Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 108 Laatste
Acties:
  • 672.395 views

Onderwerpen

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Markos schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:10:
Ik heb hem een heel stuk schoon gekregen! Als ik een hogedruk zou hebben hier was hij helemaal schoon geweest. Ik heb overigens toch de gewone soda gebruikt en niet baking soda. Het verschil tussen deze twee stoffen is trouwens minder groot dan ik dacht. Hoewel gewone soda niet voor voedsel gebruikt kan worden hebben ze een vergelijkbare werking alleen is gewone soda een heel stuk krachtiger.
Dan moet je eens wat gewone soda in een bakje doen, en daar azijn op gieten
vs baking soda ;)

Anders heb je ook nog Caustic Soda
https://www.hornbach.nl/s...0-gr/8726943/artikel.html

Het zijn nog steeds allemaal andere producten ...
Na2C03 – Natriumcarbonaat (Schoonmaaksoda)
NaHC03 – Natriumbicarbonaat (Baking soda/Zuiveringszout)

https://huisvlijt.com/201...-baking-soda-en-soda.html

[ Voor 12% gewijzigd door FreshMaker op 18-05-2018 18:38 ]

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

FreshMaker schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:37:
[...]

Dan moet je eens wat gewone soda in een bakje doen, en daar azijn op gieten
vs baking soda ;)

Anders heb je ook nog Caustic Soda
https://www.hornbach.nl/s...0-gr/8726943/artikel.html

Het zijn nog steeds allemaal andere producten ...

https://huisvlijt.com/201...-baking-soda-en-soda.html
Ja die laatste link had ik gelezen. Ik zeg niet dat ze gelijk zijn maar vergelijkbaar. Net als azijn en schoonmaakazijn

• FreshMaker
  • Niet online
Markos schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:44:
[...]

Ja die laatste link had ik gelezen. Ik zeg niet dat ze gelijk zijn maar vergelijkbaar. Net als azijn en schoonmaakazijn
Misschien moet je gewoon stoppen met zulke vergelijkingen.
Mensen lezen het soms maar half, en voor je het weet loopt er iemand bij de eerste hulp omdat ze even zonder azijn zitten, en dan maar de fles schoonmaakazijn gepakt hebben.

"want het is toch bijna hetzelfde"

Het is NIET hetzelfde !

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:43
Hari-Bo schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:39:
[...]

Je krijgt het rooster brandschoon hoor met Suma Grill D9 binnen een half uur is al het vuil verdwenen, protip gebruik wel handschoenen. ;)

Dit is ook ideaal om je oven volledig schoon te maken.
Als ik dit lees, ben ik weer zóó blij met de pyrolyse functie van mijn oven :*)

iRacing Profiel

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

FreshMaker schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:37:
[...]
<>
Klopt super spul om mee schoon te maken en met electrolyse roest van gietijzer af te halen.
Arm and Hammar - topspul. Doet je deeg rijzen, bleekt je tanden en stopt voetschimmel en stank in sportshoenen.
Dat dus.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• FreshMaker
  • Niet online
For real ?

Ik heb niet echt last hiervan, maar om de paar weken sportschoenen 'jeuk' en blaartjes.
Canesten is duur spul :)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

FreshMaker schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 19:37:
[...]

For real ?

Ik heb niet echt last hiervan, maar om de paar weken sportschoenen 'jeuk' en blaartjes.
Canesten is duur spul :)
Het is schimmeldodend dus probeer het ;)

edit: https://www.thankyourbody.com/uses-for-baking-soda/

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 18-05-2018 19:52 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

FreshMaker schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:46:
[...]

Misschien moet je gewoon stoppen met zulke vergelijkingen.
Mensen lezen het soms maar half, en voor je het weet loopt er iemand bij de eerste hulp omdat ze even zonder azijn zitten, en dan maar de fles schoonmaakazijn gepakt hebben.

"want het is toch bijna hetzelfde"

Het is NIET hetzelfde !
Ik snap je agressieve reactie niet helemaal. Ik zeg nergens dat ze bijna hetzelfde zijn, enkel vergelijkbaar met het oog op schoonmaken. Hetzelfde als dat je schoonmaak azijn kunt gebruiken tegen kalk net als gewoon azijn.
Als iemand aan de hand van mijn reacties tot de conclusie komt dat je schoonmaakazijn of schoonmaaksoda kunt gebruiken bij het bereiden van voedsel, dan gaat het naar mijn mening ergens anders mis. Ik vind het niet erg om zorgvuldig met bepaalde uitspraken om te gaan, maar naar mijn mening kunnen mijn reacties niet voor verwarring zorgen.
Ik gebruik zilver soda daar voor (schoonmaaksoda) ;)
Het heeft een vergelijkbare werking dus :9

[ Voor 14% gewijzigd door Markos op 18-05-2018 20:28 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Markos schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 20:26:
[...]

Ik snap je agressieve reactie niet helemaal. Ik zeg nergens dat ze bijna hetzelfde zijn, enkel vergelijkbaar met het oog op schoonmaken. Hetzelfde als dat je schoonmaak azijn kunt gebruiken tegen kalk net als gewoon azijn.<>
Ik denk dat de reactie van @FreshMaker niet puur tegen jou of jouw post was gericht maar meer als waarschuwing dat het dus NIET (even daarom ook de schreeuw hoofdletters gebruikt) voor iedereen duidelijk is dat het twee verschillende producten zijn met een erg vergelijkbare naam.

offtopic:
Dat gezegd hebbende kan ik me ook een uitzending van de de keuringsdienst van waarde herinneren over ijsazijn (poeder+water en dan de augurken erin) waar de producent ook niet helemaal wist hoe dat chemisch in elkaar zat en vergelijkbaar was met ander azijn. (vast niet maar het zal in dit geval wel voedselveilig zijn denk ik of hoop ik anders eet ik al 40 jaar gif haha).

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 18-05-2018 20:38 ]

• FreshMaker
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 20:36:
[...]

Ik denk dat de reactie van @FreshMaker niet puur tegen jou of jouw post was gericht maar meer als waarschuwing dat het dus NIET (even daarom ook de schreeuw hoofdletters gebruikt) voor iedereen duidelijk is dat het twee verschillende producten zijn met een erg vergelijkbare naam.

offtopic:
Dat gezegd hebbende kan ik me ook een uitzending van de de keuringsdienst van waarde herinneren over ijsazijn (poeder+water en dan de augurken erin) waar de producent ook niet helemaal wist hoe dat chemisch in elkaar zat en vergelijkbaar was met ander azijn. (vast niet maar het zal in dit geval wel voedselveilig zijn denk ik of hoop ik anders eet ik al 40 jaar gif haha).
Dat eerste ja ...

