Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Inderdaad.

• inTIMidate
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14-11 14:10
Even een vraagje stel je hebt een reisbudget van 850 euro per maand. Dit kun je gebruiken voor een leaseauto en/of OV. Wat niet gebruikt wordt kun je dan gewoon bij je bruto salaris tellen. Ga er ook even vanuit dat er een tankpas beschikbaar is welke direct door het bedrijf betaald wordt, zakelijk en privé.

Is het dan wel verstandig om bijvoorbeeld een auto met leasebedrag van €650 + €300 bijtelling per maand te leasen? Als dan uit gaat van een looptijd van 4 jaar ben je wel bruto €45600,- kwijt.

Of mis ik nu iets?

inTIMidate wijzigde deze reactie 06-09-2019 08:22 (13%)
Reden: tanpas

• plus20
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Johnlongsilver schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:56:
[...]

Dank voor je snelle reactie!

Ja ik blijf gewoon in dienst, krijg gewoon maandelijks ook salaris uitbetaald krijgen. Dan zou het wel goed moeten komen dus, waarschijnlijk wil de werkgever zich dan volledig indekken dat ALS er kosten komen die voor mijn rekening zijn. Lijkt dan wel los te lopen voor die 3 maandjes.
Omdat je vrijgesteld ben van werk (en je dus de auto niet echt meer nodig hebt om je functie uit te voeren) kan de belasting inspecteur eventueel aandragen dat het prive voordeel meer is dan de X procent aan bijtelling die je nu betaald. Ik heb echter nog nooit gehoord dat iemand meer bijtelling moest betalen vanwegen meer voordeel.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:24
inTIMidate schreef op donderdag 5 september 2019 @ 18:08:
Even een vraagje stel je hebt een reisbudget van 850 euro per maand. Dit kun je gebruiken voor een leaseauto en/of OV. Wat niet gebruikt wordt kun je dan gewoon bij je bruto salaris tellen.

Is het dan wel verstandig om bijvoorbeeld een auto met leasebedrag van €650 + €300 bijtelling per maand te leasen? Als dan uit gaat van een looptijd van 4 jaar ben je wel €45600,- kwijt.

Of mis ik nu iets?
Als je het kan redden voor rond de 650 incl brandstof dan blijft er 200 euro bruto over (wat dat netto is weet ik zo snel niet) en dat bedrag verreken je met de bijtelling.
300 euro bijtelling is trouwens best veel voor een auto van 650 incl brandstof en ik verwacht dat dat veel minder is en zo tussen de 200 en 250 zal zijn.
Auto rijden kost veel en je schrikt inderdaad als je het gebruikte reisbudget ziet als aftrek van salaris terwijl het eigenlijk een verhoging van je salaris is wat je vrij kan gebruiken voor transport.
Je zou electrisch kunnen gaan rijden. Een E Opel Corsa kost circa 450,- in de lease, circa 100,- electriciteit en 90 euro bijtelling bij 8 % bijtelling per maand.

D.deJong wijzigde deze reactie 05-09-2019 19:22 (7%)

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:40
Stel, jullie zouden mogen kussen tussen een leaseauto van 750 euro per maand + tankpas of een mobiliteitsbudget van 750 euro per maand en dan zelf een auto te kopen, waar zouden jullie dan voor kiezen en waarom?

• We Are Borg
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:31
@Sunri5e : dat is toch mega persoonlijk? Als ik met de fiets vijf dagen naar kantoor kan dan zou ik het waarschijnlijk laten uitkeren. Als ik 60k plus kilometers moet rijden is het niet snel voordeliger om een eigen auto te rijden. Maar als je graag een dikke BMW 5 serie wil rijden kan je het misschien weet beter laten uitkeren en bij je (tweedehands) auto leggen

• t_captain
  • Nu online
Het grote probleem van een mobiliteitsbudget is dat jij risico’s overneemt van de baas:

1. de werkelijke kilometerkosten kunnen hoger of lager uitvallen dan de 19 cent netto die jij ontvangt;
2. jouw beloning (zijnde het bruto bedrag dat overblijft na aftrek van de vergoeding voor
zakelijke ritten) is afhankeljjk van de hoeveelheid die je baas jou laat rijden.

( En: negatief afhankelijk, terwijl een positieve correlatie juist meer “fair” zou zijn, vergoeding voor de tijd en energie. )

Pas als je een auto rijdt met kilometerkosten van <10 cent en als je enige zekerheid hebt dat je nket meer dan 47.000 km/jaar voor de baas joeft te rijden, ben je veilig.

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:40
Ik rij ongeveer 10.000 km per jaar voor de baas. De andere 10k km voor mezelf. Fietsen naar de zaak kan ik niet want ik heb de auto nodig om naar klanten te gaan.

• t_captain
  • Nu online
De vraag is dan:

1. kun jij voor 625 a 650 euro per maand autorijden (20.000 km/jaar plus vaste kosten)?

Die 625-650 is het verschil tussen de bijtelling op een auto van 750 incl brandstof en je onkostenvergoeding/mobiliteitsbudget.

2. vind je dat je voldoende wordt gedcompenseerd voor de autokosten-risico’s die je zelf neemt?

3. hoe zeker zijn die 10.000 km/jaar, kunnen datber ook ineens 30.000 worden?

• Speedboot
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 17-11 17:57
Als ik een Demo auto neem die afgeprijsd is van 45K naar 40K, word mijn bijtelling dan berekend over 40K?

• AllSeeyinEye
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 20:52

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Nee. De fiscale waarde blijft gelijk.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• t_captain
  • Nu online
Alleen speciale “lease editie” auto’s hebben een lagere cataloguswaarde. Typisch zijn dat auto’s die met een pakket populaire opties in een beperkt aantal kleuren op voorraad worden gebouwd. De prijs is aanzienlijk lager dan wat uit de normale configurator komt met dezelfde opties: deels omdat er een pakketvoordeel op de opties zit, deels vanwege het logiestieke voordeel van een beperkt aantal varianten op voorraad, en deels omdat de importeur zijn marge en die van de dealer minimaliseert (veel korting krijg je niet op zo’n uitvoering, zit al in de scherpe prijs).

Omdat het een afwijkende modelaanduiding is, heeft dit wel een eigen cataloguswaarde.

Een voorraadauto die door een dealer is geconfigureerd obv een standaarduitvoering plus opties, heeft dat niet.

t_captain wijzigde deze reactie 07-09-2019 10:09 (5%)

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

t_captain schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 10:08:
Alleen speciale “lease editie” auto’s hebben een lagere cataloguswaarde. Typisch zijn dat auto’s die met een pakket populaire opties in een beperkt aantal kleuren op voorraad worden gebouwd. De prijs is aanzienlijk lager dan wat uit de normale configurator komt met dezelfde opties: deels omdat er een pakketvoordeel op de opties zit, deels vanwege het logiestieke voordeel van een beperkt aantal varianten op voorraad, en deels omdat de importeur zijn marge en die van de dealer minimaliseert (veel korting krijg je niet op zo’n uitvoering, zit al in de scherpe prijs).

Omdat het een afwijkende modelaanduiding is, heeft dit wel een eigen cataloguswaarde.

Een voorraadauto die door een dealer is geconfigureerd obv een standaarduitvoering plus opties, heeft dat niet.
Als voorbeeldje:

https://www.mbdb.nl/actie...ness-solution-amg-limited

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Nu online
Sunri5e schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:28:
Stel, jullie zouden mogen kussen tussen een leaseauto van 750 euro per maand + tankpas of een mobiliteitsbudget van 750 euro per maand en dan zelf een auto te kopen, waar zouden jullie dan voor kiezen en waarom?
Ik zou altijd voor een leaser gaan. Alleen al voor het gemak en afkopen van risico. Ik kon 900 (bruto) extra salaris krijgen of leaseauto. Ik rij overigens (afgezien van woon-werk) zo goed als geen kilometers voor het werk. Rij nu een Model 3 LR AWD voor ongeveer EUR 630,- per maand. (450 minder salaris + 180 bijtelling.)

Niks geen gezeur en geen onvoorziene kosten. Voor EUR 650,- per maand kun je niet super veel rijden. (Obv 20k per jaar.)

@KRGT

Elke niet standaard uitvoering heeft "korting" door het bundelen van opties. Zie even niet in waarom dit specifiek alleen voor "lease" modellen zou gelden. Een Golf Highline heeft ook een lagere cataloguswaarde dan een Golf Trendline oid met alle opties los.

Inspired wijzigde deze reactie 07-09-2019 10:38 (14%)

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Inspired schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 10:36:
[...]

Ik zou altijd voor een leaser gaan. Alleen al voor het gemak en afkopen van risico. Ik kon 900 (bruto) extra salaris krijgen of leaseauto. Ik rij overigens (afgezien van woon-werk) zo goed als geen kilometers voor het werk. Rij nu een Model 3 LR AWD voor ongeveer EUR 630,- per maand. (450 minder salaris + 180 bijtelling.)

Niks geen gezeur en geen onvoorziene kosten. Voor EUR 650,- per maand kun je niet super veel rijden. (Obv 20k per jaar.)

@KRGT

Elke niet standaard uitvoering heeft "korting" door het bundelen van opties. Zie even niet in waarom dit specifiek alleen voor "lease" modellen zou gelden. Een Golf Highline heeft ook een lagere cataloguswaarde dan een Golf Trendline oid met alle opties los.
Je ziet het verkeerd, deze actieauto is al vanaf fabriek zo geconfigureerd en zo doende als type inschreven bij de RDW (met fiscale waarde erbij), je zou achteraf, na levering, eventueel nog wat zaken, zoals leren bekleding en trekhaak kunnen laten installeren, maar in de basis is het zoals je hem zo ziet (kleurtje kan je nog kiezen).

Als je met de configurator gaat spelen zal je niet op die 41k komen voor deze uitvoering.

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20:38
Ik weet niet precies hoe ze dit in elkaar timmeren, maar dat is natuurlijk gewoon onzin.

Zogenaamd 52k voor een C160 (een 160 is echt zo enorm traag dat hou je niet voor mogelijk) 8)7

Lap 4k extra bij en je hebt een E200, da's echt een wereld van verschil qua auto en snelheid. Ja, er zit dan geen AMG pakketje op maar het is een stuk meer auto.

