Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.790 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Wild Chocolate schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:12:
[...]

Ik zou voor de One touch gaan. Beide door jou genoemde modellen zijn budget modellen. Bij deze site heb ik laatst nog een 47 cm gekocht, die ze aan het uitverkopen zijn, een zwarte original 47 cm kost daar 109,-:

[...]

Als je de blauwe original koopt, heb je een kleine kans dat er per ongeluk een deksel met thermometer bij zit

[...]
Ik ben eigenwijs geweest en gewoon de zwarte besteld, maar bij de levering van vandaag zat mooi een thermometer voor in de deksel. Nogmaals dank voor de tip :)

bbq

bbq2

[ Voor 5% gewijzigd door arie_papa op 02-07-2016 14:08 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 07:50
Hari-Bo schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:38:
Na wat rondkijken naar 19" variant toch maar terug gegaan naar een 13" omdat de prijs boven de 2k is, en zelfbouw is helaas geen optie omdat dik staal gewoon te duur is en ik ga niet voor 1-3mm.
]
Damn dat ziet er goed uit zeg. Ik ben ook helemaal niet jaloers of zo hoor hahaha
Heel veel grill en rookplezier er mee, en als we langs moeten komen om te proeven moet je het maar even laten weten ;)

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
arie_papa schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 12:00:
[...]

Ik ben eigenwijs geweest en gewoon de zwarte besteld, maar bij de levering van vandaag zat mooi een thermometer voor in de deksel. Nogmaals dank voor de tip :)

[afbeelding]

[afbeelding]
47cm? Dat is wel klein niet? Ik heb nu zelf de MT57 GBS en daar komt nog een WSM47 bij omdat ik voor het roken de MT te klein vind.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Chevy454 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:03:
[...]

47cm? Dat is wel klein niet? Ik heb nu zelf de MT57 GBS en daar komt nog een WSM47 bij omdat ik voor het roken de MT te klein vind.
47 cm is een bewuste keuze, zie mijn eerdere berichten. Ik was voornamelijk op zoek naar een fatsoenlijke bbq en niet persé op zoek naar een semi smoker / low-slow grill.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
arie_papa schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:34:
[...]

47 cm is een bewuste keuze, zie mijn eerdere berichten. Ik was voornamelijk op zoek naar een fatsoenlijke bbq en niet persé op zoek naar een semi smoker / low-slow grill.
Prima keus hoor. Gewoon ontdekken wat je leuk vindt . Als je over een tijdje denkt dat je ook wil smoken, haal je een 57 of maak je een uds (wat echt simpel is)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

418O2 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:43:
[...]

Prima keus hoor. Gewoon ontdekken wat je leuk vindt . Als je over een tijdje denkt dat je ook wil smoken, haal je een 57 of maak je een uds (wat echt simpel is)
Dit is wel een tof idee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NrxXf6YVSsyNIBcl6R0U9LPF/full.jpg

http://www.bbq-brethren.c...p?p=1639028&postcount=153

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 02-07-2016 16:54 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
Hari-Bo schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:38:
Na wat rondkijken naar 19" variant toch maar terug gegaan naar een 13" omdat de prijs boven de 2k is, en zelfbouw is helaas geen optie omdat dik staal gewoon te duur is en ik ga niet voor 1-3mm.

Dus gisteravond onderstaande barbecue opgehaald en in zeer nette staat en vandaag 30KG eikenhout ophalen.
[afbeelding]
Super gaaf ding zeg, doe je dat hele varken toch gewoon een keer hillbilly style ;)
Binnetie schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 11:06:
Ik vind het een mooi apparaat Haro-Bo. Staat prachtig in de tuin!

Even een vraagje: vanmiddag ga ik buikspek maken, deze had ik gratis bij een bestelling vlees gekregen. Nu zit het zwoerd (huid) er nog aan. Het stuk is min of meer opgerold, met andere woorden de huid zit rond om het vlees gevouwen
Is het de bedoeling dat ik hem uitvouw en helemaal uitgevouwen op de BBQ leg? De kerntemperatuur moet zo'n 75 graden worden. Als ik hem helemaal uitvouw is het vlees niet dik/hoog meer. Ga ik dan niet veel te snel naar de kerntemperatuur als ik hem met 110-120 graden op de BBQ leg?
Zorg dat de zwoerd alleen aan de buitenkant zit en niet ín de rol. Anders krijg je een heel taai stukje vergelijkbaar met navelstreng/operatiehandschoen wat niet heel erg lekker is.

Als je nog kan wachten zou ik hem een nachtje in een 50/50 mengsel van zeezout en suiker insmeren en laten uitlekken boven een bak. Scheelt zoveel vocht. 3 uur op 125° en 1 uur op 250° indirect en je hebt een geweldig lekker stuk buikspek. Kan gewoon plat, hoeft niet eens opgerold.

Ben er ook eentje aan het maken nu, zal wel even foto's maken en posten als hij morgen klaar is. Hij is nu nog in de pekel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, de ontbeende/gevulde kip is geslaagd hoor! :)

Receptje voor herhaling vatbaar. Het ontbenen kost even tijd, maar daarna heb je er geen kind aan, alleen wachten op de BBQ :P

1,7KG Kip, ontbeend en gevuld met Parmezaan, Twarog (soort poolse hütekase), spek, kruiden. Daarna omwikkeld met spek en ingebonden, 1,5u indirect op de BBQ en 5min direct voor een knapperige huid.

Het pakketje op de BBQ:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/xFDNKOkJUoCh/360.jpg

Klaar:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/rlhgTynODcnn/360.jpg

Opengesneden:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/WQyNjhyob8Xe/360.jpg

En op het bord met een lichte salade (ik heb inderdaad geen moeite in de estetiek van het bord gestoken):

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/2erX3SKArJ8r/360.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Ziet er lekker uit man, ik heb mijn plannen voor de kip gewijzigd. Morgen buikspek en ribs maken en vandaag gaan we voor een lekkere T-bone steak.

Die kip komt wel weer een andere keer al krijg ik er wel weer trek in als ik bovenstaande zie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:49
Nomad schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:21:
[...]

Pas maar op, ik woon vlakbij en het ziet er goed uit ;) .

* Nomad heeft de Anova vandaag ook besteld. Alvast voor mijn verjaardag, wilde gebruik maken van de aanbieding :). Maar ik ga hem nog even in de kast laten denk ik tot rond september....denk ik...misschien..hopelijk
* zeef ging ook voor de (vlees)bijl. :+ Meteen een Solis vacumeerapparaat erbij gekocht. :w vakantiegeld. It's been nice knowing you. Eerste biefstuk ligt nu een uurtje te garen op 51.1 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

zeef schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:05:
[...]

