Ziet er nu al goed uit man
In de rubs en suazen zitten vaak veel suikers om te karameliseren, dat zorgt weer voor een mooi bruin kleurtje op het vlees.Russel88 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:23:
Mijn conclusie. Het is de 2e keer dat ik de 321 methode gebruik. Eertse keer met buik spareribs. Smaak is te zoet voor me. Steuctuur is oké. Mag wat steviger voor me. M'n vrouw vond de smaak te westers. Komt door de bbq saus. Te zoet. Volgende keer zelf maar een squsje maken. Valt me op dat de meeste recepten nogal zoet zijn. Waarschijnlijk iets Amerikaans? Aangezien de 321 methode een Amerikaas dingetje is.
Laatst heb ik spareribs gemaakt met alleen maar peper en zout. Hoewel de kleur dus minder was was de smaak erg goed, je proeft meer het vlees in plaats van de rub en de saus. Misschien ook eens een idee.
Ziet er mooi uit, komt er nog een afdakje oid op?alki schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:05:
Hallo Allemaal,
Na een lange tijd meegelezen te hebben hier wilde ik mijn DIY projectje delen met jullie.
Een aantal jaar stoorde ik me eraan dat ik bij mn Weber geen tafel heb, dus heb ik besloten om er maar zelf een te maken ipv de Weber performer te kopen![]()
Alles is zover geschuurd, maar t weer in NL zit niet echt mee![]()
Twijfel alleen nog over de kleur, deze kleur van t hout vind ik wel mooi, maar er moet bescherming op tegen de regen en vlekken.
[ Voor 40% gewijzigd door elhopo op 27-06-2016 11:10 ]
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Mooie constructie zo 
Je staat alleen als BBQ-er wel een beetje ongezellig in een hoekje, met je rug naar de rest, of niet? Dat is wel het voordeel van een vrijstaande tafel, dat je een wat gezelliger opstelling kan maken.
Je staat alleen als BBQ-er wel een beetje ongezellig in een hoekje, met je rug naar de rest, of niet? Dat is wel het voordeel van een vrijstaande tafel, dat je een wat gezelliger opstelling kan maken.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ja maar de BBQ stond meestal in die buurt ivm de rook etc. Hij is gemaakt op leun hoogte voor de mannenOrion84 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:09:
Mooie constructie zo
Voor degene die ook een Anova wou, maar nu nog iets te duur vond.
Hier een $50 kortingscode, volgens mij:
anova-8686656c
Hier een $50 kortingscode, volgens mij:
anova-8686656c
Een net afdakje wordt wel lastig in die hoek, het wordt snel te laag denk ik. Ik zou dan eerder voor een rechthoekige parasol gaan. Met twee gelijke (een voor de zitters en een voor de bbq-ers) heb je dan een optisch mooi setje.alki schreef op maandag 27 juni 2016 @ 11:09:
Ja misschien wel even kijken wat optisch het mooiste is.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Na alle ellende met de Weber (kokos)briketten gisteren maar even een doos Ecobrasa gehaald.
Van het weekend de Q maar eens proberen met die dingen, ik heb er een hoop goede verhalen over gehoord.
Van het weekend de Q maar eens proberen met die dingen, ik heb er een hoop goede verhalen over gehoord.
"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three
Goed spul. Maar als je de webers lastig vindt dan weet ik niet goed wat er mis isIrtimid schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 21:27:
Na alle ellende met de Weber (kokos)briketten gisteren maar even een doos Ecobrasa gehaald.
Maverickje binnen, gister even in 2 stukjes lamsvlees gestopt: even wennen om in te stellen, maar werkt als een malle. Wel wat meer letten om op tijd de stukken vlees indirect leggen/eraf halen, want het gaat altijd harder dan ik denk. Minder briketten, meer de tijd pakken denk ik
En de bestelling van beef en steak zag er dikke prima uit: prachtig vlees! Nog even wat dagen wat ouder vlees opmaken, dan wil ik graag zonnig bbq-weer en ga ik ook wat rubjes uitproberen
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ik heb ze (de normale) briketten jaren gebruikt. Maar de laatste tijd had ik erg veel last van alle as die er af kwam en de boel verstikte.418O2 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 21:33:
[...]
Goed spul. Maar als je de webers lastig vindt dan weet ik niet goed wat er mis is
En die kokosversie is slecht aan te krijgen en koelt snel af en heeft eveneens problemen met grote asvorming.
Daarnaast trof ik er diversen aan waar stukje plastic/nylon draad uit stak maar ik gebruik liever rookhout om smaak aan mn vlees te geven
Een collega van mij heeft die kokos dingen ook (op hetzelfde tijdstip gekocht bij dezelfde winkel) en die heeft die problemen ook. Misschien een slechte batch die vochtig geweest is, maar wij zijn er beiden klaar mee.
"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three
ja het is ff wennen, maar ik vind t een wereld apparaat. Heb m nu een jaar en wil niet meer zonder.2Dutch schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 21:47:
Maverickje binnen...
Don't we all ?...wil ik graag zonnig bbq-weer...
Ik ben er nu wel klaar mee om telkens onder mn parasol te moeten bbqen ivm de regen

of het zone scherm.....Irtimid schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 21:54:
[...]
Don't we all ?![]()
Ik ben er nu wel klaar mee om telkens onder mn parasol te moeten bbqen ivm de regen

Ik sta altijd prima in m'n achtertuin onder m'n balkon van 2x6
Sterker nog, best gezellig in de regen!

Sterker nog, best gezellig in de regen!
[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 29-06-2016 22:21 ]
O dat is niet best. Ze geven inderdaad wel veel as. Maar daar kan ik mee leven. Ik ben nu ook over op kokos hoorIrtimid schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 21:49:
[...]
Ik heb ze (de normale) briketten jaren gebruikt. Maar de laatste tijd had ik erg veel last van alle as die er af kwam en de boel verstikte.
En die kokosversie is slecht aan te krijgen en koelt snel af en heeft eveneens problemen met grote asvorming.
Daarnaast trof ik er diversen aan waar stukje plastic/nylon draad uit stak maar ik gebruik liever rookhout om smaak aan mn vlees te geven
Een collega van mij heeft die kokos dingen ook (op hetzelfde tijdstip gekocht bij dezelfde winkel) en die heeft die problemen ook. Misschien een slechte batch die vochtig geweest is, maar wij zijn er beiden klaar mee.
Ik zet de smoker zondag sowieso aan. Zal wel onder het afdakje zijn
[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 29-06-2016 22:54 ]
Had vorige week de zak weberbriketten gebruikt in de roestbakbbq (zaten bij brikettenstarterkit), en alle luchtsleuven dichtgemaakt om ze te laten verstikken zodat ik ze de volgende keer in de WGA kon gooien..althans: dat was de bedoeling
Er waren nog 2 briketten die nog enigszins te gebruiken waren, rest was compleet as. Wist dat ie niet helemaal jofel afsloot die bbq, maar dit had ik niet verwacht
Anyhow, ze werden lekker goed heet die briketten, maar wel veel meer vlamvorming door sappen/vet van vlees dan bij de ecobrasa briketten. Bijna de eerste 10 kg van die kokosbriketten op, ze bevallen me prima. Vooral fijn in de WGA omdat ze niet zo groot zijn, makkelijk een enkele laag te leggen zonder zo enorm dicht op het rooster te zitten.