Er is geen consument (zakelijk is dat dus wat anders) op de wereld die 52k lapt voor een C160: dan ben je echt knettergek want je wordt door een Aixam nog ingehaald bij het stoplicht.

• t_captain
  • Nu online
Een AMG pakket op een C160. Net zoiets als een dakspoiler op een Golf 1.4. Lachwekkend.

Wat zit er in dat AMG pakket. Alleen optisch spul of ook performance materiaal zoals keramische remmen?

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Nu online
KRGT schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:18:
[...]

Je ziet het verkeerd, deze actieauto is al vanaf fabriek zo geconfigureerd en zo doende als type inschreven bij de RDW (met fiscale waarde erbij), je zou achteraf, na levering, eventueel nog wat zaken, zoals leren bekleding en trekhaak kunnen laten installeren, maar in de basis is het zoals je hem zo ziet (kleurtje kan je nog kiezen).

Als je met de configurator gaat spelen zal je niet op die 41k komen voor deze uitvoering.
Ja. Dat zeg ik toch? Is niet anders dan een Golf Highline.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 20:24
t_captain schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 12:04:
Een AMG pakket op een C160. Net zoiets als een dakspoiler op een Golf 1.4. Lachwekkend.

Wat zit er in dat AMG pakket. Alleen optisch spul of ook performance materiaal zoals keramische remmen?
Haha, nee geen keramische remmen, dat zou beetje prijzig worden.

Vooral optisch spul en wellicht spotstoelen oid. Ik snap wel dat mensen dat een stuk mooier vinden dan standaard, dus waarom zou je het niet doen als je minder geeft om vermogen.

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

• t_captain
  • Nu online
Omdat AMG accesoires slechts één ding moeten uitstralen en dat is “performance”. Voor “luxe” uitvoeringen heeft MB andere merknamen zoals Pullman, Maybach e.d.

Een onbalans tussen looks en prestaties brengt een auto al gauw in het domein van de tupperware-tuning. Misschien wel kwalitatief goede tupperware, maar dan nog.

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:22
t_captain schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 12:27:
Omdat AMG accesoires slechts één ding moeten uitstralen en dat is “performance”. Voor “luxe” uitvoeringen heeft MB andere merknamen zoals Pullman, Maybach e.d.

Een onbalans tussen looks en prestaties brengt een auto al gauw in het domein van de tupperware-tuning. Misschien wel kwalitatief goede tupperware, maar dan nog.
Ik zie anders liever zo’n A160 met zo’n Amg pakketje dan een standaard uitvoering, ligt gewoon een stukkie beter op het netvlies. Maybach en Pullman uitvoeringen bestaan niet voor de normale modellen.

• Beavbusi
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20:50
Slaat toch negens op zo'n AMG pakket als er een brommermotor in zit :p

• Bejit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 13-11 15:28

Bejit

Svenska Faderland

;)
BFmango schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:34:
[...]
Ik weet niet precies hoe ze dit in elkaar timmeren, maar dat is natuurlijk gewoon onzin.

Zogenaamd 52k voor een C160 (een 160 is echt zo enorm traag dat hou je niet voor mogelijk) 8)7

Lap 4k extra bij en je hebt een E200, da's echt een wereld van verschil qua auto en snelheid. Ja, er zit dan geen AMG pakketje op maar het is een stuk meer auto.

Er is geen consument (zakelijk is dat dus wat anders) op de wereld die 52k lapt voor een C160: dan ben je echt knettergek want je wordt door een Aixam nog ingehaald bij het stoplicht.
Valt wel mee hoe traag die is hoor. Zit binnen 10 seconden op de 100. Zit standaard 1.6 turbo van mercedes in en die heeft redelijk veel koppel onderin. Deze is overigens eenvoudig te chiptunen naar 156-160PK.

Daarnaast boeit ook weinig mensen nog wat de acceleratie van 0 tot 100 is.

Systeempje

• BFmango
Bejit schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:08:
;)
[...]

Valt wel mee hoe traag die is hoor. Zit binnen 10 seconden op de 100. Zit standaard 1.6 turbo van mercedes in en die heeft redelijk veel koppel onderin. Deze is overigens eenvoudig te chiptunen naar 156-160PK.

Daarnaast boeit ook weinig mensen nog wat de acceleratie van 0 tot 100 is.
Volgens mij 10,6 sec. En dat is IMHO niet echt Mercedes-waardig.

Het merk moet tot de verbeelding blijven spreken, en door teveel naar de leasemarkt te luisteren (de C160 is in het leven geroepen om de leasemarkt te bedienen) raakt het beeld van het merkbeeld vertroebeld.

Als je in een Mercedes stapt moet je denken "holy shit, dit wil ik ook!", en dat gevoel krijg ik niet als ik in een C160 stap.

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Ik vond m’n c180 al niet vooruit te branden. Juist door gebrek aan koppel onderin. Op papier Is max koppel al beschikbaar vanaf 1250 toeren, maar in de praktijk was de motor gewoon dood onder de 2500 toeren.

Dat gezegd hebbende, is 40k voor een C-klasse helemaal niet duur, als je kijkt dat VW voor een Golf 1.5 TSI bijna hetzelfde vraagt.

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

BFmango schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:36:
[...]

Volgens mij 10,6 sec. En dat is IMHO niet echt Mercedes-waardig.

Het merk moet tot de verbeelding blijven spreken, en door teveel naar de leasemarkt te luisteren (de C160 is in het leven geroepen om de leasemarkt te bedienen) raakt het beeld van het merkbeeld vertroebeld.

Als je in een Mercedes stapt moet je denken "holy shit, dit wil ik ook!", en dat gevoel krijg ik niet als ik in een C160 stap.
Dan kan je de hele A klasse en B klasse ook wel schrappen.

Elke autofabrikant heeft wel een model met een dikke motor, niet elke fabrikant heeft een auto met een interieur zoals dat van een Mercedes. Bij Mercedes gaat niet om aantal PK's of 0 tot 100 cijfers. Dat zeg ik want heb al jaren een Mercedes onder me kont.

Systeempje

• BFmango
Bejit schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:27:
[...]

Dan kan je de hele A klasse en B klasse ook wel schrappen.

Elke autofabrikant heeft wel een model met een dikke motor, niet elke fabrikant heeft een auto met een interieur zoals dat van een Mercedes. Bij Mercedes gaat niet om aantal PK's of 0 tot 100 cijfers. Dat zeg ik want heb al jaren een Mercedes onder me kont.
Omdat je al een aantal jaren een Benz leaset begrijp je niet per definitie wat ik uit probeer te leggen. En dat blijkt.

Mercedes hoort een allure te hebben. Het merk moet tot de verbeelding blijven spreken, en elke Benz moet gewoon goed rijden en beter dan de rest zijn. En dat bereik je niet met een C160.

Het mooie aan bijvoorbeeld een E-klasse is dat dit nog typisch gewoon een echte Benz is. Instappen vanaf 184 pk, altijd een automaat, standaard meer opties en prullaria dan menig tegenhanger, een interieur om van te smullen en kwalitatief ongeëvenaard.

Mijn vader rijdt +40 jaar C-/E-/S-klasse en nu ik ook een E-klasse heb gekocht voelt dat echt als thuiskomen... het voelt goed om in zo'n auto te zitten. Alsof het een jeugdherinnering is en ik mezelf alweer voel zitten in mijn pa zijn auto. Dát is hoe een Mercedes hoort te zijn. Maar "The Best or Nothing" is een beetje aan het verwateren, en dat is jammer.

Als je bent opgegroeid tussen de Opels en Volkswagens en nu twee keer een standaard A-tje of een C-tje hebt geleaset en verder niet geïnspireerd bent door het merk dan zal je mijn punt nooit begrijpen.

Fun fact: de A is geïntroduceerd als boodschappenwagentje voor de vrouw van, en die moet natuurlijk wel Mercedes rijden... En de B is voor wanneer de instap van de C, E of S te laag wordt. Dus nee, die moeten we niet schrappen.

• spaarcent
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 15:25
Zijn hier ook mensen die te maken hebben met de WNT? Daar wordt de bijtelling namelijk en van je salaris afgehaald en de bijtelling. Is de bijtelling een bedrag van bruto 10.000 dan ' kost' het je dus 20.000 bruto per jaar. Ik ben benieuwd naar ervaringen,

• Stijnd
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16-09 19:11
BFmango schreef op zondag 8 september 2019 @ 15:27:
[...]

Omdat je al een aantal jaren een Benz leaset begrijp je niet per definitie wat ik uit probeer te leggen. En dat blijkt.

Mercedes hoort een allure te hebben. Het merk moet tot de verbeelding blijven spreken, en elke Benz moet gewoon goed rijden en beter dan de rest zijn. En dat bereik je niet met een C160.

Het mooie aan bijvoorbeeld een E-klasse is dat dit nog typisch gewoon een echte Benz is. Instappen vanaf 184 pk, altijd een automaat, standaard meer opties en prullaria dan menig tegenhanger, een interieur om van te smullen en kwalitatief ongeëvenaard.

Mijn vader rijdt +40 jaar C-/E-/S-klasse en nu ik ook een E-klasse heb gekocht voelt dat echt als thuiskomen... het voelt goed om in zo'n auto te zitten. Alsof het een jeugdherinnering is en ik mezelf alweer voel zitten in mijn pa zijn auto. Dát is hoe een Mercedes hoort te zijn. Maar "The Best or Nothing" is een beetje aan het verwateren, en dat is jammer.

Als je bent opgegroeid tussen de Opels en Volkswagens en nu twee keer een standaard A-tje of een C-tje hebt geleaset en verder niet geïnspireerd bent door het merk dan zal je mijn punt nooit begrijpen.

Fun fact: de A is geïntroduceerd als boodschappenwagentje voor de vrouw van, en die moet natuurlijk wel Mercedes rijden... En de B is voor wanneer de instap van de C, E of S te laag wordt. Dus nee, die moeten we niet schrappen.
Met een dikke portemonnee is het gemakkelijk praten. Laat de hard werkende huisvader lekker genieten van die leuk aangeklede c160 ;). Dan kun jij lekker de blits maken in de E van je papa.

