Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.762 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Paladin schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 06:41:
Mijn tip kijk eerst voor een wsm cursus oid of het wat voor je is. Ik heb hem gehad en kreeg hem nooit lekker stabiel of goed op temperatuur. Ik geloof gezien alle succesverhalen dat dit zeker aan mij heeft gelegen maar gezien de aankoop prijs kan je beter even checken voordat je hem koopt.
In het begin had ik ook problemen met mijn MT57 maar ik heb inmiddels nu wel door waardoor het komt.
Gewoon te conservatief met brandstof geweest (want nieuw) terwijl er gewoon de fik in moest.

Inmiddels weet ik hoeveel briketten ik nodig heb.
Of spaar even door voor een kamado die voor low en slow echt nog tikje beter is.
Het kan allemaal wel maar mijn lieve echtgenote vindt dat net een brug te ver. Dus als ik een smoker wil hebben dan zal het echt beperkt blijven tot bij een WSM. Of het moet een goedkope Auplex worden maar gezien de garantie verhalen en de problemen met het keramiek ga ik beter voor de WSM.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:01
Dat van te weinig briketten klinkt me bekend in de oren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Het mooie van een WSM en aanverwanten is dat als je een waterpan gebruikt gevuld met heet water, je in basis het hellevuur eronder kan aansteken, de temperatuur zal niet boven de ca. 105 graden uitkomen. Als je echter wat efficiënter wil stoken kan je beter wat zandbakzand oid erin doen, dat werkt ook goed als buffer maar het wordt dan toch wel warmer dan die 105 graden, dus dan weet je dat je wellicht te heet stookt.

Ik heb ook wel van constructies met proppen alufolie gehoord, maar dat lijkt me minder goed te werken, omdat dat niet echt als een buffer zal werken.

Het nadeel van een WSM en zeker die goedkopere imitaties als die van Barbecook vind ik dat ze redelijk wat valse lucht kunnen aanzuigen, doven door de schuiven dicht te draaien gaat dan bijna niet.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:54
elhopo schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:49:
Het mooie van een WSM en aanverwanten is dat als je een waterpan gebruikt gevuld met heet water, je in basis het hellevuur eronder kan aansteken, de temperatuur zal niet boven de ca. 105 graden uitkomen. Als je echter wat efficiënter wil stoken kan je beter wat zandbakzand oid erin doen, dat werkt ook goed als buffer maar het wordt dan toch wel warmer dan die 105 graden, dus dan weet je dat je wellicht te heet stookt.

Ik heb ook wel van constructies met proppen alufolie gehoord, maar dat lijkt me minder goed te werken, omdat dat niet echt als een buffer zal werken.

Het nadeel van een WSM en zeker die goedkopere imitaties als die van Barbecook vind ik dat ze redelijk wat valse lucht kunnen aanzuigen, doven door de schuiven dicht te draaien gaat dan bijna niet.
Ik gebruik al jaren twee WSM 47 cm maar ik had alleen wat valse lucht toen deze nieuw was, na veelvoudig roken gaat alles dichtzitten en zuigt deze geen valse lucht meer aan.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ga vrijdag voor 6 man bbq'en. Ik heb het volgende menu:

Voorgerecht: gerookte zalm met groene asperges
Hoofdgerecht: sukade met salade en een gepofte aardappel
Nagerecht: gegrilde perzik met vanilleijs met pistachenoten en honing.

Bij het voorgerecht heb ik een witte wijn:
Fioris Gewürztraminer - Alto Adige

Bij het hoofdgerecht een rode wijn:
Soul (Nebbiolo) Monferrato DOC Rosso

Bij het nagerecht een zoete wijn:
Bellini peach

Nu zit ik even met de hoeveelheden. Ik heb nu 100gr zalm per persoon gerekend. De sukade die ik heb is 1,3 kg. Is dit voldoende?
Daarnaast wil ik de gepofte aardappel tegelijk met de sukade maken. Kan ik ze naast de 2 webernrikethouder bakken leggen? Of moeten ze echt tussen de briketten?

[ Voor 12% gewijzigd door Ferra op 06-07-2016 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:05
Ziet er goed uit! En in theorie voldoende. Al eten mensen wel meer als het lekker is.

Let wel op de snijwijze van de sucade. Die taaie pees moet er wel volledig uit zijn als je hem high & fast wilt doen. Anders is het echt stoofvlees. De aardappelen zou ik in aluminum in de kolen doen. Die hebben ook wel wat tijd nodig. Ook lekker is om er een paar rauwe bieten bij te leggen. Daarna schillen. Heerlijk zoet.

Die witte wijn heb ik wel twijfels over. Is het een favoriet van je of willekeurig gekozen? Als je voor naturel gerookte zal gaat, zou ik wat safe kiezen voor een chardonnay of pinot gris. Toegegeven: ik moest die wijn googlen, maar op basis van die omschrijvingen zou ik hem niet snel bij gerookte zalm en asperges doen.

Anyway: hoe laat moet ik er zijn vrijdag?

[ Voor 26% gewijzigd door Cass Casey op 06-07-2016 16:54 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Cass Casey schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 16:51:
Ziet er goed uit! En in theorie voldoende. Al eten mensen wel meer als het lekker is.

Let wel op de snijwijze van de sucade. Die taaie pees moet er wel volledig uit zijn als je hem high & fast wilt doen. Anders is het echt stoofvlees. De aardappelen zou ik in aluminum in de kolen doen. Die hebben ook wel wat tijd nodig. Ook lekker is om er een paar rauwe bieten bij te leggen. Daarna schillen. Heerlijk zoet.

Die witte wijn heb ik wel twijfels over. Is het een favoriet van je of willekeurig gekozen? Als je voor naturel gerookte zal gaat, zou ik wat safe kiezen voor een chardonnay of pinot gris. Toegegeven: ik moest die wijn googlen, maar op basis van die omschrijvingen zou ik hem niet snel bij gerookte zalm en asperges doen.

