Afgelopen zaterdag het "seizoen" af kunnen sluiten na 119,2 racekilometers dit jaar
Héél misschien dat ik nog ergens een 5k doe, eigenlijk wil ik daar nog een nieuw PR op zetten dit jaar...
De laatste 10 mijlen die nog resteerden waren die van de Rijk Zwaan Loop in 's-Gravenzande. Een fijn parcours naar mijn ervaring vorig jaar, al liep ik me toen halverwege stuk in het open gebied met warmte, zon en wind. Meer dan 1:32 zat er toen niet in, mede dankzij een aantal lange geforceerde wandelpauzes.
Dit jaar moest er toch echt wel minimaal een <1:30 komen vond ik zo. Afgaande op mijn doorkomst bij de halve marathon een paar weken terug (ongeveer 1:28) ging ik er vanuit dat <1:25 een ambitieus doel was, misschien wel té ambitieus, maar wel één waar ik me op zou gaan richten.
Wat vorig jaar wel een stuk beter ging was parkeren. Nu is dat op zich geen ramp, maar met mijn 35 weken zwangere vrouw mee was elke meter extra lopen toch wel 4-5x zoveel moeite. Gelukkig was de regen, die onderweg nog volop voor werk zorgde voor de ruitenwissers, bij aankomst voorbij. Het beloofde met 15 graden, bewolking en weinig wind een uitstekende dag te worden voor een rondje rennen.
Met de regen had ik nog heel even getwijfeld, maar het mouwloze shirt bleef lekker aan. Sinds ik dat heb "ontdekt" wil ik echt niet anders meer

Mezelf opblazen, qua warmte dan, gebeurt bijna nooit meer en als ik het koud krijg moet ik gewoon een tandje harder

Afijn, supporters aan de kant, tijd om naar het startvak te gaan. Op de een of andere manier kom ik nog steeds niet echt bekende gezichten tegen, ondanks dat ik nu toch wel aardig wat loopjes in het circuit heb gedaan. Blijkbaar doen er dan toch weer meer verschillende mensen mee dan je denkt.
Verder is het riedeltje nu toch wel erg vertrouwd aan het raken. GPS ruim op tijd gefixt, hartslagmonitor aan, schoenen op de juiste strakheid (heb ik wel eens gezegd hoe verschrikkelijk lekker die dingen zitten?) en rustig wachten op het schot.
Bij afstanden boven de 10km waag ik me niet aan warmlopen. Hooguit een plaatselijk strekje als er nog iets stijf voelt, maar met het laatste trainingsloopje op woensdag had alles zich heerlijk hersteld. Warmlopen komt dan wel in de eerste kilometers.
En zo geschiedde het. De planning was zo snel mogelijk de 5:20 min/km vinden en na 4km beginnen met kleine stapjes te versnellen en het gemiddelde op of onder de 5:16 te krijgen. Kilometer 1 ging uiteráárd anders, zeker met frisse benen, maar met veel bewust inhouden kwam er een 5:10 uit. Prima, maar km 2 wordt dus wel even echt bewust sparen.
Op de een of andere manier gaat dat bij mij niet traploos, ik heb echt duidelijk "versnellingen" en naar het blijkt lag één tandje terugschakelen meteen op 5:23. Da's nou ook weer niet de bedoeling, maar met een klein beetje tweaken (vooral technisch bewuster lopen) wordt het een mooie 5:20.
Bij de eerste waterpost laat ik een bekertje uit mijn handen pleuren, maar het kan me weinig schelen. Ik loop nog prima, geen dorst of wat dan ook en eigenlijk had ik nog helemaal geen water verwacht hier (km 3 ergens).
Er loopt een duo voor me in een mooi, steady tempo die ik bij de waterpost even inhaal, maar bij een klimmetje de dijk op zijn ze me weer terug voorbij. Ik zal ze nog vaker gaan zien verderop
Enfin, 4 kilometer op de klok, het gemiddelde met 5:18 ietsje sneller, maar dat geeft ruimte. De benen voelen goed, dus blok 2 gaan we een tikje omhoog. Proberen, in ieder geval, want de route is wat bochtiger en de waterpost bij km 6 gaat niet helemaal soepel.
Na 7 kilometer komt het "beruchte" open stuk weer in beeld. Ik besluit de overgang aan te pakken om een poging te doen een klein tandje bij te schroeven en loop een lekkere 5:10 gemiddeld over de komende 4 kilometers. Eerst een groot stuk brede, afgezette weg waar ik mezelf midden op de weg positioneer om echt mijn eigen tempo te lopen. Ik loop tientallen mensen voorbij, veel groepjes waar ik anders achter was blijven plakken en ben erg tevreden met mijn keuze en het verloop van de wedstrijd.
Op het punt waar we afslaan naar een wat smallere weg (krap 1 auto breed) kom ik het duo, nu een trio, weer tegen. Ze blijken nog steeds een lekker tempo te lopen en ik hang een tijdje achter ze aan.
Wanneer zich opnieuw (echt? ja echt, wéér een!) een waterpost aandient bij kilometer 9 vertraagt het groepje flink, waarna ik besluit het tempo gewoon door te trekken mét een bekertje water. Hoewel ik daar duidelijk beter in ben geworden heb ik deze race water in oog en neus weten te krijgen
Maar niks kan me echt storen. Ik hoor na een tijdje het duo weer aanhaken, blijkbaar loop ik een fijn tempo want ik word de haas genoemd

