Zolang je geen naaldhout gebruikt kan dat prima.Chevy454 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:13:
[...]
En de keer daarop kan je het gebruiken als rookhout (tussen de briketten)? of is dat niet mogelijk?
Heb je ze laten weken in benzine?SuperKneus schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:42:
Andere plankjes waren idd ook zwart aan de onderkant. Dus het klopt dat die foto niet helemaal nuttig is.
Maar goed deksel zat gewoon op de weber. Ik kreeg op een gegeven moment de opmerking van de visite je bbq is aan het knallen. Dus deksel open en dat knallen was dus het plankje hout die in brand stond.
Kopen bij banggoods.com http://m.banggood.com/Sta...auge-60-430-p-988839.html voor nog geen 3 euri inc verzendkosten thuis even ijken tussen 2 satestokjes boven een kokende waterbak vervolgens zeg maar 3 cm van je dome greep gat maken alles daaronder staat letterlijk bol is dus niet vlak meer. Vervolgens je dome temperatuur vergelijken met je grill plaat hoogte temperatuur. Dome temp is bij mij ongeveer 20 graden hoger. Als je een gat gaat boren plak met tape rondom je emaille af het word een redelijk groot gat van bijna 1 cm suc6Ferra schreef op zondag 17 juli 2016 @ 22:03:
Iemand nog tips om een thermometer in mn weber deksel te diy'en? Ik lees hier en daar wat over een gaatje boren, maar kan niet helemaal plaatsen hoe dit gebeurd en met welke thermometer?
[ Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 18-07-2016 21:57 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Hoe oud is jouw bbq als ik vragen mag?
Ik zie op mijn rooster dezelfde soort plekjes zitten en die is nu een jaar of 2.
Een collega van mij had het er over dat Weber in NL verchroomde roosters levert maar in bv Duitsland RVS roosters. Weet iemand daar meer van toevallig ?
"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three
26 mei 2016 en dan elk weekend gebruikt.Irtimid schreef op maandag 18 juli 2016 @ 21:39:
Hoe oud is jouw bbq als ik vragen mag?
Ik zie op mijn rooster dezelfde soort plekjes zitten en die is nu een jaar of 2.
Ik heb een RVS rooster gekocht als vervanger van deze, nu kan deze mooi in het garantie verhaal gaan. Ben benieuwd hoe het gaat verlopen. Eind van de week hoop ik toch feedback van hun te hebben.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik heb hetzelfd met de rooster bij mijn weber. Is al veel ouder. Denk een jaar of drie. Geen idee sinds wanneer dat chroom er niet meer op zit.
Kan het kwaad? Wua BBQ'en heb ik er geen last van namelijk.
Kan het kwaad? Wua BBQ'en heb ik er geen last van namelijk.
Mijn rooster ziet er er zelfde uit na 2 jaar. Is het erg? Geen idee.Chevy454 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 21:41:
[...]
26 mei 2016 en dan elk weekend gebruikt.
Ik heb een RVS rooster gekocht als vervanger van deze, nu kan deze mooi in het garantie verhaal gaan. Ben benieuwd hoe het gaat verlopen. Eind van de week hoop ik toch feedback van hun te hebben.
Laatst wel wat roest er op. Kan je dan aanspraak doen op garantie?
Verwijderd
Ik zie niks geks. Dat gebeurt nu eenmaal met verchroomde roosters. Er is een reden dat ze rvs roosters verkopen.Chevy454 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:48:
[afbeelding]
Vandaag garantie aanvraag gedaan. Ben benieuwd.
Die van mij was meer dan 2 jaar oud en had ook garantie.
Volgend jaar ga ik voor een RVS. Ben er klaar mee.
Basement Bios ---- Exo-S
Waar kun je in nederland trouwens gietijzeren roosterskopen voor de weber. Kan het nergens vinden?
Afgelopen weekend de Oklahoma Country Smoker gebruikt voor 25 man, dan merk je dat de 13" eigelijk te klein is voor 10+ personen. Het vlees wordt indirect verwarmd en duurt langer als met een directe barbecue waardoor je periodes van 30 minuten ertussen krijgt dat de volgende lading vlees gereed is, maar het eikenhout gestookte geeft wel een apart lekkere smaak heel anders als met houtsnippers op de WSM bijvoorbeeld.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Outdoorchef 570 voor de kettle 57 bijvoorbeeld.dangerpaki schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 01:40:
Waar kun je in nederland trouwens gietijzeren roosterskopen voor de weber. Kan het nergens vinden?
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Verwijderd
Te koop bij Fonq.
Heb er hier 2 van. Wegen 10kg stuk ofzo. Nadeel is alleen dat als je kolen wil bijvullen je hele rek eraf moet.
Heb er hier 2 van. Wegen 10kg stuk ofzo. Nadeel is alleen dat als je kolen wil bijvullen je hele rek eraf moet.
Ik heb de verkeerde gequote, my bad.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:22:
Te koop bij Fonq.
Tenzij je de 8843 bij Fonq koopt (zoals ik gedaan heb).Mystikal schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:28:
Die van mij was meer dan 2 jaar oud en had ook garantie.
Dan heb je nog steeds de handige bijvul mogelijkheden en het GBS system.
[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 19-07-2016 10:08 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Verwijderd
Maar geen gietijzer. En dat wilde ik perse.
edit,
oh die bedoel je. Tja, ook naar gekeken maar die vind ik veel te klein. Aangezien ik mijn bbq's professioneel gebruik en voor grotere groepen kan ik met dat spul helemaal niks.
edit,
oh die bedoel je. Tja, ook naar gekeken maar die vind ik veel te klein. Aangezien ik mijn bbq's professioneel gebruik en voor grotere groepen kan ik met dat spul helemaal niks.
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2016 09:44 ]
Wat dacht je van zoiets klikVerwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:41:
edit,
Verwijderd
Heb ik ook gezien. Maar aangezien ook gietijzer gaat kromtrekken had ik weinig zijn in rammelende losse rekjes.
