Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:16
Verwijderd1 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 14:27:
[...]

Dat ligt vooral aan het soort olie. Sommige olie gaat al bij lage temperaturen roken, terwijl andere veel meer kan hebben.

Zie deze tabel voor soorten olie en wanneer het gaat roken. Boter gaat bijvoorbeeld roken bij 150 graden C, terwijl clarified butter (boter waarbij puur het melkvet overblijft) een rookpunt van 250 graden C heeft.
Tja, ik gebruik gewoon olijfolie en boter van de Aldi. Die staat daar natuurlijk niet bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:04:
[...]

Tja, ik gebruik gewoon olijfolie en boter van de Aldi. Die staat daar natuurlijk niet bij :P

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd1 op 30-09-2021 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Koop die gietijzeren pan, jij verslijt hem niet.
Mischien je kleinkinderen . ;)

Dat zelfde geldt voor de De Buyer pannen.

[ Voor 21% gewijzigd door Gusto op 10-06-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:50

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Verwijderd1 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 13:53:

De techniek die hier goed werkt is hele dunne lagen. Olie op een stuk keukenrol, dan uitwrijven op de pan. Dan lang op het vuur (liever te lang dan te kort, de gaspitjes in een huiskeuken kunnen de pan niet zo heet maken dat de laag loslaat). Mag dus gerust 10 minuten nadat het begint te roken (al valt de rook reuze mee, er is immers maar heel weinig olie aangebracht).
Dit inderdaad, werkt tot op heden voor mij ook prima nadat het de eerste keer mislukte. Ik denk dat @Tommy The Cat gewoon wat te voorzichtig en misschien ook wat te ongeduldig is. Gewoon blafheet stoken op maximum gas stand (met lijnzaad, geen arachide of zonnebloem!) en langer laten staan dan nu gedaan is.

Ja, je keuken staat blauw maar dat trekt met wat ventileren zo weg.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gusto
Ik heb mijn De Buyer pannen gewoon ingebrand met arachideolie. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Gusto op 10-06-2018 16:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 10:06
Persoonlijk vind ik een keer of 10 inbranden nogal onzinnig. Heb ik de eerste keer ook gedaan en was geen succes omdat de laag los liet. Wat ik nu doe, 2 of 3 keer inbranden met een héél klein beetje arachide olie en daarna gewoon lekker gaan koken. Na het schoonmaken (zonder zeep) even een keukenpapiertje met wat olie erdoorheen halen en wegzetten voor de volgende kookbeurt. Na verloop van tijd wordt ie steeds wat donkerder en gaat hij ook beter koken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AWLLt1E.jpg

Ik heb ze inmiddels bijna een jaar en heb er absoluut geen spijt van. Voor sausjes en andere zure dingen gebruik ik mijn (wok-)pan van BK (deze dus). Zelfs die pan zet ik weg met een heel klein beetje olie, en misschien zit het tussen mijn oren maar ik heb het idee dat die daardoor ook beter kookt en makkelijker schoon te maken is.

[ Voor 11% gewijzigd door Vinze op 10-06-2018 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zoek eigenlijk een goede fluitketel of eventueel schenkketel voor het koken van ~1-1,5l water op een inductieveld Ø180 2,8kW. Liefst zo snel mogelijk zonder spatten of schelle fluitttonen kokend natuurlijk, en veilig en goed doseerbaar uitschenkend. Heeft iemand tips?

[ Voor 63% gewijzigd door begintmeta op 11-06-2018 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-05 13:22
begintmeta schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:10:
Ik zoek eigenlijk een goede fluitketel of eventueel schenkketel voor het koken van ~1-1,5l water op een inductieveld Ø180 2,8kW. Liefst zo snel mogelijk zonder spatten of schelle fluitttonen kokend natuurlijk, en veilig en goed doseerbaar uitschenkend. Heeft iemand tips?
Ik heb een 'Le Creuset' tradition fluitketel van 2.1 liter. Geëmailleerd van de binnen en buitenkant en is snel aan het 'fluiten' op de boost stand. En ja dat fluiten is wel wat een ouderwetse fluitketel doet en hard ook.

Verder is het een prima ketel en bij het schenken heb je een mooi slank tuitje, wel een tip is dat je de 'deksel' even moet oplichten op het moment dat je gaat schenken. Dan heb je in ieder geval geen last van klotsen als je tuitje naar lucht moet happen.

De kosten zijn misschien wel wat hoger, maar wij hebben hem ook wel een beetje voor de eye candy gekocht. Zo'n klassieker op een strakke inductieplaat staat ook leuk (vinden wij) :-)

Succes met de keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 17:37
Vinze schreef op zondag 10 juni 2018 @ 23:26:
Persoonlijk vind ik een keer of 10 inbranden nogal onzinnig. Heb ik de eerste keer ook gedaan en was geen succes omdat de laag los liet. Wat ik nu doe, 2 of 3 keer inbranden met een héél klein beetje arachide olie en daarna gewoon lekker gaan koken. Na het schoonmaken (zonder zeep) even een keukenpapiertje met wat olie erdoorheen halen en wegzetten voor de volgende kookbeurt. Na verloop van tijd wordt ie steeds wat donkerder en gaat hij ook beter koken.

(...)
Ondanks dat ik al zat de denken aan andere pannen, vind ik dit nog wel interessant om te proberen. Ik ben dan vooral benieuwd of de pan al een beetje goed non-stick is en of de laag niet afgeeft (test = ei).

Misschien dat ik mij over een tijdje nog eens meld met poging drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
begintmeta schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:10:
Waarom geen waterkoker? Ik breng mijn water altijd in de waterkoker aan de kook en dan pas daarna weer in de pan om voedsel te koken (of in de theekan voor ... thee). 2,8kW zal wel wat sneller gaan misschien.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 10:06
Tommy The Cat schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:44:
[...]

Ondanks dat ik al zat de denken aan andere pannen, vind ik dit nog wel interessant om te proberen. Ik ben dan vooral benieuwd of de pan al een beetje goed non-stick is en of de laag niet afgeeft (test = ei).

Het is ook wel een beetje een kwestie van geduld en niet te snel opgeven. Na 2 of 3 keer inbranden is hij ook niet meteen perfect non-stick maar na er een aantal dagen mee gekookt te hebben merk je gewoon dat hij beter gaat koken en de eitjes moeiteloos door de pan glijden. Wat betreft het afgeven, ik heb geen zwarte of vieze stukjes aan m'n eten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
franssie schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:24:
[...]

