Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:54
Schweino schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:58:
[...]

Welke lijn is het? De carbon + of is het en iBood pan? Dat maakt namelijk uit vwb de dikte van het staal.

Sowieso is het met grote plaatstalen pannen oppassen op inductie; als de inductieplaat kleiner is dan de bodem van de pan dan zal de bodem daardoor niet gelijkmatig opwarmen met als mogelijk gevolg kromtrekken van de pan.

Heeft niets met de totale hitte te maken van de pan (ik stook ze ook altijd blauw, zelfs nog heter dan dat) maar met het lokale verschil in hitte wat optreed.
Bedankt voor je reactie. Het is de Acier Carbone Steel 5120.30. Geen ibood pan. De inductieplaat zou een zone van 27cm hebben. Dus dat is bijna de hele pan. Maar zodra de pan een beetje krom wordt, is de opwarming aan de randen natuurlijk minder en wordt het alleen maar erger.

Een 27cm pit met een 30cm pan moet toch geen kromme pan opleveren zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:48
MWDKing schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:05:
[...]

Bedankt voor je reactie. Het is de Acier Carbone Steel 5120.30. Geen ibood pan. De inductieplaat zou een zone van 27cm hebben. Dus dat is bijna de hele pan. Maar zodra de pan een beetje krom wordt, is de opwarming aan de randen natuurlijk minder en wordt het alleen maar erger.

Een 27cm pit met een 30cm pan moet toch geen kromme pan opleveren zou ik denken.
De markering van de zone is wellicht 27 cm maar de daadwerkelijke spoel die er onder zit is waarschijnlijk een stuk kleiner. Dat is ook te zien aan de kleine zwarte kring in je pan, ik vermoed dat die kring even groot is als de spoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
Tip voor degenen die nog een hoes zoeken voor over het platte handvat van een de buyer pan: https://www.nisbets.nl/vogue-siliconen-handvat-medium/gd801

Deze past perfect en ligt ook nog eens fijn in de hand. En is ook een stuk goedkoper dan die van de buyer zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZROq0CB3HcruxtHnq3sbRuPxZ34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sStGnvYJrqJ34PTLqk02aps.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Schweino schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:38:
[...]

De markering van de zone is wellicht 27 cm maar de daadwerkelijke spoel die er onder zit is waarschijnlijk een stuk kleiner. Dat is ook te zien aan de kleine zwarte kring in je pan, ik vermoed dat die kring even groot is als de spoel.
De markering is veel kleiner. Volgens de specificaties heeft de zone een doorsnede van 27cm.
https://www.smeg.com/be-nl/product/C92IPX9

Maar dan even terug redeneren. Als de pan onevenredig warm wordt snap ik de vervorming. Als ik de pan langzaam laat opwarmen en er dus voldoende tijd is voor het materiaal de hitte te verdelen, en hij wordt alsnog krom, dan waren/zijn er interne spanningen in het materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
MWDKing schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:42:
[...]

De markering is veel kleiner. Volgens de specificaties heeft de zone een doorsnede van 27cm.
https://www.smeg.com/be-nl/product/C92IPX9

Maar dan even terug redeneren. Als de pan onevenredig warm wordt snap ik de vervorming. Als ik de pan langzaam laat opwarmen en er dus voldoende tijd is voor het materiaal de hitte te verdelen, en hij wordt alsnog krom, dan waren/zijn er interne spanningen in het materiaal.
Je kan het testen door wat bloem in je pan te doen en dan op dezelfde inductie stand je pan te verwarmen als de stand die je gebruikt hebt om de pan in te branden. Je kan vervolgens aan de verkleuring van je bloem zien of de pan wel of niet gelijkmatig verhit wordt/gelijkmatig opwarmt.

Als het gelijkmatig gebeurt dan zal de bloem over de gehele bodem gelijkmatig bruin verkleuren. Als het ongelijkmatig gebeurt dan zal je bruine delen en witte delen zien (ik verwacht in jouw geval een binnenste ring die bruin is en een buitenste ring die wit is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 20:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi,

Ik heb hier pannen waarvan regelmatig speling komt in plastic handvaten.
We moeten het iedere aanschroeven. Weet iemand een oplossing waar mee we minder vaak de schroeven van de plastic handvaten moeten aanschroeven.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
MedionAkoya schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:10:
Hoi,

Ik heb hier pannen waarvan regelmatig speling komt in plastic handvaten.
We moeten het iedere aanschroeven. Weet iemand een oplossing waar mee we minder vaak de schroeven van de plastic handvaten moeten aanschroeven.
Een veerring er tussen plaatsen kan helpen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qkc8_K5TlHJazJK2MfL8uDRmRf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbOin8ksADWe0IBvCaNl4nmt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:51
@MWDKing Welk model pan is het exact?

Mijn dunnere crêpes pannetjes slaan op inductie ook wat bol als ze (te) heet worden, dat is m.i. normaal.
Onder de 230 graden zou dat niet moeten gebeuren. Zolang je geen leidenfrost effect kan creëren met een druppel water zou je pan dus nagenoeg vlak moeten blijven. En bij het afkoelen moet de oorspronkelijke vorm weer aangenomen worden.

Zou je op gas koken en de buitenrand ook voldoende warm worden dan gebeurt dat iets minder snel. De combinatie inductie en crêpes vind ik dan ook erg ruk.
Zoals @Schweino aankaart, vaak zijn die inductiespoelen niet al te groot en moet de pan het zware werk doen.

Het blauwe zegt niets bijzonders, het grijs tussen het blauw vertelt wel het verhaal van een pan die niet gelijkmatig flink heet is geweest.
Maw: de binnenste pakweg 15cm is een graad of 400 geweest terwijl de buitenrand niet over de 200 is geweest.

@MedionAkoya Als een elastiekje meedraaien in het schroefgat niet helpt dan zou je Loctite 425 kunnen proberen. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:27

MJV

Mijn Debuyer pannen (althans de grote) zijn ook wat bol, zowel als ze warm als wanneer ze koud zijn. Er schijnen wel manieren te zijn met bijv. een rubber hamer om dat proberen te verhelpen. Heb online wel gelezen dat het meer voorkomt.

Maar, in de praktijk is het niet zo'n probleem. Hoogstens als ik er (teveel) olie in gooi, die zakt natuurlijk naar de zijkanten. Maar pannenkoeken ofzo bakken prima, het is niet zo dat het beslag helemaal naar de zijkanten zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Schweino schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:41:
Tip voor degenen die nog een hoes zoeken voor over het platte handvat van een de buyer pan: https://www.nisbets.nl/vogue-siliconen-handvat-medium/gd801

Deze past perfect en ligt ook nog eens fijn in de hand. En is ook een stuk goedkoper dan die van de buyer zelf.

[Afbeelding]
Vogue maakt ook nog eens prima betaalbare pannen trouwens, zowel plaatstaal als RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:14
@MWDKing Volgens mij zit er niet echt een temperatuurlimiet aan DeBuyer pannen, maar is het laten schrikken (van niets naar vol gas, of van heet naar onder de kraan) de voornaamste bron van kromtrekken.

Met inductie gaat dat relatief makkelijk en het valt het des te sneller op door de vlakke ondergrond (het is mega irritant namelijk). Denk ook niet dat het merk garantie geeft op kromtrekken en het af doet als user-error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
zacht schreef op woensdag 5 april 2023 @ 06:16:
[...]

Vogue maakt ook nog eens prima betaalbare pannen trouwens, zowel plaatstaal als RVS.
Die had ik idd een paar meebesteld om te kijken of het wat is. De plaatstalen pan (25 cm omelet pan) die ik heb ontvangen is enorm dun. Ik denk dat die de 2 mm niet eens haalt. Die gaat dus weer retour.

Daarnaast twee gietijzeren pannen besteld: een gewone koekenpan en een grillpan. Beiden nog geen 10 euro... Deze zien er prima uit dus die mogen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Raymond P schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:24:
@MWDKing Welk model pan is het exact?

Mijn dunnere crêpes pannetjes slaan op inductie ook wat bol als ze (te) heet worden, dat is m.i. normaal.
Onder de 230 graden zou dat niet moeten gebeuren. Zolang je geen leidenfrost effect kan creëren met een druppel water zou je pan dus nagenoeg vlak moeten blijven. En bij het afkoelen moet de oorspronkelijke vorm weer aangenomen worden.

