Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 21:14
SaraNostra schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:59:
Vraagje:

Nou kon ik enkele maanden geleden nog geen leaseauto kiezen, omdat ik in een voorloopauto moest rijden. Op dat moment kon ik een auto leasen die ik op het oog had.

Daarna is er het een en ander gebeurd en zijn de prijzen omhoog geschoten.

Conclusie? Ik kan de auto die ik wilde niet meer leasen omdat het mijn leasebudget overschrijdt. Dit, terwijl mijn werkgever bij mijn overgang had beloofd hier wel aan te voldoen.

Mijn vraag: is het "ethisch" of "done" om dit te benoemen tijdens een evaluatiegesprek en het gecompenseerd te krijgen? Wij werken met schalen, dus ik voorzie al dat mijn leasebudget niet omhoog zal gaan, maar wat is wijsheid hier?
Iemand houden aan zijn beloftes is zeker "ethisch" of "done". Ik zou niet eens wachten tot dat evaluatiegesprek, helemaal als je het risico loopt het initiële gespreksonderwerp te overschaduwen.

De meeste automerken hebben voor 1 juli grote voorraden auto's ingeslagen die voldoen aan de oude euro 6c norm. Sterker nog, bestaande voorraad uit heel europa is naar ons co2 taks landje verscheept. Misschien kun je in die voorraad nog wel de auto vinden die je al op het oog had? Vaak met leuke kortingen. Anders nog een tijdje voorloopauto blijven rijden en wachten op nieuwe BPM wetgeving? Er is "beloofd" dat de nieuwe emissienorm auto's niet duurder zou maken. Maar prinsjesdag komt waarschijnlijk te vroeg dit jaar..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05 13:50

DarkSide

theres no place like ::1

Je kan altijd in gesprek gaan met je werkgever.
Maar die heeft ook geen invloed wat een auto gaat doen.

Zo heeft VW bv nu bepaalde opties aan elkaar gekoppeld in de passat.
Wil je alleen sfeerverlichting. Dan moet je ook de luxere stoelen nemen bv. Scheelt 1200,-

Dit soort zaken kunnen er voor zorgen dat de prijs duurder wordt en het niet in je budget past.
Ook modeljaar wisselingen. En WLTP hebben invloed.
Deze zaken kan je, mijn inziens, niet de verantwoordelijkheid schuiven richting werkgever.

Hoogstens kun je vragen of het beleid, misschien berust op oude cijfers en meetmethode (co2), aangepast wordt naar WLPT. Waardoor eea misschien weer in bereik komt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-04 14:17
romon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 07:06:
[...]

Iemand houden aan zijn beloftes is zeker "ethisch" of "done". Ik zou niet eens wachten tot dat evaluatiegesprek, helemaal als je het risico loopt het initiële gespreksonderwerp te overschaduwen.

De meeste automerken hebben voor 1 juli grote voorraden auto's ingeslagen die voldoen aan de oude euro 6c norm. Sterker nog, bestaande voorraad uit heel europa is naar ons co2 taks landje verscheept. Misschien kun je in die voorraad nog wel de auto vinden die je al op het oog had? Vaak met leuke kortingen. Anders nog een tijdje voorloopauto blijven rijden en wachten op nieuwe BPM wetgeving? Er is "beloofd" dat de nieuwe emissienorm auto's niet duurder zou maken. Maar prinsjesdag komt waarschijnlijk te vroeg dit jaar..
Bedankt voor de reactie(s).

Ik ga even kijken wat ik ermee ga doen, maar ik ga het in ieder geval benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 14:37
Ik zie dat Terberg leasing (https://www.terbergleasing.nl/autoabonnement/) nu een abbo heeft van 12 maanden en dat je dan van je lease auto afstand kan doen. Zijn er nog meer bedrijven die dat doen?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Hoorde ook zoiets in een Toyota reclame. Denk dat het in opmars is als differentiator in de marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yustice
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09-2024
Vraagje over bijtelling:

Ik werk voor een Nederlands bedrijf, ik werk in Nederland en ik woon in Nederland. Vanaf volgend jaar word ik misschien gedetacheerd bij een Belgisch bedrijf. Ik woon dan ook in België, sta niet meer ingeschreven in Nederland maar ik val nog wel onder het Nederlands belastingstelsel.

Omdat je met Nederlandse kentekenplaten niet in België mag rijden wanneer je in België woont zal ik een leaseauto krijgen. De auto zal worden geleased bij een Belgisch bedrijf en heeft uiteraard Belgische platen. De auto zal worden geleased door ofwel mijn werkgever of de eindklant.

Val ik dan qua bijtelling onder het Nederlandse bijtellingsstelsel, onder Belgische (veel goedkopere) CO2-taks of onder geen enkel stelsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je bent NL belastingplichtig, bedoel je “binnenlands belastingplichgtig” of “buitenlands belastingplichtig”? Want als je zowel woont als werkt in BE, dan kan ik me voorstellen dat je primair onder BE belastingen valt.

Als de auto desondanks in NL wordt belast, dan is het tegen Nederlandse calaloguswaare, dus met de NL BPM erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yustice
t_captain schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:22:
Je bent NL belastingplichtig, bedoel je “binnenlands belastingplichgtig” of “buitenlands belastingplichtig”? Want als je zowel woont als werkt in BE, dan kan ik me voorstellen dat je primair onder BE belastingen valt.

Als de auto desondanks in NL wordt belast, dan is het tegen Nederlandse calaloguswaare, dus met de NL BPM erin.
Ik zal dan wonen in België, een arbeidsovereenkomst hebben met een bedrijf dat is gevestigd in Nederland maar het werk voer ik grotendeels uit in België. Slechts 3 a 4 keer per maand zal ik naar Nederland gaan om daar te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Waar je baas gevestigd is, is niet de centrale factor. Waar jij feitelijk werkt, woont en het zwaartepunt van jouw leven zich bevindt.

Ook moet je tenminste 25% buiten BE moet werken om niet in hun sociale verzekeringen te worden opgenomen.

Die baas die je internationaal
overplaatst, heeft die geen adviseur ingehuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:18
Ik zou hier goede afspraken met je werkgever over maken. Bij ons wordt het vaak zo geregeld (als het een tijdelijke overplaatsing is) dat de werknemer gewoon de belastingdruk houdt van zijn thuisland. Eventuele extra baten / lasten als gevolg van de overplaatsing zijn dan voor het bedrijf.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yustice
t_captain schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:48:
Waar je baas gevestigd is, is niet de centrale factor. Waar jij feitelijk werkt, woont en het zwaartepunt van jouw leven zich bevindt.
Helder. Dus de plek waar ik het meeste fysiek aanwezig ben om te werken is leidend?
Ook moet je tenminste 25% buiten BE moet werken om niet in hun sociale verzekeringen te worden opgenomen.
Ik heb begrepen dat er Europese richtlijnen zijn die stellen dat een gedetacheerde werknemer nog 2 jaar mag vallen onder het sociale stelsel van het land van herkomst, zelfs als hij daar niet meer woont.
Die baas die je internationaal overplaatst, heeft die geen adviseur ingehuurd?
Ik weet niet of hij dat heeft gedaan voor deze specifieke casus. Detacheren is ook geen 'core business' van hem; alleen wil de klant per se een ontwikkelaar/tester van ons op locatie houden en zijn ze bereid om flink de portemonnee te trekken.

Als ik akkoord ga wil ik sowieso afspraken op papier zetten dus ik neem aan dat hij dan ook wel een adviseur inhuurt. De reden dat ik deze vragen hier stel is om te weten waar ik rekening mee moet houden en om zinvolle tips te krijgen (bijvoorbeeld over de adviseur ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yustice
VidaR-9 schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:14:
Ik zou hier goede afspraken met je werkgever over maken. Bij ons wordt het vaak zo geregeld (als het een tijdelijke overplaatsing is) dat de werknemer gewoon de belastingdruk houdt van zijn thuisland. Eventuele extra baten / lasten als gevolg van de overplaatsing zijn dan voor het bedrijf.
En met 'belastingdruk houden' bedoel je dat je een afspraak maakt over het nettosalaris en dat het brutosalaris daar (tijdelijk) op wordt aangepast? Wat voor afspraken zijn nog meer gangbaar bij tijdelijke overplaatsingen? Bijvoorbeeld dagvergoedingen of andere soorten vergoedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het zou je baas sieren om een fiscaal adviseur in te huren die se situatie in kaart brengt. Ik heb meegemaakt dat bedrijven dat deden bij internationale verhuizingen va werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Yustice schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:52:
[...]