* zeef ging ook voor de (vlees)bijl. :+ Meteen een Solis vacumeerapparaat erbij gekocht. :w vakantiegeld. It's been nice knowing you. Eerste biefstuk ligt nu een uurtje te garen op 51.1 graden.
Nice! Jij hebt de Anova ook gekocht dus? Sous-vide koken bevalt gewoon erg goed, het is niet alleen lekker, maar ook zo gemakkelijk. Ga je plezier van hebben :D.
De vacumeermachine die je hebt gekocht is het broertje van die ik ook heb, ook een goede keuze :).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
Zo, T-bone's gegrild boven houtskool en opgegeten erg geslaagd al zeg ik het zelf.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/keLZSVYm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mKKnsuFm.jpg?1

Stuk buikspek met zwoerd van bijna 3 kilo gekant, ingesneden en gepekeld in de koeling aan het uitlekken en kan morgen de Weber op.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9EQld5Im.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iJLtgAdm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aFGr5KVm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SmsvE5Mm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IOPldnEm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ke07duXm.jpg

5 wide cut ribs gerubd en gevacumeerd in de koelkast:
1 met kant en klare pork rub
1 met 5 kruidenpoeder
1 met grigliata
2 met Memphis Dry rub die ik nog had staan van een vorige batch

Gaan morgen mooi met het buikspek op de Weber en daarna op de bastard verder voor de volgende stappen.

Snap die haat op shiners ook nooit zo, het vlees tussen de ribben vind ik juist het lekkerst...

[ Voor 56% gewijzigd door De Rikster op 02-07-2016 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Dus, de pizzasteen getest.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/PwHNssn6H8YNgcP1Tg8ZGROB/full.jpg

Het ging niet van een leien dakje. Ik dacht mijn houtskool van fire up te gebruiken. Allemaal klein grut erin. Naja... Uiteindelijk het bruikbare deel van houtskool opgebruikt, niet genoeg warmte. Dus een tweede deel maar gebruikt, niet genoeg warmte.. Naar de pizzasteen was nu inmiddels wel lekker indirect ontspannen!

Uiteindelijk toch maar naar de eco brasa briketten terug gegrepen, na 1 starter had ik al 200C. Een tweede starter erbij voor een egalere warmte en toen konden we los gaan. Binnen 10 minuten een lekkere pizza.

Volgende keer direct aan de slag met eco brasa briketten ipv houtskool gruis... Maar de pizza zelf was een deel zalm en een deel salami. Volgende keer doen we de rucola na het bakken ;) qua smaak gewoon lekker.

Nu nog goede recepten zoeken want Mrs Chevy454 vond het erg smakelijk.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Chevy454 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:22:
Ziet er goed uit!

Mijn favoriet heeft ricotta, parmezaan, mozzarella, knoflook, ansjovis, bladspinazie en kappertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
arie_papa schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 12:00:
[...]

Daar ga je zeker geen spijt van krijgen! Wel of geen thermometer is wel een beetje vaag, maar het is oude voorraad, dus de modellen lopen ook een beetje rommelig door elkaar geloof ik. Maar dan is dit ook een betere deal dan bij ING, want daar zit op de goedkoopste geen thermometer.
Dit is gewoon een hele goeie deal (bijna net zo goed als de deal voor mijn premium voor nog een tientje extra (dat is met aspan eronder, maar die was al uitverkocht)).

En je kan hier ook best op experimenteren met low-and-slow als je wilt. Moet je alleen oppassen dat het vlees niet te dicht bij de kolen ligt. Of kijken of je iets van een metalen plaatje tussen de kolen en je vlees kan zetten als het stuk vlees wat groter is.

De thermometer is trouwens wel handig als indicatie, maar niet nauwkeurig genoeg voor low&slow. De aangegeven waarde is heel erg afhankelijk van waar de thermometer zich bevindt t.o.v. de kolen. Bovendien zal hij vaak eerder iets te hoog aangeven, omdat het bovenin de BBQ warmer is dan op het rooster.

Veel plezier ermee!

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Slow tot 52c en dan de fik er in

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ah5EAQC.jpg

En het was heerlijk

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6AVSDOW.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

418O2 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:03:

[afbeelding]

En het was heerlijk

[afbeelding]
Is dat een hele halve entrecote? Ziet er goed uit!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
franssie schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:47:
[...]

Is dat een hele halve entrecote? Ziet er goed uit!
Picanha. Aanrader! Echt een genot om te eten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Aha - die staat inderdaad nog op de to-do lijst hier, afgaande op de foto's moet ik er maar eens haast mee gaan maken :9~

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:31
De Rikster schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 17:29:
Zorg dat de zwoerd alleen aan de buitenkant zit en niet ín de rol. Anders krijg je een heel taai stukje vergelijkbaar met navelstreng/operatiehandschoen wat niet heel erg lekker is.

Als je nog kan wachten zou ik hem een nachtje in een 50/50 mengsel van zeezout en suiker insmeren en laten uitlekken boven een bak. Scheelt zoveel vocht. 3 uur op 125° en 1 uur op 250° indirect en je hebt een geweldig lekker stuk buikspek. Kan gewoon plat, hoeft niet eens opgerold.

Ben er ook eentje aan het maken nu, zal wel even foto's maken en posten als hij morgen klaar is. Hij is nu nog in de pekel.
Dan is het bij mij goed gegaan. Ik had de buikspek een dag in de de rub gezet. En dacht et een 1,5 uur wel klaar te zijn maar de temperatuur steeg heel erg langzaam. Dus hij lag er uiteindelijk 3 uur op.

Ik ben geen spek fan, de rest vond hem wel lekker. We overgebleven is heb ik aan ze meegegeven. Misschien had hij nog iets zouter gekund. Ik las ook wel dat ze in een pekelbadje konden.Heb em 3 uur zo rond de 120 gaden gehad en Daarna nog even direct grillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Binnetie schreef op zondag 03 juli 2016 @ 09:04:
[...]

Dan is het bij mij goed gegaan. Ik had de buikspek een dag in de de rub gezet. En dacht et een 1,5 uur wel klaar te zijn maar de temperatuur steeg heel erg langzaam. Dus hij lag er uiteindelijk 3 uur op.

Ik ben geen spek fan, de rest vond hem wel lekker. We overgebleven is heb ik aan ze meegegeven. Misschien had hij nog iets zouter gekund. Ik las ook wel dat ze in een pekelbadje konden.Heb em 3 uur zo rond de 120 gaden gehad en Daarna nog even direct grillen.
Lekker de volgende dagen, een plak van ongeveer een cm dik opbakken op een wit zacht broodje (lotusbroodjes van de toko :9~ ) beetje hoi-sin saus, lente ui en ingelegde komkommer. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Binnetie schreef op zondag 03 juli 2016 @ 09:04:
[...]

regel 1: je bent altijd langer bezig dan je denkt met Slow en low

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:41
418O2 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 10:14:
[...]
regel 1: je bent altijd langer bezig dan je denkt met Slow en low
I agree!
Gisteren om 13:00 een paar ribs er opgegooid. Om 18:45 kwamen ze er af...
was van plan 2-1,5-1 te doen, maar is dus wat langer geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
The Fatal schreef op zondag 03 juli 2016 @ 10:19:
[...]

