Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:16
Possible schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:10:
[...]

Betekent dit dat hier dan geen seasoning meer op zit?
Kort antwoord: ja.

Bij ongeveer 400 graden wordt dat sowieso as.
Maar zo'n verkleuring kan, door gebrek aan zuurstof, niet optreden als er wel een polymeer op zit.

Voor crepes en pannenkoeken is dat niet echt een issue zolang je niet ook op bizarre temperaturen kookt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:45
Raymond P schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:34:
[...]

Kort antwoord: ja.

Bij ongeveer 400 graden wordt dat sowieso as.
Maar zo'n verkleuring kan, door gebrek aan zuurstof, niet optreden als er wel een polymeer op zit.

Voor crepes en pannenkoeken is dat niet echt een issue zolang je niet ook op bizarre temperaturen kookt.
Blijf het raar vinden. Beide pannen zelfde manier geseasoned en op standje 4-5 ingebrand. De ene is mooi donker van kleur geworden en de andere blauw.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dat hangt samen met de dikte van het staal, opgenomen vermogen en specificatie van standje 4-5.

Maar wat is je einddoel exact? Een verkleurde pan of een tool?
Als je enkel de kleur wilt zijn er ook snellere manieren...

- knip -

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Met het plaatsen van een nieuwe keuken overstapt op indictie. Veel pannen weg moeten doen omdat ze jarenlang op gas zijn gebruikt. Bodem problemen en niet geschikt voor inductie.

Gekozen voor Demeyere pannen omdat de ervaring met de Apollo wok positief is.

Sauteuse 20cm, kookpot 18cm, 20cm en 20cm 5 liter uit de Atlantis serie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7Qwat2B7c_8ZG8nOMOHjWyiw54=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KPTGdrPAee1iSLHI6XuReW8N.jpg?f=user_large

Demeyere industry 5 28 cm. Gekozen voor deze uitvoering omdat we de Proline 28cm te zwaar vonden. De 24cm wel in de proline uitvoering maar vrouw vind de pan nog aan de zware kant. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIUglSb5RP-QUrvSaOQprZSixwA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w9xpxeyVei7KQg1gMMB55X8P.jpg?f=user_large

Apollo wok
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWqSmI0oA6xErBPxVzDBjbsSQsI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QfUxliIXjPogiJFWkcRSDWOl.jpg?f=user_large

De Le Creuset Campagnard, 24cm braadpan en skillet blijven dienstdoen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0p7B1YpRfnFpF19ydjTBYz99dc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/wQOTKfsPqSeL0O5dIpoOZLQm.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atNu_SLzuMfZYxaC3CbGO5CZn24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBsAiXPvRjdh3zvycXamww2j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaTO6jRC2RsvzhdjMj3xQcmrTes=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/I1CZD3yDeT0TEp3iGogXGNte.gif?f=fotoalbum_large

Lees in dit topic dat RVS koekenpannen soms problemen geven wat betreft kleven. Bakken en braden in RVS heeft alles te maken met temperatuurbeheersing. Te laag of te hoog vergroot de kans op aanbakken.

Een leerproces waar geduld een belangrijke factor is. Daarnaast wel of geen vetstof. Gisteren nog aardappels gebakken en prima resultaat zonder aanbakken.

Wil je op zeker als je bijvoorbeeld een eitje wil bakken kan je de pan van een seasoning voorzien. Niet inbranden zoals een plaatstalen pan maar een vetstof gebruiken die hoge temperatuur verdraagt. Verhitten tot een lichte walm. Af laten koelen en met keukenpapier schoonmaken. Ietwat boter in de pan, eitje in de pan en die glijd als een malle door de pan.

Sinds ik aftand heb genomen van anti aanbak-pannen mijn kookstijl aangepast. Wel was het wennen van gas naar inductie wat betreft temperatuur beheersing.

De kookpotten uit de Atlantis serie vind ik fenomenaal op inductie. Vanwege de constructie van de koekenpannen kan je de temperatuur goed controleren.

Voor mij nooit meer een tefal of ander soort anti.... in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:45
Raymond P schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:17:
Dat hangt samen met de dikte van het staal, opgenomen vermogen en specificatie van standje 4-5.

Maar wat is je einddoel exact? Een verkleurde pan of een tool?
Als je enkel de kleur wilt zijn er ook snellere manieren...
Kleur maakt mij niet uit. Was bang dat hij weer zou gaan plakken maar dat is niet het geval.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:23

JME

zeg maar Jamie

Valt me op dat ook op inductie de handvatten best wel erg warm (heet!) worden bij de BK Q-linair Master Glas serie. De handvatten zijn demontabel dus nu vraag ik me af: zou je daar hoesjes omheen kunnen schuiven? Of misschien zijn er wel andere soorten handvatten die je erop kunt schroeven. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-02 11:26
Helaas kon cookinglife de Demeyere hapjespan (kookpan laag) die ik bij hun besteld heb nu niet leveren. Wel netjes over op de hoogte gehouden door de winkel overigens.

Daarom op zoek gegaan op het web en ben nu weer een beetje aan het twijfelen tussen de

Kookpan laag

28 cm sauteuse

Of misschien zelfs de versie met conische wand, maar daar verlies ik denk ik te veel bak oppervlakte. Misschien handig voor pasta sauzen enzo

Het verschil in kosten is voor mij op dit moment minder belangrijk. Ik merk dat ik niet zo goed weet waarom ik voor de een of het ander zou moeten kiezen

Ook ben ik nog wel benieuwd tussen het voor en nadeel van metalen en glazen deksel. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Ik heb die keuze nog nooit mogen maken in het verleden :'). Als ik het goed begrijp mogen de glazen deksels ook gewoon in de oven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Qupie1 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:31:
Helaas kon cookinglife de Demeyere hapjespan (kookpan laag) die ik bij hun besteld heb nu niet leveren. Wel netjes over op de hoogte gehouden door de winkel overigens.

Daarom op zoek gegaan op het web en ben nu weer een beetje aan het twijfelen tussen de

Kookpan laag

28 cm sauteuse

Of misschien zelfs de versie met conische wand, maar daar verlies ik denk ik te veel bak oppervlakte. Misschien handig voor pasta sauzen enzo

Het verschil in kosten is voor mij op dit moment minder belangrijk. Ik merk dat ik niet zo goed weet waarom ik voor de een of het ander zou moeten kiezen

Ook ben ik nog wel benieuwd tussen het voor en nadeel van metalen en glazen deksel. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Ik heb die keuze nog nooit mogen maken in het verleden :'). Als ik het goed begrijp mogen de glazen deksels ook gewoon in de oven
Wij hebben beide deksels, en het metalen deksel is dubbelwandig. Dus misschien meer isolatie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Qupie1 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:31:

Ook ben ik nog wel benieuwd tussen het voor en nadeel van metalen en glazen deksel. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
In mijn leven heb ik twee keer een glazen deksel kapot laten vallen en is het me nog nooit gelukt om door een metalen deksel heen te kijken naar mijn eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:28

Dennis1812

Amateur prutser

zacht schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:27:
[...]

In mijn leven heb ik twee keer een glazen deksel kapot laten vallen en is het me nog nooit gelukt om door een metalen deksel heen te kijken naar mijn eten.
Door een glazen deksel lukt mij ook dat zelden door de condens.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
In mijn leven heb ik vele metalen deksels laten vallen waar daarna een verbogen randje aan zit ter herinnering aan mijn falen. :+
Ik heb ook vele glazen deksels laten vallen maar heb geen tegels in de keuken, die gaan hier enkel naar de klote door het roesten van de schroeven of slijten van de popnagels.

Het grote voordeel van deksels is dat ze (in principe) universeel in maat zijn, de panmaat wordt altijd uitgedrukt in dekselmaat bijvoorbeeld.
Deksels zijn dus makkelijk vervangbaar.

Wat ik ook handig vind aan deksels is dat je ze meestal wel op kunt tillen om in de pan te gluren.

[ Voor 1% gewijzigd door Raymond P op 16-07-2023 12:20 . Reden: punbreak ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Dank voor jullie reacties. Zo duur is een nieuwe deksel natuurlijk ook weer niet. Ik heb voor de sauteuse gekozen, en een glazen deksel.

Lange steel lijkt me toch wel erg handig, en als het goed is past hij net in onze oven. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Laatst online: 05:23
Nav wat oude Forumberichten, oa van ypuh die aangaven toch best veel een creuset campagnard te gebruiken, er bij amazon Duitsland maar een besteld daar de 30cm in de aanbieding was/is voor ca 180 euro. (specifieke kleuren hebben 45euro kortingscoupon).
Was eigenlijk op zoek naar een vergelijkbare rvs pan van Demeyere ofzo, maar die zijn vrijwel gelijk geprijsd.
Zat ook nog te twijfelen over de bundel met grillplaat voor 227 euro. Maar de 30cm is denk ik qua real estate handiger met 3.5l inhoud dan de 26cm campagnard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
HBSVDK schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:05:
Nav wat oude Forumberichten, oa van ypuh die aangaven toch best veel een creuset campagnard te gebruiken, er bij amazon Duitsland maar een besteld daar de 30cm in de aanbieding was/is voor ca 180 euro. (specifieke kleuren hebben 45euro kortingscoupon).
Was eigenlijk op zoek naar een vergelijkbare rvs pan van Demeyere ofzo, maar die zijn vrijwel gelijk geprijsd.
Zat ook nog te twijfelen over de bundel met grillplaat voor 227 euro. Maar de 30cm is denk ik qua real estate handiger met 3.5l inhoud dan de 26cm campagnard.
Wij hebben met veel plezier de rvs conische braadpan van demeyere gebruikt, maar vinden veel dingen toch lekkerder uit de lecreuset. Dat kan met onze kookstijl te maken hebben.

