Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:18
Volgens het boekje heb je de route door de stad gereden en zijn dat je zakelijke kilometers. 90 dus.

Als de rit incl etentje bij je vrienden bijvoorbeeld 92 km is, dan heb je 90 zakelijke plus 2 privékilometers te pakken.

Van belang bij “privé omrijden” is het volgende: het primaire doel van de rit moet duidelijk zakelijk zijn. Als het privédoel dominant is, kan deze manier van noteren geweigerd worden. Maar dat lijkt me hier zeker niet het geval.

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Vraag me af of de BD hiermee akkoord zou gaan. BD zou kunnen beargumenteren, waarom je niet altijd die 90 km rijd, i.p.v. af soms 100 km en soms 90 km route.

Maar als het je om het milieu te doen is en het is maar 2 km, waarom rij je dan niet gewoon eerst naar huis om vervolgens op de fiets die 2 km de stad in te rijden?

• gergs
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21-05 10:54
Heb je ritregistratiesysteem in de auto?
Anders is het toch alleen van belang dat je aansluitende km registratie bijhoud?
Je kan toch gewoon 100km schrijven en dan vervolgens binnendoor rijden naar je vrienden = 90km.
Kmtrage -10km. Dan rij je 10km rond, boodschappen, auto wassen, e.d. en dan naar huis.....

Life is too short to drive boring cars

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
gergs schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:49:
Heb je ritregistratiesysteem in de auto?
Anders is het toch alleen van belang dat je aansluitende km registratie bijhoud?
Je kan toch gewoon 100km schrijven en dan vervolgens binnendoor rijden naar je vrienden = 90km.
Kmtrage -10km. Dan rij je 10km rond, boodschappen, auto wassen, e.d. en dan naar huis.....
Punt is vooral dat je alle ritten moet registreren. Als je het via een dergelijke schaduwboekhouding doet, en je wordt geflitst of geregistreerd door een ANPR camera o.i.d. dan komt je registratie niet overeen, en dan heb je helemaal problemen bij een controle.

In dit geval lijkt het mij prima te verantwoorden dat je het stuk naar je vrienden als zakelijk aanmerkt, en het stuk van je vrienden naar huis als privé. Ook dat je normaal een andere langere route rijdt, omdat die sneller is is prima te beargumenteren. Het probleem met de laatste KM's is ook vooral dat er een redelijk tijdsverschil tussen zit, en het daarmee dus niet meer aansluit op je zakelijke werkzaamheden. Als je alleen even langs die vrienden rijdt om wat af te gooien dan zou ik de laatste 2 KM ook zakelijk schrijven.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 22:06
Waarom niet gewoon dat de volledige rit zakelijk is, zou je dan ook nooit meer binnendoor kunnen rijden? Je mag toch wel een tussenstop maken onderweg naar huis of enkel op de aangegeven route?

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 13:45
Z___Z schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:37:
Vraag me af of de BD hiermee akkoord zou gaan. BD zou kunnen beargumenteren, waarom je niet altijd die 90 km rijd, i.p.v. af soms 100 km en soms 90 km route.

Maar als het je om het milieu te doen is en het is maar 2 km, waarom rij je dan niet gewoon eerst naar huis om vervolgens op de fiets die 2 km de stad in te rijden?
Ik snap je punt, heb ik ook mee gezeten toen ik een leaseauto kreeg en deze privé niet ging rijden.

Wat al is beschreven, is dat je route afhankelijk is van de verkeersdrukte. Ik ben consultant en ben gemiddeld bij drie verschillende klanten in de week. De ene keer ga ik van klant naar klant, de andere direct vanuit huis naar de klant en einde van de dag terug naar huis. I.v.m. verkeersdrukte heb ik vier routes die ik rij van Rotterdam naar Amsterdam (via Utrecht, via Den Haag, via Leiden binnendoor of via Woerden binnendoor). Hierbij volg ik mijn Apple navigatie die rekening houdt met de actuele verkeersdrukte.

Het zou van de zotte zijn als de belastingdienst daar moeilijk over doet. 'Je rijdt normaal 70 km in 50 minuten, maar je hebt nu opeens binnendoor 60 km gereden waardoor je anderhalf uur onderweg was, maar toch willen we dat je voortaan de route van 60 km neemt'. Zo werkt het gelukkig niet. Gewoon de routes rijden die je rijdt en als je af en toe i.v.m. drukte moet omrijden, dan is dat voor jou de snelste route.

Wat betreft op de route stoppen om bij vrienden te eten, zou je het kunnen noteren als 1 privékilometer. Er bestaat namelijk een (kleine) kans dat een controleerautootje van de belastingdienst voorbij rijdt en ziet dat je ergens geparkeerd staat.

• gergs
Woy schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:12:
[...]

Punt is vooral dat je alle ritten moet registreren. Als je het via een dergelijke schaduwboekhouding doet, en je wordt geflitst of geregistreerd door een ANPR camera o.i.d. dan komt je registratie niet overeen, en dan heb je helemaal problemen bij een controle.

In dit geval lijkt het mij prima te verantwoorden dat je het stuk naar je vrienden als zakelijk aanmerkt, en het stuk van je vrienden naar huis als privé. Ook dat je normaal een andere langere route rijdt, omdat die sneller is is prima te beargumenteren. Het probleem met de laatste KM's is ook vooral dat er een redelijk tijdsverschil tussen zit, en het daarmee dus niet meer aansluit op je zakelijke werkzaamheden. Als je alleen even langs die vrienden rijdt om wat af te gooien dan zou ik de laatste 2 KM ook zakelijk schrijven.
Jep je hebt daar een punt idd..

@ trommelrem mss beter je vrienden laten komen.
Je kan met de feit dat je geen bijtelling hoeft te betalen toch wel (heul veul) biertjes kopen :D

• BigSmurf
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Even serieus, dit soort "gezeur" is toch alleen al de beste reden om lekker bij te tellen? Er zijn vast mensen die privé goedkoper kunnen rijden, omdat ze zelden privé in de auto stappen, maar het bijhouden van die kilometerregistratie en dat je moet nadenken over hoe je die invult als je op de terugweg van je werk even een boodschap wil halen of bij vrienden langs wil, omdat er mogelijk een cameraatje van de NSB-dienst ergens staat. Wat een ellende... :X

BigSmurf wijzigde deze reactie 11-04-2019 10:19 (7%)

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:09
BigSmurf schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:19:
Even serieus, dit soort "gezeur" is toch alleen al de beste reden om lekker bij te tellen? Er zijn vast mensen die privé goedkoper kunnen rijden, omdat ze zelden privé in de auto stappen, maar het bijhouden van die kilometerregistratie en dat je moet nadenken over hoe je die invult als je op de terugweg van je werk even een boodschap wil halen of bij vrienden langs wil, omdat er mogelijk een cameraatje van de NSB-dienst ergens staat. Wat een ellende... :X
Of honderden euro's aan de belastingdienst kiepen. Voor hetzelfde geld kun je prive een RAM 1500 rijden. Ik wil best belasting betalen, maar ik wil niet met de kiepwagen naar de belastingdienst. Ik snap niet waarom mensen uberhaupt bijtelling willen betalen. Voor dat geld kun je een dikke V8 rijden die ook nog eens minder slijt omdat je zakelijk een andere auto rijdt.

Trommelrem wijzigde deze reactie 11-04-2019 10:24 (3%)

• BigSmurf
  • Niet online
Ik weet niet waar jij die "waarheid" vandaan haalt, maar voor een auto van 35k betaal je 257 euro netto bijtelling (in 40% schijf). Een RAM 1500 kost je dat op LPG alleen al bijna aan MRB per maand. Dus als je doelt dat je met een RAM 1500 even veel geld naar de belastingdienst brengt, dan heb je gelijk. Maar dan is het argument alleen principieel, en niet financieel. Of je moet zonder verzekering rondrijden op lucht in een hele speciale RAM die niet minder waard wordt en geen onderhoud nodig heeft.

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:57
Trommelrem schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:24:
[...]

Of honderden euro's aan de belastingdienst kiepen. Voor hetzelfde geld kun je prive een RAM 1500 rijden. Ik wil best belasting betalen, maar ik wil niet met de kiepwagen naar de belastingdienst. Ik snap niet waarom mensen uberhaupt bijtelling willen betalen. Voor dat geld kun je een dikke V8 rijden die ook nog eens minder slijt omdat je zakelijk een andere auto rijdt.
Je kunt nu voor minder dan 100 euro per maand een 'luxe' elektrische auto rijden (Kona / Niro) met acceptabele range.

Het blijft een persoonlijke keuze uiteraard, maar er zijn nu prima mogelijkheden om relatief goedkoop je lease auto privé ook te gebruiken.

Daarnaast, zoals hierboven aangehaald, kost een middenklasser je niet gek veel privé. Voor 250 p/m kun je echt bijna geen enkele nieuwe auto privé rijden (afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering, brandstof).

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• MisterChaoSs
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14-05 13:25

MisterChaoSs

I Love Creating Chaos (ILCC)

Eind 2018 stopt mijn Private Lease (ja niet de slimste keuze) en wil ik via de zaak gaan leasen. Ik werk in een klein bedrijf en kan zelf redelijk eenvoudig over zakelijk leasen onderhandelen met de baas.

Mijn woonwerk is 145km en ik werk 3-4 dagen op kantoor. Daarnaast maak ik regelmatig flink wat kilomters waardoor mijn aantal kilometers per maand 2500 - 3500 is. Gezien het feit dat ik voor die kilomters 0.19ct per kilometer krijg, tikt dit voor mijn baas redelijk aan.

In mijn 'onderhandeling' om zakelijk te gaan leasen wil ik deze kosten natuurlijk meenemen, maar ik ben niet echt thuis in hoe ik dit goed kan bespreken:
- Is het bedrag wat mijn baas aan kilometervergoeding per maand betaalt netto wat de zaak kwijt is?
- Gaan er nog bepaalde bedragen van dit bedrag af waardoor de baas netto MINDER kwijt is dan op mijn loonstrook staat?

Als het bedrag wat ik zie ook het bedrag is wat mijn baas kwijt is, kan ik dit ook makkelijk in mijn onderhandeling meenemen als 'dit bedrag ben je toch al kwijt, dat kan ook in mijn nieuwe leasebedrag'.

Ben hier erg benieuwd naar, nooit ervaring met zakelijk lease gehad namelijk :)

If I can't see the enemy, the enemy can't se *DEAD

• t_captain
MisterChaoSs schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:04:
Mijn woonwerk is 145km en ik werk 3-4 dagen op kantoor. Daarnaast maak ik regelmatig flink wat kilomters waardoor mijn aantal kilometers per maand 2500 - 3500 is. Gezien het feit dat ik voor die kilomters 0.19ct per kilometer krijg, tikt dit voor mijn baas redelijk aan.
Leaseauto uitrekenen o.b.v. 40.000 km/jaar dus. Plus eventuele privekilometers (als die niet al in de inschatting 2500-3500 zitten). Brandstofvoorschot niet vergeten.

En als je prive wilt gaan rijden, ook de BTW correctie (2.7% van cataloguwaarde per jaar) niet vergeten. Dat zijn de kosten die je baas voor een leaseauto mag begroten.
In mijn 'onderhandeling' om zakelijk te gaan leasen wil ik deze kosten natuurlijk meenemen, maar ik ben niet echt thuis in hoe ik dit goed kan bespreken:
- Is het bedrag wat mijn baas aan kilometervergoeding per maand betaalt netto wat de zaak kwijt is?
- Gaan er nog bepaalde bedragen van dit bedrag af waardoor de baas netto MINDER kwijt is dan op mijn loonstrook staat?
Netto, bruto, dat zijn werknemersbegrippen. In zakelijke context gaat "netto" of "bruto" vaak over excl / incl de BTW. Hier niet van toepassing.

Iedere 19 cent die je baas aan jou uitbetaalt, kost de zaak 19 cent. Je kunt ingewikkeld gaan doen en de effecten van deze winstlast op het netto-inkomen van de eigenaar berekenen, maar dat is niet relevant. Want een euro aan kilometervergoeding of een euro aan leasekosten gaan van dezelfde ondernemingswinst af.

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

t_captain schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:56:
[...]

Leaseauto uitrekenen o.b.v. 40.000 km/jaar dus. Plus eventuele privekilometers (als die niet al in de inschatting 2500-3500 zitten). Brandstofvoorschot niet vergeten.

En als je prive wilt gaan rijden, ook de BTW correctie (2.7% van cataloguwaarde per jaar) niet vergeten. Dat zijn de kosten die je baas voor een leaseauto mag begroten.
40k km klopt, die heb ik wel nodig. Per jaar rijd ik niet denderend veel privé. 2 keer wintersport á 4000 km totaal en voor de rest gemiddeld denk ik max 200 km per maand.
[...]

