Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:50
Flix20 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:11:
Woensdag kan ik ook gaan beginnen met het inbranden van een DeBuyer pan.
Gister nog even een rondje door de keukenkastjes gedaan om te zien welke olie we in huis hebben en toen zag ik een fles arachide olie staan. Ik dacht mooi, dat heb ik hier in de startpost gelezen!

Echter zit ik met een vraag in de categorie better safe than sorry;
Ik heb een pinda allergie.Gaat dat problemen geven met het inbranden of is na het inbranden er weinig (lees GEEN)meer van de pinda sporen te vinden?
Anders haal ik voor de zekerheid maar een fles zonnebloem olie of zijn er betere alternatieven?
Las hierboven iets over pittenolie.
Hier ook een pinda allergie, ik koop (voor al het bakken eigenlijk, en inbranden) altijd zo'n 5L fles zonnebloem olie die ze ook bij de Chinees gebruiken, met zo'n Aziatische dame erop. Neem het risico liever niet, gebruik ook geen "wok"olie, dat is sowieso marketing voor een blend.
dr86 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:22:
[...]

Vorige week ging er een aflevering over pannen bij de keuringsdienst van waarde, daar lieten ze ook zien dat je gewoon aardappels kan bakken, wel met een grote hoeveelheid olie (bij een tefal pan heb je uiteraard veel minder nodig)
Vandaar dat er nu een run is op plaatstaal/gietijzer. Ik denk dat je tussen nu en een maandje er heel wat op marktplaats gaat vinden omdat ze zo plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:46
Raymond P schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:32:
[...]

Heb je het escape-plan van je vrouw/vriendin ontrafeld? :+
--

Waarom zou je dat risico nemen? In theorie blijft er helemaal geen spoor van pinda over. Maar een flesje koudgeperste lijnzaadolie voor een paar euro is een goedkope manier om de praktijk te ontwijken, lijkt mij.
Vroeg inderdaad al aan dr toen we de Picnic bestelling uitpakte wat ze van plan was met die olie.
De naieve schat had er totaal niet bij stil gestaan dat dat van pinda's komt. Zegt ze.... :|

Proberen momenteel nog zoveel mogelijk te vermeiden om voor ieder klein prulletje naar de winkels te hoeven en de boodschappen voor deze week zijn al besteld dus het was even kijken wat we nog in huis hebben.
Meestal gokken we het gewoon niet als er iets van twijfel is. Hoewel het er wel sterk op lijkt dat de allergie of heel erg afgezwakt is of misschien zelfs wel overheen gegroeid maar vind het wel best zo. Pindakaas is toch een meurbende :+

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Er staan idd op mp de nodige gietijzeren kook/bak spullen.

Voor diegenen die nog wat oerdegelijks van Hackman zoeken:
Advertentie m1668730513

Ook Lodge en Skeppshult zie ik voorbij komen.

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 15-03-2021 10:06 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:06

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Xavier schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:43:
In 2019 heb ik (aan de hand van dit topic) ook een De Buyer pan gekocht. Namelijk de De Buyer Carbone crepepan 24cm (https://www.kookwinkel.nl...epepan-o-24-cm-plaatstaal)
Na het inbranden op een gaspitje buiten (ivm walmen en rooklucht in huis) het ding gaan gebruik binnen op de inductieplaat. Maar na 1 of 2x gebruiken om een eitje te bakken ligt hij in de kast te verstoffen. De pan is namelijk in het midden omhoog gekomen en ligt niet meer vlak op mijn inductieplaat. De inductieplaat vind het geen probleem. Maar dat mijn ei niet gewoon in het midden ligt vind ik wel een probleem.

Het kromtrekken, is dat iets vanwege het inbranden op gas en daarna op inductie? Of zijn deze crepepannen misschien dunner dan de "normale" pannen van De Buyer? (Als iemand interesse heeft in de pan, hij ligt in Leiden...)
In deze topic heb ik dit ook gemeld over mijn DeBuyer 32 cm pan https://gathering.tweaker...message/65992688#65992688
Dit is (waarschijnlijk) na het gebruik van een draagbare inductiekookplaat. Verder gebruik ik de pan nog dagelijks, zodra ik weer naar de kookwinkel kan/mag waar ik de pan heb aangeschaft dan wil ik dit wel voorleggen of dit heeft gelegen aan de inductiekookplaat.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:17
Raymond P schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:00:
@Devian Ik had gisteren de Eurolux pannen / website wat beter bekeken.

De gebruiksaanwijzing van de pannen met coating hadden het over een temperatuur van 300 graden binnen enkele minuten. Ergens op de website stond ook een marketing statement betreft hun superieure temperatuurbestendigheid ten opzichte van concurrenten.
Omdat er natuurlijk de kans is dat ze innovatief bezig zijn en een groot probleem hebben opgelost heb ik contact met de fabrikant gezocht met de vraag om specifieke info.

Inmiddels heb ik antwoord gehad waarin mijn statement betreft (hun) PTFE coatings bevestigd wordt.
Gezien het Duitse briefgeheim heb ik ze gevraagd of ik de gegeven info mag delen.

Waar het op neer komt is dat die pannen net zoals alle andere PTFE pannen maar voor zeer korte tijd bestend zijn tegen hoge (lees 240 graden) temperaturen.
Ik had eigenlijk niet veel zin meer om hier te reageren en mijn ervaringen te delen maar zal dit nog eenmaal doen.

Ten eerste, niet iedereen is op zoek naar een RVS, gietijzer of wat dan ook pan. Ik ben op zoek gegaan naar een betere vervanger voor mijn Tefal pannen. Dat hier in het topic vervolgens aangegeven word dat iedereen die met dat soort pannen kookt niet koken kan is ronduit onbeschoft.

Daarnaast word hier een cultuur in leven gehouden waarin alle pannen met een PTFE coating als het grootste kwaad van de duivel word weggezet. Ik hoop dat al die mensen hier ook geen bacon bakken (want kankerverwekkend), rookworst eten (want kankerverwekkend) of bvb whitening tandpasta gebruiken (want microplastics wat je binnen krijgt) en zo kan ik nog wel doorgaan. We moeten het wel in perspectief zien, en een aantal hier is dat hele perspectief kwijt. Volgens mij is de consensus, ook met teflon, dat als je het binnenkrijgt dat het er gewoon via de achteruitgang weer uit gaat en dat met normaal gebruik van de pannen er uberhaubt niks aan de hand is.

Daarnaast mijn ervaringen, zoals ik ze nu heb, vergeleken met mijn Tefal pannen. Ik merk dat mijn nieuwe pannen een hogere temperatuur halen, dat zie ik bvb duidelijk als ik aardappeltjes aan het bakken ben. Verder merk ik dat ik de inductieplaat een standje lager kan zetten vergeleken met mijn oude pannen en dat deze pannen (wat natuurlijk logisch is) veel meer warmte vasthouden. Ze zijn dan ook 2x zo zwaar als mijn oude pannen. Ook de warmteverdeling van de pannen is een stuk beter. Waar mijn Tefal pannen vooral in het begin in het midden een stuk heter was dan een de buitenkant, is dat met deze pannen niet het geval.

Over de anti-aanbaklaag kan ik nu nog niks zeggen, behalve dat ze er 2 of 3 jaar garantie op geven. Tijd moet mij leren hoe deze zich houd. Tegen vervormen/kromtrekken van de pannen geven ze levenslang (20 jaar?) garantie. @Sport_Life, ze zijn duur maar voelen kwalitatief wel een stuk beter aan.

Omdat ik niet koken kan hier een plaatje van ons (mini) pannenkoeken ontbijt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nb-n_Z4iNvLbv2o-G39UjXEDq3Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MDXZWlGguaV1BXUDMW2te73E.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP_9DnIvbGZVnk3HsroNNahTSH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K5kT9YCSKXEFT51BC2YzRjMr.jpg?f=user_large

Ik ben overigens voor alle pannen die ik nu gehaald heb gegaan voor de versie met afneembare steel...dat scheelt een berg aan ruimte in de kast, ze stapelen een stuk beter op en de hendel erop/eraf halen is slim systeem dat in een seconde gedaan is.

[ Voor 4% gewijzigd door Devian op 15-03-2021 10:43 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:21
Devian schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:40:
[...]
Dat hier in het topic vervolgens aangegeven word dat iedereen die met dat soort pannen kookt niet koken kan is ronduit onbeschoft.

[...]

En meer rants.
Laat ik beginnen met blij te zijn dat je hier weer reageert en dat je positief bent over je pannen. Daar gaat het tenslotte over. Dat je weer plezier krijgt in het koken. Want daar zit ook een groot deel van de gezondheidswinst. Gewoon weer echt met verse ingrediënten koken. Elke dag rookworst of bacon in een plaatstalen pan is inderdaad een stuk ongezonder dan zo nu en dan een kwalitatieve biefstuk in anti-aanbak.

