Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Thanks voor de verheldering!Mx. Alba schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:05:
[...]
Daar komt het wel op neer want het kost hun tijd (en dus geld) om die administratie en controle te doen.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Zoals gezegd moet de administratie van je werkgever hier aan mee willen werken. Ik kan gewoon de buitenlandbonnetjes van brandstof inleveren (tol niet) en dan krijg ik dat de volgende maand bij mijn salaris gestort. Er staat ook expliciet bij onze regeling: "zolang de belastingdienst dit toestaat".Room42 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 16:53:
[...]
Ik ben dit jaar met de leaseauto op vakantie gaan en wil dus nu onderzoeken hoe en of ik de benzinekosten af kan trekken. Ik had er wel van gehoord maar ik heb moeite met het terugvinden van de documentatie.
Heeft iemand een link naar een officieel document waarin dit wordt verteld, zodat ik dit aan mijn werkgever kan tonen? En hoe vraag ik deze declaratie aan? Geef ik gewoon de bonnetjes aan de administratie?
Overigens, kosten voor vervangend vervoer kunnen ook privébijdragen zijn. Huurauto ol je vakantiebestemming is met een beetje goede wil vervangend vervoer voor de leaseauto.
Binnen Europa jat_captain schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:57:
Klopt, sinds de bijtelling in de loonbelasting wordt verwerkt, moeten ook de eigen bijdragen door de loonadministratie heen. Vroeger kon je deze zelf bij je aangifte IB opgeven, maar dat werkt niet meer zo.
Overigens, kosten voor vervangend vervoer kunnen ook privébijdragen zijn. Huurauto ol je vakantiebestemming is met een beetje goede wil vervangend vervoer voor de leaseauto.
[ Voor 50% gewijzigd door KillaZ op 04-10-2016 09:44 . Reden: Verkeerde topic ]
K to the KillaZ
Anders kijken of er niet wat anders leuks in de pool zit?KillaZ schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 08:25:
[...]
Binnen Europa ja
Over een paar weken Audi-loos helaas![]()
De A3 moet er uit (policy van 3 jaar) en mijn budget laat het nog niet toe om een vervangende A3 te bestellen (dit was een voordeeltje ivm poolauto). Geen idee wat ik nu ga nemen/krijgen, ik wil eigenlijk even promotie afwachten voordat ik iets nieuws ga bestellen, dan wordt het misschien wel weer een A3
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Dat zit er, maar die komt pas 1 jan. vrij.Touchdomex schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:34:
[...]
Anders kijken of er niet wat anders leuks in de pool zit?
(Ik zie trouwens dat ik helemaal in het verkeerde topic dit aan het posten ben
[ Voor 17% gewijzigd door KillaZ op 04-10-2016 09:43 ]
K to the KillaZ
Afgelopen weekend de Mazda al van binnen schoongemaakt en zooi eruit gehaald. Wist niet dat er zo veel meuk in een auto kan liggen zonder dat je het ziet... .:+
Leuk, maar volgens mij is daar het andere topic voor?Reley schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 10:35:
Zo... Morgen het Opeltje ophalen. Heb er stiekem wel zin in
Afgelopen weekend de Mazda al van binnen schoongemaakt en zooi eruit gehaald. Wist niet dat er zo veel meuk in een auto kan liggen zonder dat je het ziet... .:+
Mijn boefje is liev!
Voor die beperking zie ik geen wettelijke basis.
Je kunt het zo zien: je betaalt bijtelling voor het privegebruik van "een auto van de zaak". Ieder privegebruik (binnen de grenzen van redelijkheid) wordt gekwantificeerd met de welbekende formule (percentage cataloguswaarde). Die redelijkheid heeft vooral betrekking op de hoeveelheid kilometers; als je privevoordeel ver boven de bijtelling uitstijgt, kan worden afgeweken van de formule. De plek waar je rondrijdt (NL of internationaal) is in zichzelf geen factor.
Als die auto tijdelijk niet beschikbaar is, kun je een vervangende auto rijden. Ook dan kan (mits incidentieel) binnen de gewone bijtelling. Ik denk dan er weinig mensen zijn die een vervangende auto van de garage apart opgeven bij de belasting.
Nou vind ik een huurauto op de luchthaven een beetje rekken aan het begrip 'tijdelijke vervangende auto', maar ik krijg niet echt een speld ertussen. Behalve dat je moet uitkijken om op hetzelfde moment parkeerkosten op auto A ten laste van de zaak te brengen en de huur van auto B; in dat geval zou je namelijk twee auto's moeten bijtellen.
Als ik er aan denk dan zal ik het een dezer dagen eens voorleggen aan een collega (= fiscalist).
Maar deze hoorde ik een paar jaar geleden van een (zelfstandige) huisarts waarmee ik de ontbijttafel deelde. Had zijn huurauto in Las Palmas in de zaak
Dan zou je het zelf kunnen betalen en bij je werkgever declareren voor aftrek van je bijtelling? Scheelt je dan toch ongeveer de helft en zou fiscaal moeten kunnen omdat het kosten zijn die jij zelf maakt voor de leaseauto.shameete schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:28:
[...]
geprobeerd, nul op rekest.. althans, dealer wil het best doen, vraagt toestemming aan leasetoko,
die checken de overeenkomst en zien dat het niet meegenomen is in de calculatie en gaan vervolgens óf vragen aan de werkgever, óf roepen meteen dat het niet is opgenomen in het contract en geven geen toestemming.
als ik er zelf voor betaal doen ze het wel natuurlijk.
inmiddels met de Golf7 kan ik het gewoon via de site updaten, zit gewoon bij 'de auto'
Begrijp van collega's die een ander merk rijden dat in de nieuwe contracten is opgenomen dat er 1x een upgrade gedaan mag worden. logischerwijs doen ze dit dan halverwege de looptijd.