Anyhow, ze werden lekker goed heet die briketten, maar wel veel meer vlamvorming door sappen/vet van vlees dan bij de ecobrasa briketten. Bijna de eerste 10 kg van die kokosbriketten op, ze bevallen me prima. Vooral fijn in de WGA omdat ze niet zo groot zijn, makkelijk een enkele laag te leggen zonder zo enorm dicht op het rooster te zitten.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Deze week zijn bij de Karwei de Fire-Up kokosbriketten in de aanbieding. 3=2. Deze bevallen mij erg goed voor de low&slow.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Ik zit laag op Ecobrasa briketten dus misschien maar wat gaan inslaan als ik PP wil maken.MrFl0ppY schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:19:
Deze week zijn bij de Karwei de Fire-Up kokosbriketten in de aanbieding. 3=2. Deze bevallen mij erg goed voor de low&slow.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Niks mis met die Webers. Ja de as kan het vuur verstikken maar je kan elk uur even tegen de poten van je Q stoten dan valt dat as zo weg. Zo deed ik het vroeger ook als ik langere sessies deed. Maar de eco's zijn wel meer zuiniger in gebruik dan de Webers.Irtimid schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 21:49:
[...]
Ik heb ze (de normale) briketten jaren gebruikt. Maar de laatste tijd had ik erg veel last van alle as die er af kwam en de boel verstikte.
Dit weekend drie dagen Q in huize backupdevice.
Morgen Spiff hamburgers
Zaterdag Ribs
Zondag Drumsticks
Vanavond nog een stuk gerookte beenham eten van afgelopen zondag. Brp.... Krijg het niet bij gesport de laatste tijd
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ikzelf ben ook op zoek naar een nieuwe BBQ, voornamelijk voor gewoon grillen en waarschijnlijk ga ik er ook nog een pizza ring voor maken.
Qua formaat lijkt mij 47cm meer dan voldoende. Nu hebben ze in Duitsland bij de Obi een aantal Webers in de aanbieding.
De 47 cm Compact (89,99):

En de 47 cm Bar-B-Kettle (109,99)

Die extra hoogte maakt dat veel uit voor een beetje doorsnee gebruik of heeft het echt duidelijk meerwaarde? Het gaat dan om een verschil van maar 20 euro, maar mijn budget is ook nihil.
edit:
Bij de Gamma is de Bar-B-Kettle zelfs maar 99,- momenteel, dat maakt de keuze alweer wat makkelijker
Qua formaat lijkt mij 47cm meer dan voldoende. Nu hebben ze in Duitsland bij de Obi een aantal Webers in de aanbieding.

Die extra hoogte maakt dat veel uit voor een beetje doorsnee gebruik of heeft het echt duidelijk meerwaarde? Het gaat dan om een verschil van maar 20 euro, maar mijn budget is ook nihil.
edit:
Bij de Gamma is de Bar-B-Kettle zelfs maar 99,- momenteel, dat maakt de keuze alweer wat makkelijker
[ Voor 8% gewijzigd door arie_papa op 30-06-2016 14:18 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Dat zijn beste ribs! Zijn die van Aalvink?418O2 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:02:
[afbeelding]
Ik heb grote klauwen.... dit is 1 rib dubbelgevouwen
De meeste mensen die een 47 cm kopen hebben later spijt dat ze niet een 57 cm hebben gekocht, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Volgens mij zit dat hoogteverschil in de luchtaanvoer en de asafvoer, maar misschien heb ik het mis.arie_papa schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:03:
Ikzelf ben ook op zoek naar een nieuwe BBQ, voornamelijk voor gewoon grillen en waarschijnlijk ga ik er ook nog een pizza ring voor maken.
edit:
[ Voor 55% gewijzigd door elhopo op 30-06-2016 14:49 ]
Komen die bevroren binnen?
Dit kan ik bevestigen.elhopo schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:45:
[...]
De meeste mensen die een 47 cm kopen hebben later spijt dat ze niet een 57 cm hebben gekocht, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Volgens mij zit dat hoogteverschil in de luchtaanvoer en de asafvoer, maar misschien heb ik het mis.
Ik heb een oneTouch 47 en hij is mij eigenlijk toch te klein.
Ik dacht ook dat een 47 wel groot genoeg zou zijn, we zijn thuis toch maar met z'n tweeën.
Maar na een jaar zou ik toch wel wat meer ruimte willen voor indirect en party-snacks.
Ik had voor de weber een kogelBBQ die net zo hoog was als de Compact en merk dat het met meer hoogte gemakkelijker is om de temperatuur stabiel te houden. Voor alleen een beetje grillen is een Compact dan wel weer prima.
Ik zie één 57 cm versie die nog net binnen mijn budget past, maar dat is dan ook weer een compact uitvoering en dan lijkt het mij dat ik er netto eigenlijk weinig mee opschiet. Ook denk ik niet dat ik echt serieus met low en slow aan de gang ga, hooguit een complete kip grillen.elhopo schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:45:
[...]
De meeste mensen die een 47 cm kopen hebben later spijt dat ze niet een 57 cm hebben gekocht, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Volgens mij zit dat hoogteverschil in de luchtaanvoer en de asafvoer, maar misschien heb ik het mis.
Wat ik zo aan reviews lees over de compact uitvoering lees is dat die voor grillen op zich prima is, maar bij langere tijd op een bepaalde temperatuur houden het wat lastiger gaat.
Intussen nog verder zitten zoeken en de 47cm Bar-B-Kettle uitvoering + gratis hoes voor nog geen 100 euro
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Doorsparen totdat je wat meer geld hebt en eventueel hier kijken:arie_papa schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:21:
[...]
Ik zie één 57 cm versie die nog net binnen mijn budget past, maar dat is dan ook weer een compact uitvoering en dan lijkt het mij dat ik er netto eigenlijk weinig mee opschiet. Ook denk ik niet dat ik echt serieus met low en slow aan de gang ga, hooguit een complete kip grillen.
Wat ik zo aan reviews lees over de compact uitvoering lees is dat die voor grillen op zich prima is, maar bij langere tijd op een bepaalde temperatuur houden het wat lastiger gaat.
Intussen nog verder zitten zoeken en de 47cm Bar-B-Kettle uitvoering + gratis hoes voor nog geen 100 euroIk denk dat ik vanavond maar op de bestelknop ga duwen.
https://rentepunten.ing.n...&page=1&query=weber#74203
https://rentepunten.ing.n...&page=1&query=weber#91707
?
