Ook Adam en Kenji gezienChevy454 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:50:
[...]
Gebruik je nu de brikettenstarter met een rooster erop als warmtebron?
YouTube: Adam Savage Tests the Best Ways to Sear a Steak!
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ook Adam en Kenji gezienChevy454 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:50:
[...]
Gebruik je nu de brikettenstarter met een rooster erop als warmtebron?
Toevallig!Nomad schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:46:
Daarnaast hebben we een test gedaan:
Aberdeen Angus Tournedos a 70 euro de kilo
vs
Zuid-Amerikaans Tournedos a 60 euro de kilo
Conclusie: Tussen de Abardeen Angus en Zuid-Amerikaanse zat een merkbaar smaak verschil, waarbij de Abardeen Angus voller van smaak was, maar de Zuid-Amerikaanse was sappiger en dat maakte dat de nummer 1 voor ons.
[ Voor 35% gewijzigd door NeutraleTeun op 11-07-2016 19:38 ]
Wauw we hebben echt hetzelfde lopen doen zeg, inclusief de zalm. De Cote de Boeuf is nog wel een aanrader voor de volgende keerNeutraleTeun schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:27:
[...]
Toevallig!
Dit zelf ook gedaan vorige week.
Onze conclusie was dat de Braziliaanse meer smaak bevatte, echter de structuur van de Schotse was veel fijner.
Voor ons dus in het vervolg de Angus, en zodra we de bereiding helemaal perfect hebben, komt er ook nog eens de Wagyu.
Maar we hebben nog 1x een ronde van beiden. Kijken of we weer hetzelfde verschil opmerken.
Zal zo eens wat foto's online zetten.
--
Wagyu carpaccio
Schots
[afbeelding]
Braziliaans
[afbeelding]
Schots
[afbeelding]
En ook een stukje zalm![]()
[afbeelding]
(vlees was trouwens eerst direct daarna indirect, zonder sousvide)
Klopt helemaal. En ik moet zeggen, het werkt ook echt heel goed. Gaan we vaker doenFreshMaker schreef op maandag 11 juli 2016 @ 19:14:
[...]
Ook Adam en Kenji gezien
YouTube: Adam Savage Tests the Best Ways to Sear a Steak!
Door de warmte duwt hij het vocht naar buiten met alle houtsmaak wat in dat vocht zit. Je visje neemt dat op en de geuren die bij het verbranden van hout (smeulen) worden tevens opgenomen. Het effect is heel duidelijk en zeker niet subtiel. Je vis krijgt echt een rokerige houtsmaak.418O2 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:03:
Wat doet zo'n plank nou eigenlijk ?
[ Voor 49% gewijzigd door NeutraleTeun op 11-07-2016 20:10 ]
Om eerlijk te zijn, heeft die test me echt aan het denken gezet om sous vide op te pakken.Nomad schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:01:
Klopt helemaal. En ik moet zeggen, het werkt ook echt heel goed. Gaan we vaker doen
Grappig, die heb ik ook! Naast de Anova. Ik heb dus 2 sous-vide apparaten. Ik houd ze ook beiden, handig als je wat verschillende dingen wil bereiden. Maar de Anova vind ik toffer, makkelijker instelbaar en ik vermoed ook precieser.FreshMaker schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:08:
[...]
Om eerlijk te zijn, heeft die test me echt aan het denken gezet om sous vide op te pakken.
Alleen ben ik bang dat Mrs. Freshmaker (nog) niet over te halen is voor die uitgave
De Anova is best prijzig, dus ik neig hiernaar
FreshMaker schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:08:
[...]
Om eerlijk te zijn, heeft die test me echt aan het denken gezet om sous vide op te pakken.
Alleen ben ik bang dat Mrs. Freshmaker (nog) niet over te halen is voor die uitgave
De Anova is best prijzig, dus ik neig hiernaar
Ik heb hem ook.Nomad schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:11:
[...]
Grappig, die heb ik ook! Naast de Anova. Ik heb dus 2 sous-vide apparaten. Ik houd ze ook beiden, handig als je wat verschillende dingen wil bereiden. Maar de Anova vind ik toffer, makkelijker instelbaar en ik vermoed ook precieser.