(Antwoord in dit topic geplaatst omdat dit hier beter past dan in het Keuze Leaseauto topic...)
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Zelf betalen zou inderdaad het volgende zijn.Mx. Alba schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:38:
[...]
Dan zou je het zelf kunnen betalen en bij je werkgever declareren voor aftrek van je bijtelling? Scheelt je dan toch ongeveer de helft en zou fiscaal moeten kunnen omdat het kosten zijn die jij zelf maakt voor de leaseauto.
(Antwoord in dit topic geplaatst omdat dit hier beter past dan in het Keuze Leaseauto topic...)
maar hoe bedoel je dat precies, zelf betalen en declareren snap ik, maar wat bedoel je dan met het fiscale gedeelte? je bent toch inmiddels al schadeloos gesteld dankzij de declaratie?
Ik vermoed dat de werkgever niet die nav-update wil betalen, hoewel dat natuurlijk wel de voorkeur heeft. Als ze het niet zelf willen betalen, dan kunnen ze het wel als eigen bijdrage aftrekken van je bijtelling, wat je dus netto iets minder dan de helft van de kosten scheelt.shameete schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:52:
[...]
Zelf betalen zou inderdaad het volgende zijn.
maar hoe bedoel je dat precies, zelf betalen en declareren snap ik, maar wat bedoel je dan met het fiscale gedeelte? je bent toch inmiddels al schadeloos gesteld dankzij de declaratie?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Wat je na zou kunnen vragen als je besluit het zelf te betalen.. hoe zit het met inleveren?Mx. Alba schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:38:
[...]
Dan zou je het zelf kunnen betalen en bij je werkgever declareren voor aftrek van je bijtelling? Scheelt je dan toch ongeveer de helft en zou fiscaal moeten kunnen omdat het kosten zijn die jij zelf maakt voor de leaseauto.
Moet de kaartversie weer gedowngrade worden?
Maar wat ik in het andere topic ook al zei... Skoda heeft ze gratis, maar ik heb me er altijd over verbaasd dat de upgrade van je kaarten geen optie is die je kunt nemen bij het leasen van je wagen.
(of wellicht is het dat wel in het hogere segment van de markt)
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Is het niet mogelijk om het als accessoire mee te nemen dan?avotar schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:27:
[...]
maar ik heb me er altijd over verbaasd dat de upgrade van je kaarten geen optie is die je kunt nemen bij het leasen van je wagen.
- gaat de stank er ooit uit?
- nicotine resten / gezondsheid (ik rijd er ook met het gezin in)
wat zou je doen? vragen om een andere auto?
Ik twijfel nogal, heb eigenlijk geen zin om in iemand anders zijn smerigheid te zitten voor de komende drie jaar
Kunnen ze de auto niet laten reinigen door een professioneel bedrijf?frere schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 08:54:
Mijn werkgever heeft nog een skoda octavia staan van een jaar oud. Maar daar is altijd stevig in gerookt. Heeft iemand hier ervaring mee
Ik twijfel nogal, heb eigenlijk geen zin om in iemand anders zijn smerigheid te zitten voor de komende drie jaar
Ja kopt, dat was ik vergeten erbij te zetten. Iets met een ozon behandeling voor de lucht en de filters vervangen. Maar ik weet hoe hardnekkig rooklucht kan zijn. Dus de vraag is of dat afdoende isCan2 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 08:59:
[...]
Kunnen ze de auto niet laten reinigen door een professioneel bedrijf?
Daarbuiten mag dat gewoon niet. De meeste leasemaatschappijen verbieden roken in de leaseauto, de meeste berijdersovereenkomsten (tussen werknemer en werkgever) ook en daarnaast ziet de wetgever de leaseauto als een werkplek en op een werkplek mag sowieso niet gerookt worden.frere schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 08:54:
Mijn werkgever heeft nog een skoda octavia staan van een jaar oud. Maar daar is altijd stevig in gerookt. Heeft iemand hier ervaring mee
Omdat je recht hebt op een rookvrije werkplek sta je ook volledig in je recht om die auto te weigeren. Laat de werkgever maar zorgen voor een rookvrije werkplek dus die mag de auto professioneel laten schoonmaken. De kosten daarvoor mag hij dan proberen te verhalen op de vorige berijder die wetten en contracten negeerde.
Geen geld voor vier jaar lang lekker roken in je auto

Die 75eu was bedoeld voor de reinigingskosten, dus het was ook niet zo dat die kosten er nog een keer overheen kwamen.
ik rook overigens niet
Back on topic, zo'n ozonbehandeling kan best goed werken maar ik lees/hoor ook vaak genoeg verhalen dat de geur op bijvoorbeeld een warme zomerdag altijd weer een beetje terug komt. Die geur trekt natuurlijk overal in en ook diep in de bekleding.
Alles zal ook afhangen van hoeveel er is gerookt en hoe lang. Ik kan me voorstellen dat als er een jaar lang een paar sigaretten per dag zijn gerookt (raam nog deels open wellicht) dat het wel mee kan vallen, maar dat blijft gissen natuurlijk.
De rooklucht is met deze behandeling er wel goed uitgehaald. Heb er eigenlijk ook geen last van gehad, het enige dat me wel opviel is dat de auto vrij neutraal rook, dus ook het 'nieuwe auto luchtje' was verdwenen.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Het 'nieuwe auto luchtje' is er al lange vanaf denk ik
En ja het mag niet volgens het contract. Maar als werkgever kom je daar pas achter als je hem inlevert.
[ Voor 19% gewijzigd door frere op 14-10-2016 09:35 ]
Ieder zijn ding, maar ik paste.
Mijn boefje is liev!
