Ik heb op aanraden van dit topic een demeyere hapjespan gekocht. Werkt echt heel fijn dus ontzettend blij met mijn aankoop maar merk wel dat de pan snel aankoekt/aanbakt, vooral de randen. Wat zou ik kunnen doen om dit te voorkomen?
Ik merk dat ik het vuur een stuk lager moet zetten dan wat ik gewend was met de "tefalpannen" .. en dat ik iets meer boter/olie/bakspul/je weet wel moet gebruiken dan in de tefalpannen. Daarmee verminderd het aanbakken.Yaay schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:05:
Ik heb op aanraden van dit topic een demeyere hapjespan gekocht. Werkt echt heel fijn dus ontzettend blij met mijn aankoop maar merk wel dat de pan snel aankoekt/aanbakt, vooral de randen. Wat zou ik kunnen doen om dit te voorkomen?
Ik heb sinds kort 2 koekenpannen + 1 wok van Christel pro serie RVS pannen dus.
Heb zelf een inductie kookplaat.
Dus altijd op standje 2 beginnen, 3-4 minuten wachten dat de pan goed kan opwarmen.
Daarna naar standje 5-8 zetten, kookvet erin en daarna bakken maar.
We hebben er nu alles in gemaakt.
Vriendin ook pannenkoeken, zelf was ik niet thuis. Kreeg ik halverwege de avond een appje super blij met de pannen, werkt echt perfect.
De mindset met beginnen met koken moet gewoon effe anders, dus rustig opwarmen.
Uiteindelijk vind ik bijvoorbeeld aardappels bakken ook gewoon veel lekkerder, het wordt niet zo droog.
Heb zelf een inductie kookplaat.
Dus altijd op standje 2 beginnen, 3-4 minuten wachten dat de pan goed kan opwarmen.
Daarna naar standje 5-8 zetten, kookvet erin en daarna bakken maar.
We hebben er nu alles in gemaakt.
Vriendin ook pannenkoeken, zelf was ik niet thuis. Kreeg ik halverwege de avond een appje super blij met de pannen, werkt echt perfect.
De mindset met beginnen met koken moet gewoon effe anders, dus rustig opwarmen.
Uiteindelijk vind ik bijvoorbeeld aardappels bakken ook gewoon veel lekkerder, het wordt niet zo droog.
Bij mij is na een maand(!!) ook eindelijk de Demeyere pan van Cookinglife geleverd. Mooie pan! Plakt iets sneller dan zo’n PFAS ding maar niet noemenswaardig. Was wel zo dom om de 2e keer met zonnebloemolie te bakken en nu heb ik van die fijne gele aanslag. Stom. Het lijkt er wel langzaam uit te slijten dus ik wacht even met agressieve methodes.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Kleine heads up, bij Bol 1+1 gratis op een selectie pannen. O.a. DeBuyer, Greenchef/Greenpan.
- knip -
De Carbonate Plus pannen van De Buyer zijn alsnog goedkoper bij bijv. Knivesandtools. Die schijnen beter in de oven te kunnen dan de mineral B pannen. Handig met inbranden.Raymond P schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:00:
Kleine heads up, bij Bol 1+1 gratis op een selectie pannen. O.a. DeBuyer, Greenchef/Greenpan.
@TereZz Ik ben niet bekend met de Mineral B black lijn, maar normaliter komt alles bij debuyer waar black bij staat preseasoned en zijn in ieder geval geblauwd.
Maw je kunt niet alles makkelijk 1:1 vergelijken.
- knip -
Zijn al eerder in dit topic besproken. Deze hebben geen siliconen handvat maar wel een wax laagje. Zijn niet geblauwd of ge preseasoned. Ik heb ze zelf. Weinig extra's dus.Raymond P schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:54:
@TereZz Ik ben niet bekend met de Mineral B black lijn, maar normaliter komt alles bij debuyer waar black bij staat preseasoned en zijn in ieder geval geblauwd.
@BlackMonkey Aparte benaming dan weer.
- knip -
Bol.com heeft momenteel 1+1 op demeyere. De enige RVS pan die ertussen zit is deze met 3 lagen: https://www.bol.com/nl/nl...BDKw_0_10.20.ProductTitle
Ik vraag me af, kan ik beter 2 van deze kopen voor een totaal van 90 euro of 2 ikea sensuell (hebben ook 3 lagen, rvs -> alu -> rvs) ?
Ik heb momenteel al een Ikea Sensuell 28cm, en dat gaat op zich wel prima.
Ikea heeft nu ook voor 30 euro p.s. de ikea hemkomst, ook RVS en 3 lagen, hoewel die pan me wel een stukje dunner lijkt: https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-50555709/
Ik vraag me af, kan ik beter 2 van deze kopen voor een totaal van 90 euro of 2 ikea sensuell (hebben ook 3 lagen, rvs -> alu -> rvs) ?
Ikea heeft nu ook voor 30 euro p.s. de ikea hemkomst, ook RVS en 3 lagen, hoewel die pan me wel een stukje dunner lijkt: https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-50555709/
[ Voor 21% gewijzigd door Frozen op 03-07-2023 22:05 ]
Na een maand koken met de buyer koekenpan vind ik het echt een super fijne pan. Seasoning valt reuze mee, en het extra gewicht laat vlees veel beter aanbakken dan een anti aanbak pan! Ben bang dat er meer andere maatjes bij gaan komen in de toekomst 
De wok ben ik minder tevreden over. Na 3x proberen te seasonen (2x elektrisch, 1x op inductie) ben ik niet echt overtuigd dat deze wok geschikt is voor elektrisch koken of inductie. De warmte blijft op de bodem, en het duurt heel lang voordat de wanden ook maar een klein beetje warm worden. Seasoning van de randen lukt dan ook totaal niet (hij past helaas niet in mijn oven).
Ik ga hem vanavond voor het eerst proberen te gebruiken om daadwerkelijk te koken, maar ik ben sceptisch. Lijkt meer op een hele kleine koekenpan dan een wok.
Overweeg om een klacht aan kookpunt / de buyer te sturen. Ik zie dat de Buyer ook een andere lijn woks hebben, die denk ik veel beter geschik zijn voor elektrisch en inductie (grotere bodem). Ik vraag me af hoe de buyer zelf denkt dat deze wok op inductie gebruikt moet worden. Na 15 min op standje 5-7 is nog steeds alleen de bodem echt warm.
Nog tips en gebruikservaringen voor goede wok pannen?
De wok ben ik minder tevreden over. Na 3x proberen te seasonen (2x elektrisch, 1x op inductie) ben ik niet echt overtuigd dat deze wok geschikt is voor elektrisch koken of inductie. De warmte blijft op de bodem, en het duurt heel lang voordat de wanden ook maar een klein beetje warm worden. Seasoning van de randen lukt dan ook totaal niet (hij past helaas niet in mijn oven).
Ik ga hem vanavond voor het eerst proberen te gebruiken om daadwerkelijk te koken, maar ik ben sceptisch. Lijkt meer op een hele kleine koekenpan dan een wok.
Overweeg om een klacht aan kookpunt / de buyer te sturen. Ik zie dat de Buyer ook een andere lijn woks hebben, die denk ik veel beter geschik zijn voor elektrisch en inductie (grotere bodem). Ik vraag me af hoe de buyer zelf denkt dat deze wok op inductie gebruikt moet worden. Na 15 min op standje 5-7 is nog steeds alleen de bodem echt warm.
