Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuddingNL
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 14:53
thafusion schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:22:
Afgelopen maandag was het zover, ik kon mijn Ford Focus inruilen voor mijn nieuwe Astra 1.6 CDTI 81KW S/S Innovation. Het niveau van afwerking is een stuk hoger en de motor voelt een stuk feller aan (ondanks slechts 5 Pk meer).

Wat ik miste vanmorgen is mijn verwarmde voorruit en de cruise control werkt net iets minder intuïtief dan op de Ford. De ergonomische stoelen zitten daar in tegen super!
Gefeliciteerd :)

Ik heb net de Ford Focus Wagon Titanium in de bestelling gedaan. Nu rijd ik een Volvo V40. Ga wel meer eigen bijdrage betalen en de auto is ook weer iets duurder. Ga het wel merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 11:01
PuddingNL schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:46:
[...]

Gefeliciteerd :)

Ik heb net de Ford Focus Wagon Titanium in de bestelling gedaan. Nu rijd ik een Volvo V40. Ga wel meer eigen bijdrage betalen en de auto is ook weer iets duurder. Ga het wel merken.
Ik had de hatchback versie ook in de Titanium versie, merkenbeleid was gewijzigd dus kon geen Ford meer rijden. Ik betaal geen eigen bijdragen maar ga wel van 14% naar 21% (is nog net eind 2016 op kenteken gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuddingNL
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 14:53
thafusion schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:58:
[...]

Ik had de hatchback versie ook in de Titanium versie, merkenbeleid was gewijzigd dus kon geen Ford meer rijden. Ik betaal geen eigen bijdragen maar ga wel van 14% naar 21% (is nog net eind 2016 op kenteken gezet).
Heb je wel geluk gehad. Meestal doen ze dat niet omdat de auto in 2017 op kenteken "nieuwer" zou zijn.

Wij hebben dan weer geen Opel in het merkenbeleid. Ik ga nu van 20% naar 22%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:26

spartacusNLD

This is Sparta!!

Aan wat voor auto's moet ik denken als ik uit een leasebudget van €800,- p/m het leasebedrag en de bijtelling wil betalen? Alles wat je overhoud uit het leasebudget wordt bruto uitgekeerd.

Zijn de volgende auto's dan mogelijk denken jullie?
- Audi A1 Sportback design Pro Line
- VW Golf VII / Polo
- Skoda fabia / Octavia style business

Tips voor websites om dit juist uit te rekenen? Zit wel te klooien met website van de leasemaatschapij en verschillende '''bijteling berekening'' websites maar is niet ideaal :P

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

ST10©DE

Dus.............

spartacusNLD schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:15:
Aan wat voor auto's moet ik denken als ik uit een leasebudget van €800,- p/m het leasebedrag en de bijtelling wil betalen? Alles wat je overhoud uit het leasebudget wordt bruto uitgekeerd.

- VW Golf VII / Polo

Tips voor websites om dit juist uit te rekenen? Zit wel te klooien met website van de leasemaatschapij en verschillende '''bijteling berekening'' websites maar is niet ideaal :P
Tja, bij 10.000km en 6 jaar is het te doen met een kale BMW 3 serie.
Bij 50.000 km en 3 jaar misschien met een Fabia

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Verder belangrijk; incl/excl brandstof enz.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je cheapie cheapie wilt zijn moet je naar cheapie auto's kijken. Dus Fabia, 206, Fiesta,... dat type segment. En dan niet de luxe varianten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

JB schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:24:
Verder belangrijk; incl/excl brandstof enz.
P. Mekes schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:18:
[...]
Tja, bij 10.000km en 6 jaar is het te doen met een kale BMW 3 serie.
Bij 50.000 km en 3 jaar misschien met een Fabia
Consultant dus meer richting de 4 jaar max 144.000. Brandstof wordt vergoed.
Tsurany schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:26:
Als je cheapie cheapie wilt zijn moet je naar cheapie auto's kijken. Dus Fabia, 206, Fiesta,... dat type segment. En dan niet de luxe varianten.
Hoeft niet ''cheapie cheapie'' dus rond dat bedrag moet ik wel uitkomen.. ik hoef van t leasebudget iig niks over te houden ;)

[ Voor 48% gewijzigd door spartacusNLD op 20-01-2017 11:28 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

spartacusNLD schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:27:
[...]

[...]

Consultant dus meer richting de 4 jaar max 144.000. Brandstof wordt vergoed.

[...]

Hoeft niet ''cheapie cheapie'' dus rond dat bedrag moet ik wel uitkomen.. ik hoef van t leasebudget iig niks over te houden ;)
Capgemini? Dan zal het inderdaad ongeveer die auto's worden die ik net noemde. Dus een niet al te dik aangeklede B segmenter onder de 20k.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 20-01-2017 11:30 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Tsurany schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:30:
[...]
Capgemini? Dan zal het inderdaad ongeveer die auto's worden die ik net noemde. Dus een niet al te dik aangeklede B segmenter onder de 20k.
Thanks :) dan zal het een Fabia Style Business worden met DAB, Sportpakket en ACA denk ik. Niet slecht als YP dacht ik eerst maar blijkbaar ben ik cheapy :+ Kom bij de skoda website zelf uit op €21.150,-

[ Voor 5% gewijzigd door spartacusNLD op 20-01-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 20:55

- VW Golf VII / Polo

Ik ken verschillende websites om bijtelling te berekenen, maar geen 1 daarvan berekend wat jij vraagt (als ik het goed heb). Als ik je namelijk goed begrijp bedoel je dat je voor die 800 p/m je auto leasen, en dan voldoende overhouden van die 800 euro, om daar je bijtelling van te betalen? Dit betekent dus ook dat als je een auto leased voor 400 euro (voor de baas), dat je de overige 400 euro (bruto!) erbij krijgt op je loon en dit wilt gebruiken voor je bijtelling?

Dan blijft er niet heel veel voor je over:
- Een beetje auto lease je voor rond de 600 euro (goedkope kant!) per maand. Er blijft dan 200 euro bruto over, waar je belasting dan dus nog over moet betalen, laten we 40% rekenen dan blijft ong. 120 euro over om je bijtelling van te betalen, wat bijna niet meer mogelijk is met 22% bijtelling van tegenwoordig.

Zoals Tsurany ook aangeeft beperkt dit je keuze echt aanzienlijk, want je zult echt goedkopere auto's moeten leasen wil je dit redden.

Ik heb zelf (nog van voor de 22% bijtelling) een 308SW, die per maand in de lease in de goedkoopste versie *uitgegaan van 4 jaar en 40k per jaar aan kilometers) rond de 600 euro (minimaal). Qua bijtelling betaal je daarvoor bij 14% al meer dan de 120 euro die je dan over zou houden op basis van je leasebudget, met 22% betaal je dus ook al veel meer.

De Skoda Fabia zit rond de 525 p/m voor je baas (ook afgaande op 4 jaar/ 40k per jaar), afhankelijk van waar die wordt geleased (Skoda Fabia 1.4 TDI 55kW Ambition Business (5d) 75pk ), dan is er nog 275 euro over van het leasebudget. Daar houd je ong 60% van over: is 165 euro. Je bijtelling moet daar dan dus onder blijven, maar hoeveel dat is is (deels) ook afhankelijk van je loon en kan je prima berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

spartacusNLD schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:40:
[...]

Thanks :) dan zal het een Fabia Style Business worden met DAB, Sportpakket en ACA denk ik. Niet slecht als YP dacht ik eerst maar blijkbaar ben ik cheapy :+ Kom bij de skoda website zelf uit op €21.150,-
Vergeet niet dat Capgemini rekent met leaseprijzen incl brandstof voorschot. Dus die Fabia zal boven de 600 euro komen te zitten. Dan heb je nog ~200 euro over om de bijtelling van te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoe 41kWh? 4% bijtelling, dan houd je nog wat over.
>:)
Nooit meer krabben :P
Eigen parkeerplek thuis is dan wel aan te raden...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Proton_ schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:17:
[...]
Zoe 41kWh? 4% bijtelling, dan houd je nog wat over.
>:)
Nooit meer krabben :P
Eigen parkeerplek thuis is dan wel aan te raden...
:+ eigen parkeerplek?