Met de rvs pan vond ik het lastig bijvoorbeeld uien en aardappels rustig goudbruin te bakken op een lage temperatuur terwijl het in de lecreuset eigenlijk vanzelf gaat.

Wat betreft de grill, ik heb er zelf ook naar gekeken maar heb een voorkeur voor de grill van Staub. Deze schijnt een hogere richel te hebben waardoor het grillresultaat beter wordt. Ik roep maar na wat ik op youtube zag over het vergelijk :)

Ik denk dat we zelf voor de 23cm vierkante grill van Staub gaan. Die is groot genoeg, wij zijn maar samen en zijn geen grote vleeseters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
De richels van een le Creuset grillpan zijn ruim voldoende hoog om te kunnen grillen.
Het enige moment waarop dat hier wel eens spaak loopt is bij sateh die niet vroeg genoeg uit de marinade is gehaald en dus veel vocht bevat.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 08:50
Ik heb een tijd geleden een artikel gelezen in Trouw over Primecook pannen. Het schijnt dat deze pannen geen teflon laag hebben, geen keramische laag maar ecoshield (whatever that may be). Aangezien mijn vrouw binnen no-time twee keramische pannen van Demeyere gesloopt had, en Demeyere erg moeilijk deed met garantie, heb ik maar besloten om 2 van die Primecook pannen te kopen.

Tot nu toe (meer dan een jaar later), heeft zij de pannen nog niet gesloopt. Heeft iemand anders toevallig ook die pannen al eens geprobeerd? Ik kon er niks over vinden in dit topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:47
kipragout schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:11:
Ik heb een tijd geleden een artikel gelezen in Trouw over Primecook pannen. Het schijnt dat deze pannen geen teflon laag hebben, geen keramische laag maar ecoshield (whatever that may be). Aangezien mijn vrouw binnen no-time twee keramische pannen van Demeyere gesloopt had, en Demeyere erg moeilijk deed met garantie, heb ik maar besloten om 2 van die Primecook pannen te kopen.

Tot nu toe (meer dan een jaar later), heeft zij de pannen nog niet gesloopt. Heeft iemand anders toevallig ook die pannen al eens geprobeerd? Ik kon er niks over vinden in dit topic..
Bijzonder. Wel een anti aanbaklaag, maar geen ptfe, aldus de website. Wat het wel is mag Joost weten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipragout
TereZz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:32:
[...]

Bijzonder. Wel een anti aanbaklaag, maar geen ptfe, aldus de website. Wat het wel is mag Joost weten…
Volgens het artikel van Trouw: "Charlotte Vogt, professor aan Technion, het Israëlisch Instituut voor Technologie, zoekt de Ecoshield-coating op in een database voor patenten. Ze denkt dat hij uit een laagje metaaloxiden bestaat, waarschijnlijk zonder nanodeeltjes. Volgens Den Braber blijkt uit een van de testen die de Primecook-pannen hebben ondergaan dat er tijdens het koken geen nanodeeltjes of andere schadelijke stoffen vrijkomen." En verderop "De Ecoshield-laag bestaat volgens importeur Ron den Braber uit mica, water, siliciumdioxide en azijnzuur."

Wat ik wel merk is dat als je voelt het minder glad lijkt te zijn dan een Teflonpan. Het voelt iets ruwer aan en "glijdt" wat minder. Met bakken merk ik daar echter niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Klinkt keramisch met een fancy merknaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De importeur benoemt dat toch ook volgens die quote? SiO2, net zoals Tefal nu maakt. :+

De enige variaties die je momenteel ziet is in hoe die laag versterkt wordt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipragout
Raymond P schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:19:
De importeur benoemt dat toch ook volgens die quote? SiO2, net zoals Tefal nu maakt. :+

De enige variaties die je momenteel ziet is in hoe die laag versterkt wordt.
Tefal gebruikt toch Teflon en dat lijkt in deze pan afwezig. Hier lijkt de antiaanbaklaag uit Mica te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
kipragout schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:30:
[...]

Tefal gebruikt toch Teflon en dat lijkt in deze pan afwezig. Hier lijkt de antiaanbaklaag uit Mica te bestaan.
Tefal maakt inmiddels dus ook pannen met SiO2 laag, net zoals de rest. ;)
Wellicht dat jouw pan versterkt is met mica vlokken. Een ander doet het weer met diamantpoeder. De non-stick eigenschappen komen van het keramische deel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Op vakantie in Noorwegen valt me op dat er steevast keramisch wordt gekookt. Heeft iemand een idee waarom inductie zo weinig populair is? Moet ik dat zo zien dat het net even dat stapje duurzamer is dan elektrisch gezien de energieprijzen in Noorwegen.

Overigens zie ik ook erg veel elektrisch verwarmingen :N

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 23:41
CurlyMo schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:59:
Op vakantie in Noorwegen valt me op dat er steevast keramisch wordt gekookt. Heeft iemand een idee waarom inductie zo weinig populair is? Moet ik dat zo zien dat het net even dat stapje duurzamer is dan elektrisch gezien de energieprijzen in Noorwegen.

Overigens zie ik ook erg veel elektrisch verwarmingen :N
Omdat in .no electriciteit veel makkelijker te distribueren is en ze hebben het in overvloed uit redelijk duurzame bronnen. Dus als je een keramische plaat hebt, waarom zou je dan een bak geld uitgeven voor een inductieplaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 12:02
Er is niks duurzamer dan inductie. Omdat keramisch zo traag is gaat er erg veel warmte verloren tijdens bijvoorbeeld het nagloeien, of gaat er coatings of voedsel kapot omdat de bron weer eens te traag was en er iets is verbrand. Ik zie letterlijk geen enkel voordeel aan een keramische kookplaat, boven inductie. Behalve dan dat je pannen niet inductiegeschikt hoeven te zijn

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:39
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:37:
Er is niks duurzamer dan inductie. Omdat keramisch zo traag is gaat er erg veel warmte verloren tijdens bijvoorbeeld het nagloeien, of gaat er coatings of voedsel kapot omdat de bron weer eens te traag was en er iets is verbrand. Ik zie letterlijk geen enkel voordeel aan een keramische kookplaat, boven inductie. Behalve dan dat je pannen niet inductiegeschikt hoeven te zijn
Wanneer de stroom volledig groen is en weinig kost, kijk je daar misschien anders naar.

Een goed functionerende keramische kookplaat weggooien omdat inductie efficiënter is, is in dat geval misschien een stuk minder duurzaam (qua materiaalgebruik en productie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Keramische kookplaten gaan volgens de cijfertjes gemiddeld 5 jaar langer mee, en zijn een stuk goedkoper dan inductieplaten. Voor de rest zie ik ook totaal geen voordelen. Inductie is zuiniger, efficiënter en veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:32
Dat is een probleem wat volledig tussen de oren zit. In heel veel landen (oa Noorwegen waarschijnlijk) is koken op gloeispiralen al jaren de norm, en daar verslijten ze echt niet 2x zoveel pannen oid. Als je gewoon gewend bent om er mee om te gaan kun je er net zo goed op koken als inductie.

Dit is dan ook waarschijnlijk waarom in andere landen halogeen populairder is. Als je het gewend bent, is dat snelle reageren van inductie helemaal niet zo'n spectaculair voordeel. Zie ook: YouTube: Gas stoves aren't really that fast - even standard electric is faster!

En ja qua energieverbruik maakt halogeen vs inductie weinig uit. Vast wel een beetje, maar erg afhankelijk van omstandigheden en zeker niet zoveel dat het de keus voor het één of ander significant zou moeten beinvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Eh, bij een halogeenpit (keramische kookplaat) komt zo'n 80% van de energie door het glas bij de pan aan (>95% voor inductie).
En als je pan niet exact de maat van de pit is (of iets groter) heb je nog een schepje verlies erbovenop.
En in praktijk is de meuk niet traploos instelbaar en heb je zeker op lagere temperaturen meer verlies.

Elektrische (spiraal) kookplaten vind ik vooral erg ruk. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Oke, mijn 28 cm pan van Demeyere is binnen gekomen. Mooie pan. Petje af voor BestSale overigens, was een beetje skeptisch omdat ze zo goedkoop zijn en een basale website hebben. Maar binnen 2 dagen was het binnen, en super goed verpakt.

Probleem, mijn pan is veel groter dan ik verwacht had. Dom, een rolmaat had het probleem kunnen voorkomen, maargoed, achteraf is mooi wonen.

Ik heb een Bora Puru kookplaat, de grootste kook zones zijn 21 cm. In de handleiding staat alleen een minimale maat van de pannen, niet een maximale maat.

In principe wil ik de pan best houden, hij is echt heerlijk groot. Maar ik maak mij zorgen of dit schadelijk is voor de pan. Ik heb even met BestSale gebeld en zij gaven aan, dat zolang de kookplaat geen foutmelding geeft, het geen probleem is. Ik ben daar wel een beetje skeptisch over maar kan online weinig vinden over een maximale maat van de pan op een inductie kookplaat. Ik kan alleen vinden dat het minimaal 60% diameter moet zijn, wat in dit geval passend zou zijn.

