Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.740 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een steak op 40/45gr is niet gaar. Die is ook niet rose, rare of medium. Die is nog rauw en koud.

Mijn inziens heb je geen idee waar je het over hebt.

Volgend onderwerp dan maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
BlackShadow schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 18:12:
[...]

Ik heb nergens een half uur gezegd, afhankelijk van de dikte van het stuk zal dit langer duren.
De tip die ik gaf was dat je de tijd kan verkorten door hem in een 40°C oven te leggen.
Het doel is: hoe dichter bij de kerntemperatuur voor afgrillen, hoe beter.

[...]

Dat klopt, dat is niet hetzelfde, sous-vide is een geperfectioneerde vorm van het hele idee.

[...]

Maar je zegt het zelf: de kerntemperatuur voor het afgrillen maakt weldegelijk uit.
De steak op kamertemperatuur ligt tussen sous-vide en koelkast, het resultaat zal dus beter zijn dan rechtstreeks vanuit de koelkast.
Ik blijf erbij, en steak die echt op kamer temperatuur is zal voor 99,9% hetzelfde resultaat geven als een steak net uit de koelkast.
Het voordeel van sous vide is dat de steak al gaar/op de juiste kern temperatuur is (minus een paar graden om nog af te grillen). De bereiding na de sous vide is dan ook alleen om een lekkere korst te creëren, niet om verder te garen.
Is je bereiding wel bedoeld om naar de korst ook de kern temperatuur te bereiken, is het verschil in benodigde energie om van koelkast of kamer temperatuur naar 50 graden te komen, in combinatie met de hoeveelheid energie die van de grill afkomt, zo klein dat het uiteindelijke resultaat vrijwel hetzelfde is.
Pas bij kern temperaturen die de gewenste waarde al dicht naderen voor het afgrillen zal je inderdaad andere resultaten zien, maar die interne temperaturen bereik je niet een tijdje in een oven van 40 graden of op een aanrecht.
Ik heb nergens gezegd dat een half uur voldoende is, dat is te kort.
Anderhalf uur is al een heel stuk beter, dan zal het stuk zeker al een stuk warmer zijn, zie de test in een eerder gedeelde link.
Ja, na anderhalf uur is de temperatuur met 9 graden toegenomen. Maar nog steeds zal het geen reëel effect geven op het resultaat.
Nogmaals: hoe langer uit de koeling, hoe dichter bij de gewenste kerntemperatuur en hoe beter het gewenste resultaat (hoe klein het verschil ook mag zijn.)
Als er al een theoretisch verschil is, dan valt deze geheel weg door alle andere variabelen tijdens het grillen.
Het verschil is minimaal op zijn best en als de warmtebron ook maar iets oneven is (warmere of koudere plekken hier en daar) merk je niet van het verschil.
Dat heeft er eigenlijk wel mee te maken, want het is in principe hetzelfde: Aan een zo laag mogelijke temperatuur garen, ongeacht hoe dik de steak is.
Bij 20°C gaart een steak ook, het is beter te starten met een steak op 20°C dan op 4°C, de garing zal egaler zijn.
En in de praktijk blijkt keer op keer dat er geen verschil te proeven of te zien is.

http://www.seriouseats.co...-about-cooking-steak.html
Not only did they come up to their final temperature at nearly the same time (I was aiming for 130°F), but they also showed the same relative evenness of cooking, and they both seared at the same rate.
Kamer temperatuur maakt voor het resultaat in de praktijk niets uit, en half uur op kamertemperatuur laten komen al helemaal niet.
Uren in een oven op 40 graden naar mijn mening ook niet (al heb je daar een sterker punt), maar creëert wel weer een prima conditie voor bacteriën om te groeien.
PS: reverse sear heb jij erbij gehaald:
Het ging in die link niet in de manier van koken, maar de temperatuur van het vlees. Het resultaat was heerlijk geweest als ze beide stukken andersom hadden bereid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:29
Uhh ik denk dat deze "verhitte" discussie wel "well done" is ofnie >:)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 19:28:
Uhh ik denk dat deze "verhitte" discussie wel "well done" is ofnie >:)
Als het well done is, is het verknald. En dus moet het overnieuw.

Dus... Kamertemperatuur is.....

:>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:29
Hoewel kamer temperatuur met deze dagen al dicht tegen medium-rare aanzit :9

Maar kunnen de "kenners" ook zien of mijn steaks van de een paar pagina's terug er "koud" op gingen of "lauw" (half uurtje bvb) of op kamertemperatuur?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 18:37
Dit was ook eentje op kamertemperatuur :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vWQEZts.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
noo schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:41:
[...]

Te laat voor jou maar ik vond het laatst bij de lokale Jamin (in het "bakhoekje")
Jamin, dat is zo'n beetje de enige winkel waar ik niet ben geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Volgende week is de Pork Belly bij de Albert Heijn in de actie: http://www.ah.nl/producte...1/ah-excellent-pork-belly

Iemand hier ervaring mee, en is dit nog een lekker stuk vlees voor op de BBQ?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
(jarig!)
BlackShadow schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 18:12:
[...]
Vergeet niet dat een steak op 40-45°C (afhankelijk van je smaak) bijna gaar is, dat is lauw en dat ligt heel dicht bij een verwarmde kamer.
Geheel terzijde, maar jullie hebben het over kamertemperatuur, en dicht bij 40c ?

Mijn kamertemperatuur ligt ( in de winter ) dichter bij 18, dan bij 30c ...
Een horecakeuken kan best forse temperaturen halen, ik heb er 20jaar in rond gewandeld, maar 'normaal' is dat zeker niet :+
emil_406 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 21:03:
[...]
Jamin, dat is zo'n beetje de enige winkel waar ik niet ben geweest.
Vrijwel alle winkels waar je cupcake/ taart supplies kan kopen, kan je crisco vinden, omdat het vaak een "key" ingredient is van die dingen
( maakt echt het verschil tussen droge meelbal met zoetemeuk, of een lekkere cupcake )
Yorinn schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 21:11:
Volgende week is de Pork Belly bij de Albert Heijn in de actie: http://www.ah.nl/producte...1/ah-excellent-pork-belly

Het enige 'speciale' hier is de kruidenkorst.
Bij de (keur)slager koop je een varkenszijde ( waar ze de speklapjes van snijden ) voor zo'n 9€ / kilo
Heb je een aardige homp vlees voor.

Leuk om te experimenteren met Zeeuws en Brabants spek, of met wat meer geduld, bacon ( 7 dagen pekelen )

Maar 3€ is niet echt duur te noemen voor zo'n stukje, en is heerlijk.
Langzaam garen tot zo'n 70/73c en je hebt een geweldig stukje vlees

[ Voor 55% gewijzigd door FreshMaker op 22-07-2016 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
FreshMaker schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 21:15:
[...]

Geheel terzijde, maar jullie hebben het over kamertemperatuur, en dicht bij 40c ?

