EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Alleen een administratieve last? Kost ook gewoon geld voor de werkgever hoor.AllSeeyinEye schreef op zondag 28 juli 2019 @ 11:01:
...
Jij kiest ervoor om die auto privé te rijden en daar heeft de werkgever alleen een administratieve last van die hij accepteert in het beschikbaar stellen van de auto.
...
Buiten de BTW correctie prive gebruik nog effectieve kosten die veroorzaakt worden door privé gebruik (duurdere lease, brandstof en verzekering)
Situatie, vergoeding is 900 per maand (bruto) en betaal ook bijtelling van pakweg 400 euro. Netto gaat er dus 400 van mijn loon af en ben ik die vergoeding kwijt.
Stel nou ik koop een auto (gelijkwaardig aan de huidige leasewagen, bijv. Bmw 1 serie uit 2018 voor 30k met weinig km's) en ik leg 10.000-15.000 eigen geld in. Dan heb ik pakweg 15-20k nodig van bijv een bank in de vorm van een lening.
Ik kan dan 900 bruto (km's worden netto uitgekeerd indien gedeclareerd etc) + die 400 die ik kwijt ben per maand verspijkeren aan de bovenstaande constructie.
Is dit voordeliger? Ik moet dan uiteraard betalen: Benzine, Onderhoud, Afschrijving, Verzkering, Wegenbelasting etc.
Helaas wel wat meer risico... baan kwijt in een leaseconstructie is geen kosten meer. Baan kwijt in een leningconstructie = betalen en ga zo maar door.
hebben mensen in dit topic deze afweging ook wel eens gemaakt of maakt een van jullie gebruik van een dergelijke constructie?
food for thought
Verwacht je nu dat wij het rekenwerk voor je doen? Ik zou zeggen pak je Excel erbij en sla aan het rekenen. Op autoweek.nl staan tamelijk realistische kostenoverzichten per auto, Die cijfers tweak je naar je eigen situatie (#kms, verzekering) en zet je af tegen andere opties.ls789 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:02:
wellicht al eens voorbij gekomen maar hoe interessant is het om je leasevergoeding te gebruiken voor het kopen van een auto?
Situatie, vergoeding is 900 per maand (bruto) en betaal ook bijtelling van pakweg 400 euro. Netto gaat er dus 400 van mijn loon af en ben ik die vergoeding kwijt.
Stel nou ik koop een auto (gelijkwaardig aan de huidige leasewagen, bijv. Bmw 1 serie uit 2018 voor 30k met weinig km's) en ik leg 10.000-15.000 eigen geld in. Dan heb ik pakweg 15-20k nodig van bijv een bank in de vorm van een lening.
Ik kan dan 900 bruto (km's worden netto uitgekeerd indien gedeclareerd etc) + die 400 die ik kwijt ben per maand verspijkeren aan de bovenstaande constructie.
Is dit voordeliger? Ik moet dan uiteraard betalen: Benzine, Onderhoud, Afschrijving, Verzkering, Wegenbelasting etc.
Helaas wel wat meer risico... baan kwijt in een leaseconstructie is geen kosten meer. Baan kwijt in een leningconstructie = betalen en ga zo maar door.
hebben mensen in dit topic deze afweging ook wel eens gemaakt of maakt een van jullie gebruik van een dergelijke constructie?
food for thought
Om op jouw voorbeeld in te gaan: tijdje geleden een collega gehad die dacht een BMW 1-serie particulier in te zetten vergelijkbaar aan jouw situatie. Pas toen hij die na 1,5 jaar van de hand deed bleek de afschrijving veel hoger dan hij had verwacht.
Hoe interessant dat is, is helemaal afhankelijk van de regeling bij jouw werkgever, welke auto je eventueel wil leasen, welke auto je wil kopen, hoeveel privé en zakelijke kilometers je rijdt, etc etc.ls789 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:02:
wellicht al eens voorbij gekomen maar hoe interessant is het om je leasevergoeding te gebruiken voor het kopen van een auto?
food for thought
Dat is voor ons niet te bepalen of het voor jou interessant is.
Ik kan wel delen dat ik die afweging en berekening gemaakt heb 2 jaar geleden. Ik heb toen een eigen auto gekocht op het moment dat m'n toenmalige leasecontract af liep. Zonder leaseauto, met kilometerdeclaratie, ging ik er +/- €850 netto per maand er op vooruit qua salaris en vergoeding uitbetaling. Je hebt dan inderdaad geen kosten meer voor bijtelling en je krijgt geld voor de kilometers die je declareert.
Daarnaast had mijn werkgever de constructie dat wat je aan zakelijke kilometers declareert, af gaat van de mobiliteitsvergoeding en wat van die vergoeding over blijft je nog (bruto) uitgekeerd krijgt. Dit had als nadeel dat er wel een maximum zat aan de reiskostenvergoeding per maand, maar bij een mobiliteitsvergoeding van €850 ligt dit ruim boven de 4000km per maand, daar kwam ik nooit aan, dus was voor mij geen probleem.
Omdat bij een eigen auto je privé kilometers volledig voor eigen rekening zijn, is de berekening heel erg afhankelijk van je aantal privé kilometers. Voor mij was dat erg weinig, dus kon het wel uit om over te stappen naar een privé auto. Maar dit moet je voor jezelf uitrekenen.
Daarnaast ligt het risico qua afschrijving/pech/onderhoud volledig bij jezelf. Daar moet je wel rekening mee houden..
Ik ben ondertussen wel weer overgestapt naar een leaseauto. Dit is omdat ik overgestapt van werkgever, die een veel betere leaseregeling heeft dan m'n vorige werkgever, en eigenlijk geen regeling heeft voor een eigen auto (was wel mogelijk, maar niemand binnen het bedrijf heeft dat nu, dus moest eerst uitgezocht worden etc.).
Wat ik persoonlijk lastig vind is de onzekerheid bij veel km's. Ik rij 40 á 45.000km per jaar. Koop ik een gebruikte auto met 60.000km dan staat deze na twee jaar dus ook zomaar op 150.000km. Vanaf dat moment kun je doorgaans wel wat meer onderhoud verwachten, dat is ook in te calculeren maar je kunt geluk en je kunt pech hebben.
Pech hebben betekend een fijne garagerekening, wellicht meerdere dagen je auto kwijt met alle ongemakken (of kosten vervangend vervoer) van dien.
Ik heb dus de vorige keer de afweging gemaakt om wel te leasen. Geen idee of het onderaan de streep voordeliger is, maar elke maand de bijtelling aftikken en verder geen zorgen hebben vind ik wel prettig.
Als ik dan zie dat mijn auto (3 jaar oud) het afgelopen jaar, buiten de beurten om, al voor € 4.000,- aan reparaties heeft gehad ben ik wel bij dat het een lease auto is

Hangt af van welke auto je wilt rijden etc. Maar je kunt natuurlijk ook goedkoper gaan leasen. Pak een SR+ en je bent een stuk minder kwijt. Kun je zelf niet van rijden. Daarbij is een leaseauto ook een heel stuk gemak. Zou zelf voor een paar honderd netto minder nog niet prive gaan rijden.ls789 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:02:
food for thought
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
dat verwacht ik niet nee. Wel of ik aspecten over het hoofd ziedesmond schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:46:
[...]
Verwacht je nu dat wij het rekenwerk voor je doen? Ik zou zeggen pak je Excel erbij en sla aan het rekenen. Op autoweek.nl staan tamelijk realistische kostenoverzichten per auto, Die cijfers tweak je naar je eigen situatie (#kms, verzekering) en zet je af tegen andere opties.
Om op jouw voorbeeld in te gaan: tijdje geleden een collega gehad die dacht een BMW 1-serie particulier in te zetten vergelijkbaar aan jouw situatie. Pas toen hij die na 1,5 jaar van de hand deed bleek de afschrijving veel hoger dan hij had verwacht.