Maar wat je hier verder aangeeft is toch echt niet waar. Er is in dit topic echt wel genuanceerd gereageerd en zijn er feiten aangedragen waarvan ik alleen de indruk krijg dat die je niet bevielen. De voorkeur gaat hier verder uit naar de genoemde materialen, maar dat mag toch?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Devian schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:40:
[...]

Dat hier in het topic vervolgens aangegeven word dat iedereen die met dat soort pannen kookt niet koken kan is ronduit onbeschoft.
Ik weet niet waar jij dat leest, maar ik zie het niet hoor...
Hooguit dat alle soorten gereedschap een gebruiksaanwijzing hebben; niks meer, niks minder.
Daarnaast word hier een cultuur in leven gehouden waarin alle pannen met een PTFE coating als het grootste kwaad van de duivel word weggezet. Ik hoop dat al die mensen hier ook geen bacon bakken (want kankerverwekkend), rookworst eten (want kankerverwekkend) of bvb whitening tandpasta gebruiken (want microplastics wat je binnen krijgt) en zo kan ik nog wel doorgaan. We moeten het wel in perspectief zien, en een aantal hier is dat hele perspectief kwijt. Volgens mij is de consensus, ook met teflon, dat als je het binnenkrijgt dat het er gewoon via de achteruitgang weer uit gaat en dat met normaal gebruik van de pannen er uberhaubt niks aan de hand is.
Bij teflon(achtige) stoffen ging het niet zozeer om als je een brokje opeet, maar om de dampen bij extreme verhitting. En het fabricageproces. En dat kwam ook ter sprake in de uitzending van de KvW.
Hetzelfde geldt trouwens voor asbest; als je een brokje opeet, is dat op zich geen probleem. De vezels in je longen daarentegen... :-(

Maar ook die nuancering stond hier 10 dagen geleden al:
ehtweak in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"
;)

Je stipt een hekel punt aan; het juiste gereedschap voor de juiste bereidingswijze vinden sommige mensen lastig en die willen, of kunnen, daar niet over nadenken.
Toen kwamen ooit, als heilige-graal-van-nooit-meer-aanbakken, de tefal pannen op de markt. Dat er vervolgens in de hele productieketen zaken niet zo fraai/gezond zijn, dat is een vervelende bijzaak.
En dat menigeen alsnog met metalen vorken in die kunststof laag krassen maakt... tja... :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:17
Bedankt voor het erkennen van de door mij getoonde inzet.

Voor alle duidelijkheid: het zal mij een (rook)worst wezen op wat je kookt.
Als er één iemand het gebruik van ALLE soorten pannen en coatings propagandeert dan ben ik dat wel. Of jij wel of niet kan koken staat daar los van en daar zal ik zeer zeker geen uitspraak over doen.

Als jij jezelf wilt categoriseren onder de door mij genoemde 95% die niet kan koken dan staat dat je vrij natuurlijk.

Aanvullend daarop heb je geroepen dat wat ik zeg niet klopt, anekdotisch onderbouwd.
Mocht je toch willen weten hoe het zit kan je zoals ik eerder vermeld heb zelf contact opnemen met de fabrikant van je pannen. Ik mag je van hun namelijk niet vertellen waarom de informatie die zij geven over hun pannen niet klopt en mijn stelling stand houdt.

Verder ben ik het met je eens, zo ook dat bij het correct gebruik van een PTFE coating niet snel schadelijk zal zijn van je gezondheid.

Maar!
Devian schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:36:
[...]
Dit is het moment dus dat het midden de 220gr aantikt.
<>
Ik heb hem daarna nog even aan laten staan met niks erin, voor mijn gevoel tot de 240gr en ben daarna aan de gang gegaan met de gebakken aardappeltjes.
Dat is dus geen correct gebruik.
Als jij een andere mening daarover hebt dan is dat prima en wil ik het graag daarbij laten.

Verder wil ik je wijzen op het feit dat als je de door jou gebruikte infraroodthermometer niet calibreert met met de te verwachten stralings en reflectiecoëfficiënt van een lege met PTFE gecoate pan je een meting kan verwachten die minimaal een paar procent te laag is.
Wellicht handig om te weten als je TFE in staat te ademen tijdens je meting.

De reden waarom ik uberhaubt reageer is de bewustwording van risico's en absoluut niet om je (nieuwe) aankoop de grond in te trappen.
Niet eens vanuit het perspectief waarin ik het beste voor heb met mijn medemens, maar omdat ik vind dat iedereen het recht heeft te weten wat voor gezondheidsrisico's er zijn bij normaal (en dus mogelijk incorrect) gebruik.
En wat men met die info doet zal mij wederom een worst wezen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:17
Ik heb daar eenmalig een vergelijk "proberen" te maken met mijn huidige pannen. Waarbij die pannen duidelijk beginnen te roken als ze te heet zijn, gebeurde het bij mijn nieuwe pan niet. Ook wilde ik meten hoe de temperatuurverdeling was binnen de pan.

Ik ben daarna op een "normale" verder manier gaan koken.

Het is ook heel makkelijk om ergens een zinnetje tussenuit te halen en dat heel erg te gaan uitvergroten...Het is toch van de zotte dat ik mijn best doe om iets nuttigers over de pan te kunnen vertellen dan "hij doet het goed" ik notabene mijn dure nieuwe pan naar de filistijnen kan helpen maar dat zelfs daarover iets aan te merken valt?

Ik heb daarnaast ook alle reacties gelezen en natuurlijk ken ik de KVW uitzending. Er word hier ook gesuggereerd dat ik daar niet op reageer terwijl ik in elke reactie laat weten dat ik juist op zoek ben naar een pan met antiaanbaklaag, die beter werkt dan mijn Tefal pannen. Ik heb dan ook de hoop dat ik die pannen nu heb, dat ze langer meegaan (wat beter is voor het milieu) met een aanbaklaag die beter blijft zitten (lijkt erop want keramisch versterkt maar ben benieuwd hoe dat over 2-3 jaar is).

Ik zal me hier ook verder niet meer laten zien. Ik zal over een jaar nog eens weerkijken en een update geven over de antiaanbaklaag, en ik hoop dat dit topic dan het punt bereikt heeft dat dit soort pannen wel besproken mogen worden zonder dat men een klimaatcrisis of vergiftiging aangepraat word.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Het juiste gebruik van PTFE-pannen staat ook al omschreven in de TS, trouwens :)

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Xavier schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:43:
[...]
Het kromtrekken, is dat iets vanwege het inbranden op gas en daarna op inductie? Of zijn deze crepepannen misschien dunner dan de "normale" pannen van De Buyer? (Als iemand interesse heeft in de pan, hij ligt in Leiden...)
Kromtrekken wordt veroorzaakt door het (te) snel veranderen van temperatuur. Het metaal zet dan onevenredig uit (of krimpt in) en kan maar 1 kant op.
Bij een grotere pan gebeurt dat sneller.

Door langzamer te verwarmen (en af te koelen) voorkom je dat.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Raymond P schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:23:
[...]

Kromtrekken wordt veroorzaakt door het (te) snel veranderen van temperatuur. Het metaal zet dan onevenredig uit (of krimpt in) en kan maar 1 kant op.

We gaan het zien. Ik heb hem nu in bezit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ga je het zelf uitproberen? :+

150mL in 28cm Mineral B:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSI1i8UZr1TEDeIehpX4Q8LvZK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ft66HRp4ntuJZlRavKK0QNlY.jpg?f=fotoalbum_large

Deze pan heeft overigens nooit inductie gezien.
Mijn 32cm gebruik ik wel eens op m'n losse inductie plaatje, maar die is (nog) vlak.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Sorry, ik ga ermee prutsen had ik moeten zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
[...]

Heb daarom ook geleerd om een pan op inductie stapsgewijs op temperatuur te brengen.
Niet direct op standje 10 en gaan maar van 4 naar 6 naar je gewenste temperatuur.
Duurt iets langer om op te warmen maar voor je pannen een stuk beter.

En het standje boost maar niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:09:
[...]

Sorry, ik ga ermee prutsen had ik moeten zeggen :+
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ah ik snap 'm, je hebt Xavier z'n pan. :)

@Flix20 Dat heb ik ook geleerd.
Ondanks dat ik opgegroeid ben met gevloek à la Ramsey en de bijbehorende huilende volwassen mannen ben ik ook behoorlijk eigenzinnig. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Raymond P schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:35:
Ah ik snap 'm, je hebt Xavier z'n pan. :)

@Flix20 Dat heb ik ook geleerd.
Ondanks dat ik opgegroeid ben met gevloek à la Ramsey en de bijbehorende huilende volwassen mannen ben ik ook behoorlijk eigenzinnig. :+
Hier ook een gevalletje do as I say, not as I do :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:14

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Flix20 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:15:
[...]