Het ot-deel ....

Olijven worden ook in zoutzuur gelegd voor ze verwerkt worden, en zo zijn er meer producten waar je van schrikt dat er in het pre-proces zulke zaken gebruikt worden.
( denk aan pink-salt, handig om vlees te conserveren, maar bij verkeerd gebruik ..... )

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
https://www.blokker.nl/p/grillpan-26-5-cm-gietijzer/1774531

Per toeval de blokker ingelopen en deze pan gezien. Heb die maar meegenomen, lijkt me fijn voor groentjes en voor wat dunne lappen vlees te grillen.

Het is het grote broertje van de bekende Xenos pannetje voor de action kamado.

Morgen even gezond doen op de Q.
Proberen een spies van champignons, courgette, ui, paprika te maken. Denk een goede 45 minuten op 125C om de champignons lekker sappig en gaar te maken?

Aubergine, heb ik nog even geen idee wat ik ermee wil doen. Denk in plakje van 1cm over de lengte en met olijfolie en zout voor een half uur?

Hasselback aardappelen, denk 2 uurtjes bij 125C?

En kipfilet, nog even in dubio hoe ik dat ga doen, denk samen met de hasselback aardappelen. Ofwel die plat slaan met de bovengenoemde pan en er cordon bleu van maken...

[ Voor 60% gewijzigd door Chevy454 op 18-05-2018 22:39 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-10 10:22

jabberwock

XBL:Jabberwocks

FreshMaker schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:22:
[...]

Dat eerste ja ...

Het ot-deel ....

Olijven worden ook in zoutzuur gelegd voor ze verwerkt worden, en zo zijn er meer producten waar je van schrikt dat er in het pre-proces zulke zaken gebruikt worden.
( denk aan pink-salt, handig om vlees te conserveren, maar bij verkeerd gebruik ..... )
Zo worden de mandarijntjes uit blik behandeld met een soort gootsteenontsopper om de velletjes etc te verwijderen alvorens ze in blik verdwijnen...

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-10 22:06

Apie!

Newer, better & confusinger

* Apie! kan nooit meer hetzelfde naar mandarijntjes uit blik kijken :/

Niet dat ik ze ooit eet, maar toch.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• jabberwock

jabberwock

Apie! schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 07:57:
* Apie! kan nooit meer hetzelfde naar mandarijntjes uit blik kijken :/

Niet dat ik ze ooit eet, maar toch.
Sorry dat ik een stukje van je wereld heb verpest ;)

Verwijderd

Chevy454 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:34:

Morgen even gezond doen op de Q.
Proberen een spies van champignons, courgette, ui, paprika te maken. Denk een goede 45 minuten op 125C om de champignons lekker sappig en gaar te maken?
Lekker sappig?

Neem kastanje champignons en maak de spies "beetgaar", en stuk lekkerder. (wat mij persoonlijk betreft)

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:41
Heeft iemand een passende hoes voor zijn Niclan gevonden?

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Dit weekend trouwens -20% korting bij de Gamma op een (weber)-artikel naar keuze :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lmebnbp.png

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:36
Heb nu een stuk varkensnek op het aanrecht liggen om vandaag in de rub te doen voor maandag. Alleen is het nog bevroren. Iemand tips? Of kan de rub ook prima op een stuk bevroren vlees?

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-11 07:43
Ff in wat koud water leggen en dat water om het half uur vervangen voor ander water

Ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe groot stuk varkensnek het is. Ik doe dat meestal met stukken van 750 gram

Edit

Mijn zakken zijn wel gevacumeerd trouwens. Als je dag niet hebt, pak dan ff een ziploc’je :)

[ Voor 21% gewijzigd door Misha op 19-05-2018 10:46 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54
Toevoeging @Misha
Wel het stuk vlees in een plastic zak/vacuum verpakt doen :)

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
wishmaster1986 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:39:
Heb nu een stuk varkensnek op het aanrecht liggen om vandaag in de rub te doen voor maandag. Alleen is het nog bevroren. Iemand tips? Of kan de rub ook prima op een stuk bevroren vlees?
Laat de buitenste laag ontdooien (in een diepvrieszak in water) zodat die laag mals aanvoelt, dep het droog.
Doe je rub er goed dik rond en trek vacuum.

• Misha
Raymond schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:46:
Toevoeging @Misha
Wel het stuk vlees in een plastic zak/vacuum verpakt doen :)
Ik had op hetzelfde moment al een ninja edit gedaan :p

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
wishmaster1986 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:39:
ik heb er ook een stuk nek uitgedaan voor maandag (gisteren dan).
Maar ik rub hem pas op zondag avond en op maandagochtend nog een beetje.
Het trekt toch nooit het hele stuk in.

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:36
Bottomline, ik moet dus nog eens een vacuum apparaat kopen :+

Leg hem inderdaad wel in water nu. De verpakking van de Sligro zit er nog om heen dus die is ook waterdicht mag ik aannemen.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54
Vacuumapparaat is super.

Wij kopen ons vlees ook per kilo. Dan ben ik ff kwartiertje bezig om porties te maken en dat gaat gevacumeerd de vriezer in. Dan blijft het vlees veel mooier dan in normale diepvrieszakjes.

Voordeel is ook dat we dan bij het avondeten verschillende soorten vlees kunnen pakken. Mn vriendin houdt van mager vlees, zonder bot en vet. En ik ben meer van de karbo's, worst enzo :)

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
https://www.lidl-shop.nl/...e-sealapparaat/p100236728

Dit is een fijn ding voor een leuk prijsje. Gebruik hem ook om porties te maken en voor sous vide.

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-10 10:06

defcon84

Multipass?

SPX420 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 11:33:
https://www.lidl-shop.nl/...e-sealapparaat/p100225308

Dit is een fijn ding voor een leuk prijsje. Gebruik hem ook om porties te maken en voor sous vide.
link werkt niet bij me, ik denk dat je deze bedoelde:
https://www.lidl-shop.nl/...e-sealapparaat/p100236728

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb vandaag extra bevleesde spareribs binnengekregen. Ik kreeg daar de opmerking bij dat ik ze wel wat langer op de bbq moest doen.
Vorige keer van dezelfde leverancier gewone spareribs gehad en op de 3-2-1 methode gedaan. Wat is nu het handigste om dit morgen aan te pakken? 4-2-1 :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• BlackShadow
Koffie schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 12:14:
Ik heb vandaag extra bevleesde spareribs binnengekregen. Ik kreeg daar de opmerking bij dat ik ze wel wat langer op de bbq moest doen.
Vorige keer van dezelfde leverancier gewone spareribs gehad en op de 3-2-1 methode gedaan. Wat is nu het handigste om dit morgen aan te pakken? 4-2-1 :?
3-2-1 betreft een Amerikaans recept waar de ribben veel dikker bevleesd zijn dan hier.
3-2-1 is voor een NL/BE sparerib, al vrij lang.
Als je toch langer wil, zou ik eerder 3-2.5-1 of 3-3-1 doen.