[ Voor 9% gewijzigd door Qupie1 op 04-07-2023 13:06 ]
Het zijn beide pannen met een sandwich bodem ipv dat ze volledig 3-ply zijn. Ik zou geen van beide nemen.Frozen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:34:
Bol.com heeft momenteel 1+1 op demeyere. De enige RVS pan die ertussen zit is deze met 3 lagen: https://www.bol.com/nl/nl...BDKw_0_10.20.ProductTitle
De de buyer wok met smalle bodem lijkt me idd meer geschikt voor gas. Die met brede bodem is eigenlijk de "country pan" zoals die officieel heet. Een Lyonnaise pan met hoge rand.Qupie1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:50:
Na een maand koken met de buyer koekenpan vind ik het echt een super fijne pan. Seasoning valt reuze mee, en het extra gewicht laat vlees veel beter aanbakken dan een anti aanbak pan! Ben bang dat er meer andere maatjes bij gaan komen in de toekomst
Zelf ben ik erg tevreden over de BK black steel wokarang (https://webwinkel.ad.nl/product/wokarang-30cm-blacksteel). Een stuk dunner dan die van de buyer maar ligt erg prettig in de hand en is enorm non-stick.
Ipv de buyer kan je ook Lacor overwegen, is wat prijsvriendelijker: https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1
Thnx @Schweino
Die wokarang ziet er wel cool uit, helaas te lang getwijfeld gisteren om gebruik te maken van die aanbieding. Je zegt dat hij enorm non stick is, maar er zit geen anti aanbak laag op toch? Is ook door middel van seasoning?
Gisteren voor het eerst de DeBuyer wok gebruikt, het gerecht is wel gelukt, maar ik denk niet dat het een blijvertje wordt. Je bakt echt op een mini oppervlakte.
Wel raar dat ze dit durven aangeven als "geschikt voor inductie" en "geschikt voor elektrisch".
Denk dat ie maar op marktplaats moet.
Die wokarang ziet er wel cool uit, helaas te lang getwijfeld gisteren om gebruik te maken van die aanbieding. Je zegt dat hij enorm non stick is, maar er zit geen anti aanbak laag op toch? Is ook door middel van seasoning?
Gisteren voor het eerst de DeBuyer wok gebruikt, het gerecht is wel gelukt, maar ik denk niet dat het een blijvertje wordt. Je bakt echt op een mini oppervlakte.
Wel raar dat ze dit durven aangeven als "geschikt voor inductie" en "geschikt voor elektrisch".
De black steel lijn is inderdaad pre-seasoned. Geen anti-aanbaklaag zoals PFOA oid. Maar desondanks enorm non-stick.Qupie1 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:27:
Thnx @Schweino
Uncle Scott besteed er ook aandacht aan (vanaf 1:30) YouTube: Episode 57: Paella Pans, De Buyer Sale, Carbon Steel Seasoning, & More!
De merken die hij laat zien (Oxo en Mertens & Stork) zijn identiek aan BK (zelfde moederbedrijf)
[ Voor 5% gewijzigd door Schweino op 05-07-2023 09:14 ]
Heb hier ook de Wokarang en moet zeggen dat ik er niet heel erg te spreken over ben.Schweino schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:24:
[...]
De de buyer wok met smalle bodem lijkt me idd meer geschikt voor gas. Die met brede bodem is eigenlijk de "country pan" zoals die officieel heet. Een Lyonnaise pan met hoge rand.
Zelf ben ik erg tevreden over de BK black steel wokarang (https://webwinkel.ad.nl/product/wokarang-30cm-blacksteel). Een stuk dunner dan die van de buyer maar ligt erg prettig in de hand en is enorm non-stick.
Ipv de buyer kan je ook Lacor overwegen, is wat prijsvriendelijker: https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1
Het idee erachter is leuk, dat je met je spatel je eten tegen de achterwand kan smijten zodat het gekeerd word, maar in de praktijk valt mij mij er toch best het e.e.a. aa nde voorkant eruit.
Het kan user error zijn maar doe mij maar gewoon een symetrische wok met hogere wanden.
PSN: Flix20-NL
Ik heb altijd begrepen dat het de bedoeling is om te keren met een handbeweging en niet met een spatel.Flix20 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:16:
[...]
Heb hier ook de Wokarang en moet zeggen dat ik er niet heel erg te spreken over ben.
Het idee erachter is leuk, dat je met je spatel je eten tegen de achterwand kan smijten zodat het gekeerd word, maar in de praktijk valt mij mij er toch best het e.e.a. aa nde voorkant eruit.
Het kan user error zijn maar doe mij maar gewoon een symetrische wok met hogere wanden.
Sig
Klopt. Ik heb eentje (maar dan met ceramiek) en is flipt inderdaad naar je toe, zoals je dat met pannenkoeken ook zou doen.treative schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:35:
[...]
Ik heb altijd begrepen dat het de bedoeling is om te keren met een handbeweging en niet met een spatel.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@Qupie1 ik deel je mening wat de wok betreft. Hier ook nooit echt goede vrienden ermee geworden, op gasfornuis niet en niet op inductie. Gebruik hem meer voor een curry of kroepoek bakken.
Zo doe ik het ook met de wokarang en dat gaat prima zonder knoeientreative schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:35:
[...]
Ik heb altijd begrepen dat het de bedoeling is om te keren met een handbeweging en niet met een spatel.
De Demeyere Cosi 3 RVS koekenpan van de bol.com aanbieding.. is dat nou wel of geen goede pan? Dit lijkt een aparte ''aanbiedings'' lijn? Als ik naar de andere pannen kijk, dan zijn die toch wel een stuk prijziger.
Onze tefal koekenpan heeft het begeven en wou eigenlijk toch over op RVS voor sauzen en voor vlees/aardappeltjes etc plaatstaal pannen.
Onze tefal koekenpan heeft het begeven en wou eigenlijk toch over op RVS voor sauzen en voor vlees/aardappeltjes etc plaatstaal pannen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Y4NybVRPZmqRTSnDMq4emwb.jpg?f=user_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Possible op 06-07-2023 09:42 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Zie mijn eerdere reactie hier boven. Dit is een pan met sandwich bodem. Naar mijn mening veel te duur voor wat je er voor krijgt.Possible schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:26:
De Demeyere Cosi 3 RVS koekenpan van de bol.com aanbieding.. is dat nou wel of geen goede pan? Dit lijkt een aparte ''aanbiedings'' lijn? Als ik naar de andere pannen kijk, dan zijn die toch wel een stuk prijziger.
[Afbeelding]
Ik zou minimaal voor een volledige 3-ply pan gaan
En in dat geval dus deze?Schweino schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:00:
[...]
Zie mijn eerdere reactie hier boven. Dit is een pan met sandwich bodem. Naar mijn mening veel te duur voor wat je er voor krijgt.
https://www.bol.com/nl/nl...VDWQ_0_16.36.ProductTitle
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ook die niet helaas:Possible schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:03:
[...]
En in dat geval dus deze?
https://www.bol.com/nl/nl...VDWQ_0_16.36.ProductTitle
"Capsulebodem uit 3-lagenmateriaal voor een uitstekende warmteverdeling"
Deze wel: https://www.bol.com/nl/nl...hOCg.2_36.42.ProductImage
Maar dan 5 lagen ipv 3
[ Voor 18% gewijzigd door Schweino op 06-07-2023 10:10 ]
Ik zie het idd.. dacht 3 lagen rvs.. Maar dan moeten we keuzes gaan maken. Andere pannen zijn boven budget.Schweino schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:08:
[...]
Ook die niet helaas:
"Capsulebodem uit 3-lagenmateriaal voor een uitstekende warmteverdeling"
Deze wel: https://www.bol.com/nl/nl...hOCg.2_36.42.ProductImage
Maar dan 5 lagen ipv 3
Het hoeft toch niet altijd het neusje van de zalm te zijn, ik beleef al enige tijd veel plezier van deze RVS pan van 10 euro van de Lidl (zonder anti-aanbaklaag). Hij zal niet het eeuwige leven hebben aangezien de steel gelast is en niet geklinkt maar dat zie ik dan wel. Met enige temperatuur beheersing kom je al heel ver.Possible schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:14:
[...]
Ik zie het idd.. dacht 3 lagen rvs.. Maar dan moeten we keuzes gaan maken. Andere pannen zijn boven budget.
