Ik volg dit topic ook al een tijdje, en heb 2 BK blacksteel pannen (wokarang en 24 cm koekenpan) pak m beet een jaartje in gebruik, ook met de intentie om PFAS (en afgeleiden) inname te verminderen. En het bevalt goed, het met de hand afwassen van die dingen scheelt een hoop ruimte in de vaatwasser, eitjes en vis gaan prima, etc. Ik volg met interesse de discussie over inbranden e.d. maar die BK pannen van mij zijn dus vanuit de fabriek blijkbaar al met een season layer. Weet iemand wat nu eigenlijk het verschil is met een Demeyere of Debuyer plaatstaal koekenpan na inbranden?
Zo licht is die Prepd nog niet. Zelf geen ervaring mee maar kwam onlangs dit tegen bij het rondneuzen:
Ronneby Bruk ultra light
8 Inch, 500 gram.
Siliconen handvat is niks voor mij, maar zo zie je maar hoe licht het kan.
Ronneby Bruk ultra light
8 Inch, 500 gram.
Siliconen handvat is niks voor mij, maar zo zie je maar hoe licht het kan.
Dat Demeyere vziw geen plaatstalen pannen maaktVisitor.q schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:45:
Weet iemand wat nu eigenlijk het verschil is met een Demeyere of Debuyer plaatstaal koekenpan na inbranden?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Druppel zonnebloemolie, uitgewreven door de warme pan met een paperen doekje. Minder dan dat ga je het jezelf onnodig moeilijk maken. Ook op PTFE.Zebby schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:38:
Een ding die ik nooit scherp heb gekregen - bij "niet plakken" op een plaatstaal pan (DeBuyer ed) moet je er alsnog wel een aardige laag olie in doen toch? Als je een ei erin gooit zonder enig vet plakt hij gewoon vermoed ik?
Mijn kleine Tefal begint wat lelijk te worden (krassen, eigen schuld). Overigens zijn de voorwaarden om echt schadelijke stoffen los te krijgen in zo'n pan het effect van "gross negligence" als ik het zou noemen, dus om nou gelijk alles in de vuilnis te gooien... Voor breekbare vis is het toch en mega fijn, of dus zaken waar je met weinig vet wilt bakken.
[Video: Je ei kan dan ook gewoon de pan door/uit glijden]
Door te koken op non-stick leer je foute gewoontes aan, PTFE is zeer vergevingsgezind.
RVS, plaatstaal, en gietijzer straffen die foutjes hard af bij gebrek aan veel vetstof om te compenseren.
Kan het zonder die druppel? Ja. Maar waarom zou je? Het gros van die druppel zit op het papieren doekje.
En de meerderheid van wat in de pan achterbleef zit nog steeds in de pan nadat het eitje eruit is.
Buiten dat vind ik een likje roomboter ook gewoon lekker.
[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 18-03-2021 14:17 ]
- knip -
dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door walterworld op 12-01-2024 13:57 ]
1.) Al zou je een houweel willen gebruiken: prima. Maakt geen zak uit. Pan is wel redelijk aan de zware kant dus flippen is leuk met 1 pannenkoek, maar daarna wordt het een inspanning.walterworld schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:00:
Ben mij aan het oriënteren voor ook een plaatstalen koekenpan ter vervaging van mijn keramische Greenpan(waarschijnlijk een mix met PTFE.)
Het gaat DeBuyer Carbome worden, formaat moet ik nog over beslissen.
Ik heb een 2 tal vraagjes;
1.)Welke spatel gebruiken jullie, of lukt het flippen van jullie eitje of pannenkoek zonder spatel?(want mooie patina laag) Zat zelf te denken aan een RVS spatel.
2.) Wat zijn voordelen om naast plaatstaal een RVS koekenpan te hebben? Gerechten met zuur zoals tomatensaus of vis niet in plaatstaal, dit kan je toch ook gewoon in een Demeyere conische kookpan doen.
2.) Ja.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
ik heb een debuyer pannenkoekenpan (met lage zijrand dus), en flippen is echt niet leuk.walterworld schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:00:
Welke spatel gebruiken jullie, of lukt het flippen van jullie eitje of pannenkoek zonder spatel?(want mooie patina laag) Zat zelf te denken aan een RVS spatel.
Daarom gebruik ik een houten spatel.
Die pan glinstert van het vet, dat lijkt me meer dan een druppel. Maar als het dus vergelijkbaar is - als in, ik hoef niet de bodem te bedekken met een vet - dan prima.Raymond P schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:52:
[...]
Druppel zonnebloemolie, uitgewreven door de warme pan met een paperen doekje. Minder dan dat ga je het jezelf onnodig moeilijk maken. Ook op PTFE.
[Video: Je ei kan dan ook gewoon de pan door/uit glijden]
Door te koken op non-stick leer je foute gewoontes aan, PTFE is zeer vergevingsgezind.
RVS, plaatstaal, en gietijzer straffen die foutjes hard af bij gebrek aan veel vetstof om te compenseren.
Kan het zonder die druppel? Ja. Maar waarom zou je? Het gros van die druppel zit op het papieren doekje.
En de meerderheid van wat in de pan achterbleef zit nog steeds in de pan nadat het eitje eruit is.
Buiten dat vind ik een likje roomboter ook gewoon lekker.
Ik heb al plaatstaal, gietijzer en RVS, maar die dienen ieder een eigen doel. Ik ga in geen van die pannen een breekbaar stuk vis bakken, dat is vragen om problemen tenzij je echt een laag olie gebruikt. Mijn plaatstaal wok of gietijzeren pan zou dan nog het beste gaan, maar vooral de gietijzeren pan kost dusdanig extra moeite - waarom zou je. Dan liever een kleine, lichte plaatstalen pannetje erbij.
Boter is voor smaak, olie voor bakken en niet plakken
De pan spiegelt ook na afspoelen met heet water en afwasmiddel. 
Ik heb letterlijk (voor jou) een druppel olie eruit gewreven. En dan glimt hij inderdaad behoorlijk.
Hier is de pan afgewassen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66403006
Als je de techniek goed uitvoert is een eitje of delicaat visje dus geen enkel probleem op plaatstaal of RVS met gematigd gebruik van vetstof.
Je moet dan wel meer aandacht leggen op de temperatuur van je producten en pan.
De boodschap was: het kan.
Excuses als de video niet duidelijk genoeg het gebrek van een laag olie laat zien.
Ik heb letterlijk (voor jou) een druppel olie eruit gewreven. En dan glimt hij inderdaad behoorlijk.
Hier is de pan afgewassen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66403006
Als je de techniek goed uitvoert is een eitje of delicaat visje dus geen enkel probleem op plaatstaal of RVS met gematigd gebruik van vetstof.
Je moet dan wel meer aandacht leggen op de temperatuur van je producten en pan.
De boodschap was: het kan.
Excuses als de video niet duidelijk genoeg het gebrek van een laag olie laat zien.
[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 18-03-2021 17:00 ]
- knip -
Wow; de de Buyers vliegen je om de oren alhier.
Ik zou haast zelf nieuwe pannen gaan kopen.
Maar dat zou onzinnig zijn en compleet onnodig. Het assortiment wat ik heb is weliswaar allemaal 10-30 jaar oud. Maar nog steeds in topconditie en voldoet uitstekend.
Kwaliteit is uiteindelijk heel goedkoop!
Maar dat zou onzinnig zijn en compleet onnodig. Het assortiment wat ik heb is weliswaar allemaal 10-30 jaar oud. Maar nog steeds in topconditie en voldoet uitstekend.
Kwaliteit is uiteindelijk heel goedkoop!

Vetten jullie de Debuyer letterlijk na ieder gebruik weer in, of is het overbodig als je weet dat je 'm de dag erna weer gaat gebruiken.
Lijkt mij dat je 't vooral doet wanneer je de pan voor langere tijd opbergt.
PSN: Flix20-NL
Goede vraag. Ik moet zeggen dat ik netjes na gebruik een druppeltje olie gebruik alvorens die weer liefdevol in de kast wordt teruggeplaatst.Flix20 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:28:
Vetten jullie de Debuyer letterlijk na ieder gebruik weer in, of is het overbodig als je weet dat je 'm de dag erna weer gaat gebruiken.