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

[...]

Cute, maar 129PK is al meer PK die de meeste doorsnee Mercedessen ooit produceerde. Als je kijkt naar Mercedessen in de jaren 90 hadden ze minder PK en evenveel gewicht. Je staart je blind op C160 badge. En probeer niet de discussie nu te verschuiven, want ik zei al Mercedes werden gekocht om hun kwaliteit, voornamelijk interieur, niet vermogen of standaard uitrusting.

Het is grappig dat je de E klasse als voorbeeld pakt, deze is namelijk 350 kg zwaarder dan de C. Gek dat je dan 65 PK meer nodig hebt. In de jaren 90 had je al de E klasse net 136PK met een gewicht van 1330KG. Dit is bijna de exact verhouding die de huidige C160 heeft, alleen heeft de C160 een stuk meer koppel. De C klasse van 2005 heeft ook dezelfde verhouding. Dus waar heb je het in godsnaam over dat de C160 in 1 keer geen Mercedes allure heeft?

Mercedes is altijd de koning geweest als het om comfort gaat, niet om vermogen. En interieur kwaliteit was de reden waarom je een Mercedes kocht, ook 1 van de redenen waarom de A, B en CLA klasse niet geliefd waren bij de trouwe Mercedes aanhangers. Anderzijds heeft dit Mercedes weer een hoop nieuwe kopers doen trekken omdat hun trouwe aanhang aan het uitsterven was.
[...]

Laat ik zeggen dat ik dit expres zei, want ik had deze kortzichtige reactie al verwacht. Iedere Mercedes liefhebber die wat langer meeloopt en wat historisch besef heeft, kan je exact uitleggen hoe men er toen echt anders over dacht.

A en B werden door de trouwe aanhangers van Mercedes niet echte Mercedessen gezien vanwege het feit dat ze voorwielaangedreven zijn en de interieur tov andere Mercedessen plastic fantastic zou zijn. Ook zouden ze underpowered zijn geweest.

Er is een serieuze controverse over de A en B(En CLA) klasse geweest, waar ze vaak in sommige huidige reviews en fora nog (kort) over praten. Het zouden geen echte Mercedessen zijn, net zoals jij zegt dat de C160 een underpowered Mercedes is en geen Mercedes allure heeft.. De eerste groep had nog een punt, maar jij totaal niet. Je hebt geen idee waarover je praat.

Systeempje

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
[...]
Mercedes hoort een allure te hebben. Het merk moet tot de verbeelding blijven spreken, en elke Benz moet gewoon goed rijden en beter dan de rest zijn....
Ik ben benieuwd wanneer je gaat beseffen hoe goed jij gehersenspoeld bent.

• t_captain
  • Nu online
spaarcent schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:56:
Zijn hier ook mensen die te maken hebben met de WNT? Daar wordt de bijtelling namelijk en van je salaris afgehaald en de bijtelling. Is de bijtelling een bedrag van bruto 10.000 dan ' kost' het je dus 20.000 bruto per jaar. Ik ben benieuwd naar ervaringen,
De premier is toch de definitie van de “Norm” van WNT?

Die heeft een bezoldiging van 165k plus een aantal andere zaken. Daaronder auto plus chauffeur die niet meetelt in het bruto bedrag. Voorzieningenbesluit 7.1.

• spaarcent
Nou, niet iedereen die onder de WNT valt is minister. Lease-auto, of auto met chauffeur valt hier niet onder. Vandaar. Ik ben benieuwd of er nog meer WNT ers zijn hier, vandaar mijn vraag

• RobinJB
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 11-11 14:43

RobinJB

ICT-Meneer

Iets heel anders, ik wil graag van mijn huidige auto af. Hij staat reeds op Leasetrader; iemand anders nog tips? :)

• D.deJong
[...]

Heb je enig idee hoe pedant je nu over komt?

• t_captain
  • Nu online
spaarcent schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:29:
Nou, niet iedereen die onder de WNT valt is minister. Lease-auto, of auto met chauffeur valt hier niet onder. Vandaar. Ik ben benieuwd of er nog meer WNT ers zijn hier, vandaar mijn vraag
Waarom zou het genormeerde inkomen moeten dalen door de bijtelling? Dat gebeurt immers ook niet bij het “norminkomen” zelf.

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 18:25
spaarcent schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:56:
Ik heb zelf niet te maken met de WNT, maar heb wel diverse WNT-verantwoordingen gecontroleerd (accountant).

De WNT is een "bezoldigingsnorm". Met andere woorden, een maximum aan bezoldiging. Voor de bepaling van wat er onder de bezoldiging valt wordt (primair) aangesloten bij het loonbegrip in de loonbelasting. Loon = al hetgeen uit dienstbetrekking wordt genoten. Het privé-gebruik van een auto van de werkgever valt hier inderdaad ook onder.

Dat betekent inderdaad dat je, wanneer je een auto van de werkgever ter beschikking gesteld krijgt én deze privé gaat rijden, deze bijtelling tot je bezoldiging hoort.

Zit je al aan de maximumnorm, dan zal je "terug moeten" in andere vormen van loon, zoals het salaris. In zo'n geval is het inderdaad zo dat je, ten opzichte van de situatie zonder auto van de zaak, eigenlijk de gehéle bijtelling netto achteruit gaat.

Een rekenvoorbeeld:

Ex. privé-gebruik auto van de zaak:
Bruto jaarsalaris: € 60.000 (maximum bezoldiging)
Loonheffing: € 20.000
Netto salaris: € 40.000

Incl. privé-gebruik auto van de zaak, bijtelling bijv. € 10.000 bruto p/jr.
Bruto bijtelling: € 10.000
Bruto jaarsalaris: € 50.000 (want maximum is 60k)
Loonheffing: € 20.000 (want "loon" is gelijk met 60k).
Netto salaris: € 30.000

Het verschil is precies de bruto bijtelling. Door de achteruitgang in salaris is dit dus ook netto Bovenstaand voorbeeld geldt dus enkel wanneer je aan de maximumnorm zit. Er zijn ook "WNT'ers" die niet aan hun maximum zitten.

Er zijn twee alternatieven:
1. Geen privé-gebruik van de auto van de zaak, middels de "verklaring geen privé-gebruik" en bijbehorende kilometerregistratie.
2. Declaratie van kilometers van een auto in privé. Dit kan tegen 19 cent onbelast. Bij een hogere kilometervergoeding valt ook dit meerdere weer in de bezoldiging, dus dat "schiet niet op".

In de praktijk zie ik vaak alternatief 1. Bij auto's met chauffeur etc. is ook alternatief 1 van toepassing.

• spaarcent
Dank je wel Jan Henk!! Ik denk dat wij de volgende lease-auto ook maar niet meer privé gaan rijden, is bijna niet meer te doen met de hoge tarieven.

• t_captain
  • Nu online
Bedankt voor de heldere toelichting. Ik neem aan dat de pensioenbijdrage, bovenmatige onkostenvergoeding en auto van een minister ook in de “norm” zijn meegeteld en je sus de totale bezoldiging tot een ton of drie kunt rekken?

• JanHenk
In principe werkt het zo niet. We dwalen een beetje af van de "leaseregelingen en fiscale aspecten", maar ik wil wel even kort uitwijden;

De WNT is voor publieke en semi-publieke instellingen. Het maximum is de bezoldiging van de minister-president, maar de norm kan ook lager zijn gesteld voor bijvoorbeeld directiefuncties van een (kleine) "toegelaten zorginstelling".

De norm is de norm, daarin valt alles wat in het loonbegrip onder de heffing valt. Daarbovenop komt ook de werkgeversbijdrage aan het pensioen. Deze aanspraak is specifiek vrijgesteld in de loonheffingen, want de uitkering is belast (omkeerregel). Voor de WNT telt ie echter wel mee in het betreffende jaar, om verschuiving naar uitgesteld loon tegen te gaan.

Bovenmatige onkostenvergoeding die in het belaste loonbegrip valt telt ook mee voor de WNT. (Uitzondering is er dan weer voor vergoedingen die zijn aangewezen als eindheffingsloon in de WKR ..)

Nu zie je met enige regelmatig bestuurders, vooral in de zorgsector, die > 3 ton verdienen. Deze personen komen in ieder geval boven de norm. De instellingen moeten daarom ook een plan indienen hoe de bezoldiging in te perken tot de norm (meestal zijn de verdiensten al zo, voordat de WNT in werking is getreden). In de praktijk zie ik eigenlijk ook (te) weinig handhaving op de WNT. Accountants moeten een hogere bezoldiging dan de norm melden bij het ministerie van BZK (maar ook burgers kunnen een melding doen), wat er daarna mee gebeurd is mij vaak onbekend.. Zoals wel vaker blinkt de overheid uit in regelgeving, maar blijft handhaving zeer beperkt..

• Haassiej
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14:36
Ik heb een offerte liggen voor een nieuwe BMW 3-serie sedan (320i - jaar 2020) voor 36 maanden en 20.000 km per jaar. Prijs ex btw. ligt op €875. Aangekleed tot een cataloguswaarde van 58k.

Is dit een mooie prijs? Of zeggen jullie nog aan de redelijk hoge kant?

Ik ben benieuwd!

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:14
Haassiej schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:44:
Ik heb een offerte liggen voor een nieuwe BMW 3-serie sedan (320i - jaar 2020) voor 36 maanden en 20.000 km per jaar. Prijs ex btw. ligt op €875. Aangekleed tot een cataloguswaarde van 58k.

Is dit een mooie prijs? Of zeggen jullie nog aan de redelijk hoge kant?

Ik ben benieuwd!
Heb je zelf al gekeken bij bijv. Leaseplan of DirectLease. Kun je gewoon je BMW in elkaar klikken en de geschatte prijs zien.
Als ik een 3 serie sedan met 36 maanden en 20.000km/jaar configureer met een cataloguswaarde van +- 58K (gewoon random optiepakketten toegevoegd tot ik op dat bedrag kom) samenstel bij Leaseplan dan zit je al snel op €1.007,41 Ex BTW (en dat is een "Aanbiedings" prijs).
Dus tja, opzich lijkt het niet slecht.
Maargoed er ontbreekt nog veel meer informatie voordat we hier iets zinnigs uit kunnen concluderen (Incl. brandstof?Diesel/Benzine?Winterbanden?Hoe verzekert? Operational/Financial lease? etc. etc.)

