Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 108 Laatste
Acties:
  • 672.320 views

Onderwerpen

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-11 07:43
BoschR schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:04:
@NeutraleTeun Thnx. Kokend heet water test heb ik nog niet gedaan. Dat is wel een goede, zal ik van de week is doen!

@Misha Rooster stonden op dat moment maximaal. Net steeg de temperatuur wel wat meer, nu half open. Dus zal wel goed komen.

Het is overigens een meter met 6 probes, waarvan nu 2 aangesloten en uiteraard ook 1 in de kern van het vlees ;). 50 graden kern nu.
Dat moet dan wel goedkomen man! Rustig je tijd nemen om hem op temperatuur te laten komen. Pak een biertje erbij, maak een klusje af. Alle tijd van de wereld!
Koffie schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:19:
Ik heb maar 1 meter (Ikea Fantast) en loop altijd te klooien met positioneren van de deksel. De dome thermometer zit namelijk precies tegenover de schuifjes van het deksel.
Het liefst heb ik die schuifjes boven het vlees (en niet boven de kolen) zodat ik enigszins forceer de warme lucht en/of rook langs het vlees gaat. Nadeel is dan dat je dus loopt te meten direct boven de kolen wat weer een vertekend beeld geeft.
Ik vraag me af hoeveel graden het echt in de praktijk zou schelen. Ik kan me niet voorstellen dat het meer gaat zijn dan een paar graden

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 15:22
Misha schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:29:

Ik vraag me af hoeveel graden het echt in de praktijk zou schelen. Ik kan me niet voorstellen dat het meer gaat zijn dan een paar graden
Nou ik heb verschillen gezien oplopend tot 20c. Bij lage temperaturen is het verschil gewoon groter dan hogere.

Zelf ben ik lekker aan het prullen met mij heatermeter om deze via mijn domotica uitleesbaar te maken en daarnaast ook nog wat kan programmeren. Dat laatste is niet echt nodig maar het instellen van de pit temperatuur is wel makkelijk.

Kan ik later gewoon kiezen, spare-ribs en heatermeter word dan netjes ingericht en na 3 uur push bericht naar de telefoon dat ik vlees mag gaan inpakken en na 2 uur weer etc (mogelijkheden genoeg :) )

Alleen zo klote dat al die graspollen nu hun zaad in mijn ogen en neus schieten

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Chevy454
  • Niet online
In het begin zat ik ook altijd te focussen op de temperatuur. Waardoor ik net als een te sterke P regeling ging verstellen. Gewoon laten lopen en de Q leren kennen.

De temperatuur naast het vlees op het rooster is het belangrijkste. De kolen boeien niet (hier zit de dome ook boven de kolen op de Weber).

En op rooster en Dome zag ik 30C verschil bij L&S

Picanha reverse sear gemaakt op de niclan. Natuurlijk weer te heet opgestookt (lees, te laat de schuiven dicht gedaan bij opwarmen) :z

Maar wel van de gelegenheid gebruik gemaakt het rooster met Crisco in te vetten en te laten intrekken. Met arachide olie werkt toch niet zo goed.

Maar dan reverse sear, bij 42 eraf gehaald. Pizzasteen eruit, alle schuiven open, de dome open en laten gaan. Binnen geen tijd 300C (tijd om de probe weg te nemen :+). En dan affakkelen maar.

Zalig!

Bij wijze van test ook een stukje direct gedaan op de action kamado. 300C rooster, 3 minuten per kant. Nee, doe maar liever reverse sear hier.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:29
Heeft er iemand ervaring met een rocket stove?
Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fimg0.etsystatic.com%2F167%2F0%2F14729386%2Fil_fullxfull.1179752852_spju.jpg&f=1

Binnenkort ga ik naar een camping en neem de BGE Minimax mee, maar ik zoek nog iets voor de Dutch Oven en skillet en op zich leek dit me wel wat. :D

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:15
Koffie schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:19:
Ik heb maar 1 meter (Ikea Fantast) en loop altijd te klooien met positioneren van de deksel. De dome thermometer zit namelijk precies tegenover de schuifjes van het deksel.
Het liefst heb ik die schuifjes boven het vlees (en niet boven de kolen) zodat ik enigszins forceer de warme lucht en/of rook langs het vlees gaat. Nadeel is dan dat je dus loopt te meten direct boven de kolen wat weer een vertekend beeld geeft.
The-Source schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:48:
[...]

Nou ik heb verschillen gezien oplopend tot 20c. Bij lage temperaturen is het verschil gewoon groter dan hogere.

Zelf ben ik lekker aan het prullen met mij heatermeter om deze via mijn domotica uitleesbaar te maken en daarnaast ook nog wat kan programmeren. Dat laatste is niet echt nodig maar het instellen van de pit temperatuur is wel makkelijk.

Kan ik later gewoon kiezen, spare-ribs en heatermeter word dan netjes ingericht en na 3 uur push bericht naar de telefoon dat ik vlees mag gaan inpakken en na 2 uur weer etc (mogelijkheden genoeg :) )

Alleen zo klote dat al die graspollen nu hun zaad in mijn ogen en neus schieten
Wat je veel op YT ziet is dat mensen nog een meter plaatsen naast de rook afvoer.
Is niet heel veel werk, je moet alleen een of twee goede staalboren hebben (niet de emaille breken!). Dit staat zeker ook nog op mijn to-do list! (meer meten is weten, en we zijn tweakers he :D ).

In mijn post op de vorige pagina is te lezen dat ik een verschil van ~40-70 graden zag tussen de thermometer in de deksel boven de kolen en rooster temperatuur aan de andere kant(200 kolen en 150 grill, 150 aan de gril was mijn doel).
Houd er rekening mee dat en mijn meter en de weber meter kunnen afwijken. Dus je hebt een dubbele onnauwkeurigheid. Maar als je een kleine brandstof bron hebt zoals ik (halve kilo Houtskool en handje briketten) in een grote ketel kan dit best voorkomen.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-11 08:53
Vanochtend bacon gemaakt en voor vanavond BCC ribfingers met bacon kipnuggets en een ananasboot heb er zin.

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.cc/8g2nx8ldv/FB9774_E1-03_BB-40_C3-8813-_D37_D80_BF22_F2.jpg

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-10 21:24
fxs81 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:39:
Ik gebruik onderstaand recept:

Voor 3 pizza’s van 30cm doorsnede:
330 gram water (bronwater)
490 gram bloem (patentbloem)
18 gram zout (zeezout)
11 gram instantgist

In de mixer:
75% van de bloem (367 gram)
Water
Gist
Zout
Alles op kamertemperatuur

[DEZE STAP IS ZEER BELANGRIJK]
Op lage snelheid 2 minuten mixen tot een glad geheel
Deeg moet goed nat zijn
Afdekken en 20 minuten rusten
\[/DEZE STAP IS ZEER BELANGRIJK]

8 minuten op lage snelheid mengen
Op 5 minuten langzaam bloem toevoegen
Snelheid iets opvoeren (max 1/3)
Als het deeg enigszins een bal begint te vormen nog 1 minuut mengen.