Verder heb ik vandaag deze Tefal Virtuoso Wokpan 28 cm besteld waar ook wel het een en ander aan op te merken zal zijn maar ik verheug me er nu al op.
[ Voor 1% gewijzigd door ratzz op 06-07-2023 11:09 . Reden: Toevoeging ]
Ow wow... 10euro dat is idd geen geld om eens met RVS te gaan (leren) koken. Thanks voor de tip!ratzz schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:08:
[...]
Het hoeft toch niet altijd het neusje van de zalm te zijn, ik beleef al enige tijd veel plezier van deze RVS pan van 10 euro van de Lidl. Hij zal niet het eeuwige leven hebben aangezien de steel gelast is en niet geklinkt maar dat zie ik dan wel. Met enige temperatuur beheersing kom je al heel ver.
Verder heb ik vandaag deze Tefal Virtuoso Wokpan 28 cm besteld waar ook wel het een en ander aan op te merken zal zijn maar ik verheug me er nu al op.
Zie dat de 28cm is uitverkocht.. Heb jij de 24cm ook?
[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 06-07-2023 11:11 ]
Ik heb ooit een fijne set BK gastronomic pannen gekocht. Sinds kort zijn we over op inductie. Nu blijkt dat een aantal pannen uit mijn collectie (die met een koperen buitenlaag) niet geschikt zijn voor inductie. Waaronder mijn favoriete steelpan en sauspan (van 18 en 20cm). Die ga ik dus vervangen.
Aangezien ik ook een aantal fijne pannen van demeyere heb, wil ik ze vervangen door pannen van dat merk.
In dit topic lees ik veel positieve berichten over de apollo serie. Ik twijfel een beetje tussen die apollo serie en de silver serie. Stomweg vanwege het ontwerp van het handvat: Die van de silver serie past beter bij mn overige pannen (het oog wil ook wat
).
Uit de omschrijving op de site kan ik niet echt opmaken wat nu het "technische" verschil is tussen die series.
In gewicht en uiterlijk zie ik wel wat verschil: Silver is zwaarder en heeft een "schenkrand" en de y-greep die beter past bij het uiterlijk van de rest van mn pannen. Maar dat is uiterlijk en lijkt me geen verschil in kwaliteit.
https://www.zwilling.com/...emeyere_cookware_silver-7
https://www.zwilling.com/...emeyere_cookware_apollo-7
Zijn jullie bekend met deze series van Demeyere en wat de verschillen zijn (naast het uiterlijk)?
Aangezien ik ook een aantal fijne pannen van demeyere heb, wil ik ze vervangen door pannen van dat merk.
In dit topic lees ik veel positieve berichten over de apollo serie. Ik twijfel een beetje tussen die apollo serie en de silver serie. Stomweg vanwege het ontwerp van het handvat: Die van de silver serie past beter bij mn overige pannen (het oog wil ook wat
Uit de omschrijving op de site kan ik niet echt opmaken wat nu het "technische" verschil is tussen die series.
In gewicht en uiterlijk zie ik wel wat verschil: Silver is zwaarder en heeft een "schenkrand" en de y-greep die beter past bij het uiterlijk van de rest van mn pannen. Maar dat is uiterlijk en lijkt me geen verschil in kwaliteit.
https://www.zwilling.com/...emeyere_cookware_silver-7
https://www.zwilling.com/...emeyere_cookware_apollo-7
Zijn jullie bekend met deze series van Demeyere en wat de verschillen zijn (naast het uiterlijk)?
Veel plezier ermee. Fantastische pannen vind ik. Op inductie ruim de tijd nemen om voor te verwarmen, maar verder super.Possible schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:20:
Knoop doorgehakt! Eerst maar begonnen met 1x De Buyer Miniral B 28cm en 24cm gekocht. Heel benieuwd naar het inbrand proces en het koken hiermee!
Wij gebruiken nu een combinatie van bijenwas en olie voor het seasonen en onderhoud. Ik vind dat veel makkelijker, maar een goede olie werkt ook super. En de bijenwas er niet "te" goed afhalen voor de eerste keer seasonen geeft mooie sterke laag
Ik zag hier pas de aanbieding bij bol.com. Uiteraard was dat wat ik wilde niet in de aanbieding, maar toch gezwicht voor een 26cm crepe pan, dus ik ga vandaag of morgen ook seasonen debuyer mineral b-style
Wij zijn hier super tevreden over de De Buyer pannen. Mijn vrouw was erg huiverig toen ik ze kocht en de Tefals de deur uit deed, maar ze roept herhaaldelijk dat ze blij is dat ik dit heb gedaan. Bakt beter en helemaal niet moeilijker.
Ze wegen alleen als dieplood en dan hadden wij al een dikke pannen van Tefal.
Ze wegen alleen als dieplood en dan hadden wij al een dikke pannen van Tefal.
De humor moet je een beetje liggen, maar ik vond deze vermakelijk en informatief. Inclusief seasonen en bakken.Possible schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:32:
ik ben voor de 24cm crepes pan ook nog gegaan haha. Dat formaat is voldoende voor ons / de kids
YouTube: Holy Crepe! De Buyer Crepe & Tortilla Pan Review
Voor wie het interessant vindt, dit kanaal heeft erg veel, voor mijn gevoel goede, videos over alles wat te maken heeft met seasonen, cleanen, gebruiken, etc. Ook een eenvoudig recept om zelf een goede wax te maken om te seasonen. Is wel een online shop, maar daar merk je weinig van vind ik.
YouTube: Making traditional and plant-based crepes using a carbon steel crepe...
[ Voor 37% gewijzigd door Sjamo op 06-07-2023 13:10 ]
Thanks! Toch weer bijzonder dat deze persoon weer een hele andere seasonen methoe gebruikt. Dikke laag olie in de pan ipv een minimale laag erin.Sjamo schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:43:
[...]
De humor moet je een beetje liggen, maar ik vond deze vermakelijk en informatief. Inclusief seasonen en bakken.
YouTube: Holy Crepe! De Buyer Crepe & Tortilla Pan Review
Voor wie het interessant vindt, dit kanaal heeft erg veel, voor mijn gevoel goede, videos over alles wat te maken heeft met seasonen, cleanen, gebruiken, etc. Ook een eenvoudig recept om zelf een goede wax te maken om te seasonen. Is wel een online shop, maar daar merk je weinig van vind ik.
YouTube: Making traditional and plant-based crepes using a carbon steel crepe...
Ik heb inderdaad de 24 cm, voor mij alleen voldoende waar ik hem voor gebruik, meestal een stukje vlees ofzo.Possible schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:09:
[...]
Ow wow... 10euro dat is idd geen geld om eens met RVS te gaan (leren) koken. Thanks voor de tip!
Zie dat de 28cm is uitverkocht.. Heb jij de 24cm ook?
Hiervoor heb ik ook een pannetje van de Action gehad voor dezelfde prijs maar dat was wel een groot verschil. Die had een hele lichte steel en een grove bodem. Dit pannetje is mooi afgewerkt en ligt lekker in de hand.
Het was een reden om deze video te posten. Ik heb begrepen dat debuyer deze methode nu aanraadt.Possible schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:11:
[...]
Thanks! Toch weer bijzonder dat deze persoon weer een hele andere seasonen methoe gebruikt. Dikke laag olie in de pan ipv een minimale laag erin.
Ik geloof dat je de laag wax zonder sop, alleen heet water, grotendeels moet weg wassen, dan goede laag olie er in, die verwarmen tot net iets, nauwelijks roken. Dan olie eruit gooien, resten eruit vegen, en zorgen dat hele pan, excl handvat een heel dunne laag olie overhoud. Zo'n laag dat er olie opzit, maar dat je erg goed je best doet het eraf te halen met een droge doek bijvoorbeeld.
Als je hem daarna gewoon gaat gebruiken zou het al goed moeten zijn.
Zo staat het al 2 jaar in de handleiding van de debuyer pannen. Met het advies daarna de pan gewoon te gaan gebruiken waardoor de pan zich vanzelf verder ontwikkeld en vriendelijker wordt in het gebruik.Sjamo schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:19:
[...]