Heb al een beter beeld in ieder geval.. aangezien ik ook bij meerdere klanten zit kan het aantal kilometers tegenvallen (heeft impact op de afschrijving). Stukje gemak is inderdaad ook wel lekker (denk aan kleinere schades, makkelijker te repareren via lease dan bij prive auto). En ben benieuwd of er leningen zijn die bijvoorbeeld clausules hebben wat er gebeurd bij total loss rijden etc
ah ja, vervangend vervoer tijdens reparaties is ook wel een dingetje. Hoe meer reacties ik lees hoe minder voordelig/rooskleurig het klinkt heheB-Real schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:25:
Inderdaad even doorrekenen met de voor jou specifieke variabelen.
Wat ik persoonlijk lastig vind is de onzekerheid bij veel km's. Ik rij 40 á 45.000km per jaar. Koop ik een gebruikte auto met 60.000km dan staat deze na twee jaar dus ook zomaar op 150.000km. Vanaf dat moment kun je doorgaans wel wat meer onderhoud verwachten, dat is ook in te calculeren maar je kunt geluk en je kunt pech hebben.
Pech hebben betekend een fijne garagerekening, wellicht meerdere dagen je auto kwijt met alle ongemakken (of kosten vervangend vervoer) van dien.
Ik heb dus de vorige keer de afweging gemaakt om wel te leasen. Geen idee of het onderaan de streep voordeliger is, maar elke maand de bijtelling aftikken en verder geen zorgen hebben vind ik wel prettig.
Als ik dan zie dat mijn auto (3 jaar oud) het afgelopen jaar, buiten de beurten om, al voor € 4.000,- aan reparaties heeft gehad ben ik wel bij dat het een lease auto is
Dat krijg ik pas na 24uur en de meeste reparaties zijn klaar in een dag. Daarnaast die 25euro die een dealer daarvoor rekent wordt je ook niet arm van lijkt me.ls789 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:27:
[...]
ah ja, vervangend vervoer tijdens reparaties is ook wel een dingetje. Hoe meer reacties ik lees hoe minder voordelig/rooskleurig het klinkt hehe
En verder hangt dat per situatie af. Mijn opdracht doe ik nu met de fiets en zou het in theorie veel voordeliger zijn om zelf iets te kopen omdat ik weinig rijdt. Als ik volgend jaar op een klus verder weg zit wordt het totaal anders met sneller een beurt, banden slijtage, benzine kosten, afschrijving die iets harder loopt etc.
Het is daarnaast ook niet zo gek dat private lease zo booming is de laatste jaren. 1 bedrag per maand voor een auto die voor de deur staat en alleen nog benzine erin. Mensen houden niet van onvoorspelbare/onzekere kosten en betalen daar liever iets meer voor. We zijn niet voor niets overal voor verzekert in Nederland.
[ Voor 17% gewijzigd door jongetje op 31-07-2019 12:27 ]
Ik heb begin dit jaar een Kona in ontvangst mogen nemen. De laadpaal zit bij mij in de lease opgenomen en is einde contract van mij. De eerste offerte was bij mij ook ongeveer 3.500 euro. Uiteindelijkzelf ontdekt dat ze ook langere laadkabels leveren, daarmee het laadpunt gewoon aan de muur kunnen hangen. Zonder paal en graafwerk, tuintje nog netjes en uiteindelijke kosten 900 euro.TweakerVincent schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 21:39:
Ik mag begin komende week een Tesla 3 gaan bestellen. Ik heb een tuin waar een aansluiting voor een laadpaal kan komen. Vraag is of het verstandig is deze laadpaal mee te leasen of zelf een aan te schaffen? Een offerte voor aanschaffen kwam op 3200 euro netto uit, een behoorlijk bedrag.
Ik neig naar leasen maar weet niet of dat slim is? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik stop met leasen? Boete wss en paal kwijt?
Total loss.. Kunnen ze niets schelen, lening = lening. Of je het gebruikt voor een auto of om (heel veel) brood te kopen en dan allemaal op te eten.ls789 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:26:
[...]
En ben benieuwd of er leningen zijn die bijvoorbeeld clausules hebben wat er gebeurd bij total loss rijden etc
Wat wel zo is dat als je all-risk is verzekerd en total loss rijd, kan je het natuurlijk claimen. Krijg je dan de dagwaarde van de auto (of soms zelfs de nieuwewaarde bij bepaalde verzekering). Maar als het je eigen schuld is, dan heeft dit mega gevolgen op je premie.
De dagwaarde kan je evt gebruiken om de lening vroegtijdig af te lossen (als het uberhaupt mag en de kosten meevalt).
Life is too short to drive boring cars
Anoniem: 1177518
Dan had ik de keus om per saldo netto een lekker bedrag te besparen en in een barrel te rijden of een nieuwe voor vrij veel geld. Onder de streep vond ik de klap op mijn buffer tegenover de besparing en inlevering rijcomfort niet opwegen.
Situatie is: ik woon ongeveer 15km rijden van werk, 9km fietsen. Ik ben ook consultant dus de kans dat ik de komende paar jaar opeens ver weg word geplaatst is er wel.
Verder ga ik op winter- en zomervakantie met de auto ipv te vliegen en bus. Dat speelt ook mee
Ik doe deze constructie, al rijd ik wel in een wat oudere auto waar ik amper op afschrijf (en dus niet voor hoef te lenen). Geen barrel overigens, tiptop onderhouden, maar wel op leeftijd.ls789 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:02:
food for thought
Let wel, ik gebruik mijn auto vrijwel nooit prive. Woon in centrum van grote stad, doe veel lopend, op de fiets en soms met de trein. Gebruik de auto prive misschien 2x in de maand, 100 km per keer. Dus da's 4 tanks benzine prive per jaar.
Zakelijk ligt het aan je klus. Op dit moment rijd ik 1500km per maand zakelijk, dus zo'n 300 per maand netto en de rest bruto uitgekeerd, en geen bijtelling. Auto kost me dan 3 tanks benzine, verzekering, wegenbelasting en onderhoud (afschrijving nihil). Al met al zijn de kosten dus eveneens zo'n 300 euro in de maand.
Daarnaast geen bijtelling (in jouw geval netto 400) en restant van die 900-300=600 bruto (laten we zeggen 300 netto) uitgekeerd. Al met al dus 700 euro goedkoper dan leaseauto.
Ik heb ook maanden dat ik amper zakelijk rijd, zeg 100-200 km per maand. In dat geval hou je netto zo'n 850 over (geen bijtelling+helft van 900), daar moet dan nog de vaste lasten van de auto (zeg E100,-) vanaf, netto 750 meer dan met leaseauto.
Dus 'ontzorgen' is leuk, maar als ik de distributieriem en een setje voorbanden moet vervangen kost me dat dus minder dan 1 maand leasebudget niet uitgekeerd krijgen + bijtelling erbij van een leaseauto.
Uiteraard wordt dit anders wanneer je veel prive gaat rijden, met de auto op vakantie gaat of, in jouw geval, een auto van 30K gaat kopen met een lening met de daarbij behorende afschrijving. Ben bang dat je dat alleen zelf kunt uitrekenen.
Maar al met al voor mij een eenvoudige keuze om voorlopig géén lease-auto te kiezen.
Ik begrijp je gedachte (en ik rijd met een youngtimer, houd ook van alternatieve oplossingen), maar nu vergelijk je appels met peren. Met 400 euro netto bijtelling rijdt @ls789 in een nieuwe bak met aanschafwaarde van 50K, potentieel met Adaptive Cruise Contol, LED rondom, knappe muziek, Apple Car Software, etc etc. Er zijn nog teveel variabelen in het spel.Broabander schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:21:
[...]
Ik doe deze constructie, al rijd ik wel in een wat oudere auto waar ik amper op afschrijf (en dus niet voor hoef te lenen). Geen barrel overigens, tiptop onderhouden, maar wel op leeftijd.
Let wel, ik gebruik mijn auto vrijwel nooit prive. Woon in centrum van grote stad, doe veel lopend, op de fiets en soms met de trein. Gebruik de auto prive misschien 2x in de maand, 100 km per keer. Dus da's 4 tanks benzine prive per jaar.
Zakelijk ligt het aan je klus. Op dit moment rijd ik 1500km per maand zakelijk, dus zo'n 300 per maand netto en de rest bruto uitgekeerd, en geen bijtelling. Auto kost me dan 3 tanks benzine, verzekering, wegenbelasting en onderhoud (afschrijving nihil). Al met al zijn de kosten dus eveneens zo'n 300 euro in de maand.