[ Voor 20% gewijzigd door GermanPivo op 11-07-2016 20:21 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Intresting, maar eens een keer proberen!Nomad schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:57:
[...]
klopt helemaal. Dat is puur om kort te grillen. Maar een starter krijg je veel heter dan een bbq, zonder veel moeite zelfs richting en over de 500 graden heb ik mij laten vertellen.
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Picanha, echt alleen PeZo doen, niets meer niets minder, en dan serveren met een chimiechurrie oid voor de PP vond ik dit recept erg goed en lekker: http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.htmlPaganstars schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 08:33:
[...]
Intresting, maar eens een keer proberen!
Komend weekend maar eens een PP en bavette (of picanha) erop voor een man of 10! Iemand nog een goede injection voor zowel PP als bavette/picanha?
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Slimme truc idd, ik blaker zo altijd de paprika's: dat gaat lekker rap en gaat zelfs direct op de briketten prima.Nomad schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:57:
klopt helemaal. Dat is puur om kort te grillen. Maar een starter krijg je veel heter dan een bbq, zonder veel moeite zelfs richting en over de 500 graden heb ik mij laten vertellen.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Met de brikettenstarter methode?Chevy454 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 21:22:
Zo, mijn verchroomd rooster is beschadigd. Gaat leuk worden de garantie regeling...
Zonet de 8843 rooster besteld.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Koud roken doe ik vooral in de winter, gezien het product gedurende lange tijd bereid wordt bij een gunstige temperatuur voor bacteriën. Dus bij voorkeur koeler dan 15c, maar persoonlijk nog liever wat kouder. Ik gebruik hiervoor een csg (cold smoke generator) met beukenmot. Meestal leg ik de csg onderin de kamado, maar heb ook wel eens een kartonnendoos gebruikt. Als je de rook maar enigzins ergens in kan vasthouden gaat het prima aangezien er geen echte hitte bij komt kijken. Mijn favoriet is uiteraard zalm maar andere producten zijn ook leuk om te proberen.2Dutch schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 19:53:
[...]
Doet er hier ook iemand veel aan koud roken en tips of het nog boeit wel systeem je gebruikt? Lijkt me wel lekker met zalm en kaas, en ook zout bijvoorbeeldEn is doodsimpel, aansteken, bij goede rook uitblazen, deksel dicht en wachten
Niet aan gedacht dat het idd maar beter goed fris kan zijn voordat je zoiets doet. Thx voor de tips, ik zal eens kijken naar een klein formaat cold smoke generators en mot om erin te gebruiken..ben in de winter jarig dus ideaal verjaardagskadoMalt007 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 09:21:
Koud roken doe ik vooral in de winter, gezien het product gedurende lange tijd bereid wordt bij een gunstige temperatuur voor bacteriën. Dus bij voorkeur koeler dan 15c, maar persoonlijk nog liever wat kouder. Ik gebruik hiervoor een csg (cold smoke generator) met beukenmot. Meestal leg ik de csg onderin de kamado, maar heb ook wel eens een kartonnendoos gebruikt. Als je de rook maar enigzins ergens in kan vasthouden gaat het prima aangezien er geen echte hitte bij komt kijken. Mijn favoriet is uiteraard zalm maar andere producten zijn ook leuk om te proberen.
Ligt er ergens in je straat een pakketbezorger met acute hernia in de sloot?Nomad schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 09:30:
Vorige week 30 kilo kokosbriketten besteld bij Cevo. 15 euro verzendkosten er overheen, maar dan heb je ook weer een goede voorraad. Behalve dat het niet aagekomen is en de belgische trackingcode zegt van wel (maar zonder echt details of handtekening zichtbaar). Dus maar een mailtje gestuurd net naar Cevo, want er is ergens een kleine pakketje a 30 kilomisplaatst.
[ Voor 23% gewijzigd door 2Dutch op 13-07-2016 11:35 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
idemMalt007 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:57:
Zalm doe ik bij voorkeur ook op lage temperatuur met wat rookhout. Wellicht niet de smaak van een plankje maar wel zachter gegaard en kan dus tegelijkertijd met de MOINKS.
[ Voor 14% gewijzigd door FreshMaker op 13-07-2016 12:57 ]
Verwijderd
Jij hebt de Webers in meubeltjes gebouwd die commerciëel worden ingezet? Werkzaam in de horeca/catering?Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2016 @ 11:28:
Dat maakt geen bal uit. Mijn tafels zijn van vuren (behandeld uiteraard) en daar gebeurt niets mee. De rand om de ketel word zwart maar dat is eerder de impregneer en danish oil die zwart word dan het hout dat te heet word.
