Ik weet niet of je het recht hebt om 500km prive te rijden, of dat het slechts een norm is voor tellerafwijking (m.a.w. of 1x Efteling per jaar toelaatbaar is icm verklaring geen privegebruik).Mx. Alba schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:42:
[...]
Praktisch: de belastingdienst kijkt vooral naar het totaal aantal kilometers dus zolang die administratie op orde is, is de pakkans heel laag. De vraag is echter of het de moeite waard is. Zoals ik al zei, zelf zou ik er niet op gokken.
Waar je wel op moet letten: je hebt de plicht om je geen-privegebruik aan te tonen middels een sluitende kilometeradministratie. Zodra aantoonbaar is dat deze niet klopt, wordt je administratie niet geaccepteerd, dan sta je met lege handen en kun je dus niet het benodigde bewijs leveren voor geen privegebruik.
Stel dat je op een dag de motor pakt om te gaan werken, maar de kilometers in de schaduw-boekhouding van de leaseauto zet. Als op diezelfde dag je auto door een ANPR wordt gezien (*) en de locatie/tijd is niet te verenigen met je kilometeradministratie, dan hang je. Je leaseauto een dagje ruilen met je partner is dus geen slim idee, het best laat je hem echt thuis staan.
(*) even los van de recente uitspraak dat bulk queries op ANPR gegevens niet zijn toegestaan door de Hoge Raad, de Belastingdienst mag nog steeds gericht controleren.