Waarom geen waterkoker? Ik breng mijn water altijd in de waterkoker aan de kook en dan pas daarna weer in de pan om voedsel te koken (of in de theekan voor ... thee). 2,8kW zal wel wat sneller gaan misschien.
De huidige waterkoker is na pakweg 20jaar lekgeraakt, en ik wil eigenlijk een apparaat minder. De kookplaat is er toch, een specifieke waterketel spreekt me op zich wel aan.

Qua vermogen zitten meen ik de meeste waterkokers trouwens ook rond de 2-3kW, uiteraard daarbij ook nog eens ontworpen voor het snel aan de kook brengen van water, ze slaan vaak redelijk tijdig automatisch af, (ik had gevonden dat tot pakweg 1,5l een waterkoker meestal efficienter is dan een ketel op een inductieplaat hoe men daat heeft onderzocht en de specifieke resultaten zijn mij niet bekend.) dus daarvoor hoef ik het verder niet te doen.

Maar misschien toch maar wat serieuzer ook naar vervangende kokers kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:05
begintmeta schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 00:47:
[...]

Maar misschien toch maar wat serieuzer ook naar vervangende kokers kijken
In dat geval, misschien eentje van Ottoni Fabbrica? Erg mooie waterkokers vind ik, heb zelf de Alice Nero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:38
Vinze schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:37:
[...]

Het is ook wel een beetje een kwestie van geduld en niet te snel opgeven. Na 2 of 3 keer inbranden is hij ook niet meteen perfect non-stick maar na er een aantal dagen mee gekookt te hebben merk je gewoon dat hij beter gaat koken en de eitjes moeiteloos door de pan glijden.
Dit. Gewoon een laagje, of twee, en gaan koken. Je pan ontwikkelt vanzelf wel.

Perfect non-stick is ook een utopia. En als je daadwerkelijk eitjes wilt bakken zonder (minimaal) vet dan is een teflon pan op 69 graden wellicht een beter alternatief.
Wat betreft het afgeven, ik heb geen zwarte of vieze stukjes aan m'n eten zitten.
Alleen als mijn vriendin kookt. :')
Maar daar kan de pan ook niets aan doen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:01
Ik ben onlangs overgegaan van een keramische kookplaat naar inductie.

De meesten van mijn pannen waren ervoor geschikt, maar de kleine koekenpan helaas niet. Deze heb ik vervangen voor een 20cm BK blue label granite. Ik merk echter dat de pan in het midden wat bol is, waardoor de boter/olie hier niet blijft liggen en het bakken in het midden van de pan niet optimaal werkt. Verder duurt het een eeuwigheid voordat de olie heet genoeg is om te bakken.

Als ik dan kijk naar de 28cm BK easy induction pan, is de olie echt in een minuut of wat op temperatuur. Ik test op belletjes met een houten spatel, maar het rookt vaak al, terwijl in de kleine pan na zeg 8 minuten pas minuscule belletjes ontstaan.

Ik ben geen kookwonder en verlang ook niet méér van mijn pannen dan dat ze het te bereiden product snel gaar hebben. Ik vraag me af of een andere 20cm koekenpan deze problemen niet heeft. De pan heeft natuurlijk een veel kleiner oppervlak dan de 28cm pan (de maat is zelfs de bovenkant en niet het bakgedeelte), waardoor de energie overdracht ook kleiner zal zijn. Maar het bolle bakoppervlak zou toch niet hoeven lijkt mij.

Wat kunnen jullie adviseren? Ik vind de grote pan wel prettig in gebruik, maar beperk me daarin tot aardappels en een omelet. Vlees en vis bak ik in de kleine pan.

De kookplaat zou genoeg energie moeten kunnen leveren. Het is een 4-pitter met elk 2300w vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 16-06-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
LA-384 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 11:35:

De meesten van mijn pannen waren ervoor geschikt, maar de kleine koekenpan helaas niet. Deze heb ik vervangen voor een 20cm BK blue label granite. Ik merk echter dat de pan in het midden wat bol is, waardoor de boter/olie hier niet blijft liggen en het bakken in het midden van de pan niet optimaal werkt. Verder duurt het een eeuwigheid voordat de olie heet genoeg is om te bakken.

Als ik dan kijk naar de 28cm BK easy induction pan, is de olie echt in een minuut of wat op temperatuur. Ik test op belletjes met een houten spatel, maar het rookt vaak al, terwijl in de kleine pan na zeg 8 minuten pas minuscule belletjes ontstaan.

Ik ben geen kookwonder en verlang ook niet méér van mijn pannen dan dat ze het te bereiden product snel gaar hebben. Ik vraag me af of een andere 20cm koekenpan deze problemen niet heeft. De pan heeft natuurlijk een veel kleiner oppervlak dan de 28cm pan (de maat is zelfs de bovenkant en niet het bakgedeelte), waardoor de energie overdracht ook kleiner zal zijn. Maar het bolle bakoppervlak zou toch niet hoeven lijkt mij.

Wat kunnen jullie adviseren? Ik vind de grote pan wel prettig in gebruik, maar beperk me daarin tot aardappels en een omelet. Vlees en vis bak ik in de kleine pan.

De kookplaat zou genoeg energie moeten kunnen leveren. Het is een 4-pitter met elk 2300w vermogen.
Neem gewoon een de Buyer pan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Tip: de Buyer-pannen, blijf weg van de Mineral-B serie, je betaald extra voor een laagje bijenwas die je moet verwijderen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Gusto hm. Als ik daarop zoek op Google en in dit topic, loop ik nou niet echt warm om zo'n pan te kopen. Als ik verhalen lees over het inbakproces, roest, staalborstels, flaken, toch kromtrekken en ondanks alles alsnog aanbakken van producten en pan waarna het hele proces weer opnieuw mag, lijkt het niet een pan voor mij te zijn.

Is er geen recht-toe-recht-aan pan die ook gewoon niet krom trekt en snel warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
LA-384 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 19:59:
@Gusto hm. Als ik daarop zoek op Google en in dit topic, loop ik nou niet echt warm om zo'n pan te kopen. Als ik verhalen lees over het inbakproces, roest, staalborstels, flaken, toch kromtrekken en ondanks alles alsnog aanbakken van producten en pan waarna het hele proces weer opnieuw mag, lijkt het niet een pan voor mij te zijn.