Zou je op gas koken en de buitenrand ook voldoende warm worden dan gebeurt dat iets minder snel. De combinatie inductie en crêpes vind ik dan ook erg ruk.
Zoals @Schweino aankaart, vaak zijn die inductiespoelen niet al te groot en moet de pan het zware werk doen.

Het blauwe zegt niets bijzonders, het grijs tussen het blauw vertelt wel het verhaal van een pan die niet gelijkmatig flink heet is geweest.
Maw: de binnenste pakweg 15cm is een graad of 400 geweest terwijl de buitenrand niet over de 200 is geweest.

@MedionAkoya Als een elastiekje meedraaien in het schroefgat niet helpt dan zou je Loctite 425 kunnen proberen. :P
Het is de Acier Carbone Steel 5120.30. De inductieplaat zou een zone van 27cm hebben volgens specificatie en de pan is 30cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
MJV schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:55:
[...]

Mijn Debuyer pannen (althans de grote) zijn ook wat bol, zowel als ze warm als wanneer ze koud zijn. Er schijnen wel manieren te zijn met bijv. een rubber hamer om dat proberen te verhelpen. Heb online wel gelezen dat het meer voorkomt.

Maar, in de praktijk is het niet zo'n probleem. Hoogstens als ik er (teveel) olie in gooi, die zakt natuurlijk naar de zijkanten. Maar pannenkoeken ofzo bakken prima, het is niet zo dat het beslag helemaal naar de zijkanten zakt.
De bolling bij mis juist zo dat de rand omhoog gaat. Doordat ik inductie heb, verergert dat het probleem; de randen worden minder verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Ypuh schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:14:
@MWDKing Volgens mij zit er niet echt een temperatuurlimiet aan DeBuyer pannen, maar is het laten schrikken (van niets naar vol gas, of van heet naar onder de kraan) de voornaamste bron van kromtrekken.

Met inductie gaat dat relatief makkelijk en het valt het des te sneller op door de vlakke ondergrond (het is mega irritant namelijk). Denk ook niet dat het merk garantie geeft op kromtrekken en het af doet als user-error.
Vroeger ooit materiaalkunde vakken gehad op mijn opleiding waarbij je idd staal liet schrikken en daarmee de kristalstructuur van het metaal veranderde. Mooie praktica waren dat. Met langer op hoge temperatuur verwarmen deed je 'annealing' en haalde je interne spanningen uit het materiaal.

Ik heb de pan overigens niet op hoge stand laten opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
MWDKing schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:57:
[...]

Het is de Acier Carbone Steel 5120.30. De inductieplaat zou een zone van 27cm hebben volgens specificatie en de pan is 30cm.
Excuses, ik lees nu net pas dat je dat al gepost had. De 5120 is inderdaad dikker. Mja, ik heb m'n Mineral B in die maat ook boller getrokken op inductie zonder gek te doen.
Die pannetjes worden gestanst uit een stukje plaatstaal en vervolgens in vorm geperst met een lichte convex in de bodem om naar boven uitzetten te forceren (en daarna getemperd), een vrij simpele fabricagelijn dus.
Uit ervaring kan ik vertellen dat je die pannen serieus (snel) heet moet maken voordat dat die convex de andere kant op slaat.
Hoger dan 60% duty cycle op 50% vermogen doe ik niet meer met leeg plaatstaal, en dan hoef ik ook niet weg te lopen want het gaat erg snel. Wellicht heb je je daar gewoon in vergist.

De maat van de zone zegt helaas niets over de spoel, de minimale maat is 145mm voor die zone volgens je manual (daarmee dek je de spoel geheel af).
Maar dat hadden we al gezien aan de verkleuring.
Wil je het fixen dan moet 'ie inderdaad weer een rondje door de temper-oven na het hervormen. Ik ga er dan van uit dat je pan in koude toestand geen lichte concaaf meer heeft aan de onderkant.

Heel kort samengevat: als je standje 3 of hoger (of turbo/voorverwarmen/soortgelijk) hebt gebruikt op die pit dan weet je wat de oorzaak is.
Een grotere pan op inductie blauwen en/of leeg opwarmen is gewoon lastig. Al is het iets makkelijker als je plaat over het volledige vermogen PWM doet en geen cycles gaat doen bij een lagere stand.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:06
Wij hebben een oude braadpan die er niet best meer uit ziet. Hij lijkt wel roestig. Is dat logisch met een emaille afwerking? Is deze pan rijp voor het museum? Graag jullie kennersblik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bdjeCdtYR8fxDJxscr-HKHBcrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/imero3X9hNFTmhwUQ0As62bN.png?f=fotoalbum_large

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Barleone Beschadigd emaille = exit.
Die pannen kunnen met de tijd wat dof uitslaan, maar hier is kaal staal te zien.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Schweino schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:41:

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit. Heel toevallig ook op een demeyere getest? Ik heb een hele grote pan met een heel dun handvat van ze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:37

Dennis1812

Amateur prutser

Barleone schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:42:
Wij hebben een oude braadpan die er niet best meer uit ziet. Hij lijkt wel roestig. Is dat logisch met een emaille afwerking? Is deze pan rijp voor het museum? Graag jullie kennersblik.

[Afbeelding]
Die kan je weggooien.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:50
Aanbieden bij de recycling? Of is dat niet te doen?

[ Voor 8% gewijzigd door guapper op 06-04-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:37

Dennis1812

Amateur prutser

guapper schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:10:
[...]

Aanbieden bij de recycling? Of is dat niet te doen?
Als je daarmee de milieustraat bedoeld.

Maar de pan an sich is niet meer bruikbaar. In elk geval niet als pan. Misschien kan je er bloemen inplanten o.i.d.
Hier zou hij de kliko ingaan eerlijk gezegd.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
MikeyMan schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:55:
[...]

Dat ziet er goed uit. Heel toevallig ook op een demeyere getest? Ik heb een hele grote pan met een heel dun handvat van ze ;)
Nee dat heb ik niet getest maar de afmetingen van het handvat staan op de site die ik linkte dus kan je zelf checken of de breedte overeen komt. Ze hebben ook nog 2 kleinere maten overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:06
Raymond P schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:53:
@Barleone Beschadigd emaille = exit.
Die pannen kunnen met de tijd wat dof uitslaan, maar hier is kaal staal te zien.
Tja, ik was er al bang voor. Dat wordt dan zoeken naar een vervanger.

Maar wat is mijn primaire gebruik dan eigenlijk?
(Op gas)
Draadjesvlees, rollade (gas+oven), gehaktballen, macaroni.. helemaal niet zo spectaculair dus.
Nou ben ik al een tijdje op zoek naar een meer allround pan zonder antiaanbak laag:
Pannenkoeken bakken, aardappels bakken, dagelijks vlees braden, eitje bakken, en dus bovenstaande.
Op het oog heb ik een Fissler RVS koekenpan. Zou die geschikt zijn voor deze gerechten?
https://www.fisslershop.n...met-high-dome-deksel-28cm

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Barleone Ik heb een BK Fortalit braadpan, als de pan van de foto je beviel kan je natuurlijk gewoon zoiets kopen.
In het vervolg geen scherpe en/of harde materialen op emaille en dan gaat zo'n pan makkelijk >15 jaar mee. (Geen pannensponzen, brillo, jif etc)

Pannenkoeken bakken gaat het makkelijkst met een lage rand. Gehaktballen sudderen en draadjesvlees braiseren wil je een hoge rand voor.
Met enkel een koekenpan kom je, denk ik, snel wat tekort.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schweino
Kon em niet laten liggen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AYXNBwEhcJ_8bth77ZltXZk_hU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5TJnwK6Yhnqhpg3Nc5gpENI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ci55vlt9MiauxYh9n-HdRFIy5Es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHQVGt0r6qQGv8NQukslqyJz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a40arWVC3korrUVPh0HNwwakEic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcKtjb4wnLr3jmqlGBqTTg0t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzWOwgQb1OffDYWtzBriDoZI7P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGR7VkLGjJy0HK6PQEHRmkNE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molossus
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-05-2023
Het ziet er geweldig uit!

Als je op zoek bent naar een goede kwaliteit pan voor het bereiden van maaltijden, dan kan ik het volgende aanbevelen. Op de website https://huisinsider.nl vind je uitgebreide informatie en reviews over verschillende soorten pannen, waaronder ook koekenpannen.

