Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40
galaumiy schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:00:
Ik heb een vraag:
Ik heb een keuze moeten maken voor een lease auto of 750 euro bruto extra.

Nu rijd ik 3 maanden lang met een tijdelijke lease auto van mijn werkgever rond, omdat de levertijd van mijn auto ongeveer 4-5 maanden is. Het bedrag p/m van de lease auto is ook gelijk aan 750 euro bruto. Hoor ik niet het verschilbedrag van de leasebedrag van de tijdelijke auto <> 750 euro p/m te ontvangen?
Waarom? Je had een keuze, je hebt gekozen voor de auto, je hebt nu een auto. Een tijdelijke auto weliswaar, maar dat is gebruikelijk.

Can't have it all.

[ Voor 76% gewijzigd door Hmmbob op 16-01-2019 12:03 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:48
Ik heb een vraag:

Nu rijd ik 3 maanden lang met een tijdelijke lease auto van mijn werkgever rond, omdat de levertijd van mijn auto ongeveer 4-5 maanden is. Het bedrag p/m van de lease auto is ook gelijk aan 750 euro bruto. Hoor ik niet het verschilbedrag van de leasebedrag van de tijdelijke auto <> 750 euro p/m te ontvangen?
Dit verschilt per bedrijf of dit is opgenomen in de leaseregeling. Bij mijn vorige werkgever kreeg je in het geval van onderbesteding dit geld terug (bruto). Bij mijn huidige werkgever is alles wat ik niet spendeer gewoon pech. Dus daarom ook maar zoveel mogelijk accessoires genomen die niet onder de bijtelling vallen, maar wel de leaseprijs verhogen. :+

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb een vraag:

Ligt eraan hoe dit geregeld is. Ik had destijds een huurauto via Alpharent, simpel Aygo'tje. Omdat dit voor een kortere periode is (huur/shortlease hoe je het ook wil noemen) zijn de kosten per maand ook flink hoger dan voor een complete leaseperiode die normaal een jaartje of 4 duurt.
Als het een auto is die je werkgever al heeft staan (poolauto ofzo) en die aanmerkelijk goedkoper is zou je dat kunnen overleggen.

Overigens verplicht volgens mij niemand je gebruik te maken van die voorloopauto. Ik heb bv een aantal collega's die al een eigen auto hadden en die gewoon hebben gehouden tijdens de bestelperiode van de leaseauto. Die hebben tijdens die maanden gewoon een extra bruto bedrag gekregen en zijn vervolgens direct overgestapt op de leaseauto zodra die geleverd was.

Ikzelf had er geen problemen mee: Het is uberhaupt al netjes dat ze een voorloopauto regelen. Die wordt over het algemeen netjes afgeleverd/opgehaald en voor de werkgever is het ook een gedoe qua administratie wie welke auto rijdt, (prive)kilometers bijhouden etc.
Verder is dit alleen een probleem voordat je aan de leaseauto's begint. Als je er eenmaal een hebt kan je aan het einde van het contract tijdig een nieuwe uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galaumiy
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-03 12:24
Dank je wel heren,

Ik ga er ook geen probleem van maken, maar was wel benieuwd ernaar.

Ik heb nog een vraag. Ik heb nu een leaseauto, met extra bijdrage besteld.
Als ik nu niet tevreden ben met de huidige werkgever, hoe makkelijk kan ik de te ontvangen leaseauto meenemen naar een andere werkgever? In de voorwaarden staat dat ik de mogelijkheid heb om deze mee te mogen nemen. Gaan ze dan moeilijk doen of kan dat gewoon omdat dit in mijn contract staat? Met andere woorden, moet ik met iets rekening houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
galaumiy schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:19:
Dank je wel heren,

Ik ga er ook geen probleem van maken, maar was wel benieuwd ernaar.

Ik heb nog een vraag. Ik heb nu een leaseauto, met extra bijdrage besteld.
Als ik nu niet tevreden ben met de huidige werkgever, hoe makkelijk kan ik de te ontvangen leaseauto meenemen naar een andere werkgever? In de voorwaarden staat dat ik de mogelijkheid heb om deze mee te mogen nemen. Gaan ze dan moeilijk doen of kan dat gewoon omdat dit in mijn contract staat? Met andere woorden, moet ik met iets rekening houden?
Mijn ervaring is dat je “oude” werkgever daar vaak niet moeilijk over doet maar juist de “nieuwe” werkgever. Ze krijgen dan een los contract dat bijvoorbeeld niet loopt bij hun vaste leasemaatschappij.
Gedurende de looptijd een auto overzetten naar een andere leasemaatschappij is vaak niet interessant omdat je klem loopt met de restwaarde-calculatie. Kortom, zou er niet blind op vertrouwen dat het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mijn werkgever (300+ auto's van Leaseplan) heeft tot op heden nog steeds een diesel-only beleid. Ik zou graag benzine willen gaan rijden, omdat ik a/ relatief weinig km maak en b/ aanschafwaarde / bijtelling vd auto lager is.

Ik rij nu nog een 14% 2014 Skoda Octavia GLBL en rij nog maar ca. 18.000km/jr. Rijstijl / verbruik 4,8L/100km.

Met welke argumenten kan ik onze autopark beheerder motiveren om mij toe te staan een benzine auto te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoardCrusher
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:08
joopv schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:42:

Met welke argumenten kan ik onze autopark beheerder motiveren om mij toe te staan een benzine auto te kiezen?
https://www.autoblog.nl/n...woordig-bizar-hoog-117666 misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:18
joopv schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:42:
Mijn (mini) werkgever had hetzelfde. Uiteindelijk zijn de meeste werkgevers wel gevoelig voor kosten. Anders kun je het op milieu gooien. Ga eens een bak koffie drinken :)

Bij mij kwam helaas de omschakeling te laat naar benzine dus rijd ook Diesel en <20k per jaar :'( . Dus na 4 jaar komt er in mijn geval een diesel wagen terug met naar ik schat rond de 70k op te teller. Slaat natuurlijk nergens op.

Edit: Zie bovenstaande post. In mijn geval was zelfs een Octavia diesel met 40k/km per jaar iets duurder dan een benzine. Ik rijd maximaal de helft dus mijn werkgever snijd zichzelf er ook mee in de vingers (en ik heb dus een 5k duurdere auto, want dat was het verschil tussen diesel en benzine).

[ Voor 19% gewijzigd door jongetje op 21-01-2019 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:05

JB

Cédric roelt!

djidee schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:15:
Leaseplan heeft het onderhoud schijnbaar aangepast. Ipv gewoon afspraak maken bij de merkdealer, moet je dat nu via de website / app doen. En dat gaat als volgt:

- Je kiest een datum
- Je krijgt vervolgens 3 opties (veelal universele garages, op flinke afstand van je woon/werk locatie, en ook zeker niet op de route)
- Klaar

De 3 opties wisselen dus ook nog, mijn merkdealer komt af en toe voorbij (na contact met Leaseplan), dus maar een scriptje gemaakt, en ja, na 34x was het raak op de gewenste datum (ik had al een afspraak staan, maar leaseplan heeft dus het proces gewijzigd, en er wordt nu vanuit de klant gedacht (maar hij kon het me niet uitleggen :+ )... Service360 noemen ze het...

Ik zou het fijn vinden als mijn auto gedurende de looptijd bij dezelfde garage zit, of in elk geval de merkdealer. Die kennen de historie ook volledig (meer dan het onderhoudsboekje), houden rekening met mijn wensen (einde middag auto brengen, omdat ik regulier 7u start op de zaak) en beperkingen (2.06, niet elk vervangend vervoer 'past').

De volgende auto gaat dus echt niet meer bij Leaseplan terecht komen (offertes gaan naar meerdere partijen), ook al is Alphabet vaak net wat duurder, die zijn tenminste wat meer service gericht (banden, onderhoud, was altijd bij de dealer, nooit gezeur over leenauto's, bandjes die 0.1 mm van de richtlijn af zitten en dat soort zaken). En uiteraard de wagenparkbeheerder / andere beslissers binnen de hut (MT / OR) geïnformeerd... De wijziging had hun ook nog niet bereikt.... :o

[/rant]
Eindelijk iemand die dit bevestigd. Ballentent dat LeasePlan :r

Ik "moet" nu naar Autotaalglas ivm kapotte voorruit. Houd mijn hart weer vast. Vorige keer een handtekening van kerel op mijn voorruit bij sterreparatie en heel toevallig scheurde de ruit... "Ja meneer 50% kans op" :z Imitatie ruit is zeker, dan nog het feest met alle sensoren, verwarming etc... :/ Ik wil gewoon naar de dealer.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-04 22:23
Ik ben sterk aan het twijfelen of een lease-auto voor mij een optie is. Per 1 maart maak ik de overstap naar een nieuwe werkgever, en hoewel ik geen lease-budget heb, is het wel mogelijk om middels operational lease een auto van de zaak te rijden. Als ik het goed begrijp gaat het leasebedrag van mijn brutoloon af (waardoor je er geen loonheffing meer over betaald), maar betaal ik wel bijtelling.

Ik ga niet meer dan 10-12.000km rijden per jaar schat ik, gezien een enkele reis naar kantoor ongeveer 11km (5200km woon/werk verkeer per jaar met 25 vakantiedagen). Volgens mijn berekeningen kost een B-segment auto me ongeveer 320,- netto per maand (incl. bijtelling), en een beetje fatsoenlijke tweehands auto (bouwjaar ~2005, ~5000,- aanschaf) me ongeveer 200 euro per maand (wegenbelasting, verzekering, onderhoud, brandstof en kilometervergoeding, excl aanschaf en afschrijving) o.b.v. 10.000km.

Qua prijs is de lease auto ook niet een probleem, alleen het is toch weer 120,- die je niet kan sparen. Aangezien ik nog niet eerder een eigen auto heb gehad, weet ik nog niet zo goed het risico in te schatten op schade of groot onderhoud die het verschil op jaarbasis te niet doen.

Aangezien ik pas net op mezelf woon en aan het werkende leven begin, is ergens wel zo prettig om een vast bedrag per maand te betalen en geen risico te lopen op groot onderhoud of totale afschrijving. Aan de andere kant voelt het zonde om zo veel geld te betalen voor een auto die niet van mij is.

Wat vinden jullie in deze situatie de verstandigste optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:16

PeaceNlove

Deugleuter

Zelf de auto aanschaffen en dan daarbij nog een elektrische fiets. Een groot deel van de tijd kan je gewoon lekker naar het werk fietsen, dat kost je amper wat en dan vang je daar wel mooi de kilometervergoeding op.
Bedenk ook dat het leasebudget wat van je salaris afgaat ook een lager pensioen tot gevolg kan hebben. Ook is je brutoloon lager en daardoor kan je bij de bank bijvoorbeeld veel minder lenen voor een koopwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:33
Denzo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:01:

Wat vinden jullie in deze situatie de verstandigste optie?
Heb je je bijtelling berekent via berekenhet? Die telft alle afbouw van kortingen e.d. ook nog mee. 320 bijtelling netto voor een B-segmenter lijkt me wel erg fors?

Als je geen budget hebt, maar ook zo weinig rijdt per jaar, zou je dan niet uitkunnen met een elektrische auto? Bijtelling maar 4%, en range is voor die kilometers voldoende als je al op het werk met 220v kunt laden, de rest evt. thuis of openbaar.

Denk aan een renault zoë bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Denzo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:01:
Ik ben sterk aan het twijfelen of een lease-auto voor mij een optie is. Per 1 maart maak ik de overstap naar een nieuwe werkgever, en hoewel ik geen lease-budget heb, is het wel mogelijk om middels operational lease een auto van de zaak te rijden. Als ik het goed begrijp gaat het leasebedrag van mijn brutoloon af (waardoor je er geen loonheffing meer over betaald), maar betaal ik wel bijtelling.
De vraag is in feite tweeledig:

1. zou je prive en zakelijk een vergelijkbare auto kiezen?
2. wordt je leaseauto lichter, zwaarder of ongeveer even zwaar belast als het brutoloon dat je ervoor inlevert?