Heb daarom ook geleerd om een pan op inductie stapsgewijs op temperatuur te brengen.
Niet direct op standje 10 en gaan maar van 4 naar 6 naar je gewenste temperatuur.
Duurt iets langer om op te warmen maar voor je pannen een stuk beter.

En het standje boost maar niet te gebruiken.
Dat doe ik hier ook, eerst naar standje 5 /6 van de 9 en daarna rustig verhogen. Als dat ding (DeBuyer koekenpan 28cm) eenmaal goed warm is, dan gebeurt er weinig spannends meer mee.
Idem voor het schoonmaken, even wat laten afkoelen of heet / tegen de kook aan water er in als er mogelijk wat is blijven plakken.

Gisteren deze Demeyere RVS pan gekocht ( https://bestsale.be/INTEN...-D-INOX-DEMEYERE-50228-nl )voor sauzen en gerechten met tomaten., wijn, etc. Ben benieuwd hoe dat RVS gaat bevallen.
Als het roerbakken e.d. niet zo lekker gaat, dan komt er nog een country pan van DeBuyer bij denk ik.

Het viel mij trouwens op dat ik het type country pan tegenkom in Force Blue (2 mm dik) versie en een "gewone" versie (2,5 / 3mm dik). De Forco Blue is circa €30 en de Mineral B versie( ik kon geen andere vinden) kost bijna het dubbele. Ik vraag mij sterk af of dat de meerprijs waard is. Iemand een idee hierover?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
[...]

Ja klopt, maar de mate waarin kromtrekking plaatsvindt, hangt niet alleen af van de grootte, maar ook van het materiaal en de dikte. Ik heb net mijn De Buyer Mineral B 26 cm (carbonstaal) en Demeyere Multiline 28 cm (RVS) altijd op gas gebruikt. Ook schuw ik tegenwoordig niet om koude of lauwe vloeistoffen te gebruiken in een hete pan. Soms is het ook gewoon nodig, bijvoorbeeld als je met wijn of andere koude vloeistoffen aan het koken bent. Maar ook makkelijk schoonmaken doe ik tegenwoordig onder de kraan. Ik laat de pan misschien een minuut of wat luchtkoelen terwijl ik het eten in een schaal of op borden doe, maar meestal gaat de pan dan gewoon onder de kraan.

Ik ben net even met een waterpas aan de slag geweest en het is allemaal nog kaarsrecht.

Maar goed, een dunne lichte (niet geanodiseerde) alu-pan is natuurlijk een stúk kwetsbaarder. En een eventuele coating ook.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@janvanduschoten Naar mijn mening is de Mineral B lijn een stukje marketing.
Mineral B komt in een mooie papieren zak en is vrijwel zeker roestloos.
Of je iets hebt aan de epoxy coating op het handvat mag je je vraagtekens bij zetten.

Hoe ze het product neerzetten snap ik volledig, of je daar extra voor wilt betalen is aan jou.

Tipje: gebruik het productnummer (5314.24 / 5614.24) van DeBuyer als je gaat shoppen, op Amazon zijn ze vaak afgeprijsd maar op productnamen zoeken is een drama.

Je Demeyere pan zal ongetwijfeld de klus ook gewoon klaren. ;)

@HarmoniousVibe Eens, de dikte had ik ook moeten noemen.
Dat gezegd hebbende, een 2mm plaatstalen pan is een heel stuk makkelijker terug in vorm te krijgen dan 3mm.

Hele dunne alu pannetjes hebben de neiging taco's te worden bij mij. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artfuldodger
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-01 19:35
Flix20 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:11:
Woensdag kan ik ook gaan beginnen met het inbranden van een DeBuyer pan.
Gister nog even een rondje door de keukenkastjes gedaan om te zien welke olie we in huis hebben en toen zag ik een fles arachide olie staan. Ik dacht mooi, dat heb ik hier in de startpost gelezen!

Echter zit ik met een vraag in de categorie better safe than sorry;
Ik heb een pinda allergie.Gaat dat problemen geven met het inbranden of is na het inbranden er weinig (lees GEEN)meer van de pinda sporen te vinden?
Anders haal ik voor de zekerheid maar een fles zonnebloem olie of zijn er betere alternatieven?
Las hierboven iets over pittenolie.
Koolzaadolie

https://nl.qaz.wiki/wiki/Smoke_point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Is het veilig om een pannenspons of een goedkoop schuursponsje te gebruiken op een plaatstalen pan die net gebruikt is? Neem aan dat het niet snel krassen geeft?

En verhitten jullie de (al ingebrande)pan eerst om daarna olie en bijvoorbeeld vlees toe te voegen? Of direct olie in de koude pan?

[ Voor 5% gewijzigd door Trebbors op 16-03-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Trebbors schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:44:
Is het veilig om een pannenspons of een goedkoop schuursponsje te gebruiken op een plaatstalen pan die net gebruikt is? Neem aan dat het niet snel krassen geeft?
Je mag ook een duur schuursponsje gebruiken hoor. >:)

Uiteraard geeft dat krassen; da's nou precies wat een schuur'ding' doet! M.a.w. als je aangekoekt vuil wilt schoonboenen en een blinkende bodem wilt:
beetje azijn of citroenzuur in de pan, schuursponjes pakken en een paar minuten later heb je een blinkende, gepolijste bodem (e.e.a. afhankelijk van de fijnheid van het schuurmateriaal).

Heb je een al ingebrande pan en/of heeft de pan al een inbaklaag van het vele gebruik; dan sloopt een schuurmiddel natuurlijk wel die laag. Wil je dat, of juist niet? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artfuldodger
Trebbors schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:44:

En verhitten jullie de (al ingebrande)pan eerst om daarna olie en bijvoorbeeld vlees toe te voegen? Of direct olie in de koude pan?
Is na een tijdje bijna niet meer nodig. Beetje grof zout in je pan, wat water en kort laten koken helpt bij heftig aanbaksel. Echter, heel soms wat grover geschut nodig en dan gebruik ik een stalen pannenspons (zonder zeep) om de resten los te krijgen. Zoek eens op 'spargo pannenspons'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artfuldodger
ehtweak schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:50:
[...]

Je mag ook een duur schuursponsje gebruiken hoor. >:)

Uiteraard geeft dat krassen; da's nou precies wat een schuur'ding' doet! M.a.w. als je aangekoekt vuil wilt schoonboenen en een blinkende bodem wilt:
beetje azijn of citroenzuur in de pan, schuursponjes pakken en een paar minuten later heb je een blinkende, gepolijste bodem (e.e.a. afhankelijk van de fijnheid van het schuurmateriaal).

Heb je een al ingebrande pan en/of heeft de pan al een inbaklaag van het vele gebruik; dan sloopt een schuurmiddel natuurlijk wel die laag. Wil je dat, of juist niet? :?
Ik denk niet dat ie dat wil ;) Citroenzuur wil je absoluut niet in een plaatstalen pan. Dat tast de inbrand laag aan. Daarom is het ook af te raden zuurhoudende gerechten (tomatensaus e.d.) te bereiden (althans; langere bereidingstijden). Kan zelf een staalsmaakje geven aan je saus. Voor een RVS pan is deze tip wel prima toe te passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Trebbors Als je het met een afwasborstel, warm water en een druppel afwasmiddel niet weg krijgt heb je waarschijnlijk een (koolstof) verontreiniging op/aan je polymeerlaag.

Dit zit eruit als een (extreem) doffe plek als de pan droog is.
Daar kan je overheen seasonen of proberen te verwijderen met bijvoorbeeld een schuursponsje.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
artfuldodger schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:11:
[...]

Ik denk niet dat ie dat wil ;) Citroenzuur wil je absoluut niet in een plaatstalen pan. Dat tast de inbrand laag aan. Daarom is het ook af te raden zuurhoudende gerechten (tomatensaus e.d.) te bereiden (althans; langere bereidingstijden). Kan zelf een staalsmaakje geven aan je saus. Voor een RVS pan is deze tip wel prima toe te passen ;)
Eventjes maakt niet uit toch? Als je een steak gebakken hebt wil je toch ook even afblussen (of deglaceren zoals men dat noemt) met bier of wijn om zo een pansaus te maken? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Nou vaak wil je het ook wat in laten dikken enzo. Ik heb echt geen idee waar de grens ligt voor bepaalde zuurhoudende ingrediënten, maar ik zie ook geen reden om dat uit te gaan vinden.

