In het uiterste geval kan ik er nog anderhalf keer zoveel van maken door de rest van de ingrediënten aan te vullen
Dat is altijd lastig van iemand anders zijn recept, helemaal met pittigheid. De een vind het heerlijk en de ander vind het snel te overheersend. Ik hou wel van pittig zolang de smaken maar intact blijven.
Ja, dat is een punt. Daarnaast is de ene Chili de ander niet. Leerpuntje, volgende keer eerst de helft erin
Ik heb zo'n stukje liggen voor morgen, waar moet ik aan denken qua temperatuur en bereidingstijd bij zo'n klein stuk ?FreshMaker schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 21:15:
[...]
Het enige 'speciale' hier is de kruidenkorst.
Bij de (keur)slager koop je een varkenszijde ( waar ze de speklapjes van snijden ) voor zo'n 9€ / kilo
Heb je een aardige homp vlees voor.
Leuk om te experimenteren met Zeeuws en Brabants spek, of met wat meer geduld, bacon ( 7 dagen pekelen )
Maar 3€ is niet echt duur te noemen voor zo'n stukje, en is heerlijk.
Langzaam garen tot zo'n 70/73c en je hebt een geweldig stukje vlees
Ik lees van alles maar dat gaat steeds over stukken van een kilo of meer namelijk...
Het gaat in de oven overigens

Hoeveel gram?douwe.nl schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 23:56:
[...]
Ik heb zo'n stukje liggen voor morgen, waar moet ik aan denken qua temperatuur en bereidingstijd bij zo'n klein stuk ?
Ik lees van alles maar dat gaat steeds over stukken van een kilo of meer namelijk...
Het gaat in de oven overigensEen thermometer heb ik
Vanochtend ff de 3500gr procureur in de rub gezet, als ik vanmiddag thuis kom ff injecteren (stom stom stom, appelsap vergeten

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Gisteren 2 zakjes stookmateriaal bij de Action gehaald. Briketten en houtskool, allebei 2kg, allebei 1,69. Iemand ervaring met deze? Ik dacht voor dat geld en die hoeveelheid zeker het proberen waard.
Morgen ga ik voor het eerst met een oude braadketel in de Q werken. Er staat Rendang op de planning die ik een uurtje of 4 wil laten garen. Zal morgen proberen niet te vergeten om foto's te maken
Morgen ga ik voor het eerst met een oude braadketel in de Q werken. Er staat Rendang op de planning die ik een uurtje of 4 wil laten garen. Zal morgen proberen niet te vergeten om foto's te maken
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Ik ben bang dat het enorm gaat roken
Maar nee geen ervaring met briketten en houtskool van de Action....
Volgende week vrijdag op een markt staan, heb 40KG varkens procureur besteld dat wordt aanpoten komende week de barbecue zal overuren maken.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
haha nice, waar Hari-bo?
Die gebruik ik zelf al het hele jaar, prima spul. Doe voor normale bbq sessies een klein laagje briketten in de bbq en 50/50 briketten/houtskool in de starter die ik er later overheen gooi. Het rookt heel even bij het aansteken van de starter, maar dat kunnen ook de aanmaakblokjes zijn.arie_papa schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 08:27:
Gisteren 2 zakjes stookmateriaal bij de Action gehaald. Briketten en houtskool, allebei 2kg, allebei 1,69. Iemand ervaring met deze? Ik dacht voor dat geld en die hoeveelheid zeker het proberen waard.
Je krijgt een mooie rookring met de toevoeging van de houtskool en het brandt best lang. Meestal heb ik na afloop weer een 3/4 starter over van de 1,5 die erop is gegaan.
Voor een low en slow sessie doe ik dan alleen briketten met een beetje houtsnippers. Dat gaat ook prima, vorige week spareribs gemaakt en daarna nog verder gebbqd en heb in 5-6 uur tijd niet hoeven bijvullen. Wel af en toe even tegen de ketel tikken om het as van de briketten te halen.
Verder heb ik geen vergelijkingsmateriaal met kokosbriketten etc, dus weet niet of dat veel beter werkt. Voor mij voldoen de Action briketten en houtskool en die zit vlakbij, dus prima. En het verbruik mag wel extreem veel minder zijn met duurdere briketten wil je net zo voordelig uitkomen.
Shit, 300.Paganstars schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 08:27:
[...]
Hoeveel gram?
Vanochtend ff de 3500gr procureur in de rub gezet, als ik vanmiddag thuis kom ff injecteren (stom stom stom, appelsap vergeten)
Best plat stuk ook, Max 5cm
Ik zou het pekelen en koud roken, maar ja daar is nu de temperatuur te hoog voor.
Maar op de Q eerst 24 uur pekelen, 8 uur drogen in de koelkast, daarna op de dikke laag insnijden met honing en tijm smeren en op de Q temp 120C tot kern 70C
Het gaat om het stukje dat op 't moment in de bonus is bij de AH, die is reeds gekruidPaganstars schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 08:45:
[...]
Ik zou het pekelen en koud roken, maar ja daar is nu de temperatuur te hoog voor.
Maar op de Q eerst 24 uur pekelen, 8 uur drogen in de koelkast, daarna op de dikke laag insnijden met honing en tijm smeren en op de Q temp 120C tot kern 70C
Tevens gaat het in de oven, ik vraag het in dit topic omdat deze aanbieding hier genoemd werd.
Oh vandaar, ik koop altijd blanco; in de oven oven op 150c~170c en dan zelfde kern temperatuurdouwe.nl schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 08:51:
[...]