Ik doe er (nu iig, hij is nog vrij nieuw) na het drogen nog 1 drupje olie in en wrijf dat uit met het stukje keukenpapier dat ik al vast had voor het schoonmaken van de pan. En dan alleen als ik hem met heet water af heb gespoeld, soms is een stukje keukenpapier al voldoendeFlix20 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:28:
Gisteren voor het eerst gekookt met m'n nieuwe Demeyere hapjespan, wat een fijne diepe pan is dat zeg! En ik merk dat de nieuwe pannen gewoon beter bakken omdat ik nu de pan eerst echt goed heet laat worden en dan pas ga bakken. Gisteren schroeide de stukjes kipfilet ook mooi dicht nadat ik ze had droog gemaakt en de pan goed heet had laten worden.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Waar wil je ze mee insmeren?
Bij gebruik van een (op lage temperatuur) drogende olie zoals bijvoorbeeld lijnzaadolie heeft dat voordeel.
Bij het volgende gebruik je pan opwarmen en je hebt een nieuwe polymeerlaag.
Wel belangrijk dat het onbewerkte olie is, met een hoog gehalte meervoudig onverzadigde vetzuren, waar geen antioxidanten aan toegevoegd zijn. En die olie bewaar je dus in de koelkast.
Insmeren met een andere (geraffineerde) olie is imho redelijk nutteloos tenzij je seasoning er erg slecht aan toe is.
Bij gebruik van een (op lage temperatuur) drogende olie zoals bijvoorbeeld lijnzaadolie heeft dat voordeel.
Wel belangrijk dat het onbewerkte olie is, met een hoog gehalte meervoudig onverzadigde vetzuren, waar geen antioxidanten aan toegevoegd zijn. En die olie bewaar je dus in de koelkast.
Insmeren met een andere (geraffineerde) olie is imho redelijk nutteloos tenzij je seasoning er erg slecht aan toe is.
[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 19-03-2021 09:49 ]
- knip -
Het doel van dat beetje invetten is tegen roestvorming toch?Raymond P schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:47:
Waar wil je ze mee insmeren?
Life is not about specs, it is about joy!
@bartvl Nope, eenmaal geseasoned met een polymeerlaagje is de pan beschermd tegen oxidatie.
- knip -
Waarin heb je het eitje gebakken? Roomboter of olie? Bij bakken in boter worden mij eieren nog steeds grijs en gaat de laag er af. In olie gaat het beter maar vind ik persoonlijk minder lekker...Bootje schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:04:
Inbranden (4 rondes, met rijstolie, op het gasfornuis) lijkt geslaagd. Eitje bakken was in ieder geval een eitje. Bleef maar een klein beetje aankoeken en dat was met de quooker zo eraf geborsteld.
Zo zien ze er nu uit:
[Afbeelding]
@bassio Nog steeds? 
Roomboter hoort geen issue te zijn. Ik denk dat je pan telkens niet goed schoon is als je begint.
Heb je de gasbrander nog steeds?
Maak de pan eens helemaal schoon. Maar dan ook echt helemaal. Des noods gebruik je ovenreiniger.
Nadat hij schoon is: ontvetten. Met aceton, ammoniak of st mark. Heel goed naspoelen met water.
(Of gebruik een hoog percentage alcohol, dan hoef je geen water te gebruiken)
Als je de brander nog hebt: laat de pan dan na schoonmaken (dus zonder olie) heel rustig warm worden, voer de hitte op zodat de pan blauw kleurt en ga nog even door totdat hij zwartgrijs is. Het metaal zit dan ruim boven de 350 graden. Heter mag ook.

Bij het seasonen inderdaad rekening mee houden dat lijnzaadolie al gaat roken bij 110 graden. Polymerisatie heeft wel ff tijd nodig, dus een pan in een warme oven of full whack op vuur werkt niet goed.
Neem dus ook daar de tijd voor want je wilt letterlijk de olie laten oxideren voordat je veel hitte toevoegt.
Roomboter hoort geen issue te zijn. Ik denk dat je pan telkens niet goed schoon is als je begint.
Maak de pan eens helemaal schoon. Maar dan ook echt helemaal. Des noods gebruik je ovenreiniger.
Nadat hij schoon is: ontvetten. Met aceton, ammoniak of st mark. Heel goed naspoelen met water.
Als je de brander nog hebt: laat de pan dan na schoonmaken (dus zonder olie) heel rustig warm worden, voer de hitte op zodat de pan blauw kleurt en ga nog even door totdat hij zwartgrijs is. Het metaal zit dan ruim boven de 350 graden. Heter mag ook.
Bij het seasonen inderdaad rekening mee houden dat lijnzaadolie al gaat roken bij 110 graden. Polymerisatie heeft wel ff tijd nodig, dus een pan in een warme oven of full whack op vuur werkt niet goed.
Neem dus ook daar de tijd voor want je wilt letterlijk de olie laten oxideren voordat je veel hitte toevoegt.
[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 19-03-2021 18:32 ]
- knip -
Gebakken in een klontje roomboter. Ik had een enkel plekje dat bleef kleven.bassio schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:35:
[...]
Waarin heb je het eitje gebakken? Roomboter of olie? Bij bakken in boter worden mij eieren nog steeds grijs en gaat de laag er af. In olie gaat het beter maar vind ik persoonlijk minder lekker...
Inmiddels de pannen perfect
ingebrand volgens De Buyer methode, laagje olie, verhitten totdat het walmt, olie afvoeren en pan afvegen.
Meerdere keren inbranden is niet nodig. Hoe vaker je de pan gebruikt des te meer het vanzelf gaat.
:strip_exif()/f/image/nq8AEucl01PCg9f98qGPl3uY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y3gpbOjLJL5J2kaUcSUTtd12.jpg?f=fotoalbum_large)
Meerdere keren inbranden is niet nodig. Hoe vaker je de pan gebruikt des te meer het vanzelf gaat.
:strip_exif()/f/image/nq8AEucl01PCg9f98qGPl3uY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y3gpbOjLJL5J2kaUcSUTtd12.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3S74GOWDvTDzIWxBnsXkS6nh.jpg?f=fotoalbum_large)
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
Met laagje bedoel je een druppel uitgewreven of echt een laag olie? Zo te zien lijkt het tweede te zijn.Mandrake466 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:01:
Inmiddels de pannen perfectingebrand volgens De Buyer methode, laagje olie, verhitten totdat het walmt, olie afvoeren en pan afvegen.
Laag olie zoals in dit filmpje:CurlyMo schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:11:
[...]
Met laagje bedoel je een druppel uitgewreven of echt een laag olie? Zo te zien lijkt het tweede te zijn.
YouTube: Minéral B Element Seasoning- version ENG
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
En dat is het verschil tussen de snelle methode die gewoon werkt (de volgende baksessies bouwen de laag verder op) en het veel langzamere gedoe met vele hele dunne laagjes. Bij die eerste krijg je optisch niet echt een mooi resultaat, bij de 2e ziet het er wat netter uit.
Werken allebei en als je de pan gebruikt waarvoor bedoeld dan heeft het uiterlijk weinig te maken met het bakresultaat. Maar hier lijkt het uiterlijk vaak belangrijker dan het gebruik....
Werken allebei en als je de pan gebruikt waarvoor bedoeld dan heeft het uiterlijk weinig te maken met het bakresultaat. Maar hier lijkt het uiterlijk vaak belangrijker dan het gebruik....
Ahum...Yowzawood schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:00:
.... Maar hier lijkt het uiterlijk vaak belangrijker dan het gebruik....

Ik ben ooit de plaatstalen en gietijzeren pannen gewoon gaan gebruiken. De eerste paar keer een flinke plens vet erin. En in de loop van de jaren krijg je vanzelf een 'mooie' egale laag. Al dat gedoe met eerst je rookmelders testen hoeft voor mij niet.
Tjah het blijft wel Tweakers hier.
Ik ben het helemaal met je eens dat een enkele laag voldoende is voor gebruik.
Maar die enkele laag mag imho dan ook wel technisch zo goed mogelijk zijn.
Het nadeel van die methode vind ik dat zo'n laag er snel ook weer uit komt, maar op resultaten heeft het nauwelijks effect.
Ik ben het helemaal met je eens dat een enkele laag voldoende is voor gebruik.
Maar die enkele laag mag imho dan ook wel technisch zo goed mogelijk zijn.
Het nadeel van die methode vind ik dat zo'n laag er snel ook weer uit komt, maar op resultaten heeft het nauwelijks effect.
- knip -
Mijn moeder is net eind vorig jaar overgestapt op die AH begeer pannen.Ursamajor schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:44:
Gisteren een boerenomelet gebakken in de debuyer 24cm pan. Het deksel van de gietijzeren braadpan van Royal van Kempen en Begeer van de AH pannenactie past perfect😃
Nou heb ik het idee dat er niet echt een patina laag op m'n pan zit, maar plakken doet het eitje niet (met croma).