Ik denk dat jij nu een verwarring heb van je bonnetjes, of er gaat iets niet helemaal goed, of je omschrijft het niet helemaal goed.Prosac schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:08:
[...]
Zoals gezegd moet de administratie van je werkgever hier aan mee willen werken. Ik kan gewoon de buitenlandbonnetjes van brandstof inleveren (tol niet) en dan krijg ik dat de volgende maand bij mijn salaris gestort. Er staat ook expliciet bij onze regeling: "zolang de belastingdienst dit toestaat".
Bonnetjes die je kunt declareren (voor bijvoorbeeld brandstof en tol op een zakenreis) moet je inderdaad gestort krijgen. Dus € 100 betaald in het buitenland, is €100 netto vergoed.
Bonnetjes voor privé gebruik worden in mindering gebracht op je fiscale bijtelling. Als je bijvoorbeeld € 100 hebt betaald in het buitenland, krijg je netto € 52 of € 40,4 korting op je bijtelling. Je hebt dan altijd nog een deel wel betaald (€ 48 of € 59,6).
Misschien bedoelde je hetzelfde, maar ik vond het niet duidelijk
Dit is juist en correct. Ik bedoelde hetzelfde, maar omschrijving was idd wat vaag. Het is geen netto-vergoeding bij prive-km.fredkroket schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:57:
[...]
Bonnetjes voor privé gebruik worden in mindering gebracht op je fiscale bijtelling. Als je bijvoorbeeld € 100 hebt betaald in het buitenland, krijg je netto € 52 of € 40,4 korting op je bijtelling. Je hebt dan altijd nog een deel wel betaald (€ 48 of € 59,6).
Misschien bedoelde je hetzelfde, maar ik vond het niet duidelijk.
1) auto uit de pool. welke dat is, weten ze pas op een laatste moment. hoef nooit meer te betalen dan leasebudget, maar maak daardoor wel weinig te kiezen en kans op hogere bijtelling.
2) shortlease. maar komt nogal duur over. zou dan net een polo'tje kunnen rijden...?
3) eigen auto rijden tegen19ct/km netto + overschot van budget bruto uit laten keren.
mijn eigen auto is nu nog een boodschappenwagentje van bijna 20 jaar oud. wil daar niet uren per dag in zitten, dus dan zou er een andere tweedehands auto komen, van max 10 jaar oud. audi a3 wellicht, omdat ik die eerder prive heb gereden en beviel.
zijn er nog andere mogelijkheden? of een duidelijke voorkeur bij jullie?
(als ik longlease had kunnen kiezen, was dit mijn autosmaak: v40, qashqai,CX-5, Tiguan, Kadjar, sportage)
[ Voor 6% gewijzigd door indexample op 14-10-2016 18:06 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hier kan ik een leuke dakkoffer, fietsenrek en nog een beetje extra voor uitkiezen.
Hoe wordt zoiets gezien? Als een gift vanuit de dealer?
Zoiets moet dan denk ik op de factuur komen te staan? Ben benieuwd wat de werkgever daar dan over gaat zeggen.
Tof. Welke heb je besteld ?JaMaaT schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 18:15:
Heb nu akkoord gekregen voor een nieuwe Megane. Hier zit een accessoirecheque bij twv € 750,00.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Heb een Bose estate aangevraagd. Alle opties behalve leder.
NiceJaMaaT schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 18:57:
Heb een Bose estate aangevraagd. Alle opties behalve leder.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik zou gaan voor de trekhaak! Aangezien dat een accessoire is komt dit niet terug in de cataloguswaarde en dus ook niet in bijtelling. Zie het als een extraatje en als tegenprestatie ga je gewoon altijd naar die dealer voor onderhoud en reparaties.JaMaaT schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 18:15:
Heb nu akkoord gekregen voor een nieuwe Megane. Hier zit een accessoirecheque bij twv € 750,00.
Die accessoires is dus pure luxe... Dan zou een dakkoffer en fietsendrager een leuke gratis bijkomstigheid zijn. Ik weet alleen niet of dit zomaar mag... Na de leasetermijn zou ik die dan weer moeten inleveren?
Lijkt me niet? Is iets wat niet op de offerte komt toch?JaMaaT schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 19:34:
Ik blijf binnen budget en rij m niet prive. De trekhaak komt er wel. Niet via de dealer.
Die accessoires is dus pure luxe... Dan zou een dakkoffer en fietsendrager een leuke gratis bijkomstigheid zijn. Ik weet alleen niet of dit zomaar mag... Na de leasetermijn zou ik die dan weer moeten inleveren?
Mijn boefje is liev!
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Wat moet de belastingdienst toelaten dan?Prosac schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:08:
Zoals gezegd moet de administratie van je werkgever hier aan mee willen werken. Ik kan gewoon de buitenlandbonnetjes van brandstof inleveren (tol niet) en dan krijg ik dat de volgende maand bij mijn salaris gestort. Er staat ook expliciet bij onze regeling: "zolang de belastingdienst dit toestaat".
Brandstofkosten ten behoeve van een leaseauto zijn gewoon zakelijk door je werkgever op de balans te schrijven. Ik zie niet in waarom dat ooit voor het buitenland gaat veranderen. Dat zou een beetje vreemd zijn met één Europa en bedrijven die zaken doen in buurlanden.
Wat niet kan, is de BTW terugvragen voor tankbonnetjes uit het buitenland, omdat daar nooit Nederlandse BTW voor is afgedragen.
Dit is de reden dat veel werkgevers niet vergoeden, het kost de werkgever 21% méér dan Nederlandse tankbonnen. Maar ze zijn gewoon zakelijk weg te schrijven op de balans.
Mijn werkgever vergoed ook de tankbonnen uit het buitenland. Toch een lekker voordeel tijdens vakanties.
Brandstof krijg ik 100% vergoed, maar tol werkt mijn werkgever weer niet aan mee.fredkroket schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:57:
[...]
Ik denk dat jij nu een verwarring heb van je bonnetjes, of er gaat iets niet helemaal goed, of je omschrijft het niet helemaal goed.
Bonnetjes die je kunt declareren (voor bijvoorbeeld brandstof en tol op een zakenreis) moet je inderdaad gestort krijgen. Dus € 100 betaald in het buitenland, is €100 netto vergoed.
Misschien bedoelde je hetzelfde, maar ik vond het niet duidelijk.
Geen idee, vergoeding van privé-brandstof via je loon?dfrenner schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:02:
[...]
Wat moet de belastingdienst toelaten dan?
Dat gebeurt in NL toch ook niet?Prosac schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:04:
Geen idee, vergoeding van privé-brandstof via je loon?
Bonnetje is bonnetje.
Ik heb nu ook nog een NL tankbonnetje liggen, Het is ten behoeve van een zakelijk product (leaseauto).
De eerste tankbeurt doe je nog in NL en de laatste tankbeurt doe je in Duitsland. Die brandstof die je daar getankt hebt, wordt ook op maandag tijdens je eerste werkdag weer gebruikt...
Zolang het via je leasewagen gaat, lijkt het me dat je daarvoor via je bijtelling voor privégebruik betaald.Prosac schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:04:
[...]
Geen idee, vergoeding van privé-brandstof via je loon?
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Sommige werkgevers kiezen er voor om de gemaakte kosten buiten de verloning om op je rekening te storten, andere werkgevers kiezen er voor om dit maandelijks als onkostenvergoeding op je loonstrookje te zetten. Het staat dan wel op je loonstrookje, maar maakt geen onderdeel uit van je salaris. Het is maar net hoe de werkgever/administratie het ingeregeld heeft
Bedankt voor je heldere uitleg! Hoe kom je op netto kosten van €450? 1200 is 300 boven budget. Netto bijtelling is 300 dus dan kom ik op €600 totaal per maand.t_captain schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 21:41:
Dan is die 900 ineens 1200 geworden. Netto kosten pakweg 450 per maand (naast de opportunity cost van je leaseauto t.o.v. de eigenrijders regeling of het extra salaris dat je elders zou genieten).
Alternatief voor een leaseauto is bij deze werkgever geen extra salaris en een km vergoeding van 19 ct per km.
[ Voor 39% gewijzigd door nMad op 29-10-2016 08:23 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Minus het deel van het privévoordeel dat uit je eigen zak komt (je eigen bijdrage): 12x300 = 3600. Resteert een bijtelling van 3900, loonheffing daarover is plusminus 1950 euro per jaar.
Per maand is dat dus ongeveer 160 euro. Met een looninhouding van 300 (eigen bijdrage) maakt dat 450 netto per maand.
Mijn laatste opmerking is het meest compex, de opportunity cost. Want je werkgever kan zeggen dat je alleen maar 19 cent per km krijgt, houdt je baas tenminste 500 euro per maand over. Daarin moet loonruimte te onderhandelen zijn, zo niet bij dit bedrijf dan wel elders.
[ Voor 20% gewijzigd door t_captain op 29-10-2016 10:26 ]
Hier ga je ervan uit dat de hele eigen bijdrage van 300 euro aftrekbaar is en dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Als je werkgever het niet als bijdrage voor privégebruik beschouwt, maar puur als 'luxe bijdrage', dan blijf 300 euro gewoon 300 euro netto.t_captain schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 10:18:
Bijtelling 15% over 50k = 7500.
Minus het deel van het privévoordeel dat uit je eigen zak komt (je eigen bijdrage): 12x300 = 3600. Resteert een bijtelling van 3900, loonheffing daarover is plusminus 1950 euro per jaar.
Per maand is dat dus ongeveer 160 euro. Met een looninhouding van 300 (eigen bijdrage) maakt dat 450 netto per maand.
Maar waarom zouden ze dat doen? De fiscale regels zijn heel duidelijk: alle kosten die een werknemer maakt voor zijn leaseauto kunnen worden afgetrokken van de bijtelling. Dat is uiteraard geen verplichting, maar juist een vaste maandelijkse eigen bijdrage is daar bij uitstek voor geschikt omdat dat de werkgever nauwelijks extra administratieve handelingen kost.Gallus schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 10:36:
[...]
Hier ga je ervan uit dat de hele eigen bijdrage van 300 euro aftrekbaar is en dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Als je werkgever het niet als bijdrage voor privégebruik beschouwt, maar puur als 'luxe bijdrage', dan blijf 300 euro gewoon 300 euro netto.
Trouwens, denk niet dat door een eigen bijdrage de leasewagen goedkoper wordt. Onder de streep hou je namelijk wel degelijk minder over met een eigen bijdrage. Voor elke €100 eigen bijdrage krijg je, afhankelijk van je marginale belastingtarief, zo'n €50 minder netto loon. De bijtelling wordt wel €50 lager, maar er gaat ook €100 van je nettoloon af, namelijk die eigen bijdrage.
[ Voor 20% gewijzigd door Mx. Alba op 29-10-2016 11:14 ]
Bij het gros van de bedrijven waar dit niet mag is het om het leasen van veel te dure auto's te ontmoedigen zodat zij straks niet met achterlijk dure auto's in de pool zitten. Bij mijn vorige en huidige werkgever mocht het lease bedrag maximaal 10% overschrijden om exact deze reden. Die 10% waren dan ook niet aftrekbaar.Mx. Alba schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:11:
[...]
Maar waarom zouden ze dat doen? De fiscale regels zijn heel duidelijk: alle kosten die een werknemer maakt voor zijn leaseauto kunnen worden afgetrokken van de bijtelling. Dat is uiteraard geen verplichting, maar juist een vaste maandelijkse eigen bijdrage is daar bij uitstek voor geschikt omdat dat de werkgever nauwelijks extra administratieve handelingen kost.
Trouwens, denk niet dat door een eigen bijdrage de leasewagen goedkoper wordt. Onder de streep hou je namelijk wel degelijk minder over met een eigen bijdrage. Voor elke €100 eigen bijdrage krijg je, afhankelijk van je marginale belastingtarief, zo'n €50 minder netto loon. De bijtelling wordt wel €50 lager, maar er gaat ook €100 van je nettoloon af, namelijk die eigen bijdrage.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Oké dat je het wil ontmoedigen snap ik wel. Maar dat die 10% "dus" niet aftrekbaar is, is geen logische gevolgtrekking. De bijtelling is een belasting op het privévoordeel dat de werknemer heeft van de leaseauto en is erop gebaseerd dat de werknemer verder zelf geen enkele kosten maakt voor de auto. Als je er dus wel kosten aan hebt (zoals een eigen bijdrage) dan is het niet meer dan logisch dat die wordt afgetrokken van dat loon in natura waarover belasting geheven wordt! Het kost de werkgever niets meer om dat te doen en het scheelt de werknemer ongeveer de helft van de eigen bijdrage......Shunt schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:16:
[...]
Bij het gros van de bedrijven waar dit niet mag is het om het leasen van veel te dure auto's te ontmoedigen zodat zij straks niet met achterlijk dure auto's in de pool zitten. Bij mijn vorige en huidige werkgever mocht het lease bedrag maximaal 10% overschrijden om exact deze reden. Die 10% waren dan ook niet aftrekbaar.
[ Voor 12% gewijzigd door Mx. Alba op 29-10-2016 11:34 ]
Beetje theoretisch verhaal, maar als je een auto boven budget least, dan profiteer je daar niet alleen privé van, maar ook zakelijk. De bijdrage die je dan moet doen zou dan eigenlijk naar rato van je privé/zakelijk gebruik aftrekbaar zijn. Om het te mogen aftrekken moet er in ieder geval vastgelegd/overeengekomen zijn dat het een bijdrage betreft voor het privégebruik. Dan mag je hem volledig aftrekken.Mx. Alba schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:25:
[...]
Oké dat je het wil ontmoedigen snap ik wel. Maar dat die 10% "dus" niet aftrekbaar is, is geen logische gevolgtrekking. De bijtelling is een belasting op het privévoordeel dat de werknemer heeft van de leaseauto en is erop gebaseerd dat de werknemer verder zelf geen enkele kosten maakt voor de auto. Als je er dus wel kosten aan hebt (zoals een eigen bijdrage) dan is het niet meer dan logisch dat die wordt afgetrokken van dat loon in natura waarover belasting geheven wordt! Het kost de werkgever niets meer om dat te doen en het scheelt de werknemer ongeveer de helft van de eigen bijdrage......
Moraal van het verhaal is dat het geen kwaad kan om even bij je werkgever te checken of deze het ook als een volledige privébijdrage beschouwt, zodat je niet achteraf duurder uit bent dan verwacht.
Dit doen ze juist niet om zelfs die 10% te ontmoedigen.Mx. Alba schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:25:
[...]
Oké dat je het wil ontmoedigen snap ik wel. Maar dat die 10% "dus" niet aftrekbaar is, is geen logische gevolgtrekking. De bijtelling is een belasting op het privévoordeel dat de werknemer heeft van de leaseauto en is erop gebaseerd dat de werknemer verder zelf geen enkele kosten maakt voor de auto. Als je er dus wel kosten aan hebt (zoals een eigen bijdrage) dan is het niet meer dan logisch dat die wordt afgetrokken van dat loon in natura waarover belasting geheven wordt! Het kost de werkgever niets meer om dat te doen en het scheelt de werknemer ongeveer de helft van de eigen bijdrage......
Lease auto's bij mijn vorige werkgever waren nogal een gevoelig onderwerp.
Een kale clio estate koste daar incl brandstof rond de 720 euro in de maand.
Stiekem was er een drie dubbele ontmoediging en zouden ze eigenlijk het liefste zien dat iedereen in een Aaaigo ofzo zou rijden.
Game PC
Maar een werkgever hoeft zoiets niet eens te ontmoedigen. Een werkgever kan het ook gewoon verbieden, punt. Geen eigen bijdrage mogelijk, alle auto's moeten binnen het leasebudget vallen, punt. Om als ontmoedigingsbeleid je werknemers meer belasting te laten betalen dan nodig is is nogal ... vreemd.Shunt schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:50:
[...]
Dit doen ze juist niet om zelfs die 10% te ontmoedigen.
Lease auto's bij mijn vorige werkgever waren nogal een gevoelig onderwerp.
Een kale clio estate koste daar incl brandstof rond de 720 euro in de maand.
Stiekem was er een drie dubbele ontmoediging en zouden ze eigenlijk het liefste zien dat iedereen in een Aaaigo ofzo zou rijden.
Dat hoor je me niet ontkennen mijn vorige werkgever was wel op meer vlakken rond de auto vreemd.Mx. Alba schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:04:
[...]
Maar een werkgever hoeft zoiets niet eens te ontmoedigen. Een werkgever kan het ook gewoon verbieden, punt. Geen eigen bijdrage mogelijk, alle auto's moeten binnen het leasebudget vallen, punt. Om als ontmoedigingsbeleid je werknemers meer belasting te laten betalen dan nodig is is nogal ... vreemd.
Zo hadden ze boven op de eigen bijdrage een "intern" tarief zitten wat ze boven op lease prijs gooide.