Is er geen recht-toe-recht-aan pan die ook gewoon niet krom trekt en snel warm wordt?
Even "inbranden", en daarna heb je een prima pan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Gusto @LA-384 zoiets? https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60324544/

RVS hoef je niet in te branden al laat ik het wel inzweten met arachide olie (niet tot het rookpunt maar wel de pan heet stoken en dan laten afkoelen met de olie erin. Er trekt altijd wat olie in het staal (ook RVS).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
franssie schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:13:
@Gusto zoiets? https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60324544/

RVS hoef je niet in te branden al laat ik het wel inzweten met arachide olie (niet tot het rookpunt maar wel de pan heet stoken en dan laten afkoelen met de olie erin. Er trekt altijd wat olie in het staal (ook RVS).
Dat inbranden is eigenlijk inzweten. ;)
Dat moet niet op heel erg hoge temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
'Ga niet voorbij het "rookpunt" van de olie Wikipedia: Rookpunt, je wilt een "vettig" laagje in je pan. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Gusto op 16-06-2018 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:00
Op aanraden van dit topic heb ik een DeBuyer koekenpan gekocht waar ik een probleem mee heb. Bij het bakken van eieren blijft er een zwarte substantie plakken aan me ei. Ik vroeg me af of jullie hier ervaring mee hebben en of het slecht voor je is.

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/4si5oqmf3/S_8127465004262.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door banaliteit op 17-06-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
@banaliteit , hoe maak jij je pan "schoon" na gebruik?

Na gebruik was ik de pan af met heet water en een afwasborstel, stook hem droog en vet hem in met wat olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:00
Gusto schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:10:
@banaliteit , hoe maak jij je pan "schoon" na gebruik?

Na gebruik was ik de pan af met heet water en een afwasborstel, stook hem droog en vet hem in met wat olie.
Meestal spoel ik het vluchtig af met afwasborstel. Daarna droog deppen met keukenpapier. Scrub jij echt met de afwasborstel bij het wassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:15
LA-384 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 11:35:

Zelfde ervaring hier! Wij hebben sinds kort ook een inductieplaat en inderdaad de meeste pannen zijn wel geschikt. Voor twee oude tefal koekenpannen zijn we op zoek gegaan naar een vervanger en kwamen uit bij de BK granite, deze waren toen in de aanbieding bij de blokker.
Die zijn heel moeilijk warm te stoken, een andere koekenpan van de IKEA doet het wél goed.
Ik ga binnenkort naar de IKEA voor zo'n zelfde pan, die BK granite zijn wat mij betreft waardeloos op inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

banaliteit schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:44:
Op aanraden van dit topic heb ik een DeBuyer koekenpan gekocht waar ik een probleem mee heb. Bij het bakken van eieren blijft er een zwarte substantie plakken aan me ei. Ik vroeg me af of jullie hier ervaring mee hebben en of het slecht voor je is.

[afbeelding]
Da's gewoon een beetje van de seasoning laag. Dat houdt vanzelf op en nee da's niet slecht voor je dat ik weet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Is "seasoning" niet gewoon een net woord voor roet/koolstof? Want is dat niet wat er ontstaat op de pan bij verbranding van de olie?

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 18-06-2018 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is afaik gepolymeriseerde olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het lijkt mij best plausibel dat wel wat toxische verbindingen ontstaan bij het verhitten van de olie, en dat die eventueel nog aanwezig zouden zijn in de loslatende deeltjes. In hoeverre dat in de praktijk relevant is, zou ik niet kunnen inschatten.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 18-06-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

begintmeta schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:00:
Het lijkt mij best plausibel dat wel wat toxische verbindingen ontstaan
Seasoning op basis van olie doen we al honderd jaar en is nog niemand aan overleden dus ik denk dat dat wel meevalt.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 18-06-2018 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
CyBeR schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:15:
...
Seasoning op basis van olie doen we al honderd jaar en is nog niemand aan overleden dus ik denk dat dat wel meevalt.
Hoe weet je dat er nog niemand aan overleden is? Mensen hebben allerlei dingen al honderden jaren gedaan voordat (of ondanks) men zich realiseerde dat het wellicht daadwerkelijk nadelige effecten kan hebben (denk aan roken, binnen op houtvuur koken...).

Zoals ik had aangegeven: het lijkt mij best plausibel dat er toxische verbindingen in de deeltjes zitten, in hoeverre dat dan praktische relevantie heeft...

[ Voor 45% gewijzigd door begintmeta op 18-06-2018 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
LA-384 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:34:
Is "seasoning" niet gewoon een net woord voor roet/koolstof? Want is dat niet wat er ontstaat op de pan bij verbranding van de olie?
Als je stopt met verhitten bij het rookpunt zal de olie niet verbranden. Die stap komt daarna pas.
Reden waarom ik graag rijstolie gebruik.

Uiteindelijk een polymeer van koolwaterstof(fen) (hele lange verbindingen op moleculair niveau).

Giftig? Waarschijnlijk wel, als je je boterham ermee belegt.
Maar als het inbranden goed lukt zit er een ultradun laagje op je pan die er niet echt makkelijk vanaf komt.

---

Betreft schoonmaken met de afwasborstel: ik boen zo hard als nodig is. Wel heb ik een aparte borstel voor de plaatstalen pannen, een restje zeep op een borstel is funest.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:40
Helaas zijn er amper studies over te vinden, maar ik verwacht op basis van de theorie erachter dat koken op een seasoned ijzeren pan wel schadelijker is voor de gezondheid. Dat zou kunnen komen door 2 effecten: Tijdens het seasonen zelf komen er al schadelijke stoffen af rond het rookpunt (acryloleïne) en ontstaan door de polymerisatiereacties zeer waarschijnlijk wel wat PAK's. Daarnaast kook je op zo'n soort pan ook op hogere temperaturen (daar heb je hem immers voor) en dat geeft dan normaliter weer hogere levels acrylamide en cyclische amines. Ook ga je wat meer ijzer binnenkrijgen wat soms juist weer een voordeel kan zijn. Maar goed, nogmaals: er is bijzonder weinig specifiek onderzoek naar gedaan zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
@banaliteit , was de aanzetsels weg. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
blackadder91 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:10:
Helaas zijn er amper studies over te vinden, maar ik verwacht op basis van de theorie erachter dat koken op een seasoned ijzeren pan wel schadelijker is voor de gezondheid. Dat zou kunnen komen door 2 effecten: Tijdens het seasonen zelf komen er al schadelijke stoffen af rond het rookpunt (acryloleïne) en ontstaan door de polymerisatiereacties zeer waarschijnlijk wel wat PAK's. Daarnaast kook je op zo'n soort pan ook op hogere temperaturen (daar heb je hem immers voor) en dat geeft dan normaliter weer hogere levels acrylamide en cyclische amines. Ook ga je wat meer ijzer binnenkrijgen wat soms juist weer een voordeel kan zijn. Maar goed, nogmaals: er is bijzonder weinig specifiek onderzoek naar gedaan zo te zien.
Poeh, als je dat zo leest durf je die pannen bijna niet meer te gebruiken.... Maar misschien maken juist al die stofjes het vlees wel zo lekker met dat knapperige korstje ;)