Computer says no

• ikbengeenvis
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 14-10 19:46
Met mijn nieuwe contract heb ik de mogelijkheid aangeboden gekregen om te kiezen voor een leaseauto . Op dit moment moet voor de eerste auto echter kiezen voor herinzet van auto's met aflopende contracten (1 á 2 jaar). Verder ligt mijn jaarinkomen ligt net boven modaal. Ik verwacht de eerste twee jaar minder dan 5000 privé km/jaar te maken, daarna verwacht ik richting de 10000 km/jaar te gaan.

De bijtelling voor de auto's die nu beschikbaar zijn voor herinzet vind ik aan de hoge kant (cataloguswaarde 30.000 - 45.000 met 22% bijtelling). Leasen zonder privékilometers in combinatie met een goede rittenregistratie is ook een optie. Bedrijfswagen zonder privékilometers kan ook maar in dat geval zit ik tot einde looptijd (7 jaar) vast.

Nu zijn mijn vragen dus:
- Waar zouden jullie in mijn situatie voor kiezen (lease met/zonder privékilometers of een bedrijfsauto)
- Wat is je ervaring met rittenregistratie met behulp van een app?

ikbengeenvis wijzigde deze reactie 28-09-2019 09:46 (5%)

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:04
7 jaar looptijd is wel heel ongebruikelijk? Weet je zeker dat dat klopt?
4 of 5 jaar is meestal wel de max.

Als je dat graag wil, ga gewoon in gesprek met je werkgever. Misschien kan je voor ~2-4 jaar niet prive rijden, en daarna de auto weer terug in de pool doen, en een andere auto nemen die je wel prive gaat rijden?

Over je app vraag: Rij je continu hetzelfde woon-werk, en verder niets zakelijk? Want dan is een app niet veel waard.
Een lijstje met elke dag dezelfde km stand voor heen en terug is niet heel moeilijk bij houden.

FireDrunk wijzigde deze reactie 28-09-2019 09:52 (24%)

Even niets...

• t_captain
  • Nu online
Waarom zou je vast zitten aan een bedrijfsmiddel? Ik vind het niet redelijk als je een standaard auto zonder privegebruik rijdt, er een inleverboete zou zijn. Je betaalt ook geen boete als je je 1-jaar-oude bureau achterlaat met daarop je net-nieuwe PC.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:32
7 jaar is inderdaad bijzonder lang, want zelfs de belastingdienst commiteerd aan termijnen van 5 jaar, bijvoorbeeld als de bijtelling veranderd.

Mintos referral: CKJXU1

• JanHenk
Op het oog klinkt het een beetje als een bedrijf dat wel een auto van de zaak als arbeidsvoorwaarde wil aanbieden, maar ze maken het eigenlijk behoorlijk onaantrekkelijk.

Even een vraag; heb je de auto nodig voor de uitoefening van je functie? Zo ja, hoeveel kilometer ga je naar verwachting rijden voor je functie?

Misschien is het namelijk aantrekkelijker om de waarde van de arbeidsvoorwaarde te ruilen voor bruto- en nettoloon (kilometervergoeding).

Verder ben ik het helemaal eens met @t_captain , een auto is primair een bedrijfsmiddel en pas secundair een arbeidsvoorwaarde. In het laatste geval is de belasting over het privé gebruik vaak zo hoog dat je de kosten van de auto als loon had kunnen krijgen om zelf een vergelijkbare auto te kunnen (private) leasen voor enkel je privé kilometers.

In dat verlengde zou ik dan ook nooit akkoord gaan met een looptijd van zeven jaar. In zo'n geval is de bruto bijtelling veel hoger dan de daadwerkelijke kosten voor je werkgever.

• JanHenk
Even een dubbelpost, maar moet even wat kwijt aangaande de titel van dit topic en het bijbehorende algemeen spraakgebruik..

Bij het ter beschikking stellen van een auto door de werkgever is sprake van de "auto van de zaak". En primair ook vóór de zaak.

Dat wijze van financiering is voor de gebruiker/werknemer irrelevant. Alle vormen van lease komen voorbij maar ik ken ook nog steeds werkgevers die hun vervoersmiddelen oldskool "kopen". De werkelijke kosten zijn afhankelijk van looptijd, kilometrage, type brandstof, etc.

Ik begrijp wel dat, om eenheid te creëren in beleid qua voorwaarden voor werknemers, veelal met leasebudgetten wordt gewerkt. Maar ook hier geldt weer, de werkelijke kosten zijn afhankelijk van looptijd, kilometrage, etc. De werkelijke kosten wijken in principe ook altijd af van het budget.

Wat mij betreft dekt de term "leaserijder" of "leaseauto" de lading niet. Het geeft alleen de wijze van financiering aan. Met de opkomst van private lease wordt het zelfs nog verwarrender.

Ik spreek daarom ook altijd over de auto van de zaak. Dat is het meest zuiver en feitelijk juist.

Daarnaast ben ik altijd kritisch op het vermeende "voordeel" in privé bij een auto van de zaak. Een rekenvoorbeeld. Iemand rijdt privé 15.000 kilometer per jaar. Deze betreffende persoon krijgt nu een Volkswagen Polo van de zaak, met een fiscale waarde van pakweg 23.000, bijtelling 22% hiervan.

De bruto bijtelling is € 420 per maand. Netto € 210. In de volksmond "kun je hier niet zelf voor rijden". Dat kan ik wel bestrijden..

De leasekosten van de betreffende auto, voor 4 jaar en 15.000 kilometer, zijn ook pakweg € 400 per maand, incl bijtelling btw privé gebruik. Je ziet dus door de bijtelling te vergelijken met de werkelijke kosten van de werkgever, dat je in feite de auto zelf betaald.

De werkgever heeft belastingtechnisch aftrek van kosten, maar de belasting wordt bij jezelf geheven over het loon. Zeg je tegen de werkgever, doe mij maar gewoon € 400 extra loon, dan ga je er netto ook exact € 400 op vooruit. (50% extra heffing over €400 loon + het ontbreken van de bijtelling privé gebruik van € 210). De werkgever heeft dan nog steeds dezelfde kosten. En jij hebt de vrijheid om te kiezen wat je met de centen doet.. Dezelfde polo in de private lease misschien wel..

Bovenstaand voorbeeld gaat voor heel veel auto's op. Kijk maar eens naar de leaseprijzen van auto's bij 10.000 of 15.000 kilometer en vergelijk dit maar eens met de bijtelling over de fiscale waarde.

Dit voorbeeld laat mi wel goed zien dat de auto ook primair als bedrijfsmiddel dient te worden gebruikt. Bij grote kilometrages lopen de kosten namelijk behoorlijk op, terwijl de bijtelling gelijk blijft. Een auto van de zaak puur voor privé is mi dus ook niet aantrekkelijk.

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 18:01
Goed punt, vooral de algemene zin ‘voor dit bedrag kan ik het niet zelf rijden’. Private lease is redelijk goedkoop tegenwoordig, niet meenemende dat je hypotheek lager wordt wanneer je die binnen de leaseperiode afsluit en je voor benzinekosten betaalt.

Ik rij 15K max per jaar privé, een prima Nissan Micra kost mij €265,- per maand excl. brandstof. Wanneer ik mijn leasebudget gebruik die mijn werkgever hanteert voor mijn functie, zit ik al gauw over de €375,- per maand, netto. Leuk, ik heb een grotere auto, maar daar geef ik zelf niets om. Als ik de Micra privé zou leasen en de leaseauto van mijn werkgever zou weigeren, zou ik ook nog eens €0,19 per kilometer krijgen.

Interessante casus om eens door te berekenen. Overigens is het in het verhaal van een elektrische auto niet van toepassing, echter wordt dit voordeel verder afgebouwd komende jaren.

• chevsticks
Had hem al in het verkeerde topic gepost, maar alsnog hier dan ook:

Weet iemand hier hoe lastig het is om als beginnend zzp'er een auto te gaan leasen?
Ik heb vanaf dag 1 eigenlijk direct een auto nodig. Met het tekort aan personeel in mijn werkveld hoef ik me over inkomen (verwacht inkomen rond de 10K bruto per maand) geen zorgen te maken, maar hoe ga je dat bewijzen bij een lease maatschappij?

Of zit je al snel vast aan eerst te gaan shortleasen?

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

chevsticks schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:35:
Had hem al in het verkeerde topic gepost, maar alsnog hier dan ook:

Weet iemand hier hoe lastig het is om als beginnend zzp'er een auto te gaan leasen?
Ik heb vanaf dag 1 eigenlijk direct een auto nodig. Met het tekort aan personeel in mijn werkveld hoef ik me over inkomen (verwacht inkomen rond de 10K bruto per maand) geen zorgen te maken, maar hoe ga je dat bewijzen bij een lease maatschappij?

Of zit je al snel vast aan eerst te gaan shortleasen?
Meeste die ik sprak, 3 maanden borg.

Ze zijn goed op de hoogte van de markt in ieder geval.

• Hmmbob
  • Laatst online: 11:28
Ik mag zonder morren mijn huidige leaseauto overnemen naar mijn eenmanszaak van de leasemaatschappij. Moest in een emailtje van 3-4 regels even toelichten wat ik ga doen en toen was de maatschappij akkoord.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• RomeoJ
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ook hier zonder problemen een leaseauto vanaf dag 1 van freelance (eerlijk gezegd al vanaf dag -15 omdat ik eerder geleverd kreeg voordat mijn freelance opdracht startte).

Gezien ik een B.V. gestart had, had de maatschappij wel een voorwaarde dat ik financieel ook privé aansprakelijk zou zijn (net zoals een éénmanszaak per default).

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 20:48
Is het leasen van een auto voor jezelf dan niet veel duurder (bijtelling + leasebedrag) in die situatie?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Hmmbob
D_Jeff schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:59:
Is het leasen van een auto voor jezelf dan niet veel duurder (bijtelling + leasebedrag) in die situatie?
Ja, maar andere opties waren "afkoop contract a 9k & geen auto dus zelf nieuwe kopen" of "auto overkopen voor boekwaarde, welke fors hoger ligt dan marktwaarde".

