Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.742 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gewoon schoonbranden die handel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
The Fatal schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:42:
Als de pan warm is met een borstelner door heen.
En eventueel afspoelen met water.
Voorbeeld uit een manual van een DO
Define borstel ;) Haarborstel, straatborstel, staal, messing,...

Voor mijn weber heb ik een staalborstel voor de emaille van de ketel.
Voor mijn verchroomd rooster gebruik ik de schraper van de staalborstel en een schuurspons om schoon te maken. Voor mijn RVS rooster ga ik de weber staalborstel gebruiken denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 21-07-2016 10:29 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 22:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Weet een van jullie een goede plek om fysieke rookhout en fatsoenlijke briketten/houtskool te halen? Een tuincentrum bijvoorbeeld?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Flimovic schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:29:
Weet een van jullie een goede plek om fysieke rookhout en fatsoenlijke briketten/houtskool te halen? Een tuincentrum bijvoorbeeld?
De meeste tuincentra hebben wel wat staan ja. Bij ons in Zoetermeer heeft een doe het zelf centrum een hoop staan. Wel vooral Weber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 08:12
Op dit moment is er een 1+1 actie bij de gamma. Probeer de weber kokosbriketten te vinden (niet de longlasting). De kokos van weber schijnen wel ok ter zijn, zeker voor de prijs.

Ik heb een paar weken terug bij de karwei 2+1 gratis van Fire-up briketten gehaald. Die bevallen ook erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
Die hebben vaak alleen weber en fire up. Niet per se het beste. Ik heb goede ervaringen met vuurenrook.nl en probbqshop.nl (die volgens mij hetzelfde zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

SuperKneus schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:33:
[...]

Op dit moment is er een 1+1 actie bij de gamma. Probeer de weber kokosbriketten te vinden (niet de longlasting). De kokos van weber schijnen wel ok ter zijn, zeker voor de prijs.

Ik heb een paar weken terug bij de karwei 2+1 gratis van Fire-up briketten gehaald. Die bevallen ook erg goed.
Thanks! En deze geven (vrijwel) geen smaak af aan het vlees? Ik wil namelijk 3-2-1 ribbetjes gaan maken, maar geef liever de smaak aan het vlees met het rookhout.
418O2 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:33:
[...]

Die hebben vaak alleen weber en fire up. Niet per se het beste. Ik heb goede ervaringen met vuurenrook.nl en probbqshop.nl (die volgens mij hetzelfde zijn)
Ik vrees dat ik het dan niet voor het weekend binnen heb, dus zoek een fysieke winkel. Toch bedankt.

[ Voor 24% gewijzigd door Flimovic op 21-07-2016 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Zoals vaak worden goede dingen niet "en mass" verkocht.
Je kan wel redelijke dingen vinden bij de tuincentra als noodoplossing.

Gamma heeft wel rookhoutsnippers van Weber bijvoorbeeld.
Ik heb deze gekocht omdat ik die nodig had maar ik zou liever gaan voor rookhout chunks nu.
Met die snippers moet je of in alufolie doen of zeer snel op de briketten doen voordat die begint te verbranden ipv roken.
Flimovic schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:34:
Ik vrees dat ik het dan niet voor het weekend binnen heb, dus zoek een fysieke winkel. Toch bedankt.
Dan kan je het helemaal vergeten, houtchunks zijn vaak uitverkocht en kan je laaaang wachten.

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 21-07-2016 10:37 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Chevy454 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:36:
[...]

Zoals vaak worden goede dingen niet "en mass" verkocht.
Je kan wel redelijke dingen vinden bij de tuincentra als noodoplossing.

Gamma heeft wel rookhoutsnippers van Weber bijvoorbeeld.
Ik heb deze gekocht omdat ik die nodig had maar ik zou liever gaan voor rookhout chunks nu.
Met die snippers moet je of in alufolie doen of zeer snel op de briketten doen voordat die begint te verbranden ipv roken.

[...]

Dan kan je het helemaal vergeten, houtchunks zijn vaak uitverkocht en kan je laaaang wachten.
Daarom vroeg ik in m'n post ook om fatsoenlijke briketten, niet om het topspul ;) Ik wil de echte zooi vermijden.

Rookhoutsnippers zijn prima, ik maak mooi een alufolie pakketje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 08:12
Flimovic schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:34:
[...]

Thanks! En deze geven (vrijwel) geen smaak af aan het vlees? Ik wil namelijk 3-2-1 ribbetjes gaan maken, maar geef liever de smaak aan het vlees met het rookhout.

[...]

Ik heb er nog geen ervaring mee maar op bbqgenootschap.nl was er een draadje over en die waren er wel over te spreken. Wel wat meer as dan Eco en Flammy maar goed de prijs is er ook naar. Ik ga ze zo in de pauze ook proberen te halen.

[ Voor 1% gewijzigd door SuperKneus op 21-07-2016 11:43 . Reden: verkeerde site ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Flimovic schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:41:
Daarom vroeg ik in m'n post ook om fatsoenlijke briketten, niet om het topspul ;) Ik wil de echte zooi vermijden.
Hier hetzelfde hoor maar naar wat ik heb gezien is er voornamelijk zooi te koop in de winkels.
Enige uitzondering zijn de fireup kokosbriketten tot nu toe maar die zijn belange niet zo goed als Ecobrasa briketten en qua prijs denk ik dat ze ook niet ver uit elkaar liggen.
SuperKneus schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:43:
Ik heb er nog geen ervaring mee maar op bbqforum.nl was er een draadje over en die waren er wel over te spreken. Wel wat meer as dan Eco en Flammy maar goed de prijs is er ook naar. Ik ga ze zo in de pauze ook proberen te halen.
Mede door die postings op BBQgenootschap heb ik mijn vrouw lief gevraagd om 4 zakken mee te pakken. Weet alleen niet of ik dit weekend eraan kom om te grillen :o

[ Voor 33% gewijzigd door Chevy454 op 21-07-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
Chevy454 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:28:
[...]

Define borstel ;) Haarborstel, straatborstel, staal, messing,...

Voor mijn weber heb ik een staalborstel voor de emaille van de ketel.
Voor mijn verchroomd rooster gebruik ik de schraper van de staalborstel en een schuurspons om schoon te maken. Voor mijn RVS rooster ga ik de weber staalborstel gebruiken denk ik.
Voor mijn giet ijzeren rooster gebruik ik de borstel van weber of een messing borstel van de action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 20:37
Gister voor het eerst de gbs gebruikt met het noskos recept zalm! Smaakte goed. Ketel had iets warmer moeten zijn want de suiker werd niet echt hard. Blijkbaar toch te ongeduldig..

Nu zitten er bij de gbs 2 briketten houders. Gebruiken jullie deze en zo ja waar voor.
Alleen bij direct in het midden van de BBq of ook bij indirect aan één van de zijkanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik de bakjes voor direct grillen, gewoon lekker in het midden en heb je de kolen etc lekker compact bij elkaar = meeste hitte.

