Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:03
@HBSVDK Ik heb een paar lijnen vergeleken en zie continue een sprong van 1 cm in diameter tussen 24 (17.5) en 26 cm (18.5).

Wijsheid? Lekker de 32cm pakken en niet meer terugkijken.
Wel een heads-up, die hebben tegenwoordig allemaal twee handvatten.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:39
HBSVDK schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:58:
[...]

Ik heb de Creuset marmite 26cm mooie pan idd. Hij is nog te koop bij amazon NL voor 129 euro. Eigenlijk wel een top deal. Jammer dat Creuset niet meer pannen met een zwarte binnenkant maakt. Tis wel prettig, oa handig voor een pan als de campagnard die nu in het crèmewit is(ook een fijn ding)

Ik heb zelf een acier carbon 24cm koekenpan. Prima om 2 hamburgers in op te bakken maar eigenlijk net te klein om een 400gram pak wokgroente in te stoppen. Ik wil dus groter. 28 zat ik naar te kijken, maar ik kook alleen voor 1 tot 2 personen. De 26 heeft het voordeel dat mijn gietijzeren deksel erop past (waar ik geen 28 cm gietijzeren deksel bezit).

Wat is wijsheid? 26 of 28? Volgens mij is de bruikbare bodem van de 26 tov 24 maar 0.6cm groter, dus is dit wel een effectief grotere pan?
Past die groente niet prima in je le creuset marmite? Volgens de specificaties is die 4,1ltr inhoud.
Ik gebruik de kleinere marmite vaak voor "wokken" of stoven van groenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:01
HBSVDK schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:58:
Wat is wijsheid? 26 of 28? Volgens mij is de bruikbare bodem van de 26 tov 24 maar 0.6cm groter, dus is dit wel een effectief grotere pan?
Zo heel groot zijn die De Buyer plaatstalen pannen niet. Ik heb de 24 en 28cm voor mij alleen (kook meestal wel voor 2). De 28cm houdt nog steeds niet over, dus ik zou de 26cm overslaan. Een 32cm lijkt me ook prima, maar dat wordt wel lastig als je 2, 3 of 4 pannen naast elkaar op het vuur wilt. Voor meer inhoud grijp ik liever naar een hapjespan.

Tegenwoordig maak ik meestal gebruik van een Demeyere Atlantis 24cm hapjespan. Grote vlakke bodem, hoge opstaande randen, licht maar goed afsluitend deksel, tweede handvat en makkelijk schoon te maken. Ik heb ook een Le Creuset met witte emaille, maar doordat je hier wat voorzichtiger mee moet zijn en vaak lastiger is om schoon te maken, pak ik meestal RVS.

Voor zaken als vlees, vis en aardappeltjes de De Buyer plaatstaal pannen vanwege de natuurlijke anti-aanbaklaag.

[ Voor 42% gewijzigd door Ypuh op 09-08-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06
Mijn grootste irritatie bij DeBuyer is inderdaad het effectieve bakoppervlak. De randen zijn erg breed en niet zo stijl. Het voordeel van de tefal pannen is dat die stijl omhoog gaan. Made In heeft dit zo te zien ook, dus dat zal wel met het staal te maken hebben?

Buiten dat zijn ze fantastisch, maar ik moet echt gewoon 4cm groter oppervlak kopen dan ik denk nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Raymond P schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 07:47:
@HBSVDK Ik heb een paar lijnen vergeleken en zie continue een sprong van 1 cm in diameter tussen 24 (17.5) en 26 cm (18.5).

Wijsheid? Lekker de 32cm pakken en niet meer terugkijken.
Wel een heads-up, die hebben tegenwoordig allemaal twee handvatten.
Met 32 cm zit je op een vierpits kookplaat wel vrij snel in de knoop.

Op onze bora kost dat je effectief twee pitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
MikeyMan schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Met 32 cm zit je op een vierpits kookplaat wel vrij snel in de knoop.

Op onze bora kost dat je effectief twee pitten.
Dat kan kloppen, vooral op inductie. Ik heb er regelmatig twee op m'n 4-pitter waarbij ik effectief 2 pitten verlies.
Maareh, met 2x28cm heb ik praktisch hetzelfde probleem. :9

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Raymond P schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:37:
[...]

Dat kan kloppen, vooral op inductie. Ik heb er regelmatig twee op m'n 4-pitter waarbij ik effectief 2 pitten verlies.
Maareh, met 2x28cm heb ik praktisch hetzelfde probleem. :9
Ja, eens, gebruik zelf ook vooral 20 en 24. Die passen net naast elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Daarom gebruik ik dus vrijwel dagelijks mijn hapjespan. 26cm diameter, waarvan 26cm bodem. Daar past veul in.
Edit: en ik heb slechts een twee-pits inductieplaat, dat scheelt volgens mij ook ruimte.

[ Voor 29% gewijzigd door zacht op 09-08-2023 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:57
TereZz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:22:
[...]

Het hele topic lang stapt iedereen over op plaatstalen, gietijzeren en RvS pannen. Ook jouw vrouw kan het. Een keramische pan kan als tussenoplossing, maar koop met de kennis van nu zeker geen teflon pan.

Keramische pannen gaat een jaar of 1-2 mee en er zitten geen vieze stoffen in. Niet te heet bakken met die dingen.
zelfs mijn vrouw kan het, die had er ook moeite mee maar na verloop van tijd is dat ook 'ingebrand' :D

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Oke, na even eigenwijs toch bijna gekozen voor teflon of keramisch. Echter, beide voelen al als miskoop nog voor ik ze gekocht heb. Alle fantastische review sites geven “de beste” aan en kijk je vervolgens naar de gebruikersreviews is het de grootste troep die na een maand of 6 de vuilnisbak in kan. Niet wat we willen…

Dus ik wil toch eens een echte goede pan kopen, die proberen zelf in te branden en daarmee testen. Lukt dat naar wens, koop ik er nog een kleinere bij.

Nu las ik ineens bij Bol.com dat de Buyer 28cm al met een natuurlijke laag komt, maar dat kan ik nergens anders lezen.. zie hier: https://www.bol.com/nl/nl...RVrwUoatfe_EaAuj_EALw_wcB

Klopt dat?

Is dit dan makkelijker of toch beter voor een RVS kiezen zonder inbranden? Let op, wij zijn dus geen koks of hobby koks. We koken omdat het moet, maar dan liefst wel goed :-)

[ Voor 10% gewijzigd door crimby op 11-08-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
crimby schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:24:
Oke, na even eigenwijs toch bijna gekozen voor teflon of keramisch. Echter, beide voelen al als miskoop nog voor ik ze gekocht heb. Alle fantastische review sites geven “de beste” aan en kijk je vervolgens naar de gebruikersreviews is het de grootste troep die na een maand of 6 de vuilnisbak in kan. Niet wat we willen…

Dus ik wil toch eens een echte goede pan kopen, die proberen zelf in te branden en daarmee testen. Lukt dat naar wens, koop ik er nog een kleinere bij.

Nu las ik ineens bij Bol.com dat de Buyer 28cm al met een natuurlijke laag komt, maar dat kan ik nergens anders lezen.. zie hier: https://www.bol.com/nl/nl...RVrwUoatfe_EaAuj_EALw_wcB

Klopt dat?