Mijn kamertemperatuur ligt ( in de winter ) dichter bij 18, dan bij 30c ...
Een horecakeuken kan best forse temperaturen halen, ik heb er 20jaar in rond gewandeld, maar 'normaal' is dat zeker niet :+
Heb ik er niet bij verteld dat ik de gehele ruimte opwarm om mijn steaks op temperatuur te krijgen? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
Dit is een heet gebakerde discussie waar iedereen zwart geblakerd uit komt. Dus tis nu wel done.

Bbq plannen?

Mijn 'schoonzusje' is jarig en wat haar betreft gingen we worstjes en hamburgers van de super cremeren.

Niet dus

O.a. dry aged burgers, bavette, Spaanse steak heb ik besteld en de Weber gaat mee.

[ Voor 62% gewijzigd door 418O2 op 22-07-2016 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 23:06
Vanavond broodjes hamburger gemaakt met de Black Angus burgers van de Frozen Butcher. Paar plakjes jalapeño cheddar erop, gepofte ui, gebakken eitje en een beetje Stockyard KC Pitmaster.
Was prima binnen te houden en zeker geen slechte burger maar eens je Wagyu hebt geproefd _/-\o_

Zondag is mijn vrouw jarig en krijgen we de ouders en mijn broer te eten.
We hebben besloten om een soort proeverij van vlees te doen omdat ze er ons vaak over horen maar het nog nooit zelf gegeten hebben (behalve mijn broer dan).
Dus worden het pitabroodjes met huisgemaakte coleslaw en pulled pork, Italiaanse venkelworst, Wagyu burgers (ja daar zijn ze weer) en een Botswana Picanha. Daarbij dus de coleslaw, ingelegde rode ui, zoetzure komkommer en baked beans van Stockyard.
Oh en als dessert een tarte tartin van appel met vanilleijs en slagroom.

Iets zegt me dat ze rollend naar huis gaan ;)

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
^dat gezegd hebbende:

Bij de Lidl of Aldi hebben ze ook de Wagyu burgers. Best smakelijk en sappig.

Ander vraagje, waar ik over na zat te denken.
Ik heb een WGA. Deze doe ik wel eens voor de helft vullen zodat ik direct en indirect kan gebruiken.
Nu is dit prima bij 2 stukken vlees.
Maar was als ik 4 stukken wil doen. Gaat me om het indirecte stukje.
De 2 linker stukken liggen dan dichter bij de warmtebron dan de 2 buitenste.

Krijg je dan ook verschil in garing?
En zo ja, is dit met iets om te lossen? Moet ik dan een hitteschild fabriceren.

[ Voor 69% gewijzigd door NeutraleTeun op 23-07-2016 02:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
NeutraleTeun schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 01:59:
^dat gezegd hebbende:

Ander vraagje, waar ik over na zat te denken.
Ik heb een WGA. Deze doe ik wel eens voor de helft vullen zodat ik direct en indirect kan gebruiken.
Nu is dit prima bij 2 stukken vlees.
Maar was als ik 4 stukken wil doen. Gaat me om het indirecte stukje.
De 2 linker stukken liggen dan dichter bij de warmtebron dan de 2 buitenste.

Krijg je dan ook verschil in garing?
En zo ja, is dit met iets om te lossen? Moet ik dan een hitteschild fabriceren.
Of praktisch gedacht, tussendoor wisselen van plek. Een hitteschild kan je sowieso even maken. Met wat alufolie kom je een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zo doe ik het op mijn Cobb, werkt best aardig en met een kleine reis bbq is het gewoon wat meer erbij blijven omdat alles zo dicht op elkaar zit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:55
Straks picanha van eind en staartstuk van varken roken

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Nu online
Maar mijn theorie over verschil in garing klopt dan wel?
Anders maak ik gewoon wat meer professioneler en herbruikbaarder. Zoals een stuk plaat buigen etc in de juiste maten.
Een recht stuk dat door het rooster valt, daarboven een liggend stuk (zodat het op rooster blijft) en daar weer een recht stuk omhoog in het deksel.

I
---
I

Zoiets, alleen zonder de gaten, en gecentreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:26:
Maar mijn theorie over verschil in garing klopt dan wel?
Anders maak ik gewoon wat meer professioneler en herbruikbaarder. Zoals een stuk plaat buigen etc in de juiste maten.
Een recht stuk dat door het rooster valt, daarboven een liggend stuk (zodat het op rooster blijft) en daar weer een recht stuk omhoog in het deksel.

I
---
I

Zoiets, alleen zonder de gaten, en gecentreerd.
Ook zo'n schild zal niet voorkomen dat dichterbij het vuur de temperatuur hoger is dan ver weg, wel zal het verschil minder zijn.

Ik zou blijven wisselen van plek en oriëntatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-09 12:24
Net het OutdoorChef gietijzeren rooster 45cm binnen gekregen. Snel even met water gewassen. Straks op de BBQ. Hopelijk komt ook de lijnzaadolie zo binnen.

Trouwens er wordt gesproken in de handleiding erbij dat je geen stalen borstel mag gebruiken om het schoon te maken. Waarom is dat?
Is dat misschien ivm achterblijven van metaal en mogelijke roestvorming? Heb deze borstel van Weber met RVS borstelharen. Kan dat ok de gietijzeren ding?

[ Voor 32% gewijzigd door dangerpaki op 23-07-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
OMG, dat cederhout geeft zo een zalige geur als dat rookt. Ik kan me wel voorstellen hoe lekker die zalm straks wel moet smaken!

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 23-07-2016 18:00 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
dangerpaki schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 14:34:
Trouwens er wordt gesproken in de handleiding erbij dat je geen stalen borstel mag gebruiken om het schoon te maken. Waarom is dat?
Is dat misschien ivm achterblijven van metaal en mogelijke roestvorming?
Als hij geseasoned is heb je feitelijk een mechanische isolatie tgv het potentiaal verschil van de metalen dus dat zal het niet zijn.

Ik zou eerder zeggen dat de borstel te hard is en deze het rooster beschadigd. Met een messing rooster maak je geen krassen die zo hard zijn dat je het metaal wegkrast

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:48

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Gooien jullie, aan je zak krabbend, alleen beest op de bbq of mag het ook eens een stukje cellulose zijn? :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2TWEQkJ.jpg

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

Yorinn schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 21:11:

Jammer dat die al van te voren gekruid is, 9 van de 10 keer is het naar mijn smaak veel te zout. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Tektoon schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 20:42:
Gooien jullie, aan je zak krabbend, alleen beest op de bbq of mag het ook eens een stukje cellulose zijn? :+

[afbeelding]
Ja zeker! Meestal neem ik niet de moeite ze te snijden zelfs

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]
Had je konijn honger :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Nu online
Denk dat ik maandag eens een stuk Wagyu flat iron op de WGA gooi.
Idee was redelijk puur en een chimichurri erbij maken.
Akkoord, of iemand een andere tip?