[Afbeelding]
Er komt opzich prima spul uit hoor. Alleen weet ik even niet (met volle zekerheid) of dit nou ook van die anti-aanbak dingfen zijn. Ze zijn, volgens de doos, wel "Triple-Plie" dus wie weet. Ze hgebben geen vogel en mijn ma zal niet onbeheerd een pan zo heet laten worden.
Zelf heb ik een Turk (Zoiets als Debuyer) gehad die nu dienst gaat doen als ovenschaal en "nagaren in oven/bbq/etc" want ik heb de steel eraf geslepen.
Simpele producten bakken doe ik in mijn "select cuisine" Triple plie pan "uit italië". Ik ben het merk even kwijt, maar Hanos heeft/had ze.
Het wat verfijndere spul (Vis, goede biefstuk etc etc), bak in in mijn Demeyere 7-Plie Multiline.
Gelukkig heb ik een goede vriends die erg goed kan koken en heeft zijn kookkunst mij bewogen om te upgraden dus in de afgelopen 2 jaar alle "non-stick" pannen vervangen voor wat beters of pannen toegevoegd.
Eergisteren ook de laatste Blokkerpan weggegeven aan een vriend die flauwvalt bij een pan duiurder dan 15 euro dus morgen even oefenen in mijn Demeyere met het laatste beetje pannenkoekenbeslag.
In de Select Cuisine, ergens vorig jaar, lukte dat niet en groeide er magisch een blokker pan in mijn kast

Maar Croma om je ei in te bakken?? Dat lijkt me op zijn minst "niet echt lekker".
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Niet vragen, gewoon gaan gebruiken, dan merk je het vanzelf.coptician schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:24:
Even inchecken:
Is dit na 2 rondjes inbranden een beetje waar ik naar op zoek ben?[Afbeelding]
Belangrijke les die ik hier leerde m.b.t. het inbranden is dat je pan na schoonmaken niet meer hoort af te geven. Anders zit je inderdaad op verkoolde voedsel resten te bakken.
Als je dat merkt, gewoon even goed met Dreft schoonmaken anders opnieuw inbranden.
Als je dat merkt, gewoon even goed met Dreft schoonmaken anders opnieuw inbranden.
Bak en braad, met olijfolie. Dat gaat prima.Koos2009 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:36:
[...]
Maar Croma om je ei in te bakken?? Dat lijkt me op zijn minst "niet echt lekker".
Gadgets FTW!
Ik heb de pannen vorige keer volgens mij helemaal goed schoongemaakt. En inderdaad tot blauw aan toe verwarmd. Ik heb een druppel zonnebloem olie erin gedaan en op de gasbrander gezet tot hij ging walme en blauw werd. Daarna af laten koelen en nog 2 keer gedaan. Maar het gekke is dat ik uur lang pannekoeken kan bakken in kokosolie en er echt niks met de pan gebeurd, maar bij 1 eitje in de room boter komt de laag eraf en is mijn ei grijs. Laatst geprobeerd met geklaarde roomboter en dat ging iets beter. Maar toch gek dat het met zuivel/eiwitten zo reageert.Raymond P schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:28:
@bassio Nog steeds?
[Afbeelding]
Als ik de pan na het gebruiken afwas en een doekje doorheen haal, geeft het niet af. Vaak was ik hem ook even af voor ik ga bakken, maar dan is hij ook gewoon schoon. Dus weet het even niet. Ga misschien toch nog overwegen om richting de BK Black Steel plannen te gaan. Dit is best veel gedoe voor mij. Snap dat het bij andere goed gaat en het dan top is.
Een vriend van mij gaat ook dezelfde pannen op dezelfde manier inbranden, eens kijken naar zijn resultaat.
Ik was vanochtend bij de plaatselijke Makro, en daar was de voorraad DeBuyer ook soldaat gemaakt.bassio schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:22:
[...]
Ga misschien toch nog overwegen om richting de BK Black Steel plannen te gaan.
[...]
Ik zag dus nog deze BK Black Steel hangen.
Stukje goedkoper, en al vooringebrand.
Wellicht is het iets dunner plaatstaal, maar het voelt aardig degelijk aan.
Lijkt mij een prima alternatief, of kun je toch beter een DeBuyer nemen?
:strip_exif()/f/image/iaX6Cp8prziBL0rRxE6KIo1F.jpg?f=fotoalbum_large)
@coptician Ik denk dat @zacht het op z'n zachts gezegd duidelijk maakt. Ook ik ben druk bezig geweest met inbranden van 2 lagen op de oven methode. De DeBuyer zag er overigens fantastisch uit daarna. Maar ga de pan vooral gebruiken. Schroei er potdomme heerlijk een gemarineerde kip in aan en bak eens die aardappels. Ik was verbaasd over het smaakverschil met mijn Tefal aanbak pannen.
Ik denk dat het ook raadzaam is om niet direct eens met een ei te starten. Dat is een beetje de gouden standaard van het testen van je aanbranden. Maar ik heb ervoor gekozen eerst een week andere producten te gebruiken. Daardoor heb ik echt die succes beleving ervaren! Uiteindelijk is dat ei ook gelukt en vanavond gaan we pannenkoeken voor het eerst proberen in de DeBuyer pan. Iemand die nog tips heeft voor het bakken van pannenkoeken in een staalplaat pan? Gewoon beslag erin of moet ik iets van olie verwarmen in de pan? Ik ga uiteraard ook even DuckDuckGo gebruiken maar ik vind de gebruikservaringen op Tweakers altijd het beste
@Trasos Dit ziet er gewoon uit als een prima pan! Uiteindelijk denk ik dat het DeBuyer is qua gevoel die mijn voorkeur heeft omdat de pan zo uniek is. Zoals je hier al op Tweakers kan zien is elke pan uniek in zijn soort door manier van aanbranden en het algemeen gebruik. Maakt dat de ene pan beter dan de ander?
Zo'n pre-seasond pan als jij nu laat zien is klaar voor gebruik. Wat wil je nog meer? =)
Geen idee of dit het juiste voorbeeld is. Maar ik ben dol op koffie. Mijn vader brand nog net niet zijn eigen bonen maar je kent de procedure wel van de personen die met eigen gemalen bonen en een koffie piston werken op de gram nauwkeurig. Ik vind het fantastisch en bij mijn Pa drink ik de beste koffie! Echter wil ik binnen mijn levensstijl qua koffie gewoon mijn automatische bonen automaat gebruiken in de ochtend. Knop drukken en er komt voor mij ook hele goede koffie uit die aan mijn gewenste standaard voldoet.
Echter kook ik wel enorm graag. Zo'n DeBuyer pan verzorgen is voor mij een feestje hoe gek dat ook klinkt. Het begint al met de voorbereiding bij aanschaf, hoe in te branden en dan de eerste paar keer maar hopen dat het goed komt! Vervolgens ook netjes met water wassen na elk gebruik en weer even met een druppeltje olie verzorgen. Mijn vrienden verklaren mij voor gek! Dit is overigens niet direct aan jou persoonlijk maar ook meer gericht aan degene die het wil lezen en twijfelt over de aanschaf van een soort pan.
Uiteindelijk een eigen keuze die je maakt op basis van materiaal, gebruiksgemak, esthetisch oogpunt, kwaliteit en milieuvriendelijkheid. En weet ik veel welke parameters nog meer. Ik ben in elk geval benieuwd naar je ervaring met deze BK pan!
Ik denk dat het ook raadzaam is om niet direct eens met een ei te starten. Dat is een beetje de gouden standaard van het testen van je aanbranden. Maar ik heb ervoor gekozen eerst een week andere producten te gebruiken. Daardoor heb ik echt die succes beleving ervaren! Uiteindelijk is dat ei ook gelukt en vanavond gaan we pannenkoeken voor het eerst proberen in de DeBuyer pan. Iemand die nog tips heeft voor het bakken van pannenkoeken in een staalplaat pan? Gewoon beslag erin of moet ik iets van olie verwarmen in de pan? Ik ga uiteraard ook even DuckDuckGo gebruiken maar ik vind de gebruikservaringen op Tweakers altijd het beste
@Trasos Dit ziet er gewoon uit als een prima pan! Uiteindelijk denk ik dat het DeBuyer is qua gevoel die mijn voorkeur heeft omdat de pan zo uniek is. Zoals je hier al op Tweakers kan zien is elke pan uniek in zijn soort door manier van aanbranden en het algemeen gebruik. Maakt dat de ene pan beter dan de ander?