20 minuten rusten

Portioneren (275 gram per pizza van 30cm) noot: ik maak er zelf 4 pizza's van ipv 3, wij houden van een dunnere bodem. :Y

10 minuten rusten

Alvorens dit deeg te gebruiken is het een goed idee om het een hele dag afgedekt in de koeling te laten, dan bakt het een stuk beter en het ontwikkeld meer smaak, maar ook wanneer je het direct gebruikt levert het al erg goede pizza's op.
Het deeg staat nu te rusten volgens dit recept, ik ben benieuwd :) !

Edit:

Het gaat nu voor de tweede keer rusten, vind het deeg nog wel erg plakkerig. Gevoels matig zou ik nog meer bloem toevoegen maar heb geen ervaring met pizza deeg, enkel pasta. Hoort het nog wat plakkerig te zijn, zeg niet normaal vast kunnen pakken zonder alle vingers onder? Het vormde wel ene goede bal in de KitchenAid.

Edit2:

Het voelt perfect nu.

[ Voor 12% gewijzigd door ndonkersloot op 21-05-2018 17:20 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-11 11:23
JohnStaakke schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:50:
Poeh, de gas vs houtskool discussie is een eeuwigdurende :) het hangt af van persoonlijke voorkeuren.
Ik heb het over een pit, niet over een grill of bbq.
Thx, waar heb je deze gekocht?

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-11 15:08
BlackShadow schreef op maandag 21 mei 2018 @ 16:56:
[...]

Ik heb het over een pit, niet over een grill of bbq.

[...]

Thx, waar heb je deze gekocht?
Kookpunt... is een envirofit.. envirofit.org

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-10 18:33
Snelle vraag, hoe doe je als je een tweede batch kolen heet wilt maken in de starter? De eerste batch doe ik op mn bbq, maar als die al brandt hoe maak ik dan een tweede batch? Kan dit gewoon op mijn tuin tegels of hebben jullie hier een trucje ervoor?

• Mastadont
  • Laatst online: 04-11 15:08
Freshnub schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:13:
Snelle vraag, hoe doe je als je een tweede batch kolen heet wilt maken in de starter? De eerste batch doe ik op mn bbq, maar als die al brandt hoe maak ik dan een tweede batch? Kan dit gewoon op mijn tuin tegels of hebben jullie hier een trucje ervoor?
op een extra tuintegel bovenop de normale tuintegels.. je kunt ook gewoon 'koude' kolen onderin je bbq doen en daar bovenop hete kolen :)

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 13:48

Nogne

>.<

Wat is de reden dat je een tweede batch wil maken? Als de bbq brand kan je het aanvullen met meer kolen.

PS/XBL: Nogne

• Freshnub
Nogne schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:27:
[...]

Wat is de reden dat je een tweede batch wil maken? Als de bbq brand kan je het aanvullen met meer kolen.
Bedankt voor de snelle reacties. Mn barbecue heeft twee bakjes waar kolen in kunnen en 1 volle starter vult net 1 bak, vandaar. Maar als ik m'n eerste batch verdeel over de twee bakjes en gewoon kolen toevoeg, moet het wel goed gaan.

• Playmaster
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:52
Freshnub schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:45:
[...]

Bedankt voor de snelle reacties. Mn barbecue heeft twee bakjes waar kolen in kunnen en 1 volle starter vult net 1 bak, vandaar. Maar als ik m'n eerste batch verdeel over de twee bakjes en gewoon kolen toevoeg, moet het wel goed gaan.
Of een grotere starter kopen. Ik heb een weber starter waar ik met gemak 2 bakjes gevuld krijg van mijn 57cm weber.

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-10 21:24
Vandaag voor het eerst Pizza van de BBQ afgehaald, ging best aardig zeker voor herhaling vatbaar.
Bodem was goed knapperig, al ziet de korst er wat minder uit. Kwestie van oefenen denk ik :+ .

Thanks @fxs81 !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/luJ5DCCDOSSEV06udCX6sC9o/medium.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door ndonkersloot op 21-05-2018 20:01 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• FreshMaker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cTcpqo/701c5f56_dfa8_49bc_8c6f_3fb826f54bdd.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/jPR4O8/IMG_0591_edited.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/gxsNAo/IMG_0593.jpg

Snel een steak en garnalen maken ....
Alleen de starter en ( een oud ) middenstuk van het GBS rooster

• Freshnub
Playmaster schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:56:
[...]

Of een grotere starter kopen. Ik heb een weber starter waar ik met gemak 2 bakjes gevuld krijg van mijn 57cm weber.
Ik heb de grote weber starter maar geen weber bbq mn bakjes zijn wat groter.

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-11 21:29

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Weer iets nieuws gemaakt, dankzij een tweaker die hier een aanbieding poste van de action!

Beer can chicken bbq

Beer can chicken bord

Smaakte heerlijk, alleen had ik me even moeten bedenken dat een kip van 1,2 kg teveel voor mij en mijn (kleine eter) vriendin zouden zijn. Dus ik denk dat ik 900 gram kip op heb...
Smaakte heerlijk!
Dit recept gevolgd: https://bbq-helden.nl/recepten/kip-op-bierblik/
Maar kwam iets rub tekort, dus ipv bij te maken maar gewoon kant en klare kip kruiden uit de kast gepakt en die eroverheen gedaan.
Zoals op de eerste foto te zien is is mijn bbq iets te laag voor beer can chicken, maar met wat snij en duw werk paste hij uiteindelijk toch :+

[ Voor 7% gewijzigd door IdieEasy op 21-05-2018 23:00 ]

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-11 15:47
IdieEasy schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:59:
Weer iets nieuws gemaakt, dankzij een tweaker die hier een aanbieding poste van de action!

[afbeelding]

[afbeelding]

Smaakte heerlijk, alleen had ik me even moeten bedenken dat een kip van 1,2 kg teveel voor mij en mijn (kleine eter) vriendin zouden zijn. Dus ik denk dat ik 900 gram kip op heb...
Smaakte heerlijk!
Maar kwam iets rub tekort, dus ipv bij te maken maar gewoon kant en klare kip kruiden uit de kast gepakt en die eroverheen gedaan.
Zoals op de eerste foto te zien is is mijn bbq iets te laag voor beer can chicken, maar met wat snij en duw werk paste hij uiteindelijk toch :+
Hangt je opvangschaaltje nu zo scheef?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• IdieEasy

IdieEasy

Martinusz schreef op maandag 21 mei 2018 @ 23:03:
[...]

Hangt je opvangschaaltje nu zo scheef?
Yup, is hij makkelijker los te halen (en ik ben te lui om hem terug te drukken)

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-11 07:43

[afbeelding]

[afbeelding]

Smaakte heerlijk!
Lekker bezig man! Ik heb ook altijd over als we een bcc maken. Mijn vriendin is ook een erg kleine eter. Maar hey, kliekjes man. Op maandag en dinsdag zijn de collega’s altijd stikjaloers :)

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-10 22:06

Apie!

Newer, better & confusinger

Dat probleem hebben wij nou ook altijd met de grotere stukken vlees op de bbq. Daarom ben ik blij dat de dikke ribben ons goed zijn bevallen. Die zijn makkelijker te proportioneren dan spareribs.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• FreshMaker
  • Niet online
Misha schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 01:44:
[...]

Lekker bezig man! Ik heb ook altijd over als we een bcc maken. Mijn vriendin is ook een erg kleine eter. Maar hey, kliekjes man. Op maandag en dinsdag zijn de collega’s altijd stikjaloers :)
Yep daags erna een lekkere kipsalade maken, met wat rauwkost als lunch.
Met een 17 jarig monster hier in huis wordt dat steeds minder vaak :|

https://www.lekkerensimpel.com/lekkere-kipsalade/

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-11 14:11
Hari-Bo schreef op zondag 20 mei 2018 @ 18:27:
@Chevy454 Ook voor metalen geld dit normaliter bijvoorbeeld de Broil King Keg kan je niet low & slow met briketten, want deze stikken door de minimale lucht toevoer. Waardoor je houtskool moet gebruiken, vandaar mijn vraag. :)

Je kan ook nog andere soort houtskool met een sterke smaak gebruiken zoals Black Ranch Argentina.
@Hari-Bo ; ik heb gisteren ff een run gedaan van 10 uur (Shortribs) en 1kg kokosbriketten gebruikt, waarvan nog niet eens de 1/2 aan was, continu 110C stabiel (kleine inkakker naar 90 toen ik 4 uur kasteeltjes aan het bekijken was)...

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Hari-Bo
Paganstars schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 07:45:
[...]

@Hari-Bo ; ik heb gisteren ff een run gedaan van 10 uur (Shortribs) en 1kg kokosbriketten gebruikt, waarvan nog niet eens de 1/2 aan was, continu 110C stabiel (kleine inkakker naar 90 toen ik 4 uur kasteeltjes aan het bekijken was)...
Misschien komt het door de ietwat valse lucht die de Niclan aanzuigt? Want met een BKK stikt het uiteindelijk met low & slow. Maar een kamado is zo zuinig dat ik het ook niet meer probeer met briketten en altijd houtskool gebruikt mede voor de smaak.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Paganstars
Nope luchtdicht, als ik hem smoor is hij binnen 30 min dood. Als hij echt valse lucht nog zou zuigen, dan had ik nooit de juiste temp kunnen halen, dan had ik zoals in het begin constant dat de temp bleef klimmen en zou gaan hangen op 150C of hoger. Ik denk dat het ligt aan de formaat van de coco snaps. Zou het wel eens willen proberen met bijv Ecobrasa of kussentjes! Ik vermoed dat daar dan het grote verschil in zit.

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-11 16:21
inderdaad op een extra stoeptegel of anders aan de andere kant van de schutting :X

• Freshnub
spank_mojoo schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:10:
[...]

inderdaad op een extra stoeptegel of anders aan de andere kant van de schutting :X
Haha denk dat mijn buurman dat prima vindt als hij mag mee eten. Ik moet zeggen dat ik het steeds leuker begin te vinden barbecueën. Dit is het tweede jaar dat onze tuin klaar is, maar vorig jaar had de barbecue koorts mij nog niet te pakken. Ik oefen nu op een custom made (simpele) barbecue, als het me echt bevalt en ik wat ingewikkeldere gerechten wil maken, zal ik meer geld in de hobby investeren. Hoe voeg ik eigenlijk makkelijk foto's toe aan mijn post?

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-11 16:00
Ik heb gisteren voor het eerst mijn Kamado van de Action geprobeerd. Wel ervaring met een Weber 57cm GBS op kolen, maar BBQen met een kamado en houtskool was nieuw voor mij.
Wat ik mij afvraag, als leek :)..

- Ik begon met een aantal stukken houtskool (Dammers) i.c.m. 2 wokkels. Ik denk dat ik toen de fout heb gemaakt om het deksel dicht te doen (schuiven wel max. open) om zo alles op gang te krijgen.
Volgens mij moet ik gewoon het deksel open laten staan en pas dicht doen als de vlammen zijn gedoofd en het houtskool redelijk grijs is, right? Waarschijnlijk was ik ook wat ongeduldig.
- Is een hitteschild aan te raden? Must-have of nice-to-have? (bijv. een pizzasteen of dat pannetje van de Xenos?)

BBQ bleef lang op temperatuur met een gering aantal stukken houtskool. Kamado beviel prima, voor het BBQ voor 2 personen.

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-11 14:41
-Muncky- schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:30:
Ik heb gisteren voor het eerst mijn Kamado van de Action geprobeerd. Wel ervaring met een Weber 57cm GBS op kolen, maar BBQen met een kamado en houtskool was nieuw voor mij.
Wat ik mij afvraag, als leek :)..

- Ik begon met een aantal stukken houtskool (Dammers) i.c.m. 2 wokkels. Ik denk dat ik toen de fout heb gemaakt om het deksel dicht te doen (schuiven wel max. open) om zo alles op gang te krijgen.
Volgens mij moet ik gewoon het deksel open laten staan en pas dicht doen als de vlammen zijn gedoofd en het houtskool redelijk grijs is, right? Waarschijnlijk was ik ook wat ongeduldig.
- Is een hitteschild aan te raden? Must-have of nice-to-have? (bijv. een pizzasteen of dat pannetje van de Xenos?)

BBQ bleef lang op temperatuur met een gering aantal stukken houtskool. Kamado beviel prima, voor het BBQ voor 2 personen.
Ik steek mijn kamado ook altijd aan op de manier zoals jij beschrijft. Werkt prima. Wat houtskool, 3 blokjes en de deksel dicht. Schuiven inderdaad helemaal open.
Waren de wokels te snel uitgebrand?

• spank_mojoo

[afbeelding]

[afbeelding]

Smaakte heerlijk!
Dat ziet er wel lekker uit :9~
ik zet de BCC altijd op het onderste rooster, dan is een kippetje nooit te groot.
soms zelfs twee tegelijk op een weber 47.
de setup is meestal als volgt;
bovenrooster er uit.
op het onderste rooster aan twee kanten een brikettenhouder met briketten.
vouw er een aluminium dienblad tussen, zodat je een bodem hebt.
zet hier je kip-op-blik op.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Is het niet juist een voordeel dat de kamado eigenlijk als een soort van brikettenstarter werkt? Oftewel, voor een kamado hoef je houtskool toch te starten in een brikettenstarter?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• spank_mojoo
Freshnub schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:30:
[...]

