Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@ChillPascal
Als ik bij een paar verzekeraars kijk, lijkt dit redelijk uniform te zijn (anders zou iedereen steeds overstappen).

Bij Independer staat bijv:
Vul het aantal schades in waarbij je premie is verhoogd (of waarbij je de no-claimbeschermer hebt gebruikt). Dit is een schade waaraan je schuld had, maar kan ook een schade zijn door bijv. vandalisme waarbij er geen dader bekend is.
Bij FBTO staat bijv:
Schadevrije jaren
Je bouwt schadevrije jaren op als een auto op je naam is verzekerd. Schadevrije jaren geven je korting op je premie. Elk jaar dat je geen schade claimt, bouw je 1 schadevrij jaar op. Elke keer dat je wel een schade claimt waaraan je schuld hebt, verlies je 5 of meer jaren. Zo kan je dus ook een negatief aantal schadevrije jaren hebben. Het aantal schadevrije jaren vind je op de polis van je autoverzekering.
En bij Ohra staat er zelfs een volledige tabel, klik hier.

Bij 1 schade val je 5 jaar terug in schade vrije jaren. Daarom is het vaak beter om kleine schades zelf te laten repareren i.p.v. dit via de verzekering te doen (I know, bij lease heb je geen keuze of denk je er niet over na).

De leasemaatschappijen houden niet in een centrale database de schadevrije jaren bij. Bij particuliere autoverzekeringen, wordt dit in RoyData opgeslagen en kan dit worden opgevraagd. De rede dat de schadevrije jaren (opgebouwd via een leasemaatschappij) hier niet in staan, is omdat dit op naam van de leasemaatschappij staat en niet de berijder van de auto. Dit zou namelijk (met name bij pool auto's, maar ook bij wisselingen van berijders) een enorme administratieve klus zijn, waar leasemaatschappijen niet op zitten te wachten. Wel geloof ik dat er gesprekken gaande zijn, om dit toch in RoyData (o.g. database) te willen gaan bijhouden in de toekomst. Echter, daar heb jij niks aan op het moment.

Vaak worden x,5 jaren naar boven afgerond door de verzekeraar. Dus >3,5 jaar wordt gezien als 4 jaar gezien. Als je dus onder de 4,5 jaar zit, dan kom je waarschijnlijk uit op -1 schadevrije jaren. Dat gaat dan een best duur grapje worden... Wellicht lonend om even te bellen cq langs te gaan bij een lokaal kantoor en daar een toelichting te geven. Ze mogen namelijk wel bonusjaren uitgeven, maar daar moet je wel wat moeite voor doen is mijn ervaring. Enig nadeel: Je behoudt je oorspronkelijke -1 schadevrije jaren en die bouw je langzaam op (of in dit geval af naar 0 en dan naar +1 en verder). Mocht je dus na een paar jaar overstappen, dan heb je kans dat je alsnog x schadevrije jaren terug valt, afhankelijk hoeveel bonusjaren je hebt gekregen.

Ik weet niet of je samenwoont of alleen bent, maar bij sommige verzekeraars kan je ook "meeliften" op de schadevrije jaren van een huisgenoot. Ook hier geldt dat het wordt gezien als bonusjaren en deze niet mee te nemen zijn als je overstapt van verzekeraar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• centraal beheer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04-2020

centraal beheer

Bedrijfsaccount Centraal Beheer
ChillPascal schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 21:54:
Ik hoop dat onderstaande vraag in het juiste topic staan.

Anyhow, per 31 mei neem ik afscheid bij mijn huidige werkgever waarbij ik sinds november 2015 de beschikking heb gehad over een leaseauto. Doordat ik minder kilometers ga rijden zal ik een eigen auto gaan aanschaffen.

Nu komt het, om een verzekering af te sluiten heb ik een leaseverklaring aangevraagd. Hierin staat aangegeven hoe lang ik in de auto gereden heb en welke schades zijn 'ontstaan'.
Dit betreffen er 4, te weten:
  1. Schade aan de bumper door overstekend wild
  2. Sterretje in de ruit door steenslag
  3. Barst in de ruit door steenslag
  4. Kras in het zijportier, oorzaak onbekend
De lokale verzekeraar (tussenpersoon) geeft aan dat het 4e schadegeval aan niemand kan worden toegewezen, dus wordt dit gezien als schuldschade. Volgens deze tussenpersoon kom ik dan op een totaal aantal van 0 schadevrije jaren.

Mijn vragen:
  1. Interpreteert elke verzekeraar zo'n leaseverklaring op dezelfde wijze? Dus komt er overal exact 0 jaar uit?
  2. Staan deze gegevens in een database toegankelijk voor verzekeraars ondanks dat het een zakelijke leaseauto is?
  3. Heb ik kans dat als ik het formulier verstrek aan een andere verzekeraar ter berekening van de schadevrije jaren dat dit negatiever uitpakt. Ik heb er namelijk nét geen 4 jaar in gereden, dus wordt 3 jaar gehanteerd? Als vervolgens 5 jaar in mindering wordt gebracht door de schade kom ik op -2, waardoor de premie absurd hoog wordt
Hoi ChillPascal,

Ik begrijp dat het aangaan van een particuliere verzekering vragen oproept mbt je schadevrije jaren vanuit de leasemaatschappij. Ik hoop dat mijn antwoorden en toevoegingen je verder op weg helpen.

1. iedere verzekeringsmaatschappij hanteert haar eigen regels voor het beoordelen van de leaseverklaring.
2. sommige leasemaatschappijen zetten de schadevrije jaren van leaserijders in Roy–data. Als dat niet het geval is vraag je een leaseverklaring op bij de leasemaatschappij.
3. ook voor het wel of niet afronden van schadevrije jaren is geen algemene richtlijn. Elke verzekeraar bepaalt zelf hoe hij dit doet.

Heb je voor je leaseauto ook privé een auto verzekerd? Als dat zo is heb je hierbij schadevrije jaren opgebouwd. Bij de meeste verzekeringsmaatschappijen kun je deze jaren optellen bij het aantal jaren vanuit de leaseverklaring. Let wel dat hier niet meer dan 3 jaren tussen mogen zitten. Als je langer dan 3 jaar geen auto hebt verzekerd vervallen de schadevrije jaren.

@jongetje stelt voor om met verzekeraars te bellen en te vragen hoeveel jaar jij overhoudt met jouw leaseverklaring. De meeste verzekeraars zullen dit niet telefonisch bepalen. De verklaring komt bij een bepaalde afdeling terecht. Deze beoordelen hoeveel schadevrije jaren worden afgegeven op basis van de leaseverklaring.
Over het algemeen vraag je dus eerst een verzekering aan en stuur je later de leaseverklaring op. Binnen 2 weken worden dan de juiste schadevrije jaren op de polis gezet. Dit kan dus betekenen dat dan je premie verandert. Positief of negatief.

Verzekeraars die aangesloten zijn bij het Verbond van Verzekeraars (https://www.verzekeraars.nl/) hanteren dezelfde terugval in schadevrije jaren bij een particuliere verzekering. Het kortingspercentage wat hoort bij schadevrije jaren kan wel verschillen. Deze percentages vind je in de bonus-malus tabel die verzekeraars vaak wel op hun website hebben staan.

Als je hier verder nog vragen over hebt hoor ik het graag.

Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:26
centraal beheer schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:21:
[...]
Heb je voor je leaseauto ook privé een auto verzekerd? Als dat zo is heb je hierbij schadevrije jaren opgebouwd. Bij de meeste verzekeringsmaatschappijen kun je deze jaren optellen bij het aantal jaren vanuit de leaseverklaring. Let wel dat hier niet meer dan 3 jaren tussen mogen zitten. Als je langer dan 3 jaar geen auto hebt verzekerd vervallen de schadevrije jaren.
Dat is toch raar. Stel je heb 15 schade vrije jaren privé gereden en daarna 5 jaar schade vrij in een leaseauto gereden: Je krijgt 5 schade vrije jaren.
Als je 5 schade vrije jaren hebt privé gereden en 3 schade vrije jaren via lease: Je krijgt 8 schade vrije jaren.

Blijft toch een vreemde wereld dat verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:12

ralpje

Deugpopje

Toen ik in een (ver) verleden overstapte van een privé-auto naar een leaseauto, kreeg ik van mijn werkgever de vraag of ik privé schadevrije jaren had opgebouwd. Die konden dan meegenomen worden naar de leasemij, waardoor voor mijn werkgever het tarief voordeliger zou worden. Ik kan me voorstellen dat dan vervolgens die jaren bij het verlaten van die lease-overeenkomst ook weer mee genomen kunnen worden naar privé, omdat ze dan nog 'actueel' zijn en niet die limiet van 3 jaar geldt. Maar goed, dat is slechts een aanname ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centraal beheer

centraal beheer

jongetje schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:26:
[...]

Dat is toch raar. Stel je heb 15 schade vrije jaren privé gereden en daarna 5 jaar schade vrij in een leaseauto gereden: Je krijgt 5 schade vrije jaren.
Als je 5 schade vrije jaren hebt privé gereden en 3 schade vrije jaren via lease: Je krijgt 8 schade vrije jaren.

Blijft toch een vreemde wereld dat verzekeren.
Ha jongetje,

Ik denk dat ik het niet helder genoeg heb verwoord. Als je 15 schadevrije jaren hebt opgebouwd en aansluitend nog 5 schadevrije jaren met een leaseauto dan heb je 20 schadevrije jaren. De jaren worden dus bij elkaar opgeteld.
Als je na die 15 jaar tijdelijk stopt met rijden en dus met verzekeren dan verlies je deze jaren als je binnen 3 jaar niet een auto op jouw naam verzekert.

Webcare Centraal Beheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:24
Ik krijg een Audi A3 e-tron uit 2016 die van een andere werknemer is geweest met 15% bijtelling en een fiscale waarde van 38.880. Hoe kun je dan eigenlijk berekenen wat particuliere verkoopprijs is geweest? Aangezien ik overal vind dat die vanafprijs 42k+ was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:12

Pinobigbird

doesn't share food!

Scrtz schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:50:
Ik krijg een Audi A3 e-tron uit 2016 die van een andere werknemer is geweest met 15% bijtelling en een fiscale waarde van 38.880. Hoe kun je dan eigenlijk berekenen wat particuliere verkoopprijs is geweest? Aangezien ik overal vind dat die vanafprijs 42k+ was.
De 2016 A3 e-tron was er al vanaf € 37.900, dus fiscale waarde van € 38.880 kan prima (maar dat zal wel een kale uitvoering zijn dan)
https://www.autoweek.nl/a...4-tfsi-e-tron-attraction/

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Pinobigbird schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:11:
[...]