Wil niet teveel poespas erbij (stuk is al 850gram), dus dacht ook aan 1 stuks goede/echte/lekkere groente. Iemand daar een idee voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
hier gister middag rond 13:00 2 ribs er op gegooid, konden om 19:00 lekker eten.
Daarna kolen beetje bij gevuld (was niet veel nodig, maar voor het zekere) en om 20:00 bijna 5KG varkens nek op de q gegooid.
Nu fakes wakker voor controle momentje, hadden de lucht toe voer iets meer geknepen temp was net zon 70 graden, was 110 voordat we gingen slapen. Dus eventjes bij regelen en weer slapen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-09 18:57
Tussen al dat geweld van de ervaren BBQ-ers even een vraag van een beginner: Ik heb een Weber Compact Kettle 47 CM en ik doe meestal eenvoudig barbecueën, directe methode met briketten. Ik wil graag weten wat de temperatuur is in de barbecue, zodat ik ook wat kan experimenteren de indirecte methode.

Met de wat duurdere modellen hebben een thermometer op/in het deksel, is dit achteraf ook te monteren op mijn barbecue? En krijg je dan niet de temperatuur van het deksel ipv de binnentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Er zijn genoeg mensen die een meter in hun wga hebben gezet dus in jou bbq zal dat ook prima gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GoeiedagEem schreef op zondag 24 juli 2016 @ 10:46:
Tussen al dat geweld van de ervaren BBQ-ers even een vraag van een beginner: Ik heb een Weber Compact Kettle 47 CM en ik doe meestal eenvoudig barbecueën, directe methode met briketten. Ik wil graag weten wat de temperatuur is in de barbecue, zodat ik ook wat kan experimenteren de indirecte methode.

Met de wat duurdere modellen hebben een thermometer op/in het deksel, is dit achteraf ook te monteren op mijn barbecue? En krijg je dan niet de temperatuur van het deksel ipv de binnentemperatuur?
YouTube: Weber Thermometer installation DIY

Even dhz-en en je bent er!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:45

Aldmar

Niks...

Gisteren voor het eerst ribs op de BBQ klaar gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i4.photobucket.com/albums/y101/Aleko1/IMG_1469_zpsetlf1ef1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i4.photobucket.com/albums/y101/Aleko1/IMG_1472_zpsdjh3fxlh.jpg

Ging op zich prima! Ribs waren een beetje aan de droge kant en de dryrub mocht iets pittiger, maar verder perfect. :9~ _/-\o_

Het droge komt misschien omdat ik het iets te heet liet worden. Rond de 130 graden. Volgende keer iets minder kolen gebruiken en de luchttoevoer eerder/meer knijpen. Goed excuus om het vaker klaar te maken! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Pfff sinds vanmorgen 06:00 de pp rond de 78 80 graden. De q nog steeds 110 graden al sinds 20:00 gister avond ligt het vlees er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Aldmar schreef op zondag 24 juli 2016 @ 12:23:
Gisteren voor het eerst ribs op de BBQ klaar gemaakt:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ging op zich prima! Ribs waren een beetje aan de droge kant en de dryrub mocht iets pittiger, maar verder perfect. :9~ _/-\o_

Het droge komt misschien omdat ik het iets te heet liet worden. Rond de 130 graden. Volgende keer iets minder kolen gebruiken en de luchttoevoer eerder/meer knijpen. Goed excuus om het vaker klaar te maken! :D
Gister middag ook gemaakt. Hele tijd rond de 115a120 gehad voor 5,5 uur. Waren prima !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

[afbeelding]
Niks mis met nijnenvoer. Voor de lunch een of ander vegetarisch vierkantje op de q gegooid, zat kaas in, courgette, aubergine, zag wat pijnboompitjes. Gisteravond visite/eter erbij, en ook de uitjes uit de folie waren een hit. Maar toch blijft dieprood vleesch heerlijk om te smullen tho :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Dit weekend de gewone fire up briketten gebruikt. Er zijn 2kg aan briketten gebruikt gisteren voor de zalm volkos bbq-nl.com recept.

Cedar hout laten weken voor 2 uur. En inderdaad, het is "to die for". Zalige smaak en sappig ipv het normale droge zalm zoals men het vaak heeft.

Maar de briketten dus. In de grote starter met 4 aanmaakblokjes en gaan. Ik had alleen vrees dat de buren de brandweer gingen bellen. Zoveel rook en stank, ik stond ervan te kijken. Maar eens warm gaven de briketten nog een geur af wat niet echt aangenaam rook.

Nadat de zalm klaar was gingen de luchtschuiven dicht en was het gedaan met het feest.

Vandaag die briketten herbruikt voor low and slow spek te bereiden. Er bleef rond de 1,5kg van 2 over. Hiervan 12 grote gebruikte briketten aangestoken en de briketten rooster met 1kg gevuld, de rest in een klein zakje bewaard.

Toen de brandende briketten op de oude koude gingen was die geur weer aanwezig. Wat Pecan rookhout erbij gedaan en het was goed. Na een uur ging de temperatuur terug, ik dacht dat de briketten op waren. Ze waren aan het verstikken in hun eigen as. Beetje door de briketten roeren zodat het as eraf was en de temp liep mooi op.

Na weer een uur hetzelfde verhaal. We hebben toen de speklappen op het directe vuur gedaan om knapperig af te bakken. Dat was nog niet makkelijk omdat de briketten steeds vuur vatte. Maar na 2,75 uur waren de briketten op en waren we juist klaar.

Die gewone Fire Up briketten zijn door de as-vorming, de rookontwikkeling bij het aansteken en de geur van de brandende briketten enkel goed, imo, als noodgeval. En de speklappen koop je beter bij de echte slager ipv de supermarkt. Het was een impuls aankoop van deze vroege namiddag geweest.

Als de vrouw het volgend weekend toelaat eindelijk weer ribben maken.

[ Voor 41% gewijzigd door Chevy454 op 24-07-2016 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Even een vraag tussendoor. Sinds een paar weken heb ik een weber barbeque en nu ik voor de twee keer aan het barbequen ben geweest ben ik hem aan het schoonmaken. Zelf vind ik het prettig om een schoon rooster te hebben, maar nu merk ik dat na de tweede keer de verflaag van het rooster eraf gaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aEPHPKd.jpg

Is dit normaal? Hiervoor heb ik een kleinere weber en hier heb ik het probleem nooit gehad. Ik vind het zeer merkwaardig dat ik dit opeens nu heb bij de tweede keer schoonmaken. Ik maak de bbq precies hetzelfde schoon als mijn kleinere Weber. Hebben jullie dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verflaag?

Ah, foto doet het nu.