Haha denk dat mijn buurman dat prima vindt als hij mag mee eten. Ik moet zeggen dat ik het steeds leuker begin te vinden barbecueën. Dit is het tweede jaar dat onze tuin klaar is, maar vorig jaar had de barbecue koorts mij nog niet te pakken. Ik oefen nu op een custom made (simpele) barbecue, als het me echt bevalt en ik wat ingewikkeldere gerechten wil maken, zal ik meer geld in de hobby investeren. Hoe voeg ik eigenlijk makkelijk foto's toe aan mijn post?
Ik bedoelde eigenlijk meer de gemeentegrond/straat, maar als je buurman akkoord gaat waarom dan niet? :)
Voor foto's heb ik een album bij tweakers, deze kun je kopen met karma in de karmastore. hier worden de forum links ook meteen voor je gegenereerd.

• jelmer_g
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:23
kmf schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:42:
Is het niet juist een voordeel dat de kamado eigenlijk als een soort van brikettenstarter werkt? Oftewel, voor een kamado hoef je houtskool toch te starten in een brikettenstarter?
Een kamado steek je inderdaad zonder starter aan, dus met een wokkel of een aanmaakblokje (of meerdere afhankelijk van de grootte) tussen het houtskool wat je al in de kamado hebt liggen. Of met een Looftlighter of een dergelijk apparaat.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-11 08:14
Dit weekend ook de action kamado maar eens geassembleerd en opgestart.
Een klein bruin aanmaakblokje met wat houtskool op doet het voor mij perfect: op 15 minuten werkbaar.
Dag 1 slow, met xenos pannetje, ging goed, vrij gemakkelijk bij te sturen, maar de luchtschuif onderaan heeft inderdaad wat werk nodig. Naade de 57 weber waar de ribben op lagen.
Dag 2 wat directer, met wat extra lucht onderaan inblazen staat ie binnen 15 minuten heet. Perfect voor mij vrouw en kind. De weber is daar wat overdreven voor.

Verder is de rooster plaatsing op het action ei minder, ofwel er is gewoon niks voor voorzien, gewoon op de vuurkorf leggen. Uiteraard geen plaats voor ingewikkelde systemen, maar dat was wel heel brak.
Met het xenos pannetje wordt het nog meer wankel, want dan leunt de rooster ergens op de handvatten van het pannetje.

Zeer leuk dat kamado gebeuren, alleen is die kleine zo, ... klein he ...
(en ja de bekvam staat klaar, maar ik heb niet zo veel materiaal voor houtbewerking)

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:18

vectormatic

Warlock of the doorlock

Van het weekend voor de jaarlijkse taart-dag een bekvam en fantast gekregen, dus binnenkort (als het andere geklus enigszins gedaan is) maar aan de knutsel, vooralsnog wordt het gewoon een bijzet/werk tafel voor naast de weber en geen kamado-unit

Zit hevig te twijfel of ik de karbonaadjes vanavond op de gril gooi of toch gewoon achter het fornuis ga staan, aardappels van de bbq moet ook nog wel kunnen, ben bang dat de boontjes toch gewoon in de pan moeten :P

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:10

Pieroman

/me

ETI verkoopt via Amazon (zowel UK als DE) een Thermapen Mk3 voor een zeer scherpe prijs:

https://www.amazon.de/dp/B06ZZWXMKJ/

Enige minpunt is het opdrukje maar dat kan worden opgelost met een sleeve natuurlijk :)

• BlackShadow
keesheid schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:35:
[...]

Ik steek mijn kamado ook altijd aan op de manier zoals jij beschrijft. Werkt prima. Wat houtskool, 3 blokjes en de deksel dicht. Schuiven inderdaad helemaal open.
Waren de wokels te snel uitgebrand?
Ik doe het ook steeds zo (3 blokjes in de Dammers houtskool, maar dan op een BGE Large), maar haal de (bijna opgebrande) blokjes terug van tussen de kolen eenmaal de kolen aangestoken zijn. Ik heb al gemerkt dat ze op een bepaald moment (en zeker als het deksel dicht gaat en de eventuele vlammen doven) beginnen te gloeien en roken ipv branden en vrij lang tussen de kolen liggen.

Om te checken of de kolen voldoende branden, en dat hoeft echt niet veel te zijn om een kamado op temperatuur te houden voor low&slow, blaas ik op de kolen, als je ze mooi ziet gloeien, dan zijn ze "vertrokken".

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/guaQ16w.png

[ Voor 19% gewijzigd door BlackShadow op 22-05-2018 12:30 ]

• jelmer_g
IceTeaGX schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:56:
Verder is de rooster plaatsing op het action ei minder, ofwel er is gewoon niks voor voorzien, gewoon op de vuurkorf leggen. Uiteraard geen plaats voor ingewikkelde systemen, maar dat was wel heel brak.
Met het xenos pannetje wordt het nog meer wankel, want dan leunt de rooster ergens op de handvatten van het pannetje.
Bij een kamado ligt het rooster vaak op de vuurkorf, ook zo bij de BGE. Als je het gietijzeren pannetje te wankel vindt, kun je ook op andere manieren een deflector maken zodat je rooster wel stabiel ligt (bijv met een taartrooster, zelf wat alu strips buigen of een paar gaten boren in de korf en daar een paar bouten doorheen).

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:35
Vanavond voor het eerst sinds tijden weer is bij de Makro kijken! Zin om wat vlees te kopen voor mijn eerste spareribs avontuur. Door zoek functie kwam ik een doos van Rooij dikbevleesde ribs tegen. Iemand hier recent wat ervaring mee? Verder nog bbq zaken die ik echt even moet bekijken als ik daar ben? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Lekkerboeie86 op 22-05-2018 12:52 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-11 13:22
Ik zie dat Karwei de houtskool in de aanbieding heeft, 2+1 gratis. Is de Fire Up professional houtskool een aanrader? Dit komt met de actie iets goedkoper uit dan bijv. Dammers, plus het gemak van in de buurt ophalen. Daarnaast heb ik nog een vraag over de Fire Up kokosbriketten. Ik had laatst een 10kg zak gehaald. opzich prima te doen, maar vraag me af of er voor die prijs (13,33 euro voor 10kg) betere alternatieven zijn? Anders haal ik van beide 3 zakken op :P

De wijzen komen uit het Oosten!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Hoe goed/slecht is houtskool en briketten van de Action?
En houtskool van de Aldi en AH?
Voor als je soms een keer wat simpel vlees doet grillen.