Daarbij was wat ik nu heb een stuk goedkoper.
http://www.fonq.nl/produc...ietijzeren-rooster/78347/
Manman, ik blijf mij verbazen wat Weber durft te vragen voor die gbs acc. Sowieso zijn het belachelijke prijzen voor een bbq. Moet altijd lachen als ik dat weer zie en dat ik dan mijn 2 57cm Webers voor 25 euro stuk van Marktplaats heb geplukt.
Daarbij was wat ik nu heb een stuk goedkoper.
http://www.fonq.nl/produc...ietijzeren-rooster/78347/
Manman, ik blijf mij verbazen wat Weber durft te vragen voor die gbs acc. Sowieso zijn het belachelijke prijzen voor een bbq. Moet altijd lachen als ik dat weer zie en dat ik dan mijn 2 57cm Webers voor 25 euro stuk van Marktplaats heb geplukt.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2016 10:05 ]
Het hangt ook maar af wat je wilt doen. Voor low and slow is zo'n bijvul mogelijkheid makkelijk. Maar dan doe je ook geen grote groepen (op dat moment). En bij low and slow zou (geen ervaring mee) gietijzer dan te warm worden.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:41:
edit,
Ik had ook gedacht aan gietijzer rooster maar ben uiteindelijk voor RVS en het GBS systeem gegaan.
Enerzijds heb je de 2 bijvulroosters (ideaal voor low and slow). En met het GBS systeem kan je snel 2kg kolen dumpen zonder het hele rooster eruit halen.
Duur? Jazeker maar gemakkelijk is het ook. En dan kies ik voor een paar knaken liever voor gemakkelijk
Als je je bbq leert kennen, is bijvullen ook steeds minder nodig. Heb de ribs dit weekend op 1 lading kolen gedaan.
Ja en nee. Met een UDS als die van jou kan ik me inderdaad voorstellen dat je voldoende ruimte hebt om een mooie voorraad brandstof kwijt te kunnen. Als je een ketel hebt en je wilt meer brandstof kwijt dan moet je inherent roosterruimte opofferen bij low and slow.418O2 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:30:
Als je je bbq leert kennen, is bijvullen ook steeds minder nodig. Heb de ribs dit weekend op 1 lading kolen gedaan.
Maar met ribben heb ik er geen problemen mee. Wanneer de 3 uur voorbij zijn moeten de ribbels ingepakt worden, dan kan je ook wat briketten bijvullen. Dan zijn kokosbriketten echt heel erg fijn!
Of je moet aan de bak gaan met hitteschilden, dan kan je met een 47cm ook pulled pork maken ja.
[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 19-07-2016 10:40 ]
Het is maar wat je wilt, ik heb de kenmerken van een ingenieur: hardstikke lui.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:34:
Nee hoor, als je gewoon een slang maakt van je briketten hoef je maar 1x in de 3 kwartier je vlees even op te schuiven.
Dus als ik het deksel dicht kan houden, dan blijft het dicht. Hence dat mijn volgende een WSM gaat worden.
[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 19-07-2016 10:39 ]
Weet iemand of je de aspan e.d. van de weber one touch ook los kan krijgen en kan monteren op de weber met het as-schoteltje? Dat is namelijke het enige wat ik mis.
Moet goede planning kom je een eind.Chevy454 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:32:
[...]
Ja en nee. Met een UDS als die van jou kan ik me inderdaad voorstellen dat je voldoende ruimte hebt om een mooie voorraad brandstof kwijt te kunnen. Als je een ketel hebt en je wilt meer brandstof kwijt dan moet je inherent roosterruimte opofferen bij low and slow.
Maar met ribben heb ik er geen problemen mee. Wanneer de 3 uur voorbij zijn moeten de ribbels ingepakt worden, dan kan je ook wat briketten bijvullen. Dan zijn kokosbriketten echt heel erg fijn!
Of je moet aan de bak gaan met hitteschilden, dan kan je met een 47cm ook pulled pork maken ja.
Ik had in mijn oversized mand een heuvel gemaakt. Eerst een "vulkaan" en in het gat de hete kolen. Uiteindelijk was niet eens alles nodig in die zes uur. Ofwel, ik kan een pulled pork maken zonder bijvullen
Google eens op Weber Asopvangsysteem, daar kom ik verschillende losse aspannen tegen.Ferra schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:55:
Weet iemand of je de aspan e.d. van de weber one touch ook los kan krijgen en kan monteren op de weber met het as-schoteltje? Dat is namelijke het enige wat ik mis.
edit: lijkt niet meer verkrijgbaar te zijn, alleen de normale opvangschalen.
edit2: zelfs bij Weber niet los te bestellen.
[ Voor 14% gewijzigd door arie_papa op 19-07-2016 11:29 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Ook eindelijk een gietijzeren Bushback grillrooster besteld. 54cm breed en 34 cm diep. Past precies in onze bbq.
Eindelijk verlost van die $$%# klote verchroomde troep.
Eindelijk verlost van die $$%# klote verchroomde troep.
Dat geldt voor alles418O2 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:04:
Moet goede planning kom je een eind.
Bij de Gamma is er een 1+1 actie voor weber kokosbriketten.
Mrs Chevy454 heeft net 4 zakken gehaald (9kg voor 7,50 euro).
Ik ben benieuwd of we het met 40kg kokos en 10kg normale briketten gaan redden deze zomer
[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 19-07-2016 11:34 ]
Mijn ervaring (en die van mijn collega) met die Weber kokosbriketten:bonnetje opzoeken en terugbrengen.Chevy454 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:31:
[...]
Dat geldt voor alles
Bij de Gamma is er een 1+1 actie voor weber kokosbriketten.
Mrs Chevy454 heeft net 4 zakken gehaald (9kg voor 7,50 euro).