Als ik weet dat ik fond, jus of tomatensaus of wat dan ook ga maken met de restanten van een baksel dan pak ik standaard mijn RVS pan. Daarom heb ik ook een RVS-hapjespan en een carbonstalen koekenpan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:32:
Nou vaak wil je het ook wat in laten dikken enzo. Ik heb echt geen idee waar de grens ligt voor bepaalde zuurhoudende ingrediënten, maar ik zie ook geen reden om dat uit te gaan vinden.

Als ik weet dat ik fond, jus of tomatensaus of wat dan ook ga maken met de restanten van een baksel dan pak ik standaard mijn RVS pan. Daarom heb ik ook een RVS-hapjespan en een carbonstalen koekenpan.
Ik maak altijd een pan saus na een steak. Half flesje bier erbij (+-150 mL) en dat laat ik bijna helemaal indikken. Ik doe er eerst een sjalotje in (fijngesneden) en het bier is ingedikt als de pan op het oog droog is (dus het bier met de fond zit dan vooral rond de uitjes). Vervolgens wat bouillon erbij en dat laat ik weer wat indikken. Dat gaat altijd prima.

Ook een keer een hele kip in de oven gedaan met flink wat sinaasappelsap, dat vond de laag niet leuk na een uur in de oven. :+

In eerste instantie de laag weer wat bij geprobeerd te bouwen maar je ziet wel dat er wat roest (heel subtiel) onder zit. Ik weet eigenlijk niet of je daar gewoon overheen kan gaan lagen of dat je het beter helemaal uit kunt schuren zodat de roest echt weg is (als dat al lukt). Ik begreep met wat googlen dat minimale roest onder de laag waarschijnlijk niet veel uitmaakt omdat er toch geen zuurstof meer bij komt als de laag dik genoeg is. Hoe kijken jullie daar eigenlijk naar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artfuldodger
Verwijderd1 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:00:
[...]

Ik maak altijd een pan saus na een steak. Half flesje bier erbij (+-150 mL) en dat laat ik bijna helemaal indikken. Ik doe er eerst een sjalotje in (fijngesneden) en het bier is ingedikt als de pan op het oog droog is (dus het bier met de fond zit dan vooral rond de uitjes). Vervolgens wat bouillon erbij en dat laat ik weer wat indikken. Dat gaat altijd prima.

Ook een keer een hele kip in de oven gedaan met flink wat sinaasappelsap, dat vond de laag niet leuk na een uur in de oven. :+

In eerste instantie de laag weer wat bij geprobeerd te bouwen maar je ziet wel dat er wat roest (heel subtiel) onder zit. Ik weet eigenlijk niet of je daar gewoon overheen kan gaan lagen of dat je het beter helemaal uit kunt schuren zodat de roest echt weg is (als dat al lukt). Ik begreep met wat googlen dat minimale roest onder de laag waarschijnlijk niet veel uitmaakt omdat er toch geen zuurstof meer bij komt als de laag dik genoeg is. Hoe kijken jullie daar eigenlijk naar?
Als het echt roest is zou ik het eruit schuren en opnieuw beginnen. Ik blus ook wel eens iets af met een glas wijn of bier. dat gaat niet zo snel mis. Maar laatst dacht ik even een shakshuka te maken (tomatensaus) in mijn gietijzeren pan (met flinke season laag van >3 jr). Slechts een half uurtje en kort in de oven. Dat ging niet goed... Dus ik probeer zuurhoudende gerechten zoveel mogelijk te voorkomen. Daar heb ik een debuyer inocuivre voor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Raymond P schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:20:
@Trebbors Als je het met een afwasborstel, warm water en een druppel afwasmiddel niet weg krijgt heb je waarschijnlijk een (koolstof) verontreiniging op/aan je polymeerlaag.

Dit zit eruit als een (extreem) doffe plek als de pan droog is.
Daar kan je overheen seasonen of proberen te verwijderen met bijvoorbeeld een schuursponsje.
Check.

Op zoek naar de beste schoonmaak methode na gebruik. Pannenspons of echte schuurspons dus alleen voor het verwijderen van de laag. Gewoon de afwasborstel is prima.

Ik noemde goedkoop schuursponsje omdat zo'n ding volgens mij niet veel meer doet dan een afwasborstel. Zo'n ding:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIbpGeSrdNPBCGVDWNxeNpu45Wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2LgjQxwoJ2kka0iQMmr1zGi6.jpg?f=fotoalbum_large

Is bijna zacht aan de handen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:08

Trouble

Everything is awesome

Ik heb 2 DeBuyer crêpe pannen, en ben die aan het inbranden met archaideolie. Ik heb dat nog nooit eerder gedaan, en ik ben erg benieuwd of ik op de goede weg zit nu :) tips en advies zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kn87Zwq4lpMA5F82SmUWXCxg6vQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxO47Is4WqDaRe1Hho2AjOKY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik brand overigens in op mijn gasfornuis, niet in de oven. Een 3de DeBuyer pan is in de bestelling, ik wil af van antiaanbaklagen en over op goede kwaliteitspannen.

| 17 December 1991 | De Nerdette |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:28

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Trouble schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:43:
Ik heb 2 DeBuyer crêpe pannen, en ben die aan het inbranden met archaideolie. Ik heb dat nog nooit eerder gedaan, en ik ben erg benieuwd of ik op de goede weg zit nu :) tips en advies zijn welkom!

[Afbeelding]

Ik brand overigens in op mijn gasfornuis, niet in de oven. Een 3de DeBuyer pan is in de bestelling, ik wil af van antiaanbaklagen en over op goede kwaliteitspannen.
Dat ziet er wel apart uit moet ik zeggen. Het lijkt net of de pan al ingebrand is geweest en een nacht in de azijn gestaan heeft ;)

Voor een nieuwe en net ingebrande pan is dit zeg maar niet helemaal het verwachte resultaat. Maar schijn kan bedriegen, je zou er even simpelweg een eitje in kunnen bakken voordat je voor niets beslag gaat maken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trouble

Trouble

Everything is awesome

bvk schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:15:
[...]

Dat ziet er wel apart uit moet ik zeggen. Het lijkt net of de pan al ingebrand is geweest en een nacht in de azijn gestaan heeft ;)

Voor een nieuwe en net ingebrande pan is dit zeg maar niet helemaal het verwachte resultaat. Maar schijn kan bedriegen, je zou er even simpelweg een eitje in kunnen bakken voordat je voor niets beslag gaat maken.
Oh nee hij is niet nieuw, sorry, had ik er bij moeten zetten. Ik heb ze nu een jaartje en heb halfslachtig wat gedaan met zonnebloemolie (en toen ook direct de rookmelder in m'n mini appartementje laten afgaan :') ) en afgelopen week eens serieus bezig geweest :)

Mijn pannenkoeken gaan prima, spek not so much :+

[ Voor 3% gewijzigd door Trouble op 16-03-2021 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Trouble schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:23:
[...]

Oh nee hij is niet nieuw, sorry, had ik er bij moeten zetten. Ik heb ze nu een jaartje en heb halfslachtig wat gedaan met zonnebloemolie (en toen ook direct de rookmelder in m'n mini appartementje laten afgaan :') ) en afgelopen week eens serieus bezig geweest :)
Dat was inderdaad niet duidelijk, maar ook nog niet helemaal van welke staat van de pan de foto nu is. Dit was na schoonmaken (met azijn?) en een nieuwe inbrand sessie? Dan had ik namelijk niet alleen een beetje aan de randen wat zwart verwacht maar ook op de bodem.
Mijn pannenkoeken gaan prima, spek not so much :+
Als pannenkoeken nu goed gaan maar spek niet zal dat eerder aan het spek liggen en niet aan je pan.... Lees maar even een pagina of zo terug wat spek of bacon met je pan kan doen ;)

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ziet er prima uit naar mijn mening. Wordt gewoon gebruikt.
Als de laag slecht wordt, gewoon nog eens dun insmeren/inbranden, maar dan vooral niet teveel op uiterlijk letten maar op prestaties. Mooi egaal zwart hoeven ze niet te zijn.

Pro-tip voor spek: in koude pan doen, dan verwarmen. Werkt altijd. Zelfs in RVS bakt het dan niet aan (ik neem aan dat dat het probleem was).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Supermarkt spek of bacon bak ik trouwens al een tijdje niet meer in een pan, maar heb ik een andere truc. Op een bord tussen 2 lagen keukenpapier leggen en dan in de magnetron op 900 watt voor 2-3 minuten.

Voila: crispy spek of bacon zonder een pan te moeten schrobben :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trouble

Trouble

Everything is awesome

bvk schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:36:
[...]