Mee eens, bij die zalm kan wel een drogere wijn..
Een marlborough sauvignon blanc is ook een goede keuze..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:28

franssie

Save the albatross

Hoeveelheden zijn prima.
Ik zou ook voor een Sauvignon gaan, met zes personen misschien er ook wel een fles Chardonnay bij (zonder hout! dat zit al zat in je eten) zodat mensen kunnen kiezen welke witte wijn ze willen. En de geopperde Pinos Gris is natuurlijk gewoon een allemansvriend, die heb ik vaak bij feestje etc omdat ook de 'zoete wijn drinkers' deze accepteren gek genoeg. Zoete wijn komt er bij mij namelijk niet in (ok, de dessert wijn wel).

Veel plezier alvast, leuk BBQ menu.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Cass Casey schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 16:51:

De sukade is al gesneden. Hoe zouden jullie hem doen per kant? Direct a 5 min per kant?

Wat raad je dan aan qua hoeveelheden? Meer sukade? Meer zalm? Ik kan met de zalm nog wel schuiven.

De wijn is op basis van info dat hij goed gaat met vis (vivino etc). Ik ken hem zelf nog niet. Ook stond hij in de gambero rosso 2016 (soort michelin rating voor wijn in italië), 1+1 werd zo eigenlijk 2...

[ Voor 4% gewijzigd door Ferra op 06-07-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Dubbel post

[ Voor 96% gewijzigd door Ferra op 06-07-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 17:02:
Hoeveelheden zijn prima.
Ik zou ook voor een Sauvignon gaan, met zes personen misschien er ook wel een fles Chardonnay bij (zonder hout! dat zit al zat in je eten) zodat mensen kunnen kiezen welke witte wijn ze willen. En de geopperde Pinos Gris is natuurlijk gewoon een allemansvriend, die heb ik vaak bij feestje etc omdat ook de 'zoete wijn drinkers' deze accepteren gek genoeg. Zoete wijn komt er bij mij namelijk niet in (ok, de dessert wijn wel).

Veel plezier alvast, leuk BBQ menu.
Dat is echt typisch iets nederlands 'zoete wijn drinken ala droge wijn'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 14:28

franssie

Save the albatross

Ferra schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 17:09:
[...]

De sukade is al gesneden. Hoe zouden jullie hem doen per kant? Direct a 5 min per kant?

<>
Hier nemen ze inderdaad 4 a vijf minuten per kant http://www.bbq-nl.com/2011/09/sukade-van-de-grill.html

Ik heb zelf te weinig ervaring met sukade op de BBQ (doe het wel eens sous vide maar dat is wat anders) om er echt iets zinnigs over te zeggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 15:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

He, Ik zoek iets om de kolen mooi aan de zijkant van mijn weber te hangen.
weber heeft zoiets :
Afbeeldingslocatie: https://mb.fcdn.nl/image/square768ng/39788/weber-brikettenhouders.jpg
Alleen 35E voor 2 ijzeren mandjes vind ik echt te gortig, echter ik kan nergens een goedkoper (chinees) alternatief vinden. iemand die die toevallig wel weet te vinden ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Gister lekker vleugeltjes gemaakt met eigen batter/crunch laag. Net de BBQPizza4You pizza ring binnen gekregen, dus vanavond gaat de Q aan om pizza te maken. Trek in! :+

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
heuveltje schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:22:
weber heeft zoiets :
[afbeelding]
Alleen 35E voor 2 ijzeren mandjes vind ik echt te gortig, echter ik kan nergens een goedkoper (chinees) alternatief vinden. iemand die die toevallig wel weet te vinden ?
De bauhaus heeft ze voor 22 euro liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
weber heeft zoiets :
[afbeelding]
Zelf iets zagen van wat plaatjes RVS misschien...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die hang je trouwens niet maar zet je gewoon op het onderste rooster. Met een stuk alufolie kom je dus al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNiker2
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 23:30
Ik vraag me dan af wat de meerwaarde is van in zo'n bakje je kolen te hebben ten opzichte van de kolen op het onderste rooster. Het enige wat ik zie is dat het makkelijker te verplaatsen is.

Zoals gisteren had ik hem te warm en verspreid dan de kolen wat meer wat in zo'n bakje niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet de boel ook niet verspreiden maar je onderste luchtschuif wat verder dicht doen. Met verspreiden word het alleen maar heter want meer oppervlak en meer zuurstof.

Die bakjes zijn prima voor indirect koken. Juist om het kolenoppervlak zo klein mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 22:04

CodeIT

Code IT

Roeligan schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:32:
Gister lekker vleugeltjes gemaakt met eigen batter/crunch laag.
Op de BBQ? Ken de vleugeltjes in beslag eigenlijk alleen uit de frituur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

weber heeft zoiets :
[afbeelding]
Je hebt ook houtskool rails, kosten maar 15 euro zoiets.

Afbeeldingslocatie: https://www.tuincentrumkolbach.nl/files/images/webshop/weber-houtskoolrails_l.jpg

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
weber heeft zoiets :
Ik heb ze en ik raad ze niet aan. Je kan beter met die rails (hierboven) aan de slag.
Met indirect grillen moet je toch een alufolie wand maken. (of er een braadslede met water ernaast zetten)

Met de rails kan je nog spelen met de hoeveelheid, dat kan je met die houders niet.
Het enige voordeel is dat je de eventueel niet opgebrande briketten sneller in de starter kunt mikken de volgende keer. En dat de ketel niet zo vuil wordt. Maar qua capaciteit vind ik het een teleurstelling.

[ Voor 40% gewijzigd door Chevy454 op 07-07-2016 12:34 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Toch maar het UDS scharnier en kolenmandje besteld

http://www.huisentuinwinkel.nl/kolenmandje-40cm-x-25cm.html
http://www.huisentuinwink...nier-voor-deksel-uds.html
dan is hij toch meer af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Ik heb ook een scharnier op mijn WSM daar ga je echt geen spijt van krijgen, ik heb deze uit amerika gehaald wist niet dat ze in nederland ook beschikbaar zijn.

