Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:49
Mx. Alba schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:42:
[...]

Praktisch: de belastingdienst kijkt vooral naar het totaal aantal kilometers dus zolang die administratie op orde is, is de pakkans heel laag. De vraag is echter of het de moeite waard is. Zoals ik al zei, zelf zou ik er niet op gokken. :)
Ik weet niet of je het recht hebt om 500km prive te rijden, of dat het slechts een norm is voor tellerafwijking (m.a.w. of 1x Efteling per jaar toelaatbaar is icm verklaring geen privegebruik).

Waar je wel op moet letten: je hebt de plicht om je geen-privegebruik aan te tonen middels een sluitende kilometeradministratie. Zodra aantoonbaar is dat deze niet klopt, wordt je administratie niet geaccepteerd, dan sta je met lege handen en kun je dus niet het benodigde bewijs leveren voor geen privegebruik.

Stel dat je op een dag de motor pakt om te gaan werken, maar de kilometers in de schaduw-boekhouding van de leaseauto zet. Als op diezelfde dag je auto door een ANPR wordt gezien (*) en de locatie/tijd is niet te verenigen met je kilometeradministratie, dan hang je. Je leaseauto een dagje ruilen met je partner is dus geen slim idee, het best laat je hem echt thuis staan.

(*) even los van de recente uitspraak dat bulk queries op ANPR gegevens niet zijn toegestaan door de Hoge Raad, de Belastingdienst mag nog steeds gericht controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ik moet dat inderdaad terugnemen over die boodschappen. Geen idee hoe ik dat zo in mijn hoofd had gekregen. :D

Als je tijdens een zakelijke rit een stukje omrijdt om iets privé te doen, dan gelden de extra kilometers die je daardoor rijdt als privé-kilometers. Dus stel dat je omrijdt om nog even snel boodschappen te doen voor het avondeten, en je hebt dan 54km gereden terwijl de rit zonder boodschappen doen 50km zou zijn, dan moet je die dus registreren als 4 privé-kilometers.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:35
Alle constructies zijn leuk en in theorie zou je er heel misschien mee wegkomen, maar ik zou de schijn niet tegen willen hebben want de kans is heel groot dat je aan het kortste eind trekt en dus een flinke naheffing krijgt.

Overigens zijn er volgens mij hele goede telefoon apps waar je heel eenvoudig je km registratie kunt doen. (niet geheel onbelangrijk, apps die voldoen aan de vereisten van de belastingdienst!) Bij starten van de auto aangeven wat voor soort rit het is en bij het einde van de rit opnieuw, is even wennen maar daarna werkt het prima lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Bedankt voor alle reacties. Voor de duidelijkheid: Ik ben er niet op uit om privekilometers te maken. Daarvoor heb ik een fiets en een prive auto.

Echter, ik vind het zonde om het milieu dubbel te belasten door eerst naar huis te rijden en met een koude motor weer naar de supermarkt te rijden met een andere auto. De supermarkt ligt aan de weg naar huis toe en ik hoef er niet voor om te rijden, laat staan een parkeerterrein te betreden. Ik hoef alleen achteruit in te parkeren (dan loopt de kilometerteller gewoon terug) en dat is dan hooguit 4 meter. Als ik daarvoor dan ook boodschappen voor de zaak moet doen om het juridisch te laten kloppen, dan doe ik dat gewoon. Twee keer pinnen is geen probleem.

Naar de Efteling om de 500 kilometer op te maken doe ik natuurlijk niet, want ik snap dat dat niet de bedoeling is van deze regeling.

Ik kan natuurlijk de 4% regeling in want daarmee koop ik in feite de administratie af, maar als ik ergens geen belasting hoef te betalen, dan doe ik dat liever niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 08-03-2017 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Ik hoef alleen achteruit in te parkeren (dan loopt de kilometerteller gewoon terug)
Serieus? 8)7

Een supermarkt die exact op de route zit zal wel loslopen aangezien het geen extra kilometers kost en de kans behoorlijk klein is dat de belastingdienst juist daar een controle houdt.

Al het overige zou ik idd gewoon laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het zijn allemaal kleine kansen, maar het risico bestaat vooral uit de vrij heftige consequenties. Een jaartje bijtellling corrigeren op een gemiddelde leaseauto 22% * 40k euro * 52% tarief IB met een naheffingsboete van 25% erop. 5700 euro. Voor zo'n boetebedrag kun je een keer of 10 aan geweldpleging en belediging doen rond voetbalwedstrijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
t_captain schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:22:
Het zijn allemaal kleine kansen, maar het risico bestaat vooral uit de vrij heftige consequenties. Een jaartje bijtellling corrigeren op een gemiddelde leaseauto 22% * 40k euro * 52% tarief IB met een naheffingsboete van 25% erop. 5700 euro. Voor zo'n boetebedrag kun je een keer of 10 aan geweldpleging en belediging doen rond voetbalwedstrijden :)
Je mag tijdens een zakelijke rit gewoon even stoppen hoor. Dat dat nou toevallig bij een supermarkt is die langs je route ligt... :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 23:52

Shunt

Boe

Trommelrem schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:51:
Bedankt voor alle reacties. Voor de duidelijkheid: Ik ben er niet op uit om privekilometers te maken. Daarvoor heb ik een fiets en een prive auto.

Echter, ik vind het zonde om het milieu dubbel te belasten door eerst naar huis te rijden en met een koude motor weer naar de supermarkt te rijden met een andere auto. De supermarkt ligt aan de weg naar huis toe en ik hoef er niet voor om te rijden, laat staan een parkeerterrein te betreden. Ik hoef alleen achteruit in te parkeren (dan loopt de kilometerteller gewoon terug) en dat is dan hooguit 4 meter. Als ik daarvoor dan ook boodschappen voor de zaak moet doen om het juridisch te laten kloppen, dan doe ik dat gewoon. Twee keer pinnen is geen probleem.

Naar de Efteling om de 500 kilometer op te maken doe ik natuurlijk niet, want ik snap dat dat niet de bedoeling is van deze regeling.

Ik kan natuurlijk de 4% regeling in want daarmee koop ik in feite de administratie af, maar als ik ergens geen belasting hoef te betalen, dan doe ik dat liever niet.
Je bespaart je dan toch een hoop geld ?
voor die 4% ga jij nog moeite krijgen om een scooter te rijden voor de privé kilometers te rijden.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Trommelrem schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:51:

Ik zou me dus echt geen zorgen maken over die supermarkt, de belastingdienst moet ergens een lijn trekken en doet dit het liefst op een zo helder mogelijk punt. Uit je werk langs de supermarkt lijkt me ook gewoon acceptabel omdat het tijd technisch ook gewoon handiger is. Ik neem aan dat als je naar je werk gaat en er staat een file op weg y je ook voor weg x gaat ondanks dat dit een langere weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
Verschil van inzicht leidt tot de volgende vraag:

Een contract heeft een looptijd en een kilometrage, in mijn geval 4 jaar of 140.000 kilometer.
Nu heb ik er bijna 140.000 op zitten en geeft mijn leasemaatschappij aan dat de vermoedelijk einddatum (op basis van de kilometers 31 maart aanstaande is)

HR geeft echter aan, dat mijn contract nog tot september volgend jaar duurt.
Ik geef echter aan, dat ik getekend heb voor de looptijd OF het aantal kilometers (zo staat dat ook in mijn contract)

Heeft iemand een soort gelijke discussie gehad?

Bij vorige contracten was dit nooit een issue (andere werkgevers) en was één van beide componenten doorslaggevend.

Ook de leasemij geeft aan dat de kilometers een component is waarbij een nieuw contract aan gegaan kan worden. Zelfs bevriende dealers hebben deze discussie nog nooit gehoord.

Jullie kijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Contract lijkt mij leidend toch? Als het contract helder is dan mag de werkgever dat lekker gaan uitzoeken met de leasemij, wat er op neer komt dat het contract of afloopt of doorloopt tegen x kosten. Waarbij de laatste optie niet gelijk de duurste hoeft te zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
je hebt dus meer gereden dan de normkilometers. Normaal gesproken bevat een leasecontract een verrekening meer- en minderkilometers. Normaal is een kortere looptijd duurder (bv 36 maanden ipv 48 maanden). Als je 3 jaar 47.000 km/jaar rijdt in plaats van nominaal 4 jaar 35.000 km/jaar, dan zijn er 3x 12.000 meerkilometers afgerekend. Daarmee is het verkorten van de looptijd betaald.