Maar wel vreemd dat er dan geen onderzoek naar gedaan is/wordt, waar dat wel bij bijvoorbeeld Teflon gebeurt is waarna het werd verboden.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:51
Vinze schreef op zondag 10 juni 2018 @ 23:26:

[afbeelding]

Ik heb ze inmiddels bijna een jaar en heb er absoluut geen spijt van. Voor sausjes en andere zure dingen gebruik ik mijn (wok-)pan van BK (deze dus). Zelfs die pan zet ik weg met een heel klein beetje olie, en misschien zit het tussen mijn oren maar ik heb het idee dat die daardoor ook beter kookt en makkelijker schoon te maken is.
Dit klinkt aardig bekend. Was al een tijd van plan eens een plaatstalen koekenpan te kopen maar nu heb ik er zelfs één gratis gekregen van iemand die 'm te zwaar vond :)

http://www.ballariniprofe...rie=serie-3000/idserie=14 (28cm komt volgens mij -hier- van de Sligro)

Ik zat wel met het inbranden (zoals: of niet rookmelders in het appartementencomplex af zouden gaan :X). Dat probleem gisteren opgelost door de pan buiten op de BBQ in te branden. Eerst op het rooster maar direct op de kolen ging wel "ietsje" harder (volgens mij brandden de laagjes arachideolie er weer gedeeltelijk af zo hard ging het). Daarna een pak spekblokjes erin gemikt en dat ging goed, er zit nu een behoorlijke zwarte laag in (nog lang niet perfect). Beetje uitgewreven en meegenomen. Daarnet voor het eerst uitgeprobeerd met gebakken eieren + bacon en zag geen zwarte resten of zo. Eitjes kwamen best makkelijk uit de pan. Ga 'm de komende weken verder gebruiken en als het nog steeds bevalt haal ik er een pan van 24cm bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
bvk schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:08:
[...]

Poeh, als je dat zo leest durf je die pannen bijna niet meer te gebruiken.... Maar misschien maken juist al die stofjes het vlees wel zo lekker met dat knapperige korstje ;)

Maar wel vreemd dat er dan geen onderzoek naar gedaan is/wordt, waar dat wel bij bijvoorbeeld Teflon gebeurt is waarna het werd verboden.
Vergeleken met aluminium pannen met antiaanbaklaag is er bij plaatstaal en gietijzer ook een aanzienlijke toename in gezondheidsrisico als je 'm op je voet laat vallen.

Teflon werd natuurlijk ook grootschalig toegepast door fabrikanten. Je plaatstalen pan koop je over het algemeen unseasoned.
Dat maakt onderzoek lastig en een verbod praktisch onmogelijk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Niet "voetballen" met de le Creuset & de Buyer-pannen. ;)

(Ik heb een 32 cm le Creuset en een 36 cm de Bueyer-pan)

[ Voor 34% gewijzigd door Gusto op 18-06-2018 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Maar de pannen die ik het meest gebruik zijn, de Hackman 25 cm en de de Buyer 24 cm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:40
[...]
Teflon is niet verboden voor pannen hoor! Enkel een stofje in een tussenstap van het proces is na veel onderzoek verboden, omdat het te makkelijk in het milieu kwam (en niet eens in de pan). Dit spul werd ook gewoon gebruikt als schuimmiddel in brandblussers in de orde van procenten, maar het blijkt dus bioaccumuleerbaar te zijn. Nu wordt er een ander stofje als tussenstap gebruikt wat makkelijker uit de afvalstromen te wassen is. Maar Teflon zelf is gewoon veilig bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Recent heeft de consumentenbond nog een test gedaan van koekenpannen met anti-aanbak laag. Er is ook getest op schadelijke stoffen, door te kijken wat er na een bepaalde periode bakken/verhitten, in de olie terug te vinden was. Geen van de geteste pannen bevatte schadelijke stoffen. Volgens de tekst was er gekeken naar iets van 30 stoffen, maar er wordt niet gespecificeerd welke dat zijn.

De plaatstaal pannen zijn vanzelfsprekend niet meegenomen, maar wel veel andere pannen waaronder keramisch, teflon, titanium en merk-specifiek.

Ik heb inmiddels een tefal character gekocht (beste koop en nr3 bij de consumentenbond test) en vandaag voor het eerst mee gebakken. De pan werd heter dan de BK granite pan en ook iets sneller, maar helaas niet zo snel als de BK easy induction. Ik wilde eerst voor die laatste gaan en overwoog zelfs een de Buyere, maar die hadden ze niet bij de lokale Blokker (wel op internet).
Het vlees was eenvoudig dicht te schroeien, aanzienlijk beter dan met de granite pan. Ik ben in elk geval vooralsnog zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:28:
[...]

Vergeleken met aluminium pannen met antiaanbaklaag is er bij plaatstaal en gietijzer ook een aanzienlijke toename in gezondheidsrisico als je 'm op je voet laat vallen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
LA-384 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:34:
[...]

Recent heeft de consumentenbond nog een test gedaan van koekenpannen met anti-aanbak laag. Er is ook getest op schadelijke stoffen, door te kijken wat er na een bepaalde periode bakken/verhitten, in de olie terug te vinden was. Geen van de geteste pannen bevatte schadelijke stoffen. Volgens de tekst was er gekeken naar iets van 30 stoffen, maar er wordt niet gespecificeerd welke dat zijn.

De plaatstaal pannen zijn vanzelfsprekend niet meegenomen, maar wel veel andere pannen waaronder keramisch, teflon, titanium en merk-specifiek.