En met 'belastingdruk houden' bedoel je dat je een afspraak maakt over het nettosalaris en dat het brutosalaris daar (tijdelijk) op wordt aangepast? Wat voor afspraken zijn nog meer gangbaar bij tijdelijke overplaatsingen? Bijvoorbeeld dagvergoedingen of andere soorten vergoedingen?
Zo zou je het kunnen stellen idd.

Bij ons krijgen ze vaak een extra vergoeding als de ‘cost of living’ duurder is dan NL.

En verder kan je denken aan dingen als: verhuizing, taalcursus, huurvergoeding, etc. Is ook beetje afhankelijk van wat iemands functie is uiteraard.

@t_captain dat is bij ons standaard idd. Voor het bedrijf zelf, maar ook om iemand te adviseren en ondersteunen bij persoonlijke belastingen / aangiftes.

[ Voor 10% gewijzigd door VidaR-9 op 23-09-2018 13:34 ]

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 13:22
Op dit moment rij ik een auto (b-segment) in de 25% bijtelling welke eruit moet. Deze komt namelijk uit 2012 en is gekocht en begint kuren te vertonen. Netto bijtelling nu zo'n 185 euro p/m.
Graag wil ik naar een (lage bijtellingsauto) 4% auto, maar het aanbod en vooral levertijd valt nog wat tegen.
Een tussenoplossing zou zijn om nog een jaar of 2-3 te gaan rijden in bijv. een Golf GTE/Passat GTE in de 7% klasse.

Een GTE golf zit op zo'n 127 euro en een Passat GTE op 160.
Beide auto's zijn een hele vooruitgang en goedkoper per maand dan de huidige Ibiza.

Zijn er meer mensen die dit nu overwegen?

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-05 23:15

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Per 1 januari van dit jaar is de 7% categorie afgeschaft. Ik waag te betwijfelen dat er nog voorraad modellen van die auto's zijn.
Dezelfde Polo gaat nu overigens voor 22%.
Vanaf 1 januari 2019 wijzigt de 4% regeling, die geldt vanaf dan namelijk alleen nog voor de eerste 50k euro, daarboven betaal je 22% over het meerdere.

[ Voor 44% gewijzigd door AllSeeyinEye op 26-09-2018 10:36 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• t_captain
Bijtellingsvriendelijk zijn momenteel alleen EV['s. In de betaalbare klasse kun je kijken naar een ioniq, E-Golf of Leaf.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:34:
Per 1 januari van dit jaar is de 7% categorie afgeschaft. Ik waag te betwijfelen dat er nog voorraad modellen van die auto's zijn.
Vanaf 1 januari 2019 wijzigt de 4% regeling, die geldt vanaf dan namelijk alleen nog voor de eerste 50k euro, daarboven betaal je 22% over het meerdere.
Ja, dit is nog wel even goed om duidelijk uit te leggen, want daar bestaat veel verwarring over.

Voor wat ik begrepen heb (en jij @AllSeeyinEye ook zo uitlegt) werkt het dus als volgt:
Stel je wilt een auto leasen van 51.000 euro, dan betaal je over 50k die 4% en over 1k 22% bijtelling. Bij elkaar dus €2.220,- (4% over 50k = 2000 + 22% over 1k = 220). Op een auto van 65k zou dat dus €5.300,- zijn (2000 + 22% over 15k = 3300).

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 26-09-2018 11:26 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• t_captain
Klopt.

Een Model S met levering na 1-1-2019 wordt heel veel duurder in de bijtelling (bij een cataloguswaarde van 90k stijgt de bijtelling bijvoorbeeld van 3.600 naar 10.800). Het effect op een Model 3 (cataloguswaarde ~55-60k) zal bescheiden zijn, een Leaf, ioniq, E-Golf etc hebben geen hinder van deze wijziging.

• NL_Scratch
Het mag ook gewoon een occasion zijn met een relatief lage KM stand.
Denk bijv. is hier aan, zover ik weet rij hem dan tot eind 2020 met 7%.
https://www.dasweltauto.n...t-variant/2015/759422673/

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
NL_Scratch schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:53:
[...]

Het mag ook gewoon een occasion zijn met een relatief lage KM stand.
Denk bijv. is hier aan, zover ik weet rij hem dan tot eind 2020 met 7%.
https://www.dasweltauto.n...t-variant/2015/759422673/
Zo dat is duur!
Kun je beter voor de V60 PHEV gaan, stukken goedkoper, sneller, comfortabeler, eigenlijk in alles beter, behalve ruimte...

Youtube: DashcamNL

• NL_Scratch
dfrenner schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:06:
[...]

Zo dat is duur!
Kun je beter voor de V60 PHEV gaan, stukken goedkoper, sneller, comfortabeler, eigenlijk in alles beter, behalve ruimte...
Die gaan al snel richting de 70k qua cataloguswaarde dus een netto bijtelling van zo'n 200-220 p/m.
Al wil ik met plezier een paar tientjes s per maand bij betalen voor zo'n V60 i.p.v. een ibiza :)
Het klopt wel dat het prijsniveau van die auto's mee val.
Rond de 30k staan er leuke op:

https://www.autotrader.nl...paign=listings-thirdparty

Maar is ff met de baas kletsen wat mogelijk is :)

[ Voor 7% gewijzigd door NL_Scratch op 26-09-2018 12:51 ]

• BlakHawk
NL_Scratch schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:47:
[...]

Die gaan al snel richting de 70k qua cataloguswaarde dus een netto bijtelling van zo'n 200-220 p/m.
Al wil ik met plezier een paar tientjes s per maand bij betalen voor zo'n V60 i.p.v. een ibiza :)
Het klopt wel dat het prijsniveau van die auto's mee val.
Rond de 30k staan er leuke op:

https://www.autotrader.nl...paign=listings-thirdparty

Maar is ff met de baas kletsen wat mogelijk is :)
Klopt, mijn V60 is €72k tegen 7%.
Het is 20 euro netto duurder per maand, tegenover mijn 14% 308 SW die ik hiervoor had.

Kan ik prima mee leven ;)

200-220 is nog best hoog, kost mij €172 netto in de maand. De 308 zat op €153...

Pas bij een inkomen van 70k zit je op 218 euro netto per maand...

Vanaf een inkomen van 64k, stijgt de netto bijtelling...

[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 26-09-2018 13:12 ]

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Wat heerlijk goedkoop is dat toch nog. Voor mijn S60 betaal ik het dubbele...

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Scrtz
  • Laatst online: 07:42
dfrenner schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:06:
[...]

Zo dat is duur!
Comfortabeler vind ik wel meevallen hoor, de Passat gaat toch een stuk vlotter door de bocht dan een V60, infotainment systeem van de Passat is ook 100x beter en intuïtiever dan dat van de Volvo maar de Volvo is idd wel een stuk sneller en goedkoper.

Die ruimte ja haha, mijn schoonvader is van een Passat variant naar een V60 PHEV gegaan, ik zei hem nog dat die ruimte flink ging tegen vallen, 'ach dat zal wel meevallen', nee hoor dat valt niet mee is ie nu achtergekomen haha

• NL_Scratch
dfrenner schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:06:
[...]

Klopt, mijn V60 is €72k tegen 7%.
Het is 20 euro netto duurder per maand, tegenover mijn 14% 308 SW die ik hiervoor had.

Kan ik prima mee leven ;)

200-220 is nog best hoog, kost mij €172 netto in de maand. De 308 zat op €153...

Pas bij een inkomen van 70k zit je op 218 euro netto per maand...

Vanaf een inkomen van 64k, stijgt de netto bijtelling...
ah, ja klopt dat zie ik nu ook.
de calculator rekende met 70k inkomen per jaar en dat verdien (althans krijg) ik niet.

• BlakHawk
Scrtz schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:30:
[...]

Comfortabeler vind ik wel meevallen hoor, de Passat gaat toch een stuk vlotter door de bocht dan een V60, infotainment systeem van de Passat is ook 100x beter en intuïtiever dan dat van de Volvo maar de Volvo is idd wel een stuk sneller en goedkoper.