• Paganstars
Ik zou toch wat meer betalen voor bijv ranch etc!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Markos schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:53:
Als je gewoon voor vrienden/familie simpel wat speklapjes/hamburgers op de gril wil gooien kan je daar prima mee uit de voeten, als je zorgt dat je evt wat extra achter de hand hebt voor de langere grill sessies (tuincentrum houtskool fikt bij mij op de weber echt binnen no time helemaal op)

Persoonlijk ga ik meestal maar gewoon voor weber briketten, niet verschrikkelijk duur, vaak genoeg in de aanbieding, en mooi constant/langdurig voor het net iets verder gevorderde gril-werk

Voor heel precies low en slow zijn ze misschien niet ideaal, maar daar ben ik zelf ook nog lang niet ;)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Hari-Bo
Paganstars schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:18:
Nope luchtdicht, als ik hem smoor is hij binnen 30 min dood. Als hij echt valse lucht nog zou zuigen, dan had ik nooit de juiste temp kunnen halen, dan had ik zoals in het begin constant dat de temp bleef klimmen en zou gaan hangen op 150C of hoger. Ik denk dat het ligt aan de formaat van de coco snaps. Zou het wel eens willen proberen met bijv Ecobrasa of kussentjes! Ik vermoed dat daar dan het grote verschil in zit.
Dat moet haast wel inderdaad wel interessant om uit te zoeken. :P
Zelf gebruik ik nu alleen briketten voor de WSM en al mijn kamado modellen met houtskool. Waarom gebruik jij briketten hiervoor buiten dat het kan, want ook met houtskool zijn deze super zuinig en je hebt meteen de smaak van houtskool erbij.

• Paganstars
Smaakprofiel en ik sowieso standaard een kg of 100 in huis heb

• Hari-Bo
@Paganstars Ik prefereer juist houtskool boven briketten, maar dat is weer de discussie waar smaak bij betrokken is en iedereen gelijkt heeft. :)

Het schijnt trouwens vooral te maken met de as wat briketten achterlaat vergeleken met houtskool waarom deze niet geschikt is voor een kamado, ik weet niet hoe groot de inlaat onderin is van de Niclan maar dat zou het verschil nog kunnen zijn waarom het wél werkt voor een Niclan en niet voor BKK en de keramieke varianten.

Het is dat je niet in de buurt woont, anders een middagje testen waarom het wel werkt voor de Niclan en niet voor de BKK. :D

[ Voor 14% gewijzigd door Hari-Bo op 22-05-2018 15:43 ]

• Paganstars
ik kan de hele onderkant eruit laten donderen. Ik weet niet hoe het bij de BKK zit. Stuur mij straks ff een mail, dan stuur ik je de foto. Plus met kokos heb je sowieso vrij weinig as!

• Hari-Bo
@Paganstars Stuur vanavond even een mail. Kokos heb je vrij weinig as, en met houtskool nog minder vergeleken met briketten. Zelfs met Ecobrasa die ik gebruik. Of heb je nog minder afval met jouw briketten?

[ Voor 7% gewijzigd door Hari-Bo op 22-05-2018 15:54 ]

• Paganstars
ik heb de as er nog in zitten van de run van gisteren! Zal dat ook op de foto zetten ;)

• Hari-Bo
Paganstars schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:54:
ik heb de as er nog in zitten van de run van gisteren! Zal dat ook op de foto zetten ;)
Altijd goed. :+ Maar ik vind het wel interessant waarom het wel voor de Niclan werkt, vandaar dat ik het verschil even wil weten.

[ Voor 20% gewijzigd door Hari-Bo op 22-05-2018 15:56 ]

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Vorige week een weekje in NY gezeten. Heb daar een aantal goede burgers gehad en deze locatie bezocht : Hill Country BBQ Market. Opgezet volgens Texaans concept, dus vlees, veel vlees!

Overigens ook meteen meegenomen:
Sweet Baby Rays BBQ saus!
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71rTTQ5q7OL._SY355_.jpg

en deze Jack Daniels Jalapeno Mustard!
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81Kg8Z%2BA2IL._SL1500_.jpg meegenomen.

Deze JD heb ik nog nooit gehad overigens, maar hij was in de aanbieding en mijn koffer was toch nog niet op gewicht :P.
Maar als je daar in de supermarkt een BBQ saus moet uitzoeken, dat is gewoon niet te doen! Ik weet niet hoeveel soorten BBQsaus, hotsauce, mosterd, dressing, rubs, baked beans en nog veel meer. Daar kan het assortiment van de Appie niet aan tippen :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51

franssie

Save the albatross

@Markos op vakantie neen ik ook geen 10kg Dammers mee maar gebruik ik het houtskool en de briquetten van LIDL, dat werkt in mijn COBB prima. Met Action/ALDI heb ik geen ervaring.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• immetjes
  • Laatst online: 04-11 13:54

immetjes

HIER is BERN-E

Paganstars schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:56:
Ik zou toch wat meer betalen voor bijv ranch etc!
Of probeer eens Marabu uit Cuba. Mooi hard houtskool, redelijk kleine stukken die takvormig zijn en dus niet door je rooster vallen. (vonkt alleen verschrikkelijk bij het aansteken met een looftlighter).

Omdat m'n Marabu op was heb ik een zak black range Argentina gekocht. Ook fijn spul, veel grotere stukken. Volgens sommige mensen stinkt het, maar dat heb ik nog niet gemerkt. PEKO en Dammers is ook mooi, wel veel zachter hout dus het brand veel heter en is sneller op; met de lucht -bijna- dicht gaat het fijnst. Briketten gebruik ik eigenlijk alleen nog maar op sessies langer dan een uur. Ik vind houtskool veel leuker, het is sneller aan en het geeft minder troep. Hoe dan ook koop igg grote kwaliteitszakken ipv die kleine zakjes gruis uit de supermarkt.

• tjeerdoo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08-2020
Ik zat voor de gein eens de startpost te lezen (aangezien ik die geskipped had) en nu lees ik daar het volgende "Een kamado barbecue is van origine een Chinese hout of kool gestookte oven"

Op wikipedia staat toch echt iets anders;
"The name kamado is the Japanese word for "stove" or "cooking range"

Ben misschien een zeikerd maar Japan & China zijn toch echt heel andere landen.

http://www.tjeerdoo.com

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
tjeerdoo schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:44:
Ik zat voor de gein eens de startpost te lezen (aangezien ik die geskipped had) en nu lees ik daar het volgende "Een kamado barbecue is van origine een Chinese hout of kool gestookte oven"

Op wikipedia staat toch echt iets anders;
"The name kamado is the Japanese word for "stove" or "cooking range"

Als ik deze site mag geloven ligt het toch iets gecompliceerder dan "kamado is een Japans woord".

(oorspronkelijk uit China, aangepast in Japan met invloeden uit India, plus naam gekregen en door een Amerikaan verder verspreid).

• franssie

franssie

Save the albatross

tjeerdoo schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:44:
<>
In Japan wel, in China deels niet ;) Korea(s) is ook een 'tussengerecht' apart.

@Fly-guy Leuk artikel, raar om dat in het Engels te lezen want geschreven door een Nederlander. Misschien eens aan mijn vriendin vragen of ze zijn boek kan meenemen uit de bieb - ik heb echt al kookboeken zat en ben maar even gestopt met gewoon bij elke prikkel (zoals deze) het gewoon te kopen.

edit: Mijn vriendin en ik zijn gek op Naan brood, toch eens kijken of ik dat in de kamado kan fabrieken (dus heb ik echt een platesetter/shield nodig) .... shoot.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 22-05-2018 17:26 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• tjeerdoo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08-2020
Fly-guy schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:01:
[...]

Als ik deze site mag geloven ligt het toch iets gecompliceerder dan "kamado is een Japans woord".