Het gaat om het stukje dat op 't moment in de bonus is bij de AH, die is reeds gekruid
Tevens gaat het in de oven, ik vraag het in dit topic omdat deze aanbieding hier genoemd werd.
De nachtmarkt in Kolhorn volgende week vrijdag.Paganstars schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 08:35:
haha nice, waar Hari-bo?
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Hoe ga je dit klaar maken? Heb je een xxl smoker of je bbq de hele week 24/7 aan laten staan? Qua tijd zou ik er ongeveer 80/90 uur over doen. Reken zelf op 10 uur per 5kg bosten butt.Hari-Bo schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 08:31:
Volgende week vrijdag op een markt staan, heb 40KG varkens procureur besteld dat wordt aanpoten komende week de barbecue zal overuren maken.
Ok, is de 60 - 90 minuten die de verpakking aangeeft een redelijke tijd om rekening mee te houden ?Paganstars schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 08:53:
[...]
Oh vandaar, ik koop altijd blanco; in de oven oven op 150c~170c en dan zelfde kern temperatuur
Je borden opwarmen op de gas bbq en je vlees op een echte bbq bereiden?Hebben jullie tips?
Maak je er wel een 'kussentje' van? Als het zo strak ingepakt is als een bolletje in een Colombiaanse drugsrunner dan rookt het ook niet heel best.ephymerous schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 14:00:
Wat minder goed lukt is het werken met rookhout. We stoppen een laagje van circa 80x50mm en,een paar mm dik in één laag aluminium folie en prikken gaatjes in de bovenkant. Wanneer we deze boven een pit leggen duurt het behoorlijk lang voordat er iets van rook komt.
Een alternatieve methode is om 'm op te warmen op de wokpit om 'm vervolgens op de bbq te leggen. Dat gaat iets beter maar is ook maar van relatief korte duur.
Zie de startpost ik heb redelijk wat apparatuur staan om dit te kunnen verwerken.Wackmack schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:14:
[...]
Hoe ga je dit klaar maken? Heb je een xxl smoker of je bbq de hele week 24/7 aan laten staan? Qua tijd zou ik er ongeveer 80/90 uur over doen. Reken zelf op 10 uur per 5kg bosten butt.
Geen idee, ram je thermometer erindouwe.nl schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:18:
[...]
Ok, is de 60 - 90 minuten die de verpakking aangeeft een redelijke tijd om rekening mee te houden ?
Jammer beetje ver wegHari-Bo schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:06:
[...]
De nachtmarkt in Kolhorn volgende week vrijdag.
Gaat wel goed komen
Will do!Paganstars schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:41:
[...]
Geen idee, ram je thermometer erinMeten is weten... Ik gok dat het zoiets zal duren, misschien zelfs 120min
Thx!
Ik ga zaterdag voor het eerst Spareribs proberen op mijn Weber OKP 47. Nu is dit ook voor het eerst dat ik langer dan anderhalf uur een stuk vlees op de barbecue heb dus dat is een leuke uitdaging. Nu wil ik graag een lekkere rooksmaak toevoegen en ik heb daarvoor Weber rooksnippers. Wat is de beste manier om deze te gebruiken? Aluminium folie bootje waar je ze op legt of gewoon tussen de briketten mikken?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Sowieso; babyback of widecut Spareribs? Zijn ze rauw of voorgegaard?Tsurany schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:10:
Ik ga zaterdag voor het eerst Spareribs proberen op mijn Weber OKP 47. Nu is dit ook voor het eerst dat ik langer dan anderhalf uur een stuk vlees op de barbecue heb dus dat is een leuke uitdaging. Nu wil ik graag een lekkere rooksmaak toevoegen en ik heb daarvoor Weber rooksnippers. Wat is de beste manier om deze te gebruiken? Aluminium folie bootje waar je ze op legt of gewoon tussen de briketten mikken?
Als ze van de slager komen en niet gekruid; Ontvliezen!
Je kan rookhout op verschillende manieren doen; In een aluminium enveloppe, direct op de kolen knikkeren of tussen de kolen doen.
Daarnaast is het ook belangrijk welke stook methode je gebruikt en welke kolen. Als je de snake methode gebruikt zou ik kiezen om het rookhout tussen de kolen te doen.
Gebruik je de minion methode dan zou ik werken met enveloppen.
Ik gebruik voor de "gewone" kleine dingen ook de Action briketten en houtskool.
Of de briketten van de Lidl (België)
Wat ik wel gemerkt heb afgelopen week, is dat die feller zijn, mijn PP moest regelmatig helemaal geknepen worden, omdat ik elke keer naar de 140° schoot.
7u erop, en om 15u ingegpakt.
1630 kon het eraf, en rusten.
het resultaat was super, fijne dikke bark, vlees door en door gaar,en na 2u intern nog steeds te warm voor de vingers
Volgende keer we de vertrouwde kokos, sligro of ecobrasa, die zijn imho beter laag te houden, met minder werk.
Of de briketten van de Lidl (België)
Wat ik wel gemerkt heb afgelopen week, is dat die feller zijn, mijn PP moest regelmatig helemaal geknepen worden, omdat ik elke keer naar de 140° schoot.
7u erop, en om 15u ingegpakt.
1630 kon het eraf, en rusten.
het resultaat was super, fijne dikke bark, vlees door en door gaar,en na 2u intern nog steeds te warm voor de vingers
Volgende keer we de vertrouwde kokos, sligro of ecobrasa, die zijn imho beter laag te houden, met minder werk.
Ik heb geen idee wat voor spareribs eigenlijk. Bij de slager gevraagd of ik zaterdag een paar mooie spareribs op kon halen dus ik zal het dan wel zien. Zijn wel rauw en niet gemarineerd dus ontvliezen is een goed idee.Paganstars schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:14:
[...]