Of probeer 1 lange run zonder inpakken ;-)

• Apie!

Apie!

@Koffie Na 3 uur neemt het vlees geen rook meer op, en hoe langer je het eerste deel maakt, des te meer vocht er verloren gaat. Het is ook afhankelijk van waar dat extra vlees zit, hoe dik het is en hoe gemarmerd het is. Ik heb ook wel eens extra dik bevleesde spareribs gehad, maar het extra dik bevleesde deel was vooral mager vlees en dat deel was uiteindelijk ook erg droog terwijl het vlees bij de ribben zelf supermals was.

Dus eerder 3-2,5-1 of 3-3-1, denk ik?

Blown past falling sands

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Zijn er een paar nuttige BBQ voor beginners pagina's die jullie mij kunt aanraden?

En vooral een waarin staat hoe je het beste gebruik kunt maken van die 2 kolenmandjes in een Weber OTP 57

• jabberwock

jabberwock

Markos schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:02:
Zijn er een paar nuttige BBQ voor beginners pagina's die jullie mij kunt aanraden?

En vooral een waarin staat hoe je het beste gebruik kunt maken van die 2 kolenmandjes in een Weber OTP 57
In principe het boekje wat bij je weber zit. Daar staat perfect in hoe en wanneer je die mandjes kunt gebruiken.

• BlackShadow
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QLrInIt.jpg

Vandaag deze mooie runder ribben gehaald bij de plaatselijke slager uit de buurt.
Runderen zijn zijn eigen kweek.

Het wordt de eerste maal dat ik deze ga bereiden.
Ben benieuwd! :9~

Tips & tricks altijd welkom.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

jabberwock schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:32:
[...]

In principe het boekje wat bij je weber zit. Daar staat perfect in hoe en wanneer je die mandjes kunt gebruiken.
Ik heb de mijne tweedehands, dus zonder boekje.

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Markos schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 16:51:
[...]

Ik heb de mijne tweedehands, dus zonder boekje.
Dit was de eerste nederlandse website die ik gebruikte voor uitleg.
Wordt geloof ik al jaren niet meer onderhouden, maar de info is nog steeds relevant.

http://www.bluesmoke-bbq.nl

• Apie!

Apie!

Ennas schreef op zondag 13 mei 2018 @ 18:38:
[...]

Zo leuk als iemand anders naar jouw blog linkt. Had geen idee van het bestaan van dit subforum op tweakers. (En mijn tweakers account is echt al heel oud). Zie in mijn referrers opeens dit forum staan.
Ik heb vandaag de Kipnuggets van de barbecue gemaakt en het is echt een prima basis-recept!

Ik heb een paar kleine wijzigingen toegepast :
• de kip goed droogdeppen na het afspoelen;
• in plaats van de stukken één voor één door het mengsel te halen, heb ik de kip in een grote ziplock gedaan en daarna het mengsel erbij. Lucht er voor iets meer dan de helft uit duwen, zak dicht, schudden en masseren.

Ik had gedacht dat de kip droog zou zijn, maar niet was minder waar. De volgende keer brine ik de kip wel, denk ik, en gebruik ik er wat chili-peper er bij voor wat meer pit. Ik denk dat ik de cornflakes ook wat kleiner moet maken, maar goed... al met al heb ik weer meer gegeten dan goed voor me was :')

Blown past falling sands

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-11 13:41
BlackShadow schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 16:32:
[afbeelding]

Vandaag deze mooie runder ribben gehaald bij de plaatselijke slager uit de buurt.
Runderen zijn zijn eigen kweek.

Het wordt de eerste maal dat ik deze ga bereiden.
Ben benieuwd! :9~

Tips & tricks altijd welkom.
Ziet er bizar mager uit, vrees dat het een droge hap wordt.

• BlackShadow
Malt007 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 19:02:
[...]

Ziet er bizar mager uit, vrees dat het een droge hap wordt.
Klopt, is een Belgisch ras, die zijn sowieso magerder dan graangevoerde rassen.
Hoeft daarom niet droog te zijn, desnoods gaat het lekker gerookt in een stoofgerecht (chili, Vlaamse stoverij,...).

[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 19-05-2018 19:43 ]

• FreshMaker
  • Niet online
1.5 kilo Picanha .... weer een feestje om te mogen maken voor de familie !
één oom die het te rood vond ... maar dat is zo opgelost, met een vol vlammende ketel achter je :)
Nog 2 x 3 minuten terug, en alsnog heerlijk mals en medium steak

Hij was nog niet helemaal gaar, hij moest nog even blaffen ...

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/n7SGGT/IMG_0567.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hg4wGT/IMG_0568.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door FreshMaker op 19-05-2018 21:56 ]

• Chevy454
  • Niet online
Ik krijg er trek van.

Momenteel hier even een gevogelte periode. Kippenvleugels, kip cordon blue. Merk wel dat ik op zoek moet gaan naar een goede rub voor kip. Iemand enig advies?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Ennas
  • Laatst online: 26-06 18:21
Apie! schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:40:
[...]

Ik heb vandaag de Kipnuggets van de barbecue gemaakt en het is echt een prima basis-recept!

Ik heb een paar kleine wijzigingen toegepast :
• de kip goed droogdeppen na het afspoelen;
• in plaats van de stukken één voor één door het mengsel te halen, heb ik de kip in een grote ziplock gedaan en daarna het mengsel erbij. Lucht er voor iets meer dan de helft uit duwen, zak dicht, schudden en masseren.

Ik had gedacht dat de kip droog zou zijn, maar niet was minder waar. De volgende keer brine ik de kip wel, denk ik, en gebruik ik er wat chili-peper er bij voor wat meer pit. Ik denk dat ik de cornflakes ook wat kleiner moet maken, maar goed... al met al heb ik weer meer gegeten dan goed voor me was :')
Wat leuk! Ik (debuurmanmetdebbq zelf) ook. Het is een erg kindvriendelijk recept. Met volwassenen kan er zeker meer chili bij. Wat tabasco bij de geklopte eieren geeft ook meer bite.