Ik ben zelf niet het type dat houd van "dit is mijn budget". Je moet gewoon kijken naar wat er te koop is en wat het bied en of het de meerprijs waard is. Ikzelf vind de 57 van formaat echt wel fijner dan de 47...ook al zijn wij maar mijn zijn 2en. Je hebt eigenlijk geen nadeel van het formaat en wel regelmatig de voordelen.
Niet zo stijf bevroren als van beef en steak, maar wel in een piepschuim doos met zakken ijsbackupdevice schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:02:
Komen die bevroren binnen?
Verwijderd
BBQ in de regen vraag:
Als ik de bbq in de partytent zit, hoeveel cm / meter moet er zitten tussen het rooster en het plastic zeil van de tent? Zou 1 meter genoeg zijn? Het gaat mij vooral om het aansteken, ik wil witte blokjes achter de hand hebben voor als mijn normale manier (kranten in de buis van de barbecook) niet werkt, maar die dingen geven wel vlammen en die zijn 30 cm hoog vaak en mijn bbq staat op 1 meter hoogte.
De partytent was nogal duur (100+ euro, dus ik wil hem niet in de fik steken
)
Als ik de bbq in de partytent zit, hoeveel cm / meter moet er zitten tussen het rooster en het plastic zeil van de tent? Zou 1 meter genoeg zijn? Het gaat mij vooral om het aansteken, ik wil witte blokjes achter de hand hebben voor als mijn normale manier (kranten in de buis van de barbecook) niet werkt, maar die dingen geven wel vlammen en die zijn 30 cm hoog vaak en mijn bbq staat op 1 meter hoogte.
De partytent was nogal duur (100+ euro, dus ik wil hem niet in de fik steken
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2016 16:03 ]
Maar wel bevroren dus?418O2 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:54:
Niet zo stijf bevroren als van beef en steak, maar wel in een piepschuim doos met zakken ijs
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ze geven zelf aan dat het niet bevroren is maar alleen gekoeld. Maar goed, ze koelen met ijs, dus ze kunnen het semi bevroren maken tijdens het vervoer natuurlijk.
Ik zou voor de One touch gaan. Beide door jou genoemde modellen zijn budget modellen. Bij deze site heb ik laatst nog een 47 cm gekocht, die ze aan het uitverkopen zijn, een zwarte original 47 cm kost daar 109,-:arie_papa schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:03:
(...)
https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/opruiming
Als je de blauwe original koopt, heb je een kleine kans dat er per ongeluk een deksel met thermometer bij zit (bij mijn bbq had die erop moeten zitten volgens de foto, maar ontbreekt hij, vond het niet de moeite om er een probleem van te maken gezien de prijs).
Voordeel van de Original, is dat hij een betere luchtregeling (dus temperatuurregeling!) heeft.
Wat je gaat missen, is de aspan van de gold uitvoering.
Ik heb al een 57 cm, de 47 is omdat die beter door de caravandeur past... Alles lukt wel op een 47 cm, dus als eerste bbq is het best ok. Het valt mij ook op dat ik duidelijk minder briketten gebruik met de 47.
De original is echt het minste waar ik voor zou gaan. Compact en Kettle zijn het niet.
Dat ja. Het is ruim koud genoegNomad schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:11:
[...]
Ze geven zelf aan dat het niet bevroren is maar alleen gekoeld. Maar goed, ze koelen met ijs, dus ze kunnen het semi bevroren maken tijdens het vervoer natuurlijk.
Merci, dat zijn inderdaad ook aardig scherpe prijzen. Ik zal nog eens goed overleggen thuis. Zelfs de 57 cm is het overwegen waard, wellicht.Wild Chocolate schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:12:
[...]
Ik zou voor de One touch gaan. Beide door jou genoemde modellen zijn budget modellen. Bij deze site heb ik laatst nog een 47 cm gekocht, die ze aan het uitverkopen zijn, een zwarte original 47 cm kost daar 109,-:
https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/opruiming
Als je de blauwe original koopt, heb je een kleine kans dat er per ongeluk een deksel met thermometer bij zit (bij mijn bbq had die erop moeten zitten volgens de foto, maar ontbreekt hij, vond het niet de moeite om er een probleem van te maken gezien de prijs).
Voordeel van de Original, is dat hij een betere luchtregeling (dus temperatuurregeling!) heeft.
Wat je gaat missen, is de aspan van de gold uitvoering.
Ik heb al een 57 cm, de 47 is omdat die beter door de caravandeur past... Alles lukt wel op een 47 cm, dus als eerste bbq is het best ok. Het valt mij ook op dat ik duidelijk minder briketten gebruik met de 47.
De original is echt het minste waar ik voor zou gaan. Compact en Kettle zijn het niet.
Alleen de redenatie mbt tot de thermometer in de deksel ontgaat me een beetje? Waarom bij de blauwe wel en bij de zwarte niet?
Je kan gewoon een tegel op de grond leggen en daar de starter op zetten. Zo heb ik het althans gedaan onder de parasol. Door de tegel beschadig je het terras niet en doordat de starter op de grond staat is er genoeg hoogte om de parasol / tent niet te beschadigen. Anders even een droog momentje afwachten...Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:01:
BBQ in de regen vraag:
De partytent was nogal duur (100+ euro, dus ik wil hem niet in de fik steken)
Ik las ergens dat ze dat bevroren wilden versturen naar het buitenland. Ik meen op BBQgenootschap.Nomad schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:11:
Maar ik kan me natuurlijk vergissen
Ik wil graag bij hun eens bestellen maar met levering in België, ik weet het nog niet zo.
Even een mailtje naar ze sturen? En vragen wat zij verwachten qua levertijd en koeling?Chevy454 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:43:
[...]
Ik las ergens dat ze dat bevroren wilden versturen naar het buitenland. Ik meen op BBQgenootschap.
Maar ik kan me natuurlijk vergissen
Ik wil graag bij hun eens bestellen maar met levering in België, ik weet het nog niet zo.
In de buurt van ons zijn 2 redelijke slagers, ik ga bij hun eens spiering (procureur) proberen.Nomad schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:47:
Even een mailtje naar ze sturen? En vragen wat zij verwachten qua levertijd en koeling?
Dan zien we wel hoe het loopt.
Omdat ik het blauwe luxe model heb gekocht, en daarbij volgens mij het deksel van de goedkope uitvoering heb gekregen. Goede kans dat er dus een goedkoop model met "mijn" deksel staat... Of al verkocht is...arie_papa schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:28:
[...]
Merci, dat zijn inderdaad ook aardig scherpe prijzen. Ik zal nog eens goed overleggen thuis. Zelfs de 57 cm is het overwegen waard, wellicht.
Alleen de redenatie mbt tot de thermometer in de deksel ontgaat me een beetje? Waarom bij de blauwe wel en bij de zwarte niet?
Waar moeten we ons melden?
* Chevy454 krijgt honger!
Maar dat zijn dus spare ribs volgens amerikaanse cut?
[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 30-06-2016 18:20 ]
Welke had je besteld? Heb er ook binnen gekregen maar die waren niet zo groot
In bestelling, een Weber 47 cm Original zwart.