I agree!
Gisteren om 13:00 een paar ribs er opgegooid. Om 18:45 kwamen ze er af...
was van plan 2-1,5-1 te doen, maar is dus wat langer geworden
Ik ga vandaag 3-2-1 doen, mik op 19 uur. Begin rond 12 denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:13
Chevy454 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:17:
[...]

Even geen ribben meer. Aangezien we nog varkenshaas in de diepvries hebben liggen deze net ontdooit, morgen marineren volgens het recept van DanBras en zondag dan sateh maken.
Hoe waren deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 03:02

St@m

@ Your Service

Gisteren burgers gehaald van "The frozen butcher" bij de Appie, had er al goede verhalen over gehoord, dus zelf maar even proeven.
Had de Angus burger, Amerikaanse rundvleesburger en de Wagyu burger.
De Waygu was het lekkerst, de Amerikaanse rundvleesburger het minst (maar nog steeds 100x beter dan een pak huismerk hamburgers). Ideaal alternatief voor als je geen zin hebt om zelf hamburgers te maken.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
De ribs waren op zich oke geworden, maar net even te droog denk ik. Het inpak stuk moet ik even wat beter onder de knie krijgen.De saus die ik had gemaakt maakte echter een hoop goed.

Tevens vind ik buikribs niet per se beter dan baby-backs. Het is de extra moeite niet waard imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25
Chevy454 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:22:
Dus, de pizzasteen getest.

...

Het ging niet van een leien dakje. Ik dacht mijn houtskool van fire up te gebruiken. Allemaal klein grut erin. Naja... Uiteindelijk het bruikbare deel van houtskool opgebruikt, niet genoeg warmte. Dus een tweede deel maar gebruikt, niet genoeg warmte.. Naar de pizzasteen was nu inmiddels wel lekker indirect ontspannen!

Uiteindelijk toch maar naar de eco brasa briketten terug gegrepen, na 1 starter had ik al 200C. Een tweede starter erbij voor een egalere warmte en toen konden we los gaan. Binnen 10 minuten een lekkere pizza.

Volgende keer direct aan de slag met eco brasa briketten ipv houtskool gruis... Maar de pizza zelf was een deel zalm en een deel salami. Volgende keer doen we de rucola na het bakken ;) qua smaak gewoon lekker.

heb je alles op kolen/briketten gedaan? Ik lees op meerdere plaatsen dat het veel heter wordt wanneer je er een blokje hout op gooit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
spank_mojoo schreef op maandag 04 juli 2016 @ 09:31:
[...]

heb je alles op kolen/briketten gedaan? Ik lees op meerdere plaatsen dat het veel heter wordt wanneer je er een blokje hout op gooit namelijk.
Dat sowieso, maar houtskool zou heter moeten branden dan briketten. Maar dan moet je wel goed houtskool hebben en geen gruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:20
Gisteren voor het eert een poging gewaagd op de country smoker begonnen met een laagje kolen en daarna eikenhout erop. Toen de temperatuur bereikt was begon ik de zuurstof toevoeg af te knijpen zoals met een Kamado alleen teveel. Het resultaat was dat de burgers een enorme hout smaak hadden.
Volgende week de tweede poging proberen, het is duidelijk anders als mijn andere barbecues maar wel weer een leuk speeltje erbij. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Redelijk.

We hadden nog varkenshaas liggen in de diepvries dus die werd vrijdagavond in de koelkast ontdooit. Zaterdagmiddag het vlees in blokjes gesneden en dan volgens het recept gekruid. Vervolgens in een ziplock zakje in de ijskast laten trekken tot zondagmiddag. De knoflookgeur was nogal aanwezig toen we de ijkast hadden opengemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/RiJkMoYcMHJZdSOU1xLNytSR/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/HvQGaeFsPxIfL4PhiOoGFBHg/medium.jpg

Waarom ook geen regen hé?

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/hcou7iNrxOPspqRZVmQdxRWY/medium.jpg

Uiteindelijk hebben we een deel in de middag en een deel in de avond opgegeten.
Mijn vrouw vond de knoflook te fel aanwezig en het mocht ook wat sterker. Volgende keer wat sambal ofzo erbij doen.
spank_mojoo schreef op maandag 04 juli 2016 @ 09:31:
Ik heb alles op houtskool gedaan maar omdat het gruis was ging het totaal niet vooruit. Daarna de kleine Weber kolenstarter tot de nok gevuld met briketten en toen hadden we voldoende warmte en ging de temperatuur naar de 225C. Met een 2de kolenstarter ging het feestje eindelijk los.
418O2 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 09:34:
Dat sowieso, maar houtskool zou heter moeten branden dan briketten. Maar dan moet je wel goed houtskool hebben en geen gruis.
Daarom dat ik met houtskool was begonnen met met gruis heb je er zo weinig aan. Maar wat is goed houtskool en vooral: hoe kan je op voorhand de zak controleren dat het goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Chevy454 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:12:
[...]

Daarom dat ik met houtskool was begonnen met met gruis heb je er zo weinig aan. Maar wat is goed houtskool en vooral: hoe kan je op voorhand de zak controleren dat het goed is?
Reviews lezen :)

http://www.probbqshop.nl/...ool-marabu-cuba-15kg.html

die heeft Noskos laatst getest en daar was hij tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:14:
Reviews lezen :)

http://www.probbqshop.nl/...ool-marabu-cuba-15kg.html

die heeft Noskos laatst getest en daar was hij tevreden over.
Ja natuurlijk reviews lezen maar als de postbode ermee gooit, er met de bus overheen rijdt en daarna aflevert heb je nog steeds gruis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Chevy454 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:20:
[...]

Ja natuurlijk reviews lezen maar als de postbode ermee gooit, er met de bus overheen rijdt en daarna aflevert heb je nog steeds gruis ;)
Dan moet je wel heel erg je best doen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:10
Ik gebruik zelf de restaurant houtskool van Masterfire. Mooie grote blokken, weinig as, vrijwel geen rook. Koop ik eens per jaar een paar zakken van tijdens een meeting van een bbqforum.

Zaterdag een sessie gedaan van 11,5 uur. Kan er volgens mij nog wel twee of drie doen voordat alles op is in m'n ei.

