EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
In 2020 zal ik de auto privé gaan rijden en zullen de kosten voor het rijden bestaan uit €100,- eigen bijdrage (verplicht gesteld door werkgever) en €x,- aan bijtelling (reguliere bijtelling + extra betaling i.v.m. leasen boven norm).
[ Voor 6% gewijzigd door Orangelights23 op 05-06-2019 15:40 ]
In de praktijk zie ik in mijn lease portaal dat er voor 30k km en 48maanden is afgesloten.
Als laatste, als je minder of meer rijdt geldt daar een meer of minder prijs voor. Die is voor meer kms hoger dan voor minder kms.
[ Voor 3% gewijzigd door S_Chief op 06-06-2019 20:25 ]
Vaak staan tijdsduur en aantal km's vast voor elke medewerker. Reden is dat iemand die minder kilometer per jaar rijdt een luxere auto zou kunnen rijden voor hetzelfde geldt, en dan is het niet fijn als je als senior in een Octavia rijdt en je een junior is een Model 3 ziet rijden. Ga er maar van uit dat je 40.000 km per jaar voor 48 maanden moet rijden, als je daaronder of -boven zit, heeft je werkgever te maken met vermeerderings of verminderingskosten.S_Chief schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:44:
Ik ben nieuw op het gebied van leasewagens, dus ik zit met een (stomme) vraag. Wat betreft een brandstofvoorschot is het wel duidelijk, dat wordt in de maand erna weer verrekend met wat je daadwerkelijk hebt getankt. Maar dit houdt mij nog even bezig: bij mijn nieuwe werkgever zijn de normleasebedragen gebaseerd op 48 maanden en 40.000 km p/j. Wat als je nu een auto voor 60 maanden en 30.000 km per jaar gaat rijden (waarbij je aan 30.000 km genoeg hebt) waardoor het maandbedrag zakt? Of zit je nu altijd vast aan het bedrag dat je bij 48/40.000 moet betalen, ongeacht of je meer/minder/langer/korter gaat rijden? Vind het nog ietwat vaag.
Dacht ik ook aan, maar des te vreemder vind ik het dan ook dat de maximale looptijd wel 60 maanden bedraagt volgens interne documentatie (en 160dkm voor benzine). Dat zou dan toch geen optie kunnen zijn? Dit stuk is voor iedereen die er werkt hetzelfde.Orangelights23 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:49:
[...]
Vaak staan tijdsduur en aantal km's vast voor elke medewerker. Reden is dat iemand die minder kilometer per jaar rijdt een luxere auto zou kunnen rijden voor hetzelfde geldt, en dan is het niet fijn als je als senior in een Octavia rijdt en je een junior is een Model 3 ziet rijden. Ga er maar van uit dat je 40.000 km per jaar voor 48 maanden moet rijden, als je daaronder of -boven zit, heeft je werkgever te maken met vermeerderings of verminderingskosten.
Dan zal dat vanuit kostenoverwegingen wel het beste zijn voor je werkgever, dat iedereen max 40K rijdt en je werkgever dus veel geld terugkrijgt. Zal ergens wel een financieel voordeel in zitten, geen idee verder.S_Chief schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:51:
[...]
Dacht ik ook aan, maar des te vreemder vind ik het dan ook dat de maximale looptijd wel 60 maanden bedraagt volgens interne documentatie (en 160dkm voor benzine). Dat zou dan toch geen optie kunnen zijn? Dit stuk is voor iedereen die er werkt hetzelfde.
Vorige week mijn nieuwe auto gekregen en na 260 KM is deze stuk gegaan (zie Opel Topic: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59022884)
Vanaf maandag staat deze bij de dealer en is tot op heden niet te repareren. Opel Nederland en Duitsland zijn met deze kwestie in conclaaf.
Ik rij al jaren verschillende leaseauto's maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Iemand enig idee wat ik in deze situatie kan/mag? Kan ik bijvoorbeeld zeggen, na 2 week, allemaal leuk
en aardig dit maar deze hoef ik niet meer, wil wel graag wat anders?
"It's not whether you get knocked down; it's whether you get up."
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Natuurlijk begrijp ik dat, ik koop deze auto ook zelf niet. Wat ik bedoel: heb ik als berijder ook nog iets te vinden van (specifiek) deze auto? Of is het meer iets van, jou keuze, dus pech en take it or leave it?AllSeeyinEye schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:09:
@foxkuil Ik denk dat dat helemaal afhangt van wat jouw werkgever met de leasemaatschappij afgesproken heeft en wat de leasemaatschappij dan daarin wil betekenen qua discussie / geschil met zijn leverancier.
"It's not whether you get knocked down; it's whether you get up."
Verder heb je natuurlijk recht op vervangend vervoer conform de afspraken met de lease-maatschappij. Ik verwacht niet dat er in de overeenkomst extra mogelijkheden zijn om wegens dit tijdelijke gebrek onder de overeenkomst uit te komen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Sterker nog, ik denk dat het een kwestie is van take it or pay your boss to leave it, want je kan er niet zomaar vanaf - afhankelijk dus van de inhoud van het contract.foxkuil schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:19:
[...]
Natuurlijk begrijp ik dat, ik koop deze auto ook zelf niet. Wat ik bedoel: heb ik als berijder ook nog iets te vinden van (specifiek) deze auto? Of is het meer iets van, jou keuze, dus pech en take it or leave it?
Ik rij nu een Golf GTE (7%, ook niet verkeerd) die me netto 164 euro kost. Scheelt toch weer 36 eurootjes per maand x 48 maanden = keertje extra op vakantie :-)

Dit is dus bij Multilease (en ik heb geen keuze in andere maatschappijen).
Wel voor een Long Range AWD met auto pilot (heck, je gaat toch geen Tesla rijden zonder autopilot??!) en op basis van 45k km / 36 mnd
Bij mijn huidige Opel Zafira is na 3 weken het motorblok praktisch ontploft op de snelweg... Achteraf bleek de turbo gesneuveld te zijn, olie van de turbo in het motorblok en dat ging niet erg goed...foxkuil schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:07:
Iemand enig idee wat ik in deze situatie kan/mag? Kan ik bijvoorbeeld zeggen, na 2 week, allemaal leuk
en aardig dit maar deze hoef ik niet meer, wil wel graag wat anders?
Aangezien het om een "nieuw" type motorblok/software ging heeft het allemaal heel lang geduurd. De garage mocht weinig meer zelfstandig uitvoeren en alle aanpassingen moesten met Opel Nederland besproken worden. Opel was bang dat het om een structurele fout in het blok of software ging. (achteraf bleek het ook een software fout te zijn).
Al met al heeft deze auto bijna 3 maanden bij de dealer gestaan, en is het complete onderblok en turbo vervangen. Als berijder heb je daar weinig over te zeggen.
Moet wel zeggen dat de leasemij er op een gegeven moment ook wel klaar mee was, en ook de leasemij heeft op een gegeven moment flink wat druk op Opel gezet.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Autopilot is standaard. FSD is meer dan autopilot. Heb ik persoonlijk niet genomen omdat ik me afvraag hoe snel je in NL hier echt heel veel aan gaat hebben. En die 6k is in 22% toch een prijzige optie.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:31:
Los van de afspraken die mijn werkgever heeft met de leasemij is die voor mij toch wel een stukje duurder. Nog altijd binnen budget en qua bijtelling maar iets meer dan de helft dan de huidige auto, maar niet zo goedkoop als dat jij doet voorkomen!
[Afbeelding]
Dit is dus bij Multilease (en ik heb geen keuze in andere maatschappijen).
Wel voor een Long Range AWD met auto pilot (heck, je gaat toch geen Tesla rijden zonder autopilot??!) en op basis van 45k km / 36 mnd
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dan neem je het als accessoire?!Inspired schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:46:
[...]
Autopilot is standaard. FSD is meer dan autopilot. Heb ik persoonlijk niet genomen omdat ik me afvraag hoe snel je in NL hier echt heel veel aan gaat hebben. En die 6k is in 22% toch een prijzige optie.
Zou ook kunnen ja. Maar ik denk niet dat ik ooit FSD neem. Niet voor 6k+ iig. Vind de basic autopilot wel prima. Je kunt ook nog een LR RWD overwegen. Scheelt ook weer 4200 EUR in 22%. Ik doe het puur om de bijtelling, dus heb LR RWD met kleur als enige optie. Is samen al 10k in 22%. Dat gaat wel hard. Als een Model 3 naar 300 EUR zou gaan had ik het niet gedaan.
