@
Arcenon
RVS is het meest hufterproof, heeft namelijk geen laagje wat stuk kan, en roest niet.
Het plakt wel meer, en het heeft minder efficiënte warmteoverdracht dan plaatstaal (daardoor bijv. ook minder bruining bij dezelfde temperatuur)
Plaatstaal moet je wel even inbranden, en daar bestaan verschillende meningen over wat de beste methode is.
En je kunt er niet alles in maken, althans, het ingebrande laagje verwijder je met zuren (zoals in wijn en tomaat). En het kan/zal roesten als het laagje weg is.
Eerlijk gezegd denk ik dat beide wel een gebruiksaanwijzing hebben, dus dat je met beide moet leren omgaan. Dat de een daar niet echt een voordeel biedt ten opzichte van de ander.
Ik ben ook wel fan van (zwart) geëmailleerd gietijzer voor een koekenpan, kun je alles in maken, vereist minder controle over temperatuur dan RVS, maar die laag kan in theorie wel stuk. Het is mij nog niet gelukt (N=2, staub skillet en grillpan), en ik misbruik ze best wel (extreem heet stoken, en na gebruik afblussen met water bijvoorbeeld), maar ik zeg het er maar even bij. En die heb je niet echt in grotere formaten.
Zou gewoon van alles wat nemen, dan leer je vanzelf wel de nuances waarderen, en kies je wat voor het gerecht het beste uit komt.