Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.731 views

Onderwerpen

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-12 14:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Oww zo met alle berichten over de inschrijving van Rotterdam kriebelt het toch wel een beetje hoor... Maar dat kan écht niet met een nieuw kleintje over een maand, de tijd om een beetje degelijk te trainen is er dan gewoon niet.

Het blijft ook echt een wikken en wegen, na een HM ervaren te hebben, of ik 4 uur lang lopen wel de moeite waard vind. Doe ik het dan puur voor de prestige om het een keer gedaan te hebben, of heb ik er ook echt plezier van? Want iets puur voor prestige doen is nou ook weer niet echt mijn ding over het algemeen...

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-12 14:26
tlpeter schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:36:
Ik mij zojuist voor de kwart marathon in Rotterdam ingeschreven.
Ik heb me ook ingeschreven voor de 1/4 marathon volgend jaar.
Ander parcours dan voorheen, ben benieuwd :)

Ik probeer wekelijks de 10Km te lopen maar afgelopen weken is het door de regen en verkoudheid er bij ingeschoten.
Ben al aan het oefenen voor de 15Km bruggenloop

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

Hier ingeschreven voor de hele, alleen nog geen bevestiging per mail gehad.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
Afgelopen week maar eens echt begonnen met de voorbereiding voor de singelloop in Utrecht van komende zondag. Hiervoor vooral mijn afstand getraind vanwege de DtD loop. Tijdens de singelloop zal ik voor het eerst 2 afstanden op 1 dag lopen. Om 13:00 uur start ik met een snelle 5km om daarna om 14:00 uur een langzame 10km samen met mijn dochter te lopen.

Ik heb mij dus vooral bezig gehouden met het snelle werk voor de 5km. Hierbij merkte ik dat ik bij een hogere snelheid dan normaal (4:30km ipv 5:30km) vooral last krijg van mijn buik en daar eigenlijk ook echt misselijk van wordt. Dit gebeurd na ongeveer een kwartier. Ik dacht eerst dat het kwam door mijn avondeten maar had het zondag overdag ook. Ben dus benieuwd welk tempo ik ga lopen en finishen zondag.

Afgelopen zondag ook voor het eerst een snelle 5km gedaan en na 35 minuten 'rust' een langzame 7km gedaan. Tijd er tussen was net lang genoeg om genoeg uit te rusten en kort genoeg om niet teveel af te koelen. Die 7km ging dan ook nog redelijk soepel maar begon het tegen het einde wel te merken. Ben erg benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Gelukkig loop ik de 10km niet alleen :)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:24

Roozzz

Plus ultra

The_Ghost16 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:58:
Ik heb mij dus vooral bezig gehouden met het snelle werk voor de 5km. Hierbij merkte ik dat ik bij een hogere snelheid dan normaal (4:30km ipv 5:30km) vooral last krijg van mijn buik en daar eigenlijk ook echt misselijk van wordt. Dit gebeurd na ongeveer een kwartier. Ik dacht eerst dat het kwam door mijn avondeten maar had het zondag overdag ook. Ben dus benieuwd welk tempo ik ga lopen en finishen zondag.
Niet helemaal duidelijk waar je precies last van hebt, maar vaak helpt het trainen van je core voor dit soort probleempjes. Dan blijft de boel beter op zijn plek en stuitert het minder -> dus minder last. Dat gaat je alleen voor zondag niet meer lukken :P

2 wedstrijden op een dag lopen is toch wel een verhaal apart, maar met een goede warming up zal die 10 's middags wel loslopen. Succes! :)

If you can see, look. If you can look, observe

• The_Ghost16
Roozzz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:03:
[...]

Niet helemaal duidelijk waar je precies last van hebt, maar vaak helpt het trainen van je core voor dit soort probleempjes. Dan blijft de boel beter op zijn plek en stuitert het minder -> dus minder last. Dat gaat je alleen voor zondag niet meer lukken :P

2 wedstrijden op een dag lopen is toch wel een verhaal apart, maar met een goede warming up zal die 10 's middags wel loslopen. Succes! :)
Ja ik denk ook dat dat heel erg gaat helpen. Doordat je met een hogere snelheid toch wat meer draait met je lichaam is het wel meer belast. Ben een paar weken geleden met enkele oefeningen begonnen voor mijn core. Ook op aanraden van mijn fysio wegens rug en schouder/nek klachten.

Gelukkig is de eerste voor mij echt een wedstrijd met een streef tijd van onder de 23:00 en de tweede niet meer dan een rustige duurloop vooral gericht op het laten finishen van mijn dochter. Gaat ook wel langer dan een uur duren denk ik :9

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-12 14:37
Zojuist ingeschreven voor de hele marathon van Rotterdam. Vanmiddag zat er zelfs een wachtrij op de website voor het inschrijven. Hotel had ik al veel eerder geboekt waardoor ik vlak bij de coolsingel een hotel heb. Vanaf de bruggenloop gaat het echte trainen weer beginnen met mijn loopmaatjes. Mijn loopmaatjes gaan nog de marathon in Eindhoven lopen, heb met de mannen mee getraind om te zien of het zou lukken. Alleen wil ik de magie van de eerste in Rotterdam hebben.

Nu lekker blijven lopen en vooral veel plezier hebben met lopen.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:07
Roozzz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:03:
[...]

Ik ga met de Midwinter marathon in februari hetzelfde doen.
's Morgens om 11uur een 10EM (dit jaar in 1:02 gelopen).
's Middags om 3uur een 8km loop, samen met mn dochter: deze zal niet harder gaan dan 6:00m/km.

• InZane
  • Laatst online: 22:51
InZane schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:28:
Potverdorie, al een paar weken last van m'n linker kuit. Voelt als typische overbelasting. Vorige week hierdoor maar 2 keer gelopen in plaats van 3. Gisterochtend na 4 dagen rust toch met het groepje meegegaan voor intervallen. Heerlijk gelopen eigenlijk: Paar km inlopen, 4x800m interval en nog een lekker stukje uitlopen door het bos. Voelde de rest van de dag eigenlijk wel goed!
En toch weer wakker worden met pijnlijke kuit vanochtend. Vooral traplopen is ff niet fijn op dit moment :(

Aangezien ik de laatste tijd niet veel anders doe, begin ik toch mijn schoenen met 825km steeds meer te verdenken.
Vanavond rustige 5km gedaan. Voelde m'n kuit nauwelijks maar durfde niet aan te zetten.
Wel leuk om op Strava te zien dat ik begin dit jaar een vergelijkbaar loopje @ 5.51/km met een gemiddelde hartslag van 163 liep en vanavond gem. @ 5.42/km met een hartslag van 145. En dan zit ik nog in de nasleep van een verkoudheid ook :)

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:51

Niku

Alagaesii

Wat gaat mijn voorbereiding op de halve marathon van Eindhoven slecht zeg. Wisselend van voeten, schenen, kuiten, knieën. Echt om te huilen. Snap het ook niet, de Tilburg Ten Miles liep ik nog zonder problemen.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:41

Rudedadude

Maybe we were born to run

Pathogen schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:58:
Oww zo met alle berichten over de inschrijving van Rotterdam kriebelt het toch wel een beetje hoor... Maar dat kan écht niet met een nieuw kleintje over een maand, de tijd om een beetje degelijk te trainen is er dan gewoon niet.

Het blijft ook echt een wikken en wegen, na een HM ervaren te hebben, of ik 4 uur lang lopen wel de moeite waard vind. Doe ik het dan puur voor de prestige om het een keer gedaan te hebben, of heb ik er ook echt plezier van? Want iets puur voor prestige doen is nou ook weer niet echt mijn ding over het algemeen...
Niet doen. Eerst voor jezelf of in wedstrijdverband wat vaker een hm of verder lopen, zodat het 'optrainen' naar een marathon een stap is die geen allesoverheersende druk op je trainingen legt.
Overigens is een lanngere afstand lopen ook met name een mentaal dingetje: als je weet dat je zo'n afstand loopt, dan voelt dat heel anders aan dan wanneer je een hm hebt gelopen en dan denkt dat je nog een keer zo'n afstand zou moeten lopen.

Ik heb gisteravond rustig aan gedaan en een rondje gelopen waarvan ik wist dat het ruim boven de 20k zou worden. Dat liep dan ook heerlijk, pas achteraf zag ik dat ik langzaamaan steeds iets sneller ben gaan lopen. Uiteindelijk 24,5km in gemiddeld 5:30. Niet slecht voor de maandagavond :)

Ik denk dat ik vwb de Rotterdam marathon weer last minute ga kijken of ik hem wil lopen en dan weer ergens een kaartje zoek.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Na de 10km van Noordwijk - bijna 1,5 minuut boven mijn pr - had ik het even helemaal gehad met hardlopen. De enkele keren dat ik liep vond ik het gewoon niet leuk meer.

Toch maar weer ingeschreven voor de Zevenheuvelenloop, hopelijk kom ik in de buurt van de 60 minuten of er net onder :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:19
-

[ Voor 120% gewijzigd door Asgaro op 27-09-2017 00:09 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Rudedadude schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 22:11:
[...]

Niet doen. Eerst voor jezelf of in wedstrijdverband wat vaker een hm of verder lopen, zodat het 'optrainen' naar een marathon een stap is die geen allesoverheersende druk op je trainingen legt.
Overigens is een lanngere afstand lopen ook met name een mentaal dingetje: als je weet dat je zo'n afstand loopt, dan voelt dat heel anders aan dan wanneer je een hm hebt gelopen en dan denkt dat je nog een keer zo'n afstand zou moeten lopen.

Ik heb gisteravond rustig aan gedaan en een rondje gelopen waarvan ik wist dat het ruim boven de 20k zou worden. Dat liep dan ook heerlijk, pas achteraf zag ik dat ik langzaamaan steeds iets sneller ben gaan lopen. Uiteindelijk 24,5km in gemiddeld 5:30. Niet slecht voor de maandagavond :)

Ik denk dat ik vwb de Rotterdam marathon weer last minute ga kijken of ik hem wil lopen en dan weer ergens een kaartje zoek.
Nee, ik ga het ook niet doen. Of ik überhaupt ooit een marathon wil lopen staat ook nog niet vast, maar ik vond het wel opvallend dat iets wat me afgelopen jaar nog compleet niet trok (supergroot en druk evenement over een afstand die ik me gewoon niet voor kan stellen) nu toch wat losmaakt.

Dat mentale dingetje ben ik helemaal met je eens. Zo voelde de HM ook als een enorme afstand, maar als je trainingsrondjes van 17-18km begint te maken is dat laatste stukje toch een stuk makkelijker te overbruggen :Y Niet dat het daadwerkelijk makkelijk ging, maar als ik héél eerlijk ben heb ik geen ontzettend uitgebreid mentaal spel hoeven spelen zoals je soms wel eens in marathonverslagen leest. Het was vooral een kwestie van voldoende vocht en energie binnenkrijgen om door te kunnen gaan op ongeveer hetzelfde tempo.

Dus ja, misschien komt-ie er nog wel, maar niet nu. En zeker weten doe ik het ook niet.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:21

vhal

ಠ_ಠ

Pathogen schreef op woensdag 27 september 2017 @ 08:52:
[...]

Nee, ik ga het ook niet doen. Of ik überhaupt ooit een marathon wil lopen staat ook nog niet vast, maar ik vond het wel opvallend dat iets wat me afgelopen jaar nog compleet niet trok (supergroot en druk evenement over een afstand die ik me gewoon niet voor kan stellen) nu toch wat losmaakt.

Dat mentale dingetje ben ik helemaal met je eens. Zo voelde de HM ook als een enorme afstand, maar als je trainingsrondjes van 17-18km begint te maken is dat laatste stukje toch een stuk makkelijker te overbruggen :Y Niet dat het daadwerkelijk makkelijk ging, maar als ik héél eerlijk ben heb ik geen ontzettend uitgebreid mentaal spel hoeven spelen zoals je soms wel eens in marathonverslagen leest. Het was vooral een kwestie van voldoende vocht en energie binnenkrijgen om door te kunnen gaan op ongeveer hetzelfde tempo.

