voor de steak. Ik kwam dus terug en keek tegen een half losgelaten seasoning aan. De steaks nog wel kunnen redden gelukkig....

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Zwerver E330 conserveert en antioxideert en sloopt je aanbaklaag ;) Maar twee dingen, (1) dat moet wel een laag en traag stukje vlees zijn geweest als je een jong kind naar bed durft te brengen. (2) Vlees en vis reageren anders op zuur (pannen ook) maar vlees heeft al een zuurtje, anders dan vis.
Maar waarom zuur in een pan met vlees tenzij je wilt stoven en afbreken? (edit en ik snap het als je dat niet aan je vrouw wil vragen voor de vrede, was meer een kreet van verbazing dan echt een vraag).

franssie wijzigde deze reactie 20-07-2018 00:13 (14%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
quote:
Zwerver schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:32:
Ik kan weer opnieuw beginnen nadat mevr Zwerver - terwijl ik de kleine naar bed bracht - vond dat citroen een goede smaakversterker was voor de steak. Ik kwam dus terug en keek tegen een half losgelaten seasoning aan. De steaks nog wel kunnen redden gelukkig....
Wat voor seasoning? Als je olie polymeriseert (de seasoning) krijg je een soort plastic laag. Dat kan echt wel tegen een beetje citroenzuur. Mocht de seasoning daar niet tegenkunnen dan zou ik toch eens kijken of het ook aan andere dingen blijft plakken. Bijvoorbeeld met wat keukenpapier door een licht opgewarmde pan of een eitje erin bakken. Als daar geen sporen van de seasoning op te zien zijn zal het wel prima zijn. Zie je wel wat sporen dan is het wellicht raadzaam om de seasoning anders aan te pakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zwerver

Zwerver

CISSP certified

quote:
franssie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 00:13:
@Zwerver E330 conserveert en antioxideert en sloopt je aanbaklaag ;) Maar twee dingen, (1) dat moet wel een laag en traag stukje vlees zijn geweest als je een jong kind naar bed durft te brengen. (2) Vlees en vis reageren anders op zuur (pannen ook) maar vlees heeft al een zuurtje, anders dan vis.
Maar waarom zuur in een pan met vlees tenzij je wilt stoven en afbreken? (edit en ik snap het als je dat niet aan je vrouw wil vragen voor de vrede, was meer een kreet van verbazing dan echt een vraag).
Het was meer een - speen is eruit, ik ren even naar boven - actie. En ja, ik ga niet vragen waarom er citroen in moest ;)
quote:
Jb! schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 01:54:
[...]

Wat voor seasoning? Als je olie polymeriseert (de seasoning) krijg je een soort plastic laag. Dat kan echt wel tegen een beetje citroenzuur. Mocht de seasoning daar niet tegenkunnen dan zou ik toch eens kijken of het ook aan andere dingen blijft plakken. Bijvoorbeeld met wat keukenpapier door een licht opgewarmde pan of een eitje erin bakken. Als daar geen sporen van de seasoning op te zien zijn zal het wel prima zijn. Zie je wel wat sporen dan is het wellicht raadzaam om de seasoning anders aan te pakken.
De laag ligt er echt af. Ik vermoed dat het niet alleen de citroen is geweest, ik zag ook wat sporen van een rode kruidenmix bij het schoonmaken.... tijd voor een gesprekje over wat er wel en niet in kan - voor de vijfde keer ;)

• squareware
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 02-09-2018
Heb al aardig wat gebakken in mn grote 28 pannetje waarobder pannenkoeken gaan hardstikke goed.

Wat me wel opvalt is de zilverkleurige / zwarte spul dat op mn keukenrol komt na het schoonmaken. Wat ik doe af laten koelen en schoonmaken met heet water en een afwasborstel. Daarna drogen met keukenrol en terug op het vuur tot deze droog is. Dan iets af laten koelen en laagje olie erop.
Waar die viezigheid precies vandaan komt weet ik niet. Mss dat de keukenrol verbrand omdat dr pan best nog wel heet is?

Crypchania - running mmorpg on blockchain.

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22-02 15:27

mutsje

Certified Prutser

Aangezien wij over zijn op inductie moet ik nieuwe pannenkoekpannen aanschaffen. Nu heb ik al 3 de buyer pannen en is mijn oog op de pannenkoekenpannen van hun gevallen. Echter wat is het verschil tussen de mineral B versie en de acier carbone steel (behalve dat laatst genoemde sneller roest?) en welke gebruiken jullie.

• squareware
Mineral B heeft bij aankomst een bijenwaslaagje (welke je er vanaf moet spoelen) en is iets beter afgewerkt en word appart van rlkaar verpakt in een papieren zak. Daarnaast zit er nog een logootje van Siliconen?? op de steel.

Carbone serie heeft dat was laagje niet en is minder afgewerkt, het kan dus voorkomen dat er roest en beschadigingen op zit bij levering, in elk geval kan je de pan altijd terug sturen naar de webwinkel binnen twee weken als je het niet acceptable vind. De steel mist het silicone logootje wat ikzelf beter vind.

Bij verkeerd gebruik / schoonmaken maakt het niet uit welke serie je dus hebt en oxideren ze beide.

Ikzelf heb de carbone, 24 en 28. De 28 had een kras op het bakgedeelte maar na inbranden geen problemen meegehad en de kras zie je eigenlijk niet meer.

squareware wijzigde deze reactie 09-08-2018 16:20 (10%)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Welke gebruik jij voor pannenkoeken het meeste? De carbon serie is iets goedkoper. Ik heb zelf 24,26 en 28 van de normale koekepannen (laatste 2 van de B element serie)

• squareware
Voor pannenkoeken 28,
En een tefal pannetje van 28

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik had twee tefal pannetjes maar die werken niet op inductie :) en zijn met de boretti gasplaat meegegaan. Kopers mega blij ik blij dat ze niet in de container gingen. Volgens mij moet je ook gewoon in een koekenpan pannenkoeken kunnen bakken. Hoef ik niks aan te schaffen. Maar eens proberen hoe dat gaat.

edit:

Na lang twijfelen toch maar de carbone 26 cm crepespannen gekocht. Eventueel las ik het handvat er steviger tegen aan

mutsje wijzigde deze reactie 10-08-2018 15:20 (18%)

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:40

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

quote:
mutsje schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:02:
Volgens mij moet je ook gewoon in een koekenpan pannenkoeken kunnen bakken.
Uiteraard, waarom denk je anders dat het een koekenpan heet en die dingen die je er in bakt pannenkoeken... ;)
quote:
edit:

Na lang twijfelen toch maar de carbone 26 cm crepespannen gekocht. Eventueel las ik het handvat er steviger tegen aan
Daar zal het ook goed in lukken natuurlijk, al zijn die dingen specifiek gemaakt voor dunne flensjes (crepes) en dus ook dunner beslag.

Specs

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

quote:
bvk schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:22:
[...]

Uiteraard, waarom denk je anders dat het een koekenpan heet en die dingen die je er in bakt pannenkoeken... ;)

[...]

Daar zal het ook goed in lukken natuurlijk, al zijn die dingen specifiek gemaakt voor dunne flensjes (crepes) en dus ook dunner beslag.
Ja daar heb je gelijk in, echter die 28 cm de buyer pan is zo zwaar dat ik ze daar echt de lucht niet mee in laat vliegen. Wel weer inspirerende filmpjes gezien met nutella erop en banaan :) vrouw zei ook al dat lijkt me erg lekker. Wat ook lekker is is een flensje met ijs en vodka honingsaus afgemaakt met dunne vanillasaus :P ultiem toetje waar je lang mee bezig bent als je alles zelf maakt. Morgen komen ze binnen, dan is de collectie inmiddels 5 de buyer pannen. Word nog wel uitgebreid omdat ik ook nog een braadslee (of lange pan) zoek voor op inductie zoek.

• SPee
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:57
Voor pannenkoeken heb ik een Le Creuset 30cm.
Deze pan is een stuk lichter en plakt niet.

let the past be the past.

• bvk

bvk

quote:
mutsje schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:55:
[...]

Ja daar heb je gelijk in, echter die 28 cm de buyer pan is zo zwaar dat ik ze daar echt de lucht niet mee in laat vliegen. Wel weer inspirerende filmpjes gezien met nutella erop en banaan :) vrouw zei ook al dat lijkt me erg lekker. Wat ook lekker is is een flensje met ijs en vodka honingsaus afgemaakt met dunne vanillasaus :P ultiem toetje waar je lang mee bezig bent als je alles zelf maakt. Morgen komen ze binnen, dan is de collectie inmiddels 5 de buyer pannen. Word nog wel uitgebreid omdat ik ook nog een braadslee (of lange pan) zoek voor op inductie zoek.
Nu bak ik zelf nooit pannenkoeken, maar wel omeletten die je ook moet flippen. Met de 28 lukt dat nog net door eerst de omelet in de pan rond te "swingen" en dan met een korte polsbeweging de flip te maken. Met de 30/32 cm die ik ook heb lukt dat inderdaad niet meer, of ik zou gewoon twee handen moeten gebruiken.