Sowieso; babyback of widecut Spareribs? Zijn ze rauw of voorgegaard?
Als ze van de slager komen en niet gekruid; Ontvliezen!
Je kan rookhout op verschillende manieren doen; In een aluminium enveloppe, direct op de kolen knikkeren of tussen de kolen doen.
Daarnaast is het ook belangrijk welke stook methode je gebruikt en welke kolen. Als je de snake methode gebruikt zou ik kiezen om het rookhout tussen de kolen te doen.
Gebruik je de minion methode dan zou ik werken met enveloppen.
Ik wilde minion methode gebruiken, leek mij het meest eenvoudig. Is het dan handig om aan beide kanten briketten te plaatsen of juist aan een enkele kant? De 47" is niet zo groot dus dan is een enkele kant wellicht handiger? Dan dus envelopjes rookhout er bovenop.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
47" is 1.2 meterTsurany schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:30:
[...]
Ik heb geen idee wat voor spareribs eigenlijk. Bij de slager gevraagd of ik zaterdag een paar mooie spareribs op kon halen dus ik zal het dan wel zien. Zijn wel rauw en niet gemarineerd dus ontvliezen is een goed idee.
Ik wilde minion methode gebruiken, leek mij het meest eenvoudig. Is het dan handig om aan beide kanten briketten te plaatsen of juist aan een enkele kant? De 47" is niet zo groot dus dan is een enkele kant wellicht handiger? Dan dus envelopjes rookhout er bovenop.
Tinusvolkel schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:32:
[...]
47" is 1.2 metermaar voor een 47cm zou ik het aan 1 kant doen. en idd hout in alu folie en wat gaatjes erin prikken en op de briketten leggen.

Hoeveel ga je erop leggen? anders zijn deze rekjes ook nog ideaal.
Maar waarschijnlijk krijg je van de slager baby back ribs en die hoeven er geen 6 uur op. (uurtje of 4 is ook prima, echter zijn de verdelingen hierover nog wat verdeeld in dit topic)
Maar waarschijnlijk krijg je van de slager baby back ribs en die hoeven er geen 6 uur op. (uurtje of 4 is ook prima, echter zijn de verdelingen hierover nog wat verdeeld in dit topic)
Vandeweek was het niet echt bbq-weer, dus de kalfsribben van beef & steak maar in de oven gegooid. Gewoon op de bonnefooi door laten warmen tot 70 graden, want ribben meten is beetje weird (waren nog echt kneiternietgaar bij de normale temp die ik altijd wil voor vlees). Bewust eerste keer niet gemarineerd, alleen peper/zout en de volgende dag eventjes onder de grill..vriend van me en ik lieten het ons goed smaken, missus wilde toch liever een marinade..zit te denken aan eentje met mosterd, dat vind ik een heerlijke combo met kalf.
Volgende experimenten zijn rubs en sausjes maken uit mijn bbq-bijbelboekjes en dan een scorekaartje bijhouden
Volgende experimenten zijn rubs en sausjes maken uit mijn bbq-bijbelboekjes en dan een scorekaartje bijhouden
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Als het goed is twee stuks van een centimeter of 30-40? Ik wilde inderdaad die rekjes vanavond even halen tezamen met de temperatuur meters.Tinusvolkel schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:36:
Hoeveel ga je erop leggen? anders zijn deze rekjes ook nog ideaal.
Als babyback ribben korter kunnen zal ik er wat later mee beginnen
Ik heb vorig weekend twee stukken van een cm of 20 gemaakt op een 47 cm. BBQ is bij mij altijd met 1 kolenrekje in 2en verdeeld voor indirect, ribben in het rekje zover mogelijk naar de buitenrand plaatsen. Gingen er bij elkaar een uur of 3-4 op inderdaad.Tsurany schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:52:
[...]
Als het goed is twee stuks van een centimeter of 30-40? Ik wilde inderdaad die rekjes vanavond even halen tezamen met de temperatuur meters.
Als babyback ribben korter kunnen zal ik er wat later mee beginnen
Als het mogelijk is, zou ik ze dan vrijdagavond vast halen, zodat je ze kunt ontvliezen en een nachtje in de rub in de koelkast kunt doen.
Ik doe ze in een alu folie bootje. Een goede handvol wat direct op de briketten komt.Tsurany schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:10:
Aluminium folie bootje waar je ze op legt of gewoon tussen de briketten mikken?
Je kan ze los erin snipperen maar dan heb je er weinig controle in wanneer het begint te roken.
Het kan zijn dat je doordat je ze op de hete briketten smijt ze gaan verbranden ipv roken. In een folie duurt deze fase een stuk langer en wat amateur proof
Beetje oefenen uiteindelijk wat je het fijnste vind werken. Ze vooral niet weken, je wilt ze niet eerst droog koken, je briketten doen afkoelen en daarna pas beginnen met roken.
ik heb de 57" en ik doe ook maar 1 kant. Je wilt ook geen gigantische hoeveelheid brandende briketten hebben voor low and slow. Gewoon 1 kant, 10 brandende briketten, rookhout erop. Waterbak als je het kwijt kan om de temperatuur wat fool proof te houden (hoeft niet) en gaan.Tsurany schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:30:
[ Voor 25% gewijzigd door Chevy454 op 29-07-2016 12:02 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Paar bakstenen werkt ook goed als temp buffer als extra naast de bak water
Vind zelf water altijd wel fijn. Vangt het vet op waardoor dat niet gaat roken.
Vind zelf water altijd wel fijn. Vangt het vet op waardoor dat niet gaat roken.