Dus ja, misschien komt-ie er nog wel, maar niet nu. En zeker weten doe ik het ook niet.
Toch lees ik regelmatig verhalen over kramp, vage klachten etc na de 30-35KM tijdens een marathon, ook al zijn het geoefende lopers. Ik geloof dat @MrAcid in het verleden er ook regelmatig tegenaan liep bij zijn marathons.

Overigens moet ik er niet aan denken om een marathon te lopen, mij te ver… :P De HM is wel iets wat ik ergens volgend jaar wil gaan doen maar dan heb ik het wel gehad qua maximale afstand. Momenteel is mijn maximale afstand 10EM en dat voelt al als een ‘enorme afstand’ :+

Strava

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

vhal schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:02:
[...]

Toch lees ik regelmatig verhalen over kramp, vage klachten etc na de 30-35KM tijdens een marathon, ook al zijn het geoefende lopers. Ik geloof dat @MrAcid in het verleden er ook regelmatig tegenaan liep bij zijn marathons.

Overigens moet ik er niet aan denken om een marathon te lopen, mij te ver… :P De HM is wel iets wat ik ergens volgend jaar wil gaan doen maar dan heb ik het wel gehad qua maximale afstand. Momenteel is mijn maximale afstand 10EM en dat voelt al als een ‘enorme afstand’ :+
Zo stond ik er vorig jaar rond deze tijd ook tegenover :+

Ex-collega van me moest dit jaar na 30km toch echt verstek laten gaan door buikklachten, ook niet mis... Nee, de marathon is echt geen kattenpis en niet simpelweg een dubbele HM of 4x een 10km plus een beetje, dat geloof ik ook wel. Ik geloof ook dat als je degelijk traint en niet te hoog inzet je een marathon in principe uit moet kunnen lopen.

Kramp (vaak simpelweg door langdurige forse inspanning) en voet/knie/heup/rugklachten (door het lange lopen) horen er inderdaad bij als je zulke afstanden onderneemt. Daar kun je iets aan voorkomen, maar niet alles.
Goed drinken is belangrijk, maar een causaal verband tussen vochttekort en kramp is niet aangetoond op enige wetenschappelijk correcte manier. Ik vind het aannemelijker dat het veroorzaakt wordt door toch nét iets te hard willen lopen, of door een bochtje, putje, heuveltje, steentje iets anders aanzetten waardoor je automatische looppiloot het niet meer snapt. Het na verloop van tijd inzakken van je techniek omdat je moe wordt kan hier ook in meespelen.
Dat brengt me dan ook meteen bij alle voet- en gewrichtsklachten. Je rompspieren worden ook wel moe na een paar uur hardlopen, dus technisch goed lopen wordt moeilijker, wat de belasting verhoogt.
De juiste schoenen spelen hier ook mee, zeker als je op je hak landt of naar een haklanding neigt als je moeier wordt. Dan is demping belangrijk om je over de finish te krijgen.

Mja, ik weet wel een reden waarom ik toch een keer de hele afstand zou gaan doen: dan kan ik er écht over meepraten in plaats van alleen in theorie ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Pathogen op 27-09-2017 09:26 ]

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-12 20:25
Ik heb verleden jaar mijn eerste gedaan(ook rotterdam)
Ik had goed getraind, maar in de aanloop wel wel kleine blessures gehad( vervolgens wel op tijd rust gepakt).

Ik heb uiteindelijk mijn doeltijd niet gehaald, maar dat was mijn eigen schuld.
Ik had met mezelf afgesproken tot 32KM onder de 170 te blijven qua hartslag, maar door de hitte en overmoedigheid zat ik rond de 13KM al boven de 170. Bij 30KM was de tank compleet leeg. En heb ik de rest gewandeld/gelopen van een voorsprong van 5min ben ik naar 8min verlies op schema gegaan.

Maar behalve een deuk in mijn ego geen last van vage klachten gehad.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je weet waar je grenzen liggen (ook in de voorbereiding)
En ik heb ook geleerd dat je je moet aanpassen aan de situatie.
Waar je met 5/10km er nog wel mee wegkomt dat het wat warmer is, kan dat op langere afstonden wel echt een probleem worden als je je niet aanpast.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:17

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Nadat een rondje van 10km een rondje van 21km werd, is het bij mij ook begonnen te kriebelen om een keer mee te lopen aan een evenement. Dit wordt waarschijnlijk Groet uit Schoorl, de HM. Ik liep de eerste 21 km rustig op hartslag, zo rond de 150-155 en hierbij een gemiddelde van 6:11 min/km. Mijn doel is dan ook om de officiele HM onder de 2 uur te lopen. Om dit te bereiken heb ik een polar M400 aangeschaft met hartslag band en volg ik nu het schema van Polar voor een HM.

Ik ben nooit een echte lange afstanden loper geweest dus wil me goed voorbereiden en niet eindigen in blessures. Het schema van Polar is vooral veel in hartslagzones 1, 2 en 3. Het lopen in deze zones vind ik echter best moeilijk. Ik heb constant het gevoel, dat ik met de handrem erop loop. Het tempo bij deze zones, ligt voor mijn gevoel ook best laag... Ik ben nu in de derde week, dus waarschijnlijk heb ik te weinig geduld en moet mijn lichaam nog even wennen :). Wat is jullie ervaring met lopen op hartslag?

Battle.net || Strava

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Weet je je maximale hartslag al en aan de hand hiervan je zones bepaald?
De 'standaardsetting' is meestal niet zo nuttig.

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:27
retlaw schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:48:
Nadat een rondje van 10km een rondje van 21km werd, is het bij mij ook begonnen te kriebelen om een keer mee te lopen aan een evenement. Dit wordt waarschijnlijk Groet uit Schoorl, de HM. Ik liep de eerste 21 km rustig op hartslag, zo rond de 150-155 en hierbij een gemiddelde van 6:11 min/km. Mijn doel is dan ook om de officiele HM onder de 2 uur te lopen. Om dit te bereiken heb ik een polar M400 aangeschaft met hartslag band en volg ik nu het schema van Polar voor een HM.

Ik ben nooit een echte lange afstanden loper geweest dus wil me goed voorbereiden en niet eindigen in blessures. Het schema van Polar is vooral veel in hartslagzones 1, 2 en 3. Het lopen in deze zones vind ik echter best moeilijk. Ik heb constant het gevoel, dat ik met de handrem erop loop. Het tempo bij deze zones, ligt voor mijn gevoel ook best laag... Ik ben nu in de derde week, dus waarschijnlijk heb ik te weinig geduld en moet mijn lichaam nog even wennen :). Wat is jullie ervaring met lopen op hartslag?
Mijn ervaring met lopen op hartslag is dat ik bij hardlopen zo'n hoge hartslag heb (in vergelijking met bijvoorbeeld fietsen) dat de vijf zones van Polar voor mij er twee te veel zijn.

Ik heb zelf een omslag punt rond de 182. Er boven kan ik nog steeds 2 uur lang lopen, maar voel ik na een tijdje dat mijn lichaam langzamer wil lopen en is het een mentaal gevecht tegen mij lichaam. Aan het einde is de pijp dan ook echt leeg.
Dan is er een zone van rond de 170 tot die 182 wat ik makkelijk 2 uur lang kan volhouden maar als ik dat loop weet dat ik geen PR ga lopen. Echter heb ik wel een goed gevoel dat ik echt gesport heb. Dit is eigenlijk mijn trainingshartslag.
En de zone onder de 170 (155-170) is heel chill lopen. Niet eens heel traag. Maar ik merk bij mijzelf dat ik vaak bij een training na een intervaltraining of lange afstandsrun, waar ik lekker tegen een hartslag van 190 gelopen heb, makkelijk in deze zone kan komen. Toch zit ik hier niet vaak in omdat ik voel dat ik mezelf vaak moet afremmen om in deze zone te blijven.
Lager kan ik niet komen. Of ik moet gaan wandelen.

Ik heb heb pas de hierboven beschreven zones (via https://flow.polar.com/settings/sports) ingesteld als zone 3 t/m 5. In zone 1 en 2 kom ik alleen als ik wandel en fiets (maar je kunt per sport die zones aanpassen).

Zo heb ik ook mijn snelheidszones ingesteld. De standaard instellingen zijn veel te breed uit elkaar. Voor mij is alles boven de 13 km/h eigenlijk al sprinten (houd ik max 5km vol). Dus dat is snelheidszone 5 bij mij.
Natuurlijk kan ik voor enkele minuten ook wel boven de 15km/h sprinten, maar het probleem is eigenlijk dat korte afstand en lange afstand hardlopen twee verschillende sporten zijn. En omdat ik vaker lange afstand loop heb ik het op basis van die snelheden ingesteld.

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Roozzz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:01:
Weet je je maximale hartslag al en aan de hand hiervan je zones bepaald?
De 'standaardsetting' is meestal niet zo nuttig.
Als ik mijn max hartslag tijdens het sporten bekijk, ligt deze rond 190, vrij dicht in de buurt van de 188 die Polar heeft verzonnen. Maar een echte test heb ik nog niet gedaan. Vandaag staat er een interval training op het programma, dus wellicht kan ik die iets aanpassen met een test erachteraan obv deze methode.

Battle.net || Strava

• Fleximex
Dan kom ik uit op ongeveer 191. Ik heb in augustus nog een 10 miles met een gemiddelde hartslag van 188 gelopen. Dat kan niet kloppen.

Je maximale hartslag is echt iets wat je niet langer dan een aantal minuten moet kunnen volhouden. Je lichaam gaat dan zo tegenwerken dat je wel moet afremmen (of flauwvallen of iets :P).

In plaats van een rekensom is het beter gewoon een (zware) intervaltraining te doen. En dan bij de laatste keer dat je versnelt zo hard gaan als je kan en dan checken wat je hartslag is/was. Dat is bij mij 200.

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Fleximex schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:38:
[...]

Dan kom ik uit op ongeveer 191. Ik heb in augustus nog een 10 miles met een gemiddelde hartslag van 188 gelopen. Dat kan niet kloppen.

Je maximale hartslag is echt iets wat je niet langer dan een aantal minuten moet kunnen volhouden. Je lichaam gaat dan zo tegenwerken dat je wel moet afremmen (of flauwvallen of iets :P).

In plaats van een rekensom is het beter gewoon een (zware) intervaltraining te doen. En dan bij de laatste keer dat je versnelt zo hard gaan als je kan en dan checken wat je hartslag is/was. Dat is bij mij 200.
Ik bedoelde eigenlijk dit stukje op de site:

Een andere optie is een test over drie keer drie minuten, met tussendoor een dribbelpauze van twee minuten. Zorg eerst voor een grondige warming-up en loop minstens tien minuten warm. Loop elke keer iets harder: de eerste keer relaxt, de tweede keer moet je al bijna naar adem happen, de derde keer ga je voluit. Aan de finish ligt je maximale hartslag op je te wachten.

Een andere methode gaat zo: loop 1500 meter in een stevig tempo, versnel vervolgens in de volgende 400 meter en ga uiteindelijk 400 meter zo hard als je kunt. Het hoogste cijfer op je hartslagmeter is een vrij nauwkeurige weergave van je maximale hartfrequentie.

Dat komt zo een beetje overeen met wat je bedoeld denk ik.

Battle.net || Strava

• Fleximex
retlaw schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:43:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk dit stukje op de site:

Een andere optie is een test over drie keer drie minuten, met tussendoor een dribbelpauze van twee minuten. Zorg eerst voor een grondige warming-up en loop minstens tien minuten warm. Loop elke keer iets harder: de eerste keer relaxt, de tweede keer moet je al bijna naar adem happen, de derde keer ga je voluit. Aan de finish ligt je maximale hartslag op je te wachten.

Een andere methode gaat zo: loop 1500 meter in een stevig tempo, versnel vervolgens in de volgende 400 meter en ga uiteindelijk 400 meter zo hard als je kunt. Het hoogste cijfer op je hartslagmeter is een vrij nauwkeurige weergave van je maximale hartfrequentie.