Daarnaast geen bijtelling (in jouw geval netto 400) en restant van die 900-300=600 bruto (laten we zeggen 300 netto) uitgekeerd. Al met al dus 700 euro goedkoper dan leaseauto.
Ik heb ook maanden dat ik amper zakelijk rijd, zeg 100-200 km per maand. In dat geval hou je netto zo'n 850 over (geen bijtelling+helft van 900), daar moet dan nog de vaste lasten van de auto (zeg E100,-) vanaf, netto 750 meer dan met leaseauto.
Dus 'ontzorgen' is leuk, maar als ik de distributieriem en een setje voorbanden moet vervangen kost me dat dus minder dan 1 maand leasebudget niet uitgekeerd krijgen + bijtelling erbij van een leaseauto.
Uiteraard wordt dit anders wanneer je veel prive gaat rijden, met de auto op vakantie gaat of, in jouw geval, een auto van 30K gaat kopen met een lening met de daarbij behorende afschrijving. Ben bang dat je dat alleen zelf kunt uitrekenen.
Maar al met al voor mij een eenvoudige keuze om voorlopig géén lease-auto te kiezen.
exact.. en daar zou ik dan best wat op in willen ruilen (auto's met dat soort nieuwwaardes schrijven gelukkig ook snel afdesmond schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:19:
[...]
Ik begrijp je gedachte (en ik rijd met een youngtimer, houd ook van alternatieve oplossingen), maar nu vergelijk je appels met peren. Met 400 euro netto bijtelling rijdt @ls789 in een nieuwe bak met aanschafwaarde van 50K, potentieel met Adaptive Cruise Contol, LED rondom, knappe muziek, Apple Car Software, etc etc. Er zijn nog teveel variabelen in het spel.
Ik heb dit in het verleden gedaan, het hangt van een aantal factoren af of het interessant is:ls789 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:02:
food for thought
- regeling op je werk, elke werkgever gaat er anders mee om, er is geen eenduidige regeling voor gebruik prive auto ipv leaseauto.
- welke eisen stel je aan je auto
- Hoeveel onderhoud / onvoorziene ellende heb je aan je auto
- welke brandstof kies je
- hoeveel rij je (prive vs zakelijk)
- Hoeveel bijtelling betaal je nu en heb je evt. andere kosten voor prive rijden.
Voor mij is het absoluut interessant geweest:
- 650 euro leasebudget werd uitgekeerd als bruto salaris (werk parttime dus 800 euro naar rato)
- kilometervergoeding a 19 cent wordt daar bruto van ingehouden maar netto uitgekeerd, in mijn geval gemiddeld zo'n 320 euro netto per maand. Dus het levert op: 330 bruto salaris plus 320 netto salaris extra
- Daarnaast heb je natuurlijk geen bijtelling meer
- Welke auto / ga je rijden. Ik koos ervoor om een 10 jaar oude occasion te rijden, lage belasting, lage verzekering, goedkoop in onderhoud. Wil je een moderne BMW rijden ga je flink betalen en kom je waarschijnlijk minder goed uit, maar dat kan je het natuurlijk ook waard vinden.
- Doorslaggevend is de brandstof keuze: LPG. Waar afgelopen jaren de benzine en diesel prijzen door het dak zijn gegaan, is de LPG prijs zeer stabiel. Ik tank momenteel voor 0,529 cent per liter. Ik reken voor 450 kilometer rijden 22 euro af, en gooi er 2x per jaar een volle tank benzine in. Extra onderhoud heb je nauwelijks, elke 20k kilometer een brandstoffilter van 2 tientjes.
Inmiddels heb ik geen werkgever meer die leaseauto's aanbied, maar ik hanteer nog steeds grofweg het verschil in salaris (pre en post leaseauto) + de kilometervergoeding die ik ontving van mn werkgever om voor mezelf aan te tonen dat het rendabel is. Over 2 jaar heb ik de aanschaf van de auto en alle kosten die ik ooit gemaakt heb terugverdiend, maar; nogmaals; dat is een occasion van 10 jaar oud op LPG, geen BMW :-).
Een laatste tip die ik je wil geven: leen nooit, maar dan ook nooit, geld voor de aanschaf van een auto. Koop de auto die je nu, cash, kan betalen en onderhouden.
succes met je keuze!
Ik heb in mei mijn Model 3 ontvangen. Heb gekozen voor Mistergreen. Deze jongens doen vooral (alleen?) Elektrisch en Tesla, waardoor de prijs scherper is dan bij de rest.TweakerVincent schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:24:
lastig zeg. Ik mag een Tesla model 3 leasen en mag een leasemaatschappij uitzoeken. Kan dus iedereen zijn.
Maar ik vind het heel lastig de goedkoopste te vinden (zakelijk lease). Startend bedrijf dus ze willen meer auto's leasen bij dezelfde leasemaatschappij.
Als ik de schuifjes op de sites beweeg ziet het er goed uit maar dan mis je vaak nog van alles.. verzekeringen/vervangende auto etc etc. Totaal niet transparant en wss zo gemaakt.
Iemand een tip?
Er zijn een paar nadelen aan mistergreen:
- laadpaal moet je zelf regelen (wordt ook niet meegeleased). Ik heb mijn werkgever hem laten kopen en op mijn salaris laten inhouden (iets met btw) - kan prima via Nuon).
- Je krijgt er geen laadpas bij (zijn ze wel mee bezig). Op zich geen probleem, want laadpassen heb je overal binnen 3 minuten geregeld. Maar door wat rare regels bij de finance afdeling van mijn werkgever vielden de meesten af. Dit was bij mij alleen een probleem ivm de koppeling tussen laadpas en laadpaal voor een directe verrekening van stroomgebruik naar de laadpas.
Daarnaast heb ik offertes gekregen van Alphabet, PON (VWPFS oid) en directlease. Wat direct opvalt is dat de kale leaseprijs daar vaak net iets hoger is, en dat de laadkosten erg laag zijn ingeschat.
Concreet: ik rijd ca. 4.000 km per maand, en heb daarvoor een stroomrekening van ca. €150. De meeste leasemaatschappijen geven bij deze afstanden een 'brandstof'-voorschot af van ca € 100. Die extra kosten krijg je uiteindelijk toch voor je kiezen. Niet echt netjes van de leasejongens denk ik. kortom: vergelijk de prijs ex-laden.
Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.
Wat is handig om te doen. Shortleasen? Zou er een optie zijn om te leasen obv 24 maanden maar stel mijn contract wordt niet verlengd?
Moet overigens redelijk veel reizen. Gok op 30.000km per jaar en rij tevens ook graag privé, ik gok rond de 10.000 p.j. Liefst zo min mogelijk gedoe omtrent de auto.
[ Voor 22% gewijzigd door trummel op 07-08-2019 15:44 ]
Dit is toch altijd zo geweest? Ze gaan uit van een verbruik dat niet echt realistisch is. Denk dat dat EUR 150,- al redelijk laag is. Tenminste, obv 22 cent de kWh.RagaBaSH schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:07:
[...]
Daarnaast heb ik offertes gekregen van Alphabet, PON (VWPFS oid) en directlease. Wat direct opvalt is dat de kale leaseprijs daar vaak net iets hoger is, en dat de laadkosten erg laag zijn ingeschat.
Concreet: ik rijd ca. 4.000 km per maand, en heb daarvoor een stroomrekening van ca. €150. De meeste leasemaatschappijen geven bij deze afstanden een 'brandstof'-voorschot af van ca € 100. Die extra kosten krijg je uiteindelijk toch voor je kiezen. Niet echt netjes van de leasejongens denk ik. kortom: vergelijk de prijs ex-laden.
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 07-08-2019 15:47 ]
Die €150 is praktijkverbruik.Inspired schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:45:
[...]
Dit is toch altijd zo geweest? Ze gaan uit van een verbruik dat niet echt realistisch is. Denk dat dat EUR 150,- al redelijk laag is. Tenminste, obv 22 cent de kWh.