Je kunt er reviews vinden van verschillende merken en modellen, en er worden ook tips gegeven voor het kiezen van de beste pan voor jouw behoeften. Zo kun je bijvoorbeeld letten op de grootte van de pan, het materiaal waarvan hij gemaakt is en of hij geschikt is voor inductie koken.

Een goede koekenpan is een investering waar je jarenlang plezier van kunt hebben, dus het is belangrijk om er eentje te kiezen die past bij jouw kookstijl en wensen. Op huisinsider.nl vind je alle informatie die je nodig hebt om de juiste keuze te maken.

[ Voor 94% gewijzigd door Molossus op 11-05-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:44
Ik heb ze hier ook gehad, maar uiteindelijk toch weggedaan. Ze zijn zo dun waardoor het lastig is ermee te werken en ze niet krom te laten trekken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
CurlyMo schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:22:
[...]

Ik heb ze hier ook gehad, maar uiteindelijk toch weggedaan. Ze zijn zo dun waardoor het lastig is ermee te werken en ze niet krom te laten trekken.
De pan is 2mm dik, werkt hier prima op gas. Voor inductie wil je wel een dikkere kan ik me voorstellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiDCAQ-ktV_f27hM0z_TZ3B_Nwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioL1vqRQB3Au5Ef8Qw1LsVQs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

In verband met de energietransitie hier zojuist ook, na ongeveer 30 jaar tot volle tevredenheid gebruik gemaakt te hebben van BK pannen op gas, een volledig nieuwe set aan pannen mogen/moeten aanschaffen. Pannen welke al jaren tot volle tevredenheid op aardas méér dan goed functioneren gaan dat schijnbaar niet meer doen op een inductieplaat :?

Keuze is gevallen op een 5-delige pannenset (BK Conical DeLuxe) én een 28Cm koekenpan / 30Cm Wok combi uit diezelfde serie welke bewust in 2 deelbestellingen bestelt is en direct door BK geleverd gaan worden waardoor er twee setjes '24-delig couvert' van Gero gratis mee geleverd worden en er ook 40% korting zit op alles.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Will_M schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:39:
Pannen welke al jaren tot volle tevredenheid op aardas méér dan goed functioneren gaan dat schijnbaar niet meer doen op een inductieplaat :?
En een verstandig mens kijkt eerst of ze nog gewoon werken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CirclDigital schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:43:
[...]

En een verstandig mens kijkt eerst of ze nog gewoon werken natuurlijk.
Heb je ook wel weer gelijk in, maar in een volledig nieuwe keuken mag ook wel weer eens een nieuwe set pannen komen (vond ik) :+

De oude pannen komen beslist ook nog wel een keer van pas 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Will_M schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:46:
[...]
Heb je ook wel weer gelijk in, maar in een volledig nieuwe keuken mag ook wel weer eens een nieuwe set pannen komen (vond ik) :+
Waarom dan dat vraagtekentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CirclDigital schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:48:
[...]

Waarom dan dat vraagtekentje?
Omdat de meningen aangaande het wel/niet kunnen (her-)gebruiken van pannen bij de overgang van aardgas naar inductie nogal uiteen lopen en waarbij er helaas vaak geen rekening gehouden wordt met de kwaliteit van de 'oude' pannen. Goede pannen trekken op aardgas niet krom maar wát is een goede pan? :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• guapper
Will_M schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:55:
[...]

Omdat de meningen aangaande het wel/niet kunnen (her-)gebruiken van pannen bij de overgang van aardgas naar inductie nogal uiteen lopen en waarbij er helaas vaak geen rekening gehouden wordt met de kwaliteit van de 'oude' pannen. Goede pannen trekken op aardas niet krom maar wát is een goede pan? :P
Als er een magneet aan blijft hangen is een pan goed genoeg om in ieder geval te proberen hoe hij werkt op inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Will_M schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:55:
[...]

[...] Goede pannen trekken op aardas niet krom maar wát is een goede pan? :P
Een foto van je keukenraam met daarop een afdruk van je met ketchup besmeurde panbodem om hier een uitgebreide analyse te doen zit er zeker niet in? :9

Met @guapper, als de bodem magnetisch is en een liniaaltje erop leggen het idee geeft dat 'ie vlak is dan hoort het gewoon te werken.
Mja, 30 jaar... Ik snap het best.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Mijn grootste Sensuell pan is lichtjes krom (marktplaatskoopje, wiebelt een beetje), maar werkt prima op inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik heb sinds de overstap naar inductie geen enkele pan weggedaan om die reden. Ben er alleen maar blijer mee omdat braadleeen het beter doen dan op gas.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:56
Heb ook wel b kwaliteit pannen na 15 jaar kromme bodems zien krijgen. Vocht tussen de pannenbodemlagen. Die bodem had echt een enorme bult die echt wel een halve tot hele centimeter uit het "vlakke" stond. De pan doet het nog altijd wel op de 15 jaar oude Atag inductieplaat. Gebruik hem er niet meer op omdat ik bang ben dat dit niet goed is voor de kookplaat en het kookt niet al te prettig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:57

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Een beetje in lijn met de braadpan hierboven maar ik heb een tijdje terug een nieuwe blacksteel gekocht van BK (Sligro aanbieding) en na 5 keer koken leek het wel of de coating meteen er af gebrand was. Ik vermoed an sich dat er iig 1 keer veel te heet mee gegaan is maar tegelijkertijd dacht ik wat van dat merk te kunnen verwachten. Het gaat om zo een assymetrische pan met hoge rand om dingen mee om te gooien. Iemand ervaring met BK dat er gelijk kapot uit ziet na een paar keer?

Edit: BK Wokerang is het

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-05 11:45
Sja, PTFE op een merkpan heeft niet magisch een hogere ontledingstemperatuur dan PTFE op een andere pan... Als je het sloopt gaat het stuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ROFLASTC Welke is het exact? BK maakt hun Wokarang in verschillende lijnen.
Een plaatstaal variant waarbij je de laag zelf moet onderhouden en bij onjuiste ingebruikname / gebruik best wel binnen 5 keer kaduuk eruit kan zien.
En een aluminium variant met een keramische coating die ietwat meer vergevingsgezind kan zijn.

edit: en natuurlijk de PTFE versie die @mcDavid aanhaalt.

edit2: Sligro lijkt enkel de Black Steel / plaatstaal variant te hebben...

[ Voor 17% gewijzigd door Raymond P op 18-04-2023 10:45 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Raymond P schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:42:
@ROFLASTC Welke is het exact? BK maakt hun Wokarang in verschillende lijnen.
Een plaatstaal variant waarbij je de laag zelf moet onderhouden en bij onjuiste ingebruikname / gebruik best wel binnen 5 keer kaduuk eruit kan zien.
En een aluminium variant met een keramische coating die ietwat meer vergevingsgezind kan zijn.

edit: en natuurlijk de PTFE versie die @mcDavid aanhaalt.

edit2: Sligro lijkt enkel de Black Steel / plaatstaal variant te hebben...
Het is een plaatstaal versie. Ik zou thuis even een foto moeten maken

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
ROFLASTC schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:50:
[...]
Het is een plaatstaal versie. Ik zou thuis even een foto moeten maken
Dan werkt het toch precies hetzelfde als bij elke andere plaatstalen pan? Enige verschil is dat je meestal het eerste inbranden zelf moet doen en zij fabrieksmatig al een laagje hebben aangebracht. Blijft gewoon kwetsbaar, zeker in het begin.

De anti-aanbak laag is gewoon olie wat zich met het staal verbindt. Nooit volledig slijtvast, je moet het onderhouden en wordt beter in de loop van de tijd/het gebruik.

[ Voor 16% gewijzigd door CirclDigital op 18-04-2023 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@ROFLASTC Dan is het antwoord: ja. :)
Het is echter wel bijna altijd volledig user-error (en te fixen en/of te voorkomen).

Reviews laten zulke parels zien: (link)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woj8zmSKL9hLHyoU46oFef6e8D8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vc2yyKhxvjkPgUJVHddKwz9N.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 18-04-2023 11:00 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
ROFLASTC schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:29:
Een beetje in lijn met de braadpan hierboven maar ik heb een tijdje terug een nieuwe blacksteel gekocht van BK (Sligro aanbieding) en na 5 keer koken leek het wel of de coating meteen er af gebrand was. Ik vermoed an sich dat er iig 1 keer veel te heet mee gegaan is maar tegelijkertijd dacht ik wat van dat merk te kunnen verwachten. Het gaat om zo een assymetrische pan met hoge rand om dingen mee om te gooien. Iemand ervaring met BK dat er gelijk kapot uit ziet na een paar keer?