Dat komt zo een beetje overeen met wat je bedoeld denk ik.
Ow haha. Niet na het sommetje doorgelezen :9

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:19
Tussen al het geweld in dan een amateur. Sinds juni ‘17 weer gestart met hardlopen, ik begin zowaar weer een beetje fit te worden. Afgelopen weken in de vakantie is het gelukt drie loopjes op het lokale strand mee te pakken (La Trance sur mer), vanochtend na thuiskomt (en een dagje autorijden) vanochtend weer gegaan. Mijn pr op de 5km stond op 28.49, vanochtend:

KM1: 5.33
KM2: 5.15
KM3: 5.24
KM4: 5.18
KM5: 5.25

26.55 :*)

Nogal veel fluctuaties, heb ook niet echt lekker gelopen. Vooral geforceerd omdat het horloge aangaf dat er een PR in zat, dan moet je wel. Voel me nu compleet uitgewoond en ijs op de rechterenkel; maar ook bijzonder trots. De <25mins komt langzaam in de buurt, hopelijk lukt dat dit jaar nog. En anders heb ik alvast één goed voornemen voor 2018.

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:49

m-vw

Dus?

Na bijna 2 maanden weer eens een stukje gelopen. Dat viel even tegen. 7.5km in net geen drie kwartier.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Neem minder hooi op de vork... doe bijv eens 3x10 min met 2 min wandelen of super rustig joggen.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

BakkerM schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:33:
Tussen al het geweld in dan een amateur. Sinds juni ‘17 weer gestart met hardlopen, ik begin zowaar weer een beetje fit te worden. Afgelopen weken in de vakantie is het gelukt drie loopjes op het lokale strand mee te pakken (La Trance sur mer), vanochtend na thuiskomt (en een dagje autorijden) vanochtend weer gegaan. Mijn pr op de 5km stond op 28.49, vanochtend:

Nogal veel fluctuaties, heb ook niet echt lekker gelopen. Vooral geforceerd omdat het horloge aangaf dat er een PR in zat, dan moet je wel. Voel me nu compleet uitgewoond en ijs op de rechterenkel; maar ook bijzonder trots. De <25mins komt langzaam in de buurt, hopelijk lukt dat dit jaar nog. En anders heb ik alvast één goed voornemen voor 2018.
Top, 2 minuten van je pr d:)b
Kijk wel uit dat je jezelf niet de blessure inloopt, dat zou natuurlijk zonde zijn :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:20
Calitomnication schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:09:
[...]

Kijk wel uit dat je jezelf niet de blessure inloopt, dat zou natuurlijk zonde zijn :)
Dat, ik heb het zelfde gedaan dit jaar. Ik liep PR na PR en ineens is het over -> overbelasting.

• BakkerM
  • Laatst online: 22:19
Calitomnication schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:09:
[...]

Yes blijft oppassen. Opzich waren die 5kms vooral vechten tegen verzuring, mn slappe core en de doorkomende zon (gewrichten gingen/gaan lekker: lang leve de nike zoom peg. 34). Het rondje was na de 5km helaas nog niet af, dus na wat bijkomen nog kort stukje naar huis en daar schoot t erin :(

nu even niks meer en herstellen tot ik zaterdag weer de weide in mag voor een potje kelderklasse voetbal _/-\o_

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-12 17:52
Dinsdagmiddag thuis gekomen uit Berlijn, die avond daarop gelijk buikgriep.
Nu aan de ORS...

Nouja, dit voorkomt dat ik stiekem toch weer ga lopen... want de beentjes voelen wonderbaarlijk goed.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-12 10:55
Fleximex schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:38:
[...]

Ik heb gisteren toevallig mijn maximale hartslag weer even benaderd. Na 4,5 km duurlooptempo (dus goed warm) even een sprintje getrokken van 300 meter om te kijken hoe mijn kuiten zich hielden. Resultaat aan het eind van de sprint: 198, heuvel kunnen er nog wel slagen bij komen. Daarna weer verder lopen op duurlooptempo.

• Niku

Niku

Alagaesii

Even gekeken wat mijn maximaal gemeten hartslag tot nu toe is. Was in de eindsprint van de Tilburg Ten Miles 202. Behoorlijk hoog. Gemiddelde was overigens 184.

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Niku schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:13:
Even gekeken wat mijn maximaal gemeten hartslag tot nu toe is. Was in de eindsprint van de Tilburg Ten Miles 202. Behoorlijk hoog. Gemiddelde was overigens 184.
Ik kwam gister niet hoger dan 184 als max :). Blijkbaar is mijn max niet zo hoog. Ik had eerst 16 minuten duurloop en daarna twee intervallen van 5 min hard.

Battle.net || Strava

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
Pathogen schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:10:
[...]

Zo stond ik er vorig jaar rond deze tijd ook tegenover :+

Ex-collega van me moest dit jaar na 30km toch echt verstek laten gaan door buikklachten, ook niet mis... Nee, de marathon is echt geen kattenpis en niet simpelweg een dubbele HM of 4x een 10km plus een beetje, dat geloof ik ook wel. Ik geloof ook dat als je degelijk traint en niet te hoog inzet je een marathon in principe uit moet kunnen lopen.

Kramp (vaak simpelweg door langdurige forse inspanning) en voet/knie/heup/rugklachten (door het lange lopen) horen er inderdaad bij als je zulke afstanden onderneemt. Daar kun je iets aan voorkomen, maar niet alles.
Goed drinken is belangrijk, maar een causaal verband tussen vochttekort en kramp is niet aangetoond op enige wetenschappelijk correcte manier. Ik vind het aannemelijker dat het veroorzaakt wordt door toch nét iets te hard willen lopen, of door een bochtje, putje, heuveltje, steentje iets anders aanzetten waardoor je automatische looppiloot het niet meer snapt. Het na verloop van tijd inzakken van je techniek omdat je moe wordt kan hier ook in meespelen.
Dat brengt me dan ook meteen bij alle voet- en gewrichtsklachten. Je rompspieren worden ook wel moe na een paar uur hardlopen, dus technisch goed lopen wordt moeilijker, wat de belasting verhoogt.
De juiste schoenen spelen hier ook mee, zeker als je op je hak landt of naar een haklanding neigt als je moeier wordt. Dan is demping belangrijk om je over de finish te krijgen.

Mja, ik weet wel een reden waarom ik toch een keer de hele afstand zou gaan doen: dan kan ik er écht over meepraten in plaats van alleen in theorie ;)

Moet je dit eens kijken dan, wat een grote onzin in dit filmpje. Je wordt er gewoon verdrietig van.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Loop nu twee jaar, afwisselend. Had al een tijdje niet meer gelopen (sinds april niet meer) en in augustus weer begonnen. Duurlooptempo lag eigenlijk altijd rond de 5:45. Nu in een loopgroepje, vooral veel intervaltraining. En dat lijkt te helpen!

Dit weekend de 5 van Bavel gelopen. Streeftijd was 26:40 (5:20 p/km). Start ging snel! Gevaar van een wedstrijd. Maar waar ik in mijn vorige loop van 6,6 km (ook een wedstrijd) na een snelle start toch last van mijn knie kreeg), ging het nu erg goed. Geen pijntjes, goede ademhaling, hartslag niet te gek.

Tussentijden volgens Strava:
1 4:39
2 4:58
3 4:46
4 4:55
4.98 4:53

(GPS bleek 4,98 km geregistreerd te hebben, tijd voor een nieuw horloge :) )

Maar bijzonder gelukkig met mijn 24:06 die door de tijdmeting geregistreerd was!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-12 13:55
Bartske schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:30:
[...]

[video]

Moet je dit eens kijken dan, wat een grote onzin in dit filmpje. Je wordt er gewoon verdrietig van.
Ik zag op Dumpert dat een paar gasten dit eens uitgezocht hebben. De eerste 25km lijken ze helemaal niet gelopen te hebben, de start van dit filmpje is bij de 10k run en de tijden kloppen ook totaal niet.

Sowieso als je dat kijkt is het echt onzin. Ik weet van mezelf hoe kapot ik ga bij een HM. Dan loop ik 4.40min/km. Dan bestaat het gewoon niet dat je de hele marathon zo fit uitloopt als je vooraf nog geen anderhalve kilometer kan rennen.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-12 16:49
KaiseRRuby schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:38:
[...]

Ik zag op Dumpert dat een paar gasten dit eens uitgezocht hebben. De eerste 25km lijken ze helemaal niet gelopen te hebben, de start van dit filmpje is bij de 10k run en de tijden kloppen ook totaal niet.

Sowieso als je dat kijkt is het echt onzin. Ik weet van mezelf hoe kapot ik ga bij een HM. Dan loop ik 4.40min/km. Dan bestaat het gewoon niet dat je de hele marathon zo fit uitloopt als je vooraf nog geen anderhalve kilometer kan rennen.
Echt belachelijk en eigenlijk schandalig dat de Marathon van Utrecht dit nog eens deelt en er trots op is.

Ik ga volgende week proberen in de 21 minuten te lopen op de 5k. Gister weer een tempotraining gehad met de groep waarbij ik zo'n ~3:40 liep op 600 meter. Mijn PR komt dichterbij!

Ben wel van plan om een paar dingen te veranderen:

- Altijd 3x per week lopen (1 tempo, 1 x lang, 1x interval).
- Nog beter op voeding letten.
- Fietsen en zwemmen.

Maar goed tijd, tijd en tijd.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• wezep
  • Laatst online: 21:07
xzaz schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:42:
[...]

- Fietsen en zwemmen.
Yeaahhhh, weer een triathleet erbij! ;-)

• The_Ghost16
[...]

Als je bij de uitslagen dan zie je ze wel voorbij komen met een hele aparte tussentijden grafiek, eerste rondje hebben ze maar even over geslagen of zo. Ze doen er ook geen 4:44 over zoals ze zeggen maar de tijd staat op 5:46. Waarbij ze een na laatste en laatste zijn overall. Maar bij de mannen senioren zijn ze nummer 82 en 83 van de 81 8)7 Snap niet dat mensen het leuk vinden om naar dit soort bullshit te kijken.

• xzaz
wezep schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:49:
[...]

Yeaahhhh, weer een triathleet erbij! ;-)
Het is echt leuk om te doen; helaas ging bij mijn eerste triathlon het zwemmen niet door :(

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-12 15:43
[...]

Klopt, ik stond naast hun in het startvak van de 10 km ;-)

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-12 23:39
xzaz schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:42:
[...]

Echt belachelijk en eigenlijk schandalig dat de Marathon van Utrecht dit nog eens deelt en er trots op is.

Ik ga volgende week proberen in de 21 minuten te lopen op de 5k. Gister weer een tempotraining gehad met de groep waarbij ik zo'n ~3:40 liep op 600 meter. Mijn PR komt dichterbij!

Ben wel van plan om een paar dingen te veranderen:

- Fietsen en zwemmen.

Maar goed tijd, tijd en tijd.
Wanneer je vertelt dat je 4x per week traint dan hoor je bijna altijd van je collega/oom/vriend: "Daar heb ik geen tijd voor."

Niemand heeft tijd, tijd is er gewoon. Deze is voor iedereen hetzelfde.
Het is een kwestie van prioriteiten stellen en de tijd zo slim mogelijk indelen. Acceptatie cq. ondersteuning van je gezin is wel een voorwaarde om veel te kunnen trainen trouwens :)
Dit is trouwens geen aantijging tegen jou hoor, maar het triggerde mij om deze irritatie eens te ventileren wanneer je vertelt hoeveel je moet trainen voor een marathon (wanneer er naar gevraagd wordt) en bijna standaard als reactie krijgt 'daar heb ik geen tijd voor'.

Op werk zeg ik ook wel eens 'daar heb ik geen tijd voor', maar eigenlijk moet ik zeggen 'dit ga ik nu niet oppakken omdat andere zaken meer prioriteit hebben'.

Al geef ik toe dat het combineren van meerdere sporten mij nog uitdagender lijkt. 8)

Powered by KPN

• xzaz
Packardhell schreef op donderdag 28 september 2017 @ 15:14:
[...]

