Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
DaLass schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:16:
[...]

Dat zijn inderdaad betere bedragen. Het is de Leaseplan portal, maar is dus niet Leaseplandirect. Ik ga maar eens een gespecificeerde offerte opvragen dan.
Je betaalt btw correctie privégebruik bovenop de prijs van de opties. Grotere velgen, dakrails, trekhaak leveren allemaal meer brandstofverbruik op. Die kosten worden ook doorgerekend.

• DaLass
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 09:42
Z___Z schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:22:
[...]

Je betaalt btw correctie privégebruik bovenop de prijs van de opties. Grotere velgen, dakrails, trekhaak leveren allemaal meer brandstofverbruik op. Die kosten worden ook doorgerekend.
Voor de opties die jij noemt snap ik het deels: Grotere velgen kan meer brandstofverbruik betekenen, trekhaak is een aanname dat dat zo is. Dakrails van zwart naar zilverkleurig levert geen hoger brandstofverbruik op, net als electrisch bedienbare achterruiten of een lichtsensor met coming home&leaving home functie.

"Ohana means family, and family means nobody gets left behind or forgotten."

• Prosac
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15-09 00:12
Ik heb besloten weer te gaan leasen, maar dit keer ga ik alleen maar zakelijk rijden. Iemand tips voor een goede app om je kilometers bij te houden?
Had gehoopt dat er wat in de OP zou staan, maar die blijkt voor tweakers-normen wel erg summier. ;)

Had eerst zoiets van: zal wel los lopen, maar toon liever toch aan waar de kilometers vandaan komen omdat het niet alleen woon-werk zal zijn.

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 14-09 15:21
Prosac schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:57:
Ik heb besloten weer te gaan leasen, maar dit keer ga ik alleen maar zakelijk rijden. Iemand tips voor een goede app om je kilometers bij te houden?
Had gehoopt dat er wat in de OP zou staan, maar die blijkt voor tweakers-normen wel erg summier. ;)

Had eerst zoiets van: zal wel los lopen, maar toon liever toch aan waar de kilometers vandaan komen omdat het niet alleen woon-werk zal zijn.
Bij mijn vorige werkgever werd gebruik gemaakt van Fleetlogic. Dit werkt met een kastje in de auto (schakelaar zakelijk/prive) die je ritten voor je registreerd inclusief APP waarin je correcties kon doen e.d.
Ik weet alleen niet of dat zomaar voor iedereen af te nemen is bij ze. Of dat het alleen voor Grootzakelijk is.

Computer says no

• Prosac
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15-09 00:12
Nee, die mogelijkheid biedt mijn lease-maatschappij helaas niet. Zelf bijhouden.

• jongetje
  • Laatst online: 22:13
Prosac schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:57:

Je hebt modules die je in het ODBC (zeg ik dat goed) slot kunt prikken of apps zoals ritmeter op je telefoon die maandelijks een overzicht voor je genereren voor een x bedrag.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:17
jongetje schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:07:
[...]

Je hebt modules die je in het ODBC OBD2 (zeg ik dat goed) slot kunt prikken of apps zoals ritmeter op je telefoon die maandelijks een overzicht voor je genereren voor een x bedrag.
:)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• MilesKiss
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 06:55
Ha die mede-Tweakers!

Sinds kort heb ik een aanbieding gekregen van een bedrijf waarin stond een leasetarief van €500,- per maand. Dit wordt mijn eerste auto van de zaak als ik akkoord ga met hun arbeidsovereenkomsten.

Vraag 1: stel ik lease een auto t.w.v. €500. Moet ik alsnog iets van eigen bijdrage meebetalen of betaal ik eigenlijk al alles door gebruik te maken van mijn leasetarief?
Ik weet dat ik met de auto privé 10k privé mag rijden en dat dit onder de kosten is voor de werkgever.

Vraag 2: stel ik lease een auto t.w.v. €400. "Krijg" ik de overige leasetarief van 100 euro als salaris?

Ik hoor het graag!!

• MilesKiss
Daarnaast.. wat is jullie advies om voor een leaseauto te kiezen t.w.v. 500 euro?
Persoonlijk zat ik te denken aan:
1: A1 Sportback
30 TFSI epic 5D 85kW - Audi

of

2:
T-Roc
1.5 TSI 110kW Style 5D - Volkswagen

Of hebben jullie betere voorstellen voor mij? Ik heb niet zoveel verstand van auto's..

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 08:22

DarkSide

theres no place like ::1

Je kunt je topic gewoon editen.
Is je lease tarief inc brandstof? En bij welk kilometrage?
Je A1 komt zonder opties al boven de 500 op basis van 30.000 km en 48 maanden.

Je andere vragen zijn niet direct te beantwoorden,
Alles wat je boven de 500,- uit wilt geven aan je auto zul je zelf moeten betalen.
Dit wordt bij de meeste werkgevers in vermindering gebracht op je fiscale bijtelling. (je mag dus een deel aftrekken zeg maar).

Daarnaast heb je soms ook een prive bijdrage. Dit betaal je dan altijd.
Ook dit gedeelte mag je aftrekken van je fiscale bijtelling.

En of je geld terugkrijgt staat ook in je voorwaarde.
Bij ons krijg je geen cent terug als je onder je budget blijft.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 22:02
@MilesKiss Eigen bijdrage moet genoemd zijn in je contract. Staat er niets over geschreven, dan hoef je niets te maken. Wanneer je privé gaat rijden, moet je bijtelling gaan betalen (4% voor elektrisch of 22% voor niet elektrisch). Dat je 11.5K kilometers mag rijden van je werkgvever (per welke periode?) betekent nog steeds dat je bijtelling moet betalen; ondergrens voor de belastingdienst is 500 km per jaar.

Overigens staat er niet in het contract genoemd wat het aantal kilometer per jaar is en per periode, 20K per jaar voor 2 jaar geeft compleet andere auto's dan 40K voor 4 jaar.

Qua auto heb ik 1 voorstel: ga rondkijken op de website waar het bedrijf een overeenkomst mee heeft gesloten, of op leaseplandirect.nl en plan proefritten in. Wij weten niet wat je fijn vindt rijden,

• MilesKiss
DarkSide schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:17:
Je kunt je topic gewoon editen.
Is je lease tarief inc brandstof? En bij welk kilometrage?
Je A1 komt zonder opties al boven de 500 op basis van 30.000 km en 48 maanden.

Je andere vragen zijn niet direct te beantwoorden,
Alles wat je boven de 500,- uit wilt geven aan je auto zul je zelf moeten betalen.
Dit wordt bij de meeste werkgevers in vermindering gebracht op je fiscale bijtelling. (je mag dus een deel aftrekken zeg maar).

Daarnaast heb je soms ook een prive bijdrage. Dit betaal je dan altijd.
Ook dit gedeelte mag je aftrekken van je fiscale bijtelling.

En of je geld terugkrijgt staat ook in je voorwaarde.
Bij ons krijg je geen cent terug als je onder je budget blijft.
Ahh okay, sorry..
> yes incl. brandstof, kilometrage obv 48 maanden en 40k km per jaar
> ik las nergens duidelijk over prive bijdrage of ik een gedeelte altijd betaal.. alleen prive bijdrage als ik over x-km overschrijd.

Ahh okay! Bedankt.

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@MilesKiss het stuk doet ook vermoeden dat er een boete-regeling is als je het bedrijf verlaat voordat je contract afloopt. Het is ook goed om daar de regels even goed over na te lezen, want het kan een flinke domper zijn als je het toch niet op je gemak hebt en even 10k boete moet betalen als je een andere baan hebt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• MilesKiss
Krekatos schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:18:
@MilesKiss Eigen bijdrage moet genoemd zijn in je contract. Staat er niets over geschreven, dan hoef je niets te maken. Wanneer je privé gaat rijden, moet je bijtelling gaan betalen (4% voor elektrisch of 22% voor niet elektrisch). Dat je 11.5K kilometers mag rijden van je werkgvever (per welke periode?) betekent nog steeds dat je bijtelling moet betalen; ondergrens voor de belastingdienst is 500 km per jaar.

Overigens staat er niet in het contract genoemd wat het aantal kilometer per jaar is en per periode, 20K per jaar voor 2 jaar geeft compleet andere auto's dan 40K voor 4 jaar.

Qua auto heb ik 1 voorstel: ga rondkijken op de website waar het bedrijf een overeenkomst mee heeft gesloten, of op leaseplandirect.nl en plan proefritten in. Wij weten niet wat je fijn vindt rijden,
- Dus toch wel bijtelling betalen.. 11.5 km per jaar btw. Contract staat dat brandstof betaald wordt door werkgever.
- 40k KM per jaar

Er komt veel bij kijken dit zeg..

>>>
Stel.. ik kies een leaseauto van 350 euro (ik heb een leasetarief van 500 euro) de bijtelling is dan 150 euro.
Dan hoef ik niks extra meer bij te betalen toch?

Thanks!

• DarkSide

DarkSide

Je bijtelling betaal je over de fiscale waarde van de auto.
Dus je a1 kost 27.000 Daar betaal je dan 22% over. En over dat bedrag dus belasting.

Betekend dat je netto ongeveer 190,- per maand kwijt bent.

Als je onder de 500,- blijft als lease bedrag komen er geen extra kosten bij.

Ben je 600,- kwijt. Moet je nog extra 100,- lappen.
Hierover mag je en gedeelte aftrekken. Waardoor je netto per maand ongeveer geen 190,- maar 250,- per maand kwijt bent.

BTW 500,- incl brandstof is geen hoog lease bedrag.
De genoemde A1 zit op ongeveer 500. MAAR. Dat is EX btw en EX brandstof.

Je baas mag dan de brandstof betalen. Maar dat moet dan wel in het lease bedrag zitten.
De A1 inclusief brandstof component is meer dan 600,-

Dus controleer nog even goed met welk lease bedrag je moet gaan rekenen.

DarkSide wijzigde deze reactie 23-08-2019 20:40 (27%)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Eddos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:06
DarkSide schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:37:.

Je baas mag dan de brandstof betalen. Maar dat moet dan wel in het lease bedrag zitten.

waarom? Het is bij ons ook exclusief brandstof, tankingen gaan gewoon direct van de bedrijfsrekening via travelcard. Heeft niets met het leasebedrag te maken.