Afbeeldingslocatie: https://i285.photobucket.com/albums/ll72/DVD_nl/20160702-opname%20zonder%20titel-0482.jpg

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:20
Voor houtskool gebruik ik nu enkele jaren de restaurant houtskool van de Deen (deze is alleen via de webshop te bestellen) 15 euro voor 15kg is het niet duur, en er zit geen gruis in maar grote en middelgrote stukken.
Restaurant Houtskool zak 15kg

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:01

Paladin

Play Ball!

Ik lurk aan tijd mee in dit topic, maar nu toch even mijn aanwinst showen, ben nog druk bezig met de tafel er om heen, zal tzt wel even post maken over het bouw process, maar hopelijk als alles werkt kan ik hier ook mijn creaties neer komen zetten.

Afbeeldingslocatie: https://i1069.photobucket.com/albums/u466/Paladin82/BuitenKeuken/20160702_172436.jpg

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
Hij wel!

Supervet! Ga je nog heel veel plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 16:36
418O2 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:03:

[afbeelding]

En het was heerlijk

[afbeelding]
Toevallig zaterdag ook een Picanha gedaan op de bbq. Ik heb het andersom aangepakt. Eerst op de Weber even goed de fik erin voor een minuut of 5 (vet naar beneden, vlammen van een halve meter hoog :7 ) en daarna met het vet aan de bovenkant tot 52C kerntemperatuur in de smoker (Boretti Barillo). Daarna nog 15 min laten rusten en het resultaat mocht er zeker zijn! Erg smaakvol!
Helaas geen foto's van, maar hij was mooi rose (dus iets verder dan die op jouw foto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Paladin schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:56:
Ik lurk aan tijd mee in dit topic, maar nu toch even mijn aanwinst showen, ben nog druk bezig met de tafel er om heen, zal tzt wel even post maken over het bouw process, maar hopelijk als alles werkt kan ik hier ook mijn creaties neer komen zetten.
Mooi! Is dat de XL? Ik ben wel enigszins jaloers! :)

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ruurd v. schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:12:
[...]

Toevallig zaterdag ook een Picanha gedaan op de bbq. Ik heb het andersom aangepakt. Eerst op de Weber even goed de fik erin voor een minuut of 5 (vet naar beneden, vlammen van een halve meter hoog :7 ) en daarna met het vet aan de bovenkant tot 52C kerntemperatuur in de smoker (Boretti Barillo). Daarna nog 15 min laten rusten en het resultaat mocht er zeker zijn! Erg smaakvol!
Helaas geen foto's van, maar hij was mooi rose (dus iets verder dan die op jouw foto's).
Allright :) Ik heb het idee dat reverse sear toch een mooiere garing oplevert. Heb je het al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Paladin schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:56:

[afbeelding]
Heel mooi! Ik was nog met mijn vrouw gisteren aan het praten over een braak stuk grond in de tuin.
Om er een buitenkeuken met kamado van te maken. Maar helaas vond mijn vrouw dat geen goed idee. Ik denk dat ik eerst met mijn Weber moet spelen totdat die kapot is ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 16:36
418O2 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:19:
[...]

Allright :) Ik heb het idee dat reverse sear toch een mooiere garing oplevert. Heb je het al eens geprobeerd?
Nee, dit was de eerste keer. Het was zeker voor herhaling vatbaar, dus wellicht de volgende keer reversed proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Chevy454 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:20:
[...]

Heel mooi! Ik was nog met mijn vrouw gisteren aan het praten over een braak stuk grond in de tuin.
Om er een buitenkeuken met kamado van te maken. Maar helaas vond mijn vrouw dat geen goed idee. Ik denk dat ik eerst met mijn Weber moet spelen totdat die kapot is ;(
Vraag aan een vriend of hij even in zijn tuin/garage mag logeren, je moet toch wat nieuws nu ze je ouwe trouwe Weber hebben gestolen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Chevy454 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:20:
[...]

Haha die vrouwen ook altijd, ik had hier dezelfde discussie, uiteindelijk mijn 2 webers verkocht (WSM en gewone kettle, met als deal dat als die weg waren, deze mocht komen, ik had ze binnen 3 dagen verkocht :D)

dus toen was het ok, ga je gang ook maar :)

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

St@m schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 13:33:
[...]
Mooi ding, ik ga vanavond voor het eerst pizza maken op de Q. Heb nu al een jaar een pizzasteen in huis maar nog nooit gebruikt. Dus zo'n ding komt er niet voor mij.
Inmiddels voor het eerst gebruikt: Orion84 in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

Werkt perfect. Hoogstens dat als je meerdere pizza's na elkaar maakt dat de steen wat aan de hete kant wordt, terwijl de dome temp natuurlijk elke keer weer opnieuw moet opbouwen. Maar op zich was ook de derde pizza nog steeds prima gelukt.

Toen de thermometer begon op te lopen werd ook duidelijk waarom die tot 600° gaat: dat zijn graden Fahrenheit. Het F tekentje is verstopt achter de staart van de naald als die in de minimum positie staat :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Orion84 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:40:
[...]

Inmiddels voor het eerst gebruikt: Orion84 in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

Werkt perfect. Hoogstens dat als je meerdere pizza's na elkaar maakt dat de steen wat aan de hete kant wordt, terwijl de dome temp natuurlijk elke keer weer opnieuw moet opbouwen. Maar op zich was ook de derde pizza nog steeds prima gelukt.

Toen de thermometer begon op te lopen werd ook duidelijk waarom die tot 600° gaat: dat zijn graden Fahrenheit. Het F tekentje is verstopt achter de staart van de naald als die in de minimum positie staat :P
welk recept heb je voor de bodem? Ziet er namelijk heel knapperig en krokant uit. Terwijl ik altijd een dikke meelbodem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Soezie Frans Krokant meel (van de boerenbond). Ongeveer 350gr. bloem, 200ml water, 1 zakje instant gist, snufje zout, lepeltje suiker, paar eetlepels olijfolie. Kneden met de hand (al doe ik het de laatste tijd meestal gewoon lui in de foodprocessor). Dan een paar uur rijzen. Daarna verwerken tot pizza of invriezen.

Maar goed, daarover meer in Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 :)

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 04-07-2016 16:27 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Cass Casey schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:32:
Ik gebruik zelf de restaurant houtskool van Masterfire. Mooie grote blokken, weinig as, vrijwel geen rook. Koop ik eens per jaar een paar zakken van tijdens een meeting van een bbqforum.

Zaterdag een sessie gedaan van 11,5 uur. Kan er volgens mij nog wel twee of drie doen voordat alles op is in m'n ei.