Ik geloof dat je de laag wax zonder sop, alleen heet water, grotendeels moet weg wassen, dan goede laag olie er in, die verwarmen tot net iets, nauwelijks roken. Dan olie eruit gooien, resten eruit vegen, en zorgen dat hele pan, excl handvat een heel dunne laag olie overhoud. Zo'n laag dat er olie opzit, maar dat je erg goed je best doet het eraf te halen met een droge doek bijvoorbeeld.
Als je hem daarna gewoon gaat gebruiken zou het al goed moeten zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door ratzz op 06-07-2023 13:31 . Reden: Toevoeging ]
Geen ervaring met Silver en Apollo, wel met Atlantis die op de handvatten en deksels na identiek aan Silver lijkt. Die schenkrand op de sauspannen vind ik erg prettig en het prijsverschil meer dan waard.Raymond schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:03:
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Nou de eerste twee pogingen zijn mislukt. Heb de methode gebruikt van De Buyer zelf. De 24 cm pas leek goed. Na het inbranden en afkoelen was het oppervlakte mooi verkleurd en voelde ook glad aan. Eitje porberen te bakken, maar helaas deze bleef plakken.
De 28 cm is nu in het midden blauw aangeslagen terwijl ik met inductie op standje 5/6 maximaal heb proberen in te branden.
Wat is nu wijsheid? Nu gewoon met super dunne laagjes proberen?
De 28 cm is nu in het midden blauw aangeslagen terwijl ik met inductie op standje 5/6 maximaal heb proberen in te branden.
Voor mij was het grootse probleem bij inbranden geduld. Goed laten afkoelen, schoonmaken, en dan weer opnieuw. Gewoon een paar dagen voor nemen, dat de laag goed kan afkoelen.Possible schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:07:
Nou de eerste twee pogingen zijn mislukt. Heb de methode gebruikt van De Buyer zelf. De 24 cm pas leek goed. Na het inbranden en afkoelen was het oppervlakte mooi verkleurd en voelde ook glad aan. Eitje porberen te bakken, maar helaas deze bleef plakken.
Bij het koken ermee, let wel op dat je de pan voldoende voorverwarmt, en dat je hele kookoppervlak iets van olie of boter heeft. Dat mag letterlijk met een druppeltje olie die je uitwrijft zijn, als er maar iets is tussen je eten en bloot metaal.
Ik zet de pan meestal vast op laag/medium aan, en als hij begint te roken haal ik hem even van het vuur, en na 15-30 sec doe ik mn olie erin, swirl, en gaan. Let op - niet de beste manier voor je gezondheid, maar wel foolproof
Die methode is vooral leuk als de pan daarna 6 dagen in de week shifts van 8 uur draait in de keuken. 
Één enkele laag is voldoende. Of zou voldoende moeten zijn. Als daarna een ei bakken met voldoende vetstof niet lukt omdat het plakt én niet los komt dan is er iets fout gegaan.
Voor de hand liggende oorzaak bij zonnebloemolie is een niet egaal gecoat oppervlak en (zeer) korte polymeer kettingen.
Persoonlijk ben ik ook geen fan (meer) van rokende olie, dat is helemaal niet nodig om een ideaal resultaat te krijgen.
Één enkele laag is voldoende. Of zou voldoende moeten zijn. Als daarna een ei bakken met voldoende vetstof niet lukt omdat het plakt én niet los komt dan is er iets fout gegaan.
Voor de hand liggende oorzaak bij zonnebloemolie is een niet egaal gecoat oppervlak en (zeer) korte polymeer kettingen.
Persoonlijk ben ik ook geen fan (meer) van rokende olie, dat is helemaal niet nodig om een ideaal resultaat te krijgen.
- knip -
Wijsheid is de gebruiksaanwijzing te lezen, deze geeft aan dat de pan zich vanzelf ontwikkeld en dat het met de tijd steeds beter gaat m.b.t. anti aanbakken. Dus gewoon geduld hebben en lekker doorgaan met koken, op een gegeven moment merk je vanzelf dat alles sneller uit de pan komt en niet meer kleeft.Possible schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:07:
Ook als ik een ei meteen aan de binnenkant plakt?ratzz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:00:
[...]
Wijsheid is de gebruiksaanwijzing te lezen, deze geeft aan dat de pan zich vanzelf ontwikkeld en dat het met de tijd steeds beter gaat m.b.t. anti aanbakken. Dus gewoon geduld hebben en lekker doorgaan met koken, op een gegeven moment merk je vanzelf dat alles sneller uit de pan komt en niet meer kleeft.
Door blijven koken is lastig als alles blijft plakken.
[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 10-07-2023 11:18 ]
Ja. Ik heb ook 2 deBuyer pannen. Gewoon gebruiken, dat is de beste manier om hem in te branden. Bovendien leer je er dan zelf ook goed mee om te gaan. Het is nu eenmaal geen anti-aanbakpanPossible schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Ook als ik een ei meteen aan de binnenkant plakt?
Je kunt wel aardig dicht in de buurt komen van bij een anti-aanbakpan.
[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 10-07-2023 11:27 ]
- knip -
Zeker!Raymond P schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:22:
Je kunt wel aardig dicht in de buurt komen van bij een anti-aanbakpan.
In mijn ervaring vergt het wel wat meer beleid.
Tijdje terug gebruikte ik voor het eerst in lange tijd weer eens een antiaanbakpan (zo eentje van de zegeltjes vd AH). Dat was wel een verrassing, hoe makkelijk dat is.
@Raymond Ik heb dus enorme issues met PTFE laagjes, fatsoenlijk voedsel op tafel zetten lukt gewoon bijna niet. Ik heb altijd het idee dat ik aan het 'opwarmen' ben.
De pannen met SiO2 laagjes gaat het wel beter mee, maar eerlijk gezegd heb ik daar ook geen plekje meer voor in m'n arsenaal.
Wat is voor jou dan exact makkelijker (oprechte interesse)?
De pannen met SiO2 laagjes gaat het wel beter mee, maar eerlijk gezegd heb ik daar ook geen plekje meer voor in m'n arsenaal.
- knip -
Ik heb alleen sio2 pannen als anti-aanbak pannen (3 stuks).Raymond P schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:57:
@Raymond Ik heb dus enorme issues met PTFE laagjes, fatsoenlijk voedsel op tafel zetten lukt gewoon bijna niet. Ik heb altijd het idee dat ik aan het 'opwarmen' ben.
Niet alles hoeft op temperaturen waarbij de anti-aanbaklaag verbladderd. Wij hebben nog wel eens van die vega-meuk als vlees alternatief, of voorverpakte aardappeltjes met kruidenlaagje. En die bakken dan minder aan, of die aangekoekte laag komt makkelijker weer los.
Het anti-aanbak is btw bij mij nooit een reden om een bepaalde pan te kiezen. Het pannetje van de AH is een klein pannetje (18cm gok ik) en die is ideaal qua formaat voor een eitje of 2 burgertjes oid. Mijn kleinste "echte" pan is meteen een stuk groter
@Raymond En je weet zeker dat bij gebruik van een andere pan de temperatuur niet te hoog oploopt bij zulke dingen (die langzaam warmte opnemen)?
@Possible Als je die methode door wilt zetten helpt het meer om wat vettere stukken vlees te pakken dan een biefstukje.
Ter referentie, m'n meest recente: geblauwd en 1 laagje lijnzaadolie.
:strip_exif()/f/image/NawZ8Vc4lech2taj2Gj9RfS3.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is een keer 1,5 kg rundernek doorheen gegaan en afgelopen weekend een ribeye, meer actie heeft die nog niet gezien. Maar ik kan er vrijwel zeker zonder issues een eitje in bakken (of een Franse omelet).
@Possible Als je die methode door wilt zetten helpt het meer om wat vettere stukken vlees te pakken dan een biefstukje.