Ik ben benieuwd of we het met 40kg kokos en 10kg normale briketten gaan redden deze zomer
Zijn moeilijk aan te krijgen c.q. gaan snel uit, geven veel as en er zaten stukjes plastic in.
Ik gebruik nu Ecobrasa en dat bevalt mij een stuk beter.
Maar ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met die briketten.
"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three
Die is wel of geen RVS? Indien RVS idd een goede tip!!! Die wordt het dan bij mij ook!Chevy454 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:31:
[...]
Tenzij je de 8843 bij Fonq koopt (zoals ik gedaan heb).
Dan heb je nog steeds de handige bijvul mogelijkheden en het GBS system.
Basement Bios ---- Exo-S
Verwijderd
Dat is een seargrate van gietijzer.
Zoek even op Weber 8843. Dat rondje doe je dus in het normale rooster leggen.
bij bbqforum.nl / bbqgenootschap is men toch wel erg te spreken over die kokosbriketten. De longlasting van weber zijn niet fijn maar de kokosbriketten blijkbaar wel.Irtimid schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:40:
[...]
Mijn ervaring (en die van mijn collega) met die Weber kokosbriketten:bonnetje opzoeken en terugbrengen.
Zijn moeilijk aan te krijgen c.q. gaan snel uit, geven veel as en er zaten stukjes plastic in.
Ik gebruik nu Ecobrasa en dat bevalt mij een stuk beter.
Maar ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met die briketten.
Ik heb 2 weken terug 3 zakken fire-up gehaald en die hebben mij afgelopen zaterdag goed geholpen. Ik denk dat ik ook nog wel 2 zakken van de weber briketten haal, al is het alleen maar om te proberen.
Heeft er iemand hier ervaring met het Fried pork rek van weber?
linkje
Ziet er handig uit maar voor 50 euro vraag ik me af of dat het waard is.
linkje
Dit lijkt mij nogal overpriced. Voor 13 euro heb je bij de ikea een betere oplossing volgens mij:FZ6 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:16:
Heeft er iemand hier ervaring met het Fried pork rek van weber?
linkje
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50055863/
icm
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70154800/
Met die van de Weber ben je eigenlijk indirect bezig en nu ook. Maar dit is wat groter en simpeler.
Dat zou RVS moeten zijn. Ik heb het thuis met een magneet gecontroleerd en die is niet magnetisch en ziet er ook geheel anders uit, mat.Mystikal schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:43:
Die is wel of geen RVS? Indien RVS idd een goede tip!!! Die wordt het dan bij mij ook!
Die longlasting zijn inderdaad erg slecht. Heb ze dit weekend gebruikt (zat bij de large brikettenstarter van 2kg) en inderdaad. Ongelofelijk veel asvorming en niet fijn qua termpatuur.SuperKneus schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:25:
bij bbqforum.nl / bbqgenootschap is men toch wel erg te spreken over die kokosbriketten. De longlasting van weber zijn niet fijn maar de kokosbriketten blijkbaar wel.
De kokos zou men inderdaad tevreden van moeten zijn, daarom dat ik ook de gok heb genomen om er 4 zakken van te halen.
[ Voor 46% gewijzigd door Chevy454 op 19-07-2016 16:59 ]
De 8843 is het complete rooster uit RVS.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:56:
Dat is een seargrate van gietijzer.
http://www.weber.com/DE/d...43.html?cgid=3148#start=1
Verwijderd
Huh? Ik zocht op dat typenummer en kwam bij die seargrate terecht.
Asociale prijs trouwens dat rooster. Dan heb ik echt liever gietijzer.

Asociale prijs trouwens dat rooster. Dan heb ik echt liever gietijzer.
ik neem aan dat je rubber dopjes dan weg moet halen?Nomad schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:29:
[...]
Dit lijkt mij nogal overpriced. Voor 13 euro heb je bij de ikea een betere oplossing volgens mij:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50055863/
icm
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70154800/
Met die van de Weber ben je eigenlijk indirect bezig en nu ook. Maar dit is wat groter en simpeler.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Klopt ja ik heb er nog metalen dopjes opgedaan omdat ik schroefdraad niet mooi vind, het voordeel van het ikea rek is dat je de spareribs goed erin kan laten klemmen vooral handig met grote porties.ToolkiT schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:51:
[...]
ik neem aan dat je rubber dopjes dan weg moet halen?
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Ik wil volgende week een lekker stuk procureur(pulled pork) op de houtskool bbq maken. Hebben jullie tips over hoe ik de temperatuur rond de 100 constant kan houden? Heb een middelmatige grote weber waarbij ik de kolen aan 1 kant kan houden zodat het indirecte warmte is. Verder nog tips om het vlees sappig en mals te houden zodat het niet uitdroogt?
Briketten nemen. Lucht onder een heeeel klein beetje open, boven ook niet ver. Koude kolen vullen en er een halve starter hete kolen bij gooien.assn schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:57:
Ik wil volgende week een lekker stuk procureur(pulled pork) op de houtskool bbq maken. Hebben jullie tips over hoe ik de temperatuur rond de 100 constant kan houden? Heb een middelmatige grote weber waarbij ik de kolen aan 1 kant kan houden zodat het indirecte warmte is. Verder nog tips om het vlees sappig en mals te houden zodat het niet uitdroogt?
Bak water onder je vlees zetten
Verwijderd
Boven mag en moet eigenlijk gewoon helemaal open blijven. Zeker als je wat hout erbij gebruikt. Anders gaat het verzuren.
En dan hoeveel briketten? De bbq is behoorlijk groot dus er zijn veel briketten nodig..418O2 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:59:
[...]
Briketten nemen. Lucht onder een heeeel klein beetje open, boven ook niet ver. Koude kolen vullen en er een halve starter hete kolen bij gooien.
