Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:49
Arcenon schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:43:
Qua kookplaat heb ik overigens een Bora PUXU.
Op een kookplaat van 3200 euro mogen best wel pannen van 250 euro staan ... Zeker als we waarschijnlijk langer mee gaan dan die inductie kookplaat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@duvekot Dat is 800 euro kookplaat en 2400 veredelde stofzuiger... :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:01
Inmiddels een eerste keer hamburger gebakken in de pan, helaas zijn er wat “happen” uit de laag die ik had aangebracht. De gebakken aardappelen in de andere pan gingen beter. Waarschijnlijk was ik te snel met omdraaien van de hamburger. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xM3YEx2oBFR4IK44oVbOHi3gKDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pyq6avCowoCAkkxBxOWDttVX.jpg?f=fotoalbum_large

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Rednas_N schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:19:
Inmiddels een eerste keer hamburger gebakken in de pan, helaas zijn er wat “happen” uit de laag die ik had aangebracht.
Wat voor een hamburgers waren het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Arcenon schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:43:
[...]

Bedankt voor het inzicht. Zoals ik al had verwacht gaan de kookkunsten ver boven mijn petje, een stukje vlees (varierend van een biefstukje tot aan een schnitzel) / wat aardappeltjes en de reguliere wokgerechten that's it. Afgezien van een KNORR kip madras zullen de pannen ook niet gebruikt worden van eigen sauzen, curry of zulke zaken. Eigenlijk hebben ze dus wel een makkelijk leven bij mij.

Op basis van de tips neig ik dan inderdaad naar RVS. Nu moet ik hier dan nog een goed model van uitzoeken.
Bedenk ook wat je met de maten wil. Een hapjespan heeft bijvoorbeeld in tegenstelling tot een koekenpan een bodemoppervlak die één op één overeenkomt met de diameter, waardoor je met een kleinere maat pan uit kunt komen.
Zelf heb ik mijn struggles gehad in mijn eerste RVS-ervaringen, maar ik wil nu echt niets anders meer. Dat de pannen erg vergevingsgezind zijn heeft daarbij flink geholpen. Die dingen zijn vrijwel onverwoestbaar. Flink aangebakken? Leef je uit met een metalen pannenspons. Het koken en bakken in RVS had ik overigens vrij snel onder de knie, en het aanbakken komt nog zelden voor. Naast twee Sensuell koekenpannen (de kleine en de grote) van IKEA en een IKEA hapjespan heb ik ook deze pan ooit van Marktplaats gehaald:

https://www.makro.nl/mark...kie_consent_accept_button

De laatste is mijn go-to aardappelbakpan en pannekoekenpan.
Vlees en eitjes gaan meestal in de Sensuell, en de hapjespan gebruik ik voor roerbakken e.d.

Ik ben overigens een subjectieve RVS fanboy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Verwijderd Als het aanbrandt op RVS maar niet op ptfe dan lijkt mij de oorzaak duidelijk. ;)

Zo'n ptfe laagje heeft een lage thermische conductiviteit en werkt dus isolerend.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Dat herken ik wel, als je (semi)droge kruiden gebruikt in een RVS pan dan krijg je gewoon een laag op de bodem. Dat kan je echter prima laten zitten, zolang je het niet op je bord schraapt merk je daar niets van.

Bij piepers moet je met name zorgen dat het vers is en droog, liefst niet van die kant en klare supermarkt ellende. Neem je dat toch dan moet je dat eerst goed droog deppen en dan met geklaarde boter op niet al te hoog vuur bakken. Dan krijg je keurige gebakken piepers zonder laag op de bodem.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Zonder te weten wat je exact probeert te maken: het kan gewoon op RVS. :)
En als het niet lukt dan is de kans aanzienlijk dat je te veel vermogen in de pan gooit.

Fwiw: ik grijp sneller/vaker naar plaatstaal, er zijn een hoop gerechten die ik niet goed kan bereiden op ptfe.

@Gonadan Heb je een voorbeeld gerechtje waarbij dat zou moeten gebeuren? Ik maak bijvoorbeeld geregeld een dry rub kipfiletje...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@Raymond P ja hoor het kan prima, maar ik ben lui. Vaak moet die kip o.i.d. later voorzien worden van vocht voor een saus dus komen die kruiden weer los voordat ze verbrand zijn.

Maar ik gebruik ook vaak mijn gietijzeren braadpan voor dat soort dingen. Niet per se omdat RVS niet lukt maar dat spettert een stuk minder over mijn kookplaat. :+
Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:42:
Je kunt inderdaad dubbel zo veel kruiden erin mikken en de helft aan laten branden. Moet je wel weer als een malle gaan schrobben bij het afwassen...
Schrobben? Even in het water laten staan en het is zo los.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ah, met spetteren hoef ik geen rekening te houden. Ik heb pakweg 15 jaar geleden een deal gesloten waarin dat afgedekt is.
Enkel tomatenspetters op het plafond worden niet getolereerd. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:49:
Ah, met spetteren hoef ik geen rekening te houden. Ik heb pakweg 15 jaar geleden een deal gesloten waarin dat afgedekt is.
Enkel tomatenspetters op het plafond worden niet getolereerd. :+
Wat voor deal is dat?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Waarschijnlijk een geringde deal die ik als vrijgezel niet heb, ik moet zelf alles schoonmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ik kook, m'n vriendin dealt met de apocalyptic fallout. :D

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:01
Bezint eer ge begint, uiteindelijk betaal je altijd de prijs :D. @Raymond P laat denk ik bewust de bijlage met aanvullende voorwaarden achterwege ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Ah zo. Ik doe dat liever zelf, wil dat het goed gebeurt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Raymond P schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:42:
En als het niet lukt dan is de kans aanzienlijk dat je te veel vermogen in de pan gooit.
Vooral dat ... Ik merk dat ik bij de tefalpannen het gas altijd op "vol" had staan .. maar bij de RVS pan ik aanzienlijk lager heb staan ... Te veel warmte er in .. dat werkt niet lekker met RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Eigenlijk met geen enkele pan, maar hoe meer antiaanbakeigenschappen hij heeft des te meer word je gematst. Daardoor zijn we gewoon die pitten veel te hoog gaan zetten.

Hetzelfde zie ik vaak met koken, dat de pit op half gas blijft staan en het kook vocht bijna over de rand komt. Op standje 1 of 2 blijft het ook wel tegen die 100 graden, het hoeft echt niet heel hard te bubbelen. Sterker nog, bij dingen als eieren zet ik het gas gewoon uit als het kookt, dat maakt voor die korte periode niets uit qua resultaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:23:
[...]