Ik rijd gemiddeld ~175Wh/km in de dual motor long range. Op een tarief van €0,24/kWh (piektarief bij mij thuis), kost een km hiermee minder dan €0,05. Best een goede score, maar niet te doen voor onder de €100.
Klopt trouwens dat de brandstofvoorschotten nooit kloppen. Net als met fossiele brandstoffen). Maar omdat elektrisch rijden nog wat minder afwijking lijkt te laten zien tussen WLTP en praktijkverbruik zou je beter mogen verwachten van leasemaatschappijen.
Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.
Bij niet verlengen van je contract kan je de auto toxh kostenloos inleveren? No harm no foul.trummel schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:41:
Heb een baanaanbod in overwegen. Krijg een mobiliteitsbudget van +- 1000 euro met een tankpas. Nieuw contract is wel tijdelijke 7 maand.
Wat is handig om te doen. Shortleasen? Zou er een optie zijn om te leasen obv 24 maanden maar stel mijn contract wordt niet verlengd?
Moet overigens redelijk veel reizen. Gok op 30.000km per jaar en rij tevens ook graag privé, ik gok rond de 10.000 p.j. Liefst zo min mogelijk gedoe omtrent de auto.
Dat is mij nog een beetje onduidelijk. Draait het bedrijf er dan voor op? Krijg dus een tijdelijk contract met een car allowance budget. Het scheelt nogal namelijk.RagaBaSH schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:50:
[...]
Bij niet verlengen van je contract kan je de auto toxh kostenloos inleveren? No harm no foul.
Staat vaak in de leaseregeling wie er voor welke kosten opdraait bij vertrek of (onvrijwillig) einde contract.trummel schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:23:
[...]
Dat is mij nog een beetje onduidelijk. Draait het bedrijf er dan voor op? Krijg dus een tijdelijk contract met een car allowance budget. Het scheelt nogal namelijk.
In de regel kan een werknemer niet aan kosten gehouden worden in het geval er niet verlengt wordt.
Eens, maar ik ga er toch van uit dat werkgever dit heeft afgedekt. Moet alles wat dat betreft nog ontvangen qua reglementen. Als werkgever zou ik geen 24-48 maanden lease contract accepteren bij een contract van 7 maanden.RagaBaSH schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:40:
[...]
Staat vaak in de leaseregeling wie er voor welke kosten opdraait bij vertrek of (onvrijwillig) einde contract.
In de regel kan een werknemer niet aan kosten gehouden worden in het geval er niet verlengt wordt.
Terug naar de vraag: Ik ga echt veel km's rijden 40-50k per jaar. Shortlease is dan de beste optie gok ik? Ga er van uit dat ik daarna een langer contract krijg.
Krijg je niet eerst gewoon een poolauto dan?trummel schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:43:
[...]
Terug naar de vraag: Ik ga echt veel km's rijden 40-50k per jaar. Shortlease is dan de beste optie gok ik? Ga er van uit dat ik daarna een langer contract krijg.
Het bedrijf groeit enorm snel, hebben geen auto's op voorraad: krijg gewoon een car allowance budget.Daan schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:48:
[...]
Krijg je niet eerst gewoon een poolauto dan?
Weet nog niet alle ins- en outs. Maar was uiteraard al even aan het oriënteren.
Dit hangt in belangrijke mate af van het risico wat je werkgever wil lopen.trummel schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:43:
[...]
[...]
Shortlease is gewoon duurder per maand, dus heb je en kleinere auto voor hetzelfde geld.
Je hebt wel constructies waar je een soort flexlease hebt. Na 12 maanden per maand opzegbaar. dat zit er qua kosten net tussenin. moet je er wel vanuit gaan dat je modelkeuze wat kleiner wordt.
Kortom: eerst de kaders met je werkgever afspreken, dan pas contracten gaan regelen.
Check. Thanks voor je input. Was sowieso niet van plan al wat te gaan regelen, maar toch graag een beetje verdiepen in de mogelijkheden. De mens blijft nieuwsgierig hé haha.RagaBaSH schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:26:
[...]
Dit hangt in belangrijke mate af van het risico wat je werkgever wil lopen.
Shortlease is gewoon duurder per maand, dus heb je en kleinere auto voor hetzelfde geld.
Je hebt wel constructies waar je een soort flexlease hebt. Na 12 maanden per maand opzegbaar. dat zit er qua kosten net tussenin. moet je er wel vanuit gaan dat je modelkeuze wat kleiner wordt.
Kortom: eerst de kaders met je werkgever afspreken, dan pas contracten gaan regelen.
Sometimes you need to plan for coincidence
Woy schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:22:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Wat achtergrond info:
Hmmbob schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:58:
Misschien kunnen jullie me verder helpen met de vraag:
Members only:
Ja dat verschilt per werkgever, functie/ervaring e.d. Mijn 1e lease auto als junior was een Fiesta a 450 daarna kreeg ik 750 en bij mijn huidige werkgever is het 800. Allemaal exclusief benzine en zonder eigen bijdrage (wat ik ook niet zou accepteren).Orangelights23 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:13:
Heeft iemand een idee wat gebruikelijke leasebedragen zijn die de werkgever betaalt?
Wat achtergrond info:
Members only:
_Arthur schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:20:
[...]
Members only:
Mijn boefje is liev!
JB schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:29:
[...]
Members only:
kleefei schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:55:
[...]
Members only:
Mijn boefje is liev!
JB schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:01:
[...]
Members only:
kleefei schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:13:
[...]
Members only:
[ Voor 8% gewijzigd door JB op 12-08-2019 15:25 ]
Mijn boefje is liev!
Hmmbob schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:50:
Members only:
Dank trouwens aan allen die hun expertise hier in brengen!
Mijn boefje is liev!
Wat zijn de kilometerstanden en contractduur bij die bedragen? Hebben we het over 35k/4 jaar stelt het weinig voor idd.Orangelights23 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:13:
Members only:
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Dat staat er wel in ja, zie mijn post van 07:58 vanochtend.JB schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:53:
[...]
Members only:
4 jaar voor 40K per jaar. In principe betalen mijn collega’s bij omdat ze voor het huidige bedrag geen geschikte gezinsauto kunnen krijgen (voor mij nog niet van toepassing).Widow schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:30:
[...]
Wat zijn de kilometerstanden en contractduur bij die bedragen? Hebben we het over 35k/4 jaar stelt het weinig voor idd.
Zo lees ik het ook dus ik zou niet zomaar uitgaan van rechtswegeHmmbob schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:36:
[...]
Dat staat er wel in ja, zie mijn post van 07:58 vanochtend.
Mijn boefje is liev!
Je kunt ook bij je werkgever aangeven dat (en waarom je zo snel) weg wilt. Dan kunnen die er rekening mee houden en je aangeven hoe ze met de lease auto omgaan voordat je er een jurist op zet.Hmmbob schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:04:
Hmm. Misschien toch maar eens een jurist inschakelen voor advies.
Thanks. Zoals ik al in mijn eerste post schreef wil ik nog niets binnen mijn zeer kleine bedrijf vragen. En daarnaast zet ik er geen jurist op, die wilde ik om advies vragen.jongetje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:54:
[...]
Je kunt ook bij je werkgever aangeven dat (en waarom je zo snel) weg wilt. Dan kunnen die er rekening mee houden en je aangeven hoe ze met de lease auto omgaan voordat je er een jurist op zet.
Nuances matter.
[ Voor 96% gewijzigd door jongetje op 13-08-2019 08:17 ]
Shortlease is over het algemeen duurder dan reguliere lease contracten omdat het risico op doorgifte van het lease contract na afloop van de shortlease periode hoog is en in de prijs wordt gecalculeerd. Zorg dat je een lease contract vindt waarbij de werkgever tussentijds de kilometers kunt aanpassen, als je bijv. minder gaat rijden. In de basis lease ik meestal voor 25.000 tot 35.000km per jaar. Per 5.000 km scheelt dit bij mijn huidige lease contract zo'n 4 tientjes per maand. Regel daarnaast met je nieuwe werkgever dat hij het lease contract op zijn naam houdt als je onverhoopt na 7 maanden uit dienst moet, maar dit is veelal in het leasereglement afgesproken tussen jou en je werkgever.trummel schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:11:
[...]
Check. Thanks voor je input. Was sowieso niet van plan al wat te gaan regelen, maar toch graag een beetje verdiepen in de mogelijkheden. De mens blijft nieuwsgierig hé haha.
Je zou ook kunnen kijken in je omgeving of er leasecontracten voor 2 jaar aangeboden worden voor een aantrekkelijke prijs. Mocht je interesse hebben, heb ik nog een zakelijk leasecontract van mijn BMW 318i automaat ter overname beschikbaar. Contract heeft nog 27 maanden te gaan (je kan me altijd een berichtje sturen).
Succes met de keuze!
Bedankt, goede toevoeging en wellicht inderdaad een idee om over na te denken. Ik wacht even met welke optie de werkgever komt. Mobiliteitsbudget is i.i.g. in mijn geval geen goede optie.mauwz schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:33:
[...]
Shortlease is over het algemeen duurder dan reguliere lease contracten omdat het risico op doorgifte van het lease contract na afloop van de shortlease periode hoog is en in de prijs wordt gecalculeerd. Zorg dat je een lease contract vindt waarbij de werkgever tussentijds de kilometers kunt aanpassen, als je bijv. minder gaat rijden. In de basis lease ik meestal voor 25.000 tot 35.000km per jaar. Per 5.000 km scheelt dit bij mijn huidige lease contract zo'n 4 tientjes per maand. Regel daarnaast met je nieuwe werkgever dat hij het lease contract op zijn naam houdt als je onverhoopt na 7 maanden uit dienst moet, maar dit is veelal in het leasereglement afgesproken tussen jou en je werkgever.
Je zou ook kunnen kijken in je omgeving of er leasecontracten voor 2 jaar aangeboden worden voor een aantrekkelijke prijs. Mocht je interesse hebben, heb ik nog een zakelijk leasecontract van mijn BMW 318i automaat ter overname beschikbaar. Contract heeft nog 27 maanden te gaan (je kan me altijd een berichtje sturen).
Succes met de keuze!
Owner of DBIT Consultancy
Dat is waar! Is er voor die afkoopsom ook een formule of is dat gewoon opvragen bij de leasemaatschappij ?t_captain schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:38:
De berekening kun je zelf maken. Afkoopsom vs bijtellingsvoordeel.
Owner of DBIT Consultancy
Een Model 3 zit >60k, dat is al redelijk aan prijs vind ik voor een medior.Orangelights23 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:13:
Heeft iemand een idee wat gebruikelijke leasebedragen zijn die de werkgever betaalt?
Wat achtergrond info:
Members only:
Als ik de schalen binnen je bedrijf zo zie kiezen ze ervoor leasebedrag niet al te gek op te laten lopen van junior tot senior. Zolang je zelf de keuze hebt bij te betalen voor een grotere auto heb je dus de keuze dat te doen met je salaris, wat hopelijker wat sneller omhoog gaat van junior-senior.
Probleem van heel hoge leasenormbedrag is dat je bijna verplicht bent ook een dure auto te nemen (+ hoge bijtelling). Niet iedereen wil dat, en als je het niet doet laat je eigenlijk geld liggen (niet ieder bedrijf keert restant normleasebedrag als salaris uit).
Als je hem puur zakelijk rijdt zie ik overigens het probleem niet in van een Fiesta. Ik zou zeggen dat je juist een grote auto wil als je er ook prive mee gaat rijden (gezin / vakantie).
Ik lease onder mijn leasenormbedrag en krijg dat verschil niet uitbetaald. Maar om dan toch maar een duurdere wagen met hoge bijtelling te nemen... Dan ben ik alsnog meer salaris kwijt.Pieter van Ras schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:04:
[...]
Probleem van heel hoge leasenormbedrag is dat je bijna verplicht bent ook een dure auto te nemen (+ hoge bijtelling). Niet iedereen wil dat, en als je het niet doet laat je eigenlijk geld liggen (niet ieder bedrijf keert restant normleasebedrag als salaris uit).
Ofwel nalezen in je leaseregelement, danwel individueel opvragen bij de maatschappij.DennusB schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:03:
[...]
Dat is waar! Is er voor die afkoopsom ook een formule of is dat gewoon opvragen bij de leasemaatschappij ?
Ik vind die bedragen ex benzine vrij normaal. Zelf zit ik rond de 650 ex brandstof. Maar voor 550 krijg je echt wel meer dan een Fiesta hoor!Orangelights23 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:13:
Wat achtergrond info:
Members only:
Bij leaseplan kun je voor dat bedrag een Toyota Corolla TS krijgen, dat is toch een best forse station en absoluut geen Fiesta of i30.
Computer says no
Als je een Elektrische auto (model 3) opgeeft van 60k kom je dit jaar ongeveer uit op een bijtelling van 175 euro netto per maand bij de online rekentools.
Is dit ook daadwerkelijk wat ik ga betalen of ga ik zelf meer betalen en strijkt de lease maatschappij zeg maar extra geld op door incentives, kortingen etc die hier in verwerkt zijn.
Als ik het standaard rekensommetje doe kom ik wel op de 180 netto pm
4% van 50k = 2000
22% van 10k = 2200
4200 /12 = 350 per maand bruto
51.95% van 350 = 182 euro belasting
[ Voor 20% gewijzigd door thewizard2006 op 14-08-2019 10:46 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Weet ik uiteraard, een Fiesta of vergelijkbaar is zeker ook prima, maar de vraag ging vooral om om de marktconformiteit in combinatie met mijn uurtarief.Meekoh schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:57:
[...]
Ik vind die bedragen ex benzine vrij normaal. Zelf zit ik rond de 650 ex brandstof. Maar voor 550 krijg je echt wel meer dan een Fiesta hoor!
Bij leaseplan kun je voor dat bedrag een Toyota Corolla TS krijgen, dat is toch een best forse station en absoluut geen Fiesta of i30.
Jij betaald bijtelling over de cataloguswaarde van de auto, heeft verder niks te maken met de leasemaatschappij.thewizard2006 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:38:
Een vraag mbt de daadwerkelijke bijtelling die ik als leaser ga betalen.
Als je een Elektrische auto (model 3) opgeeft van 60k kom je dit jaar ongeveer uit op een bijtelling van 175 euro netto per maand.
Is dit ook daadwerkelijk wat ik ga betalen of ga ik zelf meer betalen en strijkt de lease maatschappij zeg maar extra geld op door incentives, kortingen etc die hier in verwerkt zijn.
Er is niet echt marktconform omtrent leasewagens omdat het een extra arbeidsvoorwaarde van de werkgever is, maar in de meeste gevallen gewoon een must is omdat jij als werknemer veel onderweg moet zijn voor jou functie.Orangelights23 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:40:
[...]
Weet ik uiteraard, een Fiesta of vergelijkbaar is zeker ook prima, maar de vraag ging vooral om om de marktconformiteit in combinatie met mijn uurtarief.
Als de werkgever jou dan in een kale VW Up wilt duwen en zich daar prima bij voelt op het gebied van uitstraling en professioneel overkomen, dan is dat hun keus.
Zelf heb ik net mijn eerste baan en zit ik met een budget van 950 voor benzine en 1050 bij diesel, waarbij ik minimaal Golf of A3 dien te rijden. Dat budget is meer dan de gemiddelde (ervaren) senior vaak überhaupt ooit zal krijgen maar ook dat is weer de keus van de werkgever.
[ Voor 43% gewijzigd door Scrtz op 14-08-2019 10:49 ]
Deftig. Zeker als dat ook nog excl. brandstof isScrtz schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:45:
[...]
Zelf heb ik net mijn eerste baan en zit ik met een budget van 950 voor benzine en 1050 bij diesel, waarbij ik minimaal Golf of A3 dien te rijden. Dat budget is meer dan de gemiddelde (ervaren) senior vaak überhaupt ooit zal krijgen maar ook dat is weer de keus van de werkgever.
Mijn boefje is liev!
Gefeliciteerd!Scrtz schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:45:
[...]