Zo'n pre-seasond pan als jij nu laat zien is klaar voor gebruik. Wat wil je nog meer? =)
Geen idee of dit het juiste voorbeeld is. Maar ik ben dol op koffie. Mijn vader brand nog net niet zijn eigen bonen maar je kent de procedure wel van de personen die met eigen gemalen bonen en een koffie piston werken op de gram nauwkeurig. Ik vind het fantastisch en bij mijn Pa drink ik de beste koffie! Echter wil ik binnen mijn levensstijl qua koffie gewoon mijn automatische bonen automaat gebruiken in de ochtend. Knop drukken en er komt voor mij ook hele goede koffie uit die aan mijn gewenste standaard voldoet.
Echter kook ik wel enorm graag. Zo'n DeBuyer pan verzorgen is voor mij een feestje hoe gek dat ook klinkt. Het begint al met de voorbereiding bij aanschaf, hoe in te branden en dan de eerste paar keer maar hopen dat het goed komt! Vervolgens ook netjes met water wassen na elk gebruik en weer even met een druppeltje olie verzorgen. Mijn vrienden verklaren mij voor gek! Dit is overigens niet direct aan jou persoonlijk maar ook meer gericht aan degene die het wil lezen en twijfelt over de aanschaf van een soort pan.
Uiteindelijk een eigen keuze die je maakt op basis van materiaal, gebruiksgemak, esthetisch oogpunt, kwaliteit en milieuvriendelijkheid. En weet ik veel welke parameters nog meer. Ik ben in elk geval benieuwd naar je ervaring met deze BK pan!
Hier ook nieuwe DeBuyer pannen en afgelopen week pannenkoeken voor het eerst gemaakt. Iedereen proefde het verschil, heerlijk! Ik gebruikte een klein beetje roomboter, beslag in hete pan, ging perfect bleef niks plakken. Tot ik pannenkoeken met spek ging maken, daar moest toch even met de spatel gekrabd worden. Viel mee, hopelijk met meer gebruik dat dit beter gaat?UninPro schreef op zondag 21 maart 2021 @ 06:48:
@coptician Ik denk dat @zacht het op z'n zachts gezegd duidelijk maakt. Ook ik ben druk bezig geweest met inbranden van 2 lagen op de oven methode. De DeBuyer zag er overigens fantastisch uit daarna. Maar ga de pan vooral gebruiken. Schroei er potdomme heerlijk een gemarineerde kip in aan en bak eens die aardappels. Ik was verbaasd over het smaakverschil met mijn Tefal aanbak pannen.
Ik denk dat het ook raadzaam is om niet direct eens met een ei te starten. Dat is een beetje de gouden standaard van het testen van je aanbranden. Maar ik heb ervoor gekozen eerst een week andere producten te gebruiken. Daardoor heb ik echt die succes beleving ervaren! Uiteindelijk is dat ei ook gelukt en vanavond gaan we pannenkoeken voor het eerst proberen in de DeBuyer pan. Iemand die nog tips heeft voor het bakken van pannenkoeken in een staalplaat pan? Gewoon beslag erin of moet ik iets van olie verwarmen in de pan?
Dit ziet er goed uit. Eventueel de procedure nog een paar keer herhalen, maar ik denk dat je hem voorzichtig kunt gaan gebruiken. Dan wordt hij vanzelf donkerder en egaler van kleur.coptician schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:24:
Even inchecken:
Is dit na 2 rondjes inbranden een beetje waar ik naar op zoek ben?[Afbeelding]
Naast de Buyer plaatstalen pannen heb ik nog één favoriet, namelijk een goedkoop gietijzeren pannetje dat ik zelf met grof naar fijn schuurpapier helemaal glad heb gemaakt en daarna meerdere malen heb ingebrand met arachide of koolzaadolie. Super glad en ik bak hier bijna alles in: biefstuk, bacon, ei, pannenkoeken.woutur schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:47:
Heel soms kom ik op Facebook en dan zie ik daar wel eens een gesponsorde Kickstarter. Zo ook nu: Prepd Chef Skillet
Quote:
By reducing the design to its simplest, most minimal form, Prepd Chef Skillet is more than 30% lighter than traditional cast-iron without compromising its unbeatable searing power. With it, you can sear, bake, fry, and even sauté - it's the ultimate everyday pan!
Dit lijkt me te mooi om waar te zijn. Daarnaast zijn eigenlijk alle dingen die ze noemen reeds gebruikelijk bij andere skillets ( bead blasting en af-fabriek inbranden). Dan blijft het verkoopargument '30% lichter' over. Dat vind ik dan weer moeilijk te rijmen met 'hier kan je prima in schroeien'. Uiteindelijk zie ik dat de 8 inch skillet 2.9 lbs weegt. Mijn Lodge 8 inch weegt 3.2 lbs (1.31 kilo vs 1.45 kilo).
Bottom line: ding is duur, lijkt niet veel voordelen te hebben met bestaande pannen, heeft een korte steel (niet handig voor in de keuken, wel voor de BBQ), en is écht niet veel lichter dan bestaande skillets (sterker nog deze skillet is lichter en 4x goedkoper.)
Kortom, hier kan je prima broodjes aap in bakkenWel een mooi pannetje om te zien.. dat wel.
:strip_exif()/f/image/yhj4WCZS8Umny1ZacEpm2pgI.jpg?f=fotoalbum_large)
@artfuldodger Zin om die van mij ook te schuren?
- knip -
Haha ja hier zit wel een handeltje in denk ik
Ik heb ‘m even op de weegschaal gezet.Raymond P schreef op zondag 21 maart 2021 @ 07:07:
@Trasos Geen ervaring met die pannen, maar plaatstaal is plaatstaal. Lijkt mij dus prima spul.
1.500 gram schoon aan de haak.
Geen idee wat een 28cm De Buyer weegt, maar wellicht is daar de dikte van het staal uit af te leiden.
Verder de pan voor het eerst gebruikt.
Als eerste een omelet, en daarna nog een spiegeleitje.
Een paar minuutjes laten voorverwarmen op standje 3 op het gasfornuis. Daarna wat olijfolie in de pan en dat weer uitgesmeerd met keukenpapier.
Dus echt een minimale hoeveelheid, zeker in vergelijking met wat ik eerst gebruikte.
Het resultaat was echt boven verwachting, ik had nooit verwacht dat het zo goed zou werken.
Wat beelden ter illustratie:
![]() | ![]() |
De eerste foto is de pan na de omelet, de tweede na het spiegelei.
En nog een videootje van de pan in actie:
[Video: https://1drv.ms/v/s!AtcxSSnZmrl7lIFvTqrPT7C-Yo7RVA]
Voor mij was dit gevalletje “mind is blown”.
Hopelijk zijn de volgende ervaringen ook zo positief.
BK's black steel lijn is 2mm dik.
Dat komt overeen met deBuyer's force blue.
- knip -
Ik zie dat een zelfde pan van de Mineral B lijn bijna twee keer zo duur kan zijn. Komt dit doordat het staal van die pannen een halve mm dikker is?Raymond P schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:09:
BK's black steel lijn is 2mm dik.
@Beun, dan zou ik eerder kijken naar de carbone serie (bijv op https://www.knivesandtool...-acier-carbone-pannen.htm)
De mineral b serie is overpriced naar mijn mening. Zie een eerdere post van mij:
defusion in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
De mineral b serie is overpriced naar mijn mening. Zie een eerdere post van mij:
defusion in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Nog iets anders:
Vandaag ook een geprobeerd. 2,5min was me iets te crispy, maar zeker iets waar ik nog even mee ga spelen. Qua werkwijze/cleanup/snelheid echt ideaal. Volgende keer eens kijken wat 1,5-2min doet.
Verdient nog een keertje aandacht.bvk schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:47:
Supermarkt spek of bacon bak ik trouwens al een tijdje niet meer in een pan, maar heb ik een andere truc. Op een bord tussen 2 lagen keukenpapier leggen en dan in de magnetron op 900 watt voor 2-3 minuten.
Voila: crispy spek of bacon zonder een pan te moeten schrobben
Vandaag ook een geprobeerd. 2,5min was me iets te crispy, maar zeker iets waar ik nog even mee ga spelen. Qua werkwijze/cleanup/snelheid echt ideaal. Volgende keer eens kijken wat 1,5-2min doet.
Of op een lager wattage, iedere magnetron is immers anders. Het is geen culinair hoogstandje natuurlijk op deze manier, maar dat is het vlees ook niet....defusion schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:34:
Nog iets anders:
[...]