Netto, bruto, dat zijn werknemersbegrippen. In zakelijke context gaat "netto" of "bruto" vaak over excl / incl de BTW. Hier niet van toepassing.

Iedere 19 cent die je baas aan jou uitbetaalt, kost de zaak 19 cent. Je kunt ingewikkeld gaan doen en de effecten van deze winstlast op het netto-inkomen van de eigenaar berekenen, maar dat is niet relevant. Want een euro aan kilometervergoeding of een euro aan leasekosten gaan van dezelfde ondernemingswinst af.
Nee precies, daar ging het mij om. Als ik bijvoorbeeld 600 euro in een maand vergoed krijg, kan ik dus zeggen dat dit al tot de basis van mijn zakelijke leasebedrag kan horen, aangezien dit momenteel al kosten voor de zaak zijn.

• t_captain
MisterChaoSs schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:01:
[...]

40k km klopt, die heb ik wel nodig. Per jaar rijd ik niet denderend veel privé. 2 keer wintersport á 4000 km totaal en voor de rest gemiddeld denk ik max 200 km per maand.
2500-3500 per maand (excl vakanties) => 27.000 tot 38.000 km/jaar zakeliijk.
Plus 6.400 prive => 33.600 a 44.600.

40.000 lijkt dus aan aardige inschatting.
[...]

Nee precies, daar ging het mij om. Als ik bijvoorbeeld 600 euro in een maand vergoed krijg, kan ik dus zeggen dat dit al tot de basis van mijn zakelijke leasebedrag kan horen, aangezien dit momenteel al kosten voor de zaak zijn.
Ik reken even voor je uit:
* LeasePlanDirect >> Volkswagen Golf 1.0 TSI 85kW 5d Comfortline (ActieAuto)
* 40.000 km/jaar
* 48 maanden looptijd

1. Leasebedrag excl BTW.
485 per maand excl opties. Zet er een metallic lak een een paar kleine dingen op en je zit rond de 500-520.

2. BTW-correctie privegebruik
Fiscale waarde 29.000 euro (WTF, een Golf met 1.0 driepitter, auto's zijn echt duur geworden de laatste tijd) 65 euro per maand.

3. Brandstof. 40.000 km/jaar, 1:15, 1.40 per liter excl BTW. => 310 euro per maand.

Totale kosten voor de baas: 880 per maand.

• gergs
600 incl brandstof voor 40,000 (mss zelfs 50,000km incl prive) is wel lastig hoor.
Dan kom je denk ik in klasse VW UP, Citroen C1, Peugeot 108 e.d. (A-segment dus)

Stel dat je toch iets meer comfort wil. Voor een B segment kost je in de lease ongeveer 700 incl brandstof.
De auto kost dan iets van 20-25k, pakken wij de middenweg 23k. Dan kom er nog 50 eur bovenop als btw correctie. Betekent dus dat je baas 750eur kwijt bent per maand. Je kan ook zeggen, oke, ik betaal zelfs 150eur (eigen bijdrage).

Berekening (voorbeeld) obv bruto salaris 3500:

Scenario 1: Geen auto van de zaak.
- Netto: 2550 eur
- 0.19 vergoeding onbelast obv 3000km: 570
- Wat je krijgt: 3120 eur

Scenario 2: Auto van de zaak met max 600 kosten voor je baas (klasse VW UP, of kale B segment)
- Fiscale waarde auto +/- 16,000
- Netto: 2406 eur
Je krijgt dan ook niet meer de 570eur km vergoeding

Scenario 3: Auto van de zaak met 750 eur aan kosten, 150 eur eigen bijdrage (klasse goed uitgeruste VW Polo automaat)
- Fiscale waarde +/- 23,000
- Eigen bijdrage 150 (aftrekbaar)
- Netto: 2265 eur

Voor al de berekening gebruik ik https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen

Dus, als je vanuitgaan van like-for-like situatie voor je baas, dat betekent dat je van 3120 eur take home naar 2406 eur. Verschil is dus 714 eur achteruit netto - voor een VW UP klasse he.
En als je iets luxer wil gaan rijden wordt het 2265 eur take home, betekent 855 eur achteruit netto.

Dan moet je goed nadenken of het niet verstandiger is om gewoon prive te rijden.

gergs wijzigde deze reactie 11-04-2019 13:42 (83%)

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

gergs schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:13:
600 incl brandstof voor 40,000 (mss zelfs 50,000km incl prive) is wel lastig hoor.
Dan kom je denk ik in klasse VW UP, Citroen C1, Peugeot 108 e.d. (A-segment dus)

Stel dat je toch iets meer comfort wil. Voor een B segment kost je in de lease ongeveer 700 incl brandstof.
De auto kost dan iets van 20-25k, pakken wij de middenweg 23k. Dan kom er nog 50 eur bovenop als btw correctie. Betekent dus dat je baas 750eur kwijt bent per maand. Je kan ook zeggen, oke, ik betaal zelfs 150eur (eigen bijdrage).

Berekening (voorbeeld) obv bruto salaris 3500:

Scenario 1: Geen auto van de zaak.
- Netto: 2550 eur
- 0.19 vergoeding onbelast obv 3000km: 570
- Wat je krijgt: 3120 eur

Scenario 2: Auto van de zaak met max 600 kosten voor je baas (klasse VW UP, of kale B segment)
- Fiscale waarde auto +/- 16,000
- Netto: 2406 eur
Je krijgt dan ook niet meer de 570eur km vergoeding

Scenario 3: Auto van de zaak met 750 eur aan kosten, 150 eur eigen bijdrage (klasse goed uitgeruste VW Polo automaat)
- Fiscale waarde +/- 23,000
- Eigen bijdrage 150 (aftrekbaar)
- Netto: 2265 eur

Voor al de berekening gebruik ik https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen

Dus, als je vanuitgaan van like-for-like situatie voor je baas, dat betekent dat je van 3120 eur take home naar 2406 eur. Verschil is dus 714 eur achteruit netto - voor een VW UP klasse he.
En als je iets luxer wil gaan rijden wordt het 2265 eur take home, betekent 855 eur achteruit netto.

Dan moet je goed nadenken of het niet verstandiger is om gewoon prive te rijden.
Ik ga even uit van ongeveer het volgende:
- Lease incl. brandstof (o.b.v. Directlease inschatting) €1100,- (excl. btw)
- 40.000km per jaar
- Private lease = €525 lease + €250 - €300 brandstof per maand
- Kosten baas momenteel €550,- per maand
- Kosten prive momenteel €775,- per maand

Mijn berekening was als volgt:
- €1100,- lease minus €550,- per maand aan vergoeding = € 550,-
- Deze €550,- in salaris omhoog binnen een jaar wordt krap, ligt aan mijn verkoop, maar niet onmogelijk.
- Bijtelling = +- €250 - €300 per maand, netto vrijwel hetzelfde bedrag als momenteel.

Grootste factor voor mij is dus het verschil tussen wat ik nu krijg(en betaal) en wat het zou kosten voor de baas (nieuwe leasebedrag).
Voorbeeld leasebedrag is even maximum (ambitie), maar gaat meer om de rekensom.

• Trommelrem
Requiem19 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:01:
[...]

Je kunt nu voor minder dan 100 euro per maand een 'luxe' elektrische auto rijden (Kona / Niro) met acceptabele range.

Het blijft een persoonlijke keuze uiteraard, maar er zijn nu prima mogelijkheden om relatief goedkoop je lease auto privé ook te gebruiken.

Daarnaast, zoals hierboven aangehaald, kost een middenklasser je niet gek veel privé. Voor 250 p/m kun je echt bijna geen enkele nieuwe auto privé rijden (afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering, brandstof).
Zelfs 100 euro per maand vind ik al te veel als het overbodige belasting betreft. Ik houd al jarenlang bij hoeveel kilometers ik prive rijd en hoeveel ik zakelijk rijd. Er is een jaar geweest waarin ik niet meer dan 500 km prive heb gereden, maar ik rijd prive maximaal 2500 km per jaar. Zakelijk rijd ik zo'n 35.000 km per jaar. Dan betaal ik liever een paar honderd euro per maand aan onderhoud en vaste lasten van een leuk cabriootje, in plaats van een saaie defaultauto. Die cabrio slijt toch niet als hij binnen droog staat. Bovendien is het best prettig om twee of drie auto's beschikbaar te hebben. Verschil is wellicht dat ik liever een fun auto (bijv. cabrio) heb dan dat ik perse een nieuwe auto wil voor privegebruik.

Prive zou ik overigens best elektrisch willen rijden, maar voor mij is het niet interessant. Mijn auto heeft weleens een maand stilgestaan en accu's hebben last van zelfontlading. Benzinetanks niet.

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:57
Trommelrem schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:16:
[...]

Zelfs 100 euro per maand vind ik al te veel als het overbodige belasting betreft. Ik houd al jarenlang bij hoeveel kilometers ik prive rijd en hoeveel ik zakelijk rijd. Er is een jaar geweest waarin ik niet meer dan 500 km prive heb gereden, maar ik rijd prive maximaal 2500 km per jaar. Zakelijk rijd ik zo'n 35.000 km per jaar. Dan betaal ik liever een paar honderd euro per maand aan onderhoud en vaste lasten van een leuk cabriootje, in plaats van een saaie defaultauto. Die cabrio slijt toch niet als hij binnen droog staat. Bovendien is het best prettig om twee of drie auto's beschikbaar te hebben. Verschil is wellicht dat ik liever een fun auto (bijv. cabrio) heb dan dat ik perse een nieuwe auto wil voor privegebruik.

Prive zou ik overigens best elektrisch willen rijden, maar voor mij is het niet interessant. Mijn auto heeft weleens een maand stilgestaan en accu's hebben last van zelfontlading. Benzinetanks niet.
Niet om je te overtuigen, maar puur per info. Een Tesla M3, aldus de handleiding, verliest 1% batterij per week bij stilstand in eco mode. In niet eco mode is dat 3% per week. Een maandje stil staan zal dus wel lukken :-).

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

<knipje>

Ik heb een auto gehad op LPG die op een gegeven moment niet meer wilde starten, ondanks dat de benzinetank nog voor een kwart vol zat. Die auto gebruikte ik dagelijks.
Na uitgebreid onderzoek in de garage kwam de conclusie: de benzine die nog in de auto zat was te oud... dus ook benzine "slijt" :)

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Trommelrem
Requiem19 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:14:
[...]

Niet om je te overtuigen, maar puur per info. Een Tesla M3, aldus de handleiding, verliest 1% batterij per week bij stilstand in eco mode. In niet eco mode is dat 3% per week. Een maandje stil staan zal dus wel lukken :-).
Ben benieuwd of iemand dit in real life heeft getest. Mijn ervaring met accu's is anders.
Pietervs schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 06:50:
[...]

Ik heb een auto gehad op LPG die op een gegeven moment niet meer wilde starten, ondanks dat de benzinetank nog voor een kwart vol zat. Die auto gebruikte ik dagelijks.
Na uitgebreid onderzoek in de garage kwam de conclusie: de benzine die nog in de auto zat was te oud... dus ook benzine "slijt" :)
Alles slijt, maar omdat benzine niet na een maand versleten is, is het voor mij prima. Elektrisch heeft alleen veel meer last van zelfontlading dan benzine. Ik denk dat elektrisch rijden voor veruit 90% van de automobilisten beter is, maar dat het voor mij prive een twijfelgeval is.

Wel weet ik dat er verschil is tussen winter- en zomerbenzine, dus je zou eigenlijk sowieso al twee keer per jaar je tank moeten leegrijden.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik zou maar wat graag electrisch willen rijden: nagenoeg hetzelfde leasebedrag (misschien zelfs iets lager als ik de Kona vergelijk met de Captur), lagere bijtelling, schoner... maar helaas wil mijn werkgever daar (nog) niet aan. Dus nu maar wat auto's aan het vergelijken van het type Captur. :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Pieter van Ras
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 19:15
[...]

Tsja als je zo weinig prive rijdt dan is de bijtelling inderdaad relatief duur. Als je daarnaast ook nog als hobby hebt een funauto te rijden snap ik die keuze. Ligt ook aan je situatie natuurlijk, veel mensen met een gezin/kinderen etc zullen al gauw meer dan 2500 prive kilometers maken. Keertje wintersport, vakantie Zuid-Frankrijk etc.
Maar je hebt het over een 'paar honderd euro per maand' aan onderhoud en vaste lasten voor je cabriootje. Dat is toch vrij prijzig, zeker als je het per kilometer gaat berekenen. Je rijdt een prima auto van 30k voor zo'n 220 netto bijtelling per maand prive.