Wanneer je vertelt dat je 4x per week traint dan hoor je bijna altijd van je collega/oom/vriend: "Daar heb ik geen tijd voor."

Niemand heeft tijd, tijd is er gewoon. Deze is voor iedereen hetzelfde.
Het is een kwestie van prioriteiten stellen en de tijd zo slim mogelijk indelen. Acceptatie cq. ondersteuning van je gezin is wel een voorwaarde om veel te kunnen trainen trouwens :)
Dit is trouwens geen aantijging tegen jou hoor, maar het triggerde mij om deze irritatie eens te ventileren wanneer je vertelt hoeveel je moet trainen voor een marathon (wanneer er naar gevraagd wordt) en bijna standaard als reactie krijgt 'daar heb ik geen tijd voor'.

Op werk zeg ik ook wel eens 'daar heb ik geen tijd voor', maar eigenlijk moet ik zeggen 'dit ga ik nu niet oppakken omdat andere zaken meer prioriteit hebben'.

Al geef ik toe dat het combineren van meerdere sporten mij nog uitdagender lijkt. 8)
Ik ben het met je eens hoor; het is ook een kwestie van prioriteiten maar een kind dat eten nodig heeft staat iets hoger op mijn lijstje van prioriteiten dan een PR op de 5k. De tijd die dan overblijft is niet veel.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Bartske schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:30:
[...]

[video]

Vandaar ook mijn opmerking over degelijk trainen ;)

Zonder training een marathon uitlopen is gekkenwerk. 40km wandelen gaat je misschien nog wel lukken :P maar dan kun je wel rekenen dat je te laat bij de eindstreep komt...

Ik moet het marathongebeuren even uit mijn hoofd zetten weer hoor. Eerst maar eens die 10EM zien te overleven zaterdag. Ik heb zo'n voorgevoel dat ik een iets te ambitieus doel heb gesteld met 1:25 en een lichte verkoudheid. Misschien maar kiezen voor een iets langzamere start en een duidelijk versnelpunt afspreken met mezelf.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

gysman11 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:36:
(GPS bleek 4,98 km geregistreerd te hebben, tijd voor een nieuw horloge :) )

Maar bijzonder gelukkig met mijn 24:06 die door de tijdmeting geregistreerd was!
Gefeliciteerd! Het is altijd tijd voor een nieuw horloge :P veel te leuke gadgets ook. Maar gps is helemaal niet zo nauwkeurig. Goed genoeg voor de meeste hardloopactiviteiten maar daar houdt het ook wel op. Lees hier maar, vanaf Certificering parcours.
xzaz schreef op donderdag 28 september 2017 @ 15:32:
[...]

Ik ben het met je eens hoor; het is ook een kwestie van prioriteiten maar een kind dat eten nodig heeft staat iets hoger op mijn lijstje van prioriteiten dan een PR op de 5k. De tijd die dan overblijft is niet veel.
In de nog geen vier jaar dat ik twee gezinsuitbreidingen, drie verhuizingen en een baanwissel achter de rug heb, heb ik 7700km gelopen en mijn 10k verbeterd van 40'21 naar 36'28 :P
Maar, het is erg moeilijk en af en toe vraag je jezelf wekenlang waarom je nou in hemelsnaam hardlopen als hobby moet hebben en niet gewoon schilderen. Ik kan het van harte afraden. Een gebalanceerd leven is wellicht verstandiger :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• tlpeter
Dat kind eet niet de hele avond hoor :)
Juist een beetje ontspanning moet kunnen anders hou je het niet vol. Kleine kinderen kosten bijna meer energie dan een goede wedstrijd.

• nogeeninlog
  • Laatst online: 26-12 19:52
Een multifunctioneel bugetalternatief voor de Kalenji running light.

Vanmiddag was ik bij de Aldi en kwam deze ledlampen tegen:
https://www.aldi.nl/aldi_...11_11910_26360_44987.html

volgens de plaatjes lijkt de klem heel groot te zijn, maar dat klopt niet! De klem is heel plat, net als de lamp zelf.
Deze lamp geeft zowel wit als rood licht en kan dus als voor- en achterlicht gebruikt worden. Er zitten accessoires bij waarmee je de lamp aan je arm en aan je fiets kunt klemmen. Je kunt dus op de fiets naar een trainingslocatie gaan en dan dezelfde lamp gebruiken bij het lopen.
Ik heb de lamp zojuist in het donker getest. De zichtbaarheid is meer dan 150 meter en de actieve verlichting vond ik voldoende om op een onverlicht fietspad te lopen.

Je kunt de lamp aan een borstband klemmen of aan een reflectiehesje.
1 nadeel: de schakelaar reageert niet zo heel goed.
prijs: 6,99

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
Even een vraagje over hartslag.
Ik loop nu een jaar of 5 hard en sinds een jaar loop ik met een Garmin en hartslagband en train ik daar ook mee. Echter, mijn hartslag is best wel hoog en ik weet niet of dat een probleem is. Als ik een interval training heb tik ik de 200bpm nog wel eens aan. Dan tintelen mijn vingers wel een beetje, maar het doet nergens pijn. Als ik in rust ben, dwz na een uurtje zitten in een stoel zit ik op 55bpm.

Even een indicatie van mijn 'niveau'. Ik heb afgelopen jaar de Zevenheuvelenloop in 1:15 gelopen en dan heb ik daarna wel wat moeie beentjes, maar dat is het dan ook wel. Praten tijdens de 11e km, die nog lekker stijl is, gaat wel okee. Maar gemiddeld was mijn hartslag erg hoog.

Hier de Zevenheuvelenloop
hr-7hl

Hier mijn interval van zaterdag
hr-interval
Tijdens de ruststukken dribbel ik rustig door, dus ik ga niet wandelen.

Ter informatie, ik ben 32 jaar 'jong', 1.90m en 76kg. Conditioneel zit het wel ok, kan altijd beter. Maar als ik vergelijk met anderen dan is het wel een groot verschil. Is het nadelig zo'n hoge hartslag te hebben?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Thysiej
  • Laatst online: 29-12 14:19
Ik kreeg een bericht van Runkeeper dat het abonnement voor de Pro-versie tot en met 2 oktober met 50% korting is. Heeft iemand hier enige ervaring mee of gebruiken de meeste mensen sporthorloges die vervolgens syncen met Strava/Runkeeper? Zelf ren ik met een Apple Watch en mijn iPhone, op mijn Watch heb ik dan Runkeeper aan staan, maar voordat ik geld uitgeef aan de Pro versie ben ik benieuwd naar de verhalen van anderen.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 08:29:
Is het nadelig zo'n hoge hartslag te hebben?
Heel kort, nee.

Wellicht heb je wel een maximale hartslag van 220 (heb je een gemeten maximale hartslag?) en dan heb je die 7H-loop bijvoorbeeld wel erg ontspannen gelopen.

• xzaz
tlpeter schreef op donderdag 28 september 2017 @ 18:56:
Dat kind eet niet de hele avond hoor :)
Juist een beetje ontspanning moet kunnen anders hou je het niet vol. Kleine kinderen kosten bijna meer energie dan een goede wedstrijd.
Ik ben ook niet de enige die hobby's heeft. Mijn vriendin rijdt paard dus het is een komen en gaan en het is gewoon plannen.

• armageddon_2k1
lateef schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 08:51:
[...]

Heel kort, nee.

Wellicht heb je wel een maximale hartslag van 220 (heb je een gemeten maximale hartslag?) en dan heb je die 7H-loop bijvoorbeeld wel erg ontspannen gelopen.
Maximale hartslag is 206 ongeveer. 7HVL ging prima ;) Niet ontspannen, ook niet kapot. Maastricht's mooiste ging ik wel kapot.

Maar, in ieder geval bedankt!

• Fleximex
Ik loop nu een jaar of 5 hard en sinds een jaar loop ik met een Garmin en hartslagband en train ik daar ook mee. Echter, mijn hartslag is best wel hoog en ik weet niet of dat een probleem is. Als ik een interval training heb tik ik de 200bpm nog wel eens aan. Dan tintelen mijn vingers wel een beetje, maar het doet nergens pijn. Als ik in rust ben, dwz na een uurtje zitten in een stoel zit ik op 55bpm.

Even een indicatie van mijn 'niveau'. Ik heb afgelopen jaar de Zevenheuvelenloop in 1:15 gelopen en dan heb ik daarna wel wat moeie beentjes, maar dat is het dan ook wel. Praten tijdens de 11e km, die nog lekker stijl is, gaat wel okee. Maar gemiddeld was mijn hartslag erg hoog.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ter informatie, ik ben 32 jaar 'jong', 1.90m en 76kg. Conditioneel zit het wel ok, kan altijd beter. Maar als ik vergelijk met anderen dan is het wel een groot verschil. Is het nadelig zo'n hoge hartslag te hebben?
Ik weet niet of het nadelig is om zo'n hogehartslag te hebben. Je hartslag lager krijgen is vaak wel een indicatie dat je conditie verbetert. Ik heb zelf overigens een vergelijkbare hartslag. Ook het tintelen als ik even boven 195 zit heb ik bij intervaltrainingen wel eens gehad. Ik vertrouw mijn lichaam gewoon. Als ik een hartslag van 195 heb houd ik dat niet eeuwig vol. Dus je lichaam vertelt je heus wel wanneer het genoeg is.
Ik liep pas de Veldhoven 10 Miles met een hartslag van 188 gemiddeld. Erg hoog, maar nooit een tinteling, gek warm of koud gevoel, duizeligheid of hoofdpijn gehad. Dus dan moet het wel goed zitten.

• armageddon_2k1
@Fleximex
Okee dan, dat klinkt hetzelde als mijn situatie. Prima! Dan ga ik me er niet druk om maken.

• Fleximex
@armageddon_2k1 Plus je zegt dat je al 5 jaar rent. Waarschijnlijk was je hartslag voorheen zelfs nog iets hoger.

• The_Ghost16
Thysiej schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 08:44:
Ik kreeg een bericht van Runkeeper dat het abonnement voor de Pro-versie tot en met 2 oktober met 50% korting is. Heeft iemand hier enige ervaring mee of gebruiken de meeste mensen sporthorloges die vervolgens syncen met Strava/Runkeeper? Zelf ren ik met een Apple Watch en mijn iPhone, op mijn Watch heb ik dan Runkeeper aan staan, maar voordat ik geld uitgeef aan de Pro versie ben ik benieuwd naar de verhalen van anderen.
Ik gebruik dezelfde setup als jij. Apple Watch met Runkeeper.

Als je Runkeeper Go wilt nemen dan zijn de voordelen niet super groot. Je hebt vooral meer inzicht in je prestaties door trainingen te kunnen vergelijken met andere. Oftewel vooral veel statistieken die je extra krijgt.
Daarnaast kun je live-tracking aan zetten. Hierdoor kunnen anderen zien waar jij loopt, op zich wel grappig maar je hebt je iPhone nodig voor de data verbinding.
Ook krijg je toegang tot alle trainingsschema's. Persoonlijk vind ik deze niet echt toereikend maar dat hangt een beetje af van je niveau denk ik.

Oftewel voor je gewone trainingen niet echt veel toegevoegde waarde en ik gebruik het eigenlijk ook helemaal niet. Maar misschien dat ze later nog nieuwe functionaliteit erachter gooien.

Aanbiedingen voor Runkeeper Go komen meerdere keren per jaar dus je hoeft het niet meteen te nemen als je nog twijfelt. Ik heb een call gehad met een ux-designer van runkeeper en daardoor een jaar gratis gekregen.

Edit: Iets wat ik was vergeten maar wat ik wel interessant vind is dat je ook het weer ziet bij je activiteiten.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Ghost16 op 29-09-2017 09:15 ]

• Bartske
Fleximex schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 08:58:
[...]

Ik weet niet of het nadelig is om zo'n hogehartslag te hebben. Je hartslag lager krijgen is vaak wel een indicatie dat je conditie verbetert.
Hier haal je 2 dingen door elkaar. Je rusthartstlag en je max hartslag.