Ter referentie, m'n meest recente: geblauwd en 1 laagje lijnzaadolie.
:strip_exif()/f/image/NawZ8Vc4lech2taj2Gj9RfS3.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is een keer 1,5 kg rundernek doorheen gegaan en afgelopen weekend een ribeye, meer actie heeft die nog niet gezien. Maar ik kan er vrijwel zeker zonder issues een eitje in bakken (of een Franse omelet).
- knip -
Wel genoeg vet of olie gebruiken in het begin natuurlijk.Possible schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Ook als ik een ei meteen aan de binnenkant plakt?
Door blijven koken is lastig als alles blijft plakken.
Eieren zijn ook meteen het allermoeilijkst in een pan zonder anti-aanbak. Begin eens met een stuk vlees of wat aardappeltjes.
Eieren doe ik zelf nog steeds de helft van de tijd in een anti-aanbakpan. Gewoon omdat ik niet echt het voordeel van mijn DeBuyer of RVS-pan inzie specifiek voor gewoon eieren. Behalve als ik bijvoorbeeld een huevos fritos wil maken. Dan gebruik ik het feit dat het ei even blijft plakken in mijn voordeel. Als ik namelijk de pan schuin houdt om de olie op te kunnen scheppen, dan wil ik niet dan het ei meeglijdt. Dit doe ik dan ook in mijn RVS-pan en niet in mijn Mineral B, want die laat vaak te snel los
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Zo te zien heb jij ook last van het feit dat de inductiekookplaat voornamelijk het midden van de pan verwarmt. Had onze vorige inductiekookplaat ook. De huidige veel minder.Possible schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:55:
Vanavond maar eens 2 biefstukjes geporberen te bakken. De pan ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]
Heb destijds de pannen in de oven gezet om ze goed gelijkmatig in te branden. Maar zo te zien ben je zo ook al een aardig eind, gewoon gaan gebruiken 't wordt vanzelf beter. Alleen die warmteverdeling, dat houd je. Staal is nou eenmaal niet zo'n goeie geleider als aluminium.
Grappig, mijn 24 cm Debuyer is net mijn favoriete pannetje om een spiegelei in te bakken. Laatst per toeval nog een ei gebakken in mijn ceramisch anti aanbakpannetje, dat was zo'n knoeiboel omdat het ei een paar maal bijna de pan uitvloog dat ik dat niet meer zal overwegen.HarmoniousVibe schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:25:
[...]
Eieren zijn ook meteen het allermoeilijkst in een pan zonder anti-aanbak. Begin eens met een stuk vlees of wat aardappeltjes.
Eieren doe ik zelf nog steeds de helft van de tijd in een anti-aanbakpan. Gewoon omdat ik niet echt het voordeel van mijn DeBuyer of RVS-pan inzie specifiek voor gewoon eieren. Behalve als ik bijvoorbeeld een huevos fritos wil maken. Dan gebruik ik het feit dat het ei even blijft plakken in mijn voordeel. Als ik namelijk de pan schuin houdt om de olie op te kunnen scheppen, dan wil ik niet dan het ei meeglijdt. Dit doe ik dan ook in mijn RVS-pan en niet in mijn Mineral B, want die laat vaak te snel los
[ Voor 0% gewijzigd door ratzz op 10-07-2023 19:21 . Reden: typo ]
Over die vega meuk, mij vriendin at dat vroeger ook. Het meeste is niet te bakken, maar in de airfryer kwam het er meestal prima uit. In de pan was het eerst niet gaar en dan tien seconden later zwart. Raar spul.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hier gaat geregeld een vega vleesvervanger in de stalen koekenpan, gaat prima... mijn ervaring is dat je daar meestal (afhankelijk wat je maakt natuurlijk) toch wel een flinke scheut olie/vet bij wilt doen omdat het anders te droog wordt.
Enige waar we nog vaak de anti-aanbak pan voor gebruiken is als we iets maken "uit een pakje" (wereldgerechten etc), dat is niet altijd geschikt voor een stalen pan en in rvs gewoon erg lastig. Ja t is meuk natuurlijk maar gemak is ons ook wat waard.
Enige waar we nog vaak de anti-aanbak pan voor gebruiken is als we iets maken "uit een pakje" (wereldgerechten etc), dat is niet altijd geschikt voor een stalen pan en in rvs gewoon erg lastig. Ja t is meuk natuurlijk maar gemak is ons ook wat waard.
En sommigen zijn ook best lekker en lastig exact na te maken.mcDavid schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:52:
Hier gaat geregeld een vega vleesvervanger in de stalen koekenpan, gaat prima... mijn ervaring is dat je daar meestal (afhankelijk wat je maakt natuurlijk) toch wel een flinke scheut olie/vet bij wilt doen omdat het anders te droog wordt.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Toch nog een ei test geprobeerd, en dit keer een klein stukje boter gebruikt ipv zonnebloem olie. Dit ging perfect! Het maakt dus blijkbaar wel uit wat voor soort vet je gebruikt om in te bakken?
Maar erg blij met het resultaat. Nu lekker gaan kokkerellen!
Daarvoor gebruik ik meestal een geëmailleerde pan (a-la BK Fortalit). Ideaal gereedschap voor dat soort gerechten.mcDavid schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:52:
Zoals al vaker aangehaald in dit topic: roomboter!Possible schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:41:
Toch nog een ei test geprobeerd, en dit keer een klein stukje boter gebruikt ipv zonnebloem olie. Dit ging perfect! Het maakt dus blijkbaar wel uit wat voor soort vet je gebruikt om in te bakken?
Heeft natuurlijk ook zo zijn nadelen, maar daarvoor hebben ze dotteren uitgevonden toch?
Wat ook helpt bij het aanmaken van een beter anti-aanbak laag is het maken van pannenkoeken in de pan. Hoe vaker je het doet hoe beter de anti-aanbaklaag wordt. (Ervaringsdeskundige met 2 kinderen 😂)
Zolang je de pan niet uit gaat likken zal het wel meevallen.guapper schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:49:
[...]
Zoals al vaker aangehaald in dit topic: roomboter!
Heeft natuurlijk ook zo zijn nadelen, maar daarvoor hebben ze dotteren uitgevonden toch?
Ik gebruik +/- 3gram boter/ghee per eitje...
- knip -
Nee dat niet, maar aardappeltjes bakken er ook zo lekker bruin in..Raymond P schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:16:
[...]
Zolang je de pan niet uit gaat likken zal het wel meevallen.
Ik gebruik +/- 3gram boter/ghee per eitje...
@guapper Ik zit in kamp likt-pan-uit. 
Een goed stukje brood door de pan met boter na het bakken van een steak is voor mij een magisch momentje.
En rundervet, kippenvet bakt ook gewoon vele malen lekkerder/beter dan een neutrale plantaardige olie.
Een goed stukje brood door de pan met boter na het bakken van een steak is voor mij een magisch momentje.
En rundervet, kippenvet bakt ook gewoon vele malen lekkerder/beter dan een neutrale plantaardige olie.
- knip -
Nooit geprobeerd. Ik zie een leermomentje aankomen..Raymond P schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:23:
@guapper Ik zit in kamp likt-pan-uit.
Over sandwich bodem gesproken, dat is hetzelfde als zo'n plaat die eronder geplakt is toch?Schweino schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:00:
[...]
Zie mijn eerdere reactie hier boven. Dit is een pan met sandwich bodem. Naar mijn mening veel te duur voor wat je er voor krijgt.
Het viel me op dat de kookpannen van demeyere apollo lijn dat ook hebben. Ik heb een set van demeyere gekocht, 1 sauspan en 2 kookpannetjes, en de sauspan is wel volledig 7 laags, maar de kookpannetjes is volgens mij alleen de bodem 7 laags. Dit is in de gehele appolo lijn als ik het goed zie.
Voor mijn begripvorming, is het bij kookpannen wel oke? Waarom wel/niet?
