Joepie! Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken!
Maar wacht, eerst even de kleine lettertjes lezen ... dag joepie stemming.....
Het autoreglement verwijst naar dit stukje tekst in mijn arbeidsovereenkomst onbepaalde tijd
Wanneer op initiatief van de werknemer, dan wel door verwijtbaar gedrag van de werknemer de auto wordt ingeleverd dan wel de bestelling wordt geannuleerd, voordat het leasecontract volledig is verstreken, geldt dat de kosten die samenhangen met vroege beëindiging van het leasecontract aan de werknemer wordt dooor belast. Deze kosten worden zoveel mogelijk met het salaris verrekend. Mocht het salaris niet toereikend zijn dan zal het resterende bedrag middels een factuur aan de werknemer worden gezonden.
Of ik moet de auto meenemen naar mijn nieuwe werkgever, danwel de auto persoonlijk kopen van de leasemaatschappij.
In het reglement staat ook dat de auto wordt geleased voor 48mnd / 30000km p/j, moet voldoen aan een bepaalde uitstoot norm, voorzien zijn van metallic lak, budget is max 800 euro p/m incl brandstof.
Verder vrij in de keuze van merk en type.
Mijn voorgaande leasecontracten bij andere organisaties hadden ook wel een boete clausule, maar dat betrof het overschrijden van het leasebudget of wanneer je perse een cabrio oid wilde leasen. In mijn ogen een normale regeling, echter dit vind ik minder normaal. Plus 4 jaar is een lange tijd.
Het is een kleine organisatie van 12 man, IT detachering, geen pool autos.
Ik rij nu wel in een voorloopauto, maar die moet ik inleveren.
De leasemaatschappij is een lokale dealer uit het dorp waar mijn werkgever gevestigd is. Het is meer een leasebroker. Ik acht de kans klein dat een volgende werkgever dat contract klakkeloos over zal nemen. Plus, misschien zit er bij mijn volgende baan niet eens een leaseauto.
Er worden geen alternatieven aangeboden, zoals een mobiliteitsvergoeding of OV kaart. Ik wordt ingezet in het gehele land en ook Duitsland en België. Ik zit gemiddeld 2.5 tot 4 uur per dag in de auto.
Ik zit hier wel een beetje mee in mn maag. Op advies van een jurist heb ik doorgevraagd naar de berekening die achter de boete clausule zit, maar mijn werkgever geeft aan dat ze dat niet weten en de leasemaatschappij verwijst me naar mijn werkgever. Het gezicht van mijn werkgever toen ik naar de achterliggende berekening vroeg sprak boekdelen, zij vinden het een vreemde vraag. Het mondelinge antwoord wat volgde was, asl jij je contract na 8 mnd op zegt, moet je dus nog 40x800+boete betalen.
Doorgeven aan mijn opvolgende collega, daar doen ze niet aan, was zijn antwoord.
Als ik een auto zou mogen kiezen dan wordt het een standaard auto, polo/golf/Megane/208 etc.
Vrij normale wagens en ik zal er echt geen extentrieke kleur van maken.
Ik zit hier best mee in mn maag en wil onder dit soort contracten geen handtekening plaatsen.
Als zou ik het geld voor de boete wel hebben, dan weer ik nog wel tig andere bestemmingen om het aan uit te geven. Ik krijg eerder de neiging om iop zoek te gaan naar een andere werkgever.
Heeft iemand van jullie ervaring hiermee/advies?
Alvast bedankt