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• DarkSide

DarkSide

Eddos schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:58:
[...]

waarom? Het is bij ons ook exclusief brandstof, tankingen gaan gewoon direct van de bedrijfsrekening via travelcard. Heeft niets met het leasebedrag te maken.
Dat staat er los van. Mijn baast betaald ook de brandstof. Maar moeten wel rekenen met het bedrag inclusief brandstof.

Dus als zijn baas zegt: Je krijgt 500, maar dat is incl brandstof hou je echt weinig over.

• MilesKiss
DarkSide schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:37:
Je bijtelling betaal je over de fiscale waarde van de auto.
Dus je a1 kost 27.000 Daar betaal je dan 22% over. En over dat bedrag dus belasting.

Betekend dat je netto ongeveer 190,- per maand kwijt bent.

Als je onder de 500,- blijft als lease bedrag komen er geen extra kosten bij.

Ben je 600,- kwijt. Moet je nog extra 100,- lappen.
Hierover mag je en gedeelte aftrekken. Waardoor je netto per maand ongeveer geen 190,- maar 250,- per maand kwijt bent.

BTW 500,- incl brandstof is geen hoog lease bedrag.
De genoemde A1 zit op ongeveer 500. MAAR. Dat is EX btw en EX brandstof.

Wow.. jij weet er echt alles van af! Ik ga even doorvragen (ter bevestiging s.v.p.)

Ik weet dat ik via Athlon.com een leaseauto mag kiezen dus van €500,-.
Stel: ik kies de volgende auto uit (Picanto). In het contract vertelt: ". Per leaseklasse worden normbedragen vastgesteld, die zijn opgebouwd uit de maandelijkse leasekosten (o.b.v. 48 maanden en 40.000 km per
jaar) "

Ik selecteer 48 maanden op de website en 40k km per jaar.. en is de bedrag nu ineens €335 euro geworden. Ach.. goed prima, okay. + bijtelling wat neerkomt op 95 euro.

Zo heb ik in totaal €430 euro aan leaseauto + bijtelling samen. Wordt dat bijtelling meegenomen in mijn leasetarief? Dan hoef ik niks bij te betalen. Weten jullie dat?

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
MilesKiss schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:54:
[...]

Wow.. jij weet er echt alles van af! Ik ga even doorvragen (ter bevestiging s.v.p.)

Ik weet dat ik via Athlon.com een leaseauto mag kiezen dus van €500,-.
Stel: ik kies de volgende auto uit (Picanto). In het contract vertelt: ". Per leaseklasse worden normbedragen vastgesteld, die zijn opgebouwd uit de maandelijkse leasekosten (o.b.v. 48 maanden en 40.000 km per
jaar) "

Ik selecteer 48 maanden op de website en 40k km per jaar.. en is de bedrag nu ineens €335 euro geworden. Ach.. goed prima, okay. + bijtelling wat neerkomt op 95 euro.

Zo heb ik in totaal €430 euro aan leaseauto + bijtelling samen. Wordt dat bijtelling meegenomen in mijn leasetarief? Dan hoef ik niks bij te betalen. Weten jullie dat?
Bijtelling heeft niets te maken met je leasebedrag. Bijtelling moet je betalen als je ook privé in de auto gaat rijden!

Is het al bijna vrijdag?

• Hmmbob
Bijtelling gaat tussen jou en de belastingdienst, de leasekosten tussen je werkgever en de leasemaatschappij. De enige verbinding is dat het om dezelfde auto gaat, en je werkgever in opdracht van de belastingdienst de bijtelling op de loonstrook opneemt.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Baiko
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-09 01:27
Als je echt wilt weten wat je auto je maandelijks kost:

https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

Vul in:
1. Cataloguswaarde van de auto
2. Bruto jaarinkomen

3. ** Optioneel als je werkgever vraagt om extra bijdrage om ook prive te mogen rijden ** Mijn oude werkgever heeft hier bijvoorbeeld 100 netto per maand ingehouden op mijn salaris. Dit moet je ook overwegen in de kosten per maand.

Kies je ervoor om alleen zakelijk te rijden (let wel KM-stand bijhouden naar klanten (zakelijk dus)) kost het je niks per maand. In dit geval mag je max 500KM per jaar prive rijden! Maarja zeker ben ik hier ook niet van, ik heb altijd prive gereden.

PSN: Er1ckNL Corsair 750D, Intel i7 8700K@5Ghz, Corsair h100i, MSI Z97-G45 Gaming, 4x8GB 3200mhz, MSI GTX 1080ti, 1x Samsung EVO 500GB M.2

• DarkSide

DarkSide

@MilesKiss kijk idd even op bereken het zoals @Baiko vermeld

Je moet de 2 dingen (lease bedrag en bijtelling van elkaar zien)

Je baas geeft je een potje geld: het lease bedrag. Daar mag jij wat voor uitkiezen.
Wat je kiest heeft een maand bedrag. Dit bedrag kan hoger/lager zijn dat het bedrag wat je baas je geeft.
Alles er boven. Moet je dus nog voor bij betalen.
Je kan dit zien als de aanschaf van de auto verspreid over aantal maanden. Dit is iets wat de baas voor je doet. En dit kost je, als je binnen je budget blijft, geen eigen geld.

Als je meer dan 500km prive gaat rijden per jaar. Dan vindt de belastingdienst dat je ook belasting moet betalen. De z.g. bijtelling.

Dit betaal je over de catalogus waarde van de de auto. Dit staat los van het lease bedrag.

Dus als jij een auto uitzoekt die volgens de lease calculator 400,- kost.
Dan blijf je binnen je lease budget.
De gekozen auto heeft echter een catalogus waarde. BV 27.000,-

Jij betaalt dan bijtelling over die 27.000 euro. Wat ongeveer 190,- euro netto is.
Dat is dus het geld wat je werkelijk elke maand kwijt bent aan de auto.

In jouw geval heb je een auto uitgekozen van ongeveer 335,- lease waarde.
Met een catalogus waarde van xxx bedrag. Wat een bijtelling oplevert van 95,-

Je betaald dan elke maand 95,- voor deze auto netto per maand.
Je kunt dus ook een auto uitkiezen van 500 lease waarde met dezelfde catalogus waarde en dan ben je nog steeds 95,- netto kwijt.

DarkSide wijzigde deze reactie 23-08-2019 23:06 (6%)

• MilesKiss
DarkSide schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 23:03:
@MilesKiss kijk idd even op bereken het zoals @Baiko vermeld

Je moet de 2 dingen (lease bedrag en bijtelling van elkaar zien)

Je baas geeft je een potje geld: het lease bedrag. Daar mag jij wat voor uitkiezen.
Wat je kiest heeft een maand bedrag. Dit bedrag kan hoger/lager zijn dat het bedrag wat je baas je geeft.
Alles er boven. Moet je dus nog voor bij betalen.

Als je meer dan 500km prive gaat rijden per jaar. Dan vindt de belastingdienst dat je ook belasting moet betalen. De z.g. bijtelling.

Dit betaal je over de catalogus waarde van de de auto. Dit staat los van het lease bedrag.

Dus als jij een auto uitzoekt die volgens de lease calculator 400,- kost.
Dan blijf je binnen je lease budget.
De gekozen auto heeft echter een catalogus waarde. BV 27.000,-

Jij betaalt dan bijtelling over die 27.000 euro. Wat ongeveer 190,- euro netto is.

In jouw geval heb je een auto uitgekozen van ongeveer 335,- lease waarde.
Met een catalogus waarde van xxx bedrag. Wat een bijtelling oplevert van 95,-

Je betaald dan elke maand 95,- voor deze auto netto per maand.
Je kunt dus ook een auto uitkiezen van 500 lease waarde met dezelfde catalogus waarde en dan ben je nog steeds 95,- netto kwijt.
100% Duidelijk! Ik begrijp het nu. Hoe zit het dan met de "eigen bijdrage" of wordt dit gerefereerd naar de z.g. bijtelling? Want als ik nou ook "eigen bijdrage" moet betalen van 100 euro om prive te kunnen rijden p/m. Dan beginnen de kosten ook weer hoger te worden steeds -_-.

• DarkSide

DarkSide

MilesKiss schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 23:06:
[...]

100% Duidelijk! Ik begrijp het nu. Hoe zit het dan met de "eigen bijdrage" of wordt dit gerefereerd naar de z.g. bijtelling? Want als ik nou ook "eigen bijdrage" moet betalen van 100 euro om prive te kunnen rijden p/m. Dan beginnen de kosten ook weer hoger te worden steeds -_-.
Klopt.

Eigen bijdrage is, zoals het woord zegt, een bijdrage die je zelf moet betalen.

Dit kan door verschillende zaken komen: Zoals je wilt een auto van 600,- lease budget.
Je baas geeft je maar 500. Die 100 euro extra moeten ergens vandaan komen. En niet van je baas ;-)
Dus moet je dit zelf lappen.

Ook hebben sommige werkgevers een eigen bijdrage voor prive gebruik.
Dit varieert per werkgever en functie. Maar ook dat kan oplopen tot ook wel 100,-
Dit moet wel vermeld staan.

In het ergste geval zoek je dus een auto uit die duurder is dan je gekregen lease budget.
En dan moet je ook nog 100- prive bijdrage betalen En 100,- boven je lease budget.

naast de 95,- netto die je moet betalen.
Die eigen bijdrage kan je deels aftrekken. waardoor je niet 200,- netto extra kwijt zult zijn.
Maar iets van 120,-

in totaal ben je netto dan 120,- + 95,- kwijt per maand.

De meeste lease site (zoals directlease) geven dit wel weer
Maar houden niet altijd goed rekening met loonheffing etc.
Daarom is berekenhet wat beter. Dan weet je wat je auto je gaat kosten per maand.

DarkSide wijzigde deze reactie 23-08-2019 23:14 (7%)

• MilesKiss
Whaow.. dat ik uitgekomen ben met dit. Dat ze gewoon niet een full operational lease inplementeren.. Jezus man, wat een gezeik dit.

Dank jullie allemaal wel!

• DarkSide

DarkSide

MilesKiss schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 23:14:
Whaow.. dat ik uitgekomen ben met dit. Dat ze gewoon niet een full operational lease inplementeren.. Jezus man, wat een gezeik dit.

Je hebt, waarschijnlijk, ook gewoon Full operational lease.

Het lease bedrag bestaat dan uit alle kosten, verzekering, brandstof, onderhoud etc.

het is dat de belastingdienst vindt dat dit een extra is. Extra loon. en je dus belasting moet betalen.
Dat staat los van private, of full operational lease.

iig succes met je keuze.