(oorspronkelijk uit China, aangepast in Japan met invloeden uit India, plus naam gekregen en door een Amerikaan verder verspreid).
Cool, had wikipedia ook niet moeten vertrouwen. Bedankt voor het linkje !

http://www.tjeerdoo.com

• Paganstars
@Hari-Bo en @Apie! Ik had eerst oude briketten aangemaakt wat er nog lag denk iets van 500gr. alles bij elkaar misschien krap aan 750gr opgestookt in 10 uur

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HGqNLt5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IqoAwCf.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UNPpdXd.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FrlbIsU.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Paganstars op 22-05-2018 18:47 ]

• Martinusz
Calitomnication schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:58:
Vorige week een weekje in NY gezeten. Heb daar een aantal goede burgers gehad en deze locatie bezocht : Hill Country BBQ Market. Opgezet volgens Texaans concept, dus vlees, veel vlees!

Overigens ook meteen meegenomen:
Sweet Baby Rays BBQ saus!
[afbeelding]

en deze Jack Daniels Jalapeno Mustard!
[afbeelding] meegenomen.

Deze JD heb ik nog nooit gehad overigens, maar hij was in de aanbieding en mijn koffer was toch nog niet op gewicht :P.
Maar als je daar in de supermarkt een BBQ saus moet uitzoeken, dat is gewoon niet te doen! Ik weet niet hoeveel soorten BBQsaus, hotsauce, mosterd, dressing, rubs, baked beans en nog veel meer. Daar kan het assortiment van de Appie niet aan tippen :P
Die bbq saus ligt hier bij de intratuin ook :) dit weekend 2 varianten meegenomen!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54
Van de action heb ik twee zakken houtskool geprobeerd, toen ik nog niet wist dat er verschil in kwaliteit kon zitten. Dat was troep. Hele kleine kruimels, waar nauwelijks warmte af komt.

Ik heb in dit topic wel redelijke verhalen gelezen over de "echt" zakken uit de bouwmarkt. Net zo makkelijk te krijgen als appie/action dus, iets duurder maar wel beter :)

• FreshMaker
  • Niet online
Dag drie ....
Altijd geweldig een wederhelft die ook graag iets lekkers op tafel zet ....
( al moet ik het dan maken, maar da's geen straf )

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cM9pao/IMG_0598.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/ihDhvo/IMG_0596.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/h3YFFo/IMG_0599.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nQORMT/2018_05_22_17_56_05.jpg

Al waren ze dit keer wat bleekjes .. temperaturen controleren op een WGA is ietswat lastiger dan op de grote broer de '57

[ Voor 52% gewijzigd door FreshMaker op 22-05-2018 19:11 ]

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor mensen die bij een Deen supermarkt in de buurt wonen kan ik hun restaurant houtskool aanraden.
15 kg voor €15,- , en er zitten ook flinke brokken tussen. https://www.deen.nl/product/restaurant-houtskool-15-kilo

• Hari-Bo
@Paganstars Nu zie ik het verschil waarom het dus wel met de Niclan werkt, de Broil King Keg en keramieke varianten hebben een gietijzeren schijf met gaten onderin welke met briketten snel dicht gaat zitten, en de jouwe heeft een rooster waardoor het as er beter uit kan vallen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NBLiBTu.jpg

• BlackShadow
Hari-Bo schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:53:
@Paganstars Nu zie ik het verschil waarom het dus wel met de Niclan werkt, de Broil King Keg en keramieke varianten hebben een gietijzeren schijf met gaten onderin welke met briketten snel dicht gaat zitten, en de jouwe heeft een rooster waardoor het as er beter uit kan vallen.

[afbeelding]
Ik heb dat rooster vervangen in mijn kamado voor een betere airflow.
Niet om de reden om briketten te kunnen gebruiken, gebruik uitsluitend kwaliteit houtskool erin.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TY0yobb.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mXfOGXz.png

• Hari-Bo
BlackShadow schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:01:
[...]

Ik heb dat rooster vervangen in mijn kamado voor een betere airflow.
Niet om de reden om briketten te kunnen gebruiken, gebruik uitsluitend kwaliteit houtskool erin.

[afbeelding]

[afbeelding]
Waar heb je deze gekocht, wel interessant om te proberen.

• BlackShadow
Hari-Bo schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:06:
[...]

Waar heb je deze gekocht, wel interessant om te proberen.
Ik heb deze op maat laten maken, maar er zijn commerciële alternatieven:
https://www.vuurenrook.nl/nl/big-green-egg-50485043.html

• Hari-Bo
BlackShadow schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:11:
[...]

Dat is me even te prijzig om het te proberen, want het lost voor mij geen probleem op. :)

EDIT: Ik zie dat deze ook op Aliexpress voor 20 euro LINK

[ Voor 49% gewijzigd door Hari-Bo op 23-05-2018 08:25 ]

Verwijderd

Hari-Bo schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:53:
Ik gebruik een kickn ash basket ipv de plaat met gaatjes.
Werkt prima.

• Apie!

Apie!

Hari-Bo schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:48:
[...]

Dat is me even te prijzig om het te proberen, want het lost voor mij geen probleem op. :)
Je moet het ook niet zien als oplossing voor een probleem, maar als enabler van mogelijkheden :P

Blown past falling sands

• Hari-Bo
Apie! schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:57:
[...]

Je moet het ook niet zien als oplossing voor een probleem, maar als enabler van mogelijkheden :P
Dat is eigenlijk voor mij altijd de reden waarom ik allerlei barbecue meuk koop, morgen komt de EzyStove binnen. Daar eerst eens mee spelen. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Hari-Bo op 22-05-2018 22:01 ]

• BlackShadow
Heeft hier iemand een mooie oplossing in gebruik om een kamado formaat Big Green Egg Largen in een directe en indirecte zone te verdelen?

Mij lijkt de beste oplossing om zo dicht mogelijk bij het rooster een bescherming te voorzien, een halve platesetter zeg maar. Er zijn andere oplossingen die de houtskool langs 1 kant houden, maar daar lijkt mij nog veel stralingswarmte toch het vlees in de indirecte zone te kunnen verbranden.

• Apie!

Apie!

@BlackShadow twee halve maantjes niet naast elkaar maar op elkaar (dezelfde kant op wijzend) waarbij je de bovenste iets naar het midden schuift. Dat geeft je 4cm extra ofzo? Meer kan ook maar dan wordt het gat aan de zijkanten weer groter. En dan het houtskool aan een kant.

[ Voor 12% gewijzigd door Apie! op 23-05-2018 06:58 ]

Blown past falling sands

• Hari-Bo
koesie schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:04:
Voor mensen die bij een Deen supermarkt in de buurt wonen kan ik hun restaurant houtskool aanraden.
15 kg voor €15,- , en er zitten ook flinke brokken tussen. https://www.deen.nl/product/restaurant-houtskool-15-kilo
Deze gebruik ik inderdaad al jaren, het is THM houtskool maar zonder gruis en kleine brokken.