57 cm is gewoon een maatje te groot om bij ons te stallen, vandaar toch de keuze voor een 47 cm. Ik ben benieuwd hoe die gaat bevallen. Binnenkort op mijn werk maar een plaatje staal laten buigen en snijden/zagen zodat ik hem ook meteen als pizza oven in kan zetten.
Heren, bedankt in ieder geval voor alle input
57 cm is gewoon een maatje te groot om bij ons te stallen, vandaar toch de keuze voor een 47 cm. Ik ben benieuwd hoe die gaat bevallen. Binnenkort op mijn werk maar een plaatje staal laten buigen en snijden/zagen zodat ik hem ook meteen als pizza oven in kan zetten.
In Groningen. Dit is Centre cut belly rib ja.Chevy454 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:12:
[...]
Waar moeten we ons melden?
* Chevy454 krijgt honger!
Maar dat zijn dus spare ribs volgens amerikaanse cut?
Prima maatje hoor.arie_papa schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:13:
In bestelling, een Weber 47 cm Original zwart.
[ Voor 46% gewijzigd door 418O2 op 30-06-2016 19:33 ]
Pas maar op, ik woon vlakbij en het ziet er goed uit418O2 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:30:
[...]
In Groningen. Dit is Centre cut belly rib ja.
[...]
Prima maatje hoor.
* Nomad heeft de Anova vandaag ook besteld. Alvast voor mijn verjaardag, wilde gebruik maken van de aanbieding
Jij bent welkom hoorNomad schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:21:
[...]
Pas maar op, ik woon vlakbij en het ziet er goed uit.
* Nomad heeft de Anova vandaag ook besteld. Alvast voor mijn verjaardag, wilde gebruik maken van de aanbieding. Maar ik ga hem nog even in de kast laten denk ik tot rond september....denk ik...misschien..hopelijk
http://bbq-helden.nl/rece...ttige-javaanse-spareribs/
Bbq helden die ribs koken. Kweenie hoor
[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 30-06-2016 21:38 ]
Verwijderd
Slim idee, bedankt. Als de kolen gloeien kan hij er wel onder schat ik in.elhopo schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:35:
[...]
Je kan gewoon een tegel op de grond leggen en daar de starter op zetten. Zo heb ik het althans gedaan onder de parasol. Door de tegel beschadig je het terras niet en doordat de starter op de grond staat is er genoeg hoogte om de parasol / tent niet te beschadigen. Anders even een droog momentje afwachten...
Dude, echte ribs maak je Central Texas Style. Zout en peper .418O2 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:34:
[...]
Jij bent welkom hoor
Die ribs zien er smakelijk uit zeg ! Daar gaan we vast nog foto's van zien als ze klaar zijn ?418O2 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:34:
[...]
Was het niet Meathead van Amazingribs.com die schreef :"If you cook ribs, the terrorist win" ?
Heb me er vroeger ook schuldig aan gemaakt maar gelukkig weet ik nu wel hoe het hoort

Hier zou je toch geen buil aan kunnen vallen?
Een 53 kogelbbq voor €50.
https://www.lidl-shop.nl/FLORABEST-Kogelbarbecue/p100192528
Look-a-like Weber53 dus. Voor fractie van prijs. Zal vast ook in de kwaliteit terugkomen, maar zou het acceptabel zijn?
Look-a-like Weber53 dus. Voor fractie van prijs. Zal vast ook in de kwaliteit terugkomen, maar zou het acceptabel zijn?
Dat ligt aan je verwachtingen. Ik denk dat hij lastig te regelen is, niet echt stabiel is en ook niet lang mee zal gaan.NeutraleTeun schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 03:28:
Hier zou je toch geen buil aan kunnen vallen?
Ligt er denk ik wat aan het vaak je barbecued en hoe fanatiek je er in bent. Als je 2 keer per jaar de Q aansteekt zou je daar waarschijnlijk geen miskoop aan hebben. Maar als je wat fanatieker bent en meer eist van je materiaal dan lijkt mij die LIDL unit geen goeie aankoop
.
Wat houdt dat dan precies in? Ribs koken? Ik ben gek op ribs maar so far komen ze uit de voorgegaard/gemarineerd supermarkt...Irtimid schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:56:
[...]
Die ribs zien er smakelijk uit zeg ! Daar gaan we vast nog foto's van zien als ze klaar zijn ?
Was het niet Meathead van Amazingribs.com die schreef :"If you cook ribs, the terrorist win" ?
Heb me er vroeger ook schuldig aan gemaakt maar gelukkig weet ik nu wel hoe het hoort
[ Voor 49% gewijzigd door MrVegeta op 01-07-2016 08:32 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Dubbelpost.
[ Voor 96% gewijzigd door MrVegeta op 01-07-2016 08:35 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Je moet ribs best lang op de Q doen om ze gaat te krijgen. Je kan ze ook eerst koken om tijd te winnen, maar dat hoort niet.MrVegeta schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 08:31:
Wat houdt dat dan precies in? Ribs koken? Ik ben gek op ribs maar so far komen ze uit de voorgegaard/gemarineerd supermarkt...
M.i. worden het vlees dan snel te zacht en verliest het zijn structuur
In plaats van de spareribs langzaam te garen op de bbq in een hoop rook gooi je ze een tijdje in een sterke kokende bouillon. Dan zijn ze ook gaar, maar zoals je misschien weet is de manier om soep te trekken vlees lang in kokend water leggen. Door dit dus te doen trekken alle vleessmaken weg uit je spareribs en proef je alleen nog de kruiden die ze er achteraf overheen doen en zout van de bouillon.MrVegeta schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 08:31:
Wat houdt dat dan precies in? Ribs koken? Ik ben gek op ribs maar so far komen ze uit de voorgegaard/gemarineerd supermarkt...
Helaas is dit de manier zoals het bij vrijwel ieder restaurant gaat waar je spareribs haalt. Het is namelijk een stuk simpeler, de spareribs zijn al voorgekookt en hoeven alleen nog even onder de grill en klaar.
Mocht je er over denken om ze zelf eens te gaan roken, 4 a 6 uur low en slow met wat rookhout enzo, ik kan het je afraden. Als je dat eenmaal hebt gedaan dan hoef je die voorgegaarde zooi uit de supermarkt of het restaurant niet meer. Het is altijd een teleurstelling, en er zijn alleen al schrikbarend veel restaurants die niet eens de moeite nemen om het vlies aan de binnenkant te verwijderen.
Wat heeft iedereen toch met dat vlies?
Vaak is het zo dun dat het er niet eens af te krijgen is. En dan nog zit het niet echt dwars met eten ofzo.
Vaak is het zo dun dat het er niet eens af te krijgen is. En dan nog zit het niet echt dwars met eten ofzo.
Kwestie van vraag en aanbod. De consument weigert er een eerlijke prijs voor te betalen en heeft liever matige ribs in een all-you-can-eat vreetschuur.