[ Voor 44% gewijzigd door spartacusNLD op 23-01-2017 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:07
Om je kar op te laden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:50
Even nieuwsgierig.. Na een jaartje in een voorloopauto mag ik van de baas nu ook iets nieuws uitzoeken. Alles loopt via Athlon en die hebben tegenwoordig een mooie website (als hij werkt.. :X ) om een auto te configureren, maar in hoeverre wijken de prijzen die daar gehanteerd worden af van wat ik eventueel bij een dealer kan verwachten? Iemand daar ervaring mee?

Heb een budget van 740 euro meegekregen op basis van 36 maanden en 35k km per jaar, maar daar moeten wel een paar dingen in meegenomen worden, zoals winterbanden en tankpas (de service op zich, is niet de brandstof zelf) Waarschijnlijk heb ik de lat voor mezelf iets te hoog gelegd wat gewenste auto betreft, maar hè.. Proberen kan altijd. 8) (Seat Ateca 1.6 TDI Limited Edition)
Als dat echt niet haalbaar gaat zijn, ben ik wel gecharmeerd van de Leon, deze had ik bij mijn vorige werkgever ook. Het alternatief is hopen op een 14% dealtje in de Second Drive pool, maar die zijn de laatste tijd aardig schaars, dus als we de volle mep gaan uitgeven dan ook maar gelijk proberen het maximale eruit te halen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Weet je het brandstofvoorschot? Wellicht kun je dan kijken op leaseplann met 740 euro - brandstofvoorschot :? Altijd lastig om gevoel te krijgen bij budgetten incl tankpas.

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 25-01-2017 16:31 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:50
Oh wacht, ik bedoel alleen de 'service' van de tankpas, daar betaal je 4 euro per maand voor ofzo. :') Het bedrag van 740 euro is gelukkig excl. brandstofkosten zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
In een gesprek van de week gaf mijn werkgever aan dat er een wettelijk maximum op prive kilometers zit met een leaseauto (als je bijtelling betaalt), volgens internet is dat niet zo. Iemand enig idee hoe dat zit?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
Wettelijk gezien mg je onbeperkt privé rijden als je bijtelling betaald. Wat je met je werkgever afspreekt staat daar los van. Je werkgever mag beslissen of en hoeveel km je privé mag rijden, hij betaald tenslotte de auto, brandstof en overige bijkomende kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 26-01-2017 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Mijn werkgever (en vele anderen) zetten wel een restrictie op het maximaal aantal privékilometers.

Dit doen ze om het vanuit juridisch aspect mogelijk te maken om de excessen aan te pakken, als je werkgever hier namelijk niets contractueels regelt, dan zou je je leaseauto zelfs als een taxi kunnen inzetten in privétijd.

Het feit alleen al dat er geen rittenregistratie hoeft te worden bijgehouden, maakt deze regel feitelijk al een wassen neus om hier achteraf iets over te roepen richting werknemer.
Wat je werkgever wel kan doen is te vragen om in de toekomst een registratie bij te houden als hij vermoedens heeft dat je een taxicentrale runt ;) In dat geval heeft hij ook bijval van de contractuele afspraak die gemaakt is.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:41
Je werkgever heeft natuurlijk wel een bepaald kilometrage afgesproken met de leasemij. Als je daar over heen gaat, moet er bijbetaald worden. Maar het is inderdaad niet een wettelijk iets.

[ Voor 14% gewijzigd door tiguan op 26-01-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:39
Wat viel het mij vies tegen wat je kan leasen voor 800 per maand incl brandstof. Over een aantal maanden mag ik een nieuwe auto uitzoeken. Rij nu in een Clio en dacht toch wel leuk vooruit te gaan. Via een collega op het lease portaal mee gekeken, maar met een looptijd van 48 maanden en 35000 kilometers lopen de bedragen al hard op.

Een zeer kale skoda octavia combi of nissan qashqai ken nèt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:01:
Wat viel het mij vies tegen wat je kan leasen voor 800 per maand incl brandstof. Over een aantal maanden mag ik een nieuwe auto uitzoeken. Rij nu in een Clio en dacht toch wel leuk vooruit te gaan. Via een collega op het lease portaal mee gekeken, maar met een looptijd van 48 maanden en 35000 kilometers lopen de bedragen al hard op.

Welke LM? Bij directlease een Octavia Ambition Business 1.6tdi voor 710,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:39
P. Mekes schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:17:
[...]
Welke LM? Bij directlease een Octavia Ambition Business 1.6tdi voor 710,-
Alphabet, zag de meeste versies beginnen bij 800-820. Ligt dat ook aan afspraken tussen lease maatschappij en werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:20:
[...]

Alphabet, zag de meeste versies beginnen bij 800-820. Ligt dat ook aan afspraken tussen lease maatschappij en werkgever?
Ja dat kan zeker, en ook aan afspraken tussen LM en automerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:35

Shunt

Boe

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:01:

Kijk eventjes of het de "nieuwe" octavia is waar ze mee rekenen of de oude?
Dat kan namelijk heel veel uit maken qua prijzen (als het de oude is) dan is het een stuk duurder.

Verder kun je ook eens kijken naar de Astra erg complete auto.
Verder met die kilometers zou benzine ook nog wel een optie kunnen zijn dan is de 1.4TFSI best leuk in de Octavia.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

.

[ Voor 98% gewijzigd door JB op 26-01-2017 15:47 . Reden: Verkeerde topic ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Pfoei. Ik heb net de offerte van e-Golf binnen. €614,- per maand en dan heb ik er wel aardig wat opties op gegooid. O.a.

-keyless entry (belachelijk dat dat er niet standaard op zit)
- bestuurders assistentie pakket plus
- spiegel pakket
- dynaudio
- geluidssimulator
- warmtepomp
- getint glas achter

Voor de Ioniq had ik een offerte liggen voor €520,- per maand (deze heeft bovenstaande opties al standaard ongeveer). Allebei op basis van 25.000km / 4 jaar.

En dan heb ik nog niet eens het digitaal instrumenten display aangevinkt :P

Ik ga nog even kijken of er nog wat van de Golf af te halen is.

[ Voor 11% gewijzigd door tiguan op 08-02-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:46
Geluildssimulator? Zodat je stille E-Golf *broembroem* doet alsof het een GTI is? :P
En wat moet ik me bij een "warmtepomp" voorstellen?

Ben je overigens van mening dat de fabrieksactieradius van 300km voldoende is? In de praktijk zal dit nog wel een stukje lager uitvallen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
B-Real schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:49:
Geluildssimulator? Zodat je stille E-Golf *broembroem* doet alsof het een GTI is? :P
Jep, dan komt er gewoon sportief geluid uit je speakers :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Nee dat is een geluidje voor voetgangers, zodat ze je kunnen horen aankomen bij snelheden onder de 20km/u (dacht ik). Het lijkt me dan onwijs cool om zo'n ijscoman-wagen deuntje er op te hebben :P

De warmtepomp is een efficientere manier om het interieur te verwarmen/koelen (wat in het voordeel van de actieradius zou moeten zijn). Aangezien er geen brandstofmotor in zit, moet de warmte ergens anders vandaan komen.

Het bedrijf waar ik werk staat alleen nog elektrische auto's toe, dus ik heb niet veel keus :P

[ Voor 52% gewijzigd door tiguan op 08-02-2017 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
tiguan schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:02:
Nee dat is een geluidje voor voetgangers, zodat ze je kunnen horen aankomen bij snelheden onder de 20km/u (dacht ik). Het lijkt me dan onwijs cool om zo'n ijscoman-wagen deuntje er op te hebben :P
Zodat al die kinderen naar buiten rennen, op zoek naar de ijswagen die er niet is? :p Wel handig dat zoiets erop zit. Ik had vroeger een auto die ook zo stil kon rondrijden, dan tikte ik de airco even aan zodat de ventilator ging draaien. Dan hoorde je tenminste nog íets aankomen als ik rondreed in een woonwijk.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Verkeerde topic mensen ;)

Keuze leaseauto - Deel 4

Heb een TR aangemaakt om een waarschuwing bij te plaatsen net als het Keuze topic :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-09 14:21
verkeerde topic

[ Voor 123% gewijzigd door Oggy op 14-02-2017 14:49 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Kleine brainstorm van mijn kant:

Stel de werkgever vergoed 30 cent per kilometer. Met 4.140 zakelijke km's per maand (23 werkdagen? )zou je dan een onbelaste vergoeding krijgen van 786,60 EUR en een belaste vergoeding van 455,40 EUR. Dat zou dan ongeveer neerkomen op een netto vergoeding van +/- 1.056 EUR (40,8% schaal).