• Ennas
  • Laatst online: 26-06 18:21
Markos schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:02:

Ik heb een pagina geschreven op mijn blog waarin ik het uitleg. Wellicht helpt die pagina je op weg. https://debuurmanmetdebbq...ratuur-krijgen-en-houden/

• Misha
Chevy454 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:18:
Ik krijg er trek van.

Momenteel hier even een gevogelte periode. Kippenvleugels, kip cordon blue. Merk wel dat ik op zoek moet gaan naar een goede rub voor kip. Iemand enig advies?
Ik ben de afgelopen tijd wat lui geweest en heb die van LetzQ alleen maar gebruikt. Die vind ik erg chill!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Chevy454 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:18:
Ik krijg er trek van.

Tja - kip is het meest veelzijdige stukje vlees zeggen ze wel eens. Dat komt omdat er aan en gemiddelde plofkip dan ook nul smaak zit. Het voordeel hiervan is dat je het erg goed naar je eigen hand kan zetten. Een pittige Amerikaanse rub of een zure (yoghurt) Aziatische marinade - alles is mogelijk. Ik vind het dus lastig om hierover echt iets te zeggen maar ik zou de vleugels pittig aanvallen en voor de kipdij eerder een Indiaas recept zoeken, al zit Tandoori er wat tussenin. Bijvoorbeeld deze https://www.allrecipes.co.../indian-tandoori-chicken/ (zelf niet gemaakt maar als voorbeeld wat je via google kan vinden)

edit: maar zelfs plofkipvleugels met wat peper en zout (PEZO) een minuut of 40 op een rustige kamado (120c oid) zijn al smaakvol door de rooksmaak van het houtskool, doe ik vaak zat bij feestjes en die schalen zijn gelijk leeg.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 19-05-2018 23:08 ]

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:25
Surinaamse marina beviel ook goed met de kip laatst!

Float like a butterfly, sting like a bee.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Martinusz schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 23:13:
Surinaamse marina beviel ook goed met de kip laatst!
Marina is jachthaven ;)

maar marinade - er zijn er zoveel. Ik wil nog eens moksi meti proberen op zowel kip als varken als vis.

Welke heb je gebruikt?

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:25
franssie schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 23:15:
[...]

Marina is jachthaven ;)

maar marinade - er zijn er zoveel. Ik wil nog eens moksi meti proberen op zowel kip als varken als vis.

Welke heb je gebruikt?
Damn autocorrect ;)

Moksi Meti van Lidl, erg lekker mild pittig (al vond ik het al wel redelijk pittig i.p.v. mild, maar ik ben niks gewend ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z2U6Ccp94w5KqA1r1NVj13Z9/medium.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Martinusz op 19-05-2018 23:20 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Martinusz ziet er goed uit. ik zit nu in Noord Friesland en hoe schitterend het hier ook is, morgen geen supermarkt open :( Ik heb hier wel de kamado mini van Blokker met het Xenos hitteschild/panding maar geen dingen om erop te gooien tenzij ik de weide hiernaast inloop en een lam slacht. Dat laatste kan ik niet dus laat ik de zak houtskool maar even voor wat het is en ga lekker touren.

Maar probeer eens de indiase keuken, echt heel mild (of ik noem het flauw of weeïg) en dat is juist soms een waanzinnig lekkere combi met pittig.

• FreshMaker
  • Niet online
Martinusz schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 23:19:
[...]

Damn autocorrect ;)

Moksi Meti van Lidl, erg lekker mild pittig (al vond ik het al wel redelijk pittig i.p.v. mild, maar ik ben niks gewend ;) )

[afbeelding]
Ik had ook de marinade van de lidl gebruikt op kip, de Losie variant
Alleen was dit in de speciale weken, dus verkrijgbaarheid is "laag"
Maar AH enJumbo heeft het assortiment van Faja Lobi, met dezelfde marinades in het schap.
https://www.ah.nl/producten/surinaamse-sauzen/merk=Faja+Lobi
https://www.jumbo.com/pro...ns/surinaams,-antilliaans

( tenzij je in een echte stad woont, dan heb je toegang tot echte toko's )
Niet zoals hier in Brabant, waar de één of andere hobbykok een winkeltje runt met 4 producten en de rest maaltijdservice :(
* FreshMaker was echt blij, er kwam een toko in de buurt .... dus niet

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ik deel bij deze een waarschuwing uit: marineer je speklappen niet in char su marinade (versie die werkt met water, verkrijgbaar bij toko’s). Dat is zo verslavend lekker dat vrienden er veel te vaak over zeuren dat ze weer graag een kilo of 2 willen komen eten :P

Gister picanha op de cobb gehad bij vriend van me, maar ik vind de standaard plaat die erbij zit niet echt geschikt. Mis mooie strepen en heb het idee dat een cobb niet echt loeiloeiheet wordt? Ben verwend tho :+ Maar picanha is vergevingsgezind, toch altijd lekker ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• FreshMaker
  • Niet online
2Dutch schreef op zondag 20 mei 2018 @ 10:14:
Ik deel bij deze een waarschuwing uit: marineer je speklappen niet in char su marinade (versie die werkt met water, verkrijgbaar bij toko’s). Dat is zo verslavend lekker dat vrienden er veel te vaak over zeuren dat ze weer graag een kilo of 2 willen komen eten :P

Gister picanha op de cobb gehad bij vriend van me, maar ik vind de standaard plaat die erbij zit niet echt geschikt. Mis mooie strepen en heb het idee dat een cobb niet echt loeiloeiheet wordt? Ben verwend tho :+ Maar picanha is vergevingsgezind, toch altijd lekker ;)
https://tokowijzer.nl/2011/05/25/char-siu-marinade/
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/farm6.static.flickr.com/5190/5759790692_d79f12a7ba_m.jpg

Deze is inderdaad gewoon erg lekker !
Zo'n zakje is zelfs genoeg voor 3 kilo speklappen ... kleine tip, zoek lekkere DIKKE lappen op, met veel vlees.
De laffe "minutelapjes" zoals in de supermarkt zijn gewoon niet te doen.
* punt één teveel draai werk - ze verbranden waar je naar kijkt
* punt twee - dunne lapjes drogen uit, worden hard - ook lekker, maar niet voor dit doel
* punt drie - net als andere bbq zaken moet je rekening houden met de hitte, het is geen pannetje op een gasbrander die je even omlaag zet.
Een lekkere stevige speklap ( anderhalf/twee centimeter ) geeft ook een goede ervaring met eten.
Zeker in deze marinade
Ik haal meestal bij de slager een heel stuk buikspek, en snij de plakken zelf ( of je laat het hem doen, willen ze echt wel )
Lekker dikkevingerdik snijden, als de harde zwoerdlaag er nog opzit, wat insnijden zoals de picanha en 2 á 3 uur in de rode grondverf marinade leggen.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

BlackShadow schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 12:34:
[...]