De 2016 A3 e-tron was er al vanaf € 37.900, dus fiscale waarde van € 38.880 kan prima (maar dat zal wel een kale uitvoering zijn dan)
Ah thanks! Ik heel internet afgezocht behalve die pagina..

Dan zal het wel meevallen idd, maar scheelt dat die standaard al veel opties had:
quote: Audi
Comfortairconditioning
Multifunctioneel driespaaks
lederen sportstuurwiel
MMI® radio
Audi drive select
Bestuurdersinformatiesysteem met kleurendisplay
Comfortsleutel
Lichtpakket
Audi connect e-tron diensten*
LED-koplampen
Gegoten lichtmetalen velgen in
15-spaak turbine design
En voor rond de 220 netto per maand mag ik niet klagen als eerste leasewagen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
centraal beheer schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:32:
[...]

Ha jongetje,

Ik denk dat ik het niet helder genoeg heb verwoord. Als je 15 schadevrije jaren hebt opgebouwd en aansluitend nog 5 schadevrije jaren met een leaseauto dan heb je 20 schadevrije jaren. De jaren worden dus bij elkaar opgeteld.
Als je na die 15 jaar tijdelijk stopt met rijden en dus met verzekeren dan verlies je deze jaren als je binnen 3 jaar niet een auto op jouw naam verzekert.

Webcare Centraal Beheer
Klopt dit wel?

De 15 schadevrije jaren in Roy-data komen van een privé autoverzekering die aan het begin van de lease-periode afloopt.

Die jaren hebben een bepaalde geldigheid. Standaard 1 jaar, maximaal 3. Ik neem aan dat ze niet worden overgenomen door de leasemaatschappij (fleet verzekering, die heeft immers niets te doen met de eerdere privé verzekeringen van de berijder).

Dus ergens tijdens de leaseperiode vervallen de eerdere 15 jaar uit Roy-data. Resteert na afloop alleen de verklaring van de leasemaatschappij en ten hoogste 5 jaar schadevrij.

Tip: hou altijd een oude motorfiets in de schuur. Zo’n WA kost bijna niets en is een prima manier om schadevrije jaren te bewaren en op te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• centraal beheer

centraal beheer

t_captain schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:42:
[...]

Klopt dit wel?

De 15 schadevrije jaren in Roy-data komen van een privé autoverzekering die aan het begin van de lease-periode afloopt.

Die jaren hebben een bepaalde geldigheid. Standaard 1 jaar, maximaal 3. Ik neem aan dat ze niet worden overgenomen door de leasemaatschappij (fleet verzekering, die heeft immers niets te doen met de eerdere privé verzekeringen van de berijder).

Dus ergens tijdens de leaseperiode vervallen de eerdere 15 jaar uit Roy-data. Resteert na afloop alleen de verklaring van de leasemaatschappij en ten hoogste 5 jaar schadevrij.

Tip: hou altijd een oude motorfiets in de schuur. Zo’n WA kost bijna niets en is een prima manier om schadevrije jaren te bewaren en op te bouwen.
Goedemorgen t_captain,

Met een leaseverklaring toon je aan dat je de regelmatige bestuurder bent geweest. De geldigheid van de jaren die je met een privé auto hebt opgebouwd lopen dan dus door. Daarom worden deze jaren opgeteld of afgetrokken (bij schades) van de jaren die in de landelijke database Roy-data staan.

Webcare Centraal Beheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@centraal beheer

Bedankt voor het antwoord. Ik zie nog steeds niet hoe dat gaat werken:

Een voorbeeld met wat data erbij, dat praat makkelijker.

Prive-auto 1-1-2000 t/m 31-12-2014
--> 15 schadevrije jaren in Roy-data met registratiedatum 31-12-2014.
--> die vervallen na 1 tot 3 jaar, dus uiterlijk op 31-12-2017.

Leaseauto 1-1-2015 - 1-1-2020
Na inleveren kun je een leaseverklaring krijgen. Stel dat er nog geen kras van een winkelwagentje op de auto staat en je de volle 5 jaar schadevrij krijgt.

Je gaat vervolgens (januari 2020) een eigen auto kopen. Die 5 schadevrije jaren van de leaseverklaring heb je. Maar die eerdere 15 jaar zijn tegen die tijd toch al lang weg uit het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centraal beheer

centraal beheer

t_captain schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:45:
@centraal beheer

Bedankt voor het antwoord. Ik zie nog steeds niet hoe dat gaat werken:

Een voorbeeld met wat data erbij, dat praat makkelijker.

Prive-auto 1-1-2000 t/m 31-12-2014
--> 15 schadevrije jaren in Roy-data met registratiedatum 31-12-2014.
--> die vervallen na 1 tot 3 jaar, dus uiterlijk op 31-12-2017.

Leaseauto 1-1-2015 - 1-1-2020
Na inleveren kun je een leaseverklaring krijgen. Stel dat er nog geen kras van een winkelwagentje op de auto staat en je de volle 5 jaar schadevrij krijgt.

Je gaat vervolgens (januari 2020) een eigen auto kopen. Die 5 schadevrije jaren van de leaseverklaring heb je. Maar die eerdere 15 jaar zijn tegen die tijd toch al lang weg uit het systeem?
Nee hoor, die 15 schadevrije kunnen wij gewoon gebruiken. Er zit immers niet meer dan 3 jaar tussen het einde van de privé auto en de start van het leasecontract. Daar gaat het om. Op 1 januari 2020 zou je in jouw voorbeeld dus 20 schadevrije jaren hebben. Als er wel langer dan 3 jaar tussen had gezeten waren de 15 schadevrije jaren niet meer geldig. Dan zou je met de leaseverklaring dus op 5 schadevrije jaren komen.

Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Webcare Centraal Beheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je bent dus wel afhankelijk van een fleet verzekering (die in bulk wagenparken verzekeren) op de voorgaande schadevrije jaren van je prive-autoverzekering uit Roy-data op te pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Je denkt te moeilijk en alleen maar vanuit verzekering. Denk nu even uit jouw persoon: die 1e 15 jaar staan aan jou in Roydata gelinkt op basis van je prive verzekering, en de lease verzekering heeft jou geregistreerd onder de fleet verzekering. In de database sta jij dus 18 jaar volcontinu geregistreerd: klaar.

Dus in die zin: ja, je bent 'afhankelijk' van die fleetverzekering als in dat je wel op 'n manier in de database moet komen, want langer dan 3 jaar niet geregistreerd = jammer dan. Maar omdat je fleetverzekering je wél registreert, heb je dat gat niet.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:51

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Daar zit m de crux, want veelal zullen die jou alleen op verzoek, dus aan het einde van jouw leasefeestje, daarin zetten. En dan is dus alle historie al lang en breed verdwenen.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Dus: bij ontvangst leaseauto een motor kopen en je schadevrije jaren van je oude auto op die polis laten doorlopen. Dan heb je meer zekerheid. En een motor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-07 21:35
Ik heb niet alles nagelezen.

Ik ben drie geleden in een lease auto gaan rijden. Voor die dat altijd een eigen auto gehad en verzekerd.
Voor mijn vrouw hebben we toen een kleine 2e auto aangeschaft en op haar naam verzekerd. Toen hebben ze aan haar mij schadevrije jaren overgedragen.

Wellicht zal dit alleen een probleem opleveren vals wij uit elkaar zouden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Dag allen,

Ik ben er totaal niet in thuis in leaseauto's en regelingen, maar ik heb een korte vraag:

Mijn nieuwe leaseauto (eerste keer dat ik een leaseauto heb) wordt begin Mei geleverd bij dealer, LM heeft mij opgebeld om een afspraak te maken voor ophalen van de auto. Afspraak is gemaakt en de dealer is op de hoogte.

Ondertussen ben ik van baan gewisseld en het contract wordt netjes overgenomen. Oude werkgever gaf netjes aan bij LM dat het contract per 01-06 overgezet moet worden naar nieuwe werkgever. Nu is mijn nieuwe werkgever gebeld door LM dat zij de auto begin Mei niet uit zullen leveren en wachten op 01-06, wanneer het contract ingaat bij nieuwe werkgever. Dit zou betekenen dat ik 3-4 weken extra moet wachten op mijn nieuwe auto.

Opzich niet heel erg, al had ik al geregeld dat iemand mijn huidige auto over zou kopen en die komt dus begin volgende week langs.Mag een LM dit zomaar zelf bepalen? Ik had verwacht dat ik gewoon mijn auto kon gaan halen en het leasecontract in mijn laatste maand het contract van huidige werkgever zou aanhouden en dan per 01-06 bij mijn nieuwe werkgever.

Vanuit hun oogpunt snap ik het ook wel dat zij dan voor 1 maand een apart contract moeten aanmaken, maar goed. Denk vraag het hier eens na. Had mij wel verheugd op mijn nieuwe auto :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ze hebben redelijk wat flexibiliteit t.a.v. levertijden. Denk aan de kentekenregistraties die in het nieuwe of juist in het oude jaar moeten.

Voor die paar weken zouden ze een hoop werk krijgen. Contract met partij X, daarna beeindigen, auto controleren, dagwaarde berekenen, eindafrekening maken, en nieuw contract met parttij Y laten ingaan). Dan is het veel makkelijker en minder foutgevoelig om gewoon op 1-6 te leveren. Gelijk hebben ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@CrawlFish Tja, jij besluit om een aantal weken/maanden na bestelen van de auto ontslag te nemen. Kan me je werkgever ook wel voorstellen dat die niet voor een maand een contract aangaat en die vervolgens moet overdragen. Dit is voor de leasemaatschappij natuurlijk ook handiger om het contract bij je nieuwe werkgever te starten ipv eerst 1 maand bij je huidige en dan meteen een afrekening over het brandstofvoorschot en gereden km's.

Je mag al blij zijn dat het zo gaat. Ik zou iig niet een nieuwe leaseauto bestellen als ik opzoek was naar een andere baan.

[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 26-04-2019 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
jongetje schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:06:
@CrawlFish Tja, jij besluit om een aantal weken/maanden na bestelen van de auto ontslag te nemen. Kan me je werkgever ook wel voorstellen dat die niet voor een maand een contract aangaat en die vervolgens moet overdragen. Dit is voor de leasemaatschappij natuurlijk ook handiger om het contract bij je nieuwe werkgever te starten ipv eerst 1 maand bij je huidige en dan meteen een afrekening over het brandstofvoorschot en gereden km's.