De huidige situatie is dat de werknemer een lease auto heeft die 770,- per maand kost en ongeveer 250,- brandstof.

Wat als de er wordt gekozen om over te stappen naar de km-vergoeding waarbij de werknemer van deze vergoeding de huidige lease auto en brandstof gaat betalen. Dan is er geen bijtelling meer, de werknemer betaald immers de auto zelf. Is een dergelijke constructie mogelijk? (de bedragen zijn inclusief BTW).

• Shunt

Shunt

Boe

P. Mekes schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:28:
Kleine brainstorm van mijn kant:

Stel de werkgever vergoed 30 cent per kilometer. Met 4.140 zakelijke km's per maand (23 werkdagen? )zou je dan een onbelaste vergoeding krijgen van 786,60 EUR en een belaste vergoeding van 455,40 EUR. Dat zou dan ongeveer neerkomen op een netto vergoeding van +/- 1.056 EUR (40,8% schaal).

De huidige situatie is dat de werknemer een lease auto heeft die 770,- per maand kost en ongeveer 250,- brandstof.

Wat als de er wordt gekozen om over te stappen naar de km-vergoeding waarbij de werknemer van deze vergoeding de huidige lease auto en brandstof gaat betalen. Dan is er geen bijtelling meer, de werknemer betaald immers de auto zelf. Is een dergelijke constructie mogelijk? (de bedragen zijn inclusief BTW).
En dan wordt je ziek en zit je 3 maanden thuis maar mag je wel mooi 700 euro per maand dokken voor je auto. Of je klus verplaatst naar een locatie veel dichter bij en je heb nog maar 10 kilometer per dag te rijden. Je gaat naar een andere werkgever waar geen lease bak bij zit / luxe km vergoeding dan zit jij mooi vast aan je auto. Reken je zelf niet direct te rijk en hou ook rekening met de risico's.

Game PC

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Shunt schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:38:
[...]

En dan wordt je ziek en zit je 3 maanden thuis maar mag je wel mooi 700 euro per maand dokken voor je auto. Of je klus verplaatst naar een locatie veel dichter bij en je heb nog maar 10 kilometer per dag te rijden. Je gaat naar een andere werkgever waar geen lease bak bij zit / luxe km vergoeding dan zit jij mooi vast aan je auto. Reken je zelf niet direct te rijk en hou ook rekening met de risico's.
Goede punten! Kilometers zullen niet minder worden, eerder meer, ben uitgegaan van het minimale aantal. Bij de normale regeling zit de werkgever ook nog steeds aan de auto vast toch? Ziekte is een goed punt.Maar mocht dit voorkomen kan er weer gekozen worden voor een traditionele constructie?

Mijn vraag was meer of er fiscale adders onder het gras / onmogelijkheden in de brainstorm zitten.

• Shunt

Shunt

Boe

P. Mekes schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 18:05:
[...]

Goede punten! Kilometers zullen niet minder worden, eerder meer, ben uitgegaan van het minimale aantal. Bij de normale regeling zit de werkgever ook nog steeds aan de auto vast toch? Ziekte is een goed punt.Maar mocht dit voorkomen kan er weer gekozen worden voor een traditionele constructie?

Mijn vraag was meer of er fiscale adders onder het gras / onmogelijkheden in de brainstorm zitten.
Ik weet niet wat voor werk je doet maar zeg nooit nooit van die kilometers.
Ziekte / arbeidsongeschiktheid is en blijft natuurlijk gevaarlijk. Dit zou je eventueel kunnen afkopen met een X maand bedrag volgens mij.
Verder vraag ik me ook even serieus af of je werkgever wel heel erg blij gaat worden als jij van een lease auto af gaat zien en je werkgever zo heel veel extra geld gaat kosten. (bespreek dit dus even op voorhand). Dat je niet na een jaar in eens de melding krijgt maar ja zo zijn we niet getrouwd. Zorg ook dat je echt 100% zeker alles op papier hebt staan qua vergoedingen en dat soort dingen.

Game PC

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Shunt schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 23:00:
[...]

Ik weet niet wat voor werk je doet maar zeg nooit nooit van die kilometers.
Ziekte / arbeidsongeschiktheid is en blijft natuurlijk gevaarlijk. Dit zou je eventueel kunnen afkopen met een X maand bedrag volgens mij.
Verder vraag ik me ook even serieus af of je werkgever wel heel erg blij gaat worden als jij van een lease auto af gaat zien en je werkgever zo heel veel extra geld gaat kosten. (bespreek dit dus even op voorhand). Dat je niet na een jaar in eens de melding krijgt maar ja zo zijn we niet getrouwd. Zorg ook dat je echt 100% zeker alles op papier hebt staan qua vergoedingen en dat soort dingen.
Kilometers weet ik 105 % zeker ;) Overigens, wie zegt dat ik de werknemer ben en niet de werkgever.

Welke extra kosten zijn er voor de werkgever die zoveel hoger zijn? Let op, mijn berekening is gemaakt met BTW omdat die op dat moment niet meer aftrekbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deures
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:41
Mede tweakers,

Ik zit met een probleempje. Ik ga wisselen van werkgever en kom per 1 maart bij mijn nieuwe werkgever in dienst. Ik heb bij mijn huidige werkgever een lease auto en straks bij mijn nieuwe werkgever ook.

Aanstaande zaterdag ga ik op wintersport, echter ik moet aanstaande vrijdag(laatste werkdag huidige werkgever) de lease auto inleveren en ik krijg in principe op mijn 1e werkdag op 6 maart een nieuwe lease auto.

Nu heb ik gevraagd of ik de lease auto bij mijn nieuwe werkgever al eerder kan krijgen i.v.m. de wintersport. Echter momenteel wordt hier nog niet zo enthousiast op gereageerd.

Zijn er Tweakers die ook zoiets hebben mee gemaakt of die een creatieve oplossing hebben die ik eventueel kan aandragen bij mijn nieuwe werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Deures schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:24:
Mede tweakers,

Ik zit met een probleempje. Ik ga wisselen van werkgever en kom per 1 maart bij mijn nieuwe werkgever in dienst. Ik heb bij mijn huidige werkgever een lease auto en straks bij mijn nieuwe werkgever ook.

Aanstaande zaterdag ga ik op wintersport, echter ik moet aanstaande vrijdag(laatste werkdag huidige werkgever) de lease auto inleveren en ik krijg in principe op mijn 1e werkdag op 6 maart een nieuwe lease auto.

Nu heb ik gevraagd of ik de lease auto bij mijn nieuwe werkgever al eerder kan krijgen i.v.m. de wintersport. Echter momenteel wordt hier nog niet zo enthousiast op gereageerd.

Zijn er Tweakers die ook zoiets hebben mee gemaakt of die een creatieve oplossing hebben die ik eventueel kan aandragen bij mijn nieuwe werkgever?
Beter plannen in de toekomst ? :P
Maar even serieus je zult een huur auto moeten regelen in de tussen periode lijkt me. Of je toekomstige werkgever moet je zo gek krijgen een huur auto voor je te regelen in die periode want volgens mij mag je niet zomaar een lease bak rijden van je nieuwe werkgever zolang je er niet werkt (fiscaal en verzekerings-technisch volgens mij).

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
Deures schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:24:
Mede tweakers,

Kom je wel erg laat mee. Alles is al geregeld. Of je moet op de 28e/1e heen en weer gaan rijden voor je autowissel, of je huurt wat. 308 SW kost een kleine 300 euro excl. brandstof.

Of je belt je huidige leasemaatschappij of je de auto een aantal dagen kan huren t/m de 6e.
Ik zou mijn nieuwe werkgever er niet mee durven belasten. Je komt dan gelijk over als "lastig" en "slechte planner".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:11
Mx. Alba schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 17:18:
Nog afgezien van het feit dat het een zeer slechte vertaling is ("own risk"???) staan er dus gewoon twee dingen in die volgens de wet gewoon niet mogen, namelijk het altijd aan de werknemer doorbelasten van het eigen risico, en het zonder specifieke schriftelijke toestemming op het salaris inhouden ervan.