Eergisteren de tweede poging gewaagd op de country smoker en met wat youtube videos meer inzicht gekregen voor het managen van lucht toevoer en hout, en deze poging ging zeer geslaagd geen verstikkende rook ontwikkeling en de rooksmaak is echt een toevoeging aan je vlees en ook anders dan houtsnippers gebruiken icm de WSM.

[ Voor 25% gewijzigd door Hari-Bo op 07-07-2016 12:42 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Hari-Bo schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 12:40:
[...]

Ik heb ook een scharnier op mijn WSM daar ga je echt geen spijt van krijgen, ik heb deze uit amerika gehaald wist niet dat ze in nederland ook beschikbaar zijn.
Zit me nu kapot te ergeren dat ik de deksel steeds ergens moet neerleggen als ik iets moet doen met het vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
418O2 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 12:41:
[...]

Zit me nu kapot te ergeren dat ik de deksel steeds ergens moet neerleggen als ik iets moet doen met het vlees.
Dat was voor mij ook de rede, je komt handen tekort zeker als je het rooster eruit moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Hari-Bo schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 12:42:
[...]

Dat was voor mij ook de rede, je komt handen tekort zeker als je het rooster eruit moet halen.
Jep. Nu nog even iets bedenken om de ambient sensor net onder het rooster te kunnen monteren zodat die niet mee gaat met het rooster (daar zet ik hem nu op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lijkt alsof je de scharnier ook voor de gewone weber barbecue kan gebruiken. Of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Dan moet je boren in het email(le). Lijkt me risky business. En dit zijn rechte platen. Een Weber is rond. Of heb je 't over een WGA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
iscara schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 12:52:
[...]

Lijkt alsof je de scharnier ook voor de gewone weber barbecue kan gebruiken. Of niet.
Nee, want het deel wat op de klep komt is plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Ferra schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 16:33:
Hoofdgerecht: sukade met salade en een gepofte aardappel
Voor het gemak en gegarandeerd succes, wil ik je graag aanraden om te gaan voor een bavette. Relatief goedkoop, maar overheerlijk rundvlees. Grove structuur, maar enorm mals als je hem goed klaar maakt. BBQ opstoken tot 250 graden of zo (redelijk heet) en dan op beide kanten een minuut of drie, vier. Bij het snijden natuurlijk dwars op de draad.

Ik vind ze zelf erg lekker met Szeged Beef rub. Maar je kan natuurlijk je eigen favoriet er op doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
http://www.beefensteak.nl...et-mierikswortelmayo.html

Ik heb deze laatst gemaakt (althans, ik deed het vlees, vrouwlief de rest) en dat was echt verrukkelijk en dat vonden we beide. Aanrader dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Cass Casey schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:03:
Dan moet je boren in het email(le). Lijkt me risky business. En dit zijn rechte platen. Een Weber is rond. Of heb je 't over een WGA?
Boren heb ik ook gedaan met de WSM en heb daarna met emaille verfstift de boel weer dichtgemaakt zodat het metaal niet bloot ligt, daarna een dag laten drogen en de scharnieren erop geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
418O2 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:15:
http://www.beefensteak.nl...et-mierikswortelmayo.html

Ik heb deze laatst gemaakt (althans, ik deed het vlees, vrouwlief de rest) en dat was echt verrukkelijk en dat vonden we beide. Aanrader dus
Thanks! Ben fan van bavette/flank steak, maar "naturel" (met een rub) ken ik nu wel. Zal deze eens proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

CodeIT schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:57:
[...]

Op de BBQ? Ken de vleugeltjes in beslag eigenlijk alleen uit de frituur.
Klopt, maar had het vorige maand al eens geprobeerd en dat was verrassend gelukt. Duurt wel even, heb ze indirect een uurtje rond de 120 graden gedaan. Daarna heeeel licht met olijfolie een likje gegeven en boven de briketten 30-40 seconden affikken.

Was goed te doen :Y

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 22:04

CodeIT

Code IT

Roeligan schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:20:
[...]

Klopt, maar had het vorige maand al eens geprobeerd en dat was verrassend gelukt. Duurt wel even, heb ze indirect een uurtje rond de 120 graden gedaan. Daarna heeeel licht met olijfolie een likje gegeven en boven de briketten 30-40 seconden affikken.

Interessant. Ga ik ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 15:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

arie_papa schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 12:01:
[...]

Je hebt ook houtskool rails, kosten maar 15 euro zoiets.

[afbeelding]
verhip. volgens mij zat die er 1 bij. ik dacht dat dat iets was om de deksel aan op te hangen :X

mmm 1tje dus. whats the use :(

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 07-07-2016 14:20 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
heuveltje schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:11:
[...]

verhip. volgens mij zat die er 1 bij. ik dacht dat dat iets was om de deksel aan op te hangen :X

mmm 1tje dus. whats the use :(
Webers hebben er in de regel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Ik gebruikte in mijn Webers er sowieso altijd maar eentje. Voor indirect wil ik de hittebron aan één kant hebben. Voor het ouderwetse grilwerk legde ik de kolen over de hele oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Aangezien er dit weekend te veel op de planning staat geen tijd voor een lange low and slow.
Misschien maar MOINK ballen proberen te maken dit weekend.
En het weekend erop dan echt maar eens kijken voor PP :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Cass Casey schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:08:
Ik gebruikte in mijn Webers er sowieso altijd maar eentje. Voor indirect wil ik de hittebron aan één kant hebben. Voor het ouderwetse grilwerk legde ik de kolen over de hele oppervlakte.
Ik maak voor gewoon grillen vaak een sleuf in het midden met hete briketten. De zijkanten gebruik ik dan voor het warmhouden van vlees. Of als we met zijn 2'en eten, dan is een sleuf in het midden genoeg.
Chevy454 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:27:
Aangezien er dit weekend te veel op de planning staat geen tijd voor een lange low and slow.
Misschien maar MOINK ballen proberen te maken dit weekend.
En het weekend erop dan echt maar eens kijken voor PP :(
Ben je ook al gauw anderhalf uur mee bezig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
418O2 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:44:

[...]