Je mag al blij zijn dat het zo gaat. Ik zou iig niet een nieuwe leaseauto bestellen als ik opzoek was naar een andere baan.
Ik zie dat je een aantal aannames doet, dus ik licht het even voor je toe.

Huidige werkgever vroeg zich ook af waarom de LM deze keuze maakt, hij vind het prima als ik deze alsnog in Mei mag halen.

Ik was niet op zoek, ik ben benaderd en zij hebben een aanbod gedaan die ik 2 maal heb afgeslagen, waarna het 3e aanbod wel heb geaccepteerd.

Vandaar mijn vraag of de LM dit zelf mag bepalen.. zoals ik al aangaf, snap ik waarom maar of dit iets is waar de LM zelf een inspraak in heeft weet ik niet. Zij zijn puur de uitvoerende partij denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik gok dat het niet de leasemaatschappij is die dit bedacht heeft, maar de oude werkgever die aan de leasemij heeft laten weten geen trek te hebben in een contract voor een paar weken. De leasemij zal gewoon de auto uitleveren in mei als iemand dat betaalt.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
t_captain schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:04:
Ze hebben redelijk wat flexibiliteit t.a.v. levertijden. Denk aan de kentekenregistraties die in het nieuwe of juist in het oude jaar moeten.

Voor die paar weken zouden ze een hoop werk krijgen. Contract met partij X, daarna beeindigen, auto controleren, dagwaarde berekenen, eindafrekening maken, en nieuw contract met parttij Y laten ingaan). Dan is het veel makkelijker en minder foutgevoelig om gewoon op 1-6 te leveren. Gelijk hebben ze.
Hier heb ik wat aan, dank!
Ik had een idee wat er allemaal bij kwam kijken voor hen. Dan laat ik het gewoon voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Van werkgever X naar werkgever Y is een contractovername. Dan moet je op het oude contract de eindafrekening opmaken. Daarvoor moet je precies weten welke kosten in de oude periode vallen en welke in de nieuwe.

Onderdeel daarvan is een autocontrole + eventueel schadeherstel / schadetaxatie. En natuurlijk de kilometers opnemen in verband met verrekening meer- en minderkilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

centraal beheer schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:32:
[...]

Ha jongetje,

Webcare Centraal Beheer
MITS de leasemaatschappij de schadevrije jaren op wil nemen in Roydata of een verklaring af wil geven. Anders kun je zwaaien naar je schadevrije jaren en begin je vrolijk weer op 0...

Daar komt nog bij dat sommige verzekeraars de verklaring van schadevrije jaren ter kennisgeving aanneemt en deze niet mee wil nemen in de bepaling voor de nieuw af te sluiten verzekering. @jongetje heeft dus gelijk: het is een vreemd wereldje, die van de verzekeringen...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je bent van verschillende partijen afhankelijk:

1. de fleet verzekering moet een aansluitende melding in Roy-data maken op jouw naam;
2. leaseauto's krijgen een stevige insepctie bij inleveren. Kleine dingen (schade aan de rand van de velg, krasje van een winkelkar op een parkeerplaats) die je op een eigen auto misschien zou laten zitten, moet je op een leaseauto laten herstellen. Strikt genomen zijn dat schuldschades.
3. je nieuwe verzekering moet de berijdersverklaring van de leasemaatschappij accepteren.

Al met al een aanzienlijke kans om je schadevrije jaren kwijt te raken. Ik zou zelfs stellen dat je behoorlijk geluk moet hebben om met de volle mik aan jaren (die van voor de leaseperiode + het volle aantal jaren van de leaseperiode) eruit te komen.

En het gaat wel om iets. Zeker als je een wat duurdere auto gaat rijden na het lease-tijdperk. Kan je zo 100 euro per maand schelen (75% bonus vs "nieuwe klant" met 45% bonus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Zouden jullie een Tesla model 3 rijden als je geen eigen paal aan je huis kunt hebben? Ik woon in Leiden dus wss wel genoeg snelladers etc in de buurt? Ik dacht altijd dat het onmogelijk was dan maar een collega dacht er anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
TweakerVincent schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:10:
Zouden jullie een Tesla model 3 rijden als je geen eigen paal aan je huis kunt hebben? Ik woon in Leiden dus wss wel genoeg snelladers etc in de buurt? Ik dacht altijd dat het onmogelijk was dan maar een collega dacht er anders over.
Ik zou het alleen doen als er een langzaamlader op loopafstand van je huis beschikbaar is of als je op een vaste werkplek werkt waar altijd een lader beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Z___Z schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:23:
[...]

Ik zou het alleen doen als er een langzaamlader op loopafstand van je huis beschikbaar is of als je op een vaste werkplek werkt waar altijd een lader beschikbaar is.
Langzaamlader is er maar gedeeld met veel anderen, niet echt handig lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
TweakerVincent schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:27:
[...]

Langzaamlader is er maar gedeeld met veel anderen, niet echt handig lijkt me?
Ligt eraan met hoeveel mensen en het gedrag van deze mensen. Stel iedereen haalt z'n auto netjes weg als hij vol is, en hij is voor jou genoeg beschikbaar om te laden, dan is het geen probleem. Ligt ook aan hoeveel je per week rijdt. Als je elke dag moet laden, dan kan een gedeelde paal lastig zijn. Als je maar 2x per week hoeft te laden is het al een stuk makkelijker.

Misschien hier even doorheen lopen: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:18
Of als je om 3u snachts een melding krijgt: je auto is vol, haalt het weg.
Of als je perse moet laden maar alles vol en om 3u snachts melding krijgt: hij is vrij.
Ben je bereid dan om om 3u snachts op te staan? :P

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
gergs schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:41:
Of als je om 3u snachts een melding krijgt: je auto is vol, haalt het weg.
Of als je perse moet laden maar alles vol en om 3u snachts melding krijgt: hij is vrij.
Ben je bereid dan om om 3u snachts op te staan? :P
Dat is wel een extreme situatie die ik en andere collega’s van mij nooit zijn tegengekomen. Je kan beter desnoods half uurtje fast chargen onderweg of de auto aan een lader verderop zetten i.p.v. om 3 uur opstaan. :p Sowieso verplicht niemand je om de auto ‘s nachts weg te zetten als ie vol is.

Neemt niet weg dan een oplader op eigen oprit handiger is. Over een paar maanden heb ik die luxe ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Even een beetje crosspost maar ivm lease vraag hier.

Dit is de situatie:

Dank allen hierboven! Hier de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bCuir1x.png

Paarse pijl (witte auto) is mijn huis (achtertuin). Ik kan op eigen grond een laadpaal plaatsen die met een mini stekker van 50 cm direct (witte auto) kan laden.

Dit kan prima geregeld worden. Echter gaat een lease maatschappij hiermee akkoord? Dus dat de kabel wel op gemeentegrond ligt? Of maakt dat allemaal niet uit?

Ga morgen natuurlijk bellen...

[ Voor 3% gewijzigd door TweakerVincent op 01-05-2019 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:15

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb een vraag over mijn lease auto en de regeling gehanteerd door mijn werkgever.
Het gaat om een Toyota Yaris Hybrid met een catalogus waarde van € 20.760,-
Deze valt in de 22% regeling.
Mijn werkgever hanteert een eigen bijdrage systeem gebaseerd op een aantal zaken, dit is een compleet ondoorzichtig systeem maar dat is niet voor dit topic.
Kort gezegd is de eigen bijdrage voor privé gebruik voor mijn auto €96,-

Nadat ik wat vragen stel over de inhoudingen op mijn salaris krijg ik het volgende antwoord:
Hieruit blijkt dat uw eigen bijdrage nihil wordt herrekend i.v.m. de fiscale waarde (ruimschoots) onder het normbedrag.
Een eigen bijdrage mag o.b.v. fiscale wetgeving niet negatief worden opgenomen in de salarisberekening.
Wat betekend dit?

Vervolgens komt er uit de berekening van mijn werkgever dan uit dat deze auto mij netto € 187,45 kost.

Dat is als ik het goed bereken ook enkel wat mij de bijtelling naar de belastingdienst uiteindelijk netto kost.

Overigens heb ik al meerdere malen bij mijn werkgever om uitleg gevraagd.
Het lijkt er op dat daar ook niemand snapt wat er nou bedoeld wordt en niemand die mij iets inzichtelijk kan maken.
Dus daarom even via hier de vraag om meer info.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Wat er staat. Bijtelling kan nooit een aftrekpost worden. Dus als de eigen bijdrage groter is dan 22% van de cataloguswaarde, moet de bijtelling op nul gezet worden.

Overigens is dat bij jou niet het geval.

* fiscale waarde 20760, maal 22% = 4567 per jaar
* eigen bijdrage 96 * 12 = 1152 per jaar
Bijtelling: 4567-1152 = 3415 euro per jaar.

Netto kosten per maand:
* eigen bijddage: 96
* loonheffing over bijtelling gedeeld met 12 maanden: 91
Totaal netto: 187

Er is 1 probleem met deze berekening: je marginale belastingdruk (91*12 / 3415) is slechts 32%. Dat komt me nogal laag over. Weet je zeker dat je 96 euro eigen bijdrage hebt, of zit er nog ergens een vergoeding wegens niet-gebruikt budget?

[ Voor 20% gewijzigd door t_captain op 06-05-2019 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 16:12

ralpje

Deugpopje

Ik lees hem anders: de eigen bijdrage voor privé gebruik zou normaal gesproken 96 euro zijn, maar omdat de fiscale waarde van de auto fors onder het geldende normbedrag ligt wordt de eigen bijdrage (dus aan de werkgever) op 0 gesteld.
Je betaalt dus de reguliere bijtelling aan de belastingdienst, maar niet de eigen bijdrage aan de werkgever.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Hieruit blijkt dat uw eigen bijdrage nihil wordt herrekend i.v.m. de fiscale waarde (ruimschoots) onder het normbedrag.
Goed gezien @ralpje. Omdat de auto zo goedkoop is, wordt de EB kwijtgescholden. @Bommes had me op een dwaalspoort gezet met een EB van 96 euro die er helemaal niet blijkt te zijn.

Resteert slechts de bijtelling 22% * 20760 = 4567 per jaar. Daarover loonheffing van € 187,45 * 12 = 2249 per jaar. Dat komt neer op een marginalebelastingdruk van 49.25% en lijkt me realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

t_captain schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:23:
Wat er staat. Bijtelling kan nooit een aftrekpost worden. Dus als de eigen bijdrage groter is dan 22% van de cataloguswaarde, moet de bijtelling op nul gezet worden.

Overigens is dat bij jou niet het geval.