Tja das gewoon de chroomlaag die eraf gaat. Heel normaal. Er zijn mensen die hem daarom voor garantie aanmelden. Mijn inziens is het heel normaal. Chroom is natuurlijk geen materiaal wat hier voor bedoeld is.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
grote_oever schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:38:
Is dit normaal? Hiervoor heb ik een kleinere weber en hier heb ik het probleem nooit gehad. Hebben jullie dit ook?
Helaas wel. Gewoon garantie claimen en je krijgt een andere. De kwaliteit van de roosters zijn niet meer wat het ooit was. Het vervangende rooster zal waarschijnlijk ook zo snel kapot gaan :(

Enige goede alternatief is een RVS rooster (8843). Ik zou de garantie claimen en als je vervangende rooster hebt verpatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GoeiedagEem schreef op zondag 24 juli 2016 @ 10:46:

Zo'n Ikea thermometer met draad die je dan net boven het rooster laat rusten?
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/

Enige wat ik me afvraag is of zo'n snoer echt goed tegen de hogere hitte kan als je de barbecue net aan steekt. De thermometer in mijn Weber geeft een dome temperatuur van ruim 300 graden aan, vind dat snoer dat wel leuk?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tsurany schreef op zondag 24 juli 2016 @ 23:06:
[...]

Zo'n Ikea thermometer met draad die je dan net boven het rooster laat rusten?
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/

Enige wat ik me afvraag is of zo'n snoer echt goed tegen de hogere hitte kan als je de barbecue net aan steekt. De thermometer in mijn Weber geeft een dome temperatuur van ruim 300 graden aan, vind dat snoer dat wel leuk?
Lukt prima joh. Als je een starter gebruikt wordt het sowieso niet belachelijk warm. Kolen uitstrooien, laten doven met de kap er op en dan het rooster er op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ah dat is goed om te weten, dan ga ik er zelf ook even twee halen. Toch wat betrouwbaarder dan mijn analoge prikmeter en de Weber dome meter.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:39:
Verflaag?

Ah, foto doet het nu.

Tja das gewoon de chroomlaag die eraf gaat. Heel normaal. Er zijn mensen die hem daarom voor garantie aanmelden. Mijn inziens is het heel normaal. Chroom is natuurlijk geen materiaal wat hier voor bedoeld is.
Ik heb hem aangemeld voor garantie. ik kan snappen dat het chroom er op de duur af gaat. En had bij een cheapass barbeque niks anders verwacht. Maar bij deze barbeque, bij het eerste serieus gebruik, vind ik het wel beetje zonde. We wachten de reactie af van Weber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
(jarig!)
Tsurany schreef op zondag 24 juli 2016 @ 23:11:
Ah dat is goed om te weten, dan ga ik er zelf ook even twee halen. Toch wat betrouwbaarder dan mijn analoge prikmeter en de Weber dome meter.
Ik heb de 'oude' fantast ( tot 130c ) de nieuwere gaan volgens mij hoger qua meting.
Maar je gebruikt ze niet continu bij hoog vuur, het is alleen om de low en slow bij te houden.

Wel laat ik de draden door het indirecte deel lopen, dus nooit over de hittebron.
Bij het opstoken hoeft de probe er dan ook nog niet op te liggen, ik zet hem pas nadat mijn producten goed gepositioneerd zijn ( in aardappel of alu-prop, zo 3cm boven het ( indirecte ) rooster

Woensdag de 4500gr PP erop, en hoorde daarstraks dat de mrs. ook nog maar even 3kilo buikspek en 4 widecuts heeft besteld, tijdens haar ontbijt :)

[ Voor 9% gewijzigd door FreshMaker op 25-07-2016 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja ik vroeg me af of ik de probe er tijdens het opstoken al op kon leggen zodat ik mooi de ketel temperatuur in de gaten kon houden. Komt wellicht ook nog door een stukje gebrek aan ervaring waardoor ik hem nog te hoog op stook waardoor hij eerst op een veel te hoge temperatuur komt en dan langzaam moet afkoelen, dat is natuurlijk ook niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tsurany schreef op maandag 25 juli 2016 @ 09:02:
Ja ik vroeg me af of ik de probe er tijdens het opstoken al op kon leggen zodat ik mooi de ketel temperatuur in de gaten kon houden. Komt wellicht ook nog door een stukje gebrek aan ervaring waardoor ik hem nog te hoog op stook waardoor hij eerst op een veel te hoge temperatuur komt en dan langzaam moet afkoelen, dat is natuurlijk ook niet optimaal.
Je moet de kolen even laten uitbranden. Ik sluit hem dan altijd even compleet af en zet hem dan open op ongeveer de stand waar hij op gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
NeutraleTeun schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 01:59:
^dat gezegd hebbende:

...
Dat is bij de Aldi.

Ik heb gisteren mijn visite getracteerd op Black Angus burgers uit het vers schap van onze Albert Heijn. 2 stuks voor 3,50 en dat zijn mooie dikke burgers :9~ Mijn visite wist niet wat Black Angus burgers waren... denk niet dat ze nog ooit 'normale' burgers willen eten nu.
FreshMaker schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:56:
[...]

Ik heb de 'oude' fantast ( tot 130c ) de nieuwere gaan volgens mij hoger qua meting.
Maar je gebruikt ze niet continu bij hoog vuur, het is alleen om de low en slow bij te houden.
De nieuwe gaat inderdaad hoger. Had de mijne afgelopen zaterdag ingesteld op 150 om de temp onder de deksel te monitoren (feestkluifjes-> drumsticks en vleugeltjes.. hele kip hadden ze niet bij die Jumbo) kon er geen thermometer in prikken, dan maar gebruiken om de temp in de Q te monitoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vraagje. Maak vandaag voor het eerst Pulled Pork op weber 47cm. Het rookt allemaal prachtig inmiddels. Ruikt ook lekker. Appelhout van eigen boom.

Hoe hou je de ketel op constante temperatuur? Ik heb hem rustig op de 100graden gebracht en hou het dan in de gaten, maar dan schiet hij erover heen en blijft de temperatuur oplopen. Kooltjes eraf halen? Ik heb de onderste luchttoevoer al dicht gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan zijn dat je er veel te veel briketten op hebt liggen maar dan alsnog zou op een gegeven moment de temperatuur terug moeten gaan lopen als je de schuif dicht doet.

Is dat niet het geval dan heb je een groot zuurstoflek. Ergens sluit de boel dan niet goed. Wellicht iets meer geduld hebben en iets minder brandstof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
BlauweFles schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:34:
Vraagje. Maak vandaag voor het eerst Pulled Pork op weber 47cm. Het rookt allemaal prachtig inmiddels. Ruikt ook lekker. Appelhout van eigen boom.

Hoe hou je de ketel op constante temperatuur? Ik heb hem rustig op de 100graden gebracht en hou het dan in de gaten, maar dan schiet hij erover heen en blijft de temperatuur oplopen. Kooltjes eraf halen? Ik heb de onderste luchttoevoer al dicht gezet.
Zelf vind ik het ook best lastig om de temperatuur constant te houden, maar ik merk dat twee dingen belangrijk zijn:

1ste: Je kolen. Het is bijna onmogelijk voor mij om met goedkope kolen een constante temperatuur te houden. 9 van de 10 keer stikken mijn goedkope kolen als de lucht te veel geknepen wordt of zijn de kolen te snel er door gebrand.

2de: Zelf zet ik de luchttoevoer aan de bovenkant helemaal open en reguleer aan de onderkant de lucht. Ik zet nooit de luchttoevoer onderaan helemaal dicht.