[ Voor 35% gewijzigd door The Fatal op 29-07-2016 12:56 ]
Ik gebruik in mijn 47cm altijd de volgende setup zoals die ies beschreven door Amazingribs:Tsurany schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:33:
[...]
Inderdaad 47cm. Maar dan ga ik het zo aanpakken, moet helemaal goed komen. Om half 1 opstoken en dan om 7 uur eten

Ik gebruik één zo'n kolenscheider die je erbij krijgt om de kolen aan de zijkant te houden. De rest van het kolenrooster (onder de optionele waterpan) sluit ik af met alu-folie. Dit helpt nog wat bij de controle over de luchtstroom. Ik leg dan koude briketten in een rijtje en laat aan 1 kant ruimte over om 8/9 hete briketten neer te gooien. Van daaruit start dan langzaamaan de rest te branden.
Ik gebruik geen snippers, maar snoeihout van de appelboom in onze tuin, ongeveer zo groot als een Duplosteen. Hiervan doe ik er een paar op aan het begin en een half uurtje later nog een paar.
De ribs zijn ingerubbed en liggen nu in de koelkast. Het ontvliezen was wel een klote werkje, volgens mij omdat ik niet op een bot begonnen was. Ach, al doende leert men.
Ik wil zo rond 2 uur gaan beginnen en dan op de methode die hierboven staat maar wel met de houtsnippers in de alluminium folie. Ik heb gisteravond nog die Ikea Fantast gehaald en ik heb al twee braadsleden waar het water in kan dus dat komt helemaal goed
Wel stom dat ik laatst de appelboom gesnoeid heb en al dat hout gewoon heb weggegooid.
Ik wil zo rond 2 uur gaan beginnen en dan op de methode die hierboven staat maar wel met de houtsnippers in de alluminium folie. Ik heb gisteravond nog die Ikea Fantast gehaald en ik heb al twee braadsleden waar het water in kan dus dat komt helemaal goed
Wel stom dat ik laatst de appelboom gesnoeid heb en al dat hout gewoon heb weggegooid.
Als het de eerste keer is. Steek de q iets eerder aan, 12:30 of zo. Kan je alvast experimenteren met temp regeling. Grote kans dat je later minder verassingen hebt.
Als tip. Gooi er meteen kokend water in
Als tip. Gooi er meteen kokend water in
[ Voor 28% gewijzigd door The Fatal op 30-07-2016 10:58 ]
Ik heb een Big Green Egg Large aangeschaft met de volgende accessoires:
Aspook, Conveggtor, Half Moon Grill Verhoger, Gietijzeren rooster, Table Nest Large, grill gripper, Igrill mini, eletrische aansteker en wat klein ander spul. Ik zat nog te twijfelen over de conveggtor lift, maar dat zal moeten blijken of ik dat nog nodig ga hebben. Met dit setje ben ik al aardig op weg dacht ik zo. Een pizzasteen zal er tzt ook nog wel bijkomen denk ik.
Vanaf volgende week 3 weken vrij, dus ik heb veel tijd om me wegwijs te maken met het ei. Ik heb er zin in! Hij wordt maandag geleverd.
Aspook, Conveggtor, Half Moon Grill Verhoger, Gietijzeren rooster, Table Nest Large, grill gripper, Igrill mini, eletrische aansteker en wat klein ander spul. Ik zat nog te twijfelen over de conveggtor lift, maar dat zal moeten blijken of ik dat nog nodig ga hebben. Met dit setje ben ik al aardig op weg dacht ik zo. Een pizzasteen zal er tzt ook nog wel bijkomen denk ik.
Vanaf volgende week 3 weken vrij, dus ik heb veel tijd om me wegwijs te maken met het ei. Ik heb er zin in! Hij wordt maandag geleverd.
Beauty is in the eye of the beerholder
Veel plezier er mee.
Set las handschoenen kan ook geen kwaad.
Set las handschoenen kan ook geen kwaad.

Dat is een mooie ochtendscene.
Om 07.00 de brikettenstarter aangestoken en om 07.30 ging de 2,4kg procureur erop.
Net voor de 2de keer briketten bijgevuld. Allemaal restanten van de vorige keren. En ik mis de goede kwaliteit kokosbriketten, deze restanten waren gewone briketten (weber long lasting gemengd met fire up regular)
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Hier ligt de pulled pork nu ook vanaf 08:30 op de Weber. Nu 71 graden. Hoop dat we het een beetje op tijd gaan redden.
Temperatuur in de bbq is nu 120 graden.
Temperatuur in de bbq is nu 120 graden.
Hier liggen de MOINK balls er op voor een BBq avond met vrienden.(50 stuks, past net op een halve 57cm) De balletjes zijn straks voor de borrel. De rest van het vlees gaan we gewoon grillen;)
Heb er wat hickory rookhout op gedaan, maar moet dit echt roken want ik zie het niet echt.
BBq staat nu constant rond de 111 graden. Bij het opstarten ging die bijna uit..
Eet smakelijk allemaal straks!
Heb er wat hickory rookhout op gedaan, maar moet dit echt roken want ik zie het niet echt.
BBq staat nu constant rond de 111 graden. Bij het opstarten ging die bijna uit..
Eet smakelijk allemaal straks!
Vanavond een ezeltje op de bbq 
http://www.sligro.nl/insp...es/vergeten-rundvlees.htm
Kostte geen reet trouwens, 9,50 per kilo
http://www.sligro.nl/insp...es/vergeten-rundvlees.htm
Kostte geen reet trouwens, 9,50 per kilo
[ Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 30-07-2016 16:36 ]
Op mijn ochtend foto zie je de rookwalm van het rookhout.Tito129 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 15:16:Heb er wat hickory rookhout op gedaan, maar moet dit echt roken want ik zie het niet echt.