Ik heb hem even geprobeerd en de pan wordt wel overal warm, al wordt hij in het midden het eerste warm.

[ Voor 3% gewijzigd door Qupie1 op 18-07-2023 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Qupie1 Er is geen maximale maat, wel een maximale input van energie wat die pan kan verwerken.
Let dus wel op dat je de pan altijd rustig voorverwarmt om vervorming te voorkomen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Awesome, bedankt voor je snelle reactie. Dat deed ik sowieso al atijd :)

Dit ding is echt een monster, ik ga eens een recept uitzoeken waar ik deze voor nodig heb :D

[ Voor 40% gewijzigd door Qupie1 op 18-07-2023 16:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Qupie1 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:07:

Ik heb hem even geprobeerd en de pan wordt wel overal warm, al wordt hij in het midden het eerste warm.
Dat dus. Mijn grote pannen warm ik langer voor, op een iets lagere stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljordi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-12-2024
Beste tweakers leden,

Ik ben met een projectje bezig en ik vind het eigenlijk nergens echt onder vallen. Maar het volgende; heb een open vuur gasstel voor buiten en daarop moet een grote bak komen voor
Olie die richting 190 graden gaat.
Ik zat te denken aan het horeca systeem GN

Kan ik deze bakken hiervoor gebruiken? Of is het na 1x gebruik stuk?
Alvast bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@nljordi Je zoekt een (vis)bakpan.
GN bakken kunnen nog wel eens een vervormen met een plop als ze goed verhit worden, maar verder zijn die (fatsoenlijk dikke) wel bruikbaar op open vuur/in de oven.

[ Voor 17% gewijzigd door Raymond P op 21-07-2023 13:33 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljordi
Raymond P schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:33:
@nljordi Je zoekt een (vis)bakpan.
GN bakken kunnen nog wel eens een vervormen met een plop als ze goed verhit worden, maar verder zijn die (fatsoenlijk dikke) wel bruikbaar op open vuur/in de oven.
Ja eigenlijk wel als ik zo google, alleen zie ik op internet alleen die bakken met een deksel, brander etc. En ik zoek eigenlijk alleen zo’n bak. Dan vind ik €200+ of als je op GN bak zoekt €60 een groot verschil als ik toch alleen een bak zoek zonder deksel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@nljordi Dat klopt. Ik weet natuurlijk niet wat je van plan bent...

Normaliter vul je een pan niet meer dan 50% als je gaat frituren, afhankelijk van wat je gaat frituren kan een diepe gastronorm bak dan al te ondiep zijn.
Een normale (kook)pan of wok is natuurlijk ook een optie, zo doe ik dat thuis.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljordi
Raymond P schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:21:
@nljordi Dat klopt. Ik weet natuurlijk niet wat je van plan bent...

Normaliter vul je een pan niet meer dan 50% als je gaat frituren, afhankelijk van wat je gaat frituren kan een diepe gastronorm bak dan al te ondiep zijn.
Een normale (kook)pan of wok is natuurlijk ook een optie, zo doe ik dat thuis.
Het is de bedoeling om er oliebollen/ churros of vis in te bakken. Dus vooral voor de oliebollen heb je een wat diepere pan nodig omdat die even moeten zinken. Maar ook als ik voor familie / vrienden wat gemaakt heb om het warm te houden dus echt voor veel diverse activiteiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
mcDavid schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:48:
Dat is een probleem wat volledig tussen de oren zit. In heel veel landen (oa Noorwegen waarschijnlijk) is koken op gloeispiralen al jaren de norm, en daar verslijten ze echt niet 2x zoveel pannen oid. Als je gewoon gewend bent om er mee om te gaan kun je er net zo goed op koken als inductie.
Dat is zeker waar, wanneer je er aan gewend bent kan je er gewoon goed op koken. En als de reactiesnelheid echt een probleem is dan ben je gewoon niet aan het opletten.
Echter, als ik er aan gewend ben kan ik ook prima op een houtvuur koken, en dat heeft nóg minder reactiesnelheid. Uiteindelijk zijn het gewoon doorontwikkelde technieken waar het steeds makkelijker mee wordt. Dat betekent niet dat een voorgaande techniek niet meer geschikt is als je ermee om kunt gaan, maar het betekent wel dat het simpelweg wat bewerkelijker is.

Wanneer je iets op het vuur hebt wat een heel smalle bandbreedte heeft tussen koken en overkoken dan moet je het wel heel precies timen met lager zetten wil je daar precies in terecht komen. Grote kans dat je het net mist waardoor hij net niet gaat koken, of je hem er even af moet halen om overkoken te voorkomen. Best te doen, heb het jaren gedaan, maar wel gewoon bewerkelijker dan een warmtebron die direct reageert.
Dit is dan ook waarschijnlijk waarom in andere landen halogeen populairder is. Als je het gewend bent, is dat snelle reageren van inductie helemaal niet zo'n spectaculair voordeel. Zie ook: YouTube: Gas stoves aren't really that fast - even standard electric is faster!
De reden dat die platen populair zijn is omdat ze goedkoper zijn, meer zit er niet achter. Wij zijn een wat decadent en welvarend volkje en geven dan ook graag geld uit aan een betere techniek zoals inductie. En voor sommigen is keukenapparatuur zelfs een beetje een statussymbool. Wellicht zijn andere landen daar toch wat nuchterder in. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Gonadan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:17:
[...]

De reden dat die platen populair zijn is omdat ze goedkoper zijn, meer zit er niet achter. Wij zijn een wat decadent en welvarend volkje en geven dan ook graag geld uit aan een betere techniek zoals inductie. En voor sommigen is keukenapparatuur zelfs een beetje een statussymbool. Wellicht zijn andere landen daar toch wat nuchterder in. :P
Wellicht dat het ook helpt dat elektra hier behoorlijk aan de prijs is, en dan nog een belasting toeslag van (nu) ongeveer 100% daar overheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Heeft iemand hier ervaring met rvs anti-aanbak pannen van Le Creuset?

https://www.kookexpert.nl...ZscxQg1aFcVRoCXysQAvD_BwE

Wij koken middels inductie en merken dat (te) goedkopen pannen slecht geleiden, heel irritant. Dus we zijn best bereid om een behoorlijk bedrag uit te geven aan het goede pannen, maar dan moeten ze natuurlijk ook wel echt goed hun werk doen ;)

We zijn verder niet echt een keukenprins en keukenprinses, dus we willen toch wel graag vasthouden aan een anti-aanbak laag.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Rossi46 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:13:
Heeft iemand hier ervaring met rvs anti-aanbak pannen van Le Creuset?

https://www.kookexpert.nl...4-plus-28-cm-2-delig.html

Wij koken middels inductie en merken dat (te) goedkopen pannen slecht geleiden, heel irritant. Dus we zijn best bereid om een behoorlijk bedrag uit te geven aan het goede pannen, maar dan moeten ze natuurlijk ook wel echt goed hun werk doen ;)

We zijn verder niet echt een keukenprins en keukenprinses, dus we willen toch wel graag vasthouden aan een anti-aanbak laag.
De Les Forgées zijn niet van RVS, maar van geanodiseerd aluminium. Maar dat maakt niet per se uit. Alu geleidt de warmte alleen maar beter, dus dat is positief. Zelf heb ik die niet, maar wel de vergelijkbare Demeyere Alu Pro's. Het voordeel is dat deze lekker zwaar zijn en daardoor minder snel kromtrekken en veel vaster op de inductieplaat staan.

Trouwens, de trackinginformatie kun je beter uit die link halen.

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 28-07-2023 10:28 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:25:
[...]

De Les Forgées zijn niet van RVS, maar van geanodiseerd aluminium. Maar dat maakt niet per se uit. Alu geleidt de warmte alleen maar beter, dus dat is positief. Zelf heb ik die niet, maar wel de vergelijkbare Demeyere Alu Pro's. Het voordeel is dat deze lekker zwaar zijn en daardoor minder snel kromtrekken en veel vaster op de inductieplaat staan.

Trouwens, de trackinginformatie kun je beter uit die link halen.
@Rossi46
Aluminium werkt niet op inductie, dat maakt in dit geval dus wel degelijk uit. Als de pan die je linkt van aluminium is, heb je er niets aan op inductie.
Als er geen magneet aan blijft kleven, kun je de pan niet gebruiken op inductie.

edit: kennelijk zit er een ferro plaat onder, waardoor deze pannen wel werken op inductie. Dat kon ik helaas niet uit de beschrijving halen. Zie onderstaande opmerking van @HarmoniousVibe

[ Voor 10% gewijzigd door guapper op 28-07-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Gonadan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:17:
[...]

Dat is zeker waar, wanneer je er aan gewend bent kan je er gewoon goed op koken. En als de reactiesnelheid echt een probleem is dan ben je gewoon niet aan het opletten.
Echter, als ik er aan gewend ben kan ik ook prima op een houtvuur koken, en dat heeft nóg minder reactiesnelheid. Uiteindelijk zijn het gewoon doorontwikkelde technieken waar het steeds makkelijker mee wordt. Dat betekent niet dat een voorgaande techniek niet meer geschikt is als je ermee om kunt gaan, maar het betekent wel dat het simpelweg wat bewerkelijker is.

Wanneer je iets op het vuur hebt wat een heel smalle bandbreedte heeft tussen koken en overkoken dan moet je het wel heel precies timen met lager zetten wil je daar precies in terecht komen. Grote kans dat je het net mist waardoor hij net niet gaat koken, of je hem er even af moet halen om overkoken te voorkomen. Best te doen, heb het jaren gedaan, maar wel gewoon bewerkelijker dan een warmtebron die direct reageert.