Daarnaast is het handig om een beetje te schuiven met hitte wanneer je ruimte gebrek hebt en meer op het indirecte wilt leggen (om bv het warm te houden etc).

Bij indirect gebruik ik de bakjes niet, gewoon de kolen aan 1 kant van de bbq verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Tito129 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:00:
Nu zitten er bij de gbs 2 briketten houders. Gebruiken jullie deze en zo ja waar voor.
Alleen bij direct in het midden van de BBq of ook bij indirect aan één van de zijkanten?
Ik gebruik die naargelang de situatie (een dooddoener van jewelste :P )

Voor low and slow gebruik ik er 1 en doe ik alufolie op de rest van de brikettenrooster (en maak ik ook een hitteschild) of ik gebruik een paar bakstenen en dan gebruik ik die houder helemaal niet meer (zo kan je ook beter spelen met je voorraad briketten)

Voor high and fast hangt het af van de hoeveelheid vlees. Voor spek bijvoorbeeld doen we die eerst low and slow (zodat het vet eruit kan druppen) en daarna gaat die boven de kooltjes maar omdat het vlees als een idioot vet begint te zweten moet je deze vaak even laten rusten alvorens dat deze compleet krokant zijn, dus heb je ook niet persé zo'n groot oppervlak nodig.

Als ik een steak van 4cm doe dan gaat deze op de low and slow met bakstenen en wanneer er serieus hitte bij moet komen dan doe ik extra kooltjes erbij en gaan we los. Zo kan ik spelen met de benodigde oppervlakte direct en indirect.

Voor pizza gebruik ik beide aan de zijkant. Dan doe ik een lading van 1kg onder de pizzasteen. En daarna doe ik 2kg in de brikettenhouders aan de zijkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:00

backupdevice

Boeh!

Aah BBQ heaven de laatste dagen.

Heel de week kolen aan het stoken. Gisteren Kip, vandaag MOiNK , morgen kip curry style. Zaterdag kamperen en een WGA gekocht om elke dag te q-en . *O*

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

backupdevice schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 16:18:
Heel de week kolen aan het stoken. Gisteren Kip, vandaag MOiNK , morgen kip curry style. Zaterdag kamperen en een WGA gekocht om elke dag te q-en . *O*
Ohja kip heb ik ook liggen, nog niet gemaakt. Gildehoentjes..ben benieuwd.
Welkom bij de WGA-club :)

Gister was ik toch echt zelf te doorbakken van de fiets gerold om de q nog aan te willen hebben :P
Zonet starter wel aangeslingerd, en ff gekeken wat we nog hadden liggen..2 uitjes in alufolie op de briketten op de starter, pakje vegaworstjes (beetje veel vlees op en dit weekend ook q-en met een vriend van ons) erbij en klaar. Die borstels van de Action werken goed trouwens. Mijn roosters blijven vettig nu, sop ze verder niet af, ik kijk wel hoe het gaat ;)

[ Voor 30% gewijzigd door 2Dutch op 21-07-2016 18:04 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Gewoon warm stoken en voordat je het vlees erop legt ff met de borstel erover.

WGA is BBQ nr 4 .

Master touch 57 en 47. Een WSM 47 en nu een WGA erbij.

[ Voor 33% gewijzigd door backupdevice op 21-07-2016 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

backupdevice schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 18:04:
Gewoon warm stoken en voordat je het vlees erop legt ff met de borstel erover.

WGA is BBQ nr 4 .

Master touch 57 en 47. Een WSM 47 en nu een WGA erbij.
Ja ga er straks nog ff een keertje met de borstel over idd..bij de grotere q met emaille roosters gaat het nog sneller dat schoonmaken: plakt veel minder troep aan, zo schoon.
Mooie verzameling al. Voor elke situatie een q :9 Staat er nog iets op de verlanglijst, of alleen mods voor de huidige? :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Pas op met emaille want die laag schuur je er zo af. Gewoon een rvs rooster halen.

Niks meer op de lijst hoor. Ben klaar. Voor low en de WSM. De GBS 57 voor het gewone gril en klein l&s werk en de WGA en de 47 voor extra ruimte ivm een feestje

Zo gaat dat hier

[YouTube: http://youtu.be/WU47ejocqJk]

[ Voor 23% gewijzigd door backupdevice op 21-07-2016 18:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:46
Vandaag ook maar is een sear grate gehaald :)
(Gewoon omdat het er vet uitziet :9 )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y0IVrzp.jpg
Wou hem eigenlijk op de starter leggen maar "helaas" was het vlees te groot zodat ie buiten de starter viel... Dus dan maar op de bbq.
(Hier zie je dus dat die bakjes wel makkelijk zijn )
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XtMcgTE.jpg
Boven een côte du boeuf en onder een rib-eye.
Ze sisten mooi toen ze de bbq opgingen :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f0xkFSf.jpg
Rib-eye.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sEWq5Yn.jpg
côte du boeuf

Deze keer nog niks gedaan met rookhout of kruiden/saus maar het was nu al verrukkelijk :)

Verder is het vlees met sear grate super snel dicht geschroeid. Dus deste meer "rood" vlees er over blijft,

[ Voor 37% gewijzigd door Tinusvolkel op 22-07-2016 10:16 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Wel peper zout toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Nope wel over getwijfeld, maar was bang dat ik het er teveel over gooide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das wel heel angstig allemaal.

Er is maar 1 ding erger dan teveel zout en dat is te weinig zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Een beetje wel :) was je sear grate wel goed heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Dus nog een goeie rede om het nog is over te doen :9 (met zout en peper dan)

Maar het vlees siste dus de hitte zal denk ik dan wel goed zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit ff bij beef and steak te kijken voor vlees voor pulled porc. Moet dat echt procureur zijn? Of zijn er alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MikeyMan schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:24:
Zit ff bij beef and steak te kijken voor vlees voor pulled porc. Moet dat echt procureur zijn? Of zijn er alternatieven?
Boston butt kan ook. Vaak hetzelfde. Ik zou overigens bij aalvink bestellen, dat scheelt nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Bij Beef en steak laatst flink dure stukken vlees gekocht, om er bij het ontdooien achter te komen dat ze niet proper gevacummeerd waren en begonnen te "lekken".