Voor een eerste keer prima gelukt. Foto's komen nog. Vlees was niet te zacht dat het van het bot viel maar je hoefde ook echt geen moeite te doen om schone botten te krijgen.
Ik had ze met appelazijn en appelsap in de folie gewikkeld maar wellicht iets te veel? Volgens mij zo'n 100-120 milliliter per sparerib. Je merkte wel dat er een vage en zeer lichte appelzure smaak aan zat. Eigenlijk nauwelijks aanwezig maar heel af en toe een hint er van.
Ik had ze met appelazijn en appelsap in de folie gewikkeld maar wellicht iets te veel? Volgens mij zo'n 100-120 milliliter per sparerib. Je merkte wel dat er een vage en zeer lichte appelzure smaak aan zat. Eigenlijk nauwelijks aanwezig maar heel af en toe een hint er van.
Welke methode had je gebruikt?Tsurany schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 21:32:
Voor een eerste keer prima gelukt.
De PP was hier op tijd klaar. Rond 18.30. We hebben de temperatuur van het vlees tot 90C laten gaan. En bij het ingepakte vlees in een lekbak gelegd. Dit keer veel meer vocht van het vlees opgevangen.
Alleen was de PP eindsaus een beetje flauw gemaakt. Kan zijn dat het beter smaakt morgen. Maar volgens Mrs Chevy454 was hij deze keer lekkerder als de eerste keer met exact dezelfde kruiden en saus.
Maar dat kan mogelijk ook komen door het harde werken wat we vandaag hebben gedaan.
De ketel zoals het plaatje van eerder geconfigureerd maar dan met enkel onderaan een bak water. Dan twee tot drie uur op het rooster, twee uur ingepakt in folie met 50/50 appelazijn en appelsap en daarna weer een uur op het rooster en ingesmeerd met Jack Daniels barbecue saus.Chevy454 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 22:12:
Welke methode had je gebruikt?
Temperatuur constant tussen de 110 en 125 graden. Was wat lastig echt laag te houden, onder bijna dicht en boven half dicht. Rookhout los tussen de briketten en nog een bootje briketten.

Barbecue opstelling, temperatuur meter bleef goed hangen aan de barbecuetang

Ribben gerubbed nadat ze ontvliest waren. Hierna nog ruim drie uur laten intrekken.

Eindresultaat nadat ze gesneden waren.

Niet heel dik qua vlees maar wel erg smaakvol.
Hier geen probleem gehad, had eerder probleem dat hij te laag ging bij mij, de schuif stond steeds 1,5 tot 2,5mm open. Had je niet teveel brandende briketten?Tsurany schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 22:31:
Temperatuur constant tussen de 110 en 125 graden. Was wat lastig echt laag te houden, onder bijna dicht en boven half dicht. Rookhout los tussen de briketten en nog een bootje briketten.
Dat zou goed kunnen. Aan het eind alles wel goed opgebrand dus de totaal hoeveelheid was prima denk ik, enkel teveel aangestoken denk ik waardoor net te hard ging. Had het wat rustiger moeten laten gaan.Chevy454 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 22:37:
[...]
Hier geen probleem gehad, had eerder probleem dat hij te laag ging bij mij, de schuif stond steeds 1,5 tot 2,5mm open. Had je niet teveel brandende briketten?
Weet ook niet of het verschil tussen 110 en 125 echt veel uit maakt?
Uiteindelijk een 90 minuten er in gehad, stuk was echt platPaganstars schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:41:
[...]
Geen idee, ram je thermometer erinMeten is weten... Ik gok dat het zoiets zal duren, misschien zelfs 120min
Erg lekker!
Volgende keer een mooi stuk van de slager en dan op de Q bij een vriend van me
Net even een 30 min sessie gehad met marshmallows en een hamburger
Nu plat
Nu plat
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Mijn vriendin is over 2 weken jarig en we willen dan een bbq organiseren. Ik heb twee prima bbq's, maar dat zijn gasbbq's. De vrienden van mn vriendin zijn "bbq snobs" en vinden bbq op kolen de enig juiste manier om te bbq'en 
Ik wil daarin prima in meegaan
Ik zou de green-egg van mn ouders kunnen lenen, maar dat geeft wat logistieke problemen (het is een bge-large en hij moet naar ons balkon óf naar een veldje bij ons in de buurt). Vandaar dat ik overweeg een kolenbbq erbij te kopen.
Kunnen jullie helpen met de keuze? Er hoeft maar een paar man van te eten, dus het mag een relatief kleintje zijn (40-50cm lijkt me groot zat, ik kan met mn q1000 10 man voeden en die is kleiner).
Eerste waar ik naar keek was weber. Die hebben een 47cm model, in uitvoeringen van 90-300 euro. Wat zijn de belangrijkste verschillen? En is er een andere slimme keuze?
Ik wil daarin prima in meegaan
Kunnen jullie helpen met de keuze? Er hoeft maar een paar man van te eten, dus het mag een relatief kleintje zijn (40-50cm lijkt me groot zat, ik kan met mn q1000 10 man voeden en die is kleiner).
Eerste waar ik naar keek was weber. Die hebben een 47cm model, in uitvoeringen van 90-300 euro. Wat zijn de belangrijkste verschillen? En is er een andere slimme keuze?
Verwijderd
Das nu niet echt slim om in dit topic te roepen dat mensen die alleen op kolen willen bbq'en bbq snobs zijn natuurlijk.