[ Voor 5% gewijzigd door arie_papa op 01-07-2016 09:44 ]
Dat is wel een heel erg versimpelde versie. Het is meer stoven in marinade dan te vergelijken met soep trekken.elhopo schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:06:
[...]
In plaats van de spareribs langzaam te garen op de bbq in een hoop rook gooi je ze een tijdje in een sterke kokende bouillon. Dan zijn ze ook gaar, maar zoals je misschien weet is de manier om soep te trekken vlees lang in kokend water leggen. Door dit dus te doen trekken alle vleessmaken weg uit je spareribs en proef je alleen nog de kruiden die ze er achteraf overheen doen en zout van de bouillon.
Helaas is dit de manier zoals het bij vrijwel ieder restaurant gaat waar je spareribs haalt. Het is namelijk een stuk simpeler, de spareribs zijn al voorgekookt en hoeven alleen nog even onder de grill en klaar.
Er zijn daadwerkelijk nog restaurants die hele goede ribs verkopen. Er zit hier om de hoek een truckersstop/spaans grillrestaurant die werkelijk waar ribs verkoopt waar 90% van de bbq'ers nog een puntje aan kunnen zuigen. Zijn ook niet duur trouwens.Mocht je er over denken om ze zelf eens te gaan roken, 4 a 6 uur low en slow met wat rookhout enzo, ik kan het je afraden. Als je dat eenmaal hebt gedaan dan hoef je die voorgegaarde zooi uit de supermarkt of het restaurant niet meer. Het is altijd een teleurstelling,
Zolang je niet gaat marineren maar rubben dan is dat ook echt niet noodzakelijk terwijl het wel een tijdrovend klusje kan zijn. Beetje een papegaai-verhaal wat iedereen maar klakkeloos overneemt (met alle respect).en er zijn alleen al schrikbarend veel restaurants die niet eens de moeite nemen om het vlies aan de binnenkant te verwijderen.
Mooiere shortcut dan koken/stoven is sous-vide in de marinade/rub en dan afgrillen, veel malser, veel betere controle over de temperaturen welke ook nog eens veel lager zijn. Maar dan moet je wel de juiste spullen hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door De Rikster op 01-07-2016 09:48 ]
Nu snap ik prima dat je ribs roken en langzaam garen de boel lekkerder maakt, hell alles wordt lekkerder van rook zowat, maar die vele lagen saus erover en de marinades... Als het toch prima vlees is, is een zo naturel mogelijke rib ook geen schande? Het nadeel is ook dat er altijd een bootlading suiker door die marinades/rubs zit (heb ook wat premade rubs in huis nu, rietsuiker galore), daar heb ik niet altijd zin in bij vlees. Maak dan liever een potje saus om te dippen eventueel, dan laat je jezelf de keus
Nuttig filmpje voor de mensen die sous-vide + bbq combineren:
conclusie: rooster op de brikettenstarter is een mooie optie
conclusie: rooster op de brikettenstarter is een mooie optie
Het vlies verwijderen heeft eigenlijk alleen maar voordelen, en bij mij is het maar een paar minuutjes werk. Persoonlijk hou ik niet van zo'n taai stukje vlies, en als het er nog aan zit haal ik het er af. Misschien ben ik een zeurpiet, maar het is gewoon echt niet lekker. Ten tweede is een groot voordeel dat de rub ook aan de andere kant, dus waar het vlies zat, er goed intrekt. Het vlies houdt dit anders tegen. Dit is me wel eens opgevallen toen ik bij een sparerib een stukje vlies had laten zitten. Voor de smaak zal het misschien minder uit maken, maar dan moet je meer rub gebruiken aan 1 kant en het er wat langer in laten staan. Het allergrootste nadeel is dat rook niet door het vlies heen gaat, waardoor de rooksmaak niet goed doordringt.De Rikster schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:43:
Zolang je niet gaat marineren maar rubben dan is dat ook echt niet noodzakelijk terwijl het wel een tijdrovend klusje kan zijn. Beetje een papegaai-verhaal wat iedereen maar klakkeloos overneemt (met alle respect).
Mooiere shortcut dan koken/stoven is sous-vide in de marinade/rub en dan afgrillen, veel malser, veel betere controle over de temperaturen welke ook nog eens veel lager zijn. Maar dan moet je wel de juiste spullen hebben.
Sous vide kan een mooi alternatief zijn, alleen is de rooksmaak dan niet aanwezig. Kan verholpen worden met wat rookextract, maar het precies goed doseren is lastig.
Met alle respect, een opmerking over papegaaien had achterwege kunnen blijven. Komt een beetje neerbuigend over, en leid af van de werkelijke discussie.
Als laatste zijn er inderdaad wel restaurants die het goed doen. Ik ben eens bij TGI Fridays geweest in Athene, en heb daar erg lekkere spareribs (zonder vlies) gegeten. Lekkerder dan dat heb ik ze nog niet in een restaurant gehad.
Toen ik nog kok was en wij met de offset bij gasten langs gingen deden we het alsvolgt;
- ontvliezen
- Rubben
- Kookzak vacumeren
- Voorgaren in de pressure steamer
- Op locatie afroken en grillen
- ontvliezen
- Rubben
- Kookzak vacumeren
- Voorgaren in de pressure steamer
- Op locatie afroken en grillen
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Het staat iedereen gelukkig vrij om te doen wat hij lekker vindt 
Sommige mensen vinden papperig vlees dat van het bot valt lekker, anderen hebben het liever wat steviger.
Sommige mensen vinden papperig vlees dat van het bot valt lekker, anderen hebben het liever wat steviger.
True.418O2 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:19:
Het staat iedereen gelukkig vrij om te doen wat hij lekker vindt
En daarbij.. je vlees koken (op welke manier dan ook) heeft niets te maken met BBQ, dus wellicht kunnen we dat achterwege laten. Dat kan hier: Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Kan iemand die regen even afbellen ? Heb zin om weer een keer te bbqen
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Waarom zou je je laten afschrikken door wat regen?heuveltje schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:24:
Kan iemand die regen even afbellen ? Heb zin om weer een keer te bbqen
Hoezo? Beetje regen is nog nooit iemand aan doodgegaan!
De 'winst' is eigenlijk minimaal. Het vlies blijft na het grillen niet taai maar barst open, droogt uit en komt los en is makkelijk te verwijderen voor het eten. Zeker als je vlies tussen de botten even doorhaalt voordat je begint. De ene keer trek je inderdaad binnen 10 minuten 10 kilo kaal en de volgende keer sta je 5 minuten te sjorren op 1 rib.elhopo schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:20:
[...]
Het vlies verwijderen heeft eigenlijk alleen maar voordelen, en bij mij is het maar een paar minuutjes werk. Persoonlijk hou ik niet van zo'n taai stukje vlies, en als het er nog aan zit haal ik het er af. Misschien ben ik een zeurpiet, maar het is gewoon echt niet lekker. Ten tweede is een groot voordeel dat de rub ook aan de andere kant, dus waar het vlies zat, er goed intrekt. Het vlies houdt dit anders tegen. Dit is me wel eens opgevallen toen ik bij een sparerib een stukje vlies had laten zitten. Voor de smaak zal het misschien minder uit maken, maar dan moet je meer rub gebruiken aan 1 kant en het er wat langer in laten staan. Het allergrootste nadeel is dat rook niet door het vlies heen gaat, waardoor de rooksmaak niet goed doordringt.