Bak water onder je vlees zetten
Zit net te denken, kan ook de uds s ochtends vullen met procureur en dan naar werk gaan. Heb genoeg ruimte voor briketten en ben van 8:55 tot 17:35 van huis, dus niet te lang... Iemand dit al eens gedaan?
Misschien eerst een cheapass controller fixen
Het deel dat je kan vullen is niet zo groot. Heb je een starter? Heb geen idee hoeveel briketten het zijn.assn schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:08:
[...]
En dan hoeveel briketten? De bbq is behoorlijk groot dus er zijn veel briketten nodig..
Das wel een serieuze berg geklooi... Dan maar op de spirit met wat rookhout
Zit met een schuin oog toch ook wel te kijken naar een Weber kolenbbq bij de rentepunten hoor
Dat ga ik binnen kort ook eens proberen.418O2 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:11:
Zit net te denken, kan ook de uds s ochtends vullen met procureur en dan naar werk gaan. Heb genoeg ruimte voor briketten en ben van 8:55 tot 17:35 van huis, dus niet te lang... Iemand dit al eens gedaan?
[...]
Smorgens vuurtje stoken. Werken en hopen dat het goed gaat. Ga dan wel iets pakken dat niet echt al te duur is qua vlees. Anders os het zonde als het fout gaat.
Laatst wel ribs gemaakt een een goede 2 uur weg geweest. En dat ging prima. Was weg gegaan met ongeveer 110 graden bij thuis komst net aan 115.
Valt best mee. Als je dat een paar keer. Gedaan hebt gaat het rete snel met voor bereiden.MikeyMan schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:16:
[...]
Zit met een schuin oog toch ook wel te kijken naar een Weber kolenbbq bij de rentepunten hoor
En daarom dat ik dus ook voor een 57 ben gegaan. En nu dus ook een WSM overweeg.MikeyMan schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:16:
Ja ging bij mij ook goed. Heb maar weinig hoeven doen bij de ribs, qua temperatuur.The Fatal schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:17:
[...]
Dat ga ik binnen kort ook eens proberen.
Smorgens vuurtje stoken. Werken en hopen dat het goed gaat. Ga dan wel iets pakken dat niet echt al te duur is qua vlees. Anders os het zonde als het fout gaat.
Laatst wel ribs gemaakt een een goede 2 uur weg geweest. En dat ging prima. Was weg gegaan met ongeveer 110 graden bij thuis komst net aan 115.
Morgen beer can chicken op de uds. Goedkoopste wat er is, maar ook 1 van de lekkerste gerechten
[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 19-07-2016 22:33 ]
Klopt. Maar kip is niet echt iets voor 8 uur lang.
Heb hem afgelopen weken ook al paar keer gemaakt.
Niet alles hoeft zo langThe Fatal schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:50:
Klopt. Maar kip is niet echt iets voor 8 uur lang.
Het is voor speklappen toch?Hari-Bo schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 17:58:
[...]
Klopt ja ik heb er nog metalen dopjes opgedaan omdat ik schroefdraad niet mooi vind, het voordeel van het ikea rek is dat je de spareribs goed erin kan laten klemmen vooral handig met grote porties.
Laatste keer was het voor 1,4kg kip zon 1:45 uur.
Achteraf Had liever de laatste 10 min wat hogere temp gehad voor iets krokantere korst. Maar smaak was prima.
Daar zit je idd wel opThe Fatal schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:17:
[...]
Achteraf Had liever de laatste 10 min wat hogere temp gehad voor iets krokantere korst. Maar smaak was prima.
'gewoon' een hele kip bereiden duurt ook gewoon 1 á 1,5 uur hoor ...The Fatal schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:17:
[...]
De BBQ is geen magic trick dat het ineens sneller kan
Dat sommigen hun speklapjes zwart van buiten, en koud van binnen willen, is geen graadmeter
Gister vanaf 8:00 de brikettenstarter aangeslingerd..vierdaagselopers die aanwaaiden maar niet duidelijk wanneer precies dus continu de boel heet gehouden: af en toe de kleine starter gevuld en erbij gekieperd. Uiteindelijk een paar dozen Frozen Butcher burgertjes er doorheen gejaagd. Ideale dingen (ja ik val in herhaling), want ook verder doorgegaard zijn ze nog steeds sappig en goed te eten. Die mensen willen geen risico lopen met een lekker rode burger met nog 20 km te gaan natuurlijk 
Binnenkort even bij vrienden eten die een Cobb hebben om te kijken hoe dat nu bevalt voor 4 man. Het lijkt toch allemaal wat krap, maar ik zoek toch wel iets wat in te klappen/in tuinkast of binnen te parkeren is. Ze hadden hem zelf ook nog maar 1 keer gebruikt..terwijl ik er al 1,5 doos Ecobrasa en 1 zak Weber briketten doorheen gejaagd heb dit "seizoen"
Binnenkort even bij vrienden eten die een Cobb hebben om te kijken hoe dat nu bevalt voor 4 man. Het lijkt toch allemaal wat krap, maar ik zoek toch wel iets wat in te klappen/in tuinkast of binnen te parkeren is. Ze hadden hem zelf ook nog maar 1 keer gebruikt..terwijl ik er al 1,5 doos Ecobrasa en 1 zak Weber briketten doorheen gejaagd heb dit "seizoen"
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Zit ff in die rentepuntenwinkel te kijken. De benamingen komen alleen niet helemaal overeen met de benamingen bij Weber zelf. Ze hebben de volgende twee:
Weber One-Touch Original 57 cm (black)
ING Prijs € 137,95 + 6.900 Rentepunten
Weber Original Kettle Premium 57 cm
ING Prijs € 162,95 + 8.150 Rentepunten
Is de One Touch original de Original Kettle?
Aan de foto's te zien, moet je wel voor de premium gaan lijkt me. Gezien de instellingsmogelijkheden aan de onderkant.