Ik heb inmiddels een tefal character gekocht (beste koop en nr3 bij de consumentenbond test) en vandaag voor het eerst mee gebakken. De pan werd heter dan de BK granite pan en ook iets sneller, maar helaas niet zo snel als de BK easy induction. Ik wilde eerst voor die laatste gaan en overwoog zelfs een de Buyere, maar die hadden ze niet bij de lokale Blokker (wel op internet).
Het vlees was eenvoudig dicht te schroeien, aanzienlijk beter dan met de granite pan. Ik ben in elk geval vooralsnog zeer tevreden.
Die had ik ook gezien. IKEA viel aardig door de mand als ik het mij goed herinner. Dan zie je wat prijs voor de persoonlijke ervaring doet. :P (andersom ook uiteraard)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Gonadan Idd, er zijn er twee getest en deze zijn beiden in de onderste regionen geëindigd. Eigenlijk was er niets goed aan. Nou vooruit, bij de ene was de krasbestendigheid wel voldoende :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Verwijderd1 Inderdaad, levensgevaarlijk voor de gezondheid dat koken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
LA-384 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:47:
@Gonadan Idd, er zijn er twee getest en deze zijn beiden in de onderste regionen geëindigd. Eigenlijk was er niets goed aan. Nou vooruit, bij de ene was de krasbestendigheid wel voldoende :+
Hier een afgeleid artikel over de test https://www.ad.nl/koken-e...rutsen-je-eitje~a7ac3fe4/

Nu is het wel een test van de consumentenbond en die bakken dan gelijk een ei zonder vet te gebruiken. Waarom is mij een raadsel, ietsje roomboter bakt niet alleen makkelijker maar is ook gewoon lekkerder naar mijn mening.

en veiligheidsschoenen in de keuken zijn op een booreiland verder misschien wel verplicht maar bij een kookeiland dacht ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
franssie schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 02:17:
Hier een afgeleid artikel over de test https://www.ad.nl/koken-e...rutsen-je-eitje~a7ac3fe4/

Nu is het wel een test van de consumentenbond en die bakken dan gelijk een ei zonder vet te gebruiken. Waarom is mij een raadsel, ietsje roomboter bakt niet alleen makkelijker maar is ook gewoon lekkerder naar mijn mening.
Omdat dat de enige reden om een anti-aanbakpan te willen? Juist omdat je met minimaal vet toch voedsel kunt bakkenverwarmen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Gonadan schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:55:
[...]

Omdat dat de enige reden om een anti-aanbakpan te willen? Juist omdat je met minimaal vet toch voedsel kunt bakkenverwarmen.
Klopt minimaal vet, niet geen vet. En de werkelijke (en vaak ook enige) reden dat de meeste mensen een antiaanbakpan kopen is denk ik toch omdat die het makkelijkst afwast, meer niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
franssie schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:22:
Klopt minimaal vet, niet geen vet. En de werkelijke (en vaak ook enige) reden dat de meeste mensen een antiaanbakpan kopen is denk ik toch omdat die het makkelijkst afwast, meer niet :+
Dat ene druppeltje olijfolie wat men dan erbij gooit gaat je eitje niet redden, dat staat ongeveer gelijk aan niets erbij gooien. Maar ik ben het met je eens, men koopt zo'n pan voor het gemak, niet voor de smaak.
Een eitje is toch het lekkerst als hij gewoon heeft mogen glijden in de boter.

Het grote voordeel van een antiaanbakpan is dat je niet hoeft kunnen koken. Gewoon gas op 10 en eten erin gooien. Kijk maar hoe vaak mensen schrikken als hun vlees vast zit aan de pan (gewoon even wachten) of verbaasd zijn dat het gas juist laag moet om goed te bakken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Ah ja, de antiaanbakpan voor het eitje op zondagochtend en de rest van de week magnetronmaaltijden en thuisbezorgd. :p

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Raymond P schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:50:
Ah ja, de antiaanbakpan voor het eitje op zondagochtend en de rest van de week magnetronmaaltijden en thuisbezorgd. :p
Ik hoop dat je een grapje maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Gusto schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:32:
[...]

Ik hoop dat je een grapje maakt?
Waarom zou dat een grapje zijn? Ik ken helaas genoeg mensen waarbij dat "dagelijkse kost" is, ze kunnen niet koken en willen het ook niet leren...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
bvk schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:46:
[...]

Waarom zou dat een grapje zijn? Ik ken helaas genoeg mensen waarbij dat "dagelijkse kost" is, ze kunnen niet koken en willen het ook niet leren...
Als dat zo is, hoop ik dat nederland snel uitsterft. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik ken er helaas ook genoeg.
Ik ken ook een handje vol mensen die echt niet weten wanneer water kookt. En dat is geen grapje.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Toen mijn vriendin bij mij introk kon ze alleen eten cremeren op standje kernsplitsing (en dat is zelfs bij een antiaanbakpan een ramp). Alle smaak uit een pakje etc. Ik heb haar nu ondertussen wel (basis) leren koken (omdat zij ook wel proefde dat als ik kookte dat het wel lekker was) maar ik ken er ook zat die leven op de pakjes (Mexicaanse taco's) en flesjes (chicken tonight) van unilever (alleen ingrediënten toevoegen). In mijn famillie ken ik er ook een paar - in mijn vriendengroep wordt serieus gekookt - soort zoekt soort.

Gelukkig worden de "verse" magnetron maaltijden steeds beter en hebben ze niet meer het niveau van 15 jaar terug dus dat zal helpen maar als je door de supermarkt loopt en je ziet al die schappen van maggi etc etc - dat spul wordt wel verkocht anders stond het er niet. Want ze kunnen of willen niet koken.
(dat gezegd hebbende Can't Cook - Won't Cook - heerlijk BBC programma was dat).

Maar Hé - als ik haast heb doe ik ook wel eens een AGV van magnetron krieltjes, snel "gewokte" spruitjes met wat kerriepoeder etc. Eten in 10 minuten maar wel (op de kerriepeder na) vers. Voor mij dan een rood stukje vlees en de vriendin een stukje kabeljouw uit de airfryer. En ja ik bestel ook wel eens een pizza omdat ik de energie niet heb om te koken of omdat het eten gewoon niet te eten is (ik heb net een slowwcoocker en ik denk dat dat niet mijn ding is - pizzaboer is er blij mee).