Die ruimte ja haha, mijn schoonvader is van een Passat variant naar een V60 PHEV gegaan, ik zei hem nog dat die ruimte flink ging tegen vallen, 'ach dat zal wel meevallen', nee hoor dat valt niet mee is ie nu achtergekomen haha
Nou ja, ik vind hem een stuk comfortabeler. Sinds wanneer is comfortabel snel door de bocht?
Stoelen zijn een stuk comfortabeler en de automaat ook m.i.

Ik zou voor geen goud met de passat willen ruilen in ieder geval...
De ruimte wist ik van te voren, dus daar heb ik rekening mee gehouden. Is mij nooit heel erg tegen gevallen, als je van het ergste uitgaat (golf hatchback bijvoorbeeld) kan het alleen maar meevallen. Doordat het een station is kun je wel stapelen. Dus op vakantie ging zonder dakkoffer.

Ik wilde toch even trappen in Duitsland ;)
244 was de top die ik heb gehaald >:)
NL_Scratch schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:31:
ah, ja klopt dat zie ik nu ook.
de calculator rekende met 70k inkomen per jaar en dat verdien (althans krijg) ik niet.
Jammergenoeg niet ;)

• Scrtz
  • Laatst online: 07:42
dfrenner schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:06:
[...]

Nou ja, ik vind hem een stuk comfortabeler. Sinds wanneer is comfortabel snel door de bocht?
Stoelen zijn een stuk comfortabeler en de automaat ook m.i.

Ik zou voor geen goud met de passat willen ruilen in ieder geval...
De ruimte wist ik van te voren, dus daar heb ik rekening mee gehouden. Is mij nooit heel erg tegen gevallen, als je van het ergste uitgaat (golf hatchback bijvoorbeeld) kan het alleen maar meevallen. Doordat het een station is kun je wel stapelen. Dus op vakantie ging zonder dakkoffer.

Ik wilde toch even trappen in Duitsland ;)
244 was de top die ik heb gehaald >:)

[...]

Jammergenoeg niet ;)
Haha ja, snel door de bocht staat idd niet echt gelijk aan comfort, dat klopt :P Maar de ruimte achterin zonder dat je de banken plat doet is toch echt wel een stuk minder dan een Golf hatchback, dus als je vaak (veel) spullen mee moet nemen dan ben je toch al heel snel continu de banken plat aan het gooien bij de V60.

Mwa ligt er ook aan wat voor stoelen je met elkaar vergelijkt, de instap V60 stoelen heb ik geen ervaring mee, maar wel met de standaard stoelen van Volkswagen, daar ben ik ook niet zo'n fan van, maar als je de sportstoelen of ergo stoelen neemt dan heb je echt wel een heerlijke zetel.

Ruimte achterin de V60 is ook wel een hele tand krapper dan een Volvo, een nadeel dat ik helaas afentoe moet ervaren, de V60 zou ik nou niet zo snel tot 'gezinsstation' rekenen in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Scrtz schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:10:
[...]

Haha ja, snel door de bocht staat idd niet echt gelijk aan comfort, dat klopt :P Maar de ruimte achterin zonder dat je de banken plat doet is toch echt wel een stuk minder dan een Golf hatchback, dus als je vaak (veel) spullen mee moet nemen dan ben je toch al heel snel continu de banken plat aan het gooien bij de V60.

Mwa ligt er ook aan wat voor stoelen je met elkaar vergelijkt, de instap V60 stoelen heb ik geen ervaring mee, maar wel met de standaard stoelen van Volkswagen, daar ben ik ook niet zo'n fan van, maar als je de sportstoelen of ergo stoelen neemt dan heb je echt wel een heerlijke zetel.

Ruimte achterin de V60 is ook wel een hele tand krapper dan een Volvo, een nadeel dat ik helaas afentoe moet ervaren, de V60 zou ik nou niet zo snel tot 'gezinsstation' rekenen in ieder geval.
Ruimte onder het afdekzeil is minder, ja, maar de kofferbak is wel gewoon diep... Niet do diep als een Passat, maar je kunt er op vakantie veel meer in kwijt dan een Golf hatchback. Omdat je over de complete diepte kunt doorstapelen naar boven, tot het plafond.

De ruimte achterin is net wat ruimer dan een C segmenter, de kinderen zitten hierin beter dan de Focus en 308 die ik hiervoor had, dus voor ons een dikke prima!

Ik heb een r-design, met sportonderstel, r design stoelen, verlaagd en 19". Ik hoor wel eens verhalen dat de phev zou over hellen. Het is absoluut geen Focus, maar overhellen doet hij echt niet. Je merkt dat je 2000kg de bocht in stuurt, maar hij ligt best wel goed op de weg. Echt als een huis...

Ik merkte weinig verschil tussen 244km/h en 160km/h op de autobahn. Nog los van dat ik dat nooit eerder had gereden kan ik dat van eerdere auto's niet zeggen. Daar merk je dat de auto's niet zozeer voor 200km/h gemaakt zijn.

Als ik dan een nadeel moet verzinnen van de V60 op de autobahn: de remmen. Bij fors remmen op hoge snelheid krijg je zo'n bijgeluid. Ik had er als Volvo zijnde een setje grotere remmen op gegooid ;)

Kofferbak met de wel bekende thule sporttassen:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1934/44878368942_0d507dbc2e_b.jpg

Onder het afdekzeil heb je weinig ruimte, door de hogere laadvloer (accu's). Maar de diepte is er best. Uiteindelijk paste er met een beetje aanduwen een sporttas voor in de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-05 16:12
:)

[ Voor 100% gewijzigd door Cornholio op 12-11-2018 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Cornholio schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:08:
Heeft iemand hier ervaring met het tunen van een lease auto dmv een powerbox?
Ik snap dat een LM en dealer het liever niet heeft. Maar wat zijn de risicos?

Met een powerbox wordt er een computer bijgeplaatst, waardoor je je fabrieksgarantie niet verliest, claimt de tuner. Het schijnt dat je de module zelf kunt verwijderen. Moet je dit dan doen elke keer als je je auto naar de dealer brengt voor onderhoud?
Stel ze zien dat er mee geknoeid is, spelen ze dit dan door naar de LM, en verlies je de fabrieksgarantie gelijk?
Het is niet jouw auto dus ik zou het niet doen, er is ook een reden dat de leasemaatschappij het niet wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Lease gewoon een model dat af fabriek het gewenste vermogen heeft. Goed tunen is veel duurder en een powerbox is cheapass workaround die je niet op iemand anders' auto moet aansluiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 15:23
7% was 1 januari 2016 al afgeschaft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
;)

[ Voor 99% gewijzigd door Cornholio op 12-11-2018 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-05 16:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Cornholio schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 09:39:
[...]
Ik betaal 4 jaar lang elke maand een fors bedrag voor die auto, voelt dan inmiddels ook wel een beetje als mijn auto
Leuk dat het zo voelt, maar het is nog steeds niet jouw auto. Je zult dit echt in overleg met de leasemij moeten gaan doen. Het gaat daarnaast niet alleen om het feit of de leasemij het toestaat, het kan ook van belang zijn voor de verzekeringspremie (vermogen is anders dan opgegeven), en daarnaast is de kentekenhouder verplicht om het aanpassen van het vermogen door te geven aan de belastingdienst. Dit ivm een andere uitstoot, en dus een ander BPM en misschien bijtellingscategorie.

Als je leasebudget niet voorziet in de auto die je wilt, dan moet je kijken of je leasebudget niet omgezet kan worden naar een mobiliteitsbudget en privé gaan rijden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Zat hatchbacks met veel meer vermogen. Misschien betaal je (samen met je baas) toch niet dik genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-04 12:10
Cornholio schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 09:39:
[...]