3-2-1 betreft een Amerikaans recept waar de ribben veel dikker bevleesd zijn dan hier.
3-2-1 is voor een NL/BE sparerib, al vrij lang.
Als je toch langer wil, zou ik eerder 3-2.5-1 of 3-3-1 doen.

Of probeer 1 lange run zonder inpakken ;-)
Apie! schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 12:45:
@Koffie Na 3 uur neemt het vlees geen rook meer op, en hoe langer je het eerste deel maakt, des te meer vocht er verloren gaat. Het is ook afhankelijk van waar dat extra vlees zit, hoe dik het is en hoe gemarmerd het is. Ik heb ook wel eens extra dik bevleesde spareribs gehad, maar het extra dik bevleesde deel was vooral mager vlees en dat deel was uiteindelijk ook erg droog terwijl het vlees bij de ribben zelf supermals was.

Dus eerder 3-2,5-1 of 3-3-1, denk ik?
Ze liggen er nu op en begin met gewoon 3 uur en vandaar uit kijk ik wel of ik ze ingepakt langer dan 2 uur ga doen. Anders blijf ik bij 3-2-1.

Gisteren fantastische BBQ dag met vrienden. Maatje had een boston butt bij hem thuis gemaakt, ik had zelf hamburgerbroodjes gebakken, vegtarische groenteburgers (zijn vrouw is vega). Mijn vrouw heeft een gerookte chocoladecake met amarene kersen gemaakt (10 minuutjes gerookt met kersenhout).
Turkse ratatouille uit het barbecue magazine van dit jaar.
Heerlijk gegeten :D

• BlackShadow
Tijdje geleden voor een feestje pulled pork gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OL62g1h.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PPl5HFp.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eUWTIaW.jpg

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-10 21:24

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Chevy454
  • Niet online
Net tot de conclusie gekomen, de 10kg Grill Guru houtskool is op.

Het goede nieuws is wel, ik kan weer kokos briketten stoken in de niclan. Het slechte nieuws is dat ik nog steeds houtskool nodig heb voor de kleine kamado.

Heb een zak restaurant houtskool gehaald bij vancranenbroek als reserve. Maar ik vraag me af, dammers goed merk voor houtskool? Of toch iets anders? Ik heb liever een wat neutrale houtskool zodat het rookhout de smaak bepaald.

* Chevy454 gaat die dan bij vuur en rook halen :Y)

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:03
De dutchoven staat op de kolen nog 3uur wachten :D
Vandaag dit recept maken. YouTube: Dutch Oven Recipe - Schichtfleisch - Better than Pulled Pork!!??
Wel met eigen variant, op een turksbrook met zelfgemaakte koolsalade.
Post later wel wat fototjes

• BlackShadow
Chevy454 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:58:
Net tot de conclusie gekomen, de 10kg Grill Guru houtskool is op.

Het goede nieuws is wel, ik kan weer kokos briketten stoken in de niclan. Het slechte nieuws is dat ik nog steeds houtskool nodig heb voor de kleine kamado.

Heb een zak restaurant houtskool gehaald bij vancranenbroek als reserve. Maar ik vraag me af, dammers goed merk voor houtskool? Of toch iets anders? Ik heb liever een wat neutrale houtskool zodat het rookhout de smaak bepaald.

* Chevy454 gaat die dan bij vuur en rook halen :Y)
Ik gebruik al jaren Dammers, vind de rooksmaak vrij mild.
Ik voeg steeds rookhout toe bij low&slow.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Chevy454 hier Sligro Gele zak of Dammers, inderdaad milde rooksmaak, en gebruik ik voor vlees geen extra rookhout, Zalm soms op een cederhouten plankje. De zalm doe ik ook wel op de gas BBQ, dat cederhout geeft zo veel smaak af dat de rest eigenlijk niet uitmaakt (en zo lang ligt het er ook niet op)

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-11 16:27
Deze moest ik toch even delen.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2195u1k.jpg

Nog nooit meegemaakt. Vandaag eerste poging op de kamado.

• Apie!

Apie!

Vandaag Dikke ribben op de Niclan:
1.2 Kilo net uit de verpakking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hdocdQzzA1pkcgXCvOilsNZE/medium.jpg
Zwoerd er af, Lobo Red Roast Pork + rub van peper-, zout-, ui-, knoflook- en paprikapoeder (*):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q3IAb8MURLh8Ay0khrGhIsv9/medium.jpg
En dan nog een nachtje chillen in de koelkast, gevacumed en gesealed:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nzcSTlqrLLAxHGRpfbBqec8N/medium.jpg

Ik heb de Niclan opgestookt met Flames & Flavour Europees Eiken & Beuken houtskool. Dat spul rookt gigantisch in het begin :/ Ik werd helaas even afgeleid door mijn zoontje en toen ik terug kwam stond de Niclan al op 150C te tuffen. Dat was veel hoger dan ik had gewild en ik kreeg 'm ook niet meer lager.

Tijdens de eerste anderhalf uur gaf de Meater een ambient temperatuur van 150-153C aan en toen zag ik dat de dome temperatuur ondertussen was ingekakt tot 89C, oftewel, ik had de kolen te ver afgeknepen en die waren aan het uitgaan. Toen heb ik alle schuiven weer vol open gezet en na een kwartier ofzo kwam ie weer op temp.

Ik heb om het uur gemopt met een mengsel van appelsap en melasse. Uiteindelijk vond ik 'm iets te zout en niet zoet genoeg, maar het vlees was echt heerlijk mals :9 Zelfs Mevrouw Apie!, die normaal niet zo van stukken vet is (tenzij uitgebakken), vond het heerlijk. Het deel aan het smalle uiteinde was supermals, en aan het dikke uiteinde had het iets meer bite.

Ik ben vergeten foto's te maken van het eindresultaat, maar dit vlees is zeker wel voor herhaling vatbaar.
Hele buikribben zijn geweldig, maar gewoon te groot voor ons gezin.