Verdient nog een keertje aandacht.
En als het werkt, dan werkt het
kheb mijn gietijzeren pan ook met zo'n muisschuurmachientje helemaal glad gemaakt.artfuldodger schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:41:
[...]
Haha ja hier zit wel een handeltje in denk ikPerfect gepolijste gietijzeren pannen, 5x ingebrand op de black bastard (moet ook een beetje mooi marketing praatje hebben)
Seasonlaag is nu wel goed geworden en werkt beter dan voor ze glad was.
Ik kan het ook iedereen aanraden
@Beun Als toevoeging op @defusion: ik heb een review gezien van een BK met een gebroken steel. Die zijn van gietijzer, geen idee waarom ze dat gekozen hebben maar dan heb je dat risico.
Zo'n BK black (of Force Blue) is imho niet 1:1 te vergelijken met een Mineral B (of andere 'kale' pannen).
Voorbehandeld is vele malen toegankelijker om mee te beginnen.
Force Blue crepes:
Zo'n BK black (of Force Blue) is imho niet 1:1 te vergelijken met een Mineral B (of andere 'kale' pannen).
Voorbehandeld is vele malen toegankelijker om mee te beginnen.
Force Blue crepes:
:strip_exif()/f/image/NHxxyDDJrHmLBmjcSJMHz97X.jpg?f=fotoalbum_large)
- knip -
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik zou voor DeBuyer plaatstalen pan gaanHarmoniousVibe schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:34:
Echter snap ik dan niet helemaal hoe de pulsdrukker moet worden aangesloten.
Na lange tijd lurken, toch maar eens een post. Recent mijn eerste twee de Buyer pannen gekocht. Een koekenpan (28cm) en een crepe pan.
Nu heb ik zelf verschillende koekenpannen met anti-aanbaaklaag, een wokpan met anti aanbaklaag, een hapjespan met antiaanbaklaag, 2 gietijzeren stoofpannen en een gietijzeren grillpan (van de laatste Albert Heijn-actie). Verder heb ik verschillende RVS kookpannen en een steelpan.
Nu wil ik van mij anti-aanbakpannen af op termijn. Ik loop alleen nogal te puzzelen met hoe mijn inventaris eruit moet zien. Ik zit te denken aan:
- Plaatstalen koekenpan (24, 28 en 32 cm)
- Gietijzeren stoofpannen (grote en kleine)
- Gietijzeren grill (AH)
- Plaatstalen wok
- De Buyer Country pan
- RVS kookpannen
- RVS steelpan
- Crepe pan
Zou dit een prima basis zijn of mis ik in jullie ogen essentiële pannen/zijn sommige soorten oververtegenwoordigd?
Ben benieuwd hoe in jullie ogen een basisset eruit hoort te zien!
Nu heb ik zelf verschillende koekenpannen met anti-aanbaaklaag, een wokpan met anti aanbaklaag, een hapjespan met antiaanbaklaag, 2 gietijzeren stoofpannen en een gietijzeren grillpan (van de laatste Albert Heijn-actie). Verder heb ik verschillende RVS kookpannen en een steelpan.
Nu wil ik van mij anti-aanbakpannen af op termijn. Ik loop alleen nogal te puzzelen met hoe mijn inventaris eruit moet zien. Ik zit te denken aan:
- Gietijzeren grill (AH)
- Plaatstalen wok
- De Buyer Country pan
- RVS kookpannen
- RVS steelpan
- Crepe pan
Zou dit een prima basis zijn of mis ik in jullie ogen essentiële pannen/zijn sommige soorten oververtegenwoordigd?
Ik heb drie Fissler pannen, een jaar of 8 geleden gekocht. Erg tevreden met deze pannen, maar vanwege al die 'nare' verhalen over anti-aanbaklagen, toch besloten om deze pannen weg te doen.
Mede op de positieve ervaringen hier, ben ik voor De Buyer Mineral B pannen gegaan.
Het inbranden had ik nog niet eerder gedaan en ging best soepel (behalve dat het erg stonk in huis
). Met een dun laagje zonnebloemolie en een keer of 8 herhaald. De pan zag er toen zo uit:
:strip_exif()/f/image/BqRezk0x2yWfeMOPitVSOO2F.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was niet heel tevreden, zeker niet als ik foto's van andere (pas) ingebrande pannen zag. Maar goed... het zij zo.
De ultieme test is dan toch wel pannenkoeken bakken. Als dat goed gaat, dan moet het goed zijn toch?
:strip_exif()/f/image/XTc3dtwjzPaWfn7yeToBfxqs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FYthEZeUMML6fraE3BGEIhdz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ging dus verbazingwekkend goed! Bakte niet aan, was goed los te 'schudden'. Enig nadeel (groot nadeel wel) is dat de pannen zo zwaar zijn, dat het goed los 'schudden' niet heel soepel gaat. En in de lucht keren, wat ik toch wel erg leuk vind, is vrijwel onmogelijk (of ik moet op fitness gaan).
Na deze pannenkoeken-sessie en het opbakken van aardappelen, de pan verder niet gebruikt en ziet er nu zo uit... Ben benieuwd hoe lang het duurt voor deze laag egaal zwart/donker is.
:strip_exif()/f/image/jdx4f5Wxm3K0eUCmirZJ31FX.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar goed, al met al dik tevreden (zeker voor deze prijs) en dank voor de tips hier!
Inmiddels nog twee bijbesteld: 1x 24 cm en 2x 26 cm. Ik twijfelde ook nog om mijn grote pan ook te vervangen voor een De Buyer, maar de versie van 32 cm is gewoonweg te zwaar en niet heel handig.
Mede op de positieve ervaringen hier, ben ik voor De Buyer Mineral B pannen gegaan.
Het inbranden had ik nog niet eerder gedaan en ging best soepel (behalve dat het erg stonk in huis
:strip_exif()/f/image/BqRezk0x2yWfeMOPitVSOO2F.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was niet heel tevreden, zeker niet als ik foto's van andere (pas) ingebrande pannen zag. Maar goed... het zij zo.
De ultieme test is dan toch wel pannenkoeken bakken. Als dat goed gaat, dan moet het goed zijn toch?
:strip_exif()/f/image/XTc3dtwjzPaWfn7yeToBfxqs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FYthEZeUMML6fraE3BGEIhdz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ging dus verbazingwekkend goed! Bakte niet aan, was goed los te 'schudden'. Enig nadeel (groot nadeel wel) is dat de pannen zo zwaar zijn, dat het goed los 'schudden' niet heel soepel gaat. En in de lucht keren, wat ik toch wel erg leuk vind, is vrijwel onmogelijk (of ik moet op fitness gaan).
Na deze pannenkoeken-sessie en het opbakken van aardappelen, de pan verder niet gebruikt en ziet er nu zo uit... Ben benieuwd hoe lang het duurt voor deze laag egaal zwart/donker is.
:strip_exif()/f/image/jdx4f5Wxm3K0eUCmirZJ31FX.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar goed, al met al dik tevreden (zeker voor deze prijs) en dank voor de tips hier!
Inmiddels nog twee bijbesteld: 1x 24 cm en 2x 26 cm. Ik twijfelde ook nog om mijn grote pan ook te vervangen voor een De Buyer, maar de versie van 32 cm is gewoonweg te zwaar en niet heel handig.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ziet er voor mij uit als een prima basis hoor, daar kan je praktisch elk gerecht mee bereiden. Alhoewel in theorie de crêpe pan overbodig is, dat kan net zo goed in de koekenpan.Slabbysl schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:32:
Na lange tijd lurken, toch maar eens een post. Recent mijn eerste twee de Buyer pannen gekocht. Een koekenpan (28cm) en een crepe pan.
- Gietijzeren grill (AH)
- Plaatstalen wok
- De Buyer Country pan
- RVS kookpannen
- RVS steelpan
- Crepe pan
@Galois Dat ziet er inderdaad niet mooi gelijkmatig ingebrand uit, veel vlekken van de olie en kans dat het los gaat laten.
Je zou nog een nieuwe poging kunnen wagen, maar als je er nu pannenkoeken mee kunt bakken zonder dat ze aan de onderkant zwart zien kun je dat uiteraard laten en het gewoon even aankijken.
Misschien moet je ook even voelen. Als de laag glad aanvoelt is het ok. Niet ok is het als het bij de vlekken plakkerig voelt of stroef.bvk schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:55:
[...]
Ziet er voor mij uit als een prima basis hoor, daar kan je praktisch elk gerecht mee bereiden. Alhoewel in theorie de crêpe pan overbodig is, dat kan net zo goed in de koekenpan.