Ja leuk bedacht, maar voor veel hatchbacks is de dikste diesel motor ~110pk, ik wil net dat beetje meer pit.
En 'iemand anders auto', pff. Ik betaal 4 jaar lang elke maand een fors bedrag voor die auto, voelt dan inmiddels ook wel een beetje als mijn auto
Als je liever geen tegenargumenten krijgt kun je beter in het vervolg de vraag niet stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
:)

[ Voor 99% gewijzigd door Cornholio op 12-11-2018 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zie dat ze de A nog niet met een hogere output dan 116pk (180d) durven te leveren. In die context zou ik niet gaan manipuleren aan het signaal van de turbodruksensor. Even wachten op de 200d en 250d dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-04 12:10
t_captain schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:53:
Ik zie dat ze de A nog niet met een hogere output dan 116pk (180d) durven te leveren. In die context zou ik niet gaan manipuleren aan het signaal van de turbodruksensor. Even wachten op de 200d en 250d dus.
Het betreft een Renault motor hé, die zou ik sowieso niet durven te manipuleren met een "power"box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05 12:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Niet alle A hebben Renault motor. De benzine 220 en 250 hebben MB motor. Zou me niks verbazen dit voor de diesel ook zo is.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die zijn er nog niet van het huidige model. Misschien na aanpassingen voor NEDC weer?

Het blokje van een Clio dCi van 116pk verder tunen, en dan ook nog op een lompe manier (powerbox is vooral een manipulatie van de turbodruk sensor om hogere druk te forceren), dat is vragen om ellende.

Gewoon even vragen wanneer de 200/220/250 CDi leverbaar zijn dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cornholio
Die vraag heb ik 2 maanden geleden gesteld bij de dealer. Antwoord was toen eind september. Maar er is nog geen nieuws. Vandaar dat ik dan maar het heft in eigen handen wou nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je een compacte en sportieve hatch zoekt, wat vond je van de 1-serie? Een 120d zou je misschien ook heel blij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-05 16:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Cornholio schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 19:39:
Die vraag heb ik 2 maanden geleden gesteld bij de dealer. Antwoord was toen eind september. Maar er is nog geen nieuws. Vandaar dat ik dan maar het heft in eigen handen wou nemen
Maar heb je nu al aan de leasemij gevraagd of tuning toevallig toch niet toegestaan is?

Er zijn wel een paar leasmij die dit (in elk geval "vroeger") toestonden. Gevolg was wel een nog wat hoger leasebedrag omdat er gerekend wordt met een hoger brandstofverbruik, en hogere slijtage van met name banden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Volgens mij waren dat altijd opties van de “huistuner”, zoals ABT voor Audi of AMG voor MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Nu online
Ik heb een vraag over Athlon Editions op de website van Athlon. Bij deze auto's worden twee bedragen genoemd:
Consumentenprijs
Netto Catalogusprijs

En Athlon geeft een indicatie van de Netto bijtelling per maand (per belastingschaal waar je in valt). Hoe kan het dat de Netto Catalogusprijs zo veel lager is en klopt dit wel? Ik vindt het van de website niet heel duidelijk welke opties er op de auto ziten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:17
Koerski schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:57:
Ik heb een vraag over Athlon Editions op de website van Athlon. Bij deze auto's worden twee bedragen genoemd:
Consumentenprijs
Netto Catalogusprijs

En Athlon geeft een indicatie van de Netto bijtelling per maand (per belastingschaal waar je in valt). Hoe kan het dat de Netto Catalogusprijs zo veel lager is en klopt dit wel? Ik vindt het van de website niet heel duidelijk welke opties er op de auto ziten.
Netto catalogusprijs is volgens mij ex bpm en btw. Het is niet relevant om je bijtelling te berekenen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-03 15:24
Hallo Medetweakers,

Ik weet niet of ik hier helemaal goed zit maar wil het toch proberen.

Ik ben zelfstandig ondernemer en heb in December 2015 toen de zaken erg goed gingen een Volvo XC90 gekocht (geen lease) met 7% bijtelling. Niet omdat ik zo'n auto echt nodig had (ik rij maximaal 12000KM per jaar en misschien slechts 10% zakelijk) maar had zoiets van nu of nooit ivm de bijtelling.

Na wat turbulente jaren met onder andere een scheiding en de inkomsten die wat teruglopen wil ik graag heroverwegen wat een goede keuze is: de auto houden of een nieuwe auto welke goedkoper is en een lagere bijtelling.

Nu vind ik het lastig om uit te rekenen wat ik zou gaan besparen en hoop dat iemand dit zou willen uitrekenen wat de netto maandelijkse besparing ongeveer zou kunnen zijn.

Huidige auto: Volvo XC90 T8
Catalogusprijs: 83195 euro inclusief btw
Bijtelling: 7%
Belastingtarief: 40,85%
Prive gebruik: +2,7% per jaar
Wegenbelasting: 65 euro per maand
Onderhoud: 900 euro per jaar
Brandstof + Elektriciteit: 1500 euro per jaar.
Parkeerkosten: 175 euro per jaar.

Nieuwe auto: Kia Nero EV
Catalogusprijs: 35000 euro inclusief btw
Bijtelling: 4%
Belastingtarief: 40,85%
Prive gebruik: +2,7% per jaar
Wegenbelasting: 0 euro per maand
Onderhoud: 400 euro per jaar
Elektriciteit: 1000 euro per jaar.
Parkeerkosten: 175 euro per jaar.

Mijn dank is groot :)

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
Niet zo lastig hoor. Parkeerkosten laten we maar buiten beschouwing, want die zijn voor beiden gelijk. Daarnaast weet ik niet wat die “privégebruik +2,7%” is, die regeling ken ik niet en kan ik niet terug vinden.

Je Volvo kost je per jaar 83195*7%=5823.65 aan (bruto)bijtelling, dus 2379 aan netto bijtelling (5823.65 * 40,85%). Daarnaast nog 780 aan wegenbelasting per jaar. Daar komen nog 900 en 1500 bij voor onderhoud, elektra en benzine, dus een totaal bedrag van 5559 ofwel zon 463.25 per maand.

Je Kia zou je per jaar 1400 aan bruto bijtelling en dus 571.90 (1400 * 40.85%) netto kosten, plus nog 1400 aan elektra en onderhoud. Dan kom je op 1971.90 per jaar, of 164.33 per maand.

Het verschil daartussen is 298.92 per maand.

Dit is allemaal uitgegaan van je eigen opgegeven gegevens, dus als je daar iets afwijking in hebt wijzigt de berekening ook. Daarnaast heb je helemaal geen rekening gehouden met het verschil in restwaarde etc.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
@Hmmbob super bedankt zover.

Voor de privégebruik regeling kwam ik hierop:
https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

Dat verschil komt er dan nog bovenop lijkt me?

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Die 2.7% is de forfait pga-ob. Ipv berekeningen met privé BTW en bedrijfs BTW kan je gewoon een laag forfait aftikken. Anders heb je ook een sluitende kilometeradministratie nodig enzo. Dit is belasting aan de kant van de onderneming. Nog los van de bijtelling

Als je goedkoop wil rijen als ondernemer kan je het beste een Youngtimer rijden. Laag forfait en bijtelling over dagwaarde. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die wagens met lage km uit Duitsland aanbieden enzo

[ Voor 8% gewijzigd door qadn op 20-10-2018 20:20 ]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Youngtimer, en dan vooral een exemplaar met flinke operationele kosten en weinig dagwaarde, is een sweetspot. Maar het is een kwestie van tijd dat die youngtimer in het vizier van de klimaatridders loopt. Krijg je ineens een CO2 gebaseerde bijtelling.

Ik kan schetsen hoe dat gaat gebeuren:
1. Het begint op te vallen dat zakelijke rijders wel erg extreem worden gedifferentiëerd qua belasting en privérijders minder. Vooral tweedehandsrijders, het meerendeel van de privérijders, hebben wat minder last van de progressieve heffingen (BPM en bijtelling) en worden vooral lineair belast (accijns). Deze stap van bewustwording is al aan de gang.
2. In de politiek is een toenemend geluid te horen dat ook privérijders naar electrisch rijden moeten worden gestimuleerd. Er word geroepen om herverdeling van autobelastingen zodat het verschil tussen prive en zakelijk iets kleiner wordt. Ook al in gang gezet.
3. Rekeningrijden komt terug op de agenda, met tarieven die (zeer sterk) CO2 afhankelijk zijn.
4. Er word berekend dat het fiscale voordeel van een youngtimer (“rekeningrijden ten laste van de ondernemingswinst”) wel héél erg groot is geworden. Zonder veel weerstand wordt een wet aangenomen die deze bijtelling “herijkt” aan het daadwerkelijke fiscale voordeel.
5. Je bijtelling blijkt ineens een factor 7 te stijgen.

Ik heb over de mogelijkheid van een youngtimer nagedacht, ging om den mooie XK8, maar uiteindelijk maar niet gedaan. Tegenwoordig kun je er niet meer op rekenen dat het belastingsysteem ongeveer hetzelfde blijft voor langere periode.

Gerelateerd, bijtelling: https://www.telegraaf.nl/...5/bpm-toch-niet-aangepast

Officiëel is de bedoeling van NEDC om eerlijker te belasten en niet hoger. Er lag dus de vraag bij de Belastingdienst: is de gemiddelde BPM significant gestegen (zodat de schijven moeten worden geïndexeerd)? Nu is de conclusie dat het niet nodig is en de hoger NEDC BPM een blijvertje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 23:04

djidee

Mr. Slungel

t_captain schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:05:
Officiëel is de bedoeling van NEDC om eerlijker te belasten en niet hoger. Er lag dus de vraag bij de Belastingdienst: is de gemiddelde BPM significant gestegen (zodat de schijven moeten worden geïndexeerd)? Nu is de conclusie dat het niet nodig is en de hoger NEDC BPM een blijvertje is.
Nee, klopt. Omdat men het volledig op WLTP auto's baseert... En wat doen fabrikanten: Modellen die volledig onderuit knallen onder het NLse regime met veel bpm per co2 grammetje verdwijnen gewoon van de markt. Want die worden compleet weggeprijst. Zoals ik bij het opnieuw nemen van de standaard auto de communicatie retour kreeg van de wagenpark beheerder dat deze uit de lijst ging omdat hij 6000 euro duurder geworden was.
En dan komt in de brief naar de kamer dat het gemiddeld iets gestegen is, omdat de auto's ook duurder en zwaarder geworden is... Ja, want alle instapmodellen zijn exit. Sommige modellen hebben nog maar 1 motor over per brandstofsoort.
Soortgelijke auto als 2 jaar geleden (D-Segment met instap diesel of benzine) is makkelijk een paar 1000 duurder. C segment is ook behoorlijk een slag overheen gegaan.
Dat het aanbod behoorlijk afgenomen is, en dat de prijs/kwaliteit verhouding (instappers, met aardig wat ruimte) behoorlijk veranderd is gaan ze aan voorbij. Terwijl bij ons nu iedereen die mag bestellen er eigenlijk achterkomt dat hetzelfde als 2 - 5 jaar geleden (afhankelijk van km's/termijn die ze hadden), je er voor dezelfde soort auto zomaar 100-200 netto per maand meer kwijt gaat zijn. Voor de 20/21 -> 22 rijders dan, de 14% rijders laat ik gemakshalve buiten beschouwing.

OR/Werkgever aan zet, gaan die het gat (koopkracht) die de overheid hier creëert vullen mbv de mobiliteitsregeling. Kon mijn auto gelukkig met een jaar verlengen (was een shortlease), dus ik heb nog een jaar om te kijken wat daar uitkomt (en ook mbt elektrisch aanbod)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Inderdaad, ze lijken niet te kijken naar “zelfde model voor en na NEDC” maar naar “wat hebben we gemeten vs. wat hebben we vorig jaar gemeten”.

En dan verontreinig je je meetgegevens met het effect van nieuwe innovaties en met aanpassing van het in NL leverbare spectrum.

Onder de streep is NEDC gewoon een manier om een jaar extra indexatie op de BPM schijven binnen te smokkelen. In 2018 zijn de plafonds van deze schrijven verlaagd, plus nog eens extra ronde vanwege NEDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
Hmmbob schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:54:
Niet zo lastig hoor. Parkeerkosten laten we maar buiten beschouwing, want die zijn voor beiden gelijk. Daarnaast weet ik niet wat die “privégebruik +2,7%” is, die regeling ken ik niet en kan ik niet terug vinden.

Je Volvo kost je per jaar 83195*7%=5823.65 aan (bruto)bijtelling, dus 2379 aan netto bijtelling (5823.65 * 40,85%). Daarnaast nog 780 aan wegenbelasting per jaar. Daar komen nog 900 en 1500 bij voor onderhoud, elektra en benzine, dus een totaal bedrag van 5559 ofwel zon 463.25 per maand.

Je Kia zou je per jaar 1400 aan bruto bijtelling en dus 571.90 (1400 * 40.85%) netto kosten, plus nog 1400 aan elektra en onderhoud. Dan kom je op 1971.90 per jaar, of 164.33 per maand.

Het verschil daartussen is 298.92 per maand.

Dit is allemaal uitgegaan van je eigen opgegeven gegevens, dus als je daar iets afwijking in hebt wijzigt de berekening ook. Daarnaast heb je helemaal geen rekening gehouden met het verschil in restwaarde etc.
Wil toch nog even vragen of ik het goed begrijp.....

We kwamen eerder op een verschil van 298.92 per maand.

Echter hier komt het verschil van de 2,7% prive gebruik tussen beide auto's nog op dus een maandelijks verschil van 108,44 per maand.

En dan natuurlijk nog de hogere afschrijving waar ik even uitga van 50% afschrijving in 5 jaar =
41597.5 - 17500 = 24097.5 / 60maanden = 401.63 Euro per maand

Dus in totaal ga ik dan ongeveer 808,99 Euro per maand besparen????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die 2.7% per jaar —> 0.225% per maand zitten in je leasebedrag, tenminste als je baas die doorbelast.

40.85% is een erg lage inschatting an de marginale belastingdruk. Je inkomensafhankelijke heffingskortingen nemen af, je drempel giften neemt toe en je kinderopvangtoeslag neemt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
t_captain schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:15:
Die 2.7% per jaar —> 0.225% per maand zitten in je leasebedrag, tenminste als je baas die doorbelast.

40.85% is een erg lage inschatting an de marginale belastingdruk. Je inkomensafhankelijke heffingskortingen nemen af, je drempel giften neemt toe en je kinderopvangtoeslag neemt af.
Ik lease niet en heb ook geen baas ben namelijk zelfstandig met een eenmanszaak. Geschatte winst dit jaar 55k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die bijtelling is in dat geval wat gunstiger. Je marginale belastingdruk over WUO is pakweg 45% bij deze winst, maal 86% !(vanwege de MKB-winstvrijstelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
t_captain schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 20:59:
Die bijtelling is in dat geval wat gunstiger. Je marginale belastingdruk over WUO is pakweg 45% bij deze winst, maal 86% !(vanwege de MKB-winstvrijstelling).
Bedankt, ik kan dit helaas niet direct vertalen naar of mijn eerdere besparings berekening klopt of niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 02-05 16:33
Vanwege de niet opschietende ontwikkelingen rondom een nieuw contract tussen werkgever en leasemaatschappij heb ik de optie om eerst een huurauto te rijden via mijn werkgever. Echter vraag ik me af hoe het zit met bijtelling. Als ik bijvoorbeeld de eerste drie maanden van 2019 in de huurauto rijd (met verklaring geen privé gebruik auto) zonder privé kilometers te maken en ik vervolgens een leaseauto krijg waar ik wèl privé kilometers in ga maken, betaal ik dan over 2019 ook extra bijtelling over de huurauto?

Hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd...

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 21:11
@Waus26 Bijtelling gaat over een kalenderjaar (per werkgever). Als jij bij dezelfde werkgever blijft dan maakt het de belastingdienst niet uit hoe je werkgever die auto regelt. Of die hem huurt, least of koopt. Het gaat erom of jij er privé in rijdt. Als jij bijv. van januari t/m november lang niet prive rijdt maar in december meer dan die 500Km's, dan moet je met terugwerkende kracht over die eerste 11 maanden ook bijtelling betalen.

Dus in jouw geval, ja je gaat ook bijtelling betalen over die huurauto (ook al rijd je er niet prive in en 3 maanden later in die andere auto wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 02-05 16:33
jongetje schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:59:
@Waus26 Bijtelling gaat over een kalenderjaar (per werkgever). Als jij bij dezelfde werkgever blijft dan maakt het de belastingdienst niet uit hoe je werkgever die auto regelt. Of die hem huurt, least of koopt. Het gaat erom of jij er privé in rijdt. Als jij bijv. van januari t/m november lang niet prive rijdt maar in december meer dan die 500Km's, dan moet je met terugwerkende kracht over die eerste 11 maanden ook bijtelling betalen.

Dus in jouw geval, ja je gaat ook bijtelling betalen over die huurauto (ook al rijd je er niet prive in en 3 maanden later in die andere auto wel).
Thanks, dan ga ik de huurauto dus niet doen.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 20:59
Ik ga mogelijk van baan veranderen, nu staat in de overeenkomst bij mijn huidige werkgever dat ik mijn leaseauto mee moet nemen als ik binnen de eerste 12maanden van het leasecontact besluit te vertrekken.
Bij mijn nieuwe werkgever kunnen ze het leasecontract overnemen echter begreep ik dat deze dan duurder uit kan vallen omdat hun leasemaatschappij de auto soort van moet "overkopen" van de huidige leasemaatschappij.
Is er hier iemand die zoiets dergelijks heeft meegemaakt en is er ongeveer een indicatie van te maken?
Het betreft een Seat Leon van ongeveer 31000 cataloguswaarde.

Ik begreep dat die meerprijs in een eventuele eigen bijdrage verrekend kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05 13:50

DarkSide

theres no place like ::1

Marsman83 schreef op maandag 5 november 2018 @ 23:27:
Ik ga mogelijk van baan veranderen, nu staat in de overeenkomst bij mijn huidige werkgever dat ik mijn leaseauto mee moet nemen als ik binnen de eerste 12maanden van het leasecontact besluit te vertrekken.
Bij mijn nieuwe werkgever kunnen ze het leasecontract overnemen echter begreep ik dat deze dan duurder uit kan vallen omdat hun leasemaatschappij de auto soort van moet "overkopen" van de huidige leasemaatschappij.
Is er hier iemand die zoiets dergelijks heeft meegemaakt en is er ongeveer een indicatie van te maken?
Het betreft een Seat Leon van ongeveer 31000 cataloguswaarde.

Ik begreep dat die meerprijs in een eventuele eigen bijdrage verrekend kan worden.
Hangt van de regels af.
Wij moeten bv altijd het bedrag boven het leasebudget voor de.resterende maanden betalen.

Overnemen door andere werkgever kan.
Maar die hebben soms ook andere constructies.
Misschien zit je nu.bij een lm die zij niet hebben.
Dan moet de auto ook nog overkocht worden idd. En hanteert de nieuwe lm misschien wel slechtere regels waardoor ze per saldo duurder zijn.

Daarom altijd vragen of je de auto mee kunt nemen. En wat de netto kosten voor jou worden.
Of vragen of ze de boete van de resterende maanden (deels) kunnen betalen. Dit bedrag kunnen ze ook al extra boete op jouw nieuwe lease auto leggen bv.
Dus als jij ook binnen 12 maanden bij hen weggaat
Je een dubbele boete moet betalen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:54
Ook een kwestie van onderhandelen.
Been there, done that. Bij sollicitatie aangegeven dat ze of mijn huidige leaseauto kunnen overnemen, maar dat ik er zelf geen kosten voor wil maken. Of ik lever de auto in en bijkomende kosten zijn voor de nieuwe werkgever plus dat ik dan wel een soortgelijke auto weer zou willen hebben.

Dit is uiteindelijk een beetje lastig als je huidige werkgever nog niet op de hoogte is van je mogelijke vertrek, het is dan lastige om de exacte bedragen op te vragen zonder slapende honden wakker te maken. Aan de andere kant, is dat zo'n ramp dat je om je heen kijkt?

Mijn nieuwe werkgever heeft uiteindelijk gekeken wat voor hem de voordeligste optie was, waardoor ik de auto mee heb genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 20:59
Dat is idd het lastige, mijn huidige werkgever weet het nog niet, ben bang dat ze dit proces misschien wel gaan dwarsbomen. Ik heb mijn mogelijk nieuwe werkgeven mijn huidige leasecontract opgestuurd, gaan kijken of ze een schatting kunnen maken van kosten voor overname. Ik ga dan onderhandelen dat zei de kosten op zich nemen.
Anders is het gewoon niet interessant genoeg om van baan te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:54
Het totaalplaatje moet kloppen en dat is overigens niet allemaal in euro's uit te drukken.

Ter indicatie, mijn Astra (32k catologuswaarde) zat precies halverwege contract (zowel qua maanden als kilometers) toen ik van werkgever wilde switchen. De boete om het lopende contract af te kopen zat op 2900eu.

Er zijn natuurlijk ook nog genoeg andere opties te bedenken. Je nieuwe werkgever kan het contract overnemen of de boete voor vervroegd aflossen betalen.
Jullie kunnen de boete delen of je betaald tijdelijk een eigen bijdrage als je de auto wel meeneemt.

Denk er of er na, wees er "creatief" in en durf ook vooral om nee te zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Het is toch doodsimpel:

je geeft aan de nieuwe werkgever aan: dit heb ik, dit wil ik en ik draai niet op voor extra kosten.
Of je moet de nieuwe baan zo graag willen dat je een eventuele boete voor eigen rekening wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1092717

Hallo iedereen,
Voor mijn nieuwe leaseauto heb ik een overschrijding van mijn leasebudget van circa 12% (max. 25% toegestaan).
Nu vindt ik nergens in de leaseregeling terug, dat de overschrijding wordt aangemerkt als privé bijdrage.
Toch wordt het in mindering gebracht van de bijtelling.
Overal op internet vind ik terug dat dit wel als privé bijdrage omschreven moet zijn, zowel in de persoonlijke arbeidsovereenkomst en/of addendum en de leaseregeling.
Mijn vraag is, klopt dit (aftrek van de bijtelling) en zo nee, hoe moet ik dan (online) berekenen wat ik dus totaal netto kwijt ben aan de auto.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Anoniem: 1092717 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:58:
Hallo iedereen,
Voor mijn nieuwe leaseauto heb ik een overschrijding van mijn leasebudget van circa 12% (max. 25% toegestaan).
Nu vindt ik nergens in de leaseregeling terug, dat de overschrijding wordt aangemerkt als privé bijdrage.
Toch wordt het in mindering gebracht van de bijtelling.
Overal op internet vind ik terug dat dit wel als privé bijdrage omschreven moet zijn, zowel in de persoonlijke arbeidsovereenkomst en/of addendum en de leaseregeling.
Mijn vraag is, klopt dit (aftrek van de bijtelling) en zo nee, hoe moet ik dan (online) berekenen wat ik dus totaal netto kwijt ben aan de auto.
Alvast bedankt.
Zou het even met je werkgever bespreken en vragen of ze ergens “voor privégebruik” tussen plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1092717

VidaR-9 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:58:
[...]

Zou het even met je werkgever bespreken en vragen of ze ergens “voor privégebruik” tussen plakken.
Ja dat zou het beste/mooiste zijn, alleen staat het dus niet in de leaseregeling en die zo even aanpassen gaat zo 1, 2, 3 niet gebeuren.
Daarom wil ik graag weten hoe de berekening eruit gaat zien als de budgetoverschrijding als niet privé wordt aangemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenski10
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-11-2018
vraagje
bestaat het dat je een lease bus gaat rijden die al een paar jaar oud is dat je minder bijtelling hebt?
dus kun je voor een voordeliger bijtelling een lease bus gaan rijden. of wordt er altijd vanuit de nieuwwaarde gerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 21:11
jeroenski10 schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:50:
vraagje
bestaat het dat je een lease bus gaat rijden die al een paar jaar oud is dat je minder bijtelling hebt?
dus kun je voor een voordeliger bijtelling een lease bus gaan rijden. of wordt er altijd vanuit de nieuwwaarde gerekend?
Pas na 15 jaar ga je 35 procent over de dagwaarde aan bijtelling betalen (Youngtimer regeling).
Binnen 5 jaar betaal je de vast gestelde bijtelling en na die 5 jaar de normale bijtelling:
Voorbeeld: Stel je hebt een peugeot 308 met 14procent bijtelling van oktober 2015. Dan betaalde je 14 procent bijtelling over de eerste 5 jaar dus TOT oktober 2020. Daarna wordt dit 22 procent bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
jeroenski10 schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:50:
vraagje
Dude, dat is je al eerder geantwoord jeroenski10 in "Keuze leaseauto - Deel 5"
jeroenski10 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:53:
vraagje
Hmmbob schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:02:
Nee, bijtelling betaal je over de (originele) cataloguswaarde voor zover ik weet.
FireDrunk schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:02:
Na 5 jaar wordt het 35% van de dagwaarde toch?
Nope, na 5 jaar wordt er verplicht opnieuw geindexeerd (percentage, niet de catalogusprijs), maar het is pas 35% als het een youngtimer is. En dat is na 15 (!) jaar.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 13:14
Vraagje; ik heb in juli 2018 mijn auto besteld en krijg deze in februari 2019. Nu hoor ik een collega zeggen dat mijn leasebedrag nog kan wijzigen; klopt dat? Ik dacht als ik getekend had voor de komende 4 jaar deze auto dat dan het leasebedrag ook vast staat. Of bedoelt hij de bijtelling? Kan die wijzigen? : (

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hangt van je leaseregeling af. Bij de meeste werkgevers is het bedrag op het moment van bestellen bindend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het lijkt mij nogal een gekke regeling waar je op een later tijdstip financieel benadeeld kan worden, maar niet meer de keuze hebt om er vanaf te zien. Ik kan mij ook niet voorstellen dat ze bij aflevering nogmaals vragen of je akkoord gaat het leasebedrag, want dan is er natuurlijk meteen een probleem als je niet akkoord gaat.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Leasemaatschappijen hebben vaak de mogelijkheid om bepaalde wijzigingen (m.n. belastingen) door te berekenen. Denk aan de aanpassing van wegenbelasting etc. Maar het is gebruikerijk dat de werkgever deze kosten voor zijn rekening neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja onderling tussen werkgever & leasemaatschappij snap ik het wel, maar ik zou persoonlijk als werknemer niet accepteren dat ik dat risico draag.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:26:
Vraagje; ik heb in juli 2018 mijn auto besteld en krijg deze in februari 2019. Nu hoor ik een collega zeggen dat mijn leasebedrag nog kan wijzigen; klopt dat? Ik dacht als ik getekend had voor de komende 4 jaar deze auto dat dan het leasebedrag ook vast staat. Of bedoelt hij de bijtelling? Kan die wijzigen? : (
De leaseprijs kan zeker wijzigen, maar ik heb nog nooit gehoord dat dit wordt doorberekend naar de werknemer. Bovendien is er sowieso al vaak een verschil tussen calculatie (bijv standaard voor alle mw op 25.000km/4 jaar) en daadwerkelijk contract (obv werkelijke kms per wn).

De bijtelling kan zeker nog wijzigen, want hier heeft de leasemij en werkgever geen invloed op. Als de BPM van een auto hoger wordt, bijv door WLTP regelgeving is de kans groot dat de fiscale waarde ook hoger wordt als de importeur de prijzen niet aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 13:14
@t_captain @Woy @VidaR-9

Het ging mij om het onderstaande stuk. Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar het lijkt dat er staat dat prijzen nog kunnen wijzigen tot je je auto ophaalt bij de dealer. Heb er weinig kaas van gegeten.

ath

[ Voor 5% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 07-12-2018 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Piet_Piraat7 dat staat inderdaad in de overeenkomst met Athlon, het is interessanter om te weten wat er in jouw overeenkomst met je werkgever staat.

Voor zakelijke partijen is het niet heel vreemd om dit soort risico's van wijzigende regelgeving gewoon door te schuiven. Als werknemer mag je IMHO wel iets meer zekerheid eisen.

Het punt dat @VidaR-9 aanhaalt is wel terecht. De werkgever kan natuurlijk niks veranderen aan het feit dat over de fiscale waarde bijtelling berekend wordt, de werkgever is daar ook niet echt een partij in ( Behalve dat die de adminstratie en inning daarvan moet doen ).

[ Voor 29% gewijzigd door Woy op 07-12-2018 15:03 ]

• jsnels
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-10-2023
Bij mijn werkgever is in de leaseregeling opgenomen dat het leasebudget naar rato is van het percentage dat je werkt. Ik werk 32 uur dus in mijn geval is het leasebudget 80% van het vastgestelde bedrag. Nu heb ik aangegeven dat wat mij betreft ook het aantal KM's waarop het contract is gebaseerd dan naar rato moet worden gedaan. Dit omdat je ook minder zakelijke kilometers maakt maar daar wel, contractueel, voor betaald. In de afgelopen vier jaar steeds maar 33000 KM gereden (incl prive).

Hier wil men echter niet aan, met als reden dat alle contracten op 40000 KM worden afgesloten. Wie heeft zoiets aan de hand bij zijn werkgever, en heeft nog argumenten om de werkgever te overtuigen.

• t_captain
Jouw voorstel is zeker redelijk. Maar ik heb nog nooit gehoord van een leaseregeling waarin dit wordt meegenomen. Gevolg is dat een leaseauto voor deeltijdwerkers meestal niet interessant is.

Wat zou imho redelijk zijn voor een werkgever:

* leasebudget: pro rato
* zakelijke kilometers: pro rato
* vrije privekilometers (=loon): pro rato omdat loon ook pro rato is.
* normkilometers (=zakelijke + vrije privekilometers) dus ook pro rato

Dan nog is het voor parttimers minder interessant om te leasen. Dezelfde auto met de helft van de kilometers kost immers meer dan de helft per maand. Je komt dus nog steeds in een kleinere auto of een hogere eigen bijdrage terecht.

Daarom is een goede eigen rijders regeling vaak een beter alternatief. Dan zou er imho sprake moeten zijn van netto vergoeding van zakelijke ritten plus bruto vergoeding gelijk aan de loonwaarde van het privegebruik van een leaseauto. Dat schaalt ook veel beter:

* netto vergoeding: op basis van feitelijke kilometers (dus ~pro rato bij deeltijd)
* bruto vergoeding: pro rato.

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
jsnels schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:26:
Bij mijn werkgever is in de leaseregeling opgenomen dat het leasebudget naar rato is van het percentage dat je werkt. Ik werk 32 uur dus in mijn geval is het leasebudget 80% van het vastgestelde bedrag. Nu heb ik aangegeven dat wat mij betreft ook het aantal KM's waarop het contract is gebaseerd dan naar rato moet worden gedaan. Dit omdat je ook minder zakelijke kilometers maakt maar daar wel, contractueel, voor betaald. In de afgelopen vier jaar steeds maar 33000 KM gereden (incl prive).

Hier wil men echter niet aan, met als reden dat alle contracten op 40000 KM worden afgesloten. Wie heeft zoiets aan de hand bij zijn werkgever, en heeft nog argumenten om de werkgever te overtuigen.
Is er een regeling met boete oid bij voortijdig inleveren van de auto?
Zo niet heeft de werkgever groot gelijk: Als jij voortijdig uit dienst gaat zit de werkgever met een auto die maar op 80% van de kilometers geleased is.

Ik weet niet hoeveel privekilometers je hebt, maar het is voor je werkgever ergens ook nog te beargumenteren dat je in die extra vrije dag vast wel wat kilometers maakt met die auto.

• t_captain
Dat eerste is geen overweging. Of je nu een auto least op 40.000 kilometer per jaar of op 30.000 km/jaar, naar verhouding is de afkoop van het contract vergelijkbaar. Stel dat je de contracten aangaat voor 4 jaar, en de auto na 2.5 jaar terugkomt. In het ene geval met 100.000 / 160.000 en in het andere geval met 75.000 / 120.000 km op de teller. De afkoop in verhouding tot de maandelijke leaseprijs is vergelijkbaar.

Wat betreft aantal privekilometers: gratis privekilometers zijn een vorm van loon. Ik vind het logisch om dit te schalen met de deeltijdfactor. Dat is immers wat je ook met loon doet. Iemand die volledig prive rijdt maar niet volledig werkt, zal dus wat meer bijbetalen wegens extra privekilometers.

