BlackShadow schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 18:12:
[...]
Ik heb nergens een half uur gezegd, afhankelijk van de dikte van het stuk zal dit langer duren.
De tip die ik gaf was dat je de tijd kan verkorten door hem in een 40°C oven te leggen.
Het doel is: hoe dichter bij de kerntemperatuur voor afgrillen, hoe beter.
[...]
Dat klopt, dat is niet hetzelfde, sous-vide is een geperfectioneerde vorm van het hele idee.
[...]
Maar je zegt het zelf: de kerntemperatuur voor het afgrillen maakt weldegelijk uit.
De steak op kamertemperatuur ligt tussen sous-vide en koelkast, het resultaat zal dus beter zijn dan rechtstreeks vanuit de koelkast.
Ik blijf erbij, en steak die echt op kamer temperatuur is zal voor 99,9% hetzelfde resultaat geven als een steak net uit de koelkast.
Het voordeel van sous vide is dat de steak al gaar/op de juiste kern temperatuur is (minus een paar graden om nog af te grillen). De bereiding na de sous vide is dan ook alleen om een lekkere korst te creëren, niet om verder te garen.
Is je bereiding wel bedoeld om naar de korst ook de kern temperatuur te bereiken, is het verschil in benodigde energie om van koelkast of kamer temperatuur naar 50 graden te komen, in combinatie met de hoeveelheid energie die van de grill afkomt, zo klein dat het uiteindelijke resultaat vrijwel hetzelfde is.
Pas bij kern temperaturen die de gewenste waarde al dicht naderen voor het afgrillen zal je inderdaad andere resultaten zien, maar die interne temperaturen bereik je niet een tijdje in een oven van 40 graden of op een aanrecht.
Ik heb nergens gezegd dat een half uur voldoende is, dat is te kort.
Anderhalf uur is al een heel stuk beter, dan zal het stuk zeker al een stuk warmer zijn, zie de test in een eerder gedeelde link.
Ja, na anderhalf uur is de temperatuur met 9 graden toegenomen. Maar nog steeds zal het geen reëel effect geven op het resultaat.
Nogmaals: hoe langer uit de koeling, hoe dichter bij de gewenste kerntemperatuur en hoe beter het gewenste resultaat (hoe klein het verschil ook mag zijn.)
Als er al een theoretisch verschil is, dan valt deze geheel weg door alle andere variabelen tijdens het grillen.
Het verschil is minimaal op zijn best en als de warmtebron ook maar iets oneven is (warmere of koudere plekken hier en daar) merk je niet van het verschil.
Dat heeft er eigenlijk wel mee te maken, want het is in principe hetzelfde: Aan een zo laag mogelijke temperatuur garen, ongeacht hoe dik de steak is.
Bij 20°C gaart een steak ook, het is beter te starten met een steak op 20°C dan op 4°C, de garing zal egaler zijn.
En in de praktijk blijkt keer op keer dat er geen verschil te proeven of te zien is.
http://www.seriouseats.co...-about-cooking-steak.htmlNot only did they come up to their final temperature at nearly the same time (I was aiming for 130°F), but they also showed the same relative evenness of cooking, and they both seared at the same rate.
Kamer temperatuur maakt voor het resultaat in de praktijk niets uit, en half uur op kamertemperatuur laten komen al helemaal niet.
Uren in een oven op 40 graden naar mijn mening ook niet (al heb je daar een sterker punt), maar creëert wel weer een prima conditie voor bacteriën om te groeien.
PS: reverse sear heb jij erbij gehaald:
Het ging in die link niet in de manier van koken, maar de temperatuur van het vlees. Het resultaat was heerlijk geweest als ze beide stukken andersom hadden bereid.