Ik verwacht dat:
- de maatschappij de auto terug wil
- er geen verdere verrekening met de maatschappij nodig is
- jij een nieuwenauto kunt bestellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 14:41
Tenzij de WG ervoor kiest om het contract te laten herberekenen naar 4 jaar/47000km. Kan best zijn dat dat voordeliger is voor de WG dan meteen een nieuwe wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Wat in het leasecontract staat (tussen je werkgever en de leasemaatschappij) daar ben je als werknemer geen partij in. Het enige wat voor jou van belang is, is wat in je arbeidscontract en eventuele toevoegingen daarop (zoals een berijdersovereenkomst tussen jou en je werkgever) staat.

Oftewel, als de leasemaatschappij zegt dat ze die auto terug willen, dan is het aan de werkgever om dat te regelen. Ze kunnen de leasemaatschappij de auto laten innemen, en jou een nieuwe auto laten bestellen - maar met nog maar een week of drie te gaan lijkt me dat niet realistisch. Of ze kunnen met de leasemaatschappij onderhandelen over het verlengen van het leasecontract. Vaak kan het wel tot 180.000km gerekt worden en met die 40.000km kan je een heel eind vooruit. ;)

Bijvoorbeeld, mijn vorige leaseauto was wel aan het eind van de afgesproken tijd (4 jaar) maar nog niet helemaal aan het eind van de afgesproken kilometers (180.000 - hij stond nog op 170.000). Het bestellen van mijn nieuwe auto had wat te lang geduurd, dus is de oude nog een maand gerekt. Dat was goedkoper dan een maand een vervangende auto inzetten. (Uiteindelijk heb ik toch nog drie maanden in een vervangende auto gereden, en zou het dus misschien nog voordeliger zijn geweest om het nog een maand te rekken, maar dan zou hij wel heel erg dicht tegen die "harde limiet" van 180.000km zijn aan gekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZeeTie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 20:11
Ik zit er sterk over te denken om mijn huidige volkwagen caddy uit de bijtelling te halen. Allemaal leuk en aardig, maar zoveel rijden we er achteraf gezien dus niet prive mee. Die kilometers kunnen ook prima met onze prive auto gemaakt worden.

Echter is mij toen de tijd verteld op de zaak dat ik hem beter gelijk in de bijtelling kon nemen en later evt. uitzetten want dat zou altijd kunnen. Andersom niet.

Nu zit ik wat rond te lezen op internet en ik kom eigenlijk tot de conclusie dat uitzetten ook enkel gaat per kalender jaar ... wie kan dit bevestigen ?
Dit kalenderjaar zijn er al meer dan 500 privé km's gereden met de Caddy. Volgens mij had het wel gekund als ik daar nog onder had gezeten.

Tevens speelt het mee dat de huidige Caddy waarschijnlijk vervangen gaat worden voor een Transporter. Leuk! Maar dan is het al helemaal niet meer interessant gezien het bijtellings bedrag wat daar over betaald moet worden. Kun je het wijzigen zodra je een andere auto van de zaak krijgt of is dit een gevalletje dikke pech en wacht maar tot het nieuwe kalenderjaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
https://www.belastingdien...ere_auto_van_de_werkgever

Inderdaad. Stel die aankoop of lease van de Transporter even uit naar januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 15:25

Ktenolix

Pijlsnel

Ik ben me aan het afvragen of veel bedrijven de eis hebben dat er een dieselauto gereden moet worden. Bij ons is het namelijk wel zo. We moeten een diesel, hybride of volledig elektrische auto rijden. Kilometrage is 40.000km per jaar bij een contractduur van 48 maanden.

Ik snap dat het rijden van een diesel bij dat aantal km's voordeliger is dan een benzine qua brandstofkosten, maar als je gaat kijken naar de fiscale waarde van een benzine tov diesel en de leaseprijs ervan, dan is de benzine weer voordeliger.

Bijvoorbeeld; het instapmodel motor voor de Passat Variant, uitvoering Comfortline Business, is voor benzine een 1.4 TSI (92kW) voor ±36k en voor diesel een 1.6 TDI (88kW) voor ±38k. Qua leaseprijs ongeveer 60,- p/m verschil.

Is cilinderinhoud te vergelijken tussen een diesel en benzine motor?

Is diesel nou daadwerkelijk nog voordeliger voor de werkgever? Als die eis zou vervallen zou er wat meer keuze zijn bij het uitzoeken van een nieuwe auto. Bij diesel zit je al gauw op een dikke motor en een hoge fiscale waarde.

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49
Ktenolix schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:12:
Ik ben me aan het afvragen of veel bedrijven de eis hebben dat er een dieselauto gereden moet worden. Bij ons is het namelijk wel zo. We moeten een diesel, hybride of volledig elektrische auto rijden. Kilometrage is 40.000km per jaar bij een contractduur van 48 maanden.

[...]

Is diesel nou daadwerkelijk nog voordeliger voor de werkgever? Als die eis zou vervallen zou er wat meer keuze zijn bij het uitzoeken van een nieuwe auto. Bij diesel zit je al gauw op een dikke motor en een hoge fiscale waarde.
Ik heb precies hetzelfde gehad. Deze kilometrage zit rond het punt waarop benzine goedkoper is. Als de medewerkers dus minder rijdt in de praktijk wordt benzine nog voordeliger. Daarom zijn bij ons sinds dit jaar de leasevoorwaarden aangepast en mag je bij een goedkopere benzine offerte (tov gelijkwaardige diesel), benzine rijden. Scheelt ook direct weer stukje bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 15:25

Ktenolix

Pijlsnel

jongetje schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:23:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gehad. Deze kilometrage zit rond het punt waarop benzine goedkoper is. Als de medewerkers dus minder rijdt in de praktijk wordt benzine nog voordeliger. Daarom zijn bij ons sinds dit jaar de leasevoorwaarden aangepast en mag je bij een goedkopere benzine offerte (tov gelijkwaardige diesel), benzine rijden. Scheelt ook direct weer stukje bijtelling.
Ik kom bij lange na niet aan de 40k per jaar. Ik zit nu naar iets meer dan 3 jaar op 78k km. :')

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ktenolix schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:25:
[...]

Ik kom bij lange na niet aan de 40k per jaar. Ik zit nu naar iets meer dan 3 jaar op 78k km. :')
Dan is benzine dus een stuk voordeliger. Als je nu 14procent rijdt kun je zelfs kijken of je niet een jaartje extra mag rijden (als je dat wilt).

Bij mij scheelt het per klus (die duren tussen de paar maanden en rond 1jaar) hoeveel km ik rijd (en soms gewoon op de fiets :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 14:41
Bij mijn (BE) werkgever ook verplicht diesel helaas. Berekening/offerte is steeds op basis van 35k per jaar en 42 maanden. Kost voor werkgever wordt dan bepaald op werkelijk geschat aantal kilometers (voor mij een 20k à 25k) en 60 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

Binnenkort komt er de kans om vanuit m'n werk te gaan leasen.
Op dit moment hebben we een km-vergoeding van € 0,30/km voor woon-werk en werk-werk. (±35.000km/jaar)
Nu rijd ik liever een vol uitgevoerde occasion dan een leaseauto met minder opties.

Ik ken berekenhet.nl wel maar daar vind ik niet de perfecte vergelijking.
Heeft iemand een Excel of link waarmee ik dit het beste kan berekenen?
Hierin wil ik zaken invoeren als onderhoud/afschrijving/brandstof van m'n priveauto vs bijtelling, evt. eigen bijdrage van m'n leaseauto en dan onder de streep zien wat de gunstigste keus is.

[ Voor 12% gewijzigd door Impry op 06-04-2017 21:38 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Gewoon zelf rekenen. Je weet best goed watje aan brandstof, onderhoud en banden uitgeeft. De afschrijving moet je even splitsen in een vast deel (per jaar) en een variabel deel (per kilometer). Voor die splitsing zoek je wat vergelijkbare auto's met verschillende bouwjaren en kilometerstanden op internet, dan kun je wel een lineaire regressie plotten.

30 cent/km, dat komt neer op ongeveer 25 cent netto. Daarvan kun je best een aardige tweedehands auto
rijden. Verder is de vraag: rijd je genoeg prive om bijtelling te willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

Dat is het punt, ik zit net terug te rekenen en zie dat ik toch wel 20k/jaar privé kilometers rijd. Alleen daar krijg ik natuurlijk geen km-vergoeding voor.
Als ik zou gaan leasen kunnen die wel van het tankpasje...

[ Voor 36% gewijzigd door Impry op 06-04-2017 22:20 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Vergeet ook niet een ding mee te rekenen: het gemak van een leaseauto. Want je hebt in feite een mobiliteitsgarantie. Als er wat stuk is wordt het gefixt en kost het je niets - of hooguit je eigen risico als je het zelf in privé tijd hebt gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Shunt schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:49:
[...]