(*) Normaal gesproken gebruik ik ook nog ongeraffineerde suiker, 5 spice powder, en wat olie maar om de een of andere reden heb ik dat dit keer achterwege gelaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Apie! op 20-05-2018 16:46 ]

Blown past falling sands

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:04
Mijn huisgenootje wilde graag worstjes op de BBQ. Ik zeg, leg ze naast de kolen, dan garen ze alvast, kun je ze daarna boven de kolen afgrillen zodat ze een lekker korstje krijgen. Dit is wat ze deed: Ik kwam niet meer bij van het lachen :) :) :) :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d9aKQYO.jpg

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@exponential _/-\o_

En waarschijnlijk dacht jouw huisgenoot ook dat jij gek was want "dit gaart dus niet maar als de 'expert' het zegt doe ik het maar" :+

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

hahaha, geniaal :*) 8)

Vandaag de bestelling eruit gedaan voor een Kamado Joe Classic 2 en een looftlighter. Als het goed is donderdag de1e keer op mijn eigen kamado bbq-en. Om het te vieren maar even wat MOINKS in elkaar gedraaid.

Afbeeldingslocatie: http://members.multiweb.nl/stef/MOINKS.jpg

[ Voor 90% gewijzigd door fxs81 op 20-05-2018 17:30 . Reden: verkeerd gevingerd ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:29
@Chevy454 Wat is de reden dat je de Niclan op briketten stookt? Normaliter stook je een kamado met houtskool, dan kan je hogere temperaturen bereiken en met low & slow als de margrietschijf en de onderste sleuf bijna dicht is kunnen briketten stikken en houtskool niet. En daarbij natuurlijk de smaak van houtskool.

Net terug van vakantie dus even makkelijk de pallet barbecue aan om kip filet te roken voor de salade, wel een natte pekel gebruikt voor extra smaak. Momenteel 45 graden dus hij moet nog even. :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r7ok8G0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OgArago.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Hari-Bo op 20-05-2018 17:32 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:28:
@Chevy454 Wat is de reden dat je de Niclan op briketten stookt? Normaliter stook je een kamado met houtskool, dan kan je hogere temperaturen bereiken en met low & slow als de margrietschijf en de onderste sleuf bijna dicht is kunnen briketten stikken en houtskool niet. En daarbij natuurlijk de smaak van houtskool.
Een keramische kamado ja. Deze is metaal dus kan die ook met briketten. Maar de reden is omdat ik het eens wil proberen omdat sommigen het ook in een BKK doen. En dan kan ik ook verder met de Weber.

Voor de rooksmaak gebruik ik rookhout. De vrouw klaagt namelijk als ik enkel houtskool gebruik, er mist wat smaak zegt ze.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:29
@Chevy454 Ook voor metalen geld dit normaliter bijvoorbeeld de Broil King Keg kan je niet low & slow met briketten, want deze stikken door de minimale lucht toevoer. Waardoor je houtskool moet gebruiken, vandaar mijn vraag. :)

Je kan ook nog andere soort houtskool met een sterke smaak gebruiken zoals Black Ranch Argentina.

[ Voor 34% gewijzigd door Hari-Bo op 20-05-2018 18:28 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op zondag 20 mei 2018 @ 18:27:
@Chevy454 Ook voor metalen geld dit normaliter bijvoorbeeld de Broil King Keg kan je niet low & slow met briketten, want deze stikken door de minimale lucht toevoer. Waardoor je houtskool moet gebruiken, vandaar mijn vraag. :)
Dat is interessant om te weten. Maar we gaan het proberen, heb nog wat greek fire briketten liggen. Kan daar eens een run mee doen.

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:28

Nogne

>.<

FreshMaker schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:12:
[...]

[afbeelding]

Zo'n zakje is zelfs genoeg voor 3 kilo speklappen ... kleine tip, zoek lekkere DIKKE lappen op, met veel vlees.
De laffe "minutelapjes" zoals in de supermarkt zijn gewoon niet te doen.
* punt één teveel draai werk - ze verbranden waar je naar kijkt
* punt twee - dunne lapjes drogen uit, worden hard - ook lekker, maar niet voor dit doel
* punt drie - net als andere bbq zaken moet je rekening houden met de hitte, het is geen pannetje op een gasbrander die je even omlaag zet.
Een lekkere stevige speklap ( anderhalf/twee centimeter ) geeft ook een goede ervaring met eten.
Zeker in deze marinade
Ik haal meestal bij de slager een heel stuk buikspek, en snij de plakken zelf ( of je laat het hem doen, willen ze echt wel )
Lekker dikkevingerdik snijden, als de harde zwoerdlaag er nog opzit, wat insnijden zoals de picanha en 2 á 3 uur in de rode grondverf marinade leggen.
Deze gebruik ik zelf ook heel vaak, maar gebruik olie ipv water. Dit heb ik ooit als tip meegekregen van een collega.

Mogelijk is dat niet helemaal de bedoeling maar mijn vrienden willen altijd meer.

PS/XBL: Nogne

• Apie!

Apie!

FreshMaker schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:12:
[...]

[afbeelding]

Ik koop/bestel gewoonlijk een stuk varkensnek z/b of varkensbuik en snijd dat in dikke repen, want zelfs de dikke speklappen liggen er tegenwoordig maar dunnetjes bij :')

* Apie! gaat momenteel gebukt onder barbecueterreur van meerdere buren.
Ze zijn weer hard bezig hamburgers en worstjes op direct vuur te verkolen, zo te ruiken.

Blown past falling sands

• FreshMaker
  • Niet online
Apie! schreef op zondag 20 mei 2018 @ 18:56:
[...]

Ik koop/bestel gewoonlijk een stuk varkensnek z/b of varkensbuik en snijd dat in dikke repen, want zelfs de dikke speklappen liggen er tegenwoordig maar dunnetjes bij :')

* Apie! gaat momenteel gebukt onder barbecueterreur van meerdere buren.
Ze zijn weer hard bezig hamburgers en worstjes op direct vuur te verkolen, zo te ruiken.
Dat hadden wij gisteren ook, aan beide kanten stond de crematieoven aan, één van de buren kwam even langs om te kletsen, en zag het stuk Picanha liggen
"Jullie gaan voorlopig niet aan tafel" lachte hij nog, maar ik stond net op het punt om de fik er in te gooien.
Zijn speklapjes en chorizoworstjes waren ineens maar flauw :+

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Daar is het probleem van veel mannen, niet kunnen koken maar achter een BBQ denken het plotseling wel te kunnen. Vermogens betalen aan Gear terwijl cremeren met drie bakstenen en een rooster ook prima gaat. Mijn zwager was er ook zo eentje maar nadat ik hem een Blokker kamado cadeau gaf is hij om, heeft een BGE ernaast gekocht en heel YouTube afgekeken en is nu ook goed bezig.
Dit gezegd hebbende, soms even wat garnalen of speklappen of Ossehaas direkt en heet is natuurlijk ook prima. Rauwe verbrande kip wordt ik minder bij van.

