Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 108 Laatste
Acties:
  • 672.317 views

Onderwerpen

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:35

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Misha schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:22:
[...]

1 deel appelwijnazijn, 1 deel appelsap, 1 deel whiskey. Niet teveel, een scheutje is genoeg. Dat is hetzelfde als mijn spray

Die whiskey is optioneel btw, geen idee waarom ik het doe gezien ik het nog nooit heb geproefd. Zodra de fles op is die ik heb, zal ik het waarschijnlijk zonder gaan doen. Moet je wel de verhouding appelwijnazijn en appelsap wat veranderen denk ik
Toegegeven: ik proef het ook niet terug .. zal tussen de oren zitten. Wij hebben altijd wel een klein flesje goedkope whisky in huis voor wanneer een recept whisky vereist. Goedkope kook-whisky dus :)

Vrouwlief heeft een supermarkt-beenham meegenomen voor me. Wat voor hout kan ik het best gebruiken?
Ik heb:
- Kersen
- Hickory
- Weber whiskey woodchips
- Maple

Tijd voor een nieuwe sig..

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:32

zeroday

There is no alternative!

Martinusz schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 09:48:
Zo kilo procureur ligt erop voor pulled pork, straks voor Alu fase wat doen jullie erbij appelsap?
Rare is dat de recepten op internet het alleen hebben over inpakken zonder iets toevoegen?
Ik heb een injectie mix die ik gebruik om het vlees van binnen 'te marineren'

INJECTIE MIX
100 ml appelsap
60 ml appelazijn
40 ml honing
30 ml worchestershire saus
1 eetlepels zeezout
1 eetlepel uiengranulaat

Dan heb je voor de alufase niet echt aparte sap nodig, uiteindelijk vang je alles op om daarmee je saus verder af te maken.

There are no secrets, only information you do not yet have

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Koffie schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 12:27:
[...]

Toegegeven: ik proef het ook niet terug .. zal tussen de oren zitten. Wij hebben altijd wel een klein flesje goedkope whisky in huis voor wanneer een recept whisky vereist. Goedkope kook-whisky dus :)

Vrouwlief heeft een supermarkt-beenham meegenomen voor me. Wat voor hout kan ik het best gebruiken?
Ik heb:
- Kersen
- Hickory
- Weber whiskey woodchips
- Maple
Dan stel ik je de vraag terug wat voor smaak streef je na :P

Zonder dollen, kersenhout zal je vlees een zoetige rooksmaak geven de overigen zullen een zwaardere en scherpere smaak afgeven waarbij Hickory en whiskey wellicht overheersend kunnen zijn als je daar teveel van gebruikt.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:22
BBQ
devices overview heatermeterevents spare-ribs 1en2events spare-ribs 3-4

Een leuk knutsel projectje word het zo. Natuurlijk ook prima toepasbaar voor andere gerechten.
Heatermeter kan zelf push berichten sturen als de temperatuur te ver afwijkt maar misschien trek ik dat ook wel naar mijn homeseer server toe zodat ik dat in beter in eigen beheer kan uitvoeren.

Het is dat ik geen huisrobot heb maar anders had ik die het inpakken laten doen :+

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-11 15:47
Heb uiteindelijk er niks bij gedaan, er komt idd behoorlijk wat sap uit!
Hij ligt nu te rusten, dus zo gaan pullen :) foto’s volgen!

Hoppa!
800gr pulled pork, portie voor vanavond en 1 de vriezer in!

BBQ
BBQ spul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m2cLx2AYi792iXdF40kU0pbh/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E8WNBBgF7NSTudTXgBRY5XSw/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Wgoa1l24Ix2o9zfUPUHlvE5/thumb.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door Martinusz op 26-05-2018 14:01 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Miki schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 12:36:
[...]

Dan stel ik je de vraag terug wat voor smaak streef je na :P

Zonder dollen, kersenhout zal je vlees een zoetige rooksmaak geven de overigen zullen een zwaardere en scherpere smaak afgeven waarbij Hickory en whiskey wellicht overheersend kunnen zijn als je daar teveel van gebruikt.
Durf ik niet zo goed te zeggen, omdat ik nog nooit een beenhammetje van de q op heb ;)
Ik neig naar een honing-mosterd-achtige versie

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-10 13:59
Martinusz schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 13:33:
Heb uiteindelijk er niks bij gedaan, er komt idd behoorlijk wat sap uit!
Hij ligt nu te rusten, dus zo gaan pullen :) foto’s volgen!

Hoppa!
800gr pulled pork, portie voor vanavond en 1 de vriezer in!

BBQ
BBQ spul
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Hoe lang heb je daar over gedaan? Valt me op dat je vroeg op de dag klaar bent. Ik heb 13 uur over 1,3kg gedaan.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• Martinusz
BoschR schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 15:05:
[...]

Hoe lang heb je daar over gedaan? Valt me op dat je vroeg op de dag klaar bent. Ik heb 13 uur over 1,3kg gedaan.
09:30 begonnen :)

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-11 20:07

SaN

Apie! schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 07:46:
[...]

Deze dingen?

https://nl.aliexpress.com...ts-Tools/32745205444.html

https://www.alibaba.com/p...57.5.3.2a2ee599FYS9W3&s=p

Edit : ik hoop het niet, want die dingen zijn echt moeilijk te vinden blijkbaar.
Die inderdaad ja.. ze worden dus wel gemaakt

• Miki
  • Laatst online: 23:35
Koffie schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 14:45:
[...]

Durf ik niet zo goed te zeggen, omdat ik nog nooit een beenhammetje van de q op heb ;)
Ik neig naar een honing-mosterd-achtige versie
Gezien je mosterd gaat gebruiken zou ik maple of hickory gebruiken, puur als tegenhanger kwa geur en smaak.

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:11
SaN schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 15:40:
[...]

Die inderdaad ja.. ze worden dus wel gemaakt
Kijk ook eens bij de lidl. ik heb ze daar destijds gekocht voor geloof iets van 10,-/2

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
BoschR schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 15:05:
[...]

Zo zie je maar dat er geen 'echte' tijden zijn
Het is klaar als het klaar is.
Jij had ( sowieso in de laatste ) veel vet/bindweefsel, dat duurt gewoon erg lang.
@Martinusz zal 'mazzel' gehad hebben en een beetje minder afbraak moeten doen.

Dan zit je gewoon eerder door die 'stall' heen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:58
Zo maar barbecueën... Heb jullie tips opgevolgd: briketten zak (3kg), bruine aanspreekblokjes en een starter (om het makkelijk aan te krijgen).

Vorige keer had ik 3kg briketten maar toen waren de hamburgers wel erg snel zwart... Enig idee hoeveel ik zou moeten gebruiken om twee hamburgers, twee frikandellen en drie kipstokjes tegelijkertijd klaar te maken? En dat max 3 keer (maar drie eters)?

De Weber heeft een rooster bovenop van denk ongeveer 40cm breed?

• The-Source
  • Laatst online: 15:22
Gewoon minder briketten in 1x aansteken, en de aangestoken briketten op de koude plaatsen.
Creëer 2 zones dan kan je de het vlees eerst rustig garen aan 1 zijde om vervolgens indien gewenst te grillen.
En doe de deksel dicht als je voor 2 zones gaat, dmv lucht aanvoer (onderzijde) kan je de temperatuur regelen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• FreshMaker
  • Niet online
@President
Zoek even op indirecte warmte
neem 1/3e onder je rooster als hitte, en de rest geen briketten

De kipstokjes eerst in de indirecte zone, met deksel dicht
Als die dan ver gaar zijn even afgrillen
De frikandellen trouwens ook, al zijn die al gaar ;)
Warm is goed, de rest is het kleurtje

Hamburgers zou ik niet te heet leggen, en regelmatig omdraaien ( verse of Mora modellen ? )

[ Voor 57% gewijzigd door FreshMaker op 26-05-2018 16:41 ]

• President
Top, en ik neem aan dat de briketten van de vorige keer de vuilnisbak in moeten?