Je kunt ook calculeren met een hoger aantal privekilometers. Dan betaalt de deeltijdwerker minder bij voor kilometers, maar meer voor de budgetoverschrijding. Lood om oud ijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-04 15:27
iemand een idee/ tip

ik zou een ev kunnen private leasen...400-500 euro...

maar mijn vriendin heeft ook een eigen startend bedrijfje....dan zou ik toch ook 400 prive per mnd in dat bedrijf kunnen investeren en daarvoor deze auto kunnen leasen..

iemand een idee of dat wijzer..of dommer is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-04 21:47

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

wwwmarcel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:09:
iemand een idee/ tip

ik zou een ev kunnen private leasen...400-500 euro...

maar mijn vriendin heeft ook een eigen startend bedrijfje....dan zou ik toch ook 400 prive per mnd in dat bedrijf kunnen investeren en daarvoor deze auto kunnen leasen..

iemand een idee of dat wijzer..of dommer is?
Zakelijke lease houdt wel iets meer in dan alleen ingeschreven staan bij de KvK.
Ik ben absoluut geen expert maar als antwoord op je vraag klinkt dit meer "dommer" dan wijzer. O.a. dat het eigenlijk fraude is.. en dat voor ~400 euro.

Eigenlijk is mijn antwoord dan ook: bespaar je alle moeite (en eventuele ellende) en doe de private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@wwwmarcel bedoelt waarschijnlijk dezelfde (prive)lease, maar dan de auto in het zakelijk vermogen rekenen.

Fiscaal is dat gunstig. Lease, energie, parkeren en autowassen allemaal ten laste van de fiscale winst, 4% bijtellen.

Maar: die forfaittaire tarieven zijn bedoeld voor auto’s die primair zakelijk worden gebruikt en daarnaast privé.

Er worden in de praktijk ruime grenzen gehanteerd. Maar je moet wel tussen de 10% en 90% zakelijk gebruik zitten. Als die EV niet zakelijk rijdt, mag hij ook niet als zakelijke kosten worden opgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
10 of 20% halen we wel

ik kwam ook dit tegen fiscale truc om elektrisch te rijden ( stond in telegraaf en FD)

In het Financieele Dagblad staat hoe dat werkt. Een werknemer, met in het rekenvoorbeeld een salaris van 3500 euro bruto per maand, sluit een private-lease contract. Dat kost 466 euro per maand. De werkgever neemt het contract over in ruil voor aftrek van dat bedrag van het bruto loon. Tenslotte past de werkgever de 4% bijtellingsregel voor privégebruik van de auto bij.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat is geen truc maar het (her)onderhandelen van je arbeidsvoorwaarden. Beetje minder loon, wel een auto. Die waarden zijn bij kleinere werkgevers vaak wel uitwisselbaar.

Met 22% bijtelling niet interessant, met 4% bijtelling wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
o oke, ik denk dat ik het wel kan regelen...

maar is het dan zo?

Een werknemer van Spaarnelanden heeft bijvoorbeeld een brutoloon van 3.500 euro per maand en leaset privé een elektrisch voertuig voor 466 euro per maand. De werknemer krijgt dit bedrag vergoed als brutoloon, waarover hij in de geldende regeling geen belasting hoeft te betalen. Hierdoor kost de auto de werknemer 256 euro. Het fiscale voordeel van 210 euro zit in de omzetting van bruto- naar nettoloon. De grootte van het voordeel hangt af van de specifieke situatie van een medewerker.

Komt hier dan nog die 4% bijtelling bovenop? het voordeel is 210.- maar als die 4% bijtelling er dan nog op komt, (4% van 35000.- = 1400/12= 116 euro...en dan is het voordeel nog maar 94 euro..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Bijtelling is geen belasting maar belastbaar inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
o oke...dus die 1400 komt dan op mijn inkomen en daar betaal ik iets va 40% belasting over...dus netto komt het dan neer op 560.- / 12= 46,6 bovenop die 210.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:51

Bommes

Capo del formaggio

Mijn nieuwe werkgever heeft in de leasecontracten diverse eigen bijdragen opgenomen indien de werknemer er voor kiest om het voertuig ook privé te gebruiken.
De regeling die ik tot nu toe ter inzage heb gekregen is nog van 2016 dus die is niet meer actueel.
Hierin worden op basis van co2 uitstoot procentuele bedragen ingehouden, die waarden zijn niet meer reëel omdat elke auto nu over de hoogste waarden die hun tellen heen gaan.
Ik moet er nog starten dus kan nog even geen recente opvragen.
Tevens worden er extra bijdragen ingehouden voor extra wielen/winterbanden, of overschrijding van maximale aanschafwaardes van de auto (klasse duurder dan voor functie bedoeld).

Waaraan moeten deze inhoudingen voldoen om in mindering te mogen brengen van mijn bijtelling?
Op de loonstrook van mijn huidige werkgever staat in het overzicht de fiscale waarde van mijn zakelijke auto, er wordt een bruto een bedrag ingehouden op basis van die fiscale waarde en dat is het.
Kort: mijn huidige werkgever houd niets extra in voor prive gebruik of dergelijke.

Eventuele extra bijdrage bovenop de bijtelling zijn dus nieuw voor mij en ik wil graag weten of ik die in mindering mag brengen van mijn bijtelling en zo ja aan welke voorwaarden deze inhoudingen dan moeten voldoen.

Zelf heb ik dit al gevonden:
Eigen bijdrage werknemer
Als de werknemer een eigen bijdrage voor privégebruik betaalt, verlaagt deze bijdrage de bijtelling.

In 2010 bevestigde de Hoge Raad nogmaals dat de eigen bijdrage alleen van de bijtelling mocht worden afgetrokken als deze echt benoemd is als bijdrage wegens privégebruik. Betaalt de werknemer een hogere bijdrage omdat hij in een duurdere leaseauto rijdt? Dan is de bijdrage niet alleen voor het privégebruik, maar ook voor het zakelijke gebruik van de auto.
Daaruit concluderend voorbeeldje: (uitgaande van niet boven budget/duurder leasen)
Loonstrook:
- waarde privé gebruik auto € xxx,-
- Bijdrage privégebruik auto € xxx,-

Dan is het goed?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxkuil
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12-2024
Iemand een idee??

Heb al wel veel informatie gevonden op diverse fora, maar geen echt uitsluitsel qua antwoord.

Wat gebeurt er met opties die af fabriek gekozen moeten worden, maar bijvoorbeeld in de aanbieding zijn.
Welke bijtelling wordt dan genomen...altijd 100% van wat de catalogus vermeld of dan toch die aanbiedingsprijs.

"It's not whether you get knocked down; it's whether you get up."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
foxkuil schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:17:
Iemand een idee??

Heb al wel veel informatie gevonden op diverse fora, maar geen echt uitsluitsel qua antwoord.

Wat gebeurt er met opties die af fabriek gekozen moeten worden, maar bijvoorbeeld in de aanbieding zijn.
Welke bijtelling wordt dan genomen...altijd 100% van wat de catalogus vermeld of dan toch die aanbiedingsprijs.
Gaat over wat de auto uit eindelijk op papier kost, de fiscale waarde.
Dus aanbieding was bij mij ook gewoon aanbieding.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxkuil
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12-2024
Gaat over wat de auto uit eindelijk op papier kost, de fiscale waarde.
Dus aanbieding was bij mij ook gewoon aanbieding.
Oh oke… dank voor je antwoord.
Binnenkort maar eens een offerte laten maken en kijken of ik wat kan spelen met die kosten en of ik bijvoorbeeld de "extra inruilwaarde korting" om kan zetten in wat opties die dan niets kosten.

Of telt dat dan weer niet :?

"It's not whether you get knocked down; it's whether you get up."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galaumiy
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-03 12:24
Ik heb een vraag:
Ik heb een keuze moeten maken voor een lease auto of 750 euro bruto extra.

Nu rijd ik 3 maanden lang met een tijdelijke lease auto van mijn werkgever rond, omdat de levertijd van mijn auto ongeveer 4-5 maanden is. Het bedrag p/m van de lease auto is ook gelijk aan 750 euro bruto. Hoor ik niet het verschilbedrag van de leasebedrag van de tijdelijke auto <> 750 euro p/m te ontvangen?
Pagina: 1 ... 13 ... 57 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor alle zaken aangaande leaseauto's - behalve de vraag "welke leaseauto zal ik kiezen?" en zaken als "kijk eens wat een mooie nieuwe leaseauto ik heb." Daarvoor is er dit andere topic: Topicreeks: Keuze leaseauto
Vragen specifiek over Private lease hebben hun eigen plek hier: Private Lease - Deel 1