Vooralsnog vind ik Beef&Steak vooral "premium" and "fancy" doen....Hun site is fijn en overzichtelijk, hun producten overtuigen mij nog niet.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

backupdevice schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 18:23:
Pas op met emaille want die laag schuur je er zo af. Gewoon een rvs rooster halen.
Niks meer op de lijst hoor. Ben klaar. Voor low en de WSM. De GBS 57 voor het gewone gril en klein l&s werk en de WGA en de 47 voor extra ruimte ivm een feestje

Zo gaat dat hier

[video]
Heb die emaille meuk al vaak genoeg af lopen schrobben met brillo sponsjes, en houdt beter dan het rooster van de WGA so far 8)7 De q waar de emaille roosters op liggen is weg aan het roesten waar ik bij sta. Komt een cobb waarschijnlijk, en misschien een simpele grill bbq erbij die in tuinkast te parkeren is ofzo.
Tinusvolkel schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 19:23:

Deze keer nog niks gedaan met rookhout of kruiden/saus maar het was nu al verrukkelijk :)

Verder is het vlees met sear grate super snel dicht geschroeid. Dus deste meer "rood" vlees er over blijft,
Met rookhout spelen is leuk, had net ook wat pecan bij vegaworstjes gegooid, smaken ze beter :+ En ikzelf ruik nu goed doorrookt :+

Negeer mijn geleuter over de foto's..was een blockertooltje op hol geslagen :(
Nice pics: krijg er weer honger van :X

[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 21-07-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
De foto's werken hier gewoon hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 20:37
Pss mijn vriendin wil een bcc proberen. Waar halen jullie een hele kip, geen polier hier. Diepvries kip van de Lidl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tis toch wel erg ook dat je tegenwoordig moet zoeken naar een hele kip. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tito129 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 22:16:
Pss mijn vriendin wil een bcc proberen. Waar halen jullie een hele kip, geen polier hier. Diepvries kip van de Lidl?
Geen markt in de buurt? Daar haal ik het altijd

Ah heeft hier hele kippen in de koeling trouwens

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 21-07-2016 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
2Dutch schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:43:
[...]

[...]

Met rookhout spelen is leuk, had net ook wat pecan bij vegaworstjes gegooid, smaken ze beter :+ En ikzelf ruik nu goed doorrookt :+

Negeer mijn geleuter over de foto's..was een blockertooltje op hol geslagen :(
Nice pics: krijg er weer honger van :X
Normaal speel ik ook wel wat met rookhout. echter was dit meer een test om de sear grate uit te proberen.
(had pas zelfs een rookring in een frikadel voor mijn dochtertje :9 )

Maar heeft iemand tips hoe je makkelijk foto's op tweakers gooit via een telefoon? Zocht de PC niet op te starten gisteren, dus een beetje met dropbox lopen kloten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Tinusvolkel schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 08:07:
[...]

Normaal speel ik ook wel wat met rookhout. echter was dit meer een test om de sear grate uit te proberen.
(had pas zelfs een rookring in een frikadel voor mijn dochtertje :9 )

Maar heeft iemand tips hoe je makkelijk foto's op tweakers gooit via een telefoon? Zocht de PC niet op te starten gisteren, dus een beetje met dropbox lopen kloten...
www.imgur.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:55
Twijfel; Iemand ervaring met tomahawk steaks? Zit te denken om binnenkort een caveman te doen!

YouTube: Caveman Steak Recipe - Cooked directly on the coals

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:51
Paganstars schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 08:46:
Twijfel; Iemand ervaring met tomahawk steaks? Zit te denken om binnenkort een caveman te doen!

YouTube: Caveman Steak Recipe - Cooked directly on the coals
Vanwaar de twijfel? Heb deze laatste gemaakt en het was super super lekker! Hele starter vol met houtskool.
Beetje peper en zout, beide kanten 2/3 min en het was klaar :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Paar maanden terug heb ik een hele kip gehaald bij de AH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:55
Wackmack schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:05:
[...]

Vanwaar de twijfel? Heb deze laatste gemaakt en het was super super lekker! Hele starter vol met houtskool.
Beetje peper en zout, beide kanten 2/3 min en het was klaar :9~
Iets op tegen om het te doen op Kokos?

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

418O2 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:35:
[...]

Boston butt kan ook. Vaak hetzelfde. Ik zou overigens bij aalvink bestellen, dat scheelt nogal.
Dat scheelt inderdaad flink zeg, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:52
'Onze' Jumbo heeft zowel scharrel als normale hele kippen. Deze zijn prima.
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 22:18:
Tis toch wel erg ook dat je tegenwoordig moet zoeken naar een hele kip. 8)7
Inderdaad... laatst wilde ik eens een hele kip van een slagerij. Na bij 3 slagers te horen te hebben gekregen dat ze die niet hebben omdat er geen vraag naar is heb ik de hoop maar opgegeven :/

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Bij de Lidl hebben ze kip in de diepvries. Soms ook uit de koeling
Bij de Makro hebben ze wel hele kip.
Bij de jumbo soms ook.
Anders naar een poelier zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door The Fatal op 22-07-2016 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
(jarig!)
MikeyMan schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:24:
418O2 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 21:35:
[...]

En gebruik bij aalvink vooral de kortingscode ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
The Fatal schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:30:
Bij de Lidl hebben ze kip in de diepvries. Soms ook uit de koeling
Bij de Makro hebben ze wel hele kip.
Bij de jumbo soms ook.
Anders naar een poelier zoeken.
Dirk en AH ook

[ Voor 21% gewijzigd door FreshMaker op 22-07-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Die code moet ik onthouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tinusvolkel schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 19:23:

[afbeelding]
Wou hem eigenlijk op de starter leggen maar "helaas" was het vlees te groot zodat ie buiten de starter viel... Dus dan maar op de bbq.
(Hier zie je dus dat die bakjes wel makkelijk zijn )
[afbeelding]
Boven een côte du boeuf en onder een rib-eye.
Ze sisten mooi toen ze de bbq opgingen :)

[afbeelding]
Rib-eye.

[afbeelding]
côte du boeuf

4* Error (410)
Something went wrong. Don't worry, your files are still safe and the Dropboxers have been notified. Check out our Help Center and forums for help, or head back to home. :?
Plaats dan ook even het geniale BBQ-vervolg van die scene :+
_O-

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 22-07-2016 10:07 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Maverick! schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:24:
'Onze' Jumbo heeft zowel scharrel als normale hele kippen. Deze zijn prima.

Inderdaad... laatst wilde ik eens een hele kip van een slagerij. Na bij 3 slagers te horen te hebben gekregen dat ze die niet hebben omdat er geen vraag naar is heb ik de hoop maar opgegeven :/
Zo gaat dat idd: geen vraag = niet hebben liggen. Sommige slagers kunnen wel vrij veel voor je bestellen als je dat wilt, maar daar moet je maar net geluk mee hebben qua slager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Raven schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:57:
[...]
4* Error (410)
Something went wrong. Don't worry, your files are still safe and the Dropboxers have been notified. Check out our Help Center and forums for help, or head back to home. :?

[...]

[video] _O-
Ik zoek eigenlijk die scene waar Al uitlegt dat hij zijn rooster nog nooit heeft schoongemaakt om de ultieme smaak explosie te krijgen en dat Peggy hem dan schoongemaakt heeft :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

backupdevice schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:09:
[...]

Ik zoek eigenlijk die scene waar Al uitlegt dat hij zijn rooster nog nooit heeft schoongemaakt om de ultieme smaak explosie te krijgen en dat Peggy hem dan schoongemaakt heeft :o
Bij de scene die ik liet zien, begon hij over het (her)gebruiken van oude as. Waarbij een bepaalde lieftallige blondine een urn heeft gevonden :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Raven schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:57:
[...]
4* Error (410)

[...]

