Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Ik las op Wikipedia net trouwens ook nog dat je met lijnzaadolie echt voorzichtig moet zijn wanneer je er bijv. stukken keukenpapier mee verzadigd hebt, omdat dat dan spontaan in brand kan vliegen:

Rags, cloth, and paper saturated with drying oils may combust spontaneously (ignite) due to heat released during the curing process. This hazard is greater when oil-soaked materials are folded, bunched, or piled together, which allows heat to accumulate and accelerate the reaction. Precautions include: wetting rags with water and spreading them away from direct sunlight; closing them off completely in water inside air-tight metal containers designed for such applications; or storing them immersed in solvents in suitable closed containers. Linseed oil-soaked rags were the cause of the large fire in the One Meridian Plaza 38-story office building resulting in severe structural damage, after which a decision was made to demolish the building.
Wikipedia: Drying oil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:29
Yep, een van de voordelen bij seasonen. Eenmaal gekatalyseerd gaat de polymerisatie door bij zo'n olie.
De brandweer waarschuwt ook eens in de zoveel tijd voor broei in poetsdoeken.

Katoen en (verwarmde) lijnzaadolie is inderdaad oppassen. Ik heb voor de fun wel eens de temperatuur gemonitord op een papieren doekje, maar dat was niet echt spannend.
Sowieso doe je er goed aan om geolied papier even nat te maken voordat het de vuilnisbak in gaat, ongeacht de olie die je gebruikt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-07 16:53

Matis

Rubber Rocket

koesie schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:31:
Ik ben wel proefkonijn, ik heb er een besteld.
Ze zeggen dat ze uit de UK komen, hopen dat ik geen BTW hoef te betalen.
Met code ES06 kreeg ik nog 6% korting.
Totaal met verzendkosten en de paypal wisselkoers moest ik precies €30,- betalen
Heb je al een update? Pan al onderweg?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Raymond P schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:06:
Yep, een van de voordelen bij seasonen. Eenmaal gekatalyseerd gaat de polymerisatie door bij zo'n olie.
De brandweer waarschuwt ook eens in de zoveel tijd voor broei in poetsdoeken.

Katoen en (verwarmde) lijnzaadolie is inderdaad oppassen. Ik heb voor de fun wel eens de temperatuur gemonitord op een papieren doekje, maar dat was niet echt spannend.
Sowieso doe je er goed aan om geolied papier even nat te maken voordat het de vuilnisbak in gaat, ongeacht de olie die je gebruikt.
Klopt, we hebben al regelmatig brand meegemaakt bij mensen die de dag ervoor hun parketvloer hadden geolied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Matis schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:11:
[...]

Heb je al een update? Pan al onderweg?
Nope doodse stilte, het is goed dat je mij eraan herinnerd. Mijn order was al een beetje door mijzelf vergeten haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-07 12:30

MJV

Mijn Debuyer 28cm acier carbone staat in het midden wat bol. Nu weet ik niet of ik hem op mijn inductieplaat te snel heb verwarmd (bij eerste gebruik meteen op stand 8 vd 9) gezet, onwetend dat ik hem zachtjes had moeten verwarmen; of dat het zo hoort. Als ik een waterpas tegen mijn 20cm variant aanhoudt zie ik ook een kleine bolling. Wie weet in hoeverre zo'n bolling normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:59

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
MJV schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:54:
Mijn Debuyer 28cm acier carbone staat in het midden wat bol. Nu weet ik niet of ik hem op mijn inductieplaat te snel heb verwarmd (bij eerste gebruik meteen op stand 8 vd 9) gezet, onwetend dat ik hem zachtjes had moeten verwarmen; of dat het zo hoort. Als ik een waterpas tegen mijn 20cm variant aanhoudt zie ik ook een kleine bolling. Wie weet in hoeverre zo'n bolling normaal is?
Hier hetzelfde, dat komt omdat de pan maar 2 mm dik is. Voor de 20 of 24 cm varianten geen issue, maar voor 28 cm is dat net even te dun.

Geen probleem verder, de pan bakt nog steeds prima bij mij. Op gas wel te verstaan, ik kan me voorstellen dat het op inductie een minder goed resultaat geeft.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

@bvk nou het gaat heel goed op inductie, dat werkt met magneten naar ik heb begrepen :). D.w.z. dat zelfs een pan die op de inductieplaat staat waar een onderzetter onder zit nog steeds bloedheet wordt. Don't ask me how I know :X.

Toch lijkt de pan wel een stuk dikker dan 2mm? Eerder 5mm?

Enige wat vervelend is, is dat vetstof (m.n. olie) wat naar de rand van de pan zakt.

[ Voor 16% gewijzigd door MJV op 25-04-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsEsDee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

EsEsDee

The Certified Derailer

Yowzawood schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:44:
[...]

Ik ben een grote fan van de "Di Oro" spatels. O.a. te koop bij Amazon.de maar ook in de betere kookwinkels. Echt een heel stuk beter dan het gemiddelde.

[Afbeelding]
Bedankt voor deze tip. Nadat ik via dit topic een paar goede pannen heb gevonden was dit nog precies wat ik zocht. Ronde steel en dus een stuk ergonomischer, echt hittebestendig en verstevigd. Manman, ik word gewoon enthousiast van een set spatels.

Ik vermijd Amazon liever maar ik kon ze nergens anders goed vinden. Amazon.de wilde niet naar NL bezorgen, maar co.uk wel.

Uncontrollable & Incompatible

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:14

woutur

Klauwtjes uit!

bvk schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:16:
[...]

Hier hetzelfde, dat komt omdat de pan maar 2 mm dik is. Voor de 20 of 24 cm varianten geen issue, maar voor 28 cm is dat net even te dun.

Geen probleem verder, de pan bakt nog steeds prima bij mij. Op gas wel te verstaan, ik kan me voorstellen dat het op inductie een minder goed resultaat geeft.
Acier Carbone != Force Blue. Acier Carbone heeft, naar ik weet, op een diameter van 28cm een dikte van 3mm.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
MJV schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:54:
Volgens mij staan die van ons ook héél licht bol (iig als ze warm zijn). Zou wel eens kunnen komen doordat inductie (iig onze inductieplaat) de pan echt van het midden uit verwarmt, terwijl je met gas natuurlijk de warmte een beetje in een cirkel onder de pan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
EsEsDee schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:14:
[...]
Bedankt voor deze tip. Nadat ik via dit topic een paar goede pannen heb gevonden was dit nog precies wat ik zocht. Ronde steel en dus een stuk ergonomischer, echt hittebestendig en verstevigd. Manman, ik word gewoon enthousiast van een set spatels.
Heel mooi.... bizar inderdaad om een set spatels spannend te vinden. Maar deze verdienen het in mijn optiek wel :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Zag net deze set DeBuyer pannen voorbij komen op Ibood.nl, 1x24 cm + 1x28 cm voor samen €36 incl. verzending. Dat is minder dan dat ik afgelopen maand voor één DeBuyer Mineral B pan van 24 cm heb betaald, maar de pannen in deze aanbieding schijnen echter een stuk dunner te zijn dan normale DeBuyer pannen (nml. slechts 2 mm dik) en kunnen slechts tot 180 graden in de oven. Ze worden kennelijk enkele keren per jaar via Ibood aangeboden. Misschien toch de moeite waard voor iemand hier (met name wanneer je op gas i.p.v. via inductie kookt):
https://next.ibood.com/nl...-buyer-pannenset-24-28-cm

[ Voor 4% gewijzigd door choogen op 30-04-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26
koesie schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:31:
[...]

Ik ben wel proefkonijn, ik heb er een besteld.
Ze zeggen dat ze uit de UK komen, hopen dat ik geen BTW hoef te betalen.
Met code ES06 kreeg ik nog 6% korting.
Totaal met verzendkosten en de paypal wisselkoers moest ik precies €30,- betalen
En hoe staat het hiermee? :D

Ik had er ook een besteld. Niks meer gehoord na het bestellen, dus schijnheilig gevraagd "wat de status was". Daar kwam ook geen reactie op dus ik had een PayPal dispuut geopend. Maar zojuist kreeg ik een mailtje met de verzendstatus en volgens de tracking is er twee weken geleden al iets verstuurd. Dus ik ben wel benieuwd wat dit oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
O88088 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:46:
[...]

Ik had er ook een besteld. Niks meer gehoord na het bestellen, dus schijnheilig gevraagd "wat de status was". Daar kwam ook geen reactie op dus ik had een PayPal dispuut geopend. Maar zojuist kreeg ik een mailtje met de verzendstatus en volgens de tracking is er twee weken geleden al iets verstuurd. Dus ik ben wel benieuwd wat dit oplevert.
Dat mailtje heb ik ook net gehad.
Mijn pan zou 16 april verstuurd zijn.
En volgens de T&T app die ik op mijn telefoon gebruik zou het pakketje 0,541 kilo zijn...... :?
Beetje licht voor een gietijzeren pan, we gaan het meemaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
choogen schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:02:
Zag net deze set DeBuyer pannen voorbij komen op Ibood.nl, 1x24 cm + 1x28 cm voor samen €36 incl. verzending. Dat is minder dan dat ik afgelopen maand voor één DeBuyer Mineral B pan van 24 cm heb betaald, maar de pannen in deze aanbieding schijnen echter een stuk dunner te zijn dan normale DeBuyer pannen (nml. slechts 2 mm dik) en kunnen slechts tot 180 graden in de oven. Ze worden kennelijk enkele keren per jaar via Ibood aangeboden. Misschien toch de moeite waard voor iemand hier (met name wanneer je op gas i.p.v. via inductie kookt):
https://next.ibood.com/nl...-buyer-pannenset-24-28-cm
Mineral B zijn idd erg duur, de gewone Acier Carbone zijn imo prima betaalbaar though.

Helaas geeft iBood geen typenummers aan maar er staat dat de bodem van beide pannen 2mm is, daarmee zijn ze idd een stuk dunner dan de gewone Acier Carbone (resp 3 en 3,5 mm). Wel lekker licht dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De laatste Tefal gaat de deur uit. Voor mijn verjaardag een 20cm DeBuyer Element gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
O88088 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:46:
[...]

Ik heb een soortgelijke ervaring, alhoewel ik meteen een set van twee pannen heb gekocht. Ook ik heb vandaag een dispute geopend op PayPal, en warempel kort daarna kreeg ik een tracking code. Dan lijkt het dat mijn aankoop na twee dagen al verzonden was. Het gewicht zou 0.546 kg zijn, wat tamelijk licht is haha. Ik ben benieuwd of ik iets te krijgen, en zo ja wat ik dan krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Ik heb een grote gietijzeren braadpan, die geëmailleerd is van binnen. Ik had die blijkbaar in moeten branden bij aankoop, maar dat heb ik niet gedaan. Sowieso gebruik ik 'm vaak voor tomatensaus, dus dat is nog wat lastig. Hoe dan ook heeft de pan na jaren gebruik wat beschadigingen, zie foto's. Vraag: is dat erg? En, beter alsnog inbranden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WREQlkco59mHD_XBbjQujx8QIGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRNFnooPL1yoFhZEKnu5D0eM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_TejhSfLuZoSMA7XEyIiqzV_-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJ3ff9T6KDCNuyiytd5wt9D0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 22:32
MJV schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:02:
Ik heb een grote gietijzeren braadpan, die geëmailleerd is van binnen. Ik had die blijkbaar in moeten branden bij aankoop, maar dat heb ik niet gedaan.
Het hele idee van emaille is juist dat het niet ingebrand hoeft te worden. Ik denk dat dit eerder verkeerde kook techniek is

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik heb een grote gietijzeren braadpan, die geëmailleerd is van binnen. Ik had die blijkbaar in moeten branden bij aankoop, maar dat heb ik niet gedaan. Sowieso gebruik ik 'm vaak voor tomatensaus, dus dat is nog wat lastig. Hoe dan ook heeft de pan na jaren gebruik wat beschadigingen, zie foto's. Vraag: is dat erg? En, beter alsnog inbranden?
Ik kan er naast zitten, maar zo te zien heb je met scherpe materialen in de pan gezeten waarna de emaille laag beschadigd is geraakt en beetje bij beetje verdwenen.

Een geëmailleerde pan hoef je niet in te branden, deze pan is ben ik bang rijp voor de schroothoop...

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

[Afbeelding][Afbeelding]
Als er stukjes emaille afbreken (een soort glas), zijn deze heel scherp en kunnen je in maag best wel wat schade aanrichten. Ik zou dit niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

@CurlyMo Het is absoluut verkeerde kooktechniek. Ja, ik vind het ook vreemd. Het is dit type pan en daar staat het onderaan bij de instructies. Of zit ik nu mis met dat hij geëmailleerd is?

@bvk ho ho niet te snel met mij beschuldigen ;). De pan is/wordt ook door anderen hier in huis ge/misbruikt :).

@Hulliee helder, dat was ook al mijn idee. Ik ga eens rondkijken, las in dit topic al goede verhalen over de Sola pan van de Action, eens kijken of die nog te koop is.

[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 05-05-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
MJV schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:35:
@CurlyMo Het is absoluut verkeerde kooktechniek. Ja, ik vind het ook vreemd. Het is dit type pan en daar staat het onderaan bij de instructies. Of zit ik nu mis met dat hij geëmailleerd is?

@bvk ho ho niet te snel met mij beschuldigen ;). De pan is/wordt ook door anderen hier in huis ge/misbruikt :).

@Hulliee helder, dat was ook al mijn idee. Ik ga eens rondkijken, las in dit topic al goede verhalen over de Sola pan van de Action, eens kijken of die nog te koop is.
Zo'n Sola pan heeft ook een anti-aanbakcoating. Die ga je (jullie) dan ook weer lekker opeten? ;)
Kies dan voor een echte gietijzeren braadpan zonder coating in de pan.

Edit: ik zie dat de meeste braadpannen met emaille aan de binnenkant zijn. Ook de duurdere Le Creuset pannen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulliee op 05-05-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Hulliee schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:04:
[...]

Zo'n Sola pan heeft ook een anti-aanbakcoating. Die ga je (jullie) dan ook weer lekker opeten? ;)
Kies dan voor een echte gietijzeren braadpan zonder coating in de pan.

Edit: ik zie dat de meeste braadpannen met emaille aan de binnenkant zijn. Ook de duurdere Le Creuset pannen.
Idem voor de Sola toch (emaille)? En nee hopelijk vanaf nu geen scherpe voorwerpen meer in de pan :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Lekker verhaal op die site. Niet inbranden dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter

ho ho niet te snel met mij beschuldigen ;). De pan is/wordt ook door anderen hier in huis ge/misbruikt :).
Je schrijft alleen maar "ik", dan had je maar "wij" moeten schrijven ;)

Zelf gebruik ik deze Cuisinova pan al jaren met plezier: https://www.bol.com/nl/p/...tDqg.2_18.19.ProductImage

Volledig gietijzer zonder enige coating, dus praktisch onverwoestbaar. Wel is de prijs de afgelopen jaren aardig omhoog gegaan zie ik, destijds bij de Blokker gekocht voor ongeveer de helft van de prijs.... Maar met even zoeken zal je pan best wel goedkoper kunnen vinden.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-07 17:25
Zo, had ik dit weekend bijna even een tripje Beverwijk te pakken.
Stuk rosbief in de DeBuyer dichtgebakken en vervolgens met pan en al in de oven.
Bij het eruit pakken zeg ik nog 10x tegen mezelf pas op, pan is heet, gebruik ovenwant dus uiteraard netjes gedaan.
Toen ging ik in de pan m'n jus maken... Pak ik zo die pan die slechts een minuut uit de oven was met blote hand vast. Gelukkig heel weinig contact gemaakt en direct onder de koude kraan en zalf erop. Dag later nergens last meer van maar dat had even heel anders kunnen aflopen.

Wel lekker gegeten :+

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

@bvk Vooruit dan maar ;). Maar die 'ik' is nog steeds wel terecht aangezien ik degene ben die een nieuwe pan kan gaan uitzoeken/bestellen.

De hamvraag blijft dus wel een beetje: wel of geen emaille. Ik snap de onverwoestbaarheid van géén emaille, maar er zijn natuurlijk ook voordelen van wél zo'n laag, dat is o.a. waarom Le Creuset c.s. wel allemaal emailleren.

@Flix20 Ooit vrijwel precies hetzelfde gemaakt. Gloeiend hete pan uit de oven gehaald, op fornuis gezet (met overwanten), en ongeveer 5 seconden later was ik dat weer vergeten en zag mijn brein simpelweg een pan met (in dit geval aardappelpartjes) die op het fornuis stond, heel misselijk gevoel als iets zo onverwacht zo ontzettend heet is. I.t.t. je verbranden aan de rand van de oven ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07 16:12
Inviscid schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:06:
[...]
Na 4 cycli in de ovenNa eitjes bakken (lichtere vlekken links)
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik wil toch even een update posten, vooral omdat ik er zelf blij mee ben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YULDb8AQuKTxHyolaEXVJk1W4Fs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWWTzLFAzPYz1g0hgBlGhfpO.jpg?f=fotoalbum_medium

Pan werkt nu heel lekker. Zitten nog een paar plekjes op die wat minder zijn, maar hamburgers, eitjes, en kip glijd allemaal heerlijk over de bodem.

Wel twee keer flink lopen vloeken: eerste keer was toen ik een eitje met kaas had gebakken, waarbij overal waar de kaas tegen de pan kwam de laag volledig verdwenen leek. Dat was met Old Amsterdam, wat volgens mij een wat gekke kaas is. Weet ook niet of het normaal is, maar nog niet met andere kazen gedurfd.

Tweede keer bacon gebakken, goedkope dunne plakjes van de jumbo voor hamburgers. Algemeen advies leek te zijn om ze koud en zonder olie in de pan te doen en langzaam op te laten warmen. Helaas werkte dat niet en bleef de spek ontzettend plakken aan de pan, maar erger nog was dat het net als de kaas de laag van de pan leek te trekken. Ook nog niet gedurfd om te herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
MJV schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:02:
[...]

Idem voor de Sola toch (emaille)? En nee hopelijk vanaf nu geen scherpe voorwerpen meer in de pan :).
Ja klopt. Ik heb alle pannen eruit gedaan met anti-aanbaklaag. Alleen nu nog een geschikte braadpan vinden...
bvk schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:05:
[...]

Zelf gebruik ik deze Cuisinova pan al jaren met plezier: https://www.bol.com/nl/p/...tDqg.2_18.19.ProductImage

Volledig gietijzer zonder enige coating, dus praktisch onverwoestbaar. Wel is de prijs de afgelopen jaren aardig omhoog gegaan zie ik, destijds bij de Blokker gekocht voor ongeveer de helft van de prijs.... Maar met even zoeken zal je pan best wel goedkoper kunnen vinden.
Helaas uitverkocht:
https://www.blokker.nl/cu...-5-l---zwart/1292048.html

Scheelt wel veel qua prijs!

[ Voor 47% gewijzigd door Hulliee op 05-05-2021 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Hulliee schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:45:
[...]

Ja klopt. Ik heb alle pannen eruit gedaan met anti-aanbaklaag. Alleen nu nog een geschikte braadpan vinden...

[...]

Helaas uitverkocht:

Ik heb nu hier de laatste (althans in die kleur/dat formaat) weten te bemachtigen: https://www.internet-home...-46-liter-gietijzer-rood/

Hoewel de Blokker-versie 5.5L zou zijn en deze 4.6L. Ben benieuwd of het dezelfde versie is qua afwerking, anders moet gaat hij denk ik retour.

[ Voor 6% gewijzigd door MJV op 05-05-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Geen idee of die Hackman braadpan nog ergens te koop is:
ehtweak in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Heb 'm al jaren en die zal ondergetekende waarschijnlijk wel overleven! 8)

Afbeeldingslocatie: https://sep.yimg.com/ay/finnstyle/iittala-dahlstr-m-tools-cast-iron-pot-with-lid-5-qt-17.jpg

[toevoeging]
Ik zie trouwens dat er nog een paar exemplaren op mp worden aangeboden.

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 05-05-2021 22:38 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
MJV schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:20:

De hamvraag blijft dus wel een beetje: wel of geen emaille. Ik snap de onverwoestbaarheid van géén emaille, maar er zijn natuurlijk ook voordelen van wél zo'n laag, dat is o.a. waarom Le Creuset c.s. wel allemaal emailleren.
Op emaille grillen is wel fijn.
Bij stoven/sudderen heb ik liever geen emaille maar kaal gietijzer, de thermische geleiding is gewoon veel minder met als resultaat koudere plekken. (goed te zien op jouw pan)
Dat kan ook een voordeel hebben, m'n geëmailleerde wadjan is heel mooi wat kouder in het midden.

De hamvraag is dus eigenlijk: wat ga je met de pan doen?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Thanks @Raymond P, dat is een richtlijn waar we iets mee kunnen :). Met name stoven/sudderen: pastasaus (ragu), rendang, stoofvlees, enzovoort. Dus dan moet het kaal gietijzer worden, hopelijk voldoet de zojuist bestelde Cuisinova daar aan.

@ehtweak ik heb een klein braadpannetje van Hackman (erfenis, maar komt van een AH-spaaractie meen ik), en dat is inderdaad een fijn en onverwoestbaar pannetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Al een tijdje lang volg ik dit topic met regelmaat. Inmiddels ook al de nodige ervaringen opgedaan met veel soorten pannen.

Een ding heb ik nog niet uit kunnen proberen en wil daarom de volgende vraag stellen:
Heeft een van jullie ervaring met het braden van gehaktballen in een RVS pan met dikke bodem? Gaat dat goed of wordt dat een drama? Waarin verschilt die ervaring dan exact met een gietijzeren pan. In beide gevallen zal het gehakt gedeeltelijk aan de bodem blijven kleven lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Over het algemeen plakt RVS veel meer dan gietijzer, vooral op lagere temperaturen, en helemaal met magere stukken vlees.

Op hoge temperatuur geen probleem, dan schroeit het vrij snel dicht en plakt het niet meer.

Of, als het wat vetter is (zoals gehaktballen meestal wel zijn): gewoon erin doen op doorgaans wat lagere temperaturen dan voor echt dichtschroeien. Zodra het vet wat is gesmolten laat het wel los.

Ook een eitje kun je prima bakken in RVS, maar dan heb je wat meer vet nodig.

Als je de keus hebt: gietijzer.

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 06-05-2021 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@wouter3 Zowel in een gietijzeren Hackman (lekker massief en zwaar), alsmede in een RVS pan (met dikke bodem), bak en braad ik gehaktballen.
Ik moet wel zeggen, dan mijn gietijzeren pannen (zowel braad- als bak/koekenpan) inmiddels een niet-aanbaklaag hebben verworven in de afgelopen jaren.
Maar de RVS pannen die ik gebruik zijn altijd blinkend schoon en glad.

Kwestie van een laagje vet (meestal gebruik ik een combinatie van boter/ghee en olijfolie), goed heet laat worden. Voorzichtig de gehaktbal erin leggen, ff aanbraden en bij mij komen ze dan vanzelf weer los van de bodem. En gelijk voorzichtig heen en weer schudden, zodat ze kans niet krijgen om zich vast te bakken. Binnen enkele tientallen seconden heeft zich dan een korstje gevormd, waardoor het aanbakken al verleden tijd is.

E.e.a. hangt natuurlijk wel af van hoe je je gehaktbalmengsel maakt. En/of je supermarktgehakt gebruikt waar enorm veel vocht in zit. :-(

Klein truukje: rol je gehaktballen even vlak voordat je ze in de pan legt in een 'korstlaagje', rol ze ff door b.v. een beetje grof maismeel o.i.d. Met gedroogd broodkruim werkt dit ook; wat kruim in je handen, de bal er voorzichtig doorheen rollen en gelijk in de pan leggen.
Dat zorgt, en voor een krokanter korstje, en het zorgt dat ze nog minder snel aanbakken.

Als rvs pan gebruik ik deze wel eens voor platte gehaktballen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0881/6416/products/saute24cm_1400x.jpg
De wat hogere rand houdt het gespetter wat tegen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Iemand hier nog tips voor een goede bakspaan die in plaatstaal de hoge temperaturen aan kan? Kom ik dan bij metaal uit of zou siliconen ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

CurlyMo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:49:
Iemand hier nog tips voor een goede bakspaan die in plaatstaal de hoge temperaturen aan kan? Kom ik dan bij metaal uit of zou siliconen ook kunnen?
Ik zou iets uit een BBQ serie/merk kiezen. Die zijn vaak bestand tegen hogere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Voor plaatstaal zou ik fijn bij metaal blijven. Je hebt geen laag die je (permanent) kunt beschadigen, dus why not.

Ik wil nog wel eens écht loeiheet stoken om vlees uit de sous-vide dicht te schroeien. Temperaturen die zelfs het betere siliconen niet grappig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Matis schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:57:
[...]

Ik zou iets uit een BBQ serie/merk kiezen. Die zijn vaak bestand tegen hogere temperaturen.
Met tevens de kans dat je extra voor de merknaam betaald... Ik gebruik zelf gewoon merkloze RVS spanen en spatels die je voor een paar Euro kunt kopen bij bijvoorbeeld de Blokker.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
defusion schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:01:
Voor plaatstaal zou ik fijn bij metaal blijven. Je hebt geen laag die je (permanent) kunt beschadigen, dus why not.
Ik merk nu dat mijn spatels bladderen waar ik over de pan schraap. Dat is nu net niet wat ik wil nu ik over ben op plaatstaal :)

Dan maar over op metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Ik wil morgen mijn inmiddels gladgeschuurde oude wok met een flinterdun lijnzaadolie-laagje in de oven opnieuw gaan inbranden. Zie ook mijn eerdere post in dit forum hier.

De vraag is op welke temperatuur ik mijn heteluchtoven het beste kan instellen. Uiteraard wil ik de temperatuur boven het rookpunt van de lijnzaadolie laten uitkomen, maar niet te veel (want dan zou zelfs het zogenaamde vlampunt bereikt kunnen worden en ik wil natuurlijk geen brand laten ontstaan). Volgens deze bron ligt het rookpunt van ongeraffineerde lijnzaadolie op 107 graden Celsius. Zal ik dan mijn heteluchtoven instellen op 125 graden? Of 150 graden, of zelfs nog hoger? Wat is effectief, maar ook veilig?

[ Voor 26% gewijzigd door choogen op 08-05-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-07 11:12
Flix20 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:10:
Zo, had ik dit weekend bijna even een tripje Beverwijk te pakken.
Stuk rosbief in de DeBuyer dichtgebakken en vervolgens met pan en al in de oven.
Bij het eruit pakken zeg ik nog 10x tegen mezelf pas op, pan is heet, gebruik ovenwant dus uiteraard netjes gedaan.
Toen ging ik in de pan m'n jus maken... Pak ik zo die pan die slechts een minuut uit de oven was met blote hand vast. Gelukkig heel weinig contact gemaakt en direct onder de koude kraan en zalf erop. Dag later nergens last meer van maar dat had even heel anders kunnen aflopen.

Wel lekker gegeten :+
oeps. Daarom doe ik altijd de handschoen over de steel, kan je het niet vergeten. Ook door ervaring wijzer geworden. Doe het ook bij ovenschalen ed, daar leg ik meestal de handschoenen tegenaan.

In de "hitte" van de strijd, wil je anders wel eens iets vergeten.

Gelukkig valt het mee voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

MJV schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:29:
[...]

Ik heb nu hier de laatste (althans in die kleur/dat formaat) weten te bemachtigen: https://www.internet-home...-46-liter-gietijzer-rood/

Hoewel de Blokker-versie 5.5L zou zijn en deze 4.6L. Ben benieuwd of het dezelfde versie is qua afwerking, anders moet gaat hij denk ik retour.
Bovenstaande pan inmiddels binnen, en het is een hele mooi Cuisinova zonder enige anti-aanbaaklaag whatsoever. Blij mee dus :).

Heeft inbranden nu nog zin bij zo'n braadpan of is dat tevergeefs omdat je die laag na een keer tomatensaus toch kwijt bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
MJV schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:05:
[...]

Bovenstaande pan inmiddels binnen, en het is een hele mooi Cuisinova zonder enige anti-aanbaaklaag whatsoever. Blij mee dus :).

Heeft inbranden nu nog zin bij zo'n braadpan of is dat tevergeefs omdat je die laag na een keer tomatensaus toch kwijt bent?
De afbeelding uit jouw link strookt niet helemaal met de puur gietijzeren variant, de foto geeft duidelijk een (in ieder geval van buiten) geëmailleerde pan aan?

Maar inbranden is inderdaad zinloos als je stoofpotten gaat maken met tomaat, wijn, azijn etc. Wel gewoon direct na gebruik afwassen en meteen de pan weer met wat olie insmeren om roestvorming te voorkomen.

Veel kookplezier ermee!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Je hebt gelijk, de buitenkant is inderdaad gemailleerd. Maar de binnenkant dus niet :). Heb nog even gezocht maar de 28cm variant vind ik alleen in een variant met geëmailleerde buitenkant. Zet ik de 24cm zonder enig emaille nog maar even op het verlanglijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
MJV schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:49:
Je hebt gelijk, de buitenkant is inderdaad gemailleerd. Maar de binnenkant dus niet :). Heb nog even gezocht maar de 28cm variant vind ik alleen in een variant met geëmailleerde buitenkant. Zet ik de 24cm zonder enig emaille nog maar even op het verlanglijstje.
Ziet de binnenkant er echt zo uit, dus met ruw ijzer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Lft6T3Hgcgt_Hx6Q1lwH_rGuEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sM2EyinLNqmeuR66Np3eNsea.jpg?f=fotoalbum_large

Dit betreft inderdaad de 24 cm versie.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Inderdaad, minus de vettigheid ;), het oppervlak voelt ook 'ruw' aan, net als mijn andere gietijzerenpannen (o.a. IKEA Senior).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
MJV schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:04:
Inderdaad, minus de vettigheid ;), het oppervlak voelt ook 'ruw' aan, net als mijn andere gietijzerenpannen (o.a. IKEA Senior).
Die vettigheid is dus olie om roestvorming te voorkomen ;)

Maar emaille van alleen buiten zie je dacht ik niet zo vaak, nu ben ik wel benieuwd naar de binnenkant. Kun je eens een foto maken?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

bvk schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:11:
[...]

Die vettigheid is dus olie om roestvorming te voorkomen ;)

Maar emaille van alleen buiten zie je dacht ik niet zo vaak, nu ben ik wel benieuwd naar de binnenkant. Kun je eens een foto maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKWjFSjbyknkM857fznYRXxCVKk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mA1vP44v965q3IstYtsXKuTT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMQjPr_eXAqrUAYiAG9WNY90CDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAjB6FT6eqUN0bokTLUBQl2C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKKAGeNpV8ABB8jl2SAl0tIQbgg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pmYJXDR3ItxdX0MklQGvAk8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
bvk schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:11:
[...]

Nah, dat is best common.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Nice! Maar dan hoef je ook niet meer naar de 24 cm versie op zoek, tenzij je nog meer pannen nodig hebt.
Raymond P schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:19:
[...]

Nah, dat is best common.
Ok, ik dacht dat het vaak of juist volledig email was of juist helemaal niet.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Het gros is een white-label van LAVA geloof ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 08-05-2021 22:37 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inviscid
choogen schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:45:
Ik wil morgen mijn inmiddels gladgeschuurde oude wok met een flinterdun lijnzaadolie-laagje in de oven opnieuw gaan inbranden. Zie ook mijn eerdere post in dit forum hier.

De vraag is op welke temperatuur ik mijn heteluchtoven het beste kan instellen. Uiteraard wil ik de temperatuur boven het rookpunt van de lijnzaadolie laten uitkomen, maar niet te veel (want dan zou zelfs het zogenaamde vlampunt bereikt kunnen worden en ik wil natuurlijk geen brand laten ontstaan). Volgens deze bron ligt het rookpunt van ongeraffineerde lijnzaadolie op 107 graden Celsius. Zal ik dan mijn heteluchtoven instellen op 125 graden? Of 150 graden, of zelfs nog hoger? Wat is effectief, maar ook veilig?
Ik heb ook met lijnzaad ingebrand, en heb dat op 250° gedaan, en er is niks in de fik gevlogen. :) Dat was misschien een beetje overdreven, 150°-200° zal waarschijnlijk ook prima gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:53
choogen schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:45:

Ik heb het met 2 uur op 150 graden, daarna nog 30 min. op 100 graden en dan laten afkoelen naar kamertemperatuur gedaan, prima resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eizx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-05 15:52
bvk schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:32:
[...]

Nice! Maar dan hoef je ook niet meer naar de 24 cm versie op zoek, tenzij je nog meer pannen nodig hebt.

[...]

Ok, ik dacht dat het vaak of juist volledig email was of juist helemaal niet.
Bovenstaande pan is ook volledig geëmailleerd. Het komt inderdaad niet vaak voor dat de binnenkant ruw gietijzer is en de buitenzijde geëmailleerd. (heel) Oude Creuset pannen hadden het nog wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Vandaag heb ik mijn oude wok enkele uren ondersteboven in de heteluchtoven verhit om een heel dun laagje lijnzaadolie te laten polymeriseren. Slechts een half theelepeltje olie heb ik gebruikt, waarvan ik het grootste deel ook weer heb weggepoetst met keukenpapier. Ik had de wok eigenlijk op een ijzeren rooster(rek) ondersteboven in de oven willen zetten, maar de wok leek daar niet stabiel op te plaatsen (want te groot), dus heb ik het rek achterwege moeten laten en heb ik hem rechtstreeks op het glazen draaiplateau gezet.

Ter voorbereiding had ik de wok al uitgebreid geschuurd met een staalspons en daarna heb ik de wok ook nog meer dan 24 uur in een mix van natuurazijn en water gezet. Ik kwam duidelijk uit op het blanke plaatstaal, maar de azijn was her en der ook begonnen te reageren met het metaal i.p.v. enkel met de oude patinalaag, waardoor er enige goudkleurige verkleuring begon op te treden (die vettig aanvoelt wanneer je erover heen strijkt met een natte vinger.)

Het resultaat na ca. tweëenhalf uur in de heteluchtoven is niet helemaal wat ik verwacht had, want de binnenkant van de wok lijkt nauwelijks van kleur veranderd te zijn (zie foto). Ik had hem veel donkerder verwacht, niet zo licht als hij nu is.

Foto 1: Wok halverwege het gladschuren (zwarte, losgeschuurde roetdeeltjes zichtbaar links).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s23QRijBsYMjQ0InNIcpa0nUnuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXU7ra2RNAmWZNsBCrXao6hE.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 2: Na het azijnbad is duidelijk verkleuring opgetreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMxEmKwRWAR4Uw5EjLywqM0LEuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmgM9XJrMkc3DiT7W1yuugMK.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 3 : Verkleuring weggepoetst met nog meer azijn en een schuursponsje. (Direct daarna wok snel zo droog mogelijk gepoetst om verdere verkleuring te voorkomen en meteen de lijnzaadolie zeer licht aangebracht).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAxuIGCAI9T08fNBWERrs_0kA2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taHrrpudhAn3VmDe6XHV45Dh.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 4 en 5: Na ca. 2,5 uur in de oven op 175 graden. Hij glimt flink, maar is wel droog. Vraag me af of het nu gelukt is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqAyrDEb5Ew3GRTXYjpO2f8EJSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eESFgiIdwlstSIWTm1pJHxWr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-gukcMwfRpuMbMczmZj3Z7VIWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8l27obM6wWiH3fHyKITPLkiy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door choogen op 09-05-2021 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
choogen schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:19:

Hij glimt flink, maar is wel droog. Vraag me af of het nu gelukt is?
Dat merk je pas als je er iets mee doet. Bak een ei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eizx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-05 15:52
Foto 4 en 5: Na ca. 2,5 uur in de oven op 175 graden. Hij glimt flink, maar is wel droog. Vraag me af of het nu gelukt is?
Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Oki. Toch even de hulp van Tweakers inroepen hoor.

Ik heb me de laatste dagen ingelezen in RVS en gietijzer, ik ben namelijk op zoek naar een kleine (20cm of 24cm ben ik nog niet helemaal over uit, maar 24cm zal de max zijn) koekenpan.

Nu had ik eindelijk een keuze gemaakt, namelijk een De Buyer Mineral B. En toen las ik ineens in dit topic dat er verschillende mensen zijn waarbij de pan krom getrokken is.

Ik kook op een keramische kookplaat en heb al enkele pannen gehad die krom getrokken waren en dat wil ik nu eigenlijk voorkomen (naast dat ik van anti-aanbaklagen af wil), want niets zo irritant als pannen die ronddraaien op de kookplaat terwijl je iets in de pan wilt doen.

Komt dat krom trekken vaak voor eigenlijk, en weten jullie waardoor dat komt? Om deze reden neig ik nu namelijk weer wat meer naar gietijzer, maar die zijn behoorlijk zwaar wat ik persoonlijk niet zo handzaam vind. Ik kwam wel een Ronneby Bruk Ultra Light tegen, gemaakt van gietijzer, heeft iemand daar ervaring mee?

Of zeggen jullie, dat krom trekken kun je zo-en-zo voorkomen, RVS is sowieso beter?
De pan zal vooral gebruikt worden voor vlees, groenten, aardappelen, ei, dat soort zaken.

Mijn dank is alvast groot! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
@dawg Dat krom trekken gebeurt bij mijn weten alleen bij pannen van 28 cm en groter i.c.m. 2 mm plaatstaal. Bij een 20 of 24 cm pan met 2,5-3.0 mm staal zou je er geen last van moeten hebben.

Het kromtrekken komt door het te snel verhitten en weer afkoelen van de pan.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@bvk dank voor je antwoord.

Ik moet zeggen dat de pannen die bij mij krom getrokken waren 2x een 24cm was. Maar ik zet dus altijd de pit vol open, en deed vaak koud water in de pan na bereiding.

Zo te lezen niet zo goed voor de pan dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
serious? 8)7 O-)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Jup. :D

Nooit te oud om te leren zullen we maar zeggen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-07 12:54
Ik snap dat je reageert op een extreem scenario geschetst hierboven, maar in sommige gerechten moet je nu eenmaal afblussen met water, dus het is sowieso niet uit te sluiten dat je soms een plens water of wijn in een pan mikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 17:37
Visitor.q schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:10:
[...]

Ik snap dat je reageert op een extreem scenario geschetst hierboven, maar in sommige gerechten moet je nu eenmaal afblussen met water, dus het is sowieso niet uit te sluiten dat je soms een plens water of wijn in een pan mikt.
Ik mik ook regelmatig lauwe vloeistoffen in mijn plaatstalen/RVS pan. Ik laat hem meestal wel een beetje afkoelen maar het sist nog steeds. Al mijn pannen zijn nog kaarsrecht. Het ligt ook aan de grootte van de pan en de dikte van de bodem. Ik koop geen pannen die zomaar krom kunnen trekken.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
choogen schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:19:
Foto 1: Wok halverwege het gladschuren (zwarte, losgeschuurde roetdeeltjes zichtbaar links).
[Afbeelding]
Mosterd na de maaltijd maar als je pan zo ranzig is helpt heet water met een paar vaatwastabletten erg goed om die zwarte zooi los te krijgen. Werkt ook met de zwarte prut onderop pannen, 30 minuten weken en daarna wegschuren met z'n RVS schuurspons.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
dawg schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:52:
Oki. Toch even de hulp van Tweakers inroepen hoor.

Ik heb me de laatste dagen ingelezen in RVS en gietijzer, ik ben namelijk op zoek naar een kleine (20cm of 24cm ben ik nog niet helemaal over uit, maar 24cm zal de max zijn) koekenpan.

Nu had ik eindelijk een keuze gemaakt, namelijk een De Buyer Mineral B. En toen las ik ineens in dit topic dat er verschillende mensen zijn waarbij de pan krom getrokken is.

Ik kook op een keramische kookplaat en heb al enkele pannen gehad die krom getrokken waren en dat wil ik nu eigenlijk voorkomen (naast dat ik van anti-aanbaklagen af wil), want niets zo irritant als pannen die ronddraaien op de kookplaat terwijl je iets in de pan wilt doen.

Komt dat krom trekken vaak voor eigenlijk, en weten jullie waardoor dat komt? Om deze reden neig ik nu namelijk weer wat meer naar gietijzer, maar die zijn behoorlijk zwaar wat ik persoonlijk niet zo handzaam vind. Ik kwam wel een Ronneby Bruk Ultra Light tegen, gemaakt van gietijzer, heeft iemand daar ervaring mee?

Of zeggen jullie, dat krom trekken kun je zo-en-zo voorkomen, RVS is sowieso beter?
De pan zal vooral gebruikt worden voor vlees, groenten, aardappelen, ei, dat soort zaken.

Mijn dank is alvast groot! :)
Niet om het één of ander, maar je zoekt een gietijzer of RVS pan, en je komt dan uit bij een De Buyer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Met keramisch is sowieso lastig temperatuur regelen denk ik? Vind dat zelf echt waardeloos koken, geef mij maar inductie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 14:50

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

ThinkPadd schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:31:
Met keramisch is sowieso lastig temperatuur regelen denk ik? Vind dat zelf echt waardeloos koken, geef mij maar inductie :X
Ik wil ook naar inductie, maar dan moet eerst de keramische plaat stuk gaan :P
Het op temperatuur komen duurt wel wat langer, maar ik ben iet anders gewend. Ik laat een pan ook altijd rustig op temperatuur komen, niet volle bak aan. Eerst op standje 5 van 9, daarna naar de gewenste stand. Hier trekt (tot nu toe) niets krom.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-07 07:53
Hulliee schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:45:
[...]

[...]

Helaas uitverkocht:

Blokker heeft wel vaker dingen die niet op voorraad zijn voor superlage prijzen staan. Waarom weet ik niet, maar het kopen voor die prijs is redelijk kansloos dus. Overigens was ik bij de IKEA en zag daar ook aardige braadpannen staan van gietijzer. Ik ben geen kookguru (verre van), maar leek me prima. Was 45-55 euro.

Ik heb bij de ikea de Vardagen koolstofpan van 20 cm gekocht (https://www.ikea.com/nl/n...n-koolstofstaal-40438018/). Ik aan de slag met inbranden (met zonnebloemolie), maar ik denk dat ik teveel olie heb gebruikt. De pan is niet mooi egaal, maar heeft een beetje vlekkenpatroon (vlekjes van halve cm diameter) en plakt ook. Ik ga het maar opnieuw proberen. Eerst proberen de vlekken eruit te krijgen :( flink poetsen met heet water en afwasmiddel doet het meeste van de laag wel verdwijnen en de pan gaat weer lijken op hoe hij er van origine uitzag, maar sommige stukken is wel lastig helemaal schoon te krijgen.

Ik heb ook de 28 cm variant gekocht, en daar veel dunner olie aangebracht. Dat ziet er na 2x inbranden al een stuk beter uit. Dus eerst olie uitsmeren, en daarna met een ander schoon keukenrolpapiertje nog eens nawrijven, en dan pas de oven in. Het is dan echt nog maar een heel dun laagje wat erop zit.

Het nadeel van deze pan (voor een n00b) is dat hij van origine al zwart is. Dus waar een de Buyer pan mooie je resultaat zichtbaar wordt van het inbranden, is dat hier lastiger te zien. Heb ook nog een 24 de Buyer pan onderweg. Bij de bijenkorf mooie aanbiedingen nu, zeker als je een bijenkorfcard met punten hebt. De 24cm mineral (is denk ik mineral B op andere sites?) kost nu 26,95 euro. https://www.debijenkorf.n...26chl%3D1%26language%3Dnl

En dan nu de vragen :P
  1. Volgens IKEA boekje moet je inbranden met max 150 graden. Elders lees ik temperaturen die een stuk hoger zijn: 200 a 250 graden. Wat raden jullie aan?
  2. Ik gebruik nu zonnebloemolie. Is dat goed genoeg? Ik lees dat je die zou moeten kunnen verhitten tot 200 graden. Met oven op 150 is dat dus binnen de marge.
  3. Nu heb ik straks 3 koolstof/plaatstalen pannen, maar als ik wat zuurs wil bereiden heb ik wat anders nodig. Daarnaast is het fijn om 1 grote hapjespan (28cm) te hebben die wel in de vaatwasser kan als het moet. Een grote pan met pastasaus vind ik nooit zo relaxed om met de hand te doen. Ik neig naar een keramische pan. Misschien een Greenpan. Iemand nog suggesties?
  4. Iemand ervaring met deze pan van de action: https://www.action.com/nl-nl/p/dummy-3003890/ Deze claimt PFAS vrij te zijn, dus zou geen Teflon/PTFE in moeten zitten. Erg lage prijs wel (ik zeg bewust niet: goedkoop...)
  5. Ik lees e.e.a. over Greblon anti-aanbanklagen. Hier staat dat dit PFAS vrij is, en dat staat ook bij Coolblue bij de Sola Fair Cooking: https://www.meesterslijpe...n/keramische-koekenpannen
    Maar volgens mij zit er wel degelijk PTFE in:
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W31L6FJZd3-vU8B80WJe8Afk6sE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ei2OCCfg0RhGDoKdNmecsDSU.jpg?f=fotoalbum_small
    Of begrijp ik het niet?

[ Voor 13% gewijzigd door marteltor op 10-05-2021 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inviscid
marteltor schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:26:

En dan nu de vragen :P
  1. Volgens IKEA boekje moet je inbranden met max 150 graden. Elders lees ik temperaturen die een stuk hoger zijn: 200 a 250 graden. Wat raden jullie aan?
  2. Ik gebruik nu zonnebloemolie. Is dat goed genoeg? Ik lees dat je die zou moeten kunnen verhitten tot 200 graden. Met oven op 150 is dat dus binnen de marge.
  3. Nu heb ik straks 3 koolstof/plaatstalen pannen, maar als ik wat zuurs wil bereiden heb ik wat anders nodig. Daarnaast is het fijn om 1 grote hapjespan (28cm) te hebben die wel in de vaatwasser kan als het moet. Een grote pan met pastasaus vind ik nooit zo relaxed om met de hand te doen. Ik neig naar een keramische pan. Misschien een Greenpan. Iemand nog suggesties?
  4. Iemand ervaring met deze pan van de action: https://www.action.com/nl-nl/p/dummy-3003890/ Deze claimt PFAS vrij te zijn, dus zou geen Teflon/PTFE in moeten zitten. Erg lage prijs wel (ik zeg bewust niet: goedkoop...)
  5. Ik lees e.e.a. over Greblon anti-aanbanklagen. Hier staat dat dit PFAS vrij is, en dat staat ook bij Coolblue bij de Sola Fair Cooking: https://www.meesterslijpe...n/keramische-koekenpannen
    Maar volgens mij zit er wel degelijk PTFE in:
    [Afbeelding]
    Of begrijp ik het niet?
Second opinion is misschien een goed idee, maar dit is hoe ik het begrijp:
  1. Volgens mij moet je bij inbranden boven het rookpunt van je olie komen. Weet ze niet uit m'n hoofd maar dacht dat bij zonnebloemolie dat inderdaad rond de 200° ligt. Andere oliën kunnen stuk lager liggen
  2. Je wilt niet koken op/boven het rookpunt en vandaar dat dat als max gegeven wordt bij zonnebloemolie, maar inbranden dus juist wel.
  3. RVS hapjespan? Vind ik goed werken voor pastasauzen etc. Bij bakken blijven dingen (ui/gehakt/...) soms een beetje plakken, maar dat komt dan los als de tomatensaus er in gaat
  4. Geen ervaring
  5. Ik zou het niet vertrouwen. Het zal allemaal wel technisch waar zijn en inderdaad PFAS-loos zijn, maar dus wel PTFE bevatten. Of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:14
ik heb (oa) de mineral b in 24cm. die pan kan je misbruiken wat je wilt, kromtrekken doet hij niet. ook gelijk op standje boost op de inductie geeft bij mij geen problemen.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:21
marteltor schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:26:
[...]
Het nadeel van deze pan (voor een n00b) is dat hij van origine al zwart is.
De reden waarom deze pan van origine al zwart is heeft ermee te maken dat de Vardagen serie vanuit de fabriek al is voorbehandeld/ ingebrand met olie ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Freshouttheoven schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:41:
[...]

De reden waarom deze pan van origine al zwart is heeft ermee te maken dat de Vardagen serie vanuit de fabriek al is voorbehandeld/ ingebrand met olie ;).
Dat verklaart wel waarom het zo lastig is hem schoon te krijgen na mijn mislukte inbrandpoging (kleine pan). Bij grote pan gaat inbranden wat geslaagder. Wel apart dat IKEA dan wel adviseert om 3x een uur in de oven in te branden op 150 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utFmENmBgBiZ5vuq6meEBMGKP7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lxj3pMFXT2XJ7g7MPP2yYdHk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Inviscid schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:55:
[...]

Second opinion is misschien een goed idee, maar dit is hoe ik het begrijp:
  1. Volgens mij moet je bij inbranden boven het rookpunt van je olie komen. Weet ze niet uit m'n hoofd maar dacht dat bij zonnebloemolie dat inderdaad rond de 200° ligt. Andere oliën kunnen stuk lager liggen
  2. Je wilt niet koken op/boven het rookpunt en vandaar dat dat als max gegeven wordt bij zonnebloemolie, maar inbranden dus juist wel.
  3. RVS hapjespan? Vind ik goed werken voor pastasauzen etc. Bij bakken blijven dingen (ui/gehakt/...) soms een beetje plakken, maar dat komt dan los als de tomatensaus er in gaat
  4. Geen ervaring
  5. Ik zou het niet vertrouwen. Het zal allemaal wel technisch waar zijn en inderdaad PFAS-loos zijn, maar dus wel PTFE bevatten. Of zoiets.
volgens mij ligt zelfs simpele olijfolie op 180 graden. Wat IKEA adviseert gaat echt over het inbranden, niet over het voedsel bereiden daarna. RVS is wel een goed idee, maar ik heb zo het vermoeden dat de madame hier in huis toch wel graag iets van een antiaanbaklaag wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Flix20 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:28:
[...]

Niet om het één of ander, maar je zoekt een gietijzer of RVS pan, en je komt dan uit bij een De Buyer?
Want dat is geen RVS pan en dat ik dat zo postte is een doodzonde? Ik denk dat het wel duidelijk is uit mijn posts dat ik er niks van weet, toch? En ook niet zo belangrijk vind zolang ie maar geen antiaanbaklaag heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door dawg op 10-05-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
dawg schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:55:
[...]

Want dat is geen RVS pan en dat ik dat zo postte is een doodzonde? Ik denk dat het wel duidelijk is uit mijn posts dat ik er niks van weet, toch? En ook niet zo belangrijk vind zolang ie maar geen antiaanbaklaag heeft.
Ik denk dat je zijn reactie verkeerd opvat en deze helemaal niet negatief bedoeld is, alleen om te helpen ;)

Maar gietijzer, roest vast staal (RVS) en carbon plaatstaal zijn hele verschillende materialen. De enige overeenkomst is inderdaad dat ze geen antiaanbak laag hebben.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Ik ga deze eens een kans geven, naast mijn bestelde plaatstalen pannen:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/RPWRkp4E9OVz/550x265.jpg
https://www.bol.com/nl/p/...nductie/9300000009221041/
Hapjespan, 28cm, keramische antiaanbaklaag zonder PTFE/Teflon. Ticks all boxes, maar qua hoe lang hij goed blijft is het een vraagteken.

[ Voor 16% gewijzigd door marteltor op 10-05-2021 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
dawg schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:55:
[...]

Wat ik wellicht wat ongenuanceerd probeer aan te geven, is dat je plan type A of B zoekt, maar vervolgens met pan type D aandraagt.

Je gaf zelf aan al zelf jezelf ingelezen te hebben dus ik was in de veronderstelling dat je daardoor wel een idee hebt welke materiaal soorten zijn en wat de eigenschappen van betreffend materiaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Flix20 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:07:
[...]

Wat ik wellicht wat ongenuanceerd probeer aan te geven, is dat je plan type A of B zoekt, maar vervolgens met pan type D aandraagt.

Je gaf zelf aan al zelf jezelf ingelezen te hebben dus ik was in de veronderstelling dat je daardoor wel een idee hebt welke materiaal soorten zijn en wat de eigenschappen van betreffend materiaal is.
Ik had er inderdaad wel bij kunnen vermelden dat ik natuurlijk niet enkel RVS en gietijzer heb bekeken maar ook plaatstaal en keramiek. Maar ook uiteraard de TS van dit topic gelezen, de merken bekeken die er vermeld worden en je ziet bijna overal dat staal (vandaar dat ik RVS postte, ook al is dat net wat anders) met aluminium tussenlaag of gietijzer de voorkeur geniet bij velen.

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 10-05-2021 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
bvk schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:44:
[...]

Ik denk dat je zijn reactie verkeerd opvat en deze helemaal niet negatief bedoeld is, alleen om te helpen ;)

Maar gietijzer, roest vast staal (RVS) en carbon plaatstaal zijn hele verschillende materialen. De enige overeenkomst is inderdaad dat ze geen antiaanbak laag hebben.
Ho even! Grote kans dat ze ook allemaal rond zijn...

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:21
marteltor schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:54:
[...]

Dat verklaart wel waarom het zo lastig is hem schoon te krijgen na mijn mislukte inbrandpoging (kleine pan). Bij grote pan gaat inbranden wat geslaagder. Wel apart dat IKEA dan wel adviseert om 3x een uur in de oven in te branden op 150 graden.
Denk dat IKEA dat als advies meegeeft wanneer de pan weer toe is aan een nieuwe laag.

Wellicht helpen deze tips/ uitleg met het goed schoonmaken en het opnieuw inbranden van de kleine pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Brengen jullie ook aan de zijkant/onderkant een laagje seasoning aan (ter bescherming van het materiaal), of juist niet omdat dit in aanraking komt met vuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Als ik weer eens opnieuw zou beginnen / een nieuwe pan koop (omdat het kan, niet omdat het moet ;)), zou ik gewoon kaal heet stoken (richting de 450 graden? @Raymond P heeft ergens een tabel gedeeld waar de juiste verkleuring optreedt), dan is het staal al mooi verkleurd en heb je gecontroleerde oxidatie.
Dat biedt waarschijnlijk voldoende bescherming tegen echte roest (antiaanbak heb je niet nodig aan de buitenkant).

En als je toch een laagje wilt doen (denk niet dat het kwaad kan), zou ik dat in de oven doen (geen direct contact met hittebron). En meer dan een laag lijkt me dan sowieso niet nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:14

woutur

Klauwtjes uit!

marteltor schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:43:
Brengen jullie ook aan de zijkant/onderkant een laagje seasoning aan (ter bescherming van het materiaal), of juist niet omdat dit in aanraking komt met vuur?
Wel. En zolang het je het dun houdt, gaat dat prima. Sterker nog, de meeste van mijn pannen zien er aan de buitenkant meer ideaal ingebrand uit dan aan de binnenkant :P

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
marteltor schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:54:
[...]

[Afbeelding]
Je ziet bij bakvormen ook vaak dat je deze voor gebruik eerst een tijdje moet ‘afbakken’ in de oven. Wellicht is dat wat Ikea hier ook bedoelt? Al is driemaal een uur wel vrij lang dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
Freshouttheoven schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:21:
[...]

Denk dat IKEA dat als advies meegeeft wanneer de pan weer toe is aan een nieuwe laag.

Wellicht helpen deze tips/ uitleg met het goed schoonmaken en het opnieuw inbranden van de kleine pan.
Ikea schrijft het volgende, wat mij het idee gaf dat ik hem zelf moest inbranden:
"Wil je een koolstofstalen pan bruikbaar maken, wrijf dan alle oppervlakken van de pot/pan met olie in. Verhit de pot/pan vervolgens minstens een uur op maximaal 150 °C in de oven of op het fornuis. Laat de pan afkoelen en veeg de overtollige olie eraf."

Toen ik dit deed, met zonnebloemolie, bleef er alleen maar plak bende achter, die vlekkerig was. 150 graden is denk ik gewoon niet heet genoeg.

Stukje verderop staat dit er: "Dit product is voorbehandeld met plantaardige olie."
Maar zover kwam ik niet met lezen, ik wilde aan de slag. Gevalletje RTFM ;w

[ Voor 7% gewijzigd door marteltor op 11-05-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Trasos schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:22:
[...]

Je ziet bij bakvormen ook vaak dat je deze voor gebruik eerst een tijdje moet ‘afbakken’ in de oven. Wellicht is dat wat Ikea hier ook bedoelt? Al is driemaal een uur wel vrij lang dan.
ik vrees, bij nader inzien, dat ik het '3x' zelf verzonnen heb :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Een enkele keer is ook voldoende.
150 Graden is wel voldoende, maar alleen als je dan ook de juiste olie gebruikt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
woutur schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:15:
[...]

Wel. En zolang het je het dun houdt, gaat dat prima. Sterker nog, de meeste van mijn pannen zien er aan de buitenkant meer ideaal ingebrand uit dan aan de binnenkant :P
Herkenbaar dat de buitenkant er beter uitziet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
2 de buyer pannen ontvangen. Net schoongeboend met heet water en Dreft. Vervolgens scheutje schoonmaakazijn erin en nog 3 minuten geboend. Daarna afspoelen en afdrogen. Onderstaand is het resultaat. Denk er nog bijenwas op zit?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCz0dS8xF1-mdm15pNrz2HaNUrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBESX9XFVzBxv7yUJYn1o8lo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

marteltor schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:13:
2 de buyer pannen ontvangen. Net schoongeboend met heet water en Dreft. Vervolgens scheutje schoonmaakazijn erin en nog 3 minuten geboend. Daarna afspoelen en afdrogen. Onderstaand is het resultaat. Denk er nog bijenwas op zit?!

[Afbeelding]
Die schoonmaakazijn was naar mijn mening niet nodig. Je hebt kans dat het staal gaat reageren of heeft gereageerd met de azijn. Wel belangrijk is om zo heet mogelijk water (tegen het kookpunt aan, zou ik zeggen) te gebruiken om de bijenwas weg te krijgen. Je volgende stap wordt het echte seasonen, neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
choogen schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:19:
[...]

Die schoonmaakazijn was naar mijn mening niet nodig. Je hebt kans dat het staal gaat reageren of heeft gereageerd met de azijn. Wel belangrijk is om zo heet mogelijk water (tegen het kookpunt aan, zou ik zeggen) te gebruiken om de bijenwas weg te krijgen. Je volgende stap wordt het echte seasonen, neem ik aan?
Eerst met schuursponsje op een temperatuur die m'n handen eigenlijk net niet aankonden. Daarna kraan op z'n heetst en met afwasborstel. daarna afgedroogd op keukenrol, en keukenrol was toen toch vies. Vandaar dat ik naar de azijn greep. In tussentijd azijn er even in laten staan en opnieuw geboend, nu lijken ze wel prima...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vYldEhdIoGCar2GrE2C0BYqiXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEtmQ4pc6qZcpFQjCuXLcIFs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Dat ziet er een stuk beter uit. Op naar de volgende stap!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marteltor
choogen schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:35:
Dat ziet er een stuk beter uit. Op naar de volgende stap!
Yes inderdaad! De madame is even van huis, dus opstoken maar die lijnzaadolie :+

Edit:
Gaat al goede kant op...eerste laag zit erop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTwzqucN0tYPJ2xz2KbCqrKxhk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9tHMiIgPVnbPIbijPvRMPno.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door marteltor op 11-05-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-07 14:41

koku

Tnet Devver
marteltor schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:35:
[...]

Yes inderdaad! De madame is even van huis, dus opstoken maar die lijnzaadolie :+

Edit:
Gaat al goede kant op...eerste laag zit erop.
[Afbeelding]
Succes! Op welke temperatuur heb je de oven staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
koku schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:16:
[...]

Succes! Op welke temperatuur heb je de oven staan?
230 graden icm lijnzaadolie. Toch stinkt het minder dan de IKEA pan op 150 graden.
Pagina: 1 ... 28 ... 85 Laatste