Op hoeveel KM en maanden is dat gebaseerd? En Excl btw/brandstof?
Je ziet in deze krappe arbeidsmarkten dat steeds meer bedrijven een "employer of choice" willen worden en versoepelen dit soort dingen.
Voor de werkgever kost het "slechts" 200/300 per maand extra maar levert wel extra binding met de werknemer op. Simpel en effectief.
kleefei schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:14:
[...]
Gefeliciteerd!
Op hoeveel KM en maanden is dat gebaseerd? En Excl btw/brandstof?
Je ziet in deze krappe arbeidsmarkten dat steeds meer bedrijven een "employer of choice" willen worden en versoepelen dit soort dingen.
Voor de werkgever kost het "slechts" 200/300 per maand extra maar levert wel extra binding met de werknemer op. Simpel en effectief.
Thanks nu 4 maandjes bezig, bevalt super :)!JB schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:34:
[...]
Deftig. Zeker als dat ook nog excl. brandstof is
Ex btw en brandstof, volgens mij tot 30k benzine en daarboven moeten we diesel rijden. 48 maanden.
Volgens mij zijn ze dit echter aan het herzien sinds de bedrijfsovername 2 weken geleden naar max 24 maanden (mogen tussentijds zelfs gaan wisselen) en alleen nog maar Audi en Volkswagen. Collega gaat nu bijv een Golf GTI performance rijden voor een jaartje, voordeel van een private eigenaar in tegenstelling tot het voorheen onderdeel zijn van PON, haha.
Aan de andere kant is een hoog budget hebben heel leuk, maar ik als starter ga dat er toch nooit 'uithalen' aangezien ik nog een hypotheek etc moet gaan afsluiten in de nabije toekomst. Reed eerst bijv 2 maandjes een 2017 A3 e-tron die 220 euro bijtelling kostte netto en nu een 2018 golf R-Line voor 6 maanden die op 280 netto zit.
[ Voor 5% gewijzigd door Scrtz op 14-08-2019 12:34 ]
Kan gewoon. Doen wel meer mensen. De hele leaseauto die ik heb heeft geen zakelijk doel.Wolly schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:25:
Vraagje na een gesprek met een kennis bij een ander bedrijf: Is het gebruikelijk dat dakkoffer en fietsendrager meegenomen worden in de lease? In hoeverre moeten accessoires een 'zakelijk' doel hebben?
Heeft geen impact op je hypotheek afsluiten. Maar snap dat t relevant kan zijn qua maandlasten. Ik heb ook leuk budget en niet eens opgebruikt, maar baal nu ook beetje van hoge bijtelling (na scheiding).Scrtz schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:30:
Aan de andere kant is een hoog budget hebben heel leuk, maar ik als starter ga dat er toch nooit 'uithalen' aangezien ik nog een hypotheek etc moet gaan afsluiten in de nabije toekomst. Reed eerst bijv 2 maandjes een 2017 A3 e-tron die 220 euro bijtelling kostte netto en nu een 2018 golf R-Line voor 6 maanden die op 280 netto zit.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Inderdaad. Wel meer keuzes die je maakt voor je leaseauto qua optie hebben prive reden i.p.v. zakelijk doel.Inspired schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:24:
[...]
Kan gewoon. Doen wel meer mensen. De hele leaseauto die ik heb heeft geen zakelijk doel.
Ik heb ook de leasemaatschappij maar eens gebeld. Die waren bijzonder behulpzaam in het aflopen van opties.Hmmbob schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:04:
Hmm. Misschien toch maar eens een jurist inschakelen voor advies.
Ik weet in ieder geval dat op papier moet staan dat deze kosten als "eigen bijdrage privégebruik" tellen. Daarnaast moeten uiteraard de bonnetjes bewaard worden.
Maar, is het
1) voldoende om de salarisadministratie de kosten (zeg 300 euro) van de bruto bijtelling af te laten trekken?
2) Of moet de werkgever mij de 300 euro netto uitkeren als onkostendeclaratie, vervolgens netto inhouden op de loonstrook als eigen bijdrage privégebruik en vervolgens van de bruto bijtelling af trekken?
Ik kan mij voorstellen dat situatie 2 meer administratieve rompslomp oplevert en dat het de werkgever dan geld gaat kosten (tijd = geld).
De wijzen komen uit het Oosten!
Hou er rekening mee dat de bijtelling maximaal 60 maanden geldig is. Daarna wordt de bijtelling opnieuw berekend op basis van de op dat moment geldende uitstoot normen en gekoppelde bijtellings percentages. Over het algemeen ga je dan dus na 5 jaar de volle mep betalen.DennusB schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:36:
Zijn er hier mensen met ervaring met het openbreken van een lease contract zodat je nog 4/5 jaar 4% kan rijden? Is dat interessant of valt t vies tegen ?
Verder heb ik meestal mijn bijtellings vriendelijke auto een jaar verlengd, van 4 naar 5 jaar. Dat resulteerde in een iets lager maand tarief voor het leasebudget, dat ik weer kreeg verrekend / teruggestort aan het einde van de leaseperiode.
De HR afdeling deed dat altijd netjes voor mij als er bijzonderheden waren. Belangrijk is dat ze het opvoeren als eigen bijdrage prive gebruik. Dit kan daadwerkelijk een eigen bijdrage zijn, of overname kosten, aanvullende kosten m.b.t accesoires, kosten buitenland etc. Een beetje creatief boekhouden is het wel maar meestal werken ze eraan meeNoepZor schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:18:
Ik heb via diverse kanalen begrepen dat je (indien de werkgever meewerkt uiteraard) je kosten voor tanken buitenland, tol en vignetten kunt verrekenen met de bijtelling. Wat is hier administratief voor nodig?
Ik weet in ieder geval dat op papier moet staan dat deze kosten als "eigen bijdrage privégebruik" tellen. Daarnaast moeten uiteraard de bonnetjes bewaard worden.
Maar, is het
1) voldoende om de salarisadministratie de kosten (zeg 300 euro) van de bruto bijtelling af te laten trekken?
2) Of moet de werkgever mij de 300 euro netto uitkeren als onkostendeclaratie, vervolgens netto inhouden op de loonstrook als eigen bijdrage privégebruik en vervolgens van de bruto bijtelling af trekken?
Ik kan mij voorstellen dat situatie 2 meer administratieve rompslomp oplevert en dat het de werkgever dan geld gaat kosten (tijd = geld).
Precies was je bij punt 2 zegt. De werkgever moet het bedrag betaald hebben om het van jouw loon en bijtelling af te kunnen trekken. Dus eerst de werkgever een gespecificeerde declaratie aan jou laten betalen en vervolgens weer inhouden op het loon en ook op de bijtelling. Dat kan overigens gewoon beide op 1 loonstrook (als jullie declaraties op de loonstrook uitkeren teminsteNoepZor schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:18:
Ik heb via diverse kanalen begrepen dat je (indien de werkgever meewerkt uiteraard) je kosten voor tanken buitenland, tol en vignetten kunt verrekenen met de bijtelling. Wat is hier administratief voor nodig?
Maar, is het
Je mag in een maand ook negatieve bijtelling hebben als de privé kosten hoger zijn dan de bijtelling, als de bijtelling over het jaar heen maar positief blijft.
Toch wel wat vreemd dat tol en parkeerkosten ook af te trekken zijn. Is wellicht nog wat te stretchen dan? Bootovertocht met auto in de vakantie? En kosten in NL mag je dan ook aftrekken? Parkeerkosten in NL? Bonnetjes wasstraat?mauwz schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:02:
[...]
Precies was je bij punt 2 zegt. De werkgever moet het bedrag betaald hebben om het van jouw loon en bijtelling af te kunnen trekken. Dus eerst de werkgever een gespecificeerde declaratie aan jou laten betalen en vervolgens weer inhouden op het loon en ook op de bijtelling. Dat kan overigens gewoon beide op 1 loonstrook (als jullie declaraties op de loonstrook uitkeren teminste)
Je mag in een maand ook negatieve bijtelling hebben als de privé kosten hoger zijn dan de bijtelling, als de bijtelling over het jaar heen maar positief blijft.
Een tijdje terug las ik op Autobahn.eu een leuk ingezonden artikel van een gebruiker die dit toepaste na zijn vakantie, inclusief toelichting
https://www.autobahn.eu/8...ijders-laten-geld-liggen/
Dit is wel op jou van toepassing vermoed ik
[ Voor 3% gewijzigd door mauwz op 20-08-2019 14:48 ]
Ah oké, wij hebben de salarisadministratie uitbesteed en de declaraties worden door onze administratieve medewerkster uitbetaald. Dit loopt gescheiden van elkaar. Het zou dus wel wat werk inhouden (declaratie moet behandeld worden én de salarisadministratie moet gecontacteerd worden). Ik vraag mij af of een werkgever in zo'n geval er om staat te springen. Stel dat ik 5x moet tanken op vakantie (300 euro) en wat tol betaal (50), dan is er best wel wat werk voor een netto besparing van +- 175 euro. Mooiste zou zijn geweest als dat bedrag eenmalig doorgegeven kon worden en was gebackupped door de overeenkomst privebijdrage en bonnetjes.mauwz schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:02:
[...]
Precies was je bij punt 2 zegt. De werkgever moet het bedrag betaald hebben om het van jouw loon en bijtelling af te kunnen trekken. Dus eerst de werkgever een gespecificeerde declaratie aan jou laten betalen en vervolgens weer inhouden op het loon en ook op de bijtelling. Dat kan overigens gewoon beide op 1 loonstrook (als jullie declaraties op de loonstrook uitkeren teminste)
Uit ervaring weet ik (ik doe zelf ook een aantal salarisadministraties) dat de handelingen beperkt zijn:NoepZor schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:50:
[...]
Ah oké, wij hebben de salarisadministratie uitbesteed en de declaraties worden door onze administratieve medewerkster uitbetaald. Dit loopt gescheiden van elkaar. Het zou dus wel wat werk inhouden (declaratie moet behandeld worden én de salarisadministratie moet gecontacteerd worden). Ik vraag mij af of een werkgever in zo'n geval er om staat te springen. Stel dat ik 5x moet tanken op vakantie (300 euro) en wat tol betaal (50), dan is er best wel wat werk voor een netto besparing van +- 175 euro. Mooiste zou zijn geweest als dat bedrag eenmalig doorgegeven kon worden en was gebackupped door de overeenkomst privebijdrage en bonnetjes.
1. Jij dient een declaratie in, dit is nog het meeste werk.
2. Declaratie wordt gecontroleerd en het saldo wordt aan de salarisadministratie doorgegeven door de administratie.
3. Declaratie wordt uitbetaald, samen met alle andere betalingen (Veelal geautomatiseerd proces).
4. Salarisadministratie voert eenmalig 300 euro in een bepaald vakje in, en het is geregeld
De werkgever voelt er per saldo niets van en jij hebt een iets positiever loonstrookje die maand
Zoals je ziet valt het mee, het is meer de onwilligheid van veel vastgeroeste administrateurs en administratrices bij bedrijven die ervoor zorgen dat dit soort verzoeken zuchtend en steunend worden afgewezen..

[ Voor 7% gewijzigd door mauwz op 20-08-2019 14:54 ]
https://www.belastingdien...reiskosten.html#HL-21.3.7
Het zou in ieder geval mooi zijn als de declaratie niet hoeft. Op de autobahn site wordt ook volgende aangegeven in de ingezonden brief:Verder moet u onderscheid maken tussen betalingen aan u en betalingen aan derden. Betaalt uw werknemer een bedrag aan derden, bijvoorbeeld voor het wassen van de auto in de wasstraat, dan wordt de bijtelling privégebruik auto daardoor niet lager. De bijtelling wordt alleen lager als u met uw werknemer hebt afgesproken dat hij de betaling aan derden voor u of namens u doet en u die betaling verrekent als bijdrage voor het privégebruik. In dat geval mag u de betaling niet vergoeden.
Hoe heb ik dat gedaan? Door een overzicht te maken van de gemaakte kosten, de kilometerstanden op te schrijven bij het tanken, en dit overzicht te deponeren bij de financiële afdeling van mijn werkgever met de vraag of zij dit willen verrekenen met de bruto bijtelling.
De werkgever zal moeten betalen. Via declaratie of direct. Anders kan hij het ook niet van de bijtelling aftrekken als eigen bijdrage.NoepZor schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:02:
Als je volgende leest zou het ook anders kunnen:
https://www.belastingdien...reiskosten.html#HL-21.3.7
[...]
Het zou in ieder geval mooi zijn als de declaratie niet hoeft. Op de autobahn site wordt ook volgende aangegeven in de ingezonden brief:
[...]
Ja, jij moet toch het geld krijgen? Anders betaal je 150% ipv 50%. Je tankt bv voor EUR 100,- in Duitsland. Je werkgever zet EUR 100,- als eigen bijdrage op de loonstrook in die maand. Netto betaal krijg jij EUR 50,- minder salaris doordat de eigen bijdrage van de bijtelling af gaat. Bedrijf heeft EUR 100,- verdient tenzij je de EUR 100,- op declaratie zet en uitbetaald krijgt.NoepZor schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:22:
Voor zover ik er uit kan halen is dan de truc dat jij persoonlijk een betaling doet voor autokosten namens je werkgever. Dit dien je dan vast te leggen in een overeenkomst. Daarbij moet dat ook vastgelegd worden dat de autokosten betaald namens de WG worden aangemerkt als eigen bijdrage privégebruik en dan van de bijtelling ingehouden kunnen worden. Dit zou in ieder geval declaratietechnisch iets schelen qua moeite.
[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 20-08-2019 15:27 ]
1) Ik kom met werkgever overeen dat ik namens hem autokosten betaal, en dat deze kosten bedoeld zijn als eigen bijdrage voor privégebruik.
2) Ik tank in Duitsland voor €100,-
3) Ik zet in een sheetje dat ik voor de auto €100,- heb getankt
4) Werkgever neemt het bedrag over uit de sheet en trekt deze van de bijtelling af als aftrekpost eigen bijdrage privé
5) Werkgever trekt geen eigen bijdrage van het salaris af, omdat dit al betaald is en zo is overeengekomen
Voordeel is dat er geen geld geschoven hoeft te worden. Ben alleen benieuwd of dit zo mag. De betaalde kosten kunnen uiteraard bewezen worden door middel van bonnetjes, net zoals je een declaratie zou verantwoorden.
Maar eigen bijdrage van bijtelling aftrekken levert je geen 100 EUR op toch? Dat kost je 50.NoepZor schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:31:
Ik bedoel volgende:
1) Ik kom met werkgever overeen dat ik namens hem autokosten betaal, en dat deze kosten bedoeld zijn als eigen bijdrage voor privégebruik.
2) Ik tank in Duitsland voor €100,-
3) Ik zet in een sheetje dat ik voor de auto €100,- heb getankt
4) Werkgever neemt het bedrag over uit de sheet en trekt deze van de bijtelling af als aftrekpost eigen bijdrage privé
5) Werkgever trekt geen eigen bijdrage van het salaris af, omdat dit al betaald is en zo is overeengekomen
Voordeel is dat er geen geld geschoven hoeft te worden. Ben alleen benieuwd of dit zo mag. De betaalde kosten kunnen uiteraard bewezen worden door middel van bonnetjes, net zoals je een declaratie zou verantwoorden.
Wat mij opviel bij het samenstellen is de bedragen die Leaseplan rekent voor de opties p/mnd. Zo wordt bijvoorbeeld bij een trekhaak van €826,43 euro een bedrag van €21,32 per maand gerekend. Als je dit doorrekent naar 48 maanden is dit €1023,36, bijna €200,- meer dan de optie daadwerkelijk kost.
Een business pakket van €990,- kost over 48 maanden €1224,- en zo zijn alle opties en pakketten onder aan de streep over 48 maanden aanzienlijk duurder dan de aanschaf.
Iemand dit ook weleens opgevallen? Ben ik de enige die dit bizar vindt? De auto heeft toch ook een restwaarde straks, die hoger zal zijn door de opties die erin zitten, of zie ik dat verkeerd?