Overigens wel tevreden over die pannetjes!
@Raymond P Gaaf dat je ook de duik in het diepe genomen hebt! Ik wil na een maand koken al nooit meer terug. Precies wat iemand hierboven ook aankaart, je bent nu daadwerkelijk iets aan het bakken, en niet alleen aan het opwarmen. Eten mag soms best wat bruin worden
Ei heb ik overigens niet geprobeerd, ik eet het bijna nooit en speciaal voor ei en vis een anti aanbak pannetje behouden.
[ Voor 14% gewijzigd door Qupie1 op 11-07-2023 10:29 ]
@Qupie1 Een puck onder je pan voegt warmte retentie toe, dat is niet altijd wenselijk. Soms wil je wat sneller van temperatuur kunnen wisselen of doorschieten voorkomen.
(edit: en bij een kookpan wil je dat juist wel)
Verplaatsing van warmte naar de zijwanden is bij een kookpan ook niet heel belangrijk, bij een sauspan is dat weer cruciaal.
Fwiw, voor mij is het niet nieuw.
Ik heb enkel een nieuwe pan ter vervanging van praktisch dezelfde.
(edit: en bij een kookpan wil je dat juist wel)
Verplaatsing van warmte naar de zijwanden is bij een kookpan ook niet heel belangrijk, bij een sauspan is dat weer cruciaal.
[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 11-07-2023 10:49 ]
- knip -
Vanavond 2 stukjes kipfilet gebakken. Gekruid met Zout, peper, knoflookpoeder en paprikapoeder. Gevolg: Seasoning is (deels) weg Eerlijk gezegd had ik dit niet verwacht.. Is paprikapoeder dan zo zuur?
Morgen weer een nieuwe poging doen tot inbranden. DIt keer toch maar de oven methode gebruiken.
1. Insmeren met lijnzaad olie
2. Een uur in de oven op 250 graden
3. Af laten koelen ?
Morgen weer een nieuwe poging doen tot inbranden. DIt keer toch maar de oven methode gebruiken.
3. Af laten koelen ?
[ Voor 42% gewijzigd door Possible op 11-07-2023 20:46 ]
Knoflook zou ik denken, maar ik weet het ook niet zeker.Possible schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:32:
Vanavond 2 stukjes kipfilet gebakken. Gekruid met Zout, peper, knoflookpoeder en paprikapoeder. Gevolg: Seasoning is (deels) weg Eerlijk gezegd had ik dit niet verwacht.. Is paprikapoeder dan zo zuur?
3. Af laten koelen ?
Wat ik eerder heb gelezen in dit topic ligt het rookpunt van lijnzaadolie een stuk lager dan 250 graden. FF terug zoeken.
Oven? Gaat dat goed met het handvat?Possible schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:32:
3. Af laten koelen ?
@Possible Dat gaat niet. Als je een drogende olie als lijnzaad over een andere olie gooit dan gaat dat nooit lekker hechten en vlokt het er binnen no time af.
Je pan zal dan eerst kaal moeten, en als je geen issues met een harde laag polymeer wilt hebben dan blauw je je pan voordat je gaat seasonen.
Andersom kan wel. Bovenop een laagje volledig droge lijnzaadolie kan je een sacrificial laagje zonnebloem bakken.
fwiw: de temperatuur kan ook wel significant lager zoals @guapper aankaart. Als je de olie heel even katalyseert op +/-160-180 graden dan kom je daarna makkelijk weg met 100 graden.
Je pan zal dan eerst kaal moeten, en als je geen issues met een harde laag polymeer wilt hebben dan blauw je je pan voordat je gaat seasonen.
Andersom kan wel. Bovenop een laagje volledig droge lijnzaadolie kan je een sacrificial laagje zonnebloem bakken.
fwiw: de temperatuur kan ook wel significant lager zoals @guapper aankaart. Als je de olie heel even katalyseert op +/-160-180 graden dan kom je daarna makkelijk weg met 100 graden.
[ Voor 18% gewijzigd door Raymond P op 11-07-2023 21:14 ]
- knip -
Ik heb hem inderaad weer helemaal kaal gemaakt en weer opnieuw in de lijnzaadolie gezet. Nu op 120 graden voor 1 uur in de oven, was een tikfoutjeRaymond P schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:12:
@Possible Dat gaat niet. Als je een drogende olie als lijnzaad over een andere olie gooit dan gaat dat nooit lekker hechten en vlokt het er binnen no time af.
@Sjamo HIj zou oven bestendig moeten zijn als ik de beschijving las?
[ Voor 6% gewijzigd door Possible op 11-07-2023 21:15 ]
@Possible Ik raad je wel aan óók te blauwen.
Plaatstaal is erg plat, lijnzaadolie geeft een erg harde polymeer. Zonder blauwen heb je nauwelijks hechting.
Plaatstaal is erg plat, lijnzaadolie geeft een erg harde polymeer. Zonder blauwen heb je nauwelijks hechting.
- knip -
Blauwen is dus zo warm laten worden dat hij blauw kleurt? Dit is al gebeurd namelijk tijdens het inbranden op de inductie kookplaat... Het midden alleen omdat hij de warmte niet goed verspreid.Raymond P schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:16:
@Possible Ik raad je wel aan óók te blauwen.
Maar even terugkomen op de vleesbereiding.. knoflookpoeder kan dus de boosdoener zijn ?
[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 11-07-2023 21:25 ]
Dan is het goedPossible schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:13:
[...]
Ik heb hem inderaad weer helemaal kaal gemaakt en weer opnieuw in de lijnzaadolie gezet. Nu op 120 graden voor 1 uur in de oven, was een tikfoutje
@Sjamo HIj zou oven bestendig moeten zijn als ik de beschijving las?
Ik dacht even dat je een mineral b had met gecoat handvat.
En voor goed inbranden de laag olie er op wanneer de pan halfwarm is, dan afvegen tot je denkt dat er geen olie meer opzit. "Hoge temperatuur", afkoelen, en nog 2 a 3 keer.
Bij de vorige poging zag je op jouw foto's dat de laag olie van inbranden te dik was geweest. Ik herkende het van mijn eerste debuyer van jaren geleden
Succes
Ja het is wel de Mineral-B met gecoat(zwart) Ik zag dat iemand op het forum dit ook had gedaan en ook goed was gegaan. Bij 200 graden mag hij 10 min in de oven.Sjamo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:29:
[...]
Dan is het goed
Ik dacht even dat je een mineral b had met gecoat handvat.
En voor goed inbranden de laag olie er op wanneer de pan halfwarm is, dan afvegen tot je denkt dat er geen olie meer opzit. "Hoge temperatuur", afkoelen, en nog 2 a 3 keer.
Bij de vorige poging zag je op jouw foto's dat de laag olie van inbranden te dik was geweest. Ik herkende het van mijn eerste debuyer van jaren geleden
Succes
120 graden is in dat opzicht niet ''hoog'' ?
@Possible Het idee is dat je een laagje Fe3O4 (ijzeroxide) op het oppervlakte van de pan creëert door een schone (enkel ijzer) pan te verwarmen om een roestvaste en poreuze laag voor je seasoning het hebben.
Je kunt de stap skippen, maar dan zou ik een olie kiezen die wat minder rijk is aan meervoudig onverzadigde vetzuren.
Als je pan nu nog verkleurd is dan is 'ie in ieder geval niet schoon en kan ik je uit ervaring vertellen dat de lijnzaadpolymeer binnen een korte periode eraf gaat vlokken.
Je kunt de stap skippen, maar dan zou ik een olie kiezen die wat minder rijk is aan meervoudig onverzadigde vetzuren.
Als je pan nu nog verkleurd is dan is 'ie in ieder geval niet schoon en kan ik je uit ervaring vertellen dat de lijnzaadpolymeer binnen een korte periode eraf gaat vlokken.
- knip -
@Possible Ik adviseer om niet binnenshuis een olie boven het rookpunt te stoken. 