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 19-06-2018 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Oh maar ik donderstraal ook wel eens Knorr Tandoori in m'n oude antiaanbakpan (al doe ik dat liever in m'n braadpan) als ik gewoon snel wat moet bikken (en vrouwlief heeft boodschappen gedaan).
Maar ik noem dat nu niet echt met voldoening koken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Neu dat is het niet echt. Maar de Knorr Tandoori is wel te eten als poeder pakje zijnde? In een chicken tonight fles zit tenmisnte nog room in (of wat er gemodificeerd voor door moet gaan).
https://www.ah.nl/product...eldgerechten-kip-tandoori

ik ga het voor de grap eens proberen, met kipdij, room of kokos en wellicht nog wat groente die ik in de koude la heb liggen.

Maar inderdaad (en iets meer on topic) zou ik ook eerder mijn gietijzeren braadpan pakken dan mijn ikea anti aanbak wok (ja die heb ik, smoort heerlijk overigens en wast makkelijk af en belangrijk want past niet echt in de vaatwasser - zo lui ben ik dan ook wel weer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
franssie schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:18:
Neu dat is het niet echt. Maar de Knorr Tandoori is wel te eten als poeder pakje zijnde? In een chicken tonight fles zit tenmisnte nog room in (of wat er gemodificeerd voor door moet gaan).
https://www.ah.nl/product...eldgerechten-kip-tandoori

ik ga het voor de grap eens proberen, met kipdij, room of kokos en wellicht nog wat groente die ik in de koude la heb liggen.
Het haalt het niet bij boemboe met kokos van de toko, maar is best oké voor de snelle hap. Minder zout dan vroeger, al is het nog steeds stevig. Er moet sowieso crème fraiche bij voor het romige.
Maar inderdaad (en iets meer on topic) zou ik ook eerder mijn gietijzeren braadpan pakken dan mijn ikea anti aanbak wok (ja die heb ik, smoort heerlijk overigens en wast makkelijk af en belangrijk want past niet echt in de vaatwasser - zo lui ben ik dan ook wel weer).
Yup. De gietijzeren pan wast net zo gemakkelijk af en bakt de kip lekkerder aan. De koekenpan kan dat nog beter maar dat kost je weer je tijdwinst bij het schoonmaken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Die kant en klare Knorr of Maggi potjes of zakjes heb ik niet eens in huis... Ik had vanavond ook geen zin om te koken, maar een champignon omelet op getoast brood is ook in een paar minuten klaar.

Waarbij die omelet uiteraard gebakken is in een 28 cm De Buyer. Zonder zwarte stukjes op de omelet ;)

Diezelfde pan gaat morgen mee naar mams waar ik een klein dinertje ga bereiden en het beoogde stuk lamsrack voor het hoofdgerecht moet natuurlijk wel goed gebakken kunnen worden, dat lukt niet echt met de pannen die mijn moeder heeft staan...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@bvk ik ook niet en mijn vriendin mag ze niet kopen - maar wel eens leuk om weer eens de meetlat te verlagen.

Laatst bij een mislukte slowcook maaltijd in allerijl tuna melts gemaakt (Brood - Kaas - tonijn uit blik - jalapenos en kappers en kaas - brood) aanrader.

Ging in een Griddler (soort tosti panini wafel ding) om nog enigszins on-topic te blijven :+

edit: Dat zijn overigens top dingen vind ik persoonlijk, beetje onze tosti / gourmet set en mijn vriendin bakt er met veel succes Belgische wafels in (aparte inzet).

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 19-06-2018 21:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Tommy The Cat schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:44:
[...]

Update :). Voordat ik een nieuwe poging zou wagen met het inbranden van mijn de Buyer pannen heb ik een rvs-pan gekocht van Ikea (de rvs-pannen zonder anti-aanbaklaag heten tegenwoordig kennelijk Sensuell). https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60324544/

Voordeel ten opzichte van plaatstaal: inbranden niet nodig (kennelijk niet aan mij besteed) en je kunt ook met zuur in de pan (vind ik toch een vervelende restrictie). Nadeel: geen anti-aanbaklaag en evenmin zelf te maken. De grote test was dus wederom het ei en na wat experimenteren ben ik meer dan tevreden.

Een ei bakken volgens de bakinstructie (pan heet, olie erin, vuur verminderen, voedsel erin en wachten totdat het vanzelf loslaat) resulteerde in een mooie aangekoekte bruine laag. Het ei kwam niet goed los. Een tweede poging met roomboter in plaats van zonnebloemolie op dezelfde methode was al een stukje beter, maar vanwege de hoge temperatuur van de pan verbrandt de boter een beetje en dat is niet lekker. Vervolgens heb ik de pan ingezweet (laagje zonnebloemolie, verhitten en bij rook meteen eraf, pan laten afkoelen met olie erin). Dit geeft geen verbrande laag, maar maakte wel dat het bakken beter ging. Echter nog niet perfect (met de zojuist genoemde bakmethode).
Voor het ei is het advies simpelweg als volgt. Zorg ervoor dat de pan een beetje vettig blijft (dus: alleen met heet water afwassen en minimaal in de olie). Verwarm wat roomboter (voorkom dat de boter verbrandt), bak het ei op rustig vuur in deze boter en het eitje vliegt door de pan! Wat betreft vlees moet ik nog ervaring opdoen (dan wellicht wel eerst goed heet en bovenstaande methode), maar inmiddels heb ik vertrouwen dat ik met deze pan overweg kan. Mooi zo. Geen gedoe meer.

Oftewel mijn de Buyer pannen staan te koop voor de liefhebber :). https://link.marktplaats.nl/m1299329178

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Tommy The Cat je kan je boter beter klaren als je heet wilt bakken. Een ei bak je beter op lage temperatuur, veel lekkerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommy The Cat
franssie schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:56:
@Tommy The Cat je kan je boter beter klaren als je heet wilt bakken. Een ei bak je beter op lage temperatuur, veel lekkerder.
Eens, ik was alleen bang dat laag vuur met deze pan niet zou werken en ik wilde verschillende methoden proberen voor wat inzicht.

Gelukkig dat het met laag vuur werkt, ik houd niet zo van dat bruine op mijn eitjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Tommy The Cat schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:59:
[...]

Eens, ik was alleen bang dat laag vuur met deze pan niet zou werken en ik wilde verschillende methoden proberen voor wat inzicht.