De 500 km mag je niet in een ruk opmaken hou daar rekening mee als je in de 3e maand van het jaar in eens 250 km maakt en denkt joh de rest gebruik ik niet over de rest van het jaar kan de belastingdienst langs komen en zegen leuk maar dat is gewoon prive gebruik geweest hier is de rekening voor dit jaar van de kosten van deze auto met prive gebruik. Het is dan ook 500km / 12 = 41.6km per maand.
Hiermee zeg je dat als ik dus een keer 50 km in 1 maand zou rijden ik eigenlijk al niet meer voldoe aan de regel. Dat is volgens mij niet waar. Je mag hier volgens mij prima van afwijken, zolang je over een heel jaar maar max 500 km heb gereden. Dit geldt overigens mits je de auto voor een heel jaar niet privé rijdt. Zodra je gedurende het jaar wisselt, moet je volgens mij wel rekening houden met het evenredige gebruik van prive-kms per maand zoals je hierboven stelt

De belastingdienst is ook vrij stellig hierover op hun site:
als u overtuigend kunt bewijzen dat u op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 privékilometers met de ] auto rijdt
Dit is ook de informatie waar ik mee werk. ik heb bijvoorbeeld vorig jaar tot begin december maar 300 km privé gereden, en vervolgens in de kerstvakantie heb ik 200 privé-kms gereden. Zoals ik de regels interpreteer zou dat prima mogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Het maakt voor de belastingdienst inderdaad geen bal uit hoe jij die 500 kilometers verdeeld over het jaar. Je zou het ook op één dag kunnen opmaken bijvoorbeeld. Of elke keer kleine ritjes naar de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 23:52

Shunt

Boe

Blik1984 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:34:
[...]

Hiermee zeg je dat als ik dus een keer 50 km in 1 maand zou rijden ik eigenlijk al niet meer voldoe aan de regel. Dat is volgens mij niet waar. Je mag hier volgens mij prima van afwijken, zolang je over een heel jaar maar max 500 km heb gereden. Dit geldt overigens mits je de auto voor een heel jaar niet privé rijdt. Zodra je gedurende het jaar wisselt, moet je volgens mij wel rekening houden met het evenredige gebruik van prive-kms per maand zoals je hierboven stelt

De belastingdienst is ook vrij stellig hierover op hun site:

[...]

Dit is ook de informatie waar ik mee werk. ik heb bijvoorbeeld vorig jaar tot begin december maar 300 km privé gereden, en vervolgens in de kerstvakantie heb ik 200 privé-kms gereden. Zoals ik de regels interpreteer zou dat prima mogen
Als jij een inspectie krijgt halverwege het jaar of je auto moet inleveren vanwege ontslag of een nieuwe job heb je dan toch echt gewoon een probleem.

Het zit hem dan ook in het Kalenderjaar als jij dat jaar niet vol maakt gaan ze uit van het gemiddelde van de voorgaande maanden en dat over de rest van het jaar gesmeerd.

Mijn directe collega heeft dit gehad met zijn eerste lease auto. Hij had er netjes een half jaar amper in privé gereden tot hij een keer in den haag moest zijn. Twee weken later krijgt hij een nieuwe job levert zijn auto in en krijgt uiteindelijk een controle. Resultaat hij mag het volledige bedrag ophoesten aan bijtelling want hij had halverwege het jaar al 400 km opgemaakt.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tiguan schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:38:
Het maakt voor de belastingdienst inderdaad geen bal uit hoe jij die 500 kilometers verdeeld over het jaar. Je zou het ook op één dag kunnen opmaken bijvoorbeeld. Of elke keer kleine ritjes naar de supermarkt.
tenzij je niet het hele jaar een auto van de zaak hebt gereden: dan extrapoleren ze je privegebruik over de periode dat je wel gereden hebt over het hele jaar

dus als je per 1 juli een auto van de zaak krijgt mag je maar 250km tot 31-12 prive rijden

(dit vergeten mensen ook weleens :+ )

edit: en dus wat hierboven gezegd wordt :P

[ Voor 3% gewijzigd door Leipo op 07-04-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Shunt schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:45:
[...]

Als jij een inspectie krijgt halverwege het jaar of je auto moet inleveren vanwege ontslag of een nieuwe job heb je dan toch echt gewoon een probleem.

Het zit hem dan ook in het Kalenderjaar als jij dat jaar niet vol maakt gaan ze uit van het gemiddelde van de voorgaande maanden en dat over de rest van het jaar gesmeerd.

Mijn directe collega heeft dit gehad met zijn eerste lease auto. Hij had er netjes een half jaar amper in privé gereden tot hij een keer in den haag moest zijn. Twee weken later krijgt hij een nieuwe job levert zijn auto in en krijgt uiteindelijk een controle. Resultaat hij mag het volledige bedrag ophoesten aan bijtelling want hij had halverwege het jaar al 400 km opgemaakt.
Ja, als je opeens je auto inlevert en dan over het evenredige verbruik heenzit heb je een probleem, dat lijkt me niet meer dan logisch. Maar in januari 200 km gebruiken hoeft dus geen problemen op te leveren, mits je het hele jaar maar afmaakt en niet boven de 500 uitkomt. De belastingdienst verplicht je niet om je te houden aan de 42 km per maand, maar aan de 500 km per jaar (mits het hele jaar afgemaakt wordt).

Maar om precies die reden ben ik liever zuinig met de kms, en maak ze einde jaar dan gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Impry schreef op donderdag 6 april 2017 @ 21:36:
Binnenkort komt er de kans om vanuit m'n werk te gaan leasen.
Op dit moment hebben we een km-vergoeding van € 0,30/km voor woon-werk en werk-werk. (±35.000km/jaar)
Nu rijd ik liever een vol uitgevoerde occasion dan een leaseauto met minder opties.

Ik ken berekenhet.nl wel maar daar vind ik niet de perfecte vergelijking.
Heeft iemand een Excel of link waarmee ik dit het beste kan berekenen?
Hierin wil ik zaken invoeren als onderhoud/afschrijving/brandstof van m'n priveauto vs bijtelling, evt. eigen bijdrage van m'n leaseauto en dan onder de streep zien wat de gunstigste keus is.
Heb jarenlang niet bijgeteld omdat wij nog een privé auto hadden naast mijn zakelijke auto. Pas met een 14% (V40) kwam het omslagpunt nabij dat voor ons bijtellen een voordeel op zou leveren (of eigenlijk misschien net quitte) en hebben we dat 2 jaar gedaan (2015/2016)... Uiteindelijk ben ik toevallig ook die jaren meer privé gaan rijden (elders sporten) en was ik er blij mee.

Nu betaal ik (bijna) de volle mep (21%) en ondanks dat de business case niet meer uitkomt (in het voordeel van de leaseauto), betaal ik liever iets meer voor het gemak. Even een wat zinlozer ritje naar mijn broer (200+ km), prima; we rijden wel even.

Aan de andere kant ligt het ook van je werkgever af. Ik rij denk ik zomaar 20K privé per jaar met die auto en dat is geen enkel probleem, ik heb hiervoor een werkgever gehad die een limiet van 8K per jaar had (privé) en daarnaast werkt een vriend van me bij een bedrijf dat een eigen bijdrage vraag van € 135 zodra je de auto bij gaat tellen (hoezo ontmoediging).

Gezien ik bijna gescheiden ben is er overigens niet zoveel keuze meer behalve de lease auto. WG vergoedt maar een maximaal aantal kilometers óf je krijgt een leaseauto. Voordeel is wel dat het variërende kostenplaatje van de privéauto voor mij komt te vervallen (vorige maand nog even een grote beurt a.d. € 500+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:40
In het Keuze Leaseauto topic haalt @Joni de volgede quote aan;
Joni schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:47:
Dat heb je slechts een deel van de kosten. Bijtelling heeft meestal namelijk ook invloed op de hoogte van de algemene heffingskorting en arbeidskorting.
Ik zat eens te zoeken naar de fout in alle rekenmodellen. Stel dat je een modaal salaris van €35.000 hebt, en een auto met een waarde van €25.000 in de 22% bijtellingscategorie.

Je bijtelling valt dan in de 40.8% schijf, dus €25.000 * 0,22 * 0,408 * 1/12 = €187 is de bijtelling die je per maand betaalt. Althans, dit zijn de geadverteerde kosten, uiteraard exclusief eventuele eigen bijdragen.

Als ik hier kijk (https://www.hrpraktijk.nl...-2016-inkomensafhankelijk), dan lijkt het veel geld te schelen als je van 30.000 naar 40.000 als Box 1 inkomen gaat (€500). Met wat intrapoleren, er is sprake van een stijging van 35 naar grofweg 40 duizend, ga je dus €250 extra per jaar betalen.