Nummer 1 is bovenal een kwestie van persoonlijke voorkeur. Leasen legt je een beetje vast. Je moet biijvoorbeeld nieuw rijden, naast eventueel merken- en modellenbeleid. Msschien is dat geen belememering en zou je prive ook graag een nieuwe Polo rijden. Voor anderen wel; denk aan mensen die liever een cabrio willen rijden of een oud Amerikaan. Of ook aan mensen die juist zo goedkoop mogelijk rijden en het geld in hun zak houden.

Nummer 2 is objectiever te beantwoorden. Met 22% bijtelling en veelvoorkomende parameters zoals 25.000 km/jaar zakelijk + 10.000 a 15.000 km/jaar prive wordt het privevoordeel van een leaseauto ongeveer gelijk belast met een priveauto (kilometervergoeding + hoger brutoloon). Als je slechts 5000 a 7000 km/jaar prive rijdt, is de bijtelling relatief zwaar voor het echte voordeel dat je geniet.
Alleen een 4% auto is dan nog interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-04 22:23
ErgoStijn schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:09:
[...]

Heb je je bijtelling berekent via berekenhet? Die telft alle afbouw van kortingen e.d. ook nog mee. 320 bijtelling netto voor een B-segmenter lijkt me wel erg fors?

Als je geen budget hebt, maar ook zo weinig rijdt per jaar, zou je dan niet uitkunnen met een elektrische auto? Bijtelling maar 4%, en range is voor die kilometers voldoende als je al op het werk met 220v kunt laden, de rest evt. thuis of openbaar.

Denk aan een renault zoë bijvoorbeeld?
Ik heb zelf lopen rekenen en dus niet met de afbouw van kortingen e.d., dat zal ik eens gaan doen. Maar de 320 netto waar ik op kom is incl. het leasebedrag. Dus bijvoorbeeld voor een redelijk aangeklede Ford Fiesta;

Bruto leasebedrag: 302 euro. Netto zou dit 187,24 zijn als je er belasting over betaald. Hier komt nog 140,- bijtelling bij (ongeveer, misschien iets minder met de berekenhet tool). Totaal: 327 euro p/maand.

EDIT: Volgens berekenhet.nl kom ik op 320,- uit.

Elektrisch zat ik wellicht ook over na te denken ja, alleen is denk ik qua leasebedrag wel een stuk duurder?
t_captain schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:15:
[...]

De vraag is in feite tweeledig:

1. zou je prive en zakelijk een vergelijkbare auto kiezen?
2. wordt je leaseauto lichter, zwaarder of ongeveer even zwaar belast als het brutoloon dat je ervoor inlevert?

Nummer 1 is bovenal een kwestie van persoonlijke voorkeur. Leasen legt je een beetje vast. Je moet biijvoorbeeld nieuw rijden, naast eventueel merken- en modellenbeleid. Msschien is dat geen belememering en zou je prive ook graag een nieuwe Polo rijden. Voor anderen wel; denk aan mensen die liever een cabrio willen rijden of een oud Amerikaan. Of ook aan mensen die juist zo goedkoop mogelijk rijden en het geld in hun zak houden.

Nummer 2 is objectiever te beantwoorden. Met 22% bijtelling en veelvoorkomende parameters zoals 25.000 km/jaar zakelijk + 10.000 a 15.000 km/jaar prive wordt het privevoordeel van een leaseauto ongeveer gelijk belast met een priveauto (kilometervergoeding + hoger brutoloon). Als je slechts 5000 a 7000 km/jaar prive rijdt, is de bijtelling relatief zwaar voor het echte voordeel dat je geniet.
Alleen een 4% auto is dan nog interessant.
1. Ja, ik zou in beide gevallen graag een B-segmenter willen rijden. Voor mij en m'n vriendin is dit groot genoeg. Kinderen gaat nog lang duren, dus een grotere auto is niet nodig. Ik leen nu tijdelijk een A-segmenter, en die vind ik toch wel stukken minder comfortabel rijden, zeker met wat langere ritten.

Alleen zou ik dus geen nieuwe rijden, maar een tweedehands van ruim 10 jaar oud.

2. Wat dat betreft heb je gelijk, en is het met de bijtelling relatief ongunstig qua privékilometers. Maar in de praktijk valt het mee omdat het een relatief goedkope auto betreft. Bij een dikke BMW 5-serie is het een heel ander verhaal dan bij een Polo, Yaris of Fiësta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-04 09:34
Ik heb gewoon een pro forma loonstrook laten opmaken met de gegevens van de nieuwe auto.
Dat zegt meer dan al die online rekentooltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
PeaceNlove schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:08:
Zelf de auto aanschaffen en dan daarbij nog een elektrische fiets. Een groot deel van de tijd kan je gewoon lekker naar het werk fietsen, dat kost je amper wat en dan vang je daar wel mooi de kilometervergoeding op.
Bedenk ook dat het leasebudget wat van je salaris afgaat ook een lager pensioen tot gevolg kan hebben. Ook is je brutoloon lager en daardoor kan je bij de bank bijvoorbeeld veel minder lenen voor een koopwoning.
Precies, wordt wel een hele dure auto op deze manier want lease bedrag gaat van je salaris af + je krijgt bijtelling. Ga lekker (elektrisch) fietsen, doe ik ook al jaren (zelfs nu ik een lease-auto heb maar de opdracht is redelijk dichtbij). Heb je meteen je lichaamsbeweging en kun je je hoofd leegmaken onderweg naar huis. Bespaard daarnaast een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
jongetje schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:37:
[...]

Precies, wordt wel een hele dure auto op deze manier want lease bedrag gaat van je salaris af + je krijgt bijtelling. Ga lekker (elektrisch) fietsen, doe ik ook al jaren (zelfs nu ik een lease-auto heb maar de opdracht is redelijk dichtbij). Heb je meteen je lichaamsbeweging en kun je je hoofd leegmaken onderweg naar huis. Bespaard daarnaast een hoop geld.
Wat voor geld bespaar jij dat jij je leaseauto niet gebruikt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Lensent schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:50:
[...]

Wat voor geld bespaar jij dat jij je leaseauto niet gebruikt dan?
Niets, als ik wel elke dag naar mijn werk rijdt met de (lease)auto kost me dat idd niets. Maar ik fiets liever en laat hem voor de deur staan, nu kan mijn vrouw hem gebruiken om bij slecht weer de kinderen naar sport/zwemles etc. te brengen, boodschappen te doen etc.
Ik win ermee dat ik geen sportschool abonnement hoef, mijn hoofd even leeg is gemaakt en even lekker in de buitenlucht ben.
En als ik wel een klus verder weg heb dan kan ik de auto gebruiken, voor vakanties wordt de brandstof en tol betaald, familie woont verder weg dus houd hem graag aan. Kost me daar in tegen geen bruto salaris maar is een arbeidsvoorwaarde (al zou ik er best salaris bij kunnen krijgen als ik hem wegdoe, maar dan moet ik met een opdracht verder weg wel zelf mijn vervoer regelen en moet ik een privé auto kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Denzo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:27:
[...]

Elektrisch zat ik wellicht ook over na te denken ja, alleen is denk ik qua leasebedrag wel een stuk duurder?
Laat je baas een Leaf of E-Golf uitrekenen. Misschien valt het mee. Van belang is dat er niet moet worden gerekend met een al te hoog aantal kilometers want dan is elke leaseauto te duur bij jouw gebruik.
1. Ja, ik zou in beide gevallen graag een B-segmenter willen rijden. Voor mij en m'n vriendin is dit groot genoeg. Kinderen gaat nog lang duren, dus een grotere auto is niet nodig. Ik leen nu tijdelijk een A-segmenter, en die vind ik toch wel stukken minder comfortabel rijden, zeker met wat langere ritten.

Alleen zou ik dus geen nieuwe rijden, maar een tweedehands van ruim 10 jaar oud.

2. Wat dat betreft heb je gelijk, en is het met de bijtelling relatief ongunstig qua privékilometers. Maar in de praktijk valt het mee omdat het een relatief goedkope auto betreft. Bij een dikke BMW 5-serie is het een heel ander verhaal dan bij een Polo, Yaris of Fiësta.
Een 5-serie, daarop telt volgens mij niemand bij. Want als je die prive rijdt, 22% * ~80.000 euro * ~55% belastingdruk bij de wat hogere inkomens + de flinke afschrijving op grote auto's (hoge leasebedragen vs relatief gunstige tweedehandsprijzen) = een bedrag waarvoor je prive een tweedehands 5-serie rijdt. Heb je er lekker twee voor de deur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-05 23:15

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

t_captain schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:40:
[...]
Een 5-serie, daarop telt volgens mij niemand bij. Want als je die prive rijdt, 22% * ~80.000 euro * ~55% belastingdruk bij de wat hogere inkomens
Ik ken er genoeg. Als ik bij mij collega's kijk, die tellen bij over BMW 5 (3x), A6, Model S 100d (wel nog van December) A5 cabrio etc.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:40:
[...]

Laat je baas een Leaf of E-Golf uitrekenen. Misschien valt het mee. Van belang is dat er niet moet worden gerekend met een al te hoog aantal kilometers want dan is elke leaseauto te duur bij jouw gebruik.

[...]

Een 5-serie, daarop telt volgens mij niemand bij. Want als je die prive rijdt, 22% * ~80.000 euro * ~55% belastingdruk bij de wat hogere inkomens + de flinke afschrijving op grote auto's (hoge leasebedragen vs relatief gunstige tweedehandsprijzen) = een bedrag waarvoor je prive een tweedehands 5-serie rijdt. Heb je er lekker twee voor de deur :)
Natuurlijk tellen die mensen wel hun 5 serie bij. Een 2e 5 serie erbij is enorm duur privé en een auto niet bijtellen is super onhandig. Als je een 5 serie kan leasen, wil je meestal niet de onhandigheid van eerst naar huis om je andere auto te pakken om ergens anders heen te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:33
Denzo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:27:
[...]

Ik heb zelf lopen rekenen en dus niet met de afbouw van kortingen e.d., dat zal ik eens gaan doen. Maar de 320 netto waar ik op kom is incl. het leasebedrag. Dus bijvoorbeeld voor een redelijk aangeklede Ford Fiesta;

Bruto leasebedrag: 302 euro. Netto zou dit 187,24 zijn als je er belasting over betaald. Hier komt nog 140,- bijtelling bij (ongeveer, misschien iets minder met de berekenhet tool). Totaal: 327 euro p/maand.

EDIT: Volgens berekenhet.nl kom ik op 320,- uit.

[...]

De vraag is ook; gaat je baas daarnaast akkoord met het risico? Want stel jij stopt op de zaak, zit hij wel met een leaseauto in zijn maag. Anders wordt het zo'n privatelease constructie die je van je loon aftrekt en ook bijtelling betaald, maar dan wordt het gauw nog wat duurder.

Ik denk dat je met een fiets, of scooter voor de droge dagen het goedkoopste uit bent, en daarnaast inderdaad een auto van 10 jaar oud neerzet om je overige kilometers mee te doen.
Je hebt het al doorgerekend, en de vraag is nu; wat is het je waard om een nieuwe auto voor de deur te hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zo’n model S is juist heel gunstig in de bijtelling.

Maar een 5-serie? Een gemiddeld exemplaar kost 800 per maand netto aan bijtelling. Plus dat je in de onderneming aardig wat geld bespaart met minder-kilometers en de BTW-correctie. Dat kan ook als dividend of extra loon naar de rijder.

Met netto 1000+ euro per maand kun je ook privé een tweedehandse vijf rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
ErgoStijn schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:40:
[...]

De vraag is ook; gaat je baas daarnaast akkoord met het risico? Want stel jij stopt op de zaak, zit hij wel met een leaseauto in zijn maag.
Hoezo, als ik bij mijn werkgever weg ga moet ik de auto meenemen of afkopen of door een collega laten overnemen. Waarom zou mijn/een werkgever daar risico in gaan lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 18:59
Ik ga (zoals zo velen) over naar een elektrische auto met laadpaal op eigen terrein.
Nu ben ik even benieuwd hoe dat loopt met die laadpaal. Zie ik het stroom verbruik op mijn rekening en krijg ik dat terug? Krijg ik een vast tarief of gaat het allemaal gewoon buiten mij om direct naar de LM?
Uiteraard ga ik ook op werk ff een balletje opgooien, maar wellicht zijn er hier al mensen met ervaring?