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• D_Jeff
Aha.. in jouw geval weinig keus hebben.
Hoe lang duurt dat contract nog?

• Hmmbob
D_Jeff schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:34:
Aha.. in jouw geval weinig keus hebben.
Hoe lang duurt dat contract nog?
33 maanden. 45 maanden (of 160k) en dan na een jaar weg gaan ;) Maar heb toch en auto nodig als ik ga ZZP'en, dus doen we het maar zo. Immers, de baas krijgt nu een zakje geld en betaalt mij/auto/verzekeringen/pensioen/opleidingen en zichzelf, straks krijg ik hetzelfde zakje geld voor mij/auto/verzekeringen/pensioen/opleidingen, dus komt allemaal goed :+

• MarcelP102
  • Niet online
Vriendin heeft vandaag haar eerste loonstrook ontvangen. Ze rijd een nieuwe polo van de zaak ook privé. Ik kan nergens de inhouding terugvinden voor het privé gebruik van de auto. Bovenin, waar de algemene informatie zoals BSN staat, staat 'soort Vervoort: eigen auto' 'fiscale waarde leaseauto: 0'. Dit lijkt te suggereren dat er helemaal geen rekening wordt gehouden met een leaseauto.. Hoe staat de leaseauto bij jullie op de loonstrook aangegeven?

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:09

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

MarcelP102 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 18:59:
Ze rijd een nieuwe polo van de zaak ook privé. Ik kan nergens de inhouding terugvinden voor het privé gebruik van de auto.
Proefperiode al voorbij en leasecontract al binnen?

Specs

• MarcelP102
  • Niet online
Proefperiode is voorbij en leasecontract voor aanvang werk ondertekend. Ze krijgt per 4 weken betaald maar ontving nu van 5 weken loon zodat dit gelijk loopt met de andere werknemers. Weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben.

• jongetje
  • Laatst online: 17:27
De lease auto hoort met het bijtelling percentage op je loonstrook te staan. Je vriendin heeft als het goed is ook een verklaring privé gebruik ondertekend zodat je werkgever het kan inhouden.

Even met de salarisadministratie bellen dus voordat er straks met terugwerkende kracht een groot bedrag wordt ingehouden.

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:28
Vriendin heeft vandaag haar eerste loonstrook ontvangen. Ze rijd een nieuwe polo van de zaak ook privé. Ik kan nergens de inhouding terugvinden voor het privé gebruik van de auto. Bovenin, waar de algemene informatie zoals BSN staat, staat 'soort Vervoort: eigen auto' 'fiscale waarde leaseauto: 0'. Dit lijkt te suggereren dat er helemaal geen rekening wordt gehouden met een leaseauto.. Hoe staat de leaseauto bij jullie op de loonstrook aangegeven?
Bovenin: Soort vervoer: Auto van de zaak

Onderin bij de optelsom:

Bijtelling auto Euro XXX,XX

En meer niet.

0 Euro zal wel niet kloppen, maar komt mogelijk door de ingangsdatum auto vs van/tot datum loonstrook? Misschien volgende maand anders?

I‘m not buying $BTC, I‘m selling fiat | Bitcoin prijzen vergelijken | PVOutput | Tesla Model 3 Performance

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
  • Nu online
Na jarenlang voor een baas te hebben gewerkt, neem ik het risico om voor mezelf te beginnen (samen met een andere collega). Bedoeling is dat we beide een BV oprichten (personal holding) en vanuit daar een leasecontract aangaan voor een auto.

Nu zie ik hier en daar opmerkingen of het wel verstandig is om te leasen (operational lease) in je eigen BV of dat je moet kopen, financial lease of private lease moet doen. Aangezien de BV zowel de leasekosten heeft als de bijtelling. Nu is het voor mij op dit moment geen optie om te kopen. Gewoonweg omdat ik een goede auto nodig heb, omdat ik de nodige kilometers zal gaan maken. Helaas geen potje van 40-50k om een degelijke (nieuwe) auto te kopen.

Ik dacht zelf aan operational lease, zodat ook onderhoud, verzekeringen e.d. bij de leasemaatschappij blijven. De leasekosten incl. brandstof kan ik dan volgens mij gewoon aftrekken van de winst in mijn BV. Snap dat de bijtelling niet aftrekbaar is, maar neem ik wel voor lief. Want eigen auto (hoewel ik al jaren lease rijd, kan ik het me nog goed herinneren vanuit het verleden) is veel koppijn met onderhoud etc.

Zie ik dan wat over het hoofd? Is dan toch niet zoveel duurder? Wellicht tips van andere ondernemers, die wat meer ervaring hebben dan dat ik dat op dit moment heb?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
Xtince schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 00:39:
Na jarenlang voor een baas te hebben gewerkt, neem ik het risico om voor mezelf te beginnen (samen met een andere collega). Bedoeling is dat we beide een BV oprichten (personal holding) en vanuit daar een leasecontract aangaan voor een auto.
Hou er rekening mee dat je leasemaatschappij zal willen dat je zelf, persoonlijk, meetekent voor het contract (dus niet alleen je BV, maar vooral jijzelf wordt verantwoordelijk voor de auto). Geen halszaak, maar wel goed om te weten.
Ik dacht zelf aan operational lease, zodat ook onderhoud, verzekeringen e.d. bij de leasemaatschappij blijven. De leasekosten incl. brandstof kan ik dan volgens mij gewoon aftrekken van de winst in mijn BV.
En álle andere autokosten, zoals parkeren, tol, wasstraat, ruitenwisser vloeistof etc.
Zie ik dan wat over het hoofd? Is dan toch niet zoveel duurder? Wellicht tips van andere ondernemers, die wat meer ervaring hebben dan dat ik dat op dit moment heb?
Als je een beperkt aantal KM per jaar rijdt, kan je nog kijken naar private lease + een km-vergoeding vanuit je BV naar je privé. Dit wordt bij hogere jaarkilometrages duur, want daar is private lease typisch gezien niet voor in de markt gezet. Maar voor een private lease betaal je geen bijtelling, dus die kosten kun je in je vergelijkende berekening meenemen.

Qua risico is het, gelet op mijn eerste opmerking, "om het even" of je zakelijk of privé gaat leasen, je blijft er zelf verantwoordelijk voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 17:27
Xtince schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 00:39:
Aangezien de BV zowel de leasekosten heeft als de bijtelling.
Bijtelling betaal je via je loonstrook. Dat is loon in natura en kan de bv niet voor je betalen
Nu is het voor mij op dit moment geen optie om te kopen. Gewoonweg omdat ik een goede auto nodig heb, omdat ik de nodige kilometers zal gaan maken. Helaas geen potje van 40-50k om een degelijke (nieuwe) auto
Waarom niet kopen? Zijn genoeg mensen die elke dag met de trein of een auto van minder dan een halve ton op hun werk komen. Er bestaat een hele grote 2e hands auto markt en youngtimers zijn daarnaast erg voordelig in bijtelling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D.deJong
Waarom niet kopen? Die vraag kwam ook gelijk bij mij op en waarom 40 a 50k, dat kan best gehalveerd worden.
Ik zou eerst eens een jaartje gaan werken en geld verdienen en dat kan best in een goedkoop tweedehandsje of moet er gelijk een tesla voor de deur komen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
@Xtince Wel eens aan de Youngtimer regeling gedacht?
Gloednieuw is het niet, maar je kan daar zeker een betaalbare auto mee rijden ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
Die loonstrook is gewoon fout. Kennelijk hebben ze de leaseauto nog niet verwerkt in de administratie. Reken op een correctie.

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
  • Nu online
Hmmbob schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 07:52:
[...]
Hou er rekening mee dat je leasemaatschappij zal willen dat je zelf, persoonlijk, meetekent voor het contract (dus niet alleen je BV, maar vooral jijzelf wordt verantwoordelijk voor de auto). Geen halszaak, maar wel goed om te weten.

[...]
En álle andere autokosten, zoals parkeren, tol, wasstraat, ruitenwisser vloeistof etc.

[...]
Als je een beperkt aantal KM per jaar rijdt, kan je nog kijken naar private lease + een km-vergoeding vanuit je BV naar je privé. Dit wordt bij hogere jaarkilometrages duur, want daar is private lease typisch gezien niet voor in de markt gezet. Maar voor een private lease betaal je geen bijtelling, dus die kosten kun je in je vergelijkende berekening meenemen.

Qua risico is het, gelet op mijn eerste opmerking, "om het even" of je zakelijk of privé gaat leasen, je blijft er zelf verantwoordelijk voor.
Thanks. Had ik idd nog niet gerealiseerd dat de leasemaatschappij ook wil dat je persoonlijk mee tekent. Snap het uiteraard wel, vooral voor een starter. Maar wellicht is een kortere looptijd (had nu 5 jaar in gedachten) toch wat “safer” voor de eerste paar jaar. Ik schat in dat ik rond de 35k zal rijden per jaar (althans als ik naar mijn huidige kilometrage kijk). Dus private lease is dan geen optie.
jongetje schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 08:15:
[quote]Xtince schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 00:39:
Aangezien de BV zowel de leasekosten heeft als de bijtelling.
[/qoute]
Bijtelling betaal je via je loonstrook. Dat is loon in natura en kan de bv niet voor je betalen

[...]

Waarom niet kopen? Zijn genoeg mensen die elke dag met de trein of een auto van minder dan een halve ton op hun werk komen. Er bestaat een hele grote 2e hands auto markt en youngtimers zijn daarnaast erg voordelig in bijtelling.
D.deJong schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 08:31:
Waarom niet kopen? Die vraag kwam ook gelijk bij mij op en waarom 40 a 50k, dat kan best gehalveerd worden.
Ik zou eerst eens een jaartje gaan werken en geld verdienen en dat kan best in een goedkoop tweedehandsje of moet er gelijk een tesla voor de deur komen?
Ik stop op dit moment bijna al mijn spaargeld in de voorfinanciering van het bedrijf. Dus helaas geen geld over om in 1x een auto te kopen. En ik snap idd dat ik ook naar een goedkopere tweedehandsje kan kijken, maar dan hebben we het alsnog over een paar duizend euro (als het al onder de 10k blijft). OV is geen optie, aangezien ik overal in het land kom. Zou anders zijn als ik alleen maar op 1 plek zou komen.
Daarnaast gezien de aantal km die ik jaarlijks zal gaan maken (hopelijk ;)) wil ik echt wel een goede auto. Niks is vervelender dan zoveel rijden in een (te oude) auto. Daarnaast wil ik toch ook wel wat representatief zijn richting klanten. Uiteraard kijk ik zo veel mogelijk naar de “goedkopere” auto’s, maar met 2 kids moet het toch wel ruim zijn. Maar probeer wel onder de 40k te blijven ook omwille van de bijtelling (twijfel op dit moment tussen de focus wagon st of skoda karoq sportline).
D_Jeff schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:04:
@Xtince Wel eens aan de Youngtimer regeling gedacht?
Gloednieuw is het niet, maar je kan daar zeker een betaalbare auto mee rijden ;)
Nee nooit gehoord ook. Net ff snel gegoogled, maar gaat dus om auto’s die minimaal 15 jaar oud zijn? Maar met al die milieuzones (en meer op komst schat ik in) lijkt dat me ook niet zo handig eerlijk gezegd....

• t_captain
  • Nu online
Op benzine geen probleem. Diesel zit in het verdomhoekje.

• lo3k
Ik kon in dit topic niks vinden (en ook niet in deel 1) over het volgende, maar vond het toch wel merkwaardig. Via Tesla heb ik een financial lease (bij Findio) offerte aangevraagd. Ondertussen heb ik ook de overeenkomst ontvangen, wat mij opvalt is dat Findio eigenaar is van de Tesla totdat de laatste termijn betaald is?

Dat heeft toch invloed op bijv. MIA aftrek / andere fiscale voordelen voor mij als ZZP'er? Ik heb juist bewust voor financial lease (en niet operational lease) gekozen.

oa volgende vermeldigen in overeenkomst (ik heb hem nog niet getekend):

termen:
Lessee = ik, zzp
Lessor = Ribank/Findio
Het Object = de model 3
Leverancier = Tesla

Artikel 3. De eigendom van het object gaat over op Lessee, nadat hij volledig aan zijn verplichtingen uit deze overeenkomst heeft voldaan.

en

Artikel 4.2. Het Object zal door Lessee voor zijn rekening onmiddellijk worden verzekerd en verzekerd worden gehouden. Tevens zal Lessee op het polisblad van de verzekering laten aantekenen, dat Lessor eigenaar is, zodat eventuele schade-uitkeringen op grond daarvan rechtstreeks aan Lessor zullen worden uitbetaald.

en

Artikel 5.1. Leverancier draagt bij deze over aan Lessor, die deze overdracht aanvaardt, alle vorderingen, rechten, voorrechten
en actiën uit voornoemde overeenkomst alsmede het eigendomsrecht van het Object, waarvan hij hierbij verklaart, dat dit Object zijn volledig en onbelast eigendom was ten tijde van de ingebruikgave aan Lessee voor de prijs gelijk aan het in artikel 1 genoemde bedrag, waarvan volgens opdracht rechtstreeks uitbetaald werd aan: *knip* en het restant door Leverancier werd ontvangen waarvoor hij door ondertekening van deze overeenkomst kwijting verleent.
2. Lessee verklaart kennis te hebben genomen van vorenbedoelde overdracht en zal vanaf heden het Object onder zich houden voor Lessor als eigenaar.

• Vinslo
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 20:53
lo3k schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:12:
Ik kon in dit topic niks vinden (en ook niet in deel 1) over het volgende, maar vond het toch wel merkwaardig. Via Tesla heb ik een financial lease (bij Findio) offerte aanvraagt. Ondertussen heb ik ook de overeenkomst ontvangen, wat mij opvalt is dat Findio eigenaar is van de Tesla totdat de laatste termijn betaald is?

Dat heeft toch invloed op bijv. MIA aftrek / andere fiscale voordelen voor mij als ZZP'er? Ik heb juist bewust voor financial lease (en niet operational lease) gekozen.

termen:
Lessee = ik, zzp
Lessor = Ribank/Findio
Het Object = de model 3
Leverancier = Tesla

Artikel 3. De eigendom van het object gaat over op Lessee, nadat hij volledig aan zijn verplichtingen uit deze overeenkomst heeft voldaan.

en

Artikel 4.2. Het Object zal door Lessee voor zijn rekening onmiddellijk worden verzekerd en verzekerd worden gehouden. Tevens zal Lessee op het polisblad van de verzekering laten aantekenen, dat Lessor eigenaar is, zodat eventuele schade-uitkeringen op grond daarvan rechtstreeks aan Lessor zullen worden uitbetaald.

en

Artikel 5.1. Leverancier draagt bij deze over aan Lessor, die deze overdracht aanvaardt, alle vorderingen, rechten, voorrechten
en actiën uit voornoemde overeenkomst alsmede het eigendomsrecht van het Object, waarvan hij hierbij verklaart, dat dit Object zijn volledig en onbelast eigendom was ten tijde van de ingebruikgave aan Lessee voor de prijs gelijk aan het in artikel 1 genoemde bedrag, waarvan volgens opdracht rechtstreeks uitbetaald werd aan: *knip* en het restant door Leverancier werd ontvangen waarvoor hij door ondertekening van deze overeenkomst kwijting verleent.
2. Lessee verklaart kennis te hebben genomen van vorenbedoelde overdracht en zal vanaf heden het Object onder zich houden voor Lessor als eigenaar.
LM is juridisch eigenaar, jij economisch. Daarom activeer je hem wel op de balans en kun je afschrijven, heb je recht op MIA, etc.

https://financialleasezzp...ease-fiscaal-en-juridisch

• Volodos
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 17:46
Vinslo schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:16:
[...]

LM is juridisch eigenaar, jij economisch. Daarom activeer je hem wel op de balans en kun je afschrijven, heb je recht op MIA, etc.

Precies. het voertuig komt per slot van rekening op naam van jouw bedrijf te staan.

• Hunkaroglu
  • Registratie: april 2009
  • Nu online
lo3k schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:12:
Ik kon in dit topic niks vinden (en ook niet in deel 1) over het volgende, maar vond het toch wel merkwaardig. Via Tesla heb ik een financial lease (bij Findio) offerte aangevraagd. Ondertussen heb ik ook de overeenkomst ontvangen, wat mij opvalt is dat Findio eigenaar is van de Tesla totdat de laatste termijn betaald is?

termen:
Lessee = ik, zzp
Lessor = Ribank/Findio
Het Object = de model 3
Leverancier = Tesla

en

en

Ik ben ook ZZP'er en zelfde constructie als jou. MIA aanvraag is al goedgekeurd. Belastingdienst ziet het gewoon als jouw investering.

Wel erop letten dat je de MIA binnen 3 maanden aanvraagt nadat je de aanbetaling hebt gedaan. Je hebt E-herkenning nodig om MIA te kunnen aanvragen.

LR AWD | Pearl White | 18’’ No Aero caps | Black and White Interior | No FSD

• lo3k
Vinslo schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:16:
[...]LM is juridisch eigenaar, jij economisch. Daarom activeer je hem wel op de balans en kun je afschrijven, heb je recht op MIA, etc.
Volodos schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:23:
[...]
Precies. het voertuig komt per slot van rekening op naam van jouw bedrijf te staan.
Okay thanks, stukje helderder. Hoop dat dit niet al te offtopic gaat, maar hoe zit het met stukje over de verzekering? "eventuele schade-uitkeringen op grond daarvan rechtstreeks aan Lessor zullen worden uitbetaald" Dus zolang de fin. lease termijn loopt, ontvangt Findio evt. uitkeringen van de verzekering? Ik neem aan dat evt. schade/reparaties dan ook (indirect) door Findio betaald wordt? Of wat heeft dat voor een invloed op mij?

• Volodos
lo3k schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:26:
[...]

[...]

Okay thanks, stukje helderder. Hoop dat dit niet al te offtopic gaat, maar hoe zit het met stukje over de verzekering? "eventuele schade-uitkeringen op grond daarvan rechtstreeks aan Lessor zullen worden uitbetaald" Dus zolang de fin. lease termijn loopt, ontvangt Findio evt. uitkeringen van de verzekering? Ik neem aan dat evt. schade/reparaties dan ook (indirect) door Findio betaald wordt? Of wat heeft dat voor een invloed op mij?
Voor de verzekering/onderhoud etc. ben jijzelf verantwoordelijk. Eigenlijk is financial lease een vorm van huurkoop: jij hebt het vruchtgebruik (economisch eigendom) van het voertuig maar zolang je het volledige leasebedrag nog niet hebt terugbetaald ben jij nog niet juridisch eigenaar. Als onderpand/waarborg hiervoor krijg je het 3e kentekendeel niet dus je kunt de auto ook niet doorverkopen oid.
Pas als alles is afbetaald gaat het voertuig stilzwijgend over in jouw eigendom. Jij bent zelf verantwoordelijk voor alle bijkomende kosten. Zie de leasemaatschappij als een kredietverstrekker/bank zodat jij als ondernemer niet de liquiditeit in je onderneming hoeft aan te spreken, verder niets.

• lo3k
Volodos schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:41:
[...]

Voor de verzekering/onderhoud etc. ben jijzelf verantwoordelijk. Eigenlijk is financial lease een vorm van huurkoop: jij hebt het vruchtgebruik (economisch eigendom) van het voertuig maar zolang je het volledige leasebedrag nog niet hebt terugbetaald ben jij nog niet juridisch eigenaar. Als onderpand/waarborg hiervoor krijg je het 3e kentekendeel niet dus je kunt de auto ook niet doorverkopen oid.
Pas als alles is afbetaald gaat het voertuig stilzwijgend over in jouw eigendom. Jij bent zelf verantwoordelijk voor alle bijkomende kosten. Zie de leasemaatschappij als een kredietverstrekker/bank zodat jij als ondernemer niet de liquiditeit in je onderneming hoeft aan te spreken, verder niets.
Yes, dat ze simpelweg kredietverstrekker zijn en dat ik verantwoordelijk ben voor de verzekering is helder. Maar vond het opvallend dat het zo specifiek in contract staat dat “eventuele schade-uitkeringen ... rechtstreeks aan Lessor zullen worden uitbetaald”. Waarom niet aan mij als ik zelf verantwoordelijk ben voor de verzekering? Hoop natuurlijk dat het nooit voorkomt, rij al bijna 20 jaar schadevrij. Maar dit is eerste fin. lease auto voor mij, dus dit deel is nieuw voor me.