Aan de foto's te zien, moet je wel voor de premium gaan lijkt me. Gezien de instellingsmogelijkheden aan de onderkant.
Verwijderd
Qua instellen maakt het allemaal geen bal uit. Ze hebben allemaal hetzelfde luchttoevoersysteem. Het verschil wat je ziet is dat er bij de een gesloten aspan onder hangt en bij de ander niet.
Voor het bbq'en zelf maakt het geen verschil.
Voor het bbq'en zelf maakt het geen verschil.
Vraag is dan of het 25 euro waard is. Lijkt me wel toch?
Ja. De asplaat is niet zo handig, met een beetje wind waait de as je tuin/balkon door/overMikeyMan schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:17:
Verwijderd
Absoluut.418O2 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:10:
Die aspan is wel erg handig hoor!
Maar er is 0 verschil in functionaliteit van de luchttoevoer. En dan moet je je inderdaad afvragen of het geld je dat waard is.
Als ik het goed zag heeft die goedkopere wel een thermometer in de dome. Kan op zich handig zijn, maar 1 op het rooster is nuttiger
Gietijzer krom trekken?? Ken Q'ers die al 20 jaar hun gietijzerrooster gebruiken en misbruiken staat echt geen mm krom. Ik heb ook die outdoorchef maar dan 2 delig kan me nie voorstellen dat dat gaat krom trekken.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:03:
Heb ik ook gezien. Maar aangezien ook gietijzer gaat kromtrekken had ik weinig zijn in rammelende losse rekjes.
[ Voor 12% gewijzigd door Snarfie31 op 20-07-2016 10:51 ]
Verwijderd
Wat is je punt precies?
1 van mijn gietijzeren roosters staat op het ogenblik gewoon krom. Bol om precies te zijn.
1 van mijn gietijzeren roosters staat op het ogenblik gewoon krom. Bol om precies te zijn.
De reden waarom we voor de master touch zijn gegaan waren de tuck away en de aspan.MikeyMan schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:17:
Met 2 hondjes in de buurt en het vrij grove brikettenrooster kunnen daar hete delen uitvallen, samen met het as.
Dat er waarschijnlijk iets mis is met jouw specifieke exemplaar, zo'n zwaar massief gietijzeren rooster kan in principe echt niet kromtrekken.Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:53:
Wat is je punt precies?
Ik heb vorig jaar de de Premium bestelt, nog steeds geen spijt van. in de premium zit ook het opklapbare rooster om kolen bij te vullen. weet niet of dit in de Kettle ook is.MikeyMan schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:05:
Zit ff in die rentepuntenwinkel te kijken. De benamingen komen alleen niet helemaal overeen met de benamingen bij Weber zelf. Ze hebben de volgende twee:
Dat is een kwestie van een laagje water in die opvangbak gieten, voorkomt het stuiven van de as en zorgt er ook voor dat gloeiende deeltjes gelijk uit zijn. Dat kun je trouwens ook in de aspan doen, alhoewel het nut dan wat minder is.418O2 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:20:
[...]
Ja. De asplaat is niet zo handig, met een beetje wind waait de as je tuin/balkon door/over
Neemt niet weg dat ik de aspan op m'n 57 MT prettiger vind dan de asschotel die op de 47cm zat.
Zoek eens op YouTube op pulled pork en Weber, er zijn legio video's van te vinden.assn schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:57:
In het kort zijn er 2 methoden : Minion (berg koude briketten en er dan aan 1 kant van 5 brandende op gooien) of een snake maken.
Dat laatste heb ik pas zelf gedaan en werkte uitstekend. Continu een temperatuur rond de 120 graden en dat uren lang. Zou voldoende moeten zijn als je procureur als vlees neemt zonder bij te hoeven vullen.
Volgens mij heb ik van mijn sessie ook foto's gepost in dit forum, kwestie van even terug bladeren.
Ah, Goeie tipIrtimid schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:13:
[...]
Dat is een kwestie van een laagje water in die opvangbak gieten, voorkomt het stuiven van de as en zorgt er ook voor dat gloeiende deeltjes gelijk uit zijn. Dat kun je trouwens ook in de aspan doen, alhoewel het nut dan wat minder is.
Neemt niet weg dat ik de aspan op m'n 57 MT prettiger vind dan de asschotel die op de 47cm zat.
Psst door al jullie verhalen heb ik gister ook de master touch besteld. Wordt vanmiddag geleverd. De zalm ligt al klaar in de koelkast. Heb de afgelopen jaren gebbq met een weber 47. Hier geregeld geprobeerd om indirect op te BBqen. Maar dit eindigde meestal al erin dat de temperatuur zakte of briketten uitgingen.
Nu het gezin groter wordt vond ik het tijd voor een groter kook oppervlak. Aankomende tijd maar in verdiepen de BBq goed op temperatuur te krijgen. Vooral de hoeveelheid briketten wat je moet gebruiken vind ik altijd lastig.
Op dit moment veel ideeen wat ik wil gaan maken waarbij mionk balls en beer can kip boven aanstaan.
Nu het gezin groter wordt vond ik het tijd voor een groter kook oppervlak. Aankomende tijd maar in verdiepen de BBq goed op temperatuur te krijgen. Vooral de hoeveelheid briketten wat je moet gebruiken vind ik altijd lastig.
Op dit moment veel ideeen wat ik wil gaan maken waarbij mionk balls en beer can kip boven aanstaan.
Wat mijn punt is dat jij doet voorkomen of uiteindelijk alle gietijzeren roosters krom gaan trekken "Quote: Maar aangezien ook gietijzer gaat kromtrekken" Denk dat je een verkeerd gefabriceerd rooster hebt aangeschaft kwestie van garantie neem ik aan.. Je koopt een gietijzer rooster juist ook voor de duurzaamheid.Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:53:
Wat is je punt precies?