* fiscale waarde 20760, maal 22% = 4567 per jaar
* eigen bijdrage 96 * 12 = 1152 per jaar
Bijtelling: 4567-1152 = 3415 euro per jaar.

Netto kosten per maand:
* eigen bijddage: 96
* loonheffing over bijtelling gedeeld met 12 maanden: 91
Totaal netto: 187

Er is 1 probleem met deze berekening: je marginale belastingdruk (91*12 / 3415) is slechts 32%. Dat komt me nogal laag over. Weet je zeker dat je 96 euro eigen bijdrage hebt, of zit er nog ergens een vergoeding wegens niet-gebruikt budget?
Thanks Captain, deze uitleg snap ik tenminste.
Voor zover ik weet heb ik geen vergoedingen wegens gebruikt budget, zo ondoorzichtig is het dus.. :X
ralpje schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:32:
Ik lees hem anders: de eigen bijdrage voor privé gebruik zou normaal gesproken 96 euro zijn, maar omdat de fiscale waarde van de auto fors onder het geldende normbedrag ligt wordt de eigen bijdrage (dus aan de werkgever) op 0 gesteld.
Je betaalt dus de reguliere bijtelling aan de belastingdienst, maar niet de eigen bijdrage aan de werkgever.
Dat klinkt als aannemelijk, in de screenshot van de berekening zie ik
€ 20.760,- Aanschaf waarde
€ 20.760,- Fiscale waarde
€ 96 eigen bijdrage norm (per maand)
en daaronder staat:
- € 96 euro Eigen bijdrage aanvullend (per maand)
€ 187,45 Totaal netto per maand

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De EB staat er twee keer: een keer 96 euro (norm) en een keer -96 euro (aanvullend). Als je deze twee samen neemt, heb je dus inderdaad een EB van nul euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:45
Bommes schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:11:
[...]

Thanks Captain, deze uitleg snap ik tenminste.
Voor zover ik weet heb ik geen vergoedingen wegens gebruikt budget, zo ondoorzichtig is het dus.. :X

[...]

Dat klinkt als aannemelijk, in de screenshot van de berekening zie ik
€ 20.760,- Aanschaf waarde
€ 20.760,- Fiscale waarde
€ 96 eigen bijdrage norm (per maand)
en daaronder staat:
- € 96 euro Eigen bijdrage aanvullend (per maand)
€ 187,45 Totaal netto per maand
Je werkgever bedoelt het volgende:

- Normaalgesproken is de eigen bijdrage voor jou(w functie) 96euro.
- Omdat jij een relatief goedkope auto hebt, is de feitelijke eigen bijdrage voor jou 0
- Je eigen bijdrage kan nog nooit negatief zijn (dus ipv 96 euro 'bijbetalen, geld 'toe krijgen' van je werkgever).

Dit komt overeen met wat je loonstrook zegt: 96 euro eigen bijdrage (standaard) - 96 euro eigen bijdrage (omdat je een goedkope auto hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:55
Ik rij nu in een 14 procent bijtelling auto.

Nu wil ik volgend jaar 100% elektrisch auto gaan rijden omdat ik geen zin heb om veel bijtelling te betalen.

Heeft iedereen niet datzelfde gevoel?

Trouwens ik moet mijn auto in de bijtelling rijden ivm parkeergarage in mijn appartement complex waar ik maar 1 plek heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-07 19:32
Excuus als dit al een keer is gevraagd;

Momenteel rijd ik een 14% bijtelling auto, waarbij het contract in November 2020 van verloopt.

Net zoals mijn bovenbuurman heb ik hetzelfde gevoel, waarom 22% betalen als je ook de optie hebt tot 4%.

De 3 kanshebbers:
- Hyundai Kona
- Kia e-Niro
- Tesla Model 3 ( voor deze moet ik bijbetalen, +- 70,- )

Inmiddels geld voor de E-Niro, vandaag bestellen, geschatte levering Oktober 2020 / Q4.
Dit zal voor de andere 2 niet heel anders zijn lijkt mij.

Mijn werkgever gaf aan: We praten in November van dit jaar wel even over de mogelijkheden, maar dan vis ik denk ik compleet achter het net.

Dus 2 vragen:

- Is het raar om nu al om tafel te gaan met je werkgever over een lease contact wat pas in November 2020 verloopt?

- Mocht ik een bestelling mogen plaatsen, en de auto kan niet in 2020 geleverd worden kan er dan geannuleerd worden.. ik heb namelijk geen zin om 22% bijtelling te betalen voor een auto van 40k+.

Is er een Tweaker die hier meer van weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:31

Daan_

Alles op zijn tijd !!

joke_name schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:12:
Ik rij nu in een 14 procent bijtelling auto.

Nu wil ik volgend jaar 100% elektrisch auto gaan rijden omdat ik geen zin heb om veel bijtelling te betalen.

Heeft iedereen niet datzelfde gevoel?

Trouwens ik moet mijn auto in de bijtelling rijden ivm parkeergarage in mijn appartement complex waar ik maar 1 plek heb.
Het gevoel wel, maar uiteindelijk van de EV 15% naar 22%. Gezien de range van diverse E auto's niet naar wens was of mogelijkheid voor een trekhaak. Gekeken naar de S 75D en I Pace. Dan maar wat meer centjes betalen, maar wel hok die praktisch is en met plezier in gereden wordt.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kelnarath schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:30:
- Is het raar om nu al om tafel te gaan met je werkgever over een lease contact wat pas in November 2020 verloopt?
In de leaseregeling bij mijn werkgever staat dat de directie zich het recht voorbehoud om bestellingen die niet binnen vijf maanden uitgeleverd kunnen worden te annuleren. Je wordt dan verplicht een andere auto uit te kiezen die wel binnen die periode te leveren valt.

Los daarvan, om tafel gaan zou altijd moeten kunnen. Mijn huidige contract loopt tot november 2019, en mijn nieuwe bestelde auto kan pas op zijn vroegst in januari 2020 worden uitgeleverd (Tiguan Allspace). Netjes uitgelegd waarom ik juist die auto graag wilde en uiteindelijk ook toestemming gekregen. :)

Punt van je werkgever zal waarschijnlijk de erg lang lopende verplichting zijn. Hij zou in jouw geval een contract aan moeten gaan met de leasemij voor jouw auto die tot eind 2024 loopt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 11:24
Requiem19 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:35:
[...]

Je werkgever bedoelt het volgende:

- Normaalgesproken is de eigen bijdrage voor jou(w functie) 96euro.
- Omdat jij een relatief goedkope auto hebt, is de feitelijke eigen bijdrage voor jou 0
- Je eigen bijdrage kan nog nooit negatief zijn (dus ipv 96 euro 'bijbetalen, geld 'toe krijgen' van je werkgever).

Dit komt overeen met wat je loonstrook zegt: 96 euro eigen bijdrage (standaard) - 96 euro eigen bijdrage (omdat je een goedkope auto hebt).
In dit geval is het wellicht ook nog interessant om eens na te vragen hoeveel euro rek er nog in het budget zit voor de eigen bijdrage weer van toepassing os. Misschien kun je dan een paar opties meer aankruisen.

Bij ons zijn ze qua kosten/budget wel transparant. je hebt een vast budget, op basis van dat budget moet je binnen een mantelovereenkomst o.b.v. aantal kilometers/winterbanden etc. een auto kiezen. Daarbij wordt voor de normafstand de brandstofkosten via werkelijkverbruik.nl meegenomen en de BTW bijdrage van 2,7% in geval van privégebruik ook. Alles wat eventueel buiten budget valt is dan een eigen bijdrage. Doordat de parameters bekend zijn en we een excelsheet hebben kun je exact uitrekenen wat de auto gaat kosten en of je buiten budget gaat of niet.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Hier is dat niet zo duidelijk.
De fiscale bijtelling is natuurlijk helder, de eigen bijdrage een heel stuk minder.
Alle zakelijke auto's hier zijn eigendom auto' en voor de eigen bijdrage wordt er gewerkt met een normbedrag, brandstofsoort, co2 uitstoot.
Dat levert een percentage op van een "fictief" lease bedrag (niet van de fiscale waarde).
Voor dat lease bedrag worden de tarieven van directlease aangehouden.

Vervolgens moet je voor andere dan fabriek geleverde banden
dus winterbanden of allseasons een x bedrag bij de eigen bijdrage tellen.

Dat normbedrag is overigens voor een hybride vast gesteld op € 31.500 als ik het dus goed begrijp is bij een lagere catalogus waarde dus geen eigen bijdrage. Los van eventueel de banden bijdrage.

Ik zal nog eens gaan informeren hoe het nu precies werkt.
Maar ik vind het voorlopig wel goed zo.
Mijn Yaris kost me nu dus net geen 190 euro in de maand met een europechse tankpas er bij.
Voor de kilometers die ik er mee rijd en waar die kilometers zijn (zakelijk vooral in en om mijn woonplaats) vind ik het meer dan prima.
Als ik voor de vakantie perse iets anders nodig heb (trekhaak nodig) dan kan ik dat aangeven en kan ik voor die periode een andere auto krijgen waarbij ik het meer bedrag bij betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ousselg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-07 22:19
Guys, ik heb een lease budget gekregen van 900 euro en kan 10% eigen bijdragen inzetten als ik daar overheen wil.

Volgens mij kan je een leuke bak halen hiervoor al baal ik van de 22% bijtelling tegenwoordig.

Wat raden jullie aan ? Ik heb een voorkeur voor een merc of Audi dus hoor graag suggesties.

Elektrische auto's gaan ze pas in 2020 doen waarschijnlijk dus vis ik waarschijnlijk achter het net helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
9xx euro. Of dat een C-klasse of een Golfje is, hangt af van een aantal parameters:

* looptijd
* kilometers / jaar waarmee gerekend moet worden
* in / excl brandstof
* soort brandstof
* excl BTW of doorberekening BTW-correctie

In het meest gunstige geval zou bijvoorbeeld een C-Klasse C180 Coupe Automaat ongeveer 750,- kosten. Dat is bij 48 maanden, 25.000 km/jaar, excl brandstof, excl BTW.

Als ik dezelfde auto uitreken met de meer gangbare 40.000 km/jaar, stijgt het leasebedrag tot 835,-. Als je leasebudget inclusief brandstof is, komt daar zo'n 350 euro aan brandstof bovenop. Als je werkgever de BTW-correctie privegebruik doorberekent, nog eens 105 euro aan BTW. Zit je zo aan 1290.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ousselg
Lease budget is ex brandstof.

Dit wordt mijn eerste lease auto dus weet niet zo goed wat ik moet antwoorden op je vragen. Btw correctie? Doorberekening ?