Ik besluit er een beetje naast te lopen en een klein gesprekje te hebben, gezellige mensen! Ze trekken het tempo door, maar ik wil dat tandje niet al te lang bijschakelen. Mijn gemiddelde gaat prima zo en als ik nu al bijschakel denk ik niet dat ik dat vol kan houden tot de finish.
Wat ik wél kan is dit jaar dat hele lange stuk (zeker een halve kilometer) dat ik vorige keer moest wandelen soepel en rap doorlopen. Dat doet me echt goed. Het is ook een lang recht stuk tuinderslaan, wat het mentaal echt een mooi stuk maakt om terug te kijken. Als ik nog niet in de zone zat, dan zit ik er nu wel in
Na 13km (en weer een waterpost) kom ik weer in het kielzog van de dame van het duo. We lopen nog een stukje samen op en ze blijkt de laatste tempotraining te doen voor de Amsterdam Marathon over twee weken. Eigenlijk had dit dus op marathontempo á 5:30-5:45 moeten gaan

Ongemerkt zakken we dus een stukje in en ergens rond het 14km punt wens ik haar veel succes en zet ik aan.
Blijkbaar zit er ook echt nog wat in de pijp, want waar ik had verwacht er misschien nog een 5:05 uit te krijgen komt mijn tempo zelfs nog dik onder de 5 voor de laatste 1,5 kilometer! Met een heerlijke focus weet ik technisch gecontroleerd nog een heel stuk 4:45 te lopen

Qua ademhaling ga ik nu wel stuk, maar dat hoort bij een eindsprintje toch? Nog even opletten waar je loopt, ook niet onbelangrijk met drempels enzo, maar bij de finish zie ik de klok ergens in de 1:23... Wat? Huh? Ik had mijn gemiddelde niet meer doorgerekend, want alles onder de 1:25 was hele dikke vette bonus, maar zo'n tijd had ik niet verwacht!
Eindtijd (alleen bruto helaas) 1:23:25. Ruim 9 minuten van mijn PR van vorig jaar en 4,5 minuut sneller dan bij de HM! Wat een héérlijke race om het circuit mee af te sluiten
Na afloop is er bij de prijzen nog een uitreiking voor diegenen zoals ik, die alle 9 races hebben gedaan dit jaar

Een dikke medaille, hardloopshirt, -broek, -sokken en een mooie bos bloemen rijker en érg trots en tevreden.
Doelen bereikt dit jaar:
- Halve marathon
- PR's op de 10km en 10EM
- Alle runs van dit circuit lopen