Probeer als je de nieuwe pan binnen hebt ook eens Crepes Suzette, kan je middels het flamberen de pan letterlijk inbranden ;)

Specs

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik ga ze gewoon inbranden met lijnzaadolie. Heb geen pindaolie of rijstolie in huis. En überhaupt de andere heb ik met zonnebloemolie ingebrand en werkt ook :) Maar ik had de borden opgemeten en 30 cm is veel te groot :) dus 26 cm is mooie maat.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Denk erom dat het de bovenmaat is hè, dus de pannenkoek wordt een stuk kleiner. ;)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• hatsa
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21:56
Pannenkoeken gaan hier prima in een deBuyer pannenkoekenpan.

Nu ben ik alleen op zoek naar wat fatsoenlijkere kookpannen voor op inductie. Ik heb nu een setje matige pannen uit een Sola-outletwinkel en 2 oude Ikea 365+-pannen (volgens mij de matte versie van wat nu OUMBÄRLIG heet) die me nog het meest bevallen. Ik wil graag toe naar een klein setje dat bij elkaar past, maar vanuit financieel oogpunt niet per se allemaal tegelijk gekocht hoeft te worden.

Wat ik ten minste wil is:
1 steelpannetje van 14cm (niet groter!)
1 soeppan van 20cm waar 2 seconden niet opletten bij een uitje fruiten niet betekent dat ik verbrand ui van de bodem kan schrapen en ik naar hartelust in kan staafmixeren
1 kookpan van 18cm
In de toekomst misschien nog een extra wat grotere steelpan erbij.

Nu kwam ik zelf uit op de DeMeyere Atlantis-serie. Die heeft wat ik wil, vind ik mooi, maar is wel erg aan de prijs en mogelijk wat overkill. Als het écht een stuk beter is dan alternatieven en het 30 jaar meegaat vind ik het de investering wel waard, maar mogelijk zijn er andere opties?

• bvk

bvk

quote:
hatsa schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:32:
Pannenkoeken gaan hier prima in een deBuyer pannenkoekenpan.

Nu ben ik alleen op zoek naar wat fatsoenlijkere kookpannen voor op inductie. Ik heb nu een setje matige pannen uit een Sola-outletwinkel en 2 oude Ikea 365+-pannen (volgens mij de matte versie van wat nu OUMBÄRLIG heet) die me nog het meest bevallen. Ik wil graag toe naar een klein setje dat bij elkaar past, maar vanuit financieel oogpunt niet per se allemaal tegelijk gekocht hoeft te worden.

Wat ik ten minste wil is:
1 steelpannetje van 14cm (niet groter!)
1 soeppan van 20cm waar 2 seconden niet opletten bij een uitje fruiten niet betekent dat ik verbrand ui van de bodem kan schrapen en ik naar hartelust in kan staafmixeren
1 kookpan van 18cm
In de toekomst misschien nog een extra wat grotere steelpan erbij.

Nu kwam ik zelf uit op de DeMeyere Atlantis-serie. Die heeft wat ik wil, vind ik mooi, maar is wel erg aan de prijs en mogelijk wat overkill. Als het écht een stuk beter is dan alternatieven en het 30 jaar meegaat vind ik het de investering wel waard, maar mogelijk zijn er andere opties?
DeMeyere pannen zijn prachtig inderdaad, ik heb zelf een Apollo "wadjang" die prima bevalt. Maar ze zijn ook wel flink aan de prijs, dat klopt.

Maar waarom koop je vanuit dat financiële oogpunt niet gewoon een setje van bijvoorbeeld BK? Dat zijn ook prima pannen en voor de prijs van 1 DeMeyere heb je dan direct een hele set.

Met de staafmixer erin gaat ook prima (waarom zou dat sowieso niet kunnen?) en als je erin slaagt om in een soeppan ui aan te laten branden zal een BK niets uitmaken ten opzichte van een DeMeyere.... ;)

Specs

• hatsa
quote:
bvk schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:08:
[...]

Maar waarom koop je vanuit dat financiële oogpunt niet gewoon een setje van bijvoorbeeld BK? Dat zijn ook prima pannen en voor de prijs van 1 DeMeyere heb je dan direct een hele set.
Omdat ik de afgelopen jaren heb geïnvesteerd in duur maar goed keukenspul (Magimix keukenmachine+blender, Le Creuset braadpannen, niet zo dure maar wel fijne deBuyer koekenpannen en een Lodge skillet) en daar superdolgelukkig mee ben en geen seconde spijt van heb gehad. Nu zijn m'n kookpannen dus eens aan de beurt. Aan de ene kant ben ik bang voor een miskoop als ik erop ga bezuinigen, aan de andere kant ben ik bang dat ik wat ben doorgeslagen ;)

Pannensets lijken sowieso niet afgestemd te zijn op waar ik naar op zoek ben. BK heeft weer zoveel verschillende lijnen dat ik ook niet zo goed weet welke ik daarvan moet hebben. Alleen de Profiline en de Conical-cool hebben voor zover ik kan zien een 14cm-pannetje. De Profiline zou kunnen, behalve dat daar dan weer geen 20cm soeppan van is. De Conical-cool gaat 'm niet worden met plastic handgrepen.
quote:
Met de staafmixer erin gaat ook prima (waarom zou dat sowieso niet kunnen?)
Omdat ik bang ben een pan van 150 euro te vernaggelen met m'n staafmixer :P
quote:
en als je erin slaagt om in een soeppan ui aan te laten branden zal een BK niets uitmaken ten opzichte van een DeMeyere.... ;)
spoiler:
In m'n pannen die ervoor bedoeld zijn kan ik rustig m'n uitje te kunnen laten fruiten en in de tussentijd snijd ik de groente die ik er daarna bij wil doen, zonder dat er iets aanbrandt. In een goedkope kookpan met flutbodem gaat dat toch best snel mis.

Voor een soeppan is het sowieso wel fijn dat ie goed geïsoleerd is en z'n warmte vasthoud, omdat soep/bouillon toch best wel een tijdje op het vuur kunnen staan. Voor pannen waarin ik pasta of rijst kook maakt dat me weer minder uit. Als de BK-Profiline een beetje ok is zou ik daar m'n gewone pannen van kunnen kopen, naast een 20cm DeMeyere soeppan O-)

• bvk

bvk

Ik heb ook altijd graag mooie spullen (wie niet), maar ik let ook wel graag op de prijs/kwaliteit verhouding. In plaats van een Magimix een Kenwood, een gietijzeren Cuisinova braadpan doet het net zo goed als een Le Creuset etc. etc.

Dat veel duurdere merk moet voor mij toch echt wel een flink voordeel geven of veel langer meegaan wil ik niet kijken naar een goedkopere oplossing die ook prima voldoet. En ja, ik heb die DeMeyere Apollo gekocht omdat ik dat een prachtige pan vond, maar heb me naderhand toch ook wel bedacht of ik niets iets vergelijkbaars maar veel goedkoper had kunnen vinden...

Ik weet niet waarom de steelpan precies 14 en de soeppan precies 20 centimeter moet zijn? Een eitje koken lukt toch ook wel in een 16 cm steelpannetje? Loop anders gewoon eens bij de Blokker of Ikea binnen en voel/bekijk de pannen eens.

Het lijkt me verder niet dat een staafmixer een pan kan beschadigen en kooktip nummer 1: Zorg voordat je gaat beginnen met koken dat je "mis en place" klaar staat ;)

Specs

• hatsa
quote:
bvk schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:02:
Ik heb ook altijd graag mooie spullen (wie niet), maar ik let ook wel graag op de prijs/kwaliteit verhouding. In plaats van een Magimix een Kenwood, een gietijzeren Cuisinova braadpan doet het net zo goed als een Le Creuset etc. etc.

Dat veel duurdere merk moet voor mij toch echt wel een flink voordeel geven of veel langer meegaan wil ik niet kijken naar een goedkopere oplossing die ook prima voldoet. En ja, ik heb die DeMeyere Apollo gekocht omdat ik dat een prachtige pan vond, maar heb me naderhand toch ook wel bedacht of ik niets iets vergelijkbaars maar veel goedkoper had kunnen vinden...

Ik weet niet waarom de steelpan precies 14 en de soeppan precies 20 centimeter moet zijn? Een eitje koken lukt toch ook wel in een 16 cm steelpannetje? Loop anders gewoon eens bij de Blokker of Ikea binnen en voel/bekijk de pannen eens.

Het lijkt me verder niet dat een staafmixer een pan kan beschadigen en kooktip nummer 1: Zorg voordat je gaat beginnen met koken dat je "mis en place" klaar staat ;)
En voor mij is een beetje voordeel + duurzaamheid genoeg om voor iets duurders te gaan. Zo is iedereen anders.

Ik ben toch echt op zoek naar wat degelijkere pannen dan Blokker of Ikea. Daarnaast geef ik liever 300 euro uit aan 2 pannen die perfect voldoen aan wat ik wil, dan 200 aan een set van mindere kwaliteit waarbij eigenlijk maar 1 pan is wat ik wil, ik er nog 1 altijd met lichte tegenzin gebruik omdat ie wel voldoet, maar eigenlijk te groot is en de rest in m'n keukenkastje ruimte zit in te nemen (eigenlijk de huidige situatie behalve dan dat mijn set een stuk goedkoper was). Het is ook niet dat ik het niet kan betalen, maar dat het vanwege de niet-noodzakelijkheid van mijn pretbudget moet en die is bewust beperkt.