Is dit dan makkelijker of toch beter voor een RVS kiezen zonder inbranden? Let op, wij zijn dus geen koks of hobby koks. We koken omdat het moet, maar dan liefst wel goed :-)
die pan heeft niet uit de fabriek zon laagje (heb hem zelf ook) die moet je echt zelf 'kweken' door hem in te branden en goed te onderhouden. deze pan heeft wel liefde en aandacht nodig. hij mag niet in de vaatwasser, moet in principe met een doekje worden schoongemaakt na gebruik en als het echt moet alleen met heet water en dan goed drogen (anders gaat hij roesten!)

als ik het zo lees dat je alleen kookt omdat het moet dan ben je beter af (en bespaar je de teleurstelling) met een teflon pan van de blokker die je elke 2 jaar moet vervangen omdat de PFAS laag is opgegeten. beter zon pan en accepteren dat je 2 jaar eerder dood gaat dan dat je dit avontuur aangaat met een vrouw die straks zegt 'ja maar dit is mij teveel werk'

je moet het wél leuk vinden dat koken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
Zwelgje schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:50:
[...]

die pan heeft niet uit de fabriek zon laagje (heb hem zelf ook) die moet je echt zelf 'kweken' door hem in te branden en goed te onderhouden. deze pan heeft wel liefde en aandacht nodig. hij mag niet in de vaatwasser, moet in principe met een doekje worden schoongemaakt na gebruik en als het echt moet alleen met heet water en dan goed drogen (anders gaat hij roesten!)

als ik het zo lees dat je alleen kookt omdat het moet dan ben je beter af (en bespaar je de teleurstelling) met een teflon pan van de blokker die je elke 2 jaar moet vervangen omdat de PFAS laag is opgegeten. beter zon pan en accepteren dat je 2 jaar eerder dood gaat dan dat je dit avontuur aangaat met een vrouw die straks zegt 'ja maar dit is mij teveel werk'

je moet het wél leuk vinden dat koken :9
Thanks! Vond het al gek inderdaad.
Ik neig er naar om er sowieso 1 te kopen en te testen hoe we het vinden en of we er aan kunnen wennen. Eventueel nog een tijdelijke keramische of teflon er naast.

Nou ben ik wel benieuwd hoe de ervaringen zijn met voornamelijk vegetarisch koken en bakken.. groente uiteraard maar ook bv (zelfgemaakte) groente burgers, falafel etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
crimby schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:54:
[...]

Thanks! Vond het al gek inderdaad.
Ik neig er naar om er sowieso 1 te kopen en te testen hoe we het vinden en of we er aan kunnen wennen. Eventueel nog een tijdelijke keramische of teflon er naast.

Nou ben ik wel benieuwd hoe de ervaringen zijn met voornamelijk vegetarisch koken en bakken.. groente uiteraard maar ook bv (zelfgemaakte) groente burgers, falafel etc.
kan altijd natuurlijk, is het niks dan zet je hem op marktplaats en ben je hem zo weer kwijt _/-\o_

wij doen ook veel Vega in de pan, gaat prima je moet er gewoon genoeg olie in doen (meer dan in een teflonpan) dat is de fout die veel gemaakt wordt, er wordt te weinig olie in de pan gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Zwelgje op 11-08-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
Zwelgje schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:03:
[...]

kan altijd natuurlijk, is het niks dan zet je hem op marktplaats en ben je hem zo weer kwijt _/-\o_

wij doen ook veel Vega in de pan, gaat prima je moet er gewoon genoeg olie in doen (meer dan in een teflonpan) dat is de fout die veel gemaakt wordt, er wordt te weinig olie in de pan gedaan.
Thanks! Ga ik er gewoon eentje bestellen 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Zwelgje schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:50:
[...]

Shit, sta ik met m'n dreft, brillo en staalspons na gebruik...

Niks kweken :+, gewoon eenmalig een laagje erop zetten en goed afwassen na gebruik.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Raymond P schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Shit, sta ik met m'n dreft, brillo en staalspons na gebruik...

Niks kweken :+, gewoon eenmalig een laagje erop zetten en goed afwassen na gebruik.
staalspons doe ik 1x per jaar om weer schoon te beginnen. afwassen doe ik met warm water na gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:01
Misschien toch maar eens aan apart topic voor laten aanmaken voor dat inbranden, het komt tot vervelens toe terug met steeds tientallen meningen. Brengt misschien wat rust in het topic en maakt het weer overzichtelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Zwelgje schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:43:
[...]

staalspons doe ik 1x per jaar om weer schoon te beginnen. afwassen doe ik met warm water na gebruik
Allemaal prima, het is jouw goed recht om een laag carbon op je pan te bakken.

Maar dat betekent niet dat je pan gaat roesten als je gewoon dagelijks een staalspons met zeep gebruikt om je pan schoon te maken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Raymond P schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

Allemaal prima, het is jouw goed recht om een laag carbon op je pan te bakken.

Maar dat betekent niet dat je pan gaat roesten als je gewoon dagelijks een staalspons met zeep gebruikt om je pan schoon te maken.
klopt, zeg ik ook niet. je mag er van alles mee doen als je het water er maar goed afdroogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Zwelgje Ik laat er ook net zo makkelijk water in staan... :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Raymond P schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:55:
@Zwelgje Ik laat er ook net zo makkelijk water in staan... :P
als ik dat doe dan zit er de volgende daag een laag roest in. niet als er een dikke vetlaag op de bodem zit natuurlijk maar dat heb ik dan ook weer niet.

ik heb een plaatstalen pan he, geen RVS

[ Voor 6% gewijzigd door Zwelgje op 11-08-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Zwelgje Dan heb je dus geen dekkend laagje polymeer erop gebakken en ligt er staal bloot.
Het uiteindelijke doel van zo'n laag is het staal compleet te sealen en kán glashard zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Raymond P schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:12:
@Zwelgje Dan heb je dus geen dekkend laagje polymeer erop gebakken en ligt er staal bloot.
Het uiteindelijke doel van zo'n laag is het staal compleet te sealen en kán glashard zijn.
op de bodem wel uiteraard maar net aan de toprand van de pan, daar zit niet zon laagje. logisch ook want daar bak ik niet. :+

bodem is prima daar zit geen roest aan de randen wel dus dat moet ik goed drogen na het wassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Aparte keuze, hier zijn de pannen gewoon volledig bedekt ondanks dat ik ook niet al te vaak op de randen bak.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
ratzz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:47:
Misschien toch maar eens aan apart topic voor laten aanmaken voor dat inbranden, het komt tot vervelens toe terug met steeds tientallen meningen. Brengt misschien wat rust in het topic en maakt het weer overzichtelijk.
Of gewoon allemaal RVS-pannen kopen. PFAS-vrij, hoeft niet ingebrand te worden, kan tegen zuren, je kunt er water in laten staan, mag in de vaatwasser. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:01
Zwelgje schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

op de bodem wel uiteraard maar net aan de toprand van de pan, daar zit niet zon laagje. logisch ook want daar bak ik niet. :+

bodem is prima daar zit geen roest aan de randen wel dus dat moet ik goed drogen na het wassen
Ik ben na je omschrijving toch wel erg benieuwd naar een foto van je pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
eerste poging van inbranden. Niet super egaal qua kleur, klopt dat of moet ik nog dunner smeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFhy5cs-6__voJ-PBszPtkD71W0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/we6y1x20HJZwDbZk0OnH7Zwf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
crimby schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:22:
eerste poging van inbranden. Niet super egaal qua kleur, klopt dat of moet ik nog dunner smeren?
[Afbeelding]
Te veel olie, veel te veel olie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:28
crimby schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:22:
[Afbeelding]
Olie erin, met een papieren keukendoekje (en meerdere doekjes dus eventueel )zovaak uitwrijven alsof het lijkt dat er geen olie meer in de pan zit. Dan heb je dus een flinterdun vettig laagje en dat is perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
zacht schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

Te veel olie, veel te veel olie.
Had het al met papier helemaal afgedaan maar dus toch nog beter afdoen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
HBSVDK schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:43:
[...]