Zijn er nog bepaalde oplossingen handiger dan anderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Smobbo schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:04:
Ik ga (zoals zo velen) over naar een elektrische auto met laadpaal op eigen terrein.
Nu ben ik even benieuwd hoe dat loopt met die laadpaal. Zie ik het stroom verbruik op mijn rekening en krijg ik dat terug? Krijg ik een vast tarief of gaat het allemaal gewoon buiten mij om direct naar de LM?
Uiteraard ga ik ook op werk ff een balletje opgooien, maar wellicht zijn er hier al mensen met ervaring?

Hoe collega's van mij dat doen:

Privé stroom gebruiken voor het laden van de auto's -> privé een grootverbruikerstarief (gunstiger tarief!)
Privé de betreffende kosten bij de eigen BV in rekening brengen
De BV krijgt dat vergoed vanuit de management fee
Voordeel dat het binnen de BV wel als kosten van de winst afgetrokken kan worden -> lagere winstbelasting

Als gewone werknemer kan je logischerwijs de kosten rechtstreeks bij je werkgever declareren. Je houdt wellicht wel de voordelen van het grootverbruikerstarief waar je privé dus ook van profiteert.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:03
Smobbo schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:04:

Zelf hier ook al jarenlang een laadpaal op de oprit voor onze leasebak.

In de laadpaal zit een GPRS module welke connectie maakt met een centrale partij (in ons geval Eneco zakelijk) waarbij exact wordt bijgehouden hoeveel KWh er exact door de laadpaal heengaat om de auto op te laden.

Elke maand krijgen wij netjes een vergoeding gestort gebaseerd op het verbruik maal een iets boven marktconforme vergoeding per KWh.

Eneco zal dit wel factureren aan de zaak, en wij als particulier worden dus gecompenseerd voor het verbruik wat door onze meter heen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 09:26
Met een slimme laadpaal wordt de backoffice ingeregeld dat elke kWh die je laadt via je pas, met een x vergoeding wordt teruggestort. Dit kan tot maximaal 24ct worden ingesteld dacht ik. Ook als je werkelijke tarief 21ct is kun je instellen dat het 24ct kost - gaat namelijk handmatig. Kun je er nog wat op verdienen ook.

Wanneer je jouw laadpas/druppel er voorhoudt, gaat de teller lopen. Als je stopt, gaat er een factuur naar de leasemij of leverancier van de pas en die corrigeren het op het laad/brandstofvoorschot van je leaseauto.

Vervolgens krijg jij per maand immers een hogere rekening voor je stroom (iemand zal het eerst moeten betalen) maar dit krijg je inderdaad teruggestort vanuit de pasleverancier conform de backoffice.

Best lucratief. Je kunt je paal ook openstellen voor andere mensen overigens, kun je hem aanmelden bij zo'n app dat hij 'vrij' is. Kun je er aan verdienen :)

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 12:51
Ik heb laatst een gesprek gevoerd met een collega van mij die een (vrije dure) lease-auto had besteld, maar hij gaf daarbij aan dat hij financieel heel voordelig uit was, vanwege de manier waarop de fiscus/werkgever rekent met bijtelling en eigen bijdrage. Ik kon me haast niet voorstellen dat zijn berekening klopte, of ik heb het gewoon verkeerd begrepen, dus ik vroeg me af of iemand mij hier wat meer helderheid over zou kunnen verschaffen.

Onze werkgever kent een redelijk standaard regeling waarbij je naar aanleiding van je functie voor bedrag X per maand een lease-auto mag uitzoeken (bijvoorbeeld € 650,- p/m), exclusief brandstof. Als je een goedkopere auto kiest, krijg je het overschot als bruto salaris uitgekeerd; als je een duurdere kiest, moet je de rest in de vorm van een eigen (bruto) bijdrage bijleggen, wat gewoon van je salaris wordt ingehouden.

Uiteraard kun je ook kiezen of je de auto wel of niet privé rijdt. Zoja, dan betaal je bijtelling, waarvan het netto bedrag van je salaris wordt ingehouden.

Nu vertelde die collega mij dat hij een vrij dure elektrische auto heeft besteld die hij ook privé gaat rijden. Hij gaat dus niet alleen een forse eigen bijdrage betalen (iets van € 300,- bruto per maand), maar ook de bijtelling. Omdat het een elektrische auto is, is die bijtelling verhoudingsgewijs gering (4%), maar omdat de auto duur is, kom je dan weer uit op een gemiddelde bijtelling (iets van € 350 per maand) (bedragen zijn gegokt en even als voorbeeld).

Nu zou je zeggen dat je dan aan het einde van de maand fors moet inboeten op je salaris, maar hij zei dat je de eigen bijdrage van de bijtelling mocht aftrekken, waardoor hij maandelijks slechts € 50,- gaat betalen voor deze auto.

Dit zou betekenen dat als ik maar een mega-dure auto bestel met veel eigen bijdrage, dat ik uiteindelijk minder kwijt ben dan een auto die binnen mijn budget valt maar nog wel bijtelling kent - ik kan me dat haast niet voorstellen.

Heeft iemand iets wel eens van een vergelijkbare berekening langs zien komen? Heb ik zijn verhaal nou verkeerd begrepen?

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:36
secret17 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:13:
Ik heb laatst een gesprek gevoerd met een collega van mij die een (vrije dure) lease-auto had besteld, maar hij gaf daarbij aan dat hij financieel heel voordelig uit was, vanwege de manier waarop de fiscus/werkgever rekent met bijtelling en eigen bijdrage. Ik kon me haast niet voorstellen dat zijn berekening klopte, of ik heb het gewoon verkeerd begrepen, dus ik vroeg me af of iemand mij hier wat meer helderheid over zou kunnen verschaffen.

Onze werkgever kent een redelijk standaard regeling waarbij je naar aanleiding van je functie voor bedrag X per maand een lease-auto mag uitzoeken (bijvoorbeeld € 650,- p/m), exclusief brandstof. Als je een goedkopere auto kiest, krijg je het overschot als bruto salaris uitgekeerd; als je een duurdere kiest, moet je de rest in de vorm van een eigen (bruto) bijdrage bijleggen, wat gewoon van je salaris wordt ingehouden.

Uiteraard kun je ook kiezen of je de auto wel of niet privé rijdt. Zoja, dan betaal je bijtelling, waarvan het netto bedrag van je salaris wordt ingehouden.

Nu vertelde die collega mij dat hij een vrij dure elektrische auto heeft besteld die hij ook privé gaat rijden. Hij gaat dus niet alleen een forse eigen bijdrage betalen (iets van € 300,- bruto per maand), maar ook de bijtelling. Omdat het een elektrische auto is, is die bijtelling verhoudingsgewijs gering (4%), maar omdat de auto duur is, kom je dan weer uit op een gemiddelde bijtelling (iets van € 350 per maand) (bedragen zijn gegokt en even als voorbeeld).

Nu zou je zeggen dat je dan aan het einde van de maand fors moet inboeten op je salaris, maar hij zei dat je de eigen bijdrage van de bijtelling mocht aftrekken, waardoor hij maandelijks slechts € 50,- gaat betalen voor deze auto.

Dit zou betekenen dat als ik maar een mega-dure auto bestel met veel eigen bijdrage, dat ik uiteindelijk minder kwijt ben dan een auto die binnen mijn budget valt maar nog wel bijtelling kent - ik kan me dat haast niet voorstellen.

Heeft iemand iets wel eens van een vergelijkbare berekening langs zien komen? Heb ik zijn verhaal nou verkeerd begrepen?
Je mag de eigen bijtelling inderdaad in mindering brengen op de bijtelling, maar dan wel op de "bruto" bijtelling. De eigen bijdrage gaat over je netto salaris.

Voorbeeld:
Brutosalaris x gaat plus 300 euro bijtelling (bruto). Daar gaat dan 150 euro eigen bijdrage vanaf, blijft over x+150.

Over dat getal wordt dan de belasting berekend, en die wordt afgetrokken van x (let op! Dus niet van x+150).. Van dat netto salaris wordt dan de eigen bijdrage (150 euro) afgetrokken.

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
HJTP schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:19:
[...]
Over dat getal wordt dan de belasting berekend, en die wordt afgetrokken van x (let op! Dus niet van x+150).. Van dat netto salaris wordt dan de eigen bijdrage (150 euro) afgetrokken.
Ok, nu begint het wat te dagen, want mijn collega zei dat het voor hem zo voordelig uit viel omdat zijn eigen bijdrage veel hoger was dan zijn bijtelling, wat er uiteindelijk voor zorgt dat zijn belastbaar inkomen (bruto salaris + bijtelling - eigen bijdrage) lager is dan zijn salaris. Vervolgens betaalt hij alsnog de eigen bijdrage zelf (netto salaris - eigen bijdrage), maar is het verschil met de situatie waarin je relatief veel bijtelling en geen eigen bijdrage betaalt relatief klein.

De vraag is alleen: waarom staat de fiscus toe dat de eigen bijdrage aftrekbaar is? Wat de redenatie achter die wetgeving precies?

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

weet iemand hoe het wettelijk zit met het herwaarderen van de cataloguswaarde voor de BD en dus de bijtelling? Meer specifiek: collega van me meldde laatst dat dat wettelijk verplicht zou zijn als je een niet-nieuwe auto krijgt (denk aan occasionlease, maar ook poolauto of wellicht shortlease). Als dat zo is dan heb ik her en der nog een hoop geld tegoed namelijk :)
Ik kan alleen nergens iets van info vinden :?

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 24-01-2019 13:07 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Cataloguswaarde blijft de oorspronkelijke cataloguswaarde incl BTW en BPM in het jaar van levering. Geen aanpassing aan de nieuwe (hogere) cataloguswaarde van nu; ook geen afschrijving.

Pas bij auto's van meer dan 15 jaar oud wordt bijtelling gebaseerd op dagwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
secret17 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:00:
[...]

Ok, nu begint het wat te dagen, want mijn collega zei dat het voor hem zo voordelig uit viel omdat zijn eigen bijdrage veel hoger was dan zijn bijtelling, wat er uiteindelijk voor zorgt dat zijn belastbaar inkomen (bruto salaris + bijtelling - eigen bijdrage) lager is dan zijn salaris.
Niet mogelijk. Als EB privegebruik > bijtelling, dan wordt de bijtelling op nul gezet. Deze kan dus nooit negatief worden en dus ook geen aftekpost in de inkomstenbelasting opleveren. (er is een truc: met je baas afspreken om je salaris te verlagen i.p.v. een EB)
De vraag is alleen: waarom staat de fiscus toe dat de eigen bijdrage aftrekbaar is? Wat de redenatie achter die wetgeving precies?
De logica is heel simpel: bijtelling is het belastbare voordeel op privegebruik van een auto van de zaak. Loon in natura. De berekening neemt aan dat je baas de kosten betaalt en jij het voordeel geniet.
Als je zelf moet bijdragen aan de kosten, dan negiet je niet het volle voordeel waarvoor je middels de bijtelling zou worden belast. Vandaar dat de bijtelling dan wordt verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:36
secret17 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:00:
[...]

Ok, nu begint het wat te dagen, want mijn collega zei dat het voor hem zo voordelig uit viel omdat zijn eigen bijdrage veel hoger was dan zijn bijtelling, wat er uiteindelijk voor zorgt dat zijn belastbaar inkomen (bruto salaris + bijtelling - eigen bijdrage) lager is dan zijn salaris. Vervolgens betaalt hij alsnog de eigen bijdrage zelf (netto salaris - eigen bijdrage), maar is het verschil met de situatie waarin je relatief veel bijtelling en geen eigen bijdrage betaalt relatief klein.

Zie antwoord van @t_captain hierboven.

Ik had veel van dezelfde vragen als jij, en het heeft mij heel erg geholpen om m'n eigen loonstrookje eens van boven tot onder uit te pluizen en na te rekenen. De belastingdienst heeft daarvoor een heel fijn document, bedoeld voor het automatisch berekenen van belastingen: Rekenvoorschriften voor de geautomatiseerde loonadministratie

Als je beter snapt wat voor dingen er allemaal op je loonstrookje staan, wordt het bijtellingssyteem ook logischer.