Er zijn grofweg 3 methodes om een polymeer op je metaal te krijgen.
Een willekeurige olie continue (totdat het droog is) boven z'n rookpunt verhitten om verbindingen te forceren.
Een neutrale olie als zonnebloemolie werkt prima.
Een drogende olie (wiki heeft een lijstje) te katalyseren en daarna te verwarmen om het drogen te versnellen.
Lijnzaadolie werkt hiervoor prima.
De polymeren van drogende olien hebben een langere ketting en zijn dus meer non-stick.
Een niet drogende olie gedeeltelijk 'nat' houden als sacrificial laagje.
Een mengsel van bijenwas en een drogende olie werkt goed.
(imho niet ideaal voor plaatstaal door de lage porositeit)
Als je niet wilt of kunt blauwen dan is methode 1 het makkelijkst. Als je niet vaak je pan heel heet laat worden en/of op vuur lekker door laat walmen dan is de De Buyer instructie niet ideaal.
Katalyse stopt direct als je onder het rookpunt van de olie komt, de oven methode met omgekeerde pan is redelijk foolproof.
Het is wel de meest rukke en ongezonde methode. Ventileer dus goed als je daarvoor kiest, óók als je de oven methode gebruikt.
Geblauwd plaatstaal maakt een wereld van verschil, hoeveel exact merk je eigenlijk pas als je zo'n pan een keer kaal wilt hebben.
Er zijn grofweg 3 methodes om een polymeer op je metaal te krijgen.
Een willekeurige olie continue (totdat het droog is) boven z'n rookpunt verhitten om verbindingen te forceren.
Een neutrale olie als zonnebloemolie werkt prima.
Een drogende olie (wiki heeft een lijstje) te katalyseren en daarna te verwarmen om het drogen te versnellen.
Lijnzaadolie werkt hiervoor prima.
De polymeren van drogende olien hebben een langere ketting en zijn dus meer non-stick.
Een niet drogende olie gedeeltelijk 'nat' houden als sacrificial laagje.
Een mengsel van bijenwas en een drogende olie werkt goed.
(imho niet ideaal voor plaatstaal door de lage porositeit)
Als je niet wilt of kunt blauwen dan is methode 1 het makkelijkst. Als je niet vaak je pan heel heet laat worden en/of op vuur lekker door laat walmen dan is de De Buyer instructie niet ideaal.
Katalyse stopt direct als je onder het rookpunt van de olie komt, de oven methode met omgekeerde pan is redelijk foolproof.
Het is wel de meest rukke en ongezonde methode. Ventileer dus goed als je daarvoor kiest, óók als je de oven methode gebruikt.
Geblauwd plaatstaal maakt een wereld van verschil, hoeveel exact merk je eigenlijk pas als je zo'n pan een keer kaal wilt hebben.
- knip -
Inbranden of seasonen is een vreemd iets. Er zijn 100 of meer manieren, en elke manier heeft mensen die zeggen dat het niet werkt en mensen die zeggen dat het wel werkt.Possible schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:31:
[...]
Ja het is wel de Mineral-B met gecoat(zwart) Ik zag dat iemand op het forum dit ook had gedaan en ook goed was gegaan. Bij 200 graden mag hij 10 min in de oven.
120 graden is in dat opzicht niet ''hoog'' ?
Ik heb mijn eigen manier en dat werkt goed voor mij maar ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn die het niets vinden.
120 graden lijkt mij erg laag, maar als jij het advies hebt van iemand die er goede ervaringen mee heeft, waarom niet.
Ik wens je er in elk geval succes mee!
Yup deze:Sjamo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:11:
[...]
Inbranden of seasonen is een vreemd iets. Er zijn 100 of meer manieren, en elke manier heeft mensen die zeggen dat het niet werkt en mensen die zeggen dat het wel werkt.
Ik heb mijn eigen manier en dat werkt goed voor mij maar ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn die het niets vinden.
120 graden lijkt mij erg laag, maar als jij het advies hebt van iemand die er goede ervaringen mee heeft, waarom niet.
Ik wens je er in elk geval succes mee!
Dirk0s in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
We gaan het zien... Oven is net klaar en is nu aan het afkoelen...
Edit: helaas niet gelukt, morgen toch maar weer op de inductie proberen. Lijkt geen laag op te zijn gekomen. Baal er wel van de inductie methode niet alles egaal mooi krijgt maar voornamelijk alleen in het midden. Wij hebbben helaas geen gas meer.
[ Voor 14% gewijzigd door Possible op 11-07-2023 22:54 ]
Ben ik blij dat ik gewoon de handleiding van DeBuyer heb gevolgd en lekker ben gaan koken met de pan als ik iedere keer die discussies lees over seasoning.
Ah sorry verwarde je naam met @Possible[b]Raymond P schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:43:
@Possible
Mijn pan zag er ook zo uit als jou eerste foto. Ik wist niet zeker of het goed was. Het is niet mooi maar dat moet je echt los laten.
Zon 20x koken later heb ik geleerd dat alle donkere vlekken inmiddels met afwassen weg zijn gegaan. Ik denk dat de olie daar te dik zat en dus niet goed heeft gehecht.
Wat ik ook heb geleerd is dat je tijdens het koken prima een laagje blijft maken. Ik geloof niet dat je paprika of knoflook poeder de boosdoener was. De seasoning waarvan jij dacht dat ie weg was, was het teveel aan olie wat nog in de pan zat. Een laag seasoning hoef je eigenlijk niet te kunnen zien.
Ik zou gewoon gaan koken, met voldoende vetstof. Let bij zaken als kip erop dat je het vlees laat bakken voordat je het om draait. Een filet mag best een paar minuten plakken, daarna laat hij vanzelf weer los met een heerlijke korst als gevolg.
Ik heb me aangeleerd dat ik na het bakken in de pan altijd:
Hopelijk helpt het. De rest in dit topic heeft er veel meer verstand van maar wellicht helpt mijn mede nieuweling kijk op het onderwerp. Mijn grootste tip, ga gewoon koken. Gebruik iets meer olie dan je gewend bent eerste week. Je gaat het vanzelf leren. Vermijd het "testen" zoals het bakken van een eitje of vis. Dat komt later wel
Mijn pan zag er ook zo uit als jou eerste foto. Ik wist niet zeker of het goed was. Het is niet mooi maar dat moet je echt los laten.
Zon 20x koken later heb ik geleerd dat alle donkere vlekken inmiddels met afwassen weg zijn gegaan. Ik denk dat de olie daar te dik zat en dus niet goed heeft gehecht.
Wat ik ook heb geleerd is dat je tijdens het koken prima een laagje blijft maken. Ik geloof niet dat je paprika of knoflook poeder de boosdoener was. De seasoning waarvan jij dacht dat ie weg was, was het teveel aan olie wat nog in de pan zat. Een laag seasoning hoef je eigenlijk niet te kunnen zien.
Ik zou gewoon gaan koken, met voldoende vetstof. Let bij zaken als kip erop dat je het vlees laat bakken voordat je het om draait. Een filet mag best een paar minuten plakken, daarna laat hij vanzelf weer los met een heerlijke korst als gevolg.
Ik heb me aangeleerd dat ik na het bakken in de pan altijd:
- Het vlees op het bord leg om even te rusten
- De kraan met warm water aan zet
- Als het water heet is de pan vanaf het vuur onder de kraan houdt (omdat beide heet is dat oke)
- Dan even doorheen met zachte kant van schuursponsje, en zo nodig ook nog afwasborstel
- Afdrogen
- Terug op vuur standje medium om helemaal op te drogen
- Na een minuutje een druppel (echt maar een of 2 kleine druppeltjes zonnebloemolie erin en die goed uitwrijven met een stukje keukenpapier.