@BlackShadow Ik heb deze gekocht voor 20 euro LINK.
Niet voor de BGE Large, maar wil deze proberen voor de Minimax daar is de airflow toch een stuk minder en hopelijk dat deze het verbeterd. :)

[ Voor 49% gewijzigd door Hari-Bo op 23-05-2018 08:47 ]

• BlackShadow
Apie! schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 06:43:
@BlackShadow twee halve maantjes niet naast elkaar maar op elkaar (dezelfde kant op wijzend) waarbij je de bovenste iets naar het midden schuift. Dat geeft je 4cm extra ofzo? Meer kan ook maar dan wordt het gat aan de zijkanten weer groter. En dan het houtskool aan een kant.
Ik zie niet goed wat je bedoelt, heb je een foto?

EDIT:
Vond net deze blog post: https://hrmcreativebbq.bl...e-and-conquer-system.html
YouTube: Kamado Joe - Divide and Conquer Flexible Cooking System

Lijkt mij interessant, past ook op een BGE Large. Iemand ervaring met dit spul?

[ Voor 26% gewijzigd door BlackShadow op 23-05-2018 09:48 ]

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Martinusz schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:55:
[...]

Die bbq saus ligt hier bij de intratuin ook :) dit weekend 2 varianten meegenomen!
Ja klopt, onze Intratuin had ze ook, volgens mij staan ze zelfs bij de Jumbo in het schap. Maar voor $2.50 kun je zo'n fles niet laten staan. En ik had nog ruimte + gewicht vrij, dus meenemen die hap.
Overigens heb ik ook eens een Baby Rays met smaakje meegenomen, maar de originele is toch het beste. Volgens mij had ik Smokey meegenomen ofzo, maar die was te overheersend.

M'n pa komt net terug uit Detroit, die heeft 2 halve liter flessen voor $1 bij Walmart op de kop weten te tikken 8)7

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Martinusz
Calitomnication schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:17:
[...]

Ja klopt, onze Intratuin had ze ook, volgens mij staan ze zelfs bij de Jumbo in het schap. Maar voor $2.50 kun je zo'n fles niet laten staan. En ik had nog ruimte + gewicht vrij, dus meenemen die hap.
Overigens heb ik ook eens een Baby Rays met smaakje meegenomen, maar de originele is toch het beste. Volgens mij had ik Smokey meegenomen ofzo, maar die was te overheersend.

M'n pa komt net terug uit Detroit, die heeft 2 halve liter flessen voor $1 bij Walmart op de kop weten te tikken 8)7
Ik heb ze nog nooit op :) heb de gewone en hickory/Brown Sugar ben benieuwd!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-11 14:41

Typhone

Who Dares Wins

BlackShadow schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:11:
[...]

Boempats besteld :) Niet nodig maar dat 'cloggen' van kolengruis onderin haat ik.
Ik heb twee van die grote Ikea dozen in de schuur staan waarin ik elke zak houtskool nauwkeurig verdeel: grote chunks links, kleine chunks rechts. Gruis weg. Gemiddeld gaat er zo'n 3-4kg gruis en troep uit elke zak weg vandaar dat ik zelden of nooit meer Black Ranch koop.

Nu stapel ik altijd de grote stukken op dat rooster en de kleinere bovenop. Je merkt dan altijd al dat de temperatuur ultra goed te regelen is. Veel beter dan wanneer je de zak gewoon leegschudt in de BGE Large.

• Apie!

Apie!

@BlackShadow Ik ging er eigenlijk van uit dat je het Command Divide & Conquer systeem van Kamado Joe al kende en dat dat niet genoeg was.
Het blijft behelpen als je bang bent voor stralingswarmte, denk ik, maar je moet het vlees ook niet precies op de rand aan de kant van de hitte leggen natuurlijk. Ik denk sowieso dat het niet zo'n groot probleem is, want de met de KJ's werkt het prima.

Blown past falling sands

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Apie! schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 06:43:
Compleet off-topic, maar ik las dus twee halve Haantjes, kreeg meteen trek :9

• Apie!

Apie!

@vectormatic ik ook nu, bedankt :/

Blown past falling sands

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-11 13:22
Heeft iemand trouwens nog een leuke tip voor een goed BBQ boek. Ik ben op zoek naar een boek waarin veel recepten staan, met een duidelijke uitleg. Het hoeft niet allemaal high end / exotisch te zijn. Gewoon "simpele" gerechten zijn ook prima. Ik begreep dat "Het vuur de baas" en "Smokey Goodness" niet zo veel recepten bieden. De "BBQ Bijbel" lijkt vrij beknopt qua instructies.

Ik ben nu in het bezit van het boek "BBQ" van Stephen Raichlen van de Xenos. Ik zoek hier een aanvulling op :) Alvast dank!

De wijzen komen uit het Oosten!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:08

tha_crazy

Mafketel

Ziet er naar uit dat van het weekend de BBQ weer aangaat (zodra ik de vetresten van het deksel heb gehaald dan, iemand daar nog tips voor? :P )
Nu wil ik ook weer kippenvleugels maken, maar heb eigenlijk niet echt tijd om deze in een rub te leggen op de dag zelf.

Een dag van te voren lijkt me nogal lastig, ik ben bang dat dan het vlees gaat uitdrogen.
Nu zat ik eraan te denken om ze anders gewoon in een ovenschaal te leggen, hierin een marinade te doen (sate-marinade bijvoorbeeld) en dan in de ovenschaal op de bbq te laten garen.

Iemand hier ervaring mee?

• RoelsRules
  • Laatst online: 03-11 22:23
tha_crazy schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:30:
Ziet er naar uit dat van het weekend de BBQ weer aangaat (zodra ik de vetresten van het deksel heb gehaald dan, iemand daar nog tips voor? :P )
Nu wil ik ook weer kippenvleugels maken, maar heb eigenlijk niet echt tijd om deze in een rub te leggen op de dag zelf.

Een dag van te voren lijkt me nogal lastig, ik ben bang dat dan het vlees gaat uitdrogen.
Nu zat ik eraan te denken om ze anders gewoon in een ovenschaal te leggen, hierin een marinade te doen (sate-marinade bijvoorbeeld) en dan in de ovenschaal op de bbq te laten garen.

Iemand hier ervaring mee?
Ik marineer kip ed wel vaker een dag van te voren, bij voorkeur een natte rub maar een droge met olijf olie is ook lekker. Droogt dan niet uit is mijn ervaring. En dan niet in een schaal in de bbq maar eerst indirect garen en dan nog even grillen. Heerlijk.

Lekkere en simpele marinade: ketjap, knoflook, gember, sambal. Mixen en kip er in. Hoe langer je het kan marineren hoe minder sambal tenzij je het pittig wilt hebben ;)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• IdieEasy

IdieEasy

spank_mojoo schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:39:
[...]