Geen idee wat jij verder verstaat onder het voeden van 10 man op die Weber maar als ik 10 man te eten krijg dan is het bij mij standaard dat we alle 10 tegelijk gaan eten en dat er meteen voldoende van alles is. Dus niet 3 lapjes van dat en 2 van dat en de volgende ronde is de rest aan de beurt. Ik vermoed dus dat je in mijn ogen nooit 10 man tegelijk kan "voeden" van dat gasding.
Als je gaat voor een procureur of 2 dan zal een 47cm Weber prima voldoen. Wil je vasthouden aan het verbranden van lapjes en spiesjes en dat soort spul dat zou ik er 2 van 47cm doen. Ik ga er dan vanuit dat je met z'n allen tegelijk wilt eten. Zoals het hoort zeg maar.
Geen idee wat jij verder verstaat onder het voeden van 10 man op die Weber maar als ik 10 man te eten krijg dan is het bij mij standaard dat we alle 10 tegelijk gaan eten en dat er meteen voldoende van alles is. Dus niet 3 lapjes van dat en 2 van dat en de volgende ronde is de rest aan de beurt. Ik vermoed dus dat je in mijn ogen nooit 10 man tegelijk kan "voeden" van dat gasding.
Als je gaat voor een procureur of 2 dan zal een 47cm Weber prima voldoen. Wil je vasthouden aan het verbranden van lapjes en spiesjes en dat soort spul dat zou ik er 2 van 47cm doen. Ik ga er dan vanuit dat je met z'n allen tegelijk wilt eten. Zoals het hoort zeg maar.
Crap, daar is een smiley weggevallen, beetje ongelukkig. Het was anders bedoeld zoals het er nu staat!Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:40:
Das nu niet echt slim om in dit topic te roepen dat mensen die alleen op kolen willen bbq'en bbq snobs zijn natuurlijk.
Original Kettle Premium 47 cm is een mooie 47cm bbq die in heel erg veel gevallen goed zal voldoen!Raymond schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:28:
Mijn vriendin is over 2 weken jarig en we willen dan een bbq organiseren. Ik heb twee prima bbq's, maar dat zijn gasbbq's. De vrienden van mn vriendin zijn "bbq snobs" en vinden bbq op kolen de enig juiste manier om te bbq'en
Ik wil daarin prima in meegaanIk zou de green-egg van mn ouders kunnen lenen, maar dat geeft wat logistieke problemen (het is een bge-large en hij moet naar ons balkon óf naar een veldje bij ons in de buurt). Vandaar dat ik overweeg een kolenbbq erbij te kopen.
Of je BBQ't gewoon lekker op gas en bewijst dat daar ook lekkere gerechten vanaf kunnen komen.
En wil je een beetje kolengeur/smaak dan leg je in een alu bakje wat houtskool op het gasBBQ naast je gerechten en dekseltje dicht.
Wil je het wat meer smaak geven dan een eetlepeltje zonnebloemolie erop als het houtskool eenmaal goed brandt en snel deksel dicht. Wel effe oppassen dat het niet gaat fikken.
En wil je een beetje kolengeur/smaak dan leg je in een alu bakje wat houtskool op het gasBBQ naast je gerechten en dekseltje dicht.
Wil je het wat meer smaak geven dan een eetlepeltje zonnebloemolie erop als het houtskool eenmaal goed brandt en snel deksel dicht. Wel effe oppassen dat het niet gaat fikken.
Gisteravond bij vrienden wezen bbqen: ze hadden een Cobb en die moest ik natuurlijk wel ff uitproberen. Ding buiten onder de parasol op tafel en beetje heen en weeren: prima 
Eerste indruk: best leuk ding en supersnel op temp (ze hadden zelf van die Cobb cobble stones), maar een echte indirecte zone instellen is niet te doen zover ik dat zag. Je zou de buitenrand een beetje als indirect kunnen zien omdat de kolen alleen in het midden zitten, maar dat ging toch nog steeds behoorlijk hard.
Verder wel een kek ding, lekker lopen smullen (was whiskey-rookhout aanwezig, lekker!) en erg leuk als je buiten kunt zitten met een man of 4 (meer is te krap). De standaard plaat met gaatjes is wat vreemd, ik wil geen bolletjes op mijn vleesch, maar strepen
Mooi ding om er ooit nog eens bij te halen, maar nog steeds wel met een echte grillplaat en evt een bakplaat. Blijft dus op de verlanglijst.
Zou haast het liefst een rechthoekige bak hebben met 2 degelijke gietijzeren roosters erop en een inklapbaar onderstel: gewoon grill-only. Pleur je in de tuinkast/schuur als je hem niet nodig hebt. Of toch een medium keramische q die nog in de tuinkast is te proppen en fijn is om toch eens wat met low en slow te gaan doen. Argg, choices. Snap steeds beter waarom veel bbqers meerdere q's hebben
Eerste indruk: best leuk ding en supersnel op temp (ze hadden zelf van die Cobb cobble stones), maar een echte indirecte zone instellen is niet te doen zover ik dat zag. Je zou de buitenrand een beetje als indirect kunnen zien omdat de kolen alleen in het midden zitten, maar dat ging toch nog steeds behoorlijk hard.
Verder wel een kek ding, lekker lopen smullen (was whiskey-rookhout aanwezig, lekker!) en erg leuk als je buiten kunt zitten met een man of 4 (meer is te krap). De standaard plaat met gaatjes is wat vreemd, ik wil geen bolletjes op mijn vleesch, maar strepen
Zou haast het liefst een rechthoekige bak hebben met 2 degelijke gietijzeren roosters erop en een inklapbaar onderstel: gewoon grill-only. Pleur je in de tuinkast/schuur als je hem niet nodig hebt. Of toch een medium keramische q die nog in de tuinkast is te proppen en fijn is om toch eens wat met low en slow te gaan doen. Argg, choices. Snap steeds beter waarom veel bbqers meerdere q's hebben
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Precies!dangerpaki schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:13:
Of je BBQ't gewoon lekker op gas en bewijst dat daar ook lekkere gerechten vanaf kunnen komen.