Ik verwacht zelf tussen 30 en 40k per jaar te rijden aangezien ik ook naar klanten moet.

[ Voor 22% gewijzigd door ousselg op 09-05-2019 22:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

ousselg schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:51:
Volgens mij kan je een leuke bak halen hiervoor al baal ik van de 22% bijtelling tegenwoordig.
Waarom baal je daarvan? Het is een verlaging van 3% ten opzichte van het vorige tarief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Pinobigbird schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:11:
[...]

Het is een lease edition btw, vandaar dat die fiscale waarde zo laag is maar er wel heel wat opties standaard op zaten:
quote: Audi
Hij combineert de sport-variant met het exclusieve Pro Line Plus pakket. Dat betekent dat hij is voorzien van onder meer Audi virtual cockpit, sportstoelen, vele aluminium afwerkingsdetails, 17 inch lichtmetalen velgen, MMI navigatie plus, automatische snelheidsregeling, parkeerhulp plus, LED-koplampen, lichtpakket, Audi sound system evenals metallic lak en de Audi smartphone interface
En deze heeft dan nog 18" donkergrijze velgen en witte metallic lak, voor 218 euro netto in de maand hoor je mij daar niet over klagen haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@ousselg
Ik geloof er niets van dat jou werkgever je verplicht om een auto van 40K uit te kiezen.
Voor de helft rijd je een Polo of Ibiza, scheelt je ook de helft in de bijtelling.
Dat je zelf liever een dikke merc of audi wilt rijden is je eigen keuze, daar hoort ook een bijtelling in verhouding bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:05

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

AllSeeyinEye schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 08:29:
[...]

Waarom baal je daarvan? Het is een verlaging van 3% ten opzichte van het vorige tarief!
Idd, al die 'verwende' 14% rijders die nu weer 'terug' moeten naar 22%. Wees blij met de korting die je de afgelopen jaren hebt gehad. Nu weer terug naar het normale tarief.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Laatst online: 06-07 10:50

djidee

Mr. Slungel

Bij dat ik dat altijd gemist heb...

Had mijn Fiesta (20%) net 3 maand toen er een 14% diesel kwam
Had mijn V40 (20%) net 1 maand toen de D2 14% werd (en niet veel later de D4 190pk 14% :'( )
Mondeo is 21%, dus ik heb nooit het voordeel gehad, maar voel de pijn dus ook niet...

En het scheelt uitleggen thuis (de leaseauto blijft ongeveer even duur :+ )
Al is dat nu met de hoge bpm en benzineprijs wel even anders wat er nu uit de calculatie komt :'(

"Mekker, blaat"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:54
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 08:46:
[...]

Idd, al die 'verwende' 14% rijders die nu weer 'terug' moeten naar 22%. Wees blij met de korting die je de afgelopen jaren hebt gehad. Nu weer terug naar het normale tarief.
Dit dus. Ging van 14% V40 naar 21% voor de BMW 1 serie. Was blij met de korting, maar niet met de auto. Ik betaal liever 21% voor de 1 serie kan ik je zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dan kun je een mooie auto rijden van 9xx euro per maand. Instapmodellen C-klasse, A4 komen binnen bereik.
Dit wordt mijn eerste lease auto dus weet niet zo goed wat ik moet antwoorden op je vragen. Btw correctie? Doorberekening ?
Google is je vriend "BTW correctie privegebruik".

Kort samengevat:
* de prijs die je op site van leasemaatschappij ziet staan, is altijd excl. BTW. daar moet dus nog 21% BTW bovenop.
* voor inkoop van zakelijke diensten (zoals leaseauto's voor het personeel) is dat geen probleem, je werkgever trekt deze BTW gewoon als voorheffing af.
* maar: een leaseauto met privegebruik is geen geheel zakelijke kostenpost. Voor het prive-aandeel in het gebruik wordt dus een correctie toegepast. Deze bedraagt 2.7% cataloguswaarde per jaar.
* aan je werkgever de keuze. Sommigen negeren deze kostenpost, anderen belasten hem door in de leaseprijs die aan de werknemer wordt gepresenteerd. Waardoor een auto ~100 euro duurder is per maand dan op de site van de leasemaatschappij.
Ik verwacht zelf tussen 30 en 40k per jaar te rijden aangezien ik ook naar klanten moet.
Hoeveel je rijdt is meestal geen factor van belang. De meeste bedrijven hanteren een vast aantal norm-kilometers waarmee je moet rekenen. 35.000 of 40.000 zijn veelvoorkomende getallen.

Zo kom je bij "zelfde auto, zelfde prijs", of de betreffende werknemer nou meer of minder moet rijden. De werkgever vangt dit risico op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ousselg
Bommes schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 08:42:
@ousselg
Ik geloof er niets van dat jou werkgever je verplicht om een auto van 40K uit te kiezen.
Voor de helft rijd je een Polo of Ibiza, scheelt je ook de helft in de bijtelling.
Dat je zelf liever een dikke merc of audi wilt rijden is je eigen keuze, daar hoort ook een bijtelling in verhouding bij.
Ik heb het over aantal kilometers k wordt niet alleen voor geld gebruikt maar ook voor andere toepassingen. Omdat ik veel moet rijden adviseren ze 30 to 40 duizend km te kiezen aangezien de contracten anders tussentijds aangepast moeten worden.

Ik heb zelf een oude a4 nu waar ik heel blij mee ben dus zou wel een nieuwer variant willen rijden of een benz aangezien dat mijn droom auto was vroeger!

Iemand echt suggesties aangezien ik ook in de auto markt redelijk nieuw ben.

Heeft iemand wel eens occasion geleased ? Is de bijtelling lager dan ? En wat zijn de ervaringen daar mee?

[ Voor 5% gewijzigd door ousselg op 10-05-2019 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@ousselg ik reageerde op je bijtelling opmerking, dat je baalde van de 22%.
Dat is van de fiscale waarde, en ik bedoelde dat je niet verplicht bent om een auto van 40 duizend euro uit te kiezen.

Auto advies: @t_captain schreef het hierboven, instap A4 of C-klasse zou moeten lukken

Reactie op je ninja edit:
Ja ik heb een half jaar een 16 jaar oude Renault Scenic zakelijk gereden.
Ouder dan 15 jaar betaal je over de dagwaarde bijtelling.
In mijn geval was dat slechts 15 euro in de maand, dagwaarde was 500 euro.. :P
Google op de youngtimer regeling.

[ Voor 32% gewijzigd door Bommes op 10-05-2019 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ousselg
22% van de catalogus waarde is volgens mij ook alleen iets wat in Nederland gebeurd, slaat helemaal nergens op.

Hebben jullie goede suggesties voor een c klasse? Ik zie zoveel opties bij de lease sites en ben lerende over type auto's en dergelijke.

Edit: ik krijg een e klas, cla, a klasse c klasse dus weet niet zo goed welke het best is. S Klasse maar die is iets te duur haha

[ Voor 20% gewijzigd door ousselg op 10-05-2019 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@ousselg voor de auto beter in door topic verder gaan:
Keuze leaseauto - Deel 5
Dit topic gaat over de regelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-07 21:58
ousselg schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:38:
22% van de catalogus waarde is volgens mij ook alleen iets wat in Nederland gebeurd, slaat helemaal nergens op.
Niet waar, andere landen hebben vergelijkbare regelingen. Enkel zijn die daar aan de CO2 uitstoot gekoppeld, iets wat eigenlijk niet meer het geval is in NL.

In België komt dat neer op alles tussen de 4% en de 23.5%. UK zit alles tussen de 2 en de 37%. Wees blij dat in NL die differentiatie op CO2 niet meer gemaakt wordt, want dat resulteert alleen in absolute basismotoren in alles. Een iets grotere/krachtigere motor komt immers dubbel zo hard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je een MB wilt, de echte beginnen bij de C 220.

Kleinere modellen (A, B, CLA) zijn voor de purist geen MB maar Renaults met een ster voorop. En de 160 en 180 motoren, die komen volgens mij ook van RenaultNissan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ousselg
Heb je wel gelijk in idd, ik vind dat een MB groot hoort te zijn en het liefst een S klasse maar dat zit er voorlopig niet in haha

[ Voor 78% gewijzigd door ousselg op 11-05-2019 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Lease was ook goedkoop. Voor 1995. Daarna kwam de autokostenfictie en vanaf 2001 heet het bijtelling. In grote lijnen was de bijtelling altijd 20-25%. Alleen hebben we sinds 2008 verschillende regelingen om met minder bijtelling te rijden in zuinige auto’s.

Als je inkomen bovenin de “38% schijf” zit, bedoel je dan de tweede of derde schijf? Die hebben allebei een tarief van 38.1%.

Bovenin een schijf zonder auto: dan gaat die auto voornamelijk belast worden in de volgende schijf. Bijtelling komt immers bovenop het belastbaar inkomen.

Indien je bovenin de 2e schijf, plusminus 34k verdient, dan is de volgende (derde) schijf 38.1% plus afbouw AHK 5.14% plus afbouw AK 6% is een belastingdruk van 49% op de bijtelling.

Als je bovenin de 3e schijf, plusminus 68k verdient, dan komt de auto in de vierde schijf. Tarif 51.75% plus afbouw AK 6% is belastingdruk 58%. (AHK is al geheel afgebouwd bij 68k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninck
  • Laatst online: 24-05 13:21
ousselg schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:33:
Zijn er ook mensen die private lease via het lease budget? Dan hoef je geen bijtelling te betalen maar zit je wel vast aan het contract neem ik aan ?
Even reactie hier @ousselg om de juiste onderwerpen in de juiste topics te houden

Even uitgaand van het feit dat je niet linksom of rechtsom (belasting)fraude pleegt, is je leasebudget uit laten betalen en zelf private leasen al heel snel niet interessant:
- je krijgt een groot deel vaak bruto uitbetaald, moet je het verschil zelf ophoesten
- je moet je brandstof vaak zelf bekostigen, in ieder geval voor de prive kilometers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ousselg schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:24:
Heb je wel gelijk in idd, ik vind dat een MB groot hoort te zijn en het liefst een S klasse maar dat zit er voorlopig niet in haha
Die auto’s rijd je het best niet in de bijtelling. Dat doet vrijwel niemand. Zo’n auto gaat met een mooie motorisering naar de anderhalve ton, dus 1400 euro netto per maand vanwege de bijtelling. Daarvan rijd je met gemak privé een tweedehands exemplaar. Dus nieuwe S op de zaak (zonder privégebruik) en tweedehands S privé.