• FreshMaker
  • Niet online
Waarom ?
die zijn nog prima te gebruiken, alleen de overtollige as afkloppen

Je gooit toch ook je benzinetank van de auto niet leeg, als je opnieuw gaat tanken ?

[ Voor 12% gewijzigd door FreshMaker op 26-05-2018 18:06 ]

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:14
Tiwazz schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 23:08:
[...]

Ik weet niet hoe de steaks eruit zien, maar als het vergelijkbaar is als een entrecote snijd ik zelf altijd het vet eraf en kruid en bak ik die afzonderlijk. Ik leg het vet iets eerder op de grill zodat het wat smelt en leg daarna als de steak op de grill ligt het vet er bovenop. Beetje insmeren, zo krijg je het meeste smaak.

Voorkeur heeft natuurlijk gewoon een picanha met vetkap niet in stukken gesneden.
Het is echt een heel klein stukje vet dus dat lijkt mij de moeite niet waard.

Denk dat ik hem even direct doe voor de buitenkant en dan lekker indirect. Achteraf even laten rusten en dan zien we het wel.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:07
President schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:33:
Zo maar barbecueën... Heb jullie tips opgevolgd: briketten zak (3kg), bruine aanspreekblokjes en een starter (om het makkelijk aan te krijgen).

Vorige keer had ik 3kg briketten maar toen waren de hamburgers wel erg snel zwart... Enig idee hoeveel ik zou moeten gebruiken om twee hamburgers, twee frikandellen en drie kipstokjes tegelijkertijd klaar te maken? En dat max 3 keer (maar drie eters)?

De Weber heeft een rooster bovenop van denk ongeveer 40cm breed?
begin eens met goed 15 tot 20 briketten. Steek die aan en zorg dat ze allemaal warm zijn, grijze laag. verspreid ze daarna aan eenkant van het kolen rooster. Dus maar max de helft van het kolen rooster gebruiken. Leg er eventueel nog een paar nieuwe briketten tussen als het niet genoeg is, en dan zou het goed moeten zijn. Dan heb je een warm gedeelte en een koeler gedeelte. Gebruik sowieso de deksel!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:25

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Deze is wel stiller dan de looftlight, maar misschien niet helemaal handig? O-)

http://www.dumpert.nl/mediabase/7439051/25f8a45f

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• President
FreshMaker schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:46:
Waarom ?
die zijn nog prima te gebruiken, alleen de overtollige ad afkloppen

Je gooit toch ook je benzinetank van de auto niet leeg, als je opnieuw gaat tanken ?
Tegensprekende berichten online. De een zegt bovenop het rek met daarboven op de nieuwe, de ander andersom, de ander dat de kleinere briketten de starter blokkeren, etc.

Maar ik zal de oude en nieuwe briketten wel door elkaar heen husselen. Aansteken op het onderste roosters, 20 minuten wachten en dan uit de koker halen en bakrooster op de BBQ :-)

Zal gaan testen met deksel erop deze keer

Edit: 15 nieuwe briketten en nog iets van 15 kleine oudere briketten in de starter bovenop de nieuwe gedaan. 8 grijze bruine startblokjes aangestoken en de starter erop gezet. Flinke (zwarte en daarna witte) rookontwikkeling... Ben maar even binnen gaan zitten en ga over kwartiertje weer naar de tuin lopen :-)

[ Voor 18% gewijzigd door President op 26-05-2018 17:32 ]

• SaN

SaN

Ik ga morgen wellicht een bavette maken op de BBQ. Nou ben ik niet echt een fan van steak op de BBQ aangezien ik de Weber vaak niet heet genoeg krijg. Wat is jullie techniek? Ik heb helaas geen gietijzeren rooster.

• FreshMaker
  • Niet online
President schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:14:
[...]

Tegensprekende berichten online. De een zegt bovenop het rek met daarboven op de nieuwe, de ander andersom, de ander dat de kleinere briketten de starter blokkeren, etc.

Maar ik zal de oude en nieuwe briketten wel door elkaar heen husselen. Aansteken op het onderste roosters, 20 minuten wachten en dan uit de koker halen en bakrooster op de BBQ :-)

Zal gaan testen met deksel erop deze keer

Edit: 15 nieuwe briketten en nog iets van 15 kleine oudere briketten in de starter bovenop de nieuwe gedaan. 8 grijze bruine startblokjes aangestoken en de starter erop gezet. Flinke (zwarte en daarna witte) rookontwikkeling... Ben maar even binnen gaan zitten en ga over kwartiertje weer naar de tuin lopen :-)
lol, 8 stuks ;)

Waarom niet eerst een blokje in de starter, daarop de briketten ( nieuw )
de oude een beetje uitspreiden en later de hete daar weer op

Die rook komt van de blokjes, 8 is echt overkil

Houtskool gebruiken, bodem met koude kolen, en een volle brandende starter erover.
Indirect / directe zone en alle schuiven open wordt het echt wel heet

( hand boven de directe zone - 3 seconden later AU! = 180+ graden

[ Voor 9% gewijzigd door FreshMaker op 26-05-2018 17:38 ]

• Chevy454
  • Niet online
SaN schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:33:
Ik ga morgen wellicht een bavette maken op de BBQ. Nou ben ik niet echt een fan van steak op de BBQ aangezien ik de Weber vaak niet heet genoeg krijg. Wat is jullie techniek? Ik heb helaas geen gietijzeren rooster.
Meer brandende briketten geconcentreerd leggen. Of houtskool gebruiken.

Ik heb nu het kleine ei van de action en dat is wel wat makkelijker. Heet stoken tot 350C. Vlees erop. 3 minuten wachten, omdraaien, wederom 3 minuten wachten en klaar. Maar met een Weber gaat het net zo goed, gewoon meer kolen / briketten dichter bij elkaar.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:36:
Je moet de kolen ook wel aan hebben. Die befaamde waardeloze reeks weber Cocos kreeg ik niet aan met minimaal 10 blokjes... Looftligher ftw sindsdien :*)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• FreshMaker
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:38:
[...]

Je moet de kolen ook wel aan hebben. Die befaamde waardeloze reeks weber Cocos kreeg ik niet aan met minimaal 10 blokjes... Looftligher ftw sindsdien :*)
Er zijn altijd tweaker-uitzonderingen ..... ( het was niet dat we niet gewaarschuwd hadden tegen die webermeuk ;) )

Hmmm sorry, niet gewaarschuwd, maar lichtjes 'gelachen'
Chevy454 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

Geen melding zo snel kunnen vinden waar we het 'nadeel' van de Weberbriketten direct bespreken.
( dat was btw op bbqforum.nl al wel eerder aan de orde gekomen )

[ Voor 30% gewijzigd door FreshMaker op 26-05-2018 17:54 ]

• Martinusz
Zo de pulled pork was heerlijk, beter gelukt dan vorige keer. Het is dat de kinders beneden zijn, anders had Mn vrouw me besprongen denk ik :+ zo heerlijk vond ze het.

• Paganstars
caveman style! Direct op de kolen flikkeren, weerszijde 1,5 minuut. daarna rustig op temp laten komen op de koude zone. Niets nodig (misschien pezo) qua kruiden etc.

[ Voor 0% gewijzigd door Paganstars op 26-05-2018 18:20 . Reden: autoerectie ]

• FreshMaker
  • Niet online
Paganstars schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 18:20:
[...]

caveman style! Direct op de kolen flikkeren, weerszijde 1,5 minuut. daarna rustig op temp laten komen op de koude zone. Niets nodig (misschien pezo) qua kruiden etc.
Hoe stoer ik dat ik vindt, kan ik me daar nog niet toe zetten ....

• Paganstars
je weet niet wat je mist! echt enorm lekker!

• sanderjohan
  • Laatst online: 10-10 21:42
Vandaag heerlijke bavette gegeten. Licht gekruid en ongeveer een uurtje bij 120grC via indirecte verhitting tot een kerntemperatuur van 50grC.

Daarna even het oppervlak dicht grillen op hoge temperatuur direct boven de kolen. Vervolgens belangrijk om het vlees in te pakken in aluminium folie voor ongeveer 10 min om het te laten rusten.

Vlees is dan heerlijk mals.

• SaN

SaN

sanderjohan schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 18:54:
[...]

Vandaag heerlijke bavette gegeten. Licht gekruid en ongeveer een uurtje bij 120grC via indirecte verhitting tot een kerntemperatuur van 50grC.

Daarna even het oppervlak dicht grillen op hoge temperatuur direct boven de kolen. Vervolgens belangrijk om het vlees in te pakken in aluminium folie voor ongeveer 10 min om het te laten rusten.

Vlees is dan heerlijk mals.
Ik heb best een flink stuk, maar wel behoorlijk dun. Dacht het eerst ook op deze manier te doen, maar ben bang dat hij snel te ver gaat.

• President
FreshMaker schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:36:
[...]

lol, 8 stuks ;)

Waarom niet eerst een blokje in de starter, daarop de briketten ( nieuw )
de oude een beetje uitspreiden en later de hete daar weer op

Houtskool gebruiken, bodem met koude kolen, en een volle brandende starter erover.
Indirect / directe zone en alle schuiven open wordt het echt wel heet

( hand boven de directe zone - 3 seconden later AU! = 180+ graden
Rook kwam idd door de blokjes, ga volgende keer met minder proberen (al waren na twintig minuten niet alle briketten wit, ik twijfel vooral aan bovenste lading).

Heb de briketten allemaal aan zelfde kant van het rooster gelegd en kip eerst aan de zijde zonder briketten om alvast goed van binnen op te warmen (en op hoger voor kleur).

Werkte prima in begin met deksel erop! Alleen na ongeveer drie kwartier was de warmte wel op en moest ik het vlees echt op het briketten gedeelte leggen om goed te bereiden)

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-10 22:06

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik heb net weer een T-bone op de Niclan ge-reverse-seared. Alleen bestrooid met Moldan Maldon zout en indirect op laten komen tot 48C. Daarna 4x een minuutje aftikken op het lagere rooster en 5-7 minuten laten rusten op een houten snijplankje :9

Voor morgen heb ik een kilo buikspek in de rub staan voor de burnt ends.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Martinusz
President schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 19:07:
[...]

Rook kwam idd door de blokjes, ga volgende keer met minder proberen (al waren na twintig minuten niet alle briketten wit, ik twijfel vooral aan bovenste lading).

Heb de briketten allemaal aan zelfde kant van het rooster gelegd en kip eerst aan de zijde zonder briketten om alvast goed van binnen op te warmen (en op hoger voor kleur).

Werkte prima in begin met deksel erop! Alleen na ongeveer drie kwartier was de warmte wel op en moest ik het vlees echt op het briketten gedeelte leggen om goed te bereiden)
Koop een looftlighter of gasbrander, scheelt je veel gekloot met blokjes. Laatst heb ik er nog 1 gelinkt voor leuk prijsje, erg tevreden over!

• FreshMaker
  • Niet online
President schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 19:07:
[...]

Maak volgende keer eens wat foto's ...
Ik ben persoonlijk niet zo van de 'exacte' units, ik gooi een deel koud in de bbq, en een volle / 3/4e starter.
Ik heb een klinker, waar ik het blokje op leg, maar je kan die net zo goed onderin de starter.

Er is dan ruimte genoeg om hem naast de koude te zetten, en op te warmen
En ja, het duurt 15 minuten, of 20, misschien wel 25 ;)
Geduld, het is Zaterdag, je bent vrij en je mag experimenteren ver vuur - win -
Als de onderste briketten lekker gloeien, kan je een beetje schudden ( voorzichtig, niet forceren als een pannenkoek )
Gloeien de briketten in de starter, gooi je ze verdeeld over de koude.
( tip : zoek een goedkope tang, die je voor ALLEEN de hete kolen kan gebruiken )
maak een mooi bedje, en de boel gaat vanzelf wel aan.
Alles open, rooster erop, deksel dicht en open een cola / biertje / wodka / ranjacocktail ...

Maak eens een kleine checklist ;)

Wat heb je, welke briketten ( cheap action, medium lidl/aldi of de dure blackranch / ecobrasa )
Zit echt verschil in kwaliteit en hitte.

Hier één uit 2011
http://www.bbqforum.nl/fo...&highlight=briketten+test

• Martinusz
Trouwens vandaag de herqs bbq thermometer binnen van ibood, helaas net te laat voor de pulled pork sessie, maar wel even watertest gedaan en 0 afwijking :D
Goeie overzichtelijke app, ben tevreden!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Vandaag voor het eerst dan Picanha en Spareribs gemaakt. De picanha had iets korter erop gekunt. Was net niet rood meer. Jammer genoeg. Maar hij was gelukkig nog heerlijk mals en sappig. Volgende keer iets minder lang erop. Maar de spareribs via 3 2 1 zijn super gelukt. Vielen zowat van het bot af. Op naar de volgende recepten. En eens kijken wat ik nu echt wil in de toekomst voor BBQ. Mijn kleine Egg'je wordt zo toch beetje te klein. Daarom voor spareribs vandaag de 47 cm weber gebruikt van vaders :+

https://www.mupload.nl/img/6qi7fkb.jpg

Fotootje van spareribs. Jammer genoeg niet van de picanha.

[ Voor 8% gewijzigd door M4uSzi op 26-05-2018 22:40 ]

PSN - M4uSzi // -

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-11 07:43
[b][message=55319737,noline]President schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17[\b]
Heb je een grote starter? Dan heb je aan vier blokjes meer dan genoeg! Aansteken, je starter er boven op zetten en lekker laten gaan. Ondertussen kun je alvast mooi je vlees voorbereiden, het op kamertemperatuur laten komen etcetera. Met acht fikt het veel te veel

En als de bovenste nog niet helemaal grijs zijn: meh, maakt ook niet heel veel uit hoor. Gewoon omkieperen en de kolen een beetje verdelen

Edit

En de hamburgertjes; 3 minuutjes per kant op direct hoog vuur (125gram/12cm). Niet flippen ondertussen en niet op dikken. Na de eerste keer flippen doe je de kaas erop en zet je er een dome op. Juist lekker kort en intens! Daarna even een paar minuutjes laten rusten

[ Voor 14% gewijzigd door Misha op 27-05-2018 01:52 ]

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:37
Ik zit zelf te twijfen tussen de primo oval 300 en de Joe Classic I/II. Ik wil hem naast low en slow ook gaan gebruiken voor het bereiden van complete maaltijden, dus gebruik makend van verschillende zone's op de BBQ. De Joe en de primo hebben dit systeem beide, maar hoe goed werkt dit op de Joe? Vanwege de kleinere diameter heb je naar mijn idee minder temperatuurverschil in de verschillende zone;s.

Iemand daar een idee over?

Met gestrekt been.

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:39:
Er zijn altijd tweaker-uitzonderingen ..... ( het was niet dat we niet gewaarschuwd hadden tegen die webermeuk ;) )

Hmmm sorry, niet gewaarschuwd, maar lichtjes 'gelachen'
Chevy454 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

Geen melding zo snel kunnen vinden waar we het 'nadeel' van de Weberbriketten direct bespreken.
( dat was btw op bbqforum.nl al wel eerder aan de orde gekomen )
Ach, het vlees het er niet minder om gesmaakt. Misschien wel beter omdat er meer gevloek, getier en gezweet bij te pas kwam.

Soms is het zo simpel met de kamado dat er weinig plezier meer inzit.

• Apie!

Apie!

Artbij schreef op zondag 27 mei 2018 @ 09:55:
Ik zit zelf te twijfen tussen de primo oval 300 en de Joe Classic I/II. Ik wil hem naast low en slow ook gaan gebruiken voor het bereiden van complete maaltijden, dus gebruik makend van verschillende zone's op de BBQ. De Joe en de primo hebben dit systeem beide, maar hoe goed werkt dit op de Joe? Vanwege de kleinere diameter heb je naar mijn idee minder temperatuurverschil in de verschillende zone;s.

Iemand daar een idee over?
Ik heb ze allebei niet, maar heb ze wel allebei bekeken.
De Primo is bij uitstek het apparaat voor two-zone cooking, maar er zijn ook hele volksstammen lyrisch enthousiast over het Divide & Conquer systeem van Kamado Joe en de andere ''innovatieve' upgrades van de Big Joe/Classic II. Door de ovale vorm heeft de Primo wel het voordeel dat je de ruimte makkelijker kunt indelen, maar de Primo heeft tegelijkertijd het nadeel dat accessoires beperkt zijn door de aparte vorm.

Ik heb het pas nog gepost in dit topic ergens, maar de Primo Oval XL stond een tijd bovenaan mijn lijstje, totdat ik de Large in het echt bij het Luxe Buitenleven zag. Daar heb ik de nieuwe KJ's en de Primo Oval Large (300) naast elkaar kunnen bewonderen en hoewel ik niet geïnteresseerd was in de KJ, verloor ik wegens het gewicht van de deksel wel mijn interesse in de Primo. Totdat ze de hinge upgraden zijn ze voor mij niet interessant.

Mijn advies : bedenk je hoe groot die 'complete maaltijden' zullen zijn en ga ze allebei in het echt bekijken. Misschien kom je wel tot de conclusie dat je de Oval XL of Big Joe nodig hebt.

Blown past falling sands

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:06
Vandaag weer een heerlijke dag en even gespeelt met de Ezystove. Perfect voor sprokkelhout om met een skillet een eitje te bakken. Maar ook met een Dutch oven. Ideaal voor op de camping straks icm BGE Minimax. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XM7WXbA.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 27-05-2018 14:58 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Chevy454
  • Niet online
Vandaag 2x 400gr Braziliaanse Ribeye op het einde gemaakt. Reverse sear op 44C kern tot 48C afgebrand.

1 met Noskos steak rub en 1 met PSG++ (vrouwlief heeft haar eigen mengsel gemaakt).

Lekker sappig stukje vlees. Maar deze cut is niet voor ons weggelegd. Erg sappig maar er mist wat textuur en vleessmaak. Tot nu toe blijft de picanha met kop en schouders bovenaan qua steak.

Hoe doen jullie een clean burn op een keramisch ei? Nu staan de schuiven open op 600F. Ik hoop dat de dome en vuurkorf mooi schoon worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 27-05-2018 13:59 ]

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:21

Kraz

Saving the world

Chevy454 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 13:56:
Hoe doen jullie een clean burn op een keramisch ei? Nu staan de schuiven open op 600F. Ik hoop dat de dome en vuurkorf mooi schoon worden.
Ehh...niet. :)
Voor die ene keer BBQ-en met een schonere binnenkant vind ik het de moeite niet.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:39
Gister middag even drumsticks bereid, eigenlijk voor het eerst op de weber.
Had bijna alles in huis voor een dry rub behalve gemalen koriander en gemalen mosterdzaad dus even langs de lokale turkse winkel (sowieso voor de drumstucks) en daar stond tussen alle kruiden voor 1 euro gewoon een kruidenmix van alle kruiden die ik wilde hebben. Zelf thuis even aangevuld met nog wat extra knoflookpoeder en gerookte paprika.
Het fijne van het uitproberen op drumsticks is dat het geen drol kost, zo kan ik de kant-en-klare kruidenmix goed finetunen met mijn eigen kruiden.

Ze hebben zo'n 24 uur in de dry rub gestaan dus de smaak zat er wel goed in, maar helaas van binnen waren ze toch nog wat te flauw, logisch ook want de dry rub zit buiten op de huid voornamelijk en de kant en klare kruidenmix was zonder zout... Dus voor een zoutloze rub waren ze heerlijk.

Nevertheless, voor 2 euro heb je een goede snack voor een paar man. Dus de eerst volgende keer dat ik met 10 man ga barbecuen gooi ik er eerst 20 van deze dingen op om de magen te vullen :+ .

En dan nog een kleine rant, ik had nog wat ah houtskool, maar wat een tering ramp is dat. Enorm zwarte rook met aansteken door de kleine stukjes en 1/3 van de zak is gewoon door mijn kolenrooster gevallen, dus de luchttoevoer zat steeds verstopt. Daarna was de houtskool aan, en die was ook goed aan gezien de weber 250+ graden was. Dus deksel er op en weer even wachten, is die zo 150 graden, nou prima. Kip er op maar de temperatuur bleef zakken, alles weer open, duurde effe en de weber schoot zo naar de 200+. Echt mega irritant die kleine stukjes houtskool. Gelukkig boeit dat geen reet voor drumsticks, heb ze tussen de 120-160 graden gehad voor een uur. Prima, maar geen houtskool van de api meer (is ook vrij logisch en gebruik normaal kokosbrikketten van sligro O-) ).

Tevens te zien hoe ik de roostertemperatuur meet waar mijn vlees ligt, dit is voor mij het uitgangspunt en niet de dometemp (ookal lag deze vrij dicht bij elkaar deze keer).

Weber creaties
Weber creaties op de Weber
wings klaarweber57 set-updrumsticks indirect
drumsticks dry rub

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Apie!

Apie!

Vandaag mijn eerste poging burned ends met een kilo buikspek.

Om 08:20 gingen ze er op met wat appel- en kersenhout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LmrwNBwRzUN7cvHjssnQ4sOh/medium.jpg
Er zat nog een flinke rib en een paar stukjes bot in en dat vond ik best jammer met zo'n klein stukje buikspek, want dat betekent toch weer minder vlees. Ik heb het bot er wel in laten zitten en de twee stukken linksonder zitten dus nog vast aan bot.

Om 10:20 heb ik even gespiekt, omdat ik dacht dat er al 2,5 uur voorbij waren 8)7 :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5kTTDB64tT2WM05p1renLGnB/medium.jpg
Ze mogen nog minstens een half uur, en zag ik dat ik het stukje appelhout te ver van de hitte had gelegd en dus niet had gerookt.
Voor de oplettende lezer: het vlees aan het stuk bot ligt nu rechtsboven.

Om 10:55 heb ik ze er af gehaald :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VnA5DLebdee9XmOrI0KGstg7/medium.jpg

Vervolgens heb ik ze met een mix van 1,5 EL witte basterdsuiker en 1,5 EL ongeraffineerde suiker besprenkeld. Boter erbij, gedrizzeld met honing en in een afgedekte schaal weer de Niclan op. (Geen foto)

Om 13:20 ging het vlees verdeeld in twee bakjes terug. Eentje met Saus.guru Mango-Cinnamon en een bakje met Turnpike Smokers BBQ Sauce:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/66evA1anROIg5EaJ8YL7QOyU/medium.jpg

Om 14:14 is de saus nog niet helemaal gekaramelliseerd en heb ik serieus honger :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QE61WRWjiPAZli6E1fAjCBmg/medium.jpg
FYI: * Apie! heeft op dit moment nog niks gegeten vandaag.

Om 14:18 vond ik het genoeg en ben ik gaan eten. Lekker mals, maar ietwat zoet :X en dan vind ik de Mango-Cinnamon nog het lekkerst. Die andere was te zoet.

Dat doe ik op 600F-800F. Op 600F wordt ie bij mij nooit echt helemaal schoon.

Blown past falling sands

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:51
Waarom heb je niet spek aan 1 stuk gerookt, tot de 70C iets, daarna blokjes snijden, rubben, terug erop en als final glazen?

• Apie!

Apie!

Blown past falling sands

• NeutraleTeun
Okay, ik doelde meer op deze variant:
https://bbq-helden.nl/recepten/cheapo-burnt-ends/

• Apie!

Apie!

Dat is een leuke voor het volgende kilootje buikspek d:)b

Blown past falling sands

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-11 11:52
Paganstars schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 18:20:
[...]

Hoe kan je dit het beste aanpakken. Logischerwijs op houtskool en niet op briketten lijkt mij.
Maar Eerst de as er aftikken en dan weer op temp laten komen, of hoe kan ik dit het beste aanpakken?

• Mastadont
  • Laatst online: 15:08
Mijn eerste beercanchicken.. :) Van te voren de borsten nog geinjecteerd met bier..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9UcuLMCzZJRN9tWIYcuJMwEc/full.jpg

• The Fatal
  • Laatst online: 22:07
hier vandaag ook burned ends gemaakt van buikspek.
Daarnaast nog een stuk brisket +/- 1,5kg.

Gister middag de spek(+/- 2.5 KG) al in blokken gesneden en in de rub gelegd.
Gister avond +/- 3,5 uur op 100-110 graden + rookhout, appel, hickory en pecan)
Dit heb ik gisteren avond al gedaan omdat ik niet te vroeg wou beginnen vandaag, en ze moesten voor de F1 klaar zijn :)
Vandaag om half 12 Q weer verder aangestoken, geen houtskool bijgevoegd. Had de kamado gister avond vol gegooid.
Eigen gril verhogen gemaakt dmv een oud rooster en een paar draadeindes, anders kreeg ik spek en de brisket niet er op in een keer :)
Aller er op:
Afbeeldingslocatie: https://cloud.erikandnatalie.nl/public-share/Jhq1cWsRJcWS17o/preview?path=/&mode=thumbnail&size=medium
Om 13:45 spek door de bbq saus gehaald en nog eens een uurtje terug.
Spek was mooi optijd klaar voor de Formula 1, heerlijk snackje.
Om 16:00 de brisket ingepakt. Toen was hij 71 graden.
Om 17:40 brisket klaar 91 graden. Ging veel sneller dan verwacht.
Q opgestookt en nog lekker veel groeten afgegrilled, pastinaak, zwarte peen, bospeen, gele biet.
Opgediend met een chimichurri sausje, was heerlijk.

• Paganstars
Wannial schreef op zondag 27 mei 2018 @ 18:48:
[...]

Hoe kan je dit het beste aanpakken. Logischerwijs op houtskool en niet op briketten lijkt mij.
Maar Eerst de as er aftikken en dan weer op temp laten komen, of hoe kan ik dit het beste aanpakken?
niks speciaals. Gewoon rooster open en gaan met die banaan

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-11 11:52
Paganstars schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:02:
[...]

niks speciaals. Gewoon rooster open en gaan met die banaan
Oke thx! maar blijft er dan niet een heleboel as aan je vlees plakken?

• Paganstars
zolang je kolen/briketten kneiter heet zijn niet. schroeit gelijk dicht

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:48
Vandaag de Weber Basic BBQ cursus gehad. Om 12 uur beginnen we en zijn dikke 4 1/2 uur bezig geweest. Leuk dagje om een keer mee te maken, maar voor vele zal de basic cursus toch te "een leuke dagje" zijn ipv veel informatie over barbequeen krijgen. Ze maken meerdere gerechten klaar op de barbeque en veel van die gerechten maakte ik thuis niet, dus dat was wel leuk om te zien.

Gerechten die gemaakt werden:
- Kip op blik
- Pizza
- Zalm - gerookt en niet gerookt met salade
- Biefstuk met aardappel
- Ananas op cake als toetje.

Blinde test gehad tussen stukje vlees wat op electrisch, gas en kolen gemaakt is. Maar zoals je kan raden merkte niemand het verschil. Sterker nog, de kolen zou ik het minst voor kolen door hebben laten gaan. Wel grappig om te zien wat het roken vooral doet bij vlees. De grootste smaak veranderaar bij vlees is, los van de rubs etc, wel het roken van het vlees. Zelf eigenlijk nooit bij stil gestaan en gewoon de youtube filmpjes gevolgd. Ook grappig om te zien dat ik hier op tweakers lees dat het rookhout met name het eerste uur op de bbq moet liggen, terwijl hij juist aanraad om het op het laatste moment te doen.

Uiteindelijk paar leuke tips gekregen, gezellige dag gehad, genoeg gedronken en gegeten en een mooi schort gekregen van Weber. Geslaagde dag, maar puur vanuit het leuke dagje oogpunt.

Mocht er iemand nog interesse hebben in z'n cursus, ik heb nog een kortingscode.

• Martinusz
Apie! schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:36:
@Orion84
Goede vondst! Hier was ik naar op zoek d:)b

@Martinusz
https://cookequip.co.uk/s...ight-cast-iron-smoke-pot:

[...]

Hier zou je volgens mij ook nog wel wat (kleine) wood chunks in kwijt kunnen.
Dit weekend voor het eerst gebruikt in de mini! Past perfect en werkt uitstekend, lange tijd rook eruit en met gewoon weber kersen snippers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YfRJjR2hEewZH06vUCSIRYUm/thumb.jpg

Gietijzer pannetje (deflector) past er nog prima boven!

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 27-05-2018 22:40 ]

• NeutraleTeun
grote_oever schreef op zondag 27 mei 2018 @ 22:05:

Blinde test gehad tussen stukje vlees wat op electrisch, gas en kolen gemaakt is. Maar zoals je kan raden merkte niemand het verschil. Sterker nog, de kolen zou ik het minst voor kolen door hebben laten gaan.
Hopelijk blijft die discussie nu ook weg hier.

• Apie!

Apie!

@NeutraleTeun en wat is er mis met die discussie? Het fanboy-gedrag zie ik liever ook niet, maar discussie en ervaringen delen is niets mis mee, vind ik.

De meest waarschijnlijke reden waarom mensen het verschil niet kunnen proeven, is dat mensen het verschil niet (meer) kunnen proeven en ruiken. Niet omdat er geen verschil is, maar omdat hun smaak- en reukpapillen onderontwikkeld zijn.
Ook grappig om te zien dat ik hier op tweakers lees dat het rookhout met name het eerste uur op de bbq moet liggen, terwijl hij juist aanraad om het op het laatste moment te doen.
Dat is niet alleen hier op Tweakers zo, maar wereldwijd, zeg maar. Ik vraag me af wat hier de beredenering van is? Heb je dat gevraagd? Het lijkt me dat de 'rook' zo dan meer aan de buitenkant van het vlees gaat zitten dan dat het het vlees penetreert.
En wat waren de omstandigheden van de blinde test? Hoe werd er gebarbecued? Stonden de testers in dezelfde ruimte als de drie barbecues? Werd er direct of indirect gebarbecued? Was het ook drie keer hetzelfde stuk vlees? Welk vlees en welk hout werd er gebruikt?

* Apie! probeert het te begrijpen.

Vragen, vragen, en dat op de pré-koffie vroege morgen... Ik denk dat ik beter zelf een keer die cursus kan gaan volgen :P

[ Voor 81% gewijzigd door Apie! op 28-05-2018 08:26 ]

Blown past falling sands

• Paganstars
NeutraleTeun schreef op maandag 28 mei 2018 @ 06:05:
[...]

Hopelijk blijft die discussie nu ook weg hier.
Gas en Kolen; Non discussie

Electrisch wel! Je maillard reactie is heel anders met electrisch (don't ask me why), maar op een of andere manier is die vaak toch grauwer, ipv bruin. Ik vermoed dat dat komt door de lagere warmte afgifte van zo'n spiraal. Ik ben nog geen electrische bbq tegen gekomen die net zo heet kan knallen als een kolen/gas verbrander!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Grootse verschil wat ik merk met vlees grillen op de Big Green Egg t.o.v. de oude gas gestookte BBQ is inderdaad dat die oude gas BBQ dus gewoon niet heet genoeg werd. En daardoor miste je zeker een bepaalde smaak aan de korst van het vlees. Maar goed dat zegt dus alleen dat mijn oude gas bbq te weinig vermogen had, met een zwaarder model gas bbq was het waarschijnlijk ook prima geweest.

• Apie!

Apie!

Maar dat geeft ook aan dat er veel(?) meer factoren zijn dan alleen elektrisch, gas of kolen.

Blown past falling sands

• Hari-Bo
Gisteren kwam er even visite langs op het laatste moment en bleven niet eten. Dan maar een hartig tussendoortje, namelijk gehakt muffins. Voor een snack/tussendoortje is dit een leuke afwisseling met moink balls.

Afbeeldingslocatie: https://kokenmetvuur.nl/wp-content/uploads/2018/05/gehaktmuffins05.jpg
https://kokenmetvuur.nl/2018/05/28/gehaktmuffins/

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Martinusz
ik222 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:46:
Grootse verschil wat ik merk met vlees grillen op de Big Green Egg t.o.v. de oude gas gestookte BBQ is inderdaad dat die oude gas BBQ dus gewoon niet heet genoeg werd. En daardoor miste je zeker een bepaalde smaak aan de korst van het vlees. Maar goed dat zegt dus alleen dat mijn oude gas bbq te weinig vermogen had, met een zwaarder model gas bbq was het waarschijnlijk ook prima geweest.
Heb een WGA gasser en een mini ei, eergisteren nog bbq worsten op het ei geweest, gisteren op de WGA ivm het weer, maar moet zeggen dat ik geen verschil proef. Maar goed de WGA kan niet low & Slow, het ei wel, dus de WGA is eigenlijk alleen voor noodgevallen of de snelle grill hap. (De WGA gaat trouwens dik tot 350 graden :o )

• vectormatic
  • Laatst online: 09:51

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gents, weet er toevallig iemand of er een weber is die standaard met een RVS rooster wordt geleverd?

Het verchroomde rooster van mijn compact 47 begint toch echt een beetje crappy te worden, niet meer mooi schoon te krijgen, en roest aan de onderkant. Nu wil ik ook mogelijk een maatje groter, dus dacht, misschien kan ik twee vliegen in een klap slaan, en een kettle 57 met RVS rooster kopen, maar ik kan alleen maar chroom roosters vinden... En dan weer €30 extra uit moeten geven en het chromen rooster meteen op zolder is ook wat zonde.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00
De Master Touch heeft volgens mij standaard rvs rooster?

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• Chevy454
  • Niet online
JP_S schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:43:
De Master Touch heeft volgens mij standaard rvs rooster?
Niet elke versie!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Idd, heb ook een gbs mt staan, maar zit gewoon een chromen rooster in.
RVS rooster staat wel op het verlanglijstje.

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:00
mn pa heeft de performer staat waar hij standaard bij zat, maar daar zijn dus ook weer versies met en zonder :/ Maakt het lekker duidelijk allemaal.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Fladder80 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:56:
[...]

Idd, heb ook een gbs mt staan, maar zit gewoon een chromen rooster in.
RVS rooster staat wel op het verlanglijstje.
Heb ff weber.com gechecked, de gewone MT GBS heeft een chromen rooster, de Special Edition heeft RVS, de performer en summit zijn voor mij hoe dan ook compleet overkill, en alles onder de MT GBS SE lijkt gewoon chroom te hebben...

Dan neig ik toch naar de goedkoopste Bar-B kettle met een los RVS rooster, deksel thermometer etc zou niet nodig moeten zijn, de Fantast ligt al klaar :*)

EDIT: nog een leuke, de losse roosters die Weber op de eigen site heeft staan zijn alleen verzinkt staal, ook geen RVS dus... :(

[ Voor 9% gewijzigd door vectormatic op 28-05-2018 10:25 ]

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Chevy454
  • Niet online
vectormatic schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:21:
EDIT: nog een leuke, de losse roosters die Weber op de eigen site heeft staan zijn alleen verzinkt staal, ook geen RVS dus... :(
8843 is de RVS 57cm GBS rooster

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Chevy454 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:26:
[...]

8843 is de RVS 57cm GBS rooster
Thx!

De bouwmarkt beweert trouwens gewoon een no-frills 57 cm RVS rooster te hebben van Weber, ik zie mezelf niet zo snel met al die accesoires aan de gang gaan, dus dan zou de shopping list vooralsnog een 57cm kettle en een simpel rooster worden (en een paar simpele mods)

• Chevy454
  • Niet online
vectormatic schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:31:
Thx!

De bouwmarkt beweert trouwens gewoon een no-frills 57 cm RVS rooster te hebben van Weber, ik zie mezelf niet zo snel met al die accesoires aan de gang gaan, dus dan zou de shopping list vooralsnog een 57cm kettle en een simpel rooster worden (en een paar simpele mods)
Het GBS rooster heeft die kantelbare zijkanten. Handig om wat extra kolen / rookhout toe te voegen.
Wel een dure optie maar handig!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Chevy454 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:47:
[...]

Het GBS rooster heeft die kantelbare zijkanten. Handig om wat extra kolen / rookhout toe te voegen.
Wel een dure optie maar handig!
Ja, die kantel-kantjes lijken me ergens wel handig, maar tot nu toe doe ik eigenlijk nooit hele lange sessie, en voor low en slow kom je volgens mij met bijv een snake een heel eind zonder je rooster te hoeven lichten

• ixl85
  • Laatst online: 21-10 19:58
Ook grappig om te zien dat ik hier op tweakers lees dat het rookhout met name het eerste uur op de bbq moet liggen, terwijl hij juist aanraad om het op het laatste moment te doen.
Er is niet 1 manier om dingen te doen.
Wil je een mooie smoke ring maken, moet je zeker wel zsm veel rook hebben.
Vlees laten afkoelen tot 3 a 4 graden (heb je langer de tijd om de ring te laten ontstaan). De ringvorming stopt bij ~24 graden.

Volgende filmpje legt het goed uit:
YouTube: Howto Get a Good Smoke Ring | Barbecue Tricks

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-11 07:43
Hari-Bo schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:07:
Gisteren kwam er even visite langs op het laatste moment en bleven niet eten. Dan maar een hartig tussendoortje, namelijk gehakt muffins. Voor een snack/tussendoortje is dit een leuke afwisseling met moink balls.

[afbeelding]
https://kokenmetvuur.nl/2018/05/28/gehaktmuffins/
Ik... ik... ik weet het niet man. Gehakt en muffins. Mijn hoofd kan hier niet bij. Er zit kortsluiting in als ik die twee wil matchen. Ik heb zoveel conflicterende gevoelens op dit moment.

(Maar wel supertof 😜)

• Hari-Bo
@Misha Had precies hetzelfde, het klopt gewoon niet, daarom extra leuk en weer eens wat anders dan het standaard flink stuk vlees op een blog gooien. ;)

En ook die verbaasde blikken als je het op tafel zet. :D

[ Voor 25% gewijzigd door Hari-Bo op 28-05-2018 11:35 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:55
Martinusz schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:08:
[...]

Maar goed de WGA kan niet low & Slow
Want?

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Volgens mij is die van martinesz een gas bbq, ik heb nog niemand low en slow op gas zien doen...

(geen idee of het kan overigens)

Op kolen lijkt voor de ruimteindeling van een wga een uitdaging voor low en slow, zal je veel met deflectors etc.. moeten werken

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:55
vectormatic schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:05:
[...]

Volgens mij is die van martinesz een gas bbq, ik heb nog niemand low en slow op gas zien doen...

(geen idee of het kan overigens)

Op kolen lijkt voor de ruimteindeling van een wga een uitdaging voor low en slow, zal je veel met deflectors etc.. moeten werken
Op kolen lukt het prima. Het oppervlak is wellicht wat kleiner en het is allemaal iets meer behelpen maar zeker te doen.

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41

Heb ik laatst gedaan, schuiven open en lekker laten gaan. Hij liep tot 750F/400C en toen vond ik het wel mooi geweest. Ik BBQ al twee jaar met temperaturen rond de 200 graden, dus hij stond wel even te roken toen ie daar eenmaal overheen ging. Maar na een tijdje stopt het roken vanzelf, toen liep ie tegen de 400 graden aan. Dan wordt ie wel erg warm om te hanteren.

Maar of het echt helpt, hij is nog net zo zwart van binnen. Ruikt alleen wat minder nu.
1nsane schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:52:
Nu wil ik niet per se m'n spaarrekening gaan plunderen voor een Big Green Egg maar ik heb laatst wel een tutorial gevonden hoe je van 2 flinke terracotta potten een aardige bbq kan bouwen.

Heeft iemand ervaring daarmee of dat goed kan werken?
Ik weet niet wat je budget is, maar je hebt met enige regelmaat goedkope kamado's bij de Action en andere prijsstunters. Is dat een mogelijkheid?

[ Voor 26% gewijzigd door Widow op 28-05-2018 14:18 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:58
Hello!

Ik ben redelijk nieuw met BBQ'en in de zin van het iets serieuzer aanpakken.

Natuurlijk wel regelmatig wat kolen/briketten opgestookt op een merkloze BBQ maar ik wil toch eens wat low & slow achtige dingen gaan doen en ik heb het idee dat dat niet zo eenvoudig is met de 9,95 kostende tafelbbq van de Action die ik nog heb liggen :-P

Toen ik nog in een studentenflat woonde hadden we een gigantisch dakterras waar we een winkelwagen (tussen "normaal" formaat en "kinder" formaat in) hadden omgebouwd naar bbq, stoeptegels erin, oude roosters erop en je kon er lekker mee over het terras rijden om de vleeschjes te bezorgen (en je kon je gereedschap makkelijk aan de beugel hangen). Dat was natuurlijk leuk maar doordat hij behoorlijk open was, was je vleesch ook erg snel klaar :-P

Nu wil ik niet per se m'n spaarrekening gaan plunderen voor een Big Green Egg maar ik heb laatst wel een tutorial gevonden hoe je van 2 flinke terracotta potten een aardige bbq kan bouwen.

Adjust non olet, plerumque...

• Ennas
  • Laatst online: 26-06 18:21
Hello!

Natuurlijk wel regelmatig wat kolen/briketten opgestookt op een merkloze BBQ maar ik wil toch eens wat low & slow achtige dingen gaan doen en ik heb het idee dat dat niet zo eenvoudig is met de 9,95 kostende tafelbbq van de Action die ik nog heb liggen :-P

Toen ik nog in een studentenflat woonde hadden we een gigantisch dakterras waar we een winkelwagen (tussen "normaal" formaat en "kinder" formaat in) hadden omgebouwd naar bbq, stoeptegels erin, oude roosters erop en je kon er lekker mee over het terras rijden om de vleeschjes te bezorgen (en je kon je gereedschap makkelijk aan de beugel hangen). Dat was natuurlijk leuk maar doordat hij behoorlijk open was, was je vleesch ook erg snel klaar :-P

Ik weet niet of je mijn handleiding hebt gevonden (https://debuurmanmetdebbq.nl/de-kamado-orange-egg-voor-e30/) maar ik kan je uit ervaring vertellen wat er mee kan:
  • Heel goed low& slow. bij mij draait hij echt 3 tot 6 uur zonder bij te vullen. En dan rond de 110 graden. De buitentemperatuur heeft wat meer invloed dan bij een "echte" kamado
  • De diameter is ongeveer 40 centimeter. Geen idee hoe groot die van de action is, ik denk dat dit net groter is.
Wat kan niet zo goed:
  • Heet grillen
  • Halverwege extra rookhout toevoegen.
Mocht je in de buurt van Hilversum zijn.. kom kijken

• tjeerdoo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08-2020
Ik heb de stap toch maar genomen en een 'echte' kamado (21") besteld.
Wordt vandaag geleverd :D
Ik heb nu de kleine action kamado in de aanbieding, dus bij interesse stuur even een PM

http://www.tjeerdoo.com

• Martinusz
GAS ;) details zie WGA topic ;)
tjeerdoo schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:12:
Ik heb nu de kleine action kamado in de aanbieding, dus bij interesse stuur even een PM
Wat voor 1 besteld?

[ Voor 57% gewijzigd door Martinusz op 28-05-2018 15:22 ]

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Hello!

...

Voor €70 een weber 47 compact bij de gamma halen? Starter en zak briketten er bij en gaan! Je zal natuurlijk niet zo goed low en slow kunnen doen als met een kamado, maar voor een starter is zon ding best veelzijdig, als je de vogel met beleid kiest (lees niet te dik), kan je prima een hele kip er op mikken, gezien hoe lang de briketten het bij mij meestal uithouden kan je ook prima 3-4 uur iets met het deksel dicht op lage temperatuur laten garen. Deksel eraf en je kan prima een lading speklapjes opvlammen voor als de gasten lastig worden en de honger snel gestild moet worden.

Ook staan er zat 2e hands webers op marktplaats, als je je best doet kan je vast voor diezelfde 70 euro een 57cm kettle vinden met starter er bij.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:17
tjeerdoo schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:12:
U heeft PM :)

K to the KillaZ

• Paganstars
vectormatic schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:31:
[...]

Voor €70 een weber 47 compact bij de gamma halen? Starter en zak briketten er bij en gaan! Je zal natuurlijk niet zo goed low en slow kunnen doen als met een kamado, maar voor een starter is zon ding best veelzijdig, als je de vogel met beleid kiest (lees niet te dik), kan je prima een hele kip er op mikken, gezien hoe lang de briketten het bij mij meestal uithouden kan je ook prima 3-4 uur iets met het deksel dicht op lage temperatuur laten garen. Deksel eraf en je kan prima een lading speklapjes opvlammen voor als de gasten lastig worden en de honger snel gestild moet worden.

Ook staan er zat 2e hands webers op marktplaats, als je je best doet kan je vast voor diezelfde 70 euro een 57cm kettle vinden met starter er bij.
https://amazingribs.com/m...charcoal-grill-smoking-or

Kan een lang verhaal schrijven maar ik ben lui; buffer maken met folie ingedekte bakstenen, waterpan, 3/4 van je kolenrooster folieen, Snake maken, 8~10 briketten aanvlammen, ketel op temp laten komen, gaan met die banaan

• Alan z
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-10 20:08
Paganstars schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:26:
[...]

Kan een lang verhaal schrijven maar ik ben lui; buffer maken met folie ingedekte bakstenen, waterpan, 3/4 van je kolenrooster folieen, Snake maken, 8~10 briketten aanvlammen, ketel op temp laten komen, gaan met die banaan
Redelijk dezelfde methode, low/slow gaat best aardig. Temperatuur had ik redelijk constant rond de 120'C.
Waterbak had ik later tegen de kolen aangeschoven om de temperatuur wat te drukken, en wat meer stoom te creeren. Een paar handen nat eikenhout fungeerde prima als rookmaker.
Hoeveelheid ribs was wel wat overkill voor mijn barbecue/ 3 eters.

6xribs

[ Voor 11% gewijzigd door Alan z op 28-05-2018 17:08 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

https://www.lidl-shop.nl/...-kogelbarbecue/p100238414
Lidl kogel bbq van 54 cm grilloppervlakte (gelijk aan Weber 57). Welgeteld 1 'review' hier gelezen van iemand die dat ding met veel vloeken in elkaar heeft gekregen, verder niemand.
Iemand ervaringen mee?
Leest @masauri hier nog mee?

• dbzfan
  • Laatst online: 22:16

dbzfan

Nee.

Ik ben ook een beginner en heb deze gisteren besteld voor 79 euro..

https://www.gamma.nl/asso...aal-zwart-47-cm/p/B465743

Is nu 30 euro duurder helaas maar denk ik wel een goede voor het simpele werk en zo nu en dan low and slow.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:14
Koffie schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:12:
Lidl kogel bbq van 54 cm grilloppervlakte (gelijk aan Weber 57). Welgeteld 1 'review' hier gelezen van iemand die dat ding met veel vloeken in elkaar heeft gekregen, verder niemand.
Iemand ervaringen mee?
https://www.lidl-shop.nl/...ion&scenario=also_clicked

De assesoires hiervan lijken mij erg interessant! Denk dat ik zo’n pannetje bestel voor op de weber.

• DoeEensGek
  • Laatst online: 02-11 16:27
Even een vraagje tussendoor, wat heeft de plate setter voor invloed kwa hoogte? Ik heb een 14" harlembbq kamado en kan de steen op 2 hoogtes plaatsen. Moet eerlijk bekennen dat ik nog veel met de temperatuur aan het klooien ben. Krijg hem soms zodra het vlees erop gaat zeer moeilijk weer op temperatuur (120graden).

• BoschR
  • Laatst online: 23-10 13:59
dbzfan schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:30:
Ik ben ook een beginner en heb deze gisteren besteld voor 79 euro..

https://www.gamma.nl/asso...aal-zwart-47-cm/p/B465743

Is nu 30 euro duurder helaas maar denk ik wel een goede voor het simpele werk en zo nu en dan low and slow.
Deze week hebben ze (gamma) de compact kettle (weber) zo te zien in de aanbieding. Wat precies de verschillen zijn weet ik niet.

Toch zou ik voor een beginner alsnog een 57cm aanbevelen. En ook die aspan ipv een schaal is wel erg relaxed als je mij vraagt.

Als de master touch te duur is kan je nog naar de one touch kijken. Die heb ik zelf nu ook, maar overweeg alsnog de MT SE te halen.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:31

masauri

aka qwybyte

Iemand ervaringen mee?
Ik lees en lurk nog steeds mee! Wilde vanavond mijn bbq rapport online zwieren van het weekend.
Is voor als de kleine slaapt.
Versie 0.3 van het bbq document wordt ook nog aan gewerkt!

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:45
Iemand ervaringen mee?
Ik ben ook benieuwd voor die prijs kunt ge het haast niet voorbij laten gaan als het wat degelijk materiaal is om mee te leren beginnen grillen ziet dit heel goed uit 👍

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

BoschR schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:24:
[...]

Deze week hebben ze (gamma) de compact kettle (weber) zo te zien in de aanbieding. Wat precies de verschillen zijn weet ik niet.

Toch zou ik voor een beginner alsnog een 57cm aanbevelen. En ook die aspan ipv een schaal is wel erg relaxed als je mij vraagt.

Als de master touch te duur is kan je nog naar de one touch kijken. Die heb ik zelf nu ook, maar overweeg alsnog de MT SE te halen.
Bij de compact serie ligt het rooster direct in de rand van de ketel, en dus heb je precies de hoogte van het deksel, aan ruimte onder het deksel. Bij de kettles ligt het rooster een goede 5cm lager, en kan je dus meer kwijt onder het deksel. Vorig jaar heb ik een kippetje gedaan in de compact 47, en dat is toch echt wel kiele kiele

Voor de rest wat bouwkwaliteit en features, maar ruimte onder het deksel is toch wel de belangrijkste

Mag ik trouwens vragen wat je mist aan de OT, wat de MT SE wel heeft? Ik overweeg een 57cm kettle, maar vind meer dan het dubbele betalen voor een MT toch wat te veel van het goede

EDIT: die lidl BBQ ziet er aanlokkelijk uit! On closer inspection is het allemaal wat primitive dan weber (stalen geschroefde beugels waar de roosters op liggen ipv gelasd megemailleerd staal), maar het kost dan nog niet een 3e van wat je bij weber betaalt voor dezelfde features, je mist alleen mss het OT aswegveeg systeem (dr van uitgaande dat weber patent heeft)

[ Voor 13% gewijzigd door vectormatic op 28-05-2018 20:07 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

vectormatic schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:45:
[...]

EDIT: die lidl BBQ ziet er aanlokkelijk uit! On closer inspection is het allemaal wat primitive dan weber (stalen geschroefde beugels waar de roosters op liggen ipv gelasd megemailleerd staal), maar het kost dan nog niet een 3e van wat je bij weber betaalt voor dezelfde features, je mist alleen mss het OT aswegveeg systeem (dr van uitgaande dat weber patent heeft)
Op het plaatje lijkt hij wel iets van een as-pan te hebben .. ?

Pagina: 1 ... 96 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.