@Galois Dat ziet er inderdaad niet mooi gelijkmatig ingebrand uit, veel vlekken van de olie en kans dat het los gaat laten.
Je zou nog een nieuwe poging kunnen wagen, maar als je er nu pannenkoeken mee kunt bakken zonder dat ze aan de onderkant zwart zien kun je dat uiteraard laten en het gewoon even aankijken.
Zonder nieuwe gebruikers aan te vallen: ik heb het idee dat we een beetje in rondjes rennen de laatste tijd als het gaat om plaatstaal en inbranden. Ondanks zorgvuldige instructies en posts (en pins), zie je toch veel mensen waarbij het niet goed lukt omdat ze het verkeerd doen. Enig idee hoe we nieuwe kopers van plaatstaal in één keer de goede kant op duwen zodat iedereen meteen succesvol is?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Eerlijk gezegd is er echt zat info te vinden en ook in de OP staat het.woutur schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:03:
[...]
Misschien moet je ook even voelen. Als de laag glad aanvoelt is het ok. Niet ok is het als het bij de vlekken plakkerig voelt of stroef.
Zonder nieuwe gebruikers aan te vallen: ik heb het idee dat we een beetje in rondjes rennen de laatste tijd als het gaat om plaatstaal en inbranden. Ondanks zorgvuldige instructies en posts (en pins), zie je toch veel mensen waarbij het niet goed lukt omdat ze het verkeerd doen. Enig idee hoe we nieuwe kopers van plaatstaal in één keer de goede kant op duwen zodat iedereen meteen succesvol is?
Wellicht dat de instructie van druppel in de pan omgezet kan worden naar “doe een druppel op het papiertje (fles tegen papier zetten en even ondersteboven techniek) en dat uitwrijven” resulteert in minder olie in de pan.
Overigens staat er ook, met name op YouTube veel slechte info.
Zag een filmpje van een vrouw die zei een klein laagje, en vervolgens een half glas aan olie in de pan kieperde

[ Voor 8% gewijzigd door Flix20 op 22-03-2021 18:12 ]
Inderdaad @woutur. Ik heb vele instructies gelezen, YouTube gekeken en het zag er op zich logisch uit allemaal. Kennelijk toch iets fout gedaan.
Ik heb het als volgt gedaan:
- dun laagje zonnebloemolie
- vuur op 2/3
- af en toe pan beetje bijdraaien
- als het ging walmen olie afgieten (paar druppels)
- even laten afkoelen, met papieren doek afnemen en opnieuw beginnen
Dit proces zo'n 8x gedaan.
Die lagen voelden wel 'plakkerig' aan, nu overigens niet meer... (na dus 2x gebruik).
@Flix20: misschien dat ik toch teveel olie gebruikt heb...? Ik heb de olie uitgesmeerd met een 'siliconen keukenkwast'.
- vuur op 2/3
Die lagen voelden wel 'plakkerig' aan, nu overigens niet meer... (na dus 2x gebruik).
@Flix20: misschien dat ik toch teveel olie gebruikt heb...? Ik heb de olie uitgesmeerd met een 'siliconen keukenkwast'.
[ Voor 12% gewijzigd door Galois op 22-03-2021 18:12 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Je zou nog een gietijzeren skillet (mijn voorkeur zou dan gaan naar geëmailleerd, dan kun je het ook voor zure producten gebruiken zonder verder omkijken) en/of een RVS koekenpan kunnen overwegen.Slabbysl schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:32:
- Gietijzeren grill (AH)
- Plaatstalen wok
- De Buyer Country pan
- RVS kookpannen
- RVS steelpan
- Crepe pan
Evt. een van de andere koekenpannen laten vervallen.
En ik zou overwegen één antiaanbakpan te behouden/niet direct weg te gooien. Voor sommige bereidingen toch nog wel eens handig.
Mijn set bestaat uit:
- Kookpannen RVS
- Steelpan RVS
- Staub geëmailleerde skillet (vnl. vlees aanschroeien op zeer hoge temperatuur, en als ik een pansaus wil maken met bijv. wijn of een ander zuur ingrediënt). Wordt ook vaak gebruikt ipv. de wok, want hoge warmteretentie, en fornuis eigenlijk niet krachtig genoeg om te wokken.
- Paar debuyer plaatstaal voor algemeen gebruik (eitje bakken, vlees, pannenkoek, aardappel, etc)
- RVS koekenpan (ikea), vnl. bakken groente (beetje olijfolie/boter/zout/knoflook, rustig garen, en elke groentesoort wordt opeens lekker). Wordt ook gebruikt als soort van hapjespan, is voor mij hoog genoeg. Is verder redelijk universeel, totdat ik de staub skillet had was dit mijn meestgebruikte pan.
- Staub grillpan (wordt eerlijk gezegd niet veel gebruikt, maar nice to have)
- 2x braadpan (grote en kleine)
- Plaatstalen wok (om te wokken natuurlijk...)
- 1 antiaanbakpan. vnl. voor vis.
Ik ben ook verre van expert nog, heb afgelopen woensdag mijn eerste debuyer pan in gebruik genomen.Galois schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:10:
Inderdaad @woutur. Ik heb vele instructies gelezen, YouTube gekeken en het zag er op zich logisch uit allemaal. Kennelijk toch iets fout gedaan.
- vuur op 2/3
Heb hier tijdens het inbranden ook foto’s gepost van het inbranden afgelopen woensdag.
Kijk daar anders even naar en vergelijk voor jezelf hoeveel olie jij hebt gebruikt.
Op de aller eerste foto is de pan al ingevet met olie.
Deze post;
Flix20 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:42:
Hier is het avontuur ook begonnen.
Eerste laagje olie zit erop en nu in de oven.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 25% gewijzigd door Flix20 op 22-03-2021 18:16 ]
@Galois Als je de methode met 'voldoende' olie gebruikt dan stop je na 1 laag. En ga je de pan gewoon gebruiken.
IMHO geldt dat voor alle andere methoden ook.
Het enige verschil tussen al die manieren is hoe het eruit ziet.
Tenzij je gietijzer aan het seasonen bent, dat lukt echt niet dekkend in 1 keer.
IMHO geldt dat voor alle andere methoden ook.
Het enige verschil tussen al die manieren is hoe het eruit ziet.
Tenzij je gietijzer aan het seasonen bent, dat lukt echt niet dekkend in 1 keer.
- knip -
Idee: Het grote: "Hoe brand ik mijn plaatstalen pan in" topicwoutur schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:03:
[...]
Met daarin een mooie omschrijving welke methoden er zijn.
Een aantal voorbeelden hoe een goed ingebrande pan eruit ziet.
En een aantal voorbeelden hoe een pan eruitziet die slecht is ingebrand en waardoor dat komt.
Genoeg voorbeelden van dit alles in dit topic te vinden.
Dat zou kunnen natuurlijk, maar elke goed opgevoede Tweaker weet toch dat je altijd de TS van een topic moet lezenJelte schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:35:
En een topic warning met daarin wat FAQs?

@bvk om heel eerlijk te zijn? En topic warning werkt better.
Dat gaat niet helpen.
Het seasonen van een pan is als het volgen van een recept.
Als iedereen goed zou zijn in technisch lezen en in het volgen van instructies zou het wellicht wat beter gaan.
De superlange TS zonder anchors en de meerdere manieren om te seasonen helpen ook niet.
De enige warning die je zou kunnen geven is dat het uiterlijk van een pan vrij weinig zegt over de prestaties.
En wellicht stoppen met het advies geven meer dan 1 laag te seasonen.
"Ik heb mijn weekend opgeofferd aan het met 68 lagen bekleden van mijn pan en het ziet er niet perfect uit" wekt geen vertrouwen in het product.
Op zondagavond eindelijk dat eitje of pannenkoek uit de pan krijgen wel, maar dat had dus ook zaterdagochtend al gekund.
Meerlaags robuust polymeriseren kan ook nadat je de pan gewoon in gebruik hebt genomen.
Het seasonen van een pan is als het volgen van een recept.
Als iedereen goed zou zijn in technisch lezen en in het volgen van instructies zou het wellicht wat beter gaan.
De superlange TS zonder anchors en de meerdere manieren om te seasonen helpen ook niet.
De enige warning die je zou kunnen geven is dat het uiterlijk van een pan vrij weinig zegt over de prestaties.
En wellicht stoppen met het advies geven meer dan 1 laag te seasonen.