In de onderneming (S-klasse rijders werken meestal niet voor een baas) schrijf je de nieuwe in een aantal jaar enorm af, daarna verkoop je hem zo gunstig mogelijk van BV naar privé en vervang je de oude S met de nieuwere S.

Dikke (niet-electrische) auto’s in de lease rijden is sowieso een beetje onhandig. Door de progressieve curve BPM/CO2 en de progressieve curve inkomstenbelasting/belastbaarvinkomen knalt de belastingdruk aardig door het plafond.

Op grote auto’s bespaar je relatief enorm veel door tweedehands te rijden. Met die voorkeur kan een dikker nettoloon plus een privé auto wel eens de meest pasende oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:48
ousselg schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:24:
Weet je nu al wat de parameters zijn? Dat is wel even van belang. Maar een (wat kalere) A4/C klasse moet er wel inzitten. (Audi A4 Avant 35 TFSI 110kw S tronic sport S line black edition 5d zit rond de 900 bv bij 48/35k) Zit je op een bijtelling van rond de 500 netto afhankelijk van je salaris.

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 12-05-2019 09:45 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
offtopic:
Wat is dat eigenlijk met die badge-tuning van Audi tegenwoordig? Zie je een A4 “40 TFSI”, denk je “dat is toch een S4, de tegenhanger van de 340i?” Blijkt het een tweeliter te zijn. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ousselg
Ninck schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 22:51:
[...]

Even reactie hier @ousselg om de juiste onderwerpen in de juiste topics te houden

Even uitgaand van het feit dat je niet linksom of rechtsom (belasting)fraude pleegt, is je leasebudget uit laten betalen en zelf private leasen al heel snel niet interessant:
- je krijgt een groot deel vaak bruto uitbetaald, moet je het verschil zelf ophoesten
- je moet je brandstof vaak zelf bekostigen, in ieder geval voor de prive kilometers
Hoe bedoel je belastingfraude? Zie niet in waar je dat vandaan haalt ?

Ik heb een mening over de belasting in Nederland maar hou die mening wel voor me.

Ik ga idd kijken of ik mijn lease budget kan uitbetaald krijgen of toch elektrisch rijden. Als het beide niet kan dan gewoon iets lease in het b plus of begin a segment al hoewel ik ook niet 500 euro netto per maand over heb voor een mooie bak. Ik woon nog alleen en vind het gewoon zonde van mijn geld. Ik rij zelf privé niet heel veel dus zou wellicht beter af zijn met een eigen tweede hands auto misschien.

Ik zou eigenlijk wel willen weten waar jullie allemaal in rijden en wat jullie betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door ousselg op 12-05-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
ousselg schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:59:

Ik zou eigenlijk wel willen weten waar jullie allemaal in rijden en wat jullie betalen.
Dat is toch prima zelf te berekenen via de tools op bijv. Berekenhet.nl
Kwestie van cataloguswaarde van de auto invoeren en je salaris.

Ik kan wel aangeven wat ik betaal maar andere mensen hebben ander salaris, eigen bijdrage etc. En ik val in de 21 procent regeling en nu is dat 22. Heb je dus niets aan.

Los daarvan staat op de loonstrook alleen de bruto bijtelling en dat is ook weer afhankelijk van je salaris wat de bijtelling is. Sterker nog je kunt zelfs minder kinderopvang toeslag krijgen als je door de bijtelling een grens over gaat. Daarmee wordt de auto netto nog duurder.

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 12-05-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:31

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Wat zou dit toevoegen? Er zijn al diverse topics waar je deze informatie kunt vinden van mede Tweakers die dit wenste te delen. Bijvoorbeeld dit topic, keuze lease auto topic, wat verdient een ITer en zo zijn er nog tal van losse topics. Genoeg te vinden toch ;-)

En leasebedrag uit laten betalen zal per werkgever verschillen hoe zij daar mee omgaan. Daar zijn verschillende constructies voor. En je werkgever kan je alles vertellen over hoe zij daar mee omgaan.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninck
  • Laatst online: 24-05 13:21
[...]

Hoe bedoel je belastingfraude? Zie niet in waar je dat vandaan haalt ?

Ik heb een mening over de belasting in Nederland maar hou die mening wel voor me.

Ik ga idd kijken of ik mijn lease budget kan uitbetaald krijgen of toch elektrisch rijden. Als het beide niet kan dan gewoon iets lease in het b plus of begin a segment al hoewel ik ook niet 500 euro netto per maand over heb voor een mooie bak. Ik woon nog alleen en vind het gewoon zonde van mijn geld. Ik rij zelf privé niet heel veel dus zou wellicht beter af zijn met een eigen tweede hands auto misschien.

Mijn punt was dat ik er vanuit ging dat je zoiets niet zou doen en dus (afhankelijk van je WG) je leasebudget belast wordt & je mogelijk zelf brandstof moet betalen.

Lees ook https://en.wikipedia.org/wiki/Car_classification even door voor het juist benoemen van auto segmenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ninck schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:49:
[...]

Mijn punt was dat ik er vanuit ging dat je zoiets niet zou doen en dus (afhankelijk van je WG) je leasebudget belast wordt & je mogelijk zelf brandstof moet betalen.
Afhankelijk van de regeling kan het best een voordelige keuze zijn.

Stel (met compleet verzonnen bedragen)l:
  • Leasebudget 800 euro bruto uit laten keren is voor het gemak 400 euro netto extra per maand
  • Geen bijtelling, is weer 350 euro per maand
Dat scheelt netto al 750 euro per maand. En, afhankelijk van de regeling, mag je zakelijke km's voor 19 cent declareren. Afhankelijk van het aantal km's waar het privé leasecontract voor afgesloten wordt kun je daar een prima auto voor rijden, en nog steeds voordelilger uit zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Question Mark schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:35:
Afhankelijk van het aantal km's waar het privé leasecontract voor afgesloten wordt kun je daar een prima auto voor rijden, en nog steeds voordelilger uit zijn.
En hierin zit hem de crux, want private lease in combinatie met hoge jaar-KM is zelden interessant. Tenminste, toen ik het een jaar geleden doorrekende niet.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hmmbob schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:38:
[...]

En hierin zit hem de crux, want private lease in combinatie met hoge jaar-KM is zelden interessant. Tenminste, toen ik het een jaar geleden doorrekende niet.
In vergelijking met wat? In vergelijken met privé een auto rijden niet nee.

Maar in dit geval gaat het om de vergelijking zakelijk leasen vs. privé leasen, waarbij het leasebudget als bruto salaris uitgekeerd wordt. Die vergelijking kan best gunstig uitvallen, waarbij helemaal privé rijden misschien nog wel gunstiger uit kan vallen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
We dwalen af van het topic onderwerp... het staat wel in het juiste topic 8)7
Maar met het uitbetalen van je (bruto) leasebudget en de "besparing op bijtelling" om vervolgens een private lease te gaan rijden is imho het domste dat je kunt doen.
Jij trekt het (werkgevers)risico naar je toe om een bepaalde kilometrage voor je rekening te nemen.
Stel dat je 20k km / jaar afsluit, maar je vervolgens wordt overgeplaatst naar een andere locatie. Hierdoor rijd je nog maar 5k km / jaar (of erger 30k km / jaar). Het verschil van minder- / meer kilometers komt op je eigen bordje terecht!
Nadeel van minder km rijden is dat je minder reiskosten vergoeding krijgt
Nadeel van meer km rijden is dat je over je private lease contract kilometers gaat en fors moet bijbetalen aan het einde van de rit

@ousselg Als je het allemaal te duur vind, dan moet je inderdaad maar een 2e hands gaan rijden. Of hem alleen zakelijk rijden en een gesloten kilometerregistratie bijhouden en niet meer dan 500 km / jaar rond rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
@Question Mark
Interessant, maar als ik het even snel reken toch niet zo voordelig de private lease?
Doe ik iets verkeerd?

Stel dat we de meest voorkomende auto even pakt, zetten op 4 jaar, en op gemiddeld 30,000km.

Private lease
VW Polo Comfortline 1.0 MPI 80pk + Executive Pakket (gekeken bij directlease.nl incl allweather banden, lage eigen risico, vervangend vervoer)
Obv 48 maanden en 12,000km = 359 eur per maand.
Meerprijs meer km = 7ct -> 30,000 -/- 12,000 = 18,000km = 1260 eur extra pj = 105 eur pm
Gemiddeld rij zo'n auto 1:18 als je gewoon normaal rijdt.
30,000km per jaar is 2500km per maand = 138 liter per maand = 235 eur (benzine @ 1.70)
Totaal ben je dan kwijt = 359 basis + 105 meerprijs km +235 benzine = 700 eur

Zelfde auto geconfigureerd voor zakelijk lease is 550 inc brandstof. (ook bij directlease.nl, incl winterbanden, lage eigen risico, vervangend vervoer)
Dus stel je krijgt 550 bruto en grof = 275 eur netto
Private lease kost je dus 700 -/- 275 = 425 eur.

Zakelijk lease
Fiscale waarde is 20k die auto = netto bijtelling is iets van 180 eur

Dan is private lease niet voordelig.

Een stap vooruit, bijv klasse BMW 1 serie (de max die ik kan vinden bij directlease)
Private Lease
BMW 116i Sportline edition voor 493 eur per maand private lease
Meerprijs meer km = 8ct -> 30,000 -/- 12,000 = 18,000km = 1440 eur extra pj = 120 eur pm
Gemiddeld rij zo'n auto 1:15 als je gewoon normaal rijdt.
30,000km per jaar is 2500km per maand = 166 liter per maand = 283eur (benzine @ 1.70)
Totaal ben je dan kwijt = 493 basis + 120 meerprijs km +283 benzine = 896 eur

Zelfde auto geconfigureerd voor zakelijk lease is 800 inc brandstof.
Dus stel je krijgt 800 bruto en grof = 400 eur netto
Private lease kost je dus 896 -/- 400 = 496 eur.

Zakelijk lease
Fiscale waarde is 31k die auto = netto bijtelling is iets van 280 eur

Dan is private lease nog steeds niet voordelig.

[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 14-05-2019 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Maar: als je van de baas wel de tankpas krijgt, dan is het verschil al een stuk kleiner. De middenweg is nog het kunnen declareren van zakelijke kilometers a 0,19 euro/km.

Desondanks verschuift er een stuk risico naar jezelf, namelijk dat voor schade. Bij zakelijk leasen draait de werkgever op voor schade / eigen risico. Tenzij hij in het contract vast heeft laten leggen dat schade die je in de prive sfeer maakt voor eigen risico is. Schade ontstaan in zakelijke sfeer mag nooit bij de werknemer gelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Nog een andere vergelijking, deze keer van de merk site voor private lease.
En voor degene die vindt dat 30,000km te veel is, zetten wij deze keer op 20,000, kijk of het anders wordt.