Qua oppervlakte voor je rub/marinade maakt het maar een klein verschil omdat de ribben zelf natuurlijk ook aan die kant zitten en het contactoppervlak dus meer bot dan vlees is. Ik rub/marineer altijd onder vacuüm dus heb dat kleine beetje extra oppervlakte vlees niet echt nodig.
Qua persoonlijke smaak is het natuurlijk altijd een eigen beslissing, qua kwaliteit van het eindproduct doet het echter niet zoveel. Het is meer kwaliteitsbeleving.
Je kan de stappen ook combineren, eerst roken, dan sousvide garen en daarna afgrillen. Juist bij ribs is dat goed te doen omdat je geen echte bark zoekt bij ribs.Sous vide kan een mooi alternatief zijn, alleen is de rooksmaak dan niet aanwezig. Kan verholpen worden met wat rookextract, maar het precies goed doseren is lastig.
De keuze is reuze maar het wordt wel meer werk. Rookextract vind ik persoonlijk echt een no-go maar ieder zijn ding natuurlijk.
Het komt misschien idd wat neerbuigend over maar het doet discussies in dit soort algemene topics (waar ook niet zoiets is als dé discussie) over het algemeen geen goed om bakerpraatjes klakkeloos over te nemen.Met alle respect, een opmerking over papegaaien had achterwege kunnen blijven. Komt een beetje neerbuigend over, en leid af van de werkelijke discussie.
Ja ze zijn zeldzaam idd, als ik al glimmende ribs zie met saus all over the place bedank ik al vriendelijk. Ik hou persoonlijk van de droge versieAls laatste zijn er inderdaad wel restaurants die het goed doen. Ik ben eens bij TGI Fridays geweest in Athene, en heb daar erg lekkere spareribs (zonder vlies) gegeten. Lekkerder dan dat heb ik ze nog niet in een restaurant gehad.
St@m schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:01:
[...]
True.
En daarbij.. je vlees koken (op welke manier dan ook) heeft niets te maken met BBQ, dus wellicht kunnen we dat achterwege laten. Dat kan hier: Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2

Er zijn zat Kamado's overleden aan thermische shock door een hoosbui hoorPaganstars schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:24:
Hoezo? Beetje regen is nog nooit iemand aan doodgegaan!
plaatstaal ftw!De Rikster schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:05:
[...]
De 'winst' is eigenlijk minimaal. Het vlies blijft na het grillen niet taai maar barst open, droogt uit en komt los en is makkelijk te verwijderen voor het eten. Zeker als je vlies tussen de botten even doorhaalt voordat je begint. De ene keer trek je inderdaad binnen 10 minuten 10 kilo kaal en de volgende keer sta je 5 minuten te sjorren op 1 rib.
Qua oppervlakte voor je rub/marinade maakt het maar een klein verschil omdat de ribben zelf natuurlijk ook aan die kant zitten en het contactoppervlak dus meer bot dan vlees is. Ik rub/marineer altijd onder vacuüm dus heb dat kleine beetje extra oppervlakte vlees niet echt nodig.
Qua persoonlijke smaak is het natuurlijk altijd een eigen beslissing, qua kwaliteit van het eindproduct doet het echter niet zoveel. Het is meer kwaliteitsbeleving.
[...]
Je kan de stappen ook combineren, eerst roken, dan sousvide garen en daarna afgrillen. Juist bij ribs is dat goed te doen omdat je geen echte bark zoekt bij ribs.
De keuze is reuze maar het wordt wel meer werk. Rookextract vind ik persoonlijk echt een no-go maar ieder zijn ding natuurlijk.
[...]
Het komt misschien idd wat neerbuigend over maar het doet discussies in dit soort algemene topics (waar ook niet zoiets is als dé discussie) over het algemeen geen goed om bakerpraatjes klakkeloos over te nemen.
[...]
Ja ze zijn zeldzaam idd, als ik al glimmende ribs zie met saus all over the place bedank ik al vriendelijk. Ik hou persoonlijk van de droge versie![]()
[...]
![]()
[...]
Er zijn zat Kamado's overleden aan thermische shock door een hoosbui hoor
Ja? Volgens jou is je vlees koken in water gerelateerd aan het vlees bereiden op kolen in de buitenlucht?
Wat mij betreft heeft het één geen drol met het ander te maken. Leuk dat je je vlees kookt voordat je het even een paar minuten grilled op de bbq, maar dat mag imo niet barbecueën heten. Dat heet gekookt vlees afgrillen, en dat kan ook wel in de pan.
[ Voor 35% gewijzigd door St@m op 01-07-2016 14:50 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Ik zou de ribs liever even een paar uur in de oven doen als ik lui ben. Drie uur op 110c en dan even een uurtje gewrapped in folie op de q en dan afgrillen
Mwoa, semi eens/oneens. Het linkje wat ik hierboven geef naar het filmpje van "tested"...daar hoor je ze duidelijk aangeven dat er van het korte afgrillen een smokey flavour terecht komt in het vlees. Dat ga je niet krijgen met een pan.St@m schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:45:
[...]
Ja? Volgens jou is je vlees koken in water gerelateerd aan het vlees bereiden op kolen in de buitenlucht?
Wat mij betreft heeft het één geen drol met het ander te maken. Leuk dat je je vlees kookt voordat je het even een paar minuten grilled op de bbq, maar dat mag imo niet barbecueën heten. Dat heet gekookt vlees afgrillen, en dat kan ook wel in de pan.
En het is dan een andere manier van bereiden grotendeels dan barbecuen...het resultaat doet er niet voor onder en het is veelal een geschikt alternatief voor wat we hier bespreken. In die zin is de doelgroep van zo koken ook wel hier te vinden. Meer nog misschien dan in het algemene kook-topic.
Maar goed, ik snap je punt en insteek zeker en vind het zelf ook leuk om mooie stukken enkele uren indirect te bereiden.
Misschien iets te kort door de bocht dat het ook in een pan kan. Maar het is gewoon geen barbecueën. Ik weet dat het superlekker is, maar het is gewoon een hele andere manier van bereiden. En aangezien dit het BBQ topic is en niet het "Kook je eten of stop het in de sous-vide machine topic" vind ik (en met mij sowieso nog 2 anderenNomad schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:59:
[...]
Mwoa, semi eens/oneens. Het linkje wat ik hierboven geef naar het filmpje van "tested"...daar hoor je ze duidelijk aangeven dat er van het korte afgrillen een smokey flavour terecht komt in het vlees. Dat ga je niet krijgen met een pan.