Met de bijvulrooster kan je best minion beginnen. Die de meegeleverde brikettenhouder vol en neem er dan 12 uit voor de starter. En daarna gaan spelen de volgende keer.Tito129 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:19:
Vooral de hoeveelheid briketten wat je moet gebruiken vind ik altijd lastig.
Verwijderd
Afgelopen weekend voor het eerst aan slow-cooking gedaan op de GBS 57.
Ik had een Fantast thermometer bij de Ikea gekocht en deze tussen het vlees op het rooster gelegd,
Ik kreeg de temperatuur met veel moeite naar de 100gr, (met te weinig kolen gestart).
Maar merkte dat de thermometer zelf dus rond de 100gr zat, maar de weber thermometer in de deksel bijna op 180 zat..
Klopt dit wel? Zit er zo'n groot verschil in temperatuur op rooster hoogte en de thermometer in de deksel?
Hoe kan ik de luchtroosters het beste plaatsen? Recht boven de kolen of boven het vlees?
Ik had een Fantast thermometer bij de Ikea gekocht en deze tussen het vlees op het rooster gelegd,
Ik kreeg de temperatuur met veel moeite naar de 100gr, (met te weinig kolen gestart).
Maar merkte dat de thermometer zelf dus rond de 100gr zat, maar de weber thermometer in de deksel bijna op 180 zat..
Klopt dit wel? Zit er zo'n groot verschil in temperatuur op rooster hoogte en de thermometer in de deksel?
Hoe kan ik de luchtroosters het beste plaatsen? Recht boven de kolen of boven het vlees?
Er kan inderdaad een groot verschil zitten tussen de temperatuur op het rooster en in de deksel, waarbij de eerste leidend moet zijn.Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:39:
Afgelopen weekend voor het eerst aan slow-cooking gedaan op de GBS 57.
Het luchtrooster kun je het best boven het vlees plaatsen, zo trekt de rook langs/over het vlees.
Vergeet die thermometer*, die is er voor de show by low and slow.Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:39:
Je wilt de luchtroosters zo ver mogelijk van de kolen hebben zodat de "rook" een langere weg langs het vlees moet nemen. Hierdoor hangt de thermometer boven de kolen, dat is natuurlijk niet represenatief. Maar je kan deze waarde toch gebruiken ter indicatie, zo weet je of je kolen moet bijvullen of niet
(Maar lees terug in het topic, ik had hetzelfde probleem namelijk ook)
*Voor pizza bakken is deze wel handig! Want dan heb je links en rechts van de pizza steen kolen liggen, dan kan je de thermometer in het midden zetten. En zorgen dat deze boven de 200C blijft!
[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 20-07-2016 14:46 ]
Verwijderd
Dat snap ik, maar was de eerste keer, en het viel me op dat het zo'n groot verschil was..Chevy454 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:44:
[...]
Vergeet die thermometer*, die is er voor de show by low and slow.
Je wilt de luchtroosters zo ver mogelijk van de kolen hebben zodat de "rook" een langere weg langs het vlees moet nemen. Hierdoor hangt de thermometer boven de kolen, dat is natuurlijk niet represenatief. Maar je kan deze waarde toch gebruiken ter indicatie, zo weet je of je kolen moet bijvullen of niet
(Maar lees terug in het topic, ik had hetzelfde probleem namelijk ook)
*Voor pizza bakken is deze wel handig! Want dan heb je links en rechts van de pizza steen kolen liggen, dan kan je de thermometer in het midden zetten. En zorgen dat deze boven de 200C blijft!
Dus gewoon lekker opstoken tot de thermometer op het rooster de 100-110gr aantikt..
Verwijderd
Maar dat betekent niet dat het niet kan kromtrekken. Als iets niet duurzaam is dan is het wel gietijzer. Het roest als een malle en het breekt in no time.Snarfie31 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:33:
[...]
Wat mijn punt is dat jij doet voorkomen of uiteindelijk alle gietijzeren roosters krom gaan trekken "Quote: Maar aangezien ook gietijzer gaat kromtrekken" Denk dat je een verkeerd gefabriceerd rooster hebt aangeschaft kwestie van garantie neem ik aan.. Je koopt een gietijzer rooster juist ook voor de duurzaamheid.
Chevy454 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:48:
[afbeelding]
Vandaag garantie aanvraag gedaan. Ben benieuwd.
Geachte heer Chevy454
We hebben uw bericht goed ontvangen en wensen u te bedanken voor uw interesse in Weber.
We streven ernaar om jaar na jaar betere kwaliteitsproducten te ontwikkelen en op de markt te brengen. Daarom vinden we het jammer dat uw rooster niet functioneerde naar behoren. We sturen u een nieuw rooster op onder garantie. De levering van dit rooster is voorzien voor eind deze week.
We blijven uiteraard beschikbaar voor aanvullende informatie en wensen u nog veel barbecueplezier!
Onder het motto eerst zien en dan geloven blijven we sceptisch. Maar als dit zo vlot loopt: dan is het fijn dat er een nieuwe rooster komt en ben ik blij met de service van Weber
Heb ik er meteen 3 voor mijn enkele Weber
Maar ben benieuwd of dit rooster ook een verchroomd is of dat het een RVS rooster wordt (Sommigen hebben een RVS rooster ontvangen na herhaalde problemen)
[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 20-07-2016 16:04 ]
Mijn ervaring is, dat je hetzelfde rooster krijgt, als die je hebt opgegeven.Chevy454 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:52:
[...]
Maar ben benieuwd of dit rooster ook een verchroomd is of dat het een RVS rooster wordt (Sommigen hebben een RVS rooster ontvangen na herhaalde problemen)
Ik had een Seargraste + rooster, en daar zat een plek op, en kreeg een volledige set toegestuurd.
Dus uiteindelijk 2 seargrates + 2 roosters
Het maakt niet uit, ik heb namelijk al een RVS rooster. Maar die moet dringend ontmaagd worden!FreshMaker schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:20:
Mijn ervaring is, dat je hetzelfde rooster krijgt, als die je hebt opgegeven.