En qua formaat: ik heb gekeken naar wat ik al een jaar of 10 graag en veel gebruik. Een 14cm steelpannetje is perfect voor hatsa-porties rijst met afgepast water, quinoa, een eitje, een kom soep en zou een enorm gemis zijn in mijn keuken. Daar is een 16cm pan véél te groot voor. Een 20cm soeppan is meer dan groot genoeg voor de hoeveelheden soep en stamppot die ik maak, en 24cm (vaak het volgende formaat) veel te groot en daardoor ook onhandig afwassen.

Met een "mis en place" gaat er trouwens ongetwijfeld iets goed mis ;)

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 22:32
Een jaar geleden heb ik een plaatstalen wok van DeBuyer gekocht (Force Blue, 32 cm). Nu is dat nooit echt een succes geworden. Het inbranden ging me niet al te best af en nu ik verhuisd ben naar een woning met inductie zou 'ie helemaal niet meer bruikbaar zijn. Anyway, ik ben overgestapt op een rvs wok en als ik iemand anders blij kan maken met deze pan doe ik dat graag. Ik hoef er niks voor te hebben, tegen betaling van de verzendkosten mag 'ie weg. Wie geïnteresseerd is mag een PM sturen 8) . Voor de goede orde: het betreft deze pan met een (kleine) platte bodem.

Edit: de pan is ondertussen al vergeven :) !

titan1901 wijzigde deze reactie 18-09-2018 15:10 (3%)

• Triggy
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 11:53
Ik ben in het gelukkige bezit van twee DeBuyer Carbone koekenpannen 24 en 28 cm. Nou zou ik daar graag deksels bij willen hebben. Liefst glas en ovenbestendig en niet super zwaar. Bij navraag bij de winkel waar ik ze kocht kreeg ik het volgende antwoord:
Dank voor uw bericht en eigenlijk zijn er geen goede deksels beschikbaar voor deze pannen. De Buyer zelf verkoopt zelf ook geen deksels. Dankzij de 3 ‘pinnen’ welke de steel en pan met elkaar verbinden is het vrijwel onmogelijk hier een goede en passende deksel voor te vinden helaas.
Bijna onmogelijk... Dus niet compleet onmogelijk :+

Iemand ervaringen met deksels op deze pannen?

• Gonadan
  • Niet online
Niet specifiek deze pannen, maar ik gebruik zelf een deksel van een flinke Tefal hapjespan als ik m'n koekenpan wil afsluiten.
De hapjespan zelf gebruik ik eigenlijk nooit meer. :+

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Harmvdw
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:44
Triggy schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:47:
Ik ben in het gelukkige bezit van twee DeBuyer Carbone koekenpannen 24 en 28 cm. Nou zou ik daar graag deksels bij willen hebben. Liefst glas en ovenbestendig en niet super zwaar. Bij navraag bij de winkel waar ik ze kocht kreeg ik het volgende antwoord:

[...]

Ik gebruik gewoon een goedkope glazen deksel met siliconen rand, ik denk bij de blokker vandaan. Ik weet alleen niet of die in de oven kan.

• Gonadan
  • Niet online
Aluminiumfolie werkt ook. ;)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Triggy het probleem van de meeste glazen deksels is dat deze geen ovenbestendig handvat/knop hebben. Gehard veiligheidsglas en spanning (door die knop als die van bijvoorbeeld RVS is) gaat niet goed samen.

Maar als ik google op 24cm glazen deksel ovenbestendig vind ik wel deze https://www.knivesandtool...um-glazen-deksel-24cm.htm

Misschien gewoon bestellen en kijken of het past - of gaan passen in een kookwinkel die beide merken heeft?

Zelf vind ik glas niet lekker schoon te maken en gebruik daarom zelf alleen RVS en Gietijzeren deksels.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Triggy
Ik heb nog eens in de schuur gekeken bij de afdankertjes. Daar had ik een 28cm glazen deksel van GreenPan liggen:

Probleem daarmee is dat die met zijn metalen "lip" niet in de pan komt maar net half op de rand blijft liggen. Daarom lag die dus in de schuur... 8)7

@franssie Die deksels van Le Creuset zou misschien een poging waard zijn. Allebei "Frans" dus met dezelfde maten B)

Inderdaad het best om er dan maar een paar te bestellen om te zien wat past.

En schoonmaken: wat in de vaatwasser kan ga ik niet met de hand doen :Y)

Triggy wijzigde deze reactie 26-09-2018 17:23 (6%)

• AquaSheep
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20:32
Ik heb het even geprobeerd met een Le Creuset 28cm deksel en DeBuyer koekenpan, maar het deksel past niet precies door de hoge steel.

• bvk

bvk

AquaSheep schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:10:
Ik heb het even geprobeerd met een Le Creuset 28cm deksel en DeBuyer koekenpan, maar het deksel past niet precies door de hoge steel.
[Afbeelding]
Hier hetzelfde met het deksel van een Demeyere Apollo, past net niet inderdaad door de steel die in de weg zit. En ik gok dat dit met elk deksel zo gaat zijn....

DeBuyer heeft de pannen daar gewoon niet voor ontworpen, het zijn sauteer pannen die wel in de oven kunnen voor wat na garen (of warm houden) maar niet met een deksel.

@Triggy Wat wil je precies in die pannen bakken wat daarna met deksel in de oven moet? Kan dat niet in een hapjes of braadpan met bijpassend deksel? Of aanbakken in de DeBuyer en daarna overhevelen in een braadslee/casserole?

bvk wijzigde deze reactie 27-09-2018 14:13 (15%)

Specs

• bvk

bvk

Voor de liefhebbers van anti aanbak pannen: morgen begint er bij de Jumbo (in ieder geval wel bij "mijn" filiaal) een Tefal spaaractie van zo te zien deze serie:

https://www.tefal.nl/Pann...ntensive/p/R-So_Intensive

Ik hou het zelf wel bij mijn plaatstalen pannen, maar ze zien er op het eerste gezicht wel goed en solide uit.

Specs

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@AquaSheep ik zie nu je reactie pas met duidelijke foto, dat scheelt maar een paar mm. Ik dacht dat de bevestiging (de 3 nagels) misschien in de weg zouden zitten maar dat lijkt niet het geval? Kan je de steel niet een paar mm laten terugbuigen bij een metaalbedrijfje oid? Sowieso vind ik die hoge stelen zlef lastig maar als je 2 meter lang bent wel ideaal (ik ben 1m75).

• bvk

bvk

franssie schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:51:
@AquaSheep ik zie nu je reactie pas met duidelijke foto, dat scheelt maar een paar mm. Ik dacht dat de bevestiging (de 3 nagels) misschien in de weg zouden zitten maar dat lijkt niet het geval? Kan je de steel niet een paar mm laten terugbuigen bij een metaalbedrijfje oid? Sowieso vind ik die hoge stelen zlef lastig maar als je 2 meter lang bent wel ideaal (ik ben 1m75).
Ik heb zelf ook even een foto gemaakt:

Je ziet dat je de steel dan vlak boven de klinknagels moet gaan verhitten om terug te kunnen buigen. Ik denk dat dit niet erg bevorderlijk is voor de klinknagel bevestiging. En dan is het nog maar de vraag of de deksel rand precies in de pan gaat vallen.

Specs

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@bvk dat buigen hoeft niet op smelttemperatuur maar je punt dat het er dan nog niet inpast schat ik ook zo in, op jouw foto lijkt het dan net of ie op de rand blijft staan.

• bvk

bvk

Naar aanleiding van bvk in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2" ben ik maar eens gaan kijken wat er bij mij in de oven past qua pannen.

24 cm gietijzeren braadpan: (y)

24 cm DeBuyer: (y)

28 cm Demeyere Apollo: (y)

28 cm DeBuyer: :N

Ik weet dus niet hoe groot de oven van @Triggy is, maar dat kan dus ook nog een puntje zijn.

Specs

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

O+

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Triggy
bvk schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:11:
[...]
@Triggy Wat wil je precies in die pannen bakken wat daarna met deksel in de oven moet? Kan dat niet in een hapjes of braadpan met bijpassend deksel? Of aanbakken in de DeBuyer en daarna overhevelen in een braadslee/casserole?
Ik ben er zelf ook nog niet zo achter. Heb maar een piepklein keukentje, dus dat wat er in staat moet zo'n beetje alles tegelijk kunnen. Tot nog toe heb ik wel af en toe tijdens het aanbakken dat ik graag een deksel zou plaatsen tegen het spatten. Ovenbestendig zou eigenlijk bijzaak zijn.
franssie schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:51:
@AquaSheepmaar als je 2 meter lang bent wel ideaal
Check. 1m97.
bvk schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:39:
Naar aanleiding van bvk in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2" ben ik maar eens gaan kijken wat er bij mij in de oven past qua pannen.