De ene relevante wettekst staat in de OP. De andere kan ik zo niet vinden maar dit is wel een interessante pagina: https://www.juridischloke...orwaarden/loon-verrekenen

Met vinom, let us know hoe het gaat!
Opeens krijgen we de gewijzigde manual binnen en wat blijkt? De hele passage is aangepast zodat de werkgever de 1e eigen risico voor eigen rekening neemt. Beetje mosterd na de maaltijd, maar de eerste bedankjes van collega's kwamen al binnen.

Wel met de wassen neus dat het geld voor zakelijke ritten en niet voor priveritten. Dat kun je bij 9 van de 10 eigen risico's bij ons (parkeerschades en autoruiten) dus manipuleren. :F

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:12
Goed om te horen dat het bij jullie wel gelukt is. Hier willen ze er echt niet aan, en het ook niet inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 18:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
vinom schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:08:
Goed om te horen dat het bij jullie wel gelukt is. Hier willen ze er echt niet aan, en het ook niet inzien.
Net zoals makelaars ook niet van de cash cow af wilden om ook aan huurders kosten in rekening te brengen... Maar uiteindelijk zijn ze zich door veel pressie toch aan de wet gaan houden.

En wat "manipuleren" betreft... Als de werkgever eigen risico wil verhalen dan is het aan hun om aan te tonen dat die parkeerschade is ontstaan tijdens een privérit. En gewoon thuis geparkeerd staan is dan eigenlijk ook niet privé want ook als je de auto alleen zakelijk zou gebruiken dan zou die ook bij jou thuis geparkeerd staan als je hem niet gebruikt...

[ Voor 30% gewijzigd door Mx. Alba op 20-02-2017 18:28 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Altijd leuk als je een nieuwe auto uit mag zoeken en helemaal als blijkt dat hij binnen je huidige budget valt van je bestaande leaseauto. :)

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De regeling is natuurlijk vrij logisch. Het is enkel gek dat ze hier nu pas iets mee gaan doen. Ik zou even contact op nemen met de OR, wellicht kunnen die iets voor je betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
Tsurany schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:26:
De regeling is natuurlijk vrij logisch. Het is enkel gek dat ze hier nu pas iets mee gaan doen. Ik zou even contact op nemen met de OR, wellicht kunnen die iets voor je betekenen.
Dat is het mooie van dit goedlopende bedrijf, we hebben geen OR...
Ik heb daar ook niet eens behoefte aan als het zo moet, ik ben juist bewust vanuit een grote "gestandaardiseerde" organisatie voor dit bedrijf gaan werken zodat je niet meer dat gedoe hebt van de HR bemoeizucht. Kennelijk zijn we 5-jaar verder en leggen we dit punt wel tegen de regel maar doen we bijvoorbeeld nog steeds niet aan functieprofielen, verantwoordelijkheden en salarisschalen.
(Vanuit HR en bedrijfsoogpunt begrijp ik beide keuzes maar het gaat mij puur om het menselijke vlak van de snelle botte reactie en de voor mij persoonlijke versobering van mijn arbeidsvoorwaarden)

[ Voor 8% gewijzigd door Blankinho op 20-02-2017 22:39 . Reden: tekstueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Blankinho schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:37:
[...]

Dat is het mooie van dit goedlopende bedrijf, we hebben geen OR...
Ik heb daar ook niet eens behoefte aan als het zo moet, ik ben juist bewust vanuit een grote "gestandaardiseerde" organisatie voor dit bedrijf gaan werken zodat je niet meer dat gedoe hebt van de HR bemoeizucht. Kennelijk zijn we 5-jaar verder en leggen we dit punt wel tegen de regel maar doe we functieprofielen en salarisschalen. (Vanuit HR en bedrijfsoogpunt begrijp ik beide keuze vwb leasebudget en functie/salaris maar het gaat mij puur om het menselijke vlak van de snelle botte reactie)
Alle bedrijven boven X grote dienen een OR te hebben.
https://www.ondernemenmet...emingsraad-verplicht.html

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
Bedankt voor de informatie maar dit gaat wel offtopic en ik weet niet of je het zelf ook hebt gelezen maar er zijn nogal wat voorbeelden waarin je dus geen OR kunt hebben. Zoals aangegeven hebben wij geen OR en ik ben ook niet de persoon erna om voor dit soort dingen daar überhaupt naar toe te gaan.

Ik bekijk het gewoon binair / zwart-wit en dat die situatie nu anders is dan voorheen vind ik niet fair.
Zijn er hier ook anderen die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blankinho schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:46:
[...]

Bedankt voor de informatie maar dit gaat wel offtopic en ik weet niet of je het zelf ook hebt gelezen maar er zijn nogal wat voorbeelden waarin je dus geen OR kunt hebben. Zoals aangegeven hebben wij geen OR en ik ben ook niet de persoon erna om voor dit soort dingen daar überhaupt naar toe te gaan.

Ik bekijk het gewoon binair / zwart-wit en dat die situatie nu anders is dan voorheen vind ik niet fair.
Zijn er hier ook anderen die hier ervaring mee hebben?
Zoals gezegd, hiervoor heb je doorgaans een OR. Dat is juist de partij die hier objectief naar kan kijken.
Als jij er niet uit komt met HR en de directie moet je maar ontslag nemen, tijd om verder te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:35

DarkSide

theres no place like ::1

Idd. Je bent verplicht een OR te hebben.
Als het bedrijf van minder dan 50 man gegroeid is. Een jullie hebben nooit mensen kunnen of willen leveren voor de OR dan hebben jullie zelf gekozen om niet vertegenwoordigd te worden.
Een daar kan je nu last van hebben. Ik zeg kan. De OR had natuurlijk ook In kunnen stemmen met deze regeling.
Dus om de tafel gaan met d
HR en leidinggevende. Om te kijken wat er mogelijk is. Misschien loonsverhoging oid. Om eea te compenseren.
Anders zelf bepalen of deze werkgever nog bij je past.

Bij ons worden auto regelingen ook aangepast. Maar nooit tijdens de loop van het contract. Gaat pas in bij keuze van nieuwe auto. Zo behoud je de huidige voorwaarden en bij nieuwe auto is iedereen gelijk. (Zoveel mogelijk)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
DarkSide schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 06:34:
Bij ons worden auto regelingen ook aangepast. Maar nooit tijdens de loop van het contract. Gaat pas in bij keuze van nieuwe auto. Zo behoud je de huidige voorwaarden en bij nieuwe auto is iedereen gelijk. (Zoveel mogelijk)
Dit reglement was hiervoor ook aanwezig en het gaat om een nieuwe auto. Er staat echter ook in dat directie kan afwijken en er staat niets over de definitie van 100% dienstverband. Voor mij is 36uur 100% :)

Ik neem dit zeker verder op met directie het is en blijft onderhandelbaar kijkend naar reglement en voor mij blijkt maar weer dat je persoonlijk weinig aan de afdeling HR hebt.

Vwb een OR... die mensen zitten er vaak vooral voor hunzelf en om interessant te doen. Zo'n verzoek als dit zouden ze ook nooit als special zien en hierom afkeuren. Zou ik ook doen als ik OR was.

[ Voor 12% gewijzigd door Blankinho op 21-02-2017 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:11
Wat staat er in je contract over je uren? Meestal is je salaris x op basis van 40 uur (100%).

Althans, dat was bij al mijn contracten zo.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Over de rechtmatigheid doe ik geen uitspraken zonder dingen als leaseregelement, CAO en arbeidsovereenkomst te zien.

Het is in ieder geval wel gangbaar in de sector. 40 uur is sectorbreed de norm voor voltijd, leasebedrag pro rato is wat de meesten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
Het is ook allemaal wel juridisch correct en dat zal ik ook zeker niet bediscussiëren naar mijn werkgever. Het is echter wel een soort van verworven recht en ook dat wil ik niet zo spelen want uiteindelijk is het een non-discussie die ik toch zou verliezen.

