Ieder circuit is kunstmatig gecreëerd. Het is namelijk ooit op een tekentafel beland en iemand heeft besloten dat het zo gaat zijn als dat het nu is. Voor jou is het een gevoelskwestie. Als een race al sinds een jaar of 50 op de kalender staat (Monaco, Spa, Interlagos, Monza) dan heeft het ineens sfeer en historie en anders niet. Beetje een vreemde gedachte. Yas Marina en andere nieuwe zandbakbanen hebben het inderdaad niet, maar om Baku er meteen bij te zetten want "nieuwe baan" gaat me wat ver.
Wat het voor mij leuk maakt is de gelegenheid om in te halen en bochten waar je als coureur titanium cohones voor nodig hebt. Voor Monaco is alleen dat laatste van toepassing. Historie heeft het ook, want staat al lang op de kalender, sfeer ook met al die boten. Maar het blijft een optocht waar de spanning alleen zit in de vangrail.
Wat Baku betreft, ja het is een nieuw circuit. Door een stad die deels uit het jaar 1200 stamt. De baan mag dan nieuw zijn, de plek heeft historie. Het kent het langste "rechte" stuk op de kalender met 2.2km. Dat is misschien niet leuk als je een Renault achterin hebt, maar het feit dat je met 350 aan komt zetten en dan af moet remmen voor een haakse bocht.... doe het maar eens. En dan hebben we een stukje "Monaco/Macau" wat ik persoonlijk geweldig vind. Het is nauw, de vangrail staat dichtbij, het gaat omhoog en er zitten wat bochten in. Als je bedenkt dat je vleugel op Monza-stand staat (plat dus), dan heb je hier een uitdaging.
En waarom dan Baku? Ted legde het uit in zijn Notebook. Het land zwelgt in de olie. Er is veel geld (niet eerlijk verdeeld, maar het is er wel). Olie raakt op, dus ook dat van hun. Vandaar dat ze nu al proberen hun bron van inkomsten te verleggen naar iets met meer toekomstperspectief. En dat zijn de toeristen. Dus grote sportevenementen

. Hence, a race.
Ik ben geen fan van Tilke banen, maar Herman moest het doen met wat hij had. En in dit geval was dat de plattegrond van Baku. Ik vind dat ze het goed gedaan hebben.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month