Is meer dat het alle olie absorbeert en aankoekt. Dan moet je als een malle schrapen of gaat het aanbranden.

Met pfte koekt (en daarmee uiteindelijk brandt) het gewoon minder aan.
Krieltjes/aardappels bakken in RVS werkt bij mij het beste door temperatuur niet te hoog te zetten, pan en vet op temperatuur te hebben voordat de aardappels erin gaan en daarna het voornamelijk met rust te laten.
Pas als de aardappels zelf/makkelijk de bodem los laten (en dat kan wel een aantal minuten duren) en een lichte verkleuring hebben de boel pas omscheppen en dan weer wachten en afblijven. Dat een paar keer en dan kan je ze vaker omhusselen tot ze de juiste kleur hebben. Zo zuigen ze ook veel minder vet op.
Meestal staan ze wel zo'n 20 minuten op het vuur hier.

Kruiden doe ik meestal pas na afloop erop, direct als de aardappels uit de pan gaan. Dan krijgen de kruiden nog wel de warmte van de warme aardappels om extra smaak af te geven, maar zonder dat de kruiden verbranden of alle vet binden aan de aardappel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:34:
Eigenlijk met geen enkele pan, maar hoe meer antiaanbakeigenschappen hij heeft des te meer word je gematst. Daardoor zijn we gewoon die pitten veel te hoog gaan zetten.
De thermische geleidbaarheid van een laagje ptfe is met 0.3 W/m*K gewoon niet vergelijkbaar met RVS (16) of plaatstaal (50). Als je kans wilt op een verkleurd stukje vlees zal je die pit wel hoog moeten zetten.

Dat is ook wat ik het meest vervelend vind eraan, je krijgt praktisch nul feedback van wat er gebeurt op zo'n laagje.
Ik wil gebubbel, gesis en geknetter tijdens het bakken. Als ik klinisch wil opwarmen pak ik wel de magnetron.

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Dat is het hele punt, in een antiaanbakpan kan je niet bakken. En als je vlees van de super haalt wordt het zelfs koken. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Raymond P schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:39:
[...]

De thermische geleidbaarheid van een laagje ptfe is met 0.3 W/m*K gewoon niet vergelijkbaar met RVS (16) of plaatstaal (50). Als je kans wilt op een verkleurd stukje vlees zal je die pit wel hoog moeten zetten.

Dat is ook wat ik het meest vervelend vind eraan, je krijgt praktisch nul feedback van wat er gebeurt op zo'n laagje.
Ik wil gebubbel, gesis en geknetter tijdens het bakken. Als ik klinisch wil opwarmen pak ik wel de magnetron.
Staat tegenover dat zo'n pan van ca 3mm aluminium (237 W/mK) en een paar micron teflon is, de geleidbaarheid van het totaal is echt aanzienlijk hoger hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@mcDavid Daar is mijn steak het niet mee eens.

edit:

En m'n water ook niet.
In een Tefal pan (25cm, 900gr) duurt het +/- 330 seconden om 500 gram water van 25 graden naar 97+ graden (gemeten) te krijgen op 1000W inductie.
De Sensuell RVS (24cm, 1300gr) doet dat in +/- 270 seconden.
Greenpan keramisch (24cm, 800gr) lukt het in +/- 250 seconden.
M'n deBuyer plaatstaal (3mm, 24cm, 1500gr) lukt het in +/- 220 seconden.

De Sensuell is oud (en lek), de ptfe laag van de Tefal is totaal onbeschadigd.
Ik heb doorgeroerd (1x rond 80°) om het meten van een hotspot te voorkomen.
Wellicht dat je een beter resultaat krijgt met een duurdere ptfe pan met meer massa, om te compenseren heb ik 1000W input gekozen zodat opgenomen vermogen geen vertekend beeld geeft.

Ik zou nog gietijzer kunnen meten, maar die heb ik niet in koekenpan vorm op 24cm. Ga er maar vanuit dat dat nog een stukje sneller gaat dan plaatstaal.
M'n koperen koekenpan doet het helaas niet op inductie.

Kortom, ptfe zuigt.

Edit2:

Wellicht ook interessant...
De ptfe pan is beduidend slechter in het evenredig verspreiden van de warmte. Als ik probeer alle 500 gram water te laten koken moet ik zachtjes (blijven) doorroeren tot 7:50 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVZ-VVLJsOHb9ePMdGUgzQVSHYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xDukkIas7PBVkUDxC8PmlLKI.png?f=fotoalbum_large
(p3 = center, p2 = edge)

Ik heb wel weer genoeg geklooid voor vandaag. :+

[ Voor 113% gewijzigd door Raymond P op 06-09-2023 10:33 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@Raymond P ik ben het grotendeels eens met je conclusies hoor, maar denk dat het toch een andere oorzaak heeft. Zoals bijvoorbeeld de veel kleinere warmtecapaciteit van aluminium.

Voor het opwarmen (zeker op inductie) spelen ook véél meer factoren een rol, het kan ontzettend verschillen van pan tot pan hoe efficiënt die werken op inductie. Een stalen pan zal altijd effectiever opwarmen op inductiestroom dan een aluminium (of RVS) pan, al ligt het natuurlijk ontzettend aan hoeveel en wat voor metalen er in de bodem (van de alu/RVS pan) verwerkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Een beetje knappe RVS pan bevat inderdaad weer een heel scala aan lagen in de bodem om dat soort dingen te verbeteren. Dat is lastig één één te vergelijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@mcDavid Uiteraard speelt er heel veel meer mee.
Voor het evenredig opwarmen van de totale massa nadat het kookpunt bereikt wordt heb ik echter geen andere verklaring, de pan bestaat voor het grootste deel uit aluminium en dat zou toch een goede verdeling moeten geven.
De thermolon pan wijkt overigens niet veel af van het ptfe pannetje (gewicht, maat, dikte, prijs) maar presteert beduidend beter, ook met een stukje vlees ipv water.

De efficiency issues ben ik van op de hoogte, ik kan mij een koude steak met daaromheen een crappy alu pannetje gevouwen nog goed herinneren. :P
Mja, dat is ook deels m'n punt. Alles zit je tegen bij gebruik van zo'n pan, enkel het totaal verkolen is dus wat lastiger.

Er zijn wel edge-cases van over engineered pannen met teflon coating (Circulon's profi segment jaren geleden bijvoorbeeld) die wel 'ok' presteren. Mja, persoonlijk ben ik erg klaar met die veel te dure slijtagemeuk.
Gonadan schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:33:
Een beetje knappe RVS pan bevat inderdaad weer een heel scala aan lagen in de bodem om dat soort dingen te verbeteren. Dat is lastig één één te vergelijken.
Juh, zou je denken inderdaad. Maar ik karameliseer vaak groenten in een simpele braadslede. Als je temperatuur tussen product en staal niet ver uit elkaar hoeft te liggen dan werkt dat erg goed.
Een enkellaags RVS 1/2 gastronormbak van 1.8mm dik heeft al het water binnen 4 minuten aan de kook maar het midden is beduidend eerder heet. Oppervlakte is een veelvoud en uiteraard slaat zo'n bak bol na 30 seconden...

Bij gebruik van een deftige meerlaagse RVS pan heb je (veel) minder last van hotspots. Dat is niet altijd een issue en soms pak ik juist een simpele pan om daarvan te profiteren.

[ Voor 32% gewijzigd door Raymond P op 06-09-2023 12:03 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Ofwel, ken je gereedschap en gebruik het naar zijn eigenschappen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:06
Raymond P schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:26:
@mcDavid Daar is mijn steak het niet mee eens.

edit:

En m'n water ook niet.
In een Tefal pan (25cm, 900gr) duurt het +/- 330 seconden om 500 gram water van 25 graden naar 97+ graden (gemeten) te krijgen op 1000W inductie.
De Sensuell RVS (24cm, 1300gr) doet dat in +/- 270 seconden.
Greenpan keramisch (24cm, 800gr) lukt het in +/- 250 seconden.
M'n deBuyer plaatstaal (3mm, 24cm, 1500gr) lukt het in +/- 220 seconden.

De Sensuell is oud (en lek), de ptfe laag van de Tefal is totaal onbeschadigd.
Ik heb doorgeroerd (1x rond 80°) om het meten van een hotspot te voorkomen.
Wellicht dat je een beter resultaat krijgt met een duurdere ptfe pan met meer massa, om te compenseren heb ik 1000W input gekozen zodat opgenomen vermogen geen vertekend beeld geeft.

Ik zou nog gietijzer kunnen meten, maar die heb ik niet in koekenpan vorm op 24cm. Ga er maar vanuit dat dat nog een stukje sneller gaat dan plaatstaal.
M'n koperen koekenpan doet het helaas niet op inductie.

Kortom, ptfe zuigt.

Edit2:

Wellicht ook interessant...
De ptfe pan is beduidend slechter in het evenredig verspreiden van de warmte. Als ik probeer alle 500 gram water te laten koken moet ik zachtjes (blijven) doorroeren tot 7:50 minuten.
[Afbeelding]
(p3 = center, p2 = edge)

Ik heb wel weer genoeg geklooid voor vandaag. :+
Ik ga zo goed op jouw test! Dank. _/-\o_
Nóg een voordeel van plaatstalen of rvs pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:36
Hoe doen jullie het met bakken van pannekoeken?

Ik heb twee crepes pannen van 24cm. Prima ingebrand en al veel pannenkoeken gebakken. Echter zonder kaas en spek. Nu hadden we afgelopen zondag dit gemaakt… na het beslag erin te hebben gedaan en daarboven op de kaas en spek gewacht tot de bodem mooi bruin werd. De pannenkoek omgedraaid met als gevolg dat de kaas aankoekte aan de bodem.

Zonder kaas en met spek gaat wel goed.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Possible schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:40:

Ik heb twee crepes pannen van 24cm. Prima ingebrand en al veel pannenkoeken gebakken. Echter zonder kaas en spek. Nu hadden we afgelopen zondag dit gemaakt… na het beslag erin te hebben gedaan en daarboven op de kaas en spek gewacht tot de bodem mooi bruin werd. De pannenkoek omgedraaid met als gevolg dat de kaas aankoekte aan de bodem.

Spek bakken, beslag er over, omdraaien als één kant gaar is, kaas er op, deksel er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 22:57

Niet te snel terugdraaien.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:36
@CurlyMo jij laat de kaas gewoon bakken tot deze los laat?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Als je pan net voldoende warmte heeft om de vetten uit de kaas te laten lopen dan bakt er niets aan.
Een deksel erop kan ook, maar daar moet je dan rekening mee houden bij het maken van beslag.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 22:57
Possible schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:43:
@CurlyMo jij laat de kaas gewoon bakken tot deze los laat?
Ja, net als met de pannenkoek zelf.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
duvekot schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:23:
[...]

Wat voor een hamburgers waren het?
AH Greenfield Beefburgers naturel, niet heel spannend zou je zeggen. Heb inmiddels met lijnzaadolie een nieuw laagje aangebracht op de inductieplaat. Gaat wel een stuk sneller dan in de oven in ieder geval. Morgen weer een nieuwe poging…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CpXiIJ-fcbtTXL7XndcBarkUYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pr6DPZ7iRcPLhYErDo5NwL34.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Rednas_N op 06-09-2023 19:44 ]

Just do it.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• smazo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-08 19:07
Rednas_N schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:40:
[...]

AH Greenfield Beefburgers naturel, niet heel spannend zou je zeggen. Heb inmiddels met lijnzaadolie een nieuw laagje aangebracht op de inductieplaat. Gaat wel een stuk sneller dan in de oven in ieder geval. Morgen weer een nieuwe poging…
Toen ik (2 jaar geleden) voor het eerst met plaatstaal begon te koken had ik precies hetzelfde. Bij bepaalde (vooral "supermarkt vlees") gerechten leek het alsof de ingebrande laag compleet verdween. Echt precies een rondje van de hamburger was weer compleet kaal staal geworden.
Na een aantal keer opnieuw inbranden en vloeken ben ik maar gewoon doorgegaan met bakken in de pan en, zoals het internet al voorspelde, werd de pan steeds donkerder en hoefde ik merkbaar minder vetstof te gebruiken om lekker te kunnen koken. En nu ben ik op het punt dat ik echt niet snap waarom mensen nog steeds tefal pannetjes van 10 jaar geleden gebruiken.

TLDR; lekker doorgaan met bakken en het komt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Kan ook zijn dat de laag niet goed hecht. Maar verder inderdaad, lekker gebruiken, niet te perfect uiterlijk willen hebben, als het maar werkt ;)

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:09

Ik heb toevallig ook net pannenkoeken gebakken! Ik doe altijd eerst de kaas in de pan, wacht dan tot dit goed gesmolten is en bubbelt, en doe dan het beslag erover. Dit werkt altijd goed en is erg lekker :9~ . Ook nooit echt een probleem om het los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:32
Ik ben verzot op de Italiaanse keuken en door filmpjes van Chef Luca Corleone is dit weer extra aangewakkerd!

Ben nu verschillende pasta pannen aan het vergelijken en een allrounder voor ragù.

Maar die prijzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
nielsn schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:41:
Ik ben verzot op de Italiaanse keuken en door filmpjes van Chef Luca Corleone is dit weer extra aangewakkerd!

Ben nu verschillende pasta pannen aan het vergelijken en een allrounder voor ragù.

Maar die prijzen!
Pasta pannen? .. je kan toch gewoon een normale kookpan gebruiken?

En een goede ragu kan prima in een geëmailleerde gietijzeren pan ..

Probeer dit recept eens:
https://www.accademiaital...%C3%B9-classico-bolognese

[ Voor 12% gewijzigd door duvekot op 09-09-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Een grote pan met inzet vind ik handig met verse pasta die kwetsbaar is en/of heel kort gekookt moet worden. Door de grote hoeveelheid water daalt de temperatuur relatief weinig en door de inzet kun je alles in een keer uit het water nemen. Dat laatste kan ook door op een zeef te gieten, maar met kwetsbare pasta is dat soms een risico.

Harde pasta die langer nodig heeft kook ik liever in een kleine pan, omdat dat minder water en energie kost en omdat je pastawater relatief zetmeelrijk wordt om mee te binden.

[ Voor 5% gewijzigd door 8088 op 09-09-2023 13:39 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
duvekot schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:59:
[...]

Pasta pannen? .. je kan toch gewoon een normale kookpan gebruiken?

En een goede ragu kan prima in een geëmailleerde gietijzeren pan ..

Probeer dit recept eens:
https://www.accademiaital...%C3%B9-classico-bolognese
Als ik mij niet vergis doet zijn starcrush "real original" Bolognese made to order in 15 minuten.

Ieder z'n ding uiteraard, maar dan is gietijzer vrijwel zeker niet de juiste keuze. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Raymond P schreef op zondag 10 september 2023 @ 06:49:
Als ik mij niet vergis doet zijn starcrush "real original" Bolognese made to order in 15 minuten.

Ieder z'n ding uiteraard, maar dan is gietijzer vrijwel zeker niet de juiste keuze. :)
Wie?

Maar in 15min is net je gietijzeren pan opgewarmd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Over opwarmen en warmte in het algemeen gesproken: ik heb een 3500 Watt inductieplaat, die gaat t/m standje 8. Zowel in het verleden met plaatstaal als tegenwoordig met RVS-only kom ik nooit verder dan stand 3. Aardappels e.d. koken gebeurt op stand 4. Opwarmen van bakpannen doe ik op stand 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@zacht Die 3500W is wel leuk voor je pastawater. ;)

@duvekot Die meneer "Chef Luca Corleone", die was gedeeld met mij.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:59:
@zacht Die 3500W is wel leuk voor je pastawater. ;)
Koud water 5 minuten op standje 4 en dan de boostknop tot het water kookt is het standaard recept hier, en dan scheelt die 3500 Watt wat (hihi) tijd inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Raymond P schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:59:
@duvekot Die meneer "Chef Luca Corleone", die was gedeeld met mij.
Ik heb ff zijn TikTok filmpje bekeken .. en hij zegt dat hij het recept heeft van Pellegrino Artusi.
https://it.m.wikipedia.org/wiki/Pellegrino_Artusi

Dus waarschijnlijk uit zijn kookboek:
https://it.m.wikipedia.or..._l%27arte_di_mangiar_bene

Die kan je hier vinden: (87. MACCHERONI ALLA BOLOGNESE)
https://www.pellegrinoart...bro/#dearflip-df_9576/44/

Met dit als recept:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxl8M0aUpas9Bip1iFuVPDttwiQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UROA0biHKBN0nSIDbvsQKUGw.png?f=fotoalbum_large

(Er staat MACCHERONI .. maar eerder in het boek staat dat het ook met tortellini kan)

Dus technisch gezien klopt het recept wel met wat er gekookt wordt .. of het Bolognese saus/ragu is .. dat is voor een academische discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@zacht @duvekot Ik heb wel een mening over social media koks...

Wat ze exact verkondigen is niet eens mijn struikelpunt, ik vind ze bijna altijd een verkeerde entry point.
Adam Ragusea of Alex (french guy cooking) leer je nog wat basis bij, zo'n Tiktok filmpje is redelijk kansloos als je het niet enkel gebruikt als "wat eten we vandaag" roulette.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:45:
@zacht Ik heb wel een mening over social media koks...

Wat ze exact verkondigen is niet eens mijn struikelpunt, ik vind ze bijna altijd een verkeerde entry point.
Adam Ragusea of Alex (french guy cooking) leer je nog wat basis bij, zo'n Tiktok filmpje is redelijk kansloos als je het niet enkel gebruikt als "wat eten we vandaag" roulette.
Ik neem aan dat je @duvekot wilde taggen. De enige kok die ik wel eens zie is de Swedish Chef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@zacht Correct, my bad. Veel te warm om te koken :(

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Raymond P schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:13:
@zacht Correct, my bad. Veel te warm om te koken :(
Idd .. daarom ben ik nu aan het wachten op de pizzas bij de Italiaanse pizaria >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 23:42

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Ik heb een nieuwe pannen set aangeschaft van Demeyere, en dan gaat het om de silver 7 serie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/op7Z3pjg0Uu_kKcqwb738kbKNlc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aiYViTRNJboji0O95xbLaVDV.webp?f=user_large

Inhoud 3-delig:

Kookpan ø 18 cm, 2.2 liter
Kookpan ø 20cm, 3 liter
Sauteuse ø 20cm, 2 liter

plus nog een Kookpan ø 24cm, 5,2 liter

Mijn eerste ervaring is dat het erg prettig werkt b.v. groente stomen met weinig water en met de deksel op de pan.

Nu nog sparen om mijn huidige koekenpannen te vervangen voor Demeyere.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Tegenwoordig zie je bij 80% van de nieuwe keukens ofwel een Bora, of een ander type kookplaat met afzuiging in de plaat.
Met name de Bora plaat is zo populair want "je kan de pan overal neerzetten".

Nu ben ik wel benieuwd hoe dat met pannen gaat. Ik heb de specificaties van de Bora eens opgezocht en wat blijkt; dat het kookvlak wel degelijk z'n beperkingen heeft. namelijk 23cm breed.
Als ik kijk naar de pannen bij ons in de lade, en met name welke we het meeste gebruiken zijn dat toch de 28 en 32.
Deze zouden dus niet ideaal op de plaat passen.

Zijn er hier mensen met een Bora Puxu/Pura kookplaat en RVS/plaatstaal pannen en zo ja, hoe werkt dit in de praktijk?

PSN: Flix20-NL

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:05:
[...]

Heb een mooie Demeyere RVS hapjespan maar het is een drama zodra je er kruiden ingooit. Koekt en brand supersnel aan.

Voor de WAF niet ideaal, die blijft op de PFAS teruggrijpen.

Krieltjes zijn ook een ramp als je ze niet praktisch frituurt in de boter.

Wel makkelijk schoon te krijgen.
Voor kruiden weet ik het niet zo goed, maar ik ben juist aangenaam verrast hoe goed het bakken van krieltjes gaat in mijn [url=https://www.zwilling.com/nl/demeyere-proline-7-koekenpan-28-cm/40850-938-0.html?cgid=cookware_pans]Demeyere Proline 28 cm/url]. Nu is dit ook wel een van de duurste series (7 ply) en een koekenpan, geen hapjespan, dus dat kan wel anders zijn.

Eieren zijn lastiger, maar ook die kreeg ik uiteindelijk prima gebakken. Wellicht weet je dit al lang, maar elangrijkste is dat de pan heet genoeg is (zoek op Youtube maar naar pan en Leidenfrost).

Verwijderd

.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:40 ]

• dextertje
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:51:
[...]

Grappig @Raymond P zei juist dat als het mislukt op RVS je te veel vermogen erin gooit. :+ In ieder geval nog veel te experimenteren voor mij.
Hmm, dat is niet mijn ervaring, maar het is ook niet per se tegenstrijdig: de pan moet heet genoeg zijn, maar ook niet te heet.
edit: ik zet 'm ook nooit op vol vermogen, bij het opwarmen 6 of 7 (van de 9), als de pan op temperatuur is, zet ik 'm meestal iets lager, afhankelijk van wat er in zit.

Het is inderdaad even zoeken en uitproberen, maar ik merk best wat verschil tussen een simpele RVS BK-koekenpan en een Demeyere Proline. Ben ik wel blij om, want het is wel duur spul. Aan de andere kant gaat het lang mee, 30 jaar garantie is niet niks en anti-aanbakpannen moeten we om de zoveel jaar vervangen. Ikzelf gebruik ze niet meer, alleen maar carbonstaal, rvs en al dan niet geëmailleerd gietijzer.

[ Voor 29% gewijzigd door dextertje op 14-09-2023 00:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Verwijderd Als je de pan heet genoeg maakt blijft het ei (ook zonder vet) zweven op het water wat verdampt.
Voorbeeldje op Youtube

Dat is fijn om te kunnen schroeien, maar op een eitje behoorlijke overkill. (en m.i. zonde) :)
Alles tussen pakweg 130 en 210 is te heet, alles daarboven kan niet heet genoeg zijn.

Ik bak een eitje het liefst op de temperatuur waarop boter begint te bruinen, dat is tussen de 120 en 130 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 13-09-2023 20:34 ]

- knip -

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Eitje kan ook tyfusheet inderdaad, maar dan krijg je zo'n krokant plakje. Wanneer je eieren wilt met een warme en zachte dooier dan moet het wat subtieler.
Boter is inderdaad een goede graadmeter, als dat te donker gaat worden is het te heet. Al gebruik ik vaak ook geklaarde boter, en dat wordt eigenlijk niet donker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Gonadan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:01:
Eitje kan ook tyfusheet inderdaad, maar dan krijg je zo'n krokant plakje. Wanneer je eieren wilt met een warme en zachte dooier dan moet het wat subtieler.
Boter is inderdaad een goede graadmeter, als dat te donker gaat worden is het te heet. Al gebruik ik vaak ook geklaarde boter, en dat wordt eigenlijk niet donker.
Hoeft niet. Ik maak heel vaak eieren Spaanse stijl (huevos fritos). Ik klets een ei in mijn RVS-pan met redelijk hete olijfolie. Ei blijft even plakken, maar dat is juist fijn want dan kan ik de pan schuin houden (zonder dat het ei de hoek in glijdt) om zo de olie op te kunnen lepelen om de eieren in korte tijd gaar te kunnen basten. Na een halve minuut of wat komt het ei los en is het kort daarna ook tijd om het ei eruit te halen of in ieder geval vast wat kaas erop te raspen en de kruiden er overheen te doen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:08:
[...]

Hoeft niet. Ik maak heel vaak eieren Spaanse stijl (huevos fritos). Ik klets een ei in mijn RVS-pan met redelijk hete olijfolie. Ei blijft even plakken, maar dat is juist fijn want dan kan ik de pan schuin houden (zonder dat het ei de hoek in glijdt) om zo de olie op te kunnen lepelen om de eieren in korte tijd gaar te kunnen basten. Na een halve minuut of wat komt het ei los en is het kort daarna ook tijd om het ei eruit te halen of in ieder geval vast wat kaas erop te raspen en de kruiden er overheen te doen.
Het idee van dat recept is juist om het krokant te maken, dus dat onderstreept wel een beetje mijn punt toch? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
  • Nu online
Een rustig verwarmd eigeel heeft imho ook een berg meer smaak dan een gefrituurde frisbee.

Naarmate je skills groeien nemen ook de mogelijkheden toe, een temperatuur van 170-190 graden is best lastig te schatten zonder ervaring op RVS. :)
50-60, 100, 120 en 210 zijn relatief makkelijk waarneembaar.

@Gonadan Ik gebruik ook vooral ghee en/of schmaltz voor de eitjes.

- knip -

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Raymond P schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:00:
Een rustig verwarmd eigeel heeft imho ook een berg meer smaak dan een gefrituurde frisbee.
:D

Ik wil nog wel wat gadgets op dat vlak. Thermapen met IR of zo, lekker zinloze meuk die wel tof is. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
  • Nu online
Hah, gadgets zijn altijd tof natuurlijk. Ik heb een simpele IR gun, maar daar zit wel een laser op wat een hoop goed maakt. En een inkbird iht-2pb die via een ESP32 data naar mqtt pusht.

Zo'n true-core pen van Chris Young staat op m'n wenslijstje...

- knip -

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Heej die ken ik nog niet. Meestal zie je Meater of Inkbird, eens bekijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
  • Nu online
Deze video heeft mij doen besluiten dat ik die wel wil hebben. Over de top, op het randje van nutteloos maar mogelijk erg handig en ontzettend tof.

- knip -

• dextertje
Raymond P schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:05:
@Verwijderd Als je de pan heet genoeg maakt blijft het ei (ook zonder vet) zweven op het water wat verdampt.
Voorbeeldje op Youtube

Dat is fijn om te kunnen schroeien, maar op een eitje behoorlijke overkill. (en m.i. zonde) :)
Alles tussen pakweg 130 en 210 is te heet, alles daarboven kan niet heet genoeg zijn.

Ik bak een eitje het liefst op de temperatuur waarop boter begint te bruinen, dat is tussen de 120 en 130 graden.
Haha, geinig filmpje ("Would you touch it for $5?").

Op YouTube zag ik vooral filmpjes waarop ze eerst een beetje water in de pan deden om de temperatuur te bepalen (de 'mercury ball test'). Dan is de pan ergens tussen de 190 en 210 graden, ik weet niet precies welke bron ik moet geloven.
Ik zag ergens getallen voorbij komen van 220 F (104,4 C), maar die hadden waarschijnlijk hun IR-thermometer niet op de juiste 'emissivity' gezet.

Heb uit nieuwsgierigheid jouw manier net geprobeerd: ei bakken op een temperatuur waarop boter begint te bruinen. Dat is nog lang niet heet genoeg voor de 'mercury ball test', maar inderdaad, het werkt! _/-\o_
Ik weet niet of dat voor alle RVS pannen geldt, maar in elk geval wel op de Demeyere Proline (die schijnt vrij vergevingsgezind te zijn voor beginners, voor de prijs van een profi pan).

Bedankt voor de tip! (y)

[ Voor 0% gewijzigd door dextertje op 14-09-2023 12:39 . Reden: Voor het leesgemak 220 Fahrenheit in Celsius erbij gezet ]

• dextertje
Raymond P schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:42:
Deze video heeft mij doen besluiten dat ik die wel wil hebben. Over de top, op het randje van nutteloos maar mogelijk erg handig en ontzettend tof.
Very nice. Ik eet helaas te weinig steak of ander lekker vlees (helft van ons huishouden eet geen vlees, een kwart zo min mogelijk, het resterende kwart ben ik en ik hou van }:O in de pan, maar ja, klimaatverandering, dierenleed, ontbossing t.b.v. veevoer, etc...)
En ik heb al een meater+ die ik te weinig gebruik.
Anders zou ik er ook wel een willen hebben (alhoewel die vrij duur is). <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Gonadan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:01:
[...]

:D

Ik wil nog wel wat gadgets op dat vlak. Thermapen met IR of zo, lekker zinloze meuk die wel tof is. :9
Ik heb beide los. Een thermapen is juist een pen die je *in* materiaal steekt. IR is per definitie een oppervlakte meter.

De prikker is een Thermapen, en de IR is een voltcraft ding van Conrad (tot 500C) die ik oa voor de pizza gebruikt. Let op dat blinkend metaal (RVS) ook IR straling reflecteert, en dus niet best meet.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Raymond P
  • Nu online
@dextertje Het zwevende druppeltje water leunt dus op het leidenfrost effect. (Welke temperatuur exact geldt zal ook aan de gladheid/schoonheid van de oppervlakte liggen.)

De bruine boter leunt op de maillard reactie.

Als je meerdere ei bak technieken succesvol kan uitvoeren wordt het tijd om te bepalen wat jij het lekkerst vindt.
Nu weet je in ieder geval dat jij het ook kan op RVS, dat is m.i. het belangrijkste. :)

- knip -

• dextertje
@Raymond P Op welke temperatuur ongeveer doe je de boter erbij, als je op RVS een ei bakt?
Net gekeken hoe het gaat op mijn oude RVS BK koekenpan; dat ging iets minder makkelijk dan op de Demeyere (bleef meer plakken).

• Raymond P
  • Nu online
@dextertje Dat zal een graad of 100 zijn, als 'ie uniform warm is. Het gebeurt hier vaker dat de pan te warm is geworden en ik terug koel met een slokje water.

Als RVS niet helemaal schoon is ontkom je niet aan een klein beetje plakken. Dat kan je ontwijken door te reinigen met een beetje keukenazijn of een druppel olie door de pan te poetsen.
Een kleine beweging met de pan direct na toevoegen van wat je wilt bakken zodat er een laagje vet tussen product en pan blijft doet ook wonderen.

- knip -

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:51
Ik heb ook een RVS pan (Demeyere John Pawson 7) maar heb wat plak-problemen met AH tofu (heb nog een gas-fornuis).

Ik ben aan het prutsen met temperatuur en wel/geen olie, maar heb nog niet het juiste gevonden. Er is ook gespetter dat volgens mij komt doordat de tofu erg nat/vochtig is en de olie heet, maar hoe krijg je tofu nou droog? Iemand hier tips voor het bakken van tofu?

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:10
@edie de tahoe kan je in keukenpapier uitdrukken zodat het meeste vocht eruit gaat. Daarnaast is zou het kunnen werken om het iets langer in de pan te laten zonder te roeren, dan laat het als het goed is vanzelf los.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:34
edie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:05:
Ik heb ook een RVS pan (Demeyere John Pawson 7) maar heb wat plak-problemen met AH tofu (heb nog een gas-fornuis).

Ik ben aan het prutsen met temperatuur en wel/geen olie, maar heb nog niet het juiste gevonden. Er is ook gespetter dat volgens mij komt doordat de tofu erg nat/vochtig is en de olie heet, maar hoe krijg je tofu nou droog? Iemand hier tips voor het bakken van tofu?
Het makkelijkste is een paar minuten in een tofupers, maar als je die (nog) niet hebt kan je het blok ook in een schone vaatdoek wikkelen en er een uur een paar keukenboeken op leggen. Dep het blok na het persen nog even droog met een papieren keukendoek.

Hoe droger, hoe beter. Niet alleen voor het bakken, maar ook voor het opnemen van de marinade.

Mijn pro tip: meng een paar eetlepels maizena door de marinade. Of een aantal als je echt crispy wilt :P Een heel blok van de AH crispy bakken heeft al gauw 3 eetlepels maizena nodig.

En elke olie met een hoog rookpunt moet goed werken.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
edie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:05:

Ja dat heb je in een antiaanbakpan ook met natte tofu. Ik zou wel altijd olie gebruiken in RVS overigens. Zelf maak ik meestal plakjes en die dep/druk ik dan inderdaad droog met keukenpapier. En dan gaan ze de pan in. Ze spetteren dan nauwelijks, maar goed, als het echt te erg is dan doe ik gewoon de deksel erop. Heb een hapjespan.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:51
OK, bedankt iedereen voor de tips! Ik wist niet eens dat zoiets als een 'tofupers' bestond :D Ik zal het binnenkort eens proberen.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airfryer
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-03-2024
Hoi!

Ik lees al een tijd mee over gietijzeren pannen en naar aanleiding daarvan besloten om een de buyer mineral b pan aan te schaffen. Ik gebruik het voornamelijk voor vlees.

Ik heb de pan eerst op inductie ingebrand, maar dat leek niet helemaal goed te gaan. Daarna heb ik de ovenmethode gebruikt. Ik heb dit vijf of zes keer gedaan en de pan kreeg een bruine/zwarte laag.

Vanavond heb ik vlees gebakken en lijkt het alsof de laag deels loslaat. Gaat de laat zo goed naarmate hij meer wordt gebruikt of moet er een nieuwe laag worden ingebrand?

Het vlees plakte redelijk vast (ook na meer dan een minuut). Hoe kan dat? Er dat voldoende zonnebloem olie in naar mijn idee

Ik hoor het graag! Ik heb trouwens veel pagina’s doorgespit, maar toch handig als om het persoonlijk te vragen :-).

Hopelijk kunnen binnenkort hier mooie steaks worden gebakken, haha.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0JcXv-N5-vhM3Or80Qk64ZUgdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMyCPXXKVaPPvKdEqgyYQ6fI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Dat is geen gietijzer in elk geval maar plaatstaal.

Wat heb je gebakken en wat voor kruiden of marinade?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airfryer
Dennis1812 schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:08:
Dat is geen gietijzer in elk geval maar plaatstaal.

Wat heb je gebakken en wat voor kruiden of marinade?
Ah, dat dacht ik.

Ik heb een tartaar gebakken met daarop zout en peper. Afgelopen week een entrecote (met zout en peper) en ook gebakken in zonnebloem olie. Toen gebeurde hetzelfde :-)

Een ander vraagje nog: in de pan lijken een soort van ‘verbrandden’ kleine vlekken van eten te zitten. Maakt dat de anti aanbaklaag of is dat juist niet helemaal goed?

[ Voor 17% gewijzigd door Airfryer op 18-09-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Was je pan heet genoeg? Normaal gesproken is vlees zelden een probleem op plaatstaal.
De 'antiaanbaklaag' kan inderdaad een beetje vlekkerig zijn. Ik weet niet precies of dat op zich de bedoeling is, daar lijken de meningen over te verschillen. Maar ik heb het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airfryer
dextertje schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:31:
Was je pan heet genoeg? Normaal gesproken is vlees zelden een probleem op plaatstaal.
De 'antiaanbaklaag' kan inderdaad een beetje vlekkerig zijn. Ik weet niet precies of dat op zich de bedoeling is, daar lijken de meningen over te verschillen. Maar ik heb het ook.
Ah, helder. Dank!

Ik vermoed van wel, maar misschien de volgende keer toch iets warmer laten worden.

• Falcon Heavy
Lang lang lang moeten lezen zoeken ..... en goede gesprekken met mijn vriendin.

Koekenpannen Tefal waren weer eens op/kapot. We hebben de keuze gemaakt om meteen naar Inductie te gaan. Siemens EX977KXX5E

Hieruit is gekomen dat we voor de Le Creuset Les Forgées 30 cm wok en 30 cm koekenpan gaan voor het gemak.
Twee Demeyere mini 3 Sauspannetje 12 cm.

En voor mijzelf een De Buyer Carbone Plus Koekenpan 28cm om toch eens echt te leren koken. In de hoop op termijn te kunnen overtuigen om volledig plaatstaal te gaan :)

Nu nog even zoeken naar diverse pannen liefst uit 1 lijn (stoom/soep/rijst/pasta) en steelpan (eitjes). Maar daar zit geen haast op. Iemand tips?

[ Voor 25% gewijzigd door Falcon Heavy op 20-09-2023 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:09
Falcon Heavy schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:10:
[..]

Nu nog even zoeken naar diverse pannen liefst uit 1 lijn (stoom/soep/rijst/pasta) en steelpan (eitjes). Maar daar zit geen haast op. Iemand tips?
Ligt er aan of je ook een hypotheek hebt, of kinderen.

Heeft BK niet iets wat in de smaak valt? Prima pannen voor een nette prijs, regelmatig in de aanbieding (o.a. bij Blokker).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Falcon Heavy De oude lijn of TNS? Het is mij ook niet helemaal duidelijk of je bewust een nieuwe slijtagepan in huis haalt?

BK heeft een aantal sets, en zijn vaak wel ergens met korting te krijgen.
Als je geen specifieke eisen hebt aan afgietsystemen ben je snel klaar. :)

edit: @guapper :+ Daar heb je een punt. Hier geen max hypotheek of kinderen maar alsnog niet voldoende ambitie om alles te vervangen met Cristel en/of Mauviel.

[ Voor 17% gewijzigd door Raymond P op 20-09-2023 13:31 ]

- knip -

• Falcon Heavy
Raymond P schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:25:
@Falcon Heavy De oude lijn of TNS? Het is mij ook niet helemaal duidelijk of je bewust een nieuwe slijtagepan in huis haalt?

BK heeft een aantal sets, en zijn vaak wel ergens met korting te krijgen.
Als je geen specifieke eisen hebt aan afgietsystemen ben je snel klaar. :)
Jazeker bewust, I have lost this battle but not the war 😉 wij kwamen hierop uit uiteindelijk. Ik vermoed de "oude' lijn.

Taktiek is van mij om met de DeBuyer pan overtuigend genoeg te kunnen zijn om uiteindelijk over te gaan op plaatstaal.

Demeyere resto 3 lijn had veel keuze. Helaas geen glazen deksel. Nog even door met onderzoek dus BK zal ik meenemen.
guapper schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:24:
[...]

Ligt er aan of je ook een hypotheek hebt, of kinderen.

Heeft BK niet iets wat in de smaak valt? Prima pannen voor een nette prijs, regelmatig in de aanbieding (o.a. bij Blokker).
3 kinderen een hypotheek en een baan... Uiteraard geen gouden pannen nodig maar waar nodig pakken we geen elcheapo merken.

[ Voor 19% gewijzigd door Falcon Heavy op 20-09-2023 13:41 ]

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:09
Falcon Heavy schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:38:

[...]

3 kinderen een hypotheek en een baan... Uiteraard geen gouden pannen nodig maar waar nodig pakken we geen elcheapo merken.
Dit topic gaat over De Juiste Pan.
BK valt niet onder elcheepo in mijn ervaring. Niet in prijs, maar ook zeker niet in kwaliteit.

• Falcon Heavy
guapper schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:28:
[...]

Dit topic gaat over De Juiste Pan.
BK valt niet onder elcheepo in mijn ervaring. Niet in prijs, maar ook zeker niet in kwaliteit.
Je leest het verkeerd. BK snap ik dus daarom neem ik het mee 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Falcon Heavy schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:38:
[...]

Jazeker bewust, I have lost this battle but not the war 😉 wij kwamen hierop uit uiteindelijk. Ik vermoed de "oude' lijn.

Taktiek is van mij om met de DeBuyer pan overtuigend genoeg te kunnen zijn om uiteindelijk over te gaan op plaatstaal.

Demeyere resto 3 lijn had veel keuze. Helaas geen glazen deksel. Nog even door met onderzoek dus BK zal ik meenemen.

[...]

Ik gok dat je over een jaar of 5 aan de slijtende keramische pannen zit :P

• johan1997
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02
Hier mensen ervaring met de greenpan memphis en dan specifiek i.c.m. koken op inductieplaat?

• franssie
  • Laatst online: 13:10

franssie

Save the albatross

Topicstarter
johan1997 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:58:
Hier mensen ervaring met de greenpan memphis en dan specifiek i.c.m. koken op inductieplaat?
Als ik zoek op Greenpan in dit topic zijn de meningen niet echt positief. Zoekend op memphis vind ik minder inderdaad. Is er een reden dat je specifiek deze pan wil gebruiken?

EDIT Los van de AH actie zou ik bij dat merk weg blijven. Dat lijkt inderdaad een ander merk te zijn @Will_M dank dat je scherper bent dan ik

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 29-09-2023 00:48 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

franssie schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:56:
[...]

Als ik zoek op Greenpan in dit topic zijn de meningen niet echt positief. Zoekend op memphis vind ik minder inderdaad. Is er een reden dat je specifiek deze pan wil gebruiken? Los van de AH actie zou ik bij dat merk weg blijven.
Het spul wat ze nu bij 'de Appie' met ongelofeloze kortingen aanbieden lijkt van 'Green Chef' te komen?

https://greenpan.nl/pages/greenchef

Zou het misschien dan toch gewoon Teflon/Aluminium zijn..... En daarmee dus Tefal?

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 29-09-2023 00:34 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Ik heb 'm een keer in huis gehaald en weer teruggestuurd. Is lang geleden en ik weet niet eens meer waarom ik 'm terugstuurde, volgens mij had ik 'm niet eens getest.
Goed, daar heb je eigenlijk niet zoveel aan.
Maar in mijn ervaring gaan alle anti-aanbakpannen veel te snel stuk, of het nou ouderwets teflon is, of modern keramisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Will_M schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 00:28:
[...]

Zou het misschien dan toch gewoon Teflon/Aluminium zijn..... En daarmee dus Tefal?
Dat lijkt me zéér onwaarschijnlijk, waarom zouden ze dat doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
[...]

EDIT Los van de AH actie zou ik bij dat merk weg blijven. Dat lijkt inderdaad een ander merk te zijn @Will_M dank dat je scherper bent dan ik
Het logo vermeldt toch duidelijk leesbaar "Greenpan"?
En zoals GreenChef staat gewoon op de site van GreenPan als "Zustermerk". Dus sowieso is het merk niet heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
johan1997 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:58:
Ik heb ervaring met een Greenpan Cambridge, op inductie.
Dat is dezelfde pan, maar met een ander handvat.

Is er iets specifieks wat je wilt weten?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1997
Raymond P schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 04:29:
[...]

Ik heb ervaring met een Greenpan Cambridge, op inductie.
Dat is dezelfde pan, maar met een ander handvat.

Is er iets specifieks wat je wilt weten?
Ik lees verschillende reviews en ken mensen die positief zijn over de pannen, maar ben benieuwd hoe goed ze reageren op een inductieplaat word alles goed warm? En lees soms ook over een witte aanslag die achter zou blijven op een inductieplaat. Mogelijk natuurlijk ook door kwaliteit van de kookplaat en hoe ermee omgegaan word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1997
[...]

Als ik zoek op Greenpan in dit topic zijn de meningen niet echt positief. Zoekend op memphis vind ik minder inderdaad. Is er een reden dat je specifiek deze pan wil gebruiken?

Ja, ik lees op internet heel veel verschillende dingen en ken mensen met juist wel positieve ervaringen. Dus ja beetje vanwege de ervaringen van andere en gezien de prijs van de pannen. Ik ga voor het eerst op inductie koken dus wil eerst even wennen met pannen die niet meteen al te duur zijn. En dan kijk ik nog wel een keer als deze versleten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:10
Will_M schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 00:28:
[...]

Het spul wat ze nu bij 'de Appie' met ongelofeloze kortingen aanbieden lijkt van 'Green Chef' te komen?

https://greenpan.nl/pages/greenchef

Het is inderdaad van Greenchef. Ik heb er twee uit de vorige aanbieding die ik door de prijs niet kon laten liggen (dubbel afgeprijsd want het was na de aanbieding). Een steelpannetje van 20 cm voor 7,50 euro en een hapjes pan met deksel voor 17,50 euro. Beiden met een geribbeld graat motief op de bodem. Ik kan het model echter nergens terug vinden bij Greenchef en afbeelding van de pan zijn alleen bij AH te vinden via Google. Maar ik ben echt blij met ze. Een vorige keramische pan had altijd last van witte aanslag, deze dus helemaal niet en goed nonstick bij normaal gebruik. Nu nog kijken hoe ze de tand des tijds doorstaan maar voor nu zien ze er nog steeds uit als nieuw.

[ Voor 0% gewijzigd door ratzz op 29-09-2023 09:06 . Reden: Toevoeging. ]

Pagina: 1 ... 57 ... 86 Laatste