Zelf zou ik het zonde vinden om een gloedjenieuwe mooie leaseauto voor de deur te hebben staan en er vervolgens niet prive in te mogen rijden. Nee je moet naar de supermarkt/familie/pretpark in het oude barrel wat je ernaast hebt staan. Alles wat de baas voor je geregeld/betaald heeft (onderhoud, verzekering, belasting, pechhulp, winterbandjes etc) ga je zelf nog een keertje extra doen. Oh ja en als bonus mag je nog een sluitende kilometerregistratie bij gaan houden :p

• Trommelrem
Pieter van Ras schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:24:
Tsja als je zo weinig prive rijdt dan is de bijtelling inderdaad relatief duur. Als je daarnaast ook nog als hobby hebt een funauto te rijden snap ik die keuze. Ligt ook aan je situatie natuurlijk, veel mensen met een gezin/kinderen etc zullen al gauw meer dan 2500 prive kilometers maken. Keertje wintersport, vakantie Zuid-Frankrijk etc.
Maar je hebt het over een 'paar honderd euro per maand' aan onderhoud en vaste lasten voor je cabriootje. Dat is toch vrij prijzig, zeker als je het per kilometer gaat berekenen. Je rijdt een prima auto van 30k voor zo'n 220 netto bijtelling per maand prive.
Ik rijd prive eigenlijk erg weinig in Europa. In de 3 maanden dat mijn auto in de oldtimerregeling gaat en in de garage staat, heb ik eigenlijk genoeg aan die 500 privekilometers. Veruit de meeste privekilometers rijd ik in huurauto's en het liefst in modellen die ik normaal nooit zou kiezen. Dat autorijden geld kost, heb ik allang geaccepteerd, maar een fun auto kost (ex. aanschaf) minder dan al die bijtelling. Bovendien gaat het geld dan naar mijn eigendom in plaats van de belastingdienst. Ik begrijp het wel als er een tekort is aan parkeerplaatsen en als je prive heel veel rijdt. Ik rijd er gewoon te weinig voor.
Zelf zou ik het zonde vinden om een gloedjenieuwe mooie leaseauto voor de deur te hebben staan en er vervolgens niet prive in te mogen rijden. Nee je moet naar de supermarkt/familie/pretpark in het oude barrel wat je ernaast hebt staan. Alles wat de baas voor je geregeld/betaald heeft (onderhoud, verzekering, belasting, pechhulp, winterbandjes etc) ga je zelf nog een keertje extra doen. Oh ja en als bonus mag je nog een sluitende kilometerregistratie bij gaan houden :p
Voor die kilometerregistratie schijnen kastjes te bestaan die je mee kunt leasen. En van dat "barrel" kan wel het dak open en krijg ik voldoende zonlicht :)

Trommelrem wijzigde deze reactie 13-04-2019 17:58 (3%)

• jongetje
  • Laatst online: 20:45
Pieter van Ras schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:24:
[...]
Je rijdt een prima auto van 30k voor zo'n 220 netto bijtelling per maand prive.
Dat is meer richting de 250 a 270 euro per maand. Tenzij in de hoogste belastingschaal, dan is het nog meer.

• t_captain
De meeste leaserijders zitten op de dalende flank van de heffingskortingen (belastbaar inkomen vanaf ~35.000 per jaar)

Door de inkomensafhankeijke heffingskortingen moet je meestal met een kleine 50% aan belastingdruk rekenen.

22% x 30.000 x 50% delen met 12 is 275 per maand.

• biggie0344
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:22
Hallo allen,

Ik heb een vraag mbt leasekosten.
Ik wil via de zaak een auto gaan leasen nu heb ik gekeken naar een Tesla Model 3.

Budget van mij is 750euro, dat is excl een pas voor het opladen.
Nu gaat de model 3 daar overheen, ik wil namelijk de long range dual motor leasen.

Nu is mijn vraag als ik over de 750 euro ga moet ik zelf het verschil gaan betalen.
Ik neem aan dat het verschil niet netto is maar afgetrokken gaat worden van mijn bruto loon.

De Tesla Model 3 is ongeveer 850-875 euro p/m (4 jaar met 30000 km) qua lease budget, dus dit zal betekenen dat ik ong 125 euro bruto loon moet inleveren, klopt dit ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
@biggie0344 dat zul je je werkgever moeten vragen. In de meeste gevallen zal je werkgever een eigen bijdrage gelijk aan de overschrijding van je leasebedrag vragen. Dit kan afgetrokken worden van de bruto bijtelling.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:29
Ik loop misschien een beetje op de zaken voorruit, maar volgend jaar loopt mijn leasecontract op z'n einde en kan ik dus weer iets anders uitzoeken. Standaard loopt het leasecontract 5 jaar. Echter zit ik in de consultancy wat tot nu toe prima bevalt maar als er een vaste baan voorbij komt die mij echt heel tof lijkt dan wil ik best overstappen, met dus de kans dat een lease auto niet tot de opties behoort. Een leasecontract van 5 jaar is dan dus best lang.

Ik zal de leaseauto dus moeten inleveren en de kosten hiervoor betalen. Die kosten zijn behoorlijk hoog weet ik van mijn vorige switch qua werkgever (heb toen mijn auto gewoon mee kunnen nemen). Ik wil dus flexibel blijven en bij een eventuele overstap dus niet voor gigantische kosten komen te staan.

Privé rijden zie ik niet zo zitten met 40.000km per jaar, het gemak van een lease auto bevalt wel. Shortlease zou kunnen, maar is voor mijn werkgever en voor mijzelf niet echt voordelig gok ik. Meer mensen die voor deze overweging hebben gestaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
biggie0344 schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:49:
Hallo allen,

Ik heb een vraag mbt leasekosten.
Ik wil via de zaak een auto gaan leasen nu heb ik gekeken naar een Tesla Model 3.

Budget van mij is 750euro, dat is excl een pas voor het opladen.
Nu gaat de model 3 daar overheen, ik wil namelijk de long range dual motor leasen.

Nu is mijn vraag als ik over de 750 euro ga moet ik zelf het verschil gaan betalen.
Ik neem aan dat het verschil niet netto is maar afgetrokken gaat worden van mijn bruto loon.

De Tesla Model 3 is ongeveer 850-875 euro p/m (4 jaar met 30000 km) qua lease budget, dus dit zal betekenen dat ik ong 125 euro bruto loon moet inleveren, klopt dit ?
Je zou de businesscase kunnen maken dat de brandstofkosten voor het bedrijf aanzienlijk lager worden in tegenstelling tot een benzine-auto en het bijdraagt aan de Co2 prestatieladder van het bedrijf (De verplichte energiebesparende maatregelen van het bedrijf). Wellicht schrappen ze dan de eigen bijdrage. ;)

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
B-Real schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:00:
Ik zal de leaseauto dus moeten inleveren en de kosten hiervoor betalen. Die kosten zijn behoorlijk hoog weet ik van mijn vorige switch qua werkgever (heb toen mijn auto gewoon mee kunnen nemen).
Dat is maar net afhankelijk van de lease regels. Persoonlijk zou ik nooit akkoord gaan met een buitenproportionele boete clausule. Ik zou kijken wat de mogelijkheden zijn om iets te leasen waar je geen boete bij hebt. Dat beperkt misschien de mogelijkheden wel wat, maar lijkt mij dat het af te spreken moet zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 13:45
Meer mensen die voor deze overweging hebben gestaan?
Als een bedrijf jou graag wilt hebben, betalen ze vaak ook (deels) de resterende kosten voor een lopend leasecontract. Nu vind ik vijf jaar wel erg lang, maar dat terzijde. Je zou eens moeten uitzoeken wat je moet betalen als je weggaat en je hebt nog x jaar te gaan. Mijn werkgever heeft een mooi overzichtje, max. 4 jaar contract en iets van €2.000,- per jaar dat het contract nog loopt.

Hetzelfde dat een nieuwe werkgever vaak bereid is de resterende studiekosten te betalen bij de oude werkgever, komt zeer vaak voor.

• B-Real
Eens, maar de regels m.b.t. lease zijn redelijk vast en de kosten zijn op voorhand niet altijd goed in te schatten bij ons.

Overname studieschulden en leasecontracten ben ik allemaal bekend mee, heb ik bij mij laatste switch ook gebruik van gemaakt.

Maar stel er komt straks een droombaan voorbij die ik niet wil laten lopen, maar waarbij overname lease auto niet tot de opties behoort dan wil ik die flexibiliteit wel hebben om toch de baan te accepteren het liefst zonder flinke kosten te maken. Daar wil ik dan best concessies voor doen bij de keuze van mijn auto.

Het is sowieso iets wat ik het komende jaar wil gaan bespreken met mijn werkgever. Lease auto is leuk, maar ik ga daarmee ook een verplichting aan voor +/- 5 jaar en ik wil niet dat dit risico alleen bij mij komt te liggen (ookal, beslis ik zelf om ergens in die vijf jaar uit dienst te gaan).
Daarnaast wil ik idd graag op voorhand inzichtelijk hebben wat eventueel grofweg de kosten zouden kunnen zijn, dan is dat risico voor mij in te calculeren en kan ik dat meenemen bij toekomstige beslissingen.

• Valandil
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:07
Ik loop misschien een beetje op de zaken voorruit, maar volgend jaar loopt mijn leasecontract op z'n einde en kan ik dus weer iets anders uitzoeken. Standaard loopt het leasecontract 5 jaar. Echter zit ik in de consultancy wat tot nu toe prima bevalt maar als er een vaste baan voorbij komt die mij echt heel tof lijkt dan wil ik best overstappen, met dus de kans dat een lease auto niet tot de opties behoort. Een leasecontract van 5 jaar is dan dus best lang.

Ik zal de leaseauto dus moeten inleveren en de kosten hiervoor betalen. Die kosten zijn behoorlijk hoog weet ik van mijn vorige switch qua werkgever (heb toen mijn auto gewoon mee kunnen nemen). Ik wil dus flexibel blijven en bij een eventuele overstap dus niet voor gigantische kosten komen te staan.

Privé rijden zie ik niet zo zitten met 40.000km per jaar, het gemak van een lease auto bevalt wel. Shortlease zou kunnen, maar is voor mijn werkgever en voor mijzelf niet echt voordelig gok ik. Meer mensen die voor deze overweging hebben gestaan?
Waarom zou shortlease voor je werkgever niet voordelig zijn?

Stel je hebt nu 600 euro per maand aan leasebedrag om een auto te leasen voor 5 jaar.
Kan je toch ook 600 euro per maand gebruiken voor een shortlease?
Voor de werkgever blijven de kosten hetzelfde. Enige mogelijke nadeel is dat je niet een auto compleet zelf samen kan stellen, maar meer een "categorie" auto kan opgeven en dan maar moet kijken waar de leasemaatschappij mee aan komt zetten. Vaak staat er al wat KM's op, maar who cares.

Andere optie is misschien een auto uit de pool te nemen (als ze die hebben). Vaak is de afspraak dat poolauto's zonder boete weer ingeleverd kunnen worden. Voor een werkgever juist aantrekkelijk omdat anders de auto stil staat en wel geld kost.

wijze woorden

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:48
t_captain schreef op donderdag 11 april 2019 @ 07:54:
Volgens het boekje heb je de route door de stad gereden en zijn dat je zakelijke kilometers. 90 dus.

Als de rit incl etentje bij je vrienden bijvoorbeeld 92 km is, dan heb je 90 zakelijke plus 2 privékilometers te pakken.

Van belang bij “privé omrijden” is het volgende: het primaire doel van de rit moet duidelijk zakelijk zijn. Als het privédoel dominant is, kan deze manier van noteren geweigerd worden. Maar dat lijkt me hier zeker niet het geval.
Ik heb gewoon de rittenregistratie van de Belastingdienst in een Excel format gezet. Waarbij ik de "van locatie" en "naar locatie" uit een picklist haal van meest gebruikte adressen. Voor de incidentele bezoeken, heb ik een categorie "overig" toegevoegd, waarna ik in de cellen erna wel aan geef waar ik ben geweest.

Als ik onderweg ergens stop, anders dan de woon - werk of werk - woon, dan geef ik aan dat ik een afwijkende route heb gereden, geef het bezoek adres op en of het een privé rit is geweest.
Woon - werk (en andersom) rijdt je altijd. Dus als je via vrienden terug rijdt, zijn het 0 privé kilometers. Wel geef ik dat dan als tussenstop weer, zodat mocht ik gescand worden o.i.d. ik kan verantwoorden waarom ik daar was.