Voor mij gaat het er om dat het leasebudget al jaren ongewijzigd is, de regeling vrij interpreteerbaar is en dus door de directie bij de een wel en de ander niet te honoreren en dat ik weet dat recentelijk een andere collega bij het kiezen van een nieuwe auto deze aanpassing niet heeft gekregen terwijl ook hij 36-uur werkt.

Puur naar de regels kijkend weet ik dat een leaseauto secundair is en dat dat inhoudt dat het kan veranderen maar er wordt dus met 2 maten gemeten. Ik wacht vandaag even rustig af en ben toevallig morgen op kantoor zodat ik het vandaag/morgen even verder kan bespreken.

Het geeft mij persoonlijk vooral een teleurstellend gevoel dat je een passanten manager (HR) zo snel en kortaf ziet reageren. Daar ligt voor mij eigenlijk icm de meten met 2 maten mentaliteit de grootste irritatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Blankinho schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:50:
Puur naar de regels kijkend weet ik dat een leaseauto secundair is en dat dat inhoudt dat het kan veranderen maar er wordt dus met 2 maten gemeten.
Secundaire arbeidsvoorwaarden mogen niet zomaar aangepast worden. Ze hadden je er op zijn minst van op de hoogte moeten stellen. Zou toch vreemd zijn als je ook opeens minder vakantie dagen krijgt zonder nette mededeling. De vraag is hoe hard je dit wilt spelen en of je je arbeidsrelatie wilt beschadigen, maar je mag natuurlijk best je ongenoegen uiten. Misschien is het handiger om met de juiste mensen te praten, langs te lopen ipv via de mail. Het gevaar is dat het erg formeel wordt en (zoals nu) dus meteen wordt rondgestuurd waardoor je met 1-0 achter staat.

Nogmaals, ga met de eind verantwoordelijken praten (dus de mensen met echt invloed) "toevallig" bij de koffie bar/automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deures
  • Registratie: Juni 2012
PROnline schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:38:
[...]

Kom je wel erg laat mee. Alles is al geregeld. Of je moet op de 28e/1e heen en weer gaan rijden voor je autowissel, of je huurt wat. 308 SW kost een kleine 300 euro excl. brandstof.

Of je belt je huidige leasemaatschappij of je de auto een aantal dagen kan huren t/m de 6e.
Ik zou mijn nieuwe werkgever er niet mee durven belasten. Je komt dan gelijk over als "lastig" en "slechte planner".
Helemaal gelijk wat betreft dat plannen. Echter, we zouden met een andere auto gaan maar daar is helaas afgelopen zondag de ruit ingetikt en het multi media navigatie systeem uit gestolen :-(

De leasemaatschappij van deze auto wil geen vervangend vervoer regelen omdat de auto nog rijdt.... gaat allemaal erg soepel dus 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blankinho
Update van mijn kant:

Vanochtend een gesprek gehad met de HR manager en aangegeven dat ik de regels begrijp maar dat de manier waarop dit is gegaan voor mij persoonlijk niet voelde en ik hierdoor een rare nasmaak heb.

De nieuwe te bestellen auto wordt nu wel gedoogd qua budget met de mededeling dat het bij een volgende auto wel anders is. Wat mij betreft prima want dit is dan ook gewoon netjes op tijd afgesproken.
Eind goed al goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Deures schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:40:
Helemaal gelijk wat betreft dat plannen. Echter, we zouden met een andere auto gaan maar daar is helaas afgelopen zondag de ruit ingetikt en het multi media navigatie systeem uit gestolen :-(

De leasemaatschappij van deze auto wil geen vervangend vervoer regelen omdat de auto nog rijdt.... gaat allemaal erg soepel dus 8)7
Maar die andere auto breng je dan toch zsm weg ter reparatie zodat hij op tijd gerepareerd is - of zodat je tijdens de vakantie een vervangende auto hebt? Ik neem aan dat ze je, ook als je niet op vakantie gaat, niet een week lang met een kapotte ruit laten rondrijden...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Tja, ruit zal wel vervangen zijn bij Carglass, maar dat navisysteem en schade aan het dashboard zal wel wat langer duren. En ze zullen wel geen zin hebben om al liedjes zingend zonder begeleiding naar oostenrijk te rijden :D Overigens snap ik het standpunt van LM wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
gysman11 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:01:
Tja, ruit zal wel vervangen zijn bij Carglass, maar dat navisysteem en schade aan het dashboard zal wel wat langer duren. En ze zullen wel geen zin hebben om al liedjes zingend zonder begeleiding naar oostenrijk te rijden :D Overigens snap ik het standpunt van LM wel.
Maar ook daarvoor maak je dan toch gewoon een afspraak bij een schadeherstelbedrijf? Meestal kan je daar gewoon binnen een week terecht dus dan is je probleem opgelost - ofwel omdat de auto hersteld is, ofwel omdat je een vervangende auto hebt. Lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 08:26

avotar

P0werd by Black Coffee

Blankinho schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:13:
Update van mijn kant:

Vanochtend een gesprek gehad met de HR manager en aangegeven dat ik de regels begrijp maar dat de manier waarop dit is gegaan voor mij persoonlijk niet voelde en ik hierdoor een rare nasmaak heb.

De nieuwe te bestellen auto wordt nu wel gedoogd qua budget met de mededeling dat het bij een volgende auto wel anders is. Wat mij betreft prima want dit is dan ook gewoon netjes op tijd afgesproken.
Eind goed al goed :)
Dan heb je ontzettend veel geluk gehad.

Maar ik snap niet in hoe je niet had kunnen bedenken dat 90% werken ook 90% van budget betekent. Hoe zit dat met je andere vergoedingen?

Ik vind het in elk geval een stuk eerlijker dan de benzine <> diesel discussie en ik zou het als collega die 40 uur werkt als erg oneerlijk ervaren.

[ Voor 3% gewijzigd door avotar op 22-02-2017 15:12 ]

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Schade gereden met m'n leaseauto, benieuwd of ik een eigen risico moet betalen. Bij mijn vorige werkgever hoefde dit niet bij de eerste schade in het jaar. De auto is meegenomen naar mijn huidige werkgever maar ik heb verder geen document gezien waar gesproken wordt over eigen risico bij schade. Laten we hopen dat ze daar niet aan doen :)

Het zal wel prijzig worden denk ik, moet aardig wat gespoten en vervangen worden. Hoop wel dat het niet al te lang duurt, mijn vervangende auto is geen top wagen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:14:
Schade gereden met m'n leaseauto, benieuwd of ik een eigen risico moet betalen. Bij mijn vorige werkgever hoefde dit niet bij de eerste schade in het jaar. De auto is meegenomen naar mijn huidige werkgever maar ik heb verder geen document gezien waar gesproken wordt over eigen risico bij schade. Laten we hopen dat ze daar niet aan doen :)

Het zal wel prijzig worden denk ik, moet aardig wat gespoten en vervangen worden. Hoop wel dat het niet al te lang duurt, mijn vervangende auto is geen top wagen helaas.
Was het tijdens een zakelijke rit (woon-werk of naar klant), of tijdens een privé-rit? Ben jij aansprakelijk of de tegenpartij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mx. Alba schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:19:
[...]

Was het tijdens een zakelijke rit (woon-werk of naar klant), of tijdens een privé-rit? Ben jij aansprakelijk of de tegenpartij?
Het was een privé rit, gebeurde in het weekend. Ik heb ook netjes de datum en toedracht doorgegeven. Ik vermoed dat ik aansprakelijk ben, de tegenpartij had helaas een goed argument, hij stond stil en was een structureel onderdeel van de parkeergarage (betonnen paal) :(

We gaan het wel zien, als we moeten betalen dan moeten we betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
Tsurany schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:30:
[...]

de tegenpartij had helaas een goed argument, hij stond stil en was een structureel onderdeel van de parkeergarage (betonnen paal) :(
:o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Eerder |:(

Ach, na ruim 200.000 kilometers zonder schade heb ik nu ook eens wat. Jammer maar we doen er nu niks meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:30:
[...]