• Baiko
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-09 01:27
edit: maar geen delete knop. Ignore :)

Baiko wijzigde deze reactie 23-08-2019 23:57 (105%)

PSN: Er1ckNL Corsair 750D, Intel i7 8700K@5Ghz, Corsair h100i, MSI Z97-G45 Gaming, 4x8GB 3200mhz, MSI GTX 1080ti, 1x Samsung EVO 500GB M.2

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09-09 12:31

Bommes

Capo del formaggio

DarkSide schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 23:03:
[
Natuurlijk afhankelijk van je salaris en dus de belasting schaal maar met een modaal inkomen is een auto van 27.000 euro echt wel wat duurder in de bijtelling dan de door jou genoemde 190 euro.
Dat is namelijk wat ik betaal voor mijn Yaris en die kost "maar" 20.500 euro.
Mijn vorige Clio had een fiscale waarde van 27500 euro en die koste mij 250 euro netto bijtelling.

Het is dus wel verstandig om dit even goed na te rekenen via een goede online calculator.
https://www.berekenhet.nl/ bijvoorbeeld en dan ook de gevolgen voor de heffingskorting mee nemen.

life is what happens to you while you're busy making other plans ~ Lennon

• DarkSide

DarkSide

Bommes schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:21:
[...]

Natuurlijk afhankelijk van je salaris en dus de belasting schaal maar met een modaal inkomen is een auto van 27.000 euro echt wel wat duurder in de bijtelling dan de door jou genoemde 190 euro.

Dat is namelijk wat ik betaal voor mijn Yaris en die kost "maar" 20.500 euro.
Mijn vorige Clio had een fiscale waarde van 27500 euro en die koste mij 250 euro netto bijtelling.

Het is dus wel verstandig om dit even goed na te rekenen via een goede online calculator.
https://www.berekenhet.nl/ bijvoorbeeld en dan ook de gevolgen voor de heffingskorting mee nemen.
Klopt. Wel genoemd om de site berekenhet te gebruiken.
Maar zelf niet gedaan. Auto van ongeveer 27k komt op ongeveer 190 fiscale bijtelling.

Afhankelijk van je bruto jaar salaris mis nog nog heffingskorting. Waardoor je idd netto meer kwijt bent.

voor inkomen van 30.000 per jaar kom je dan ongeveer op 230,- uit.
er van uitgaande dat je binnen je lease budget blijft en geen ander bijdrage hebt,

• Deef_K
  • Laatst online: 21:41
Ik kan niet vinden hoe om te gaan met een lease auto en einde dienstverband voor het einde van het kalenderjaar?

Moet je dan nog iets opgeven bij de belastingdienst? Of wat zijn de regels hier in?

• Hmmbob
Je betaalt alleen bijtelling over dat gedeelte van het jaar dat de auto ook tot je beschikking stond. Dus als je per 31 oktober met ontslag gaat, moet je [catalogusprijs] * 22% * (10/12) aan bijtelling rekenen bij je aangifte inkomstenbelasting die je komende maart doet (even uitgaande van het 22% tarief). Als je al een voorlopige teruggaaf hebt (= iedere maan geld terug van je hypotheekrenteaftrek oid), wil je die misschien ook even alvast aanpassen.

Let je op eventuele boetes bij het eerder opzeggen van je leasecontract?

Hmmbob wijzigde deze reactie 24-08-2019 09:58 (24%)

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:49
MilesKiss schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 23:14:

Wat is er nog niet duidelijk? Je hebt voor zover ik het goed begrijp gewoon full operational lease.
Ga eens naar directlease en vul daar in wat je aan bedrag mag leasen en bekijk je opties. Als je boven het budget gaat van je werkgever betaal je dat deel zelf, dit deel kan van de bruto bijtelling afgetrokken worden, vraag het je werkgever.
Bijtelling is het stukje loonbelasting dat je betaalt als je privé gebruik maakt van de auto, dit staat volledig buiten leasebudget, directlease laat ook zien wat deze bijtelling is bij je keuze.
Een bedrag van 500 euro incl brandstof voor deze hoeveelheid km’s is niet royaal, je zit hiermee in de klasse VW up of Kia picanto, betaal je 100 euro eigen bijdrage dan wordt het al wat beter.

D.deJong wijzigde deze reactie 24-08-2019 10:20 (5%)

• MilesKiss
D.deJong schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:15:
[...]

Wat is er nog niet duidelijk? Je hebt voor zover ik het goed begrijp gewoon full operational lease.
Ga eens naar directlease en vul daar in wat je aan bedrag mag leasen en bekijk je opties. Als je boven het budget gaat van je werkgever betaal je dat deel zelf, dit deel kan van de bruto bijtelling afgetrokken worden, vraag het je werkgever.
Bijtelling is het stukje loonbelasting dat je betaalt als je privé gebruik maakt van de auto, dit staat volledig buiten leasebudget, directlease laat ook zien wat deze bijtelling is bij je keuze.
Een bedrag van 500 euro incl brandstof voor deze hoeveelheid km’s is niet royaal, je zit hiermee in de klasse VW up of Kia picanto, betaal je 100 euro eigen bijdrage dan wordt het al wat beter.
Ik ga waarschijnlijk het volgende kiezen dan maar.. Ford Fiesta met uitgebreid opties.
https://www.athlon.com/nl...zittende,Tankpas%20Europa

Een maandbedrag van €492 excl. BTW. Dat zit lekker binnen mijn leasebedrag.
De bijtelling is dan ongeveer 160 euro.

Zo goed toch?

..of moet dat excl. btw nog incl. btw gaan worden, waardoor het toch boven de 500 uitkomt?
Kan iemand mij vertellen of hier excl. maandbedrag bedoeld wordt uiteindelijk afgehouden?

• jongetje
@MilesKiss Je neemt nu het goedkoopste model en dan alle bijna opties. Waarom neem je niet de titanium, daar zit al heel veel standaard op en scheelt in de kosten.

• DarkSide

DarkSide

Meestal kan je wel rekenen met Ex BTW.
Je weet verder zeker dat je leasebedrag zonder brandstof component is?

Want het brandstof component voor de gelinkte auto is 251,-
Wat zou betekenen dat dit nog bij je lease bedrag komt en je dus over de 500 gaat.
Zoals vermeld is dit werkgever afhankelijk. Ik krijg een leasebedrag waarbij ik INC brandstof moet gaan rekenen bijvoorbeeld.

Verder als je naar berekenhet toegaat. En je voert 16.385 in. En een bruto salaris van 35.000 uit op een fiscale bijtelling van 114,- uit.
Als je loonheffing nog meerekent komt daar 33,- bij.
Totaal ben je dan zo'n 147,- kwijt.

Mits je idd incl brandstof mag kiezen. anders komt er nog 243 eigen bijdrage bij.
Waardoor de auto je 271,- gaat kosten.

En verder idd wat @jongetje zegt. Kijk even goed naar verschillende uitvoeringen en opties.
Zelf vind ik dit handiger om te bekijken op de portal van de fabrikant zelf.
Daar kan je ook zien wat de catalogus waarde is. En een beetje gaan rekenen wat het max is.

Pas als je weet welke uitvoeringen je shortlist halen. vul ik die in op de lease pagina.

• MilesKiss
jongetje schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:38:
@MilesKiss Je neemt nu het goedkoopste model en dan alle bijna opties. Waarom neem je niet de titanium, daar zit al heel veel standaard op en scheelt in de kosten.
Hoe kan ik dan zien welke opties er allemaal in zo'n Titanium zit?

Fiesta
1.0 EcoBoost 74kW Titanium Automaat 5D - Ford

Helemaal onderin met uitrusting is gwn hetzelfde als de goedkoopste uitvoering. Of moet ik dit ergens anders vinden?

• DarkSide

DarkSide

MilesKiss schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:46:
[...]

Hoe kan ik dan zien welke opties er allemaal in zo'n Titanium zit?

Fiesta
1.0 EcoBoost 74kW Titanium Automaat 5D - Ford

Helemaal onderin met uitrusting is gwn hetzelfde als de goedkoopste uitvoering. Of moet ik dit ergens anders vinden?
ga naar ford.nl
en kijk zo naar de verschillende uitvoerigen.

download de pdf met opties etc en begin met je puzzel.

vaak zijn duurdere uitvoeringen completer.
en bepaalde opties goedkoper. Je betaald initieel wel meer. Maar als je gek bent van opties.
Kan het handiger zijn om een duurder model te nemen.

De configurator op de site van de fabrikant kan je helpen hiermee.

• dijkmans93
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 19:24
Wat ik me afvraag is hoe bedrijven/leasemaatschappijen omgaan met de energiekosten. Op de totale maandkosten is dit een flinke post. Met elektrisch rijden is deze een stuk lager, maar dat hangt er ook maar vanaf waar je laadt. Op straat laden levert al € 125 per maand op, maar thuis laden en declareren wel € 200,-. Als je dit in het plaatje opneemt wordt de EV voor een stuk meer mensen bereikbaar. Maar aan de andere kant kun je als werkgever werknemers zonder eigen parkeerplaats benadelen?

Stel 36.000 km per jaar ofwel 3.000 km per maand

Energie Prijs per eenheid km per eenheid prijs per/km maandkosten
Benzine € 1,70 17 € 0,10 € 300
Stroom fastned € 0,59 6 € 0,10 € 295
Stroom parkeerladen /fastned abbo € 0,35 6 € 0,06 € 175
Stroom thuis € 0,20 6 € 0,03 € 100
Stroom bedrijf ? 6 ? ?

Hoe gaat werkgevers hier mee om? Ik kan zelf binnenkort over naar een EV, maar ik denk dat het voor velen bereikbaarder wordt als brandstof goed in de kosten wordt meegenomen, zeker met thuisladen.

• Bommes
  • Laatst online: 09-09 12:31

Bommes

Capo del formaggio

Bij mijn werkgever word EV en hybride gestimuleerd door middel van een lagere eigen bijdrage.
Echter hoe het zit met de laad kosten bij thuis laden weet ik niet.
Op de zaak hebben we 2 laad punten, er is (nog) geen enkele collega op onze regio die volledig elektrisch rijd. Wel hebben we een pool auto (Renault Zoe) en op andere regio's mensendie volledig elektrisch rijden.
Oh ja en de directeur natuurlijk met zijn model X.

Ik heb bij mijn woning geen eigen parkeerplaats, sterker nog de parkeer plaatsen zijn een stukje verder op gemeente grond of op een stukje wat van een of andere kerkgemeenschap is en al jaren de parkeerplek is voor ons als bewoners.
Op de laatste zou denk ik geen laadpaal gerealiseerd kunnen worden, de eerste is denk ik een kwestie van 1tje aanvragen bij de gemeente??