Ik hoor ook alleen maar positieve geluiden. Gisteren pulled pork en moink balls gemaakt, aangevuld met wat simpel spul, en iedereen was lyrisch!
Zoals het hoort?Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:40:
Je maakt wel precies zijn punt zo
Vind de charme van bbqen juist dat het allemaal op eigen tempo kan. Weet ook niet hoe je het voor elkaar wilt krijgen om 20 man tegelijk vol te krijgen. Op geen enkele bbq kun je 60-80 stukken vlees kwijt.
Ik doe tegenwoordig vaak een low and Slow gerecht aangevuld met simpeler spul als saté, filetlapkes en worsten.
Kennis en ervaring gevraagd.
Ik zou een keer beer can chicken willen maken op mijn weber 47.
Nu dacht ik dat past nooit, omdat ik dacht dat je hem op het rooster zou moeten zetten waar je ook het vlees op bereid, maar dat is niet zo je plaatst hem naast de kolen.
Nu zie ik in recepten staan om de bbq tot een bepaalde temp te brengen, maar de 47 heeft geen meter in de deksel.
Is het dan slim om mijn fantast meter te gebruiken en hier een prop (niet helemaal aan het eind) aluminiumfolie om de voeler heen te doen en deze in de bbq te leggen ?
Nu dacht ik dat past nooit, omdat ik dacht dat je hem op het rooster zou moeten zetten waar je ook het vlees op bereid, maar dat is niet zo je plaatst hem naast de kolen.
Nu zie ik in recepten staan om de bbq tot een bepaalde temp te brengen, maar de 47 heeft geen meter in de deksel.
Is het dan slim om mijn fantast meter te gebruiken en hier een prop (niet helemaal aan het eind) aluminiumfolie om de voeler heen te doen en deze in de bbq te leggen ?
2250 WP Zuid PVoutput
Ja dat is prima. Zo deed ik het ook ongeveer op de 47. Maar kip is vrij vergevingsgezind, ergens 100-180 is al goedMdO82 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:27:
Kennis en ervaring gevraagd.
Ik denk dat de mindset van de meeste is dat je met gas perfect kan koken maar je geen vuur controle hoeft te hebben en dat is wat bbq op kolen zo mooi maakt. Controle of je vuur houden .MikeyMan schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:21:
[...]
Precies!
Ik hoor ook alleen maar positieve geluiden. Gisteren pulled pork en moink balls gemaakt, aangevuld met wat simpel spul, en iedereen was lyrisch!
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Die cobb ( en de 20 varianten die je overal tegenkomt ) is een leuk dingetje ja.2Dutch schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:13:
Maar wat je zegt, een 'simpele' om erbij te nemen, is toch wel de WGA, ik ben er zó blij mee ...
Bakje kooltje erin, en je hamburgers of steak bbq'en, of als 2e warmtebron bij een iets uitgebreidere sessie.
Vandaag spareribs op de 57er, en venkel en champignons op de WGA, de jongste met zijn 8jaar was er vlot bij, om te melden dat er OOK sate was, die hij fijn op de kleine kon doen.
De WGA is namijn 57OTP een vaste waarde in mijn arsenaal.
( vandaag mijn 'eerste' rookton weggedaan, de v1 barbecook, waar ik 5 jaar geleden mijn zalm en kipfilets op rookte, voor ik een fatsoenlijk weber nam )
voglende stap : keramisch, of een pizzaoven ... maar beiden door de 1000€, en dát is dan weer nét te veel om "zomaar" erbij te zetten.
De WGA wordt idd het meest gebruikt: gewoon met ons tweetjes lekker een stukje vlees en groenten en klaar.FreshMaker schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:07:
Die cobb ( en de 20 varianten die je overal tegenkomt ) is een leuk dingetje ja.
Maar wat je zegt, een 'simpele' om erbij te nemen, is toch wel de WGA, ik ben er zó blij mee ...
Bakje kooltje erin, en je hamburgers of steak bbq'en, of als 2e warmtebron bij een iets uitgebreidere sessie.
Vandaag spareribs op de 57er, en venkel en champignons op de WGA, de jongste met zijn 8jaar was er vlot bij, om te melden dat er OOK sate was, die hij fijn op de kleine kon doen.
voglende stap : keramisch, of een pizzaoven ... maar beiden door de 1000€, en dát is dan weer nét te veel om "zomaar" erbij te zetten.
Maar we krijgen regelmatig eters, en dan is de ruimte te klein (hence mijn geriedel over stukje indirect wat ik altijd wil hebben) en pak ik de grote roestbakbbq. 2 grote roosters, maar aan alle kanten zuigt ie lucht aan dus verre van zuinig met m'n ecrobrasa blokkies, en de kolenhouder (in hoogte verstelbaar, dat wel) is vrijwel compleet doorgeroest en de buitenkant begint ook al flink. Dus iets als een big WGA zou fijn zijn, ondiep, wel een deksel, maar 2 keer de oppervlakte. Kan natuurlijk een 2e gaan halen, maar goed heb liever 1 bbq tegelijk aan om het leuk te houden
[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 31-07-2016 20:36 ]
Als je een beetje (letterlijk een beetje) handig bent, kan je ook een uds bouwen. Kan je voor 150-200 euro klaar zijn.FreshMaker schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:07:
[...]