Met MOINK Balls? Voorbereiding misschien. Maar op de Q is 't zo klaar. Effe flink roken, insmeren met een sausje en klaar.

PP duurt wel even langer. Mijn laatste twee sessies waren 11,5 en 13 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Cass Casey schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:03:
418O2 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:05:
[...]

Nee, want het deel wat op de klep komt is plat.
Goed gezien, dat had ik nog niet opgemerkt. Dan ga ik als ik mijn bbq-tafel af heb iets anders verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Cass Casey schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 16:26:
[...]

Met MOINK Balls? Voorbereiding misschien. Maar op de Q is 't zo klaar. Effe flink roken, insmeren met een sausje en klaar.

PP duurt wel even langer. Mijn laatste twee sessies waren 11,5 en 13 uur.
http://www.bbq-nl.com/2009/05/moink-balls.html
Noskos stelt toch 1.5 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Je hebt gelijk. Vergis me. Ofwel: wordt tijd ik ze ook weer eens ga maken.

Afbeeldingslocatie: https://i285.photobucket.com/albums/ll72/DVD_nl/11703209_936366769761063_7704377703455599640_n.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Cass Casey op 07-07-2016 21:10 . Reden: Fotootje toegevoegd van laatste keer MOINK ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:44:
2 uur vs 7 uur voor ribben. Dan is die 2 uur heel stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 22:41

FZ6

Zit al een weekje mee te lezen en inspiratie op te doen in dit topic.

Na een paar weken twijfelen tussen een houtskool- en gas BBQ afgelopen week toch maar de knoop doorgehakt.
Bij de rentepuntenwinkel een Weber 57cm Original Premium gekocht.

Wel gelijk een vraagje aan degene die er ook een hebben:
Het onderste rooster ligt niet helemaal stabiel in de kogel, maar kan lichtjes wiebelen.
Is dit normaal?

Dit weekend maar eens beginnen met de BBQ goed onder controle te leren krijgen, en natuurlijk maar meteen wat burgers en sate's om te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Chevy454 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 20:40:
[...]

2 uur vs 7 uur voor ribben. Dan is die 2 uur heel stuk sneller.
Ja, maar als je even snel wil, kost het wel veel tijd. Helemaal als je ze nog moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
FZ6 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 20:45:
Het onderste rooster ligt niet helemaal stabiel in de kogel, maar kan lichtjes wiebelen.
Is dit normaal?
Heb twee 47cm OTG's gehad (eentje nog over, andere weggegeven). Weet eigenlijk niet zeker of het onderste rooster 100% stabiel lag of niet. Maakt ook niet uit. Tenzij het zo erg is dat je kolen alle kanten oprollen.

Je kan eens kijken of je die haakjes waar hij op rust kan verbuigen. Wel beetje voorzichtig natuurlijk.

Succes met BBQ'en! Lees je vooral veel in en ontdek dat er zoveel meer is dan cremeren van saté. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Cass Casey schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 20:14:
Je hebt gelijk. Vergis me. Ofwel: wordt tijd ik ze ook weer eens ga maken.

[afbeelding]
Ik ga ze volgend weekend maar eens maken. Echt heerlijk

Modbreak:MEETING AANKONDIGING

We (aanwezigen bij de meeting vorig jaar) zijn voornemens dit jaar op 17 september weer een meeting te houden. Dit zal waarschijnlijk weer in mijn tuintje plaatsvinden in Groningen. Heb je zin om te komen? Stuur even een DM d:)b oOo

[ Voor 1% gewijzigd door Nomad op 07-07-2016 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 22:41

FZ6

Cass Casey schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 21:18:
[...]

Heb twee 47cm OTG's gehad (eentje nog over, andere weggegeven). Weet eigenlijk niet zeker of het onderste rooster 100% stabiel lag of niet. Maakt ook niet uit. Tenzij het zo erg is dat je kolen alle kanten oprollen.

Je kan eens kijken of je die haakjes waar hij op rust kan verbuigen. Wel beetje voorzichtig natuurlijk.

Succes met BBQ'en! Lees je vooral veel in en ontdek dat er zoveel meer is dan cremeren van saté. :)
Thanks, het valt ook wel mee, en voorzichtig buigen ga ik eens proberen.

Verder wilde grillplannen, maar langzaam aan opbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
FZ6 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 22:44:
[...]

Thanks, het valt ook wel mee, en voorzichtig buigen ga ik eens proberen.

Verder wilde grillplannen, maar langzaam aan opbouwen :)
Veel recepten lezen ( www.bbq-nl.com is een leuk startpunt) en gewoon doen 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
418O2 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 21:25:
[...]

Ik ga ze volgend weekend maar eens maken. Echt heerlijk

[modbreak]MEETING AANKONDIGING[/modbreak]

We (aanwezigen bij de meeting vorig jaar) zijn voornemens dit jaar op 17 september weer een meeting te houden. Dit zal waarschijnlijk weer in mijn tuintje plaatsvinden in Groningen. Heb je zin om te komen? Stuur even een DM d:)b oOo
Hoe was de meeting vorig jaar neemt iedereen zijn eigen barbecue en vlees mee oid? Ik ben nog even aan het kijken of het haalbaar is voor me want ik heb die periode ook vakantie en Groningen is 1,5 uur rijden.
Als je wat extra informatie hebt zal ik deze toevoegen aan de TS?

[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 08-07-2016 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Hari-Bo schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 07:51:
[...]

Hoe was de meeting vorig jaar neemt iedereen zijn eigen barbecue en vlees mee oid? Ik ben nog even aan het kijken of het haalbaar is voor me want ik heb die periode ook vakantie en Groningen is 1,5 uur rijden.
Iedereen die kwam had zijn bbq mee en maakte zijn favoriete gerecht. We waren met een man of acht en zo kon iedereen van alles iets proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:19
Jammer ga ik helaasch niet redden :(

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:23

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Hari-Bo schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 07:51:
[...]