[video] _O-
Fixed met IMGUR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand al eens een direct vergelijk gemaakt tussen Aalvink en Beefandsteak?
Het verschil in prijs is haast 'too good to be true'.
Boston butt kost rustig de helft :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MikeyMan schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:36:
Iemand al eens een direct vergelijk gemaakt tussen Aalvink en Beefandsteak?
Het verschil in prijs is haast 'too good to be true'.
Boston butt kost rustig de helft :|
Aalvink is beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_O-

Goed, ik vertrouw er maar op dan :)

Blijft vreemd toch.

[ Voor 91% gewijzigd door MikeyMan op 22-07-2016 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Qua prijs? Of ook qua kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Flimovic schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:47:
[...]

Qua prijs? Of ook qua kwaliteit?
Beide.

Beef en Steak is een beetje de Apple van de online slagerijen. Hoop marketing, leuke side-events, maar best duur voor wat je krijgt. Voor zover ik dat kan beoordelen en lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

418O2 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:48:
[...]

Beide.

Beef en Steak is een beetje de Apple van de online slagerijen. Hoop marketing, leuke side-events, maar best duur voor wat je krijgt. Voor zover ik dat kan beoordelen en lees.
Zit ff beetje rond te kijken op de site van Aalvink, eerste indruk is dat het aanbod ook wat kleiner is dan bij B&S. Maar kan zijn dat ik even wat dieper moet spitten. Site navigeert traag en onhandig, maar als dat de prijs is voor goedkoper, maar beter vlees, heb ik dat er wel voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Aalvink heeft geen dingen als dry-aged. Prima, hoeft van mij ook niet. Ze hebben gewoon vers vlees. Nadeel is dat het soms wat te vers is. En dat zorgt dat het soms wat taaier kan zijn. Afhankelijk wat voor vlees je hebt natuurlijk.
De bavette is eigenlijk altijd wel prima. Heb ook wel eens wat Cote de Boeuff gehad en die was toch echt wel wat taaier. Die kreeg ik op vrijdag binnen en was van de slacht van woensdag.

Al met al vind ik de prijzen bij andere slagers en groothandels veel en veel te hoog voor wat je krijgt. Mijn inziens word die prijs kunstmatig hoog gehouden omdat men weet dat het toch wel betaald word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Flimovic schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:52:
[...]

Zit ff beetje rond te kijken op de site van Aalvink, eerste indruk is dat het aanbod ook wat kleiner is dan bij B&S. Maar kan zijn dat ik even wat dieper moet spitten. Site navigeert traag en onhandig, maar als dat de prijs is voor goedkoper, maar beter vlees, heb ik dat er wel voor over.
Ja, Beef en Steak heeft wat meer. Maar ribs, procureur e.d. hebben ze allemaal wel. De site inderdaad wat onhandig, maargoed, het prijsverschil is groot.

Een picanha doet 28 euro bij beiden. Alleen krijg je bij aalvink 2000 gram ipv 1400 gram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat is dus 14 euro p/k. Dat vind ik niet veel geld. Als ik kijk wat men bij de groothandel (Sligro, Hanos) daar voor vraagt dan is dat minimaal de helft meer. Aanbiedingen daar gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:42
Vergeet de 13 euro verzendkosten van Aalvink niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:54:
Aalvink heeft geen dingen als dry-aged. Prima, hoeft van mij ook niet. Ze hebben gewoon vers vlees. Nadeel is dat het soms wat te vers is. En dat zorgt dat het soms wat taaier kan zijn. Afhankelijk wat voor vlees je hebt natuurlijk.
De bavette is eigenlijk altijd wel prima. Heb ook wel eens wat Cote de Boeuff gehad en die was toch echt wel wat taaier. Die kreeg ik op vrijdag binnen en was van de slacht van woensdag.
Is dat een kwestie van iets eerder bestellen en in de koelkast laten liggen? Of wordt dat hem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:42:
En gebruik bij aalvink vooral de kortingscode ;)
Misschien zet je die code tussen Members only code. Dat is wat netter (ookal zou ik die code zelf eerder niet posten, moet men maar op de desbetreffende fora gaan kijken imo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 18:37
Malt007 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:00:
Net even rond gekeken bij Aalvink:
Verzenden met PostNL naar Belgie (Track&Trace) €11.00
Verzending binnen NL zal vermoedelijk toch goedkoper zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Malt007 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:00:
Dat is alleen boven een bepaald gewicht. Anders is het het gewone bedrag van 6,75.

Edit,

daarbij kan je gewoon ook nog op diverse locaties ophalen bij Aalvink. Ze staan ook op de markten in het oosten van het land.

In Laren (GL) staat Jan Aalvink zelf op de markt. Heb al eens een bestelling gedaan die ik daar kwam ophalen. Handje gegeven, weet je meteen met wie je te maken hebt.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2016 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:05:
[...]

Is dat een kwestie van iets eerder bestellen en in de koelkast laten liggen? Of wordt dat hem niet?
Dat zou je kunnen proberen. In principe word gewoon rundvlees ook opgehangen om even te besterven. Iets wat met wild altijd gebeurt en ook moet gebeuren. Anders is het niet te eten.

Geen idee of dat met gewoon rundvlees bij grote slachterijen ook nog gebeurt. Ik vermoed van wel. Wat ik zelf in ieder geval doe is het vlees niet bedekt op een rooster in de koelkast leg voor een dag of 2. Dan droogt het iets uit aan de buitenkant en word het wat steviger.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 23:10

Paladin

Play Ball!

Heb vrij recent ook wat bij Aalvink besteld, vlees prima kwaliteit, zo lang je onder de 8,5 kg blijft zijn de verzendkosten 6,75. Het is allemaal keurig netjes verpakt, je moet alleen geen haast hebben, ze verzenden op dinsdag en woensdag, dus een beetje plannen is handig.

Op het moment hebben ze bij de Hanos ook nog Picanha in de aanbieding voor 10,95 de kilo van Siementaler rund, zijn beste stukken van 1,8 tot 2,4 kilo, maar wel erg mooi vlees, gister stuk gegeten en goed mals maar wel stevige bite.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
(jarig!)
Chevy454 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:06:
[...]

Misschien zet je die code tussen Members only code. Dat is wat netter (ookal zou ik die code zelf eerder niet posten, moet men maar op de desbetreffende fora gaan kijken imo)
DE mo tag, dat ga ik doen, maar de code kreeg ik bij mijn laatste bestelling.
Iedereen die besteld, krijgt die imho gewoon in zijn follow-up mailtje na de levering.
Paladin schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:11:
Heb vrij recent ook wat bij Aalvink besteld, vlees prima kwaliteit, zo lang je onder de 8,5 kg blijft zijn de verzendkosten 6,75. Het is allemaal keurig netjes verpakt, je moet alleen geen haast hebben, ze verzenden op dinsdag en woensdag, dus een beetje plannen is handig.
Ik kon toch mijn besteldag zelf kiezen bij de order.
weliswaar woensdag t/m zaterdag, maar voldoende keuze.

ik zie net dat ze van 1 aug tm 16 aug vakantie hebben ....

* FreshMaker zou zijn vlees iig toch niet op het laatste moment online bestellen.
Ook bij onze buurtslager ga ik een week eerder kijken, en bestellen als ik wat 'speciaals' wil.
Voor de 'snelle' impuls barbecue heeft hij vrijwel alles voorradig, een beetje biefstuk of speklapjes liggen er altijd wel :+

[ Voor 48% gewijzigd door FreshMaker op 22-07-2016 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Net een kilootje of 8 besteld, Picanha, Butt, Beef Ribs en Longhaas.

Donderdag levering, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:10:
[...]

Wat ik zelf in ieder geval doe is het vlees niet bedekt op een rooster in de koelkast leg voor een dag of 2. Dan droogt het iets uit aan de buitenkant en word het wat steviger.
Inderdaad, doe ik standaard bij rundsvlees en ruim op voorhand uit de koelkast uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-09 12:24
Ik heb een weber one tocuh premium 47 cm een aantal jaar oud. Gaat de volgende outdoorchef gietijzeren divg erop passen? Deze is namelijk maar 45cm in diameter.

Gaat om deze http://www.bbqcenter.nl/p...jzeren-rooster-45-cm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackShadow schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:16:
[...]

Inderdaad, doe ik standaard bij rundsvlees en ruim op voorhand uit de koelkast uiteraard.
Op tijd uit de koeling en op temperatuur laten komen zijn allemaal handelingen gebaseerd op emoties. Er is ondertussen al lang bewezen dat dat helemaal niets gaat uitmaken.

Net zoals,

if you looking you ain't cooking
prikken in het vlees
etc, etc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dangerpaki schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:19:
Ik heb een weber one tocuh premium 47 cm een aantal jaar oud. Gaat de volgende outdoorchef gietijzeren divg erop passen? Deze is namelijk maar 45cm in diameter.

Gaat om deze http://www.bbqcenter.nl/p...jzeren-rooster-45-cm.html
Dat is dezelfde als deze,

http://www.fonq.nl/produc...etijzeren-rooster/112742/

En dat past gewoon. Met de code nog iets goedkoper.

Ik heb de 58cm versie en die past perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:19:
[...]

Op tijd uit de koeling en op temperatuur laten komen zijn allemaal handelingen gebaseerd op emoties. Er is ondertussen al lang bewezen dat dat helemaal niets gaat uitmaken.

Net zoals,

if you looking you ain't cooking
prikken in het vlees
etc, etc.....
Dat hangt van de grootte van het stuk vlees af: Probeer jij maar eens een biefstuk van 2a3cm dik egaal te bakken/grillen rechtstreeks uit de koeling.
Voor een groot stuk vlees langzaam garen gaat dat niet uitmaken, dat is correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackShadow schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:22:
[...]

Dat hangt van de grootte van het stuk vlees af: Probeer jij maar eens een biefstuk van 2a3cm dik egaal te bakken/grillen rechtstreeks uit de koeling.
Voor een groot stuk vlees langzaam garen gaat dat niet uitmaken, dat is correct.
Geen probleem. Vanuit mijn werk heb ik honderden zo niet duizenden biefstukken en wat al niet meer gebakken/gegrilld direct vanuit de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:22:
[...]

Dat is dezelfde als deze,

http://www.fonq.nl/produc...etijzeren-rooster/112742/

En dat past gewoon. Met de code nog iets goedkoper.

Ik heb de 58cm versie en die past perfect.
Top. Ga ik die bestellen. Welke olie gebruiken jullie om het goetijzer goed te houden. Zie lijnzaadolie bv. Maar dat zou niet geschikt zijn voor consumptie zie ik. Dus is dat wel slim?

Edit: zie dat ze bij de kruidvat gewoon lijnzaad olie hebben geschikt voor consumptie.

[ Voor 8% gewijzigd door dangerpaki op 22-07-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:52
2Dutch schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:58:
[...]

Zo gaat dat idd: geen vraag = niet hebben liggen. Sommige slagers kunnen wel vrij veel voor je bestellen als je dat wilt, maar daar moet je maar net geluk mee hebben qua slager.
Klopt en is ook zeker logisch.
Nu ben ik meestal van het last-minute beslissen wat ik ga maken, maar bestellen is zeker een optie.

Je kan ook online bestellen, maar dan heb je het wel over heel andere prijzen dan de diepvries kip van de Lidl:

http://www.webpoelier.nl/gevogelte.html

Zo'n kwaliteitskippetje zou ikzelf dan weer lekker naturel houden en gevlinderd op de bbq gooien.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
(jarig!)
dangerpaki schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:24:
[...]

Top. Ga ik die bestellen. Welke olie gebruiken jullie om het goetijzer goed te houden. Zie lijnzaadolie bv. Maar dat zou niet geschikt zijn voor consumptie zie ik. Dus is dat wel slim?

Edit: zie dat ze bij de kruidvat gewoon lijnzaad olie hebben geschikt voor consumptie.
Wikipedia: Crisco

Gewoon bij Jumbo en sommige AH's te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Heb jij dat 2a3cm dik vlees wel eens gemeten qua kerntemperatuur terwijl deze buiten de koelkast ligt?
Het duurt uren voordat de kern een significante stijging laat zien. Zeker het "half uur van te voren op kamertemperatuur laten komen" doet vrijwel niets voor de kern.

Ik merk zelf ook geen verschil tussen met uit de koeling of een korte tijd erbuiten. Goed droog maken daarentegen maakt een wereld van verschil uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:24:
[...]

Geen probleem. Vanuit mijn werk heb ik honderden zo niet duizenden biefstukken en wat al niet meer gebakken/gegrilld direct vanuit de koeling.
Fly-guy schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:03:
[...]

Heb jij dat 2a3cm dik vlees wel eens gemeten qua kerntemperatuur terwijl deze buiten de koelkast ligt?
Het duurt uren voordat de kern een significante stijging laat zien. Zeker het "half uur van te voren op kamertemperatuur laten komen" doet vrijwel niets voor de kern.

Ik merk zelf ook geen verschil tussen met uit de koeling of een korte tijd erbuiten. Goed droog maken daarentegen maakt een wereld van verschil uit.
Ik zei dan ook "ruim op voorhand" uit de koelkast leggen.
Meestal gaan gesneden biefstukken van 2-4cm bij mij op 40°C in de oven voor het bakken.

Om een kerntemperatuur van stel 50°C te bereiken zal de warmte van het vuur, welke veel hoger ligt dan 50°C, al veel verder kunnen doordringen in het vlees wanneer de kern 4 a 5°C dan wanneer de kerntemperatuur hoger is.
Bijgevolg zal een groter deel van de biefstuk een hogere temperatuur hebben dan de kern.
Dit is duidelijk te zien aan het verloop in kleur bij het doorsnijden: er zal een groter grijs deel zijn dan mooi rood.

[ Voor 10% gewijzigd door BlackShadow op 22-07-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry hoor, maar er zit een wereld van verschil tussen op temperatuur laten komen, en laten voorverwarmen op 40gr/c. :X

Dat is geen voorverwarmen maar dat is het garingsproces gewoon al starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En dan komen we weer uit bij sous-vide, waar ik keer op keer blij van word :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:49:
Sorry hoor, maar er zit een wereld van verschil tussen op temperatuur laten komen, en laten voorverwarmen op 40gr/c. :X

Dat is geen voorverwarmen maar dat is het garingsproces gewoon al starten.
Je zegt het zelf, blijkbaar is de conclusie dan toch dat het wel degelijk nut heeft om met een zo hoog mogelijke kerntemperatuur (lees: zo dicht mogelijk bij de te uiteindelijk gewenste kerntemperatuur) te starten.
Hoe korter het afgrillen op hoge temperatuur, hoe egaler de garing binnenin is.

Het principe is net hetzelfde bij grote stukken vlees: mooi egaal garen en zo kort mogelijk afgrillen.
Sous-vide leunt op hetzelfde principe, er wordt dan soms zelfs "afgegrild" met een brander.
Hoe langer het afgrillen duurt, hoe dikker de overgare rand zal zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 22-07-2016 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BlackShadow schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:53:
[...]

Je zegt het zelf, blijkbaar is de conclusie dan toch dat het wel degelijk nut heeft om met een zo hoog mogelijke kerntemperatuur (lees: zo dicht mogelijk bij de te uiteindelijk gewenste kerntemperatuur) te starten.
Hoe korter het afgrillen op hoge temperatuur, hoe egaler de garing binnenin is.

Het principe is net hetzelfde bij grote stukken vlees: mooi egaal garen en zo kort mogelijk afgrillen.
Sous-vide leunt op hetzelfde principe, er wordt dan soms zelfs "afgegrild" met een brander.
Hoe langer het afgrillen duurt, hoe dikker de overgare rand zal zijn.
Je hoeft mij niet te vertellen hoe je het mooiste resultaat krijgt.

Het ging om de vergelijking op kamertemperatuur brengen en direct vanuit de koeling. Je verdraait de boel en dat is een beetje jammer. Je weet donders goed waar het over ging en dat blijkt uit je opmerking.
[...]

Op voorhand uit de koelkast leggen en op 40gr in de oven leggen zijn 2 echt heel verschillende dingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2016 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:10:
[...]

Je hoeft mij niet te vertellen hoe je het mooiste resultaat krijgt.

Het ging om de vergelijking op kamertemperatuur brengen en direct vanuit de koeling. Je verdraait de boel en dat is een beetje jammer. Je weet donders goed waar het over ging en dat blijkt uit je opmerking.
Mij proberen te pakken op 1 zinnetje vind ik wat laag.

Je legt toch ook geen bevroren homp rundsvlees op je BBQ?
Nee, net omdat het veel te lang zou duren eer de kerntemperatuur op 50°C zal zijn en tegen dan de hele rand overcooked zal zijn.
Ik zeg steeds hetzelfde: hoe korter de kerntemperatuur bij de gewenste kerntemperatuur is voor het afgrillen, hoe egaler het resultaat. De warmte dringt hoe dan ook het stuk vlees binnen.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:10:
[...]

Op voorhand uit de koelkast leggen en op 40gr in de oven leggen zijn 2 echt heel verschillende dingen.
Dat is net hetzelfde, garing is garing, of dat nu op 20°C is of 40°C, alleen de nodige tijd zal hier een belangrijke rol spelen in het resultaat.

[ Voor 23% gewijzigd door BlackShadow op 22-07-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaja, blabla.

Jammer dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Jouw reacties zijn een beetje jammer.

Hij legt het duidelijk uit en hij heeft simpelweg gelijk. Hoe kleiner het verschil met de uiteindelijke kerntermperatuur hoe beter. Je hoeft tenslotte minder lang te grillen/bakken waardoor de buitenste rand van betere kwaliteit is.
Dat jij er honderden direct uit de koelkast in de pan hebt gedonderd met prima resultaat doet er niks aan af dat ze waarschijnlijk beter waren geweest als je ze eerst een half uurtje buiten de koelkast had gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
FreshMaker schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:02:
[...]

Ik heb het laatst maar ergens online besteld omdat ik het werkelijk in geen enkele RL-winkel kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Malt007 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:04:
[...]

Hij legt het duidelijk uit en hij heeft simpelweg gelijk. Hoe kleiner het verschil met de uiteindelijke kerntermperatuur hoe beter. Je hoeft tenslotte minder lang te grillen/bakken waardoor de buitenste rand van betere kwaliteit is.
Dat jij er honderden direct uit de koelkast in de pan hebt gedonderd met prima resultaat doet er niks aan af dat ze waarschijnlijk beter waren geweest als je ze eerst een half uurtje buiten de koelkast had gehad.
En dat klopt dus niet. Het maakt niets uit of je ze nu direct uit de koelkast of een half uurtje buiten de koelkast op de grill had gegooid. Voor het eindresultaat maakt dat niets uit.

Als het dan word verdraaid als, ja maar ik bedoelde met buiten de koelkast eerst voorverwarmen in de oven op 40gr. Eh ja, hallooooo. Dan snap ik ook wel dat het resultaat anders word. Maar we hadden het er niet over hoe je het allerbeste resultaat krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

bitchfiiiighhhhthtt :)

Veel belangrijker nieuws, er liggen drie kippenbouten op de Q :9~ :Y :)F oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:10:
[...]

En dat klopt dus niet. Het maakt niets uit of je ze nu direct uit de koelkast of een half uurtje buiten de koelkast op de grill had gegooid. Voor het eindresultaat maakt dat niets uit.

Als het dan word verdraaid als, ja maar ik bedoelde met buiten de koelkast eerst voorverwarmen in de oven op 40gr. Eh ja, hallooooo. Dan snap ik ook wel dat het resultaat anders word. Maar we hadden het er niet over hoe je het allerbeste resultaat krijgt.
Dat maakt dus wel uit. Hoe minder lang je hoeft te grillen om de gewenste kerntemperatuur te krijgen hoe beter (Op een krokant korstje na). 5 minuten uit de koelkast zal weinig uitmaken, maar thuis haal ik een uur a anderhalf uur van te voren de stukken vlees eruit. Dan is de kern al gestegen van een graad of 5 tot een graad of 15-20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

emil_406 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:05:
[...]

Ik heb het laatst maar ergens online besteld omdat ik het werkelijk in geen enkele RL-winkel kon vinden.
Te laat voor jou maar ik vond het laatst bij de lokale Jamin (in het "bakhoekje")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:10:
[...]

De frituur om de hoek gooit de bevroren hamburgers ook rechtstreeks op de plancha, het resultaat is een droge lap vlees.

De temperatuur waarop je de biefstuk naar een hogere kerntemperatuur maakt niet uit zolang je niet boven de gewenste max kerntemperatuur gaat, of dat nu 40°C is of 20°C, het gaat gewoon iets sneller, ik denk er ook niet elke keer anderhalf uur op voorhand aan.
Het resultaat zal altijd een egalere garing zijn dan een koude lap vlees.

Hier heeft iemand de test gedaan met een stuk van 155 gram, ±2,5 cm hoog.
Na anderhalf uur was de steak 15°C vanbinnen.
http://didactict.nl/culicul-7-vlees-op-kamertemperatuur/

Bij een omgevingstemperatuur van 40°C zal de tijd gewoon korter zijn, uit de benodigde tijd uit de koelkast is deze discussie trouwens ontstaan, vandaar de tip om het vlees in een oven van 40°C te leggen.

PS: ik probeer wel het allerbeste resultaat te bereiken, dat is net het leuke aan deze hobby.

[ Voor 6% gewijzigd door BlackShadow op 22-07-2016 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
FreshMaker schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:02:
[...]

Thanks voor de tip. Heb zelf ondertussen de lijnzaadolie van kruidvat gekocht. Staat specifiek bij dat het niet om te bakken en warm gebruik is. Zal eens kijken. Daar bedoelen ze vast consumptie mee. Ik wil het eigenlijk aan het begin en eind even op de rooster smeren en laten roken voor een kwartier. Op de BBQ zelf heb ik eigenlijk nooit olie gebruikt. Zodra het vlees goed is laat het makkelijk los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Malt007 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:04:
[...]

En dat laatste is dus niet zo. Dat half uurtje buiten de koelkast doet weinig tot niets voor de temperatuur van de kern van de steak.
Meet het eens, neem een voldoende dikke steak en meet met een kernthermometer het verloop van de temperatuur en je zult zien dat de temperatuur zeer weinig oploopt in dat halve uur..

De hoeveelheid energie die in een steak gaat tijdens het bakken maakt dat een verschil van 5 tot 10 graden (wat al veel meer is dan dat de kern warmer wordt van dat halve uurtje) vrijwel volledig wegvalt tijdens het bakken. De tijd die nodig is om de juiste kerntmepratuhr te bereiken zal wienig verschillen.

Uiteraard wordt dag anders als we het hebben over voorgaren in een oven op 40 graden of extreem lang buiten de koelkast houden, maar in nodig/daag je uit om het eens zelf te proberen.
Koop twee dikke steaks en test je theorie.

(Sterker nog, bevroren steaks meteen in de oven bakken geeft een sappiger resultaat dan ontdooide steaks

[ Voor 6% gewijzigd door Fly-guy op 22-07-2016 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Fly-guy schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:50:
[...]
En dat laatste is dus niet zo. Dat half uurtje buiten de koelkast doet weinig tot niets voor de temperatuur van de kern van de steak.
Meet het eens, neem een voldoende dikke steak en meet met een kernthermometer het verloop van de temperatuur en je zult zien dat de temperatuur zeer weinig oploopt in dat halve uur..

De hoeveelheid energie die in een steak gaat tijdens het bakken maakt dat een verschil van 5 tot 10 graden (wat al veel meer is dan dat de kern warmer wordt van dat halve uurtje) vrijwel volledig wegvalt tijdens het bakken. De tijd die nodig is om de juiste kerntmepratuhr te bereiken zal wienig verschillen.

Uiteraard wordt dag anders als we het hebben over voorgaren in een oven op 40 graden of extreem lang buiten de koelkast houden, maar in nodig/daag je uit om het eens zelf te proberen.
Koop twee dikke steaks en test je theorie.
Uiteraard heeft alles te maken met tijd!
Het gaat om de volgende zin:
"Hoe kleiner het verschil met de uiteindelijke kerntermperatuur hoe beter. Je hoeft tenslotte minder lang te grillen/bakken waardoor de buitenste rand van betere kwaliteit is."

Dat is simpelweg correct: hoe langer blootgesteld aan een hogere temperatuur dan de gewenste kerntemperatuur, hoe dikker de overcooked rand zal zijn. Hoe dunner die rand, hoe beter de cuisson is.

Een half uur bij kamertemperatuur is te kort voor een steak van pakweg 4cm en het is heel logisch, dat hoe hoger de omgevingstemperatuur (40°C) hoe sneller de kerntemperatuur zal stijgen.
Fly-guy schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:50:
[...]
(Sterker nog, bevroren steaks meteen in de oven bakken geeft een sappiger resultaat dan ontdooide steaks
Ja, dat heet reverse sear.
Dat is in principe hetzelfde als ik zeg, alleen gaat men "searen" voor het "garen".
Alweer: zo kort mogelijk afgrillen of searen op hoge temperatuur en garen op lagere temperatuur.
Alleen is 40°C veiliger dan de 135°C in je link.

[ Voor 15% gewijzigd door BlackShadow op 22-07-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackShadow schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:00:
[...]

Uiteraard heeft alles te maken met tijd!
Het gaat om de volgende zin:
"Hoe kleiner het verschil met de uiteindelijke kerntermperatuur hoe beter. Je hoeft tenslotte minder lang te grillen/bakken waardoor de buitenste rand van betere kwaliteit is."

Dat is simpelweg correct: hoe langer blootgesteld aan een hogere temperatuur dan de gewenste kerntemperatuur, hoe dikker de overcooked rand zal zijn. Hoe dunner die rand, hoe beter de cuisson is.

Een half uur bij kamertemperatuur is te kort voor een steak van pakweg 4cm en het is heel logisch, dat hoe hoger de omgevingstemperatuur (40°C) hoe sneller de kerntemperatuur zal stijgen.

[...]

Ja, dat heet reverse sear.
Dat is in principe hetzelfde als ik zeg, alleen gaat men "searen" voor het "garen".
Alweer: zo kort mogelijk afgrillen of searen op hoge temperatuur en garen op lagere temperatuur.
Alleen is 40°C veiliger dan 135°C (al in je link).
Sorry, maar je gaat alleen maar uit van je eigen verhaal. Je gaat er al vanuit dat men alles op hoge temperatuur staat te garen. Ja, je vlees zal sneller klaar zijn als je begint met 40gr. Duh, dat spreekt voor zich.
Het maakt geen bal uit of het stuk vlees waar ik mee begin 5gr of 40 gr is op het moment dat ik het gaar op 60gr.
Het zal alleen langer duren. Voor het resultaat zal het echt geen verschil maken. Qua kleur niet en qua smaak niet.

Een aantal mensen zou er goed aan doen om onderstaande site eens goed door te lezen,

http://amazingribs.com/index.html

Daar word tot in den treure verteld wat nu wel werkt en wat de echte urban myths zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:10:
[...]

Sorry, maar je gaat alleen maar uit van je eigen verhaal. Je gaat er al vanuit dat men alles op hoge temperatuur staat te garen. Ja, je vlees zal sneller klaar zijn als je begint met 40gr. Duh, dat spreekt voor zich.
Het maakt geen bal uit of het stuk vlees waar ik mee begin 5gr of 40 gr is op het moment dat ik het gaar op 60gr.
Het zal alleen langer duren. Voor het resultaat zal het echt geen verschil maken. Qua kleur niet en qua smaak niet.
Zucht, je leest niet of wil niet lezen wat ik schrijf.
Je haalt het hele sous-vide gebeuren onderuit, sterrenzaken garen geportioneerde stukken vlees in warmwaterbaden waarvan het water gelijk is aan de gewenste kerntemperatuur (voor steak zal dit bvb 40°C zijn). Daarna: Kort afgrillen en klaar.

Dat is een perfecte vorm van het principe die ik beschrijf: hoe korter de kerntemperatuur bij de gewenste kerntemperatuur is voor het afgrillen, hoe egaler het resultaat.

Wat mij betreft is hier al te veel energie in gestoken en gaan we serieus offtopic.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:10:
[...]

Een aantal mensen zou er goed aan doen om onderstaande site eens goed door te lezen,

http://amazingribs.com/index.html

Daar word tot in den treure verteld wat nu wel werkt en wat de echte urban myths zijn.
Ik stel voor dat je die site zelf eens goed leest:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BgJk194.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2P5ngLv.png

[ Voor 52% gewijzigd door BlackShadow op 22-07-2016 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
BlackShadow schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:14:
[...]

Je haalt het hele sous-vide gebeuren onderuit, sterrenzaken garen geportioneerde stukken vlees in warmwaterbaden waarvan het water gelijk is aan de gewenste kerntemperatuur (voor steak zal dit bvb 40°C zijn). Daarna: Kort afgrillen en klaar.

Dat is een perfecte vorm van het principe die ik beschrijf: hoe korter de kerntemperatuur bij de gewenste kerntemperatuur is voor het afgrillen, hoe egaler het resultaat.

Wat mij betreft is hier al te veel energie in gestoken en gaan we serieus offtopic.
Jij praat langs hem/ons heen.

Het gaat niet om sous vide, het gaat om het fenomeen "op kamertemperatuur laten komen", het liefst in een half uur.

Jouw opmerking van "ruim van te voren uit de koelkast" is niet gelijk aan sous vide. In een oven van 40 graden opwarmen is niet hetzelfde als sous vide.

Sous vide geeft een beter steak dan een steak zo uit de koelkast. En ook een beter steak dan een op zogenaamde kamertemperatuur.

Maar een steak zo uit de koelkast geeft hetzelfde resultaat als een steak een half uur op het aanrecht. (of anderhalf uur).
En daar ging het over. Niet over sous vide, maar over het fenomeen op kamertemperatuur laten komen en het nut ervan.

En nu betrek je de ,zogenaamde reverse sear erbij, maar daar gaat het al helemaal niet over.

[ Voor 3% gewijzigd door Fly-guy op 22-07-2016 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackShadow schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:14:
[...]

[...]

Ik stel voor dat je die site zelf eens goed leest:

[afbeelding]

[afbeelding]
Jij haalt sous vide erbij. Ik niet. Ik betwijfel nergens het nut van sous vide of de reverse sear.

Ik weerleg jou verhaal en vervolgens haal je zelf continue zaken bij de discussie die er initieel niets mee te maken hadden.

Het begint met het feit dat ik zeg dat het niets uitmaakt of je het vlees op temp. laat komen. Jij gaat daar tegenin en komt met een verhaal dat het wel uitmaakt en dat je je vlees in de oven op 40gr laat voorverwarmen. Ik zeg dat dat niet hetzelfde is. Vervolgens haal je ergens sous vide en langzaam garen erbij. Geen idee wat dat ermee te maken had want daar gong het niet om.
Vervolgens haal je ergens uit mijn betoog dat ik sterrenchefs betwijfel en onderuit haal. :?

Het is mij echt een raadsel waar jij wat vandaan haalt en hoe je probeert een discussie te voeren.

Waar het om ging is of het uitmaakt of je vlees uit de koeling direct in de pan gooit of dat het beter is om het een half uur buiten de koelkast te laten liggen. En ik zeg nee, dat maakt geen bal uit. Niet voor de garing. Niet voor de kleur. Niet de voor smaak.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Fly-guy schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:58:
[...]

Het gaat niet om sous vide, het gaat om het fenomeen "op kamertemperatuur laten komen", het liefst in een half uur.
Ik heb nergens een half uur gezegd, afhankelijk van de dikte van het stuk zal dit langer duren.
De tip die ik gaf was dat je de tijd kan verkorten door hem in een 40°C oven te leggen.
Het doel is: hoe dichter bij de kerntemperatuur voor afgrillen, hoe beter.
Jouw opmerking van "ruim van te voren uit de koelkast" is niet gelijk aan sous vide. In een oven van 40 graden opwarmen is niet hetzelfde als sous vide.
Dat klopt, dat is niet hetzelfde, sous-vide is een geperfectioneerde vorm van het hele idee.
Sous vide geeft een beter steak dan een steak zo uit de koelkast. En ook een beter steak dan een op zogenaamde kamertemperatuur.
Maar je zegt het zelf: de kerntemperatuur voor het afgrillen maakt weldegelijk uit.
De steak op kamertemperatuur ligt tussen sous-vide en koelkast, het resultaat zal dus beter zijn dan rechtstreeks vanuit de koelkast.
Maar een steak zo uit de koelkast geeft hetzelfde resultaat als een steak een half uur op het aanrecht. (of anderhalf uur).
En daar ging het over. Niet over sous vide, maar over het fenomeen op kamertemperatuur laten komen en het nut ervan.
Ik heb nergens gezegd dat een half uur voldoende is, dat is te kort.
Anderhalf uur is al een heel stuk beter, dan zal het stuk zeker al een stuk warmer zijn, zie de test in een eerder gedeelde link.
Nogmaals: hoe langer uit de koeling, hoe dichter bij de gewenste kerntemperatuur en hoe beter het gewenste resultaat (hoe klein het verschil ook mag zijn.)
En nu betrek je de ,zogenaamde reverse sear erbij, maar daar gaat het al helemaal niet over.
Dat heeft er eigenlijk wel mee te maken, want het is in principe hetzelfde: Aan een zo laag mogelijke temperatuur garen, ongeacht hoe dik de steak is.
Bij 20°C gaart een steak ook, het is beter te starten met een steak op 20°C dan op 4°C, de garing zal egaler zijn.

PS: reverse sear heb jij erbij gehaald: Fly-guy in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 18:00:
[...]
Waar het om ging is of het uitmaakt of je vlees uit de koeling direct in de pan gooit of dat het beter is om het een half uur buiten de koelkast te laten liggen. En ik zeg nee, dat maakt geen bal uit. Niet voor de garing. Niet voor de kleur. Niet de voor smaak.
Dat klopt, dat is te kort om een merkbaar verschil op te leveren bij een dikkere steak.

Direct in de pan zal eerder lijken op de bovenste steak:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BgJk194.png
Hoe langer uit de koeling, hoe dichter bij de onderste steak, want je zal de steak minder lang moeten bakken om dezelfde kerntemperatuur te bereiken.
Vergeet niet dat een steak op 40-45°C (afhankelijk van je smaak) bijna gaar is, dat is lauw en dat ligt heel dicht bij een verwarmde kamer.

[ Voor 20% gewijzigd door BlackShadow op 22-07-2016 18:33 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.