Ik heb hetzelfde met het bezoek aan de supermarkt. Ik rijd er letterlijk langs en stop dus regelmatig op weg naar huis om nog even boodschappen te doen. Zijn 0 omrijd kilometers, maar registreer het wel voor de zekerheid dat ik daar even gestopt ben. Dit om te voorkomen dat ze bij een eventuele controle (ben in de afgelopen jaren nog nooit gevraagd om de rittenregistratie aan te leveren) daar moeilijk over gaan doen.

Daarnaast maak ik regelmatig even een fotootje van de kilometerstand, om de rittenregistratie te kunnen onderbouwen dat deze sluitend is. Vaak doe ik de maandag en vrijdag en af en toe (als ik veel afwijkende routes heb) nog een keer tussendoor.

En voor alle flamers die zeggen dat je om deze rede alleen al bijtelling betaald:
Waarom zou ik in vredesnaam ruim >250 euro per maand (lees > 3.000 per jaar!) betalen, als ik privé niet zo veel rijd? Voordeel is wel dat er een 2e auto voor de deur staat en deze niet speciaal is aangeschaft voor de prive ritjes. Vrouwlief moet tenslotte ook naar dr werk (en krijgt daar een vergoeding voor).
Maar voor alle extra ritten (familie, pretpark, vakantie naar Zuid Europa, etc.) is de besparing van bijtelling ruimschoots voldoende om de kosten te dekken. Daarnaast hoef ik prive ook niet iedere 4 (of 5) jaar een nieuwe auto te rijden. De huidige auto stamt uit begin 2015, maar rijdt nog prima en zal voorlopig ook nog niet worden vervangen.

En die opmekring over de Efteling: dat is b*ll sh*t 8)7
Als jij gewoon in je rittenregistratie netjes aangeeft dat jij naar de Efteling bent geweest is er niks aan de hand. Als je dat zakelijk weg schrijft, is het natuurlijk een ander verhaal 8)7

• B-Real
Valandil schreef op maandag 15 april 2019 @ 13:23:
[...]

Waarom zou shortlease voor je werkgever niet voordelig zijn?

Stel je hebt nu 600 euro per maand aan leasebedrag om een auto te leasen voor 5 jaar.
Kan je toch ook 600 euro per maand gebruiken voor een shortlease?
Voor de werkgever blijven de kosten hetzelfde. Enige mogelijke nadeel is dat je niet een auto compleet zelf samen kan stellen, maar meer een "categorie" auto kan opgeven en dan maar moet kijken waar de leasemaatschappij mee aan komt zetten. Vaak staat er al wat KM's op, maar who cares.

Andere optie is misschien een auto uit de pool te nemen (als ze die hebben). Vaak is de afspraak dat poolauto's zonder boete weer ingeleverd kunnen worden. Voor een werkgever juist aantrekkelijk omdat anders de auto stil staat en wel geld kost.
Poolauto's hebben we niet. V.w.b. shortlease heb je gelijk. Budget is X en of ik dat nu besteed aan shortlease of een langdurig contract maakt qua kosten niets uit.

Ik ga het gesprek binnenkort maar eens aan om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

• t_captain
B-Real schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:13:
[...]

Poolauto's hebben we niet. V.w.b. shortlease heb je gelijk. Budget is X en of ik dat nu besteed aan shortlease of een langdurig contract maakt qua kosten niets uit.

Ik ga het gesprek binnenkort maar eens aan om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Heb je de optie om tegen meerprijs een "verzekering tegen voortijdig inleveren" te nemen? (Sogeti schijnt die optie te hebben).

Shortlease is nogal duur. Als je per de auto dag kunt opzeggen, kost zelfs een Up 450-750 euro per maand excl brandstof. (15-25 per dag).

• Valandil
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:07
t_captain schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:22:
[...]

Heb je de optie om tegen meerprijs een "verzekering tegen voortijdig inleveren" te nemen? (Sogeti schijnt die optie te hebben).

Shortlease is nogal duur. Als je per de auto dag kunt opzeggen, kost zelfs een Up 450-750 euro per maand excl brandstof. (15-25 per dag).
Je kan ook shortleasen voor een jaar... 2 jaar etc.
Niet perse per dag opzegbaar

wijze woorden

• t_captain
Bij gangbare shortlease (per maand opzegbaar) komen de prijzen logischerwijs iets dichter bij een fixed term leasecontract. Maar nog steeds is een Corsa even duur als een A-klasse in een fixed term contract.

• Daan_
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:59

Daan_

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Valandil schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:25:
[...]

Je kan ook shortleasen voor een jaar... 2 jaar etc.
Niet perse per dag opzegbaar
Zelf aantal jaar per half jaar / jaar geleased. Per maand opzegbaar. Dit werkte prima en verlengen van termijn en uiteindelijk opzeggen verliep soepel.

Persoonlijk vond ik het wel nadeel dat je te maken had met voorraad auto's en dat je deze niet zelf kon configureren. Had wel geluk dat de klasse waar ik toen keek redelijk uitgeruste auto's beschikbaar waren.

Nu lease voor 3 jaar (mocht ook 2) En een auto die ik zelf heb samengesteld die helemaal naar mijn wens is.

My plekje op het Web -_- Individuele Workshops Fotografie

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:40
Even een vraagje:

Stel je hebt hypothetisch een bijtelling van 500 euro bruto, met 50% belastingdruk netto is dit dan 250euro/maand. Nu ga je een eigen bijdragen wegens privégebruik betalen van 100 euro. Zoals ik het begrijp gaat deze van je nettoloon af, maar wordt deze van de bruto bijtelling gehaald? In plaats van 500 euro bruto bijtelling heb je dan 400 euro bruto bijtelling. Netto ben je dan 400 x 50% = 200 + 100 eigen bijdrage = 300 euro/maand kwijt.

A. Kun je deze 50 euro welke je extra betaalt nog terug vragen van de belasting bij de aangifte?

B. Indien A = nee, is er een reden waarom er extra belasting wordt geheven op een eigen bijdrage? Je zou verwachten dat als de belasting zegt van "Hey NoepZor, jij hebt privévoordeel aan die leasewaggie, doe eens 250 netto doekoe extra passen", de belastingdienst dit het "voordeel voor privégebruik" vindt. Als je daar dus al 100 euro netto voor betaalt, waarom wordt dit niet 1:1 van het "voordeel" afgetrokken?

Klopt dit alles wat ik zeg of zit ik er naast?

De wijzen komen uit het Oosten!

• jongetje
@NoepZor Je kunt op berekenhet.nl toch gewoon die bedragen invullen en uitrekenen wat je auto kost?

En je werkgever moet dit volgens mij regelen, dit kunt je niet achteraf aftrekken van de belasting zoals een stukje pensioen sparen via de jaarruimte.

• NoepZor
Nouja, ik kom via die rekentools en informatie op internet zelf tot de conclusie dat de netto eigen bijdrage van de bruto bijtelling af gaat en niet van de netto. Ik was vooral benieuwd naar de reden waarom dit zo is en of dit op andere manier aftrekbaar is. De bijtelling is een belasting voor privévoordeel van een auto v/d zaak. Als je dan 100 euro betaalt netto, waarom gaat er dan geen 100 euro netto van de bijtelling af? Die 100 euro netto kost je namelijk 200 euro bruto, en levert dus maar 100 euro bruto weer terug. Per saldo dus duurder uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:35

ralpje

Deugpopje

Omdat je die 100 euro netto aan je werkgever betaalt en niet aan de belastingdienst.

365Dude - Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
Logisch toch?

Stel, je rijdt een auto t.w.v. 20.000 euro van de baas. Die mag je ook prive rijden. Dat recht op privegebruik is een voordeel. Privekilometers zijn geld waard in de betekenis dat je de eigen autokosten bespaart door met de auto van de baas te rijden.

Het voordeel van privegebruik wordt gewaardeerd op 22% * cataloguswaarde = 4400 euro per jaar. Dat wordt belast. Kost je netto pakweg 2000-2400 euro per jaar.

Maar: die 4400 aan belastbaar inkomen is gebaseerd op de aanname dat je baas alle autokosten betaalt en je dus het volle voordeel geniet van gratis autogebruik. Stel dat je 500 euro per jaar aan eigen bijdrage betaalt, dan geniet je niet het volle voordeel. In dat geval is jouw voordeel geen 4400 maar 3900 euro per jaar. Dus daalt ook de bijtelling = de grondslag voor de belasting.. En niet de "netto bijtelling" (= de belasting).

Als jouw inkomen daalt, gaat de belastingdienst je niet het hele bedrag compenseren.

t_captain wijzigde deze reactie 15-04-2019 17:13 (11%)

• NoepZor
Maar het punt is dan dat dit voorbeeldbedrag gezien wordt als een voordeel van 4400 euro waar nog belasting over geheven wordt. Het is dus een brutobedrag. Dan zou je (ik :P) verwachten dat een eventuele eigen bijdrage dan ook bruto afgestaan zou mogen worden. Dan heb je 4400 euro bruto voordeel, minus 400 euro bruto eigen bijdrage = 4000 euro bruto voordeel. Belasting er overheen (stel 50%) = 2000 euro netto verschuldigd aan inkomstenbelasting.

Disclaimer: dit is momenteel niet concreet aan de orde. Ik heb recht op een leaseauto en krijg binnenkort de regeling onder ogen (is momenteel in fase van vernieuwing). Uit nieuwsgierigheid natuurlijk al wat lopen googlen en kwam dit verhaal met de eigen bijdrage tegen. Dit kon ik niet helemaal rijmen.

• t_captain
NoepZor schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:24:
Maar het punt is dan dat dit voorbeeldbedrag gezien wordt als een voordeel van 4400 euro waar nog belasting over geheven wordt. Het is dus een brutobedrag. Dan zou je (ik :P) verwachten dat een eventuele eigen bijdrage dan ook bruto afgestaan zou mogen worden. Dan heb je 4400 euro bruto voordeel, minus 400 euro bruto eigen bijdrage = 4000 euro bruto voordeel. Belasting er overheen (stel 50%) = 2000 euro netto verschuldigd aan inkomstenbelasting.
Dat is ook ongeveer zo. Ik reken voor het gemak met een marginale belastingdruk van 40%.

(1) Belastbaar inkomen:
* Eigen bijdrage privegebruik: bijtelling - 400 euro ==> belastbaar inkomen min 400 euro.
(daardoor daalt de loonheffing in dit rekenvoorbeeld met 160 euro)

(2) Uitbetaling:
* Eigen bijdrage privegebruik: netto inhouding 400 euro
* Loonheffing: deze inhouding komt 160 euro lager uit

Per saldo kost die eigen bijdrage je dus 240 euro (400 - 160).

Een bruto loonoffer van 400 euro zou je netto ook 240 kosten.

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:31

JB

Cédric roelt!

Wat ik verder ook wel interessant vind om te weten; hoeveel vraag je dan bovenop je huidige loon om de leaseauto te compenseren? Aan 1 kant heb je geen bijtelling meer (er vanuit gaande dat je privé rijd), maar je hebt wel een secundaire arbeidsvoorwaarde die wegvalt en je moet dus zelf gaan kopen/rijden/onderhouden. Volgens mij moet er bruto dan best wat bij om dat een beetje interessant te houden?

Mijn boefje is liev!

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:20
JB schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:23:
[...]

Wat ik verder ook wel interessant vind om te weten; hoeveel vraag je dan bovenop je huidige loon om de leaseauto te compenseren? Aan 1 kant heb je geen bijtelling meer (er vanuit gaande dat je privé rijd), maar je hebt wel een secundaire arbeidsvoorwaarde die wegvalt en je moet dus zelf gaan kopen/rijden/onderhouden. Volgens mij moet er bruto dan best wat bij om dat een beetje interessant te houden?
Hangt van heel veel factoren af. Onder andere hoeveel je rijdt, krijg je de zakelijke KMs nog vergoed en wil je bijvoorbeeld een vergelijkbare auto rijden. Doorgaans krijg je het leasebudget bij je salaris. Exclusief brandstof component. Als je een redelijk vergelijkbare auto wilt rijden ben je al snel duurder uit. Maar goed, nogmaals. Het hangt van veel factoren af.

• JB

JB

Cédric roelt!

Inspired schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:28:
[...]

Hangt van heel veel factoren af. Onder andere hoeveel je rijdt, krijg je de zakelijke KMs nog vergoed en wil je bijvoorbeeld een vergelijkbare auto rijden. Doorgaans krijg je het leasebudget bij je salaris. Exclusief brandstof component. Als je een redelijk vergelijkbare auto wilt rijden ben je al snel duurder uit. Maar goed, nogmaals. Het hangt van veel factoren af.
Ja beetje los van de auto dan :) Want een nieuwe auto rijden gaat niet lukken binnen het redelijke. Dus als je geen auto meer krijgt, zou jij het volledige leasebudget er bruto bij optellen + eventuele berekening mbt km's die je moet maken om naar de zaak te rijden etc?

Mijn boefje is liev!

• Inspired
JB schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:31:
[...]

Ja beetje los van de auto en km's dan. Want een nieuwe auto rijden gaat niet lukken binnen het redelijke. Dus als je geen auto meer krijgt, zou jij het volledige leasebudget er bruto bij optellen + eventuele berekening mbt km's die je moet maken om naar de zaak te rijden etc?
Bij een gewone kantoorfunctie zullen de (woon-werk) kms te verwaarlozen zijn. Als je naar klanten moet, zullen die KMs in ieder geval vergoed moeten worden. Maar als je veel moet rijden is het sowieso al snel niet interessant denk ik. Ik stond voor de keuze en heb toch gewoon de auto gekozen. Met een vergelijkbare auto van 3 jaar oud zou ik redelijk kosten neutraal kunnen rijden tov extra salaris en geen bijtelling. Maar dan heb je wel risico van extra kosten, moeten financieren van de auto etc.

Hier kun je redelijk een indicatie krijgen van de totale kosten;

https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kenteken

Andere optie is private lease. Met name bij wat kleinere auto's kan dat interessant zijn. Toch de voordelen van lease maar wel zelf flexibeler. En dat kan goedkoper zijn bij uitkeren van leasebudget + bijtelling.

Inspired wijzigde deze reactie 17-04-2019 09:42 (32%)

• B-Real
JB schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:23:
[...]

Tja, lastig.
Ik zou zeggen het leasebudget bruto uitkeren. Leasebudget netto plus besparing in bijtelling kan ik privé ook wel iets leuks voor rijden en dan zakelijke km's tegen km vergoeding.

Werkgever is nog steeds kosten voor het leasebudget kwijt (dan als onkostenvergoeding richting werknemer), maar geen kosten brandstofpas wel de kosten voor de km vergoeding.

Ik schut dit zo even uit de mouw en heb het niet met cijfers nagerekend, maar onder aan de streep zou het voor beide partijen niet heel veel moeten schelen denk ik?

Misschien dat iemand die eenzelfde situatie heeft meegemaakt dit kan toelichten?

EDIT: een vergelijkbare auto rijden wordt lastig, maar ik zou zelf privé sowieso niet zo snel nieuw kopen. Liever een auto waar de kop al flink vanaf is voor hetzelfde geld als minder luxe/snelle/grote auto nieuw.

B-Real wijzigde deze reactie 17-04-2019 09:42 (8%)

• JB

JB

Cédric roelt!

B-Real schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:39:
[...]

Tja, lastig.
Ik zou zeggen het leasebudget bruto uitkeren. Leasebudget netto plus besparing in bijtelling kan ik privé ook wel iets leuks voor rijden en dan zakelijke km's tegen km vergoeding.

Werkgever is nog steeds kosten voor het leasebudget kwijt (dan als onkostenvergoeding richting werknemer), maar geen kosten brandstofpas wel de kosten voor de km vergoeding.

Ik schut dit zo even uit de mouw en heb het niet met cijfers nagerekend, maar onder aan de streep zou het voor beide partijen niet heel veel moeten schelen denk ik?

Misschien dat iemand die eenzelfde situatie heeft meegemaakt dit kan toelichten?

EDIT: een vergelijkbare auto rijden wordt lastig, maar ik zou zelf privé sowieso niet zo snel nieuw kopen. Liever een auto waar de kop al flink vanaf is voor hetzelfde geld als minder luxe/snelle/grote auto nieuw.
Ja een nieuwe zou het hier dan ook zeker niet worden. Private lease lijkt me ook niets, want duur voor een klein hok. Dat de werkgever "leasebudget" kwijt is, klopt dan zeker, maar zou ook vreemd zijn als je als werkgever gewoon akkoord gaat met een vergelijkbaar bruto loon zonder auto :? Zou ik in ieder geval nooit doen. Voor mij blijft die auto toch steeds een hekel punt als ik de voordelen weg moet gaan strepen..

Mijn boefje is liev!

• Inspired
JB schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:56:
[...]

Ja een nieuwe zou het hier dan ook zeker niet worden. Private lease lijkt me ook niets, want duur voor een klein hok. Dat de werkgever "leasebudget" kwijt is, klopt dan zeker, maar zou ook vreemd zijn als je als werkgever gewoon akkoord gaat met een vergelijkbaar bruto loon zonder auto :? Zou ik in ieder geval nooit doen. Voor mij blijft die auto toch steeds een hekel punt als ik de voordelen weg moet gaan strepen..
Private lease hoeft zeker niet duurder te zijn. Met de juiste aanbieding kan het voordeliger zijn dan kopen.

• JB

JB

Cédric roelt!

Inspired schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:58:
[...]

Private lease hoeft zeker niet duurder te zijn. Met de juiste aanbieding kan het voordeliger zijn dan kopen.
Wat is niet duur? Een beetje C segment auto gaat je niet lukken voor 500 euro per maand lijkt me? Dan zit je waarschijnlijk al met een geknepen aantal KM terwijl je nu nergens naar kijkt en er moet nog "spriet" in..

Mijn boefje is liev!

• Inspired
JB schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:00:
[...]

Wat is niet duur? Een beetje C segment auto gaat je niet lukken voor 500 euro per maand lijkt me? Dan zit je waarschijnlijk al met een geknepen aantal KM terwijl je nu nergens naar kijkt en er moet nog "spriet" in..
Beetje offtopic, maar de Ford Focus was/is bijvoorbeeld heel interessant in PL. Heb je voor minder dan 500 per maand toch wel een leuke auto voor.

• B-Real
En dat vind ik dus veel geld. Ik rij nu ook een luxe C-segmenter en die kost mij qua bijtelling (25%!) toch echt minder dan de helft van die 500eu.
Voor 500eu in de maand kun je, tweedehands, ook een hele leuke auto rijden. Maar dat is appels met peren vergelijk (nieuw vs gebruikt) en eigenlijk niet eerlijk. Plus dat je ook maar net de centen moet hebben om een tweedehands auto te kunnen kopen.

Feit blijft dat ik voor mijn netto bijtelling echt geen gelijkwaardige nieuwe auto rij, zowel nieuw als private lease.

• NoepZor
Private lease heeft wel grote gevolgen voor je eventuele hypotheek mocht je verhuisplannen hebben. Ik denk juist dat een occasion met de kop er af voordeliger is, die moet je wel kunnen rijden voor 500 euro per maand, incl. tanken (mits niet te veel kilometer). Ik heb recht op een leaseauto in mijn nieuwe functie, maar leaseregeling is nog niet definitief.

Toch denk ik er over na wat het meest gunstig is. Ik werk 12,5 kilometer van mijn woonadres vandaan. Klantbezoek is sporadisch (1-2x per maand hooguit). Bijtelling is op een beetje auto zo 250 euro per maand. Dan is budget uit laten keren best interessant nog.

Hebben degenen die voor uitkeren gekozen hebben dit bij op het bruto salaris? Of is dit apart gespecificeerd als vergoeding leasebudget of iets dergelijks?
t_captain schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:39:
[...]

Dat is ook ongeveer zo. Ik reken voor het gemak met een marginale belastingdruk van 40%.

(1) Belastbaar inkomen:
* Eigen bijdrage privegebruik: bijtelling - 400 euro ==> belastbaar inkomen min 400 euro.
(daardoor daalt de loonheffing in dit rekenvoorbeeld met 160 euro)

(2) Uitbetaling:
* Eigen bijdrage privegebruik: netto inhouding 400 euro
* Loonheffing: deze inhouding komt 160 euro lager uit

Per saldo kost die eigen bijdrage je dus 240 euro (400 - 160).

Een bruto loonoffer van 400 euro zou je netto ook 240 kosten.
Jouw netto 400 euro gaat van de bruto bijtelling. Deze daalt dan 240 euro netto. Per saldo verlies je dus 160 euro ten opzichte van geen eigen bijdrage. Dus betaal je met een eigen bijdrage meer belasting voor dezelfde auto (en dus zelfde fiscale voordeel).

Zonder bijdrage:

Met bijdrage:

In het geval dat een bruto loonoffer van de bruto bijtelling werd gehaald, dan had hier geen verschil in gezeten. Dit vind ik persoonlijk eerlijker. Of zie ik dit verkeerd?

NoepZor wijzigde deze reactie 17-04-2019 10:30 (44%)

• JB

JB

Cédric roelt!

B-Real schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:19:
En dat vind ik dus veel geld. Ik rij nu ook een luxe C-segmenter en die kost mij qua bijtelling (25%!) toch echt minder dan de helft van die 500eu.
Voor 500eu in de maand kun je, tweedehands, ook een hele leuke auto rijden. Maar dat is appels met peren vergelijk (nieuw vs gebruikt) en eigenlijk niet eerlijk. Plus dat je ook maar net de centen moet hebben om een tweedehands auto te kunnen kopen.

Feit blijft dat ik voor mijn netto bijtelling echt geen gelijkwaardige nieuwe auto rij, zowel nieuw als private lease.
Dat is wat ik ook steeds "voel" bij dit soort discussies. Volgens mij moet er echt flink wat bij bruto wil je een goede deal hebben tov je huidige loon met leasebak.

Mijn boefje is liev!

• Inspired
B-Real schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:19:

Alleen netto bijtelling niet nee. Je moet dan natuurlijk je leasebudget ook bruto krijgen.

• t_captain
NoepZor schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:23:

[...]

Jouw netto 400 euro gaat van de bruto bijtelling. Deze daalt dan 240 euro netto. Per saldo verlies je dus 160 euro ten opzichte van geen eigen bijdrage. Dus betaal je met een eigen bijdrage meer belasting voor dezelfde auto (en dus zelfde fiscale voordeel).
Nee.

Je eigen bijdrage gaat van de bijtelling af. Je betaalt dus minder belasting. Natuurlijk nemen je totale netto-kosten wel toe door de eigen bijdrage. Een eigen bijdrage van 100 euro kost je grosso modo 50 euro netto.

Overigens heb je volgens mij een fout in je berekening. Je rekent met een eigen bijdrage van 400 per maand = 4800 per jaar. Vrij fors in verhouding tot de bijtelling.

t_captain wijzigde deze reactie 17-04-2019 10:55 (12%)

• B-Real
JB schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:34:
[...]

Dat is wat ik ook steeds "voel" bij dit soort discussies. Volgens mij moet er echt flink wat bij bruto wil je een goede deal hebben tov je huidige loon met leasebak.
Tja, het is niet helemaal zwart/wit natuurlijk.
Veelal krijg je een lease auto omdat je deze nodig bent voor je werk, de meeste km's zijn dan ook zakelijk. Een werkgever gunt jou ook wat privé gebruik omdat dat voor hem veelal iets voordeliger is dan meer salaris uitkeren.
Inspired schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:34:
[...]

Alleen netto bijtelling niet nee. Je moet dan natuurlijk je leasebudget ook bruto krijgen.
Netto bijtelling plus leasebudget netto (na bruto uitgekeerd gekregen) dan lukt die 500eu wel, maar moet er nog wel brandstof in de private lease auto. En het liefst niet teveel kilometers maken, want anders wordt of het private leasetarief hoger of krijg je een afrekening.

Zeker een goede optie, maar ik vind het privé veel geld elke maand. Ik rij dan liever voor minder dan 500eu een jong gebruikte auto, maar dat is appels met peren vergelijken en een persoonlijke mening.

Feit blijft dat je met een lease auto van de zaak vaak, zeker als je privé ook wat rijdt gewoon spekkoper bent.
Elke maand wordt gewoon de bijtelling ingehouden, wat je op den duur niet meer merkt. Tanken met een tankpas, heerlijk! (ik zou niet weten wat een liter euro95 kost).
Als we dit weekend besluiten een dagje strand te doen, dan stappen we in de auto en is het een "gratis"dagje uit. Afgelopen vakantie 5.000km weggetikt in Frankrijk/Duitsland, zonder autokosten.
Lekke band? Dure beurt? Auto wegbrengen en aan het einde van de dag weer ophalen.

En toch, toch zou ik er wel vanaf willen en zonder kunnen. Op de fiets naar het werk, als het zou kunnen en niet minimaal twee uur per dag in de auto zitten is mij ook wel wat waard.
Met 40 á 45.000km per jaar, waarvan dik 30 zakelijk is het een no-brainer. Toch wil ik wel kijken of ik er bij een nieuwe auto niet automatisch 5 jaar aan vast zit (of in elk geval tussentijds vanaf kan zonder gigantische kosten).

• NoepZor
t_captain schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:47:
[...]
<knip>Natuurlijk nemen je totale netto-kosten wel toe door de eigen bijdrage. Een eigen bijdrage van 100 euro kost je grosso modo 50 euro netto.
Dit is eigenlijk mijn punt. Waarom wordt je 'gestraft' met extra nettokosten doordat je je privévoordeel (deels) compenseert met de eigen bijdrage.

In de situatie dat de baas onderhands jou 200 euro minder salaris geeft en het leasebudget 200 euro hoger maakt, ben je voordeliger uit dan dat je netjes 200 euro laat inhouden voor privégebruik van de auto.

• JB

JB

Cédric roelt!

NoepZor schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:55:
[...]

Dit is eigenlijk mijn punt. Waarom wordt je 'gestraft' met extra nettokosten doordat je je privévoordeel (deels) compenseert met de eigen bijdrage.

In de situatie dat de baas onderhands jou 200 euro minder salaris geeft en het leasebudget 200 euro hoger maakt, ben je voordeliger uit dan dat je netjes 200 euro laat inhouden voor privégebruik van de auto.
Je leased bewust boven je stand. De werkgever stelt al een budget ter beschikking en laat je privé rijden.

Mijn boefje is liev!

• t_captain
NoepZor schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:55:
[...]

Stel dat je 100 euro bruto salaris inlevert, ga je netto pakweg 50 euro achteruit. Dat is geen straf, het is het gevolg van een lager inkomen. De lagere belasting compenseert je verlies deels, maar niet volledig.

Dezelfde auto vergelijken zonder/met eigen bijdrage komt op hetzelfde neer. Auto X met eigen bijdarge Y is minder waardevol dan auto X helemaal op kosten van de baas. Je inkomen is dus lager door de EB en het is logisch dat je dat in je nettoloon ziet.
De eigen bijdrage van 200 euro kost je netto pakweg 100 euro. Een loonoffer van 200 bruto kost je ongeveer hetzelfde.

Deze truc is alleen interessant als je een auto met lage bijtelling rijdt waardoor een eigen bijdrage niet geheel aftreklbaar is.

t_captain wijzigde deze reactie 17-04-2019 11:02 (31%)

• Lesilhouette
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21-05 12:24
Ik heb een vraag waar ik niet helemaal uit kom. Ik mag mijn eerste leaseauto uitkiezen, en heb een budget van €790 met max 40k km/jr (160k max over de duur van het contract) met een looptijd van 48 maanden.

Als ik met mijn nieuw gekregen account nlog op de leaseportal / configurator van Alphabet, daar het tarief op max 800 zet, en voor het gemak even alleen als merk Volkswagen selecteer zie ik alleen een Up! en een Polo (diverse uitvoeringen).
Een Polo 1.0 48KW Trendline heeft al een tarief van €703, dus zo blijft er denk ik niet veel over.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat er met zo'n ruim budget bij Alphabet zo "weinig" keus is?
Als ik in het algemeen op lease sites zoek (Dutch Lease, de algemene site van Alphabet zelf (hier voor het gemak even alleen VW aangevinkt), LeasePlan en Directlease moet ik (makkelijk) een Golf of zelfs een Volvo V60 kunnen leasen qua budget.

Dit is afgezien van eventuele kortingsafspraken met dealers die mijn werkgever heeft.

Mis ik iets of doe ik iets fout?

Edit: in de leaseportal/configurator staat standaard al wat zaken zoals mijn naam, functieniveau en "geselecteerde autolijst" ingesteld en kan ik niet wijzigen. Het enige wat ik zelf heb ingevuld is is mijn % dienstverband (100% omdat ik fulltime werk).

Lesilhouette wijzigde deze reactie 18-04-2019 09:03 (5%)

Gecertificeerd prutser!

• Tankiej
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19:17
Lesilhouette schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:56:
Ik heb een vraag waar ik niet helemaal uit kom. Ik mag mijn eerste leaseauto uitkiezen, en heb een budget van €790 met max 40k km/jr (160k max over de duur van het contract) met een looptijd van 48 maanden.

Als ik met mijn nieuw gekregen account nlog op de leaseportal / configurator van Alphabet, daar het tarief op max 800 zet, en voor het gemak even alleen als merk Volkswagen selecteer zie ik alleen een Up! en een Polo (diverse uitvoeringen).
Een Polo 1.0 48KW Trendline heeft al een tarief van €703, dus zo blijft er denk ik niet veel over.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat er met zo'n ruim budget bij Alphabet zo "weinig" keus is?
Als ik in het algemeen op lease sites zoek (Dutch Lease, de algemene site van Alphabet zelf (hier voor het gemak even alleen VW aangevinkt), LeasePlan en Directlease moet ik (makkelijk) een Golf of zelfs een Volvo V60 kunnen leasen qua budget.

Dit is afgezien van eventuele kortingsafspraken met dealers die mijn werkgever heeft.

Edit: in de leaseportal/configurator staat standaard al wat zaken zoals mijn naam, functieniveau en "geselecteerde autolijst" ingesteld en kan ik niet wijzigen. Het enige wat ik zelf heb ingevuld is is mijn % dienstverband (100% omdat ik fulltime werk).
Leasen jullie in- of exclusief brandstof? Dat maakt namelijk een heel groot verschil.
En als het inclusief is, wat is de bepaling voor het brandstof deel?

• CubicQ
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 19:55
Daarnaast spelen zaken als:
- wel/geen winterbanden
- wel/geen/type vervangend vervoer
- hoogte eigen risico
ook best wel mee qua prijs.

• Lesilhouette
Tankiej schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:37:
[...]
Leasen jullie in- of exclusief brandstof? Dat maakt namelijk een heel groot verschil.
En als het inclusief is, wat is de bepaling voor het brandstof deel?
In. Ik heb nu nog een Volvo V40 uit de pool die er dus binnenkort uit moet. Leaseprijs daarvan is (afgerond naar beneden) €810 incl brandstof.
CubicQ schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:40:
Daarnaast spelen zaken als:
- wel/geen winterbanden
- wel/geen/type vervangend vervoer
- hoogte eigen risico
ook best wel mee qua prijs.
Snap ik, maar daar ik heb nog geen enkele optie bij een willekeurige auto geselecteerd.

Gecertificeerd prutser!

• Z___Z
  • Niet online
@Lesilhouette wat de Alphabet calculator laat zien is inclusief alle voorwaarden die je werkgever heeft aangevinkt. Dus zal wel inclusief brandstof, winterbanden en vervangend vervoer zijn. Als je een willekeurige internet calculator pakt, moet je die dingen ook aanvinken om uberhaupt een vergelijking te kunnen maken met Alphabet.
Met 800 incl. brandstof voor 40k/48 maanden zit je dus in een luxe B-segment, of normale C-segment auto. De brandstofprijzen zijn de afgelopen maanden flik gestegen, dus je kan dit jaar voor dat budget flink minder auto krijgen dan vorig jaar.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22:06

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ter vergelijk: mijn Volvo S60 (nu 2 jaar oud) doet 1150 euro ex brandstof in de lease (3jr, 45k km). Dus ik waag te betwijfelen dat je voor 800 incl brandstof een V60 kan leasen, ook al doe je er een jaar langer mee dan ik.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Hoe is de ervaring hier met het wisselen van auto tijdens een leasecontract? Een collega van mij gaat weg en laat zijn auto achter bij mijn werkgever, mijn contract loopt nog 1,5 jaar, maar zou het een optie zijn om te wisselen ? Of is dat iets wat werkgevers over het algemeen niet willen?

Is het al bijna vrijdag?

• Lesilhouette
Z___Z schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:18:
@Lesilhouette wat de Alphabet calculator laat zien is inclusief alle voorwaarden die je werkgever heeft aangevinkt. Dus zal wel inclusief brandstof, winterbanden en vervangend vervoer zijn. Als je een willekeurige internet calculator pakt, moet je die dingen ook aanvinken om uberhaupt een vergelijking te kunnen maken met Alphabet.
Met 800 incl. brandstof voor 40k/48 maanden zit je dus in een luxe B-segment, of normale C-segment auto. De brandstofprijzen zijn de afgelopen maanden flik gestegen, dus je kan dit jaar voor dat budget flink minder auto krijgen dan vorig jaar.
Oké, helder. Maar zelfs als ik op bijvoorbeeld DirectLease dat aanvink kom ik op andere prijzen uit? Voorbeeld: VW Golf is €760/mnd incl. vervangend vervoer en winterbanden.
Peugeot 308 SW €787.
AllSeeyinEye schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:35:
[...]

Ter vergelijk: mijn Volvo S60 (nu 2 jaar oud) doet 1150 euro ex brandstof in de lease (3jr, 45k km). Dus ik waag te betwijfelen dat je voor 800 incl brandstof een V60 kan leasen, ook al doe je er een jaar langer mee dan ik.
Oké, een V60 gaat 'm niet worden als ik de opties goed zet bij DirectLease. Die site geeft ondanks dat je het in je filter goed zet, de prijzen ex. brandstof en 10k/jr km en standaard looptijd weer. :X

Misschien moet ik eens langs een dealer waar werkgever een kortingsafspraak mee heeft om de mogelijkheden te bespreken. Blijft (vind ik) raar dat het zoveel verschilt per maatschappij. Als ik bijvoorbeeld dezelfde V40 bij DutchLease kom ik op nog geen €500/mnd (overigens geen eerlijke vergelijking omdat zij bij die aanbieding rekenen met 60mnd en 20K km).
Overigens zeggen zij dat je voor €800 een Arteon zou kunnen rijden.

Gecertificeerd prutser!

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:31
DennusB schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:51:
Hoe is de ervaring hier met het wisselen van auto tijdens een leasecontract? Een collega van mij gaat weg en laat zijn auto achter bij mijn werkgever, mijn contract loopt nog 1,5 jaar, maar zou het een optie zijn om te wisselen ? Of is dat iets wat werkgevers over het algemeen niet willen?
Geen idee hoe dat bij ons zit, maar bij mijn vorige werkgever, daar vonden ze het prima als je een auto "in de pool stopt", zolang je maar een duurdere auto eruit haalt.

Computer says no

• forzav
  • Registratie: september 2009
  • Niet online

Ik heb precies hetzelfde probleem bij Alphabet, waardoor ik nu nog steeds in een shortlease rij en voorlopig geen auto ga bestellen. Prijzen lijken extreem, iets wat volgens mij ligt volgens mij tussen werkgever en LM (allerlei eisen) plus het brandstof component wat groot is. Ik kan helaas in de configurator geen aanpassing doen aan KM per jaar om te zien wat het brandstofcomponent doet.

Ik had een budget bijv 1100euro incl brandstof maar bij 40K / 4jr kwam ik niet verder dan een Golf (ook door merkenbeleid van mijn werkgever).

Ik heb vergeleken met Directlease en met alle opties (die zichtbaar zijn) zit Alphabet meer dan 10% boven de prijs.

• Lesilhouette
forzav schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:35:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem bij Alphabet, waardoor ik nu nog steeds in een shortlease rij en voorlopig geen auto ga bestellen. Prijzen lijken extreem, iets wat volgens mij ligt volgens mij tussen werkgever en LM (allerlei eisen) plus het brandstof component wat groot is. Ik kan helaas in de configurator geen aanpassing doen aan KM per jaar om te zien wat het brandstofcomponent doet.

Ik had een budget bijv 1100euro incl brandstof maar bij 40K / 4jr kwam ik niet verder dan een Golf (ook door merkenbeleid van mijn werkgever).

Ik heb vergeleken met Directlease en met alle opties (die zichtbaar zijn) zit Alphabet meer dan 10% boven de prijs.
Oké, dus Alphabet is dus gewoon duur (of duurder) in vergelijking met andere leamij?
Hier trouwens mijn vergelijking van drie vag-modellen. Zonder extra opties vind ik de prijs al overdreven...
https://ibb.co/wBYN5XJ
Edit: raar dat plaatje het niet doet, linkje gemaakt.
Edit 2: wacht, wat? Een Seat Ibiza zonder elektrische ramen achter achter, en daar €150 voor vragen? 8)7

Lesilhouette wijzigde deze reactie 18-04-2019 11:58 (11%)
Reden: Plaatje werkt niet

Gecertificeerd prutser!

• forzav
  • Registratie: september 2009
  • Niet online
Ik denk dat het vooral zit in verschillende voorwaarden (verzekering / wegenwacht / winterbanden etc...) en vergis je niet in het brandstof component bij 40K per jaar, die eet een behoorlijk deel van je budget op.