Is dat e moeite zo'n Seargrate? Ik was aan het denken om een el cheapo gietijzeren rooster te kopen en dan boven de brikettenstarter te searen (zoals eerder vermeld werd hier in het topic)Ik had een Seargraste + rooster, en daar zat een plek op, en kreeg een volledige set toegestuurd.
Dus uiteindelijk 2 seargrates + 2 roosters
Volgende week komt vrijwel mijn hele familie op de bbq.
Meestal haal ik gewoon supermarktvlees (ze zijn het niet echt waard), maar ik vind het wel leuk om wat bijzonders te maken. Iets low-and-slow lijkt me wel iets.
Echter, met 20 man die gevoerd moeten worden, loopt dit vaak erg in de papieren.
Iemand een tip voor een leuk stuk vlees waar ik geen 400 euro voor kwijt ben?
- Bavette is een optie gezien de prijs, maar is misschien wat te makkelijk.
- Ribben lukt ook wel, maar dan heb ik minstens 10 ribben nodig, wat op zich al in de papieren loopt.
Meestal haal ik gewoon supermarktvlees (ze zijn het niet echt waard), maar ik vind het wel leuk om wat bijzonders te maken. Iets low-and-slow lijkt me wel iets.
Echter, met 20 man die gevoerd moeten worden, loopt dit vaak erg in de papieren.
- Ribben lukt ook wel, maar dan heb ik minstens 10 ribben nodig, wat op zich al in de papieren loopt.
Bavette is erg lekker. Groot stuk picanha?MikeyMan schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:32:
Ook aan gedacht; maar ik denk dat ik rustig 4 kilo rauw nodig heb oid?
MOiNK ballen?MikeyMan schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:32:
Moinkballs staat ook nog op de shortlist. Wel een aardige klus natuurlijk 
Eens kijken of ik daar wat bijstand bij kan krijgen van het thuisfront
[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 20-07-2016 16:36 ]
Grappig dat de Spring Green kleur de code 454 heeft bij Weber 
* Chevy454 heeft dus een MT57 Spring Green
* Chevy454 heeft dus een MT57 Spring Green
Gister hadden we vrienden over (met 3 kids) dus ik heb voor 9 man moink balls (en worsjes) gemaakt.MikeyMan schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:35:
Viel eigenlijk reuze mee qua werk.. ik had wel een simpele versie van moinkballs gemaakt..
Maar de gasten weren er erg positief over
Tja alles kan kromtrekken is welicht mbt gietijzer niet waarschijnlijk een slecht exemplaar daargelaten. Mbt duurzaamheid lees ik genoeg ervaringen juist van Q'ers dat ze van stalen roosters overgaan naar gietijzer. Zit al enigetijd op het bbqforum nooit zo'n verhaal gehoord.Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:40:
[...]
Maar dat betekent niet dat het niet kan kromtrekken. Als iets niet duurzaam is dan is het wel gietijzer. Het roest als een malle en het breekt in no time.
gietijzer roest wel sneller, maar als je hem regelmatig gebruikt is dat geen probleem is mijn ervaring..Snarfie31 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 17:36:
[...]
Tja alles kan kromtrekken is welicht mbt gietijzer niet waarschijnlijk een slecht exemplaar daargelaten. Mbt duurzaamheid lees ik genoeg ervaringen juist van Q'ers dat ze van stalen roosters overgaan naar gietijzer. Zit al enigetijd op het bbqforum nooit zo'n verhaal gehoord.
Een gietijzer plaat is ook ideaal... kan je ook eieren op bakken, ananas op caremeliseren etc etc..
Welkom bij het low en slowMikeyMan schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:35:
Niet alleen het bereiden is daar onderdeel van.
Maar moinkballen is toch zo gemaakt.
kilotje gehakt, kruiden en in ballen kneden ( pingpongbal )
Lapje spek eromheen, prikkertje erdoor en overstrooien met bbq--rub ( of de kipkruiden van verstegen )
Vervolgens op het rooster, en een beetje afgaren, en dan magic potion ( bbqsaus ) erover met een kwastje.
Zal het zijn, alles bij elkaar zo'n uurtje of 2 werk
Dat gietijzer gaat roesten is te verwachten even met pinda olie een seasoning geven is dat probleem op gelost maar krom trekken... Dan moet je hem boven de 1200 graden stoken en flink op rammen of een zondags exemplaar gekocht hebben met lucht pockets ofzo.ToolkiT schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 17:49:
[...]
gietijzer roest wel sneller, maar als je hem regelmatig gebruikt is dat geen probleem is mijn ervaring..
Hebben degenen die gietijzer gebruiken hier de roosters voor gebruik geseasoned of dit gewoon tijdens gebruik laten gebeuren?
Ik zie namelijk allemaal mooie tutorials en videos waar men dagen lang laag voor laag lijnzaadolie aanbrengt en die dingen dan afbakt voor gebruik.
Wil graag een gietijzeren rooster maar heb geen zin om 3 dagen met een oven bezig te zijn. Je zou zeggen dat als je het rooster voor en na gebruik met lijnzaadolie insmeert dat je na een paar keer gebruik dat ding ook gewoon geseasoned hebt toch?
Ik zie namelijk allemaal mooie tutorials en videos waar men dagen lang laag voor laag lijnzaadolie aanbrengt en die dingen dan afbakt voor gebruik.
Wil graag een gietijzeren rooster maar heb geen zin om 3 dagen met een oven bezig te zijn. Je zou zeggen dat als je het rooster voor en na gebruik met lijnzaadolie insmeert dat je na een paar keer gebruik dat ding ook gewoon geseasoned hebt toch?
[ Voor 61% gewijzigd door dangerpaki op 20-07-2016 20:52 ]
Ik heb dat nooit gedaan maar neem mijzelf voor na elk gebruik het wel te doen. De mijne (op een gas grill) roesten en bakken iets teveel aan. Zoveel werk is het niet maar elke keer dat ik de BBQ uitzet vergeet ik het voornemen weer.
Duurt geen drie dagen, oven (of grill) heet, rooster opstoken, olie erop en laten afkoelen en intrekken - repeat.
Duurt geen drie dagen, oven (of grill) heet, rooster opstoken, olie erop en laten afkoelen en intrekken - repeat.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik doe het persoonlijk wel dat doe ik ook met mijn gietijzeren pannen binnen (geen anti aanbak meuk in mijn keuken) en je merkt als deze nieuw is toch verzadigd raakt door de olie en een heel stuk minder aanbrand.
En ook nooit met zeep schoonmaken of ander antivet materiaal dan haal je de hele olie laag weer weg namelijk.
En ook nooit met zeep schoonmaken of ander antivet materiaal dan haal je de hele olie laag weer weg namelijk.
[ Voor 20% gewijzigd door Hari-Bo op 20-07-2016 21:34 ]
Waarom niet iets als pp of pb zeker procureur kan je wel voor 5 aan 6 euro de kilo krijgen.MikeyMan schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:32:
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Beetje offtopic (maar ook ontopicHari-Bo schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 21:34:
Ik doe het persoonlijk wel dat doe ik ook met mijn gietijzeren pannen binnen (geen anti aanbak meuk in mijn keuken) en je merkt als deze nieuw is toch verzadigd raakt door de olie en een heel stuk minder aanbrand.
Hoe maak je zo'n gietijzeren pan dan het beste hygienisch schoon als je geen zeep kan gebruiken?
Als de pan warm is met een borstelner door heen.Chevy454 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:21:
[...]
Beetje offtopic (maar ook ontopic)
Hoe maak je zo'n gietijzeren pan dan het beste hygienisch schoon als je geen zeep kan gebruiken?
En eventueel afspoelen met water.
Voorbeeld uit een manual van een DO
Je kunt de Dutch Oven het beste direct na gebruik schoonmaken. Meestal is het vuur nog wel warm genoeg om de DO opnieuw op te warmen om schoon te kunnen maken. Warmte is een belangrijke factor bij het schoonmaken van de DO. Zet de DO terug op het vuur en schraap alle voedselresten uit de pot met een spatel of plamuurmes. Probeer de DO zo schoon mogelijk te maken. Haal de voedselrestjes met keukenpapier of een spatel uit de DO. Blijf dit herhalen tot je de DO niet schoner krijgt. Giet er een klein beetje plantaardige olie in, wrijf dat uit en veeg het overtollige deel weg. Zorg er voor dat ook de wand goed ingewreven is. Veeg eventueel condens van het deksel en wrijf die ook in met olie. Zo is de pot weer klaar voor het volgende gebruik.
Een jute zak is ideaal om de kookpot mee schoon te maken. Schraap de pot schoon met een spatel of plamuurmes en ga er dan met een jute zak stevig doorheen. Dat gaat sneller dan met keukenpapier en de jute zak scheurt niet zoals het papier.
We raden je af om de Dutch Oven te wassen, tenzij je de pot echt niet anders schoon kunt krijgen. Gebruik nooit ijskoud water in een hete pot of kokend water in een ijskoude pot. De pot kan dan breken. Een goede methode staat in de volgende pararaaf. Als je de Dutch Oven gewassen hebt, warm de pot dan op, net zo lang tot al het vocht verdampt is. Direct daarna moet de hele kookpot weer met olie ingewreven worden.
Sommige gebruikers branden hun Dutch Oven schoon door ze ondersteboven op een vuur te zetten. Hier zijn wij geen voorstander van. De kookpot wordt wel schoon, maar je brandt ook de seasoning uit de pot en dat is juist wat het eten de smaak mee geeft. Een kookpot die schoongebrand is, moet gere-seasond worden en de smaak is pas na diverse kookbeurten weer terug. Hoe langer en hoe vaker je een DO gebruikt, hoe beter de smaak wordt.
Schoonmaken van de Dutch Oven met water
Het schoonmaakproces bestaat uit twee stappen. Stap 1, het verwijderen van het voedsel en stap 2, het onderhoud van de beschermlaag.
Om aangekoekt eten te verwijderen zet je de kookpot met een klein laagje schoon warm water op het vuur en verwarm dat tot het bijna kookt. Gebruik een pannenspons of een schuursponsje, ZONDER AFWASMIDDEL, en werk rustig het eten los. Als alle etensresten uit de pot zijn, spoel je de pan na met schoon warm water.
Afwasmiddel wordt afgeraden omdat de zeep in de poriën van de kookpot trekt en dat proef je bij de volgende maaltijden. Na het schoonmaken en spoelen, laat je de kookpot drogen. Daarna maak je pot handwarm op het vuur en voorzie je de binnenkant en de onderkant van het deksel van een dun laagje olie. Laat de DO daarna helemaal afkoelen.
De buitenkant hoef je alleen een keer met een vette doek af te vegen, tenzij je roest ziet. Tip: bewaar een schuursponsje speciaal voor gietijzer en gebruik dat sponsje nooit in combinatie met zeep of ander schoonmaakmiddel.
Probeer de verschillende schoonmaakmethodes uit en kies die manier die voor jou het beste werkt. Onthoud wel dat een Dutch Oven levenslang plezier en geweldige maaltijden voort kan brengen als hij goed onderhouden wordt.
De schoongemaakte DO bewaar je het best in een houten kist. Hout neemt vocht uit de omgeving op, waardoor de DO optimaal beschermt wordt. Door het deksel op een kier te zetten blijft luchtcirculatie mogelijk. Je voorkomt hiermee dat de pan vanbinnen muf wordt.
Dit topic is gesloten.