Je max hartslag gaat automatisch naar beneden met de jaren, bij sommige mensen sneller dan anderen en daardoor kun je die niet met elkaar vergelijken. Je rusthartslag naar beneden krijgen kan inderdaad een signaal zijn van een verbeterde conditie.

Een hoge hartslag is in principe juist gunstig, hoe hoger de hartslag hoe meer bloed je kan pompen door je lichaam en hoe meer zuurstof er dus bij je spieren komt.

In principe is een hoge max hartslag niet raar, maar het kan (hoeft niet, het kan) een aanwijzing zijn voor een afwijking waardoor je hart moet compenseren door sneller te kloppen. Maar dan zou je rusthartslag ook relatief hoog moeten zijn.

Twijfel je, ga eens langs de huisarts die kan luisteren en evt doorverwijzen voor een ecg.

[ Voor 8% gewijzigd door Bartske op 29-09-2017 09:17 ]

• Thysiej
  • Laatst online: 29-12 14:19
The_Ghost16 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:03:
[...]

Ik gebruik dezelfde setup als jij. Apple Watch met Runkeeper.

Als je Runkeeper Go wilt nemen dan zijn de voordelen niet super groot. Je hebt vooral meer inzicht in je prestaties door trainingen te kunnen vergelijken met andere. Oftewel vooral veel statistieken die je extra krijgt.
Daarnaast kun je live-tracking aan zetten. Hierdoor kunnen anderen zien waar jij loopt, op zich wel grappig maar je hebt je iPhone nodig voor de data verbinding.
Ook krijg je toegang tot alle trainingsschema's. Persoonlijk vind ik deze niet echt toereikend maar dat hangt een beetje af van je niveau denk ik.

Oftewel voor je gewone trainingen niet echt veel toegevoegde waarde en ik gebruik het eigenlijk ook helemaal niet. Maar misschien dat ze later nog nieuwe functionaliteit erachter gooien.

Aanbiedingen voor Runkeeper Go komen meerdere keren per jaar dus je hoeft het niet meteen te nemen als je nog twijfelt. Ik heb een call gehad met een ux-designer van runkeeper en daardoor een jaar gratis gekregen.
Bedankt voor je antwoord, dan houd ik het voor nu even bij de gratis versie. Het vergelijken van sessies met elkaar is wel handig overigens, maar dan weer gratis als je Strava gebruikt. Ik heb nog nooit een trainingsplan gevolgd en ben ook niet van plan het nu te gaan doen.

Ik ben wel van plan om bij een atletiekvereniging te gaan zodat mijn hardlooptechniek verbeterd. Ik heb laatst de DtD gedaan, wat mijn eerste grootschalige hardloopwedstrijd ooit was, en dat smaakt naar meer. Aangezien de kans op blessures met hardlopen best groot is, lijkt het mij verstandig om wat meer getrained/gecoacht te worden door een professional die mij beter leert hardlopen (alvorens harder te gaan lopen).

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-12 10:55

[afbeelding]

[afbeelding]

Hartslagen zijn heel persoonlijk. Individuele hartslagen kan je nooit met elkaar vergelijken. Het is wel zo dat je rusthartslag en je gemiddelde hartslag bij een bepaald tempo daalt naarmate je beter in vorm komt.

Voor wat het waard is: ik ben 43 en haal in een intervalletje ook makkelijk 195+. Normaal gesproken loop in een 5km max tussen de 185-190, 10km tussen de 180-185. Dus ja mijn hartslag is ook hoog.

Als je je er onzeker over voelt moet je je laten testen bij een SMA. Onder begeleiding van een sportarts wordt o.a. je zuurstofverbruik en ECG bekeken. Bij mij kwamen er geen gekke "spikes" aan het licht in het ECG, dus ik hoefde mij geen zorgen te maken. We uiteraard gezond verstand blijven gebruiken, je moet o.a. geen "sterretjes" gaan zien etc.

• InZane
  • Laatst online: 22:51
BakkerM schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:33:

Grappig, de < 25 min. op 5 km is voor mij ook nog een doel dit jaar. Een weekje of 2 geleden liep ik 'm in 25.12. Maar ja, m'n eerste km split was ook maar 5.47. Had dus sneller moeten starten :F
Eigenlijk zou ik eens 5km op een baan moeten lopen. Denk dat m'n PR er gelijk aan is.

[ Voor 3% gewijzigd door InZane op 29-09-2017 12:31 ]

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-12 20:25

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik zie niets bijzonders hoor. Ik heb ook een groot bereik max ongeveer 193 en in rust 35, dat laatste is dus niet goed (ik sta dan ook onder controle bij een cardioloog ivm bradiecardie) maar zolang je op de 55 zit is er helemaal niets aan de hand. Lekker blijven lopen!

Zero.

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Phoe, veel te warm om te lopen vandaag, dat merk je wel na die koude dagen.... laat die herfsttemperaturen maar weer komen hoor O-) :+

[ Voor 4% gewijzigd door ThatsHollywood op 29-09-2017 15:58 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
De maximale hartslag die je tijdens/na een sprint haalt is hoger dan de echte "maximum hartslag" die je tijdens een belasting kan halen.

Het tweede bepaal je [bij andere sporten] met een goede warming up. Daarna een periode van redelijke inspanning (> 5 minuten) en daarna elke minuut versnellen. De hartslag in de laatste minuut waarin je de snelheid haalt is een andere vorm van maximum hartslag.

Of 3-4-5K max en dan de hartslag tijdens de laatste paar minuten nemen

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Nee, maximale hartslag = maximale hartslag.
Simpelweg de hoogste waarde die je kan halen, ongeacht de wijze waarop je die behaalt.

• Niku

Niku

Alagaesii

YouTube: STREETLAB ZEGT SORRY...

Ze hebben dus toch echt een marathon 'gelopen', alleen gelogen over hun tijd. Inderdaad in samenspraak met de organisatie gelijk met de 10k gestart, omdat die 1.5 uur eerder begon. Uiteindelijke tijd is 5 uur, 45 minuten ongeveer.

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-12 16:47
Ja de 4 uur 44 en volledig ongetraind is "een beetje" verdacht. :+

Verder wel interessant dat ze een test deden. Ik ben ook al een tijdje van plan om zo'n test te doen. Iemand nog aanbevelingen in de regio Haaglanden? Of afraden, dat kan ook ;)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Roozzz schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:34:
Nee, maximale hartslag = maximale hartslag.
Simpelweg de hoogste waarde die je kan halen, ongeacht de wijze waarop je die behaalt.
Het is alleen een onzinnige waarde die weinig reproduceerbaar en bruikbaar is. Je kan hem immers niet lange tijd vasthouden en niet bereiken als je al inspanning hebt gedaan (e.g. direct na een goede warming up of een dag na een zware training of wedstrijd). Je hebt er niets aan.

Voor trainingszones zou ik naar het omslagpunt kijken, wat ook bepaald wordt als "maximale hartslag" bij een test bij een SMA (VO2max).

Maar iedereen kijkt met zijn eigen perspectief naar trainings- inspannings-fysiologie. Er is helaas weinig leesbare literatuur over te vinden die op deze concepten in gaat.

Alleen als je naar "maximumhartslag tijdens sprint" kijkt dan leidt dat tot de concludie dat @armageddon_2k1 tijdens de zevenheuvelenloop zijn best niet heeft gedaan. Ik verwacht dat niet zo is

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
Pelox schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 13:08:
[...]

Ik zie niets bijzonders hoor. Ik heb ook een groot bereik max ongeveer 193 en in rust 35, dat laatste is dus niet goed (ik sta dan ook onder controle bij een cardioloog ivm bradiecardie) maar zolang je op de 55 zit is er helemaal niets aan de hand. Lekker blijven lopen!
Zowel mijn vrouw als ikzelf hebben allebei een rustpols < 40, die van mij gaat bij de minste vrijduik (niet eens zo diep) vlot onder de 30. We zijn beide bij een cardioloog geweest voor de zekerheid en die zegt niets aan de hand. Denk dat rustpols dus ook zeer persoonlijk is. Maar inderdaad ben ik ook voorstander van het eens te laten bekijken.

Anyway. Net terug thuis van de Averbode Nature Trail. Heerlijk genoten van 28km prachtige natuur. Een aanrader voor wie eens een trail overweegt: niet al te veel hoogtemeters, afstanden 8km, 15km en dus 28km, het zand maakt het wel vermoeiend maar zeker niet ondoenbaar.

Ik heb er 2u19 over gedaan, buiten verwachting want heb echt ontspannen gelopen. Temperatuur en de lichte regen zullen daar ook voor iets tussengezeten hebben. En de eind”sprint” door de vijver waar straks of morgen de Spartacus run doorgaat... heerlijk!

https://www.strava.com/activities/1208394934/overview

Daarmee zit het seizoen erop. Nu plannen maken voor volgend jaar.

• illus!0n
  • Laatst online: 19:57
Hartslag is inderdaad iets heel persoonlijks. Wel heb ik aan den lijve ondervonden dat hoe langer je traint, hoe langer je bvb op een wedstrijd een hogere hartslag kunt volhouden. Zo heb ik een max HR van ongeveer 203, en op een HM-wedstrijd 2 dagen geleden een gemiddelde HR van 184. Kon ik vroeger nooit vasthouden zonder volledig te verzuren. Heb niet eens spierpijn nu :p.
Strava or it didn't happen ;) : https://www.strava.com/activities/1207645941

• ThatsHollywood
  • Niet online
Vanmorgen weer een heerlijk duurloopje van 12.5 km. Wat 6 maanden een utopie was is nu een rustig bijkom rondje na een avond stappen:)

Voor degene die nog een flipbelt wil uitproberen: heb een -voor mij- te grote maat replica hier liggen (XL) jeans maten 33-36 denk ik... als iemand interesse heeft: mag hem zo hebben.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 08:45

racoon

mooowwww

Vandaag Heerlijk 13,39 km in 75 minuten gelopen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Niku

Niku

Alagaesii

Interval training vanochtend ging weer drama bij mij. Pijn aan de binnenkant/zijkant van mijn voet verdwijnt maar niet. Toch maar eens naar een fysiotherapeut, wellicht dat die iets kan.

• Galois
  • Laatst online: 29-12 13:45

Galois

1811 - 1832

Als voorbereiding van de marathon van Amsterdam over twee weken, heb ik vandaag een 10 km wedstrijd gedaan. Kleine loop in de buurt. Altijd gezellig en goed georganiseerd.

Met het oog op de marathon van over twee weken, was ik niet van plan om al te gek te gaan doen. Ik wilde wel een mooie tijd neerzetten rond de 38:30 (PR is was 38:10 uit mei 2017), maar niets forceren.

Als snel belandde ik in de kopgroep die uit 6 lopers bestond. Het tempo voelde goed, maar mijn horloge vertelde mij dat ik eigenlijk te snel ging. Na 4 km heb ik toch verstandig (en noodgedwongen ;) ) wat gas terug genomen en als 6de van deze kopgroep gaan lopen.

De groep viel uit elkaar en de nr 4 en 5 zaten maar net voor mij. Zij gingen steeds langzamer en rond km 6 liep ik nr 5 voorbij. Even later ook nr 4. Mijn voornemen om niet te gek te doen, was hier al ver weg :)

De nr 3 liep zo'n 50 meter voor mij en ik had de hoop hem ook nog in te kunnen halen. Ik liep al flink op mijn max, maar de afstand tussen ons bleef constant.

Desalniettemin een hele mooie tijd neergezet (37:20) en mijn PR dus flink verbeterd!
Eigenlijk had ik het van tevoren ook wel kunnen weten dat het mij niet zou lukken om 'rustig aan' te doen :)

Lekker gelopen en zeer tevreden!