Catch22 gaf al grotendeels antwoord, maar ik wil er nog even aan toevoegen dat je in overleg ook een barbecue kan pakken voor de bereiding die er al staat van anderen. Zo heb ik een WGA en een 57cm en heb ik vast niet beiden nodig gedurende de middag. Kans zit er zelfs in dat ik wat dingen sous-vide wil bereiden en alleen hoef af te grillen bij wijze van. Dus mocht het slepen van een eigen bbq een struikelblok zijn, dan zijn daar oplossingen voor te bedenken :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Groningen? Dat is 400km weg voor mij. Ik ga dat laten passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Nomad schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:33:
[...]

Catch22 gaf al grotendeels antwoord, maar ik wil er nog even aan toevoegen dat je in overleg ook een barbecue kan pakken voor de bereiding die er al staat van anderen. Zo heb ik een WGA en een 57cm en heb ik vast niet beiden nodig gedurende de middag. Kans zit er zelfs in dat ik wat dingen sous-vide wil bereiden en alleen hoef af te grillen bij wijze van. Dus mocht het slepen van een eigen bbq een struikelblok zijn, dan zijn daar oplossingen voor te bedenken :)
Plus dat ik een UDS en 47cm weber OneTouch heb staan. Dus dat komt zeker wel goed
Chevy454 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 10:18:
Groningen? Dat is 400km weg voor mij. Ik ga dat laten passeren.
Snap ik. Om de discussie die vorig jaar optrad voor te zijn: het staat een ieder vrij een meeting te organiseren in het midden/zuiden van het land (of in .be), maar dit is voor de noorderlingen een prima optie :) Of voor de niet-Noorderlingen die graag een stukje rijden voor goed vlees.

[ Voor 25% gewijzigd door 418O2 op 08-07-2016 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Een BBQ/Tweaker meet. Interessant :p Ik ben van de partij in het hoge noorden. Lang geleden dat wij elkaar hebben gezien Catch ;)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

helaas zit ik dan dronken op een strand in mallorca... of ik zit in het huisje een whole hog te bereiden in de steenoven. Volgende keer hoop ik.

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ach, ik heb al een keer 1250km gereden voor een steak met een verre maat. Maar daar was het geen 6 uur voorbereiding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Roeligan schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:20:
[...]

Ik heb al een paart keer vleugeltjes gecoat met gekruide bloem dan krijg je ook een knapperig laagje.
Als "lijm" gebruik ik dan mosterd, en de bbq vol open en dan een uurtje.

[ Voor 0% gewijzigd door koesie op 08-07-2016 16:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Zo, mijn Makro kaart is binnen en direct procureur gehaald. Morgen dus PP maken. Maar nu kijken naar de juiste methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Chevy454 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 20:43:
Zo, mijn Makro kaart is binnen en direct procureur gehaald. Morgen dus PP maken. Maar nu kijken naar de juiste methode.
Als je 'm morgen wilt maken dan moet je 'm nu nog even injecteren. Zie wedstrijdrecept op bbq-nl.com

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
coelho schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 20:45:
Als je 'm morgen wilt maken dan moet je 'm nu nog even injecteren. Zie wedstrijdrecept op bbq-nl.com
Ik heb geen marinade spuit helaas. De volgende keer zal het dan beter zijn. Ik ga die van bbq helden gebruiken deze keer. De wedstrijdmethode van noskos is voor volgende keer.

Vandaag wel voor het eerst speklappen krokant gebakken gekregen. Lekker low and slow voor een paar uur en daarna even boven de hete briketten draaien tot krokant. Mrs Chevy454 was tevreden met het resultaat, de kan de boeken in. Het enige wat we op de speklappen gedaan hebben was Aromat kruiden en wat pecan rookhout.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 08-07-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambocus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:45
418O2 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:34:
[...]

Jij bent welkom hoor

http://bbq-helden.nl/rece...ttige-javaanse-spareribs/
Bbq helden die ribs koken. Kweenie hoor
heb de ribs gisteren al gemarineerd en staat nu te koken. Vraagje die laatste 10 min BBQ is dat indirect of direct?

Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/0cj2oPs8vCUoW4gCxCugpFql/medium.jpg
I
Uit de ijskast gehaald. Afgelopen nacht in de rub gestaan van "the dutch bbq crew" .

Om 07.50 de briketten starter opgezet.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/hFlHdFezXuevDxwFf06uUCnB/medium.jpg

Om 08.30 het vlees erop gedaan. U ziet een alu envelop met whisky snippers, een lekbak gevuld met warm water (het kookte maar dat koelt snel af) en 2 temperatuursensoren.

De temperatuur in de ketel gaat naar 120c op rooster hoogte. We gaan de noskos wedstrijd methode gebruiken ivm de tijd en de resultaten die men daarmee haalt.

Even gekeken en we zitten in "the zone" bij 60C. Om 13.30 of bij 74C gaat de glaze erop.

13.30 glaze erop gedaan en probleem gehad met de temperatuur. Teveel brandende briketten gehad. De enige oplossing was briketten wegnemen en we waren terug op 121C. We hadden kort 150C en we kregen die niet onder controle met smoren dus dan maar briketten eruit. De deksel liften hielp niet met temperatuur omlaag te halen.

Beetje tijd mee verloren maar ach. Rond 15.45 inpakken in folie. En dan de rechte lijn naar 88C?

Om 15.15 gekeken en de thermometer gaf 71C aan, dus in folie gewikkeld. En toen gaf de sensor 69C aan. Nu om 16.15 geeft hij 72C aan. Geduld is een schone zaak!

16.45: 76C
18:25: 86C, bijna bijna...
18:48: 88C mark bereikt. Nu laten rusten en daarna aanvallen! We hebben honger!

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/GkMRF0rhUJA5XJ26gpLbQPts/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/4PfNNmQJ9eEKjwu9fBOrghYD/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/JeMUnGEVTbrGM1cx8ZveoPP0/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/TAIkaFUgWLIRBzewNucIuN44/medium.jpg

10 uur op de Q, en dan binnen 10 minuten onze wraps verorberd. Er blijft gelukkig nog genoeg over voor morgen.