[...]

Natuurlijk kan alles. En bij veel gerechten heb je ook niet per se een snelle reactietijd nodig. Maar als je dat wel nodig hebt dan is het fijn om het te hebben. En velen hier in dit draadje zullen genoeg tijd achter het fornuis doorbrengen om die paar honderd euro extra te rechtvaardigen. En natuurlijk kúnnen wij wel die pan met pasta of met soep gaan micromanagen, maar waarom zouden we dat willen? Het is gewoon zo fijn om die pan met water op de Boost-stand te kunnen zetten en zodra hij kookt terug te schalen naar middelhoog. En dat binnen 1 à 2 minuten. Bij mijn keramische plaat duurde dat echt 10 minuten, en dan moest ik steeds een beetje gaan lopen gokken of hij al dan niet bijna kookte, om dan er al op te anticiperen de plaat lager te zetten. En dat duurde dan wel 10 minuten, als het niet langer was. En ja, ik ging op een gegeven moment natuurlijk een waterkoker gebruiken, maar dat is ook weer een extra stap.

We zijn een welvarend volkje, maar de Noren zijn nog welvarender. Ik denk dat het gewoon een stuk inertie is. Daarom hebben wij ook nog zoveel gas. In de meeste Hollandse keukens heeft gas qua gebruik echt geen voordelen boven inductie. Maar het is natuurlijk lastig en duur om een kookgroep of zwaarder naar de keuken te gaan trekken enzo, dat snap ik allemaal wel. Wellicht is het in Noorwegen een beetje hetzelfde. Volgens mij zijn de meeste kermamische platen gewoon enkelfasig B16, en dan is het ook niet altijd makkelijk om een kookgroep (als deze al bestaat/mag daar) of een driefasekrachtstroomgroep naar de keuken te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
guapper schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:36:
[...]

@Rossi46
Aluminium werkt niet op inductie, dat maakt in dit geval dus wel degelijk uit. Als de pan die je linkt van aluminium is, heb je er niets aan op inductie.
Als er geen magneet aan blijft kleven, kun je de pan niet gebruiken op inductie.
Dat de pan voor het grootste gedeelte van alu is, wil niet zeggen dat er ook niet een laag van magnetisch metaal in zit om hem inductiegeschikt te maken. Sterker nog, dat is hoe 98% van de antiaanbakpannen inductiegeschikt worden gemaakt.

En waarom dan niet alleen dat magnetisch metaal? Omdat alu gewoon uitstekend warmte geleidt. En lekker licht is, wat veel mensen fijn vinden.

Les Forgées is gewoon inductiegeschikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:44:
Natuurlijk kan alles. En bij veel gerechten heb je ook niet per se een snelle reactietijd nodig. Maar als je dat wel nodig hebt dan is het fijn om het te hebben. En velen hier in dit draadje zullen genoeg tijd achter het fornuis doorbrengen om die paar honderd euro extra te rechtvaardigen. En natuurlijk kúnnen wij wel die pan met pasta of met soep gaan micromanagen, maar waarom zouden we dat willen? Het is gewoon zo fijn om die pan met water op de Boost-stand te kunnen zetten en zodra hij kookt terug te schalen naar middelhoog. En dat binnen 1 à 2 minuten. Bij mijn keramische plaat duurde dat echt 10 minuten, en dan moest ik steeds een beetje gaan lopen gokken of hij al dan niet bijna kookte, om dan er al op te anticiperen de plaat lager te zetten. En dat duurde dan wel 10 minuten, als het niet langer was. En ja, ik ging op een gegeven moment natuurlijk een waterkoker gebruiken, maar dat is ook weer een extra stap.
Je beseft je dat mijn post juist bedoeld was om aan te geven dat het om kunnen gaan met een slechte reactiesnelheid niet betekent dat je er ook blij van wordt? :P

Ik gebruik vaak mijn quooker voor heet water, maar dan kookt het alsnog niet direct omdat mijn kookpannen ook gewoon een heel dikke bodem hebben. :+
We zijn een welvarend volkje, maar de Noren zijn nog welvarender. Ik denk dat het gewoon een stuk inertie is. Daarom hebben wij ook nog zoveel gas. In de meeste Hollandse keukens heeft gas qua gebruik echt geen voordelen boven inductie. Maar het is natuurlijk lastig en duur om een kookgroep of zwaarder naar de keuken te gaan trekken enzo, dat snap ik allemaal wel. Wellicht is het in Noorwegen een beetje hetzelfde. Volgens mij zijn de meeste kermamische platen gewoon enkelfasig B16, en dan is het ook niet altijd makkelijk om een kookgroep (als deze al bestaat/mag daar) of een driefasekrachtstroomgroep naar de keuken te trekken.
Noren zijn ook weer iets nuchterder denk ik maar wonen vooral niet zo op een kluitje als wij, daar leg je niet zomaar even een dekkend gasleidingennetwerk neer. Verwarmen ging daar vaak al op hout, kolen of olie en zij lopen dan ook ver voor in de warmtepompen. Een heel andere situatie inderdaad.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-06 13:51
Mijn vriendin kookt meestal maar ik sta ook wel eens in de keuken. Ik wil graag de basics leren hoe en wanneer je welke pan gebruik. Ook hoe je hem moet behandelen en onderhouden.

Een tijd terug heb ik een gietijzeren braadpan gekocht. Helaas heeft mijn vriendin de braadpan in gebruik genomen voordat ik deze heb kunnen inbranden.
Het was een hele klus om de braadpan schoon te krijgen. Ik heb heet water en met afwasmiddel. Twee dagen later heb ik de pan ingebrand met arachideolie in een elektrische heteluchtoven. Ik heb er 4 laagjes ingebrand die dag.

De eerste keer vlees met jus is goed gegaan. De tweede keer pasta saus ging ook goed. Maar de derde keer kwamen er al schilfertjes van de antiaanbaklaag los.

Wat heb ik fout gedaan? Had ik andere olie moeten gebruiken? De arachideolie was al erg oud? Zou het misschien aan de oven gelegen hebben dat de temperatuur niet goed was? Was de zelfgemaakte pastasaus misschien te zuur door de tomaten? Hebben wij de pan verpest door de eerste keer te gebruiken voor dat het ingebrand was?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:36
Apollyon schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:50:
Mijn vriendin kookt meestal maar ik sta ook wel eens in de keuken. Ik wil graag de basics leren hoe en wanneer je welke pan gebruik. Ook hoe je hem moet behandelen en onderhouden.

Een tijd terug heb ik een gietijzeren braadpan gekocht. Helaas heeft mijn vriendin de braadpan in gebruik genomen voordat ik deze heb kunnen inbranden.
Het was een hele klus om de braadpan schoon te krijgen. Ik heb heet water en met afwasmiddel. Twee dagen later heb ik de pan ingebrand met arachideolie in een elektrische heteluchtoven. Ik heb er 4 laagjes ingebrand die dag.

De eerste keer vlees met jus is goed gegaan. De tweede keer pasta saus ging ook goed. Maar de derde keer kwamen er al schilfertjes van de antiaanbaklaag los.

Wat heb ik fout gedaan? Had ik andere olie moeten gebruiken? De arachideolie was al erg oud? Zou het misschien aan de oven gelegen hebben dat de temperatuur niet goed was? Was de zelfgemaakte pastasaus misschien te zuur door de tomaten? Hebben wij de pan verpest door de eerste keer te gebruiken voor dat het ingebrand was?
De (tomaten) pastasaus is denk ik de oorzaak. Zeker als de pan net is ingebrand is dat garantie voor het weer verwijderen van je ingebrandde laag.

Ik gebruik zelf voor zure sauzen alleen RVS of geëmailleerd gietijzer om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Behalve de braadpan heb ik ook een vraag over wokken. De braadpan moet vervangen worden omdat er beschadigingen in de teflon antiaanbaklaag zitten. Ik wil niet weer een wok met teflon of andere rare antiaanbaklaag.

De Aldi heeft vanaf morgen een gietijzeren wok in de aanbieding. Zou dat wat zijn?

Is deze geëmailleerde gietijzeren wok een wadjan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Apollyon schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:00:
Behalve de braadpan heb ik ook een vraag over wokken. De braadpan moet vervangen worden omdat er beschadigingen in de teflon antiaanbaklaag zitten. Ik wil niet weer een wok met teflon of andere rare antiaanbaklaag.

De Aldi heeft vanaf morgen een gietijzeren wok in de aanbieding. Zou dat wat zijn?

Is deze geëmailleerde gietijzeren wok een wadjan?
Dat is idd een wadjan. Een wok is van (dun) plaatstaal.

Als je wil wokken zou ik voor een echte wok gaan (bij de toko bijvoorbeeld). Als je wil roerbakken of smoren kan je een dergelijke wadjan prima gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Schweino schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:05:
Als je wil wokken zou ik voor een echte wok gaan (bij de toko bijvoorbeeld). Als je wil roerbakken of smoren kan je een dergelijke wadjan prima gebruiken.
Wat is het verschil tussen wokken en roerbakken? Als ik google dan worden die woorden als synoniem genoemd.

Heb je voor smoren ook een deksel nodig of kan dat in een open wadjan pan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Apollyon schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:09:
[...]