24 cm gietijzeren braadpan: (y)

24 cm DeBuyer: (y)

28 cm Demeyere Apollo: (y)

28 cm DeBuyer: :N

Ik weet dus niet hoe groot de oven van @Triggy is, maar dat kan dus ook nog een puntje zijn.
Die 28cm DeBuyer past bij mij net aan in de oven. (Daar is die ook in ge-seasoned, want op de inductiekookplaat wilde het niet echt :( )

• bvk

bvk

Triggy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:59:
[...]

Ik ben er zelf ook nog niet zo achter. Heb maar een piepklein keukentje, dus dat wat er in staat moet zo'n beetje alles tegelijk kunnen. Tot nog toe heb ik wel af en toe tijdens het aanbakken dat ik graag een deksel zou plaatsen tegen het spatten. Ovenbestendig zou eigenlijk bijzaak zijn.

[...]

Check. 1m97.

[...]

Die 28cm DeBuyer past bij mij net aan in de oven. (Daar is die ook in ge-seasoned, want op de inductiekookplaat wilde het niet echt :( )
Ik heb ook een relatief kleine keuken maar ik kom om in de pannen dankzij koopwoede en erfenissen, ik heb amper plaats ervoor. Dus ik begrijp je wel als je een multifunctionele pan zoekt waar je veel gerechten mee kunt bereiden in een kleine keuken.

Een deksel voor je DeBuyer pannen kun je dus wel een beetje vergeten, die moet je gewoon lekker houden waar ze voor gemaakt zijn: Bakken en direct serveren van een eitje, champignons etc. en uiteraard een steak.

Zo te lezen zoek je gewoon een ovenbestendige (RVS) hapjes pan met glazen deksel en daarvan zijn er enorm veel in allerlei soorten, maten en prijzen. Of heb je die al en bevalt die niet?

Wat het spetteren betreft: geen producten gebruiken op hoog vuur die veel water bevatten.... ;)

Specs

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Triggy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:59:
Tot nog toe heb ik wel af en toe tijdens het aanbakken dat ik graag een deksel zou plaatsen tegen het spatten. Ovenbestendig zou eigenlijk bijzaak zijn.
Als ik tortilla's bak, dan gebruik ik altijd twee De Buyers van hetzelfde formaat op elkaar. In de oven heb je waarschijnlijk niets aan zo'n constructie, maar tegen spetters helpt het wel.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Welke pan kies je?
Eentje die roestbestendig is? Eentje die goed ge-seasoned is?
Welnee! Gewoon buiten laten liggen en de elementen doen de rest! :+

Een gietijzeren van tig kilo en een halve meter diameter. :Y

In 2014 (!) lag deze in de sneeuw:

en vier jaar (2018!) later lag 'ie er nog steeds:

(voor locatiedetails; klik op de plaatjes en in flickr zie je de exacte plek)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Niet online
Schaamteloze crosspost. :Y)

Even opschuren en je kunt weer los toch? :P

• bvk

bvk

Aparte pan. Zie ik nou een soort van scheidings wand zodat je tegelijk vlees en aardappelen (of wat anders) kan bakken zonder dat het elkaar raakt?

Specs

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Yep. Bedoeld om bijvoorbeeld je hele ontbijt in 1x te kunnen bereden.

Extreme uitvoering:

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:02:
Welke pan kies je?
Eentje die roestbestendig is? Eentje die goed ge-seasoned is?
Welnee! Gewoon buiten laten liggen en de elementen doen de rest! :+

Een gietijzeren van tig kilo en een halve meter diameter. :Y

In 2014 (!) lag deze in de sneeuw:
[Afbeelding]

en vier jaar (2018!) later lag 'ie er nog steeds:
[Afbeelding]

(voor locatiedetails; klik op de plaatjes en in flickr zie je de exacte plek)
Die ligt vast boven op een berg is zo zwaar dat niemand hem meeneemt, maar perfect voor iedereen die op een open vuur effe iets wil bakken. Van roest krijg je niks en na goed voorverhitten hebben de bacterien ook het loodje gelegd.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

vandaag wou ik pannenkoeken bakken bakt alles aan, een wtf moment. Schoon geschuurd met jif en schuurmachine met spons erop. Doet wonderen en je bent geen uren bezig. Nu zit eerste laag er weer op. Hoe werkt dat in de olie zetten in de oven eigenlijk? stook je de hele pan dan op tot hoeveel graden? maximale van de oven? Ik ga morgen op de inductie 2e laag erop zetten en komende dagen elke keer weer een laagje. Hierna eens proberen ei erop te bakken. als die aankleeft sla ik ze aan gort.

• Harmvdw
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:44
bvk schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:35:
[...]

Ik heb zelf ook even een foto gemaakt:

[Afbeelding]

Je ziet dat je de steel dan vlak boven de klinknagels moet gaan verhitten om terug te kunnen buigen. Ik denk dat dit niet erg bevorderlijk is voor de klinknagel bevestiging. En dan is het nog maar de vraag of de deksel rand precies in de pan gaat vallen.
Ik heb nog even een foto van mijn buyer pan (24cm denk ik) met goedkope deksel gemaakt.
Maar het past eigenlijk wel mooi.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
mutsje schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 20:14:
vandaag wou ik pannenkoeken bakken bakt alles aan, een wtf moment. Schoon geschuurd met jif en schuurmachine met spons erop. Doet wonderen en je bent geen uren bezig. Nu zit eerste laag er weer op. Hoe werkt dat in de olie zetten in de oven eigenlijk? stook je de hele pan dan op tot hoeveel graden? maximale van de oven? Ik ga morgen op de inductie 2e laag erop zetten en komende dagen elke keer weer een laagje. Hierna eens proberen ei erop te bakken. als die aankleeft sla ik ze aan gort.
TJa toen ik vroeger in een restaurant werkte (toen in de top 100) gebruikte ze gewoon simpele tefal pannen en als er een begon aan te bakken werd hij weggegooid. (Lees ik nam ze mee naar Scouting want voor daar waren ze prima). Overigens uitkoken met ruim silver soda werkt ook prima en is toch minder hard werken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
vandaag wou ik pannenkoeken bakken bakt alles aan, een wtf moment. ...
Kan je de bakparameters beschrijven? Misschien is daaraan ook nog wat te optimaliseren.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

begintmeta schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 11:30:
[...]

Kan je de bakparameters beschrijven? Misschien is daaraan ook nog wat te optimaliseren.
Wat ik doe is de pan verwarmen op stand 6 (inductie) hierna opschroeven naar 7. Dan als de olie er goed doorloopt schakel is terug naar 5 en doe het beslag erin. Dit werkte de vorige keer ook uitstekend. Echter nu bakte alles aan. Heb al wel alternatieve pannen gevonden in de vorm van tefal antiaanbak pannen die geschikt zijn voor inductie.

• bvk

bvk

mutsje schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 16:05:
[...]

Wat ik doe is de pan verwarmen op stand 6 (inductie) hierna opschroeven naar 7. Dan als de olie er goed doorloopt schakel is terug naar 5 en doe het beslag erin. Dit werkte de vorige keer ook uitstekend. Echter nu bakte alles aan. Heb al wel alternatieve pannen gevonden in de vorm van tefal antiaanbak pannen die geschikt zijn voor inductie.
Je hebt het nu over die DeBuyer crepespan die je een tijdje geleden hebt gekocht? Als het bakken van pannenkoeken daar eerder uitstekend mee ging, wat doe je nu dan anders dat het ineens niet meer lukt? Probeer anders gewoon eens een lagere inductie stand en/of iets meer olie/boter.

Lijkt me handig om dat eerst eens uit te zoeken voordat je weer andere pannen gaat kopen.

Specs

• Bracha25
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21-02 20:36
Triggy schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:47:

[...]

De glazen deksel van Ikea (https://m2.ikea.com/nl/nl...aal-helder-glas-80112522/) past eigenlijk heel goed op mijn debuyer pan😉

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik ben ze opnieuw aan het voorzien van een nieuwe antiaanbak laag :) heb de hoop nog niet opgegeven hoor. Want de andere debuyer pannen werken wel als een trein. Maar dat is met name vlees erin bakken.

• Bra-Jo
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Bracha25 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 17:12:
[...]

De glazen deksel van Ikea (https://m2.ikea.com/nl/nl...aal-helder-glas-80112522/) past eigenlijk heel goed op mijn debuyer pan😉
Apart dat ze voor dat ding niet gekozen hebben voor een kunststof of rubber dop, in plaats van je te verplichten en doekje (ofzo) te gebruiken.

Nomen nescio

• Zwerver

Zwerver

CISSP certified

Alles jullie een koperen saus pan zouden kopen, tussen de 14 en 18 cm, waar zouden jullie dan voor gaan? Geen antiaanbak please

• bvk

bvk

Zwerver schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:01:
Alles jullie een koperen saus pan zouden kopen, tussen de 14 en 18 cm, waar zouden jullie dan voor gaan? Geen antiaanbak please
Had je zelf al iets gevonden? Wat is je budget? Wel of geen inductie?