En het is dan een andere manier van bereiden grotendeels dan barbecuen...het resultaat doet er niet voor onder en het is veelal een geschikt alternatief voor wat we hier bespreken. In die zin is de doelgroep van zo koken ook wel hier te vinden. Meer nog misschien dan in het algemene kook-topic.
Maar goed, ik snap je punt en insteek zeker en vind het zelf ook leuk om mooie stukken enkele uren indirect te bereiden.
Maar dat is wat ik vind dat hoort in een BBQ topic, als de mening niet wordt gedeeld en het hier moet gaan over het koken van eten in een pan met water vind ik dat ook prima hoor
Verwijderd
Niet om mensen te verdedigen maar ik neem aan dat het koken van te voren onder de voorbereiding valt... Dat wil dus zeggen dat er ook geen berichten meer gepost kunnen worden over hoe je je vlees van te voren in de koeling bewaard... of het kruid... of hoe je andere voorbereidingen treft...?St@m schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:07:
[...]
Misschien iets te kort door de bocht dat het ook in een pan kan. Maar het is gewoon geen barbecueën. Ik weet dat het superlekker is, maar het is gewoon een hele andere manier van bereiden. En aangezien dit het BBQ topic is en niet het "Kook je eten of stop het in de sous-vide machine topic" vind ik (en met mij sowieso nog 2 anderen) dat het hier niet thuishoort. Hier hoort het te gaan over uren op indirect, mooie plaatjes met grillmarks, het testen van verschillende brandstoffen, uitwisselen van recepten, lederen schorten, vleestangen enz.
Maar dat is wat ik vind dat hoort in een BBQ topic, als de mening niet wordt gedeeld en het hier moet gaan over het koken van eten in een pan met water vind ik dat ook prima hoorMaar misschien moet er dan even een topictitel wijziging aangevraagd worden.
Eten bereiden en eten voorbereiden voordat het op de bbq gaat zijn wat mij betreft ook 2 verschillende dingen.Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:42:
[...]
Niet om mensen te verdedigen maar ik neem aan dat het koken van te voren onder de voorbereiding valt... Dat wil dus zeggen dat er ook geen berichten meer gepost kunnen worden over hoe je je vlees van te voren in de koeling bewaard... of het kruid... of hoe je andere voorbereidingen treft...?
Maar je kan best zeggen dat je iets eerst sous-vide gegaard hebt en het daarna 5 minuten op de bbq gelegd hebt, zal mij niets uitmaken hoor. Maar ik noem het dan geen barbecueën.
De "kunst" van het barbecueen is wat mij betreft om een rauw stuk vlees op de bbq klaar te maken. Niet om een voorgegaard (of het nou van de supermarkt is of in je eigen pan) stuk vlees even af te grillen.
En of het nou koken is, sous-vide of de oven.. het is geen bbq.
[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 01-07-2016 15:53 ]
De grens is niet superhard maar sous-vide wordt uitgebreid besproken in dat andere topic - het is dus niet handig om dat allemaal in een BBQ topic te herhalen. Ik maak ook wel eens sous-vide mijn steaks (en zeker de garnalen) gaar en dan even op de grill. Maar het BBQ aspect daarvan is niet zo hoog dat ik het hier post.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nou goed. Het is helder 
Wat staat er op de planning dit weekend, bbqgewijs?
Morgen picanha op de weber en zondag dus ribs op de uds bij mij
Heb wide cut ribs in de rub vacuüm getrokken (peper, zout, knoflook, ui) waarvan er een aantal op de bastard gaan. En heb net een bracciole gemaakt welke op de Weber mag. Is een gevulde ontbeende hele kip waar ik gek op ben om te eten. Lekker met een tomaten - rodewijnazijn saus.418O2 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:25:
Volgende week van plan om TurDuCken te maken. Een kip in een eend in een kalkoen, gewoon omdat het kan..
Slik net mijn laatste spif burger door. Morgen ribs en zondag drumsticks418O2 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:25:
Nou goed. Het is helder
[hkmodus] Wachten op DHL418O2 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:25:
...
..
[ Voor 5% gewijzigd door arie_papa op 01-07-2016 19:52 ]
Deze418O2 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:25:

of deze
Nog even afwachten/beslissen.
Even geen ribben meer. Aangezien we nog varkenshaas in de diepvries hebben liggen deze net ontdooit, morgen marineren volgens het recept van DanBras en zondag dan sateh maken.418O2 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:25:
Verwijderd
Misschien komt het omdat ik op de ipad zet, maar kan je een link geven naar die marinade? Ik kan hem namelijk niet vinden. Ik doe met varkenshaas meestal soja en ketjap en olie, daarbij grote stukken ui en paprika op een spies. Maar ik zou graag dat recept zien.Chevy454 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:17:
[...]
Even geen ribben meer. Aangezien we nog varkenshaas in de diepvries hebben liggen deze net ontdooit, morgen marineren volgens het recept van DanBras en zondag dan sateh maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2016 21:21 ]
Klinkt leuk! Ik wil weer wat meer met kip doen (zeker nu de label rouge betaalbaar sandaard bij mij LIDL verkrijgbaar is). Ik heb wat lopen googelen maar heb je een favoriet recept oid? Ik zie van alles behalve wat op een ontbeende kip lijkt.De Rikster schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 18:18:
[...]
<>En heb net een bracciole gemaakt welke op de Weber mag. Is een gevulde ontbeende hele kip waar ik gek op ben om te eten. <>
Deze?
http://regra.osfa.nl/2016/05/27/danbras-sate-ajam/
Bij het zoeken lees ik ook dat 'men' de Miho lekker vindt.
http://www.bbqgenootschap...e-kipsate-van-tante-miho/
Dus het gewoon hier neer, wie weet wat men wilt/gaat proberen.
http://regra.osfa.nl/2016/05/27/danbras-sate-ajam/
Bij het zoeken lees ik ook dat 'men' de Miho lekker vindt.
http://www.bbqgenootschap...e-kipsate-van-tante-miho/
Dus het gewoon hier neer, wie weet wat men wilt/gaat proberen.
[ Voor 65% gewijzigd door NeutraleTeun op 01-07-2016 21:35 ]
Als je tijd hebt, ga eens naar de markt. Echt goede kip en het kost niks. Hele kip kost mij daar 3.5-4.5 euro (1-1.5kg)franssie schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:25:
[...]
Klinkt leuk! Ik wil weer wat meer met kip doen (zeker nu de label rouge betaalbaar sandaard bij mij LIDL verkrijgbaar is). Ik heb wat lopen googelen maar heb je een favoriet recept oid? Ik zie van alles behalve wat op een ontbeende kip lijkt.
haha weet ik, als ik kan doe ik mijn inkopen daar, maar meestal geen vlees en zeker geen kip (of moet een bio markt zijn) maar zeker wel vis. Lable Rouge is een bepaalde (pre-biologische) leefwijze die ik terugproef in de kip. Kipje zijn kleiner en ouder dan de meeste die je in NL kan kopen, kosten dan alsnog een euro of 8 maar dat is het mij waard.418O2 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:37:
[...]