Wat is het verschil tussen wokken en roerbakken? Als ik google dan worden die woorden als synoniem genoemd.

Heb je voor smoren ook een deksel nodig of kan dat in een open wadjan pan?
Wokken is op (zeer) hoge temperatuur, waarbij je ook controle wil hebben over de temperatuur (dus dun, reactief materiaal wat de warmte niet lang vasthoudt).
Vaak minutenwerk om iets klaar te maken.

Bij roerbakken wil je juist een constantere temperatuur hebben en ben je ook wat langer bezig met je gerecht.

Smoren of stoven kan met of zonder deksel, afhankelijk van de hoeveelheid vocht in je pan. Een losse deksel is zo bijgekocht bij ikea bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Als ik een pastasaus maak (gehakt, kruiden, groente, champignons) of chili con carne (1 pans gerecht) in een wok dan ben ik eigenlijk niet aan het wokken maar aan het roerbakken? (het duurt langer en staat een tijdje op lage temperatuur op het vuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Apollyon schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:25:
Als ik een pastasaus maak (gehakt, kruiden, groente, champignons) of chili con carne (1 pans gerecht) in een wok dan ben ik eigenlijk niet aan het wokken maar aan het roerbakken? (het duurt langer en staat een tijdje op lage temperatuur op het vuur)
Dat soort gerechten zou ik zelf niet in plaatstaal of on geëmailleerd gietijzer maken. Daarvoor zou ik zelf rvs kiezen of, in ons geval, geëmailleerd gietijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Sjamo schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:30:
Dat soort gerechten zou ik zelf niet in plaatstaal of on geëmailleerd gietijzer maken. Daarvoor zou ik zelf rvs kiezen of, in ons geval, geëmailleerd gietijzer.
Wel of niet geëmailleerd gietijzer?

Waar gebruik je zo'n geëmailleerde Wadjan pan zoals die van de Aldi dan wel voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:28

Dennis1812

Amateur prutser

Apollyon schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:25:
Dat is geen wokken inderdaad.

Meestal doe ik dat in een hapjespan. Die heb je ook goede van RVS (ikea bijvoorbeeld)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Apollyon schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:28:
[...]

Wel of niet geëmailleerd gietijzer?

Waar gebruik je zo'n geëmailleerde Wadjan pan zoals die van de Aldi dan wel voor?
Excuus, er was een spatie geslopen tussen on- en geëmailleerd. Ik zou voor zulke gerechten dus geen plaatstaal of ongeëmailleerde gietijzeren pannen gebruiken.

Wel geëmailleerde gietijzeren pannen (die gebruiken wij) of rvs pannen.

Wij gebruiken iets als deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-K_-pJZyl63yoOJe70ymiapyG8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnh1zE9Kv4Xfv6Q434XXo5o0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Sjamo op 29-07-2023 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Apollyon Een stoofgerecht zoals ragu bolognese of chili con carne gaat hier gewoon in kaal gietijzer en staat uren op zonder issues.
Ik gebruik gewoon wijnen en azijnen maar op het totaal zijn er geen extremen.

M'n geëmailleerde wadjan gebruik ik vooral voor de zeer kruidige Oosterse stoven. Vooral omdat de geur/smaak makkelijker uit de pan is te halen, dat geldt dubbel voor curry.
Daar kan je ook prima die ragu of chili in maken, al is een deksel dan wel handig.

Ik heb ook een kale (gietijzeren) wadjan, die vind ik erg fijn voor rijstgerechten zoals biryani/pulao/pilav/jambalaya.
Ik heb wel een deksel wat daarop past, dat kan met de positie van de handvaten soms wat tricky zijn.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Een goed ingebrande pan kan best wel wat aciditeit verdragen, maar ik zou er zelf echt nooit tomaten of wijn lang in laten pruttelen. Ook omdat voor zulk soort gerechten een stalen of ijzeren pan meestal weinig voordelen biedt boven een RVS-pan of een geëmailleerde stoofpan. Door al dat vocht kun je toch niks lekker aanbakken, dus dan kun je er net zo goed een niet-reactief materiaal tussenstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Tjah dat is dus deels het grappige eraan. Waar ik met een kale pot geen last heb van aanbaksels heb ik dat met een geëmailleerde wel.
Vooral op inductie, ik kan dan exact zien waar de spoel zit. Op gas speelt dat (veel) minder.
RVS als stoofpan is voor mij geen optie, vooral niet in een relatief koudere keuken in de winter. Veel te veel variatie in temperatuur langs de wanden.

Voor mij heeft het dus zeker wel een voordeel. ;)
Maar ieder z'n ding, als je het geen vol dagdeel op laat staan kom je dat ook niet tegen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Raymond P schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:31:
Tjah dat is dus deels het grappige eraan. Waar ik met een kale pot geen last heb van aanbaksels heb ik dat met een geëmailleerde wel.
Vooral op inductie, ik kan dan exact zien waar de spoel zit. Op gas speelt dat (veel) minder.
RVS als stoofpan is voor mij geen optie, vooral niet in een relatief koudere keuken in de winter. Veel te veel variatie in temperatuur langs de wanden.

Maar ieder z'n ding, als je het geen vol dagdeel op laat staan kom je dat ook niet tegen.
Geldt je bezwaar tegen een RVS stoofpan ook voor een clad variant? Ik heb een 3-ply RVS (stoof)pan en in mijn beleving warmt die mooi egaal op, ook aan de wanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Schweino In theorie heb ik daar geen bezwaar op, zou prima moeten werken zolang de bodem dik genoeg is. Maar hands-on ervaring heb ik daar niet mee.
Ik heb er wel eens naar gekeken, een rvs pan moet eigenlijk vervangen worden vanwege handvatten die niet lekker meer vast zitten maar die 10L 3-ply zijn ook niet de goedkoopste.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Raymond P schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:31:

Ah ja, ik had het ook niet over een sauspannetje of een kookpot, maar gewoon over een hapjespan zoals de Multiline 7. Daarbij heb je niet zomaar temperatuurvariaties langs de wanden. RVS is een goede buffer wat dat betreft. En heeft een matige warmteoverdracht, dus met een bodem die dik genoeg is zou de verdeling van de hittebron ook niet echt veel uit mogen maken. Maar als ik je zo hoor gebruik je meer een pan die geschikt is om (water) in te koken, en dan kan dat inderdaad een probleem zijn.

Maar goed, deze is inderdaad wel kleiner qua volume dan, maar eigenlijk bijna alles past in deze RVS-pan. Curry's, gerechten als eggplant involtini, Toscaanse kikkererwtenstoof, dat soort zaken. Zelfs nattere curry's of stoofgerechten gaan meestal prima. Maar goed, wij zijn maar met 3. Als ik voor een grote groep moet koken haal ik ook mijn braadpan tevoorschijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Daar heb ik wel iets soortgelijks van (conische sauteuse 3-ply wandjes) en gebruik ik ook om te braiseren.
Maar voor een volle stoof kom ik dan inderdaad gewoon volume tekort ondanks dat wij ook maar met 2* zijn.

*) vaak mee-eters en normaal dat vrienden/familie wat meenemen

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:47
Hoi!

Onze koekenpannen (klein en groot) zijn meer dan op, te triest voor woorden eigenlijk. Maar nu ben ik op zoek naar goede pannen die zeker 2 jaar meegaan. Willen ergens volgend jaar de keuken vervangen en rekeninghoudend met levertijden enzo gok ik 2 jaar.

Wel goede maar niet de hoofdprijs. In de TS zag ik ook Ikea voorbij komen wat me qua prijs/kwaliteit goed matched of wat denken de experts hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
crimby schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:17:
Hoi!

Onze koekenpannen (klein en groot) zijn meer dan op, te triest voor woorden eigenlijk. Maar nu ben ik op zoek naar goede pannen die zeker 2 jaar meegaan. Willen ergens volgend jaar de keuken vervangen en rekeninghoudend met levertijden enzo gok ik 2 jaar.

Wel goede maar niet de hoofdprijs. In de TS zag ik ook Ikea voorbij komen wat me qua prijs/kwaliteit goed matched of wat denken de experts hier?
investeren in pannen die langer dan 2 jaar meegaan? wellicht pannen die een mensenleven en langer meegaan?

https://www.plezierindeke...ke-pannen-maakt-de-buyer/

heb de hele serie, erg content mee. laatste pan die je ooit zult kopen _/-\o_ en geen last van PFAS rommel in je lijf (al krijg je dat wel via andere producten binnen :P )

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Zwelgje schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:20:
[...]

investeren in pannen die langer dan 2 jaar meegaan? wellicht pannen die een mensenleven en langer meegaan?

https://www.plezierindeke...ke-pannen-maakt-de-buyer/

heb de hele serie, erg content mee. laatste pan die je ooit zult kopen _/-\o_ en geen last van PFAS rommel in je lijf (al krijg je dat wel via andere producten binnen :P )
Ja dit was mijn initiele vraag maar toen bedacht ik me dat we nu op gas koken en na vervanging waarschijnlijk niet meer :-) zijn deze pannen voor alle typen kookplaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 10:39
HarmoniousVibe schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:04:
Een goed ingebrande pan kan best wel wat aciditeit verdragen, maar ik zou er zelf echt nooit tomaten of wijn lang in laten pruttelen. Ook omdat voor zulk soort gerechten een stalen of ijzeren pan meestal weinig voordelen biedt boven een RVS-pan of een geëmailleerde stoofpan. Door al dat vocht kun je toch niks lekker aanbakken, dus dan kun je er net zo goed een niet-reactief materiaal tussenstoppen.
Als ik een ragu maak of iets dergelijks bak ik vaak eerst het vlees aan, zodat ik wat aanbaksels krijg in de pan. Dan gaat dat eruit en begin ik aan de rest, om later het vlees weer toe te voegen.
De aanbaksels laten dan wel los, maar geven enorm veel smaak aan het gerecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-06 12:16
fissler gaat levenlang mee en bakt heerlijk, zal er ook wel zijn voor inductie, wij koken nog op gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
crimby schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:03:
[...]