Tja, ik betaal nu 450 euro in de maand aan bijtelling (netto) en alles wat rond dat bedrag of lager is, is prima. Op m'n shortlist staan naast (eigenlijk iets boven) de Model 3 een S60 en een A5 sportback. Die kosten beiden 500/maand en zijn dus dubbel zo duur als de Model 3. Maar het zijn wel auto's zonder de laad beperking, met een grotere range en qua afwerking zijn het simpelweg wel premium auto's waar Tesla toch echt tekort schiet.Inspired schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:50:
[...]
Zou ook kunnen ja. Maar ik denk niet dat ik ooit FSD neem. Niet voor 6k+ iig. Vind de basic autopilot wel prima. Je kunt ook nog een LR RWD overwegen. Scheelt ook weer 4200 EUR in 22%. Ik doe het puur om de bijtelling, dus heb LR RWD met kleur als enige optie. Is samen al 10k in 22%. Dat gaat wel hard. Als een Model 3 naar 300 EUR zou gaan had ik het niet gedaan.
Ik zal even een screenshotje maken van de offerte...
Ja, precies. Daarom kon ik het voor mezelf goed praten om voor "maar" een Model 3 te gaan omdat die nu op iets van 190 netto komt. Voor (veel) meer zou ik het niet doen. Had ik "gewoon" een benzine slurper van 55k genomen. Waar ik geen "issues" heb met laden, ruimte en afwerking.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:54:
[...]
Tja, ik betaal nu 450 euro in de maand aan bijtelling (netto) en alles wat rond dat bedrag of lager is, is prima. Op m'n shortlist staan naast (eigenlijk iets boven) de Model 3 een S60 en een A5 sportback. Die kosten beiden 500/maand en zijn dus dubbel zo duur als de Model 3. Maar het zijn wel auto's zonder de laad beperking, met een grotere range en qua afwerking zijn het simpelweg wel premium auto's waar Tesla toch echt tekort schiet.
Ik verwacht wel dat je dan een fatsoenlijke gelijke klasse ruilauto ter beschikking krijgt. Voor normaal onderhoud/kleine schade krijg je vaak een klasse lager, maar bij een dergelijke situatie zou ik minstens gelijkwaardig vervoer verwachten.Question Mark schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:44:
[...]
Al met al heeft deze auto bijna 3 maanden bij de dealer gestaan, en is het complete onderblok en turbo vervangen. Als berijder heb je daar weinig over te zeggen.
Moet wel zeggen dat de leasemij er op een gegeven moment ook wel klaar mee was, en ook de leasemij heeft op een gegeven moment flink wat druk op Opel gezet.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Klopt, dat werd ook keurig geregeld. Ik rijd een Zafira vanwege de 7-zitplaatsen. De opeldealer had via Hertz een Volkswagen Touran geregeld, ook met 7-ztiplaatsen.Woy schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:59:
[...]
Ik verwacht wel dat je dan een fatsoenlijke gelijke klasse ruilauto ter beschikking krijgt. Voor normaal onderhoud/kleine schade krijg je vaak een klasse lager, maar bij een dergelijke situatie zou ik minstens gelijkwaardig vervoer verwachten.
Niets dan lof voor de dealer overigens. De lange doorlooptijd kwam puur doordat Opel Nederland alles minitieus wilde beoordelen. Na vervanging van de defecte onderdelen, én aangepaste software rijd ik overigens alweer een paar jaar zonder problemen rond in deze auto.
In januari gaat hij er overigens uit, dan wordt de nieuwe leaseauto uitgeleverd (Tiguan Allspace, ook met 7 zitplaatsen).
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ik vind 190 euro vs 'mijn' 82 euro nog steeds een groot verschil. Alles boven de 50k is natuurlijk 22% maar ik denk dat een belangrijk deel ook komt door jouw contractsduur van 36 mnd (ik heb gekozen voor 48 mnd).Tja, ik betaal nu 450 euro in de maand aan bijtelling (netto) en alles wat rond dat bedrag of lager is, is prima.
Vanwaar die keuze?
[ Voor 13% gewijzigd door monkeytail75 op 07-06-2019 09:14 . Reden: onjuiste quote ]
De contractsduur heeft niks met de maandelijkse bijtelling te maken. Enige is dat je de Model 3 mooi 5 jaar zou kunnen rijden om lang van de lage bijtelling gebruik te maken. Begin zelf met 4 jaar en zou kunnen zijn dat ik er een 5de aan vast plak. Maar dat hangt een beetje af van de ervaring en hoe het tegen die tijd is qua bijtelling.monkeytail75 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:12:
[quote]AllSeeyinEye schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:54:
[...]
Tja, ik betaal nu 450 euro in de maand aan bijtelling (netto) en alles wat rond dat bedrag of lager is, is prima.
Ik vind 190 euro vs 'mijn' 82 euro nog steeds een groot verschil. Alles boven de 50k is natuurlijk 22% maar ik denk dat een belangrijk deel ook komt door jouw contractsduur van 36 mnd (ik heb gekozen voor 48 mnd).
Vanwaar die keuze?
[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 07-06-2019 09:14 ]
Die keuze maakt de werkgever. En het is natuurlijk lekker dat je iedere drie jaar een nieuwe auto rijdt.monkeytail75 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:12:
contractsduur van 36 mnd (ik heb gekozen voor 48 mnd).
Vanwaar die keuze?
Aanschaf van een occassion zou het meest voor de hand liggen, maar aangezien ik nu een Volvo S90 wegdoe waar ik ook privé in rij wil ik niet teveel comfort opgeven aangezien ik redelijk veel onderweg ben. Een gelijkwaardig alternatief is dan best prijzig, vandaar dat ik rond zit te kijken wat nu financieel interessant is, zonder direct enorm in te leveren op rijplezier en comfort.
Voor de mensen die hier al recente ervaring mee gehad hebben: is het nog steeds het meest voordelig om gewoon een occassion te kopen? Een snelle scan leert dat private lease nog steeds bizar duur is voor een beetje auto en flink wat kilometers.
Sterk afhankelijk van diverse factoren. Hoeveel ga je prive/zakelijk rijden per maand/jaar denk je? Alleen 19 cent vergoeding of ook iets van een vaste vergoeding? Voordeel van private lease is dat je weet wat de kosten zijn en je zelf geen spaargeld kwijt bent. Maar bij grotere auto’s vaak wel duurder ja. Wat wil je uitgeven? Etc. Voorkeur voor merk? Een bijna nieuwe auto (met 1k op de teller ivm bpm ontwijken) is wellicht de beste keus als je veel gaat rijden. Maar dan moet je wel wat geld willen investeren.kellhus schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:07:
Ik stap binnenkort over naar een andere werkgever, welke niet aan lease auto's doet maar enkel aan KM vergoeding (0.19/km).
Aanschaf van een occassion zou het meest voor de hand liggen, maar aangezien ik nu een Volvo S90 wegdoe waar ik ook privé in rij wil ik niet teveel comfort opgeven aangezien ik redelijk veel onderweg ben. Een gelijkwaardig alternatief is dan best prijzig, vandaar dat ik rond zit te kijken wat nu financieel interessant is, zonder direct enorm in te leveren op rijplezier en comfort.
Voor de mensen die hier al recente ervaring mee gehad hebben: is het nog steeds het meest voordelig om gewoon een occassion te kopen? Een snelle scan leert dat private lease nog steeds bizar duur is voor een beetje auto en flink wat kilometers.
[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 29-06-2019 12:26 ]
Qua wensen denk ik momenteel aan een (Benzine) BMW 3 GT of Audi A5 Sportback uit ~2013/2014. Niet te zware motor ivm verbruik, automaat en niet veel meer dan 100k op de teller. Budget: 25k, ben nog in gesprek over eventueel bedrag wat werkgever bereid is bij te leggen.
35.000 km/jaar in een A5 van 25k aanschaf kost gauw 1000-1200 euro per maand. Waarvan slechts de helft door de baas wordt betaald.
Je bent dus netto 500 euro kwijt. Een baan op fietsafstand met een wat lager salaris zou wel eens het beste andwoord op je autovraag kunnen zijn.
Mijn S90 kost me ook 580e pm, dat is het punt niet. En op fietsafstand bestaat deze baan niet.t_captain schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:07:
Blijft er wel genoeg salaris over als je die auto van gedeeltelijk eigen geld voor de baas moet gaan oprijden?
35.000 km/jaar in een A5 van 25k aanschaf kost gauw 1000-1200 euro per maand. Waarvan slechts de helft door de baas wordt betaald.
Je bent dus netto 500 euro kwijt. Een baan op fietsafstand met een wat lager salaris zou wel eens het beste andwoord op je autovraag kunnen zijn.