Edit: BK Wokerang is het
Ik heb exact dezelfde pan nu een jaar of vier en hier is de fabriekslaag nog intact (met nog een laagje of wat er overheen ingebrand).

Ik gebruik de wokarang alleen met rijstolie en voornamelijk om nasi goreng in te maken. Zure sauzen gaan er niet in, wel zoete (ketjap, sojasaus, oestersaus, vissaus etc).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKNp2D3xiOCFkSgz2Gk4mIduj08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAV9MKOIAiluiCmRbxmGO6As.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Schweino op 18-04-2023 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:16

Quad

Doof

Quad schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:50:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb dit keer even gestemd met mijn portemonee en een De Buyer Prim'Appety 24cm aangekocht.
Vooral omdat RVS iets anders kookt dan eentje met een anti-aanbaklaag. Ik kook het meest, maar mijn vrouw moet er ook mee overweg kunnen, dus de middenweg even gekozen om te proberen.

Als dit bevalt kunnen we een mooie Demeyere erbij aanschaffen.

Ik gebruik zelf nog wel vooral een Le Creuset pan, wel met een antiaanbaklaag maar wel heel fijn in gebruik.
Intussen 2 weken de nieuwe RVS van De Buyer in gebruik. Eitjes bakken, hamburgers en ander vlees gaat meer dan prima, niet slechter dan de oude koekenpannen met aablaag. Vetgebruik (vooral boter) is wel meer dan anders nodig is, ik heb de pan niet voorzien van seasoning oid, dat leek me nutteloos voor een RVS pan.

Waarschijnlijk komt er met termijn 1 of 2 pannen bij voor gebruik, 24cm is prima voor normaal gebruik, maar 2 van deze grootte + 1 iets grotere zou welkom zijn. Wellicht een 24+28cm deal.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Raymond P schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:00:
@ROFLASTC Dan is het antwoord: ja. :)
Het is echter wel bijna altijd volledig user-error (en te fixen en/of te voorkomen).

Reviews laten zulke parels zien: (link)
[Afbeelding]
Ik ga eens de komende tijd de pan goed in de olie houden. Es kijken hoever we komen,

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Quad schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:47:
[...]

Intussen 2 weken de nieuwe RVS van De Buyer in gebruik. Eitjes bakken, hamburgers en ander vlees gaat meer dan prima, niet slechter dan de oude koekenpannen met aablaag. Vetgebruik (vooral boter) is wel meer dan anders nodig is, ik heb de pan niet voorzien van seasoning oid, dat leek me nutteloos voor een RVS pan.

Waarschijnlijk komt er met termijn 1 of 2 pannen bij voor gebruik, 24cm is prima voor normaal gebruik, maar 2 van deze grootte + 1 iets grotere zou welkom zijn. Wellicht een 24+28cm deal.
Dat zijn ook mijn ervaringen na ca. een jaar. Het kost even om te wennen welke pan (RVS vs. plaatstaal vs. Le Creuset) je het beste kunt gebruiken en hoe je deze het beste kunt verwarmen, maar inmiddels pak ik blind de juiste pan.

- Goed ingebrande De Buyer's zijn favoriet maar wel het meest beperkt in waar je ze voor kunt gebruiken
- Le Creuset is het meest veelzijdig, maar sommige voeding- bereidingswijzes willen nog wel eens veel poetswerk opleveren (bijv. uien karameliseren)
- RVS zit daar een beetje tussenin; je kan alles bereiden, soms moet je poetsen en soms is een andere pan gewoon net iets geschikter

Denk dat ik ze alle 3 ongeveer evenveel gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:16

Quad

Doof

Kookpunt.nl heeft een 24+28 cm van De Buyer Prim'appety in de aanbieding. Dus bij deze besteld om weer voldoende pannen te hebben. De oude anti aanbakpannen zijn namelijk al weg.

Zelfs m'n vrouw kan zonder enig moeite ermee overweg, dus in dat opzicht moeten we het wel mee kunnen redden.

Voor gevoeligere producten heb ik nog twee prachtige Le Creuset pannen (28 en 30 cm)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 22:42
Vraagje, sinds twee jaar koken wij op inductie (Smeg C6IMXI9), en ik merk vooral met mijn DeBuyer koekenpannen dat ze enkel in het midden warm worden. Bij het inbranden van de pannen is dit overduidelijk (cirkel van zo'n 12 cm in het midden brand netjes in, de rest niet). Maar ook bij pannenkoeken is het overduidelijk.
Is dit gewoon een gevolg van inductie? Of zijn er betere fornuizen? Of is er iets met mijn pan? (een klein beetje bol is ie denk ik wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:45
DRAFTER86 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:56:
... ik merk vooral met mijn DeBuyer koekenpannen dat ze enkel in het midden warm worden.
Hoe groot is de inductie spoel waar je op kookt?

En probeer je "snel" eea warm te krijgen? Misschien krijgt je pan niet de tijd om zijn warmte ook door te geven naar de randen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-04 21:11
DRAFTER86 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:56:
Vraagje, sinds twee jaar koken wij op inductie (Smeg C6IMXI9), en ik merk vooral met mijn DeBuyer koekenpannen dat ze enkel in het midden warm worden. Bij het inbranden van de pannen is dit overduidelijk (cirkel van zo'n 12 cm in het midden brand netjes in, de rest niet). Maar ook bij pannenkoeken is het overduidelijk.
Is dit gewoon een gevolg van inductie? Of zijn er betere fornuizen? Of is er iets met mijn pan? (een klein beetje bol is ie denk ik wel)
De handleiding is er niet heel duidelijk over maar het lijkt erop dat je inductie spoelen 3x12cm + 1x11cm zijn, verwacht dan ook dat je dit probleem ervaart ongeacht waar je de pan plaatst?

Lijkt dus vooral een limitatie van jouw fornuis, mijn inductie kookplaat heeft bijvoorbeeld zones van 18 en 21cm en zo zijn er ook platen met nog grotere..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 23:21

JME

zeg maar Jamie

Heb me laten verleiden tot een tweetal Start & Cook pannenkoekenpannen van het merk met de rode stip. Aanbieding bij de Blokker en zo..
Wat. Een. Drama. Langzaam opwarmen, grote pit, en toch zie je werkelijk de bodem in het midden omhoog komen. Pannenkoeken? No way! Maar wel hele mooie donuts op deze manier.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:29
JME schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:55:
Heb me laten verleiden tot een tweetal Start & Cook pannenkoekenpannen van het merk met de rode stip. Aanbieding bij de Blokker en zo..
Wat. Een. Drama. Langzaam opwarmen, grote pit, en toch zie je werkelijk de bodem in het midden omhoog komen. Pannenkoeken? No way! Maar wel hele mooie donuts op deze manier.. :+
Pannenkoeken gaat hier (op inductie met beschermend matje er onder), in geen pan beter dan de lodge gietijzeren bakpan (deksel van hapjespan-achtig iets). Het heeft wat tijd nodig om warm te worden, maar daarna miv de eerste pannenkoek perfect gebakken, pan blijft op middel temperatuur stabiel en gelijkmatig warm en zonder rokende olie kan je vlot door bakken.
Alleen voor pannenkoeken waarbij we bijvoorbeeld de kaas willen bakken zetten we de temperatuur 1 a 1,5 stand hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Sjamo schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:49:
[...]

Pannenkoeken gaat hier (op inductie met beschermend matje er onder), in geen pan beter dan de lodge gietijzeren bakpan (deksel van hapjespan-achtig iets). Het heeft wat tijd nodig om warm te worden, maar daarna miv de eerste pannenkoek perfect gebakken, pan blijft op middel temperatuur stabiel en gelijkmatig warm en zonder rokende olie kan je vlot door bakken.
Alleen voor pannenkoeken waarbij we bijvoorbeeld de kaas willen bakken zetten we de temperatuur 1 a 1,5 stand hoger.
Bij mij gaat het het beste in mijn dunste el cheapo RVS-pan, die werkt voor pannenkoeken nog iets beter dan de Sensuell pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-04 15:11
Het valt me toch op dat mensen hier over het algemeen kiezen voor de RVS of plaatstaal pannen. Is dat omdat er hier toch best veel chefs meepraten? Imho is voor de gemiddelde thuischef zeker plaatstaal niet van toepassing. RVS is dan weer veel allrounder, maar heeft wel inbrandtijd nodig. Zelf geef ik duidelijk de voorkeur aan geëmailleerd gietijzer voor thuis. En dan neem ik meestal een skillet ipv een koekenpan, dat is gewoon iets veelzijdiger en vaak ook goedkoper in aanschaf.

[ Voor 14% gewijzigd door Sevenhunt op 30-04-2023 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Sevenhunt schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:29:
Het valt me toch op dat mensen hier over het algemeen kiezen voor de RVS of plaatstaal pannen. Is dat omdat er hier toch best veel chefs meepraten? Imho is voor de gemiddelde thuischef zeker plaatstaal niet van toepassing. RVS is dan weer veel allrounder, maar heeft wel inbrandtijd nodig. Zelf geef ik duidelijk de voorkeur aan geëmailleerd gietijzer voor thuis. En dan neem ik meestal een skillet ipv een koekenpan, dat is gewoon iets veelzijdiger en vaak ook goedkoper in aanschaf.
Ik ben een gewone thuisgebruiker en geef de voorkeur aan plaatstaal. Niet al te zwaar en mits goed ingebrand bijna net zo anti-kleef als teflon.

RVS gebruik ik als ik met iets zuurs aan de slag ga zoals tomaten, wijn of citroen, of als ik een pansaus wil maken na het bakken van vlees.

Geëmailleerd gietijzer gebruik ik eigenlijk alleen als ik een stoof maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
Het feit dat je geen zuur bij plaatstaal kan gebruiken is voor mij een van de grote nadelen voor thuis. Ik heb een niet al te grote keuken, dus wil zoveel mogelijk pannen die alles kunnen.

Maar inderdaad, na een paar weken gebruik is het een toppan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Laatst online: 00:03
Sevenhunt schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:29:
Ik heb een jaar+ geleden voor het eerst iets anders dan anti aanbaklaag pannen gekocht en toen voor plaatstaal gegaan. Zoals altijd als ik iets koop tegenwoordig (of het nou een bank, fiets of pan is) zoek ik een tweakers topic en zo op het spoor van platstaal gekomen. Ben zeker maar een simpele thuiskok en 1persoonshuishouden :). Maar sinds aankoop is die pan eigenlijk al een jaar mijn ' daily driver'! Heel blij mee. Toen een paar posts terug iemand de 2 RVS De Buyer pannen aanbieding deelde dacht ik laat ik die ook eens aanschaffen dan heb ik ook gelijk meer dan 1 nonstick pan pan als ik steak+aardappels wil bakken en kan echt alle oude troep de deur uit.

Tot nu toe is mijn ervaring: leuk dat ik in plaatstaal eindelijk iets met tomaat en zuur kan doen maar verder vind ik ze een stuk minder prettig dan mijn plaatstaal pannetje. Nog minder gevoel bij temperatuur management (ok, ik weet dit zijn relatief goedkope RVS pannen) maar wat me vooral tegenvalt: schoonmaken. Met gewoon schoonmaakmiddel en een borstel blijf ik eigenlijk altijd wel wat vlekken en ingedroogde olie/kruiden ofzo hebben die ik er echt niet met een gewone afwasborstel uit krijg. Misschien moet ik gewoon met zo'n meer metaalachtig afwassponsje aan de gang gaan (en de vaatwasser zal waarschijnlijk ook wel werken) maar tov plaatstaal waar je met water+keukenrol eigenlijk in 99% van de gevallen weer een gloednieuwe pan hebt valt me dat wat tegen.

Gietijzer nog nooit geprobeerd overigens. Als ik ooit nog een skillet voor erbij aanschaf wordt die waarschijnlijk wel gietijzer idd.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sevenhunt
twit schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:19:
[...]

Ik heb een jaar+ geleden voor het eerst iets anders dan anti aanbaklaag pannen gekocht en toen voor plaatstaal gegaan. Zoals altijd als ik iets koop tegenwoordig (of het nou een bank, fiets of pan is) zoek ik een tweakers topic en zo op het spoor van platstaal gekomen. Ben zeker maar een simpele thuiskok en 1persoonshuishouden :). Maar sinds aankoop is die pan eigenlijk al een jaar mijn ' daily driver'! Heel blij mee. Toen een paar posts terug iemand de 2 RVS De Buyer pannen aanbieding deelde dacht ik laat ik die ook eens aanschaffen dan heb ik ook gelijk meer dan 1 nonstick pan pan als ik steak+aardappels wil bakken en kan echt alle oude troep de deur uit.

Tot nu toe is mijn ervaring: leuk dat ik in plaatstaal eindelijk iets met tomaat en zuur kan doen maar verder vind ik ze een stuk minder prettig dan mijn plaatstaal pannetje. Nog minder gevoel bij temperatuur management (ok, ik weet dit zijn relatief goedkope RVS pannen) maar wat me vooral tegenvalt: schoonmaken. Met gewoon schoonmaakmiddel en een borstel blijf ik eigenlijk altijd wel wat vlekken en ingedroogde olie/kruiden ofzo hebben die ik er echt niet met een gewone afwasborstel uit krijg. Misschien moet ik gewoon met zo'n meer metaalachtig afwassponsje aan de gang gaan (en de vaatwasser zal waarschijnlijk ook wel werken) maar tov plaatstaal waar je met water+keukenrol eigenlijk in 99% van de gevallen weer een gloednieuwe pan hebt valt me dat wat tegen.

Gietijzer nog nooit geprobeerd overigens. Als ik ooit nog een skillet voor erbij aanschaf wordt die waarschijnlijk wel gietijzer idd.
Thx! Leuk om zo een ervaring te lezen.

Toch mooi dat het niet gebruiken van zuur niet opweegt tegen het gemak van de pan. Eens hoor, het zijn geweldige pannen, maar ik had het gevoel dat voor thuis niet alles in een pan kunnen doen voor meer mensen wel een nadeel zou zijn. Dat was in ieder geval mijn overweging om voor geëmailleerd gietijzer te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ik heb zelf meerdere rvs pannen en schoonmaken is een eitje, tenzij je plakkerige olie te hard aan brandt, dan wordt het boenen inderdaad.

Voor gerechten met dat risico pak ik ook snel mijn gietijzeren braadpan, dat is pas een echte allrounder.

Een plaatstalen pan heb ik ook al vaker overwogen, bijvoorbeeld voor ei of pannenkoeken. Maar dat kan ik ook prima bakken in rvs dus voelt wat zonde om nóg een pan te halen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 13:23
Een jaar of 10 geleden heb ik een Debuyer Mineral B gekocht (plaatstaal). Vanwege het feit dat ik hem vooral voor vlees en aardappelen wilde gaan gebruiken en deze ook veel goedkoper was en is dan een RVS-pan. Veel gebruikt en nooit problemen mee gehad en hij is nog steeds net zo fijn als vroeger.

Echter heb ik in 2020 eindelijk eens een RVS-pan aangeschaft (Demeyere Multiline hapjespan met deksel). In het begin echt heel erg wennen, maar nu is het mijn meestgebruikte pan en gebruik ik mijn Mineral B eigenlijk zelden meer.

Eigenlijk is het voor mij óf RVS óf gewoon PTFE.Heel soms mijn geëmailleerde braadpan als ik een groot stoofgerecht wil maken bijvoorbeeld. Maar als het past doe ik dan eigenlijk ook net zo lief in mijn RVS.

Schoonmaken is voor mij eigenlijk geen probleem. Meestal volstaat de vaatwasser prima, en anders wat Barkeeper's friend en een Scrub Daddy. Glanst weer als een malle daarna en het kost mij echt minder tijd dan het "schoonspoelen (soms met een beetje mild afwasmiddel), drogen, drupje olie, weer even op de kookplaat om er zeker van te zijn dat hij droog is en zodat de olie wat gaat lopen" van de plaatstalen pan. En dat schoonmaken van de plaatstalen pan moet ik na elk gebruik doen. RVS schoonmaken gaat 9/10 keer gewoon prima in de vaatwasser. En die 10e keer moet ik alleen maar even sprayen en een minuutje schrobben om hier en daar een plekje weg te werken, en klaar.

Maar goed, een RVS-pan is wel minder toegankelijk. Het is ook maar net wat je kookt. Vroeger maakte ik voornamelijk lappen vlees klaar in die pan, maar tegenwoordig veel meer vegetarisch, stoofgerechten, pansauzen en dat soort zaken. Dan is plaatstaal ook niet echt een optie.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Maar goed, de reden dat ik dit topic weer eens opzocht: de vrouw des huizes heeft een paar dagen geleden mijn fijne PTFE-pan (Demeyere Alu Pro) helemaal leeg een hele tijd lang op een vrij hoge stand op de inductieplaat laten staan. De laag is redelijk gesmolten dus die is afgeschreven.