Ja dit was mijn initiele vraag maar toen bedacht ik me dat we nu op gas koken en na vervanging waarschijnlijk niet meer :-) zijn deze pannen voor alle typen kookplaten?
yes, ben een jaar geleden verhuist en heb die pannen op gas moeten gebruiken. sinds aan paar maand weer op inductie en ik kan gewoon verder :)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Zwelgje schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:28:
[...]

yes, ben een jaar geleden verhuist en heb die pannen op gas moeten gebruiken. sinds aan paar maand weer op inductie en ik kan gewoon verder :)
In dat geval ga ik eens even goed kijken! Wilde liever inderdaad pannen die een stuk langer mee gaan.

Edit: nog wat vraagjes:
1) wat is het verschil tussen mineral b, carbon plus en al die andere varianten?
2) ik lees dat er geen gebruik gemaakt wordt van een anti-aanbaklaag. Hoe werkt dat dan?

[ Voor 22% gewijzigd door crimby op 07-08-2023 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Laatst online: 19:52
crimby schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:02:
[...]

In dat geval ga ik eens even goed kijken! Wilde liever inderdaad pannen die een stuk langer mee gaan.

1) wat is het verschil tussen mineral b, carbon plus en al die andere varianten?
2) ik lees dat er geen gebruik gemaakt wordt van een anti-aanbaklaag. Hoe werkt dat dan?
Lees je even in op hun eigen site (ik zag niet zo snel een Nederlandse site)

https://www.debuyer.com/en/content/24-iron-cookware

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 27-06 23:41
@crimby koken/bakken met dit soort plaatstalen pannen is wel iets dat je moet liggen. Lang niet iedereen kan er mee overweg of vindt het fijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
crimby schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:02:
[...]

Kijk ook eens in de topic start....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Thanks allemaal. Ik heb me wat meer ingelezen en al zijn deze pannen fantastisch, zien we het niet helemaal zitten. Mijn vrouw kookt vooral en wil toch echt liever anti-aanbak.

Keramische coating zou wellicht een goed alternatief zijn voor normale anti-aanbak maar ik lees dat dat soms zelfs slecht een paar maanden mee gaat.

Dan komen we toch uit op PFAS vrije normale anti-aanbak van bv Demeyere of BK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
crimby schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:01:
Thanks allemaal. Ik heb me wat meer ingelezen en al zijn deze pannen fantastisch, zien we het niet helemaal zitten. Mijn vrouw kookt vooral en wil toch echt liever anti-aanbak.

Keramische coating zou wellicht een goed alternatief zijn voor normale anti-aanbak maar ik lees dat dat soms zelfs slecht een paar maanden mee gaat.

En ook al gekeken naar RVS?

Dat is ook zonder "laagjes" kunstmatige stoffen. En werkt ook prima om te koken, bakken en braden. Ik heb ook een RVS pan genomen om de aardappeltjes in te bakken, de oosterse sauzen voor over rijst en andere gerechten voor in de "hapjespan" te maken.

En RVS is wat makkelijker in het onderhoud (gewoon helemaal goed schoon schrobben) .. alleen bij het koken ff opletten (langzaam warm laten worden, ingrediënten al op kamertemperatuur laten komen voor het koken etc).

En RVS pannen gaan ook heel erg lang mee .. ipv van ongeveer 2 jaar voor een Tefal pan met anti aanbak laag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
crimby schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:01:

Zover ik weet is het óf keramisch, óf ouderwets aan de teflon als je over anti-aanbak praat, er bestaat niet zoiets als een "PFAS vrije normale anti-aanbak".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
duvekot schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

En ook al gekeken naar RVS?

Dat is ook zonder "laagjes" kunstmatige stoffen. En werkt ook prima om te koken, bakken en braden. Ik heb ook een RVS pan genomen om de aardappeltjes in te bakken, de oosterse sauzen voor over rijst en andere gerechten voor in de "hapjespan" te maken.

En RVS is wat makkelijker in het onderhoud (gewoon helemaal goed schoon schrobben) .. alleen bij het koken ff opletten (langzaam warm laten worden, ingrediënten al op kamertemperatuur laten komen voor het koken etc).

En RVS pannen gaan ook heel erg lang mee .. ipv van ongeveer 2 jaar voor een Tefal pan met anti aanbak laag
Maar die moet je inbranden toch? Dat zijn dezelfde type pannen zoals van De Buyer of mis ik iets?

@zacht ik dacht gelezen te hebben dat het PFAS vrij anti aanbak was maar nu lees ik ook weer keramisch. Even verder in duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@crimby inbranden niet. Ermee leren werken wel. Maar moet zeggen dat het inmiddels best aardig gaat. Alleen met roerei heb ik nog weleens wat ruzie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
crimby schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:37:
[...]

Maar die moet je inbranden toch? Dat zijn dezelfde type pannen zoals van De Buyer of mis ik iets?

@zacht ik dacht gelezen te hebben dat het PFAS vrij anti aanbak was maar nu lees ik ook weer keramisch. Even verder in duiken.
Het hele topic lang stapt iedereen over op plaatstalen, gietijzeren en RvS pannen. Ook jouw vrouw kan het. Een keramische pan kan als tussenoplossing, maar koop met de kennis van nu zeker geen teflon pan.

Keramische pannen gaat een jaar of 1-2 mee en er zitten geen vieze stoffen in. Niet te heet bakken met die dingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duvekot
Je mist iets idd ... RVS is een andere materiaal dan plaatstaal. Een RVS pan moet absoluut niet ingebrand worden. Zoals hierboven al gezegd, het is even wennen met RVS (maar eigenlijk met alle andere pannen ook) hoe je er het beste mee om gaat.

Bij een Tefal pan zijn de meeste mensen gewend om het gas vol open te zetten, meteen boter/olie er in .. en als het gesmolten is direct het vlees er in en dat rond blijven bewegen.

Bij RVS is dat anders. Gas laag/lager aanzetten, de pan ff rustig warm laten worden en als de pan "warm genoeg" is ..pas de boter/olie er in (lees maar ff over de "waterdruppel test"). Daarna het vlees er in .. en laten liggen totdat het vanzelf weer los komt van de bodem.

Grootste uitdaging is wennen om het gas minder ver open te zetten. Ik merk dat half/driekwart al voldoende is in RVS.

En als het aanbrand dan stond je vuur waarschijnlijk of te hoog, of je kan het weer los krijgen als bijvoorbeeld je roerbakgroente bij de kip gaat of als je water moet toevoegen.

Het is allemaal ff wennen .. maar ook dit krijg je wel onder de knie.

Het kan allemaal wat "intimiderend" overkomen .. allemaal regeltjes en dingetjes .. maar dat leer je al doende wel. Gewoon starten en al doende leren. De gebakken aardappeltjes komen hier nu beter uit de RVS pan dan uit de tefalpannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
duvekot schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:52:
[...]

Je mist iets idd ... RVS is een andere materiaal dan plaatstaal. Een RVS pan moet absoluut niet ingebrand worden. Zoals hierboven al gezegd, het is even wennen met RVS (maar eigenlijk met alle andere pannen ook) hoe je er het beste mee om gaat.

Bij een Tefal pan zijn de meeste mensen gewend om het gas vol open te zetten, meteen boter/olie er in .. en als het gesmolten is direct het vlees er in en dat rond blijven bewegen.

Bij RVS is dat anders. Gas laag/lager aanzetten, de pan ff rustig warm laten worden en als de pan "warm genoeg" is ..pas de boter/olie er in (lees maar ff over de "waterdruppel test"). Daarna het vlees er in .. en laten liggen totdat het vanzelf weer los komt van de bodem.

Grootste uitdaging is wennen om het gas minder ver open te zetten. Ik merk dat half/driekwart al voldoende is in RVS.

En als het aanbrand dan stond je vuur waarschijnlijk of te hoog, of je kan het weer los krijgen als bijvoorbeeld je roerbakgroente bij de kip gaat of als je water moet toevoegen.

Het is allemaal ff wennen .. maar ook dit krijg je wel onder de knie.

Het kan allemaal wat "intimiderend" overkomen .. allemaal regeltjes en dingetjes .. maar dat leer je al doende wel. Gewoon starten en al doende leren. De gebakken aardappeltjes komen hier nu beter uit de RVS pan dan uit de tefalpannen.
Oke dat klinkt wel bemoedigend :-) ga ik daar ook eens induiken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Als je op RVS kunt koken dan lukt plaatstaal ook wel.

Maar als je vrouw er niet voor open staat en geen zin heeft om een nieuw kunstje te leren dan kan je net zo goed gelijk die ptfe pan kopen...

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
[...]