Maar ik heb me vanmiddag op het strand weer wat bijgelezen en de conclusie is volgens mij nog steeds dat een occasion kopen het meest efficient is. Morgen maar even goed op Gaspedaal zoeken!
Want dan kunnen alle kosten uit de winst voor belasting worden betaald, buiten de loonheffing worden gehouden en ook de BTW komt terug. Een privé-auto rijden staat op achterstand omdat je slechts 19 cent kunt betalen zonder belastingconsequenties, en de BTW op de autokosten niet als voorheffing kunt aftrekken.
Dat is alleen interessant als je de kosten inclusief BTW onder de 19 cent/km zou kunnen houden. Ik vrees dat dat een utopie is.
Met 22% bijtelling is de overweging wel/niet privé rijden een niet-triviale afweging. Kan handig zijn, kan onhandig zijn. Hangt van de auto en de privékilometers af.
Desalniettemin ga ik er op andere financiele zaken wel op vooruit waardoor ik dit best voor lief wil nemen, zeker als ze kunnen voorzien in een z.g.n. aanbreng/tekenbonus als compensatie voor de auto. Dit ligt er momenteel ter evaluatie, en zou de grootste eenmalige 'out of pocket' uitgave kunnen afdekken.
Dan moet ik alleen uiteraard wel wat geluk hebben met de aan te schaffen auto, en niet binnen een jaar oid de motor in de soep rijden.
PS: ik wacht nog op mijn huidige leasemaatschappij om te horen wat de S90 zou moeten kosten, stel dat ik die mee zou willen nemen.
K to the KillaZ
Die vind ik dan weer wat minder mooi, al staan ze inderdaad voor mooie prijzen online. Ik zag overigens ook een paar mooie 3-touring's staan die goed aangekleed zijn. Kan ook een optie zijn.KillaZ schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:49:
Aangezien je al Volvo rijdt: de v60 d6 is voor een mooie prijs te koop tegenwoordig en heeft vaak nog een gunstig tarief heb ik mij laten vertellen.
€20.385 - €34.060 43.25%
€34.061 - €68.507 49.25%
Iemand die dit kan toelichten?
Ik rij nu een auto alleen zakelijk. Binnen nu en een aantal maanden krijg ik een nieuwe elektrische auto die ik ook privé wil gaan rijden. Omdat ik dit jaar nog niet privé kan rijden (ik moet dan bijtelling betalen over heel 2019, dus ook de periode dat ik niet privé heb gereden en dat is natuurlijk zonde van mijn geld), wil ik dat per 1 januari 2020 in laten gaan. De auto krijg ik naar verwachting omstreeks november.
Nu krijgen we vanaf 2020 met 8% bijtelling te maken voor elektrische auto's. De belastingdienst kon mij niet uitleggen of dat ook voor mij geldt als ik de auto zakelijk rij in 2019 en dezelfde auto per januari 2020 ook privé wil gaan rijden. Overal lees ik echter wel dat het 8% tarief gaat om een auto dat is aangeschaft/geleased in 2020, dat is hierbij dus niet het geval.
Overigens weet ik dat het voorstel nog door de overheid geaccordeerd moet worden en nog niet definitief is, alhoewel er een kleine kans is dat het niet door gaat.
Dit is niet zo moeilijk volgens mij. Gaat erom wanneer de auto op kenteken gezet is. Is dat in 2019, dan zal je 4% betalen (50k). Maakt niet uit de je pas volgend jaar prive gaat rijden.Orangelights23 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:35:
Helaas kon de belastingdienst mij geen direct antwoord geven op het volgende, iemand een idee?
Ik rij nu een auto alleen zakelijk. Binnen nu en een aantal maanden krijg ik een nieuwe elektrische auto die ik ook privé wil gaan rijden. Omdat ik dit jaar nog niet privé kan rijden (ik moet dan bijtelling betalen over heel 2019, dus ook de periode dat ik niet privé heb gereden en dat is natuurlijk zonde van mijn geld), wil ik dat per 1 januari 2020 in laten gaan. De auto krijg ik naar verwachting omstreeks november.
Nu krijgen we vanaf 2020 met 8% bijtelling te maken voor elektrische auto's. De belastingdienst kon mij niet uitleggen of dat ook voor mij geldt als ik de auto zakelijk rij in 2019 en dezelfde auto per januari 2020 ook privé wil gaan rijden. Overal lees ik echter wel dat het 8% tarief gaat om een auto dat is aangeschaft/geleased in 2020, dat is hierbij dus niet het geval.
Overigens weet ik dat het voorstel nog door de overheid geaccordeerd moet worden en nog niet definitief is, alhoewel er een kleine kans is dat het niet door gaat.
Zie ook; https://www.belastingdien...ng-privegebruik-auto-2019
Als de auto in November komt, dan gaan de 60 maanden dus wel in. Je kunt dan vanaf 1/1/2020 nog 58 maanden rijden tegen het verlaagde tarief.
[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 08-07-2019 09:41 ]
Lijkt mij ook inderdaad. Zeker de link die je hebt bijgeplaatst heeft het over het eerste moment van gebruik, dus in 2019. Vreemd dat ze hier bij de belastingdienst zelf niets over konden vertellen.Inspired schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:37:
[...]
Dit is niet zo moeilijk volgens mij. Gaat erom wanneer de auto op kenteken gezet is. Is dat in 2019, dan zal je 4% betalen (50k). Maakt niet uit de je pas volgend jaar prive gaat rijden.
Zie ook; https://www.belastingdien...ng-privegebruik-auto-2019
Als de auto in November komt, dan gaan de 60 maanden dus wel in. Je kunt dan vanaf 1/1/2020 nog 58 maanden rijden tegen het verlaagde tarief.
Nee, snap ik inderdaad ook niet. Dit is heel basic. Zelfde is van toepassing als je bijvoorbeeld een pool auto gaat rijden of een auto die al in gebruik geweest is. Een eventuele korting gaat in vanaf het moment dat de auto op kenteken gezet is. Dat is ook de reden bv dat er net voordat het voordelige bijtellingstarief omhoog gaat LMs en autobedrijven massaal auto's inkopen en op kenteken zetten.Orangelights23 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:57:
[...]
Lijkt mij ook inderdaad. Zeker de link die je hebt bijgeplaatst heeft het over het eerste moment van gebruik, dus in 2019. Vreemd dat ze hier bij de belastingdienst zelf niets over konden vertellen.
Bijzonder tarief:NSG schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:30:
Ik dacht dat ik mij best wel goed had ingelezen in het wereldje van leaseauto's. Maar nu ik via mijn werkgever toegang heb tot het bestelportaal van Athlon, begin ik daar toch aan te twijfelen. De netto maandlasten volgens het portaal worden berekend aan de hand van belastingtarieven die mij totaal onbekend zijn. Twee voorbeelden uit 8 mogelijke selecties:
€20.385 - €34.060 43.25%
€34.061 - €68.507 49.25%
Iemand die dit kan toelichten?
(voornamelijk bedoeld zodat mensen niet onverwacht moeten bijbetalen bij hun definitieve aangifte van dat jaar)Tot een inkomen van 7098 is het bijzonder tarief 0%
Bij een inkomen tussen de 7099 en 10469 is het bijzonder tarief 36,65 - 1,75 = 34,9%
Bij een inkomen tussen de 10470 en 19389 is het bijzonder tarief 36,55 - 28,71 = 7,84%
Bij een inkomen tussen de 19390 en 20384 is het bijzonder tarief 36,55 - 0 = 36,55%
Bij een inkomen tussen de 20385 en 34060 is het bijzonder tarief 38,10 + 5,15 = 43,25%
Bij een inkomen tussen de 34061 en 68507 is het bijzonder tarief 38,10 + 11,15 = 49,25%
Bij een inkomen tussen de 68508 en 97966 is het bijzonder tarief 51.75 + 6 = 57,75%
Bij een inkomen van 97967 of hoger is het percentage 51.75%
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 08-07-2019 10:47 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Natuurlijk is de BPM verschuldigd, wat voor liquiditeit niet handig is. De meeste aanvragen zal dat tegenhouden. Maar voor EV's is het geen issue.
Chassisnummer moet sowieso bekend zijn.t_captain schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:49:
Moet een auto eigenlijk al bestaan om kentekens te kunnen uitgeven? Of zou je dit jaar kentekens kunnen krijgen op een auto die pas volgend jaar van de band zal rollen?
Natuurlijk is de BPM verschuldigd, wat voor liquiditeit niet handig is. De meeste aanvragen zal dat tegenhouden. Maar voor EV's is het geen issue.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Tesla en zijn concurrenten maken volgens mij nog lang geen optimaal gebruik van de fiscale voorzieningen die er te halen zijn. Denk aan een speciale editie die met forse korting in de prijslijst staat, maar alleen te bestellen is in combinatie met een zeer dure laadpaal.
