Prive rijd ik niet zo veel. Maximaal 5000 km per jaar. Zakelijk rijd ik zo'n 25.000 km per jaar.
Daarom wil ik wellicht een auto gaan leasen (wordt mijn eerste lease, dus geen ervaring mee), omdat ik niet prive de autorisico's voor de zaak wil dragen. Ik weet dat kopen altijd goedkoper is, maar ik wil dat de leasemaatschappij mijn zakelijke mobiliteitszorgen uit handen neemt -> Dus lease. Prive blijf ik wel kopen als dat nodig is. Als ik prive even geen auto heb, dan heb ik nog een fiets.
Mijn huidige auto blijft dus. Wellicht gaat die zelfs in een oldtimerverzekering, als de verzekering een zakelijke leaseauto met 500 km beperking als primaire auto accepteert. De oldtimer gebruik ik dan voor privezaken. Voorlopig mag die toch alle milieuzones in i.v.m. U9-code.
Ik ga dus een personenauto leasen zonder bijtelling. Als ik het goed begrijp is die 500 km-privebeperking dus bedoeld om meetonnauwkeurigheden op te vangen.
Daarover een aantal vragen:
- Ik begrijp dat je een kilometeradministratie moet bijhouden. Zijn hier templates voor? Of is een vermelding van de kilometers en klantafspraken in ons CRM pakket+Office 365 voldoende?
- Bestelauto's schijnen ook een 0-km optie te hebben waarbij je geen administratie hoeft bij te houden. Kan dat ook bij personenauto's? Of is 500-km de enige optie?
- Het schijnt dat er camera's staan bij bouwmarkten. Stel dat ik voor de zaak iets moet halen bij de bouwmarkt: Ben ik dan bij voorbaat verdachte of zelfs schuldig en geldt dan de omgekeerde bewijslast? Of moet de belastingdienst bewijzen?
- Stel dat ik op weg naar huis even stop bij de supermarkt (ligt exact op de route en is fileparkeren, dus geen extra kilometers). Moet ik dan perse ook boodschappen voor de zaak doen? Of hoeft dat niet omdat je geen extra kilometers prive maakt?
- Eigenlijk weet ik het antwoord al, omdat de 500 km beperking bedoeld is om meetonnauwkeurigheden op te vangen en niet om prive te rijden, maar voor de zekerheid vraag ik het toch: Stel dat ik eind december nog geen meetonnauwkeurigheden heb en dus 500 km over heb. Mag ik dan naar de Efteling?
Als ik in de parkeergarage een laadfaciliteit kan krijgen, dan gaat mijn voorkeur uit naar de Hyunai Ioniq Electric