Als jullie een pizza op de BBQ maken, welk deeg/bodem gebruik je dan? Dat is het enige waar ik zelf nog niet tevreden over ben. Ik krijg niet echt een lekkere goede bodem. Ik moet zeggen dat ik dan van koopmans die pizzadeeg pakjes gebruik, misschien moet ik het zelf proberen te maken. Nog nooit in verdiept. Temperatuur die ik doe is 300 graden, moet voldoende zijn lijkt me.
Zoals hierboven vermeld kan je voor het recept het beste het pizza-topic checken.
Wat de temperatuur betreft, liever nog wat hoger dan 300. 400 of hoger vind ik ideaal, dan krijg je dat houtoveneffect en natuurlijk lekker rap. Wel uitkijken bij het openmaken van je ei.
Als setup doe ik de platesetter met de pootjes naar beneden gericht, dan het rooster en daarbovenop een pizzasteen. Dit vind ik het beste werken na een aantal verschillende setups. In ieder geval moet er ruimte zijn tussen je steen en de platesetter, als je geen rooster wil gebruiken kan je er wat propjes alufolie tussen doen.
Het deeg uit de recepten is vaak erg plakkerig, daarom rol ik het uit op een bakpapiertje en dan gooi ik de pizza inclusief bakpapier op de steen. Deze kan je er dan na een minuut onderuit halen of gewoon laten zitten (merk geen verschil aan de pizza). Truc met het papiertje is ideaal want de meeste mensen zitten te prutsen met griesmeel op de pizzaschep enzo, dat is dus totaal onnodig.
Laatste tip, niet teveel op je pizza, vooral niet teveel tomatensaus en kaas.