Private lease
Ford Focus Titanium Wagon, Benzine 150pk handgeschakeld.
+ B&O, Winterpack, Parkingpack, Tech pack, Design pack 1.
Obv 48 maanden en 20,000km met winterbanden = 553 eur per maand.
Gemiddeld rij zo'n auto 1:15 als je gewoon normaal rijdt.
20,000km per jaar is 1666km per maand = 111 liter per maand = 189 eur (benzine @ 1.70)
Totaal ben je dan kwijt = 553 basis +189 benzine = 742 eur

Zelfde auto geconfigureerd voor zakelijk lease is 724 inc brandstof. (bij directlease.nl, incl alle pakketen daarboven, winterbanden, lage eigen risico, vervangend vervoer)
Dus stel je krijgt 750 bruto en grof = 375 eur netto
Private lease kost je dus 742 -/- 375 = 367 eur.

Zakelijk lease
Fiscale waarde is 32k die auto = netto bijtelling is iets van 300 eur

Nog een andere, premium merk.

Private lease
Audi A3 Limousine 1.0tfsi - basis uitvoering.
Obv 48 maanden en 20,000km met winterbanden en vervangend vervoer = 550 eur per maand.
Gemiddeld rij zo'n auto 1:16 als je gewoon normaal rijdt.
20,000km per jaar is 1666km per maand = 104 liter per maand = 177 eur (benzine @ 1.70)
Totaal ben je dan kwijt = 550 basis + 177 benzine = 727 eur

Zelfde auto geconfigureerd voor zakelijk lease is 650 inc brandstof. (bij directlease.nl, winterbanden, lage eigen risico, vervangend vervoer)
Dus stel je krijgt 650 bruto en grof = 325 eur netto
Private lease kost je dus 727 -/- 325= 402eur.

Zakelijk lease
Fiscale waarde is 33k die auto = netto bijtelling is iets van 320 eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
AllSeeyinEye schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:45:
Maar: als je van de baas wel de tankpas krijgt, dan is het verschil al een stuk kleiner. De middenweg is nog het kunnen declareren van zakelijke kilometers a 0,19 euro/km.

Desondanks verschuift er een stuk risico naar jezelf, namelijk dat voor schade. Bij zakelijk leasen draait de werkgever op voor schade / eigen risico. Tenzij hij in het contract vast heeft laten leggen dat schade die je in de prive sfeer maakt voor eigen risico is. Schade ontstaan in zakelijke sfeer mag nooit bij de werknemer gelegd worden.
Dit snap ik niet, ik ben aan het vergelijken tussen: 1. Leasebudget uitgekeerd en zelf private lease of 2. Leasebudget gebruiken voor zakelijk lease.

Als je leasebudget laten uitkeren dan krijg je toch daarna geen tankpas bij? :?

Dat 0.19 per km lijkt me ook niet van toepassing (kan per werkgever anders) want je hebt dus zelf je mobiliteitsbudget laten uitkeren in salaris, dus jah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
gergs schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:27:
Doe ik iets verkeerd?

[...]

Stel dat we de meest voorkomende auto even pakt, zetten op 4 jaar, en op gemiddeld 30,000km.

Private lease
VW Polo Comfortline 1.0 MPI 80pk + Executive Pakket (gekeken bij directlease.nl incl allweather banden, lage eigen risico, vervangend vervoer)
Obv 48 maanden en 12,000km = 359 eur per maand.
Meerprijs meer km = 7ct -> 30,000 -/- 12,000 = 18,000km = 1260 eur extra pj = 105 eur pm
Gemiddeld rij zo'n auto 1:18 als je gewoon normaal rijdt.
30,000km per jaar is 2500km per maand = 138 liter per maand = 235 eur (benzine @ 1.70)
Totaal ben je dan kwijt = 359 basis + 105 meerprijs km +235 benzine = 700 eur
Een auto leasen aan 12.000 km/jaar en er 18.000 bijkopen is waarschijnlijk niet de meest voordelige optie.
Zelfde auto geconfigureerd voor zakelijk lease is 550 inc brandstof. (ook bij directlease.nl, incl winterbanden, lage eigen risico, vervangend vervoer)
Dus stel je krijgt 550 bruto en grof = 275 eur netto
Private lease kost je dus 700 -/- 275 = 425 eur.

Zakelijk lease
Fiscale waarde is 20k die auto = netto bijtelling is iets van 180 eur

Dan is private lease niet voordelig.
* Private lease kan waarschijnlijk ~50 euro goedkoper als je de kilometers contractueel vastlegt ipv bijkoopt.
* In de zakelijke lease is de BTW-correctie niet berekend (45 euro per maand).

Budgetneutrale alternatieven voor de werkgever:

1. Mobiliteitsbudget > private lease

Werkgever betaalt 700 lease + 45 BTW-correctie = 745 euro per maand. Dat geld kan ook in een mobiliteitsbudget worden aangewend. Bij een verhouding 18.000 zakelijk / 12.000 prive en een marginale belastingdruk van 50% is dat 285 netto + 460 bruto = totaal 515 netto.

Als je de auto kunt private leasen voor 650, heeft de werknemer onder de streep een netto kosten van 135 euro.

2. Auto van de zaak

Bijtelling: 183 per maand netto.

Scheelt betrekkelijk weinig. Ik zou voor een paar tientjes winst geen werkgeversrisico's gaan overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
t_captain schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:52:
[...]

Een auto leasen aan 12.000 km/jaar en er 18.000 bijkopen is waarschijnlijk niet de meest voordelige optie.

[...]

* Private lease kan waarschijnlijk ~50 euro goedkoper als je de kilometers contractueel vastlegt ipv bijkoopt.
* In de zakelijke lease is de BTW-correctie niet berekend (45 euro per maand).

Budgetneutrale alternatieven voor de werkgever:

1. Mobiliteitsbudget > private lease

Werkgever betaalt 700 lease + 45 BTW-correctie = 745 euro per maand. Dat geld kan ook in een mobiliteitsbudget worden aangewend. Bij een verhouding 18.000 zakelijk / 12.000 prive en een marginale belastingdruk van 50% is dat 285 netto + 460 bruto = totaal 515 netto.

Als je de auto kunt private leasen voor 650, heeft de werknemer onder de streep een netto kosten van 135 euro.

2. Auto van de zaak

Bijtelling: 183 per maand netto.

Scheelt betrekkelijk weinig. Ik zou voor een paar tientjes winst geen werkgeversrisico's gaan overnemen.
Als wij de Polo voorbeeld pakt, bij VW kun je het private leasen voor 403 eur per maand.
Incl winterbanden, vervangend vervoer, lagere eigen risico, obv 48m en contractueel 30000km.
Benzine zou dan ong 236 eur kwijt = totaal 639 eur.
Dus je 650 eur aanname is prima.

De 45 eur btw correctie snap ik (alhoewel, meeste werkgever werken met normbedragen en 700 is 700 - ik kan je vertellen dat mijn HR afdeling niet akkoord gaat dat de budget eigenlijk 745 is - maar dat terzijde)
Maar dan de netto is dus ook iets wat je maar moet onderhandelen.
Want ze zijn niet verplicht om de "zakelijk" km te vergoeden - vanuit gaan dat dit eigl puur woon-werk is.
Ze kunnen ook zeggen: Ja de mobiliteitsbudget is 700, leasen of bruto uitkeren, en dat's it.
Nogmaals, ik kan je vertellen dat mijn HR niet gaat bekijken hoeveel prive prive en hoeveel is woonwerk en daarmee de verdeling gaat maken, nee helaas.
Dus gewoon 700 boven je bruto salaris en dus gewoon heel simpel = (grof 50% belasting) = 350 netto.

Verhaal is wat anders als je echt daadwerkelijk veel zakelijke km maakt = naar klanten enz.
Ben ik nog niet helemaal uit (ook geen voorbeel bij mijn bedrijf)

[ Voor 6% gewijzigd door SirLct op 14-05-2019 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
De vergelijking tussen dezelfde auto zakelijk of prive, is vooral een vergelijking van de belastingdruk tussen de twee alternatieven.

Mijn aannames waren:
1. budgetneutraal voor de werkgever
2. de beschikbare fiscale instrumenten gebruiken

Als de werkgever het beschikbare budget gaat differentieren (700 mobiliteitsbudget vs 745 totale kosten leaseauto), of de fiscale mogelijkheden niet wenst te gebruiken (mogelijkheid tot netto kilometervergoeding van zakelijke kilometers), is het logisch dat de balans doorslaat naar een van de kanten.

Zeker omdat bij 22% bijtelling de verschillen klein zijn. Als je een Leaf uitrekent, is zakelijk vrijwel altijd (veel) gunstiger. 4% cataloguswaarde is aanzienlijk minder belastbaar inkomen dan het bruto deel van een mobiliteitsbudget.

[ Voor 17% gewijzigd door t_captain op 14-05-2019 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

gergs schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:52:
[...]

Dit snap ik niet, ik ben aan het vergelijken tussen: 1. Leasebudget uitgekeerd en zelf private lease of 2. Leasebudget gebruiken voor zakelijk lease.

Als je leasebudget laten uitkeren dan krijg je toch daarna geen tankpas bij? :?

Dat 0.19 per km lijkt me ook niet van toepassing (kan per werkgever anders) want je hebt dus zelf je mobiliteitsbudget laten uitkeren in salaris, dus jah.
Oh, dan zal het hier anders werken. Als hier het leasebudget uitgekeerd wordt aan de werknemer (wat in de historie van het bedrijf vziw slechts een keer bij een werknemer gedaan is) dan krijgen we wel de tankpas. De arbeidsovereenkomst zegt immers dat het voertuig en het gebruik daarvan door de werkgever betaald worden.

En die 0,19 euro: die kan je als je die niet van de werkgever krijgt altijd van de belastingdienst krijgen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
AllSeeyinEye schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:24:
[...]

En die 0,19 euro: die kan je als je die niet van de werkgever krijgt altijd van de belastingdienst krijgen, toch?
Nee.

Er is in de loonbelasting een mogelijkheid om onbelast reiskosten te vergoeden tot aan een maximum van 19 cent/km bij eigen vervoer. Of tot aan een maximum van de werkelijke kosten OV.

Als de werkgever die mogelijkheid niet gebruikt, is er in de inkomstenbelasting geen aftrekpost a 19 cent/onvergoede km. Wel een OV-reisaftrek overigens.

Verder: 19 cent/km netto vergoeden + tankpas is een bovenmatige vergoeding. De tankpas moet waarschijnlijk als eindheffingloon worden aangeslagen bij de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauranvh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-03 20:00
Ik heb even een simpele vraag.
Ik ben ook in de race voor een leaseauto van mijn werkgever.

Nu ben ik natuurlijk aan het kijken wat een auto mij netto ongeveer gaat kosten maar als ik dit in verschillende calculatoren invul dan krijg ik compleet verschillende uitkomsten.

Zie: https://i.imgur.com/zSazF5o.png calculator van https://www.vzr.nl/
Zie: https://i.imgur.com/QccEL6P.png calculator van https://berekenhet.nl

Het gaat om een auto van rond de 35.500 euro. 22% bijtelling, eigen bijdrage van rond de 30 euro en een gemiddeld inkomen dus zou niet weten waarom verschillende calculatoren zo ver uit elkaar lopen.

Iemand een idee? En welk bedrag dan het juiste netto bedrag is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-07 13:09
Berekenhet.nl neemt ook de daling in de inkomensafhankelijke heffingskorting mee.
Het is niet zo dat de ene wel en de andere niet klopt. Berekenhet.nl is completer.

Edit: en berekenhet rond af op hele bedragen

[ Voor 12% gewijzigd door Meekoh op 15-05-2019 16:06 ]

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Afbouw van heffingskortingen. Daardoor stijgt de belastingdruk over je bijtelling van 237,- naar 306,-. Je dacht dat je in een schijf viel met een tarief van 38.1%, maar het is stiekum 49.24%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
De meest acurate is berekening van raet.nl.
Hier kan je pensioen, andere toeslagen, inhoudingen, etc ook intoetsen en krijg je bijna precies wat je zou krijgen. Het truc is dan om het eerst met je huidige salaris strook in te vullen totdat je het bijna gelijk krijg onderaan de streep. Daarna pas je de "auto van de zaak" gedeelte en voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er is een regeling waarbij prive gemaakt autokosten van je leaseauto gedeclareerd kunnen worden bij je werkgever ten behoeve van vermindering van de fiscale bijtelling. Die kan gebruikt worden voor b.v. tolgelden en parkeerkosten op vakantie of in het weekend.

Nou geldt dat niet voor justitiële boetes zoals ordinaire snelheidsovertredingen, maar weet iemand of je een "naheffingsaanslag parkeerbelasting" van een gemeente wel onder deze regeling zou kunnen declareren? Dat is tenslotte geen boete in de zin van het woord.... Wat vind de fiscus daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:21
joopv schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:18:
Er is een regeling waarbij prive gemaakt autokosten van je leaseauto gedeclareerd kunnen worden bij je werkgever ten behoeve van vermindering van de fiscale bijtelling. Die kan gebruikt worden voor b.v. tolgelden en parkeerkosten op vakantie of in het weekend.

Nou geldt dat niet voor justitiële boetes zoals ordinaire snelheidsovertredingen, maar weet iemand of je een "naheffingsaanslag parkeerbelasting" van een gemeente wel onder deze regeling zou kunnen declareren? Dat is tenslotte geen boete in de zin van het woord.... Wat vind de fiscus daarvan?
Die regeling geldt alleen op eigen bijdragen als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:25
Ik heb een vraagje over een nieuwe leaseauto. Mijn werkgever heeft mij een aanbod gedaan voor een nieuwe leaseauto, die erg tof is waardoor ik hem privé wil rijden en past qua gezinssituatie. Op dit moment heb ik al een leaseauto van de zaak die ik alleen zakelijk rijd en nu niets qua bijtelling betaal.

Gezien ik de nieuwe auto graag privé wil rijden, hebben mijn werkgever en ik uitgezocht wat er mogelijk is. Wij kwamen op dezelfde conclusie: als ik de auto vanaf augustus (+/- 2 maanden levertijd) privé wil gaan rijden, dan betekent het dat de bijtelling voor mijn huidige auto ook in gaat met terugwerkende kracht. Ofwel ik moet vanaf 1 januari 2019 aan bijtelling gaan betalen, terwijl ik pas in augustus privé zal rijden.

Is er geen handig/mooi/slim trucje om hier onderuit te komen? Natuurlijk kan ik ook tot januari 2020 wachten, maar niet geschoten is altijd mis :)

Ohja, de reden waarom ik hem niet eerder wil rijden, is omdat de auto iets boven mijn leasenorm zit en ik dus moet bijbetalen per maand. Geen probleem als ik privé rijd, maar bijbetalen voor alleen zakelijk vind ik te veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Orangelights23 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:12:
Ik heb een vraagje over een nieuwe leaseauto. Mijn werkgever heeft mij een aanbod gedaan voor een nieuwe leaseauto, die erg tof is waardoor ik hem privé wil rijden en past qua gezinssituatie. Op dit moment heb ik al een leaseauto van de zaak die ik alleen zakelijk rijd en nu niets qua bijtelling betaal.

Gezien ik de nieuwe auto graag privé wil rijden, hebben mijn werkgever en ik uitgezocht wat er mogelijk is. Wij kwamen op dezelfde conclusie: als ik de auto vanaf augustus (+/- 2 maanden levertijd) privé wil gaan rijden, dan betekent het dat de bijtelling voor mijn huidige auto ook in gaat met terugwerkende kracht. Ofwel ik moet vanaf 1 januari 2019 aan bijtelling gaan betalen, terwijl ik pas in augustus privé zal rijden.

Is er geen handig/mooi/slim trucje om hier onderuit te komen? Natuurlijk kan ik ook tot januari 2020 wachten, maar niet geschoten is altijd mis :)

Ohja, de reden waarom ik hem niet eerder wil rijden, is omdat de auto iets boven mijn leasenorm zit en ik dus moet bijbetalen per maand. Geen probleem als ik privé rijd, maar bijbetalen voor alleen zakelijk vind ik te veel van het goede.
https://www.google.com/se...ve+rijden+halverwege+jaar laat zien dat dat geen goed idee is. Geen bronnen die zeggen dat dit mogelijk is. Snap het ook wel want anders wordt het voor de belastingdienst helemaal onmogelijk alle administratie bij te houden.
Lekker dit jaar alleen zakelijk blijven rijden. Aangezien je dat nu ook al doet neem ik aan dat je voor prive al een andere auto hebt en dit niet zo'n punt is.

Misschien je werkgever lief aankijken en een kleine tegemoetkoming vragen omdat je het restant van 2019 geen prive kilometers maakt? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
iRobert schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:49:
[...]

Die regeling geldt alleen op eigen bijdragen als ik mij niet vergis.
Fiscaal is het als volgt.

Aftrekbaar van de bijtelling zijn: alle kosten (a) in verband met de auto van de zaak, die je (b) zelf betaalt en (c) in relatie staan tot privégebruik.

Brandstofbon declareren, baas houdt hem van salaris in. Dan voldoe je aan a, b en c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Pieter van Ras schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:46:
[...]

https://www.google.com/se...ve+rijden+halverwege+jaar laat zien dat dat geen goed idee is. Geen bronnen die zeggen dat dit mogelijk is. Snap het ook wel want anders wordt het voor de belastingdienst helemaal onmogelijk alle administratie bij te houden.
Lekker dit jaar alleen zakelijk blijven rijden. Aangezien je dat nu ook al doet neem ik aan dat je voor prive al een andere auto hebt en dit niet zo'n punt is.

Misschien je werkgever lief aankijken en een kleine tegemoetkoming vragen omdat je het restant van 2019 geen prive kilometers maakt? :p
De bronnen heb ik ook gelezen en het blijkt dat er echt niets mogelijk is. Dat wordt dan wachten tot begin volgend jaar. Ik heb privé inderdaad al een auto, dus het is verder geen probleem.

Dat laatste wil ik gaan voorstellen, het gaat om een bedrag van rond de €300,- per maand en mijn werkgever wilt dit vast wel een aantal maanden voorschieten :) We gaan het zien, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 17:10
300eu per maand bijbetalen? :O Of begrijp ik het nu verkeerd?

Ik zou de werkgever ook vragen of hij de eigen bijdragen voor de rest van het jaar niet wil schrappen aangezien je er privé niet in rijdt en de werkgever daar dus ook geen brandstofkosten voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Orangelights23 Je zal gewoon moeten wachten tot 1 januari. Vergeet dan niet om tijdig je verklaring geen prive gebruik in te laten trekken! Anders zit je er in 2020 nog steeds aan vast dat je niet prive mag rijden.

edit: Een andere (imho goede) rede dat je niet tussentijds kan wijzigen, is omdat anders iedereen zakelijk zou gaan rijden en dan "toevallig" in de vakantieperiode ook prive gaat rijden als ze naar Frankrijk / Italië / Spanje / whatever gaan rijden met de auto.

[ Voor 38% gewijzigd door BastaRhymez op 05-06-2019 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
@B-Real
Mijn netto bijtelling is 300 per maand, het is een elektrische auto maar zit wat boven mijn norm, inclusief een eigen bijdrage van €100,- per maand.

Wat bedoel je precies met eigen bijdrage niet schrappen, bedoel je dat voor dit jaar of 2020? Of bedoel je juist de eigen bijdrage schrappen in 2020 omdat ik er nu al niet privé in rijdt?

@BastaRhymez
Inderdaad, is bekend! Waarschijnlijk hoef ik niets in te laten trekken, gezien de eigen verklaring geen privégebruik op kenteken staat en ik een nieuw kenteken krijg. Maar wel goed om het nog even te checken idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 17:10
Ah, beetje kromme zin. Excuus :)
Als je pas vanaf 1 januari 2020 de auto ook privé gaat gebruiken zo ik de werkgever vragen om de eigen bijdrage van 100eu voor de rest van 2019 te schrappen. Je maakt immers privé geen gebruik van de auto de rest van dit jaar, de werkgever heeft daar dus ook geen kosten aan.

Vanaf 1 januari ga je dan bijtelling plus eigen bijdrage betalen.

Geen idee of je werkgever daar voor open staat, maar je kunt het altijd proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Precies. De werkgever bespaart:

* BTW-correctie privegebruik
* Verrekenprijs van de niet-gereden kilometers
* Brandstof

Bij een middenklasse diesel en 10.000 km/jaar privegebruik heb je het over 800 euro BTW, 500-700 euro aan minder-kilometers en 600 euro aan diesel. 2000 per jaar. Dan is het laten vallen van een EB van 100 per maand zeker niet onredelijk.
Pagina: 1 ... 17 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1