[afbeelding]
op dammers red ik dat denk ik niet.
Afgelopen weekend na een uur of 7 a 8 was het toch erg ver op bij 100/110 graden :(
Wil over 2 weken PP maken, dus echt op zoek naar andere houtskool om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Paladin schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:39:
Haha die vrouwen ook altijd, ik had hier dezelfde discussie, uiteindelijk mijn 2 webers verkocht (WSM en gewone kettle, met als deal dat als die weg waren, deze mocht komen, ik had ze binnen 3 dagen verkocht :D)

dus toen was het ok, ga je gang ook maar :)
Dus jij bent van 2 Webers naar 1 Primo gegaan? Mis je geen kookoppervlakte?
Ik zit zelf aan een WSM47 erbij voor meer kookoppervlakte als we bezoek hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Weet ik nog niet maar primo xl jeeft best wel heel veel kook oppervlak er kan iets van 20kg procureur op of 20 ribbels en zulke grote groepen heb ik zelde, ik vond die wsm heel erg lastig goed op temp te krijgen en te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand nog tips voor een bak waarin ik asperges kan grillen? Als ik ze op het rooster leg, gaan ze er door heen vallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
haaks er op leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De groentekorf van weber is geen goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
ga eens bij de xenos kijken, veel goedkopere alternatieven daar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Bovenstaande idd of op een sear grate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ferra schreef op maandag 04 juli 2016 @ 18:22:
Iemand nog tips voor een bak waarin ik asperges kan grillen? Als ik ze op het rooster leg, gaan ze er door heen vallen...
Je kunt ze ook aan elkaar prikken met dunne satéstokjes als de asperges niet al te dun zijn. Draai je zo 6 tot 8 stuks in 1 keer om. Overigens krijg ik ze niet lekker klaargemaakt op de bbq, laatste keer goed ingesmeerd met wat knoflookolie en toen gingen ze wel, maar denk dat ik ze de volgende keer voorkook ofzo.. Er zijn ook van die rvs wokken voor op de q in allerlei soorten en maten, sowieso handig voor champignons en kleinere garnalen e.d. Heb alleen geen idee of zoiets ook bij de Xenos/Action wordt verkocht?

Vrienden van ons hebben een Cobb en een van hen liet em ff zien. Ken het systeem wel, maar volgens mij spreekt dat "kan op tafel dus ieder kan eigen vlees klaarmaken" mijn missus wel aan, beetje outdoor gourmetgevoel maar dan op kooltjes ftw. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ie wordt besteld, ze vroeg al of ik me ff kon "inlezen" :+

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 04-07-2016 21:49 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Op vakantie gaat bij ons altijd de Cobb mee, geniaal apparaat. Is wel voor twee personen maar en gaat wel een hele kip in als het moet en je kan er ook brood in bakken van de restwarmte. Bijna zo zuinig als een kamado en inderdaad heet te verplaatsen dus als je klaar bent zet je 'm zo op een veilige plek.

Thuis gebruik ik de Cobb alleen als er iemand met allerlei voedsel allergien op bezoekt komt en dan heeft deze haar eigen bbq. Naast de standaard plaat wil je ook het rooster en de ribbel-grillplaat overigens dus zoek naar een goede combi deal.

maar je missus heeft gelijk, ding kan gewoon op een houten buiten tafel staan. Het deksel is wel belangrijk maar je kan er dus heerlijke sate en zo op maken maar ook een steak gaat prima. Ik heb zelf een thermometer in een gat geduwd en denk er nog over een luchtregeling over de andere gaten te maken zodat ik ook nog wat kan roken op dat ding. Kost wel wat maar elke cent waard en een WGA is ook niet goedkoop en kan mijns inziens minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

franssie schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:58:
Naast de standaard plaat wil je ook het rooster en de ribbel-grillplaat overigens dus zoek naar een goede combi deal.

maar je missus heeft gelijk, ding kan gewoon op een houten buiten tafel staan. Het deksel is wel belangrijk maar je kan er dus heerlijke sate en zo op maken maar ook een steak gaat prima. Ik heb zelf een thermometer in een gat geduwd en denk er nog over een luchtregeling over de andere gaten te maken zodat ik ook nog wat kan roken op dat ding. Kost wel wat maar elke cent waard en een WGA is ook niet goedkoop en kan mijns inziens minder.
Ribbelplaat..check..net als een grotere mand voor moar coal :P Had ook al gezien dat de compacte niet samenwerkt met alle accessoires, want dan moet er weer een tussenring bij. Ben niet van plan hem mee te sleuren, dus hoeft geen compact te zijn..normale is ook compact genoeg. Maar denk dat het voor de wederhelft vooral belangrijk is dat het toch iets gezelliger is om allemaal aan tafel te zitten en dan wat klaarmaken met z'n allen. Beetje tussen echt bbq-en en gourmetten in zeg maar. Ook fijn met kids: ding staat stabiel en zijkant wordt niet heet.

-update-
Even de plussen en minnen besproken met de missus en hij staat op de verlanglijst :) Mijn roestbakbbq is toch alleen maar geschikt voor grillen door de beroerde afsluiting en neemt alleen maar een berg ruimte in. Mochten we nu echt veel tegelijk willen maken, kunnen we zowel de WGA als de Cobb aansteken, maar dat komt nauwelijks voor. Aangezien je op allebei prima kunt roken en bv een picanha kunt klaarmaken, hoeven we daarvoor geen grotere bbq te hebben. Wel een hoger tafeltje (dat Ikea Bekvam ding lijkt me ideaal) voor de WGA nog een keertje scoren, en dan hebben we een mooie compacte q-setup :9

[ Voor 23% gewijzigd door 2Dutch op 05-07-2016 08:55 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gietijzeren grillpannetje op het rooster zetten. Kost 20 euro en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

pas op met teveel kool, ding blijft makkelijk anderhalf uur goed warm op wat briquetten (ik heb de standaard) maar een ruimer rooster kan natuurlijk geen kwaad.
Oh ja - moet ook nog in de topic start, binnen BBQ'n is een populaire Japanse zelfmoordmethode. Dus doe dat niet. Een Cobb is niet echt gourmetten, het blijft wel een hout BBQ.

Wikipedia: Charcoal-burning suicide

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 04-07-2016 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:36

SaN

Blijft lekker af en toe een zelfgemaakt burgertje.

Burger

Burgerhalf

Ik blijf deze zomer een beetje hangen op de gegrilde kippen van het spit. Ongelofelijk lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

SaN schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:35:
<>
Ik blijf deze zomer een beetje hangen op de gegrilde kippen van het spit. Ongelofelijk lekker.
Ik ben dat al 9 jaar van plan en ik ga zo een spit bestellen. Ik rook ze wel op de kamado maar inderdaad een op het spit geroosterd kipje is toch wel erg lekker.
Dank voor de herinnering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na jaren bbq'en op zeer goedkope bbq's die je na een seizoen kon weggooien nu een Weber GBS 57cm gekocht.
Morgen wordt deze geleverd..
Was ik in het verleden altijd echt aan het grillen en zorgen dat het niet verbrand hoop ik nu een stap te maken naar echt serieus bbq'en..