Dat was inderdaad niet duidelijk, maar ook nog niet helemaal van welke staat van de pan de foto nu is. Dit was na schoonmaken (met azijn?) en een nieuwe inbrand sessie? Dan had ik namelijk niet alleen een beetje aan de randen wat zwart verwacht maar ook op de bodem.
Flink schoongemaakt, geen azijn maar wel zo'n stalen pannensponsje, en toen opnieuw ingebrand :)
Als pannenkoeken nu goed gaan maar spek niet zal dat eerder aan het spek liggen en niet aan je pan.... Lees maar even een pagina of zo terug wat spek of bacon met je pan kan doen ;)
Ja het was wel goedkope spek van de supermarkt, zal eens langs de slager hier :)
defusion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:41:
Ziet er prima uit naar mijn mening. Wordt gewoon gebruikt.
Als de laag slecht wordt, gewoon nog eens dun insmeren/inbranden, maar dan vooral niet teveel op uiterlijk letten maar op prestaties. Mooi egaal zwart hoeven ze niet te zijn.

Pro-tip voor spek: in koude pan doen, dan verwarmen. Werkt altijd. Zelfs in RVS bakt het dan niet aan (ik neem aan dat dat het probleem was).
Ah ik probeer spek tot nu toe in een warme pan, zal het eens proberen met een koude pan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier net ook de afleveren van Keuringsdienst van waarde gekeken.
Ik heb meeste pannen al de deur uit gedaan en bak het liefst in een gietijzeren koekenpan of in mijn Le Creuset 26cm braadpan (hemels ding!)

Nu heb ik wel nog twee andere pannen waar ik over twijfel. Een Le Creuset Les Forgee koekenpan. Volgens Le Creuset mag je er zelfs met een rvs spatel in gaan en een kras maakt niet uit. Maar ik kan overal vinden wat er niet in zit. Maar nergens wat wel... iemand een idee?

En mijn andere pan is een AH pannenactie pan met een keramische laag “ De PFAS- vrije keramische antiaanbaklaag heeft perfecte antiaanbaklaag”
Maar keramiek is het niet. Wat is het nou eigenlijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Les Forgees is PTFE.

Als ze zeggen dat het een keramische laag is dan is het dus keramiek. Ik snap de verwarring niet, eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Dit is ook wel een aardig artikel denk ik:

https://www.natuurdietist...nen-gezonde-groene-keuze/
Pannen met keramische laag
Tegenwoordig zijn er ook anti-aanbakpannen te koop die zijn bekleed met een keramische laag. Een voorbeeld hiervan is een met Thermolon beklede pan. Thermolon is een soort laagje van gesmolten siliciumzand. Bij de productie van Thermolon worden geen PFOA, PTFE of andere kunststoffen gebruikt. Bovendien kan een pan met keramische laag temperaturen tot 450 graden Celsius verdragen.

Dit maakt deze pannen een stuk duurzamer dan een teflonpan. Het fabricageproces van een keramische laag is energiezuiniger dan de productie van een Teflon-laag. Het scheelt zo’n 67 procent brandstof. Blijft nog over het probleem van het aluminium. Ook pannen met keramische laag worden vaak gemaakt van aluminium, een energieverslindend en een, bij te hoge inname, voor de gezondheid schadelijk metaal.

Greflon
Een andere variant anti-aanbaklaag is een laag van greflon: een combinatie van teflon (met PTFE) en keramiek. Dit combineert de voordelen van een keramische laag met de nadelen van een teflonlaag.
Of alles ook klopt en objectief is durf ik niet te zeggen, maar het is wel duidelijk geschreven.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:24

franssie

Save the albatross

Topicstarter
bvk schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 00:32:
Dit is ook wel een aardig artikel denk ik:

https://www.natuurdietist...nen-gezonde-groene-keuze/

[...]

Of alles ook klopt en objectief is durf ik niet te zeggen, maar het is wel duidelijk geschreven.
Stukje waar ik het wel mee eens ben:
Gezonde pannen

Draagt u het milieu en uw eigen gezondheid een warm hart toe, dan geeft de redactie van Natuur Diëtisten Nederland de voorkeur aan pannen en kookgerei van plaatstaal, roestvrijstaal, gietijzer, hittebestendig glas, aardewerk of keramiek zonder anti-aanbaklaag.
Stukje waar ik wat ontkenning mee heb
Vermijd zo veel mogelijk bereidingswijzen, zoals grillen, barbecueën, frituren, (roer)bakken en braden. Bij deze kooktechnieken komen schadelijke stoffen, zoals vrije radicalen, PAK’s, formaldehyde en acroleïne vrij. Bovendien gaan belangrijke hittegevoelige voedingsstoffen, zoals vitamine B, C en E daarbij verloren.
Ik middel maar wat ;-)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
De pan van @Trouble lijkt op dat zwarte/blauwe jurk dilemma.
Gisteravond zag ik blank staal, nu is het zwartgrijs. :+
Als pannenkoeken goed gaan dan ben je imho ok bezig.

@franssie Dat laatste stukje is geen verzinsel, ze vergeten er zelfs een paar.
Als je niet té bruin kookt, je vetstof niet laat verbranden en je afzuiger aan houdt dan hoef je echt niet elke dag te pocheren.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:58
Inmiddels ook mijn Demeyere Apollo pan binnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxsJmgde7Vm-3E_ELH3aBc1IXtM=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Xi2vMpxDUazW8V5CVjrHXGs9.gif?f=fotoalbum_tile

Vanavond maar eens in proberen te bakken. Samen met DeBuyer pan O+
En dan in enkele maanden voor mijn verjaardag naar een Demeyere koekenpan uit de Proline om langzaam de vervanging van de Tefal pannen compleet te maken.

Uiteindelijk wil ik nog een nieuwe braadpan maar ben ik er nog niet uit waar ik dan voor moet kiezen.
Ik neig naar de bekende Staub of LeCreuset (signature) pannen waarbij er sprake is van een geëmailleerd gietijzer.
Ik wil er uiteraard iets van wijn/bier of andere producten in kunnen gooien zonder mij druk te hoeven maken om de pan. Of hebben anderen hier een andere gedachten over om bijvoorbeeld toch voor puur gietijzer te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@UninPro Ik heb een paar pannen van LAVA met een ongecoate binnenkant waar ik graag in stoof/braad.
Wijn/bier/mosterd/tomatenpuree hou ik allemaal geen rekening mee.
De meestgebruikte pan heeft een polymeerlaag op de bodem en zo'n 8cm de wanden op. Niet zwart, eerder gelig door de koenjit.

Geëmailleerd is ook prima. Zeker als je de pannen niet vaak denkt te gaan gebruiken.
Emaille is imho makkelijker schoon te krijgen.
(Mijn te grote pan die ik misschien twee keer per jaar kan gebruiken ruikt toch altijd een beetje naar ranzige olie en moet ik goed wassen voor gebruik.)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Mocht je voor geëmailleerd willen gaan; er bestaan ook wel wat betaalbaardere geëmailleerde gietijzeren braadpannen. We hebben zelf ook een merkloze variant die regelmatig wordt gebruikt, en ik zie geen reden die te upgraden naar staub/le creuset oid. Gaat inmiddels alweer zo'n 13-14 jaar mee.
(vermoed dat het van een blokker/hema oid afkomstig is, maar niet zeker)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
UninPro schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:21:
Een van onze meestgebruikte pannen. Mooie aanwinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

[Afbeelding]

Vanavond maar eens in proberen te bakken. Samen met DeBuyer pan O+
En dan in enkele maanden voor mijn verjaardag naar een Demeyere koekenpan uit de Proline om langzaam de vervanging van de Tefal pannen compleet te maken.

Uiteindelijk wil ik nog een nieuwe braadpan maar ben ik er nog niet uit waar ik dan voor moet kiezen.
Ik neig naar de bekende Staub of LeCreuset (signature) pannen waarbij er sprake is van een geëmailleerd gietijzer.
Ik wil er uiteraard iets van wijn/bier of andere producten in kunnen gooien zonder mij druk te hoeven maken om de pan. Of hebben anderen hier een andere gedachten over om bijvoorbeeld toch voor puur gietijzer te gaan?
Ik heb een (rode) braadpan van Sola van gietijzer met emaille pas gleden bij Action opgehaald voor € 25,-, doet het perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2_K8fpbEqlU4AJS-EFIbP83FcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QiV8zRZIMKtFdwnyhFF2jC41.png?f=fotoalbum_large Ik betwijfel of een ander stuk gietijzer het zo veel anders doet.