"Ik heb mijn weekend opgeofferd aan het met 68 lagen bekleden van mijn pan en het ziet er niet perfect uit" wekt geen vertrouwen in het product.
Op zondagavond eindelijk dat eitje of pannenkoek uit de pan krijgen wel, maar dat had dus ook zaterdagochtend al gekund.
Meerlaags robuust polymeriseren kan ook nadat je de pan gewoon in gebruik hebt genomen.
- knip -
In de hoop hier meer succes te hebben met mensen met ervaring
In de race voor een Bora Pure Pura. Echter gebruik ik debuyer pannen van 28 centimeter en 34 centimeter. Ik lees dat het kookveld bijvoorbeeld een bora pure inductieplaat Ø 210 mm groot is aan de voorkant. Is dat niet erg klein voor mijn pannen of denk ik verkeerd? Iemand met ervaring en dezelfde pannen?
In de race voor een Bora Pure Pura. Echter gebruik ik debuyer pannen van 28 centimeter en 34 centimeter. Ik lees dat het kookveld bijvoorbeeld een bora pure inductieplaat Ø 210 mm groot is aan de voorkant. Is dat niet erg klein voor mijn pannen of denk ik verkeerd? Iemand met ervaring en dezelfde pannen?
[ Voor 6% gewijzigd door Boinkie op 23-03-2021 08:30 ]
@Boinkie De diameter (bodem) van de pan dient overeen te komen met de hittebron voor optimale werking.
Je pan van 34cm zal dus te groot zijn.
In praktijk kom ik met 30cm eigenlijk al niet uit op mijn doodgewoon 60cm (gas)fornuis. Ik zie dat de Pure Pura 515 mm kookveld heeft, zet daar 34cm pan op en je kan ervan uit gaan dat het op zijn minst niet ideaal is.
Je pan van 34cm zal dus te groot zijn.
In praktijk kom ik met 30cm eigenlijk al niet uit op mijn doodgewoon 60cm (gas)fornuis. Ik zie dat de Pure Pura 515 mm kookveld heeft, zet daar 34cm pan op en je kan ervan uit gaan dat het op zijn minst niet ideaal is.
- knip -
Dat dacht ik dus al.. Dan zal ik eens verder moeten zoeken naar een inductieplaat met grotere zones. Vond 21 centimeter als niet bijzonder veel
Ik weet dat (in ieder geval) Miele platen maakt waar het gehele kookveld inductie is. Wellicht dat dat je helpt.
- knip -
De maten die opgegeven zijn van de pannen betreft de diameter aan de bovenzijde van de pan.Boinkie schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:29:
In de hoop hier meer succes te hebben met mensen met ervaring
Dus de 28cm pan, die is 28 cm aan de bovenzijde. De onderzijde zal smaller zijn.
Zou dus die even opmeten om te zien welke diameter aan kookzone je nodig hebt.
Heb zelf nog een andere opmerking.
Ik werd in de winkel gewaarschuwd voor het gebruiken van een De Buyer op een inductie kookplaat.
Wanneer er vet spetters onder de pan zitten en deze op je kookplaat komen, dat je dan eigenlijk je kookplaat aan het inbranden bent en je dus die vetspetters zal blijven zien.
Had dit eigenlijk nog nooit gehoord dus weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Dit een bekend verhaal of?
Ik weet dat inductieplaten sowieso een hel zijn in principe maar we willen de overgang gaan maken. Zoutkorrel tussen je pan en je hebt er een kras op. Het is een gebruiksvoorwerp dus ik zal me er niet zo aan storen.
@Flix20 Geven ze die waarschuwing ook bij de rest van de pannen?
- knip -
Dat valt reuze mee. Het is gehard glas dus dat kan wel een stootje hebben.Boinkie schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:35:
Ik weet dat inductieplaten sowieso een hel zijn in principe maar we willen de overgang gaan maken. Zoutkorrel tussen je pan en je hebt er een kras op. Het is een gebruiksvoorwerp dus ik zal me er niet zo aan storen.
Maar het is wel een goede eigenschap om aan te leren om nooit de pannen over de plaat heen te schuiven en altijd op te tillen.
M'n ouders hebben al 15 jaar een inductie plaat en nog nooit wat met de glasplaat gebeurt.
(wel al 4 keer de printplaat moeten vernieuwen)
Fair point.Raymond P schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:36:
@Flix20 Geven ze die waarschuwing ook bij de rest van de pannen?
Op z'n best! Afwassen en wegleggen met een laagje olie. Nooit meer iets aanbakken :-DVitabissj schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:53:
mijn debuyer begint al wel een mooie laag te krijgen vind ik
is wel te zien da ze veel gebruikt wordt
[Afbeelding]
Ik weet niet in hoeverre dit een bekend verhaal is.Flix20 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:33:
Heb zelf nog een andere opmerking.
Ik werd in de winkel gewaarschuwd voor het gebruiken van een De Buyer op een inductie kookplaat.
Wanneer er vet spetters onder de pan zitten en deze op je kookplaat komen, dat je dan eigenlijk je kookplaat aan het inbranden bent en je dus die vetspetters zal blijven zien.
Echter hebben wij nu op onze inductieplaat wel een vlek (na het inbranden van de De Buyers), die we nog moeten schoonmaken.
Het eerste wat ik vond op google:
https://www.bk.nl/inspira...ucs/kookplaat-schoonmaken
Volgens mij krijg je het er dus altijd wel af ?
Het is natuurlijk irritant om dit vaak te moeten doen, maar bij normaal gebruik komt dit volgens mij niet zo vaak voor.
Ik stelde de vraag ook omdat ik inderdaad ook wel een vlekje heb in de kookplaat precies waar de De Buyer op heeft staan bakken. Maak na iedere keer koken de plaat schoon, maar deze plekjes krijg ik er niet gemakkelijk uit.Plenkske schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:43:
[...]
Ik weet niet in hoeverre dit een bekend verhaal is.
Echter hebben wij nu op onze inductieplaat wel een vlek (na het inbranden van de De Buyers), die we nog moeten schoonmaken.
Het eerste wat ik vond op google:
https://www.bk.nl/inspira...ucs/kookplaat-schoonmaken
Volgens mij krijg je het er dus altijd wel af ?
Het is natuurlijk irritant om dit vaak te moeten doen, maar bij normaal gebruik komt dit volgens mij niet zo vaak voor.
Glas is redelijk inert. Zolang je geen krassen maakt met kalkresten door overkook krijg je het echt nog wel schoon.
Ovenreiniger weekt dat zo weg zonder het glas aan te tasten.
HG heeft (keramische) kookplaatreiniger, die is nog een stapje sterker.
Cerafix kan ook nog, maar dan ben je wel aan het polijsten.
---
Toen ik gisteren m'n pommes pont neuf in de ossenwit legde had ik overal druppels
Hebben jullie dat niet op inductie?
---
Toen ik gisteren m'n pommes pont neuf in de ossenwit legde had ik overal druppels
- knip -
Druppels veeg ik zo weg met AH keukenreiniger achteraf, gewoon niet laten inbranden. Pannen inbranden gaf altijd gedoe met inductie vond ik, in de oven ging beter maar grotere debuyer units hebben een te lange steel. Ik kook nu voornamelijk in Demeyere RVS, bakt niet aan als je het juist gebruikt. Heb nog een IKEA 365 antikleefpan gekocht voor franse omeletjes, maar nog niet aan toe gekomen die te testen haha.Raymond P schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:26:
Glas is redelijk inert. Zolang je geen krassen maakt met kalkresten door overkook krijg je het echt nog wel schoon.
---
Het wordt hier toch eens tijd dat mijn Teflon pannen er allemaal uit gaan en er een waardige vervanging voor komt. Ik wil toch weer gaan kijken naar De Buyer pannen, maar gezien het gewicht, en de klacht van vrouwlief dat de huidige Teflon pannen al zwaar zijn, wil ik een stapje kleiner gaan. We koken over het algemeen regelmatig voor 2, zijn er Tweakers die hun spijt (of juist geluk) kunnen delen over het kiezen voor een (te) kleine pan?
Over (te) groot gesproken: ik heb in mijn vorige woning ooit een 32cm De Buyer Mineral B gekocht voor een vrij groot fornuis, maar heb daar inmiddels de ruimte niet meer voor op mijn huidige kookplaat. Hij staat helaas al een jaar of 2 stof te happen en ik zou er graag iemand anders blij mee maken.
Ik heb 'm vanbinnen nagenoeg naar nieuwstaat gebracht en voorzien van een klein laagje olie zodat 'ie onderweg niet gaat roesten. Wie wil er aan de slag met dit lege canvas? Misschien zelfs een De Buyer te ruil? DM!