Maarja om niet gelijk 180 graden om te draaien wil ik komend weekend bij het inwijden het nog redelijk makkelijk houden, dus lekker grillen.

De dingen die ik ga maken zijn het volgende:
Sateetjes van Varkenshaas.
Hamburgers.
Gemarineerde filet lapjes..
Karbonade..

In het verleden had ik gewoon zicht op het vlees en had ik geen deksel..

Nu zoek ik even wat snelle tips om toch een beetje goed te bbq'en..
Moet ik gewoon op dezelfde voet doorgaan? Dus briketten in de starter en in het midden van de weber.. (in de brikettenhouders), en dan de deksel eraf laten en lekker erboven grillen?

Of toch de deksel erop doen en ook boven de kolen grillen?
Graag wat tips voor de absolute beginner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Wat ik bij zulk vlees meestal doe, is gewoon dichtschroeien en dan boven de briketten weg en de kap er even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dan heb je denk ik wel twee zones nodig denk ik Catch22? Dus een schot in het midden ergens en dan boven de kolen schroeien en dan verplaatsen naar de koude kant, deksel erop en de heteluchtoven het werk laten doen in een minuut of 15 a 20?

Zo doe ik het op mijn gasgrill namelijk (een brander op hoog en de andere uit of laag) maar misschien werkt het op een weber anders.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 04-07-2016 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zitten brikettenhouders bij, dus ik kan de warmte zo verschuiven naar de zijkant..Dus dat moet goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
franssie schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:36:
Dan heb je denk ik wel twee zones nodig denk ik Catch22? Dus een schot in het midden ergens en dan boven de kolen schroeien en dan verplaatsen naar de koude kant, deksel erop en de heteluchtoven het werk laten doen in een minuut of 15 a 20?

Zo doe ik het op mijn gasgrill namelijk (een brander op hoog en de andere uit of laag) maar misschien werkt het op een weber anders.
Hij heeft het al over brikettenhouders. Ja dus. Hoewel een deksel niet per se nodig is met zulk vlees. Alleen met kip doe ik dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Kan ik je aanraden het met sate ook te doen en eigenlijk alles op een stokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik zou het denk ik allemaal "direct" doen, op de sate na. Wel met deksel erop en rond de 250 graden.
Hamburgers wil je die rook smaak mee geven en dat werkte het beste door hun vet op de briketten te laten druipen.
De sate zou ik dus indirect doen, maar tegelijkertijd met de rest, waardoor die ook lekker de rooksmaak krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Nomad schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:54:
Hamburgers wil je die rook smaak mee geven en dat werkte het beste door hun vet op de briketten te laten druipen.
Rooksmaak krijg je door rookhout toe te voegen, met vlammen van het druppelende vet krijg je vooral een roetsmaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De Rikster schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:47:
[...]

Rooksmaak krijg je door rookhout toe te voegen, met vlammen van het druppelende vet krijg je vooral een roetsmaak ;)
Ben ik het niet geheel met je eens. Ik ken de "roetsmaak" zeker en ik rook regelmatig met hout van fruitbomen, dus ik ben bekend met de smaken. Maar een direct of indirect bereidde hamburger zit qua smaak een groot verschil tussen en ik vind dat zeker niet vallen onder "roetsmaak". Het is ook zeker niet dezelfde rooksmaak als die je krijgt van fruitboom hout, maar vind het wel wat toevoegen aan de smaak.

(edit: voor mij is de roetsmaak de bittere smaak die je krijgt zodra je vet ook zorgt voor vlammen. Ik gebruik alleen kokosbriketten en die geven geen vlammen)

[ Voor 11% gewijzigd door Nomad op 05-07-2016 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:23

CodeIT

Code IT

De Rikster schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:47:
[...]

Daar ben ik het ook niet mee eens. Verdampte vleessappen zorgen juist voor de bbq smaak. En dat is niet de rooksmaak. Roet krijg je als het vuur (voor langere tijd) direct in contact staat met je vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
CodeIT schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:32:
[...]

Daar ben ik het ook niet mee eens. Verdampte vleessappen zorgen juist voor de bbq smaak. En dat is niet de rooksmaak. Roet krijg je als het vuur (voor langere tijd) direct in contact staat met je vlees.
Roet ontstaat door onvolledige verbranding, de oorzaak hiervan maakt niet zo gek veel verschil. Een likje van een paar vlammen maakt het inderdaad lekkerder, een innige tongzoen van een half hellevuur niet.
Nomad schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:54:
[...]
(edit: voor mij is de roetsmaak de bittere smaak die je krijgt zodra je vet ook zorgt voor vlammen. Ik gebruik alleen kokosbriketten en die geven geen vlammen)
Die bijtende smaak bedoelde ik inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:23

CodeIT

Code IT

De Rikster schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:49:
[...]

Roet ontstaat door onvolledige verbranding, de oorzaak hiervan maakt niet zo gek veel verschil. Een likje van een paar vlammen maakt het inderdaad lekkerder, een innige tongzoen van een half hellevuur niet.

[...]

Die bijtende smaak bedoelde ik inderdaad.
Daarom heb ik het ook over verdampte vleessappen. Je wilt het liefst geen vuur in de bbq. In een gasbbq heb je vaak een stuk metaal boven de vlammen zitten waardoor het vocht uit het vlees wel verdampt maar niet in de fik vliegt en een roetsmaak geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

franssie schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:14:
pas op met teveel kool, ding blijft makkelijk anderhalf uur goed warm op wat briquetten (ik heb de standaard) maar een ruimer rooster kan natuurlijk geen kwaad.
Oh ja - moet ook nog in de topic start, binnen BBQ'n is een populaire Japanse zelfmoordmethode. Dus doe dat niet. Een Cobb is niet echt gourmetten, het blijft wel een hout BBQ.