Als omschreven in de TS heb je 2 soorten lagen
  1. PTFE aka Teflon: de "standaard" anti-aanbak. Deze kan wel PFOA-vrij zijn (deze stof is ook verboden bij wet), maar is nooit PFAS-vrij, want PTFE is net als PFOA een type PFAS. PFAS is dus de kapstokterm voor een heleboel chemische polyfluorverbindingen. PFOA is carciogeen en verboden, maar PTFE is bij goed gebruik voor zover ik weet nooit bewezen schadelijk te zijn, maar wordt tegenwoordig veel minder gebruikt vanwege alle aandacht rondom PFAS, en natuurlijk het feit dat PTFE vroeger met PFOA werd gemaakt.
  2. Keramisch: deze is inderdaad PFAS en dus ook PTFE en PFOA-vrij.
Dit zijn de enige twee mogelijkheden. Voor een nieuwe pan is de claim PFOA-vrij, vrij nutteloos want álle nieuwe pannen zijn PFOA-vrij. PFAS-vrij is per definitie keramisch. Een andere optie bestaat niet. Je hebt of PTFE of keramisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
Raymond P schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:23:

Maar als je vrouw er niet voor open staat en geen zin heeft om een nieuw kunstje te leren dan kan je net zo goed gelijk die ptfe pan kopen...
Of de vrouw inruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe

Inderdaad. Om de toegankelijkheidsschaal is dit de rangorde wat mij betreft, van makkelijk naar "lastiger" in gebruik, voor een nieuwkomer:
- PTFE
- Kermamisch
- Ingebrand plaatstaal
- Ingebrand gietijzer
- RVS

Dit omdat je plaatstaal en gietijzer in moet branden en je daarmee een natuurlijke anti-aanbaklaag creëert. RVS heeft dit niet dus een lapje vlees zuigt zich zo vast aan de pan als je niet weet wat je doet.

Dus als men geen zin heeft in plaatstaal, dan is RVS ook niks. Tenzij het puur gaat om het moeten inbranden en het niet in de vaatwasser mogen gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@TereZz Of zelf koken c.q. laten zien hoe het moet. ;)

@HarmoniousVibe Het binnenkrijgen van pfas is inmiddels wel bewezen schadelijk. Het probleem zit 'm in het feit dat de afgebrokkelde stukjes pan die je met de tijd opeet bij niet tijdig vervangen in sommige regio's totaal verbleekt bij de overige consumptie van pfas.
Het RIVM heeft echter nog geen richtlijn gegeven over hoeveel pannen je per jaar mag opeten.
Onjuist gebruik van zo'n pan zoals leeg verwarmen en/of te heet laten worden is in de vorm van een ongelukje zo gebeurd en direct schadelijk voor je gezondheid.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:33:
[...]

Inderdaad. Om de toegankelijkheidsschaal is dit de rangorde wat mij betreft, van makkelijk naar "lastiger" in gebruik, voor een nieuwkomer:
- PTFE
- Kermamisch
- Ingebrand plaatstaal
- Ingebrand gietijzer
- RVS

Dit omdat je plaatstaal en gietijzer in moet branden en je daarmee een natuurlijke anti-aanbaklaag creëert. RVS heeft dit niet dus een lapje vlees zuigt zich zo vast aan de pan als je niet weet wat je doet.

Dus als men geen zin heeft in plaatstaal, dan is RVS ook niks. Tenzij het puur gaat om het moeten inbranden en het niet in de vaatwasser mogen gooien.
Ergens daar tussen past wat mij betreft ook nog (wit of zwart) geëmailleerd gietijzer.
Ongeëmailleerd gietijzer van Lodge hoeft niet ingebrand te worden, daar kan je gewoon mee beginnen te koken alhoewel je de eerste paar keren wat voorzichtig moet zijn (liever boter dan olie, liever wat meer vetstof).

Voor het "inbranden" van plaatstaal doe ik het bijna hetzelfde. Een luie makkelijkere manier van seasonen die vast minder perfect is dan hoe sommigen het hier doen, maar die na een paar keer koken ook de eitjes door de pan laat glijden, wat me in rvs nooit lukt.

Dat laatste ligt trouwens aan mijn kookstijl, niet aan rvs :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 19:49

woutur

Klauwtjes uit!

Hier kan ik me thuis behoorlijk aan ergeren. Mijn vrouw zegt: ik wil gewoon een pan op het vuur flikkeren, gas aan en iets er in gooien en dan mag het niet vast blijven plakken. Ze is gewoon te lui om te leren omgaan met plaatstaal en RVS. Wat me dan wel verbaasd is dat ze 'absoluut geen PFAS en andere troep in huis wil halen want dat is ongezond'. En daar is ze dan heel fel in maar even moeite erin steken, ho maar.

Inruilen is inderdaad nog een optie maar ja, ik heb er toch veel in geïnvesteerd en we hebben samen een hypotheek en dochter.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
woutur schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:52:
[...]

Hier kan ik me thuis behoorlijk aan ergeren. Mijn vrouw zegt: ik wil gewoon een pan op het vuur flikkeren, gas aan en iets er in gooien en dan mag het niet vast blijven plakken. Ze is gewoon te lui om te leren omgaan met plaatstaal en RVS. Wat me dan wel verbaasd is dat ze 'absoluut geen PFAS en andere troep in huis wil halen want dat is ongezond'. En daar is ze dan heel fel in maar even moeite erin steken, ho maar.

Inruilen is inderdaad nog een optie maar ja, ik heb er toch veel in geïnvesteerd en we hebben samen een hypotheek en dochter.
Persoonlijke mening:
Mijn motto is altijd, wanneer je het er niet mee eens bent hoe iemand iets doet zijn er 2 opties. Het accepteren hoe het is of het zelf (beter/anders) doen.

Je kan iemand iets vertellen of aanraden, maar dan houdt het ook wel op. Iedereen is vrij met advies te doen wat hij/zij wil.

Dat gezegd als mens en als vrouw. In reactie op de zoveelste opmerking over vrouwen die het niet willen en/of kunnen snappen, die gewoon onwillig zijn etc. Niet alleen in dit topic overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Sjamo schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:17:
[...]

Ergens daar tussen past wat mij betreft ook nog (wit of zwart) geëmailleerd gietijzer.
Ongeëmailleerd gietijzer van Lodge hoeft niet ingebrand te worden, daar kan je gewoon mee beginnen te koken alhoewel je de eerste paar keren wat voorzichtig moet zijn (liever boter dan olie, liever wat meer vetstof).

Voor het "inbranden" van plaatstaal doe ik het bijna hetzelfde. Een luie makkelijkere manier van seasonen die vast minder perfect is dan hoe sommigen het hier doen, maar die na een paar keer koken ook de eitjes door de pan laat glijden, wat me in rvs nooit lukt.

Dat laatste ligt trouwens aan mijn kookstijl, niet aan rvs :)
Ja ik zat ook te denken aan email, maar ik wist niet goed waar ik het moest plaatsen. Het lijkt vrij gelijkwaardig te zijn aan RVS qua stickiness, maar echt zeker weten doe ik dat niet.

Inbranden door gebruik kan inderdaad, maar dan moet je wel echt voorzichtig zijn ivm roestvorming. Echter zou ik nooit boter gebruiken om in te branden. Kan me niet voorstellen dat dat lekker polymeriseert.

[ Voor 9% gewijzigd door HarmoniousVibe op 08-08-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Raymond P schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:40:
@TereZz Of zelf koken c.q. laten zien hoe het moet. ;)

@HarmoniousVibe Het binnenkrijgen van pfas is inmiddels wel bewezen schadelijk. Het probleem zit 'm in het feit dat de afgebrokkelde stukjes pan die je met de tijd opeet bij niet tijdig vervangen in sommige regio's totaal verbleekt bij de overige consumptie van pfas.
Het RIVM heeft echter nog geen richtlijn gegeven over hoeveel pannen je per jaar mag opeten.
Onjuist gebruik van zo'n pan zoals leeg verwarmen en/of te heet laten worden is in de vorm van een ongelukje zo gebeurd en direct schadelijk voor je gezondheid.
Toen ik mijn bijdrage leverde aan de TS heb ik wel een paar studies gezien waaruit niet kon worden afgeleid dat zelfs de consumptie van PTFE per se schadelijk is. Maar inderdaad wel dat de dampen die vrijkomen bij de verbranding van PTFE schadelijk zijn. Daarom nooit verwarmen zonder vetstof en nooit lang op hoog vuur zetten.

Maar goed, los daarvan lijkt het er sowieso op dat PTFE een aflopende zaak is. Bijna alle nieuwe pannen zijn keramisch. Demeyere lijkt met hun Alu Pro nu ook overgestapt te zijn naar keramisch, met de Ceraforce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:33:
[...]

Ja ik zat ook te denken aan email, maar ik wist niet goed waar ik het moest plaatsen. Het lijkt vrij gelijkwaardig te zijn aan RVS qua stickiness, maar echt zeker weten doe ik dat niet.

Inbranden door gebruik kan inderdaad, maar dan moet je wel echt voorzichtig zijn ivm roestvorming. Echter zou ik nooit boter gebruiken om in te branden. Kan me niet voorstellen dat dat lekker polymeriseert.
Geëmailleerd gietijzer is wat mij betreft heel veel eenvoudiger om mee te bakken en braden dan rvs, vooral het zwart geëmailleerde gietijzer. Ik gebruik het voor eitjes, macaroni, bami/nasi, groente-gerechten, sauzen, vlees, alles. Het is net zo snel goed te krijgen als plaatstaal. Het wordt geen non stick zonder vetstof, tenminste niet voor zover ik weet, maar na een poosje gebruiken werkt het goed en makkelijk. Bijkomend voordeel is dat je er, in tegenstelling tot ongeëmailleerd gietijzer makkelijk zuren etc in kan bereiden, en je kan ook prima het eten een dag of langer in de pan bewaren zonder dat de smaak wordt aangetast. Verder kan je het met sop afwassen.
Nadelen zijn dat het gietijzer is en dus zwaar. Je kan geen metalen lepels en vorken etc gebruiken (dus verplicht hout en/of siliconen), en het is erg duur.