Zolang je de onderkant van de ketel, daar waar de meeste is omdat de kolen daar liggen, niet strak inbouwt is er niets aan de hand.
[afbeelding]
[afbeelding]
Boren in het emaille van een Weber is prima te doen, mits je een scherpe boor gebruikt en niet gelijk een groot gat boort. Als je allebei de kanten van het gat beschermt met schilderstape, dan barst het emaille ook niet.Cass Casey schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:03:
Dan moet je boren in het email(le). Lijkt me risky business. En dit zijn rechte platen. Een Weber is rond. Of heb je 't over een WGA?
[ Voor 29% gewijzigd door Stoney3K op 14-07-2016 16:13 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Verwijderd
Klopt.Stoney3K schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 16:07:
[...]
Jij hebt de Webers in meubeltjes gebouwd die commerciëel worden ingezet? Werkzaam in de horeca/catering?
Ik erger me dood aan de thermometer van Weber recht boven de kolen met indirect bbqen. Ik denk dat ik dan ook maar ga boren. Na alle negatieve berichten had ik er vanaf gezien.Stoney3K schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 16:07:
[...]
Jij hebt de Webers in meubeltjes gebouwd die commerciëel worden ingezet? Werkzaam in de horeca/catering?
[...]
Boren in het emaille van een Weber is prima te doen, mits je een scherpe boor gebruikt en niet gelijk een groot gat boort. Als je allebei de kanten van het gat beschermt met schilderstape, dan barst het emaille ook niet.
Begin met een klein HSS boortje van 2 of 3mm en ruim het gat daarna op naar het formaat wat je wil hebben, zo heb ik mijn dekselthermometer ook zonder problemen gemonteerd.
Die thermometer is sowieso niet heel precies. Ik heb een losse deksel op mn weber. En die draai ik altijd zo bij indirect dat die niet boven de kolen eindigt. Maar blijft inderdaad kiezen. Want alsnje niet oppast zit je ventilatierooster van de deksel dan weer direct boven je kolen.SaN schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:28:
[...]
Ik erger me dood aan de thermometer van Weber recht boven de kolen met indirect bbqen. Ik denk dat ik dan ook maar ga boren. Na alle negatieve berichten had ik er vanaf gezien.
[ Voor 12% gewijzigd door dangerpaki op 14-07-2016 21:13 ]
"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three
Bedankt!!FreshMaker schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:54:
[...]
idem
edit : neem altijd zalmzijde / filet MET vel, anders kan je tussen de rommel onderin je zalm terugzoeken
Het vel trek je er na de garing simpelweg vanaf
Zalmzijde / filet insmeren met wat zout en basterdsuiker voor een uurtje ( naar gelang het oppervlak )
Dan afspoelen, drogen en op een alufolie of fijn rooster ver van de warmte afleggen
( rond de 80c, bij 90+ stollen de eiwitten, en krijg je van die ranzige witte vlekken )
Dan in de rook laten tot kerntemp. van 45 / 50c ( naar wat je aan stevigheid wilt ) maar zeker niet boven de 55c < droog >
Even rusten, en dan heerlijkheid op het bord !
plankje is leuk, maar imho niet nodig, is een heel andere bereiding
3-4 man. Maar met 4 heb je wel een klein stukjeSuperKneus schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 08:09:
[...]
Bedankt!!
Ik was sowieso van plan om zalm filet met huid te nemen. Ik ga wel een rookplankje gebruiken. Ik heb bij noskos en bij vuur&rook leuke recepten gezien en die wil ik graag een keer maken.
Met hoeveel personen kan je van 500gr zalm eten?
Ik lust zelf geen vis en maak het daarom alleen klaar voor mijn gezin en gasten. De zalm op de site van Noskos met mosterd en bruine suiker schijnt to die for te zijn.SuperKneus schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 08:09:
Bedankt!!
Ik was sowieso van plan om zalm filet met huid te nemen. Ik ga wel een rookplankje gebruiken. Ik heb bij noskos en bij vuur&rook leuke recepten gezien en die wil ik graag een keer maken.
Ligt dat niet aan de grootte van de plank ? Ze zijn er namelijk in verschillende maten.SuperKneus schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 08:28:
Mmmm dan denk ik dat ik toch maar 1kg zal haal, die gooi ik dan wel in 2x op de bbq want dat past nooit op 1 plankje
"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three
http://www.bbq-nl.com/200...s-cedar-plank-salmon.html deze bedoel je?coelho schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 08:54:
Ik lust zelf geen vis en maak het daarom alleen klaar voor mijn gezin en gasten. De zalm op de site van Noskos met mosterd en bruine suiker schijnt to die for te zijn.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
[ Voor 5% gewijzigd door 2Dutch op 15-07-2016 10:14 ]
Kun je hem niet zelf in stukken van +/- 1000 snijden dan?Paganstars schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:00:
Stomme vraag; als ik een 3500gr nek heb voor PP, hoelang heeft dit nodig? Kilo stukken gewend en hoopte dat ik 3x een kg kreeg ipv 1 homp
Beetje zonde van de moneymusclespank_mojoo schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:35:
[...]
Kun je hem niet zelf in stukken van +/- 1000 snijden dan?
Hebben we!MikeyMan schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:50:
of ff een cheap kerntemperatuurmetertje kopen. 6 euro bij de blokker oid.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 15-07-2016 11:15 ]
Dat kan gewoon niet, tenzij de bbq te hoog staat. Het zal dan ook niet te vreten zijnMikeyMan schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:15:
Ik lach m'n ballen uit m'n broek als ie om 14:00 klaar is he
SuperKneus schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 08:09:
[...]
Ergens tussen de 6 en 16 uur.Paganstars schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:00:
Stomme vraag; als ik een 3500gr nek heb voor PP, hoelang heeft dit nodig? Kilo stukken gewend en hoopte dat ik 3x een kg kreeg ipv 1 homp
Ga ik ook niet vanuit. Stook mijn ketel niet warmer dan 115..418O2 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:23:
[...]
Dat kan gewoon niet, tenzij de bbq te hoog staat. Het zal dan ook niet te vreten zijn
Liever iets te vroeg klaar dan te laat. Warm houden dmv inpakken in folie en desnoods in een deken rollen gaat erg goed.Paganstars schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:43:
Ga ik ook niet vanuit. Stook mijn ketel niet warmer dan 115..
Yup, dat is 'm.
Hoezo heeft jouw Q 1 uur nodig om op te warmen?Paganstars schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:06:
Ff snel gerekend; als ik morgenochtend rond 05.30 de kolen stook, zal de ketel rond 6.30 warm zijn... Dus tegen 19.00 zal hij wel klaar zijn. beetje jammer dat ik dan zo vroeg me bed uit moet
Vanaf het aansteken van je starter (of het eerste aanmaakblokje) tot je gloeiende kooltjes hebt en je ketel op temperatuur is ben je al gauw een uur verder.Chevy454 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:47:
[...]
Hoezo heeft jouw Q 1 uur nodig om op te warmen?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Voor alle kolen aan staan ben je al 20 minuten verder. Dan wil je ook dat het een beetje stabiel is voordat je het vlees er op gooitMalt007 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:51:
Je kan het vlees er naar een kwartier toch wel opgooien? Maakt niks uit als de ketel nog niet de gewenste temperatuur heeft behaald.
voor 3500 gram zou ik trouwens niet zo vroeg me bed uit gaan. Uurtje of 9 erop en dan is het tegen etenstijd wel klaar, zeker als je hem bij een graadje of 60 al inpakt.
Ik denk ook dat het beetje van de persoon afhankelijk is. Laatste keer had ik de Q in 30 minuten aan de gang.Stoney3K schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:48:
Vanaf het aansteken van je starter (of het eerste aanmaakblokje) tot je gloeiende kooltjes hebt en je ketel op temperatuur is ben je al gauw een uur verder.
Wat is het voordeel om een half uur aan brandstof weg te fikken? Zodra je de ketel open hebt staan om het vlees erop te leggen dan verlies je al snel 30C aan temperatuur. Tenzij je de inertie van het rooster bedoelt.418O2 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:04:
Voor alle kolen aan staan ben je al 20 minuten verder. Dan wil je ook dat het een beetje stabiel is voordat je het vlees er op gooit
[ Voor 35% gewijzigd door Chevy454 op 15-07-2016 13:13 ]
Heb er al tientallen gemaakt, zodra het vuur uit staat gaat het vlees erop. Kwestie van op tijd knijpen en als jeje bbq kent dan weet je precies hoe je schuiven moeten staan voor de ideale temp. En al gaat de temperatuur even richting de 150 als je echt niet oplet, dat doet niks met het vlees als dat geen uren duurt.418O2 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:04:
[...]
Voor alle kolen aan staan ben je al 20 minuten verder. Dan wil je ook dat het een beetje stabiel is voordat je het vlees er op gooit
Omdat ik wrs inslaap valChevy454 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:47:
[...]
Hoezo heeft jouw Q 1 uur nodig om op te warmen?
[ Voor 7% gewijzigd door Paganstars op 15-07-2016 13:28 ]
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Top ga ik even kijken of ik hier iets in de buurt kan vinden die die dingen verkoopt maakt het schoonmaken weer wat eenvoudigeralex75 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:43:
Ik gebruik bij de Primo een messing borstel, dit is mij ook aanbevolen.
https://www.verftechnieke...messing-draadborstel.html
Bij de action kan je deze voor €0,89 kopen, daar haal ik ze ookPaladin schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 14:04:
[...]
Top ga ik even kijken of ik hier iets in de buurt kan vinden die die dingen verkoopt maakt het schoonmaken weer wat eenvoudiger
Serieus en die zijn van messing? Welke zijn dat dan heb ze nog nooit gezien. Moet er vanavond toch even langs dus zeker ff kijken.koesie schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 14:39:
[...]
Bij de action kan je deze voor €0,89 kopen, daar haal ik ze ook
Oké. Zit wel wat in. Ik wacht zelf altijd even tot het stabiel is. Zonder vlees kan je nog eens wat klooien met brikettenMalt007 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:07:
[...]
Heb er al tientallen gemaakt, zodra het vuur uit staat gaat het vlees erop. Kwestie van op tijd knijpen en als jeje bbq kent dan weet je precies hoe je schuiven moeten staan voor de ideale temp. En al gaat de temperatuur even richting de 150 als je echt niet oplet, dat doet niks met het vlees als dat geen uren duurt.
ze zien er precies zo uit als de borstel die alex75 linkt alleen dan niet voor 4,50Paladin schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 14:45:
[...]
Serieus en die zijn van messing? Welke zijn dat dan heb ze nog nooit gezien. Moet er vanavond toch even langs dus zeker ff kijken.
Kleproostertje aanschaffen?418O2 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:05:
[...]
Oké. Zit wel wat in. Ik wacht zelf altijd even tot het stabiel is. Zonder vlees kan je nog eens wat klooien met briketten
Een moneymuscle zit niet in procureur, maar alleen in een Boston Butt. Daarnaast is de moneymuscle alleen echt interessant als je wedstrijden doet (alhoewel het thuis ook best zal smaken).
Ik meen gelezen te hebben dat een procureur wat minder tijd nodig heeft (circa 8 uur, afhankelijk van het gewicht). En zoals iemand hier boven al opmerkte, je kunt m makkelijk warm houden (in de alu folie inpakken, dan een handdoek/deken er omheen en m dan ook nog in een koelbox (die uiteraard niet koud is) leggen). Dan zou die 4 a 5 uur warm moeten blijven.Ff snel gerekend; als ik morgenochtend rond 05.30 de kolen stook, zal de ketel rond 6.30 warm zijn... Dus tegen 19.00 zal hij wel klaar zijn. beetje jammer dat ik dan zo vroeg me bed uit moet
En dan je nog een keer omdraaien met een glimlach zeker?Irtimid schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 16:56:
En vroeg opstaan om te BBQen ? Mij mag je er wakker voor maken hoor
Nee niet eens, met een grote glimlach die briketten in de brand steken omdat je weet dat daar lekkers vandaan komt.Chevy454 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 19:09:
[...]
En dan je nog een keer omdraaien met een glimlach zeker?
Zo doet Mrs Chevy454 dat namelijk altijd.
(logisch want dan staat er verse koffie en ontbijt klaar in de keuken)
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Omdat we eens wat anders als vlees wilden hebben dan maar bij de AHxl, Blokker, Big Bazaar en Xenos afgestruind naar cederhout (en een pizzaschep) zonder succes.coelho schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:29:
Yup, dat is 'm.
Het hangt af hoe groot de tangentiale kracht is waarmee je het spit gaat roteren. De klemkracht bij een draaibank is van de snelheidafhankelijk.The-Source schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 17:21:
Kern van een klein uitje hier omheen gehakt en daar omheen weer plakken ontbijtspek. Klauwen er omheen/beetje erin. Maar twijfel dus of het voldoende is tegen het uit elkaar vallenWellicht iets juist toevoegen of niet in het gehakt? Zelf doe ik er een fijn gesneden uitje door met kruiden en paneermeel.
[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 16-07-2016 18:30 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Haal bij de slager / supermarkt een rollade.The-Source schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 18:13:
Ja dat wel maar om aan het einde je vlees tussen de kolen te vissen is ook overdreven
owja rotatiesnelheid, als ik het geheel ongeveer 10cm dik maak dan praten we toch over 0.0026179938779m/s
Nou ben is even langs de Action gehobbeld en idd daar lagen ze voor 89 cent, helemaal top even 2 meegenomen dat kan ik er voorlopig weer even tegen aan.koesie schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:05:
[...]
ze zien er precies zo uit als de borstel die alex75 linkt alleen dan niet voor 4,50
Gehakt proefje | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 18% gewijzigd door The-Source op 17-07-2016 15:52 ]
Ik smeer het roostertje nooit in, maar heb geen lasat van plakkende/grijze roosters. Mijn WGA heeft na 7 jaren een nieuw rooster gekregen, toen werd het tijd. Nadat ik klaar met bbq'en en de bbq nog heet is, ga ik er met de borstel overheen. Dan krijg je al bijna alles er weer netjes af. En de volgende keer dat ik ga bbq'en en hem opgestookt heb, doe ik hetzelfde vooraf. En vlees plakt altijd aan het rooster als je het erop legt, maar laat je het even liggen gaat het ook vanzelf weer los. Dat hoort erbij. Maar tegen de tijd dat je het om wilt draaien is die weer los van het rooster2Dutch schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:53:
Mooie foto's weer herenIk vergeet dat altijd, eet het meteen op
Vandaag picanha steak op, weer iets nieuws voor ons dusVolgende keer duw ik er denk ik wat meer peper op en wat zout, maar blijft toch grappig hoe de verschillende vleessoorten elk hun eigen bite hebben: ossenhaas is zo botermals, flank steak was vrij stevig maar ook mals, de picanha is enigszins stevig maar weer anders sappig... Het snijdt/kauwt steeds anders
![]()
Mijn WGA-rooster is trouwens nu al aardig kansloos..smeer het netjes in met olie, maar vlees plakt er echt aan als een malle, sommige delen zijn ook grauwgrijs enzo. Denk dat ik maar eens vaart zet achter een mooi gietijzeren roostertje
Heb ooit eens na een lange test-rooksessie en een cedar plankje per abuis laten liggen en toen begon het al wat irritanter te worden met plakken. Weet dat ik ff moet wachten met vlees omdraaien zodat het netjes loskomt, maar nu moet ik echt vaker echt schoffelen bij alles wat al netjes van kleur isNomad schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:24:
Ik smeer het roostertje nooit in, maar heb geen lasat van plakkende/grijze roosters. Mijn WGA heeft na 7 jaren een nieuw rooster gekregen, toen werd het tijd. Nadat ik klaar met bbq'en en de bbq nog heet is, ga ik er met de borstel overheen. Dan krijg je al bijna alles er weer netjes af. En de volgende keer dat ik ga bbq'en en hem opgestookt heb, doe ik hetzelfde vooraf. En vlees plakt altijd aan het rooster als je het erop legt, maar laat je het even liggen gaat het ook vanzelf weer los. Dat hoort erbij. Maar tegen de tijd dat je het om wilt draaien is die weer los van het rooster
Klopt helemaal, maar dit was een BB en geen procureurIrtimid schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 16:56:
[...]
Een moneymuscle zit niet in procureur, maar alleen in een Boston Butt. Daarnaast is de moneymuscle alleen echt interessant als je wedstrijden doet (alhoewel het thuis ook best zal smaken).
[...]
Ik meen gelezen te hebben dat een procureur wat minder tijd nodig heeft (circa 8 uur, afhankelijk van het gewicht). En zoals iemand hier boven al opmerkte, je kunt m makkelijk warm houden (in de alu folie inpakken, dan een handdoek/deken er omheen en m dan ook nog in een koelbox (die uiteraard niet koud is) leggen). Dan zou die 4 a 5 uur warm moeten blijven.
En vroeg opstaan om te BBQen ? Mij mag je er wakker voor maken hoor
Had een tijdje terug ook wat plankjes gebruikt (zelfs even doorgezaagd om het wat netter te laten passen), maar ze fikten idd niet tijdens het roken/bereiden dat ik me kan herinneren. Had ze wel wat langer in het water gelegd: ik ben met dat soort dingen altijd liever iets te fanatiek dan de gok wagen of ik genoeg tijd heb. In ieder geval een paar uur laten water happencoelho schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:48:
Normaal gesproken kan het plankje niet branden als je je deksel er op hebt liggen. Dan is er net te weinig zuurstof. Ook vetvlammen gaan op die manier uit. Overigens vind ik dit plankje er niet heel bijzonder uit zien, zo komen ze er bij mij ook af. Ga er tenminste van uit dat dit de onderkant is.
Overigens kun je het beste je zalm met plankje en al er op leggen, dus niet eerst het plankje en later de zalm . Dan sta je met je gezicht in die rook te werken.
De meeste mensen plaatsen het ventilatierooster boven hun vlees (bij indirect)..waardoor de standaard weber meter boven de kolen hangt. Daardoor geeft hij een (te) hoge temperatuur aan.Ferra schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:16:
Idem bij mij. En ik laat ze zeker 4 uur water happen. Heb trouwens een losse thermometer gekocht om op mn weber deksel te monteren. Iemand nog een tip op welke hoogte ik hem het beste kan plaatsen?
Verwijderd
Water? Hier doe ik ze gewoon in het bier of wat wijn.Ferra schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:16:
Idem bij mij. En ik laat ze zeker 4 uur water happen. Heb trouwens een losse thermometer gekocht om op mn weber deksel te monteren. Iemand nog een tip op welke hoogte ik hem het beste kan plaatsen?
Merk je dat dan ook in de smaak?Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:30:
Water? Hier doe ik ze gewoon in het bier of wat wijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 18-07-2016 11:35 ]
per plankje is het one time useChevy454 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:34:
[...]
Merk je dat dan ook in de smaak?
Veelal hoor je dat de smaak van het bier / wijn gewoon vervliegt als je dat in een "waterbak" steekt.
Hoe vaak gebruiken jullie die cedar plankjes?
Wegens gewijzigde plannen hebben we de zalm voor een andere keer ipv gisteren
Verwijderd
Als je dat in een waterbak doet wat onderin de bbq staat wel ja. Je ruikt het wel als het water verdampt maar dat is het dan ook wel. Maar zodra je vis in contact komt met de plank is het een ander verhaal.Chevy454 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:34:
[...]
Merk je dat dan ook in de smaak?
Veelal hoor je dat de smaak van het bier / wijn gewoon vervliegt als je dat in een "waterbak" steekt.
Hoe vaak gebruiken jullie die cedar plankjes?
Wegens gewijzigde plannen hebben we de zalm voor een andere keer ipv gisteren
Je zet de temp-meter aan de indirecte kant en wat lager. Thanks!Nomad schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:25:
[...]
De meeste mensen plaatsen het ventilatierooster boven hun vlees (bij indirect)..waardoor de standaard weber meter boven de kolen hangt. Daardoor geeft hij een (te) hoge temperatuur aan.
Als je hem dus zelf kan plaatsen zou ik doen aan de kant van het ventilatierooster en dan iets lager zodat je richting de hoogte van het rooster gaat. Dat is een perfect plekje qua meten, niet qua visibility
En de keer daarop kan je het gebruiken als rookhout (tussen de briketten)? of is dat niet mogelijk?
[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 18-07-2016 12:14 ]
Vast welChevy454 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:13:
[...]
En de keer daarop kan je het gebruiken als rookhout (tussen de briketten)? of is dat niet mogelijk?
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq