@
Raymond P
Waar lees jij drie pannen
gevuld met geklaarde boter?
Er wordt verteld dat de Schnitzel moeten kunnen drijven; m.a.w. de onderzijde moet de bodem van de pan niet raken. En als je voorzichtig heen en weer zwenkt, moet het hete vet er over golven.
Of je gebruikt een lepel om iedere keer het hete vet er over heen te draperen.
Ik gebruik meestal een mengsel van Ghee en wat olijfolie. Dat spettert nauwelijks en bakt uitstekend.
Uiteraard de maat van de pan aanpassen aan de maat van de Schnitzel (of omgekeerd).
Nu gebruik ik zelden varkensvlees. Meestal maak ik zo'n superschnitzel van een plak geplette kalkoenfilet (da's net wat steviger dan kipfilet) En die kun je best wel tot een enorm formaat uitwalsen.
Heerlijk meppen met een gietijzeren pan om de filet te pletten.
Heel zorgvuldig en met aandacht paneren loont echt!
Ik wentel de filets eerst door de bloem, dan door een geklutst eimengsel. En uiteindelijk het buitenste paneerlaagje, dat is cruciaal.
Ik gebruik daarvoor een licht (dus niet al te vers; want anders te zacht) gedroogd brood. ff snel door de keukenmachine zodat je een luchtig, kruimig mengsel krijgt.
Semmelbrösel zoals de Duitsers/Oostenrijkers zo mooi zeggen.
En dat mengsel moet je zorgvuldig rondom de bloem/ei-laag van je geplette filetlapje zien te krijgen. Dat vereist enige handigheid.
Dit werkt trouwens ook prima voor b.v. stukken visfilet of een stevige witte kaassoort. Desnoods een hele plak camembert werkt ook om die een korstje te geven en te bakken.
Spoileralert:
Ik heb ooit 'les' gehad in Oostenrijk! Door gewoon in de keuken van het pension waar we al jaren komen, mee te helpen. Dan leer je nog eens wat!
Ik bak voor hun Nederlands baksels, zij laten me zien hoe ze specifieke lokale gerechten maken. Zoals b.v. zwemmende Schnitzels, maar ook zaken als een goede Strudel, of Salzburger Nockerl.
[
Voor 13% gewijzigd door
ehtweak op 12-04-2021 10:02
]