Nu ging ik op zoek naar een vervanger en het viel me op dat echt bijna alle antiaanbakpannen keramisch zijn. En daar heb ik zelf slechte ervaringen mee. Toegegeven, mijn keramische pannen waren altijd vrij goedkoop (BK Easy Induction, GreenChef), maar ze zijn allemaal gaan plakken naar een half tot een heel jaar. Wat zijn tegenwoordig de ervaringen met keramische pannen? Hebben jullie een favoriet? Of kan ik net zo goed een nieuwe Alu Pro kopen?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 22:42
Cpt_ZakLamP schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:33:
[...]

De handleiding is er niet heel duidelijk over maar het lijkt erop dat je inductie spoelen 3x12cm + 1x11cm zijn, verwacht dan ook dat je dit probleem ervaart ongeacht waar je de pan plaatst?

Lijkt dus vooral een limitatie van jouw fornuis, mijn inductie kookplaat heeft bijvoorbeeld zones van 18 en 21cm en zo zijn er ook platen met nog grotere..
Hm dat klinkt als een plausibele verklaring. Wat zijn de aanraders qua inductie fornuizen (60cm)?
Ik heb ook dat op laag vernogen de pitten gewoon aan en uit gaan. Dus smoren/sudderen gaat niet echt lekker door het aa /uit gedrag. Zijn er ook fornuizen die dat beter doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Merk dat ik tegenwoordig de Le Creuset geemallieerde pannen ook vaker laat staan t.b.v. RVS. Het heeft meestal iets met poetsen te maken en met RVS kun je gewoon vrij lomp omgaan (bodem schoon scrapen tijdens het koken) terwijl de pan als nieuw er uit blijft zien. Ook op een emaillelaag kunnen producten aanbakken. Deze pannen werken het best als de bodem verzadigd is (soep/stoofpot) terwijl je in RVS wat makkelijker kunt bakken en roeren.

Favoriet blijft plaatstaal. Voor mijn gevoel smaakt dat het beste, maakt veruit het makkelijkste schoon en komt het dichtst bij een anti-aanbak pan. Ze zijn alleen ook het meest beperkt in gebruik.

Met de tijd ook weer een paar weggedaan, maar de onderste zijn nog over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_u3I3lCST8fGjlB4NLnWj7dDxDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HlzmFFEtD7XfNOcERpAqIdNg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75mXED3jkANlHcqJ9_c9qdkka2g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqVklzP2aGzxYaWGkwoFKALZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Als ik het met 3 pannen moest doen:
1. Demeyere Atlantis hapjespan
2. De Buyer Carbone koekenpan
3. Le Creuset Cocotte Every (rijst/pasta en ideaal voor opwarmen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:13:
Maar goed, de reden dat ik dit topic weer eens opzocht: de vrouw des huizes heeft een paar dagen geleden mijn fijne PTFE-pan (Demeyere Alu Pro) helemaal leeg een hele tijd lang op een vrij hoge stand op de inductieplaat laten staan. De laag is redelijk gesmolten dus die is afgeschreven.

Nu ging ik op zoek naar een vervanger en het viel me op dat echt bijna alle antiaanbakpannen keramisch zijn. En daar heb ik zelf slechte ervaringen mee. Toegegeven, mijn keramische pannen waren altijd vrij goedkoop (BK Easy Induction, GreenChef), maar ze zijn allemaal gaan plakken naar een half tot een heel jaar. Wat zijn tegenwoordig de ervaringen met keramische pannen? Hebben jullie een favoriet? Of kan ik net zo goed een nieuwe Alu Pro kopen?
Als je leunt op de non-stick eigenschappen dan is sio2 'm nét niet imho.
Het helpt als de pannen goed schoon zijn (azijn, ovenreiniger, melaminespons) maar een 1:1 vervanger voor ptfe is het niet.

Mijn Craft blijkt wel een overlever al worden de randen op sommige plekken kaal.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:21
DRAFTER86 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:41:
[...]

Hm dat klinkt als een plausibele verklaring. Wat zijn de aanraders qua inductie fornuizen (60cm)?
Ik heb ook dat op laag vernogen de pitten gewoon aan en uit gaan. Dus smoren/sudderen gaat niet echt lekker door het aa /uit gedrag. Zijn er ook fornuizen die dat beter doen?
Ik heb ook een kleine plaat (Inventum VKI5510ZWA, 55x52 cm) maar dat aan/uit gedrag herken ik niet. Hij heeft tevens grotere kookzones 16 en 18 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Raymond P schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:30:
[...]

Als je leunt op de non-stick eigenschappen dan is sio2 'm nét niet imho.
Het helpt als de pannen goed schoon zijn (azijn, ovenreiniger, melaminespons) maar een 1:1 vervanger voor ptfe is het niet.

Mijn Craft blijkt wel een overlever al worden de randen op sommige plekken kaal.
Ok, ik had gehoopt dat de duurdere keramische pannen wat beter waren, ook qua laag. De GreenChef die ik nu heb is sowieso echt veel te licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-04 08:33
Demeyere industry 28cm koekenpan in de aanbieding voor 109,99. Ook andere maten met korting

https://www.coolblue.nl/p...stry-koekenpan-28-cm.html

[ Voor 14% gewijzigd door gravy op 05-05-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:05
Ik probeer mijn kookkunsten iets uit te breiden. Voorheen had ik altijd genoeg aan een gewone kookpan en een koekenpan, verder dan een AVG-tje kwam het nooit. Daar heb ik later een RVS wok aan toegevoegd, zodat ik groenten ook kan wokken (veel lekkerder vaak dan koken).

Echter wil ik me nu gaan wagen aan eenvoudige eenpansgerechten, waarbij je alle producten dus in dezelfde pan bereid en er saus aan toevoegt, oa voor een oosterse maaltijd bijvoorbeeld.

Mijn RVS wok lijkt hiervoor niet zo geschikt, die wordt veel te heet. De koekenpan lijkt mij ook niet al te geschikt omdat de rand niet zo hoog is en de pan mogelijk aan de kleine kant (heb 20cm en 24cm).

Nu zat ik te denken aan een hapjespan of wok/wadjan met anti-aanbak-laag.

Klopt het dat een RVS-wok hiervoor niet zo geschikt is?
Kies ik dan beter voor een hapjespan of andere wok/wadjan?
Of beter iets geheel anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
LA-384 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:11:
Ik probeer mijn kookkunsten iets uit te breiden.
......
Echter wil ik me nu gaan wagen aan eenvoudige eenpansgerechten, waarbij je alle producten dus in dezelfde pan bereid en er saus aan toevoegt, oa voor een oosterse maaltijd bijvoorbeeld.

Mijn RVS wok lijkt hiervoor niet zo geschikt, die wordt veel te heet.
.....

Om met de laatste zin te starten: anti-aanbak is meestal niet wat men hierzo adviseert >:)

Ik heb voor precies het doeleinde van wat hij schrijft deze gekocht:

https://www.zwilling.com/...%2F-28-l/40851-141-0.html
Demeyere Industry 5 kookpan

Mooie maat voor 1 pans gerechten, zonder anti-aanbak laag, en ook prima voor de aardappeltjes bijvoorbeeld.

Lekkere shakshuka bijvoorbeeld , maar ook prima voor de chili con (of san) carne en alle wat er nog meer te verzinnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@duvekot Bedankt voor je reactie. Ik had er idd geen budget bij gezet, omdat ik het meer in zijn algemeenheid vroeg. Laat ik zeggen dat ik er geen €265,- aan uit wil geven ;)

Ik zat zelf te denken aan een euro of 80 maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:06
LA-384 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:37:
@duvekot Bedankt voor je reactie. Ik had er idd geen budget bij gezet, omdat ik het meer in zijn algemeenheid vroeg. Laat ik zeggen dat ik er geen €265,- aan uit wil geven ;)

Deze is iets boven budget, maar ook een heel mooie:
https://www.bestsale.be/a...191000519-4244324mdg.html

Sowieso liggen de retailprijzen wat lager dan die van de fabrikant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
LA-384 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:37:

Vorige jaar gekocht voor 139 Eur .. dus blijkbaar was er een aanbieding of zo ...

Maar IKEA heeft ook goede RVS pannen .. dus misschien dat daar wat tussen zit wat wel past binnen je budget. Ik zie dat ze ook een 28cm RVS hapjespan hebben bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
LA-384 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:11:
Ik probeer mijn kookkunsten iets uit te breiden. Voorheen had ik altijd genoeg aan een gewone kookpan en een koekenpan, verder dan een AVG-tje kwam het nooit. Daar heb ik later een RVS wok aan toegevoegd, zodat ik groenten ook kan wokken (veel lekkerder vaak dan koken).

Mijn RVS wok lijkt hiervoor niet zo geschikt, die wordt veel te heet. De koekenpan lijkt mij ook niet al te geschikt omdat de rand niet zo hoog is en de pan mogelijk aan de kleine kant (heb 20cm en 24cm).

Klopt het dat een RVS-wok hiervoor niet zo geschikt is?
Kies ik dan beter voor een hapjespan of andere wok/wadjan?
Of beter iets geheel anders?
Welke wok heb je dan nu? Ik wil er namelijk ook wel een die veel te heet wordt.

Er is ongetwijfeld een correlatie te vinden tussen de warmte van je pan en de instellingen van je warmtebron. Als RVS al te heet wordt zou ik zeker geen pan met PTFE coating aanraden.

M.a.w. Nee, dat klopt niet. Een RVS wok is prima geschikt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@RetroTycoon @duvekot @Raymond P Ok, dus RVS is dan toch "the-way-to-go"?
Misschien dat ik dan toch gewoon m'n wok kan gebruiken, hoewel voor sommige gerechten moet je eerst bijvoorbeeld aardappeltjes bakken, dat heb ik 1x geprobeerd en was (voor mij) onmogelijk in de RVS wok. Misschien dat het beter gaat wanneer de aardappeltjes in een flinke laag olie kunnen liggen, maar daar is deze wok dan te klein voor.

Ik heb een Demeyere Apollo 7 wok van 26cm, destijds in de aanbieding gekocht.

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 07-05-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@LA-384 Niet specifiek. Ik grijp zelf heel snel naar m'n geëmailleerde gietijzeren braadpan voor eenpansmeuk.
Er is niet echt 1 pan waar werkelijk alles makkelijk (en goed) mee bereid kan worden.

Als het de oosterse kant op gaat en er met vocht/hitte gespeeld moet worden is een wok natuurlijk ideaal.
Een coq au vin of jambalaya in een wok kan ook maar is net wat lastiger, net zoals je aardappelen bakken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Raymond P Dan komen we weer bij mijn oorspronkelijke vraag uit :p
Welke soort pan kan ik nu het beste gebruiken?

Een hapjespan? Een wok met groter oppervlak?

Een braadpan ken ik eigenlijk vooral van stoofvlees of andere dingen die heel lang moeten sudderen.

Ik ben van plan om toch ook eens een koekenpan van plaatstaal te gaan proberen (de Carbone Plus van De Buyer), omdat deze niet duur is en mijn dure Alu Pro na net aan 2,5 jaar al niet zo fijn meer bakt als toen deze nieuw was.

Plaatstaal is niet geschikt voor sauzen (zuren) vanwege het aantasten van de natuurlijke anti-aanbak-laag.
De RVS wok is niet zo geschikt vanwege het kleine bodemoppervlak.
De Alu-Pro koekenpannen zijn niet geschikt omdat deze mogelijk te laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
Ik gebruik voor bijna alles geëmailleerd gietijzer. Maar zeker voor eenpansgerechten vind ik het aan te bevelen.
RVS is ook prima hoor, maar persoonlijk vind ik dat net iets meer gedoe met schoonmaken na een eenpansgerecht.

Hapjespan uiterlijk is denk ik ideaal voor dit soort gerechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
LA-384 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:35:
[...]
[...]
Mijn boodschap is dat dat afhankelijk is van wat je wilt bereiden.

Als voorbeeld gaf je een oosterse eenpansgerecht op. Het oosten is nogal breed. Een Egyptische koshari, Tadzjiekse pilav, Indiase biryani en zo'n beetje alles daartussen kunnen allemaal prima in een gietijzeren braadpan, tajine of (als het moet) een rvs hapjespan.
Ga je nog verder het oosten in dan wordt er vaker meer vocht toegevoegd ná bereiding en is een wok vorm meestal praktischer. Een Japanse sukiyaki gaat dan weer prima in de braadpan of hapjespan.

Als je nog geen geëmailleerd gietijzeren pannetje hebt dan zou ik die als eerste aanschaffen, daarmee unlock je zo'n 75% van de wereld.
Veel geld hoeft dat ook niet te kosten, bijvoorbeeld bij de Lidl zal je grofweg 4 tientjes kwijt zijn.
De rest van de wereld zou moeten lukken in de wok die je al hebt.

Historisch gezien ook logisch, vroeger hadden ze nog geen 7-ply RVS en dit soort gerechten zijn vaak niet de nieuwste.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Raymond P Haha, zo ingewikkeld ga ik niet koken hoor, geen van de genoemde gerechten klinkt mij überhaupt bekend in de oren ^_^

Ik heb bijvoorbeeld zo'n potjes met saus voor curry (rode, groene en massaman), waarbij je een gedeelte zelf doet en de saus er aan toevoegt. Daar ga ik eerst eens mee beginnen :D

Kijkende naar de afbeeldingen die google geeft bij deze gerecht, lijkt het voor de foto in een skillet of gietijzeren braadpan? te zitten.

Deze lijkt mij dan wel interessant:
https://www.bol.com/nl/nl...raadpan/9300000105329055/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
Dat is een skillet, prima inderdaad. Geen deksel alleen. Mocht je een deksel willen dan Zou ik zoiets doen, maar ja, dat is weer veel duurder.
https://www.meesterslijpe...et-campagnard-26-cm-ocean

Of een iets goedkopere optie

https://www.bol.com/nl/nl...-pannen/9300000136297442/

Dat soort pannen inderdaad.

[ Voor 55% gewijzigd door Sevenhunt op 07-05-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Sevenhunt schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:47:
Dat is een skillet, prima inderdaad. Geen deksel alleen. Mocht je een deksel willen dan Zou ik zoiets doen, maar ja, dat is weer veel duurder.
https://www.meesterslijpe...et-campagnard-26-cm-ocean

Of een iets goedkopere optie

https://www.bol.com/nl/nl...-pannen/9300000136297442/

Dat soort pannen inderdaad.
Volgens de beschrijving en reviews wordt het met deksel geleverd en is het (licht) geëmailleerd, ook de bodem blijkbaar, waardoor minder kans op krassen op de glazen kookplaat. Herstel; de deksel hoort niet bij deze uitvoering.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 07-05-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
LA-384 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:35:
@Raymond P Dan komen we weer bij mijn oorspronkelijke vraag uit :p

Een hapjespan? Een wok met groter oppervlak?

Een braadpan ken ik eigenlijk vooral van stoofvlees of andere dingen die heel lang moeten sudderen.

Ik ben van plan om toch ook eens een koekenpan van plaatstaal te gaan proberen (de Carbone Plus van De Buyer), omdat deze niet duur is en mijn dure Alu Pro na net aan 2,5 jaar al niet zo fijn meer bakt als toen deze nieuw was.

Plaatstaal is niet geschikt voor sauzen (zuren) vanwege het aantasten van de natuurlijke anti-aanbak-laag.
De RVS wok is niet zo geschikt vanwege het kleine bodemoppervlak.
De Alu-Pro koekenpannen zijn niet geschikt omdat deze mogelijk te laag zijn.
Een IKEA 365+ hapjespan. RVS met deksel. Ruim binnen je budget. En makkelijk schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@LA-384 Laat je niet afschrikken door onbekendheid. Heel veel van dit soort gerechten zijn in de basis vrij eenvoudig en enorm lekker.

Je linkt een koekenpan (met deksel) dat kan natuurlijk ook...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
LA-384 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:57:
[...]

Volgens de beschrijving en reviews wordt het met deksel geleverd en is het (licht) geëmailleerd, ook de bodem blijkbaar, waardoor minder kans op krassen op de glazen kookplaat. Herstel; de deksel hoort niet bij deze uitvoering.
Deksel kan echt wel nuttig zijn!

Kwam toevallig net een aanbieding voor de buyer carbone plus tegen die ik zelf heb aangeschaft.
Op horecastyle.