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:30
Het privé gebruik van een lease auto ziet de belastingdienst als loon in natura, hierover betaal je belasting in de vorm van bijtelling.
Als jij echter een duurdere auto wilt rijden dan dat jouw werkgever je in natura ter beschikking wil stellen en daar dus zelf geld voor bij legt dan zou het gek zijn dat je de volle mep bijtelling/belasting betaald, want je betaald er immers privé al voor. Vandaar de correctie van de eigen bijdrage op de bruto bijtelling ;)

Overigens is ook dit weer aan regels gebonden en moet het wel als zodanig door de werkgever verwerkt worden, dacht ik.

In het geval van elektrische auto met 4% bijtelling of een reguliere auto met 22% bijtelling is het wellicht mogelijk om een duurdere auto te leasen en netto iets goedkoper uit te zijn, maar (zonder het na te rekenen) volgens mij word je daar niet rijk van.

Dat was overigens wel de reden waarom veel mensen, die (bijvoorbeeld) het leasebudget van een Golf hadden, toentertijd ineens massaal een Passat GTE konden gaan rijden. De cataloguswaarde was dan wel grofweg 1,5x zo hoog, het leasetarief een stuk hoger maar het bijtellingspercentage was wel een stuk lager. Zelfs mét eigen bijdrage reed je dan netto een veel grotere auto voor hetzelfde geld.
Of natuurlijk flink besparen door een Golf GTE te nemen ipv een reguliere Golf.
HJTP schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:30:
[...]

Zie antwoord van @t_captain hierboven.

Ik had veel van dezelfde vragen als jij, en het heeft mij heel erg geholpen om m'n eigen loonstrookje eens van boven tot onder uit te pluizen en na te rekenen. De belastingdienst heeft daarvoor een heel fijn document, bedoeld voor het automatisch berekenen van belastingen: Rekenvoorschriften voor de geautomatiseerde loonadministratie

Als je beter snapt wat voor dingen er allemaal op je loonstrookje staan, wordt het bijtellingssyteem ook logischer.
Dat zou eigenlijk iedereen periodiek eens moeten doen en zeker als je van baan wisselt. Hetgeen wat onder aan de streep over blijft wil niet altijd zeggen dat het per saldo ook het meeste oplevert.

[ Voor 24% gewijzigd door B-Real op 24-01-2019 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
B-Real schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:31:
[...]

Het privé gebruik van een lease auto ziet de belastingdienst als loon in natura, hierover betaal je belasting in de vorm van bijtelling.
Als jij echter een duurdere auto wilt rijden dan dat jouw werkgever je in natura ter beschikking wil stellen en daar dus zelf geld voor bij legt dan zou het gek zijn dat je de volle mep bijtelling/belasting betaald, want je betaald er immers privé al voor. Vandaar de correctie van de eigen bijdrage op de bruto bijtelling ;)
Dat klinkt wel logisch idd. Het is alleen wel een beetje apart dat je de volledige eigen bijdrage in mindering van je bruto bijtelling mag brengen. Ik zou het eerlijker vinden als ze zouden zeggen dat je de bijtelling mag verlagen in de verhouding [eigen bijdrage / lease-bedrag], zodat het een glijdende schaal wordt waarbij 0% eigen bijdrage gewoon de volledige bijtelling wordt, en 100% eigen bijdrage (privé lease) 0% bijtelling betekent.

Als ik dan van de baas € 650,- krijg en ik lease een auto die € 850 kost, dat ik dan [650/850 * bruto bijtelling] aan bijtelling betaal, i.p.v. max(bruto bijtelling - 200, 0).

Maarja...aan de andere kant betekent de huidige regeling wel een stimulans voor elektrisch rijden dus dat is weer een ander politiek motief voor deze regeling... :)

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nee hoor, dat denk ik is meer gewoon incompetentie van de BD om regels om te zetten in een voor hun medewerkers werkbare en berekenbare situatie ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 23:37

swtimmer

Ontrafelt het leven!

paul-s83 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:43:
[...]

Zelf hier ook al jarenlang een laadpaal op de oprit voor onze leasebak.

In de laadpaal zit een GPRS module welke connectie maakt met een centrale partij (in ons geval Eneco zakelijk) waarbij exact wordt bijgehouden hoeveel KWh er exact door de laadpaal heengaat om de auto op te laden.

Elke maand krijgen wij netjes een vergoeding gestort gebaseerd op het verbruik maal een iets boven marktconforme vergoeding per KWh.

Eneco zal dit wel factureren aan de zaak, en wij als particulier worden dus gecompenseerd voor het verbruik wat door onze meter heen gaat.
Hoe werkt dit als er een keer bezoek is dan? Zeg maar, hoe weet die paal welke auto aan het laden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Laadpas ?

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Wat Superdaantje zegt.
Je stopt toch ook bij het tankstation niet gewoon de slang in je vulopening? Je pas is je authorisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
secret17 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:06:
[...]

Dat klinkt wel logisch idd. Het is alleen wel een beetje apart dat je de volledige eigen bijdrage in mindering van je bruto bijtelling mag brengen. Ik zou het eerlijker vinden als ze zouden zeggen dat je de bijtelling mag verlagen in de verhouding [eigen bijdrage / lease-bedrag], zodat het een glijdende schaal wordt waarbij 0% eigen bijdrage gewoon de volledige bijtelling wordt, en 100% eigen bijdrage (privé lease) 0% bijtelling betekent.

Als ik dan van de baas € 650,- krijg en ik lease een auto die € 850 kost, dat ik dan [650/850 * bruto bijtelling] aan bijtelling betaal, i.p.v. max(bruto bijtelling - 200, 0).

Maarja...aan de andere kant betekent de huidige regeling wel een stimulans voor elektrisch rijden dus dat is weer een ander politiek motief voor deze regeling... :)
Dat zou juist heel onlogisch zijn.

Bijtelling waardeert het privegebruik van een auto van de zaak. Dat is het “loon in natura”, ervan uitgaande dat de baas betaalt.

Als je zelf een bedrag X moet meebetalen, dan is de loonwaarde van de leaseauto X euro lager. Dat bedrag X is geen loon, want je etaalt het zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul-s83
swtimmer schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:40:
[...]

Hoe werkt dit als er een keer bezoek is dan? Zeg maar, hoe weet die paal welke auto aan het laden is?
Met zoals hieronder al gezegd, met een laadpas. Dus dan wordt er exact geregistreerd welk account er gefactureerd moet worden voor de laadsessie.

In ons geval is de laadpas geintegreerd met de tankpas, dus altijd bij de hand mocht je elders op een andere locatie willen opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:25

Bommes

Capo del formaggio

t_captain schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 18:20:
[...]

Dat zou juist heel onlogisch zijn.

Bijtelling waardeert het privegebruik van een auto van de zaak. Dat is het “loon in natura”, ervan uitgaande dat de baas betaalt.

Als je zelf een bedrag X moet meebetalen, dan is de loonwaarde van de leaseauto X euro lager. Dat bedrag X is geen loon, want je etaalt het zelf.
Ik had daar een paar pagina's terug en vraag over.
En wat berichten hier maken het er voor mij nog onduidelijker op. :|

Ten eerste, die eigen bijdrage voor bijvoorbeeld privégebruik van de zakelijke lease auto moet die aan bepaalde eisen voldoen? Om ook in mindering van de bijtelling gebracht te worden?

Ten tweede, stel de bruto bijtelling is +/- 400 euro en netto 250 euro.
Waar wordt de eigen bijdrage van af geteld?
Van het bruto of het netto loon?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
secret17 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:06:
[...]

Ik vind het ook maar een vreemde regeling. Dus als je de boel wilt flessen en je hebt offcieel een leasebudget van bijv.. 850 euro, die je volledig gebruikt, maar de baas is zo aardig / flexibel om op papier vast te leggen dat jouw leasebudget maar 650 bedraagt, dan mag je die 200 euro dus aftrekken van je bijtelling.

In bepaalde scenario's kan je dus heel volledig uitkomen als de baas mee wilt werken als ik het goed begrijp?

Wel vreemd, want sommige bedrijven hebben een regeling dat je een eigen bijdrage aan de zaak betaald indien je je auto prive gebruikt (ivm extra km, brandstof etc.), wat je dus naast de bijtelling afdraagt via je loon.

Deze bijdrage wordt echter wel bruto belast, dus stel de baas vraagt een bijdrage van 100 euro per maand bruto, dan kost je dit netto 50 euro +- (afhankelijk van je belasting schaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
paul-s83 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:56:
[...]

Ik vind het ook maar een vreemde regeling. Dus als je de boel wilt flessen en je hebt offcieel een leasebudget van bijv.. 850 euro, die je volledig gebruikt, maar de baas is zo aardig / flexibel om op papier vast te leggen dat jouw leasebudget maar 650 bedraagt, dan mag je die 200 euro dus aftrekken van je bijtelling.

In bepaalde scenario's kan je dus heel volledig uitkomen als de baas mee wilt werken als ik het goed begrijp?

Wel vreemd, want sommige bedrijven hebben een regeling dat je een eigen bijdrage aan de zaak betaald indien je je auto prive gebruikt (ivm extra km, brandstof etc.), wat je dus naast de bijtelling afdraagt via je loon.

Deze bijdrage wordt echter wel bruto belast, dus stel de baas vraagt een bijdrage van 100 euro per maand bruto, dan kost je dit netto 50 euro +- (afhankelijk van je belasting schaal)
Je voorbeeld is vestzak/broekzak. Of je nu 850 lease budget hebt en 3150 salaris, of 650 lease budget en 3350 salaris en 200 eigen bijdrage. Onder de streep betaal je in beide gevallen evenveel belasting. Laatste geval krijg je meer vakantiegeld en betaalt je baas meer sociale lasten, dus uiteindelijk niet zo gunstig voor je baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
Z___Z schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:04:
[...]

Je voorbeeld is vestzak/broekzak. Of je nu 850 lease budget hebt en 3150 salaris, of 650 lease budget en 3350 salaris en 200 eigen bijdrage. Onder de streep betaal je in beide gevallen evenveel belasting. Laatste geval krijg je meer vakantiegeld en betaalt je baas meer sociale lasten, dus uiteindelijk niet zo gunstig voor je baas.
Thanks voor de uitleg, die 200 euro gaat natuurlijk nog van je bruto salaris af waardoor je onderaan de streep op hetzelfde uitkomt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Bommes schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:53:
[...]

Ik had daar een paar pagina's terug en vraag over.
En wat berichten hier maken het er voor mij nog onduidelijker op. :|

Ten eerste, die eigen bijdrage voor bijvoorbeeld privégebruik van de zakelijke lease auto moet die aan bepaalde eisen voldoen? Om ook in mindering van de bijtelling gebracht te worden?

Ten tweede, stel de bruto bijtelling is +/- 400 euro en netto 250 euro.
Waar wordt de eigen bijdrage van af geteld?
Van het bruto of het netto loon?
Eigen bijdrage is altijd een netto looninhouding. Alleen zaken als pensioenpremie en premie inkomensverzekeringen kunnen bruto worden ingehouden. (dat zijn inkomensvoorzieningen die op een ander moment worden belast, namelijk bij het uitkeren).
Elke andere looninhouding is netto.

Alleen mag deze inhouding van eigen bijdrage leaseauto (onder voorwaarden) worden verrekend met de bijtelling. Waardoor de loonheffing wat lager uitvalt en je onder de streep slechts 50-60% van de eigen bijdrage kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 23:37

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Lensent schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:20:
Wat Superdaantje zegt.
Je stopt toch ook bij het tankstation niet gewoon de slang in je vulopening? Je pas is je authorisatie.
Ik rij nog ouderwets Diesel (kon Tesla krijgen, maar woon in de binnenstad met praktisch geen laadpalen). Ik wist niet dat voor een thuispaal je ook je pas gebruikt. Make sense met de laadpas :-)

Maar als je dan normaal van je werkgever een vergoeding per Kwh laden krijgt,zoals AllSeeyinEye aangeeft dat zijn collegas doen, hoe krijg jij dan dat geld van iemand anders zijn baas als ze jouw laadpaal gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door swtimmer op 25-01-2019 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
swtimmer schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 07:49:
[...]