• FreshMaker
  • Niet online
franssie schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:33:
Dit gezegd hebbende, soms even wat garnalen of speklappen of Ossehaas direkt en heet is natuurlijk ook prima. Rauwe verbrande kip wordt ik minder bij van.
Ik zei het al eerder, zelfs een frikandel speciaal kan op zijn tijd geweldig zijn, zelfs van de BBQ
Ik voel me ook niet te beroerd om een avond speklappen te draaien, en kipwings te maken, allemaal lekker.
Wat mij vaak wel steekt, is het commentaar op 'hoe' je het doet.
Met de leeftijd, komt de wijsheid, en ik laat het maar gebeuren ... ga lekker zelf 1,5kilo rundvlees aanbakken op jouw manier ;)

Ik vind het nog altijd leuk om toch elke keer weer mijn bezoek te verrassen met 'gek spul'
Vorig jaar een kip op blik, en warme gerookte zalm .. kwam gisteren wéér ter sprake ... dan laat ik het niet merken, maar ben dan echt wel trots hoor.

Nu weer een picanha, met naar mijn idee te zure chimichurri, maar beviel de rest uitstekend, genoeg om zelfs te verdelen en mee naar huis te nemen.
Maar ik moet daar nog wat aan schaven, meer knoflook, minder azijn ... meer chili .. komt zeker in orde

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@FreshMaker zuur is heel persoonlijk. Ik vindt zelf het zuur van bijvoorbeeld de keuken van de Librije veel te hoog, dat van de Treeswijkhoeve (Dick Middelweerd) vind ik zelf perfect. Niet dat ik daar elke dag eet maar ik probeer wel één sterrentent per jaar te bezoeken als inspiratie.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:09
Aankomende zondag ga ik voor het eerste naar een Weber Grill academy (Basic). Ben zeer benieuwd! Nog nooit naar een "cursus" geweest, dus ben benieuwd of het opleeft tegen de verwachting.

• FreshMaker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/084956/files/086606225/het-lekkerste-van-guus-en-dick-guus-meeuwis.jpg

Mijn vrouw is (te grote) fan van de rechtse ;)
Maar erg leuk kookboek !

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

grote_oever schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:30:
Aankomende zondag ga ik voor het eerste naar een Weber Grill academy (Basic). Ben zeer benieuwd! Nog nooit naar een "cursus" geweest, dus ben benieuwd of het opleeft tegen de verwachting.
Deel je ervaringen! Waar ik altijd wat bang voor ben is dat het ook veel heet en snel is, maar hoewel ik met de kamado en de gas grill alles kan heb ik ook een ongebruikte Weber staan, moet daar ook eens iets mee doen, misschien is zo'n cursus ook wel iets voor mij.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:09
@franssie Ik zal de ervaring delen. Het gaat overigens om deze cursus: https://www.weber.com/NL/...rkshop/?bkcoursecatid=809

Stiekem ben ik behoorlijk benieuwd naar dit:
Blinde smaaktest verschillende barbecuetypes: houtskool, gas en elektrisch

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-11 17:25
grote_oever schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:13:
@franssie Ik zal de ervaring delen. Het gaat overigens om deze cursus: https://www.weber.com/NL/...rkshop/?bkcoursecatid=809

Stiekem ben ik behoorlijk benieuwd naar dit:

[...]
https://amazingribs.com/r...ill-throwdown-lets-settle

Alvast wat leesvoer dan :)

• Misha
Koffie schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 12:14:
Gewoon 3-2-1 aan houden en kijken wat het doet :)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dit vat het wat mij betreft wel goed samen:
Which was better? Taste is a matter of taste. I loved them both.
Gewoon lekker koken op de manier die je zelf het beste past en uitkomt.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Misha schreef op zondag 20 mei 2018 @ 23:30:
[...]

Gewoon 3-2-1 aan houden en kijken wat het doet :)
Uiteindelijk idd 3-2-1 en weer fantastisch gelukt, ook al was het proppen op een 47cm weber :P
Gisteravond in de rub, vanmiddag 3 uur indirect op de q. Onder het indirecte deel een bakje water met wat rub en whisky. Na 2 uur ingepakt en ingesprayd met een mengsels van 1 deel appelsap, 1 deel appelciderazijn en half deel (give or take) whisky.
Na de 2 uur uit de alufolie en ingelakt met een combi van vocht uit de alufolie, 2 verschillende bbqsauzen (halverwege fles leeg :P ) whisky en wat van de eerdere spray. Elk kwartier gelakt met die saus.
Heerlijk gegeten en voor goed bevleesde ribs a 7,50 d de kilo voor herhaling vatbaar :Y)

• Misha
Koffie schreef op zondag 20 mei 2018 @ 23:50:
[...]

Uiteindelijk idd 3-2-1 en weer fantastisch gelukt, ook al was het proppen op een 47cm weber :P
Gisteravond in de rub, vanmiddag 3 uur indirect op de q. Onder het indirecte deel een bakje water met wat rub en whisky. Na 2 uur ingepakt en ingesprayd met een mengsels van 1 deel appelsap, 1 deel appelciderazijn en half deel (give or take) whisky.
Na de 2 uur uit de alufolie en ingelakt met een combi van vocht uit de alufolie, 2 verschillende bbqsauzen (halverwege fles leeg :P ) whisky en wat van de eerdere spray. Elk kwartier gelakt met die saus.
Heerlijk gegeten en voor goed bevleesde ribs a 7,50 d de kilo voor herhaling vatbaar :Y)
Heb je de Ikea rekjes gebruikt? Blijft vaak wat proppen inderdaad. 7.50 de kilo is ook erg netjes, waar had je besteld?

• Mastadont
  • Laatst online: 04-11 15:08
Gisteren was helaas de AH niet open... Dus dan maar even naar de lokale Turkse slager. Wat kalkoenshoarma gebakken op een extra pit die houtskool gebruikt, wat merguezworstjes, lavas, kalamata-olijven en tzaziki.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l5LPOZlwpue6i4uJscsa9MuA/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SLOBrTzCndbUrwBVClEMyshe/full.jpg

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Misha schreef op maandag 21 mei 2018 @ 00:52:
[...]

Heb je de Ikea rekjes gebruikt? Blijft vaak wat proppen inderdaad. 7.50 de kilo is ook erg netjes, waar had je besteld?
Ikea rekje ja :)
Mijn ribs komen bij vleeskopen.com vandaan - al heeft hij de spareribs niet op de website staan.

• BlackShadow
Mastadont schreef op maandag 21 mei 2018 @ 06:50:
Gisteren was helaas de AH niet open... Dus dan maar even naar de lokale Turkse slager. Wat kalkoenshoarma gebakken op een extra pit die houtskool gebruikt, wat merguezworstjes, lavas, kalamata-olijven en tzaziki.