Het was een privé rit, gebeurde in het weekend. Ik heb ook netjes de datum en toedracht doorgegeven. Ik vermoed dat ik aansprakelijk ben, de tegenpartij had helaas een goed argument, hij stond stil en was een structureel onderdeel van de parkeergarage (betonnen paal) :(

We gaan het wel zien, als we moeten betalen dan moeten we betalen.
Die betonnen palen ook... Kijken nooit uit als ze oversteken! :+

Maar dit is inderdaad een situatie waarin het wettelijk mogelijk is voor de werkgever om eigen risico te verhalen op de werknemer. Edoch getuigt het nog steeds wel van "goed werkgeverschap" om dat niet te doen maar juridisch is dat niet echt een stevige poot om op te gaan staan mocht het eventueel zover komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mx. Alba schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:41:
[...]

Die betonnen palen ook... Kijken nooit uit als ze oversteken! :+

Maar dit is inderdaad een situatie waarin het wettelijk mogelijk is voor de werkgever om eigen risico te verhalen op de werknemer. Edoch getuigt het nog steeds wel van "goed werkgeverschap" om dat niet te doen maar juridisch is dat niet echt een stevige poot om op te gaan staan mocht het eventueel zover komen. ;)
Ik kan er alleen niks over vinden in onze car policy. Wie weet hebben ze hier nog een uitgebreider document voor maar ik heb zelf niks gezien. Auto gewoon meegenomen en op de achtergrond is alles gergeld met de leasemaatschappij. We gaan het wel zien, ik wil het liefst zo snel mogelijk mijn auto terug. Een Mini rijdt toch niet fijn voor lange stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
Tsurany schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:39:
[...]

Eerder |:(

Ach, na ruim 200.000 kilometers zonder schade heb ik nu ook eens wat. Jammer maar we doen er nu niks meer aan.
Ach, bij ons tellen we 150 euro per 'kras' neer. Een 'kras' is niet echt duidelijk gedefiniëerd, al is het de bedoeling dat gewone, ondiepe krasjes ontstaan door normaal gebruik er niet onder vallen.
Staat echter geen maximum op, dus ik reken nu, na 4,5 jaar, op een 450 euro. Hopelijk niet meer. Maar zelfs dan bedenk ik 'zelfs voor 1 000 euro kon ik niet zolang met een dergelijke (Ford Grand C-Max) rijden' :)
Alleen een beetje zuur dat bij een total loss, het eigen risico 'maar' 500 euro is.

(Oja, geen idee of dit 'eigen risico' kan voor de Belgische wetgeving - ga er alleszins van uit dat dat wel ok is of dat de vakbond er wel op zou reageren.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

JB schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:06:
Het begint er op de lijken dat mijn auto total loss verklaard gaat worden na een ongeluk. Het is een 14% wagen met nog 2 jaar contract. Ongeluk is door tegenpartij ontstaan.

Mensen hier die tips hebben of met dit bijltje gehakt hebben wanneer een auto niet meer voor 14% te leasen is :? Er gaat zo 2 jaar voordeel door mijn neus geboord worden...
Update...! De auto is uiteindelijk total loss verklaard.

Met bovenstaande gegeven en bericht dat de leasemaatschappij een vordering mbt schade aan de auto kon doen bij tegenpartij, heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld.

Vandaag bericht gehad van de rechtsbijstand dat het verschil aan bijtelling van de resterende looptijd (8% bijtelling bij dezelfde fiscale waarde) uitgekeerd is!

Mijn boefje is liev!

• Blankinho
avotar schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:12:
[...]
Dan heb je ontzettend veel geluk gehad.

Maar ik snap niet in hoe je niet had kunnen bedenken dat 90% werken ook 90% van budget betekent. Hoe zit dat met je andere vergoedingen?

Ik vind het in elk geval een stuk eerlijker dan de benzine <> diesel discussie en ik zou het als collega die 40 uur werkt als erg oneerlijk ervaren.
Als alles zo zwart/wit (volgens de regels) is binnen mijn organisatie dan begrijp ik je volkomen en had ik er ook totaal geen problemen mee. Echter is bij ons bijna "de regel" dat een ieder zijn eigen afspraken heeft en als je dit dan niet bedrijfsbreed gaat aanpassen dan vind ik dat persoonlijk wel een probleem.
Simpel voorbeeld: Als bepaalde collega's met een jaar oude auto (dus nog minimaal 2jaar lopend contract) toch een andere willen dan is dat geen probleem ondanks de regel dat je je contract uitdient en/of andere collega bereid vind om over te nemen.

Het blijkt maar weer dat je soms je bek moet opentrekken om voor jezelf op te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
JB schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:17:
[...]
Update...! De auto is uiteindelijk total loss verklaard.

Met bovenstaande gegeven en bericht dat de leasemaatschappij een vordering mbt schade aan de auto kon doen bij tegenpartij, heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld.

Vandaag bericht gehad van de rechtsbijstand dat het verschil aan bijtelling van de resterende looptijd (8% bijtelling bij dezelfde fiscale waarde) uitgekeerd is!
Dat is echt cool! Ik wist niet eens dat dat kon. Maar inderdaad, dat is wel schade die jij lijdt als gevolg van het ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Hoe werkt leasen met een elektrische auto bij het opladen thuis? Betaalt de leasemaatschappij alle stroomkosten? En hoe gaat het in een willekeurige stad met zo'n paal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27
Tennisbal schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:00:
Hoe werkt leasen met een elektrische auto bij het opladen thuis? Betaalt de leasemaatschappij alle stroomkosten? En hoe gaat het in een willekeurige stad met zo'n paal?
Afhankelijk van je bedrijf (leaseregeling) en leasecontract.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseQ
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:18
Lees hier af en toe mee en heb nu zelf een vraag!

Is iemamd bekend met het feit dat de bijtelling belast wordt met extra belasting vanwege een bijzondere belasting tabel waar ook vakantiegeld e.d inzit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39

PeaceNlove

Deugleuter

HouseQ schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:00:
Lees hier af en toe mee en heb nu zelf een vraag!

Is iemamd bekend met het feit dat de bijtelling belast wordt met extra belasting vanwege een bijzondere belasting tabel waar ook vakantiegeld e.d inzit?
Je betaalt geen extra belasting over vakantiegeld. Vakantiegeld is extra bovenop het reguliere salaris en zal daarom volledig belast worden in de maximale schijf waarin je zit. Dit geldt dat overigens ook weer voor je auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseQ
PeaceNlove schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:23:
[...]

Je betaalt geen extra belasting over vakantiegeld. Vakantiegeld is extra bovenop het reguliere salaris en zal daarom volledig belast worden in de maximale schijf waarin je zit. Dit geldt dat overigens ook weer voor je auto
Voor zover ik het terug kan vinden hier de informatie wat ik bedoelde:
https://www.belastingdien...bijzondere_beloning_2016#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
HouseQ schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:34:
[...]

Voor zover ik het terug kan vinden hier de informatie wat ik bedoelde:
https://www.belastingdien...bijzondere_beloning_2016#
Dat heeft er mee te maken dat bijvoorbeeld een bonus je net in een hogere schaal kan duwen. Om te voorkomen dat je te weinig loonheffing betaald, wordt deze tegen max tarief belast. Kans op extra bijbetalen wordt zo verkleind, zoals jouw link ook omschrijft. Bijtelling wordt gewoon via je maandloon verrekent door deze te verhogen en heeft dus niks met een extra belasting te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseQ
Begrijp me niet verkeerd.. ik was ook van mening dat bijtelling niet in die categorie (bijzonder belastingtarief +8%) hoort. En die mening klopt dus. ik begreep dat dit op mijn werk wel zo berekend wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39

PeaceNlove

Deugleuter

HouseQ schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:27:
Begrijp me niet verkeerd.. ik was ook van mening dat bijtelling niet in die categorie (bijzonder belastingtarief +8%) hoort. En die mening klopt dus. ik begreep dat dit op mijn werk wel zo berekend wordt..
En in Maart van het jaar daarop doe je belastingaangifte en wordt alles weer rechtgetrokken. Je krijgt daarbij waarschijnlijk nog meer rente over het bedrag wat je terugkrijgt van de belastingdienst dan je op je spaarrekening zou krijgen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:02
Nou.. onze V40 D2 '13 staat bij de dealer. :'( Eergisteren kwam mijn vriendin uit haar werk en ze zei dat de verwarming het niet deed. Gisteren heeft ze 's ochtends op kantoor direct de dealer opgebeld (Svala Leiderdorp). Ze moest nog dezelfde dag langskomen, want het kon wel eens een ernstig probleem zijn waarmee je niet te lang rond moet/mag rijden. Dus gistermiddag ging mijn vriendin om 14:30 vanaf het werk richting Svala. Belt ze me op dat ze op de snelweg staat met pech. Auto gaf piepjes en tekst met iets in de trant van direct stoppen. Gelukkig een aardige ANWB-afsleep meneer die haar direct naar Svala Leiderdorp heeft gebracht (i.p.v. van de snelweg bij de eerste de beste parkeerplaats stallen).

Vandaag te horen gekregen dat het een aardig groot probleem is en ze de hele week nodig gaan hebben. :'(
Ben benieuwd wat er allemaal aan de hand is. Gisteren heeft ze een Volvo V40 D2 '16 meegekregen als huurauto. Moet vandaag op last van de leasemaatschappij omgewisseld worden omdat 'ie te duur is. :D
Er wordt straks een auto van Hertz gebracht.. Wordt vervolgd..

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@LuPo Ik snap je frustratie, maar wel erg offtopic (misschien beter voor het Volvo topic?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:02
jongetje schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:22:
@LuPo Ik snap je frustratie, maar wel erg offtopic (misschien beter voor het Volvo topic?)
Ik wil het met alle plezier weer weghalen. Maar in de OP staat: "Dus hier kan alles mbt leaseauto's besproken worden."
Ik was wel benieuwd of anderen al eens met dit bijltje gehakt hebben.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Prive rijd ik niet zo veel. Maximaal 5000 km per jaar. Zakelijk rijd ik zo'n 25.000 km per jaar.

Daarom wil ik wellicht een auto gaan leasen (wordt mijn eerste lease, dus geen ervaring mee), omdat ik niet prive de autorisico's voor de zaak wil dragen. Ik weet dat kopen altijd goedkoper is, maar ik wil dat de leasemaatschappij mijn zakelijke mobiliteitszorgen uit handen neemt -> Dus lease. Prive blijf ik wel kopen als dat nodig is. Als ik prive even geen auto heb, dan heb ik nog een fiets.

Mijn huidige auto blijft dus. Wellicht gaat die zelfs in een oldtimerverzekering, als de verzekering een zakelijke leaseauto met 500 km beperking als primaire auto accepteert. De oldtimer gebruik ik dan voor privezaken. Voorlopig mag die toch alle milieuzones in i.v.m. U9-code.

Ik ga dus een personenauto leasen zonder bijtelling. Als ik het goed begrijp is die 500 km-privebeperking dus bedoeld om meetonnauwkeurigheden op te vangen.

Daarover een aantal vragen:
- Ik begrijp dat je een kilometeradministratie moet bijhouden. Zijn hier templates voor? Of is een vermelding van de kilometers en klantafspraken in ons CRM pakket+Office 365 voldoende?
- Bestelauto's schijnen ook een 0-km optie te hebben waarbij je geen administratie hoeft bij te houden. Kan dat ook bij personenauto's? Of is 500-km de enige optie?
- Het schijnt dat er camera's staan bij bouwmarkten. Stel dat ik voor de zaak iets moet halen bij de bouwmarkt: Ben ik dan bij voorbaat verdachte of zelfs schuldig en geldt dan de omgekeerde bewijslast? Of moet de belastingdienst bewijzen?
- Stel dat ik op weg naar huis even stop bij de supermarkt (ligt exact op de route en is fileparkeren, dus geen extra kilometers). Moet ik dan perse ook boodschappen voor de zaak doen? Of hoeft dat niet omdat je geen extra kilometers prive maakt?
- Eigenlijk weet ik het antwoord al, omdat de 500 km beperking bedoeld is om meetonnauwkeurigheden op te vangen en niet om prive te rijden, maar voor de zekerheid vraag ik het toch: Stel dat ik eind december nog geen meetonnauwkeurigheden heb en dus 500 km over heb. Mag ik dan naar de Efteling? :P

Als ik in de parkeergarage een laadfaciliteit kan krijgen, dan gaat mijn voorkeur uit naar de Hyunai Ioniq Electric :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Ik begrijp dat je een kilometeradministratie moet bijhouden. Zijn hier templates voor? Of is een vermelding van de kilometers en klantafspraken in ons CRM pakket+Office 365 voldoende?
Weet ik eerlijk gezegd niet zeker, maar ik heb een sterk vermoeden dat je een aparte kilometeradministratie moet bijhouden, nou zijn hier wel geautomatiseerde oplossingen voor, maar het blijft een extra taak.
- Bestelauto's schijnen ook een 0-km optie te hebben waarbij je geen administratie hoeft bij te houden. Kan dat ook bij personenauto's? Of is 500-km de enige optie?
Als je kan aantonen dat je auto buiten werktijden op het werk achter een hek met slot en grendel staat, hoef je geen administratie bij te houden. Ik denk dat je dat met de 0km optie bedoeld.
- Het schijnt dat er camera's staan bij bouwmarkten. Stel dat ik voor de zaak iets moet halen bij de bouwmarkt: Ben ik dan bij voorbaat verdachte of zelfs schuldig en geldt dan de omgekeerde bewijslast? Of moet de belastingdienst bewijzen?
Het is voor de zaak, buiten dat heb je als het goed is een sluitende kilometeradministratie om onschuld aan te tonen. Waar de bewijslast ligt weet ik niet maar ik vermoed bij jou.
- Stel dat ik op weg naar huis even stop bij de supermarkt (ligt exact op de route en is fileparkeren, dus geen extra kilometers). Moet ik dan perse ook boodschappen voor de zaak doen? Of hoeft dat niet omdat je geen extra kilometers prive maakt?
Je maakt geen extra kilometers dus je kilometeradministratie woon-werk blijft sluitend, vormt geen probleem me dunkt
- Eigenlijk weet ik het antwoord al, omdat de 500 km beperking bedoeld is om meetonnauwkeurigheden op te vangen en niet om prive te rijden, maar voor de zekerheid vraag ik het toch: Stel dat ik eind december nog geen meetonnauwkeurigheden heb en dus 500 km over heb. Mag ik dan naar de Efteling? :P
Op mijn opleiding met automotive management leerde ik dat het geen harde 500 is en de belastingdienst niet zo uitzoomt, maar eerder kijkt naar 500/12=~42km per maand. Die grens zou ik dus niet expres passeren, ookal kom je per jaar nog onder de 500. Misschien maak je bij de rechter wel een kans, maar ik zou de belastingdienst niet tegen me willen hebben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Wat mensen die een auto leasen zonder bijtelling ook wel eens doen, is een keer een zakelijke rit met de privé-auto of -motor doen, gewoon om wat "buffer" op te bouwen in de kilometeradminstratie. In hoeverre dat echt legaal is weet ik niet, maar ik ken iemand die privé een motor heeft en zakelijk een leaseauto onder 500km-regeling, die bij mooi weer op de motor naar klanten crosst en die "opgespaarde" kilometers dan gebruikt om privé te rijden met zijn leaseauto als het slecht weer is. Een beetje creatief boekhouden met kilometers dus. Het gaat bij hem al jaren lang goed maar ik zou mijzelf er niet prettig bij voelen denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Mx. Alba schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:10:
In hoeverre dat echt legaal is weet ik niet
Dat gewoon fraude. Je tekent dat je maximaal 500km met de auto rijdt en op deze manier rijdt je dus gewoon meer dus belasting ontduiking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
jongetje schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:19:
[...]

Dat gewoon fraude. Je tekent dat je maximaal 500km met de auto rijdt en op deze manier rijdt je dus gewoon meer dus belasting ontduiking.
Enerzijds, ja. Anderzijds... Als je 100km met je privé-vervoersmiddel rijdt waar je eigenlijk die leasewagen voor zou "moeten" gebruiken, waarom zou je dan niet ter compensatie 100km privé kunnen rijden met de leasewagen? Oneigenlijk gebruik - zeker. Niet de bedoeling - zeker. Fraude, als je puur kijkt naar het totaal aantal kilometers op jaarbasis - twijfelachtig. Zelf zou ik het voor de zekerheid niet doen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Mx. Alba schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:32:
[...]

Enerzijds, ja. Anderzijds... Als je 100km met je privé-vervoersmiddel rijdt waar je eigenlijk die leasewagen voor zou "moeten" gebruiken, waarom zou je dan niet ter compensatie 100km privé kunnen rijden met de leasewagen? Oneigenlijk gebruik - zeker. Niet de bedoeling - zeker. Fraude, als je puur kijkt naar het totaal aantal kilometers op jaarbasis - twijfelachtig. Zelf zou ik het voor de zekerheid niet doen. :D
Dus als ik een opdracht op 10km afstand heb en op de fiets ga, dan "spaar" ik 100km per week die ik privé zou mogen rijden en dan zeg jij dat het twijfelachtig is? Als je privé rijdt moet je gewoon bijtelling betalen, dat doe ik en vele anderen ook. Als je de auto te duur vind en er privé in wilt blijven rijden dan moet je een goedkopere leasen, voor 13000 euro heb je al een Dacia Logan en is best een ruime auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Een onderwerp waar moreel en juridisch uiteen lopen.

Moreel: pak de fiets en je hebt 10 kilometer zakelijk met eigen vervoer gereden, dus een soort privestorting gedaan ter waarde van 10 kilometers. Andersom zou een priverit in de zakelijke auto een soort priveonttrekking t.w.v. 10 km zijn. Als je dit als een lopende rekening beschouwt, sta je onder de streep op 0.

Juridisch: voor het privegebruik van de zakelijke auto is het niet relevant dat je bepaalde zakelijke ritten met een ander vervoermiddel rijdt. Het gaat alleen maar om de ritten met de auto van de zaak, en welke daarvan prive zijn. Er is niets uit te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Creatieve kilometer administratie is zeker mogelijk, maar je moet wel uitkijken dat je niet ergens door een camera geregistreerd wordt tijdens een prive rit. Als dit dan uit je eigen ritten administratie niet overeenkomt met bijvoorbeeld een foto die op een bepaalde datum en tijdstip is genomen kan je al de sjaak zijn. In het geval de belastingdienst je gaat controleren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
t_captain schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:41:
Een onderwerp waar moreel en juridisch uiteen lopen.

Moreel: pak de fiets en je hebt 10 kilometer zakelijk met eigen vervoer gereden, dus een soort privestorting gedaan ter waarde van 10 kilometers. Andersom zou een priverit in de zakelijke auto een soort priveonttrekking t.w.v. 10 km zijn. Als je dit als een lopende rekening beschouwt, sta je onder de streep op 0.

Juridisch: voor het privegebruik van de zakelijke auto is het niet relevant dat je bepaalde zakelijke ritten met een ander vervoermiddel rijdt. Het gaat alleen maar om de ritten met de auto van de zaak, en welke daarvan prive zijn. Er is niets uit te ruilen.
Praktisch: de belastingdienst kijkt vooral naar het totaal aantal kilometers dus zolang die administratie op orde is, is de pakkans heel laag. De vraag is echter of het de moeite waard is. Zoals ik al zei, zelf zou ik er niet op gokken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Trommelrem schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:50:
Er zijn een aantal mooie excel files te vinden waarin je dit bij kunt houden. Hoeft niets fancy te zijn gewoon een overzichtelijke lijst van gemaakte ritten.
Voor normale personen auto's zijn er inderdaad maar twee opties of privé of niet privé en dan zit je vast aan die max 500km.
Volgens mij staan er geen camera's maar kunnen er auto's van bijvoorbeeld de politie langs rijden die een camera systeem hebben en gekoppeld zijn aan de belastingdienst systemen. Volgens mij is een vaste camera voor die doeleinden niet toegestaan wegens privacy en zo.
- Stel dat ik op weg naar huis even stop bij de supermarkt (ligt exact op de route en is fileparkeren, dus geen extra kilometers). Moet ik dan perse ook boodschappen voor de zaak doen? Of hoeft dat niet omdat je geen extra kilometers privé maakt?
Zover er geen afwijking is van de aantallen kilometers zit je dan in de grijze zone als in officieel mag het niet maar ze kunnen je er volgens mij ook niet direct op pakken.
- Eigenlijk weet ik het antwoord al, omdat de 500 km beperking bedoeld is om meetonnauwkeurigheden op te vangen en niet om privé te rijden, maar voor de zekerheid vraag ik het toch: Stel dat ik eind december nog geen meetonnauwkeurigheden heb en dus 500 km over heb. Mag ik dan naar de Efteling? :P
De 500 km mag je niet in een ruk opmaken hou daar rekening mee als je in de 3e maand van het jaar in eens 250 km maakt en denkt joh de rest gebruik ik niet over de rest van het jaar kan de belastingdienst langs komen en zegen leuk maar dat is gewoon prive gebruik geweest hier is de rekening voor dit jaar van de kosten van deze auto met prive gebruik. Het is dan ook 500km / 12 = 41.6km per maand.
Als ik in de parkeergarage een laadfaciliteit kan krijgen, dan gaat mijn voorkeur uit naar de Hyunai Ioniq Electric :)
Waarom zou je als je hem niet prive gaat rijden een elektrische auto gaan rijden?
Alle ongemakken van elektrisch rijden zonder het voordeel van de 4% bijtelling.
Voor die wat zal het zijn 50 / 70 euro in de maand die een 100% elektrische auto zou kosten zou ik hem ook privé gaan rijden alleen al de frustratie van naar huis rijden langs de supermarkt af om daar de fiets te pakken zou mij dat geld al 100% waard zijn.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bijtelling betaal je voor het privé gebruik van de leaseauto. Door kilometers in te ruilen wordt dat privé voordeel niet opeens teniet gedaan. De belastingdienst zal dat zeker niet gaan accepteren aangezien het ook absoluut niet te controleren is.

Gewoon zorgen voor een sluitende administratie. Desnoods neem bij elk supermarktbezoek een halve kilometer aan omrij kilometers mee in je administatie. Dan zit je op hooguit 5 kilometer per maand aan privé kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:50:
Bijtelling betaal je voor het privé gebruik van de leaseauto. Door kilometers in te ruilen wordt dat privé voordeel niet opeens teniet gedaan. De belastingdienst zal dat zeker niet gaan accepteren aangezien het ook absoluut niet te controleren is.

Gewoon zorgen voor een sluitende administratie. Desnoods neem bij elk supermarktbezoek een halve kilometer aan omrij kilometers mee in je administatie. Dan zit je op hooguit 5 kilometer per maand aan privé kilometers.
Als je onderweg van je werk naar huis een stukje om rijdt om dagelijkse boodschappen te doen, dan geldt dat nog steeds als woon-werk-verkeer en dus voor de bijtellingsregels als zakelijke kilometers. Maar dan hebben we het wel over dagelijkse boodschappen, dus niet even langs Ikea voor een klerenkast of langs de Mediamarkt voor een nieuwe tv. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mx. Alba schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:04:
[...]

Als je onderweg van je werk naar huis een stukje om rijdt om dagelijkse boodschappen te doen, dan geldt dat nog steeds als woon-werk-verkeer en dus voor de bijtellingsregels als zakelijke kilometers. Maar dan hebben we het wel over dagelijkse boodschappen, dus niet even langs Ikea voor een klerenkast of langs de Mediamarkt voor een nieuwe tv. :)
Heb je hier een bron van? Ik kan bij de site van de belastingdienst enkel het volgende vinden:
Alle kilometers die u niet voor uw werk rijdt, zijn privékilometers. Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers.
https://www.belastingdien...rk/auto_van_uw_werkgever/

Voorbeeld 3
Als u tijdens een zakelijke rit 10 kilometer omrijdt, bijvoorbeeld om uw kind naar het kinderdagverblijf te brengen, dan zijn die 10 omrijkilometers privékilometers.

https://www.belastingdien...istratie/gegevens_per_rit

Het hoofddoel van de rit bepaald de kwalificatie zakelijke rit of privé rit. Gaat het om een zakelijke rit dan moeten alle privé kilometers als omrij kilometers geregistreerd worden. Ik kan nergens vinden dat hier bepaalde uitzonderingen voor gehanteerd worden.

Pagina: 1 ... 4 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1