Als ik even zoek kom ik genoeg tegen, bijvoorbeeld:

Prachtige pan, maar kostbaar en geen inductie:

https://www.kookpunt.nl/m...an-16cm/nl/product/17491/

Minder kostbaar, maar wel inductie en Sola is ook wel een goed merk dacht ik:

https://www.sola-fabrieks...deksel-lassani-16-cm.html

Als ik zelf zo'n pan zou kopen dan zou ik waarschijnlijk voor de Sola gaan, zal vast prima werken. Maar die eerste is wel heel mooi natuurlijk en ik kook toch op gas. Alleen momenteel wel € 100,- duurder....

Specs

• woutur
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:16

woutur

Klauwtjes uit!

Ik was afgelopen vrijdag ook aan het pannenkoeken bakken in mijn DeBuyers. Ging prima, ik gebruikte roomboter. Wat niet ging was spekpannenkoeken. Als spek een tijdje in de pan ligt krijg je een soort bruine, taaie meuk aan je pan hangen die nogal plakt. Ik heb daarop de pannen met heet water schoongespoeld, met een papiertje afgedroogd, boter erin en weer verder met gewone pannenkoeken.

Bottomline: het kan prima :P

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

ja moet ook prima werken. ik moet ze nog paar keer inbranden en dan doe ik weer poging. Merk wel dat de pannen op inductie anders reageren dan op gas :+

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Zwerver ik zou voor een bolle gaan, juist bij sauzen en slagroomkloppen heeft koper schijnt het een toegevoegde waarde en het klopt gewoon makkelijker in een bolle pan dan in een cilinder.
Dat gezegd hebbende, goed dat de pannen die @bvk noemde van binnen RVS zijn en niet vertind zoals vroeger. Ik heb mij ooit laten vertellen dat door inductie (!) tussen de garde en het koper eiwit significant sneller stijf wordt maar dat kan ik niet beamen bij gebrek aan een koperen pan.

https://www.volkskrant.nl...ooi-niet-gezond~befdf369/

Nu is anders dan het artikel stelt koper niet zozeer heel giftig (je hebt het zelf nodig in je metabolisme) anders zouden we de waterleidingen niet vervangen hebben van lood naar koper nietwaar?

Het ziet er mooi uit, als ik de pannen an de keuken had hangen ipv in een la zou ik het wel weten!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je gebruikt geen pannen om eiwitten op te kloppen, en bovendien doet dat niks want koperen pannen zijn van binnen vertind of RVS aangezien blank koper zou reageren met je voedsel en dat wil je niet.

De uitzondering is, inderdaad, eiwitten opkloppen wat beter gaat met koper, alleen daarvoor gebruik je natuurlijk geen pan maar een kom. Die heb je dus inderdaad van blank koper (ook aan de binnenkant) en behoor je eigenlijk exclusief te gebruiken voor het opkloppen van eiwitten.

• Zwerver

Zwerver

CISSP certified

bvk schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 00:13:
[...]

Had je zelf al iets gevonden? Wat is je budget? Wel of geen inductie?

Als ik even zoek kom ik genoeg tegen, bijvoorbeeld:

Prachtige pan, maar kostbaar en geen inductie:

https://www.kookpunt.nl/m...an-16cm/nl/product/17491/

Minder kostbaar, maar wel inductie en Sola is ook wel een goed merk dacht ik:

https://www.sola-fabrieks...deksel-lassani-16-cm.html

Als ik zelf zo'n pan zou kopen dan zou ik waarschijnlijk voor de Sola gaan, zal vast prima werken. Maar die eerste is wel heel mooi natuurlijk en ik kook toch op gas. Alleen momenteel wel € 100,- duurder....
Uiteraard gewoon op gas :) En ik zit wel zo'n beetje te kijken tussen de 80 en 150 euro. Ik vind het lastig om een besluit te nemen omdat ik van de koperen pannen niet echt weet waar op te letten.

• bvk

bvk

Zwerver schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:22:
[...]

Uiteraard gewoon op gas :) En ik zit wel zo'n beetje te kijken tussen de 80 en 150 euro. Ik vind het lastig om een besluit te nemen omdat ik van de koperen pannen niet echt weet waar op te letten.
Ik verwacht dat er sowieso niet veel ervaring met koperen pannen te vinden zijn, ze zijn wel heel mooi maar ook duur. Wat wil je er precies mee doen dat je naar koper zoekt en niet naar een RVS pan met verschillende lagen waaronder vaak koper?

Zoiets bijvoorbeeld:

https://www.kookwinkel.nl...o-sauspan-o-16-cm-rvs-mat

Maakt in prijs niet veel uit, maar zal ook goed werken en je hoeft geen koper te poetsen.... ;) En kijk uiteraard ook even naar de opmerkingen van franssie en Cyber.

Specs

• Zwerver

Zwerver

CISSP certified

@franssie @CyBeR woops, jullie reply gemist omdat ik de pagina niet herladen had.

Het gaat me met name om een pan om sausen in te maken, want mijn vrouw krijgt het maar niet in haar systeem om mijn ingebrande deBuyers niet voor rode wijn sausen te gebruiken. Gaat mijn laag weer ;) en dan koper omdat ik dat gewoon veel mooier vind hangen naast de deB’s

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DeBuyer inocuivre dan? https://www.debuyer.com/f...ox-2-mm-queue-fonte-dinox Geen idee wat dat moet kosten alleen maar 't zal niet mis zijn :P

CyBeR wijzigde deze reactie 29-10-2018 20:31 (21%)

• bvk

bvk

CyBeR schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:31:
DeBuyer inocuivre dan? https://www.debuyer.com/f...ox-2-mm-queue-fonte-dinox Geen idee wat dat moet kosten alleen maar 't zal niet mis zijn :P
Ook heel mooi inderdaad! En valt met € 125,- binnen het budget van @Zwerver :

https://www.kookpunt.nl/d...an-16cm/nl/product/21060/

En wie weet krijgen we nog een keer een leuke Blokker actie zoals met de stalen koekenpannen ;)

Edit:

Dit is wel apart: https://www.kookpunt.nl/d...wok-36cm/nl/product/7445/
De De Buyer Carbone Plus wok 36cm is volledig rond en heeft dus geen platte bodem!
En dan:
Geschikt voor: Elektrisch
Geschikt voor: Gas
Geschikt voor: Halogeen
Geschikt voor: Keramisch
Voor op gas met een wokbrander of een grote pit, Ok. Maar voor de andere warmtebronnen met zo weinig oppervlakte contact, hoe dan?

bvk wijzigde deze reactie 29-10-2018 21:05 (29%)

Specs

• Zwerver

Zwerver

CISSP certified

CyBeR schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:31:
Die is wel gaaf :) en zoals @bvk laat zien nog te betalen ook :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

IMO is 't plaatje op die site wel een Mauviel maar als je dat binnen krijgt is 't ook prima spul dus :P

Edit: never mind 't is deze: https://www.debuyer.com/f...onte-modèle-professionnel

Deze is overigens in de aanbieding zie ik net: https://www.kookwinkel.nl...n-1-1-liter-o-16-cm-koper

CyBeR wijzigde deze reactie 29-10-2018 23:14 (42%)

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Als vervanging van de afschuwelijke AH wok waarvoor je ooit kon sparen heb ik bij de Blokker een Den Blijker wok 28cm gekocht. Is een vrij compact ding, van alu met een dikke (5mm) bodem en vrij dikke wanden. Anti-aanbak want hier gaan zeker rode sauzen in. Was een van de zwaarste woks die niet van gietijzer is. Ik moet hem nog uitproberen maar hou jullie op de hoogte.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Gonadan
  • Niet online
Bra-Jo schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:27:
Apart dat ze voor dat ding niet gekozen hebben voor een kunststof of rubber dop, in plaats van je te verplichten en doekje (ofzo) te gebruiken.
Wellicht omdat hij zo nog in de oven te gebruiken is?

• DM89
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:24
Ik heb sinds deze week een inductiefornuis, nu moet ik ook een paar nieuwe pannen.

Ik twijfel tussen bijvoorbeeld ikea 365+, Herman den blijker of Tefal Hero pannen maar weet niet wat ik het beste kan kopen. Ik wil een pan die weer een tijdje mee gaat, koekenpannen met anti-aanbaklaag en een geschikte bodem voor inductie rond de 25 en 35 euro.

Het lastige is dat er met elke pan wel iets is wat de keuze nog lastiger maakt :o

DM89 wijzigde deze reactie 13-11-2018 21:14 (4%)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Meulendijks89 wat voor pannen heb je nu? Het is echt niet zo dat je al je pannen moet vervangen als je inductie neemt. Ikea 365+ (en hun andere niet meest goedkoopste series die vroeger ook als 365+ verkocht werden) is voor mij de benchmark, goede prijs/kwaliteit, dus het kan beter en duurder maar ook duurder en slechter.

Sommige merken zijn beter (Tefal vind ik niet echt maar dat is persoonlijk). Herman den Blijker heb ik geen ervaring mee maar er is in dit topic dacht ik wel over gepost (zie zoekbalk).

• DM89
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:24
franssie schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:22:
@Meulendijks89 wat voor pannen heb je nu? Het is echt niet zo dat je al je pannen moet vervangen als je inductie neemt. Ikea 365+ (en hun andere niet meest goedkoopste series die vroeger ook als 365+ verkocht werden) is voor mij de benchmark, goede prijs/kwaliteit, dus het kan beter en duurder maar ook duurder en slechter.

Sommige merken zijn beter (Tefal vind ik niet echt maar dat is persoonlijk). Herman den Blijker heb ik geen ervaring mee maar er is in dit topic dacht ik wel over gepost (zie zoekbalk).
Ik heb nu alle kook, wok en bak pannen van Fontignac, was zo,n 3.5 jaar geleden een spaaractie van bij de Plus en gebruikt vanaf dat we 3 jaar geleden gingen samen wonen.

Al deze pannen werken inderdaad gewoon op de inductieplaat maar de koekenpannen zijn sowieso aan vervanging toe na 3 jaar bijna dagelijks gebruikt te zijn.

Bij ikea hebben ze de
OUMBÄRLIG (oude 365+?) 13,-
365+ 25,-
TROVÄRDIG 30,-

Allemaal voorzien een teflon professional laag waarvan 2 ruw voelen en een glad, maakt dat nog verschil?

De pannen van Herman den Blijker (35,-) vind ik helaas weinig over, wel een mooie pan. Deze heeft een
drielaags slijtvaste Witford Eclipse anti-aanbaklaag wat mij vrij weinig zegt qua kwaliteit. Is nu een actie 2e pan halve prijs.

Tefal Hero (35,-) heeft een Titanium laag.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Meulendijks89 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:24:
[...]
<>
Allemaal voorzien een teflon professional laag waarvan 2 ruw voelen en een glad, maakt dat nog verschil?
<>
Ik denk zelf dat ruw beter is (houd het vet beter op zijn plek. Ik had ooit een stalen pan met een soort golfbalputjes erin, dat ding bakte alles als de beste tot ik 'm ooit te lang op het vuur liet staan. Ik mis die pan nog steeds 20 jaar later.
Dat gezegd hebbende, wil je toch zo nu en dan met een harde (stalen) spatel in de pan, dan is gladder natuurlijk beter.

Ik kan niet in de portemonnee kijken maar misschien eerst eentje van elk type? Bij offertes ga ik meestal niet voor de goedkoopste dus laat je die vallen en heb je twee pannen al.

edit - maar er zijn hier meer mensen met een mening dus wacht nog even af - vooralsnog kan je op je huidige pannen nog vooruit lijkt mij.

franssie wijzigde deze reactie 13-11-2018 22:46 (8%)

• Nixo
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21-02 10:49
Ik ben in de race voor een nieuwe koekenpan. De tefal pannen ben ik inmiddels wel klaar mee, deze laten het allemaal afweten na twee jaar.

Heeft iemand ervaring met de koekenpannen van Staub? Door het houten handvat kan ik deze wel gewoon pakken zonder mijn handen te brangen. En door de emaille laag heeft deze iets minder onderhoud nodig dan de koolstofstalen pannen.
https://www.knivesandtool...-handgreep-28cm-zwart.htm

Nixo wijzigde deze reactie 14-11-2018 08:47 (10%)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Nixo Ik heb twee maten iitala hackman gietijzeren koekenpannen in gebruik (ca.20 jaar) en die zijn echt onverwoestbaar!
Enige nadeel; ze zijn loeizwaar. :)

ehtweak in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Initieel een forse aanschaf, maar aangezien ze zo lang meegaan, zijn het eigenlijk heel goedkope pannen! :Y

Ook opmerkelijk; je kunt de metalen steel gewoon beetpakken tijdens het gebruik. Alleen heel dicht op de pan zelf wordt de steel warm.
Grote voordeel van zo'n compleet metalen uitvoering; het geheel kun je zo in de oven/onder de grill zetten voor b.v. een krokant korstje. En dat gaat met een kunststof/houten handvat niet lukken.

Wil je per se een emaille pan, kijk dan eens naar Riess:
http://www.riess.at/wbc.p...7&tpl=pgruppen.html&rid=1
ook zeer degelijk materiaal.

ehtweak wijzigde deze reactie 14-11-2018 09:29 (43%)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:45:
Ik denk zelf dat ruw beter is (houd het vet beter op zijn plek. Ik had ooit een stalen pan met een soort golfbalputjes erin, dat ding bakte alles als de beste tot ik 'm ooit te lang op het vuur liet staan. Ik mis die pan nog steeds 20 jaar later.
Daar werkte ik vroeger ook mee, briljante dingen. Kon je overigens dubbel glas mee ingooien, serieuze pannen. :D

• Xavier
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Ik ga thuis ook over op Inductie en heb nu nog gas. Dus ben op zoek naar nieuwe pannen.
Wat ik nu heb:
- Kookpannen van een actie bij de AH, zijn wel geschikt voor inductie. Maar ik vraag me af of ze niet krom getrokken zijn. Kan ik dat nu al testen voordat de plaat er is? (Al moet ik nog een inductieplaat uitzoeken... De aansluiting en meterkast is ingepland :P )
- 2 gietijzeren pannen, 1 is al 50+ jaar oud en daar kan ik zelfs tomatensaus in maken en er gebeurd niks mee. Deze gebruik ik voornamelijk voor pannenkoeken te bakken.
- 2 antiaanbakpannen, geen teflon maar keramisch. Wat een bagger pannen. Ik twijfel tussen de Le Creuset les Forgees (https://www.knivesandtool...inium-koekenpan-28-cm.htm) of de Buyer (https://www.knivesandtool...oekenpan-28cm-5110-28.htm)
- Braadpan, ooit bij de AH gekocht. Maar dat was geen beste beslissing, de emaille springt er overal vanaf en soms dus ook in het eten... Het liefst eentje waar de binnenkant ook van geemailleerd is. Maakt toch iets makkelijker schoon.
- Wokpan, gebruik ik nauwelijks, kan dus gewoon weg.

Ik wil het eerste die 2 teflonpannen vervangen. De gietijzerenpannen weet ik niet of die op Inductie nog kunnen aangezien die jaren gebruikt zijn op gas en ook op de camping mee gaan op gas. Daarnaast vind ik ze te zwaar voor dagelijks gebruik. Daarnaast is zijn ze te klein voor het gezin.

Qua kookpannen denk ik eraan om de ikea 365+ pannen te halen en daar kan ik wel een paar jaar mee verder.

• Gonadan
  • Niet online
Xavier schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:40:
De gietijzerenpannen weet ik niet of die op Inductie nog kunnen aangezien die jaren gebruikt zijn op gas en ook op de camping mee gaan op gas.
Los van je andere overwegingen wil ik deze vast even uit de wereld helpen, voor inductie maakt het geen hol uit of ze al op gas gebruikt zijn. Dat speelt alleen bij keramisch/elektrisch een rol omdat je dan de hitte van de plaat moet overnemen, een volledig vlakke bodem is dan aanzienlijk efficiënter. Bij inductie wordt de hitte niet middels contact doorgegeven dus maakt het helemaal niets uit of ze door gas iets minder vlak zijn geworden.
Dat even terzijde. :)

• Xavier
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:44:
[...]

Los van je andere overwegingen wil ik deze vast even uit de wereld helpen, voor inductie maakt het geen hol uit of ze al op gas gebruikt zijn. Dat speelt alleen bij keramisch/elektrisch een rol omdat je dan de hitte van de plaat moet overnemen, een volledig vlakke bodem is dan aanzienlijk efficiënter. Bij inductie wordt de hitte niet middels contact doorgegeven dus maakt het helemaal niets uit of ze door gas iets minder vlak zijn geworden.
Dat even terzijde. :)
Owwwww :D Dat scheelt even 500,- voor een nieuwe kookpannenset.

Dan alleen even 2 nieuwe koekenpannen en een braadpan, aangezien dat vlut dingen zijn. :D

• Gonadan
  • Niet online
Xavier schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:57:

Dan alleen even 2 nieuwe koekenpannen en een braadpan, aangezien dat vlut dingen zijn. :D
Aangenomen dat je huidige pannen überhaupt geschikt zijn voor inductie uiteraard, maar dat hangt van je bodem af. Even met een magneetje spelen. ;)

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Xavier schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:57:
[...]

Als het om anti-aanbak koekenpannen gaat, ga ik altijd voor cheapo en vaker vervangen: Ikea spul.
Ik zie dat je DeBuyers ertussen hebt staan maar neem maar van mij aan dat als je gietijzer zwaar vindt, je de stalen van DeBuyer ook niet echt licht gaat vinden. Met mijn 28 cm had ik laatst de grootste moeite een pannenkoek te flippen. Daarnaast kan je daar geen zure dingen in maken, dat kan dan pas over 50 jaar lees ik net :+

Braadpan: ik heb er ooit eentje van Sola gekocht uit de 'fabriekswinkel' in Groningen. 5/6 liter model, gietijzer, doorsnee weet ik zo niet. Ding is wel verkleurd aan de binnenkant maar hij doet zijn werk best. Bakt ie aan? Jup. Maar dat komt altijd weer los zodra je vocht (uit je recept) toevoegt. Scheelt in ieder geval een hoop geld in vergelijking met Creuset. Ik weet dan weer niet hoe goed die zijn.

• begintmeta
  • Niet online
Hmm, ik had vandaag het deksel van de Staub cocotte even met de blote hand willen verplaatsen, terwijl het ding 260ºC was... heb het laten vallen, waarbij er helaas wat emaille afgesprongen is. Is het slim de boel op de een of andere manier wat bij te werken, zijn vervangende deksels verkrijgbaar (zelfde kleur gaan natuurlijk toch nooit lukken) De hand zal gelukig wel genezen, maar vind het toch wel jammer van de pan...

• Gonadan
  • Niet online
Een Staub laten vallen, als ik dat thuis doe ben ik banger voor m'n aanrecht of vloer dan voor de pan. :D

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@begintmeta Wat voor vloer heb jij? Ik heb ceramische tegels en die vinden een gietijzeren deksel niet leuk (been there done that).
Het is maar een deksel en ik hou wel van een geleefde pan maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Daarom bestaan er producten als dit https://www.koudemaille.nl/
Het zal waarschijnlijk nooit de echte kleur worden maar het beschermt goed tegen roest.

• begintmeta
  • Niet online
De keramische tegels hebben het goed overleefd, aanrecht een klein beetje beschadigd ook... De energie van de impact is een beetje over aanrecht (geschampt) en vloer verdeeld gelukkig, er was nogal wat horizontale energie aanwezig, het ding schoof een paar m over de keukenvloer.

• noud
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:38
Nog 1 topic over pannen.
Voor Sinterklaas en (intussen voor de gekke dolle zwarte vrijdag) ben ik op zoek naar een koekenpan.
In Dok winkel kwam ik 2 koekenpannen tegen.

Ik wilde geen anti aanbak/Teflon pan hebben. Vanwege die coating die eens los kan laten.
Ook geen gietijzer, lijkt mij te zwaar om even snel te tillen en te draaien.

Ik zal de pan vooral voor gebruiken om groentes te bereiden en om vlees/vega gerechten snel te garen.

Ik kwam zo bij een koekenpan met deksel terecht Demeyere Multiline koekenpan ø 28 cm rvs

Ik heb sinds kort een soort van RVS koekenpan in bezit. Ik vind het bakken nogal wennen. Gerechten zoals kip bakt snel aan de pan aan. Maar ook andere gerechten bakken snel in de pan aan. Voordeel is wel dat die zut makkelijk te verwijderen is. Ik werk tegenwoordig ook met kokoksolie.

Nu is mijn eigen oude anti aanbakpan echt aan vervanging toe.
Ik dacht namelijk aan deze pan. Zag er mooi uit en was in de 'aanbieding'.

Er zijn paar dingen die ik zal willen weten.

1) hoe vaak gebruiken jullie een koekenpan met een deksel?
2) hoe kan ik ervoor zorgen dat gerechten niet zo snel aan de koekenpan aankoeken?
3) Is dit een degelijke koekenpan? Ik bedoel voor 140 Euro zou dat wel mogen toch?

Een andere pan die mij op het oog viel, was de Cristel Castel Pro Multiply koekenpan ø 28 cm rvs
Van 110 Euro naar 99 Euro
De pan heeft een inhoud van 3,7 liter en is 7,1 cm hoog.

De verkoopster vertelde dat je in een wok ook sauzen kunt maken...
heh.. en ik dacht dat een wok enkel was om gerechten snel en kort te verhitten.
Wie heeft gelijk? Kan ik in deze pan ook bv sauzen maken tomatensaus of curry kokosmelk gerechten?

Of kan ik beter voor een iets hogere pan rand gaan? Want als ik kook dan willen de etensresten wel vaak over de panrand heen vliegen.

Ik heb sowieso een wok nodig, de gene die ik nu heb is te groot. Ook lastig met afwassen. Past niet eens in mijn afwasteiltje.

Bedankt weer

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb ook een RVS pan, van Ikea volgens mij. Dit had de tegenhanger moeten worden van mijn DeBuyers om (inderdaad) ook zure dingen in te bereiden. Echter bakte alles wat ik erin wilde maken zo'n beetje vast. Ik heb de pan nu zo'n jaar niet meer gebruikt en ligt onderop de pannenstapel.

Een echte wok, die ook als echte wok gebruikt wordt (en dat is thuis lastig, lees dit topic maar door) is voor het kort verhitten van voedsel. De woks die wij echter met z'n allen bij de Blokker e.d. kopen zijn eigenlijk gewoon hapjespannen met een andere vorm. Daarin is het prima sauzen bakken (mits van RVS of anti-aanbak).

Ik heb onlangs een De Blijker wokje bij de Blokker gehaald. Met antiaanbaklaag, zwaar uitgevoerd (houdt de hitte vast) en niet zo groot. Tot nu toe erg tevreden over. En misschien, als ik het vuur op nucleair zet, en dat een tijdje zo doe, valt ie misschien wel als echte wok te gebruiken als ik er niet zoveel massa ingooi.

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22-02 20:48

Zebby

Gamed

woutur schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:41:
Ik heb ook een RVS pan, van Ikea volgens mij. Dit had de tegenhanger moeten worden van mijn DeBuyers om (inderdaad) ook zure dingen in te bereiden. Echter bakte alles wat ik erin wilde maken zo'n beetje vast. Ik heb de pan nu zo'n jaar niet meer gebruikt en ligt onderop de pannenstapel.

Een echte wok, die ook als echte wok gebruikt wordt (en dat is thuis lastig, lees dit topic maar door) is voor het kort verhitten van voedsel. De woks die wij echter met z'n allen bij de Blokker e.d. kopen zijn eigenlijk gewoon hapjespannen met een andere vorm. Daarin is het prima sauzen bakken (mits van RVS of anti-aanbak).

Ik heb onlangs een De Blijker wokje bij de Blokker gehaald. Met antiaanbaklaag, zwaar uitgevoerd (houdt de hitte vast) en niet zo groot. Tot nu toe erg tevreden over. En misschien, als ik het vuur op nucleair zet, en dat een tijdje zo doe, valt ie misschien wel als echte wok te gebruiken als ik er niet zoveel massa ingooi.
Zover ik weet zijn RVS pannen niet bedoeld om mee te bakken zoals je zou doen in een Tefal anti-aanbak pan, meer als een (niet geseasoned) gietijzeren pan. Volgens mij kun je ze ook seasonen, maar de toepassing is meer om zaken krokant te bakken. Je laat je vlees liggen tot het korstje krokant is, dan laat het vanzelf los. Dit is vanzelfsprekend niet bij alles van toepassing en vereist erg veel oefenen. Ik heb zelf ook sinds kort 2 pannen, en het is echt heel anders dan wat ik gewend ben.

• bvk

bvk

noud schreef op donderdag 15 november 2018 @ 01:48:

Er zijn paar dingen die ik zal willen weten.

1) hoe vaak gebruiken jullie een koekenpan met een deksel?
2) hoe kan ik ervoor zorgen dat gerechten niet zo snel aan de koekenpan aankoeken?
3) Is dit een degelijke koekenpan? Ik bedoel voor 140 Euro zou dat wel mogen toch?
1) Nooit. Op mijn DeBuyers past geen deksel en dat hoort IMHO ook niet ;)

2) Misschien minder heet bakken, die kip, paprika of prei wordt ook op lagere temperatuur wel gaar.

3) Demeyere pannen zijn heel degelijk, ze geven niet voor niets 30 jaar garantie.

Maar zo te lezen zoek jij geen koekenpan, maar een hapjes pan. En waarom geen Tefal? Ik weet niet of je bij de Jumbo boodschappen doet, maar die Tefal Exception pannen waar ze nu een actie mee hebben zien er prima uit en ik heb niet de indruk dat je die na een jaar alweer weg kan gooien.

Specs

• begintmeta
  • Niet online
Ik gebruik dan weer bijna alleen RVS(18/10)-alucomposiet, in mindere mate gietijzer en sinds een tijdje ook weer een gecoate pan. Bij RVS is het goed voorverwarmen van de pan wel een stuk belangrijker, en eventueel is ook vetgebruik noodzakelijker, sommige dingen gaan ook gewoon makkelijker in het een of het ander. Met RVS moet je denk ik ook gewoon meer oefenen, ik kook bij ons thuis (verreweg) het meest, en ik heb duidelijk minder problemen met RVS, ik denk omdat ik gewoon geoefender ben/de pannen beter ken, en omdat ik het geduldigst ben wat betreft het op temperatuur komen van de pannen.

De staub cocotte ga ik maar gewoon laten, als het gaat roesten zie ik wel verder.

begintmeta wijzigde deze reactie 15-11-2018 15:41 (5%)

• hatsa
Voor de mensen die nog in de markt zijn voor een Staub, Amazon.de heeft ze vandaag in de aanbieding:
https://www.amazon.de/apb...rd_r=QF9ATAADCH11BFM6SXGJ

Ik ben zelf al voorzien door Le Creuset.

In RVS bakken vind ik ook lastig, maar misschien dat dat ook kan komen doordat ik goedkope pannen heb gekocht. Ik bak al jaren in DeBuyer en dat bevalt eigenlijk wel prima. Sinds een tijdje heb ik ook een gietijzeren ongecoate skillet, en dat bevalt in sommige opzichten misschien nog wel beter.

In mijn nieuwe-kookpannen-zoektocht ben ik begonnen met een Demeyere Atlantis soeppan. Mogelijk overkill voor mijn gebruik, maar wel een gigantisch verschil met wat ik had (iets bij een Sola-outletwinkel). Ik kan rustig een uitje fruiten en temperatuurbeheersing is veel beter. Waar ik bij de vorige pan zeker in het begin heel erg moest zoeken naar de juiste inductie-stand loop ik nu veel minder te klooien. Mijn eindejaarsuitkering zou zomaar gebruikt kunnen worden om wat meer pannen uit die serie aan te schaffen.

• DJ_Gahann
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 20-11-2018
Inmiddels heb ik mijn eigen collectie ge'update met 3 Creuset Les Forgées pannen, waarvan 1 wok, en de welbekende knal oranje Creuset braadpan. De plaatstalen wok heb ik opzij gezet, ding viel niet fatsoenlijk heet te krijgen op mijn gasfornuis. Ook sinds vorige week een 24cm soeppan van WMF (RVS) met koele grepen, en een gietijzeren grillplaat van Lodge. Laatstgenoemde geprobeerd bij een spontante teppanyaki avond en dat beviel heel goed, schoonmaken de volgende dag wat minder (aanbaksel plus gespetter).

Al met al heb ik nu nog een Tefal hapjespan en 2 Ikea 365+ steelpannen, deze gaan vervangen worden door waarschijnlijk nog een Creuset en WMF.

De DeBuyer Mineral B ligt werkeloos in de lade, het inbranden wil niet lukken, zo lijkt het. Iemand interesse wellicht, ik wordt geen vriendjes met deze pan :-/

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DJ_Gahann schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:38:
De DeBuyer Mineral B ligt werkeloos in de lade, het inbranden wil niet lukken, zo lijkt het. Iemand interesse wellicht, ik word geen vriendjes met deze pan :-/
Een plaatstalen pan goed inbranden is dan ook niet in 5 minuten gebeurd. Wat je ermee doet is handmatig een begin maken, de rest gebeurt terwijl je 'm gebruikt.

• Skyrunner
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22-02 13:37
CyBeR schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:53:
[...]

Een plaatstalen pan goed inbranden is dan ook niet in 5 minuten gebeurd. Wat je ermee doet is handmatig een begin maken, de rest gebeurt terwijl je 'm gebruikt.
Geloof me, ik heb deze pan al meerdere malen ingebrand met laagjes olie, tot rokens toe, afkoelen en volgende laag. Wellicht eens de oven methode proberen...

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Skyrunner schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:03:
[...]

Geloof me, ik heb deze pan al meerdere malen ingebrand met laagjes olie, tot rokens toe, afkoelen en volgende laag. Wellicht eens de oven methode proberen...
Ik heb mijn pannen ook meerdere malen in moeten branden (tot groot verdriet van mijn vriendin) voordat het goed was. Wat mijn laatste bevindingen zijn: je kan de olie (in mijn geval lijnzaadolie) niet dun genoeg in je pan smeren. Ik deed een paar druppels op een keukenrolpapiertje en daarmee smeerde ik de pan in. Je ziet dat je pan dan toch gaat glimmen (ofwel, er zit dan echt wel olie op). Die stookte ik dan vervolgens tot 'vagevuur'. Als ik meer olie gebruikte, dan werd het altijd wel een kleefboel of kreeg ik druppelvorming in de pan. Testen met een eitje daarna is overigens altijd een teleurstelling. Je kan de pan beter daarna gewoon gebruiken (en dan niet voor eitjes 8)7 ) zodat ie vanzelf beter wordt. Mocht je tóch aan de eieren willen: gebruik roomboter. Als ik nu rijstolie gebruik bij een eitje weet ik nog steeds niet of het wel goed gaat.

• Skyrunner
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22-02 13:37
woutur schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:14:
[...]

Ik heb mijn pannen ook meerdere malen in moeten branden (tot groot verdriet van mijn vriendin) voordat het goed was. Wat mijn laatste bevindingen zijn: je kan de olie (in mijn geval lijnzaadolie) niet dun genoeg in je pan smeren. Ik deed een paar druppels op een keukenrolpapiertje en daarmee smeerde ik de pan in. Je ziet dat je pan dan toch gaat glimmen (ofwel, er zit dan echt wel olie op). Die stookte ik dan vervolgens tot 'vagevuur'. Als ik meer olie gebruikte, dan werd het altijd wel een kleefboel of kreeg ik druppelvorming in de pan. Testen met een eitje daarna is overigens altijd een teleurstelling. Je kan de pan beter daarna gewoon gebruiken (en dan niet voor eitjes 8)7 ) zodat ie vanzelf beter wordt. Mocht je tóch aan de eieren willen: gebruik roomboter. Als ik nu rijstolie gebruik bij een eitje weet ik nog steeds niet of het wel goed gaat.
Dank je, ik zal de pan nog een kans geven (ik ben niet de meest geduldige persoon zeg maar). Wat deze pan nog wel interessant maakt voor me is dat de Creuset geanodiseerde pannen zo glad zijn dat er welhaast geen bakresten achterblijven en deze dus ook minder geschikt zijn voor het maken van een fijne vleesjus.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Ibood heeft nog 2 WMF RVS koekenpannen in de sale vandaag: http://www.ibood.com/nl/n...oekenpan-24-en-28-cm.html

Iemand toevallig (goede) ervaringen met WMF RVS pannen? Ben een beetje klaar met de anti-aanbaklagen die na 2 jaar niet meer werken :)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@stin00 ik zelf niet met deze maar ik koop ook veel op RVS en soms op antie-aanbak. De reviews op amazon.co.uk zijn gunstig op een paar mensen na, die denken dat RVS hetzelfde werkt als anti-aanbak.
Dus als je van anti-aanbakpannen komt zal je moeten wennen (meer vet gebruiken en de pan zo nu en dan even schoon warmstoken en olie erin laten trekken).
Verder lijkt het mij een goede deal, twee handige maten voor een zo ik zie geen slechte prijs.

• Xavier
  • Niet online
DJ_Gahann schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:38:
Inmiddels heb ik mijn eigen collectie ge'update met 3 Creuset Les Forgées pannen, waarvan 1 wok, en de welbekende knal oranje Creuset braadpan. De plaatstalen wok heb ik opzij gezet, ding viel niet fatsoenlijk heet te krijgen op mijn gasfornuis. Ook sinds vorige week een 24cm soeppan van WMF (RVS) met koele grepen, en een gietijzeren grillplaat van Lodge. Laatstgenoemde geprobeerd bij een spontante teppanyaki avond en dat beviel heel goed, schoonmaken de volgende dag wat minder (aanbaksel plus gespetter).

Al met al heb ik nu nog een Tefal hapjespan en 2 Ikea 365+ steelpannen, deze gaan vervangen worden door waarschijnlijk nog een Creuset en WMF.

De DeBuyer Mineral B ligt werkeloos in de lade, het inbranden wil niet lukken, zo lijkt het. Iemand interesse wellicht, ik wordt geen vriendjes met deze pan :-/
Ik heb wel interesse. Ook zal dat mijn eerste DeBuyer zijn, dus als het mij ook niet lukt gaat hij naar een volgende Tweaker.

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:07:
@stin00 ik zelf niet met deze maar ik koop ook veel op RVS en soms op antie-aanbak. De reviews op amazon.co.uk zijn gunstig op een paar mensen na, die denken dat RVS hetzelfde werkt als anti-aanbak.
Dus als je van anti-aanbakpannen komt zal je moeten wennen (meer vet gebruiken en de pan zo nu en dan even schoon warmstoken en olie erin laten trekken).
Verder lijkt het mij een goede deal, twee handige maten voor een zo ik zie geen slechte prijs.
Ik had inderdaad ook de Amazon reviews gelezen. Het was wel even doorspitten, want Amazon combineert de reviews van 10 verschillende pannen (koekenpan, sauteerpan, wok etc.) tot één 'totale' review waardoor het beeld wat vertekend is.

Ik heb de 2 pannen in ieder geval besteld, met een beetje geluk komen ze zaterdag al aan. Ik zal hier nog wel even laten weten hoe de overstap van anti-aanbak naar RVS is bevallen :) Een echt oordeel kan ik pas na enkele maanden of een jaar geven, maar een eerste impressie kan ook nuttig zijn hier.

• Nixo
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21-02 10:49
Update: Uiteindelijk de Staub koekenpan gekocht omdat deze in de aanbieding voorbij kwam.
https://www.knivesandtool...-handgreep-28cm-zwart.htm

Wat een fantastisch pan! Mooi zwaar, bakt niet aan en het effect van alles wat je bakt is direct zoveel beter dan de tefal pannen. Vlees, ei, uitjes, knoflook, champignons. Alles mooi bruin zonder aan te branden.
Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True