Wat ik niet goed snap is dat ik in april een 10k gelopen heb in een PR van 38:15. Dat was op een bochtig parcours met wat vals plat. Een maand later was er een loop op een vrijwel recht parcours met weinig hoogteverschillen. Ik had het gevoel dat ik wel onder de 38 zou moeten kunnen. Hard mijn best gedaan, maar helaas toen slechts 5 seconden van mijn PR afgehaald.
Vandaag zonder al teveel bij nadenken, loop ik 50 seconden van mijn PR af. Eigenlijk erg verbaasd ook omdat ik de afgelopen maanden eigenlijk alleen maar marathontraining gedaan heb en weinig specifieke 10 km-trainingen. Wel 225+ km/maand, dus kennelijk toch erg vooruit gegaan... (??)

Nu over twee weken een constante 4:16/km marathon lopen 8)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• tlpeter
Zo, vandaag de singelloop in Breda gelopen.
Ik had op dag 1 meteen al ingeschreven met een streeftijd van 25 minuten wat meteen mijn doel was voor dit jaar. Jammergenoeg viel mijn plan hiervoor in juni in het water door overbelaste voeten.
Gelukkig ben ik daar bijna vanaf dus ik moest en zou vandaag lopen al moest ik wandelen.
Vorige week nog door mijn enkel gegaan bij de barrier run in Bergen op zoom dus toen dacht ik dat het helemaal niks ging worden vandaag.

Afgelopen vrijdag heeft de fysio nog effe mijn enkel ingetaped met kinesiotape dus ik ging er weer in geloven.
Ik had mijzelf voorgenomen om het echt rustig aan te doen want die 25 minuten had ik allang los gelaten.
Tijdens het inlopen voelde ik mijn enkel heel lichtjes dus heb ik dat lekker rustig aan gedaan.
Vervolgens richting het startvak welke startvak 1 was vanwege opgegeven tijd. Ik ben lekker halverwege gaan staan, verder naar voren zou geen goed idee zijn. Wel duurde het lang voordat het startvak open ging waardoor het erg druk was bij het ingaan van het vak.
Vijf minuten voor de start mijn trui uitgedaan en nog effe mijn voeten aangevoeld en een beetje opgerekt.
Ik begon toch wel een beetje nerveus te worden want ik had amper nog gelopen de afgelopen maanden en zou ik het wel vol houden?

Veel tijd had ik niet om er bij stil te staan want daar was het startschot al.
Ik merkte al snel dat ik in een groepje zat welke echt te langzaam ging dus ben ik aan gaan zetten naar een aangenamer tempo.
De eerste kilometer ging in 5:34 was best nog wel vlot was. De tweede kilometer was ook zo voorbij en ging in 5:27 en ik had nog zo bedacht om het rustig aan te doen. Ik heb dat maar laten varen en volledig op gevoel gelopen. Mijn voeten voelde goed en ik kon redelijk tegen mijn drempel aan lopen wat ik dan ook continu heb gedaan.
De derde kilometer draaiden we wat meer tegen de wind in en had ik met moeite om het tempo vast te houden en uiteindelijk moest ik het tempo laten zakken. Kilometers drie en vier gingen dan ook in 5:48 en 5:52. Ik heb de 5km singelloop Breda al twee keer eerder gelopen die ik wist dat de laatste kilometer best nog een pittige is en ik probeerde nog wat energie over te houden voor het laatste stukje. Ik kon er nog een eindsprint uitpersen maar ondanks dat ging deze laatste kilometer in 5:57

De eindtijd van 28:43 is een cadeautje want ik had een tijd tussen de 30 en 32 minuten in gedachte.
Komende dagen lekker effe helemaal niks en misschien volgende week maar weer eens een kort rondje lopen. Mijn voeten zijn gevoelig dus ik ben er nog niet helemaal vanaf maar gelukkig niet meer zo erg als een paar maanden terug.

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:23

JJJ

Ik heb een vraag over de Inov-8 F-lite 195 schoenen, heb dit model weleens voorbij horen komen in dit topic, zodoende. Ik zit namelijk te denken deze te kopen als vervanging van mijn oude schoenen.
Alleen is mijn use case wel iets anders dan alleen hardlopen: voor de schaatstrainingen doe ik hiermee ook sprongen waardoor er ook zijwaartse krachten op de schoenen komen.
Bij mijn huidige model schoenen merk ik dat de aanhechting van de zool tov het "bovenwerk" dit niet zo goed trekt en dit slijt... gaat dit type schoen hier ook erg last van hebben (aangezien het wel een erg lichte schoen is?) of niet meer dan andere hardloopschoenen?

• tlpeter
JJJ schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:53:
Ik heb een vraag over de Inov-8 F-lite 195 schoenen, heb dit model weleens voorbij horen komen in dit topic, zodoende. Ik zit namelijk te denken deze te kopen als vervanging van mijn oude schoenen.
Alleen is mijn use case wel iets anders dan alleen hardlopen: voor de schaatstrainingen doe ik hiermee ook sprongen waardoor er ook zijwaartse krachten op de schoenen komen.
Bij mijn huidige model schoenen merk ik dat de aanhechting van de zool tov het "bovenwerk" dit niet zo goed trekt en dit slijt... gaat dit type schoen hier ook erg last van hebben (aangezien het wel een erg lichte schoen is?) of niet meer dan andere hardloopschoenen?
Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Ik gebruikte mijn saucony guide 7 voor schaatstrainingen. Effe of topic, waar schaats je? Ik ben pas gestopt.

• P.O. Box
  • Niet online
JJJ schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:53:
hardloopschoenen zijn in principe niet geschikt voor zijwaartse bewegingen.... daar zijn bijvoorbeeld tennisschoenen juist weer wel geschikt voor...

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:23

JJJ

P.O. Box schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:08:
[...]

hardloopschoenen zijn in principe niet geschikt voor zijwaartse bewegingen.... daar zijn bijvoorbeeld tennisschoenen juist weer wel geschikt voor...
Klopt, dat hoor ik ook van anderen... maar kan je ook goed hardlopen op tennisschoenen dan?
Naar mijn weten bestaat er geen schoen die voor beide goed is en zul je dus altijd ergens een compromis moeten doen... dat mijn hardloopschoenen relatief sneller slijten door deze schaatstrainingen ben ik wel bereid om in enige mate te accepteren maar het moet gewoon niet te gek worden ;)
Ik vroeg me laatst nog af of trailrunschoenen misschien wel iets beter bestendig zijn tegen zijwaartse krachten?

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-12 17:52
Galois schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:09:

Eigenlijk erg verbaasd ook omdat ik de afgelopen maanden eigenlijk alleen maar marathontraining gedaan heb en weinig specifieke 10 km-trainingen. Wel 225+ km/maand, dus kennelijk toch erg vooruit gegaan... (??)

Nu over twee weken een constante 4:16/km marathon lopen 8)
Een wijze hardloper in dit topic roept altijd dat je van volume draaien ook sneller wordt d:)b

• Bartske
JJJ schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:18:
[...]

Klopt, dat hoor ik ook van anderen... maar kan je ook goed hardlopen op tennisschoenen dan?
Naar mijn weten bestaat er geen schoen die voor beide goed is en zul je dus altijd ergens een compromis moeten doen... dat mijn hardloopschoenen relatief sneller slijten door deze schaatstrainingen ben ik wel bereid om in enige mate te accepteren maar het moet gewoon niet te gek worden ;)
Ik vroeg me laatst nog af of trailrunschoenen misschien wel iets beter bestendig zijn tegen zijwaartse krachten?
misschien eens kijken naar hockeyschoenen (of inderdaad tennisschoenen) oid en die voor je 'sprongtraining' gebruiken? Ik neem aan dat je geen >10km gaat hardlopen tijdens zo'n sprongtraining en dat kunnen die meer allround schoenen wel aan. Voor je duurlopen zou ik dan echt aparte hardloopschoenen kopen.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

JJJ schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:18:
[...]
Absoluut.
Maar of dat voor jou werkt is natuurlijk een andere vraag. Deze zijn in principe gemaakt voor onverhard, om daar vooral asfalt op te lopen en af en toe wat schaatsprongen is misschien niet ideaal. Maar een schoen met weinig profiel zou volgens mij prima kunnen werken. Die zullen de zijwaartse belasting in principe prima verwerken, bij technisch dalen zijn er namelijk heel veel zijwaartse bewegingen.

Een cross-over, zoals bijvoorbeeld deze, zou denk ik een optie zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Roozzz op 01-10-2017 21:29 ]

• dennismaus
  • Laatst online: 29-12 14:37
Zo vandaag de 10km bedrijven loop bij de Bredase singelloop mee mogen doen. Goed georganisserd evenement met leuke route. En een dik vet pr gelopen op de 10km! Ik kwam na 44,53 over de streep. In de tweede wave goed voorin kunnen starten 15 minuten na de eerste wave. Dit zorgde ervoor dat ik na 2 minuten redelijk de route voor mezelf had. En na de eeste 5km langzame lopers van de eerste wave in begon te halen. Dat ging lekker tot een km of 8 alleen toen werd het te druk met breed uit lopende groepen met mensen. Wel tempo kunnen houden, alleen geen echte lekker einsprint in kunnen zetten hierdoor. Al met al een leuke dag met een pr wat weer 2 minuten sneller is geworden.

• bvsteyn
Afgelopen zaterdag bij vrienden op bezoek gegaan voor een eetafspraak. Normaal gesproken stap ik in de auto daar naar toe. Nu besloten om het hardlopend te doen. Qua weer alleen maar regen gehad, maar heerlijk gelopen. Uiteindelijk 21,42 km gelopen in 1:36:50. Lekker!

Vrouwlief kwam 5 minuten na mij aan met de auto en een tas met schone kleren..dus onder de douche gesprongen en daarna lekker gegeten.

Had de neiging om zondag weer te gaan lopen, maar dat heb ik maar even niet gedaan om mezelf niet te overbelasten. ;)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren meegedaan aan de OCË Loop in Venlo. Dit was mijn eerste 5k wedstrijd ooit, maar deze heb ik, in overleg met mijn trainer, gericht gekozen. Aanstaande zaterdag staat namelijk de 10k van Eindhoven op het programma en dit is de wedstrijd waar wij de afgelopen maanden toch naar toe aan het werken zijn geweest. Op de planning staat een sub-40; de snelheid heb ik, alleen is het de vraag of ik ook de tempohardheid heb.

Maar goed, de OCÉ loop is een kleinschalig evenement, enkele jeugdlopen, een 5 en een 10. Wat enigszins verwarrend is, is dat de 5 en 10 op het zelfde moment starten. Een rondje is 2500 meter en op de eindstreep staat een medewerker je op basis van je startnummer je naar het juiste vak te dirigeren.
(grappig detail; ik heb een pl*urishekel aan wedstrijd die uit 2 rondjes bestaan. Meestal doe ik 10k, dat zijn dan 2 rondjes van 5. Dus mijn verbazing/zuchtgehalte was groot toen ik er, na inschrijving, achterkwam dat het 2x 2500 was :P)

In het startvak ben ik meteen helemaal vooraan gaan staan, zo ben je de rest van de meute voor. Nadeel is dat je dan toch enigszins door de snelle lopers wordt meegetrokken in het tempo. De eerste paar honderd meter gingen iets te hard, ik liet me toch verleiden en heb deze met 3.30 gelopen. Daarna, toen heb deelnemersveld iets uit elkaar begon te vallen, heb ik me laten terugzakken tot 4.00/km. de splittijden waren als volgt:
1. 3.51
2. 3.57
3. 4.06
4. 4.01
5. 3.57

Gezien de tijden heb ik me dus netjes aan de opdracht van de trainer gehouden, een heel klein verval op km 3, maar eigenlijk te verwaarlozen.

Waar ik overigens écht een pesthekel aan heb, is aan lopers die constant met je meelopen, niets zeggen, niet aanbieden om ook even te hazen en eigenlijk meeprofiteren van je tempo.
Zo had ik er gisteren een achter me hangen die 4k met me mee is gelift, zonder ook maar 1 woord te wisselen. Ook na de eindstreep geen "bedankt" ofzo.
Moet wel bij worden vermeld dat hij van km 1 tot 4 achter me aan heeft gehangen, maar hij begon het op km 3 echt zwaar te krijgen (horende aan zijn ademhaling). Ik begon het gehijg in mijn oren en het gestamp (hij had een vrij zware pasfrequentie) een beetje moe te worden, dus op ongeveer km 4.80 heb ik me bewust een paar seconden terug laten vallen naar 4.10, om zo vervolgens meteen op te schakelen naar 3.50. Hij kon niet meer mee, dus de versnelling nog even doorgezet. Toen het gat groot genoeg was ben ik weer op 4.00 gaan lopen en op 200 meter voor de eindstreep de versnelling ingezet. Met een tempo van 2.55 over de eindstreep.