Olie erin, met een papieren keukendoekje (en meerdere doekjes dus eventueel )zovaak uitwrijven alsof het lijkt dat er geen olie meer in de pan zit. Dan heb je dus een flinterdun vettig laagje en dat is perfect.
Dat heb ik dus voor laag 2,3 en 4 gedaan… maar de pan is niet perse meer zwarter geworden. Heb ik het dan met laag 1 al verpest en kan ik beter alles eraf halen? Zo ja kan dat dan wel met afwasmiddel of wat is daarmee het handigste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@crimby Mag ik vragen wat voor een olie je zojuist gebruikt hebt om die pan in te branden? Het Lijkt erop dat je een goedkope olijfolie gebruikt hebt vanwege het (extreem) 'zwart' uitslaan na/bij het verhitten.

Zonnebloem of lijnzaadolie geeft al een veel egaler en beter resultaat, meestal (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 12-08-2023 16:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
Will_M schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:15:
@crimby Mag ik vragen wat voor een olie je zojuist gebruikt hebt om die pan in te branden? Het Lijkt erop dat je een goedkope olijfolie gebruikt hebt vanwege het (extreem) 'zwart' uitslaan na/bij het verhitten.

Zonnebloem of lijnzaadolie geeft al een veel egaler en beter resultaat, meestal (y)
Arachide olie, dat had ik in de TS gelezen. Dat zwarte was ook vooral bij de eerste keer.

[ Voor 7% gewijzigd door crimby op 12-08-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:57
Mijn De Buyer plaatstalen pannenkoekenpan heeft plotseling roestvorming. Hoe kan ik dat er weer uit krijgen?
In het topic zoeken op schuren geeft me eigenlijk geen info over hoe en waarmee dat schuren dan moet worden uitgevoerd.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:58

Dennis1812

Amateur prutser

Barleone schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:32:
Mijn De Buyer plaatstalen pannenkoekenpan heeft plotseling roestvorming. Hoe kan ik dat er weer uit krijgen?
In het topic zoeken op schuren geeft me eigenlijk geen info over hoe en waarmee dat schuren dan moet worden uitgevoerd.
Staalspons is het makkelijkst of rvs spons.

Kan ook met schuurmachines en fancy spullen

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
De 3 manieren die hier het beste werken voor het schuren in een pan zijn de volgende.

Je kan bakingsoda gebruiken, een paar eetlepels vol met een paar druppels water, net voldoende om er een soort schurende pasta van de maken. Ik gebruik een oude katoenen lap of een vaatdoekje om te schuren.

Een tweede methode is ongeveer hetzelfde maar dan met zout dat grover is dan normaal tafelzout.

Als laatste gebruik ik een soort lapje van metalen ringetjes. Chainmail. Ik gebruik de soort met ringetjes van ongeveer 3mm.

Welke manier ik gebruik hangt hier af van wat het probleem is of wat het beste lijkt te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 02:12
Ik heb ook diverse sponsen, en een chainmail gebruikt en vind onderstaande het fijnste.

Bij Action gekocht, zie het niet op hun website staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufNCMHS0QT6wrNkXTzAkRNhO65Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhnv7sIGBBOEFQsjexqUGj4X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fi1L9D0Ix13sk2nq7QIN1P7jK3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdfdSyPqKr4G9tCUlcFlOSPi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Brillo schuursponsjes, wat grover schuurpapier of gewoon de schuurmachine erop zetten. Het is maar staalplaat en kan heel wat hebben.

Altijd schoon wegzetten en ingewreven met een paar druppels olie voorkomt weer roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknownx09
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 15:00
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een pan waarbij weinig olie nodig is (aangezien ik op mijn calorie-inname let). Onlangs las ik dat alle non-stick pannen schadelijke stoffen bevatten, iets wat ik uiteraard wil vermijden. Kunnen jullie mij adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Unknownx09 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:01:
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een pan waarbij weinig olie nodig is (aangezien ik op mijn calorie-inname let). Onlangs las ik dat alle non-stick pannen schadelijke stoffen bevatten, iets wat ik uiteraard wil vermijden. Kunnen jullie mij adviseren?
Wanneer je vetstoffen zoveel mogelijk wil vermijden, zou ik kiezen voor een airfryer en een grill.

Het voordeel van een grill is dat maar kleine stukken van het voedsel in aanraking komen met vet, mits een goede grill met hoge ribben.

Ik heb zelf onlangs een 23cm grill van Staub gekocht, geëmailleerd gietijzer, die erg goed werkt tot nu toe, maar er zijn natuurlijk meer goede opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknownx09
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 15:00
Sjamo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Wanneer je vetstoffen zoveel mogelijk wil vermijden, zou ik kiezen voor een airfryer en een grill.

Het voordeel van een grill is dat maar kleine stukken van het voedsel in aanraking komen met vet, mits een goede grill met hoge ribben.

Ik heb zelf onlangs een 23cm grill van Staub gekocht, geëmailleerd gietijzer, die erg goed werkt tot nu toe, maar er zijn natuurlijk meer goede opties.
Thanks! Nooit gedacht aan een grill, ik ga de opties bekijken. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Unknownx09 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:14:
[...]

Thanks! Nooit gedacht aan een grill, ik ga de opties bekijken. _/-\o_
Het voordeel van deze vond ik dat hij vrij klein is, waardoor hij goed functioneert op inductie mits hij de tijd krijgt volgens instructie rustig op te warmen. Echt leuke manier van koken vind ik :) ook voor sommige groenten.

Dat gecombineerd met een klein rijstkokertje dat perfect een 1-persoons hoeveelheid rijst kookt en wat simpele versgemaakte sausjes als Chimichurri en Teriyaki wordt het makkelijk om eens wat anders op tafel te zetten vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 13:39
Stomme vraag:

Wat verstaan jullie onder rustig opwarmen?

Ik heb een Bora kookplaat, deze heeft stand 1 tm 9, en daarnaast een boost stand (boost gebruik ik nooit)

Met mijn plaatstaal pannen zet ik de pan eerst een minuut op 2, daarna een minuut op 4, en daarna naar 5 en 6.

Bij de Demeyere appolo ga ik 1 minuut per stand. Dat betekent dat ik vaak een minuut of 8 verder ben voordat ik kokend water heb.

Is dit ook daadwerkelijk wat jullie doen, of overdrijf ik een beetje 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:19
Qupie1 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:21:
Stomme vraag:

Wat verstaan jullie onder rustig opwarmen?

Ik heb een Bora kookplaat, deze heeft stand 1 tm 9, en daarnaast een boost stand (boost gebruik ik nooit)

Met mijn plaatstaal pannen zet ik de pan eerst een minuut op 2, daarna een minuut op 4, en daarna naar 5 en 6.

Bij de Demeyere appolo ga ik 1 minuut per stand. Dat betekent dat ik vaak een minuut of 8 verder ben voordat ik kokend water heb.

Is dit ook daadwerkelijk wat jullie doen, of overdrijf ik een beetje 🙃
Ik denk dat je een lege pan langzaam opgewarmt.

Een pan vol water kan de toegevoegde warmte goed kwijt aan het water en zal overal ongeveer dezelfde temperatuur (als het water) hebben lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Rustig opwarmen doen we met debuyer en gietijzer. Ongeveer 3 minuten op stand 3/9. Daarna een minuut of 2 met vetstof op 4 (groenten) tot 6 (vlees). Zo nodig kan het daarna hoger maar dat is hier nooit het geval.

Dat bevalt hier goed. Vooral op inductie kan het met debuyer pannen helpen tegen het kromtrekken van de pannen en bovendien, volgens debuyer komt het rustig voorverwarmen de "non stick" eigenschappen van de pan ten goede.

Zie het maar als de eerste pannenkoek die bij veel mensen mislukt. Dat is bijna altijd omdat de pan nog niet voldoende (gelijkmatig) op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:15

Don Quijote

El Magnifico

Interessant zowel debuyer, als Demeyere als Gietijzer zet ik altijd aan op 6. Dat leek mij rustig genoeg. Qua aanbakken heb ik nergens last van, maar zou het slecht zijn voor de levensduur van de pannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Don Quijote Wat is 6? Keramisch of inductie?