[ Voor 6% gewijzigd door Sevenhunt op 07-05-2023 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Ik heb het via de belluci website besteld, daar hadden ze wel een passende deksel los.
Ik laat nog weten wat mijn ervaring is met deze pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
Ook bij geëmailleerd gietijzer kan er wel wat aanbakken. Zolang het niet verbrand is dat gewoon smaak. Ik gooi dan vaak een klein scheutje water in de pan tijden het bakken. Dan even goed schrapen met een houten spatel en het is schoon. Het water verdampt binnen de kortste keren, en aangezien het gietijzer is heeft het weinig invloed op de temperatuur als je koud water zou gebruiken, liever natuurlijk heet water.

[ Voor 8% gewijzigd door Sevenhunt op 07-05-2023 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
LA-384 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:43:
@Raymond P Haha, zo ingewikkeld ga ik niet koken hoor, geen van de genoemde gerechten klinkt mij überhaupt bekend in de oren ^_^

Ik heb bijvoorbeeld zo'n potjes met saus voor curry (rode, groene en massaman), waarbij je een gedeelte zelf doet en de saus er aan toevoegt. Daar ga ik eerst eens mee beginnen :D

Kijkende naar de afbeeldingen die google geeft bij deze gerecht, lijkt het voor de foto in een skillet of gietijzeren braadpan? te zitten.

Deze lijkt mij dan wel interessant:
https://www.bol.com/nl/nl...raadpan/9300000105329055/
Ik maak zelf eenpans gerechten waar zure sauzen aan te pas komen in een 3-ply pan die lijkt op de eerder gelinkte de meyere. Aleen dan wat groter (26 cm) en een stuk goedkoper (geloof 60 euro bij de sligro).

Je kan ook voor een geëmailleerde gietijzeren pan gaan zoals deze: https://www.lidl.nl/p/ern...udderpan-3-2-l/p100352857

Voor niet-zure eenpans gerechten gebruik ik een plaatstalen hoge (koeken)pan: https://www.amazon.nl/HON...NPAN-28-CM/dp/B007VOQDHM/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
Schweino schreef op maandag 8 mei 2023 @ 00:11:
[...]

Voor niet-zure eenpans gerechten gebruik ik een plaatstalen hoge (koeken)pan: https://www.amazon.nl/HON...NPAN-28-CM/dp/B007VOQDHM/
Amazon zegt dat de pan van aluminium is en dat een batterij nodig is.

Batterijen: 1 Lithium ion batterij(en) vereist.
Materiaal Aluminium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-05 11:45
ratzz schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Amazon zegt dat de pan van aluminium is en dat een batterij nodig is.

Batterijen: 1 Lithium ion batterij(en) vereist.
Materiaal Aluminium
Volgens de omschrijving gaat het om een strijkijzer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
mcDavid schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Volgens de omschrijving gaat het om een strijkijzer...
Nou niet overdrijven, dat staat er niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ratzz schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:02:
[...]

Nou niet overdrijven, dat staat er niet :)
Zeer zeker wel :+
Product description

Deze koekenpan is handgemaakt van 100% natuurlijk ijzer; het strijkijzer is een uitstekende warmtegeleider, het stelt je in staat om de ideale kooktemperatuur te bereiken en te behouden met een lager energieverbruik dankzij de hoge thermische geleidbaarheid; de kwaliteit is hoog: krasbestendig en duurzaam; je kunt voor iedereen genieten van een pan levensduur; geschikt voor alle soorten warmtebronnen (inclusief inductie) en oven; Let op: niet vaatwasmachinebestendig.
Amazon - of de reseller - heeft niet altijd de beste productdata beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Wat zou een leuke pan zijn om cadeau te geven i.c.m. koken op inductie? Vorig jaar heb ik een familielid een Tajine cadeau gegeven omdat ze helemaal dol zijn van Marokkaans eten. Zelf hebben ze kort daarna een Le Creuset lage hapjespan aangeschaft naar alle tevredenheid.

Mijn idee is om een Demeyere koekenpan cadeau te doen zodat ze ook langzaam alle anti-aanbak pannen de deur uit kunnen doen. Ik geef zelf de voorkeur aan plaatstaal, maar volgens mij werken die wat minder op inductie en is het misschien één stap te ver in wat je er wel of niet in bereiden kunt?

De Proline is een beetje aan de dure kant, maar mogelijk is dit een goede tip?
gravy in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:29
Ypuh schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:38:
Wat zou een leuke pan zijn om cadeau te geven i.c.m. koken op inductie? Vorig jaar heb ik een familielid een Tajine cadeau gegeven omdat ze helemaal dol zijn van Marokkaans eten. Zelf hebben ze kort daarna een Le Creuset lage hapjespan aangeschaft naar alle tevredenheid.

Mijn idee is om een Demeyere koekenpan cadeau te doen zodat ze ook langzaam alle anti-aanbak pannen de deur uit kunnen doen. Ik geef zelf de voorkeur aan plaatstaal, maar volgens mij werken die wat minder op inductie en is het misschien één stap te ver in wat je er wel of niet in bereiden kunt?

De Proline is een beetje aan de dure kant, maar mogelijk is dit een goede tip?
gravy in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Sommige mensen kunnen lezen en schrijven met rvs, maar velen hebben toch wat moeite ermee in de functie van koekepan (eieren pannenkoeken etc).

Vaak is het lastig de olie op de juiste temperatuur te kriigen om te voorkomen dat de boel gaat vastplakken, vooral wanneer je doorgaans niet al te heet bakt. Als het mensen zijn die vrij heet bakken dan zal het wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
Plaatstaal en inductie gaan helemaal perfect samen hoor. Ik merk geen enkel probleem. Wel ingebrand in de oven, maar bij gebruik prima!

Ik was ook wat sceptisch vanwege eerdere berichten, maar tot nu toe geen enkel probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
Sevenhunt schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:37:
Plaatstaal en inductie gaan helemaal perfect samen hoor. Ik merk geen enkel probleem. Wel ingebrand in de oven, maar bij gebruik prima!

Ik was ook wat sceptisch vanwege eerdere berichten, maar tot nu toe geen enkel probleem.
Dat zijn volgens mij wel een paar 'mitsen' aan verbonden:
- pan langzaam opwarmen
- dikke bodem t.b.v. warmteverdeling
- fatsoenlijke spoelen in de kookplaat (10cm is klein), bij gebruik van grote pannen nog langzamer opwarmen

Edit: vergeten te vermelden dat bovenstaande helpt bij het voorkomen van het krom/bol trekken van je pannen

[ Voor 14% gewijzigd door guapper op 08-05-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
guapper schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:46:
[...]

Dat zijn volgens mij wel een paar 'mitsen' aan verbonden:
- pan langzaam opwarmen
- dikke bodem t.b.v. warmteverdeling
- fatsoenlijke spoelen in de kookplaat (10cm is klein), bij gebruik van grote pannen nog langzamer opwarmen

Edit: vergeten te vermelden dat bovenstaande helpt bij het voorkomen van het krom/bol trekken van je pannen
Yes, je hebt helemaal gelijk.
Voor mij nu zo automatisch dat ik langzaam opwarm dat ik het helemaal vergat.

Ik bak op stand 7 van de 9 vaak. Eerst een minuut op 3, dan een minuut op 5 en dan een minuut op 7 voordat ik begin met bakken.

De de Buyer carbone plus met 3mm bodem voldoet perfect hiervoor. Anderen waarschijnlijk ook maar deze heb ik, niet dat ik reclame wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Sevenhunt schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:22:
[...]

Yes, je hebt helemaal gelijk.
Voor mij nu zo automatisch dat ik langzaam opwarm dat ik het helemaal vergat.

Ik bak op stand 7 van de 9 vaak. Eerst een minuut op 3, dan een minuut op 5 en dan een minuut op 7 voordat ik begin met bakken.

De de Buyer carbone plus met 3mm bodem voldoet perfect hiervoor. Anderen waarschijnlijk ook maar deze heb ik, niet dat ik reclame wil maken.
Je leest wel eens van die reviews, dat iemand een nieuwe pan kreeg omdat de 1e krom getrokken was.. en vervolgens zetten ze de koude pan weer op standje Boost om heb op te warmen..
Die informatie zou je bij de pan en de inductie plaat moeten krijgen, maar ja, wie leest er een gebruiksaanwijzing tegenwoordig... :Huil:
Pagina: 1 ... 51 ... 82 Laatste