Eindtijd: 19.27. Een PR (maar het was mijn eerste 5, dus een PR had ik toch wel :P ) Gezien het verloop van de wedstrijd, dat ik nog met tempo's heb kunnen spelen en nog een paar woorden met de trainer die langs de kant stond te kijken heb kunnen wisselen ben ik zeker niet ontevreden.

Een goede generale voor aanstaande zaterdag :)

tips voor New York

• Razr
  • Niet online
Volgende week zondag (15 oktober) ga ik de HM lopen in Amsterdam. Wegens omstandigheden heb ik de afgelopen weken niet zoveel kunnen trainen als ik zou willen (lees; af en toe rondjes van 10/12 KM). Wat zou nu een goede voorbereiding zijn als er nog twee weken zijn? Ik loop al wel jaren hard dus ik kan wel wat hebben, ook heb ik al eens een HM gelopen - maar ik heb het gevoel dat ik even wat meer kilometers in de benen wil voordat ik de HM ga lopen.

Mijn idee;
  • Dinsdag: ~14 KM duurloop
  • Donderdag: 4x1 KM interval
  • Zaterdag of zondag: 18+ KM duurloop
  • Dinsdag: 4x1 KM interval
  • Zaterdag: ~4 KM rustig loopje
  • Zondag: HM
Of zou het beter zijn om toch ergens nog een duurloop proberen in te plannen (misschien ten koste van een interval)?

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Gisteren 26+ kilometers gelopen over de Utrechts Heuvelrug. Er was een trail georganiseerd, de Devil's Trail. Het start en finish terrein was prima opgezet, met een paar kraampjes voor eten en drinken. Ik ben tegelijk met de 36+km deelnemers gestart, twee vrienden van me hadden een kaartje voor die afstand. We konden dus samen met de auto.
De loop was veelal door bosgebieden, met weinig vergezichten. Dat mocht de pret niet drukken, maar ik had gehoopt op iets meer mooie uitzichten. Ik heb lekker rustig aan gedaan, de snelste 36km loper heeft me zelfs nog weten in te halen. Onderweg nog een paar foto's gemaakt, wat tamme kastanjes opgeraapt en een praatje gemaakt bij een fouragepost. Ik wilde niet geblesseerd raken door overbelasting aan gewrichten, pezen of slijmbeurzen en dat lijkt te zijn gelukt. Volgens Strava heb ik zonder stilstaan 2:35uur over 27,7 kilometer gedaan. Een prima rustige duurloop.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Razr schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 09:54:
Volgende week zondag (15 oktober) ga ik de HM lopen in Amsterdam. Wegens omstandigheden heb ik de afgelopen weken niet zoveel kunnen trainen als ik zou willen (lees; af en toe rondjes van 10/12 KM). Wat zou nu een goede voorbereiding zijn als er nog twee weken zijn? Ik loop al wel jaren hard dus ik kan wel wat hebben, ook heb ik al eens een HM gelopen - maar ik heb het gevoel dat ik even wat meer kilometers in de benen wil voordat ik de HM ga lopen.

Mijn idee;
  • Dinsdag: ~14 KM duurloop
  • Donderdag: 4x1 KM interval
  • Zaterdag of zondag: 18+ KM duurloop
  • Dinsdag: 4x1 KM interval
  • Zaterdag: ~4 KM rustig loopje
  • Zondag: HM
Of zou het beter zijn om toch ergens nog een duurloop proberen in te plannen (misschien ten koste van een interval)?
Je zou qua omvang nu goed moeten zitten. Het inlassen van een extra duurloop zal zo kort voor de wedstrijd niks meer toevoegen aan je fysieke gesteldheid. Het zou wel een mentale boost kunnen geven, dus daar zou je het wel voor kunnen doen.
Je zou eventueel de donderdag ervoor nog een kort loopje kunnen plannen,. gewoon om je spieren los & actief te houden.

Zoals je zelf aangeeft loop je al jaren hard, dus de wedstrijd-ervaring heb je, daar kun je al veel mee winnen :).

tips voor New York

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Afgelopen zaterdag het "seizoen" af kunnen sluiten na 119,2 racekilometers dit jaar :)
Héél misschien dat ik nog ergens een 5k doe, eigenlijk wil ik daar nog een nieuw PR op zetten dit jaar...

De laatste 10 mijlen die nog resteerden waren die van de Rijk Zwaan Loop in 's-Gravenzande. Een fijn parcours naar mijn ervaring vorig jaar, al liep ik me toen halverwege stuk in het open gebied met warmte, zon en wind. Meer dan 1:32 zat er toen niet in, mede dankzij een aantal lange geforceerde wandelpauzes.

Dit jaar moest er toch echt wel minimaal een <1:30 komen vond ik zo. Afgaande op mijn doorkomst bij de halve marathon een paar weken terug (ongeveer 1:28) ging ik er vanuit dat <1:25 een ambitieus doel was, misschien wel té ambitieus, maar wel één waar ik me op zou gaan richten.

Wat vorig jaar wel een stuk beter ging was parkeren. Nu is dat op zich geen ramp, maar met mijn 35 weken zwangere vrouw mee was elke meter extra lopen toch wel 4-5x zoveel moeite. Gelukkig was de regen, die onderweg nog volop voor werk zorgde voor de ruitenwissers, bij aankomst voorbij. Het beloofde met 15 graden, bewolking en weinig wind een uitstekende dag te worden voor een rondje rennen.

Met de regen had ik nog heel even getwijfeld, maar het mouwloze shirt bleef lekker aan. Sinds ik dat heb "ontdekt" wil ik echt niet anders meer :) Mezelf opblazen, qua warmte dan, gebeurt bijna nooit meer en als ik het koud krijg moet ik gewoon een tandje harder :P
Afijn, supporters aan de kant, tijd om naar het startvak te gaan. Op de een of andere manier kom ik nog steeds niet echt bekende gezichten tegen, ondanks dat ik nu toch wel aardig wat loopjes in het circuit heb gedaan. Blijkbaar doen er dan toch weer meer verschillende mensen mee dan je denkt.
Verder is het riedeltje nu toch wel erg vertrouwd aan het raken. GPS ruim op tijd gefixt, hartslagmonitor aan, schoenen op de juiste strakheid (heb ik wel eens gezegd hoe verschrikkelijk lekker die dingen zitten?) en rustig wachten op het schot.
Bij afstanden boven de 10km waag ik me niet aan warmlopen. Hooguit een plaatselijk strekje als er nog iets stijf voelt, maar met het laatste trainingsloopje op woensdag had alles zich heerlijk hersteld. Warmlopen komt dan wel in de eerste kilometers.

En zo geschiedde het. De planning was zo snel mogelijk de 5:20 min/km vinden en na 4km beginnen met kleine stapjes te versnellen en het gemiddelde op of onder de 5:16 te krijgen. Kilometer 1 ging uiteráárd anders, zeker met frisse benen, maar met veel bewust inhouden kwam er een 5:10 uit. Prima, maar km 2 wordt dus wel even echt bewust sparen.
Op de een of andere manier gaat dat bij mij niet traploos, ik heb echt duidelijk "versnellingen" en naar het blijkt lag één tandje terugschakelen meteen op 5:23. Da's nou ook weer niet de bedoeling, maar met een klein beetje tweaken (vooral technisch bewuster lopen) wordt het een mooie 5:20.

Bij de eerste waterpost laat ik een bekertje uit mijn handen pleuren, maar het kan me weinig schelen. Ik loop nog prima, geen dorst of wat dan ook en eigenlijk had ik nog helemaal geen water verwacht hier (km 3 ergens).
Er loopt een duo voor me in een mooi, steady tempo die ik bij de waterpost even inhaal, maar bij een klimmetje de dijk op zijn ze me weer terug voorbij. Ik zal ze nog vaker gaan zien verderop :)

Enfin, 4 kilometer op de klok, het gemiddelde met 5:18 ietsje sneller, maar dat geeft ruimte. De benen voelen goed, dus blok 2 gaan we een tikje omhoog. Proberen, in ieder geval, want de route is wat bochtiger en de waterpost bij km 6 gaat niet helemaal soepel.
Na 7 kilometer komt het "beruchte" open stuk weer in beeld. Ik besluit de overgang aan te pakken om een poging te doen een klein tandje bij te schroeven en loop een lekkere 5:10 gemiddeld over de komende 4 kilometers. Eerst een groot stuk brede, afgezette weg waar ik mezelf midden op de weg positioneer om echt mijn eigen tempo te lopen. Ik loop tientallen mensen voorbij, veel groepjes waar ik anders achter was blijven plakken en ben erg tevreden met mijn keuze en het verloop van de wedstrijd.
Op het punt waar we afslaan naar een wat smallere weg (krap 1 auto breed) kom ik het duo, nu een trio, weer tegen. Ze blijken nog steeds een lekker tempo te lopen en ik hang een tijdje achter ze aan.
Wanneer zich opnieuw (echt? ja echt, wéér een!) een waterpost aandient bij kilometer 9 vertraagt het groepje flink, waarna ik besluit het tempo gewoon door te trekken mét een bekertje water. Hoewel ik daar duidelijk beter in ben geworden heb ik deze race water in oog en neus weten te krijgen :P

Maar niks kan me echt storen. Ik hoor na een tijdje het duo weer aanhaken, blijkbaar loop ik een fijn tempo want ik word de haas genoemd :) Ik besluit er een beetje naast te lopen en een klein gesprekje te hebben, gezellige mensen! Ze trekken het tempo door, maar ik wil dat tandje niet al te lang bijschakelen. Mijn gemiddelde gaat prima zo en als ik nu al bijschakel denk ik niet dat ik dat vol kan houden tot de finish.

Wat ik wél kan is dit jaar dat hele lange stuk (zeker een halve kilometer) dat ik vorige keer moest wandelen soepel en rap doorlopen. Dat doet me echt goed. Het is ook een lang recht stuk tuinderslaan, wat het mentaal echt een mooi stuk maakt om terug te kijken. Als ik nog niet in de zone zat, dan zit ik er nu wel in :Y

Na 13km (en weer een waterpost) kom ik weer in het kielzog van de dame van het duo. We lopen nog een stukje samen op en ze blijkt de laatste tempotraining te doen voor de Amsterdam Marathon over twee weken. Eigenlijk had dit dus op marathontempo á 5:30-5:45 moeten gaan :P Ongemerkt zakken we dus een stukje in en ergens rond het 14km punt wens ik haar veel succes en zet ik aan.
Blijkbaar zit er ook echt nog wat in de pijp, want waar ik had verwacht er misschien nog een 5:05 uit te krijgen komt mijn tempo zelfs nog dik onder de 5 voor de laatste 1,5 kilometer! Met een heerlijke focus weet ik technisch gecontroleerd nog een heel stuk 4:45 te lopen :D
Qua ademhaling ga ik nu wel stuk, maar dat hoort bij een eindsprintje toch? Nog even opletten waar je loopt, ook niet onbelangrijk met drempels enzo, maar bij de finish zie ik de klok ergens in de 1:23... Wat? Huh? Ik had mijn gemiddelde niet meer doorgerekend, want alles onder de 1:25 was hele dikke vette bonus, maar zo'n tijd had ik niet verwacht!

Eindtijd (alleen bruto helaas) 1:23:25. Ruim 9 minuten van mijn PR van vorig jaar en 4,5 minuut sneller dan bij de HM! Wat een héérlijke race om het circuit mee af te sluiten :Y

Na afloop is er bij de prijzen nog een uitreiking voor diegenen zoals ik, die alle 9 races hebben gedaan dit jaar :) Een dikke medaille, hardloopshirt, -broek, -sokken en een mooie bos bloemen rijker en érg trots en tevreden.