Autos worden met 35k op 5 jaar geleased (een Clio estate 22k) koste dan bij een andere werkgever van de zelfde grote ongeveer tussen de 600 en de 650 euro in de maand en bij mijn vorige werkgever 720 dan heb je het dus over een verschil van 70 / 120 euro in de maand bij gelijke voorwaarden en afspraken met de zelfde lease maatschappij. Dus ja een beetje vreemd en ook niet zo lekker.
Game PC
Bij mijn werkgever kom ik met een V40 Cross Country D3 Nordic+ met nog een sloot extra opties uit op een paar cent onder de €725 qua normleasebedrag... Dat is een auto van bijna 2x zo duur als die Clio Estate voor ongeveer het zelfde leasebedrag...Shunt schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:11:
[...]
Dat hoor je me niet ontkennen mijn vorige werkgever was wel op meer vlakken rond de auto vreemd.
Zo hadden ze boven op de eigen bijdrage een "intern" tarief zitten wat ze boven op lease prijs gooide.
Autos worden met 35k op 5 jaar geleased (een Clio estate 22k) koste dan bij een andere werkgever van de zelfde grote ongeveer tussen de 600 en de 650 euro in de maand en bij mijn vorige werkgever 720 dan heb je het dus over een verschil van 70 / 120 euro in de maand bij gelijke voorwaarden en afspraken met de zelfde lease maatschappij. Dus ja een beetje vreemd en ook niet zo lekker.

Stuk over teveel betalen voor je bijtelling. Vraag me af of het echt zo is..
Ik ga dan wel naar de dealer om een auto te bekijken en uit te zoeken, maar ik heb nog nooit afgedongen op de verkoopprijs. De leasemaatschappij regelt dat toch verder? Misschien kan 't wel hoor, maar nooit echt bij stil gestaan.Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:50:
https://image-store.slide...544ba165a45-original.jpeg
Stuk over teveel betalen voor je bijtelling. Vraag me af of het echt zo is..
Maar juist omdat de leasemaatschappij afdingt op de verkoopprijs betekent het dat een berekening op basis van de adviesprijs niet correct is.tiguan schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:01:
[...]
Ik ga dan wel naar de dealer om een auto te bekijken en uit te zoeken, maar ik heb nog nooit afgedongen op de verkoopprijs. De leasemaatschappij regelt dat toch verder? Misschien kan 't wel hoor, maar nooit echt bij stil gestaan.
Snap ik, maar de leasemaatschappij zet niet op het contract voor welk bedrag zij de auto gekocht hebben, dus dan weet je ook niet wat zij uiteindelijk betaald hebben.Bazziek schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:05:
[...]
Maar juist omdat de leasemaatschappij afdingt op de verkoopprijs betekent het dat een berekening op basis van de adviesprijs niet correct is.
Dat maakt ook helemaal niet uit. Het gaat om de fiscale waarde niet om de waarde waarvoor de auto gekocht is. De fiscale waarde is op basis van catalogusprijzen en is de basis voor de berekening van de hoogte van de bijtelling.tiguan schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:06:
[...]
Snap ik, maar de leasemaatschappij zet niet op het contract voor welk bedrag zij de auto gekocht hebben, dus dan weet je ook niet wat zij uiteindelijk betaald hebben.
Dat snap ik ook, maar dat is nu juist wat ze willen aanvechten. Mijn vraag is, hoe ga je er achter komen wat er nou echt betaald is voor de auto.Ruud schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:10:
[...]
Dat maakt ook helemaal niet uit. Het gaat om de fiscale waarde niet om de waarde waarvoor de auto gekocht is. De fiscale waarde is op basis van catalogusprijzen en is de basis voor de berekening van de hoogte van de bijtelling.
Dat zou wel heel vreemd zijn. Dan betaal je dus meer of minder bijtelling voor dezelfde auto als de leasemaatschappij slecht of beter heeft onderhandeld. Als je het wilt veranderen zou je alleen over het prive gebruik bijtelling moeten betalen ipv over de hele waarde van de auto...tiguan schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:18:
[...]
Dat snap ik ook, maar dat is nu juist wat ze willen aanvechten. Mijn vraag is, hoe ga je er achter komen wat er nou echt betaald is voor de auto.
Dat is inderdaad gek. Je betaalt toch ook niet minder btw als een computer in de aanbieding is of de paprika's in de bonus zijn of als je korting hebt bedingt op je keuken?jongetje schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:24:
[...]
Dat zou wel heel vreemd zijn. Dan betaal je dus meer of minder bijtelling voor dezelfde auto als de leasemaatschappij slecht of beter heeft onderhandeld. Als je het wilt veranderen zou je alleen over het prive gebruik bijtelling moeten betalen ipv over de hele waarde van de auto...
Oh wacht...
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
BTW wordt toch ook lager voor de LeaseMij? Het gaat hier om bijtelling. Ik vraag me af of dit echt aangepast gaat worden. Als je vanaf volgend jaar een auto voor 22procent bijtelling 5 jaar lang rijdt betaal je uiteindelijk dus 110% procent van de waarde van de auto nog een keer als loonbelasting in 5 jaar tijd.Tsurany schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:03:
[...]
Dat is inderdaad gek. Je betaalt toch ook niet minder btw als een computer in de aanbieding is of de paprika's in de bonus zijn of als je korting hebt bedingt op je keuken?
Oh wacht...
Ummm... Nee, je betaalt niet 110% van de waarde van die auto als loonbelasting. Je betaalt loonbelasting over 110% van de waarde van die auto. Dat is een flink verschil. De waarde van de auto is trouwens maar een deel van de kosten. Denk aan wegenbelasting, verzekering, onderhoud, brandstof - dat betaal je allemaal ook niet.jongetje schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:16:
[...]
BTW wordt toch ook lager voor de LeaseMij? Het gaat hier om bijtelling. Ik vraag me af of dit echt aangepast gaat worden. Als je vanaf volgend jaar een auto voor 22procent bijtelling 5 jaar lang rijdt betaal je uiteindelijk dus 110% procent van de waarde van de auto nog een keer als loonbelasting in 5 jaar tijd.
Op zich maakt het niet uit hoeveel een leasemij betaalt voor een auto, in zoverre dat een full operational lease van zo'n 7tal andere variabelen afhankelijk is om tot het lease tarief te komen. Denk aan onderhoudsinschatting, bandencijfer, restwaarde inschatting, verzekeringscomponent en rentepercentage.
Een kleine rekensom die je kunt maken is een auto uitzoeken en de cataloguswaarde die de dealerofferte aangeeft, minus de bpm, delen door 1.21, plus de bpm, als investering voor een leasemaatschappij. Hierop volgt dan nog korting tussen grofweg 2 en 12 procent, afhankelijk van merk en auto.
Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat
Maart 2017 loopt de lease af van mijn auto. Nu had ik gisteren een afspraak gemaakt voor de reguliere 180.000 km beurt bij de dealer zoals ik altijd doe als de auto aangeeft dat een inspectie nodig. Tot mijn verbazing kreeg de dealer geen akkoord van de LM om de inspectie uit te voeren. Nu moet ik dus t/m maart rond rijden met de melding dat de interval voor de inspectie verlopen is.
Ik vind dit vreemd, of is dit normaal? Bij mijn vorige auto, en andere LM, heb ik drie weken voor het inleveren nog een inspectie laten uitvoeren.
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Bij eerdere autos (dit is mijn 5e lease-auto) heb ik vergelijkbare zaken gehad. Bij één auto wilden ze zelfs geen toestemming meer geven om de banden te vervangen, ook al hield de garage vol dat ze onder de wettelijke minimum grens zaten. Heb daar toen ook mee moeten doorrijden (gelukkig wel in de zomer, en slechts een paar weken, dus geen echte last ervan gehad)...

Virussen? Scan ze hier!
Heb ik ook wel eens gehad. Heb zelfs een keer gehad dat de APK keuring niet goed gekeurd was.
Had laatste 6 maanden veel storingen met de auto. En nu moest hij een APK krijgen om nog 3 maanden van het contract af te maken. Maar kreeg hem mooi terug zonder keuring.
En een berichtje dat ik hem deze week in kon leveren en er een tijdelijke huur auto naar keuze geregeld werd.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Dat met die banden heeft een collega ook een keer gehad. Zijn winterbanden waren op en dus al een half jaar geleden afgevoerd, en toen hij de zomerbanden wilde wisselen voor nieuwe winterbanden kreeg hij nul op het rekest. Uiteindelijk heeft hij wel nieuwe winterbanden gekregen voor de paar maanden dat hij die auto nog had - de zomerbanden waren immers ook op en hij gaf aan dat hij dan wel op kosten van de zaak ander vervoer zou moeten gaan regelen om zijn eigen veiligheid te garanderen.
En welke maatschappij deed wel netjes de beurten tot 3 weken voor einde contract?
Bij mij ALDt_captain schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:58:
Interessant. Ik vind 15.000 km doorrijden nogal wat. En op banden onder de APK-limiet doorrijden kan helemaal niet. Welke maatschappijen hebben we het over?
En dit was Leaseplan.t_captain schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:58:
En welke maatschappij deed wel netjes de beurten tot 3 weken voor einde contract?
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
De weigering van een beurt en opdracht tot doorrijden kwam van Athlon af (bij eerdere autos met hetzelfde advies was het ook Athlon).t_captain schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:58:
Interessant. Ik vind 15.000 km doorrijden nogal wat. En op banden onder de APK-limiet doorrijden kan helemaal niet. Welke maatschappijen hebben we het over?
De weigering om fe banden te vervangen ondanks minder dan minimum vereiste profiel was destijds bij Arval. Daar heb ik gelukkig maar één auto geleased, alle anderen kwamen van Athlon (en mijn nieuwe zal bij Van Mossel ondergebracht worden).
Virussen? Scan ze hier!
Ik vermoed (omgefundeerd) dat het bij leasen via een dealerorganisatie of importeur beter gaat -- het is immers in de kern een autobedrijf en geen bank.
Ik zou echt nimmer nooit accepteren dat ik met een auto moet rondrijden die geen goede banden heeft of dat ik continu storingen heb. Dan mag mijn werkgever mooi zelf dat gaan regelen met de Leasemaatschappij en dan is het of geregeld of ik heb ander vervoer.
Mensen hier die tips hebben of met dit bijltje gehakt hebben wanneer een auto niet meer voor 14% te leasen is
Mijn boefje is liev!
Hier zijn al veel zaken over geweest dit is zo even de eerste die ik met mijn crappy google opdracht vond.JB schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:06:
Het begint er op de lijken dat mijn auto total loss verklaard gaat worden na een ongeluk. Het is een 14% wagen met nog 2 jaar contract. Ongeluk is door tegenpartij ontstaan.
Mensen hier die tips hebben of met dit bijltje gehakt hebben wanneer een auto niet meer voor 14% te leasen isEr gaat zo 2 jaar voordeel door mijn neus geboord worden...
https://www.vzr.nl/nieuws...een%20hogere%20bijtelling
gewoon er uit halen wat er uit te halen valt alle directe schade valt volgens mij gewoon te verhalen.
Game PC
Ja dat artikel ken ik. Maak me vooral zorgen over onderstaande;Shunt schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:12:
[...]
Hier zijn al veel zaken over geweest dit is zo even de eerste die ik met mijn crappy google opdracht vond.
https://www.vzr.nl/nieuws...een%20hogere%20bijtelling
gewoon er uit halen wat er uit te halen valt alle directe schade valt volgens mij gewoon te verhalen.
Bedoelen ze dan dat het contract nog aangehouden moet wordenOok daarin is de rechter helder: zo lang het leasecontract loopt, moet Delta Lloyd de vermogensschade vergoeden, d.i. de kosten van de verhoogde bijtelling. De rechter vindt deze schade namelijk direct toerekenbaar.
Mijn boefje is liev!
Ik heb geen flauw idee bespreek het eens met je rechtsbijstand verzekering?JB schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:31:
[...]
Ja dat artikel ken ik. Maak me vooral zorgen over onderstaande;
[...]
Bedoelen ze dan dat het contract nog aangehouden moet wordenWant een LM interesseert het geen reet, die ontbinden gewoon meteen het contract behorende bij de auto.
Game PC
Dat zijn inderdaad de 1e logische gedachtegangenShunt schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:10:
[...]
Ik heb geen flauw idee bespreek het eens met je rechtsbijstand verzekering?
Inmiddels total loss verklaard. Ga case aanmaken bij rechtsbijstand.
[ Voor 9% gewijzigd door JB op 05-01-2017 14:11 ]
Mijn boefje is liev!
[ Voor 4% gewijzigd door JB op 07-01-2017 08:53 ]
Mijn boefje is liev!
Game PC
Ja dat begrijp ikShunt schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:02:
Het gunstigste is een lage fiscale waarde en geen eigen bijdrage. Je eigen bijdrage is aftrekbaar maar het is altijd meer dan geen eigen bijdrage.
Dan is er nog een andere auto die 39K fiscale waarde heeft maar wel netjes in het leasebudget past en dus geen eigen bijdrage.
Wat is gunstiger?
[ Voor 6% gewijzigd door JB op 07-01-2017 19:41 ]
Mijn boefje is liev!
Ik gok dat de 25 euro voordeliger is aangezien je daar netto maar iets can 15 euro overhoud. Die 4k meer kan je meer dan een tientje netto in de maand schelen.JB schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:40:
[...]
Ja dat begrijp ikIn dit geval is een auto qua fiscale waarde voor het gemak 35K maar hier is een eigen bijdrage mee gemoeid van zeg 25 euro omdat ie buiten het budget gaat.
Dan is er nog een andere auto die 39K fiscale waarde heeft maar wel netjes in het leasebudget past en dus geen eigen bijdrage.
Wat is gunstiger?
Dat kan je hier mooi berekenen:
https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html
Game PC
Stel je hebt een auto van 35k, betaald de werkgever dan ook echter 35k aan de leasemaatschappij?
Afhankelijk van wat het bedrijf doet, er zijn twee keuzes die gemaakt kunnen worden:G.Scholtens schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:42:
Hoeveel geld betaald je werkgever eigenlijk voor een lease auto?
Stel je hebt een auto van 35k, betaald de werkgever dan ook echter 35k aan de leasemaatschappij?
Bedrijf koopt auto en de medewerker mag gebruik maken van deze auto
Bedrijf least de auto bij een leasemaatschappij en de medewerker mag deze gebruiken
En bij lease, aan welke bedragen moet ik dan denken?Napo schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:58:
[...]
Afhankelijk van wat het bedrijf doet, er zijn twee keuzes die gemaakt kunnen worden:
Bedrijf koopt auto en de medewerker mag gebruik maken van deze auto
Bedrijf least de auto bij een leasemaatschappij en de medewerker mag deze gebruiken
Zelf zou je bijvoorbeeld een auto van 30k mogen uitzoeken en betaal je 22% bijtelling over.
Maar waarom zou je niet bijvoorbeeld in een auto van 40k mogen uitzoeken als je toch zelf de bijtelling moet betalen?
Omdat de werkgever maandelijks een factuur krijgt van de leasemij voor die auto. Dan is een auto van 40k vaak toch iets duurder dan die van 30k.G.Scholtens schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:01:
[...]
En bij lease, aan welke bedragen moet ik dan denken?
Zelf zou je bijvoorbeeld een auto van 30k mogen uitzoeken en betaal je 22% bijtelling over.
Maar waarom zou je niet bijvoorbeeld in een auto van 40k mogen uitzoeken als je toch zelf de bijtelling moet betalen?
Stel:
- Jij hebt o.b.v. je salaris/functie recht op een leasebudget van 1000eu (incl/excl brandstof).
- Jij zoekt een auto uit (configureren bij een leasemij) en de leasemij bepaald wat daarvan het leasebedrag per maand is. In dat bedrag zitten afschrijving, onderhoud, stukje winst en in sommige gevallen de brandstof, stel dat je daarmee precies op die 1000eu uit komt.
- Jouw werkgever krijgt vervolgens maandelijks een factuur van jouwe lease auto voor 1000eu en betaald deze (geen omkijken naar afschrijving, onderhoud etc zoals men dat wel bij een zelf aangeschafte auto zou hebben gehad).
Dat is waar het in principe op neer komt.
De bijtelling is iets anders en voor jouw prive. De belastingdienst ziet een lease auto (als je meer dan 500km prive rijdt) als verkapt inkomen en daarover moet je belasting betalen. (fiscale waarde x 22% x IB tarief).
Jouw werkgever is zo netjes om maandelijks de bijtelling in te houden op jouw salaris zodat je aan het eind van het jaar, bij je IB aangifte, geen dikke naheffing krijgt.
Wat ik miste vanmorgen is mijn verwarmde voorruit en de cruise control werkt net iets minder intuïtief dan op de Ford. De ergonomische stoelen zitten daar in tegen super!
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1