Maar wel een goede van je, nu heb ik een tankpas, hoe het met thuis laden bij ons werkt weet ik echt niet.
Voor mij zou EV wel erg interessant zijn, woon werk is slechts 7 km enkele reis, verder is het enkel ritjes rond om de stad om projecten in de regio te bezoeken.

life is what happens to you while you're busy making other plans ~ Lennon

• DarkSide

DarkSide

Volgens mij zit er ook in een EV een "brandstof" component.
Een gemiddeld bedrag per maand waarmee je oplaadt. Thuis, werk, fastned etc.

je krijgt ook gewoon een laadpas.
En thuis wordt dit vaak apart aangesloten. Zodat verbruik niet van je eigen verbruik afgaat maar apart in rekening gebracht kan worden.

Net als bij tanken zal thuis laden gestimuleerd worden.
Ik krijg ook een mooie groene meter omdat ik bijna nooit langs de snelweg tank. Maar krijg aan het einde van de lease echt geen geld terug. Net als een collega die wel alleen bij de snelweg tankt geen extra rekening krijgt.

Werkgevers stimuleren vaak EV's idd door een hoger lease bedrag te geven of minder eigen bijdrage (of beide).
Zelf heb ik ook geen eigen oprit. En mijn vorige werkgever verplichte een prive laadpaal. Omdat een publieke mogelijk bezet kon zijn, en ik niet (genoeg) kon laden en dus niet naar de opdracht zou kunnen.

Met hogere bereik en meer palen zal dit wel makkelijker worden straks.
Maar ik moet wel wat extra zaken regelen voor een laadpaal voor mijn deur. tov een eigen oprit.

Zelf moet ik nog ruim 3 jaar met mijn huidige ICE. En zie ik over 2 1/2 jaar wel hoe de EV markt is.
En wat tegen die tijd kan/mag/moet van mijn werkgever.

• Luuk013
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 21:07
Vraagje jongens,
algelopen week te horen gekregen dat ik een lease auto mag uitzoeken van het maximale budget binnen de richtlijnen van de organisatie. Helaas vergeten te vragen wat het bedrag precies was.. weet iemand waar in normaal zo aan moet denken bij een buitendienstfunctie, wat normaal gesproken de maximale bedragen zijn voor het leasen.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 23:56

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Luuk013 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 16:25:
Vraagje jongens,
algelopen week te horen gekregen dat ik een lease auto mag uitzoeken van het maximale budget binnen de richtlijnen van de organisatie. Helaas vergeten te vragen wat het bedrag precies was.. weet iemand waar in normaal zo aan moet denken bij een buitendienstfunctie, wat normaal gesproken de maximale bedragen zijn voor het leasen.
Ik heb 1200 ex brandstof. Heb een buitendienst functie.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• D.deJong
MilesKiss schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:27:
[...]

Ik ga waarschijnlijk het volgende kiezen dan maar.. Ford Fiesta met uitgebreid opties.
https://www.athlon.com/nl...zittende,Tankpas%20Europa

Een maandbedrag van €492 excl. BTW. Dat zit lekker binnen mijn leasebedrag.
De bijtelling is dan ongeveer 160 euro.

Zo goed toch?

..of moet dat excl. btw nog incl. btw gaan worden, waardoor het toch boven de 500 uitkomt?
Kan iemand mij vertellen of hier excl. maandbedrag bedoeld wordt uiteindelijk afgehouden?
Moet je niet incl brandstof aan de 500 komen, zoals ik deze offerte lees komt de 250 nog boven op het leasebedrag.

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Idd. Die 500 bij Athlon is ex. brandstof.

You save everyone, but who saves you?

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 22:02
AllSeeyinEye schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 16:32:
[...]

Ik heb 1200 ex brandstof. Heb een buitendienst functie.
1200? Dat is wel ongebruikelijk hoog. Gemiddelde in buitendienst is tussen de 500 en 800, afhankelijk van schaal etc.

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:29
Vraagje jongens,
Je hebt buitendienst en buitendienst. :) Wat is je functie?

@dijkmans93

Ze nemen gewoon een voorschot mee. Net zoals bij diesel/benzine. Kan alleen wat meer afwijken. Al zal het met een Tesla wel meevallen. Thuis of SuC maakt niet veel uit qua kosten per kWh.

Inspired wijzigde deze reactie 25-08-2019 18:04 (16%)

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21:34
Vraagje jongens,
Daar valt echt helemaal niets van te zeggen. Vraag het je werkgever gewoon.

BMW F31 330i M Sport Shadow

• AllSeeyinEye
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 23:56

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Krekatos schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:58:
[...]

1200? Dat is wel ongebruikelijk hoog. Gemiddelde in buitendienst is tussen de 500 en 800, afhankelijk van schaal etc.
Is het? Ik werk niet in de ICT. Wellicht dat dat uitmaakt?
3 jr / 45k km/jaar (waar ik structureel overheen ga).

AllSeeyinEye wijzigde deze reactie 26-08-2019 08:27 (8%)

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Hmmbob
ICT consultancy hier, met €800 obv 4jaar / 35k km, diesel, winterbanden, vervangend vervoer.

Hmmbob wijzigde deze reactie 26-08-2019 10:12 (31%)

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:33

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

sham27 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 19:32:
[...]

Daar valt echt helemaal niets van te zeggen. Vraag het je werkgever gewoon.
Dat... En naast een leasebudget zijn meer zaken van invloed op de auto's die voortkomen uit een leasebudget.

Zo mag bij de ene werkgever benzine gereden worden, en verplicht de ander een dieselmotor. Dat scheelt al flink. Daarnaast zijn er afwijkende looptijden en km op jaarbasis waar mee gerekend kan worden. Wel/geen vervangend vervoer, winterbanden, etc...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Luuk013
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 21:07
Question Mark schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 08:50:
[...]

Dat... En naast een leasebudget zijn meer zaken van invloed op de auto's die voortkomen uit een leasebudget.

Zo mag bij de ene werkgever benzine gereden worden, en verplicht de ander een dieselmotor. Dat scheelt al flink. Daarnaast zijn er afwijkende looptijden en km op jaarbasis waar mee gerekend kan worden. Wel/geen vervangend vervoer, winterbanden, etc...
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• belastingdizzle
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 21:29

belastingdizzle

Rechts Links

MilesKiss schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:07:
Daarnaast.. wat is jullie advies om voor een leaseauto te kiezen t.w.v. 500 euro?
Persoonlijk zat ik te denken aan:
1: A1 Sportback
30 TFSI epic 5D 85kW - Audi

of

2:
T-Roc
1.5 TSI 110kW Style 5D - Volkswagen

Of hebben jullie betere voorstellen voor mij? Ik heb niet zoveel verstand van auto's..
500 euro is een prima budget. Zelf zou ik nooit voor de A1 gaan. Je betaalt de audi hoofdprijs, maar je rijdt alsnog in het instapmodel rond. A3 limo kan je kaal rijden met je budget maar dat zou ik niet doen.

Ik heb zelf 475 budget en heb een Seat Ibiza besteld. Duurste model, tjokvol opties.
Anders kan je kijken naar Renault Clio, Volkswagen Polo. Eigenlijk loer gewoon op athlon.com naar wat binnen je budget past en ga dat proefrijden :9

Houd er wel rekening mee dat als je op Athlon een auto ziet staan van 450 dat dit om de kale instapper gaat. Met name de premium merken hebben er een handje van dat dingen als navigatie niet standaard zijn en prijzig zijn. En het is altijd leuk om wat opties aan te vinken.

In ieder geval, ik heb de volgende auto's proefgereden:
Toyota Yaris, Renault Clio, Seat Ibiza. Verder nog gekeken naar Ford Fiesta, Peugeot 208, VW Polo. En het is dus de Ibiza geworden. Polo heeft momenteel lange levertijd.

Het is volgens mij de eeuwenoude discussie of je gaat voor het B-merk met alle toeters en bellen of het A-merk kaal. Ik zit in het eerste kamp moet ik wel vermelden :+

belastingdizzle wijzigde deze reactie 26-08-2019 10:43 (5%)

Wie dit leest is gek

• sham27
Ik heb een vraag, omdat ik een paar casussen aan het uitwerken ben op kosten (bijtelling) voor mijn leaseauto te besparen.

Huidige situatie is dat ik een BMW 330i rijd die mij netto per maand ca. <600 euro kost (inclusief impact kinderopvangtoeslag). Toen ik de auto bestelde was dit totaal geen issue, want 2 goede banen en ook in worst case scenarios kon dit nog steeds gedragen worden. Nu ben ik helaas in een worst case scenario terecht gekomen, want ben gescheiden. De auto kan nog steeds betaald worden en ik kom meer dan prima rond, maar ik merk wel dat de financiele impact significant is. Als gevolg daarvan ben ik aan het kijken naar oplossingen:

1. Auto uit bijtelling en prive gaan rijden. Dit zal niet heel veel besparen, tenzij ontzettend inleveren op de auto en daardoor geen realistisch scenario.
2. Leasecontract afkopen.

Bij optie 2 heb ik 2 keuzes:
- leasebudget laten uitkeren ca 600 netto. Tezamen met de besparing van 600 euro levert dit 1.200 euro per maand op.
- een elektrische auto leasen ipv de BMW

Het laatste punt heeft mijn voorkeur en hierover ontvang ik graag jullie ideeen en adviezen.

De quote voor de afkoopsom is opgevraagd en ik verwacht dat dit significant gaat zijn, want het contract loopt nog kleine 3 jaar. Het voordeel is dat ik deze kan aftrekken van mijn bruto bijtelling voor 2019 tot een bedrag van 11-12K. Dit scheelt dus de helft netto.

Ik heb de volgende constructie bedacht (voorbeeld):

Afkoopsom 15.000 euro wordt betaald door werkgever.
Werkgever houdt 11.000 euro in in december en verrekend dit als prive bijdrage, dus netto kost het mij de helft.
De overige 4.000 euro houdt de werkgever aankomende X jaar als prive bijdrage voor nieuwe leaseauto in van mijn loonstrook, hierdoor kan dit van de bijtelling van mijn nieuwe leaseauto worden afgetrokken.

Als gevolg van bovenstaande kost de afkoopsom mij ca de helft en dit zou ik moeten afzetten tegen de besparing per maand van ca 500 euro.