Wikipedia: Charcoal-burning suicide
Lees idd dat het ding op een klein beetje kolen het prima uithoudt, echt een soort kamado-effect wat je al zei. Nasty om te lezen dat wikipedia artikeltje :/ Sowieso is het enige waar een vlam bij komt kijken binnen een paar kaarsjes en het gasfornuis, verder alles buiten de deur: als je binnen wilt eten met meerdere mensen wordt het toch gewoon de burgerlijke bakplaat/gourmetset met een stekkertje :P

Hmm, wordt mijn grote brikettenstarter wel wat overbodig nu..ach, die raak ik wel kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
Ik heb voor Vaderdag een soort koekenpan gekregen die geperforeerd is met gaatjes van ongeveer 6mm. volgens mij komt deze bij de action bij de Appie blijkbaar weg, maar ik zal het eens voor je vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik wil een dezer dagen ook een BBQ gaan aanschaffen. Ik lees al veel mee in dit topic en wil graag ook zelf aan de slag :D Op dit moment staat eigenlijk de Performer van Weber bovenaan mijn lijstje, vooral omdat het kleine stukje werkblad wat erbij zit. Dit lijkt me wel handig om net even een bord of temperatuurmeter op te kunnen zetten.

Hoe pakken jullie het aan met de draden van temperatuurmeters? Ik lees op diverse fora dat mensen een klein gaatje boren onder het deksel van de Weber's zodat de kabel van de meter niet tussen de rand en deksel klemt. Verder lijkt de Performer (de goedkoopste versie; 399 EUR) mij een mooi product voor de hobby BBQ'er om te beginnen met diverse technieken en wat leuks te kunnen bereiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.vuurenrook.nl/...2st--proq%26trade%3B.html

Ik gebruik zelf deze voor mijn Webers. Beschadigd het draad in ieder geval niet. Gewoon een gaatje geboord net onder de rand van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Razr schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:19:
Hoe pakken jullie het aan met de draden van temperatuurmeters?
Het is maar net wat je wilt doen denk ik? Voor mijn rooster sensor zou het handig zijn als deze "fixed" was.
Maar voor mijn vlees wat ik af en toe keer moet ik soms de kabel herleggen voor de lengte. Dat laatste gaat dan weer beter als die los ligt denk ik dan.

Ik doe de kabel dan ook gewoon los.
Verder lijkt de Performer (de goedkoopste versie; 399 EUR) mij een mooi product voor de hobby BBQ'er om te beginnen met diverse technieken en wat leuks te kunnen bereiden?
Een tafeltje is handig maar zal altijd te klein zijn denk ik. Daarom beter een echte tafel erbij.
Als wij BBQ doen dan neem ik een klaptafel ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
Ik wil een dezer dagen ook een BBQ gaan aanschaffen. Ik lees al veel mee in dit topic en wil graag ook zelf aan de slag :D Op dit moment staat eigenlijk de Performer van Weber bovenaan mijn lijstje, vooral omdat het kleine stukje werkblad wat erbij zit. Dit lijkt me wel handig om net even een bord of temperatuurmeter op te kunnen zetten.
Wat chevy454 zegt, die tafel is al gauw te klein.
Ik zou dan voor een Master Touch gaan met een losse tafel.
Desnoods bouw je de weber zelf in een tafel. Dit heb ik ook gedaan, de beste keuze die ik ooit gemaakt heb O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Op dit moment staat eigenlijk de Performer van Weber bovenaan mijn lijstje, vooral omdat het kleine stukje werkblad wat erbij zit. Dit lijkt me wel handig om net even een bord of temperatuurmeter op te kunnen zetten.
Ik vind het persoonlijk niet de meerprijs van 140,- (toch?) waard. Het is idd een beetje een klein tafeltje.
Hoe pakken jullie het aan met de draden van temperatuurmeters? Ik lees op diverse fora dat mensen een klein gaatje boren onder het deksel van de Weber's zodat de kabel van de meter niet tussen de rand en deksel klemt.
Door het gat waar de dekselthermometer ooit zat.
Verder lijkt de Performer (de goedkoopste versie; 399 EUR) mij een mooi product voor de hobby BBQ'er om te beginnen met diverse technieken en wat leuks te kunnen bereiden?
Een 57cm Weber is daar idd heel erg mooi voor. Persoonlijk vind ik een 57cm makkelijker te regelen qua temperatuur dan een 47cm en is het gewoon een veel fijner formaat met het oog op het creëren van zones, werkoppervlakte en groei je er een stuk minder snel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bedankt voor de reacties allemaal! Het is inderdaad een forse meerprijs voor dat stukje tafel. Het is dan wellicht leuker (en beter) om zelf op termijn wat te maken en tot die tijd inderdaad een losse tafel ernaast te zetten. Dan ga ik beter voor een mooie 57 cm :)

Wat betreft de draden van de temperatuurmeter, een gaatje boren en dit dan afwerken met de buisjes (bijv. de link die ciris eerder gaf) staat me ook wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
De Rikster schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 13:38:
Een 57cm Weber is daar idd heel erg mooi voor. Persoonlijk vind ik een 57cm makkelijker te regelen qua temperatuur dan een 47cm en is het gewoon een veel fijner formaat met het oog op het creëren van zones, werkoppervlakte en groei je er een stuk minder snel uit.
Ik heb de Weber MT57 GBS eind mei gekregen. We zijn nu begin Juni, een goede 6 weken verder zullen we zeggen. En ik zit nu al naar een WSM47 te kijken.

Wat noem je snel eruit groeien? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
Chevy454 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 13:52:
[...]
Ik heb de Weber MT57 GBS eind mei gekregen. We zijn nu begin Juni, een goede 6 weken verder zullen we zeggen. En ik zit nu al naar een WSM47 te kijken.

Dat is niet eruit groeien, dat is het uitbreiden van je collectie om meerdere facetten van je hobby te kunnen verkennen in het kader van zelfontplooiing >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
[...]

Misschien onderschat je de mogelijkheden van je BBQ een beetje. Daar kan je slow-en-slow-technisch nog best veel uit halen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zelf heb de weber gbs net ontvangen 8)
Komend weekend maar een beetje voorzichtig uitproberen door simpel te grillen, nog bedankt voor de tips..

Verder bruis ik van de ideeën.

Binnenkort wil ik dit nog maken: http://www.bbqforum.nl/fo...32757-gevulde-kip-in-spek
Al ben ik niet zo gek op bietjes, maar ik heb wel ideeen voor een groente pakketje..

- Beer Can Chicken..
- Spare ribs..
- pulled pork.

Maar laat ik eerst maar eens rustig beginnen.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:05:
Misschien onderschat je de mogelijkheden van je BBQ een beetje. Daar kan je slow-en-slow-technisch nog best veel uit halen hoor :)
Dat klopt maar het rooster ligt me te snel vol :P

Als ik die low and slow indeel dan ben ik al een gedeelte kwijt aan plaats en met 3 ribben, een kilo spek, 4 worsten erop.. Ik denk dat ik mijn cholesterol niet wil meten :P

[ Voor 23% gewijzigd door Chevy454 op 05-07-2016 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
Chevy454 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 18:14:
[...]