Als je tijd hebt, ga eens naar de markt. Echt goede kip en het kost niks. Hele kip kost mij daar 3.5-4.5 euro (1-1.5kg)
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=3484.0Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:19:
Misschien komt het omdat ik op de ipad zet, maar kan je een link geven naar die marinade? Maar ik zou graag dat recept zien.
Voila
Mijn lieve vrouw heeft mij een Weber pizzasteen cadeau gedaan. Maar hoe de neuk moet je die steen nu langzaam opwarmen? Houtskool smoren tot 150c en dan zo langzaam de Weber opwarmen tot 250C?
Braciole is de Amerikaanse naam, involtini di pollo in Google voor het 'origineel' en dus op iets kleinere schaal want niet Amerikaansfranssie schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:25:
[...]
Klinkt leuk! Ik wil weer wat meer met kip doen (zeker nu de label rouge betaalbaar sandaard bij mij LIDL verkrijgbaar is). Ik heb wat lopen googelen maar heb je een favoriet recept oid? Ik zie van alles behalve wat op een ontbeende kip lijkt.
Ik koop ook gewoon een hele kip en ontbeen hem zelf, is prima te doen met een goed mes en een vaste hand:
YouTube: How to bone and roll a whole chicken
Goed opletten het vel heel te houden en oprollen met lekkere dingen er in, ik hou niet echt een recept aan want het is vooral afhankelijk wat er aan kruiden in de tuin staat op het moment van maken. Enige wat er altijd ingaat is een mengsel van provolone, paneermeel en Parmezaanse kaas.
Je kan het zo gek maken als je zelf wil maar gewoon dat mengsel met toevoeging van flink wat traditioneel Italiaanse kruiden in de kip, oprollen, huid terugvouwen, inbinden met slagerstouw en lekker indirect garen en afgrillen voor een lekker korstje.
Eventueel een saus erbij van een pak gezeefde tomaat met naar smaak wat zout, peper en rode wijnazijn toevoegen. Vooral lekker om hier de volgende dag de eventuele restjes in op te warmen.
Ik heb wel een recpt voor je gevonden van een gevulde ontbeende kip als je dat fijner vindt:
http://www.foodnetwork.co...lata-di-pollo-recipe.html
Hier kan ik zeker wat mee, ik kook zelf ook nogal los
Verwijderd
Nee, vuur aan zijkanten / achterkant en niet onder de steen, dus zo aansteken of starter verdelen aan de zijkanten en zo laten opwarmen en dan als het kan naar 300+ graden als steen warm is. 250 is te doen, maar 350 graden is beter. 380 zou ideaal zijn, maar dat haal je denk ik niet. Zou de eerste keer ook tot 300 gaan en een volgende keer wat hoger als dat lukt. Is de pizza ook sneller klaar.Chevy454 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:51:
Mijn lieve vrouw heeft mij een Weber pizzasteen cadeau gedaan. Maar hoe de neuk moet je die steen nu langzaam opwarmen? Houtskool smoren tot 150c en dan zo langzaam de Weber opwarmen tot 250C?
Zie verder instructies op youtube en kijk hier voor de rest en eet niet je vingers erbij op:
Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2
Ohja, laat de steen na afloop ook lang afkoelen! En niet in water leggen ofzo. Gewoon met keukenrol ofzo afnemen. De steen hoort er steeds gebruikter uit te zien met vlekken.
Dank je, heb alles op voorraad, ga het proberen. Ik verhoog wel het aantal djinten (minimaal 3 eetlepels) en neem olijfolie ipv zonnebloem en ik denk dat ik de kruiden voor de rest x2 doe, maar dat is persoonlijke smaak. Het is mij zo op het oog te karig, maar ik ben ook half indonesier.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2016 23:53 ]
Na wat rondkijken naar 19" variant toch maar terug gegaan naar een 13" omdat de prijs boven de 2k is, en zelfbouw is helaas geen optie omdat dik staal gewoon te duur is en ik ga niet voor 1-3mm.
Dus gisteravond onderstaande barbecue opgehaald en in zeer nette staat en vandaag 30KG eikenhout ophalen.
Dus gisteravond onderstaande barbecue opgehaald en in zeer nette staat en vandaag 30KG eikenhout ophalen.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Dat is ook al wel een lekker formaat toch? Het is geen buurtfeest-formaat maar hoe vaak is dat nodig?
Ik vind het een mooi ding om te zien
Klopt inderdaad maar ik zou liever groter willen om een heel varken erop de bereiden, nu zal ik het bij de mini variant houden.Nomad schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:43:
Dat is ook al wel een lekker formaat toch? Het is geen buurtfeest-formaat maar hoe vaak is dat nodig?
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Verwijderd
Ik vind hem prachtig! Wat een geld gaat daar inzitten zeg.Hari-Bo schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:38:
Na wat rondkijken naar 19" variant toch maar terug gegaan naar een 13" omdat de prijs boven de 2k is, en zelfbouw is helaas geen optie omdat dik staal gewoon te duur is en ik ga niet voor 1-3mm.
[afbeelding]
Boneless chicken hierboven ziet er geweldig uit, dat ga ik vanavond maar eens op de bbq proberen.
Klopt het inderdaad geen goedkope hobby (zeker niet als ik nu alles bij elkaar optel wat ik de laatste 2 jaar heb uitgegeven hieraanVerwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:56:
[...]
Ik vind hem prachtig! Wat een geld gaat daar inzitten zeg.
Boneless chicken hierboven ziet er geweldig uit, dat ga ik vanavond maar eens op de bbq proberen.

Plus hobby's mogen geld kosten.
Ik vind het een mooi apparaat Haro-Bo. Staat prachtig in de tuin!
Even een vraagje: vanmiddag ga ik buikspek maken, deze had ik gratis bij een bestelling vlees gekregen. Nu zit het zwoerd (huid) er nog aan. Het stuk is min of meer opgerold, met andere woorden de huid zit rond om het vlees gevouwen
Is het de bedoeling dat ik hem uitvouw en helemaal uitgevouwen op de BBQ leg? De kerntemperatuur moet zo'n 75 graden worden. Als ik hem helemaal uitvouw is het vlees niet dik/hoog meer. Ga ik dan niet veel te snel naar de kerntemperatuur als ik hem met 110-120 graden op de BBQ leg?
Even een vraagje: vanmiddag ga ik buikspek maken, deze had ik gratis bij een bestelling vlees gekregen. Nu zit het zwoerd (huid) er nog aan. Het stuk is min of meer opgerold, met andere woorden de huid zit rond om het vlees gevouwen
Is het de bedoeling dat ik hem uitvouw en helemaal uitgevouwen op de BBQ leg? De kerntemperatuur moet zo'n 75 graden worden. Als ik hem helemaal uitvouw is het vlees niet dik/hoog meer. Ga ik dan niet veel te snel naar de kerntemperatuur als ik hem met 110-120 graden op de BBQ leg?
Dit topic is gesloten.