• Hunkaroglu
  • Registratie: april 2009
  • Nu online
lo3k schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:55:
[...]

Yes, dat ze simpelweg kredietverstrekker zijn en dat ik verantwoordelijk ben voor de verzekering is helder. Maar vond het opvallend dat het zo specifiek in contract staat dat “eventuele schade-uitkeringen ... rechtstreeks aan Lessor zullen worden uitbetaald”. Waarom niet aan mij als ik zelf verantwoordelijk ben voor de verzekering? Hoop natuurlijk dat het nooit voorkomt, rij al bijna 20 jaar schadevrij. Maar dit is eerste fin. lease auto voor mij, dus dit deel is nieuw voor me.
Valt me nu ook op idd.. Vreemd. Ik heb ze niet eens aandachtig gelezen... was al blij dat het goedgekeurd was en ik zsm de Tesla kon bestellen. Tesla zelf adviseert ook Findio, dus ik dacht zal wel goed zijn. :)

LR AWD | Pearl White | 18’’ No Aero caps | Black and White Interior | No FSD

• Volodos
lo3k schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:55:
[...]

Vreemde passage in het contract maar dit zal normaliter ook niet voorkomen. Ik kan me er ook niet zoveel bij voorstellen, waarom er een schade-uitkering aan de leasemaatschappij zou worden verricht. Misschien even bellen naar ze? Findio schijnt trouwens gewoon ABN Amro te zijn heb ik me laten vertellen. Ik heb de financial lease zelf rechtstreeks via ABN Amro geregeld, dat scheelde in de kosten maar ze verlangen dan wel een lagere slottermijn.

• lo3k
Volodos schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:52:
[...]
Vreemde passage in het contract maar dit zal normaliter ook niet voorkomen. Ik kan me er ook niet zoveel bij voorstellen, waarom er een schade-uitkering aan de leasemaatschappij zou worden verricht. Misschien even bellen naar ze?
Ik heb ondertussen antwoord van Findio: schade-uitkering rechtstreeks aan Findio is alleen in het geval van total loss en uiteraard max. ter hoogte van het openstaande credit omdat zij dan hun onderpand verliezen. Rest v.d. uitkering bij total loss gaat naar mij. Ook kleinere schades (blikschades) gaan niet via Findio. Staat inderdaad vreemd in het contract, maar ik heb nu wel een emailbevestiging van Findio waarop het op die manier omschreven staat.

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 17:32
Zowel Findio als ABN AMRO hebben een propositie voor Tesla. Zit niet hetzelfde bedrijf achter.

Mintos referral: CKJXU1

• D_Jeff
Xtince schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 00:38:
[...]

Nee nooit gehoord ook. Net ff snel gegoogled, maar gaat dus om auto’s die minimaal 15 jaar oud zijn? Maar met al die milieuzones (en meer op komst schat ik in) lijkt dat me ook niet zo handig eerlijk gezegd....
Grote kans dat ik het (inmiddels) dubbel schrijf, maar toch "eigenwijsje":

- Tenaamstelling van het voertuig moet zakelijk zijn
- Milieuzone in NL: toegestaan vanaf Euro 2 Benzine (1992 en later) Euro 5 Diesel (Mid jan 2005)
- 35% bijtelling over de economische dagwaarde van het voertuig.
Mogelijk wordt in 2021 een toeslag ingevoerd over de grove CO2 uitstotende auto's (discussie punt ligt op ~ 150 gr/km).

Daar kan je nog eens een BMW 5.20i van rijden zonder de toeslag te krijgen en een leuke bijtelling over te houden. Alle onderhoudskosten kun je dan op de zaak zetten ;)

• alionfire
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 15-11 18:58
Hoi mensen,

Ik heb een vraag over wat gangbaar is bij het nemen van ontslag. Situatie:

Mijn huidige leasecontract (poolauto) is bijna voorbij en ik moet dan een nieuwe auto bestellen (er is geen andere poolauto). Ik zal dus een nieuwe auto moeten kiezen en een contract van 4 jaar (standaard) moeten afsluiten.

Nou is mijn vraag: hoe zit het met het leasecontract als ik ontslag neem na een jaar? Is het de verantwoordelijkheid van de werkgever om een ander contractant te vinden, wie betaalt eventueel de eigen bijdrage etc.? Ik zie niks vermeld staan in mijn contract.

Bedankt!

• D_Jeff
@alionfire Die vraag kan je het beste neerleggen bij de persoon die zich bezig houdt met de leaseauto's.
Ik kan alleen maar aannames doen

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Nu online
alionfire schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:53:
Hoi mensen,

Mijn huidige leasecontract (poolauto) is bijna voorbij en ik moet dan een nieuwe auto bestellen (er is geen andere poolauto). Ik zal dus een nieuwe auto moeten kiezen en een contract van 4 jaar (standaard) moeten afsluiten.

Nou is mijn vraag: hoe zit het met het leasecontract als ik ontslag neem na een jaar? Is het de verantwoordelijkheid van de werkgever om een ander contractant te vinden, wie betaalt eventueel de eigen bijdrage etc.? Ik zie niks vermeld staan in mijn contract.

Bedankt!
normaal gesproken krijg je een gebruikersovereenkomst waarin staat vermeld wat er gebeurd bij einde dienstverband. Vaak staat er: Medewerker neem het lease auto mee naar volgende werkgever oid.

Wat je kunt aangeven is dat je dat niet wilt met bijv als reden dat je wellicht ooit bij een gemeente gaat werken en dan geen lease contract kan/wil meenemen,

Een optie is dan om shortlease te nemen. Voordeel is dat je hem anytime kunt inleveren. Nadeel is dan dat de lease prijzen hoger zijn en je dus een minder dure auto kunt leasen.

LR AWD Wit, Aero, Zwart Int, Trekhaak, dakdragers. Besteld 10/10 RN 18-10 Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st, Ricoh GR2

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hoi mensen,

Bedankt!
Zoals al gezegd is dat erg afhankelijk van je lease-reglement. Maar sowieso ben jij het niet zelf die een contract van 4 jaar aangaat, dat is jouw werkgever.

Persoonlijk ben ik nooit akkoord gegaan met enige kosten bij beëindiging van dienstverband zolang ik binnen de gestelde lease-norm blijf. Wat mij betreft is het primair een bedrijfsmiddel, en daar wil ik als werknemer geen risico op lopen. Als je boven norm gaat leasen dan wordt het IMHO wel een ander verhaal en vindt ik het niet vreemd dat je daar bij eind dienstverband voor op moet draaien.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• BlakHawk
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 20:16
Leuk man, de V60 staat bij Volvo en er is voor 2000 euro onderhoud. 2 december is einde contract, dus Leaseplan doet moeilijk.

Nu zit bij die 2000 euro een grote beurt, distributieriem en 2 nieuwe banden (dure jongens).

Van die banden heb ik al aangegeven dat dit niet hoeft, aangezien volgende week de bandenwissel plaatsvindt.

Zit je met distributieriem en onderhoud.

Hebben anderen dit vaker gehad?
Het lieft wil ik gewoon deze auto oprijden tot 2 december, want: 7% bijtelling en een heerlijke auto met 300pk en 700nm koppel. Dat krijg je niet terug...

De vervanger wordt een Model 3, maar de verwacht ik pas in december.

BlakHawk wijzigde deze reactie 14-10-2019 15:28 (6%)

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:29
Hoi mensen,

Bedankt!
Afhankelijk van wat er in je leaseregeling staat.

Bij ons is het vrij simpel:
Je hebt budget X (of een standaard auto). Blijf je daar binnen is er niks aan de hand en kan je de dag van levering ontslag nemen als je wilt, zonder dat dit jou iets gaat kosten.
Maar als je een auto samen stelt boven budget (dus X + Y) dan wordt tot einde lease contract Y doorberekend en die dien je dan af te tikken. In het ergste geval dien je bij ons dus 48 x Y af te tikken. En aangezien je Y zelf in de hand hebt, vind ik dat ook niet meer dan logisch.

Voordeel voor de nieuwe berijd(st)er van de auto is dat ze de eigen bijdrage boven het budget (deel Y) niet meer hoeven te betalen, die heb jij immers al betaald en mag een werkgever niet twee maal doorbelasten.

Ik weet overigens niet hoe mijn werkgever in de wedstrijd zit, als ik zelf een collega vind die mijn auto zou willen overnemen (incl. de eigen bijdrage). Maargoed, ik hoef voorlopig ook niet weg bij mijn werkgever

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Blaka44 Kun je niet met de lease-maatschappij regelen dat je gewoon met de huidige distributieriem door rijdt t/m december? De normale onderhoudsbeurt lijkt mij niet het probleem. En de distributieriem zal echt niet meteen kapot springen. Dat lijkt me een risico dat de leasemaatschappij prima kan afwegen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• BlakHawk
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 20:16
Woy schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:51:
@Blaka44 Kun je niet met de lease-maatschappij regelen dat je gewoon met de huidige distributieriem door rijdt t/m december? De normale onderhoudsbeurt lijkt mij niet het probleem. En de distributieriem zal echt niet meteen kapot springen. Dat lijkt me een risico dat de leasemaatschappij prima kan afwegen.
Kan snel gaan...
Auto moet er per direct uit. Morgen staat er een vervangende auto klaar....

Wat weet ik niet, een station in de klasse astra, golf, focus etc.... -O-

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

• geertrb
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 11-11 08:33
Voor het eerst in mijn carrière heb ik een aanbieding gekregen voor een lease-auto. De keuze is beperkt, daar ik van mijn werkgever alleen in een Seat Ibiza FR (€21.450) mag rijden. Ik heb nooit in een Seat gereden, dus kan nog niet echt zeggen of de auto goed bij me past. Ik ben mijn beslissing nu eerst financieel aan het afwegen.