Dat klopt maar het rooster ligt me te snel vol :P

Als ik die low and slow indeel dan ben ik al een gedeelte kwijt aan plaats en met 3 ribben, een kilo spek, 4 worsten erop.. Ik denk dat ik mijn cholesterol niet wil meten :P
Wil niet zeggen dat je het verkeerd doet hoor maar kan je je niet beter focussen op 1 soort gerecht zodat je dat compleet nailed dan 3 verschillende dingen tegelijk te maken met een mwoah-resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
De Rikster schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:42:
Wil niet zeggen dat je het verkeerd doet hoor maar kan je je niet beter focussen op 1 soort gerecht zodat je dat compleet nailed dan 3 verschillende dingen tegelijk te maken met een mwoah-resultaat?
Nope, het is een kwestie van tijd plannen.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 05-07-2016 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

[...]

Mijn tip kijk eerst voor een wsm cursus oid of het wat voor je is. Ik heb hem gehad en kreeg hem nooit lekker stabiel of goed op temperatuur. Ik geloof gezien alle succesverhalen dat dit zeker aan mij heeft gelegen maar gezien de aankoop prijs kan je beter even checken voordat je hem koopt. Of spaar even door voor een kamado die voor low en slow echt nog tikje beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Paladin schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 06:41:
[...]

Mijn tip kijk eerst voor een wsm cursus oid of het wat voor je is. Ik heb hem gehad en kreeg hem nooit lekker stabiel of goed op temperatuur. Ik geloof gezien alle succesverhalen dat dit zeker aan mij heeft gelegen maar gezien de aankoop prijs kan je beter even checken voordat je hem koopt. Of spaar even door voor een kamado die voor low en slow echt nog tikje beter is.
Is het al gelukt met je tafel? Ben benieuwd wat het resultaat gaat worden!

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

elhopo schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:22:
[...]

Is het al gelukt met je tafel? Ben benieuwd wat het resultaat gaat worden!
Tafel is nog steeds Work In Progress, op bbq genootschap heb ik topic lopen over voortgang (Buitenkeuken Topic), als het weer een beetje mee zit hoop ik hem dit weekend af te maken en de primo aan te steken.

Het sorten en vooral het drogen van het Beton kost toch best even qua tijd en planning, regen werkt dan niet echt mee, en dat hadden we veel afgelopen weken :)

[ Voor 14% gewijzigd door Paladin op 06-07-2016 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Net een vraag daar gesteld, maar kan hier ook :+ Heb je GFRC gebruikt? Mooi stukje werk iig.

Zal binnenkort mijn buitenkeuken(s) hier eens tonen. (als het mag, ben zakelijk bezig om een buitenkeuken lijn op te zetten voor mijn meubel "business" (lees; zzp meubelmaker naast mijn fulltime job)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Roeligan schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:54:
Net een vraag daar gesteld, maar kan hier ook :+ Heb je GFRC gebruikt? Mooi stukje werk iig.

Zal binnenkort mijn buitenkeuken(s) hier eens tonen. (als het mag, ben zakelijk bezig om een buitenkeuken lijn op te zetten voor mijn meubel "business" (lees; zzp meubelmaker naast mijn fulltime job)
Nu ben ik denk ik redelijk noob, maar wat is CFRC? enne grappig ik wil ook zoiets gaan doen naast mijn job, beetje meubeltjes maken in de vrijetijd. Vind het super leuk om te doen namelijk.

Even lezen op bbqgenootschap gaf al antwoord op wat CFRC is, maar nee niet genruikt, op advies van verschillende websites die ook betonnen bladen storten, gekozen voor lichtgewicht beton met wapening erin. In hoeverre je het lichtgewicht kan noemen is een 2de, maar er is goed mee te werken er er zitten bijna geen grote kiezels in.

[ Voor 21% gewijzigd door Paladin op 06-07-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Voor degene hier dan; Glass Fiber Reinforced Concrete.

Maar dat is juist lichter dan gewoon beton. Wordt in murica (lees; usa) veel gebruikt voor bladen en meubelen, want licht en "flexibel" :

Afbeeldingslocatie: https://www.concretecountertopinstitute.com/blog/wp-content/uploads/2015/09/curved-concrete-table-GFRC.jpg

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

ik heb er wel over gelezen maar tis tenopzichte van gewoon beton echt bijzonder prijzig, ik ga er wel een keer naar kijken, want je kan het hier idd ook krijgen via verschillende websites (maar 1 pakketje voor 1m2 zit al rond de 70 euro oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Hier mijn 1e prototype, Weber Master Touch GBS moet er nog in gefreesd, tesamen met frituur en gasplaat voor sauzen en grillplaat (eitje bakken, uitjes fruiten etc.).

Lengte is nu 220cm, kleiner dan mijn huidige buitenkeuken (op de achtergrond) met gas bbq, inbouw frituur en wasbak.

Moet ook nog een blad onder komen, maar dat zit momenteel in de lijmklemmen. Blad boven is 5cm dik verlijmd Douglas. 67,5 diep en dus 220 lang, schat zo'n 60 kilo zwaar.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/PeD3ro17hIYynBy6byPm4t50/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/VYNcLBv7pbgjgzr8Dz9ICLco/medium.jpg

Afmaken en dan de accesoires prototypen (daarom zijn de buizen door het blad heen, hier komen modules/accesoires voor).

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Roeligan schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:26:
Hier mijn 1e prototype, Weber Master Touch GBS moet er nog in gefreesd, tesamen met frituur en gasplaat voor sauzen en grillplaat (eitje bakken, uitjes fruiten etc.).

Lengte is nu 220cm, kleiner dan mijn huidige buitenkeuken (op de achtergrond) met gas bbq, inbouw frituur en wasbak.

Moet ook nog een blad onder komen, maar dat zit momenteel in de lijmklemmen. Blad boven is 5cm dik verlijmd Douglas. 67,5 diep en dus 220 lang, schat zo'n 60 kilo zwaar.

[afbeelding]

[afbeelding]

Afmaken en dan de accesoires prototypen (daarom zijn de buizen door het blad heen, hier komen modules/accesoires voor).
Ziet er netjes uit, ook grappig concept door gebruikt van stijgerbuis, hoe heb je het blad aan elkaar verlijmd, gebruik gemaakt van lamello's of deuvels of heel iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Lijm. Met KM45 D4 lijm (watervast). Gebruik van corpusklemmen maakt het verlijmen van bladen erg makkelijk:

Afbeeldingslocatie: https://toolnation.r.worldssl.net/media/catalog/product/cache/1/image/1000x809/61c317401e5fde3123ff4b66663b7d83/k/r/krva_1_.jpg

[edit]
Maar misschien erg OT :+

[ Voor 6% gewijzigd door Roeligan op 06-07-2016 11:47 ]

RatPack #814

Pagina: 1 ... 11 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.