Gelukkig dat het met laag vuur werkt, ik houd niet zo van dat bruine op mijn eitjes.
Zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen voorkeuren, voor mij mag het eitje nou juist wel een lekker knapperig korstje hebben. Jammer dat je De Buyer avontuur mislukt is, hopelijk vergaat het bakken je beter met deze RVS pan dan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik las vanmorgen een stukje in de krant over een bedrijf wat gietijzeren pannen maakt van oud ijzer zoals spoorrails en fietsen.

Net de (hele trage) website even bekeken ( http://combekk.com/ ) maar met die prijzen haak ik toch wel meteen af. Het gaat om oud ijzer mensen, niet om goud!

Zo'n ingebouwde thermometer is dan wel weer handig, dat heb ik nog niet eerder gezien.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Tommy The Cat de meest gemaakte fout met koken is te hoog vuur, dus je bent er snel achter. ;)
Als je boter gaat verbranden is het gewoon te heet voor een ei.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
bvk schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:47:
...
Net de (hele trage) website even bekeken ( http://combekk.com/ ) maar met die prijzen haak ik toch wel meteen af. Het gaat om oud ijzer mensen, niet om goud!
...
Dan denk ik dat het gietijzer dat ik eerder had gelinkt je ook niet zal bekoren:
begintmeta schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 00:04:
Terwijl ik een beetje aan het kijken was wat voor fonduegerei bestaat, kwam ik een aardig setje van € 16939,65 tegen (achteraan dit pdfje). Dat is me dan toch net wat teveel. De gietijzeren van €1500 ziet er dan in contrast wat normaler uit, misschien is dat de opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
bvk schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:47:
[...]
<>
Zo'n ingebouwde thermometer is dan wel weer handig, dat heb ik nog niet eerder gezien.
:P
EUR 229 voor een stuk gietijzer - bizar. En die thermometer lijkt mij helemaal niet zo leuk, alle bewegende delen kunnen gaan kapot. Heb je een raar gat in je pan.
OK, als je echt op houtvuur kookt kan het handig zijn - als ie in het deksel had gezeten - vooralsnog kwalificeer ik dit dat als hipsterpan. Leuk op je inductieplaat, maar geen braadpan/ducth-oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Het voorverwarmen van een rvs-pan naar het volgende niveau tillen. Is er iemand hier die zo nauwgezet te werk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Tommy The Cat niet zo precies als in deze video maar volgens mij staat deze water test zelfs in mijn wannee (minder uitgebreid dat wel).
Maar inderdaad, als ik bij iemand kook in met mij onbekende pannen en fornuis, gebruik ik inderdaad wat water om de temperatuur te testen van een pan (los van het materiaal waarvan deze gemaakt is).

edit: ik hou aan, als het water danst is het heet genoeg. En heet genoeg hangt natuurlijk ook nog af van wat je erin stopt, vlees, vis, ei - het heeft allemaal een andere temp nodig dus op zich gebruik ik deze test alleen voor rood vlees om dicht te schroeien (al dan niet na een reverse sear). Bij zalm op de huid doe ik het veel meer warm ipv heet.

[ Voor 34% gewijzigd door franssie op 01-07-2018 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Ik heb een infrarood thermometer in de keuken liggen. :+

Op rvs pannen werkt dat alleen niet fantastisch out of the box.
M'n rvs sauteerpannetje heb ik op een klein plekje dof geschuurd, dan werkt het wel.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[quote][b][message=5

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Yep. Een grove 10% afwijking op een lege pan neem ik voor lief. (Ik heb geen Flir in de keuken liggen :+).
Op olie en boter is het spot on met de rest van mijn meetapparatuur maar wel veel makkelijker in gebruik.

Leidenfrost is ook alleen maar handig als je pan daadwerkelijk >210 graden moet zijn en je pan goed schoon is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Is er ondertussen al iemand, die een perfect ei kan bakken in een de buyer pan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja? Boter d'r in en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Gusto schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:21:
Is er ondertussen al iemand, die een perfect ei kan bakken in een de buyer pan? ;)
Ik heb er na weet ik hoeveel gebakken eieren nog nooit problemen mee gehad..
Maar goed, definieer eerst 'perfect ei' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gusto
- J.W. - schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:26:
[...]

Ik heb er na weet ik hoeveel gebakken eieren nog nooit problemen mee gehad..
Maar goed, definieer eerst 'perfect ei' ;)
Mooi gegaard, en niet vastgeplakt aan de pan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Gusto schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:27:
[...]

Mooi gegaard, en niet vastgeplakt aan de pan. :)
In dat geval waren ze 'perfect' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
- J.W. - schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:28:
[...]

In dat geval waren ze 'perfect' :P
Ook geen "verkoolde" randen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Zo ja, je begint iets van koken te begrijpen. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Gusto schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:29:
[...]

Dat is een persoonlijke keuze, ik vind dat knapperige randje juist lekker. Maar ook zonder dat randje is het letterlijk "een eitje".

Hangt gewoon helemaal van de baktemperatuur af en uiteraard hoelang je het ei in de pan laat.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
bvk schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:46:
[...]

Dat is een persoonlijke keuze, ik vind dat knapperige randje juist lekker. Maar ook zonder dat randje is het letterlijk "een eitje".

Hangt gewoon helemaal van de baktemperatuur af en uiteraard hoelang je het ei in de pan laat.
En jij gebruikt een de buyer pan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Gusto schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:49:
[...]

En jij gebruikt een de buyer pan?
Ja, want anders had mijn reactie op jouw vraag niet zoveel nut gehad.... ;)

Maar waarom de vraag, lukt het jou niet dan?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
bvk schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:53:
[...]

Ja, want anders had mijn reactie op jouw vraag niet zoveel nut gehad.... ;)

Maar waarom de vraag, lukt het jou niet dan?
Ja het lukt mij wel, maar ik ben benieuwd wat anderen er van "bakken". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Tja, er is ondertussen al genoeg geschreven over De Buyer pannen in dit topic. Waaruit blijkt dat er zat mensen zijn die de pannen goed hebben kunnen inbranden en ze enthousiast gebruiken. Waaronder voor het bakken van een eitje wat dan geen enkel probleem zal vormen.

En natuurlijk zijn er ook leden die de pannen bij het oud ijzer gezet hebben, want te zwaar, te onhandig of het inbranden wil niet lukken... En ja, dan wordt dat gebakken eitje een ramp en grijpt men terug naar anti aanbak pannen.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gusto
Ach, dat "inbranden" is maar bijzaak, een keer is echt genoeg. ;)
Mocht meerdere keren nodig zijn, dan waren ze niet zo "populair" in de professionele keuken. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Gusto op 07-07-2018 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Gusto schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:29:
[...]

Nee.. gewoon iets minder hard zetten denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
- J.W. - schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 14:36:
[...]

Nee.. gewoon iets minder hard zetten denk ik?
Ja, de meeste mensen bakken eieren op een te hoog vuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 16:04

timovd

Voorsprong door techniek

Tommy The Cat schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:42:
[...]

Update :). Voordat ik een nieuwe poging zou wagen met het inbranden van mijn de Buyer pannen heb ik een rvs-pan gekocht van Ikea (de rvs-pannen zonder anti-aanbaklaag heten tegenwoordig kennelijk Sensuell). https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60324544/

Voordeel ten opzichte van plaatstaal: inbranden niet nodig (kennelijk niet aan mij besteed) en je kunt ook met zuur in de pan (vind ik toch een vervelende restrictie). Nadeel: geen anti-aanbaklaag en evenmin zelf te maken. De grote test was dus wederom het ei en na wat experimenteren ben ik meer dan tevreden.

Een ei bakken volgens de bakinstructie (pan heet, olie erin, vuur verminderen, voedsel erin en wachten totdat het vanzelf loslaat) resulteerde in een mooie aangekoekte bruine laag. Het ei kwam niet goed los. Een tweede poging met roomboter in plaats van zonnebloemolie op dezelfde methode was al een stukje beter, maar vanwege de hoge temperatuur van de pan verbrandt de boter een beetje en dat is niet lekker. Vervolgens heb ik de pan ingezweet (laagje zonnebloemolie, verhitten en bij rook meteen eraf, pan laten afkoelen met olie erin). Dit geeft geen verbrande laag, maar maakte wel dat het bakken beter ging. Echter nog niet perfect (met de zojuist genoemde bakmethode).
Voor het ei is het advies simpelweg als volgt. Zorg ervoor dat de pan een beetje vettig blijft (dus: alleen met heet water afwassen en minimaal in de olie). Verwarm wat roomboter (voorkom dat de boter verbrandt), bak het ei op rustig vuur in deze boter en het eitje vliegt door de pan! Wat betreft vlees moet ik nog ervaring opdoen (dan wellicht wel eerst goed heet en bovenstaande methode), maar inmiddels heb ik vertrouwen dat ik met deze pan overweg kan. Mooi zo. Geen gedoe meer.

Oftewel mijn de Buyer pannen staan te koop voor de liefhebber :). https://link.marktplaats.nl/m1299329178
De reviews zeggen alleen wat anders, maar volgens mij moet je behendig zijn om deze pannen goed te gebruiken.
pan heet, olie erin, vuur verminderen, voedsel erin en wachten totdat het vanzelf loslaat
Ik ben een beetje klaar met anti-aanbak en kromme pannen op inductie. Waar ik bang voor ben; als de pan heet wordt en je gooit er koude olie op, gaat het dan niet krom trekken? Dit is van belang voor koken op inductie.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Die de buyer pannen, trekken niet krom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Niet van een laagje koude olie als ze heet zijn, wel als je ze gloeiend heet onder de koude kraan houdt.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 07:40
Een pan trekt ook krom doordat het midden relatief koud blijft bij inductie. Zeker als je op vol vermogen een lege pan verhit.

[ Voor 3% gewijzigd door AquaSheep op 07-07-2018 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Kun je dat toelichten? Ik was in de veronderstelling dat juist bij inductie de warmtetoevoer gelijkmatig is verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
Bij normaal gebruik, worden deze pannen niet "krom". :)
Dus niet rood-gloeiend stoken en dan onder de koude kraan. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Gusto op 07-07-2018 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nog steeds geen fluitketel, maar nu wel overstag en een extra koekenpan (28cm) gekocht, met laag. Vooral ook omdat die een stuk lichter (namelijk~1kg) is dan de RVS-alu en gietijzeren pannen die we in dat formaat hebben, en wil op zich wel weer eens een pan met laag proberen.Ben benieuwd, de fabrikant (acs) is eigenlijk een coatingbedrijf, voor motoronderdelen maar ik meen ook voor bijvoorbeeld WMF-pannen. Het ding ziet er in iedergeval wel aardig uit, helemaal grijs gecoat, inclusief buitenkant en steel.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 07-07-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
begintmeta schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:41:
Nog steeds geen fluitketel, maar nu wel overstag en een extra koekenpan (28cm) gekocht, met laag. Vooral ook omdat die een stuk lichter (namelijk~1kg) is dan de RVS-alu en gietijzeren pannen die we in dat formaat hebben, en wil op zich wel weer eens een pan met laag proberen.Ben benieuwd, de fabrikant (acs) is eigenlijk een coatingbedrijf, voor motoronderdelen maar ik meen ook voor bijvoorbeeld WMF-pannen. Het ding ziet er in iedergeval wel aardig uit, helemaal grijs gecoat, inclusief buitenkant en steel.
En, bevalt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 07:40
LA-384 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:10:
Kun je dat toelichten? Ik was in de veronderstelling dat juist bij inductie de warmtetoevoer gelijkmatig is verdeeld.
Precies in het midden van een inductieplaat heb je geen spoel om lokaal daar de pan te verhitten.
https://en.wikipedia.org/...uktionskochfeld_Spule.jpg
Je kunt het ook voelen als je een pan verhit. Het midden is kouder dan het gebied daarom heen. Als je een lege (dunne) pan op standje booster verwarmt, dan kan je daardoor een bolling krijgen in je pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ook buiten inductie wordt over het algemeen aangeraden om een pan geleidelijk op te warmen in plaats van vol gas (pun intended).
Net als je afkoelen rustig aan doet in plaats van over de koude kraan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-05 14:38
Zo ik ben helemaal bij na het lezen van dit topic...

Weekje terug de buyer pannen gekocht 24 en 28. Meest gebruikte formaat bij ons. De grote is aardig goed ingebrand. Vlees blijft plakken maar gaat na een tijde los... dat gaat goed.

De kleine pan een paar laagjes met arachide olie ingebrand... meteen een eitje geprobeerd... oeps, ondanks dat de laag smooth aanvoelde.

Lekker snel warm en voor vlees dus prima in het begin. Later nog een keer een eitje / pannekoekje proberen.
Pagina: 1 ... 7 ... 83 Laatste