Leasebudget: mijn werkgever doet niet aan een leasebudget, dus ik heb helaas niet de mogelijkheid om een andere auto / configuratie uit te zoeken. Voorgesteld is een eigen bijdrage van €135 per maand. Dit is voor privé-gebruik. Ik heb geen idee hoe normaal/redelijk het bedrag is voor dit type.
Kilometrage per jaar: 55.000 (40.000 zakelijk, 15.000 privé)
* Het privé-gebruik wordt gelimiteerd op 15.000 km per jaar. Als ik precies uitkom op 15k zou elke privé-km me €0,20 kosten.
* Ik rijd nu ongeveer 40.000 kilometers per jaar zakelijk. Hier krijg ik een standaard vergoeding voor uitbetaald van €0,19/km. 40k omdat ik gedetacheerd wordt op verschillende plekken.
Contractduur: moet ik nog opvragen.
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief, fabrieksopgave of alternatieve regeling vooralsnog onbekend
Merkbeleid, zo ja, welke: enkel Seat
Overige afhankelijkheden: enkel in benzine-uitvoering te verkrijgen
Specifieke wensen: veel beenruimte, Apple CarPlay, cruise control
Uiteindelijke keuze: nog niet

Voor de Seat Ibiza geldt een fiscale bijtelling van €258 bruto. De eigen bijdrage is hier dan al van afgetrokken.
=> Dit maakt €247 netto kosten per maand (incl. daling van de heffingskorting).
=> Zonder eigen bijdrage met enkel de bijtelling zou ik ca. €165 per maand kwijt zijn.

Het alternatief is nog even doorrijden met m’n huidige LPG- cq benzineauto van 9 jaar oud met intussen 235k op de teller. Daar kan ik waarschijnlijk geen hele lange tijd meer mee vooruit. Ik houd er sterk rekening mee dat ie binnen 12-24 maanden op is. Afgelopen twee jaar ben ik al relatief veel geld kwijt geweest aan onderhoud en onverwachte, duurdere reparaties. Ik moet nog uitrekenen wat de auto me ongeveer per maand heeft gekost, alles bij elkaar opgeteld. In de huidige situatie bespaar ik vooral op het brandstofgebruik, gezien rijden op LPG relatief goedkoop is. Mijn schatting is dat ik de afgelopen jaren privé iets van 16-18k per jaar heb gereden, dat is inclusief vakanties in het buitenland.

Ik wil voor mezelf nog een kostenvergelijking gaan maken tussen leasen van de Seat Ibiza en de aanschaf van een tweedehandsdiesel (een auto van vergelijkbare grootte). Onder de streep vermoed ik dat ik met zakelijk leasen wel fors duurder uit ga zijn dan met een budgetauto en dat ik moet besluiten of ik dat het extra comfort waard vind. Het is niet geweldig om maar uit 1 model te kunnen kiezen, maar ik ben bang dat daar niets aan te doen is (klein bedrijf). Ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal, omdat ik dus niet eerder heb geleased.

Iemand hier ervaring met een vergelijkbaar aanbod?

• t_captain
  • Nu online
Als je een afgeschreven auto op LPG rijdt, maak je waarschijnlijk winst op je reiskostenvergoeding.

Die Ibiza gaat je die winst plus 250 euro kosten, minus je verzekering en wegenbelasting. Dat in ruil voor je privékilometers.

apuur financiëel zie ik geen winst. De vraag is: weegt het gemak van een nieuwe auto van de baas op tegen de extra kosten?

• geertrb
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 11-11 08:33
t_captain schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:37:
Als je een afgeschreven auto op LPG rijdt, maak je waarschijnlijk winst op je reiskostenvergoeding.
Precies dit. Het voordeligste is zo lang mogelijk doorrijden met m'n eigen auto, tot er een serieus mankement optreedt wat ik niet meer wil repareren. In een maand met normale onderhoudskosten hou ik zeker over op de reiskosten, wat ik opzij zette om alvast te sparen voor een andere auto. Wegenbelasting is relatief laag omdat het een kleine auto betreft.
Die Ibiza gaat je die winst plus 250 euro kosten, minus je verzekering en wegenbelasting. Dat in ruil voor je privékilometers.
Dat is mijn geval op jaarbasis zo'n €10.500, min de totale kosten die ik nu jaarlijks maak voor de eigen auto. Ik heb nu geen moeite om relatief veel privé te rijden omdat ik het niet zo in m'n portemonnee voel met tanken. Maar als ik met een leaseauto omgerekend €0,20 betaal voor elke privékilometers voelt het opeens wel veel geld om een paar keer per week een rit te maken van +200 km.
Puur financiëel zie ik geen winst. De vraag is: weegt het gemak van een nieuwe auto van de baas op tegen de extra kosten?
Daar probeer ik nu zo snel mogelijk voor mezelf achter te komen. De baas wil dat ik direct na het weekend al een definitief besluit heb, wat ikzelf nogal rap vind. Als ik niet goed bedenktijd heb gehad om alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen neig ik al snel naar behoud van m'n privé-auto + reiskostenvergoeding. Ik kan me niet voorstellen dat het niet op een later moment nog bespreekbaar is.

• t_captain
  • Nu online
Waarom heeft je baas zo’n haast? Een leaseauto bestellen kan een week later ook wel.

• wowter1976
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19:19
t_captain schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:54:
Waarom heeft je baas zo’n haast? Een leaseauto bestellen kan een week later ook wel.
omdat het 1 specifieke auto betreft, met een al vastgestelde fiscale waarde zal het waarschijnlijk een al bestelde auto zijn, misschien door een collega die inmiddels uit dienst is?

Baas zit dan tegen kosten aan te kijken voor het annuleren van deze SEAT, of doorschuiven......

• D_Jeff
@geertrb

Kijkend naar jouw, als werknemer:
In / jaar: 10.500
In / maand: 875

875 x 0,19 = 4605 km (~ 100 a 110 km/ enkele reis woon-werk -- best heftig )

Aannames:
Verbruik op LPG: 1 L / 10 km
Prijs per liter LPG: 0,85

Directe kosten (brandstof bijv):
(4605/10) x 0.85 = 391,425 euro/maand

Indirecte kosten (afschrijving, onderhoud, enz):
Omdat ik je huidige auto (merk&type) niet weet, pak ik een aanname:
0,22 euro/km x 4605 = 967,05

Geeft voor de huidige auto een optelsom:
391,425 + 967,05 = 1358,475 euro/maand

In - uit => 875 - 1358,475 = minus € 483,475

In dit plaatje heb ik de afschrijving, onderhoudskosten, verzekering en belastingen bij de indirecte kosten gezet. De 22 cent/km is een gemiddelde van de ruime kant.

Dat maakt totaal dat de huidige auto jouw 484 euro in de kost (TCO; Total Cost of Ownership).

De vraag die je voor jezelf dus moet beantwoorden is: Kost de leasewagen mij meer of minder dan 484 euro/maand

• FTI
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14-11 08:34
D_Jeff schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 14:37:
@geertrb

Kijkend naar jouw, als werknemer:
In / jaar: 10.500
In / maand: 875

875 x 0,19 = 4605 km (~ 100 a 110 km/ enkele reis woon-werk -- best heftig )

Aannames:
Verbruik op LPG: 1 L / 10 km
Prijs per liter LPG: 0,85

Directe kosten (brandstof bijv):
(4605/10) x 0.85 = 391,425 euro/maand

Indirecte kosten (afschrijving, onderhoud, enz):
Omdat ik je huidige auto (merk&type) niet weet, pak ik een aanname:
0,22 euro/km x 4605 = 967,05

Geeft voor de huidige auto een optelsom:
391,425 + 967,05 = 1358,475 euro/maand

In - uit => 875 - 1358,475 = minus € 483,475

In dit plaatje heb ik de afschrijving, onderhoudskosten, verzekering en belastingen bij de indirecte kosten gezet. De 22 cent/km is een gemiddelde van de ruime kant.

Dat maakt totaal dat de huidige auto jouw 484 euro in de kost (TCO; Total Cost of Ownership).

De vraag die je voor jezelf dus moet beantwoorden is: Kost de leasewagen mij meer of minder dan 484 euro/maand
Huidige lpg prijs ligt ver, vér onder de 85 cent. 55 of 60 cent, 75 indien tanken langs de snelweg, is realistischer.

• D_Jeff
@FTI Mijn berekening is helemaal open, dus die parameter kan je zo aanpassen.
De reden dat ik met 85 cent reken, is omdat de prijs van nu niet dezelfde is als over zeg 2 a 3 jaar.
Plus ik hou een veilige (lees) marge aan

Zou je mij vragen om de berekening te maken op basis van de benzineprijs, dan zou ik 1,75/L hanteren. (terwijl ik ook heel goed weet dat er genoeg plaatsen zijn waarbij de huidige prijs rond de 1,58/L zit)

• chevsticks
Weet een van jullie hoe het zit als je als zzp'er die vrijgesteld is van btw (zorg) met de btw bij zakelijk leasen?
Mijn gedachte was dat je die nergens vanaf kan trekken en dus gewoon volledig moet meerekenen, of zie ik dit verkeerd?
In dat opzicht zou het dan financieel weinig uitmaken of ik prive of zakelijk ga leasen. Of eventueel zelfs voor een financial lease zou kunnen gaan, maar dat is een andere discussie.
BlakHawk schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:33:
[...]

Kan snel gaan...
Auto moet er per direct uit. Morgen staat er een vervangende auto klaar....

Wat weet ik niet, een station in de klasse astra, golf, focus etc.... -O-
En, wat is het geworden?

chevsticks wijzigde deze reactie 21-10-2019 15:02 (27%)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
chevsticks schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:01:
Weet een van jullie hoe het zit als je als zzp'er die vrijgesteld is van btw (zorg) met de btw bij zakelijk leasen?
Mijn gedachte was dat je die nergens vanaf kan trekken en dus gewoon volledig moet meerekenen, of zie ik dit verkeerd?
Ben je vrijgesteld van BTW of maak je gebruik van de kleine ondernemersreling? Als je echt vrijgesteld bent, dan hoef je zelf geen BTW te rekenen, en krijg je die dus ook niet direct terug. Het gaat dan natuurlijk wel ten laste van je omzet.

Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True