Vooral punt 1 is zeer belangrijk. Neem kokosbriketten en je zult merken dat het allemaal stukken makkelijker gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Thx. Ik blijf er even mee spelen. Heb er wat kooltjes afgehaald en nu is hij iets teveel afgekoeld. Zal even kijken of ik dat met de luchttoevoer kan opvoeren.

Heb op advies van iemand hier de kokosbriketten van Weber gehaald die vorige week in de aanbieding waren.

Ik zie wel rook tussen de deksel en bodem van de Q verschijnen. Ik ga er vanuit dat dit normaal is en niet duidt op slechte aansluiting ofzo?

Wel een leuk spelletje dit. Ruikt ook lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:42
BlauweFles schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:54:
Thx. Ik blijf er even mee spelen. Heb er wat kooltjes afgehaald en nu is hij iets teveel afgekoeld. Zal even kijken of ik dat met de luchttoevoer kan opvoeren.

Heb op advies van iemand hier de kokosbriketten van Weber gehaald die vorige week in de aanbieding waren.

Ik zie wel rook tussen de deksel en bodem van de Q verschijnen. Ik ga er vanuit dat dit normaal is en niet duidt op slechte aansluiting ofzo?

Het duidt wel op een slechte aansluiting, maar na een keer of 4-5 zit er zo'n dikke rook/vetaanslag dat dat redelijk luchtdicht is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
(jarig!)
BlauweFles schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:54:

Je hebt je briketten in een lijn liggen, en niet op een grote hoop ?
Als je de boel opbouwt, moet je zorgen dat je een laag of 3 hoog zit, en dan 10 á 13 briketten ontstoken aan een zijde plaatst.
zo loopt het gestaag door.
Als je een massieve hoop neerlegt, gaat de boel ongecontroleerd in de brand, en krijg je spontane flare-up.
Vooral de onderste EN de bovenste schuiven sluiten dan, en de boel wat laten doven.
Malt007 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 12:35:
[...]Het duidt wel op een slechte aansluiting, maar na een keer of 4-5 zit er zo'n dikke rook/vetaanslag dat dat redelijk luchtdicht is :-)
dit, en een rand alufolie over de onderste ketelrand.
mijn deksel is een keer gestuiterd, en sluit ook niet meer helemaal rondom.
Ik vouw er bij grote projecten een dubbelgevouwen alufoliestrip omverheen, zodat het deksel daarop komt te liggen.
Hierdoor is het geheel weer wat 'dichter' afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op maandag 25 juli 2016 @ 12:42:
Als je een massieve hoop neerlegt, gaat de boel ongecontroleerd in de brand, en krijg je spontane flare-up.
Vooral de onderste EN de bovenste schuiven sluiten dan, en de boel wat laten doven.
Ik doe altijd minion en heb eigenlijk weinig problemen gehad met flare ups. De enige keren dat ik flare ups had was toen het spek zijn vet aan het druipen was op de briketten en ik zelf te veel brandende briketten heb toegevoegd.

Snake is van temperatuur wel stabieler omdat je steeds dezelfde hoeveelheid branstof ontsteekt maar dan zit je weer steeds je vlees te verschuiven (afhankelijk hoe groot je rooster / klein je vlees is).

Denk dat je met minion een net zo goed resultaat qua temperatuur beheersing kan behalen mits je jouw Q kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Ik heb minion methode gebruikt, maar dat is ook nog even een beetje wennen. Die tip van die Alu rand is ook wel een goede. Want waarschijnlijk is mijn deksel ook wel een keer gevallen zo de afgelopen drie jaar.

Inmiddels is hij al enige tijd constant qua temperatuur. Ik had net even een dipje qua temp, maar daar ben ik alweer overheen. Lucht boven is helemaal op, onder is wat meer open/dicht afhankelijk van temp. Ook het vlees wordt langzaamaan warmer. Het duurt allemaal wat langer dan gedacht. Als ik de sites en dit topic zo lees kan je beter iets lager zitten en er langer over doen dan andersom.

Het is een relatief kleine ketel natuurlijk, dus dat maakt het wat meer passen en meten.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
BlauweFles schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:05:
Inmiddels is hij al enige tijd constant qua temperatuur.
Het is ook maar net hoe de zon staat heb ik geleerd. Als de zon er knal op staat te schijnen dan moet je meer knijpen. Gisteren had ik met de oude "settings" 10C meer doordat de zon een keer aanwezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Beetje wind of regen doet ook een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
das het mooie van plaatstaal :) voor de grap ooit eens met windkracht 6, 5C in de regen proberen te barbecueen, dat is een uitdaging ;) beste is gewoon veel doen en je ketel leren kennen. Ik weet dat als de zon op mijn ketel staat dat ik al mijn schuiven onder niet verder dan 1/5 open moet zetten ivm versnelde flare-ups, in de herfst zonder zon maar lage temp zet ik zal mijn schuiven op 1/2~3/4 en in de winter vol open. Daarnaast als je een verticale watersmoker hebt (WSM, Pro-Q) dan scheelt het ook of je water gebruikt dat al 100C is of dat je zand gebruikt (zand zorgt voor een betere en stabielere temp verloop, maar zorgt wel voor droge lucht). als je koud water gebruikt in je waterpan, dan zal je ketel ook veel langer nodig hebben om op te warmen.

Wat betreft kogels; zorg ervoor dat je airflow goed is in je ketel, dit scheelt al veel in je brandstof verbruik en fluctuaties. Je kan bijv een baksteen in Alufolie gebruiken als heatshield.

Binnenkort maar eens een CyberQ bestellen om te zorgen dat het altijd uniform is qua temperatuur

>:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Paganstars schreef op maandag 25 juli 2016 @ 15:57:
Je kan bijv een baksteen in Alufolie gebruiken als heatshield.
Een vuurvaste dan toch wel uit veiligheid :)

Of je neemt een lekbak gevuld met water die je direct ernaast legt. Dan zit het ook goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

GIldehoen vleugeltjes uitgehaald..hmm, zal ik er nog wat op doen? (ben niet zo van meteen drownen in zoete/zoute meuk oid). Voor mij goede olie + zout, voor missus olie en Thai red curry kruiden..kruiden genoeg in die keukenkastjes hier ;) Sappige kippetjes hoor, jeetje ik at net alsof ik 4 dagen niet gegeten had :+ Helaas is de missus niet zo handig met kluiven vanwege haar motoriek (daar ergert ze zich dan aan), maar dan gaan we de volgende keer gewoon voor de filetjes. So far allemaal goed en superlekker vlees van beef en steak, goedgekeurd :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Is redelijk gelukt denk ik. Bedankt voor alle adviezen. Hele duidelijke, maar niet overheersende rooksmaak. Mooie rode laag in het begin. Kreeg hem met de vorken goed uit elkaar, moest soms een beetje trekken. Hij had denk ik nog een uurtje langer gemogen, maar kreeg moeite de temp goed te houden en was al sinds vanmorgen 09.00 bezig, dus vond het wel goed. Volgende keer weet ik beter hoe de temp goed te krijgen en te houden, dus dan zal het denk ik wat soepeler gaan.