In het business pakket zitten grotere velgen wellicht? Bij de trekhaak is het wat gek. Welke auto bv? De meeste opties gaan gewoon delen door looptijd. De eventuele extra restwaarde houden ze in de zak.DaLass schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:35:
Ik mag sinds lange tijd ook weer eens een nieuwe auto samenstellen. Mijn werkgever werkt met Leaseplan, dus heb netjes een account gekregen om in te loggen en een auto uit te kiezen.
Wat mij opviel bij het samenstellen is de bedragen die Leaseplan rekent voor de opties p/mnd. Zo wordt bijvoorbeeld bij een trekhaak van €826,43 euro een bedrag van €21,32 per maand gerekend. Als je dit doorrekent naar 48 maanden is dit €1023,36, bijna €200,- meer dan de optie daadwerkelijk kost.
Een business pakket van €990,- kost over 48 maanden €1224,- en zo zijn alle opties en pakketten onder aan de streep over 48 maanden aanzienlijk duurder dan de aanschaf.
Iemand dit ook weleens opgevallen? Ben ik de enige die dit bizar vindt? De auto heeft toch ook een restwaarde straks, die hoger zal zijn door de opties die erin zitten, of zie ik dat verkeerd?
Dat bedrag voor een trekhaak lijkt me wat hoog. Bij een Passat kost je een trekhaak van 1000 maar 16 per maand.
[ Voor 50% gewijzigd door Inspired op 20-08-2019 15:40 ]
Ik betaal die maand dat 50 euro minder bijtelling, daar haal je dan je voordeel. Anders doe je volgende:Inspired schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:34:
[...]
Maar eigen bijdrage van bijtelling aftrekken levert je geen 100 EUR op toch? Dat kost je 50.
1) tanken -100 euro
2) declareren +100 euro
3) inhouding eigen bijdrage -100 euro
4) belastingvoordeel bijtelling +50 euro
Als de opzet die ik beschrijf en zo begrijp uit het Autobahn artikel van @mauwz zou mogen, dan volstaat het om alleen stap 1 en 4 te doen (mits de afspraken duidelijk op papier staan).
[ Voor 4% gewijzigd door NoepZor op 20-08-2019 15:40 ]
Een werkgever kan niet zomaar even 100 EUR van je bijtelling aftrekken. Dat moet via een eigen bijdrage. En dat kost je netto dus 50%.NoepZor schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:39:
[...]
Ik betaal die maand dat 50 euro minder bijtelling, daar haal je dan je voordeel. Anders doe je volgende:
1) tanken -100 euro
2) declareren +100 euro
3) inhouding eigen bijdrage -100 euro
4) belastingvoordeel bijtelling +50 euro
Als de opzet die ik beschrijf en zo begrijp uit het Autobahn artikel van @mauwz dan zou het mogen om alleen stap 1 en 4 te doen, mits de afspraken duidelijk op papier staan.
Afijn, makkelijkste voor beide partijen is gewoon tanken buitenland activeren op de tankpas
Nee. Want dan betaal je EUR 100,- minder bijtelling/belasting. Via de juiste weg blijft het neutraal voor de BD.NoepZor schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:42:
De truc die ik lees bestaat uit het feit dat is overeengekomen dat je dus kosten betaalt namens je werkgever en dat deze betaalde kosten als eigen bijdrage privégebruik worden gezien. Als je die kosten netjes in een sheet hebt staan met bonnetjes er bij, plus de overeenkomst, dan heb je toch feitelijk een eigen bijdrage betaald? Op basis hiervan zou dan die 100 euro van de bijtelling gehaald kunnen worden.
Afijn, makkelijkste voor beide partijen is gewoon tanken buitenland activeren op de tankpas
Tankpas voor buitenland is het makkelijkste ja. Ja, of een vaste eigen bijdrage van bv 50 EUR extra. Heb je ~ 600 EUR per jaar om te besteden en via declaratie terug te vorderen.
[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 20-08-2019 16:00 ]
Nee, geen grotere velgen, dat is weer een losse optie van €290,- die over 48 maanden €595,20 kost. Een deel van dat bedrag snap ik door de duurdere banden die daaromheen moeten, maar het dubbele is wel extreem.Inspired schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:36:
[...]
In het business pakket zitten grotere velgen wellicht? Bij de trekhaak is het wat gek. Welke auto bv? De meeste opties gaan gewoon delen door looptijd. De eventuele extra restwaarde houden ze in de zak.
Dat bedrag voor een trekhaak lijkt me wat hoog. Bij een Passat kost je een trekhaak van 1000 maar 16 per maand.
Alle andere opties is hetzelfde verhaal, denk aan comfort pakket, zilverkleurige dakrails ipv zwarte, electrische ramen achter, dodehoek sensor, etc.
Het betreft overigens een Skoda Fabia Combi.
Is dat echt de Leaseplan portal of van je werkgever? Op leaseplandirect krijg ik lagere, en normalere, bedragen. Daar kost de Business Upgrade per maand 17,55 obv 48. Trekhaak 15 nogwat. Ik zou anders gewoon een gespecificeerde offerte opvragen.DaLass schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:47:
[...]
Nee, geen grotere velgen, dat is weer een losse optie van €290,- die over 48 maanden €595,20 kost. Een deel van dat bedrag snap ik door de duurdere banden die daaromheen moeten, maar het dubbele is wel extreem.
Alle andere opties is hetzelfde verhaal, denk aan comfort pakket, zilverkleurige dakrails ipv zwarte, electrische ramen achter, dodehoek sensor, etc.
Het betreft overigens een Skoda Fabia Combi.
[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 20-08-2019 15:54 ]
Het blijft niet neutraal voor de BD, anders zou je niet aan deze hele trucendoos hoeven te beginnen. De BD krijgt uiteindelijk minder euro's binnen.Inspired schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:45:
[...]
Nee. Want betaal je EUR 100,- minder bijtelling/belasting. Via de juist weg blijft het neutraal voor de BD.
Tankpas voor buitenland is het makkelijkste ja. Ja, of een vaste eigen bijdrage van bv 50 EUR extra. Heb je ~ 600 EUR per jaar om te besteden en via declaratie terug te vorderen.
Er liggen zeker kansen voor de werkgever, maar zeker ook risico's in geval je een controle krijgt op je salarisadministratie. Is ook een beetje afhankelijk hoe je declaratie vs salarisadmin is ingeregeld hoe makkelijk dit te implementeren valt.
Klopt, je hebt gelijk. Het kost de BD 50 via de correcte weg. De niet toegestane weg van @NoepZor zou ze 100 kosten.VidaR-9 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:59:
[...]
Het blijft niet neutraal voor de BD, anders zou je niet aan deze hele trucendoos hoeven te beginnen. De BD krijgt uiteindelijk minder euro's binnen.
Er liggen zeker kansen voor de werkgever, maar zeker ook risico's in geval je een controle krijgt op je salarisadministratie. Is ook een beetje afhankelijk hoe je declaratie vs salarisadmin is ingeregeld hoe makkelijk dit te implementeren valt.
Of een creditcard van de zaakNoepZor schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:42:
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ter info: 100 euro aftrekken van de bruto bijtelling. Hierdoor betaal je ongeveer 50 euro minder belasting, Lijkt mij hetzelfde, alleen de financiële verantwoording is anders (met een document i.p.v. een post op de salarisstrook)Inspired schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:04:
[...]
Klopt, je hebt gelijk. Het kost de BD 50 via de correcte weg. De niet toegestane weg van @NoepZor zou ze 100 kosten.
Dat zijn inderdaad betere bedragen. Het is de Leaseplan portal, maar is dus niet Leaseplandirect. Ik ga maar eens een gespecificeerde offerte opvragen dan.Inspired schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:54:
[...]
Is dat echt de Leaseplan portal of van je werkgever? Op leaseplandirect krijg ik lagere, en normalere, bedragen. Daar kost de Business Upgrade per maand 17,55 obv 48. Trekhaak 15 nogwat. Ik zou anders gewoon een gespecificeerde offerte opvragen.
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1