Ik rij nog ouderwets Diesel (kon Tesla krijgen, maar woon in de binnenstad met praktisch geen laadpalen). Ik wist niet dat voor een thuispaal je ook je pas gebruikt. Make sense met de laadpas :-)

Maar als je dan normaal van je werkgever een vergoeding per Kwh laden krijgt,zoals AllSeeyinEye aangeeft dat zijn collegas doen, hoe krijg jij dan dat geld van iemand anders zijn baas als ze jouw laadpaal gebruiken?
Je krijgt geld van je laadpaal provider. Je werkgever krijgt een factuur van je laadpas provider. Dus als iemand anders met zijn laadpas bij jouw punt laad, krijg je die kosten ook van je laadpaal provider vergoed. Je kan geloof ik ook differentiëren in tarief tussen zelf laden en vreemden laten laden. Dus zelf bijvoorbeeld 25 cent/kWh en vermeden 35 cent/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

B-Real schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:31:
[...]

Ho ho... De kanttekening is wel dat je alleen de bijtelling mag verrekenen om een leaseauto privé te mogen rijden. Als jij een extra eigen bijdrage hebt omdat je een luxere auto wilt rijden, dan is die bijdrage niet verekenbaar.
De Hoge Raad heeft in augustus 2010 bepaald dat de eigen bijdrage niet altijd aftrekbaar is, de eigen bijdrage moet namelijk zien op op privédoeleinden. In casu werden er 2 eigen bijdragen voldaan, één voor privédoeleinden en één voor overschrijding van het leasebudget. Deze laatste bijdrage is niet meer aftrekbaar, aldus de Rechtbank, het Gerechtshof en nu ook de Hoge Raad.
In de praktijk wordt dit trouwens eenvoudig omzeild door ook een eigen bijdrage voor een luxere auto te omschrijven als "eigen bijdrage voor privé gebruik van de leaseauto". :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Z___Z schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:24:
[...]

Je krijgt geld van je laadpaal provider. Je werkgever krijgt een factuur van je laadpas provider. Dus als iemand anders met zijn laadpas bij jouw punt laad, krijg je die kosten ook van je laadpaal provider vergoed. Je kan geloof ik ook differentiëren in tarief tussen zelf laden en vreemden laten laden. Dus zelf bijvoorbeeld 25 cent/kWh en vermeden 35 cent/kWh.
Dat tarief moet je logischerwijs zo hoog mogelijk maken (ook voor jezelf) omdat je prive gecompenseerd wordt daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 09:26
Wanneer de werkgever simpelweg op het loonstrookje aangeeft van "eigen bijdrage t.b.v. privégebruik auto" dan geeft de fiscus geen problemen.

De eigen bijdrage (wordt ingehouden van netto loon) mag inderdaad in mindering gebracht worden op de bruto bijtelling, waarbij 0 als minimum geldt. Er kan geen negatieve bijtelling komen, dus wanneer de eigen bijdrage groter is dan de bijtelling, blijft dit uiteindelijk op 0 steken.

Stel je bijtelling bedraagt € 300,- bruto per maand.
Je eigen bijdrage is € 200,- per maand
Je betaalt dan bruto € 100,- per maand aan bijtelling. Netto (nieuwe schaal 38,1%) is dat dan € 38,10 netto bijtelling per maand. In totaal betaal je dan dus zelf € 238,10 per maand aan je auto.

Stel dat je géén eigen bijdrage doet, dan betaal je dus 38,1% van € 300,- = € 114,30 aan netto bijtelling.

Eigen bijdrage kan verplicht worden door de werkgever, maar kan ook t.b.v. een luxere auto als deze boven het leasebedrag uitkomt. Relatief gezien is het m.i. niet echt voordeliger om er gebruik van te maken, behalve als het geld je niet uitmaakt en je graag meer auto wilt dan je vanuit de werkgever beschikbaar krijgt.

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-04 10:34
Het zal een vrij eenvoudige vraag zijn, maar om de totale kosten voor het privégebuiken van een peugeot 108 (PL-142-V) te berekenen, heb ik verschillende websites geraadpleegd. Die komen allemaal verschillend uit. De ene zegt 89 euro p/m (zonder bruto jaarsalaris berekend), en 2 anderen zeggen 95 en 114 euro per maand. Allemaal netto.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan berekenen? De auto is trouwens geen lease, en hoef niets extra's te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 21:14
stefan212 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:14:
Het zal een vrij eenvoudige vraag zijn, maar om de totale kosten voor het privégebuiken van een peugeot 108 (PL-142-V) te berekenen, heb ik verschillende websites geraadpleegd. Die komen allemaal verschillend uit. De ene zegt 89 euro p/m (zonder bruto jaarsalaris berekend), en 2 anderen zeggen 95 en 114 euro per maand. Allemaal netto.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan berekenen? De auto is trouwens geen lease, en hoef niets extra's te betalen.
Dan kan best complex zijn hoor, wat ook de verschillende uitkomsten verklaart. Bijtelling (altijd bruto) per jaar berekenen is eenvoudig; je cataloguswaarde * 22%. De netto kosten voor privégebruik is bijtelling * je marginale belastingdruk.

Marginale belastingdruk is hoeveel extra belasting je moet betalen voor iedere extra verdiende euro. Het is vooral afhankelijk van je inkomen (inkomstenbelasting, afbouw algemene heffingskorting, afbouw arbeidskorting en zorgtoeslag), maar eventueel ook van je woonsituatie (huurtoeslag, hypotheekrenteaftrek) of gezin (kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag, inkomensafhankelijke combinatiekorting).

Om het precies te kunnen berekenen moet je dus je inkomen weten en bepalen van welke inkomensafhankelijke regelingen je gebruik maakt. Als je dat wil delen wil ik het ook wel voor je berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb een hele zwik reacties verplaats naar Keuze leaseauto - Deel 5. Dit topic is nadrukkelijk niet bedoeld voor de vraag welke auto te nemen, daarvoor is, zoals in de Topic warning duidelijk te lezen valt, het andere topic bedoeld!

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 01:46
Ik denk dat ik in dit topic goed zit. Wat is nu precies een brandstofcomponent? Ik zie in het 'Keuze leaseauto topic' dat de template die je kan gebruiken spreekt van:
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Ik weet dat als je een auto configureerd dat er dan een maandbedrag uitgerold komt, en dat dat bedrag met brandstofcomponent hoger is. Maar wat houd het precies in?

EDIT: Ik kwam dit PDF'je tegen, waarin het volgende staat:
"24. Leasenormbudget op basis van werkelijk verbruik. Het leasenormbudget wordt opgebouwd uit de vaste leasekosten en de werkelijke brandstofkosten. Hoe minder zuinig de auto, hoe groter de brandstofcomponent. Zo blijft er dus minder budget over. Dit maakt in de praktijk zuinigere auto’s aantrekkelijk. Vraag de leasemaatschappij of deze het werkelijk verbruik van auto’s kent en in de leasecategorieën kan verwerken. "

Dat betekend dus dat, stel je hebt een Diesel auto die €700 p/m aan leasen kost. Je lease'd de auto 48 maanden en 30k km per jaar. De auto rijdt 1 op 20. Dan is je brandstofcomponent:

30k km per jaar = 2500 km per maand
2500 km bij 1:20 = 125 liter brandstof per maand
125 liter * 1,35 = €168,75
voor het gemak hierboven simpele fictieve getallen gepakt

Dan is het brandstofcomponent €168,75 dus de totale leaseprijs (voor de werkgever) 700+168,75 = €868,75 ?

[ Voor 53% gewijzigd door Daffie op 28-01-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je hebt de BTW nog in de dieselprijs zitten, maar aan de andere kant mis je de BTW-correctie privégebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-04 20:35
Zojuist levertijd ontvangen van mijn bestelde Polo, Juli 2019... Vind ik persoonlijk belachelijk lang voor een benzine auto. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 22:15
Zijn er hier lease-gebruikerts die hun voiture gechipt hebben cq powerboxen? Ik begrijp de risico's globaal voor lease constructie (en garantiebepalingen) maar is het die gok waard? Ik hoor wisselende verhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:50

DarkSide

theres no place like ::1

Rene44 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:28:
Zijn er hier lease-gebruikerts die hun voiture gechipt hebben cq powerboxen? Ik begrijp de risico's globaal voor lease constructie (en garantiebepalingen) maar is het die gok waard? Ik hoor wisselende verhalen.
Wat voor verhalen hoor je dan?
Er bestaat altijd een kans dat er iets gebeurt. En dan is de kans dat jij de factuur krijgt.

Maar er zijn genoeg mensen die (geheim) chippen. Dan wel met powerbox of echte tuning.
Mijn voorkeur zou voor het laatste zijn. En die nooit gepakt worden of een factuur oid krijgen.

Maar er is altijd een kans. Zo mochten we vroeger ook geen gekopieerde navi DVD's gebruiken.
Want dat werd niet ondersteund en kans op defect toestel.
Ja ja. Dacht ik. Opel vroeg 200,- voor nieuwe DVD's. En branden was goedkoper. En zoveel nieuws stond er ook niet op.
Maar begon toch beetje te zweten toen mijn Navi defect raakte, en ik de DVD er met geen mogelijkheid uit kreeg om weer te vervangen voor een orginineel exemplaar.
Ik kreeg gelukkig geen rekening. Maar ben sinds wel wat minder happig op dit soort zaken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Rene44 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:28:
In het algemeen mag je geen third party dingen doen waarbij de garantie vervalt of moet worden overgenomen door een “mindere” partij dan de importeur.

Wat wel kan is een door de dealer geleverde auto van de huistuner. RS, AMG, M o.i.d., mits je het juiste budget hebt natuurlijk. Bij sommige maatschappijen is ABT tuning op een VAG auto ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hm, daar trigger je me. Leasemij van mijn Passat is VWPFN. Juist ja, Pon zelf. Zal voor de grap de berijdersdesk eens bellen hoe zij er tegenover staan. Ze leveren het immers zelf aan particulieren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Daffie schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:58:
Het leasenormbudget wordt opgebouwd uit de vaste leasekosten en de werkelijke brandstofkosten.
Hier staat dat je leasenorm dus inclusief brandstof is...

Stel dat je norm € 800,- en het brandstofcomponent € 200,- is (bij een bepaalde auto), dan blijft er € 600,- over voor de auto zelf.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvanK
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-04 12:10
Goedemorgen,

Heeft iemand enig idee wat de levertijden voor de Polo's tegenwoordig zijn?

is dat ergens op te zoeken?

mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
DvanK schreef op maandag 4 februari 2019 @ 07:51:
Goedemorgen,

Heeft iemand enig idee wat de levertijden voor de Polo's tegenwoordig zijn?

is dat ergens op te zoeken?

mvg
In korte tijd hebben 3 collega’s er 1 besteld.

Een collega heeft 4 maanden gewacht op 1.0 tsi comfortline business. Net ontvangen.

De andere 2 wachten nog maar kregen ook 4 maanden te horen bij het bestellen. Waarvan 1 over 3 weken afleverdatum heeft volgens de lease en de mijn vw site. Beide ook een 1.0 tsi besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvanK
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-04 12:10
Pannekoek81 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 07:58:
[...]

In korte tijd hebben 3 collega’s er 1 besteld.

Een collega heeft 4 maanden gewacht op 1.0 tsi comfortline business. Net ontvangen.

De andere 2 wachten nog maar kregen ook 4 maanden te horen bij het bestellen. Waarvan 1 over 3 weken afleverdatum heeft volgens de lease en de mijn vw site. Beide ook een 1.0 tsi besteld.
Yes! bedankt voor je reactie, nu weet ik ongeveer wat ik kan verwachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:45
Even een vraag; iemand ervaring met het aanpassen van een bestelde auto na tekenen van leaseovereenkomst? De auto is nog niet bested bij de dealer. Ik ga ook naar de wagenparkbeheerder deze week maar vroeg me af of mensen ervaring hier mee hebben? Ik neem aan dat een leasemaatschappij hier niet heel moeilijk over doet zolang we een andere auto bestellen in plaats van de oorspronkelijk bestelde auto? Ik weet zeker dat de auto nog niet besteld is. De dealer vroeg me nog de config te checken namelijk.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Inspired schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:40:
Even een vraag; iemand ervaring met het aanpassen van een bestelde auto na tekenen van leaseovereenkomst? De auto is nog niet bested bij de dealer. Ik ga ook naar de wagenparkbeheerder deze week maar vroeg me af of mensen ervaring hier mee hebben? Ik neem aan dat een leasemaatschappij hier niet heel moeilijk over doet zolang we een andere auto bestellen in plaats van de oorspronkelijk bestelde auto? Ik weet zeker dat de auto nog niet besteld is. De dealer vroeg me nog de config te checken namelijk.
ipv hier te vragen even zsm bellen met je wagenparkbeheerder?

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galaumiy
Jeetje,

Ik wil weg bij mijn huidige werkgever.
De auto is nog niet geleverd (volgende week pas) en ik ben verplicht deze mee te nemen, want deze is met eigen bijdrage besteld. (40.000 euro totaal)
Mijn huidige werkgever geeft aan dat de auto na levering in een keer betaald gaat worden, daarom dat de auto alleen gekocht mag worden. Wat is dit nu weer voor een gekke constructie -_-. Mijn nieuwe werkgever kan zo nooit een auto overnemen, zonder lease contract.

Mag dit wel zo?

[ Voor 4% gewijzigd door galaumiy op 05-02-2019 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
galaumiy schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:33:
Jeetje,

De auto is nog niet geleverd (volgende week pas) en ik ben verplicht deze mee te nemen, want deze is met eigen bijdrage besteld. (40.000 euro totaal)
Mijn huidige werkgever geeft aan dat de auto na levering in een keer betaald gaat worden, daarom dat de auto alleen gekocht mag worden. Wat is dit nu weer voor een gekke constructie -_-. Mijn nieuwe werkgever kan zo nooit een auto overnemen, zonder lease contract.

Mag dit wel zo?
Wat staat er in je lease overeenkomst die je getekend hebt? Ik heb bij een oud werkgever wel regelingen gezien waar de auto's die het bedrijf zelf gekocht werden en er bij meenemen van de auto er dus tot aanschaf overgegaan dient te worden. Het lijkt mij wel dat er ook een redelijke afkoopsom mogelijk moet zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
galaumiy schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:33:
Jeetje,

Mag dit wel zo?
Of de werkgever nou koopt of least, er is sprake van kosten die je kunt omslaan naar maandelijkse kosten. Of dat nou de rekening van een leasemaatschappij is, of de MRB, verzekering en afschrijving van de auto.

Bij een kortere looptijd nemen de maandlasten iets toe; afschrijving gaat in het begin wat harder dan later in het contract.

Geen enkele reden dat voortijdig openbreken niet zou kunnen. De werkgever moet de auto verkopen (zoals hij normaal aan het eind van de periode ook zou doen). Met een koerslijst moet je tot een redelijke inschatting van de afkoopkosten kunnen komen. Namelijk het verschil tussen de koerslijst en de som van de reeds geboekte afschrijvingen o.b.v. de oorspronkelijk ingeschatte maandtermijn.

Die schadepost moet verdeeld worden tussen werkgever en werknemer. De auto is immers een bedrijfsmiddel en een arbeidsvoorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galaumiy
Woy schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:49:
[...]

Wat staat er in je lease overeenkomst die je getekend hebt? Ik heb bij een oud werkgever wel regelingen gezien waar de auto's die het bedrijf zelf gekocht werden en er bij meenemen van de auto er dus tot aanschaf overgegaan dient te worden. Het lijkt mij wel dat er ook een redelijke afkoopsom mogelijk moet zijn.
De auto is niet geleverd, voldoe ik dan aan de eerste gebruiksjaar?
Zie hieronder:

Verrekening van kosten
Bij voortijdige beëindiging dienen in ieder geval de eventuele eigen bijdragen voor overschrijding norm mobiliteitsvergoeding over de resterende looptijd ineens te worden voldaan aan XXX.

Bij (voortijdige) beëindiging van de arbeidsovereenkomst door de medewerker zullen alle kosten verbonden aan het tussentijds beëindigen van de overeenkomst voor rekening van de medewerker komen.

De overige kosten welke verbonden zijn aan het tussentijds beëindigen van de overeenkomst komen voor rekening van medewerker.

De volgende staffel wordt daarbij gebruikt:
- Eerste gebruiksjaar een bedrag van € 8.000,=
- Tweede gebruiksjaar een bedrag van € 6.500,=
- Derde gebruiksjaar een bedrag van € 4.000,=
- Vierde gebruiksjaar een bedrag van € 2.000,=

Overname auto
De medewerker heeft de mogelijkheid om in geval van beëindiging van de arbeidsovereenkomst de auto mee te nemen.

Verstrijken van looptijd overeenkomst
In geval van beëindiging van de gebruiksovereenkomst vanwege het verstrijken van de looptijd kan de medewerker de auto in kwestie kopen tegen de door XXX vastgestelde waarde bij vrije verkoop.
t_captain schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:09:
[...]

Of de werkgever nou koopt of least, er is sprake van kosten die je kunt omslaan naar maandelijkse kosten. Of dat nou de rekening van een leasemaatschappij is, of de MRB, verzekering en afschrijving van de auto.

Bij een kortere looptijd nemen de maandlasten iets toe; afschrijving gaat in het begin wat harder dan later in het contract.

Geen enkele reden dat voortijdig openbreken niet zou kunnen. De werkgever moet de auto verkopen (zoals hij normaal aan het eind van de periode ook zou doen). Met een koerslijst moet je tot een redelijke inschatting van de afkoopkosten kunnen komen. Namelijk het verschil tussen de koerslijst en de som van de reeds geboekte afschrijvingen o.b.v. de oorspronkelijk ingeschatte maandtermijn.

Die schadepost moet verdeeld worden tussen werkgever en werknemer. De auto is immers een bedrijfsmiddel en een arbeidsvoorwaarde.
Zie boven. Als ik de voorwaarde met jullie deel, weten jullie of dat uberhaupt kan?
De huidige werkgever wilde aan de telefoon het bedrag in een keer zien. Nu heb ik per e-mail gevraagd, maar daar heb ik nu geen antwoord op gekregen.

De opties die ik heb:
Graag horen we jouw keuze uit de volgende opties:

1 – [nieuwe werkgever] neemt alsnog de auto over (de manier waarop wij onze auto’s aanschaffen is reeds bij ze bekend, ook wat voor hen de impact is bij het overnemen van een auto).
2 – Je neemt de auto niet mee, waardoor de boeteclausule en eigen bijdrage doorberekening in werking treed volgens de mobiliteitsregeling.
3 – Je neemt zelf de auto van ons over, bedrag zal rond de aanschafprijs liggen, exacte bedrag zullen we voor je uitrekenen als je voor deze optie kiest.

[ Voor 33% gewijzigd door galaumiy op 05-02-2019 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@galaumiy begrijp ik het goed dat je bij het afbreken van het contract in het eerste jaar een boete van 8000,- plus de eigen bijdrage over de resterende tijd krijgt? Dat lijkt mij wel erg extreem, en zou iets zijn waar ik nooit akkoord mee zou gaan.

Sowieso is het niet redelijk als de boete hoger ligt dan de daadwerkelijk geleden schade. En dat zou in dit geval volgens mij nooit meer kunnen zijn als de aanschafprijs - de eventuele verkoopprijs. Nou weet ik niet hoe hard een auto afgeschreven is direct bij aflevering, maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat dat richting de 25% van de waarde van een auto gaat.

Verder is dit artikel wel toepasselijk: https://www.salarisnet.nl...itdiensttreding-begrensd/

Maar in de basis is het niet gek dat je aan het beding gehouden wordt door je werkgever. Als je er in goed overleg niet uitkomt zul je toch juridisch advies in moeten winnen, en daarbij is het niet waarschijnlijk dat de volledige boete geschrapt wordt. Hooguit dat hij iets gematigd wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door Woy op 05-02-2019 21:40 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
galaumiy schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:23:
[...]
De opties die ik heb:
Graag horen we jouw keuze uit de volgende opties:

1 – [nieuwe werkgever] neemt alsnog de auto over (de manier waarop wij onze auto’s aanschaffen is reeds bij ze bekend, ook wat voor hen de impact is bij het overnemen van een auto).
2 – Je neemt de auto niet mee, waardoor de boeteclausule en eigen bijdrage doorberekening in werking treed volgens de mobiliteitsregeling.
3 – Je neemt zelf de auto van ons over, bedrag zal rond de aanschafprijs liggen, exacte bedrag zullen we voor je uitrekenen als je voor deze optie kiest.
Contact zoeken met de dealer die je auto gaat leveren, en vragen of zij hem in hun lease-programma willen opnemen, en via je nieuwe werkgever alsnog die auto leasen?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galaumiy
@Woy
Mijn voordeel is dat de auto niet afgeleverd is. Volgende week woensdag zou ik het in ontvangst moeten nemen, maar dat laat nog wel op zich wachten. Hierdoor neemt de waarde nog niet af.

@SlinkingAnt
Ja, dank je wel. Ik had de dealer nog gemailed, maar ik verwacht daar pas morgen aan het einde van de dag een antwoord op. Mijn huidige werkgever geeft tevens aan geen verdere regelingen te willen treffen.

Wel grappig, dat dit allemaal wettelijk mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-04 13:25
Werkt je nieuwe werkgever met een leasemaatschappij? Dan zou je daar contact mee kunnen opnemen dat zij hem overnemen en verleasen aan je nieuwe werkgever.

Zou kun jij bijvoorbeeld ook een tweedehands of demo auto laten leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@galaumiy Je wilt weg bij je werkgever, maar dat ben je (nog) niet?
Heb je al wel een andere werkgever gevonden, of moet je die ook nog gaan zoeken?

Als je pas de voorwaarden van leasen / mobiliteitsregeling van je huidige werkgever lees, nadat je een auto hebt besteld dan is dit wellicht een (dure) les voor jou...

En wat je werkgever doet, mag wettelijk gewoon.
Zij maken immers kosten om (zoals ik je posts lees) de auto zelf te kopen en niet te leasen via een lease maatschappij.
En de kosten die je mogelijk voor je kiezen krijgt bestaan m.i. uit drie delen:
Post 1: overschrijding het lease budget x het aantal resterende maanden (in dit geval dus over alle termijnen!)
Post 2: Kosten als gevolg van beëindiging (dit moet wel nader gespecificeerd worden). Want welke kosten vallen hier onder? Zijn dit "verkoopkosten", het verschil tussen aanschaf en (vrije) verkoop? Zijn dit kosten die de wagenparkbeheerder moet maken om de auto elders onder te brengen (dus uurtarief wagenparkbeheerder maal x aantal uur)?
Post 3: Kosten voor tussentijdse beëindiging conform de staffel, oftewel 8k euro.

Post 3 zie je ook wel eens bij bijvoorbeeld mobiele telefoons en/of laptops voorbij komen die je via een werkgever (voordelig) kan kopen. Dit is puur "afschrikbeleid" om te voorkomen dat men op de laatste dag nog gebruik wilt maken van een van de mogelijkheden die geboden worden door werkgever, maar de werkgever ook gewoon geld kosten.

Maar dit allemaal hoeft volgens mij niet zo'n probleem te zijn (of te worden).
Als je al een nieuwe werkgever hebt gevonden, dan hoop ik dat je onderhandeld hebt dat je een mobiliteitsbudget hebt waarbij je ook dezelfde auto kan rijden. Als je nieuwe werkgever geen lease aanbiedt, dan hoop ik dat je onderhandeld hebt dat hij de kosten van boetes e.d. overneemt.