Doelen bereikt dit jaar:
  • Halve marathon
  • PR's op de 10km en 10EM
  • Alle runs van dit circuit lopen

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-12 14:26
Gisteren 01-10-2017 de jaarlijkse Schollebosloop in Capelle aan den IJssel gelopen.

In 2015 begonnen op dit evenement op de 5Km
In 2016 heb ik hier de 10Km gelopen, en dit jaar voor het eerst de 15Km van dit evenement.
Mooi door "mijn achtertuin" recreatiegebied Hitland gelopen.

Van tevoren te weinig geoefend door een te druk schema, zowel zakelijk als privé.

Officiële gegevens:
Time: 01:33:51
Speed: 9.59 km/h
Pace: 06:15 min/km

De 10Km onder het uur gelopen, maar de laatste 5Km nekte me toch wel.
Vooral mijn knieën voelden op den duur erg onzeker aan.

Met de Bruggenloop in het vooruitzicht in December ben ik tevreden dat ik deze afstand heb kunnen lopen, nu volhouden en wat vaker langere afstanden oefenen.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-12 13:55
Gisteren de Singelloop gelopen te Utrecht. Vorig jaar daar een record gezet op de 10km, namelijk 44.30. Dit jaar had ik niet heel veel verwachtingen, had slecht gegeten in de voorbereiding en ik dacht: ik vind het wel best, ga mooi lopen en genieten.

Dat lukte natuurlijk niet, maar ik liep mijn meest vlakke race ooit. Mijn splits varieerden tussen de 4.16 en de 4.31. Zo weinig verval heb ik zelden. Uiteindelijk gefinisht in 44.27 volgens de officiële uitslag.

Heb daar wel een klein beetje mijn twijfels over want mijn horloge zegt dat ik 44.29 heb gelopen over 10.15km. Dus ik dacht wel onder de 44min te zitten maar helaas. Ik gok dat ik de officiële uitslag maar moet vertrouwen aangezien daar ooit eens een WR is gelopen.

• sp4gs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-12 14:52
Wat een drukte op de zondag! Ook ik heb een loop gedaan; Twiskemolenloop.

In de ochtend zag het er al goed uit qua weer. Beetje bewolkt, lekker temperatuurtje en niet te veel wind. Ik had eigenlijk nog wat meer willen trainen voor deze loop om een keer mijn PR van 46:15 aan te vallen. Stiekem na de dam tot dam helemaal niet meer gelopen... Dan maar rustig beginnen en kijken hoe ik me voel na 3km.

De eerste paar km gingen best aardig. Soms voorbij gestoven door de snellere lopers, maar kon aardig meekomen. Lichaam voelde goed, weersomstandigheden ook, dus laten we er maar een tandje bijgooien. Er liep iemand met een hardloopshirt met daarop een 10 die mij bij 2km voorbij is gegaan die ik goed in de gaten heb gehouden. Hij liep flink door dus zijn tempo beviel me wel. De kms werden aaneen geregen en het tempo bleef langzaam omhoog gaan. Ook mr 10 kwam steeds dichterbij!

Na 5km hield het op met mensen die mij voorbij gingen en ik passeerde zowaar mensen die mij eerder voorbij schoten. Goed op mijn ademhaling blijven letten en doorgaan! Die mr 10 valt te verslaan, ik weet het zeker! Na 7km was het eindelijk zover, ik ging hem voorbij en hij bleef in mijn nek hijgen. Langzaam steeg mijn snelheid tot 4:15min/km en had het idee dat ik dit wel vol kon houden tot aan de finish. Uiteindelijk voorzichtig achterom gekeken en ik had een flink gat tot de volgende loper. Lekker!

Finish uiteindelijk gehaald in 45:33. PR verbeterd en een perfecte race gelopen! Op naar de volgende in November :)

• Wyhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-12 10:47
Hi,

Ik denk dat het na Q3 eens tijd wordt voor een evaluatie.

2016:
Afstand 1.077,9 km
Tijd 98u 51m
Hardloopsessies 98

Geschatte beste pogingen
10 km. 48:50
Halve marathon 1:49:20
Beste marathon trainingstijd: 35km tijd: 3:22:50 = 5,46KM
Marathon 5:12:12 (voor blessure gehoopt op een tijd <4 uur)

2017
in maart mijn PR op de halve verbroken
Van 1:49:20 naar 1:43:28 en gisteren tijdens de Singelloop in Breda een tijd gelopen van 1:39:18 !! :)
Dit is sneller dan ik ook maar had durven dromen!

Geschatte beste pogingen
10 km. 45:05
Halve marathon 1:39:18
Afstand 910.4 km
Tijd 77u 2m
Hardloopsessies 91

Geen echte doelen meer voor 2017 voor mij...

• vhal
  • Registratie: Juni 2003

vhal

ಠ_ಠ

vhal schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:29:
[...]

Dat gevoel heb ik sowieso wel, ik ben met een schuin oog aan het kijken naar de Bruggenloop in Rotterdam nu ik een paar keer de 15/10EM heb aangetikt tijdens een training maar de prijs van €23,50 voor de voorinschrijving houd mij nog tegen.

Je krijgt dan wel een looplampje, een medaille en een finishfoto...dat dan weer wel :+
Nou ja, wat heb ik nu weer gedaan :+ Ik heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en zojuist mijzelf ingeschreven voor de Bruggenloop 2017. Richttijd maar 1h25m00 ingevuld, ik zie wel hoe het die dag verloopt, geen illusies hier :P

* vhal zenuwachtig :')
* vhal kent alleen 5KM wedstrijden :/
* vhal heeft nog nooit een 10KM wedstrijd gelopen, laat staan een 15KM :+

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 02-10-2017 21:22 ]

Strava

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:41

Rudedadude

Maybe we were born to run

Pathogen schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:54:
Afgelopen zaterdag het "seizoen" af kunnen sluiten na 119,2 racekilometers dit jaar :)
Héél misschien dat ik nog ergens een 5k doe, eigenlijk wil ik daar nog een nieuw PR op zetten dit jaar...

Doelen bereikt dit jaar:
  • Halve marathon
  • PR's op de 10km en 10EM
  • Alle runs van dit circuit lopen
  • van elke race een leuk verslag op Tweakers schrijven ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12 22:31

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Zo, even geleden dat ik het topic bezocht heb. En alweer een paar leuke trainingen verder.
Onlangs met mijn vrouw de Dieren - Arnhem trail gelopen van station tot station, leuk om te doen! Net buiten Dieren ook nog een wild zwijn net naast het pad gezien. :) Het was voor mij een mooi moment om eens rustiger te lopen op een lange afstand, zeker met wat verhogingen. En echt geweldige uitzichten onderweg gehad, de posbank en de veluwezoom is echt genieten. Uiteindelijk er lang over die 29 km gedaan (iets van 3,5 uur totaal) maar wel genoten.

Dan afgelopen week voor het eerst met een interval gestopt vanwege maagproblemen. Het plan was 4x ((2000 meter op 4:30) 1'30" rust). De eerste run ging nog wel, beetje opwarmen nog ondanks de 3km inlopen. Na de eerste rust heb ik meestal geen probleem meer met het op tempo komen maar deze keer was het direct lastig. Ik heb dan ook mijn tempo ietsje laten vieren naar 04:45 maar het ging niet lekker. Na de volgende rust begon ik aan mijn derde versnelling, deze keer op 5:00 maar ik voelde gewoon het maagzuur omhoog komen en ben maar gestopt en langzaam naar huis gestrompeld gejogd. De pompoensoep, die overigens lekker was, veroorzaakte de problemen. Echt nooit verwacht, maar voortaan ook geen pompoensoep meer voor het trainen.

Afgelopen zondag dan weer 23 kilometer gelopen, minder dan ik wilde maar ik "moest" me ook nog inschrijven voor de Texeltrail die om 12uur open ging. Binnen 2 uur was die vol dus was het slim om maar direct maar in te schrijven.

Zondag a.s. wordt het de Hoge Veluwe Loop 28 km trail. Ik zie hem als training in mijn marathonschema en ga niet voor een leuke tijd. Of zal ik marathontempo eens proberen? :+

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Galois
  • Laatst online: 29-12 13:45

Galois

1811 - 1832

Met een vriend hebben we het leuke idee om eens een keer een halve of hele marathon in een Europese hoofdstad te lopen.
Nu is er op zondag 8 april de halve marathon van Madrid. Leuk dus en een voor ons prima weekend.

Doorgaans kost een retourtje Madrid rond de 100 euro (als je op tijd boekt), dus ook dat helemaal prima.

Alleen is juist dat weekend momenteel 200 euro. Heel vreemd, omdat het ook geen 'vakantieweekend' oid is.

Het zal toch niet dat omdat die halve marathon er is, de vliegtuigmaatschappijen wel vol zullen zitten en daarom hogere prijzen hanteren? Heeft hardlopen zoveel invloed op het dagelijks leven :D

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Misschien niet specifiek vanwege die wedstrijd maar indirect wel omdat er al relatief veel boekingen zijn voor een weekend over zes maanden?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12 22:31

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Zelf de halve daar ooit gelopen. Aardig parkoers en volgens mij had ik een aardige tijd. Alleen de tassen uit de truck halen/ krijgen, dat was waardeloos. Hopelijk hebben ze dat inmiddels verbeterd.

De voorspelling de week er voor was 20-22 graden, uiteindelijk bij 7 graden gelopen. Ik weet niet of die fluctuatie daar normaal is maar het was wel opvallend.

Overigens, na de finish keertje ik zoveel lekkers dat ik het nauwelijks kon vast houden en heb maar wat gratis lekkers afgeslagen. Dat was weer prima verzorgd.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 13:58

TheZoo

Animals Behind Bars

tlpeter schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:39:
Zo, vandaag de singelloop in Breda gelopen.
Ook ik heb daar de 5km gelopen. Tot mijn lichte verbazing stond ik met mijn opgegeven tijd van 28:00 ook in startvak 1. Aangezien dit mijn 2e wedstrijd was en eerste grote evenement, besloot ik maar lekker achteraan in het vak te gaan staan en wachten tot de meute weg was. Door een sluimerende verkoudheid, verwachtte ik overigens niet die 28:00 te halen en tijdens mijn fietstocht richting Breda, zag ik bpm's voorbij komen, die ik doorgaans op de fiets niet heb bij zo'n laag tempo. Maar ik wilde wel kijken wat ik zou kunnen halen.

Na de start lekker wat ruimte laten vallen om in mijn eigen ritme te kunnen komen, was bijna als laatste uit het vak onderweg. De eerste 500 meter ging in een tempo van 5:46, dus toch maar een tandje bijgezet om gemiddeld op 5:36 uit te kunnen komen. Het kostte wel moeite, maar gaandeweg zag ik mijn gemiddelde snelheid zakken tot 5:33 min/km, dus dat ging toch nog wel goed. Onderweg af en toe wat oponthoud, maar op zich niet onoverkomelijk. Richting de finish wist ik nog wel wat te versnellen, maar de naam eindsprint mocht het eigenlijk niet hebben.

Volgens mijn horloge (TT Spark 3) had ik net wat meer dan 5km gedaan met een gemiddelde van 5:33, dus ik zou onder de 28:00 moeten hebben gelopen *O* Helaas zag ik bij het graveren van de medaille pas voor het eerst dat mijn geregistreerde eindtijd 28:04 was -O- Blijkbaar zat mijn horloge er teveel naast qua afstand, waardoor de gemiddelde snelheid niet klopte. Das dan een leermoment.

Al met al toch tevreden met de tijd en lekker genoten van de activiteiten naast het parcours. Ik zag een beetje op tegen de massaliteit van de loop, maar dat viel achteraf best mee en alles was goed geregeld.
Ook het gedeelte voor de bedrijventeams in het Chassé theater was goed geregeld. Nog even mijn kuiten laten masseren, dat was wel lekker.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

Pagina: 1 ... 58 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic