President schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 19:07:
[...]
Rook kwam idd door de blokjes, ga volgende keer met minder proberen (al waren na twintig minuten niet alle briketten wit, ik twijfel vooral aan bovenste lading).
Heb de briketten allemaal aan zelfde kant van het rooster gelegd en kip eerst aan de zijde zonder briketten om alvast goed van binnen op te warmen (en op hoger voor kleur).
Werkte prima in begin met deksel erop! Alleen na ongeveer drie kwartier was de warmte wel op en moest ik het vlees echt op het briketten gedeelte leggen om goed te bereiden)
Maak volgende keer eens wat foto's ...
Ik ben persoonlijk niet zo van de 'exacte' units, ik gooi een deel koud in de bbq, en een volle / 3/4e starter.
Ik heb een klinker, waar ik het blokje op leg, maar je kan die net zo goed onderin de starter.
Er is dan ruimte genoeg om hem naast de koude te zetten, en op te warmen
En ja, het duurt 15 minuten, of 20, misschien wel 25

Geduld, het is Zaterdag, je bent vrij en je mag experimenteren ver vuur - win -
Als de onderste briketten lekker gloeien, kan je een beetje schudden ( voorzichtig, niet forceren als een pannenkoek )
Gloeien de briketten in de starter, gooi je ze verdeeld over de koude.
( tip : zoek een goedkope tang, die je voor ALLEEN de hete kolen kan gebruiken )
maak een mooi bedje, en de boel gaat vanzelf wel aan.
Alles open, rooster erop, deksel dicht en open een cola / biertje / wodka / ranjacocktail ...
Maak eens een kleine checklist
Wat heb je, welke briketten ( cheap action, medium lidl/aldi of de dure blackranch / ecobrasa )
Zit echt verschil in kwaliteit en hitte.
Hier één uit 2011
http://www.bbqforum.nl/fo...&highlight=briketten+test