Klopt dit of is het verschil nog groter?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:19

ST10©DE

Dus.............

ManiacScum schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:35:
[...]

Bij berekenhet maakt het geen verschil of ik nou 10K verdien of 100K verdien, telkens dezelfde netto bijtelling
- Als ik een salaris van 10k invul bij een auto fiscale waarde 40K krijg ik volgens die site een bijtelling van 60 EUR

- Als ik een salaris van 100k invul bij een auto fiscale waarde 40K krijg ik volgens die site een bijtelling van 408 EUR

Dus er is wel degelijk een verschil.

Daarnaast, de netto bijtelling klopt ook gewoon. Echter, de bruto bijtelling zorgt voor aan loon voor loonheffingen. Hierdoor krijg je een andere loonheffing. Maar dat wil niet zeggen dat je netto bijtelling wijzigt. Je netto loon wijzigt inderdaad wel, maar dat komt omdat je loon voor loonheffingen verandert.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
P. Mekes schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:41:
[...]

- Als ik een salaris van 10k invul bij een auto fiscale waarde 40K krijg ik volgens die site een bijtelling van 60 EUR

- Als ik een salaris van 100k invul bij een auto fiscale waarde 40K krijg ik volgens die site een bijtelling van 408 EUR

Dus er is wel degelijk een verschil.

Daarnaast, de netto bijtelling klopt ook gewoon. Echter, de bruto bijtelling zorgt voor aan loon voor loonheffingen. Hierdoor krijg je een andere loonheffing. Maar dat wil niet zeggen dat je netto bijtelling wijzigt. Je netto loon wijzigt inderdaad wel, maar dat komt omdat je loon voor loonheffingen verandert.
Ik snap het volledig hoor.

Mijn punt was echterdat als ik de afgelopen dagen 10K of 100K invulde ik steevast 435 euro aan bijtelling kreeg bij de fiscale waar die voor mij geldt. Ik doelde hiermee niet op de regelgeving maar enkel op de niet juiste werking van de berekeningstool.

Oorzaken daarvan hoeven overigens niet bij de website te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Heb toevallig vandaag de rekentool van berekenhet gebruikt om voor de gein het omslagpunt van prive of zakelijk rijden te berekenen.
Volgens mij klopt de tool niet. De tool gaat er van uit dat afschrijving van de auto prive evenhoog is als zakelijk. Wetende dat de de meeste bedrijven btw kunnen verrekenen op uitgaven zou de afschrijving zakelijk altijd lager moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XLord
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 08:31
Weken geleden heb ik een lease auto besteld en die zou week 17 geleverd worden, vervolgens kreeg ik halverwege de verwachte levertijd de melding vanuit de lease maatschappij dat de levering was uitgesteld naar week 21. Op dat moment dacht ik balen maar niets aan te doen.
Nou kreeg ik echter vorige week vanuit de dealer waar de auto besteld is dat de auto in productie is genomen en week 17 geleverd wordt (wat dus in eerste instantie het verwachte levermoment zijn zou).
Dat is natuurlijk mooi, maar wie zou er gelijk hebben, de dealer die misschien dichterbij de fabriek/leverancier staat of de leasemaatschappij?

Uiteindelijk is het geduldig afwachten tot het moment daar is, maar zulke berichten maken het wachten niet makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de zekerheid even nieuw accountje aangemaakt; ik heb mijn autoregeling binnen gekregen en daarin staan de volgende feiten:

- Norm exploitatieprijs is € 738 (benzine) of € 788,- (diesel) per maand inclusief brandstofvoorschot.
- Overschrijding van de genoemde norm exploitatieprijs is toegestaan, doch beperkt tot maximaal 10%, inclusief de verhoging die het gevolg is van extra opties of accessoires. Indien, eventueel na toevoeging van opties en accessoires, de norm exploitatieprijs wordt overschreden vindt er een eigen bijdrage van de werknemer plaats ter hoogte van de overschrijding.
- Minder dan 35.000 km = benzine, 35.000 of meer = Diesel
- Looptijd 5 jaar of max. 210k/240k. km.
- Privégebruik toegestaan, brandstof buiten NL voor eigen kosten

Als ik bij leasesites ga kijken vragen ze eigenlijk altijd aantal kilometers/jaar maar ik vind hierover niets in mijn regeling.
Op welke manier kan ik nu het beste kijken welke auto's ik zou kunnen kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:57
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 09:52:
Als ik bij leasesites ga kijken vragen ze eigenlijk altijd aantal kilometers/jaar maar ik vind hierover niets in mijn regeling.
Op welke manier kan ik nu het beste kijken welke auto's ik zou kunnen kiezen?
Tsja, dat ligt er maar net aan hoeveel km je per jaar rijdt. Hier zul je toch achter moeten komen. Wat voor contract past er bij de functie? Wat is 'normaal' met je functie? Wat hebben directe collega's? Wat zegt je leidinggevende / HR?

Op basis daarvan wordt namelijk bepaald of het benzine/diesel wordt en wat de leaseprijs zal zijn. Het scheelt natuurlijk nogal qua leaseprijs als je in een calculater 50k invult of 25k. Temeer ook vanwege het verschil in brandstofvoorschot.
Pas dan kun je gericht zoeken naar auto's die binnen je mogelijkheden liggen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
5 jaar, 35.000 km, 788 incl brandstof? Golf 1.6 TDI met wat opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een buitendienst functie met toch wel 40k/jaar werk+prive denk ik zo. Maar wel gek dat ze nog niet daar iets over aangegeven hebben.
Er zit wel een hele lijst bij met welke auto's onder de genoemde leasecategorie (788/maand) vallen en dan staan er bijv. deze bij:

Audi A4 TDI 90 Lease Edition
Consumentenprijs incl. BTW 41.990
Accessoires zonder bijdrage: 0,00
Eigen bijdrage: 70,57
Accessoiresm.: 505,00
Brstfn. (??) 5,2

Renault Talisman dCi 110 Intens Aut.
Consumentenprijs incl. BTW 37.090
Accessoires zonder bijdrage:181,00
Eigen bijdrage: 0,00
Accessoiresm.: 4.740,00
Brstfn.: 5,3

En zo ook veel modellen van o.a. de VW Passat, Skoda Superb, Mazda 6, Peugeot 308SW, Astra ST, Volvo V60, etc..

Wat zou "brstfn" kunnen zijn?
Ik heb de info gisteren per post gekregen en wil dit weekend eigenlijk wat dealers langs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 01:47

Orac

Ik mis je papa.

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:35:

*knip*

Ik heb de info gisteren per post gekregen en wil dit weekend eigenlijk wat dealers langs ;)
Ik denk "brandstofnorm". Dus b.v. 5,2 liter/100 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

XLord schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:30:
Weken geleden heb ik een lease auto besteld en die zou week 17 geleverd worden, vervolgens kreeg ik halverwege de verwachte levertijd de melding vanuit de lease maatschappij dat de levering was uitgesteld naar week 21. Op dat moment dacht ik balen maar niets aan te doen.
Nou kreeg ik echter vorige week vanuit de dealer waar de auto besteld is dat de auto in productie is genomen en week 17 geleverd wordt (wat dus in eerste instantie het verwachte levermoment zijn zou).
Dat is natuurlijk mooi, maar wie zou er gelijk hebben, de dealer die misschien dichterbij de fabriek/leverancier staat of de leasemaatschappij?

Uiteindelijk is het geduldig afwachten tot het moment daar is, maar zulke berichten maken het wachten niet makkelijker :)
Die dealer heeft eerder helder hoe het zit. Zij kunnen die auto in het systeem zien normaliter. Ik wist ook precies op welke dag mijn auto's gemaakt werden (ik vraag dan om op de hoogte te willen worden gehouden) en had rechtstreeks contact met de verkoper. Ik kreeg zelfs foto's na het produceren van de aflevering vanuit fabriek en tussentijdse updates zoals kenteken enz. Das gewoon leuk! Ook voor de verkoper (die vinden het leuk dat je er zo in op gaat). De meeste mensen die een leasebak bestellen, interesseert het geen reet of ze mogen zelf geen dealer uitkiezen waardoor je lastig een band opbouwt met een verkoper (in dat laatste geval ging ik evengoed contact zoeken van te voren :)).

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
XLord schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:30:

Ik heb een gelijksoortig geval. De auto kon gisteren afgeleverd zijn, maar de dealer kreeg vanuit de LM geen akkoord om op deze dag af te leveren. Uiteindelijk bleek dit vanuit mijn werkgever te komen, dus via de LM.

De reden hiervoor was dat mijn huidige auto naar een nieuwe collega gaat en die begint pas 1 mei.
Dit zou betekenen dat de V40 twee weken stil zou staan en dus onnodig kosten zou maken.

Uiteraard kan ik wel twee weken wachten. Dus nu wordt mijn auto inderdaad pas 28 april afgeleverd ipv 15 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XLord
ManiacScum schreef op zondag 16 april 2017 @ 10:14:
[...]

Ik heb een gelijksoortig geval. De auto kon gisteren afgeleverd zijn, maar de dealer kreeg vanuit de LM geen akkoord om op deze dag af te leveren. Uiteindelijk bleek dit vanuit mijn werkgever te komen, dus via de LM.

De reden hiervoor was dat mijn huidige auto naar een nieuwe collega gaat en die begint pas 1 mei.
Dit zou betekenen dat de V40 twee weken stil zou staan en dus onnodig kosten zou maken.

Uiteraard kan ik wel twee weken wachten. Dus nu wordt mijn auto inderdaad pas 28 april afgeleverd ipv 15 april.
Dan ben ik benieuwd hoe het bij mij zal gaan. Heb een half jaar geleden deze auto gekregen(als tijdelijke auto tot mijn nieuwe geleverd zou worden) en zijn 4 jaar contract loopt eind mei af(de week dat LM aangaf dat de nieuwe geleverd wordt). Hoop niet dat ze mij een maand lang laten wachten terwijl de auto al geleverd kan worden. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:45

Malarky

Wils voor wat ieder

fonsoy schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:14:
In het Keuze Leaseauto topic haalt @Joni de volgede quote aan;

[...]

Ik zat eens te zoeken naar de fout in alle rekenmodellen. Stel dat je een modaal salaris van €35.000 hebt, en een auto met een waarde van €25.000 in de 22% bijtellingscategorie.

Je bijtelling valt dan in de 40.8% schijf, dus €25.000 * 0,22 * 0,408 * 1/12 = €187 is de bijtelling die je per maand betaalt. Althans, dit zijn de geadverteerde kosten, uiteraard exclusief eventuele eigen bijdragen.

Als ik hier kijk (https://www.hrpraktijk.nl...-2016-inkomensafhankelijk), dan lijkt het veel geld te schelen als je van 30.000 naar 40.000 als Box 1 inkomen gaat (€500). Met wat intrapoleren, er is sprake van een stijging van 35 naar grofweg 40 duizend, ga je dus €250 extra per jaar betalen.

Klopt dit of is het verschil nog groter?
Ik heb voor mijzelf met behulp van https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html
eens berekend wat mijn lease auto (netto bijtelling + netto eigen bijdrage aan werkgever - fiscaal aftrekbaar) nu echt kost. Dat heb ik gedaan door een salarisscenario te nemen zonder auto (geen bijtelling, geen aftrekbare eigen bijdrage van bruto loon, geen eigen bijdrage bovenop netto loon) en een scenario met de auto die ik nu daadwerkelijk heb. Tool komt overigens op de cent overeen met mijn eigen salarisstrook, dat is altijd fijne bevestiging.

Ik zit voorlopig nog in belastingschaal 40,8% en heb een bijtelling van 7%. Nu blijkt dat mijn overschrijding leasebudget (fiscaal aftrekbare eigen bijdrage aan werkgever) mij netto 'maar' 52% kost en dat de netto bijtelling 'maar liefst' 49% is van het bruto bijtelling bedrag (7% van cataloguswaarde auto).

Oftewel, de 'financiële straf' voor extra opties op de auto is kleiner dan ik, en waarschijnlijk velen, denken en de bijtelling tikt harder aan dan gedacht. Hoewel, meer opties is ook een hogere cataloguswaarde en dus meer bijtelling.

Ik weet dat dat komt door verschil in loonheffing, wat ontstaat door verschillen in aftrekposten, maar de 41% waar ik gezien mijn belastingschaal mee rekende wijkt fors af en ik kan beter met ~50% rekenen voor snelle schattingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Malarky op 26-04-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:35:
Het is een buitendienst functie met toch wel 40k/jaar werk+prive denk ik zo. Maar wel gek dat ze nog niet daar iets over aangegeven hebben.
Er zit wel een hele lijst bij met welke auto's onder de genoemde leasecategorie (788/maand) vallen en dan staan er bijv. deze bij:

Audi A4 TDI 90 Lease Edition
Consumentenprijs incl. BTW 41.990
Accessoires zonder bijdrage: 0,00
Eigen bijdrage: 70,57
Accessoiresm.: 505,00
Brstfn. (??) 5,2

Renault Talisman dCi 110 Intens Aut.
Consumentenprijs incl. BTW 37.090
Accessoires zonder bijdrage:181,00
Eigen bijdrage: 0,00
Accessoiresm.: 4.740,00
Brstfn.: 5,3

En zo ook veel modellen van o.a. de VW Passat, Skoda Superb, Mazda 6, Peugeot 308SW, Astra ST, Volvo V60, etc..

Ik kreeg bij indiensttreding een shortlease auto aangeboden, geen keuze. Vanaf volgend jaar mag ik een auto kiezen. Klopt het dat je met een leasebudget van 788 een Audi A4 kan leasen? En weet iemand wat een instap audi dan kost? Ik heb Arval gemaild maar die willen het pas bekendmaken als de werkgever dit toestaat, en dat is dus pas volgend jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 17:17
Waarschijnlijk kaal en voor 5 jaar wel ja. Vraag is of je een kale auto wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:55:
[...]
Klopt het dat je met een leasebudget van 788 een Audi A4 kan leasen? En weet iemand wat een instap audi dan kost?
Dat hangt van je lease contract af. Hoeveel kms per jaar, met of zonder brandstof, winterbanden etc.

Daarnaast, waarom zou je voor dat geld een kale instap audi leasen als je voor dat bedrag ook een volledig aangeklede octavia/golf/astra/megane etc. kunt rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jongetje schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:17:
[...]

Dat hangt van je lease contract af. Hoeveel kms per jaar, met of zonder brandstof, winterbanden etc.

Daarnaast, waarom zou je voor dat geld een kale instap audi leasen als je voor dat bedrag ook een volledig aangeklede octavia/golf/astra/megane etc. kunt rijden?
Oh ik ben ook niet van plan een dure audi te leasen, maar het verbaasde me meer. Ik had het idee dat een audi veel duurder was. Ik ben iemand die eerder voor comfort dan het merk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XLord
ManiacScum schreef op zondag 16 april 2017 @ 10:14:
[...]

De dealer had het betere beeld in mijn geval, gister mijn nieuwe lease auto opgehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 19:07
Pfoe, ik heb inmiddels inloggegevens voor Arval. Ik kijk al maanden naar een Hyundai Ioniq HEV in de Comfort uitvoering. 35000 km, 4 jaar.

Ik had bij DirectLease al een berekening gemaakt van wat 't ding moet gaan kosten, en was erg te spreken over de prijs, te meer aangezien collega's mij hadden verteld dat de prijzen van DirectLease vrij dicht op hetgeen zij betalen zitten.

Arval blijkt toch een stuk duurder :( ze rekenen al bijna 50 euro meer aan brandstofvoorschot (DL €143, Arval €191) en ik kom bij DL pas aan bijna dezelfde leaseprijs als ik alle "luxe" contractvoorwaarden kies (winterbandenregeling, lager eigen risico, vrije dealerkeuze, vervangend vervoer max 1 klasse lager dan leaseauto).

Nu snap ik het verschil in leaseprijs op zich wel, volgens mij zijn bovengenoemde contractvoorwaarden min of meer standaard bij Arval. Het verschil in brandstofvoorschot vind ik alleen wel opvallend, bij Arval meer dan 30% hoger! Bij mijn huidige auto (Ford Fiesta 1.5 TDCI, diesel, ook 35k km/j) betaal ik nu €90 p/m brandstof, waar Arval €148 van maakt, 60% meer! Terwijl de landelijke adviesprijs van diesel sinds ik deze auto heb (afgelopen juni) niet veel gestegen is.

Rekent Arval nou abnormaal veel brandstofvoorschot of rekenen DirectLease en mijn huidige leasemaatschappij gewoon niet realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Robicide schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:33:
Pfoe, ik heb inmiddels inloggegevens voor Arval. Ik kijk al maanden naar een Hyundai Ioniq HEV in de Comfort uitvoering. 35000 km, 4 jaar.

Ik had bij DirectLease al een berekening gemaakt van wat 't ding moet gaan kosten, en was erg te spreken over de prijs, te meer aangezien collega's mij hadden verteld dat de prijzen van DirectLease vrij dicht op hetgeen zij betalen zitten.

Arval blijkt toch een stuk duurder :( ze rekenen al bijna 50 euro meer aan brandstofvoorschot (DL €143, Arval €191) en ik kom bij DL pas aan bijna dezelfde leaseprijs als ik alle "luxe" contractvoorwaarden kies (winterbandenregeling, lager eigen risico, vrije dealerkeuze, vervangend vervoer max 1 klasse lager dan leaseauto).

Nu snap ik het verschil in leaseprijs op zich wel, volgens mij zijn bovengenoemde contractvoorwaarden min of meer standaard bij Arval. Het verschil in brandstofvoorschot vind ik alleen wel opvallend, bij Arval meer dan 30% hoger! Bij mijn huidige auto (Ford Fiesta 1.5 TDCI, diesel, ook 35k km/j) betaal ik nu €90 p/m brandstof, waar Arval €148 van maakt, 60% meer! Terwijl de landelijke adviesprijs van diesel sinds ik deze auto heb (afgelopen juni) niet veel gestegen is.

Rekent Arval nou abnormaal veel brandstofvoorschot of rekenen DirectLease en mijn huidige leasemaatschappij gewoon niet realistisch?
Gewoon Arval bellen (of je wagenparkbeheerder laten doen) en zeggen dat ze te duur zijn. Vaak kunnen ze er nog flink wat aan doen na zo'n belletje

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik vind die brandstofvoorschotten een beetje dubieus. De meeste leasemaatschappijen rekenen met het verbruik wat is opgegeven door de fabrikant. Dat betekend dat mijn auto (1.6TDI DSG) 1:28 zou moeten rijden. In de praktijk rijd ik gemiddeld 1:20. Als Arval hier wel realistische cijfers gebruikt dan kan dat dit verschil verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 19:07
DennusB schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:46:
[...]

Gewoon Arval bellen (of je wagenparkbeheerder laten doen) en zeggen dat ze te duur zijn. Vaak kunnen ze er nog flink wat aan doen na zo'n belletje
Dat komt sowieso wel goed denk ik, mijn werkgever heeft een overeenkomst met twee maatschappijen. Arval stuurt de boel door naar de tweede, en die blijkt bij mijn collega's vaak wel wat goedkoper. In sommige gevallen wordt er door beide LMs nog aardig tegen elkaar opgeboden (of door collega's gebluft dat de andere LM lager heeft geboden :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Robicide schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:33:

Dit is zeer herkenbaar. Sowieso had ik bij DL al die "luxe" opties aangevinkt omdat dit onderdeel is van mijn leaseregeling. Dan blijft brandstof nog over: Onze regeling gaat uit van "daadwerkelijk verbruik" waarbij DL uit gaat van fabrieksopgave.

Kortom, ik vind het verschil erg logisch. Dan nog: Bellen en onderhandelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-09 10:09
Hi All,

Ik ben nu 1 jaar werkzaam bij een bedrijf en is het tijd om auto te gaan leasen. Na lang twijfelen Golf 7 GTE met 7 % bijtelling is op advies van mijn collega de keuze gevallen op de e-golf met nu 4% bijtelling. Afgelopen week heb ik meerdere offertes op gevraagd.

Hier zit nogal verschillen in... De goedkoopste is Dutchlease. Heeft iemand daar ervaring mee? Dutchlease is ongeveer €80,- tot €150,- per maand goedkoper dan dan andere aanbieders zoals XL Lease, active Lease etc.. Hoe kan dit?

Dit is mijn eerste ervaring met leasen en ben dus erg nieuwsgierig waar ik nu op moet letten..
  1. Waarom is de een goedkoper dan de andere?
  2. Waar moet ik echt op letten?
  3. Wat zijn de voor -en nadelen per aanbieder?
Please help O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Pinobigbird

doesn't share food!

SjoerdGTI schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:40:
[...]
  1. Waarom is de een goedkoper dan de andere?
  2. Waar moet ik echt op letten?
  3. Wat zijn de voor -en nadelen per aanbieder?
Please help O-)
  1. Dutchlease = PON = VAG = VW, dus zij hebben er baat bij zoveel mogelijk Golfjes op de weg te krijgen, en kunnen dat doen tegen lagere tarieven.
    • Hoeveel is het eigen risico?
    • Wat voor vervangend vervoer mag je?
    • Mag je direct vervangend vervoer?
    • Mag je zelf de dealer kiezen?
    • Is het inclusief winterbanden?
    • Zijn er clausules over bijv. meer dan gemiddelde slijtage van banden?
    • Bij brandstof: heb je een algemene tankpas of van één maatschappij? (Niet van toepassing voor jouw e-Golf)
    • Heb je een auto met verbrandingsmotor als vervangende auto als je naar het buitenland gaat?
    • Wat zijn de tarieven voor meer of minder kilometers?
  2. Dat mag je o.b.v. punt 2 uit gaan zoeken ;)

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
jongetje schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 10:54:
Ik vind die brandstofvoorschotten een beetje dubieus. De meeste leasemaatschappijen rekenen met het verbruik wat is opgegeven door de fabrikant. Dat betekend dat mijn auto (1.6TDI DSG) 1:28 zou moeten rijden. In de praktijk rijd ik gemiddeld 1:20. Als Arval hier wel realistische cijfers gebruikt dan kan dat dit verschil verklaren.
Uit ervaring kan ik zeggen dat Arval inderdaad realistischere voorschotten gebruikt.
De overige maatschappijen zijn vaak wel erg positief ingesteld en de grap is natuurlijk dat er altijd een naheffing komt van het daadwerkelijke gebruik. Ze lijken dus initieel goedkoper en daarmee proberen ze ook jou als nieuwe klant te overtuigen.

Wellicht niet altijd de goedkoopste maar ik heb altijd prima ervaringen gehad met Arval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
Antwoorden erbij geschreven.. Vind het nog steeds een groot verschil ^^
Pinobigbird schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:33:
[...]
  1. Dutchlease = PON = VAG = VW, dus zij hebben er baat bij zoveel mogelijk Golfjes op de weg te krijgen, en kunnen dat doen tegen lagere tarieven.
    • Hoeveel is het eigen risico?
    • [b]€135,-[/b]
    • Wat voor vervangend vervoer mag je?
    • [b]Geen idee... Ga ik vragen[/b]
    • Mag je direct vervangend vervoer?
    • [b]Na 24 uur[/b]
    • Mag je zelf de dealer kiezen?
    • [b]Ja,[/b]
    • Is het inclusief winterbanden?
    • [b]Nee (bewuste keuze)[/b]
    • Zijn er clausules over bijv. meer dan gemiddelde slijtage van banden?
    • [b]Niet kunnen vinden.. Ga ik vragen[/b]
    • Bij brandstof: heb je een algemene tankpas of van één maatschappij? (Niet van toepassing voor jouw e-Golf)
    • Heb je een auto met verbrandingsmotor als vervangende auto als je naar het buitenland gaat?
    • [b]Is een optie.. Niet voor gekozen[/b]
    • Wat zijn de tarieven voor meer of minder kilometers?
  2. [b]Meer en Minder €8.51 cent[/b]
  3. Dat mag je o.b.v. punt 2 uit gaan zoeken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SjoerdGTI op 02-06-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:02
Mag jij bij DL zelf de dealer kiezen?

Ik krijg nee op het rekest....

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
KillaZ schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 00:04:

In ieder geval kwa onderhoud.. Waar vandaan het geleverd wordt maakt mij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
SjoerdGTI schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 08:21:
[...]

In ieder geval kwa onderhoud.. Waar vandaan het geleverd wordt maakt mij niet uit.
Dus je mag niet zelf kiezen waar je je onderhoud laat uitvoeren? Lijkt mij erg onhandig. Ik heb mijn auto juist laten leveren bij een dealer wat verder weg omdat de dealer hier niet mee kon gaan in de lopende acties. Maar onderhoud wordt daar wel gewoon uitgevoerd. Leaseplan is hier niet moeilijk in, hoogstens moet je een extra bijdrage betalen als je de auto bij een specifieke dealer wilt bestellen en afleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Pinobigbird

doesn't share food!

Met Dutchlease heb ik overigens zelf zo'n zes jaar ervaring en geen noemenswaardige problemen gehad.

Eerst had ik een Fiesta laten overnemen van Auto Lease Groningen (ALG), waarvoor ze overigens wel een hoge prijs berekende. Daarmee heb ik een avond langs de snelweg gestaan met een kapotte radiatorfan en kokende motor. Dat is zonder problemen opgelost via de wegenwacht en de dealer. Toen de achterbanden gecupt waren terwijl er nog wel voldoende profiel op zat moest ik wel eerst contact met ze opnemen om te bevestigen dat ze inderdaad gecupt waren en vervangen moesten worden. Overigens zijn daar geen extra kosten voor gerekend, wat ze evt. wel zouden kunnen doen, zie https://www.dutchlease.nl...ratie-onderhoud-en-banden kopje Doorbelasting i.v.m. niet reparabele band.

Met m'n huidige leaseauto, een SEAT Leon, gaat alles nog makkelijker, want VAG ;). De bandenwissel gaat gewoon via de dealer (Continental, want PON ;)), net zoals voorruit vervangen (eigen risico de helft, €65).

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
jongetje schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 08:28:
[...]

Dus je mag niet zelf kiezen waar je je onderhoud laat uitvoeren? Lijkt mij erg onhandig. Ik heb mijn auto juist laten leveren bij een dealer wat verder weg omdat de dealer hier niet mee kon gaan in de lopende acties. Maar onderhoud wordt daar wel gewoon uitgevoerd. Leaseplan is hier niet moeilijk in, hoogstens moet je een extra bijdrage betalen als je de auto bij een specifieke dealer wilt bestellen en afleveren.
Sorry, Beetje te snel neer gezet.

- Ik mag zelf kiezen waar onderhoud aan de auto wordt uitgevoerd :-) Zolang het maar een VW dealer is.
- Waarvandaan de auto geleverd wordt (wordt bezorgt op locatie) dat maakt mij natuurlijk niet uit.

Wel fijn dat er niet veel gekke verhalen bekend zijn over DL... Hopen dat de auto snel wordt geleverd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:41

Grvy

Bot

Heeft iemand hier ervaring met Alphabet private lease? mijn afleverdatum blijft maar veranderen.. van begin volgende week naar eind volgende week, naar eind deze maand naar volgende maand.. ik weet echt niet war ik nu aan toe ben.. beloftes van Alphabet het uit te zoeken komen ze ook niet na..

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:06

avotar

P0werd by Black Coffee

SjoerdGTI schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 08:21:
[...]

Ik sta daar toch wel anders in.
Als ik proefritten en auto's uitzoek bij een dealer én ik word daar prettig geholpen, gun ik ze ook graag de bestelling. Ookal verdienen ze er eigenlijk amper wat mee.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
avotar schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 06:31:
[...]

Ik sta daar toch wel anders in.
Als ik proefritten en auto's uitzoek bij een dealer én ik word daar prettig geholpen, gun ik ze ook graag de bestelling. Ookal verdienen ze er eigenlijk amper wat mee.
Ik ook, echter nadat ik de offerte heb ingeleverd bij de WPB dan heb ik er geen invloed meer op.
nu wilde het de laatste keer in mijn geval dat ik de auto bij Ames had uitgezocht, en dat AA-Lease uit 3en de leasetoko werdt, dus werdt ie alsnog bij Ames besteld. (zijn beide van het Amega concern)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
SjoerdGTI schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 14:15:
[...]

Sorry, Beetje te snel neer gezet.

- Ik mag zelf kiezen waar onderhoud aan de auto wordt uitgevoerd :-) Zolang het maar een VW dealer is.
- Waarvandaan de auto geleverd wordt (wordt bezorgt op locatie) dat maakt mij natuurlijk niet uit.

Wel fijn dat er niet veel gekke verhalen bekend zijn over DL... Hopen dat de auto snel wordt geleverd :-)
Ik lease al 9 jaar bij DutchLease en heb eigenlijk ook nooit problemen met ze. Voor VAG auto's zijn ze sowieso erg interessant want ze zijn een dochterbedrijf van Pon.
KillaZ schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 00:04:

Mag wel, maar kan meer kosten per maand opleveren.

[ Voor 15% gewijzigd door tiguan op 06-06-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Grvy schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:52:
Heeft iemand hier ervaring met Alphabet private lease? mijn afleverdatum blijft maar veranderen.. van begin volgende week naar eind volgende week, naar eind deze maand naar volgende maand.. ik weet echt niet war ik nu aan toe ben.. beloftes van Alphabet het uit te zoeken komen ze ook niet na..
Niet met private lease, wel met de "normale" Alphabete lijkt me qua systematiek niet te teveel verschillen.
Ik vond de communicatie wel positief toen ik op mijn auto aan het wachten was, ik kon de status online volgen (wat jij ook kan o.b.v. van je post). Mijn auto kwam uiteindelijk een maandje eerder dan verwacht.

Ik denk je jouw vertraging eerder bij de dealer/importeur moet zoeken dan bij Alphabet, die baseren zich natuurlijk ook op de info die ze krijgen. Het kan namelijk best zijn dat er vertraging in de productie van jouw auto is ontstaan en de aflevering daardoor ook opschort.

Voor mijn auto stond initieel een vertraging van 11 weken gepland, de vraag naar de adaptieve LED verlichting was iets groter dan verwacht. Uiteindelijk heeft Opel deze vertraging dus met vier weken ingelopen. Andersom had ook gekund natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Misschien dat iemand dit hier wel weet : Ik rijd nu een maand of 4 in mijn Nieuwe Megane, nog steeds erg blij mee maaaaaar, 18" zou hem toch wel iets beter smoelen dan de huidige 17". Is het na een paar maanden alsnog mogelijk om er een extra set velgen bij te scoren en dit in het leasebedrag op te laten nemen? Ze los kopen is best een duur geintje denk ik..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
@DennusB Dat moet je met je wagenparkbeheerder/leasemaatschappij regelen. Dat is een aanpassing in je leasecontract. Ook al zou je die velgen los kopen, de banden zijn duurder wat ook doorberekend wordt in je zomer en eventueel winterbanden prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Toch wel grappig dat banden waar minder rubber in zit toch duurder zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:23:
Hoger verbruik toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 17:17
Mx. Alba schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:23:
Meer metaal voor de velgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Leasebudget inclusief brandstof is ook heel lastig natuurlijk want dat hangt ook af van hoeveel km je rijdt...

Wat dacht je van een V40 D2 (120pk) of D3 (150pk)? (Sorry, ik ben een Volvo fan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ja daarom. Geen idee nog hoeveel km dat zal zijn per jaar. Verwacht dat ik zal uitkomen op een 4 jaar 40-45k/jr., maar wellicht dat 5 jaar 35k/jr. ook nog mogelijk is. Minder dan dat zal wel niet.

Denk trouwens dat een V40 D4 of een 120d ook nog wel zou kunnen (beide 190 pk). Dan gebeurt er tenminste nog wat als je het gaspedaal intrapt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
V40 D4 is 200pk tegenwoordig. ;)

Dit is trouwens meer iets voor het andere leasetopic...

[ Voor 47% gewijzigd door Mx. Alba op 24-06-2017 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Had de vraag hier gesteld omdat het mij voor nu er vooral om ging wat er ongeveer mogelijk zou zijn met dat budget. Keuze komt later wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Kid Jansen schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 23:25:
Had de vraag hier gesteld omdat het mij voor nu er vooral om ging wat er ongeveer mogelijk zou zijn met dat budget. Keuze komt later wel.
Dat kun je toch prima uitrekenen? Wat leasemaatschappijen doen is (meestal) de km's per jaar afzetten tegen de fabrieksopgave mbt het verbruik en dat keer de gemiddelde brandstof prijs van benzine/diesel/gas etc. Bij elektrische auto's is het ingewikkelder omdat er vanuit wordt gegaan van een bepaalde mix elektrisch en benzine rijden. Dan pak je de leaseprijs op basis van km's per jaar en dan tel je de brandstof erbij op.

MAAR ik zou eerst een kijken welke je auto je echt wilt. Dan kun je daar een offerte voor laten maken en is dat je uitgangspunt. Heeft geen zin om al die prijzen voor al die auto's op een rij te zetten. Je hebt nu 7 merken en nog geen type geselecteerd. Ga eerst een kijken welke 3 a 4 auto's je echt wilt hebben, maak een proefberekening op de bekende sites en ga een proefrit maken als het bedrag past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ze zullen er vast wel een systeem voor hebben. Bij ons is het normleasebedrag gebaseerd op een bepaalde looptijd en kilometrage om te voorkomen dat iemand die minder kilometers rijdt een duurdere auto kan leasen dan iemand die heel veel kilometers rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:03
Gisteren private lease naar gekeken bij Audi alleen blijkt dat ik 50 euro onder het minimum leefnorm zit (loon-hypotheek-leasebedrag). Daardoor kan ik geen private lease doen. Beetje jammer die opzet, je zou zeggen dat daar wel wat flexibiliteit in mag komen en niet afkeuren op 50 euro.

Was aan het kijken naar een Audi A3 s-line editie met wat opties. Nu moet ik mijn droom daarin of vergeten of een andere manier zien te regelen.

Iemand met deze opzet van private lease mee te maken gehad dat je net onder x bedrag zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 01:47

Orac

Ik mis je papa.