[afbeelding]

[afbeelding]
Njam, ziet er super lekker uit!
Nooit zelf aan gedacht om naar de Turkse slager te gaan en daar shoarma te kopen.

Welk merk/model is die pit in de voorgrond?
Heb al zitten kijken om zo een Joy Stove aan te schaffen, maar deze ziet er ook leuk uit.

Zijn er hier nog ervaringsdeskundigen? Houtskool of gas? :?

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-10 14:50
Poeh, de gas vs houtskool discussie is een eeuwigdurende :) het hangt af van persoonlijke voorkeuren.

• Misha
Koffie schreef op maandag 21 mei 2018 @ 08:00:
[...]

Ikea rekje ja :)
Mijn ribs komen bij vleeskopen.com vandaan - al heeft hij de spareribs niet op de website staan.
Dan kan ik me nu goed voorstellen hoe vol het stond 😜
JohnStaakke schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:50:
Poeh, de gas vs houtskool discussie is een eeuwigdurende :) het hangt af van persoonlijke voorkeuren.
Boeie! Onderaan de streep is het allemaal tof en lekker

• Mastadont
  • Laatst online: 04-11 15:08
BlackShadow schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:11:
[...]

Njam, ziet er super lekker uit!
Nooit zelf aan gedacht om naar de Turkse slager te gaan en daar shoarma te kopen.

Welk merk/model is die pit in de voorgrond?
Heb al zitten kijken om zo een Joy Stove aan te schaffen, maar deze ziet er ook leuk uit.

Zijn er hier nog ervaringsdeskundigen? Houtskool of gas? :?
Afbeeldingslocatie: https://multiflame.nl/wp-content/uploads/2018/04/verzameling-stoves-blok.jpg

ik heb linksonder

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Misha schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:10:
[...]
Dan kan ik me nu goed voorstellen hoe vol het stond 😜
Sta nu af en toe al te gluren naar een 57c :o :P

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 19:53

flexje

got-father

Welk merk is dit?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:03
Dutchoven resultaat van gisteren. Super heerlijke pulled pork, op een turksbrood met zelfgemaakte koolsalade.

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4u4tgBz0ywVUThbfqPJuModa/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mtWAHT0KZoBr80pKHVCvmUds/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k4AIjViXtxVHfmSd5yYvz81M/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Sk4CFJjDgyuwxLBdPbLmTzQz/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AN1nPV8dPj0Wl284cys4aCPv/thumb.jpg

• FreshMaker
  • Niet online
Volgens de mouseover image Envirofit

http://envirofit.org

[ Voor 16% gewijzigd door FreshMaker op 21-05-2018 11:17 ]

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021

PSN - M4uSzi // -

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Voor de mensen die nog een mini kamado zoeken. Vanaf 31 mei is er een te bestellen bij de Lidl voor 139€

PSN - M4uSzi // -

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-10 13:59
Vanmorgen gestart met de PP, die mag dus nog wel even.

Wat me opvalt is dat de temperatuur die mn (nieuwe) digitale temp. meter aangeeft 10c lager ligt dan wat de klok in het deksel aangeeft (weber). Is dit verschil te verklaren omdat de ene in het deksel en de andere op rooster hoogte zit?

Verder is de temp. heel constant nu 100c. Iets te laag als je alle artikelen op internet volgt/leest, maar vooral in het begin maak ik me daar niet zo druk om. Verschil met de kern is toch nu nog erg groot. Straks moet die waarschijnlijk wel iets hoger opgestookt worden. Gewoon extra (brandende) kolen bij gooien?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:49
Verschil vanwege positie klopt. Maar dat rooster dan lager is deksel, zou niet moeten kloppen.
Heb je die nieuwe al eens in kokend water gestopt?

Als je roosters op maximaal staan, dan moet je er een aantal nieuwe hete kolen bij gooien inderdaad (en/of je snake iets dikker).

[ Voor 31% gewijzigd door NeutraleTeun op 21-05-2018 12:25 ]

• Misha
BoschR schreef op maandag 21 mei 2018 @ 12:11:

Wat me opvalt is dat de temperatuur die mn (nieuwe) digitale temp. meter aangeeft 10c lager ligt dan wat de klok in het deksel aangeeft (weber). Is dit verschil te verklaren omdat de ene in het deksel en de andere op rooster hoogte zit?

Verder is de temp. heel constant nu 100c. Iets te laag als je alle artikelen op internet volgt/leest, maar vooral in het begin maak ik me daar niet zo druk om. Verschil met de kern is toch nu nog erg groot. Straks moet die waarschijnlijk wel iets hoger opgestookt worden. Gewoon extra (brandende) kolen bij gooien?
Schuifjes iets meer open zetten :) verder moet je je thermometer in je vlees prikken. Die temperatuur is het belangrijkste! 😜

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-10 13:59
@NeutraleTeun Thnx. Kokend heet water test heb ik nog niet gedaan. Dat is wel een goede, zal ik van de week is doen!

@Misha Rooster stonden op dat moment maximaal. Net steeg de temperatuur wel wat meer, nu half open. Dus zal wel goed komen.

Het is overigens een meter met 6 probes, waarvan nu 2 aangesloten en uiteraard ook 1 in de kern van het vlees ;). 50 graden kern nu.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:15
BoschR schreef op maandag 21 mei 2018 @ 12:11:

Ik had afgelopen vrijdag mijn deksel ook met de thermometer boven de kolen en de rookuitgang boven de rib-eyes. Daar had ik mijn probe in de rookuitgang gestoken en deze hong precies boven het rooster tussen de 2 lappen vlees. Alleen deze gaf 40-70 graden lager aan dan de meter boven de kolen. Op zich ook logisch aangezien de weber 57 erg groot is. (200 boven de kolen en rond de 150 op het rooster(aan de andere kant) . Dit verklaard waarom ik vorige keer er 3 uur over deed om 1,2kg ribeye gaar te krijgen :+ ).

Ik had foto's gemaakt maar deze staan helemaal niet op mijn telefoon ;( .
Alleen eentje waar ik de helft al op heb en het een bloedbad is op mijn bord :+ .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb maar 1 meter (Ikea Fantast) en loop altijd te klooien met positioneren van de deksel. De dome thermometer zit namelijk precies tegenover de schuifjes van het deksel.
Het liefst heb ik die schuifjes boven het vlees (en niet boven de kolen) zodat ik enigszins forceer de warme lucht en/of rook langs het vlees gaat. Nadeel is dan dat je dus loopt te meten direct boven de kolen wat weer een vertekend beeld geeft.

Pagina: 1 ... 93 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.