Zou ik daarnaast nog wat kunnen met de besparing op brandstofkosten + leasekosten richting mijn werkgever?

Sorry, mijn post is wat langer geworden dan gedacht. Is dit een idee? :+

Overigens ga ik er realistisch vanuit dat de afkoopsom dusdanig hoog is dat doorrijden de enige optie is.

• D.deJong
belastingdizzle schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:40:
[...]

500 euro is een prima budget. Zelf zou ik nooit voor de A1 gaan. Je betaalt de audi hoofdprijs, maar je rijdt alsnog in het instapmodel rond. A3 limo kan je kaal rijden met je budget maar dat zou ik niet doen.

Ik heb zelf 475 budget en heb een Seat Ibiza besteld. Duurste model, tjokvol opties.
Anders kan je kijken naar Renault Clio, Volkswagen Polo. Eigenlijk loer gewoon op athlon.com naar wat binnen je budget past en ga dat proefrijden :9

Houd er wel rekening mee dat als je op Athlon een auto ziet staan van 450 dat dit om de kale instapper gaat. Met name de premium merken hebben er een handje van dat dingen als navigatie niet standaard zijn en prijzig zijn. En het is altijd leuk om wat opties aan te vinken.

In ieder geval, ik heb de volgende auto's proefgereden:
Toyota Yaris, Renault Clio, Seat Ibiza. Verder nog gekeken naar Ford Fiesta, Peugeot 208, VW Polo. En het is dus de Ibiza geworden. Polo heeft momenteel lange levertijd.

Het is volgens mij de eeuwenoude discussie of je gaat voor het B-merk met alle toeters en bellen of het A-merk kaal. Ik zit in het eerste kamp moet ik wel vermelden :+
Incl brandstof en 40.000km per jaar voor 48 maanden? Lijkt me sterk dat je dat gaat lukken voor 500,-.
Maar ik hoop voor de vraagsteller dat ik ongelijk heb.

• belastingdizzle

belastingdizzle

Rechts Links

Nee 35k per jaar ex brandstof:

https://www.athlon.com/nl...mileage=35000&duration=48

Zit je 25 euro boven budget, maar de kans is er dat je goedkoper kan leasen dan hier staat.

belastingdizzle wijzigde deze reactie 27-08-2019 09:08 (79%)

Wie dit leest is gek

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13-09 22:44
sham27 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:56:
Ik heb een vraag, omdat ik een paar casussen aan het uitwerken ben op kosten (bijtelling) voor mijn leaseauto te besparen.

Huidige situatie is dat ik een BMW 330i rijd die mij netto per maand ca. <600 euro kost (inclusief impact kinderopvangtoeslag). Toen ik de auto bestelde was dit totaal geen issue, want 2 goede banen en ook in worst case scenarios kon dit nog steeds gedragen worden. Nu ben ik helaas in een worst case scenario terecht gekomen, want ben gescheiden. De auto kan nog steeds betaald worden en ik kom meer dan prima rond, maar ik merk wel dat de financiele impact significant is. Als gevolg daarvan ben ik aan het kijken naar oplossingen:

1. Auto uit bijtelling en prive gaan rijden. Dit zal niet heel veel besparen, tenzij ontzettend inleveren op de auto en daardoor geen realistisch scenario.
2. Leasecontract afkopen.

Bij optie 2 heb ik 2 keuzes:
- leasebudget laten uitkeren ca 600 netto. Tezamen met de besparing van 600 euro levert dit 1.200 euro per maand op.
- een elektrische auto leasen ipv de BMW

Het laatste punt heeft mijn voorkeur en hierover ontvang ik graag jullie ideeen en adviezen.

De quote voor de afkoopsom is opgevraagd en ik verwacht dat dit significant gaat zijn, want het contract loopt nog kleine 3 jaar. Het voordeel is dat ik deze kan aftrekken van mijn bruto bijtelling voor 2019 tot een bedrag van 11-12K. Dit scheelt dus de helft netto.

Ik heb de volgende constructie bedacht (voorbeeld):

Afkoopsom 15.000 euro wordt betaald door werkgever.
Werkgever houdt 11.000 euro in in december en verrekend dit als prive bijdrage, dus netto kost het mij de helft.
De overige 4.000 euro houdt de werkgever aankomende X jaar als prive bijdrage voor nieuwe leaseauto in van mijn loonstrook, hierdoor kan dit van de bijtelling van mijn nieuwe leaseauto worden afgetrokken.

Als gevolg van bovenstaande kost de afkoopsom mij ca de helft en dit zou ik moeten afzetten tegen de besparing per maand van ca 500 euro.

Zou ik daarnaast nog wat kunnen met de besparing op brandstofkosten + leasekosten richting mijn werkgever?

Sorry, mijn post is wat langer geworden dan gedacht. Is dit een idee? :+

Overigens ga ik er realistisch vanuit dat de afkoopsom dusdanig hoog is dat doorrijden de enige optie is.
Vervelend dat je in de 'worst case' scenario terecht bent gekomen...

Ik denk overigens niet dat je plannetje gaat lukken. Volgens mij kan je niet over meerdere jaren de verrekening op je bijtelling uitspreiden. Heb er geen bronnen voor, maar het zou niet logisch zijn in mijn ogen.

En wat is er mis om per 01-01-2020 alleen nog zakelijk te rijden? Dan bespaar je 600 euro netto per maand, daar kan je prima een 2e (kleinere) auto voor rijden. Zelfs een PL (waar ik persoonlijk overigens geen voorstander van ben!) zou je van deze besparing kunnen rijden en nog wat geld over houden.

Maar met nog 3 jaar te gaan, zal afkopen een hele dure optie worden... Tenzij je een collega hebt, die mogelijk einde lease contract is en je auto wilt overnemen. Volgens mij kunnen ze dan geen boete in rekening brengen, omdat het lease contract gewoon wordt doorgezet (alleen door een berijder).

Sterkte in ieder geval

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:36
Als de auto een beetje gangbaar is (geen idee voor jouw type) dan kan je hem ook op Leasetrader zetten. Als er iemand is die jouw contract wilt overnemen, kan je wegkomen met veel minder kosten (lees: kleine bonus voor de nieuwe contractant).

Mijn auto was niet zo courant, 1 geinteresseerde maar die heeft niets meer laten horen. Dus ik rijd mijn contract uit.

Mintos referral: CKJXU1

• sham27
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:01:
Als de auto een beetje gangbaar is (geen idee voor jouw type) dan kan je hem ook op Leasetrader zetten. Als er iemand is die jouw contract wilt overnemen, kan je wegkomen met veel minder kosten (lees: kleine bonus voor de nieuwe contractant).

Mijn auto was niet zo courant, 1 geinteresseerde maar die heeft niets meer laten horen. Dus ik rijd mijn contract uit.
Ik verwacht niet dat er veel interesse zal zijn. Het is een redelijk dure auto qua bijtelling en leaseprijs en het contract loopt ook nog 3 jaar.
BastaRhymez schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 07:52:
[...]

Vervelend dat je in de 'worst case' scenario terecht bent gekomen...

Ik denk overigens niet dat je plannetje gaat lukken. Volgens mij kan je niet over meerdere jaren de verrekening op je bijtelling uitspreiden. Heb er geen bronnen voor, maar het zou niet logisch zijn in mijn ogen.

En wat is er mis om per 01-01-2020 alleen nog zakelijk te rijden? Dan bespaar je 600 euro netto per maand, daar kan je prima een 2e (kleinere) auto voor rijden. Zelfs een PL (waar ik persoonlijk overigens geen voorstander van ben!) zou je van deze besparing kunnen rijden en nog wat geld over houden.

Maar met nog 3 jaar te gaan, zal afkopen een hele dure optie worden... Tenzij je een collega hebt, die mogelijk einde lease contract is en je auto wilt overnemen. Volgens mij kunnen ze dan geen boete in rekening brengen, omdat het lease contract gewoon wordt doorgezet (alleen door een berijder).

Sterkte in ieder geval
Thanks.

Verrekening van bijtelling over meerdere jaren gaat natuurlijk niet onder die noemer. Feitelijk betaalt het bedrijf gewoon de afkoopsom. Voor mijn nieuwe contract wordt dan een prive bijdrage overeengekomen die toevallig overeen komt met de afkoopsom waardoor het het bedrijf onder aan de streep geen geld heeft gekost. Het is wellicht een beetje grijs gebied, dus verwacht ook niet dat mijn bedrijf daar aan wil meewerken.

Alleen zakelijk rijden is inderdaad een optie, maar ik verwacht dat als ik moet kiezen tussen bijv een leuke Fiesta ST-Line of mijn 330i voor "slechts" 200 euro verschli, toch zal blijven bijtellen.

We hebben slechts 15-20 auto's, dus verwacht niet dat ik mijn auto aan collega kan slijten. Iedereen die gaat vernieuwen besteld een Tesla Model 3 vanwege de euro's.

Ik denk dat de afkoopsom schrikbarend hoog is inderdaad, dus verwacht er niet teveel van. Zal hoe dan ook geen straf zijn om door te blijven rijden. Toen ik gisteravond naar mijn auto liep en hem zag staan vroeg ik me af waarom ik dit eigenlijk aan het onderzoeken ben, omdat ik het zo'n gave en fijne auto vind.. :+

• thewizard2006
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 15-09 09:34
sham27 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:56:

Kan je dit gewoon in je belastingaangifte formulier voor 2019 doen? Ga er waarschijnlijk ook mee te maken krijgen maar kan nergens echt duidelijk vinden hoe dit in zijn werk gaat.
Maar dit betekend zoiezo dat je dan "pas" ergens in mei ofzo dit bedrag terug gaat krijgen maar dat je dit nu al wel moet voorschieten zeg maar.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• sham27
thewizard2006 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:29:
[...]

Kan je dit gewoon in je belastingaangifte formulier voor 2019 doen? Ga er waarschijnlijk ook mee te maken krijgen maar kan nergens echt duidelijk vinden hoe dit in zijn werk gaat.
Maar dit betekend zoiezo dat je dan "pas" ergens in mei ofzo dit bedrag terug gaat krijgen maar dat je dit nu al wel moet voorschieten zeg maar.
Nee, dit moet via de salarisstrook. Je kan hiervoor niet zelf corrigeren in de aangifte.

• thewizard2006
sham27 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:53:
[...]