Als je nog moet gaan solliciteren, dan dit meenemen in de onderhandeling!
Ondanks dat je huidige werkgever de auto zelf heeft aangeschaft, kan deze aan de lease maatschappij verkocht worden en daar geleased worden. Wel is dit afhankelijk van de lease maatschappij, niet iedereen doet dit. Maar een Arval, LP doen het volgens mij wel. En anders kijken of het niet via de dealer zou kunnen.
Belangrijkste is "on speaking terms" te blijven met alle partijen. Ga geen verstoppertje spelen, je kop in het zand steken of de auto niet ophalen. Want de auto is wellicht al (deels) betaald bij het doen van de bestelling. Of je schaadt de werkgever doordat de dealer straks geen zaken meer met hem wilt doen, omdat jij je auto niet komt ophalen.

En volgende keer: eerst bedenken of je nog bij je werkgever wilt blijven als je een nieuwe auto mag bestellen. Vaak een goed moment om even terug te kijken of je goed op je plek zit of niet.
En anders goed de autoregeling doorlezen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
galaumiy schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:24:
Wel grappig, dat dit allemaal wettelijk mag.
Dat is niet perse het geval, maar het is niet zo dat een boetbeding standaard onacceptabel is. Het is hooguit de hoogte van de boete die je ter discussie kunt stellen, die zou niet hoger mogen zijn dan de daadwerkelijk geleden "schade". Als je het aan wilt vechten en je komt niet onderling tot een overeenstemming zul je er echter voor naar de rechter moeten, en dan moet je dus wel een goed verhaal hebben dat de hoogte van de boete buiten proporties is.

Verder ben ik wel benieuwd waarom je überhaupt een dergelijk wurgcontract tekent? Bij mij is het een deal-breaker als er een inleverboete is voor de werknemer op het moment dat er binnen norm geleased wordt. Het is toch belachelijk dat je moet betalen bij vertrek voor een bedrijfsmiddel. Voor het gedeelte boven de norm kan ik nog inkomen.

@BastaRhymez Het zou natuurlijk van de zotte zijn als al die 3 "posten" in rekening gebracht worden. Redelijk gezien zijn alleen de kosten voor het voortijdig beëindigen van de overeenkomst een echte schadepost. Bij lease zou de werkgever dan immers van het contract af zijn, en dus geen verdere kosten hebben. Bij de koop van de auto is dat hooguit het waardeverschil tussen de boekwaarde en de verkoopprijs. Het boven budget bedrag hoeft na beeindiging/verkoop van de auto immers ook niet meer door de werkgever betaald te worden, en ook de staffel is puur een standaard specificatie van de werkgever, dus het zou gek zijn om die nog bovenop de daadwerkelijk kosten te tellen.

[ Voor 33% gewijzigd door Woy op 06-02-2019 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Een dealbreaker zou voor mij zijn als er geen mogelijkheid is om aan een boete te ontkomen.

Het is bij een grotere werkgever te verwachten dat je bepaalde auto’s makkelijk kan doorgeven aan nieuwe werknemers. Met boetevrije standaardauto’s kan dat worden ingeregeld.

In het algemeen, ongeacht de werkgever en en meer principiëel, is een boete onredelijk als je (a) niet privé rijdt en (b) binnen budget.

De auto is onder die omstandigheden namelijk een puur bedrijfsmiddel, waar je privé geen zaken mee hebt. Opzeggen van arbeidsovereenkomst en inleveren van de gereedschappen is een normaal werkgeversrisico.

Het verplaatsen van werkgeversrisico naar de werknemer is een teken van slechte werkgevers. Die auto wordt dan misbruikt als een middel om de werknemer te binden. De impact van onvrijheid op je loonontwikkeling kan enorm zijn. Wees zo flexibel en zelfvoorziend mogelijk, dat is de tip.

[ Voor 18% gewijzigd door t_captain op 06-02-2019 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:19:
[...]
@BastaRhymez Het zou natuurlijk van de zotte zijn als al die 3 "posten" in rekening gebracht worden. Redelijk gezien zijn alleen de kosten voor het voortijdig beëindigen van de overeenkomst een echte schadepost. Bij lease zou de werkgever dan immers van het contract af zijn, en dus geen verdere kosten hebben. Bij de koop van de auto is dat hooguit het waardeverschil tussen de boekwaarde en de verkoopprijs. Het boven budget bedrag hoeft na beeindiging/verkoop van de auto immers ook niet meer door de werkgever betaald te worden, en ook de staffel is puur een standaard specificatie van de werkgever, dus het zou gek zijn om die nog bovenop de daadwerkelijk kosten te tellen.
Alleen gaat het hier niet om lease, maar om een werkgever die de auto (zoals ik het lees) zelf koopt.
post 1 vind ik "normaal". Als werknemer een auto uitkiest boven budget en vertrekt, mag hij die extra kosten aftikken.
post 2 vind ik discutabel, deze moet zeker nader gespecificeerd worden.
post 3 kan ik wat van vinden, maar als dit netjes in de voorwaarde stond dan was hij er van op de hoogte.

Daarom haalde ik ook het voorbeeld van de telefoon er bij.
Bij ons kunnen wij (vrije keuze) van een telefoon doen. Hierbij betalen we wel veel minder dan een reguliere verkoopprijs en zit er een "vertrek clausule" op. Binnen een jaar weg is iets van 300 euro aftikken, binnen 2 jaar weg 200 euro, etc.
Met de auto kan ik mij dit ook wel enigszins voorstellen. Want wat als er (voorlopig) niemand een andere auto nodig heeft? Dan heeft werkgever kosten aan een stilstaande auto. Ja, dit is zeker deels het ondernemersrisico, maar vooraf is al wel duidelijk dat hij dit risico afschuift op z'n werknemers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
BastaRhymez schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:37:
[...]
Alleen gaat het hier niet om lease, maar om een werkgever die de auto (zoals ik het lees) zelf koopt.
Dat haalt in principe niet zoveel uit, de auto kan nog steeds verkocht worden, waarbij de werkgever direct alle "schade" inzichtelijk heeft.
post 1 vind ik "normaal". Als werknemer een auto uitkiest boven budget en vertrekt, mag hij die extra kosten aftikken.
Maar dat zijn alleen kosten als de auto binnen het wagenpark blijft, en een andere collega zonder eigen bijdrage de auto gaat rijden. Als de auto verkocht wordt, of het contract ontbonden worden zijn het geen extra kosten, de werkgever heeft immers geen kosten meer aan de auto. Als de auto binnen het wagenpark van de onderneming blijft zijn de andere 2 posten natuurlijk ook niet redelijk, want die worden gedekt door de volgende werknemer die de auto rijdt.
post 2 vind ik discutabel, deze moet zeker nader gespecificeerd worden.
Het is in deze inderdaad aan de werkgever om het te specificeren, en de werkgever heeft ook de plicht om te zorgen dat deze kosten geminimaliseerd worden. Hij kan er bijvoorbeeld niet voor kiezen om de auto voor een veel te laag bedrag te verkopen, dat zou slecht werkgeverschap zijn.
post 3 kan ik wat van vinden, maar als dit netjes in de voorwaarde stond dan was hij er van op de hoogte.
Gedeeltelijk mee eens, maar dat zou hooguit als vervanging voor post 2 zijn, en ook niet hoger dan de daadwerkelijk geleden schade. Als werknemer ben je in nederland gelukkig wel redelijk beschermd, het zou ook gek zijn als een werkgever "winst" maakt op het moment dat een werknemer ontslag neemt. Dat zou de deur open zetten om onoplettende werknemers te binden door enorme boetes op te nemen in het contract.
Met de auto kan ik mij dit ook wel enigszins voorstellen. Want wat als er (voorlopig) niemand een andere auto nodig heeft? Dan heeft werkgever kosten aan een stilstaande auto. Ja, dit is zeker deels het ondernemersrisico, maar vooraf is al wel duidelijk dat hij dit risico afschuift op z'n werknemers...
Ja het is prima mogelijk om het risico op de werknemer af te schuiven ( Al is dat voor mij zeker een dealbreaker, maar dat is eenieder zijn eigen keuze ), maar het moet wel binnen proporties blijven, en dus nooit meer dan de daadwerkelijke schade.

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 06-02-2019 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:20
Het blijft in algemeenheid toch wel bijzonder: in vergelijking met een banklening moet je vanwege de Wft door kredietverstrekkers worden doorgelicht op zorgplicht, omdat mensen hun financiele verplichtingen slecht kunnen overzien.

En anderzijds is het toegestaan om een langlopende verplichting, voor op de eerste plaats een bedrijfsmiddel, met potentieel grote financiele impact, aan te gaan met een simpele handtekening.

Hopelijk kun je een o plossing vinden dat de nieuwe leasemij de auto inkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik vind het in bovenstaande zaak redelijk als de werkgever zijn daadwerkelijke schade zou berekenen en de boete daarop zou baseren.

Om het helemaal zuiver te maken, moeten er vier scenario’s worden uitgerekend:

1. alleen zakelijk gebruik, auto precies binnen budget, uitdienen vierjarige periode
2. idem, maar dan met voortijdig vertrek

3. zakelijk en privégebruik, gekozen auto, uitdienen vierjarige periode
4. idem, voortijdig vertrek

De schade kan worden berekend vanuit het kostenverschil tussen 3 en 4.

Het deel van de schade dat de werkgever toekomt, uit het verschil tussen 1 en 2.

Wat resteert is een redelijke boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galaumiy
Dank voor alle antwoorden.

Om een duidelijk beeld te vormen;
Ik mocht een auto kiezen die het beste bij mij paste, uiteindelijk heb ik een auto gekozen via LeasePlan en voorgesteld deze voor mij te bestellen. Mijn huidige werkgever waar ik mijn ontslag heb ingediend gaf op dat moment aan dat zij de auto elders goedkoper konden krijgen, namelijk bij de lokale dealer waar zij regelmatig zaken mee doen. Ik dacht, prima. Dat is hoe ik ook zou handelen.

Hoewel ik altijd gedacht te hebben dat er om een leaseovereenkomst ging, ben ik kort na mijn ontslag pas achter gekomen dat ik met een koopauto te maken heb. Nu na 4-5 maanden krijg ik volgende week woensdag eindelijk mijn nieuwe auto. Ook in mijn arbeidsovereenkomst is er sprake van een mobiliteitsregeling, niet van een koopauto. Maar hierin wordt ook "leasen" van een auto ook niet genoemd.

Inmiddels ben ik in gesprek met meerdere leasemaatschappijen die toch mijn auto willen kopen en weer aan mij kunnen leasen, ook is mijn nieuwe werkgever nog steeds bezig om dit op te kunnen lossen. Het lijkt erop dat dit probleem bijna opgelost is. Het neemt alleen wat tijd in beslag.

Volgens de dealer van de auto dient de factuur na levering van de auto betaald te worden. Dit is dus weer in mijn voordeel, omdat er rechtstreeks met de dealer gecommuniceerd en gehandeld kan worden.

[ Voor 8% gewijzigd door galaumiy op 07-02-2019 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Wat is eigenlijk een beetje gangbaar qua overname in berijdersovereenkomsten? Ik heb nu zelf geen enkele verplichting. Mijn vrouw kan een auto gaan rijden maar daar zit altijd overnameverplichting op. Is dit niet uitzonderlijk? Ik kom wel vaak een verplichting tegen bij boven budget of een niet standaard auto. Of is het niet zo gek dat een leaseauto altijd mee moet en dat er geen standaard auto's zijn die achter kunnen blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Hmm. Beetje dom van het kabinet. Ze komen nu achter dat het hun wel heel erg geld kost al die EV’s. Hopelijk gaan ze niet ineens de speelregels veranderen en zeggen dat de 4% alleen voor dit jaar geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Inspired schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:39:
Wat is eigenlijk een beetje gangbaar qua overname in berijdersovereenkomsten? Ik heb nu zelf geen enkele verplichting. Mijn vrouw kan een auto gaan rijden maar daar zit altijd overnameverplichting op. Is dit niet uitzonderlijk? Ik kom wel vaak een verplichting tegen bij boven budget of een niet standaard auto. Of is het niet zo gek dat een leaseauto altijd mee moet en dat er geen standaard auto's zijn die achter kunnen blijven?
Niet heel gangbaar om de auto verplicht mee te nemen.

Vaker heb je te maken met een boete, die afneemt naarmate je leasecontract zijn einddatum nadert.

Sommige bedrijven bieden een optie om de looptijd flexibel te maken (geen boete bij vervroegd inleveren van de auto), tegen een toeslag op het leasebedrag.