Dat ziet er wel lekker uit :9~
ik zet de BCC altijd op het onderste rooster, dan is een kippetje nooit te groot.
soms zelfs twee tegelijk op een weber 47.
de setup is meestal als volgt;
bovenrooster er uit.
op het onderste rooster aan twee kanten een brikettenhouder met briketten.
vouw er een aluminium dienblad tussen, zodat je een bodem hebt.
zet hier je kip-op-blik op.
Hmm, dat zal inderdaad kunnen werken, maar nu ik zo'n fancy blik heb gekocht wil ik hem stiekem ook gebruiken. Mocht ik nog een te grote kip krijgen dan zal ik het in mijn achterhoofd houden!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:08

tha_crazy

Mafketel

RoelsRules schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:53:
[...]

Ik marineer kip ed wel vaker een dag van te voren, bij voorkeur een natte rub maar een droge met olijf olie is ook lekker. Droogt dan niet uit is mijn ervaring. En dan niet in een schaal in de bbq maar eerst indirect garen en dan nog even grillen. Heerlijk.

Lekkere en simpele marinade: ketjap, knoflook, gember, sambal. Mixen en kip er in. Hoe langer je het kan marineren hoe minder sambal tenzij je het pittig wilt hebben ;)
Dan ga ik zo alvast even langs te poulier voor vleugels te halen.
Kan ik vrijdag alvast even voorproeven zegmaar, kijken welke het lekkerste is :9

• franssie

franssie

Save the albatross

@BlackShadow @Hari-Bo Ideaal bedacht, ik heb er zelf met name last van dat als het wat vochtig weer is dan toch soms de gaten verstoppen in het gietijzeren deel, dan werkt even porren met een haak niet zo goed meer.

En voor het bedrag uit de link van Hari-Bo ga ik geeneens de kamado leegscheppen om mijn rooster na te meten, vooor zo'n klein RVS roostertje heb ik altijd wel ergens plek en een doel.

• jelmer_g
IdieEasy schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:20:
[...]

Hmm, dat zal inderdaad kunnen werken, maar nu ik zo'n fancy blik heb gekocht wil ik hem stiekem ook gebruiken. Mocht ik nog een te grote kip krijgen dan zal ik het in mijn achterhoofd houden!
Hoe ik het doe: alleen het onderste rooster, kolen links en rechts, in het midden twee bakstenen en daarop de kiphouder. Werkt perfect. Eventueel kun je de kolen aan één kant houden, dan wel tussendoor even de kip draaien.

• nt2nitro
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je kan eindelijk in de Lidl webshop de Kamado van 139,- bestellen...

SCR-M60V2-200E set

• Paganstars
IdieEasy schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:20:
[...]

Ik maak nooit meer BCC; de cuisson aan de binnenkant is soms dubieus! Buitenkant snot gaar en kurkdroog, binnenkant rose :| Ik maak eigenlijk alleen nog maar spatchcock/jerk chickens! Dit houdt in dat je het borstbeen eruit snijdt en aan beide zijden gelijkmatig gaart!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11 13:53

Mystikal

It never hurts to help!

Mooie inzetstukken voor de 57cm bij Lidl.

https://www.lidl-shop.nl/...ecue-inzetstuk/p100238415

Basement Bios ---- Exo-S

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-11 09:55
Zijn niet voor de 57cm van Weber. Die 'gietwerkpan' zal op elke bbq gebruikt kunnen worden die groot genoeg is maar hoe wil je dat gietijzeren rooster plaatsen in je GBS? Er missen dan van die uitsteeksels waarmee hij op je rooster ligt ( ja ja, aan tie wraps heb ik zelf ook al gedacht ;))

[ Voor 5% gewijzigd door Gadgeteer op 24-05-2018 08:41 ]

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11 13:53

Mystikal

It never hurts to help!

Gadgeteer schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:41:
[...]

Zijn niet voor de 57cm van Weber. Die 'gietwerkpan' zal op elke bbq gebruikt kunnen worden die groot genoeg is maar hoe wil je dat gietijzeren rooster plaatsen in je GBS? Er missen dan van die uitsteeksels waarmee hij op je rooster ligt ( ja ja, aan tie wraps heb ik zelf ook al gedacht ;))
Is het niet een kwestie van het rooster bij Lidl bestellen, inzet stuk eruit halen en vervolgens gietijzeren rooster erop plaatsen? Je moet dan idd wel 2 accesoires kopen. Sowieso het standaard rooster (met inzet) en de accesoire die je wilt.

[ Voor 46% gewijzigd door Mystikal op 24-05-2018 08:43 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• jelmer_g
Interessant! Dat gietijzeren rooster zou nog wel eens mooi op mijn mini kamado kunnen passen en dan is het wel een goede deal.
Er staat overigens wel dat de roosters en steen tot max 250 graden gaan; vooral die laatste wil je wellicht nog wat hoger hebben maar daar kan ie vast tegen.

• Apie!

Apie!

Ik had voor het eerst vlees besteld bij BBQualtiy en ik dacht dat ik het vanmiddag geleverd zou krijgen, maar zie net dat ik volgende week donderdag heb aangeklikt :')

Er ligt nog genoeg in de vriezer om uit te kiezen, maar toch... ik had wel zin in picanha.

Blown past falling sands

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-11 09:55
Pizzasteen kocht ik laatst bij de Action, inclusief zo'n aluminium plaat van Jamie Oliver voor 7,50 euro. Nog niet getest maar voo dat geld moet je wel ;)

• Chevy454
  • Niet online
Hoe de neuk kan jouw rooster hier nog schoon zijn?
De mijne is helemaal zwart van het vet en de rook.

@Apie! Dit rooster kan je overigens ook vervangen door het asrooster van een Weber 57cm.
Dan kan je de kolen hoger zetten als je wilt grillen ;)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:57
Thanks! Goede spot. Echter het gietijzeren rooster is maar goed tot 250c??? Vermoed dat het liggend boven de kooltjes wel wat heter wordt.

I.p.v. hem in het huidige GBS systeem te leggen en je kolenbakjes van de zijkant naar het midden te verhuizen voor directe hitte. Kan je ook de mandjes aan de zijkant laten staan en het gietijzeren rooster op het 57cm rooster leggen. Net zo snel, zelfde resultaat.

American Express vraagbaak

• Paganstars
Chevy454 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:18:
[...]

Hoe de neuk kan jouw rooster hier nog schoon zijn?
De mijne is helemaal zwart van het vet en de rook.

@Apie! Dit rooster kan je overigens ook vervangen door het asrooster van een Weber 57cm.
Dan kan je de kolen hoger zetten als je wilt grillen ;)
Alles in alubakken doen :P

• Chevy454
  • Niet online
Maar maar...... :/ :P

Ik doe niks in alu bakken, lekker op het gietijzeren rooster.
Al moet ik eerlijk zijn, ik wil dat rooster echt wel vervangen voor een RVS variant.
Er is een rooster op amazon maar die zou nogal aan de dunne kant zijn (zou doorhangen)

https://www.amazon.com/St...orn+grill+grate+stainless

Pagina: 1 ... 94 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.