Veel vermogen op een klein oppervlakte komt de levensduur niet ten goede. Thermische spanning leidt uiteindelijk ook tot metaalmoeheid.

Idealiter verwarm je gewoon niet leeg, een beetje water erin kan al voldoende zijn om gelijkmatig op te warmen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:15

Don Quijote

El Magnifico

Sorry. Standaard Bora Inductie
Veel vermogen op een klein oppervlakte komt de levensduur niet ten goede. Thermische spanning leidt uiteindelijk ook tot metaalmoeheid.

Idealiter verwarm je gewoon niet leeg, een beetje water erin kan al voldoende zijn om gelijkmatig op te warmen.
Bedoel je dan een Demeyere opwarmen met een klein laagje water, voordat je er daarna verstof en later je biefstukje in legt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Don Quijote M'n punt is dat een klein pitje van 1200W op stand 6 van 9 een andere output zal hebben dan een grote pit die 3800W kan leveren.
Op nieuwere platen is het ook zeker niet vanzelfsprekend meer dat het een lineaire schaal is.
Zo'n nummertje is lastig om een vergelijking aan te hangen zonder toestel specifieke gegevens.

De maat van de bodem van de pan en de pit maakt ook nog uit. Pakweg 700W op een spoel van 8cm kan behoorlijke issues geven op een lege gietijzeren pan met een bodem van 28cm. Dezelfde 700W op een spoel van 14cm kan vlekkeloos gaan.

Een laagje water erin zorgt ervoor dat je pan niet op 1 plek enorm heet wordt, als de pan gelijkmatig warm is kan je het water kiepen en doorverwarmen naar je gewenste temperatuur.
Vooral rete handig bij gietijzer met flinke massa in de opstaande randen.

Gietijzer kan met de tijd scheuren, emaille zal barsten, plaatstaal heeft de neiging bol te slaan.
RVS heeft een lagere thermische geleidbaarheid en is veel meer vervormbaar dan een koolstofstaal, daar speelt dat dus minder.

Dat gezegd hebbende, 200-300W is waar ik mijn pannen op voorverwarm. Inclusief een scheutje water en vaak ook een dekseltje.
(Waarbij het vermogen afneemt als het verschil in diameter tussen pan en pit toeneemt)

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 22-08-2023 18:38 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00

paQ

(jarig!)
Ik zit met het volgende.
Via Amazon (buitenland) een AEG plancha grill besteld.
https://shop.aeg.nl/koken...ll-22-x-43cm/p/9029797074

het ding komt binnen, zonder omdoos, dus dacht al :X oh oh...
en idd. Een beschadiging aan de onderzijde (No go op de inductieplaat) en een handvat fors verbogen. Amazon maakt daar uiteraard geen punt van en stuurt een nieuwe op, en mailt me het retourlabel.

Ondertussen hebben ze een nieuwe gestuurd die zojuist binnenkwam. gelukkig onbeschadigd, maar ik merk direct dat de pan/plaat in het midden contact maakt, maar de buitenste ca 15cm niet of nauwelijks. Als ik 1 zijde van de plaat naar beneden druk, komt de andere zijde dan ook geheel los.
Dit lijkt me nou niet bevorderlijk voor de inductieplaat?

Heb de eerste er weer bijgepakt (Die heb ik nog) maar die wiebelt eigenlijk op dezelfde wijze :S
Een 3e wordt nu verzonden door Amazon, maar begin een beetje te denken dat ze gewoon zo zijn?

edit:
of je leest de handleiding :F
Ze zijn bol als koud, en wordt vlak wanneer warm 8)7
VOOR HET EERSTE GEBRUIK
• Lees aandachtig de instructies
• Verwijder alle verpakkingsmaterialen en labels.
• Was het item in warm zeepwater met een zachte spons.
Grondig spoelen en met een zachte doek afdrogen.
De bodem van dit product is gekromd in een koude toestand. Het wordt vlak bij het opgewarmd.
Gebruik niet de "macht" of de functie "boost" bij het koken met de plancha
• Alvorens uw kookgerei voor het eerst op te warmen, breng d.m.v. een papieren doekje wat plantaardige olie (bij voorkeur pindaolie) aan op de binnenkant van de pot of pan. Als u het kookgerei lange tijd niet gebruikt, raden we ook aan dit te doen.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 22-08-2023 20:35 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:13
@paQ sowieso maakt een lichte bolling bij inductie niet veel uit dacht ik. Het magnetische veld reikt verder dan die paar mm boven de plaat.

Kun je de retourprocedure nog annuleren? Zonde om voor niets weer twee producten te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

paQ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:12:
Ik zit met het volgende.
Via Amazon (buitenland) een AEG plancha grill besteld.
https://shop.aeg.nl/koken...ll-22-x-43cm/p/9029797074

het ding komt binnen, zonder omdoos, dus dacht al :X oh oh...
en idd. Een beschadiging aan de onderzijde (No go op de inductieplaat) en een handvat fors verbogen. Amazon maakt daar uiteraard geen punt van en stuurt een nieuwe op, en mailt me het retourlabel.

Ondertussen hebben ze een nieuwe gestuurd die zojuist binnenkwam. gelukkig onbeschadigd, maar ik merk direct dat de pan/plaat in het midden contact maakt, maar de buitenste ca 15cm niet of nauwelijks. Als ik 1 zijde van de plaat naar beneden druk, komt de andere zijde dan ook geheel los.
Dit lijkt me nou niet bevorderlijk voor de inductieplaat?

Heb de eerste er weer bijgepakt (Die heb ik nog) maar die wiebelt eigenlijk op dezelfde wijze :S
Een 3e wordt nu verzonden door Amazon, maar begin een beetje te denken dat ze gewoon zo zijn?

edit:
of je leest de handleiding :F
Ze zijn bol als koud, en wordt vlak wanneer warm 8)7

[...]
Specifieke reden voor deze gekozen? (anti aanbak?)
Heb zelf een gietijzeren (kook wel op gas) https://www.amazon.nl/Lod...braadpannen/dp/B002CMLTXG Maar deze en de grotere varianten van lodge doen het ook op Inductie volgens de specificaties.

Gietijzer, wel zwaarder, maar trekt niet echt snel krom, en 2 zijdig, dus 1 kant grillen en andere kant echt flattop

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

(jarig!)
Bokkie schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 07:39:
[...]

Specifieke reden voor deze gekozen? (anti aanbak?)
Heb zelf een gietijzeren (kook wel op gas) https://www.amazon.nl/Lod...braadpannen/dp/B002CMLTXG Maar deze en de grotere varianten van lodge doen het ook op Inductie volgens de specificaties.

Gietijzer, wel zwaarder, maar trekt niet echt snel krom, en 2 zijdig, dus 1 kant grillen en andere kant echt flattop
Die heb ik op de BBQ liggen.
Maar we koken op inductie. We hebben nog even getwijfeld over de Cendo Gietijzeren variant voor op inductie. Hij staat dan op rubber voetjes.

Uiteindelijk voor die van AEG gekozen vanwege de afgedraaide onderzijde van aluminium, wat ik begrijp uit de reviews de handvatten die nog steeds enigszins te pakken zijn als de pan heet is en de aanbakwerende laag.
Over die laag is alleen nog wat onduidelijkheid. Het lijkt op een teflon achtige laag, maar op sommige websites werd gesproken over keramisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

(jarig!)
LA-384 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 05:45:

Kun je de retourprocedure nog annuleren? Zonde om voor niets weer twee producten te versturen.
dat is idd geannuleerd :)
Anders had ik er zometeen 3 gehad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@paQ Als je je zorgen maakt om krassen/beschadiging kan er ook een inductieplaat matje tussen.
Vooral bij opwarmen als de plank niet volledig vlak is wel handig.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

paQ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:10:
[...]

Die heb ik op de BBQ liggen.
Maar we koken op inductie. We hebben nog even getwijfeld over de Cendo Gietijzeren variant voor op inductie. Hij staat dan op rubber voetjes.

Uiteindelijk voor die van AEG gekozen vanwege de afgedraaide onderzijde van aluminium, wat ik begrijp uit de reviews de handvatten die nog steeds enigszins te pakken zijn als de pan heet is en de aanbakwerende laag.
Over die laag is alleen nog wat onduidelijkheid. Het lijkt op een teflon achtige laag, maar op sommige websites werd gesproken over keramisch.
Duidelijk :) Wel mooie plaat, maar alleen grildeel is best wel jammer vind ik, zeker voor de (advies) prijs :X

[ Voor 6% gewijzigd door Bokkie op 23-08-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

(jarig!)
Bokkie schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:18:
[...]

Duidelijk :) Wel mooie plaat, maar alleen grildeel is best wel jammer vind ik, zeker voor de (advies) prijs :X
dit is die ander:
https://cendo.nl/product/grillplaat-voor-inductiekookplaten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

hou het wel bij mijn gietijzeren :P en voor de Kamado heb ik ook halve maan dingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:25
Oh cool, ik wist niet dat er ook "universele" zijn. Wij hebben een atag inductieplaat met bridgegrillfunctie. Maar geen zin om €200 aan de originele grillplaat uit te geven.

Nu nog uitvogelen waar die spullen te bekijken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 23:42

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Raymond schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:06:
[...]

Oh cool, ik wist niet dat er ook "universele" zijn. Wij hebben een atag inductieplaat met bridgegrillfunctie. Maar geen zin om €200 aan de originele grillplaat uit te geven.

Nu nog uitvogelen waar die spullen te bekijken zijn.
We zijn voor onze Atag inductieplaat bij https://www.atag.nl/experience-center geweest in Duiven, daar was ook een chef-kok bezig met bereiden van eten, erg lekker :P .
Ik heb daar niet een grillplaat gezien, maar wellicht hebben ze dat wel en kunnen ze je ook hierover informeren.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

(jarig!)
Nu ik toch in dit topic beland ben
Mw paQ is al jaaaaren fan van de tefal pannen met afneembare greep.
Punt is alleen dat ze razendsnel slijten (vind ik) met max 2 jaar is het wel bekeken. Dan is de teflon sowieso van de rand af (vanwege de handgreep) en nu in 2 weken bij 2 pannen de bodem eronder losegelaten :|

Naarstig op zoek dus naar 2 koekenpannen in 2 maten, liefst die dus ook zo in de oven kunnen.
Zijn er tips?

edit;
ohja! Vaatwasser :Y

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 23-08-2023 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Vaatwasser- en ovenbestendig, dan kom je uit op rvs.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

(jarig!)
of zo'n onyx hybride?Of lijkt dat allemaal veel mooier dan het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Geen PFOA, wel PTFE. Wat mij betreft inderdaad niet zo fraai als het wellicht lijkt.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
paQ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:35:
Nu ik toch in dit topic beland ben
Mw paQ is al jaaaaren fan van de tefal pannen met afneembare greep.
Punt is alleen dat ze razendsnel slijten (vind ik) met max 2 jaar is het wel bekeken. Dan is de teflon sowieso van de rand af (vanwege de handgreep) en nu in 2 weken bij 2 pannen de bodem eronder losegelaten :|

Naarstig op zoek dus naar 2 koekenpannen in 2 maten, liefst die dus ook zo in de oven kunnen.
Zijn er tips?

edit;
ohja! Vaatwasser :Y
Je zou naar de Demeyere Alu Pro kunnen kijken. Die kan sowieso in de oven tot op 230C. De vaatwasser kan wel maar het wordt aangeraden de pan met de hand af te wassen (net als met elke PTFE/keramische pan). Echter heb ik deze zelf altijd gewoon in de vaatwassen gedaan, zonder enige problemen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:28:
[...]

Je zou naar de Demeyere Alu Pro kunnen kijken. Die kan sowieso in de oven tot op 230C. De vaatwasser kan wel maar het wordt aangeraden de pan met de hand af te wassen (net als met elke PTFE/keramische pan). Echter heb ik deze zelf altijd gewoon in de vaatwassen gedaan, zonder enige problemen.
Ik heb zelf twee van die pannen, waarbij ik er 1 bijna dagelijks gebruik voor vlees en de ander sporadisch voor ei of aardappelen. Degene die ik sporadisch gebruik, heeft nog duidelijk een hydrofobe werking, waarbij waterdruppels door de pan glijden en je bijna niet hoeft na te drogen. De grove structuur van het oppervlak is ook nog aanwezig.

Degene die ik bijna dagelijks gebruik, heeft dat duidelijk niet meer. Vlees lijkt ook makkelijker te blijven plakken. En de structuur van de pan is volledig weggesleten.

Duidt dat op een versleten anti-aanbaklaag? Kan het ook duiden op verkeerd gebruik?

De pannen zijn 2,5 jaar oud en worden uitsluitend met de hand afgewassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@LA-384 Als de non-stick stickt dan is de non-stick niet non-stick meer...

Versleten dus. Verkeerd gebruik? Nee, vast niet als dat na 2 jaar pas optreedt.
De grove structuur dient je laag wel te beschermen tegen frictie, mogelijk kan je er langer mee doen als je héél héél voorzichtig bent.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Raymond P schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:32:
@LA-384 Als de non-stick stickt dan is de non-stick niet non-stick meer...

Versleten dus. Verkeerd gebruik? Nee, vast niet als dat na 2 jaar pas optreedt.
De grove structuur dient je laag wel te beschermen tegen frictie, mogelijk kan je er langer mee doen als je héél héél voorzichtig bent.
Het is al langer zo, maar het valt extra op wanneer je die andere pan weer eens gebruikt.

Dan is het ook de laatste keer dat ik zo'n prijzige pan koop. Het gaat niet wezenlijk langer mee dan een Tefal pan volgens mij. Op zich gaat het nog wel. Het is niet zo erg als bij een rvs of gietijzeren pan, maar je merkt wel dat de pan na gebruik altijd even moet weken met water. Je krijgt em zeker niet schoon met keukenpapier alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@LA-384 Yep, het hele concept van hexclad/onyx is best ruk. :)
Nieuw zien ze er wel tof uit. Leuk voor aan de muur...

De dure pannen met technische laag zijn het imho gewoon niet waard, de goedkope varianten consumeren is veel praktischer als het persé moet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Qua vlees is het vaak kip, gehakt of varkensvlees wat ik klaarmaak. Soms ook vis, al dan niet gepaneerd.

Heb ik dan wat aan een plaatstalen pan? Of toch beter blijven bij anti-aanbakkaag?

Ik hou bij kip bijvoorbeeld niet van een harde korst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@LA-384 Het eindresultaat heb je zelf in de hand...
Een zacht en mals kipfiletje kan gewoon op plaatstaal.
Een delicaat stukje visfilet is iets minder makkelijk als je pan/laag niet in orde is, maar je kookt nu al hybride dus zult vast al kennis hebben gemaakt met die problematiek.

Gehakt van de supermarkt waar ietwat wat meer water, zout en whatever aan toegevoegd is dan het spul bij de slager kan tijdens rullen gaan plakken (maar komt uiteindelijk ook los).
Daar merk je beduidend minder van op een laagje ptfe.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Wellicht toch een keer plaatstaal proberen dan. Ook omdat de prijs schappelijk is en ik gewoon benieuwd er naar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-08 13:46
Ik heb mijn plaatstalen wok voor het laatst 4 dagen geleden gebruikt. Toen ik vandaag keek zag ik opeens roodbruine verkleuring (witte omlijning). Als ik er met mijn vingers overheen ging had ik een roodbruine vinger.

Is dit roest?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0hXJqDmrW8ml99ddQHBwLm07No=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hz8x7yd5w1VNd71C7PwCECEv.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik nu de foto bekijk dan moet ik toegeven dat de pan er niet uit ziet. Maar hij werkte wel altijd prima (anti-aanbak functie was echt prima) en zo'n roodbruine verkleuring die zo afveegbaar is heb ik echt nog nooit gehad. De pan is inmiddels 1-2 jaar oud of iets.
Je ziet overigens wel meer bruine verkleuring die er erg op lijkt, maar het komt op de foto niet zo goed over. In het echt ziet dat er wel duidelijk anders uit.

Opnieuw aanbranden denk ik? 8)7

Ik vond het initiële inbranden best wel lastig. Door de grootte en de houten handvaten is in de oven niet mogelijk. Met gas ging wel, maar qua verkleuring zag het er niet uit zoals ik in sommige filmpjes zie. Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag. Of is een nieuwe wokpan een beter idee? :P

Qua onderhoud heb ik hem overigens nooit met zeep gewassen. Enkel met water en een sponsje en daarna altijd weer afgedroogd en op het gas gezet zodat al het vocht verdampt. En dan (niet altijd) nog een dun laagje arachideolie erop)

[ Voor 7% gewijzigd door RaptorK op 28-08-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 21:58
RaptorK schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:06:

Opnieuw aanbranden denk ik? 8)7

Ik vond het initiële inbranden best wel lastig. Door de grootte en de houten handvaten is in de oven niet mogelijk. Met gas ging wel, maar qua verkleuring zag het er niet uit zoals ik in sommige filmpjes zie. Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag. Of is een nieuwe wokpan een beter idee? :P

Qua onderhoud heb ik hem overigens nooit met zeep gewassen. Enkel met water en een sponsje en daarna altijd weer afgedroogd en op het gas gezet zodat al het vocht verdampt. En dan (niet altijd) nog een dun laagje arachideolie erop)
Voelt het wel gewoon glad aan als je met je vinger eroverheen gaat? Niet plakkerig? Lijkt op olie dat ingebrand is.

Ik zou het even schoonmaken met een beetje staalwol en wat zeep, afhankelijk van de zeep die je gebruikt kan dat echt geen kwaad. Een wok brandt je eigenlijk sowieso iedere keer opnieuw in tijdens je voorbereiding om te starten met wokken (klein beetje olie in de pan, uitsmeren met keukendoekje, op het vuur en wachten tot het begint te roken, dan olie erbij om echt te wokken)

Daarnaast hoeft een pan niet mooi eruit te zien, zolang het maar functioneel is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
@Arachnan

Wat je zegt klopt denk ik wel. Er waren her en der wel wat hardere, iets plakkerige stukjes. Waarschijnlijk inderdaad ingebrande olievlekken.
De plekken die ik bedoelde waren echter niet echt zo.

Heb de pan toch maar even grondig met zeep en staalwol schoongemaakt en opnieuw ingebrand.

Dank voor je reactie!

Hoeveel olie gebruiken jullie nou precies als jullie bakken met zo'n wok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@RaptorK Hoeveel vet ligt aan het gerecht, maareh vet is/draagt smaak...
Hier toch zeker wel 10% in totaal, niet enkel olie maar ook (liever) vetten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Pas mijn wok helemaal schoongemaakt en opnieuw ingebrand. Maar nu ging ik gisteren uien bakken en ik zag allemaal zwarte spikkeltjes op de uien. Het leek er op dat de laag aan het afbrokkelen was ofzo.
Hoe kan dat? Heb ik misschien iets verkeerd gedaan bij het inbranden?

We hebben thuis zo'n extra grote wok-pit op het gasfornuis. Ik weet dat dat niet echt te vergelijken is met prof wok-branders. Ik heb de pan eerst helemaal kaal gemaakt aan de binnenkant, en toen flink heet gestookt tot het blauwig begon te gloeien. Dat lukte niet met de hele pan in 1 keer, dus de pan langzaam schuin gedraaid tot ik zo'n beetje het hele oppervlak had gehad. Daarna de olie ingebrand. Ik heb voor rijst-olie gekozen, vanwege hoog rookpunt (240C). Het gaf een mooi egale donkerbruin/zwarte kleur. Maar nu, na een paar weken ziet het er al niet meer mooi egaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
hneel schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:35:
Pas mijn wok helemaal schoongemaakt en opnieuw ingebrand. Maar nu ging ik gisteren uien bakken en ik zag allemaal zwarte spikkeltjes op de uien. Het leek er op dat de laag aan het afbrokkelen was ofzo.
Hoe kan dat? Heb ik misschien iets verkeerd gedaan bij het inbranden?

We hebben thuis zo'n extra grote wok-pit op het gasfornuis. Ik weet dat dat niet echt te vergelijken is met prof wok-branders. Ik heb de pan eerst helemaal kaal gemaakt aan de binnenkant, en toen flink heet gestookt tot het blauwig begon te gloeien. Dat lukte niet met de hele pan in 1 keer, dus de pan langzaam schuin gedraaid tot ik zo'n beetje het hele oppervlak had gehad. Daarna de olie ingebrand. Ik heb voor rijst-olie gekozen, vanwege hoog rookpunt (240C). Het gaf een mooi egale donkerbruin/zwarte kleur. Maar nu, na een paar weken ziet het er al niet meer mooi egaal uit.
Uien doen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Wat bedoel je? Maken uien het ingebrande laagje kapot? Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:06
hneel schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:31:
Wat bedoel je? Maken uien het ingebrande laagje kapot? Of begrijp ik het verkeerd?
Ja. Maar even goed schoonmaken. Bijv heet water en de zachte kant van een spons. Afspoelen met koud water (dan roest het minder snel), en hop, droogmaken met een theedoek en opwarmen/drogen op een laag vuurtje. Dan weer een mooi laagje olie erop en je kan er weer tegenaan!

Bovenstaande (behalve spons, alleen indien nodig) doe ik eigenlijk altijd.

[ Voor 7% gewijzigd door TereZz op 30-08-2023 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Het voordeel van een wok is nou juist dat je 'm niet hoeft in te branden en flink kunt mishandelen met zeep en een staalspons. Als 'ie maar schoon is voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@hneel Het gaat wel over een plaatstalen wok?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Gewoon een "standaard" wok, voor zover ik weet. Zoveel verstand heb ik er ook niet van.

Zo een:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pirxbs30It8vW6tovDgtHjjyS9g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0a0Q3z2spqGlBXHhFGXE8CKX.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Yep dat is plaatstaal.
Op een hoger vermogen gasbrander is de kans dat je tijdens opwarmen de temperatuur benadert (+/-450) waarbij je laagje afbreekt aanzienlijk bij een dunne plaatstalen wok.

Niets mis mee, het is zelfs wenselijk. Zo'n wok reinig je goed na gebruik (zo nodig met staalspons) en prep je telkens opnieuw vóór gebruik (long yao, koude olie / hete wok).
Het blauwen van zo'n pan is daarom zo belangrijk, dat geeft extra bescherming.

Carbon afzettingen (voelbare donker-zwarte plekken) zijn dus niet wenselijk, want dat plakt op je ui (en pannenkoek, gebakken eitje) als zwarte spikkels zodra dat los komt.
Persoonlijk vind ik dit een prima instructionele video voor ingebruikname van een wok.
Dit kan je ook gewoon periodiek als (onderhoud) herhalen als je te veel aanbaksels of bloot staal hebt.

Als je op Cantonese stijl wokt kook je dus eigenlijk altijd op een laagje olie die je opoffert en blijft het staal zelf praktisch kaal.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
Kun je zo'n plaatstalen wok met water en een staalspons schoonmaken bij aangebakken resten zonder de natuurlijke anti-aanbaklaag kapot te maken? Ik vond hier en daar ook wel iets over een soort bamboe wok borstel.

Na gebruik maak ik de pan goed met water schoon en zet hem daarna op t vuur om goed te drogen. Een nieuw laagje olie erin doe ik niet altijd. Heb het idee dat dat niet altijd nodig is als ik enkel met een sponsje schoonmaak.

Overigens werkt de pan weer heerlijk nadat ik hem goed had schoongeboend en opnieuw ingebrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Ymmv, maar in het kort: ja.

Water, zeep en staalspons haalt weg wat je eigenlijk niet op de pan wilt hebben.
Een bamboe borstel is imho vooral leuk voor tussendoor als je natte gerechten back-to-back aan het maken bent.

De kans dat je wat polymeer eraf haalt is natuurlijk groter bij gebruik van grover materiaal. Mja who cares, een microdun laagje is voldoende.

Fwiw ik ben niet voorzichtig en zet een wok niet geolied, wel droog, weg. Ik wok wel op gas, vaak zo heet mogelijk.
Deze pan is vandaag nog rigoreus geboend met een rvs pannenspons en zeep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6TtQsLKiYzpe9J3vBcu7fTQPbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ap3uDQFwNYc6ycjpD7yGyIK.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:54
Ik heb een paar RVS pannen die na 20+ jaar een beetje op zijn (lekken nadat ze in de vaatwasser geweest bijvoorbeeld).

Ik zoek een paar RVS pannen van redelijke kwaliteit: 1 of 2 koekenpannen en een steelpannetje. Geen anti-aanbaklaag. Wat zijn op dit moment leuke opties om te overwegen?

Ik probeer de Ikea te vermijden ter referentie. Ik zie wel Demeyere Essential 5 in dit topic voorbij komen. Is dat qua kwaliteit overdreven voor een simpele huischef die ook een gietijzeren koekenpan heeft?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 02:12
coptician schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:55:
Ik heb een paar RVS pannen die na 20+ jaar een beetje op zijn (lekken nadat ze in de vaatwasser geweest bijvoorbeeld).

Ik zoek een paar RVS pannen van redelijke kwaliteit: 1 of 2 koekenpannen en een steelpannetje. Geen anti-aanbaklaag. Wat zijn op dit moment leuke opties om te overwegen?

Ik probeer de Ikea te vermijden ter referentie. Ik zie wel Demeyere Essential 5 in dit topic voorbij komen. Is dat qua kwaliteit overdreven voor een simpele huischef die ook een gietijzeren koekenpan heeft?
Ik ben erg te spreken over de Amazon commercial 3-ply lijn: https://www.amazon.de/dp/B089ZG5F46

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ik heb een de Buyer Carbone Plus aangeschaft, bij ontvangst kwam ik erachter dat er wat roest op zat. Ik heb al een pannenspons erlangs gehaald, is het nodig ook nog met een schuurpapiertje erlangs te gaan voordat ik hem ga inbranden met rijstolie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3oP9hznFAJvC31fmQSu1aTenAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CQXEpi5QQc9zXWDKxDYBEZF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtndQ-4vfw-gcsj9zq5p8w9vitM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45IOZZ8NwNBxm9SvTPk4Mco1.jpg?f=fotoalbum_large

Update: ik heb met wat witte azijn het volgens mij aardig weggekregen allemaal, vanavond aan de slag met de olie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4PrvoyKAYFhXdbrLtFoKyb6zuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DR4wenWYlOFJf8cgBiNEOMq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Rednas_N op 02-09-2023 15:47 ]

Just do it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

(jarig!)
8088 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:08:
Geen PFOA, wel PTFE. Wat mij betreft inderdaad niet zo fraai als het wellicht lijkt.
Mw. paQ wil toch echt anti aanbaklaag, vaatwasser EN hoge temp oven :S
Heb zojuist de cookware onyx ceramic besteld (set van 2)
Ze geven ook 2 jaar garantie op de pannen dus we gaan het meemaken, en 100 dagen niet goed geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 12:21
Ik zie door de bomen het bos niet meer, vrijwel al mijn bakpannen van Tefal / BK zijn reeds overleden (1 pan kan ik onderhand een hele fles boter in spuiten en binnen 1 minuut is die droog, geen idee wat daar de oorzaak van is) dus ik wil een keer fatsoenlijke BAKpannen (=pan voor vlees / aardappelen) en een fatsoenlijke grote wok.

De eisen voor mijn pannen:
-Gaat lang mee
-1 pan van 28 cm, 1 pan van minstens 30 cm
-Wokpan minimaal 30 cm
-Wordt gebruikt op een inductie kookplaat

Bij voorkeur zijn de pannen foolproof, laag in het onderhoud en ik wil best met een papiertje de pannen schoonmaken ipv ze in de vaatwasser te gooien maar 4x per maand een ritueel met azijn, in de oven en andere zaken zie ik niet zitten.

Prijs is ondergeschikt, mits aan bovenstaande zaken kan worden voldaan. Heeft iemand tips? Online ga ik constant van hot naar her, 50x raving reviews tov 50x slechtste pan ever reviews, van dit is het beste materiaal tot, helaas na 1 week is de steel van de pan afgebroken. Ik weet het niet meer.

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:55
Arcenon schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:44:
Ik zie door de bomen het bos niet meer, vrijwel al mijn bakpannen van Tefal / BK zijn reeds overleden (1 pan kan ik onderhand een hele fles boter in spuiten en binnen 1 minuut is die droog, geen idee wat daar de oorzaak van is)
Ook geen idee .. maar dat klinkt alsof er een boel water in zit wat verdampt
dus ik wil een keer fatsoenlijke BAKpannen (=pan voor vlees / aardappelen) en een fatsoenlijke grote wok.
Dan zit je hier goed ....
De eisen voor mijn pannen:
-Gaat lang mee
-1 pan van 28 cm, 1 pan van minstens 30 cm
-Wokpan minimaal 30 cm
-Wordt gebruikt op een inductie kookplaat
Geen hele rare eisen
Bij voorkeur zijn de pannen foolproof, laag in het onderhoud en ik wil best met een papiertje de pannen schoonmaken ipv ze in de vaatwasser te gooien maar 4x per maand een ritueel met azijn, in de oven en andere zaken zie ik niet zitten.
Dat 4 keer per maand strippen en opnieuw seasoning aanbrengen herken ik niet uit dit topic.
Dat zou je alleen maar 1 keer hoeven doen.. tenzij je heel vreemd met je pannen omgaat.
Prijs is ondergeschikt, mits aan bovenstaande zaken kan worden voldaan. Heeft iemand tips?
Volgens mij staan er voldoende in dit topic .. hoeveel/hoever had je al hier terug gelezen?
Online ga ik constant van hot naar her, 50x raving reviews tov 50x slechtste pan ever reviews, van dit is het beste materiaal tot, helaas na 1 week is de steel van de pan afgebroken. Ik weet het niet meer.
Online reviews is helaas voor een boel partijen "een business" geworden ... En echte onafhankelijke reviews zijn steeds lastiger te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
duvekot schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:00:
[...]

Ook geen idee .. maar dat klinkt alsof er een boel water in zit wat verdampt

[...]

Dan zit je hier goed ....

[...]

Geen hele rare eisen

[...]

Dat 4 keer per maand strippen en opnieuw seasoning aanbrengen herken ik niet uit dit topic.
Dat zou je alleen maar 1 keer hoeven doen.. tenzij je heel vreemd met je pannen omgaat.

[...]

Volgens mij staan er voldoende in dit topic .. hoeveel/hoever had je al hier terug gelezen?

[...]

Online reviews is helaas voor een boel partijen "een business" geworden ... En echte onafhankelijke reviews zijn steeds lastiger te vinden.
Ik heb geen 200 pagina's gelezen, wel een stuk of 20. Er lijkt een consensus te zijn over het meest onderhoudsvriendelijke maar minder gebruiksvriendelijke, dat lijkt RVS te zijn. Correct? Aangezien ik zelf de chef ben thuis vind ik het geen probleem om de pan even op te laten warmen als dat nodig is..

Zoals je zelf al aangeeft waar voorheen de reviews wel een leidraad waren geeft het nu niet zoveel informatie, dus ik ging er gemakshalve vanuit dat hier wel een aantal ''go to'' modellen zouden zijn die zo benoemd konden worden.

M3 '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
RVS is inderdaad het materiaal dat het meest foolproof is in onderhoud.

Ikea's Sensuell is, nog steeds, een prima pan. Maar de maatvoering voldoet niet aan al je eisen.
Demeyere maakt een aantal goede pannen, waaronder een alom geroemde wok.

Een willekeurig andere RVS profi koekenpan is m.i. ook gewoon ok.
Als je meer finesse in temperatuurbeheer nodig hebt kun je kijken naar de meerlaagse modellen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Raymond P schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:28:

Ikea's Sensuell is, nog steeds, een prima pan. Maar de maatvoering voldoet niet aan al je eisen.

Als je meer finesse in temperatuurbeheer nodig hebt kun je kijken naar de meerlaagse modellen.
mbt. de wok: @Arcenon geeft aan dat hij op inductie bakt. Is deze wok dan nog steeds een aanrader? Het contactoppervlak is wel klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@guapper Ik had de ronde bodem wok gelinkt, mea culpa. Veranderd naar een vlakke bodem.

Idealiter heb je natuurlijk gewoon een inductiepit geschikt voor een wok met ronde bodem. :9~

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Arcenon

RVS is het meest hufterproof, heeft namelijk geen laagje wat stuk kan, en roest niet.
Het plakt wel meer, en het heeft minder efficiënte warmteoverdracht dan plaatstaal (daardoor bijv. ook minder bruining bij dezelfde temperatuur)

Plaatstaal moet je wel even inbranden, en daar bestaan verschillende meningen over wat de beste methode is.
En je kunt er niet alles in maken, althans, het ingebrande laagje verwijder je met zuren (zoals in wijn en tomaat). En het kan/zal roesten als het laagje weg is.

Eerlijk gezegd denk ik dat beide wel een gebruiksaanwijzing hebben, dus dat je met beide moet leren omgaan. Dat de een daar niet echt een voordeel biedt ten opzichte van de ander.

Ik ben ook wel fan van (zwart) geëmailleerd gietijzer voor een koekenpan, kun je alles in maken, vereist minder controle over temperatuur dan RVS, maar die laag kan in theorie wel stuk. Het is mij nog niet gelukt (N=2, staub skillet en grillpan), en ik misbruik ze best wel (extreem heet stoken, en na gebruik afblussen met water bijvoorbeeld), maar ik zeg het er maar even bij. En die heb je niet echt in grotere formaten.

Zou gewoon van alles wat nemen, dan leer je vanzelf wel de nuances waarderen, en kies je wat voor het gerecht het beste uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:55
Arcenon schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:17:
Ik heb geen 200 pagina's gelezen, wel een stuk of 20. Er lijkt een consensus te zijn over het meest onderhoudsvriendelijke maar minder gebruiksvriendelijke, dat lijkt RVS te zijn. Correct? Aangezien ik zelf de chef ben thuis vind ik het geen probleem om de pan even op te laten warmen als dat nodig is..

Zoals je zelf al aangeeft waar voorheen de reviews wel een leidraad waren geeft het nu niet zoveel informatie, dus ik ging er gemakshalve vanuit dat hier wel een aantal ''go to'' modellen zouden zijn die zo benoemd konden worden.
Ik ben ook "fan" van RVS .. en de gebruiksvriendelijkheid vind ik prima .. maar ik gebruik mijn RVS Pan voornamelijk voor de aardappeltjes .. en voor de pasta/curry gerechten die ik kook. Het is ff wennen .. en je wordt er steeds handiger in.

Ik heb laatst een 10.5 gietijzeren Lodge pan gekocht voor de biefstukjes of ander vlees als de aardappeltjes in de RVS pan liggen. Mijn partner vind die te zwaar (dus gebruikt nog de tefal pan daar voor).

Ik heb nog een RVS koekenpan liggen ...maar die wordt weinig tot niet gebruikt.

Ik zou wel een plaatstalen pan willen .. maar mijn oven is te klein om een goede seasoning aan te brengen .. en er is nog geen directe noodzaak voor.

Voor de gehaktballen, de beenhammen en de bolognese saus en dikke soepen hebben we ook natuurlijk nog een geëmailleerde gietijzeren pan van Le Cruset

Maar elke pan heeft wel zijn voor en nadelen ... Het gaat voornamelijk om je er bewust van te zijn hoe bepaalde pan "werkt" .. en gewenning aan een pan.

En je gebruikt uiteindelijk toch wat er beschikbaar is .. zo heb ik hier in het vakantie huisje gewoon de kipblokjes en de verdere pasta saus gemaakt in een 3L RVS kookpan .. de bodem is dik genoeg voor een goede warmte verdeling op de inductie kookplaat (thuis gas gewend).Het alternatief was een tefal pan die zo te zien eerst op gas was gebruikt gezien de bolling in de bodem .. en vol met krassen in de tefal laag .. en ook nog eens te klein voor goede pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
Raymond P schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:28:

Holy smoke, oke, budget was het niet het belangrijkste. Maar mijn kookkunsten zijn absoluut geen 250 euro per pan waard :+ Misschien is het wijs om in ieder geval 1 pan te vervangen voor een cheapo ikea pan om te kijken of het RVS koken wil lukken.

Qua kookplaat heb ik overigens een Bora PUXU.
defusion schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:36:
@Arcenon

RVS is het meest hufterproof, heeft namelijk geen laagje wat stuk kan, en roest niet.
Het plakt wel meer, en het heeft minder efficiënte warmteoverdracht dan plaatstaal (daardoor bijv. ook minder bruining bij dezelfde temperatuur)

Plaatstaal moet je wel even inbranden, en daar bestaan verschillende meningen over wat de beste methode is.
En je kunt er niet alles in maken, althans, het ingebrande laagje verwijder je met zuren (zoals in wijn en tomaat). En het kan/zal roesten als het laagje weg is.

Eerlijk gezegd denk ik dat beide wel een gebruiksaanwijzing hebben, dus dat je met beide moet leren omgaan. Dat de een daar niet echt een voordeel biedt ten opzichte van de ander.

Ik ben ook wel fan van (zwart) geëmailleerd gietijzer voor een koekenpan, kun je alles in maken, vereist minder controle over temperatuur dan RVS, maar die laag kan in theorie wel stuk. Het is mij nog niet gelukt (N=2, staub skillet en grillpan), en ik misbruik ze best wel (extreem heet stoken, en na gebruik afblussen met water bijvoorbeeld), maar ik zeg het er maar even bij. En die heb je niet echt in grotere formaten.

Zou gewoon van alles wat nemen, dan leer je vanzelf wel de nuances waarderen, en kies je wat voor het gerecht het beste uit komt.
Bedankt voor het inzicht. Zoals ik al had verwacht gaan de kookkunsten ver boven mijn petje, een stukje vlees (varierend van een biefstukje tot aan een schnitzel) / wat aardappeltjes en de reguliere wokgerechten that's it. Afgezien van een KNORR kip madras zullen de pannen ook niet gebruikt worden van eigen sauzen, curry of zulke zaken. Eigenlijk hebben ze dus wel een makkelijk leven bij mij.

Op basis van de tips neig ik dan inderdaad naar RVS. Nu moet ik hier dan nog een goed model van uitzoeken.

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Arcenon Ah, wees blij dat je dan geen liefde voor koper hebt. :P

Uitproberen met één pan is inderdaad de moeite waard. In het ergste geval heb je daarna een nieuwe carpaccio/schnitzel hamer.

- knip -

Pagina: 1 ... 56 ... 87 Laatste