Heerlijk broodje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
BlauweFles schreef op maandag 25 juli 2016 @ 19:40:
Kreeg hem met de vorken goed uit elkaar, moest soms een beetje trekken. Hij had denk ik nog een uurtje langer gemogen, maar kreeg moeite de temp goed te houden en was al sinds vanmorgen 09.00 bezig, dus vond het wel goed. Volgende keer weet ik beter hoe de temp goed te krijgen en te houden, dus dan zal het denk ik wat soepeler gaan.
Met een sate stokje prikken of het overal mals is zou goed werken. Tot welke temperatuur ben je gegaan? Ik had 88C en zou nu voor 90C gaan denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Max temp was denk ik 85. Daarna zakte het weg tot 67. En wilde niet meer omhoog. Hij kan dus beter, maar voor eerste keer l/s ben ik niet ontevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
BlauweFles schreef op maandag 25 juli 2016 @ 19:48:
Max temp was denk ik 85. Daarna zakte het weg tot 67. En wilde niet meer omhoog. Hij kan dus beter, maar voor eerste keer l/s ben ik niet ontevreden.
Van het vlees of de q?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Ik had het vlees Ingesmeerd met bbq saus. Voor het laatste stuk. Vlak daarvoor was het vlees 85. Maar na het insmeren was het vlees dus opeens 67gr. De Q was ook wat koeler, rond de 80.

Ik denk dat het komt omdat ik het vlees om heb gedraaid. En de Q zat onderin vol met as, dus circulatie was ook niet meer optimaal. Dus moest eigenlijk weer behoorlijk opstoken.

Denk dat grootste leerpunt het plaatsen en hoeveelheden briketten is. Dat moet beter kunnen. Ik had de Q thermometer in een aardappel met Alu folie gedaan. Maar zou kunnen dat die daardoor wat langer deed alsof het 100graden was. Hoe doe jullie dat? Steek je hem dwars door de aardappel heen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ja, de aardappel gebruik je als een soort standaard, de prikker moet er dus doorheen want in de punt wordt de temperatuur gemeten. Je hebt de temperatuur van de aardappel nauwkeurig gemeten maar daar was je niet in geïnteresseerd denk ik ;)

Edit: En verder gewoon blijven oefenen om zowel het vlees als de BBQ te leren kennen.Je bent goed op weg.

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 25-07-2016 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
BlauweFles schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:17:
Denk dat grootste leerpunt het plaatsen en hoeveelheden briketten is. Dat moet beter kunnen.
Zo ingericht? http://www.bbqforum.nl/fo...maken-op-een-weber-OTX-47
Steek je hem dwars door de aardappel heen?
een wijnkurk gaat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Lijkt er erg op! Zonder dat ik die site kende overigens. Alleen hij gebruikt meer briketten. Dat doe ik volgende keer ook.

Wel erg leuk klusje dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
BlauweFles schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:17:
Ik had het vlees Ingesmeerd met bbq saus. Voor het laatste stuk. Vlak daarvoor was het vlees 85. Maar na het insmeren was het vlees dus opeens 67gr. De Q was ook wat koeler, rond de 80.

Ik denk dat het komt omdat ik het vlees om heb gedraaid. En de Q zat onderin vol met as, dus circulatie was ook niet meer optimaal. Dus moest eigenlijk weer behoorlijk opstoken.

Denk dat grootste leerpunt het plaatsen en hoeveelheden briketten is. Dat moet beter kunnen. Ik had de Q thermometer in een aardappel met Alu folie gedaan. Maar zou kunnen dat die daardoor wat langer deed alsof het 100graden was. Hoe doe jullie dat? Steek je hem dwars door de aardappel heen?
Grote stukken vlees zoals PP (ik ga uit van standaard snit van zo'n 3kg) koelen niet in een kort tijdbestek bijna 20 graden af. Dan heb je of je thermometer niet in het hart gehad, of een deel van je thermometer aan directe hitte blootgesteld waardoor deze een te hoge temperatuur aangaf, of je hebt 'm verplaatst.

Tip: Koop asap een Thermapen, ideaal en altijd accuraat. Zowel als backup voor grote stukken als voor hot and fast als een kernthermometer geen zin heeft/te heet wordt.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Chevy454 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 17:54:
[...]

Een vuurvaste dan toch wel uit veiligheid :)

Of je neemt een lekbak gevuld met water die je direct ernaast legt. Dan zit het ook goed ;)
Zie eerdere opmerking Water zorgt voor enorme temp fluctuaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 21:21
Paganstars schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 08:32:
Dat is ironisch en staat haaks op wat vaak beweert wordt. Voor zover ik weet neemt water snel warmte op en geeft het snel warmte af en daarmee dempt het dus juist fluctuaties en een vochtige lucht zorgt er ook voor dat warmte zich makkelijker en egaler verspreid door de koepel.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijkt mij dat door de waterdamp de temperatuur rond de 100 graden blijft liggen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
MikeyMan schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 09:06:
Lijkt mij dat door de waterdamp de temperatuur rond de 100 graden blijft liggen toch?
Dit inderdaad, ik heb ook al gemerkt dat door waterdamp de temperatuur moeilijk hoger te krijgen was (of niet meer correct te meten door de luchtvochtigheid?), waterbak weg en kreeg terug logische temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Vochtige lucht is lastiger te verwarmen, dus dat zal ook wel meespelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Pertinent niet waar, een bak water zorgt juist voor een stabielere temperatuur. Hoe meer massa in je ketel (water, baksteen etc.) hoe stabieler. Deze massa moet namelijk mee op temperatuur komen of afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
ph4ge schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 08:57:
[...]

Dat is ironisch en staat haaks op wat vaak beweert wordt. Voor zover ik weet neemt water snel warmte op en geeft het snel warmte af en daarmee dempt het dus juist fluctuaties en een vochtige lucht zorgt er ook voor dat warmte zich makkelijker en egaler verspreid door de koepel.
Ervaring van ongeveer 5 jaar roken op een watersmoker;

Op het moment dat je handwarm water (40C) gebruikt dan zal je ketel temp droppen met ongeveer 10~15C
Gebruik je kokend water dan zal je temp droppen met ~5C

Je kan je ketel heter stoken dan 110C maar dan zal je brandstof verbruik ook effectief met een facter 1,5 tot 2 toenemen.

Gebruik ik zand ipv water dan kan ik me ketel tot ongeveer 150~160C trappen.

Ik gebruik vloeistof omdat ik hier goed bekend mee ben, zand gebruik ik eigenlijk alleen maar als ik kip ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Malt007 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 09:17:
[...]