@Kid Jansen Voor al die wensen i.c.m. dat budget wordt het lastig. De Lexus IS 300h voldoet aan al je wensen (223 pk @ 1600 kg). Alleen het navigatiesysteem schijnt niet zo handig te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Orac op 25-06-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:29

Releases

Ja maar!

DannyBevers schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:17:
Gisteren private lease naar gekeken bij Audi alleen blijkt dat ik 50 euro onder het minimum leefnorm zit (loon-hypotheek-leasebedrag). Daardoor kan ik geen private lease doen. Beetje jammer die opzet, je zou zeggen dat daar wel wat flexibiliteit in mag komen en niet afkeuren op 50 euro.

Was aan het kijken naar een Audi A3 s-line editie met wat opties. Nu moet ik mijn droom daarin of vergeten of een andere manier zien te regelen.

Iemand met deze opzet van private lease mee te maken gehad dat je net onder x bedrag zat?
Dat systeem is juist ingeroepen zodat mensen niet boven hun stand gaan lenen/huren/leasen. Dan maar een iets kalere versie of een modeletje naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
Releases schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:19:
[...]

Dat systeem is juist ingeroepen zodat mensen niet boven hun stand gaan lenen/huren/leasen. Dan maar een iets kalere versie of een modeletje naar beneden?
Het is ook zeker geen slechte regel voor mensen die een te dure auto willen leasen.

Echter kijken ze puur op basis van inkomen. Ik heb juist het gehele leasebedrag opzij gezet met de intentie dat ik het dan kan gaan leasen maar zo werkt dat niet en dat vind ik nogal een beetje jammer, spaar je in principe voorniks 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
DannyBevers schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:33:
[...]
Echter kijken ze puur op basis van inkomen. Ik heb juist het gehele leasebedrag opzij gezet met de intentie dat ik het dan kan gaan leasen maar zo werkt dat niet en dat vind ik nogal een beetje jammer, spaar je in principe voorniks 8)7
Als je zoveel op je spaarrekening hebt staan, is (eventueel 2e hands) kopen niet voordeliger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
jongetje schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:44:
[...]

Als je zoveel op je spaarrekening hebt staan, is (eventueel 2e hands) kopen niet voordeliger?
Wil private lease vooral gaan doen ivm onderhoud en stukken. Mijn huidige auto heb ik vooral enorm veel pech gehad dat ik binnen korte tijd veel onderhoud heb moeten doen waar ik vanaf wil. Vandaar ik het voor nu niet echt voordeliger inzie om er één te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
DannyBevers schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:33:
[...]

Het is ook zeker geen slechte regel voor mensen die een te dure auto willen leasen.

En zodra het leasecontract getekend is kan men die "berg" geld ergens anders aan besteden. De leasemaatschappij heeft 0 zekerheid dat jij het daarvoor gebruikt. Continu interen op je vermogen is iets wat ze - begrijpelijk - willen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
Napo schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:10:
[...]

En zodra het leasecontract getekend is kan men die "berg" geld ergens anders aan besteden. De leasemaatschappij heeft 0 zekerheid dat jij het daarvoor gebruikt. Continu interen op je vermogen is iets wat ze - begrijpelijk - willen voorkomen.
Klopt zeker ook wel wat je zegt, echter is daar dan ook geen optie voor afkoop etc. Je kan werkelijk alleen leasen in dat gebied met je inkomen. Moet helaas een andere optie hiervoor zoeken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Vraagje : Ik heb net een aanbod gehad voor een eventuele nieuwe baan. Ik heb momenteel een leasebudget van 860 euro inclusief brandstof. De nieuwe werkgever komt met een budget van 650 exclusief brandstof. Komt dat een beetje hetzelfde uit onderaan de streep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:55
Tja, hangt er vanaf welke auto je zou gaan leasen (Jij hebt net een nieuwe Megane toch ?:P)
Uit mijn hoofd rekenen ze voor mijn 1.0 benzine Ocatavia al ruim €200,0 aan brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
vinom schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:28:
Tja, hangt er vanaf welke auto je zou gaan leasen (Jij hebt net een nieuwe Megane toch ?:P)
Uit mijn hoofd rekenen ze voor mijn 1.0 benzine Ocatavia al bijna €200,0 aan brandstof.
Jep, heb nu een Megane GT-Line EDC sinds maandje of 5. Ik weet nog niet of die mee moet!
Als ik elektrisch/hybrid zou gaan rijden is t budget overigens iets hoger, 675!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
DennusB schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:25:
Vraagje : Ik heb net een aanbod gehad voor een eventuele nieuwe baan. Ik heb momenteel een leasebudget van 860 euro inclusief brandstof. De nieuwe werkgever komt met een budget van 650 exclusief brandstof. Komt dat een beetje hetzelfde uit onderaan de streep?
Check de parameters. Looptijd, kilometers per jaar. Die bepalen hoer duur een auto is, en met die tweede kun je meteen een inschatting van de brandstofcomponent maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:07:
[...]

Check de parameters. Looptijd, kilometers per jaar. Die bepalen hoer duur een auto is, en met die tweede kun je meteen een inschatting van de brandstofcomponent maken.
Huidig : 45k per jaar en 48 maanden
Nieuw : 35k per jaar en 60 maanden

Vind het lastig om dan in te schatten of t een beetje t zelfde is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 06:41

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Discussie hier voortzetten want eerst in het verkeerde topic :+
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:52:
[...]

Dankjewel voor de tip! Ik had inderdaad beter jaren terug met mijn 1900 bruto startsalaris een 25% bijtelling auto kunnen kiezen. Dan had ik een dikke Audi kunnen rijden in plaats van mijn cliootje, balen dat ik daar niet aan heb gedacht.
Dat is natuurlijk onzin. Je kan t beter zien als dat je in de markt was voor een 206 en uiteindelijk de 1.0 hebt genomen want belasting voordeel ipv de 206 GTI die je liever had gewild binnen het beschikbare budget. (ik weet niet of die typen uberhaupt bestaan, maar t gaat om t voorbeeld)
Daarnaast zeg ik dat ik het balen vind dat de volgende auto een stuk duurder zal worden in de bijtelling. De reactie dat ik niet moet zeuren want het was een korting snap ik niet. Als jij elke dag pizza eet en ze zijn een week later niet meer in de aanbieding bij de appie, kun je dat toch balen vinden? om maar in je eigen metafoor te blijven
Wat ik zeg is niet dat je niet mag balen, dat staat je helemaal vrij. Wat ik aangeef is dat zodra je accepteert dat het een korting geweest is die je eerst genoot, dan kan je er volgens mij gewoon vrede mee hebben. En als iemand dan nu niet dezelfde auto meer zou kunnen rijden omdat dat zonder korting te duur is, dan heeft diegene de afgelopen jaren simpelweg geluk gehad dat hij door de korting een grotere/luxere/duurdere auto heeft kunnen rijden!
miicker schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:56:
[...]

Hele vreemde vergelijking :+

Maar ben het wel eens met je punt. Als je ergens gaat wonen en je betaalt vier jaar lang 2000 euro huur, maar na het 4e jaar wordt de huur ineens 2160 ben je ook niet echt blij.
Maar dan draai je het opnieuw om. Het zou dan moeten zijn: je bent in de markt voor een huis van 2160 huur, en de eerste jaren kon je het huren met korting, waardoor het je slechts 2000 kostte. Als je dan nu de 2160 niet meer op kan brengen, dan ga je kleiner wonen!

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
DennusB schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:10:
[...]

Huidig : 45k per jaar en 48 maanden
Nieuw : 35k per jaar en 60 maanden

Vind het lastig om dan in te schatten of t een beetje t zelfde is
Dan zal de auto (inclusief brandstof) al gauw 150 a 200 goedkoper zijn. Als het goed is lease je meer voor die 650 ex dan voor je huidige 860 incl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Als je een lease contract over laat nemen door je nieuwe werkgever, kan je dan along-the-way nog iets kleins laten aanpassen? Ik zou bij eventueel meenemen van de auto best wel grotere (originele) velgen er onder willen.. maar weet eigenlijk niet of dat kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 06:41

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

DennusB schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:02:
Als je een lease contract over laat nemen door je nieuwe werkgever, kan je dan along-the-way nog iets kleins laten aanpassen? Ik zou bij eventueel meenemen van de auto best wel grotere (originele) velgen er onder willen.. maar weet eigenlijk niet of dat kan!
En wat zei de leasemij toen je ze belde?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:19:
[...]

En wat zei de leasemij toen je ze belde?
Ja ik weet niet welke ik moet bellen dus, de huidige of de nieuwe. De nieuwe weet ik nog niet namelijk :P

Pagina: 1 ... 5 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1