Boter was niet bedoeld om mee in te branden. Ik season mijn gietijzer (ongeëmailleerd) en plaatstaal met een wax die ik zelf maak. Dat bevalt erg goed. Ik gebruik dat 3x in een lege pan (binnen- en buitenkant) tot het rookpunt, daarna begin ik het koken met boter ipv olie omdat het makkelijker loslaat, dus makkelijker in een vrij nieuwe pan. Na een paar keer ga ik terug naar olie (in het begin nog iets meer), en hier blijft met deze methode echt niets plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@HarmoniousVibe Een groot stukje PTFE zal geen issue opleveren, het is immers inert.
Zeer kleine stukjes én restmateriaal van productie (pfas) leveren dus wel gezondheidsrisico's op, daar is de laatste jaren ook meer onderzoek naar gedaan. :)
Dampen bij verwarming >220 (niet eens verbranding) zijn ook schadelijk. Het is dan niet de ptfe maar reststoffen van productie (pfas) die verdampen.

Laatste (gelekte) evaluatie rapport mbt Europees verbod waar ik over gelezen heb zit een totale ban er nog niet in en wordt de voorgestelde afbouw van gebruik enorm uitgesmeerd. We zijn dus waarschijnlijk nog een generatie niet van die pannen af, al wordt er met pannen wel duidelijk een stap gemaakt.

Idealiter leert iedereen gewoon koken op een stuk staal. Mja, de komende air-fryer generatie zal waarschijnlijk een totale pan-fobie ontwikkelen...
Sjamo schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

Dat gezegd als mens en als vrouw. In reactie op de zoveelste opmerking over vrouwen die het niet willen en/of kunnen snappen, die gewoon onwillig zijn etc. Niet alleen in dit topic overigens.
Volgens mij is het klagen over de (technische) onkunde van de partner totaal niet afhankelijk van geslacht.
Voor een causaal verband tussen mensen die klagen over mensen met minder technische vaardigheden op een technisch georienteerd forum hoef je, denk ik, niet erg lang te zoeken...

[ Voor 25% gewijzigd door Raymond P op 08-08-2023 12:22 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Behalve dan dat het hier (tweakers forum) zelden gaat over technische (on)kunde of zelfs inzicht van een partner. Eerder over andere prioriteiten en/of voorkeuren.

En ja, eens met wat je zegt over dat klagen niet sekse-afhankelijk hoeft te zijn. Op dit, voornamelijk technisch georienteerde forum werken de statistieken er aan mee dat dat partners waar over geklaagd wordt vaak vrouwen zijn.

De eerste 2 alinea's van mijn reactie waren bewust sekse-neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Sjamo schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:56:
[...]

Geëmailleerd gietijzer is wat mij betreft heel veel eenvoudiger om mee te bakken en braden dan rvs, vooral het zwart geëmailleerde gietijzer. Ik gebruik het voor eitjes, macaroni, bami/nasi, groente-gerechten, sauzen, vlees, alles. Het is net zo snel goed te krijgen als plaatstaal. Het wordt geen non stick zonder vetstof, tenminste niet voor zover ik weet, maar na een poosje gebruiken werkt het goed en makkelijk. Bijkomend voordeel is dat je er, in tegenstelling tot ongeëmailleerd gietijzer makkelijk zuren etc in kan bereiden, en je kan ook prima het eten een dag of langer in de pan bewaren zonder dat de smaak wordt aangetast. Verder kan je het met sop afwassen.
Nadelen zijn dat het gietijzer is en dus zwaar. Je kan geen metalen lepels en vorken etc gebruiken (dus verplicht hout en/of siliconen), en het is erg duur.

Boter was niet bedoeld om mee in te branden. Ik season mijn gietijzer (ongeëmailleerd) en plaatstaal met een wax die ik zelf maak. Dat bevalt erg goed. Ik gebruik dat 3x in een lege pan (binnen- en buitenkant) tot het rookpunt, daarna begin ik het koken met boter ipv olie omdat het makkelijker loslaat, dus makkelijker in een vrij nieuwe pan. Na een paar keer ga ik terug naar olie (in het begin nog iets meer), en hier blijft met deze methode echt niets plakken.
Oh dat van dat inbranden heb ik dan verkeerd begrepen.

Qua geëmailleerd gietijzer heb ik alleen de BK Cuisson (braadpan). En qua RVS alleen de Demeyere Multiline (hapjespan). Qua form factor dus niet echt vergelijkbaar, dus daarom heb ik ook niet echt een goede vergelijking gedaan tussen de 2. Maar de voordelen die je noemt van email, gelden grotendeels ook voor RVS. Daar komt nog bij dat je in RVS wel gewoon met een metalen spatel en tang los kunt gaan.

Persoonlijk gebruik ik eigenlijk bijna altijd RVS, tenzij het volume gewoon te groot is, dan pak ik de braadpan. Niet echt een heel wetenschappelijk goed onderbouwde keuze, maar goed :D

Ik weet overigens ook niet wat het verschil is tussen de verschillende glazuurlagen. Mijn BK Cuisson is zwart maar volgens mij is dat gewoon de pan zelf haha. Een witte binnenkant vind ik persoonlijk wel fijner omdat je dan makkelijker kunt zien wat er allemaal gebeurt in de pan. Wat voor geëmailleerde pannen heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Sjamo Tjah, dat ligt aan je perspectief.
Als je voldoende technisch inzicht hebt is het m.i. vrij laagdrempelig om in te zien dat een met ptfe bedekte pan inferieur is aan praktisch alle andere materialen in bijna elke situatie.

Wordt er een definitieve voorkeur voor ptfe uitgesproken dan is er niet voldoende interesse in koken, niet voldoende interesse in het leren omgaan met andere materialen of een angst voor het onbekende.
Linksom of rechtsom doe je er dan waarschijnlijk gewoon niet goed aan een RVS pan neer te plempen.

Dat er geen hele gedragswetenschappelijke bijlage bij een post zit betekent niet direct dat die totaal afwezig is.

@HarmoniousVibe De kleur komt voort uit het materiaal dat gebruikt is als binding tussen basismateriaal en emaille.
Afaik is dat normaliter een metaaloxide die erdoorheen gemengd is. Verschillende metalen, verschillende kleuren. Erg wit is, geloof ik, rijk aan titaanoxide wat uiteindelijk makkelijker barsten/scheurtjes gaat krijgen bijvoorbeeld.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Ik heb meer pannen dan ik nodig heb. Hobby. Momenteel gebruik ik veel de le creuset marmite 22cm (voor gietijzer licht van gewicht + een gedeeltelijk platte bodem in tegenstelling tot grotere maten, een conische rvs sauspan van demeyere van 22cm en een debuyer pannenkoekepan van 26cm. Verder nog bijna dagelijks een Yum Asia Tsuki rijskoker.

Wij zijn maar samen en de lunch kook ik altijd alleen voor mezelf. We hebben zelden "grote" pannen nodig. Hooguit voor soep en bijvoorbeeld bruinebonenschotel of bami. Daarvoor gebruiken we meestal een le creuset dutch oven van 24cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
Sjamo schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:24:
Ik heb meer pannen dan ik nodig heb. Hobby. Momenteel gebruik ik veel de le creuset marmite 22cm (voor gietijzer licht van gewicht + een gedeeltelijk platte bodem in tegenstelling tot grotere maten, een conische rvs sauspan van demeyere van 22cm en een debuyer pannenkoekepan van 26cm. Verder nog bijna dagelijks een Yum Asia Tsuki rijskoker.

Wij zijn maar samen en de lunch kook ik altijd alleen voor mezelf. We hebben zelden "grote" pannen nodig. Hooguit voor soep en bijvoorbeeld bruinebonenschotel of bami. Daarvoor gebruiken we meestal een le creuset dutch oven van 24cm.
Ik heb de Creuset marmite 26cm mooie pan idd. Hij is nog te koop bij amazon NL voor 129 euro. Eigenlijk wel een top deal. Jammer dat Creuset niet meer pannen met een zwarte binnenkant maakt. Tis wel prettig, oa handig voor een pan als de campagnard die nu in het crèmewit is(ook een fijn ding)

Ik heb zelf een acier carbon 24cm koekenpan. Prima om 2 hamburgers in op te bakken maar eigenlijk net te klein om een 400gram pak wokgroente in te stoppen. Ik wil dus groter. 28 zat ik naar te kijken, maar ik kook alleen voor 1 tot 2 personen. De 26 heeft het voordeel dat mijn gietijzeren deksel erop past (waar ik geen 28 cm gietijzeren deksel bezit).

Wat is wijsheid? 26 of 28? Volgens mij is de bruikbare bodem van de 26 tov 24 maar 0.6cm groter, dus is dit wel een effectief grotere pan?

[ Voor 6% gewijzigd door HBSVDK op 09-08-2023 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
.

[ Voor 106% gewijzigd door HBSVDK op 09-08-2023 01:02 ]

Pagina: 1 ... 55 ... 85 Laatste