Pertinent niet waar, een bak water zorgt juist voor een stabielere temperatuur. Hoe meer massa in je ketel (water, baksteen etc.) hoe stabieler. Deze massa moet namelijk mee op temperatuur komen of afkoelen.
Dat zeg ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Verkeerde gequote :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:40
crosspost uit het Het Grote Zelf Pizza Bakken topic op aanraden van HobbyKok:
soepah schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:41:
Hoe verdelen jullie de kolen als jullie het op de BBQ doen?
m.a.w.: Hoe 'richten jullie de bbq in' om pizza te bakken oid? ik had 'm dus nu helemaal vol gelegd met kolen en stukken houtskool, was echt gloeiend heet.

[ Voor 59% gewijzigd door soepah op 26-07-2016 10:12 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 21:21
Paganstars schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 09:20:
Ervaring van ongeveer 5 jaar roken op een watersmoker;

Op het moment dat je handwarm water (40C) gebruikt dan zal je ketel temp droppen met ongeveer 10~15C
Gebruik je kokend water dan zal je temp droppen met ~5C

Je kan je ketel heter stoken dan 110C maar dan zal je brandstof verbruik ook effectief met een facter 1,5 tot 2 toenemen.

Ik gebruik vloeistof omdat ik hier goed bekend mee ben, zand gebruik ik eigenlijk alleen maar als ik kip ga doen.
Als je gaat voor maximale hitte heb je water niet nodig en werkt het zelfs averechts. Jij hebt het echter over een watersmoker en ik over normale barbecues.

Maar als je een stabiele temperatuur wil, wat belangrijker is bij lage dan bij hogere temperaturen, dan is water wel nuttig. Het is op een huis-tuin-en-keuken Weber geen kunst om hem heet te krijgen (300 graden geen enkel probleem als je hem vol gooit met kolen en de deksel er op laat met open luchttoevoer), het is wel lastiger om een constante lage temperatuur (+-100 graden) te krijgen en te houden, dus als je iets low en slow wil bereiden is een bakje vocht een must (de meningen verschillen of het qua smaak zin heeft om iets anders te doen dan water).

Of het verbruik toeneemt vraag ik me ook af. De kolen en het water gaan allebei heet in de bbq en hoeven allebei nauwelijks warmer te worden.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Paganstars schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 08:32:
Water is een goede warmtegeleider dus deze kan inderdaad fluctueren maar het is afhankelijk van de hoeveelheid massa. 1000l water zal meer warmte opgeslagen hebben als 10gr zand.

In een Q zou ik echt voor water gaan bij low and slow ipv zand omdat water kookt bij 97C en van vast naar damp gaat. Deze fase overgang kost gewoon energie en dat zie je dan ook heel mooi. Je hebt een stijgende lijn gedurende het opwarmen van water tot het kookpunt. Daarna is er een plateau waar de massa omgaat van vast naar gas en daarna pas weer verder stijgt. Het is daarom dat men voor water warmer als 100C de leidingen onder druk houdt (AKW's) zodat de fase overgang pas bij een hogere temp gebeurd.
418O2 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 09:08:
Vochtige lucht is lastiger te verwarmen, dus dat zal ook wel meespelen
Vochtige lucht is inderdaad lastiger te verwarmen maar het verliest ook zeer snel zijn warmte doordat het vocht de temperatuur omlaag trekt wanneer het van waterdamp naar condens moet gaan omdat de absolute waterverzadigingspunt van lucht zakt met de temperatuur.

Dus je moet een redelijk constante warmte toevoer hebben (of droge lucht)
Malt007 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 09:17:
Het is maar vanuit welk oogpunt je het wilt bekijken. Als je doel is om constant 110C te hebben in de Q dan is water vergevingsgezinder als zand. Wil je langdurig 150C hebben met water dan zal je een flink wat brandstof erin moeten mikken.
Paganstars schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 09:20:

En dat is juist wat ik hierboven zeg: welk doel heb je voor ogen?
Voor 110C is water beter als zand. Voor 150C is zand beter als water.
Kortom: there is no such thing wat "altijd" beter is of zoals een legende het zei.
"Elk nadeel heeft zijn voordeel"
soepah schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:11:
m.a.w.: Hoe 'richten jullie de bbq in' om pizza te bakken oid? ik had 'm dus nu helemaal vol gelegd met kolen en stukken houtskool, was echt gloeiend heet.
Ellendige vraag :P
Ik gebruik momenteel briketten omdat ik geen goede kwaliteit houtskool kan vinden.
Ik doe 1kg briketten warmen en plaats deze verspreid direct onder de pizzasteen. Omdat het maar 1kg is zijn de briketten verspreid over het hele oppervlak en zal de steen niet gloeiend heet worden maar mooi opwarmen, Daarna steek ik 2kg aan en doe ik deze indirect (1kg links, 1kg rechts) van de steen. Daarna maken we onze pizza's en kunnen we bakken.

Ik zou liever met kokos of met houtskool briketten werken voor pizza op de Q maar denk dat we beter een echte pizza oven kopen want pizza maken op de Q verbruikt kolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:08

St@m

@ Your Service

soepah schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:11:

[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er nog niet heel erg in verdiept heb, maar ik heb de Q ook 2x volgegooid (dus ik heb 2x pizza's gemaakt tot op heden). Heb de temperatuur niet gemeten, maar was bloedheet. Beetje opletten dat de bodem niet verbrand, en na 2/3 minuten een goede pizza. Maar nog veel ruimte om te perfectioneren hoor, heel veel ruimte :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
St@m schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:33:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er nog niet heel erg in verdiept heb, maar ik heb de Q ook 2x volgegooid. Heb de temperatuur niet gemeten, maar was bloedheet. Beetje opletten dat de bodem niet verbrand, en na 2/3 minuten een goede pizza. Maar nog veel ruimte om te perfectioneren hoor, heel veel ruimte :P
Hoeveel kg heb je dan in de Q en hoe steek je zo'n gigantische hoeveelheid aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Laatst online: 01-09 10:09
Ik heb dit weekend ook voor het eerst spareribs van scratch gemaakt op een 47cm Weber premium. Had geen tijd om continu de temp bij te regelen (2 peuters die even wilden vissen in het slootje), maar ging redelijk goed. Temp zat gemiddeld zo rond de 125C (gemeten met Fantast op het rooster, dome temperatuurmeter boven de briketten gaf gemiddeld 60C meer aan). Het waren dikbevleesde baby back ribs van Aalvink. Heb ze een kleine 2 uur indirect gedaan, daarna een uur in het alufolie met wat chilisaus en ketjap en als laatste nog 3 kwartier indirect en een paar keer ingesmeerd met bbq saus. Het resultaat was een sparerib die goed van het bot viel met een bite en erg lekker van smaak (standaard rub zat er vanaf de middag ervoor in de koelkast op). Alleen iets te droog vlees.

Is dat door de iets te hoge temperatuur of hadden ze langer moeten stomen in het folie?

Trouwens gewoon met de briketten van de Action gedaan (minion methode) en heb niet eens hoeven bijvullen en kon daarna nog een uur verder bbqen. Wel af en toe het as eraf tikken tussendoor. Met een alupakketje houtsnippers had ik een hele mooie rookring in de spareribs.