De banaan krijg je erbij, de puppy blijft hier
Over (te) groot gesproken: ik heb in mijn vorige woning ooit een 32cm De Buyer Mineral B gekocht voor een vrij groot fornuis, maar heb daar inmiddels de ruimte niet meer voor op mijn huidige kookplaat. Hij staat helaas al een jaar of 2 stof te happen en ik zou er graag iemand anders blij mee maken.
Ik heb 'm vanbinnen nagenoeg naar nieuwstaat gebracht en voorzien van een klein laagje olie zodat 'ie onderweg niet gaat roesten. Wie wil er aan de slag met dit lege canvas? Misschien zelfs een De Buyer te ruil? DM!
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
De banaan krijg je erbij, de puppy blijft hier
Ik heb die ingebrande plekken idd ook op mijn inductie plaat. Met een verfkrabber schraap je ze er zo van af.Flix20 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:13:
[...]
Ik stelde de vraag ook omdat ik inderdaad ook wel een vlekje heb in de kookplaat precies waar de De Buyer op heeft staan bakken. Maak na iedere keer koken de plaat schoon, maar deze plekjes krijg ik er niet gemakkelijk uit.
Voordat wij kookten op inductie hadden wij twee geweldige gietijzeren pannen. Biefstukken nog nooit zo mooi gebakken. Helaas kregen wij telkens rookwalmen als we ze op de inductie zette. Hoe goed ik de inductieglasplaat en onderkanten van de pannen ook schoonmaakte.
Met pijn in mij hart heb ik de twee pannen van nog geen 25 euro de stuk weggegeven. Het nieuws over fijnstof tijdens het koken was voor ons de druppel. Gietijzer is poreus. Er bleef gewoon olie/vet/boter doorheen sijpelen bij verwarming. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?
Hier trouwens ook een beetje aanslag op de inductieglasplaat van De Buyer pannen, maar best goed schoon te maken met eigenlijk van alles.
Met pijn in mij hart heb ik de twee pannen van nog geen 25 euro de stuk weggegeven. Het nieuws over fijnstof tijdens het koken was voor ons de druppel. Gietijzer is poreus. Er bleef gewoon olie/vet/boter doorheen sijpelen bij verwarming. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?
Hier trouwens ook een beetje aanslag op de inductieglasplaat van De Buyer pannen, maar best goed schoon te maken met eigenlijk van alles.
Poreus? Serieus; zodanig dat er vet doorheen sijpelt???bikkeltje1 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:59:
Gietijzer is poreus. Er bleef gewoon olie/vet/boter doorheen sijpelen bij verwarming. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?
Lijkt me sterk, zeker niet met die materiaaldikte die ik gewend ben met gietijzeren pannen:
ehtweak in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
Als dat echt zo zou zijn, zou je, zeker op gas, al heel snel vlammen aan de onderzijde van je pan hebben. Nou, ik kan je verzekeren; da's echt NIET het geval.
Ik denk dat er gewoon vet in de poriën van het gietijzer zit en dit eruit komt bij het verwarmen. Maar zeker niet door de pan heen oid. Dan zou je pan lek zijn.
Waarschijnlijk een pan van vergietijzer....
Nee, ik verwacht van niet. Maar wellicht is er een logische verklaring voor, ik kan hem echter niet bedenken.Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?
Dat heb ik eerder gezien ja.
En elke keer kwam het door (micro) scheurtjes in het ijzer.
Soms ook pas zichtbaar na het volledig reinigen.
Edit: Als je vet eruit sijpelt lijkt het mij overbodig om toe te voegen dat de pan dan defect is. Dat doe ik dus ook niet.
En elke keer kwam het door (micro) scheurtjes in het ijzer.
Soms ook pas zichtbaar na het volledig reinigen.
Edit: Als je vet eruit sijpelt lijkt het mij overbodig om toe te voegen dat de pan dan defect is. Dat doe ik dus ook niet.
[ Voor 31% gewijzigd door Raymond P op 24-03-2021 06:56 ]
- knip -
Micro-scheurtjes, dat zou kunnen. Op gas heb je er geen last van, dan brand je de onderkant als het ware wel dicht. Maar toen we overstapten op inductie heb ik een half jaar lang de glasplaat en de pannen aan de onderkant en zijkant geschrobt. Het is in die tijd niet minder geworden.
Eerst hadden we 'kale' gietijzeren pannen:
https://www.vidaxl.nl/e/8...en-koekenpannen-set-3-dlg
Nu hebben we er eentje met een emaille onderkantje (die rookt dus niet meer tussen glasplaat en pan):
https://www.dryrub.nl/pro...ium-emaille-skillet-maxi/
Misschien ben ik een uitzondering, maar zo niet is het handige info voor andere inductiegebruikers. Vandaar mijn vraag of meerdere inductiekokers last hebben van rookontwikkeling tussen de glasplaat en de gietijzeren pan.
Eerst hadden we 'kale' gietijzeren pannen:
https://www.vidaxl.nl/e/8...en-koekenpannen-set-3-dlg
Nu hebben we er eentje met een emaille onderkantje (die rookt dus niet meer tussen glasplaat en pan):
https://www.dryrub.nl/pro...ium-emaille-skillet-maxi/
Misschien ben ik een uitzondering, maar zo niet is het handige info voor andere inductiegebruikers. Vandaar mijn vraag of meerdere inductiekokers last hebben van rookontwikkeling tussen de glasplaat en de gietijzeren pan.
Wie heeft er goede ervaringen met een wat kleinere wok voor inductie?
Heb nu een gigantische gietijzeren wok die niet praktisch is om kleine maaltijden mee te maken (groot, zwaar etc). Ben nu op zoek naar een werkbaarder model.
Heb nu een gigantische gietijzeren wok die niet praktisch is om kleine maaltijden mee te maken (groot, zwaar etc). Ben nu op zoek naar een werkbaarder model.
Mede naar aanleiding van de KvW aflevering ben ik ook aan het kijken naar een nieuwe hapjespan en koekenpan, wij koken op inductie.
Voor de eenpansgerechten en mogelijk ook als alternatief voor onze IKEA wok heb ik de DEMEYERE
Apollo sudderpot met glazen deksel 28 cm in gedachte:
https://bestsale.be/APOLL...derpot_28cm_-_deksel_glas
Voor het bakken van een ei, aardappelen, vlees, vis en vegaburgers twijfel ik nog wat handig is, een RVS (deze bijvoorbeeld) of een de Buyer plaatstalen koekenpan?
Voor de eenpansgerechten en mogelijk ook als alternatief voor onze IKEA wok heb ik de DEMEYERE
Apollo sudderpot met glazen deksel 28 cm in gedachte:
https://bestsale.be/APOLL...derpot_28cm_-_deksel_glas
Voor het bakken van een ei, aardappelen, vlees, vis en vegaburgers twijfel ik nog wat handig is, een RVS (deze bijvoorbeeld) of een de Buyer plaatstalen koekenpan?
[ Voor 9% gewijzigd door AJM op 24-03-2021 15:12 ]
Voor bakken neem je wat mij betreft geen RVS. Ik vind dat eindeloos geklooi.AJM schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:43:
Voor het bakken van aardappelen, vlees, vis en vegaburgers twijfel ik nog wat handig is, een RVS (deze bijvoorbeeld) of een de Buyer plaatstalen koekenpan?
Het is uiteindelijk een Le Creuset 31cm Tajin gewordenCurlyMo schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:17:
Nu komt mijn moeder net aanzetten met de opmerking dat we nog een pan mogen uitkiezen, redelijk ongeacht de prijs.
Nu dacht ik zelf aan nog een goede gietijzeren wadjan of een gietijzeren koekenpan. Het is eigenlijk alleen RVS en plaatstaal in de keuken. Idealiter ook gewoon puur gietijzer (zegt mijn gevoel) zodat het niet kan beschadigen.
Iemand nog goede tips? Ik vind weinig puur gietijzeren koekenpannen van 28cm.
We hadden al een aardewerken Tajin uit Marokko meegenomen, maar die doet het jammer genoeg niet op inductie.
Ben heel blij met een Demeyere industry wok hier op inductie, veel lichter dan gietijzer ook, dat had ik eerst.MochiGohan schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:27:
Wie heeft er goede ervaringen met een wat kleinere wok voor inductie?
Nog kleiner zijn hun conische sauteuses, ook fijn.
[ Voor 5% gewijzigd door cedrix5 op 24-03-2021 15:17 ]