Neemt niet weg dat ik me ook 'kapot' schrok toen ik toegang kreeg tot de configurator. Toen was het plezier snel weg en ik ben nu in onderhandeling met werkgever om dit opgelost te krijgen.
Op basis van Directlease had ik me helaas ook rijkgerekend, maar ook op basis van directe collega's die eerder auto's hebben besteld. Onze regeling is (al jaren) niet aangepast naar de laatste ontwikkelingen en daar word nu dus naar gekeken om het recht te trekken zodat ook medewerkers die nu al een lease auto rijden, niet achteruit gaan op het moment dat ze nieuw uit moeten zoeken.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Lesilhouette schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:49:
[...]

Oké, dus Alphabet is dus gewoon duur (of duurder) in vergelijking met andere leamij?
Helaas heb ik die ervaring ook.
Mijn werkgever least in principe bij Alphabet. Ben best geschrokken van de prijzen die zij rekenen, vergelijkbare auto's met dezelfde opties zijn bij concurrenten soms een kleine 100 euro goedkoper 8)7

Ik heb zaterdag mijn eerste proefrit in de Crossland X, ga er in ieder geval nog 1 maken in een T-cross. Daarna ga ik offertes laten maken maar als ze boven het leasebedrag uit gaan komen ga ik toch serieus nadenken of ik niet het leasebudget uit ga laten keren en zelf wat ga kopen (binnendienst functie, 7 kilometer reisafstand kantoor-thuis). Nadeel is wel dat maar de helft van het leasebudget uitbetaald wordt...

• jongetje
@Pietervs voor een binnendienst functie met 7km afstand kun je prima fietsen (zo zit ik erin). Ik heb een lease auto als consultant en fiets nu naar mijn huidige opdracht (8km). Als je al een auto hebt en niet zoveel privé rijdt zou ik het overwegen om uit te laten keren.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

jongetje schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:07:
@Pietervs voor een binnendienst functie met 7km afstand kun je prima fietsen (zo zit ik erin). Ik heb een lease auto als consultant en fiets nu naar mijn huidige opdracht (8km). Als je al een auto hebt en niet zoveel privé rijdt zou ik het overwegen om uit te laten keren.
Ja, precies. Maar ik moet een auto hebben (persoonlijke verplichtingen) en ik ben nogal een mooi weer fietser :+

• Inspired

...
790 incl brandstof voor 40k is niet een ruim budget. Daarnaast zijn auto's flink duurder geworden. Neemt niet weg dat een redelijk kale Golf wel zou moeten passen. Je werkgever heeft redelijk wat auto's gok ik, dus condities zouden beter moeten zijn dan leaseplandirect bv. Maar goed, misschien steken ze de korting in eigen zak. Of filter je op automaat? Dan is een Golf al lastig.

Inspired wijzigde deze reactie 18-04-2019 22:29 (14%)

• t_captain
Lesilhouette schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:24:
[...]

Overigens zeggen zij dat je voor €800 een Arteon zou kunnen rijden.
60 --> 48 maanden +10%
20.000 --> 40.000 km/jaar +30%
brandstof erbij: +200 euro
verlagen eigen risico: +20 euro
BTW correctie privegebruik: +100 euro

En dan kost die Arteon ineens 1400 euro :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 22:41
Ik ben een model 3 aan het overwegen als zakelijke auto. Echter het is me niet duidelijk welke opties allemaal wel of niet in de bijtelling zouden tellen.

Zo lijken mij kleur, interieur eventuele lichtmetalen velgen wel erbij tellen, maar telt de optie winterbanden ook mee in de bijtelling?

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:46

Rivanov

Apple freak

Alles af-fabriek telt mee in bijtelling. Winterbanden etc hebben enkel invloed op de leaseprijs die de zaak moet afdragen aan de leasemaatschappij. Zit (bij mijn weten) niet in de bijtelling.. dat gaat enkel over de catalogusprijs.

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL :: LG OLED55B6v :: PS4 Pro :: Xbox One X

• RomeoJ
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

@Bonsaiboom Klopt wat @Rivanov zegt, je zou dus kunnen overwegen om de FSD optie (wanneer je die behoefte uberhaupt hebt) achteraf aan te zetten.

Als je dat meeneemt in de bestelling kost het 5300 EUR maar ga je er bijtelling over betalen (in het 22% spectrum), als je dit niet neemt in de bestelling maar na levering laat activeren door Tesla, dan kost het echter wel 7400 EUR maar hoef je er geen bijtelling over te betalen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Lesilhouette
t_captain schreef op donderdag 18 april 2019 @ 23:22:
[...]

60 --> 48 maanden +10%
20.000 --> 40.000 km/jaar +30%
brandstof erbij: +200 euro
verlagen eigen risico: +20 euro
BTW correctie privegebruik: +100 euro

En dan kost die Arteon ineens 1400 euro :)
Zeker de kleine lettertjes / marketing waardoor je een vertekend beeld krijgt. Of misleiding misschien zelfs :+
Inspired schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:54:
[...]

790 incl brandstof voor 40k is niet een ruim budget. Daarnaast zijn auto's flink duurder geworden. Neemt niet weg dat een redelijk kale Golf wel zou moeten passen. Je werkgever heeft redelijk wat auto's gok ik, dus condities zouden beter moeten zijn dan leaseplandirect bv. Maar goed, misschien steken ze de korting in eigen zak. Of filter je op automaat? Dan is een Golf al lastig.
Nee hoor, ik filterde op niets anders dan tarief. Wel gek trouwens dat de website van Alphabet andere prijzen weergeeft. Voorbeeld de Golf Comfortline Business op de Albhabet site is €635 (incl. winterbanden, etc.), maar op de Fleetport site (configurator Alphabet) €913. Dat vind ik persoonlijk een behoorlijk verschil.

Desalniettemin ga ik van het weekend even bij een dealer langs om te kijken wat de prijzen via hun zijn / kijken wat er mogelijk is. En ik stuur onze wagenparkbeheerder even een mailtje met een vraag waar het verschil in zit.

Lesilhouette wijzigde deze reactie 19-04-2019 08:16 (13%)

Gecertificeerd prutser!

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 22:41
Rivanov schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 07:13:
Alles af-fabriek telt mee in bijtelling. Winterbanden etc hebben enkel invloed op de leaseprijs die de zaak moet afdragen aan de leasemaatschappij. Zit (bij mijn weten) niet in de bijtelling.. dat gaat enkel over de catalogusprijs.
Ik zou direct bij Tesla bestellen en niet via een lease-maatschappij. Lijkt dan dat de optie 'winterbanden' a 2000 euro dus wel mee zou tellen in de bijtelling.
RomeoJ schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 07:37:
@Bonsaiboom Klopt wat @Rivanov zegt, je zou dus kunnen overwegen om de FSD optie (wanneer je die behoefte uberhaupt hebt) achteraf aan te zetten.

Als je dat meeneemt in de bestelling kost het 5300 EUR maar ga je er bijtelling over betalen (in het 22% spectrum), als je dit niet neemt in de bestelling maar na levering laat activeren door Tesla, dan kost het echter wel 7400 EUR maar hoef je er geen bijtelling over te betalen.
Ja die heb ik al begrepen. Ook dat het soms mogelijk is om het na op kenteken zetten, maar voor levering voor de 'goedkope prijs' te krijgen. Maar eerlijk gezegd, ik weet niet of FSD de komende paar jaar in Europa de moeite gaat zijn.

Dank beiden voor jullie reacties.

• wowter1976
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 16:45
Lesilhouette schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:12:
[...]

€635 (incl. winterbanden, etc.), maar op de Fleetport site (configurator Alphabet) €913. Dat vind ik persoonlijk een behoorlijk verschil.
Denk dat het al vaker is gezegd, maar de tarieven op de klantspecifieke configurator bevatten meestal diverse fictieve opslagen, bijvoorbeeld een brandstofopslag van x ct/liter, om toekomstrisico's af te dekken. Ook is het bij veel bedrijven zo dat door werkgever bedongen kortingen niet meegenomen worden in de normofferte. Een soort adviesprijs dus.....

De normofferte is dan ook niets anders dan een tool om te bepalen of een auto wel of niet door werknemer gekozen kan worden, en heeft weinig te maken met de tarieven de de werkgever uiteindelijk gaat betalen.

edit: maar het grootste gedeelte van het verschil in dit geval zal het brandstofvoorschot zijn. De 635 is ex brandstof (en dat is al meer dan 200 euro per maand)

wowter1976 wijzigde deze reactie 19-04-2019 10:28 (8%)

• Inspired
Lesilhouette schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:12:

[...]

Nee hoor, ik filterde op niets anders dan tarief. Wel gek trouwens dat de website van Alphabet andere prijzen weergeeft. Voorbeeld de Golf Comfortline Business op de Albhabet site is €635 (incl. winterbanden, etc.), maar op de Fleetport site (configurator Alphabet) €913. Dat vind ik persoonlijk een behoorlijk verschil.

Desalniettemin ga ik van het weekend even bij een dealer langs om te kijken wat de prijzen via hun zijn / kijken wat er mogelijk is. En ik stuur onze wagenparkbeheerder even een mailtje met een vraag waar het verschil in zit.
Daar komt nog een 240 EUR brandstofvoorschot bij. En kan best zijn wat de werkgever ook het brandstofvoorschot iets hoger zet obv ervaring. Maar 635+240= 875,-. Boven budget dus. Waar komt dezelfde Golf op uit via de portal van je werkgever? Dan kun je het iets vergelijken. 913,- zie ik nu. Kan zijn dat ze dus het brandstofvoorschot hoger inschatten, een betere/duurdere verzekering hebben etc. Op zich is de prijs niet heel veel hoger.

Inspired wijzigde deze reactie 19-04-2019 11:13 (5%)

• Hertog_Martin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:04
Hoi, ik wil graag een case opzetten richting m'n werkgever over Elektrisch rijden. Zowel voor persoonlijk gewin als helpen met elektrificatie van wagenpark tegen goede kosten/baten waarbij baten ook het aantrekken en behouden van werknemers omvat.

Nu is mijn hoofdvraag: Wat zijn nou eigenlijk precies de financiële kosten en voordelen voor de werkgever? Ik ben werknemer bij een redelijk groot bedrijf en ontvang zelf reiskostenvergoeding, maar er zijn ook meerdere lease budgetten afhankelijk van de functie.

Zelf rijd ik ongeveer 16.000 zakelijke kilometers en 5.000 privé.

Als ik in plaats van 250 euro per maand reiskosten vergoeding een M3 SR+ wil leasen via de werkgever. En ik zie dat een full operational lease van Mister Green voor 20.000 zakelijke kilometers bij 48 maanden 630 euro ex btw kost..

Hoeveel kost dit mijn werkgever dan werkelijk?

Is dat 630 - 250 = 380 extra
+ bijtelling van 166 (4% over 50k) * 1.8 voor sociale premies etc = 300 extra (??)
Edit: zou *0.8 zijn volgens mij, enkel de premies nog, maar boven loon van 55k hoeven die helemaal niet betaald te worden, in dat geval 0.
+ elektra = 55 euro
- 35 euro eigen bijdrage (5% leasebedrag)
= 700€ 400 extra tov alleen kilometer vergoeding?

En krijgt de werkgever nog fiscale voordelen? Volgens mij bij financial lease krijgt werkgever op investering MIA/VAMIL? En bij operational lease geen voordelen verder.

Kort gezegd: wat is goede business case richting je werkgever?

Vraag me vooral af of berekening bijtelling als extra kosten werkgever wel klopt nu. Niet heel thuis in de bijtelling.

Hertog_Martin wijzigde deze reactie 20-04-2019 19:16 (7%)

• Z___Z
  • Niet online
Pietervs schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:26:
[...]

Bij ons hebben ze gezegd: altijd 40k kilometers, voor diesel een leasetermijn van 48 maanden, benzine 42. Gevolg is dat de prijzen elkaar niet gek veel ontlopen.
Zou eigenlijk willen dat je zelf enige zeggenschap in het aantal kilometers hebt: ik weet dat ik de 25k niet ga halen, maar moet in mijn budget dus uitgaan van 40k... ;(
Dat is toch logisch dat iedereen dezelfde norm km als lease budget krijgt. Anders krijg je junior mensen die toevallig langdurig op een opdracht dichtbij zitten met een dikke 5 serie, en senior mensen die net aan een A3 kunnen krijgen.
Hertog_Martin schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 18:34:
Hoi, ik wil graag een case opzetten richting m'n werkgever over Elektrisch rijden. Zowel voor persoonlijk gewin als helpen met elektrificatie van wagenpark tegen goede kosten/baten waarbij baten ook het aantrekken en behouden van werknemers omvat.

Nu is mijn hoofdvraag: Wat zijn nou eigenlijk precies de financiële kosten en voordelen voor de werkgever? Ik ben werknemer bij een redelijk groot bedrijf en ontvang zelf reiskostenvergoeding, maar er zijn ook meerdere lease budgetten afhankelijk van de functie.