Nu heb ik ook nog een stuk procureur van 2,5 kilo in de vriezer liggen. Hoe kan ik deze het beste ontdooien als ik deze wil bereiden voor pulled pork?

Heb al eerder pulled pork gemaakt in de oven en dat was een stuk van 1 kg waar we al een kleine week van gegeten hebben. Kun je het vlees na bereiding nog goed invriezen en later weer opwarmen of moet het meteen op? In dat laatste geval moet ik het plannen met een feestje of mijn collega's blij maken ofzo ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Chevy454 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:35:
[...]

Hoeveel kg heb je dan in de Q en hoe steek je zo'n gigantische hoeveelheid aan?
Gewoon een volle starter met greek fire briketten, en daar een kilo houtskool tussen gegooid. Dat brandt prima.
(Een volle starter met een kilo houtskool is wat mij betreft "volgooien")

http://bbq-helden.nl/greek-fire-briketten/

Als ik dit moet geloven (nogmaals, heb het zelf niet gemeten, maar lijkt me prima te kloppen met temperaturen die ik wel meet --> minder briketten) dan geeft een volle starter 300 graden.

Overigens leg ik de pizza's altijd op bakpapier en haal het bakpapier na een minuutje op de steen weg. Dan blijft de pizza niet meer plakken.

[ Voor 43% gewijzigd door St@m op 26-07-2016 10:42 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Ontdooien kan je het best in de koelkast doen, duurt wel anderhalve dag ofzo.

PP vries ik altijd in porties in, in van die ziplock zakjes. Die leg ik dan in warm water en is het binnen een half uurtje ontdooit. Dan ff opbakken met wat bbqsaus ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Laatst online: 01-09 10:09
Op tijd uit de vriezer halen dus!

Vriezer (koel-vriescombinatie) vond het trouwens niet leuk dat ik bijna 4 kilo gekoeld vlees ineens erin legde zonder de turbo knop aan te zetten. Na een paar uur ging er een alarm af dat de temperatuur nog maar -3C was. Gelukkig was hij ook bijna leeg omdat ik al plaats had gemaakt voor het vlees. En was niet ontdooid, de ijsblokjes waren nog volledig intact.

Wel een leermomentje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
St@m schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:37:
Als ik dit moet geloven (nogmaals, heb het zelf niet gemeten, maar lijkt me prima te kloppen met temperaturen die ik wel meet --> minder briketten) dan geeft een volle starter 300 graden.
300C? :o

Ik kom niet hoger als 200C toen ik die klote Weber Long lasting briketten hebt gebruikt. Ik had daarna een halve kilo ecobrasa (mijn laaste hoeveelheid ;( ) erin gemikt en toen ging het naar de 250C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Chevy454 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:49:
[...]

300C? :o

Ik kom niet hoger als 200C toen ik die klote Weber Long lasting briketten hebt gebruikt. Ik had daarna een halve kilo ecobrasa (mijn laaste hoeveelheid ;( ) erin gemikt en toen ging het naar de 250C.
Ja, en deze gaan dus nog wat hoger :P Moet eerlijk zeggen dat ik in het begin wat moeite had om ze aan te krijgen (eerste keer dat ik ze gebruikte), maar inmiddels is dat ook echt geen probleem meer. Vind het erg fijne briketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Pizza blijft ook op de BGE een uitdaging. De temperatuur is met gemak hoog te krijgen, maar ondanks de volgorde platesetter legs up > rooster > pizzasteen wordt de steen hier zo heet dat de bodem vaak al verbrand is voordat de topping een kleurtje heeft. Tips als tussendoor met een natte doek bestrijken werken niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

coelho schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 11:56:
Pizza blijft ook op de BGE een uitdaging. De temperatuur is met gemak hoog te krijgen, maar ondanks de volgorde platesetter legs up > rooster > pizzasteen wordt de steen hier zo heet dat de bodem vaak al verbrand is voordat de topping een kleurtje heeft. Tips als tussendoor met een natte doek bestrijken werken niet echt.
True, daarom bak ik de toppings die echt gaar moeten worden even voor. Kaas smelt wel in die paar minuten.
Warm worden de toppings dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
coelho schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 11:56:
Op welke temperatuur werk je?
Ik haal op 375°C, platesetter legs up > rooster > pizzasteen volgend resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/63wTc4D.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
BlackShadow schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:04:
[...]

Op welke temperatuur werk je?
Ik haal op 375°C, platesetter legs up > rooster > pizzasteen volgend resultaat:
[afbeelding]
Tussen 350 en 400. Dan haal ik met de eerste pizza ook wel zo'n resultaat (mooie foto!), maar als ik er meer maak dan gaat het na een stuk of 3 pizza's fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
coelho schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:16:
[...]

Tussen 350 en 400. Dan haal ik met de eerste pizza ook wel zo'n resultaat (mooie foto!), maar als ik er meer maak dan gaat het na een stuk of 3 pizza's fout.
Hoe dik is je pizzasteen? Ik heb een cheap-ass dunne steen.
Misschien koelt deze sneller af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Moet zeggen dat ik op mijn Spirit 320 echt heel lang moet stoken voordat ik dat soort temperaturen op de themometer haal. Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
BlackShadow schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:17:
[...]

Hoe dik is je pizzasteen? Ik heb een cheap-ass dunne steen.
Misschien koelt deze sneller af.
Ik heb de originele BGE steen. Dikte weet ik zo niet (niet bij de hand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duvel_33
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:29
Heren / dames, ik twijfel...

Ik ben voornemens om naast mijn vertrouwde Webertje een WGA te kopen. De twijfel zit 'm in of voor het nieuwe model gaan (zonder handvatten) of via Marktplaats voor het oude model (met handvatten).

Ga ik die dingen echt missen als ik voor het nieuwe model kies?

Bastard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
MikeyMan schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:18:
Moet zeggen dat ik op mijn Spirit 320 echt heel lang moet stoken voordat ik dat soort temperaturen op de themometer haal. Is dat normaal?
Da's een gasser toch? Zoals mijn dochter van 8 zou zeggen, gas is voor mensen die het nog niet zo goed kunnen ;)

Ik heb van meer mensen met een gas BBQ gehoord dat ze maar net aan 200 komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
coelho schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:18:
[...]

Ik heb de originele BGE steen. Dikte weet ik zo niet (niet bij de hand).
Die is volgens mij een pak dikker, ik denk dat mijn steen (van 15 euro :D ) misschien sneller zal afkoelen?

EDIT:
Nog een fotootje voor de liefhebbers:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2m7QzwD.png

[ Voor 14% gewijzigd door BlackShadow op 26-07-2016 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, das een gasser... Heb ik ook jaren lang niet aan gewild, maar het heeft toch echt wel benefits hoor. Kan hem zomaar ff aan gooien zonder lange voorbereiding.

Ga er wel weer een kolenbbq naast zetten binnenkort :)
Pagina: 1 ... 16 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.