Mooie Demeyere pan trouwens, daar heb ik ook naar gekeken :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Gisteren is ook m'n Demeyere Intense (50228) pan 28 cm binnen gekomen, wat een mooie pan is dat! Hij is ook lekker diep, hier gaan we veel plezier van hebben. Hij heeft ook een mooie dikke geïsoleerde deksel. Gisteren ook gelijk de laatste antiaanbaklaag pannen weggegooid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f69wsxUA9eehT6Si8SyCSXf3LVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yt8PPTiZsWZFrguuUo4U29Ob.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1k-ECrC8tbDveSGPgakvzlVem4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FLgCE4Gi7pCanffClrgRxf9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfQ746LyKMDoNRtzOJ0XDW97aF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QR8dMQ6D4TR3nNaRmaXPyiqN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYPdFpD2cdptDv6q_QTTnop1bJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Gb6OB7pH9t14yFESWhg0KPa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbwp7mkgEtHGYqOOfIQe-_9lJkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdvEOz3QTWvYBxlNnMxTtyTC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik probeer mijn teflon pannen niet meer te gebruiken, maar het lukt me voor 2 dingen gewoon niet om die goed in de rvs, plaatstaal of in gietijzer te bakken. De rest zoals vlees, aardappelen, eieren, spek, etc. gaat goed zonder aanbakken, alleen onderstaande niet, die doe ik nu dus nog in een anti-aanbak pan, maar wil daar graag vanaf.

Dus hoe doen jullie dit:
1) Stevig gekruid vlees zoals bijvoorbeeld shoarma
Dat eindigt altijd met meer kruiden vast aan de bodem van de pan dan op het vlees. Heb ook al geprobeerd met meer en minder vetstof, hogere en lagere temperaturen. De eerste paar minuten gaan goed en dan ineens blijven de kruiden plakken.

2) Gemarineerd vlees, zoals bijvoorbeeld kippendij stukjes in een marinade op basis van ketjap manis en andere kruiden.
Zodra de vocht uit de marinade is blijft ook echt aan alle kanten plakken aan de pan.

Help!!! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
barber schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:00:

Dus hoe doen jullie dit:
1) Stevig gekruid vlees zoals bijvoorbeeld shoarma
Dat eindigt altijd met meer kruiden vast aan de bodem van de pan dan op het vlees. Heb ook al geprobeerd met meer en minder vetstof, hogere en lagere temperaturen. De eerste paar minuten gaan goed en dan ineens blijven de kruiden plakken.
Ik koop deze zelfde shoarma ook regelmatig en bak die onder constant omscheppen in een plaatstalen wok. Het verschil met dit vlees en andere supermarkt shoarma is dat hier vrijwel geen vocht uit komt waar je bij de rest meestal een soort vleessoep overhoud...
2) Gemarineerd vlees, zoals bijvoorbeeld kippendij stukjes in een marinade op basis van ketjap manis en andere kruiden.
Zodra de vocht uit de marinade is blijft ook echt aan alle kanten plakken aan de pan.
Dit herken ik niet direct, maar misschien wat meer droogdeppen en op wat lager vuur bakken?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Wat is je gebruikte kooktechniek?
Zoals hierboven: als je gaat roerbakken moet je dat ook wel blijven doen.
Als je (te lang) stopt dan zullen de kruiden binden aan je vetstof en uiteindelijk aan je pan als je weer veel beweging erin brengt.
Als alternatief kan je bakken, weinig bewegen en vooral draaien.

Bij nat marineren is het de bedoeling dat de marinade het product penetreert. Na het marineren laten uitlekken en (gekoeld) indrogen dus.
Wederom zoals hierboven: is er nog (veel) vocht dan krijg je bij gebruik van zoetstoffen een mooi plakkend karamellaagje in je pan.

Supernat gemarineerd de pan in dan wil je dus eigenlijk gaan stoven/smoren. Droog worden is dan onwenselijk.

In een PTFE pan kan dat inderdaad allemaal, tegelijk.

NB met veel zout en suiker heb ik ook problemen. Maar daar loop ik alleen tegenaan bij producten die ik eigenlijk toch al niet wil kopen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Hier is het avontuur ook begonnen.
Eerste laagje olie zit erop en nu in de oven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NT19OHODYdKaXkW1yqvNT5E4mos=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQmAw7i52l6kzquSsgoH8hVK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jOfPuA-LKvc8XfWRxzQb1yYUOY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paJvyjyofxZfoGNwGbFpCBeo.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Flix20 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:42:
Hier is het avontuur ook begonnen.
Eerste laagje olie zit erop en nu in de oven.
[Afbeelding][Afbeelding]
Welke temperatuur 200C dus.

Welke olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
CurlyMo schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:48:
[...]

Welke temperatuur 200C dus.

Welke olie?
Zonnebloem en zie oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Is dat niet te koud voor zonnebloemolie. Volgens mij wil je daarmee boven de 227 graden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@CurlyMo Waarom?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik begreep dat je boven het brandpunt van je gebruikte olie moest komen? Dat het daarom ook 'inbranden' heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb.
Pan net bij oldenhof gehaald, daar kreeg je het advies 1:30uur op 180.
Net wat YT filmpjes gekeken daar hebben ze het over 475 Fahrenheit(250celcius).
Zit nu op 40 minuten op 200 graden en zie zo wel als ie eruit komt.
Voor nu lijkt er al wel een mooie bruine laag op te komen; (verschil in het hoekje bij de steel zie je het contrast goed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8yy6QP3jEsTLhsP7mDXvAZJQks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Abu04x1Eg7fRa1jFRWjpKl8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Nop. Niet nodig.

Het inbranden doe je voordat je olie gaat gebruiken, je verhit de pan dan tot een extreem hoge temperatuur zodat je een laag zwartgekleurde oxidatie krijgt.
Deze stap kan je ook gewoon skippen.

Daarna kan je dus een laagje olie erop polymeriseren.
Wat je dan feitelijk doet is het op hogere temperatuur oxideren van de olie, net zolang totdat het geheel instabiel wordt en 1 lange ketting vormt. Dat kan prima onder het rookpunt, duurt alleen iets langer.

Reactieve radicalen die uiteindelijk dus voor polymerisatie zorgen krijg je bij geraffineerde zonnebloemolie ook al bij 180 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 17-03-2021 15:04 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Raymond P schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:03:
Nop. Niet nodig.

Het inbranden doe je voordat je olie gaat gebruiken, je verhit de pan dan tot een extreem hoge temperatuur zodat je een laag zwartgekleurde oxidatie krijgt.
Deze stap kan je ook gewoon skippen.

Daarna kan je dus een laagje olie erop polymeriseren.
Wat je dan feitelijk doet is het op hogere temperatuur oxideren van de olie, net zolang totdat het geheel instabiel wordt en 1 lange ketting vormt. Dat kan prima onder het rookpunt, duurt alleen iets langer.

Reactieve radicalen die uiteindelijk dus voor polymerisatie zorgen krijg je bij geraffineerde zonnebloemolie ook al bij 180 graden.
Resumé, ik ben goed bezig en kan zo nog 2/3 lagen aanbrengen of abort mission en opnieuw beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Als je de pan grondig ontvet en gewassen hebt voordat je begon: gewoon doorgaan.

Je 1e foto doet vermoeden dat je die stap hebt overgeslagen of niet volledig hebt uitgevoerd.

[ Voor 37% gewijzigd door Raymond P op 17-03-2021 15:12 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Raymond P schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:11:
Als je de pan grondig ontvet en gewassen hebt voordat je begon: gewoon doorgaan.
In eerste instantie niet, toen gaf het papiertje nog grijs af bij het aanbrengen van de olie.
Daarna nog een keer goed geboend met heet water en een spons, toen geen grijze veeg meer op het papier.

Bij de eerste foto was de pan net ingesmeerd met olie.
Met het idee dat als het niet goed was had er vanuit hier vast commentaar gekomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Flix20 op 17-03-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Maak je geen zorgen, er is nog ruimte voor commentaar. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Raymond P schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:19:
Maak je geen zorgen, er is nog ruimte voor commentaar. :P
Zou me zorgen maken als het niet zo zou zijn :+
En zolang het mij een betere pan oplevert is het mij allemaal best!

Was trouwens wel bizar.
Ze hebben bij de Oldenhof (en ongetwijfeld elders) echt een run op de De Buyer pannen gehad.
28 en 30cm was niet aan te slepen.
Van iedere maat ruim 100 pannen verkocht in de laatste 2 weken.
Je zou haast denken dat de KVW aflevering wat gesponsord zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit ook op een 28cm Debuyer van oldenhof te wachten. Vorige week maandag was de levertijd een week. Pan is nog niet binnen.
Ging er inderdaad vanuit dat het komt door die aflevering.

Edit: volgende week woensdag zou die van mij binnen moeten komen. We gaan het merken.

[ Voor 19% gewijzigd door Jelte op 17-03-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Jelte schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:31:
Ik zit ook op een 28cm Debuyer van oldenhof te wachten. Vorige week maandag was de levertijd een week. Pan is nog niet binnen.
Ging er inderdaad vanuit dat het komt door die aflevering.
In Hilversum hadden ze er 3 uur geleden nog 5 liggen (nu 3)

@Raymond P Pan is er nu uit, ziet er zo uit;
Wanneer doe ik de tweede laag? Pan nu laten afkoelen en dan door, of direct?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85uaEzHdAMGmg4bHVK-_Rea6f2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnmJrXQL5wjcy0thDCZx6wH8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Flix20 op 17-03-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Mijn De Buyer koekenpan was ook binnen 10 minuten verkocht op Marktplaats voor een nette prijs. De koper gaf inderdaad aan dat hij interesse had gekregen door de uitzending.