Wat bedoel je daarmee? De werkgever houdt toch de lease auto al per maand in, daar hoeft toch niets aan bijbetaald te worden?YakuzA schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:45:
(voornamelijk bedoeld zodat mensen niet onverwacht moeten bijbetalen bij hun definitieve aangifte van dat jaar)
Klopt. Maar bijzondere vergoedingen worden zwaarde belast. Zie; https://financieel.infonu...r-tarief-loonheffing.htmljongetje schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:22:
[...]
Wat bedoel je daarmee? De werkgever houdt toch de lease auto al per maand in, daar hoeft toch niets aan bijbetaald te worden?
En blij toe dat ze dat niet doen, het kunstmatig drukken van de catalogusprijs om een lagere belastingdruk zou vanuit maatschappelijk perspectief compleet onwenselijk zijn.t_captain schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:28:
Tesla en zijn concurrenten maken volgens mij nog lang geen optimaal gebruik van de fiscale voorzieningen die er te halen zijn. Denk aan een speciale editie die met forse korting in de prijslijst staat, maar alleen te bestellen is in combinatie met een zeer dure laadpaal.
Zie niet in waarom dit niet zou "mogen". Er rijden genoeg particulieren in jonge gebruikte wagens die in het buitenland 1000km "gereden" hebben om BPM te drukken.Napo schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:18:
[...]
En blij toe dat ze dat niet doen, het kunstmatig drukken van de catalogusprijs om een lagere belastingdruk zou vanuit maatschappelijk perspectief compleet onwenselijk zijn.
Wellicht goed om te lezen wat ik schrijf. Het zal waarschijnlijk inderdaad wel mogen maar uiteindelijk zou je moeten willen dat eenieder hetzelfde afgesproken belastingbedrag betaalt voor het - in dit geval - product dat verbruikt/gebruikt wordt.Inspired schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:21:
[...]
Zie niet in waarom dit niet zou "mogen". Er rijden genoeg particulieren in jonge gebruikte wagens die in het buitenland 1000km "gereden" hebben om BPM te drukken.
Dat er middelen zijn om dat enigszins te drukken is een feit maar dat maakt het mijn inziens nog niet wenselijk. Dat er manieren zijn die gebruikt worden voor andere situaties doet daar weinig aan af.
We dwalen af van het topic maar goed;Inspired schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:31:
Ik zie even niet in waarom dit moreel onwenselijk zou zijn. Blijkbaar vindt de overheid het prima dus heeft iemand zonder leaseauto ook geen reden om hierover zich op te winden.
Dit past in hetzelfde rijtje als producten buiten de EU kopen waar vervolgens geen BTW of invoerrechten over afgedragen worden enkel en alleen omdat ze als "gift" worden gemarkeerd of dat de waarde kunstmatig lager wordt gezet.
Je kan je ook gaan afvragen of als dit een standaard manier van werken zou worden het dan toch dichtgetimmerd gaat worden. Net zoals je met het importeren van "schadeauto's" hebt kunnen zien gebeuren. Er gaat altijd een periode zijn waarin het aanpassen nog niet nodig blijkt omdat de impact groter is dan de baten en zodra het hek van de dam is dat er dan een correctie in de regelgeving komt.
Als de werkgever het normale tarief inhoud, zoals voor je loon, kan het zijn dat door de extra lasten (lease-auto+vakantiegeld+overuren) je gedeeltelijk in een hogere schijf loonbelasting terecht komt.jongetje schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:22:
[...]
Wat bedoel je daarmee? De werkgever houdt toch de lease auto al per maand in, daar hoeft toch niets aan bijbetaald te worden?
Om dat te voorkomen wordt het bijzonder tarief gebruikt, dat er voor zorgt dat je aan het eind van het jaar zeer waarschijnlijk wat geld terug krijgt ipv dat je alles wat in de volgende schijf viel moet bijbetalen.
Op andere plekken op internet is vast ook nog wel een betere uitleg te vinden dan mijn interpretatie
PSN
Ons budget is inclusief brandstof, nu dus elektriciteit. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen, het is voor ons erg nieuw en in de offerte welke ik nu heb staat €186 per maand voor 40k per jaar.
Wat betalen anderen per maand aan stroom ongeveer?
Meer iets voor in het topic inzake electrisch rijden misschien. Maar het is afhankelijk van veel factoren.MADG0BLIN schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:11:
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe elektrische auto, in dit geval een Tesla M3, om te gaan leasen.
Ons budget is inclusief brandstof, nu dus elektriciteit. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen, het is voor ons erg nieuw en in de offerte welke ik nu heb staat €186 per maand voor 40k per jaar.
- Welke M3 (LR of SR+)?
- Kun je thuis laden?
- Hoeveel verwacht je nog te laden bij andere palen?
Obv 20 kwh/100 (redelijk hoog) komt je uit op 666 kwh per maand. Tegen 22 cent thuis is dat 146 EUR. Maar als je vaak bij Fastned langs gaat kan het flink meer worden. Als je alleen af en toe een SuC pakt dan blijf je wel binnen EUR 150,- Maar op zich is de EUR 186 niet heel gek. Ook als je af en toe een publieke paal pakt bij een klant bv tegen 0,35 per kwh.
Ik wist niet goed in welk topic ik het moest plaatsen, mocht het verplaatst moeten worden, geen probleem.Inspired schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:21:
[...]
Meer iets voor in het topic inzake electrisch rijden misschien. Maar het is afhankelijk van veel factoren.
- Welke M3 (LR of SR+)?
- Kun je thuis laden?
- Hoeveel verwacht je nog te laden bij andere palen?
Obv 20 kwh/100 (redelijk hoog) komt je uit op 666 kwh per maand. Tegen 22 cent thuis is dat 146 EUR. Maar als je vaak bij Fastned langs gaat kan het flink meer worden. Als je alleen af en toe een SuC pakt dan blijf je wel binnen EUR 150,- Maar op zich is de EUR 186 niet heel gek. Ook als je af en toe een publieke paal pakt bij een klant bv tegen 0,35 per kwh.
Gaat om de SR+
Ik kan thuis laden.
Verwacht het meeste thuis te laden, maar af en toe bij klanten.
Ok, maar lijkt dus inderdaad niet gek, nu maar eens rekenen dan.
In de topicstart van Elektrische auto's - deel 5 staat wel interessante informatie waar je e.e.a mee kan berekenen.MADG0BLIN schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:11:
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe elektrische auto, in dit geval een Tesla M3, om te gaan leasen.
Net zoals bij fossiele brandstof heeft de plek van 'bijvullen' veel impact op je geschatte prijs.
Met een SR+ zou je in het slechtste geval iets van 300 per dag halen. Als je daar meestal mee uit de voeten kunt dan kun je in principe vaak thuis laden. Die EUR 186,- is dan al wat aan de hoge kant. Ook omdat gemiddelde verbruik over een jaar wel lager zal zijn dan 20/100. Suc6!MADG0BLIN schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:22:
[...]
Ik wist niet goed in welk topic ik het moest plaatsen, mocht het verplaatst moeten worden, geen probleem.
Gaat om de SR+
Ik kan thuis laden.
Verwacht het meeste thuis te laden, maar af en toe bij klanten.
Ok, maar lijkt dus inderdaad niet gek, nu maar eens rekenen dan.
Ik weet dat het mogelijk is om de afkoopsom met de bijtelling te verrekenen als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
Deze mogelijkheid zie ik alleen steeds in de context van het beëindigen van het dienstverband bij de (huidige) werkgever. Ik wil blijven werken bij mijn werkgever.
Weet iemand of het verrekenen van de afkoopsom met de bijtelling ook mogelijk is bij aanhouden dienstverband?
Hangt wellicht ook een beetje van de werkgever af. Als ze de afkoopsom als eigen bijdrage willen opvoeren dan zou het geen issue zijn. Bijvoorbeeld; afkoopsom van 6000/48 == 125 eigen bijdrage per maand. Enig idee hoeveel de afkoopsom is?FJP84 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 06:30:
Ik ben aan het overwegen om mijn leasecontract af te kopen om vervroegd ruimer en elektrisch te kunnen rijden nu de bijtelling op EV's nog gunstig is.
Ik weet dat het mogelijk is om de afkoopsom met de bijtelling te verrekenen als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
Deze mogelijkheid zie ik alleen steeds in de context van het beëindigen van het dienstverband bij de (huidige) werkgever. Ik wil blijven werken bij mijn werkgever.
Weet iemand of het verrekenen van de afkoopsom met de bijtelling ook mogelijk is bij aanhouden dienstverband?
Ik verwacht niet dat de belastingdienst accepteerd dat je zaken 4 jaar lang gaat verekenen, over een leaseauto die je dan niet meer rijdt. Afkoopsommen van leaseauto's moeten in één keer verrekend worden met de bijtelling, waarbij deze niet negatief mag uitkomen.Inspired schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:04:
[...]
Hangt wellicht ook een beetje van de werkgever af. Als ze de afkoopsom als eigen bijdrage willen opvoeren dan zou het geen issue zijn. Bijvoorbeeld; afkoopsom van 6000/48 == 125 eigen bijdrage per maand. Enig idee hoeveel de afkoopsom is?
Het enige wat mag is de afkoopsom verekend wordt met de bijtelling in dat fiscale jaar.
Dat je daarna vrolijk weer een andere auto gaat leasen maakt niets uit (aanname). Eigenlijk identiek als overstappen naar een andere werkgever waar je weer een nieuwe leaseauto rijdt. Als je het 100% zeker wilt weten bel je toch gewoon even met de belastingdienst?
Als je iets 100% zeker wilt weten moet je niet de belastingsdienst bellen.Question Mark schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:16:
[...]
Ik verwacht niet dat de belastingdienst accepteerd dat je zaken 4 jaar lang gaat verekenen, over een leaseauto die je dan niet meer rijdt. Afkoopsommen van leaseauto's moeten in één keer verrekend worden met de bijtelling, waarbij deze niet negatief mag uitkomen.
Het enige wat mag is de afkoopsom verekend wordt met de bijtelling in dat fiscale jaar.
Dat je daarna vrolijk weer een andere auto gaat leasen maakt niets uit (aanname). Eigenlijk identiek als overstappen naar een andere werkgever waar je weer een nieuwe leaseauto rijdt. Als je het 100% zeker wilt weten bel je toch gewoon even met de belastingdienst?
Heb je je werkgever en leasemij al gevraagd naar de mogelijkheden? Misschien is er simpelweg niets af te kopen en werken beiden gewoon met je mee....FJP84 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 06:30:
Ik ben aan het overwegen om mijn leasecontract af te kopen om vervroegd ruimer en elektrisch te kunnen rijden nu de bijtelling op EV's nog gunstig is.
Sometimes you need to plan for coincidence
Als een afkoopsom vertraagd of verspreid verschuldigd is, is dat an sich geen probleem. Bij particulieren gaat de belastingdienst altijd uit van feitelijke betaaldatum, er is geen balans waarop toekomstige rechten en verplichtingen kunnen worden worden geactiveerd.Question Mark schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:16:
[...]
Ik verwacht niet dat de belastingdienst accepteerd dat je zaken 4 jaar lang gaat verekenen, over een leaseauto die je dan niet meer rijdt. Afkoopsommen van leaseauto's moeten in één keer verrekend worden met de bijtelling, waarbij deze niet negatief mag uitkomen.
Het enige probleem: je hebt in de kalenderjaren na inleveren van leaseauto X geen bijtelling waarmee je een afkoopsom kunt verrekenen. En de afkoopsom op auto X verrekenen met de bijtelling van auto Y, dat is nogal discutabel. Hooguit binnen hetzelfde dienstverband.
Wat ik uit een meerdere bronnen op internet en op een ander draadje hier heb begrepen is dat ik de netto betaalde bijtelling van het huidige jaar op het moment van afkoop in mindering zou mogen brengen op de afkoopsom. Stel ik heb €2500,00 afkoop en tot op dit moment netto €1500,00 bijtelling al betaald, dan houd ik netto dus nog €1000,00 aan afkoopsom over.
De salarisadministratie zou in dit geval op de eerstvolgende salarisstrook €2500,00 inhouden en €1500,00 kunnen crediteren. Daarmee zou de afkoop dus direct worden voldaan. Deze vraag staat daar nog open.
Dan was mijn twijfel hierin of dit dus bij aanhouden dienstverband (wisselen lease auto) ook zo werkt.
Belastingdienst kon geen eenduidig antwoord geven en adviseerde om een verzoek tot vooroverleg in te dienen. Echter gaat daar minstens 8 weken overheen voor ik uitsluitsel krijg, als ik dat überhaupt al krijg. Dus als ik iets meer zekerheid kan krijgen zonder dit traject in te gaan zou dat mooi zijn. Vandaar dus de vraag hier.
[ Voor 9% gewijzigd door FJP84 op 10-07-2019 13:56 ]
Dat was mijn eerste idee. Dat kan alleen niet zomaar. Het moet dan als een lening worden gezien met rente.Inspired schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:05:
Ik zou persoonlijk niet zo moeilijk doen. Laat de werkgever de 2500 EUR betalen, en laat ze een eigen bijdrage inhouden van 2500/xx inhouden voor de nieuwe auto. Met de xx kun je spelen zodat de eigen bijdrage niet hoger wordt dan de netto bijtelling. Als de afkoopsom voldaan is kunnen ze de eigen bijdrage schrappen.
Ah, OK. Nou ja, dan rekenen ze toch 2% rente?FJP84 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:25:
[...]
Dat was mijn eerste idee. Dat kan alleen niet zomaar. Het moet dan als een lening worden gezien met rente.
De leasemaatschappij is niet blij als je de afgesproken afkoopsom kort met een voor hun niet relevant bedrag (jouw loonheffing). Zo werkt het dus niet.FJP84 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:53:
Dank voor de reacties. Ik heb al een aantal zaken uitgezocht. Medewerking vanuit LM (afkoop mogelijk) en WG (afkoop als eigen bijdrage) is mogelijk.
Wat ik uit een meerdere bronnen op internet en op een ander draadje hier heb begrepen is dat ik de netto betaalde bijtelling van het huidige jaar op het moment van afkoop in mindering zou mogen brengen op de afkoopsom. Stel ik heb €2500,00 afkoop en tot op dit moment netto €1500,00 bijtelling al betaald, dan houd ik netto dus nog €1000,00 aan afkoopsom over.
De salarisadministratie zou in dit geval op de eerstvolgende salarisstrook €2500,00 inhouden en €1500,00 kunnen crediteren. Daarmee zou de afkoop dus direct worden voldaan. Deze vraag staat daar nog open.
Dan was mijn twijfel hierin of dit dus bij aanhouden dienstverband (wisselen lease auto) ook zo werkt.
Belastingdienst kon geen eenduidig antwoord geven en adviseerde om een verzoek tot vooroverleg in te dienen. Echter gaat daar minstens 8 weken overheen voor ik uitsluitsel krijg, als ik dat überhaupt al krijg. Dus als ik iets meer zekerheid kan krijgen zonder dit traject in te gaan zou dat mooi zijn. Vandaar dus de vraag hier.
Hoe het wel kan werken: de afkoopsom kan door je werkgever worden geïnd als een eigen bijdrage. In principe ben je middels de bijtelling al belast voor het privévoordeel van (gratis) privégebruik van de leaseauto. Wat je zelf hebt bijgedragen mag van deze bijtelling worden afgetrokken. Gevolg: je afkoopsom kost je netto de helft.
Mits je bijtelling over het verstreken gedeelte van 2019 tenminste zo hoog is als de afkoopsom. Als je minder bijtelling hebt, valt er minder belastbaar inkomen te verrekenen en gaan de netto-kosten van de afkoop hoger uitvallen.
Dat is wat ik bedoel. De afkoop wordt 100% voldaan. Door werkgever (WG) aan LM. En ik voldoe de afkoop 100% aan de WG. Ik krijg dan de netto betaalde bijtelling over de verstreken periode terug.t_captain schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:19:
[...]
De leasemaatschappij is niet blij als je de afgesproken afkoopsom kort met een voor hun niet relevant bedrag (jouw loonheffing). Zo werkt het dus niet.
Hoe het wel kan werken: de afkoopsom kan door je werkgever worden geïnd als een eigen bijdrage. In principe ben je middels de bijtelling al belast voor het privévoordeel van (gratis) privégebruik van de leaseauto. Wat je zelf hebt bijgedragen mag van deze bijtelling worden afgetrokken. Gevolg: je afkoopsom kost je netto de helft.
Mits je bijtelling over het verstreken gedeelte van 2019 tenminste zo hoog is als de afkoopsom. Als je minder bijtelling hebt, valt er minder belastbaar inkomen te verrekenen en gaan de netto-kosten van de afkoop hoger uitvallen.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:15
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Precies even hoog zou toeval zijn, dus waarschijnlijk is de afkoopsom hoger. Waarmee het netto ongustiger wordt.
Voorbeeld ter illustratie: auto 30k a 22%, zes maanden ter beschikking gehad. Geen eigen bijdrage. Afkoopsom 5000 euro. Belastingdruk marginaal 50%.
Bijtelling 6/12 * 0.22 * 30.000 euro is 3300. minus 5000 = 0. De reeds ingehouden loonheffing van 1650 kan worden gecorrigeerd, waardoor de afkoop je netto 3350 (=65%) kost.
Stel dat de afkoopsom lager is dan de reeds verwerkte bijtelling. Dan krijg je niet al dezo loonheffing terug.
Voorbeeld 2: auto 30k a 22%, zes maanden ter beschikking gehad. Geen eigen bijdrage. Afkoopsom 2000 euro. Belastingdruk marginaal 50%.
Bijtelling 6/12 * 0.22 * 30.000 euro is 3300. minus 2000 = 1300. De reeds ingehouden loonheffing van 1650 kan worden gecorrigeerd tot 650, waardoor de afkoop je netto 1000 (=50%) kost.
[ Voor 26% gewijzigd door t_captain op 11-07-2019 08:00 ]
1,5 jaar begonnen bij bedrijf X, lease auto gekregen ( mocht niet zelf uit kiezen op dit moment ).
14% bijtelling auto, contract nog 6 maanden geldig, niks te klagen.
In het kort: Deze auto heeft in de 6 maanden dat ik hem had 2 garages gezien, waar ik hem de laatste keer 3 weken kwijt was ivm ketting waar speling in zat en problemen met de turbo.
Toen deze eenmaal uit de lease ging heb ik een anders 14% bijtelling auto kunnen overnemen van een collega welke uit dienst ging ( anders had ik opnieuw "gedwongen" een 22% auto toegewezen gekregen ).
En opnieuw problemen: Bij het ophalen van de auto was de auto niet schoon, en mijn partner > en wagenpark beheerder < vonden dat de auto van binnen een eigenaardig luchtje had.
Maar gezien de problemen met de eerste auto, had in zoiets van: ach thuis even de stofzuiger erdoorheen.
Nu ben ik ruim een jaar verder, en ik rij nog steeds met een auto welke ontzettend riekt naar: diesel.
De geur is zo penetrant dat flinke kilometers maken niet is te doen, en de eerste 1-2 km moet ik alle ramen open zetten om de stank een beetje uit de auto te krijgen.
- Inmiddels is deze auto al 4x bij een garage
( 2 verschillende ) gestaan maar men kan geen oorzaak vinden. Technisch is de auto in orde, zeggen beide garages.
- De auto is op kosten ( en een beetje zeuren van mijn kant) van de zaak professioneel gereinigd, echter kwam de geur gewoon terug.
Ik heb aangegeven dat ik graag van de auto af wil en een elektronische auto wil rijden, en in eerste instantie had ik akkoord dat mijn lease auto naar een nieuwe medewerker zou gaan.
Echter; Onlangs had ik de kans om de wagenparkbeheer in mijn auto te laten stappen en ook de stank waar te laten nemen, maar deze leek mijn klacht niet heel erg serieus te nemen.
Terwijl mijn collega's de geur meteen al konden waarnemen bij het openen van het portier, laat staan dat mijn jas en kleding ook ruikt naar diesel.
Bij het ter sprake brengen van onze afspraak krijg ik te horen: Ik kan deze auto niet aan een nieuwe medewerker meegeven, dan gaan ze bij ons weg.
Er is mij een voorstel gedaan om de huidige auto over te nemen van een collega, dit is een 14% hatchback ( de mijne is een station ) geldig tot december 2020, maar omdat ik zo aandrong zal er contact opgenomen worden met de lease maatschappij... Maar ik ben bang voor opnieuw een garage bezoek.
Ben ik heel erg egoïstisch om te zeggen dat heel erg klaar ben om telkens deze auto naar de garage te moeten brengen en de afdankertjes te moeten rijden van andere (ex) collega's, terwijl om mij heen allemaal nieuwe auto's worden besteld?
Mijn geduld raakt op, en lichamelijk / geestelijk begint ik erg last te krijgen van dit "kastje naar de muur verhaal".
Ik zit eraan te denken om dit te escaleren naar de CEO, ik wil de relatie met mijn werkgever goed houden... Maar ik ben radeloos.
Excuses voor de muur aan tekst
Je mag al 1 jaar probleemloos overstappen naar een nieuwe 22% auto?Kelnarath schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 00:32:
Na lang nadenken of ik mijn situatie wel of niet moet vertellen, wil ik toch graag mij ei kwijt:
1,5 jaar begonnen bij bedrijf X, lease auto gekregen ( mocht niet zelf uit kiezen op dit moment ).
14% bijtelling auto, contract nog 6 maanden geldig, niks te klagen.
In het kort: Deze auto heeft in de 6 maanden dat ik hem had 2 garages gezien, waar ik hem de laatste keer 3 weken kwijt was ivm ketting waar speling in zat en problemen met de turbo.
Toen deze eenmaal uit de lease ging heb ik een anders 14% bijtelling auto kunnen overnemen van een collega welke uit dienst ging ( anders had ik opnieuw "gedwongen" een 22% auto toegewezen gekregen ).
En opnieuw problemen: Bij het ophalen van de auto was de auto niet schoon, en mijn partner > en wagenpark beheerder < vonden dat de auto van binnen een eigenaardig luchtje had.
Maar gezien de problemen met de eerste auto, had in zoiets van: ach thuis even de stofzuiger erdoorheen.
Nu ben ik ruim een jaar verder, en ik rij nog steeds met een auto welke ontzettend riekt naar: diesel.
De geur is zo penetrant dat flinke kilometers maken niet is te doen, en de eerste 1-2 km moet ik alle ramen open zetten om de stank een beetje uit de auto te krijgen.
- Inmiddels is deze auto al 4x bij een garage
( 2 verschillende ) gestaan maar men kan geen oorzaak vinden. Technisch is de auto in orde, zeggen beide garages.
- De auto is op kosten ( en een beetje zeuren van mijn kant) van de zaak professioneel gereinigd, echter kwam de geur gewoon terug.
Ik heb aangegeven dat ik graag van de auto af wil en een elektronische auto wil rijden, en in eerste instantie had ik akkoord dat mijn lease auto naar een nieuwe medewerker zou gaan.
Echter; Onlangs had ik de kans om de wagenparkbeheer in mijn auto te laten stappen en ook de stank waar te laten nemen, maar deze leek mijn klacht niet heel erg serieus te nemen.
Terwijl mijn collega's de geur meteen al konden waarnemen bij het openen van het portier, laat staan dat mijn jas en kleding ook ruikt naar diesel.
Bij het ter sprake brengen van onze afspraak krijg ik te horen: Ik kan deze auto niet aan een nieuwe medewerker meegeven, dan gaan ze bij ons weg.
Er is mij een voorstel gedaan om de huidige auto over te nemen van een collega, dit is een 14% hatchback ( de mijne is een station ) geldig tot december 2020, maar omdat ik zo aandrong zal er contact opgenomen worden met de lease maatschappij... Maar ik ben bang voor opnieuw een garage bezoek.
Ben ik heel erg egoïstisch om te zeggen dat heel erg klaar ben om telkens deze auto naar de garage te moeten brengen en de afdankertjes te moeten rijden van andere (ex) collega's, terwijl om mij heen allemaal nieuwe auto's worden besteld?
Mijn geduld raakt op, en lichamelijk / geestelijk begint ik erg last te krijgen van dit "kastje naar de muur verhaal".
Ik zit eraan te denken om dit te escaleren naar de CEO, ik wil de relatie met mijn werkgever goed houden... Maar ik ben radeloos.
Excuses voor de muur aan tekst
PSN
ik zal de muur aan tekst straks even aanpassen, en inkorten.kan me voorstellen dat je over dingen heen leest.YakuzA schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 08:35:
[...]
Je mag al 1 jaar probleemloos overstappen naar een nieuwe 22% auto?
Maar nee, dat is niet het geval.
Mm dat is nog wel een flinke tijd. Wel “mooi” dat ze je probleem niet serieus nemen maar wel bang zijn dat nieuwe medewerkers weg gaan als ze iemand de auto geven. Kan je manager niet iets voor je betekenen? Of nog eens naar een andere dealer? De/een monteur valt het verder niet op? Of ook wel?
Ik denk dat je hem niet goed begrijpt. Jij bent duidelijk op zoek naar een 14%/4% auto, welke je bedrijf je blijkbaar niet kan of wil geven. Je bedrijf erkent zelf ook dat je in een klote auto rijdt ("kunnen we niet aan een nieuwe medewerker geven"), maar in je hele tekst lees ik termen als "gedwongen naar een 22% auto". Dat is nu eenmaal de realiteit tegenwoordig.... Ik proef daaruit dat een deel van het probleem misschien ook bij jezelf kan zitten. Observatie op afstand, disclaimer etc etc. Het hele bijtelling verhaal is 0% relevant op lichamelijke of technische klachten.Kelnarath schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:06:
[...]
ik zal de muur aan tekst straks even aanpassen, en inkorten.kan me voorstellen dat je over dingen heen leest.
Maar nee, dat is niet het geval.
Los daarvan: De technische staat van je auto is een zaak van de leasemij. Niet goed = opnieuw. Daarnaast, ik kan mij voorstellen dat je ziek wordt van die diesel dampen. Dus dit kun je zo ook aangeven op de zaak en dan natuurlijk niet bij de wagenparkbeheer maar je eigen manager. En als er geen oplossing volgt dan kan je dus niet naar je werk komen (want je wordt ziek in de auto) en kan je dus alleen thuis werken, tenzij er een alternatief is. Pas op dat je geen werkweigering doet (je wíl wel werken, maar kan niet naar de zaak komen omdat je auto je ziek maakt) en dat je dan natuurlijk privé ook geen meter meer rijdt met die auto.
Ik moet mijn orginele bericht even aanpassen, deze is met teveel emotie gepost. ( Het zit me erg hoog zullen we maar zeggen ).Hmmbob schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:20:
[...]
Ik denk dat je hem niet goed begrijpt. Jij bent duidelijk op zoek naar een 14%/4% auto, welke je bedrijf je blijkbaar niet kan of wil geven. Je bedrijf erkent zelf ook dat je in een klote auto rijdt ("kunnen we niet aan een nieuwe medewerker geven"), maar in je hele tekst lees ik termen als "gedwongen naar een 22% auto". Dat is nu eenmaal de realiteit tegenwoordig.... Ik proef daaruit dat een deel van het probleem misschien ook bij jezelf kan zitten. Observatie op afstand, disclaimer etc etc. Het hele bijtelling verhaal is 0% relevant op lichamelijke of technische klachten.
Los daarvan: De technische staat van je auto is een zaak van de leasemij. Niet goed = opnieuw. Daarnaast, ik kan mij voorstellen dat je ziek wordt van die diesel dampen. Dus dit kun je zo ook aangeven op de zaak en dan natuurlijk niet bij de wagenparkbeheer maar je eigen manager. En als er geen oplossing volgt dan kan je dus niet naar je werk komen (want je wordt ziek in de auto) en kan je dus alleen thuis werken, tenzij er een alternatief is. Pas op dat je geen werkweigering doet (je wíl wel werken, maar kan niet naar de zaak komen omdat je auto je ziek maakt) en dat je dan natuurlijk privé ook geen meter meer rijdt met die auto.
Met het "dwingen" bedoelde ik, toen ik begon hadden ze nog een aantal ongebruikt lease auto's in het wagenpark staan, uiteraard begrijp ik dat mijn werkgever deze graag wil inzetten i.p.v een gloednieuwe auto te bestellen voor mij, wat natuurlijk volkomen terecht is, dus dat stukje tekst zal ik zo aanpassen.
Inmiddels is de situatie veranderd, de eerste Tesla's zijn besteld, en (nieuwe) medewerkers mogen een nieuwe auto uitzoeken.
Inmiddels heb ik al 1,5 jaar last van 2 auto's met gebreken, en ik wil eigenlijk van mijn huidige auto af i.v.m de geconstateerde problemen welke maar niet worden opgelost, en ik en mijn partner worden serieus onwel als we lange stukken in deze auto rijden, hierin overdrijf ik echt niet.
Ik zou bijna voorstellen: Tweakers, kom voor een bak koffie, en kom lekker diesel snuiven en ervaar het zelf ;-)
Laatste garage gaf toe dat er een onaangenaam geur in de auto zat, maar konden niet constateren waar het vandaan kwam, motorisch alles gecontroleerd, airco (filters) gereinigd, interieur filters, roet filters gemeten en bekeken. Auto rook inderdaad iets minder erg toen ik hem ophaalde.Inspired schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:15:
[...]
De/een monteur valt het verder niet op? Of ook wel?
Inmiddels is het weer een rijdende diesel wolk..
Tja, dan ligt de oplossing echt niet op dit forum maar bij een gesprek met je manager.Kelnarath schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:34:
[...]
Ik moet mijn orginele bericht even aanpassen, deze is met teveel emotie gepost. ( Het zit me erg hoog zullen we maar zeggen ).
Met het "dwingen" bedoelde ik, toen ik begon hadden ze nog een aantal ongebruikt lease auto's in het wagenpark staan, uiteraard begrijp ik dat mijn werkgever deze graag wil inzetten i.p.v een gloednieuwe auto te bestellen voor mij, wat natuurlijk volkomen terecht is, dus dat stukje tekst zal ik zo aanpassen.
Inmiddels is de situatie veranderd, de eerste Tesla's zijn besteld, en (nieuwe) medewerkers mogen een nieuwe auto uitzoeken.
Inmiddels heb ik al 1,5 jaar last van 2 auto's met gebreken, en ik wil eigenlijk van mijn huidige auto af i.v.m de geconstateerde problemen welke maar niet worden opgelost, en ik en mijn partner worden serieus onwel als we lange stukken in deze auto rijden, hierin overdrijf ik echt niet.
Ik zou bijna voorstellen: Tweakers, kom voor een bak koffie, en kom lekker diesel snuiven en ervaar het zelf ;-)
En weer lees ik het: stop nou met het vergelijken met wat anderen krijgen (Tesla's, nieuwe auto's) maar focus op jezelf en je eigen probleem. Met een jaloezie/afgunst/"dat-wil-ik-ook" houding ga je met een verkeerde mindset het gesprek in. Je wil je probleem opgelost zien, je wil niet een bepaalde oplossing (want dan wordt je al snel als opportunistisch weggezet). Dat de oplossing dan een nieuwe auto of Tesla is, is mooi meegenomen.
[ Voor 51% gewijzigd door Hmmbob op 13-07-2019 09:41 ]
Uiteraard je hebt gelijk, maar die "dat wil ik ook" houding lijkt me enigszins iets wat gegrond, ik wil ook graag een auto die niet stinkt naar uitlaatgassen ;-)Hmmbob schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:40:
[...]
En weer lees ik het: stop nou met het vergelijken met wat anderen krijgen (Tesla's, nieuwe auto's) maar focus op jezelf en je eigen probleem. Met een jaloezie/afgunst/"dat-wil-ik-ook" houding ga je met een verkeerde mindset het gesprek in. Je wil je probleem opgelost zien, je wil niet een bepaalde oplossing (want dan wordt je al snel als opportunistisch weggezet). Dat de oplossing dan een nieuwe auto of Tesla is, is mooi meegenomen.
En weggezet worden als opportunist: Ruim een jaar probeer ik het probleem op te lossen daar garages af te gaan, de auto te laten reinigen, zonder enige eis.
Op een gegeven moment lijkt me dat de maat vol is en zou ik het waarderen als er ook naar mijn wens wordt geluisterd.
Maar ik begrijp je punten :-)
Is het nu eigenlijk een diesel of uitlaatgassen lucht waar je last van hebt? Beide zijn natuurlijk heel vervelend maar bij een terugkomende brandstof lucht zou ik me toch zorgen gaan maken over een lek in het brandstof systeem en brandgevaar. Als techneut heb ik een beetje moeite met het "technisch is de auto in orde" verhaal van je garages, dat is gewoon indekken onder het mom van "wij kunnen het probleem niet vinden maar de auto rijdt prima". De auto is technisch namelijk niet in orde, anders kan er nooit sprake zijn van een blijvende en zeker geen terugkerende diesel lucht na professionele reiniging.Kelnarath schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 10:02:
[...]
Uiteraard je hebt gelijk, maar die "dat wil ik ook" houding lijkt me enigszins iets wat gegrond, ik wil ook graag een auto die niet stinkt naar uitlaatgassen ;-)
En weggezet worden als opportunist: Ruim een jaar probeer ik het probleem op te lossen daar garages af te gaan, de auto te laten reinigen, zonder enige eis.
Op een gegeven moment lijkt me dat de maat vol is en zou ik het waarderen als er ook naar mijn wens wordt geluisterd.
Maar ik begrijp je punten :-)
Dat terzijde, als de garages er niet uit komen is een onderzoeksbureau zoals strooming misschien een idee? Die kunnen in ieder geval de overlast objectief vast stellen cq kwantificeren, ook qua gezondheidsrisico's. Met een beetje mazzel vinden die het probleem, en zo niet heb je in ieder geval duidelijkheid over de impact van het rijden in die auto op je gezondheid/veiligheid, en kun je dat ook aan je werkgever voorleggen zonder dat zaken als gevoel daar een rol in spelen.
Wat vervelend dat de lease auto die je toegewezen hebt gekregen zo stinkt dat je er niet fatsoenlijk in kunt rijden. Gebrekkige doorgeef lease auto's zijn helaas vaak een probleem bij bedrijven daar de (vaak) ex medewerker met weing liefde met de auto omging.
Vanuit het bedrijf gezien willen ze graag dat de auto's goed geutilizeerd worden, daar contracten afkopen veel geld kost. Door het overnemen van een oude lease auto bespaar je kosten voor je bedrijf.
De lease auto krijg je vanwege je werkfunctie of hoogte van de positie binnen je bedrijf. Het is de bedoeling dat een lease auto ervoor zorgt dat je beter je werk kunt doen. Tevens straalt de auto representativiteit uit en reduceert een nieuwe auto de kans op letsel bij opgelukken.
De lease auto die je tot je beschikking hebt gekregen is duidelijk niet geschikt voor je. Daarnaast kan de dieselgeur betekenen dat de auto gevaarlijk is om in te rijden. Ook al is een auto technisch is orde is er voldoende onderzoek dat diesel dampen inademen erg gevaarlijk kan zijn (https://oehha.ca.gov/air/health-effects-diesel-exhaust). Vanuit dit argument zou ik bij je werkgever eisen dat ze een fatsoenlijke lease auto geven. Het rijden in een auto waar je ziek in wordt is oververantwoord en moet een werkgever zijn werknemer niet aan willen doen. Hier zou een vergelijkbare auto zonder de stank dus aan moeten voldoen. Je hebt nu al veel tijd en moeite (en kosten vanuit de werkgever) hierin gestoken zonder dat dit een oplossing heeft gebracht. Je bent het beu en dat is je goed recht er moet een andere oplossing komen.
Ga wel bij jezelf na of je vaak een diesellucht ruikt als je in een (diesel) auto zit. Het kan goed zijn dat je hier gevoeliger voor bent dan andere mensen. Dit maakt het zeker niet minder een probleem! Maar kan wel belangrijk zijn om dit probleem ook bij jezelf te houden in plaats van iemand anders een oordeel te laten vellen. Mogelijk dat diesel auto's voor jou altijd dit soort problemen opleveren?
Daarnaast moet je bij jezelf te raden gaan of je blij gaat zijn met een vergelijkbare auto (maar dan wellicht 22%) die niet stinkt. Probeer met je bedrijf mee te denken naar alternatieven. Het in voorbaat afslaan van een passende oplossing vanuit je bedrijf (een andere auto) zou ik erg mee op passen. Wat is het probleem van die auto uit proberen, mogelijk dat dit wel helemaal naar je zin is?
Als je echt heel graag een nieuwe auto wilt bestellen zal je het nog een stap harder moeten spelen. Grote kans dat je contract de werkgever de mogelijkheid geeft je tot in de einde den tijden (fatsoenlijke) 'afdankertjes' te geven. Wel goed om je contract na te gaan hierop. Mocht hier echter niet staan dat je recht hebt op een nieuwe auto is het slikken of stikken vrees ik. Je zult dan moeten richten op een duidelijk afspraak wanneer ook jij je eigen auto mag bestellen in overleg met je manager. Het argument: dat jij al bovenmatig veel afdankertjes hebt gereden en daarmee kosten hebt bespaart voor het bedrijf zou vooraan moeten staan. Tijd voor iemand anders om die rol te vervullen.
Niet makkelijker maar altijd leerzaam, succes!
Ik neig naar leasen maar weet niet of dat slim is? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik stop met leasen? Boete wss en paal kwijt?
Toch snap ik hem wel. Dat je als jongste bediende eerst een bestaande auto mag afrijden, is natuurlijk prima te begrijpen. Kort bij het bedrijf, proeftijd, staat er nog, etc. Maar als dan op gegeven moment het punt daar is dat er mensen komen die er minder jaren werken en wel een nieuwe krijgen, zou ik ook mijn mond open trekken.Hmmbob schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:40:
Beetje aandikken bij de manager? Je hebt opmerkingen gekregen over de dieselgeur die rondom jouw persoontje hangt? Opmerkingen over dat je nou alweer in een afgetrapte auto rijdt? Bij voorkeur natuurlijk van klanten.Kelnarath schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 10:02:
Zou haast zeggen dat je hem om een boom zou moeten vouwen en zeggen dat je dizzy was door de lucht, maar als je dan pech hebt, heb je een rijgeschiktheidsonderzoek aan je broek en kan je de komende jaren ieder jaar je rijbewijs laten verlengen, vooraf gegaan door een medische en psychologische keuring. Dus dat maar niet doen.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:15
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ligt uiteraard aan de afspraak die je maakt, maar ga er maar van uit dat je na de leasetermijn je auto met accessoires (laadpaal) mag inleveren.TweakerVincent schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 21:39:
Ik mag begin komende week een Tesla 3 gaan bestellen. Ik heb een tuin waar een aansluiting voor een laadpaal kan komen. Vraag is of het verstandig is deze laadpaal mee te leasen of zelf een aan te schaffen? Een offerte voor aanschaffen kwam op 3200 euro netto uit, een behoorlijk bedrag.
Ik neig naar leasen maar weet niet of dat slim is? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik stop met leasen? Boete wss en paal kwijt?
Bij mij, en veel anderen, niet. Paal blijft gewoon staan na leasecontract. Is niet interessant om die eruit te laten halen.We Are Borg schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 09:24:
[...]
Ligt uiteraard aan de afspraak die je maakt, maar ga er maar van uit dat je na de leasetermijn je auto met accessoires (laadpaal) mag inleveren.
Leek mij ook idd.Inspired schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 09:34:
[...]
Bij mij, en veel anderen, niet. Paal blijft gewoon staan na leasecontract. Is niet interessant om die eruit te laten halen.
Succes met graven enzo. Mss hooguit paal mee.
Dus dan is leasen veel beter volgens mij dan zelf 3k aftikken. Of vergeet ik iets
Zal wel meevallen vermoed ik, maar zelfs als ze de paal weghalen heb je ‘gratis’ je meterkast laten prepareren voor de x ampère aansluiting die nodig is voor het laden.We Are Borg schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 09:24:
[...]
Ligt uiteraard aan de afspraak die je maakt, maar ga er maar van uit dat je na de leasetermijn je auto met accessoires (laadpaal) mag inleveren.
PSN
Dat lijkt me wel ja. Ze kopen gewoon een pakket bij bijvoorbeeld NewMotion en bedrag delen ze door duur van je leasecontract en dat bedrag komt per maand in de lease. Ook geen restwaarde ofzo. Afhankelijk van situatie tussen de 40/80EUR per maand. (Obv 48 maanden)TweakerVincent schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:06:
Ik neem aan dat je bij elke leasemaatschappij een eigen laadpaal kunt leasen? Of valt dat tegen?
Als dat bedrag 100% eigen bijdrage is zou je kunnnen kijken of het het zelf kunt doen. Maar goed dan moet je het voor minder dan de helft kunnen doen. Zal lastig zijn als je dezelfde zaken wilt hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 20-07-2019 13:16 ]
Maar ik vind het heel lastig de goedkoopste te vinden (zakelijk lease). Startend bedrijf dus ze willen meer auto's leasen bij dezelfde leasemaatschappij.
Als ik de schuifjes op de sites beweeg ziet het er goed uit maar dan mis je vaak nog van alles.. verzekeringen/vervangende auto etc etc. Totaal niet transparant en wss zo gemaakt.
Iemand een tip?
Het antwoord was weinig hoopgevend: er is een freeze voor bestellen nieuwe auto’s en dit loopt tot minimaal oktober. Nu hoeft dat niet een probleem te zijn, maar ik wil voorkomen dat ik straks 22% bijtelling betaal over een auto van meer dan 5 jaar. Ik snap dat een nieuwe auto op benzine Of diesel ook 22% is, maar het is zuur om 8% meer te betalen zonder dat je er iets beters / nieuwers voor teug krijgt.
Heeft iemand hier ervaring mee? En ja, op nieuwe auto’s kan ook lange leertijd zitten maar dan heb je nog de keus om een ander model te zoeken dat eerder leverbaar is of op voorraad is.
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1