Andere bedrijven bieden een keuze aan standaard-auto’s zonder inleverboete. Bij weer andere werkgevers kun je een auto uit de pool rijden en terug in de pool teruggeven zonder boete.

En er zijn werkgevers die de boete berekenen over het “extra” leasebedrag, boven je budget. Dan is de boete nihil als je binnen budget least.

Zoals je ziet, tal van verschillende praktijken.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Wij hebben op dit moment een diesel only regeling. Het liefst zou ik een EV willen overwegen als volgende leaseauto. Eigenlijk maar één, en dat is de Model 3 LR.

Twee problemen:
- Geen diesel
- We mogen geen eigen bijdrage en het leasebedrag is te hoog.

Op dit moment zou ik alleen een Tesla als EV overwegen, vanwege de aanzienlijk kortere duur van het laden bij vakantieritten. Een andere EV zou ik op dit moment niet overwegen.

Volgende opzet gemaakt:
https://1drv.ms/x/s!AjrnqH7r_4E3j-tyaWxVo5eZdIvVdw
(weet iemand een manier deze als tabel hier te plaatsen?)

Zijn er meerdere bedrijven die de overstap van diesel naar EV hebben gemaakt?
Hoe is dat bij jullie bedrijven gegaan?

Youtube: DashcamNL

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:48
t_captain schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:18:
[...]

Niet heel gangbaar om de auto verplicht mee te nemen.

Vaker heb je te maken met een boete, die afneemt naarmate je leasecontract zijn einddatum nadert.

Sommige bedrijven bieden een optie om de looptijd flexibel te maken (geen boete bij vervroegd inleveren van de auto), tegen een toeslag op het leasebedrag.

Andere bedrijven bieden een keuze aan standaard-auto’s zonder inleverboete. Bij weer andere werkgevers kun je een auto uit de pool rijden en terug in de pool teruggeven zonder boete.

En er zijn werkgevers die de boete berekenen over het “extra” leasebedrag, boven je budget. Dan is de boete nihil als je binnen budget least.

Zoals je ziet, tal van verschillende praktijken.
Bij ons is het vaag omschreven als: we doen er alles aan om een oplossing te vinden, maar als deze er niet is moet de medewerker de auto overnemen. Gezien de beperkte vloot (ca 20 auto's) zal dit in de praktijk dus altijd meenemen worden.

Nu terugkijkend zal ik nooit opnieuw een auto leasen onder zo'n regeling, omdat je erg ingeperkt worden om ontslag te nemen om wat voor reden dan ook. Ik heb er bijvoorbeeld over gedacht om half jaartje sabbatical te nemen, maar dat gaat hem door mijn auto sowieso niet worden.

Onze leaseregeling is daarnaast vrij riant, dus dit is ook nog wel uitdaging als je naar nieuwe werkgever over zou stappen die wel leaseauto biedt.

Dus niet erg objectief gehandeld toen ik na een promotie een leuke auto mocht bestellen :+

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattie_333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2024
8 maanden geleden in dienst gekomen van een groot bedrijf. Hierin heb ik ook een vast contract gekregen en een leaseauto (segment B keuze, VW Polo of iets soortgelijks). In de leaseregeling was opgenomen dat het ook mogelijk is om een upgrade te doen naar segment C auto (VW Golf), dan moet er wel een eigen bijdrage betaald worden (+/- €90,- per maand).
Ik ben akkoord gegaan met de extra eigen bijdrage en krijg een auto uit de pool. Op het moment van afsluiten waren er 7 auto's beschikbaar in de pool (enkel C segment), hier heb ik er 1 uit gekozen.
De auto die ik tot mijn beschikking krijg heeft geen bijzondere opties en is al door iemand anders gereden.

Nu 8 maanden later ga ik weer uit dienst en krijg ik de rekening gepresenteerd. Er wordt mij een bizar hoog bedrag gevraagd (+/-€2400,-) om de eigen bijdrage af te betalen tot einde looptijd van het leasecontract.

In de leaseregeling is opgenomen dat je een eigen bijdrage tot einde contract moet betalen, hierin is niks specifieks gemeld over een poolauto of voorloopauto.

Ik ben het hier niet mee eens gezien ik de auto niet nieuw besteld heb, en het bedrijf waar ik voor werk op deze manier commercieel geld zou kunnen verdienen als deze auto 4 keer doorgeschoven wordt(?)

Buiten dit om betreft het een standaard auto, waarvan er 100 rondrijden binnen het bedrijf. Deze auto die komt straks gewoon weer in de pool terecht.

Zonder al te veel details uit te brengen, denken jullie dat ik in mijn recht sta als ik niet wil betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
mattie_333 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:08:
Ik ben akkoord gegaan met de extra eigen bijdrage en krijg een auto uit de pool.
Nu 8 maanden later ga ik weer uit dienst en krijg ik de rekening gepresenteerd. Er wordt mij een bizar hoog bedrag gevraagd (+/-€2400,-) om de eigen bijdrage af te betalen tot einde looptijd van het leasecontract.
Op een poolauto is dit hoogst ongebruikelijk.

De auto wordt immers ook boetevrij ingeleverd als je definitieve leaseauto wordt geleverd.

De ongelijke behandeling van mensen die in dienst blijven (en hun poolauto boetevrij inleveren bij ontvangst van de persoonlijke leaseauto) en mensen die uit dienst gaan is niet houdbaar. Naast ongelijke behandeling kan het een verboden manier zijn om werknemers hun mobiliteit te beperken.

Documenteer een situatie waarin een collega de poolauto inleverde zonder boete. Bouw dossier op. E-mail je werkgever:
* dat je het niet eens bent met de boete;
* verwijs naar de praktijk van gratis-ingeleverde poolauto's;
* vermeld dat je geen informatie hebt gekregen waaruit bleek dat jij de poolauto niet gratis zou kunnen inleveren.

Als je werkgever deze punten niet weerspreekt, ontstaat voor jou een gunstige situatie.

En zoek contact met een jurist.

Je gaat mogelijk wel betalen, je werkgever doet namelijk een looninhouding. Maar dan kun je het geld weer terugclaimen.

[ Voor 9% gewijzigd door t_captain op 15-02-2019 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
mattie_333 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:08:
8 maanden geleden in dienst gekomen van een groot bedrijf. Hierin heb ik ook een vast contract gekregen en een leaseauto (segment B keuze, VW Polo of iets soortgelijks). In de leaseregeling was opgenomen dat het ook mogelijk is om een upgrade te doen naar segment C auto (VW Golf), dan moet er wel een eigen bijdrage betaald worden (+/- €90,- per maand).
Ik ben akkoord gegaan met de extra eigen bijdrage en krijg een auto uit de pool. Op het moment van afsluiten waren er 7 auto's beschikbaar in de pool (enkel C segment), hier heb ik er 1 uit gekozen.
De auto die ik tot mijn beschikking krijg heeft geen bijzondere opties en is al door iemand anders gereden.

In de leaseregeling is opgenomen dat je een eigen bijdrage tot einde contract moet betalen, hierin is niks specifieks gemeld over een poolauto of voorloopauto.

Ik ben het hier niet mee eens gezien ik de auto niet nieuw besteld heb, en het bedrijf waar ik voor werk op deze manier commercieel geld zou kunnen verdienen als deze auto 4 keer doorgeschoven wordt(?)

Buiten dit om betreft het een standaard auto, waarvan er 100 rondrijden binnen het bedrijf. Deze auto die komt straks gewoon weer in de pool terecht.

Zonder al te veel details uit te brengen, denken jullie dat ik in mijn recht sta als ik niet wil betalen?
Je hebt hiervoor getekend toch? Als je het er niet mee eens was, had je niet moeten tekenen. Of is dat te makkelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben het daar niet mee eens. Bij een poolauto hoort de verwachting dat je deze op enig moment boetevrij kunt inleveren (anders dan een persoonlijke leaseauto).

Afwijking van deze gangbare praktijk had imho expliciet moeten worden vermeld.

Op dit moment heeft de werkgever ook de mogelijkheid om voor dezelfde auto meerdere afkoopsommen te incasseren. Dat is imho een oneerlijk voordeel.

Sterker nog, die auto van TS is ooit in de pool gekomen. De kans is levensgroot aanwezig dat de werkgever al door de eerste berijder schadeloos is gesteld.

[ Voor 16% gewijzigd door t_captain op 16-02-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
t_captain schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 09:28:
Ik ben het daar niet mee eens. Bij een poolauto hoort de verwachting dat je deze op enig moment boetevrij kunt inleveren (anders dan een persoonlijke leaseauto).

Afwijking van deze gangbare praktijk had imho expliciet moeten worden vermeld.

Op dit moment heeft de werkgever ook de mogelijkheid om voor dezelfde auto meerdere afkoopsommen te incasseren. Dat is imho een oneerlijk voordeel.

Sterker nog, die auto van TS is ooit in de pool gekomen. De kans is levensgroot aanwezig dat de werkgever al door de eerste berijder schadeloos is gesteld.
Wil natuurlijk niet zeggen dat de werkgever dat ook doet. De orginele berijder zou een andere functie gehad kunnen hebben met meer budget en dus geen eigen bijdrage die hij af moest kopen. Het is natuurlijk niet echt een fijne constructie maar zelf moet je ook kijken waar je mee akkoord gaat. En als het onduidelijk was aangaande de poolauto moet je dat voor tekenen helder zien te krijgen. In dit geval is de poolauto ook niet tijdelijk wat ik begrijp. Aangezien er op de poolauto ook een eigen bijdrage zit zou ik er niet zomaar vanuit zijn gegaan dat hij zonder “boete” terug zou kunnen. Neemt niet weg dat je altijd in gesprek kunt gaan nu al heb je zelf ook een plicht om te begrijpen waar je mee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het is onduidelijk of de poolauto tot einde contract was gekozen of tot het moment van levering van een eigen leaseauto (bestellen na tijdelijk contract?). Dat maakt verschil. @mattie_333 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
dfrenner schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:23:

Ik heb helaas geen antwoord op je vragen, maar ben wel geïnteresseerd in deze ontwikkelingen.

Ik ben ook erg benieuwd wat Duitse bedrijven met (lease)autoparken op diesel gaan doen, aangezien dat daar nog een stukje gevoeliger ligt. Is daar al een massale omschakeling naar benzine / electra gaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

dfrenner schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:23:
Wij hebben op dit moment een diesel only regeling. Het liefst zou ik een EV willen overwegen als volgende leaseauto. Eigenlijk maar één, en dat is de Model 3 LR.

Twee problemen:
- Geen diesel
- We mogen geen eigen bijdrage en het leasebedrag is te hoog.

Op dit moment zou ik alleen een Tesla als EV overwegen, vanwege de aanzienlijk kortere duur van het laden bij vakantieritten. Een andere EV zou ik op dit moment niet overwegen.

Volgende opzet gemaakt:
https://1drv.ms/x/s!AjrnqH7r_4E3j-tyaWxVo5eZdIvVdw
(weet iemand een manier deze als tabel hier te plaatsen?)

Wij hebben gelukkig geen regelingen. Wel indicatie lease budget. Al kom ik daar eigenlijk nooit boven met de auto's waar ik naar kijk.

Zelf wel Tesla model S overwogen. Die valt nog in budget en was vorig jaar met bijteling nog erg aantrekkelijk. Alleen was de wens een trekhaak en dat gaat niet samen met de S. Wel met del X, maar 2400,- werd in deze wel te gortig voor EV met trekhaak.

Mocht ik toch gekozen hebben voor EV dan vergoed de werkgever de aanleg/huur van laadpaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 19-02-2019 14:27 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:54

Mystikal

It never hurts to help!

Ik mag van mijn werkgever privé betaalde autokosten indienen, zodat dit in mindering wordt gebracht op de bijtelling.

Welke kosten vallen hier nu onder?
Tolkosten, was kosten en parkeerkosten wel. Maar kosten om met de auto de oversteek te doen naar Texel? Zijn dat tolkosten?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nee, dat stuk van de reis rijd je niet met de auto. De auto vervoeren is wat anders dan de auto rijden.
Pagina: 1 ... 14 ... 57 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1