Hopelijk helpt het. De rest in dit topic heeft er veel meer verstand van maar wellicht helpt mijn mede nieuweling kijk op het onderwerp. Mijn grootste tip, ga gewoon koken. Gebruik iets meer olie dan je gewend bent eerste week. Je gaat het vanzelf leren. Vermijd het "testen" zoals het bakken van een eitje of vis. Dat komt later wel
Probeer onderscheid te maken tussen adviezen van mensen die inbranden/seasonen op gas of op inductie. Die 2 zijn voor carbon steel compleet verschillend, zowel voor bakken als voor seasonen/inbranden. Je kan carbon steel goed gebruiken op inductie, maar het werkt anders. Gas verwarmt de pan gelijkmatig en zorgt ook automatisch voor voldoende warmte aan de zijkanten van de pan.Possible schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:14:
[...]
Yup deze:
Edit: helaas niet gelukt, morgen toch maar weer op de inductie proberen. Lijkt geen laag op te zijn gekomen. Baal er wel van de inductie methode niet alles egaal mooi krijgt maar voornamelijk alleen in het midden. Wij hebbben helaas geen gas meer.
Door de manier waarop inductie werkt, zonder stralingswarmte, moet je carbon steel (en andere soorten) tijd geven om gelijkmatig te verwarmen. De neiging is om de pan te warm te zetten, waardoor het in het midden boven de spoel die de warmte geeft (vaak kleiner dan de aangegeven kookcircel op de plaat) de hitte groot wordt, terwijl het aan de zijkanten nog niet warm genoeg is. Behalve dat dat een probleem geeft met het inbranden/seasonen van de pan, kan dat ook het probleem geven dat de pan gaat warpen/wiebelen doordat de bodem krom trekt. Dat komt door het verschil in temperatuur in de verschillende delen van de pan.
Dus, het werkt echt goed op inductie, maar alleen wanneer je de methode van gas loslaat en je hoofd gebruikt. Het heeft meer tijd nodig op lagere temperatuur.
Toen ik mijn pan wilde seasonen was ik te ongeduldig. Ik had hem niet te hoog staan, zoals jij mogelijk had gezien de onregelmatig zwarte circel in het midden, maar bij mijn pan was de wax-laag in het midden hard, aan de zijkanten nog niet. Veel te snel gestopt. Gelukkig ging ik daarna pannenkoeken bakken omdat ik me niet meer in kon houden (crepe pan duhhhh
Op inductie gaat de pan in het midden eerder verkleuren maar wanneer de temperatuur laag genoeg is en je tijd genoeg geeft, dan krijg je uiteindelijk een gelijkmatige verkleuring.
Ik link een filmpje waarin je ziet hoe exact zo'n pan als die jij hebt wordt geseasoned, helemaal vanaf het begin, inclusief de meerdere lagen. Het lijkt langdradig maar het is belangrijk alle stappen te volgen en ook voldoende tijd te nemen. Dus niet zoals ik, toch te vlug door willen
Voor wat betreft de benodigde temperatuur, mij viel het op dat in reviews zoveel mensen aangaven dat ze het vreemd vonden dat ze met de debuyer carbon steel pan veel minder hoge temperatuur nodig hadden om bijvoorbeeld pannenkoeken te bakken. Dat was hier idem. Waar we voor onze gietijzeren pan voor heen stand 6/9 gebruikten op de inductie, heb ik nu pannenkoeken gebakken op stand 4,5/9, met gemak.
Ik heb die temperatuur ook gebruikt voor het seasonen en het was hoog zat, had misschien met 4 een beter, nog meer gelijkmatig resultaat gekregen. En dan warm ik de pan nog eerst voor op 3.
Het filmpje :
YouTube: My beginners guide to Carbon Steel stovetop seasoning: Start here
Het kan zijn dat je de pan eerst moet ontdoen van eerdere niet goed aangebrachte lagen, zoals die bruine lagen aan de bovenkant van de zijkanten die ik eerder zag. Daarvoor heeft deze man/dit bedrijf, zonodig ook een filmpje.
Tjah, @Dirk0s had de pan geblauwd. Dat ziet er anders uit.Possible schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:14:
[...]
Yup deze:
Het gaat om een laagje van enkele microns dik, op blank staal zie je dat dus niet/amper totdat die laag wat koolstof heeft opgenomen.
M.a.w. naar de kleur moet je zeker niet kijken.
Op inductie kan je overigens ook een prima resultaat krijgen bij lage temperatuur. Des noods kwak je een deksel op de pan, dat doe ik ook met gietijzer.
[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 12-07-2023 08:05 ]
- knip -
Thanks iedereen weer voor de adviezen. Heb de pan weer helemaal kaal gemaakt met tomatensaus/citroen sap. Helemaal schoongemaakt en 1 laagje lijnzaad olie gebruikt en vervolgens met een papieren doek nogmaals erdoorheen geveegd. Nu op standje 4 op de inductiekookplaat ipv stand 6
Yes, volgende week weer als je zwarte spikkels op je ei hebt?
- knip -
Haha idd! hele workshop / dagtaak heb ik eraan.. Gelukkig vandaag vrij dus kan hele dag experimenterenRaymond P schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:23:
Yes, volgende week weer als je zwarte spikkels op je ei hebt?
Overigens lus ik geen eieren
Zwarte spikkels op een doekje is ook al voorbij gekomen, wellicht kan je die dan herhalen als het geen ei wordt.
- knip -
Ik heb ook 2 crepes pannen.. Deze nu ook met dezelfde methode gedaan. 1 gaat goed de andere is helemaal blauw geworden. Ik had het idee dat de 2e pan geretouneerd was van bol.com (zaten allemaal krassen op etc)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5NF1m5iqjFUUEKAsKrRvB4h9.jpg?f=user_large)
Is dit normaal / kan geen kwaad?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5NF1m5iqjFUUEKAsKrRvB4h9.jpg?f=user_large)
Is dit normaal / kan geen kwaad?
Het loskomen van polymeer gebeurt meestal pas na een aantal temperatuurwisselingen, dat kan ook wat weken duren.
Wat betreft het blauw: je pan heeft een temperatuur bereikt boven de 300 graden, op sommige plekken zelfs richting de 400.
Gezien zo een verkleuring een proces van oxidatie is kan daar geen microfilmpje olie (meer) op hebben gezeten.
Op zich kan dat verder geen kwaad.
Wat betreft het blauw: je pan heeft een temperatuur bereikt boven de 300 graden, op sommige plekken zelfs richting de 400.
Gezien zo een verkleuring een proces van oxidatie is kan daar geen microfilmpje olie (meer) op hebben gezeten.
- knip -
Ik heb geprobeerd om te bakken met een debuyer pan. Uiteindelijk geen succes. 3 keer gedaan. Omdat wij over zijn op inductie kan ik de pan niet meer gebruiken. Is er hier iemand die hem gratis (tegen verzendkosten) wil hebben?
@FormFirm ik zou niet weten waarom je hem op inductie niet kan gebruiken. Heb zelf 3 “mishandelde” debuyer pannen en een merkloze bolle plaatstalen crepepan uit mijn kindertijd die het allemaal goed doen.
Edit: en de bolle doet het ook nog goed. Enige is dat die wel makkelijk draait op de kookplaat.
Edit: en de bolle doet het ook nog goed. Enige is dat die wel makkelijk draait op de kookplaat.
[ Voor 19% gewijzigd door El-Vder op 12-07-2023 19:35 ]
Betekent dit dat hier dan geen seasoning meer op zit?Raymond P schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:11:
Het loskomen van polymeer gebeurt meestal pas na een aantal temperatuurwisselingen, dat kan ook wat weken duren.
Je kan hem prima gebruiken op inductie. Maar als je er geen zin meer in hebt: stuur maar opFormFirm schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:10:
Ik heb geprobeerd om te bakken met een debuyer pan. Uiteindelijk geen succes. 3 keer gedaan. Omdat wij over zijn op inductie kan ik de pan niet meer gebruiken. Is er hier iemand die hem gratis (tegen verzendkosten) wil hebben?
Stuur me maar een pm, dan vervuilen we het topic niet