Zelf rijd ik ongeveer 16.000 zakelijke kilometers en 5.000 privé.

Als ik in plaats van 250 euro per maand reiskosten vergoeding een M3 SR+ wil leasen via de werkgever. En ik zie dat een full operational lease van Mister Green voor 20.000 zakelijke kilometers bij 48 maanden 630 euro ex btw kost..

Hoeveel kost dit mijn werkgever dan werkelijk?

Is dat 630 - 250 = 380 extra
+ bijtelling van 166 (4% over 50k) * 1.8 voor sociale premies etc = 300 extra (??)
+ elektra = 55 euro
- 35 euro eigen bijdrage (5% leasebedrag)
= 700€ extra tov alleen kilometer vergoeding?

En krijgt de werkgever nog fiscale voordelen? Volgens mij bij financial lease krijgt werkgever op investering MIA/VAMIL? En bij operational lease geen voordelen verder.

Kort gezegd: wat is goede business case richting je werkgever?

Vraag me vooral af of berekening bijtelling als extra kosten werkgever wel klopt nu. Niet heel thuis in de bijtelling.
Ik begrijp dat je functie op dit moment geen lease auto heeft? Bij een groot bedrijf is de kans dan nihil om in dezelfde functie wel aanspraak te maken op een lease auto.

Mocht het wel lukken, dan zal de berekening gaan over bepaalde normen die al vastgesteld zijn voor de andere leaserijders. Daarbij wordt de berekening gemaakt over norm km en niet over je daadwerkelijke km’s. Als je nu 250 reiskostenvergoeding krijgt, zal dat nooit vertalen naar een lease budget waar een Model 3 in past.

Deze 2 vragen horen trouwens thuis in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

Z___Z wijzigde deze reactie 20-04-2019 19:02 (62%)

• Hertog_Martin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:04
Z___Z schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 18:55:
[...]

Dat is toch logisch dat iedereen dezelfde norm km als lease budget krijgt. Anders krijg je junior mensen die toevallig langdurig op een opdracht dichtbij zitten met een dikke 5 serie, en senior mensen die net aan een A3 kunnen krijgen.

[...]

Ik begrijp dat je functie op dit moment geen lease auto heeft? Bij een groot bedrijf is de kans dan nihil om in dezelfde functie wel aanspraak te maken op een lease auto.

Mocht het wel lukken, dan zal de berekening gaan over bepaalde normen die al vastgesteld zijn voor de andere leaserijders. Daarbij wordt de berekening gemaakt over norm km en niet over je daadwerkelijke km’s. Als je nu 250 reiskostenvergoeding krijgt, zal dat nooit vertalen naar een lease budget waar een Model 3 in past.

Deze 2 vragen horen trouwens thuis in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
De 250 uiteraard niet. Daarom benieuwd naar wat daarboven de kosten zijn vanuit de werkgever.

Zie edit overigens, als ik het goed begrijp betaalt werkgever alleen de premies over de bijtelling, niet nog eens de bijtelling zelf ook. En als werknemer al boven het maximumpremieloon van 56k verdient dan betaalt werkgever niets aan de bijtelling. Correct?

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:12
Hertog_Martin schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:21:
[...]

De 250 uiteraard niet. Daarom benieuwd naar wat daarboven de kosten zijn vanuit de werkgever.

Zie edit overigens, als ik het goed begrijp betaalt werkgever alleen de premies over de bijtelling, niet nog eens de bijtelling zelf ook. En als werknemer al boven het maximumpremieloon van 56k verdient dan betaalt werkgever niets aan de bijtelling. Correct?
De werkgever betaalt sowieso geen bijtelling, die betaal je zelf doordat je een percentage van de catalogusprijs van de auto bij je jaarloon op moet tellen, waardoor je meer loonbelasting en premies gaat betalen. Je krijgt als het ware "meer loon", doordat het privégebruik van de zakelijke auto als beloning/loon gezien wordt. Dit heeft dus ook invloed op bijvoorbeeld je toeslagen (indien van toepassing, zoals kinderopvangtoeslag). Met de bijtelling voor elektrische voertuigen is nog iets bijzonders: over de waarde tot 50.000 betaal je 4% bijtelling, alles wat boven die grens komt moet je tegen 22% bijtellen. De jaarbijtelling voor een auto van 65k is dus (50.000x4%)+(15.000x22%).

De kosten voor je werkgever zijn het bedrag wat hij aan de leasemaatschappij moet betalen om bij jou de auto voor de deur te krijgen, plus de nacalculatie van brandstof. Niets meer, niets minder. Kosten voor je baas kan je op bijvoorbeeld directlease.nl bekijken - dat geeft je een aardige inschatting. Het daadwerkelijke bedrag is afhankelijk van het contract wat je baas heeft met de leasemaatschappij. Edit: inderdaad, ook nog btw-correctie zoals @Z___Z hieronder zegt.

Wat het een en ander je gaat kosten kan je allemaal berekenen op de diverse websites, zoals bijvoorbeeld die van Raet: https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen .

Feit blijft dat als jouw werkgever normaal geen leaseauto's aan mensen in jouw functiegroep geeft, dit allemaal waarschijnlijk een papieren idee is en blijft.
:? :? Daar staan ze al ;)

Hmmbob wijzigde deze reactie 20-04-2019 19:49 (103%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Z___Z
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:35:
[...]

De werkgever betaalt sowieso geen bijtelling, die betaal je zelf (doordat je een percentage van de catalogusprijs van de auto bij je jaarloon op moet tellen, waardoor je meer loonbelasting en premies gaat betalen. Je krijgt als het ware "meer loon", doordat het privégebruik van de zakelijke auto als beloning/loon gezien wordt).

De kosten voor je werkgever zijn het bedrag wat hij aan de leasemaatschappij moet betalen om bij jou de auto voor de deur te krijgen, plus de nacalculatie van brandstof.

[...]
:? :? Daar staan ze al ;)
Ze stonden eerst in Keuze leaseauto - Deel 5

Je werkgever moet ook btw correctie voor privé gebruik betalen. Dat is 2,7% van de aanschafwaarde van de auto.

Maarja zoals ik al eerder zei, bijna geen enkele werkgever gaat van de werkelijke gereden km uit, maar van norm kilometers. Dan zit een model 3 snel boven de 1000 euro/maand.

• Arcticwolfx
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12-05 00:24
Hi allen, ik heb gezocht in het forum maar kon het antwoord op mijn vraag niet vinden. Ik vraag me af hoe ik het beste een auto kan leasen.

Ik wil namelijk mijn kleine privé auto weg doen omdat ik sowieso 10 maanden per jaar op de motor naar het werk rij en voor die keren dat ik de auto nodig heb is dat meestal om iets (groots) te vervoeren of een enkele keer op vakantie gaan.

Het leukste zou zijn als ik op vakantie dan de motoren in (busje) of op (pick-up) de auto kan zetten. Omdat ik er verder weinig mee rijd, maakt het mij niet zoveel uit dat die veel brandstof verbruikt.

(Auto's die ik in gedachten heb zijn o.a. Ford F150/Ranger, Dodge Ram, Toyota Hilux, VW Transporter, Mercedes Vito enz.)

Ik heb een BV (Financiële holding) in de KVK en daarmee ben ik zover ik heb gelezen "geen ondernemer voor de inkomstenbelasting" maar "wel een ondernemer voor de BTW."

Als ik nu privé een grijs kenteken auto koop, heb ik dan wel of niet ondernemersvoordeel?

Zo niet, kan ik wellicht beter een youngtimer kopen/leasen op de zaak en dan een privé bijtelling van de marktwaarde erbij rekenen.

Ik vind het heel lastig om in te schatten wat het beste is in mijn situatie. Kan iemand mij hierover adviseren?

Arcticwolfx wijzigde deze reactie 21-04-2019 15:02 (5%)

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 21:49

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Arcticwolfx schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:01:
Ik wil namelijk mijn kleine privé auto weg doen omdat ik sowieso 10 maanden per jaar op de motor naar het werk rij en voor die keren dat ik de auto nodig heb is dat meestal om iets (groots) te vervoeren of een enkele keer op vakantie gaan.

Het leukste zou zijn als ik op vakantie dan de motoren in (busje) of op (pick-up) de auto kan zetten. Omdat ik er verder weinig mee rijd, maakt het mij niet zoveel uit dat die veel brandstof verbruikt.
Eigenlijk is hier de vraag ook nog eens of je uberhaupt wel een auto in bezit moet willen hebben. Afhankelijk van hoe vaak je gebruik van de auto maakt is het bij beperkt gebruik wellicht goedkoper om incidenteel een auto te huren dan iets in bezit te nemen.

[Oo[:::|:::]oO]

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Arcticwolfx schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:01:

Ik heb een BV (Financiële holding) in de KVK en daarmee ben ik zover ik heb gelezen "geen ondernemer voor de inkomstenbelasting" maar "wel een ondernemer voor de BTW."

Als ik nu privé een grijs kenteken auto koop, heb ik dan wel of niet ondernemersvoordeel?

Zo niet, kan ik wellicht beter een youngtimer kopen/leasen op de zaak en dan een privé bijtelling van de marktwaarde erbij rekenen.

Ik vind het heel lastig om in te schatten wat het beste is in mijn situatie. Kan iemand mij hierover adviseren?
Ik ben geen accountant, maar van een vriendin die een eigen zaak heeft begreep ik dat als je prive een auto koopt, de zaak 19ct/km moet betalen voor de zakelijk gereden kilometers. Voordeel is dan dat je de zakelijke kilometers prive vergoed krijgt (hoewel 19ct/km natuurlijk geen vetpot is), terwijl je zakelijk een kostenpost hebt die je op kan voeren.

Maar misschien dat je daar eens over kunt brainstormen met je accountant? Als je een goede hebt zal die dat haarfijn voor je uit kunnen rekenen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arcticwolfx
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12-05 00:24
De accountant kan inderdaad prima rekenen, maar ik wil graag zelf zoveel mogelijk begrijpen voordat ik met hem overleg.

Ik hoop dat mensen hun ervaringen willen delen.

Arcticwolfx wijzigde deze reactie 23-04-2019 11:18 (17%)

• ChillPascal
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22:27

ChillPascal

In the end, it doesn't matter

Ik hoop dat onderstaande vraag in het juiste topic staan.

Anyhow, per 31 mei neem ik afscheid bij mijn huidige werkgever waarbij ik sinds november 2015 de beschikking heb gehad over een leaseauto. Doordat ik minder kilometers ga rijden zal ik een eigen auto gaan aanschaffen.

Nu komt het, om een verzekering af te sluiten heb ik een leaseverklaring aangevraagd. Hierin staat aangegeven hoe lang ik in de auto gereden heb en welke schades zijn 'ontstaan'.
Dit betreffen er 4, te weten:
  1. Schade aan de bumper door overstekend wild
  2. Sterretje in de ruit door steenslag
  3. Barst in de ruit door steenslag
  4. Kras in het zijportier, oorzaak onbekend
De lokale verzekeraar (tussenpersoon) geeft aan dat het 4e schadegeval aan niemand kan worden toegewezen, dus wordt dit gezien als schuldschade. Volgens deze tussenpersoon kom ik dan op een totaal aantal van 0 schadevrije jaren.

Mijn vragen:
  1. Interpreteert elke verzekeraar zo'n leaseverklaring op dezelfde wijze? Dus komt er overal exact 0 jaar uit?
  2. Staan deze gegevens in een database toegankelijk voor verzekeraars ondanks dat het een zakelijke leaseauto is?
  3. Heb ik kans dat als ik het formulier verstrek aan een andere verzekeraar ter berekening van de schadevrije jaren dat dit negatiever uitpakt. Ik heb er namelijk nét geen 4 jaar in gereden, dus wordt 3 jaar gehanteerd? Als vervolgens 5 jaar in mindering wordt gebracht door de schade kom ik op -2, waardoor de premie absurd hoog wordt

ChillPascal wijzigde deze reactie 23-04-2019 21:59 (15%)

Black Elite (Deskmod) accompanied by the Dell Inspiron 15R SE

• jongetje
@ChillPascal
1. Daar kom je maar op 1 manier achter :). Bel eens een andere verzekeraar (met nadruk op bellen, dan kun je ook achtergrond geven bij wat je instuurt)
2. Lijkt mij niet, anders was die verklaring niet nodig.
3. Veel verzekeraars ronden de schade vrije jaren af in je voordeel. Zo had ik na een aantal keer overstappen met 5 jaar autorijden 6 schade vrije jaren opgebouwd door 2 keer na 1,6 jaar over te stappen.
Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True