De eerste PP is gelukt, de smaak was goed maar niet overweldigend. Een andere rub en injectie vloeistof gaan gebruiken. De whisky snippers gaven een lekere rooktint aan het vlees, de rookring was ook mooi aanwezig.

Volgende keer gaan we een BBQ zonder rookhout doen, verandering van spijs doet eten.

[ Voor 55% gewijzigd door Chevy454 op 09-07-2016 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:22
rambocus schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 06:50:
[...]

heb de ribs gisteren al gemarineerd en staat nu te koken. Vraagje die laatste 10 min BBQ is dat indirect of direct?
Niet gelezen, maar gok direct.
Je wilt namelijk een "krokant" buitenkant en karamellisering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambocus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:45
Yep klopt. zal ze nu eerst met bot naar onderen op het rooster boven de briketten leggen en gelijk de bovenkanten insmeren met de marinade.

Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Lokale AH verkoopt wat 'aparter' vlees, dus missus heeft o.a. een stukkie picanha-steak gescoord.. Kijken of ik daar morgen eens mee kan stoeien :9 Vandeweek vers gesneden biefstukjes bij de slager gehaald (was vanwege vergeten zijn vlees uit te halen voor de q :P ) en had wat pecanhout op de kolen gemieterd..niet te veel want ben er nog niet bekend mee, maar grappig zo'n nootsmaakje aan je steakje en groenten :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Ik zit eraan te denken om een bbq tafel te maken voor mijn weber 57 cm (standaard model).

Weten jullie wat voor hout je het beste kan gebruiken? Aangezien de weber warm wordt uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat maakt geen bal uit. Mijn tafels zijn van vuren (behandeld uiteraard) en daar gebeurt niets mee. De rand om de ketel word zwart maar dat is eerder de impregneer en danish oil die zwart word dan het hout dat te heet word.

Zolang je de onderkant van de ketel, daar waar de meeste is omdat de kolen daar liggen, niet strak inbouwt is er niets aan de hand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oSTaJ2jiFUt7uE92rIaN68fZ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zSAK2J7qwRW8IoPQNnQsDct0/thumb.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2016 @ 11:28:
Dat maakt geen bal uit. Mijn tafels zijn van vuren (behandeld uiteraard) en daar gebeurt niets mee. De rand om de ketel word zwart maar dat is eerder de impregneer en danish oil die zwart word dan het hout dat te heet word.

Zolang je de onderkant van de ketel, daar waar de meeste is omdat de kolen daar liggen, niet strak inbouwt is er niets aan de hand.

[afbeelding]

[afbeelding]
Jouw BBQ heeft voetjes dus je hoeft hem eigenlijk niet eens te 'hangen' en je kan de circel een cm groter maken ofzo.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje. Vorige week een weber 57 GBS gekocht. Gisteren ingewijd en lekker gegrild. Nog geen moeilijke dingen ofzo.

Volgende week wil ik iets proberen te slowcooken.
Echter vraag ik me af of ik de thermometer van de weber zelf kan gebruiken.
Ik zit nog niet ruim in de accessoires ofzo maar heb een recept gevonden wat ik op 110 graden indirect moet garen.

Kan ik gewoon de ketel thermometer gebruiken op 110?
Graag tips.
Een goede thermometer voor in het vlees enzo komt nog wel maar dat staat nog op een wensenlijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op zondag 10 juli 2016 @ 15:50:
[...]

Jouw BBQ heeft voetjes dus je hoeft hem eigenlijk niet eens te 'hangen' en je kan de circel een cm groter maken ofzo.
Maakt niet uit of die hangt of op pootjes staat. Momenteel heb ik rondom een 5mm ruimte. Geen centje pijn. Nogmaals, die rand word niet zo heet. De kolen liggen veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2016 @ 16:01: Kan ik gewoon de ketel thermometer gebruiken op 110?
Graag tips.
Nee, zie eerdere posts van mij. Koop een ikea fantast voor 8 euro het stuk. Is echt een must have. Of een betere en duurdere sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ding van de Ikea kan er nog wel vanaf. :-)

Komende week maar even langs fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2016 @ 16:35:
Ding van de Ikea kan er nog wel vanaf. :-)

Komende week maar even langs fietsen.
Koop er meteen 2 en de ikea variera ribrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En het bestekmandje om een kleine starter van te maken. En......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2016 @ 16:53:
En het bestekmandje om een kleine starter van te maken. En......
Fiets langs de Action om de rechthoekige 'emaille' ovenschalen te halen.
Past heerlijk onder het gerecht als opvangbak / waterreservoir.
( wel na elke keer afwassen, want de rookaanslag na de 3e keer is bijna niet te verwijderen :+ )

Scheelt je enorm in de alubakjes die je los koopt.
En ook daar, de prijzen zijn gewoon laag genoeg om er één te offeren, ipv de 39€ kostende RVSblikken van de Marskramer of kookpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op zondag 10 juli 2016 @ 17:58:
Fiets langs de Action om de rechthoekige 'emaille' ovenschalen te halen.
Die kende ik nog niet. Ik heb de RVS braadsledes van de ikea gehaald. De grote is ideaal voor pulled pork te trekken en de medium als waterbak.

Iemand een tip voor een goede pizza schep?
Daarnet pulled pork pizza en een funghi gemaakt. Maar het bakpapier was op dus op een alu folie :o met alle ellende die erbij hoort...

Godmiljaarde nondepie. Wat is banaan gevuld met chocolade en wat rum zalig! Dat blijft op de lijst.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 10-07-2016 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Chevy454 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 19:49:
[...]

Die kende ik nog niet. Ik heb de RVS braadsledes van de ikea gehaald. De grote is ideaal voor pulled pork te trekken en de medium als waterbak.

Iemand een tip voor een goede pizza schep?
Daarnet pulled pork pizza en een funghi gemaakt. Maar het bakpapier was op dus op een alu folie :o met alle ellende die erbij hoort...

Godmiljaarde nondepie. Wat is banaan gevuld met chocolade en wat rum zalig! Dat blijft op de lijst.
Pizzaschep ... iets waar ze in NL de hoofdprijs voor vragen.Hier makkelijk rond de 60 / 100€
Via Amazon ( prime 18€ )
https://www.amazon.de/Con...-6&keywords=pizzaschaufel

Alleen geen ervaring met levering naar Nederland, en of ze dat doen

[ Voor 15% gewijzigd door FreshMaker op 11-07-2016 00:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:17

Paladin

Play Ball!

Nou gister mijn eerste maidenrun op de Primo gehad, wat een heerlijk stabiel apparaat, bijna zonder aanpassingen (beetje spelen met de schuifjes) rond de 110-115 graden gezeten voor 6 uur lang, en een vebruik van denk een half kilo houtskool, over economisch brandstof verbuik gesproken :)

Het vlees product was helaas een wat minder groot succes, de Iberico Buikrib, was opzich mooi mals na 3-2-1 methode, maar bevatte zo veel vet, dat ik geloof ik meer vet heb weg gegooid dan vlees heb gegeten, dat was echt een tegenvaller voor mij.

keukentje (nu helemaal af):
Afbeeldingslocatie: https://i1069.photobucket.com/albums/u466/Paladin82/BuitenKeuken/20160710_182020.jpg

De ribbels, ze zien er beter uit dan ze smaakte al zeg ik het zelf :)
Afbeeldingslocatie: https://i1069.photobucket.com/albums/u466/Paladin82/BuitenKeuken/20160710_183420.jpg

trouwens ze hebben bij de Lidl op het moment ook emaille braadblikken liggen (5,99) die zijn ook echt super als lekbak te gebruiken.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Dat is een mooi keukentje! Welk soort hout heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:17

Paladin

Play Ball!

Chevy454 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:50:
[...]

Dat is een mooi keukentje! Welk soort hout heb je gebruikt?
Douglas hout gebruikt, en deze met een whitewash verf behandeld, blad van beton welke met antraciet zwart is geverft.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik had vorige keer met de ribs een beetje gezeik om ze goed in te pakken (is lastig met buikribs). Zou ik ze niet gewoon in een ovenschaal kunnen doen met vocht (afgedekt met folie uiteraard)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
waar fix je voor niet al te veel geld wat stukken steak? :P
Ik wil eens op de BBQ bij mn ouders wat proberen te bakken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
redbullet schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:04:
www.aalvink.nl

Picanha is 28 euro voor 2kg. Moet je wel enigszins weten wat je doet (maar dat is met alle steaks zo).

Hoe lang heeft een kleine kamado nodig om af te koelen? Als je de kolen er uit haalt en hem open zet that is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 10:11:
Ik had vorige keer met de ribs een beetje gezeik om ze goed in te pakken (is lastig met buikribs). Zou ik ze niet gewoon in een ovenschaal kunnen doen met vocht (afgedekt met folie uiteraard)?
Waarom niet, een ovenschaal is ook een gesloten omgeving.
Het zal misschien wat langer nodig hebben omdat er meer inhoud verwarmd moet worden, maar het 'stoven' wat in alufolie gedaan wordt, gaat net zo goed daarin.
redbullet schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:04:
De slager uit het dorp ?

Hier kost ribeye rond de 25€ per kilo
Als je niet met "groot vlees" gaat werken, is een online slager niet persé goedkoper ( verzendkosten + wachttijden )

Mijn ervaring met vlees, goedkoop = inleveren op de smaak en kwaliteit.
Ga 5 biefstukjes bij de Dirk halen, 'iers rundvlees' betaal je 10€/kilo, een pakketje van zo'n 7€ krijg je dan mee, Gegarandeerd kiloknaller ...

Haal bij de keurslager / gildeslager 2 of 3 mooie biefstukken, of vraag hem wat hij kan betekenen in de andere zaken ( de meeste slagers zijn prima lui, die weten best waar ze het over hebben ) ...

Voor ribs en een schouderstuk van 5 kilo ga ik naar Aalvink, maar de eenvoudige zaterdagmiddag bbq komt bij de slager vandaan ...

[ Voor 21% gewijzigd door FreshMaker op 11-07-2016 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
FreshMaker schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:16:
[...]

Waarom niet, een ovenschaal is ook een gesloten omgeving.
Het zal misschien wat langer nodig hebben omdat er meer inhoud verwarmd moet worden, maar het 'stoven' wat in alufolie gedaan wordt, gaat net zo goed daarin.
Dat leek mij ook. Punt is dat de buikribs te breed zijn voor regulier alufolie. Misschien de schaal alvast in de Q zetten zodat die niet koud is als ik het vlees er in leg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:29:
[...]

Dat leek mij ook. Punt is dat de buikribs te breed zijn voor regulier alufolie. Misschien de schaal alvast in de Q zetten zodat die niet koud is als ik het vlees er in leg.
http://www.aluminiumfolie.nl/c-1837618/horeca-rollen/

Ik bestel hier rollen alufolie.
Dit is dezelfde zoals regelmatig bij Lidl te vinden is, alleen dan 50M.
Persoonlijk heb ik het liefste de 20my, deze is lekker 'dik'
( de (supermarkt) huishoud alufolie-rollen hebben een dikte van ca. 10my dat komt overeen met 0,010mm, en voor het goede bbqwerk te kwetsbaar )

Een rol van 45cm breedte overspant ook lekker het rooster ( 57cm )
Ze hebben zelfs dikker, en breder als je dat zou willen.
* wel een kleine 'tip' bestel direct een (metalen) rol-houder mee op de juiste breedte, zo'n rondslingerende rol is niet handig en als je het een keer teveel stoot, scheurt het bij elke afwinding..

[ Voor 3% gewijzigd door FreshMaker op 11-07-2016 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:54
418O2 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 14:29:
[...]

Mijn ervaring is dat het in een schaal of met meerdere ribben in 1 folie toch minder is. Blijkbaar moet het redelijk strak verpakt zitten voor het gewenste resultaat. Gisteren nog buikribben gedaan, kwestie van eerst 2 veel van een cm of 60-70 half over elkaar en dan nog zo'n vel overdwars, toen paste het net :) Moet wel zeggen dat het een enorme iberico buikrib van 2,6kg was.

Overigens de 3-2-1 methode volgens het boekje toegepast en ondanks te forse afmetingen waren de ribben te ver heen. Er waren erbij die het geweldig vonden maar je kon alle botten zonder kracht schoon uit het vlees trekken. Dus zelfs bij extreem bevleesde buikribben is vooral de 2 uur stomen too much. Temperatuur is overigens geen enkele keer boven de 110c geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Misschien waren ze juist teveel gestoomd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Iemand die nog weet waar er mooie kokosbriketten in aanbieding staan?

Mijn ecobrasa's zijn er doorheen en de 4kg fire up kokos briketten zullen niet lang meegaan ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Chevy454 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:03:
Iemand die nog weet waar er mooie kokosbriketten in aanbieding staan?

Mijn ecobrasa's zijn er doorheen en de 4kg fire up kokos briketten zullen niet lang meegaan ;(
Ik bestel binnenkort bij terlanco. 12.50 voor 10 kilo, minimale afnemen 10 zakken. Geen ecobrasa, maar wel goed.

[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 11-07-2016 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:29:
[...]

Ik bestel binnenkort bij terlanco. 12.50 voor 10 kilo, minimale afnemen 10 zakken. Geen ecobrasa, maar wel goed.
Ik ben reviews ervan aan het lezen, het ziet er wel goed uit.
Heb je er zelf ook al ervaringen mee?

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 11-07-2016 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Chevy454 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:33:
[...]

Ik ben reviews ervan aan het lezen, het ziet er wel goed uit.
Heb je er zelf ook al ervaringen mee?
Nee maar ik vertrouw de grote brikettentest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gisteren een smaakfeestje gedaan. Vlees kwam van Beef&Steak

Een 600gram Cote de Boeuf:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/u7Gdq8VJfZ939nvFcdI5kC7e/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/pJqCVfBiOeVEklL0d9TMRNIU/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/i7PhUd4iNkaw1WMx0XJ8G4Om/full.jpg
Niet helemaal op het mooiste stukje vlees doorgesneden, maar prachtige kleur van binnen en echt super lekker. Ja er zat redelijk wat vet op/aan/in, maar dat maakt de smaak ook.

Daarnaast hebben we een test gedaan:
Aberdeen Angus Tournedos a 70 euro de kilo
vs
Zuid-Amerikaans Tournedos a 60 euro de kilo
vs
Geen idee Toernedos van de lidl a 21 euro de kilo

De tournedos allen eveneens sous-vide bereid, op 51 graden en daarna op 500+ graden afgegrild.
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/BdHzvgqC42vHngCcEqqzsJeb/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/qj7VF5lSxnwdwnOye78Q1Ojl/full.jpg

Conclusie: Tussen de Abardeen Angus en Zuid-Amerikaanse zat een merkbaar smaak verschil, waarbij de Abardeen Angus voller van smaak was, maar de Zuid-Amerikaanse was sappiger en dat maakte dat de nummer 1 voor ons. De Lidl toernedos was droog en waterig van smaak, die kwam niet in de buurt van de andere twee.

Als laatste een heerlijk toetje, namelijk zalm op cerderhoutenplankje bereid:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/2y9UZEqJL3i1AJMOsOOpEtP7/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/nuq2fjcJOehpv6iurObyjHpp/full.jpg
En dat werkt gewoon super. Echt heel sappig en smaakvol, dat blijft een favoriet van mij.
Bij de zalm is geen sous-vide apparaat in de buurt geweest, wordt gewoon gegaard zoals jullie het graag zien, van begin tot eind op de Q :P

En terwijl ik dit typ ligt er een varkenshaasje te zwemmen, klaar om straks opgegeten te worden met wat simpelere aardappelen en groente :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 11-07-2016 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:46:
Gisteren een smaakfeestje gedaan. Vlees kwam van Beef&Steak

Een 600gram Cote de Boeuf:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Niet helemaal op het mooiste stukje vlees doorgesneden, maar prachtige kleur van binnen en echt super lekker. Ja er zat redelijk wat vet op/aan/in, maar dat maakt de smaak ook.

Daarnaast hebben we een test gedaan:
Aberdeen Angus Tournedos a 70 euro de kilo
vs
Zuid-Amerikaans Tournedos a 60 euro de kilo
vs
Geen idee Toernedos van de lidl a 21 euro de kilo

De tournedos allen eveneens sous-vide bereid, op 51 graden en daarna op 500+ graden afgegrild.
[afbeelding]
[afbeelding]

Conclusie: Tussen de Abardeen Angus en Zuid-Amerikaanse zat een merkbaar smaak verschil, waarbij de Abardeen Angus voller van smaak was, maar de Zuid-Amerikaanse was sappiger en dat maakte dat de nummer 1 voor ons. De Lidl toernedos was droog en waterig van smaak, die kwam niet in de buurt van de andere twee.

Als laatste een heerlijk toetje, namelijk zalm op cerderhoutenplankje bereid:
[afbeelding]
[afbeelding]
En dat werkt gewoon super. Echt heel sappig en smaakvol, dat blijft een favoriet van mij.
Bij de zalm is geen sous-vide apparaat in de buurt geweest, wordt gewoon gegaard zoals jullie het graag zien, van begin tot eind op de Q :P

En terwijl ik dit typ ligt er een varkenshaasje te zwemmen, klaar om straks opgegeten te worden met wat simpelere aardappelen en groente :)
Gebruik je nu de brikettenstarter met een rooster erop als warmtebron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Chevy454 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:50:
[...]

Gebruik je nu de brikettenstarter met een rooster erop als warmtebron?
klopt helemaal. Dat is puur om kort te grillen. Maar een starter krijg je veel heter dan een bbq, zonder veel moeite zelfs richting en over de 500 graden heb ik mij laten vertellen.

Pagina: 1 ... 12 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.