Nee, dit moet via de salarisstrook. Je kan hiervoor niet zelf corrigeren in de aangifte.
Mijn werkgever gaf aan dat hij dacht dat dit niet kon namelijk. Wie moet wat dan met de salarisstrook doen? :)

• sham27
Je werkgever moet de afkoopsom als prive-bijdrage aftrekken van je bruto-bijtelling. Hierbij mag je over een kalenderjaar niet negatief eindigen qua bruto-bijtelling.

• thewizard2006
sham27 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:41:
Je werkgever moet de afkoopsom als prive-bijdrage aftrekken van je bruto-bijtelling. Hierbij mag je over een kalenderjaar niet negatief eindigen qua bruto-bijtelling.
Zojuist met de belasting dienst gebeld en die gaven aan dat dit niet mogelijk was. Wellicht dat het niet helemaal duidelijk was of dat er echt hele specifieke situaties gelden. Ze verwees mij ook naar https://download.belastin...-jan-2019-lh0221t91fd.pdf
Hoofdstuk 21.3.7

Over een afkoopboete zie ik echter geen informatie....

Ik moet alles eens gaan doorlezen maar wellicht dat jij gelijk ziet/weet wat er dan speelt of waar jou werkgever op doelt.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet echt....

thewizard2006 wijzigde deze reactie 27-08-2019 16:37 (22%)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@thewizard2006 het is vrij eenvoudig. Zolang het op je loonstrook als bijdrage privé gebruik gemarkeerd is dan mag het in mindering van de bijtelling van dat jaar gebracht worden ( zolang die niet negatief wordt )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• D.deJong
belastingdizzle schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 07:52:
Nee 35k per jaar ex brandstof:

https://www.athlon.com/nl...mileage=35000&duration=48

Zit je 25 euro boven budget, maar de kans is er dat je goedkoper kan leasen dan hier staat.
Maar de vraagsteller heeft het over 500,- incl brandstof, dan zit je ineens in een volledig andere range te zoeken.

• belastingdizzle

belastingdizzle

Rechts Links

D.deJong schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 18:31:
[...]

Maar de vraagsteller heeft het over 500,- incl brandstof, dan zit je ineens in een volledig andere range te zoeken.
Oh check, je hebt gelijk. Had ik overheen gelezen. Eerdere bericht mag als niet verzonden worden beschouwd! Excuus @Mileskiss, was niet mn bedoeling je op het verkeerde been te zetten.

Wie dit leest is gek

• D.deJong
belastingdizzle schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 18:36:
[...]

Oh check, je hebt gelijk. Had ik overheen gelezen. Eerdere bericht mag als niet verzonden worden beschouwd! Excuus @Mileskiss, was niet mn bedoeling je op het verkeerde been te zetten.
Ik hoop voor hem dat het een foutje is want om nou 40.000km per jaar in een Kia picanto te rijden lijkt mij niet optimaal.
https://directlease.nl/le...ions%5BoptionsRemoved%5D=

• thewizard2006
Woy schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:32:
@thewizard2006 het is vrij eenvoudig. Zolang het op je loonstrook als bijdrage privé gebruik gemarkeerd is dan mag het in mindering van de bijtelling van dat jaar gebracht worden ( zolang die niet negatief wordt )
Ok dus mijn werkgever moet dat regelen dus. Dat kan ik niet zelf zoals ook vaak wordt gesuggereerd met je Belastingopgave van 2019 (Niet hier maar in andere topics).

Er moet een extra component op de loonstrook worden toegevoegd met Bijdrage prive gebruik wat de bijtelling in mindering brengt.

Ik zie wel al een WN.BIJDR.PRIVE (werknemer bijdrage prive) op mijn loonstrook staan (2.50euro per maand die ik betaal). Maar dat is neem ik aan wat anders?

Wel bijzonder dat de mevrouw van de belastingdienst zegt dat het niet mag/kan. Ze kwam zelfs met een intern stuk uit 1998 op de proppen waar dit in stond (maar intern dus kon ze niet delen).

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@thewizard2006 nee zelf kun je niks met bijtelling in je belastingaangifte. Het is een looncomponent die door de werkgever berekend wordt, en als loon door zal geven aan de Belastingdienst.

Wat de bijdrage privé is op je loonstrook is lastig te zeggen zonder meer informatie. Het zou bijvoorbeeld iets voor verstrekte lunch o.i.d kunnen zijn. Aftrekken van de bijtelling mag natuurlijk alleen als het een bijdrage voor privé gebruik van de lease auto is.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:44
thewizard2006 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 19:51:
[...]

[...]
Wel bijzonder dat de mevrouw van de belastingdienst zegt dat het niet mag/kan. Ze kwam zelfs met een intern stuk uit 1998 op de proppen waar dit in stond (maar intern dus kon ze niet delen).
De relevantie van dat memo is dubieus. Bijtelling is ergens rond 2006 verplaatst van inkomsten- naar loonbelasting.

• thewizard2006
t_captain schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 07:17:
[...]

De relevantie van dat memo is dubieus. Bijtelling is ergens rond 2006 verplaatst van inkomsten- naar loonbelasting.
Dat. En ik lees ook wat artikelen ergens uit 2014 geloof ik die over iets soortgelijks gaan. Er is wel vaker wat te doen geweest om afkoopboetes en bijtellingen etc. Het is all over the place. Maar nergens kan je het echt goed terug vinden. En als zelfs de belastingdienst zelf het ook niet weet.....
Woy schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 20:27:
@thewizard2006 nee zelf kun je niks met bijtelling in je belastingaangifte. Het is een looncomponent die door de werkgever berekend wordt, en als loon door zal geven aan de Belastingdienst.

Wat de bijdrage privé is op je loonstrook is lastig te zeggen zonder meer informatie. Het zou bijvoorbeeld iets voor verstrekte lunch o.i.d kunnen zijn. Aftrekken van de bijtelling mag natuurlijk alleen als het een bijdrage voor privé gebruik van de lease auto is.
Die 2.50 valt onder
Voor de door u uitgekozen auto geldt een maandelijksleasebedrag van @ euro en blijft daarmee onder hetnorm leasebedrag van XXX,--euro exclusief BTW en inclusief brandstof. Voor privégebruik zal 2,50 euro exclusief BTW per maand worden verrekend
Wat daar precies de reden van is weet ik ook niet zeker meer maar het was een belastingdingetje.

thewizard2006 wijzigde deze reactie 28-08-2019 08:22 (46%)

• thewizard2006
dubbel

thewizard2006 wijzigde deze reactie 28-08-2019 08:22 (98%)

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:33

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk ook hier naar:

Afkoopregeling gewoon aftrekbaar
De Belastingdienst heeft geantwoord, dat hoewel het voorbeeld niet meer genoemd wordt in het handboek, er echter geen sprake is van een wijziging in wet en regelgeving. Verder wordt in de antwoordbrief de huidig bekende regeling bevestigd. Als de afkoopsom afgesproken is en aan te merken is als “eigen bijdrage”, dan kan deze betaling nog steeds gewoon in mindering worden gebracht op de bijtelling.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• t_captain
thewizard2006 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:19:
[...]

En als zelfs de belastingdienst zelf het ook niet weet.....
... dan kan de Belastingkamer van de rechtbank uitsluitsel bieden. Alleen: onprettig traject.

• thewizard2006
t_captain schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:21:
... dan kan de Belastingkamer van de rechtbank uitsluitsel bieden. Alleen: onprettig traject.
Ik kreeg ook mee van de dame van de belastingdienst dat ik een brief (dat ding op papier) via de post kan sturen naar het regio kantoor om een uitgebreider antwoord te krijgen op de vraag.

Maar goed, lang verhaal kort. Mijn werkgever moet op de loonstrook een extra component Eigen Bijdrage neer zetten.
Hoe wordt dan bepaald dat dit met de bijtelling wordt verrekend?

Stel mijn bijtelling is 400euro per maand en tot eind oktober heb ik de auto en voor nov en dec moet ik hem afkopen voor 1000 euro.
Dan heb ik 400 *10 = 4000 bijtelling
Dit bedrag kan met 1000 euro worden verminderd door die Eigen Bijdrage. Die wordt eenmalig? op de loonstrook gezet van zeg de maand November bijv om het zo te verreken. Of voor het jaar en dan verrekend met de loonheffing?
De bijtelling van de nieuwe auto die in nov en dec komt gaat gewoon op de oude manier verder waar de vorige auto is gestopt.
En wat ik begrijp is dat ik zelf al het bedrag (netto) terug betaald aan mijn werkgever (omdat hij de boete aan de LM heeft overgemaakt).
Maar waar komt dan het geld vandaan wat ik dan terug krijg. Dat gaat via de salarisadministratie van mijn werkgever. Maar die moet dan dit toch ook weer terugkrijgen van de belastingdienst op een of andere manier?

thewizard2006 wijzigde deze reactie 28-08-2019 15:10 (31%)

• t_captain
thewizard2006 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:35:
[...]

Maar goed, lang verhaal kort. Mijn werkgever moet op de loonstrook een extra component Eigen Bijdrage neer zetten.
Hoe wordt dan bepaald dat dit met de bijtelling wordt verrekend?
Als deze eigen bijdrage in relatie staat tot pivegebruik, mag deze worden afgetrokken van de fiscale bijtelling (tot 0, bijtelling kan niet negatief).

Het oordeel is echter aan de Belastingdienst. Als zij vinden dat de verrekening met de bijtelling onterecht was, kunnen ze loonheffing naheffen bij de werkgever. Die dat dan weer kan gaan verrekenen met jou middels een correctie-loonstrook.
Stel mijn bijtelling is 400euro per maand en tot eind oktober heb ik de auto en voor nov en dec moet ik hem afkopen voor 1000 euro.
Dan heb ik 400 *10 = 4000 bijtelling
Dit bedrag kan met 1000 euro worden verminderd door die Eigen Bijdrage. Die wordt eenmalig? op de loonstrook gezet van zeg de maand November bijv om het zo te verreken,
Dus bijvoorbeeld: auto met cataloguswaarde 22.000 euro. Bijtelling is 22% per jaar (dat is 403,- per maand).

Auto in gebruik 1-1 t/m 30-11. Daarna afkoop (door werkgever als prive-bijdrage geboekt op je loonstrook) van 1000 euro. Dan is de totale bijtelling:

11/12 * 22% * 22.000 euro cataloguswaarde = 4437,-
minus 'eigen bijdrage privegebruik` a 1000 = 3437,-

Waarover loonheffing moet worden berekend.

Laat de marginale belastingdruk (incl inkomensafhankelijke afbouw heffingskortingen) in jouw geval 50% zijn.

In de eerste 10 maanden is er telkens 403,- bijgeteld en dus 201,- loonheffing ingehouden.
In de 11e maand moet de bijtelling gecorrigeerd (+403 voor de maand november -1000 EB = -597) en wordt er dus geen loonheffing ingehouden maar juist 298,- teruggegeven. Ten opzichte van de andere maanden is je nettoloon dus 500 euro hoger MINUS de afkoopsom a 1000,- = 500,- lager.

• Bozzel1987
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 15-09 05:25
Ik wil graag een Ateca (Seat) leasen (mijn werkgever leased bij Alphabet). Deze auto is eigenlijk te duur dus ik ga dan een eigen bijdrage krijgen en daarom is het voor mij voordelig om het leasetarief zoveel mogelijk te drukken. De dealer bij mij in de regio wil geen korting geven en komt met exact hetzelfde tarief als bv de configurator bij Seat. Het verschil tussen een offerte bij levering via de dealer of een door alphabet aangewezen dealer is rond de 15-20 euro per maand (omgerekend naar contractduur is dit dus ongeveer 700-1000 euro op een auto van 40k en het verschil is natuurlijk de uitvoering).

Is er iemand in dit topic die een Seat dealer kent die wel aan kortingen doet (eventueel op voorraadmodelen want daar wil deze dealer ook niet over praten, het enige voordeel van een voorraadmodel bij hem is het direct kunnen leveren)? Of is dit over het algemeen een onmogelijke opgave?

• t_captain
Kortingen zitten al in de leasetaruieven verwerkt. Een dealer heeft nauwelijks ruimte om meer te doen.

Voorraadmodel via Athlon zou kunnen werken. Bel Athlon eens op.

• Scrtz
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21:40
Bozzel1987 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:10:
Ik wil graag een Ateca (Seat) leasen (mijn werkgever leased bij Alphabet). Deze auto is eigenlijk te duur dus ik ga dan een eigen bijdrage krijgen en daarom is het voor mij voordelig om het leasetarief zoveel mogelijk te drukken. De dealer bij mij in de regio wil geen korting geven en komt met exact hetzelfde tarief als bv de configurator bij Seat. Het verschil tussen een offerte bij levering via de dealer of een door alphabet aangewezen dealer is rond de 15-20 euro per maand (omgerekend naar contractduur is dit dus ongeveer 700-1000 euro op een auto van 40k en het verschil is natuurlijk de uitvoering).

Is er iemand in dit topic die een Seat dealer kent die wel aan kortingen doet (eventueel op voorraadmodelen want daar wil deze dealer ook niet over praten, het enige voordeel van een voorraadmodel bij hem is het direct kunnen leveren)? Of is dit over het algemeen een onmogelijke opgave?
De kortingen die (grote) leasemaatschappijen krijgen bij dealers zijn zo hoog dat je dat echt kunt vergeten. Verder betaal je bijtelling over de cataloguswaarde dus dan zou er achteraf nog dingen op een auto geschroefd moeten worden wil jij er wat van terug zien in een lagere bijtelling of begrijp ik dit verkeerd?

• Bozzel1987
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 15-09 05:25
Scrtz schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:45:
[...]

De kortingen die (grote) leasemaatschappijen krijgen bij dealers zijn zo hoog dat je dat echt kunt vergeten. Verder betaal je bijtelling over de cataloguswaarde dus dan zou er achteraf nog dingen op een auto geschroefd moeten worden wil jij er wat van terug zien in een lagere bijtelling of begrijp ik dit verkeerd?
Ik ga naast de bijtelling een eigen bijdrage hebben (dit is het verschil tussen het leasebedrag van mijn auto inclusief brandstof en wat mijn werkgever als normlease bedrag heeft). Deze is voor een belangrijk gedeelte gebaseerd op de afschrijving. Dus als ik dezelfde auto goedkoper aan kan dragen bij de leasemaatschappij (bijvoorbeeld een voorraadmodel met korting) zal dit leiden tot een lagere afschrijving ==> een lager maandbedrag voor mijn werkgever ==> een lagere eigen bijdrage voor mij. Het heeft in die zin dus geen invloed op mijn bijtelling maar wel op mijn kosten.

• GS88
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 13-09 11:05

GS88

π raat

Is het overigens normaal/gebruikelijk dat een leasemaatschappij (zoals Athlon) enkel zaken doet met een beperkt aantal dealers? Ik kan een Skoda Karoq of een Renault Kadjar uitkiezen en in plaats van een dealer uit de regio Rotterdam werd ik doorverwezen naar een dealer in een andere stad.

Rotterdam

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:29
GS88 schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:08:
Is het overigens normaal/gebruikelijk dat een leasemaatschappij (zoals Athlon) enkel zaken doet met een beperkt aantal dealers? Ik kan een Skoda Karoq of een Renault Kadjar uitkiezen en in plaats van een dealer uit de regio Rotterdam werd ik doorverwezen naar een dealer in een andere stad.
Is goedkoper. Je kunt gewoon kiezen voor een eigen dealer, kost (vaak) meer.
Bozzel1987 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:17:
[...]

Ik ga naast de bijtelling een eigen bijdrage hebben (dit is het verschil tussen het leasebedrag van mijn auto inclusief brandstof en wat mijn werkgever als normlease bedrag heeft). Deze is voor een belangrijk gedeelte gebaseerd op de afschrijving. Dus als ik dezelfde auto goedkoper aan kan dragen bij de leasemaatschappij (bijvoorbeeld een voorraadmodel met korting) zal dit leiden tot een lagere afschrijving ==> een lager maandbedrag voor mijn werkgever ==> een lagere eigen bijdrage voor mij. Het heeft in die zin dus geen invloed op mijn bijtelling maar wel op mijn kosten.
Denk je dat jij bij een dealer meer korting krijgt dan een LM met groot volume per jaar?

Inspired wijzigde deze reactie 02-09-2019 10:11 (45%)

• jongetje
Bozzel1987 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:10:

Die korting is al verekend in je leasebedrag van Alphabet (of dacht je dat Alphabet die tienduizenden auto's heeft rijden de catalogusprijs betaalde?). Dat is al lang en breed uit onderhandeld en de dealer krijgt alleen een aflever fee.

Verder zoals Inspired al zegt, die afschrijving zit allemaal in het leasebedrag dus doet toch niet ter zake? Een auto met een lage afschrijving heeft automatisch een lager maandbedrag in de lease.

jongetje wijzigde deze reactie 02-09-2019 10:32 (7%)

• Crash
  • Laatst online: 15-09 16:20

Crash

Multiple Personality Syndrome

Mijn huidige leaseauto moet er per 1-1-2020 uit. Sinds kort dus op zoek naar een nieuwe. Een van de dealers gaf aan dat het belangrijk is dat de auto dit jaar nog geproduceerd wordt en er een kenteken voor aangevraagd wordt, om zo een waarschijnlijke BPM verhoging te voorkomen per januari. Betreft een Skoda Karoq 1.5 automaat. Volgens zijn voorbeeld met de catalogus waarde van circa €41.000 zou dat €20 netto per maand schelen in de bijtelling bij een geschatte indexatie van €2500 (dit is het bedrag dat weergegeven wordt in de calculator van Skoda). Maar de wijzigingen t.a.v. WLTP zijn toch uitgesteld tot juni :? Of mis ik nu iets? Als een auto die nu besteld wordt €2500 duurder uit kan vallen dan besteld toch niemand die meer?
Ook een Ford dealer gaf aan dat nu bestellen mogelijk een hogere prijs tot gevolg zou kunnen hebben bij uitlevering in januari vanwege een BPM wijziging.
Iemand enig idee hoe dit zit? :)

PS4 PSN: Crash4all

• Tankiej
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 06:18
Crash schreef op maandag 2 september 2019 @ 14:12:
Mijn huidige leaseauto moet er per 1-1-2020 uit. Sinds kort dus op zoek naar een nieuwe. Een van de dealers gaf aan dat het belangrijk is dat de auto dit jaar nog geproduceerd wordt en er een kenteken voor aangevraagd wordt, om zo een waarschijnlijke BPM verhoging te voorkomen per januari. Betreft een Skoda Karoq 1.5 automaat. Volgens zijn voorbeeld met de catalogus waarde van circa €41.000 zou dat €20 netto per maand schelen in de bijtelling bij een geschatte indexatie van €2500 (dit is het bedrag dat weergegeven wordt in de calculator van Skoda). Maar de wijzigingen t.a.v. WLTP zijn toch uitgesteld tot juni :? Of mis ik nu iets? Als een auto die nu besteld wordt €2500 duurder uit kan vallen dan besteld toch niemand die meer?
Ook een Ford dealer gaf aan dat nu bestellen mogelijk een hogere prijs tot gevolg zou kunnen hebben bij uitlevering in januari vanwege een BPM wijziging.
Iemand enig idee hoe dit zit? :)
De bepaling van de BPM op basis van de WLTP is inderdaad pas per 1 juli 2020 als ik het zo bekijk, dus dat veroorzaakt geen verhoging per 1 januari. De tarieven van de schijven van de BPM tabel zijn de afgelopen jaren juist gedaald (in 2018 en 2019), voor 2020 lijken die ook (minimaal) te dalen.

Alleen sommige autofabrikanten gebruiken de WLTP methode al om de uitstoot te bepalen volgens mij, dat met de huidige (hogere) BPM tarieven, zorgt ervoor dat de auto's flink duurder zijn geworden. Wellicht dat ze dat bedoelen, dat Ford en VW per 1 januari zelf al de WLTP methode gaan gebruiken om de co2 uitstoot te bepalen?

Hoewel mijn auto pas net 5 maanden oud is en ik voorlopig nog geen andere uit kan/mag zoeken, ben ik ook wel erg benieuwd waarom die dealers zeggen dat de auto's veel duurder gaan worden. Kan je hen niet vragen waar ze dat op baseren?

Tankiej wijzigde deze reactie 02-09-2019 14:23 (9%)

• Crash
  • Laatst online: 15-09 16:20

Crash

Multiple Personality Syndrome

Tankiej schreef op maandag 2 september 2019 @ 14:21:
[...]
Hoewel mijn auto pas net 5 maanden oud is en ik voorlopig nog geen andere uit kan/mag zoeken, ben ik ook wel erg benieuwd waarom die dealers zeggen dat de auto's veel duurder gaan worden. Kan je hen niet vragen waar ze dat op baseren?
Volgens hen dus door een stijging van de BPM per januari 2020, maar ik zie nu net dat de prijsindexatie verdwenen is van de Skoda website. Volgens de chat support vanwege de overgang van 1e naar 2e fase WLTP. CO2 uitstoot is ook met 5g/km gedaald wat zou moeten leiden tot een gunstigere leaseprijs.
Ik zal de dealer weer eens bellen om te kijken of er nu wel iemand is die het me uit kan leggen :)

PS4 PSN: Crash4all

• ScreamGT
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:18
Per 1 oktober aan de slag bij een nieuwe werkgever, hier hoort ook een auto bij uit klasse C. Wat er in het voorstel staat: max cataloguswaarde van €45.000,-.

Geen flauw idee of er een nieuwe komt of dat ik er eentje toegewezen krijg uit het huidige wagenpark... Maar heb ik hier enig inspraak in? Het concept contract moet ik nog opgestuurd krijgen, hier zal ongetwijfeld iets over in staan.

P.s. Vrij nieuw voor mij om een auto vd zaak te krijgen. Ik zie hier genoeg voorbeelden voorbij komen waar men met de baas in discussie gaat om toch een iets luxere auto eruit te krijgen :P Die zullen daar dan ook wel wat langer in dienst zijn.

ScreamGT wijzigde deze reactie 03-09-2019 14:23 (23%)

ASRock Z97 Extreme4 | Intel i5 4670K @3.8 | MSI GTX 1070

• jongetje
ScreamGT schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:18:
Geen flauw idee of er een nieuwe komt of dat ik er eentje toegewezen krijg uit het huidige wagenpark... Maar heb ik hier enig inspraak in?
Hoe zouden wij dat moeten weten? Ik weet niet wat jij hebt afgesproken of er pool auto's staan bij je werkgever of dat je pas na je proeftijd of bij een bepaald contract pas zelf mag uitzoeken (of misschien wel nooit) of alleen bepaalde merken.

• ScreamGT
jongetje schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:29:
[...]

Hoe zouden wij dat moeten weten? Ik weet niet wat jij hebt afgesproken of er pool auto's staan bij je werkgever of dat je pas na je proeftijd of bij een bepaald contract pas zelf mag uitzoeken (of misschien wel nooit) of alleen bepaalde merken.
Ik had het anders moeten stellen:

Stel werkgever komt aanzetten met een auto waar de waarde 28k van is, maar in de voorwaarden staat toch echt max 45k, sta ik dan in mijn recht om hier bezwaar op te maken, al is het een proefperiode.

Ookal wordt er klasse C vernoemd, is dit een auto die een minimale cataloguswaarde heeft? Of worden de klasses bepaald per werkgever en is dit niet een algemeen iets.

ScreamGT wijzigde deze reactie 03-09-2019 14:38 (5%)

• PSV-EHV
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 13-09 16:54
ScreamGT schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:37:
[...]

Stel werkgever komt aanzetten met een auto waar de waarde 28k van is, maar in de voorwaarden staat toch echt max 45k, sta ik dan in mijn recht om hier bezwaar op te maken, al is het een proefperiode.

Ookal wordt er klasse C vernoemd, is dit een auto die een minimale cataloguswaarde heeft? Of worden de klasses bepaald per werkgever en is dit niet een algemeen iets.
Dit zijn prima vragen voor jouw werkgever, wellicht dat die jou daar beter mee kunnen helpen ;)

Samsung Galaxy S10+ | Google Home Mini | PS4 | Surface GO | FIFA | FM

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
ScreamGT schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:37:
[...]

Misschien bedoelen ze wel segment. Random eerste result uit Google: https://autorai.nl/duidelijkheid-over-autosegmenten/.

Verder zul je het voorstel moeten afwachten. Het is overigens wel heeeeeeeel vreemd om in je eerste maand, waarin je doorgaans een voorloopauto krijgt, beginnen te schreeuwen dat je auto niet duur genoeg is omdat je recht hebt op een auto van max 45k en dat 28k dan niet reëel is.

• jongetje
cryptapix schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:57:
[...]

Het is overigens wel heeeeeeeel vreemd om in je eerste maand, waarin je doorgaans een voorloopauto krijgt, beginnen te schreeuwen dat je auto niet duur genoeg is omdat je recht hebt op een auto van max 45k en dat 28k dan niet reëel is.
Precies dit. En daarbij, 3 jaar geleden koste mijn octavia nog 27 duizend euro, als ik die nu samen zou stellen red ik het niet onder de 36duizend euro met dezelfde opties....

• ScreamGT
cryptapix schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:57:
[...]

Misschien bedoelen ze wel segment. Random eerste result uit Google: https://autorai.nl/duidelijkheid-over-autosegmenten/.

Verder zul je het voorstel moeten afwachten. Het is overigens wel heeeeeeeel vreemd om in je eerste maand, waarin je doorgaans een voorloopauto krijgt, beginnen te schreeuwen dat je auto niet duur genoeg is omdat je recht hebt op een auto van max 45k en dat 28k dan niet reëel is.
Ho ho, ik volg gewoon het voorstel. Iets roepen en niet waarmaken is iets wat wel vaker voorkomt tegenwoordig. Gouden bergen beloven heet zoiets.

Maar ik zal het concept wel even afwachten.

ScreamGT wijzigde deze reactie 03-09-2019 17:20 (3%)

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
ScreamGT schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:19:
[...]

Ho ho, ik volg gewoon het voorstel. Iets roepen en niet waarmaken is iets wat wel vaker voorkomt tegenwoordig. Gouden bergen beloven heet zoiets.

Maar ik zal het concept wel even afwachten.
Wat een goede basis voor je nieuwe arbeidsverhouding is dat, je werkgever al niet vertrouwen voordat je überhaupt in dienst bent.

Stel gewoon je vragen aan je werkgever. Die kan je toch prima laten weten wat voor auto je eerst krijgt en wat je later mag uitzoeken? Als het zo ontzettend belangrijk voor je was, waarom heb je het dan niet al bij het arbeidsvoorwaardengesprek op tafel gelegd?

• DarkSide

DarkSide

Meestal zit er gewoon een MAX aan een budget. Dan wel catalogus waarde.

Je mag waarschijnlijk dus iets kiezen tot max 45.000.
Maar het kan best zijn dat er nog een pool auto staat. En dat je die eerst moet oprijden voordat je zelf een eigen auto mag uitzoeken.

Dit kan idd een lagere catalogus waarde hebben. Of een die je niet mooi vindt.
Soms heb je ook regelingen dat een auto uit de pool van een hogere categorie mag zijn.
Dan mag je een kienzen van 60k (voorbeeld he) maar je betaalt dan wel bijtelling over die 60k.

Dit moet je wel even goed doornemen en bespreken.
Met gesprekken kan je zo eventueel zelf wel e.e.a. regelen.

• ScreamGT
cryptapix schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:33:
[...]

Wat een goede basis voor je nieuwe arbeidsverhouding is dat, je werkgever al niet vertrouwen voordat je überhaupt in dienst bent.

Stel gewoon je vragen aan je werkgever. Die kan je toch prima laten weten wat voor auto je eerst krijgt en wat je later mag uitzoeken? Als het zo ontzettend belangrijk voor je was, waarom heb je het dan niet al bij het arbeidsvoorwaardengesprek op tafel gelegd?
Jeetje zuurpruim, zware dag gehad? Het iets wat in mij naar boven kwam en ik gewoon even wilde vragen. Mijn welgemeende excuses grote vriend, geniet van je avond verder!

• D.deJong
ScreamGT schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:30:
[...]

Jeetje zuurpruim, zware dag gehad? Het iets wat in mij naar boven kwam en ik gewoon even wilde vragen. Mijn welgemeende excuses grote vriend, geniet van je avond verder!
Je doet in ieder geval je naam eer aan.

• Johnlongsilver
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 05-09 09:56
Hallo,

Ik rij momenteel een lease auto met prive gebruik.

Ik ben in onderhandeling over het beeindigen van mijn werkovereenkomst (ontslag met beide goedbevinden, met vrijstelling van werk) en kan nog enkele maanden de lease auto blijven rijden.

De werkgever geeft aan dat er wel ‘eventuele fiscale boetes’ kunnen volgen in de laatste maanden van het lease rijden, nadat je vrijgesteld bent van werk. Deze komen voor mijn rekening.

Ik kan nergens meer informatie vinden wat dit zou betekenen en hoe hoog eventuele fiscale boetes zouden zijn. Heeft iemand van jullie enig idee wat hiermee bedoeld kan worden en waar ik vanuit moet gaan qua boetes?

• t_captain
In die periode van werkvrijstelling, ben je dan nog in dienst?

Zo ja, dan is de situatie voor de loon- en inkomstenbelasting 100% hetzelfde als nu.

De afapraak tussen wergkever en werknemer dat je niet meer hoeft te komen geeft je geen andere fiscale status: je bent nog steeds werknemer en hij nog steeds werkgever en je loon is nog steeds inkomen uit tegenwoordige arbeid.

In het extreme zou er 1 risico zijn: het zakelijke karakter van de auto (“auto primair voor zakelijk gebruik met secundair privégebruik”) is misschien ter discussie te stellen. Maar: dat bekijk je naar alle redelijkheid over de hele periode. Dan is die laatste paar maanden niet typerend.

• Johnlongsilver
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 05-09 09:56
t_captain schreef op donderdag 5 september 2019 @ 07:48:
In die periode van werkvrijstelling, ben je dan nog in dienst?

Zo ja, dan is de situatie voor de loon- en inkomstenbelasting 100% hetzelfde als nu.

De afapraak tussen wergkever en werknemer dat je niet meer hoeft te komen geeft je geen andere fiscale status: je bent nog steeds werknemer en hij nog steeds werkgever en je loon is nog steeds inkomen uit tegenwoordige arbeid.

In het extreme zou er 1 risico zijn: het zakelijke karakter van de auto (“auto primair voor zakelijk gebruik met secundair privégebruik”) is misschien ter discussie te stellen. Maar: dat bekijk je naar alle redelijkheid over de hele periode. Dan is die laatste paar maanden niet typerend.
Dank voor je snelle reactie!

Ja ik blijf gewoon in dienst, krijg gewoon maandelijks ook salaris uitbetaald krijgen. Dan zou het wel goed moeten komen dus, waarschijnlijk wil de werkgever zich dan volledig indekken dat ALS er kosten komen die voor mijn rekening zijn. Lijkt dan wel los te lopen voor die 3 maandjes.
Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True