Hoewel het vast pannen zijn voor het leven, kon ik er helaas toch niet aan wennen (wat vooral in het gewicht zat) en heb er gelukkig iemand anders blij mee kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Flix20 In praktijk: plakt de laag? Voel je oneffenheden?
Nee? Gewoon gaan gebruiken.

In theorie: polymerisatie gaat door, normaliter laat je bij de ovenmethode de pan volledig afkoelen in de oven.

Ik zie wat vlekken, ik gok dat je de pan niet gedroogd hebt (op een hittebron) voordat je de olie aangebracht hebt en/of de pan in een voorverwarmde oven gestopt hebt.

Hoe hydrofoob is de laag nu? Veeg je met een enkel papiertje de pan volledig droog en glij je door de pan heen of gaat het stroef en blijft de pan nattig?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Flix20 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:26:

Was trouwens wel bizar.
Ze hebben bij de Oldenhof (en ongetwijfeld elders) echt een run op de De Buyer pannen gehad.
28 en 30cm was niet aan te slepen.
Van iedere maat ruim 100 pannen verkocht in de laatste 2 weken.
Je zou haast denken dat de KVW aflevering wat gesponsord zou zijn
bvk in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

:)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Raymond P schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:57:
@Flix20 In praktijk: plakt de laag? Voel je oneffenheden?
Nee? Gewoon gaan gebruiken.

In theorie: polymerisatie gaat door, normaliter laat je bij de ovenmethode de pan volledig afkoelen in de oven.

Ik zie wat vlekken, ik gok dat je de pan niet gedroogd hebt (op een hittebron) voordat je de olie aangebracht hebt en/of de pan in een voorverwarmde oven gestopt hebt.

Hoe hydrofoob is de laag nu? Veeg je met een enkel papiertje de pan volledig droog en glij je door de pan heen of gaat het stroef en blijft de pan nattig?
Pan voelt vlak aan.
Pan heeft inderdaad wat vlekken, pan is wel gedroogd met een vaatdoek en inderdaad ook in een voorverwarmde oven gedaan.

Met hydrofoob laag lijkt zeer goed, water glijdt zo uit de pan, alsof je auto net uit de wasstraat met wax laag komt.
Nu nog een laagje olie erop gedaan en weer een uur in de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online

[Afbeelding]
janvanduschoten schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:29:
Gisteren is ook m'n Demeyere Intense (50228) pan 28 cm binnen gekomen, wat een mooie pan is dat! Hij is ook lekker diep, hier gaan we veel plezier van hebben. Hij heeft ook een mooie dikke geïsoleerde deksel. Gisteren ook gelijk de laatste antiaanbaklaag pannen weggegooid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie pannen, ik zit ook al een tijdje te loeren naar een Demeyere.

Hoe ziet bij de Apollo en bij de Intense de rand er aan de onderkant uit?
Ik lees hier en daar verhalen dat daar water in blijft staan als je `m in de vaatwasser gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Trasos schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:09:

Hoe ziet bij de Apollo en bij de Intense de rand er aan de onderkant uit?
Ik lees hier en daar verhalen dat daar water in blijft staan als je `m in de vaatwasser gebruikt.
Wat bedoel je hier precies mee, heb je het over het deksel misschien?

Bij voorkeur was je deze dure pannen overigens met de hand af.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
bvk schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:13:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee, heb je het over het deksel misschien?

Bij voorkeur was je deze dure pannen overigens met de hand af.
Ik bedoel de rand van de pan zelf, dus waar de deksel op ligt.
Dus als de pan op z'n kop ligt, of er dan water in die rand blijft staan.

Bij voorkeur met de hand wassen weet ik, maar ik weet ook dat ik dat niet vaak ga doen...
Ik vind het afwassen van mijn messen al gedoe :$ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Trasos schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:28:
[...]

Ik bedoel de rand van de pan zelf, dus waar de deksel op ligt.
Dus als de pan op z'n kop ligt, of er dan water in die rand blijft staan.

Bij voorkeur met de hand wassen weet ik, maar ik weet ook dat ik dat niet vaak ga doen...
Ik vind het afwassen van mijn messen al gedoe :$ :X
Dit is mijn Apollo, zoals je ziet is er geen rand waar water in kan blijven staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0O9J8bfttR74-afziUz2qwWZ7dE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpcRcnSGtUJ90cPNfc24ycpc.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien wel in de rand van het deksel tussen het glas en het metaal, maar dat is een kwestie van even droogmaken met een keukenpapiertje of theedoek.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
bvk schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:35:
[...]

Dit is mijn Apollo, zoals je ziet is er geen rand waar water in kan blijven staan:

[Afbeelding]

Misschien wel in de rand van het deksel tussen het glas en het metaal, maar dat is een kwestie van even droogmaken met een keukenpapiertje of theedoek.
Ik doelde eigenlijk op de rand van de pan zelf.
Dus de rand die je op deze foto dus ziet.
Misschien is het ook een non-issue hoor, ik kwam het toevallig tegen bij een of andere review.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BH6Y4PwX1ctAu943HG1gdaL5ZXA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9FLgCE4Gi7pCanffClrgRxf9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:24
Ik ben zelf op zoek naar een carbon steel wok omdat de anti-aanbak laag van mijn kleine wok stukjes loslaat en de grote wok ook niet meer anti-aanbak is. De hier genoemde KVW aflevering heb ik overigens niet gezien, deze zal ik morgen eens opzoeken.

Toevallig heb ik dus een paar weken geleden de ook hier nu veel genoemde De Buyer Mineral B pan in gebruik genomen, die ik een paar jaar geleden had gekocht voor EUR 10 bij de Blokker, maar al die tijd in de kast lag vanwege verhuizing, geen tijd voor inbranden etc. etc. en denk ik nu dat had ik veel eerder moeten doen!

Op Youtube kwam ik zojuist dus dit filmpje tegen en dit sluit goed aan bij wat er nu actueel is volgens mij, wil deze dus met jullie delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
flam schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:46:
Ik ben zelf op zoek naar een carbon steel wok omdat de anti-aanbak laag van mijn kleine wok stukjes loslaat en de grote wok ook niet meer anti-aanbak is. De hier genoemde KVW aflevering heb ik overigens niet gezien, deze zal ik morgen eens opzoeken.

Toevallig heb ik dus een paar weken geleden de ook hier nu veel genoemde De Buyer Mineral B pan in gebruik genomen, die ik een paar jaar geleden had gekocht voor EUR 10 bij de Blokker, maar al die tijd in de kast lag vanwege verhuizing, geen tijd voor inbranden etc. etc. en denk ik nu dat had ik veel eerder moeten doen!

Op Youtube kwam ik zojuist dus dit filmpje tegen en dit sluit goed aan bij wat er nu actueel is volgens mij, wil deze dus met jullie delen.

[YouTube: Use a Carbon Steel Wok Like a Pro]
Bij je lokale toko / Aziatische winkel eentje kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Trasos schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:42:
[...]

Ik doelde eigenlijk op de rand van de pan zelf.
Dus de rand die je op deze foto dus ziet.
Misschien is het ook een non-issue hoor, ik kwam het toevallig tegen bij een of andere review.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZx1Pb8IThKPN1WfSNTWt8nILBE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mg7vQGz6stZHolRjoNcMHtHI.jpg?f=user_large
Ik heb er even een foto van gemaakt. Zo te zien is het een non issue (vind ik). Ik ga hem denk ik sowieso wel met de hand wassen, het is maar een kleine moeite en dan blijft hij mooier denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2AnI3TXAumMqfbqjFiHZK7DDYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/crgWVqr6P7KDQ51zgAxFAbEk.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door janvanduschoten op 17-03-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:11
Hier nog iemand die de KVW uitzending gezien had, en direct besloten wat nieuwe pannen te gaan kopen. En een aantal anti aanbak pannen weg te gooien. Ze waren sowieso niet best meer, op 1 na want die hebben we in 2020 ergers gekocht en nog niet mega veel gebruikt. Die hebben we dus nog bewaart, maar ik verwacht dat we die niet meer vaak nodig zullen hebben.

We hadden al RVS "kookpannen" en een gietijzeren braadpan die gewoon nog goed zijn.

Begin vorige week al 2 De Buyer plaatsalen pannen binnen gekregen:
- De Buyer B-Element koekenpan ø 24 cm plaatstaal
- De Buyer Carbone crêpepan ø 24 cm

Heb toen veel gelezen in dit topic over het inbranden, dank allen !

Ik heb de pannen op inductie ingebrand. De eerste keer was ik nog wat voorzichtig, maar ik heb het proces in totaal 4x herhaald en ben tevreden over het eindresultaat. Het is niet perfect zwart (wat denk ik lastig is op inductie), maar wel glad.

De crêpepan kreeg al vrij snel, gewaagd wel, een test met een spek-ei omelet :)
Dat ging eigenlijk heel erg goed. Spek plakte niet aan, ei een paar kleine stukjes maar die lieten makkelijk los. En uiteindelijk werd de pan ook weer goed glad schoon.

We hebben nog veel getwijfeld over een nieuwe hapjespan. We kwamen toch snel uit bij RVS. Nog gekeken naar de IKEA pannen maar die leken ons toch te klein. Dus dan maar meteen goed doen en de Demeyere Apollo Hapjespan 28cm gekocht :D Tot nu toe ook mega tevreden over !

Volgende wat nog een keer op de planning staat is een betere grote (~8 liter) soeppan, die we nu hebben is van lage kwaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 17-03-2021 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jeetje zeg. 8)
Wat heeft die uitzending van de KvW teweeg gebracht?

Mensen worden ineens wakker en verstandig en gaan goed kookgereedschap gebruiken? ;)

Nog even en Teun en consorten kunnen provisie vragen bij dit soort verkoopexplosies. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
Kon het toch niet laten om 'snel' even een eitje te baken om de pan te testen.
Test is zeer geslaagd te noemen.
Kwam perfect los van de bodem.

Ook hier iemand die zichzelf afvraagt waarom ik hier nooit eerder aan ben begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Flix20 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:57:
Ook hier iemand die zichzelf afvraagt waarom ik hier nooit eerder aan ben begonnen.
Frustrenend hé, ik hier veel te vaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
ehtweak schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:57:
Jeetje zeg. 8)
Wat heeft die uitzending van de KvW teweeg gebracht?

Mensen worden ineens wakker en verstandig en gaan goed kookgereedschap gebruiken? ;)

Nog even en Teun en consorten kunnen provisie vragen bij dit soort verkoopexplosies. d:)b
Ik denk dat veel mensen zich er nooit zo in hebben verdiept. Tenminste, ik en wat vrienden/familie niet. De anti aanbak pannen zijn 'mainstream' geworden, want makkelijk en goedkoop. En wij wisten ook niets van de slechte kanten bij die pannen.

Het stomme is dat ik en mijn partner graag in de keuken staan en bij apparatuur bv. wel meteen ons verdiept hebben. Maar bij pannen nooit... Achteraf best raar, maargoed je bent nooit te oud om te leren.

We merken in deze korte tijd van gebruik al zeker verschillen en alleen maar positief ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
mensen hier die de De Buyer Carbone en/of de Mineral-B op inductie gebruiken? Zit nog in twijfel of alle pannen herkend worden door de kookplaat.
De koekenpannen en crepepan bijvoorbeeld, iemand ervaring mee?

Ow en nog een goede hapjespan in dezelfde serie die het op inductie doet? Ik krijg het niet echt gevonden :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@Bockelaar Werkt allemaal prima. Wat betreft hapjespan, zie @UninPro gisteren: UninPro in "Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Bockelaar schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:05:
mensen hier die de De Buyer Carbone en/of de Mineral-B op inductie gebruiken? Zit nog in twijfel of alle pannen herkend worden door de kookplaat.

Ow en nog een goede hapjespan in dezelfde serie die het op inductie doet? Ik krijg het niet echt gevonden :)
5 posts boven jou post staan mijn ervaringen, ik gebruik ook inductie.
Een hapjespan van De Buyer ben ik zelf niet tegen gekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 17-03-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:14:
[...]

5 posts boven jou post staan mijn ervaringen, ik gebruik ook inductie.
Een hapjespan van De Buyer ben ik zelf niet tegen gekomen.
thanks! Doet die RVS pan het ook? Ik heb niet zulke beste ervaringen met RVS op mijn inductie :(

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Bockelaar schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:19:
[...]

thanks! Doet die RVS pan het ook? Ik heb niet zulke beste ervaringen met RVS op mijn inductie :(
Anders had ik je de Demeyere Apollo niet aangeraden natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Uiteraard doet die het

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
[...]
Ik heb geleerd dat je met een magneet makkelijk kan achterhalen of je pan geschikt is voor inductie.

Plakt hij goed, dan is hij geschikt.
Plak hij matig of helemaal niet, dan is je pan niet geschikt.

RVS is uit zichzelf maar zwak magnetisch. Vaak voegen ze een plaat toe in de bodem waardoor hij dat wel wordt en daarmee ook geschikt wordt voor inductie. Ik ben wel benieuwd of je hiermee ook je niet zo beste ervaringen zou kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:50
Een ding die ik nooit scherp heb gekregen - bij "niet plakken" op een plaatstaal pan (DeBuyer ed) moet je er alsnog wel een aardige laag olie in doen toch? Als je een ei erin gooit zonder enig vet plakt hij gewoon vermoed ik?

Mijn kleine Tefal begint wat lelijk te worden (krassen, eigen schuld). Overigens zijn de voorwaarden om echt schadelijke stoffen los te krijgen in zo'n pan het effect van "gross negligence" als ik het zou noemen, dus om nou gelijk alles in de vuilnis te gooien... Voor breekbare vis is het toch en mega fijn, of dus zaken waar je met weinig vet wilt bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Nee, zo erg non-stick ga je het m.i. niet krijgen. Maar je hebt ook weer geen gigantische hoeveelheden vetstof nodig.

Teflon heeft zo z'n toepassingen. Ik gebruik het alleen nog voor delicate vis (met als extra reden dat ik een pan uitsluitend voor vis reserveer, zodat die geur/smaak niet in andere pannen komt).

En wil je een eitje echt zonder enig vet bakken, dan is teflon the-way-to-go. Ik gebruik gewoon wel wat vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
Elke pan is anti-aanbak als je weet waar je mee bezig bent.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Bockelaar schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:05:

Ik gebruik ook een Mineral-B op inductie. Werkt erg goed. Ik geloof wel dat er ook pannen zijn zoals bij iBood veel in de aanbieding zijn die net uit net wat dunner staal bestaan waardoor De Buyer adviseert die niet op inductie te gebruiken.
Mijn Mineral-B pan ziet er na enkele jaren echt niet netjes meer uit, maar bakt heerlijk! En je hoeft er niet bang voor te zijn dat er iets kapot zou gaan. Levenslang plezier verwacht ik. En abonnement bij de sportschool kun je ook wel opzeggen, behoorlijk zwaar die dingen :P.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Nu online
wouter3 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:30:
[...]

Ik heb geleerd dat je met een magneet makkelijk kan achterhalen of je pan geschikt is voor inductie.
ik ook, maar de magneet plakte echt aan de poffertjespan, terwijl de inductieplaat toch echt weigerde die pan te zien.

Magneetjes plakken is nu effe lastig met de winkelsituatie zoals die is, vandaar mijn jacht naar onafhankelijke real-life ervaringen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:25

woutur

Klauwtjes uit!

Heel soms kom ik op Facebook en dan zie ik daar wel eens een gesponsorde Kickstarter. Zo ook nu: Prepd Chef Skillet
Quote:
By reducing the design to its simplest, most minimal form, Prepd Chef Skillet is more than 30% lighter than traditional cast-iron without compromising its unbeatable searing power. With it, you can sear, bake, fry, and even sauté - it's the ultimate everyday pan!

Dit lijkt me te mooi om waar te zijn. Daarnaast zijn eigenlijk alle dingen die ze noemen reeds gebruikelijk bij andere skillets ( bead blasting en af-fabriek inbranden). Dan blijft het verkoopargument '30% lichter' over. Dat vind ik dan weer moeilijk te rijmen met 'hier kan je prima in schroeien'. Uiteindelijk zie ik dat de 8 inch skillet 2.9 lbs weegt. Mijn Lodge 8 inch weegt 3.2 lbs (1.31 kilo vs 1.45 kilo).

Bottom line: ding is duur, lijkt niet veel voordelen te hebben met bestaande pannen, heeft een korte steel (niet handig voor in de keuken, wel voor de BBQ), en is écht niet veel lichter dan bestaande skillets (sterker nog deze skillet is lichter en 4x goedkoper.)
Kortom, hier kan je prima broodjes aap in bakken :9 Wel een mooi pannetje om te zien.. dat wel.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@woutur Gietijzer zo glad krijgen is niet makkelijk. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@woutur En, het is een kickstarter project...
Tja. :|

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 23 ... 86 Laatste