Die cobb ( en de 20 varianten die je overal tegenkomt ) is een leuk dingetje ja.
De WGA is namijn 57OTP een vaste waarde in mijn arsenaal.
( vandaag mijn 'eerste' rookton weggedaan, de v1 barbecook, waar ik 5 jaar geleden mijn zalm en kipfilets op rookte, voor ik een fatsoenlijk weber nam )
Als je info wil mag je me dm'en
Ik was vrijdag bij de ribs workshop van beefensteak, daar heb ik geleerd gaat ontvliezen snel gaat door een schroevendraaier te gebruiken. Die zet je tussen vlees en vlies, beetje heen en weer rukken een het vlies is er zo af.Tsurany schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 10:26:
De ribs zijn ingerubbed en liggen nu in de koelkast. Het ontvliezen was wel een klote werkje, volgens mij omdat ik niet op een bot begonnen was. Ach, al doende leert men.
Dat is een goeie tip, ik deed het met zo'n metalen saslik spies maar was bang die te buigen. Volgende keer een platbek schroevendraaier proberen.
Met een mes of lepel gaat het ook. Schroevendraaier is ook mogelijk maar de fronsende wenkbrauwen zijn wat vreemd. Zeker met een WD40 achtige smaak maar dan glijdt het beter
Vandaag pulled pork pizza gemaakt. Het was geen succes
. Mevrouw wou eens kant en klaar pizzadeeg mix proberen. En ik wou het eens in de oven maken ipv de Q ter voorbereiding van de winter. Het deeg heeft echt alles verpest, de smaak van de toppings was goed in orde maar dat deeg kon je echt niet doorslikken. Zelfs onze jury (onze 2 hondjes) hebben hun neus ervoor opgehaald.
Maar als er een upside is aan dit verhaal: mevrouw was nogal verbaasd toen ik zei dat het Q seizoen bijna gedaan was sinds we zonder goede bbq saus zitten. We moeten maar een voorraad inslaan tot het voorjaar. Tot het voorjaar? Ja dat pulled pork gedoe kan je toch ook in de winter maken?
Iemand ervaring met een weber kettle in de winter? Met een kamado zal het vast beter gaan maarja, we moeten roeien met de riemen die we hebben.
Vandaag pulled pork pizza gemaakt. Het was geen succes

Maar als er een upside is aan dit verhaal: mevrouw was nogal verbaasd toen ik zei dat het Q seizoen bijna gedaan was sinds we zonder goede bbq saus zitten. We moeten maar een voorraad inslaan tot het voorjaar. Tot het voorjaar? Ja dat pulled pork gedoe kan je toch ook in de winter maken?
Iemand ervaring met een weber kettle in de winter? Met een kamado zal het vast beter gaan maarja, we moeten roeien met de riemen die we hebben.
[ Voor 78% gewijzigd door Chevy454 op 01-08-2016 01:04 ]
Zo beschut mogelijk neerzetten en rekening houden met iets meer verbruik.
Bbq saus kan je overigens prima zelf maken
Bbq saus kan je overigens prima zelf maken
Verwijderd
Ik zie het probleem. Ik bbq het hele jaar door. Iets harder stoken en klaar.Chevy454 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 00:52:
Met een mes of lepel gaat het ook. Schroevendraaier is ook mogelijk maar de fronsende wenkbrauwen zijn wat vreemd. Zeker met een WD40 achtige smaak maar dan glijdt het beter![]()
Vandaag pulled pork pizza gemaakt. Het was geen succes![]()
. Mevrouw wou eens kant en klaar pizzadeeg mix proberen. En ik wou het eens in de oven maken ipv de Q ter voorbereiding van de winter. Het deeg heeft echt alles verpest, de smaak van de toppings was goed in orde maar dat deeg kon je echt niet doorslikken. Zelfs onze jury (onze 2 hondjes) hebben hun neus ervoor opgehaald.
1x 3 bcc op een 57cm OTG gemaakt bij -9 buitentemperatuurChevy454 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 00:52:
resultaat was dat de borstfilets prima waren maar de poten nog rauw
ik had het bodemrooster wel afgeschermd met alufolie maar blijkbaar toch nog teveel koudestraling => iets om rekening mee te houden
In de winter ook geen probleem. Inderdaad wel uit de wind.
Wat ik dan wel doe met mijn Weber 57 cm is aan twee kanten de briketten verdelen (of gewoon in zijn geheel rondom leggen) en dan een vleesthermometer erin. (Bijv. Ikea 11.95 Euro)
Tot nu toe altijd keurig gare kippetjes en een krokant velletje.
Wat ik dan wel doe met mijn Weber 57 cm is aan twee kanten de briketten verdelen (of gewoon in zijn geheel rondom leggen) en dan een vleesthermometer erin. (Bijv. Ikea 11.95 Euro)
Tot nu toe altijd keurig gare kippetjes en een krokant velletje.
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Ik hou de temperaturen in de gaten, en zodra de filets wat gaarder worden, hang ik er een jasje van alufolie over, blijft het warm, maar toch zonder 'oververhiting'Leipo schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 08:26:
[...]
1x 3 bcc op een 57cm OTG gemaakt bij -9 buitentemperatuur
resultaat was dat de borstfilets prima waren maar de poten nog rauw
ik had het bodemrooster wel afgeschermd met alufolie maar blijkbaar toch nog teveel koudestraling => iets om rekening mee te houden
Verder staat de 57'er gewoon om de hoek van de achterdeur, zon of sneeuw, het brandt toch wel
Alleen inderdaad wat meer verbruikt uiteindelijk, maar dat zijn geen 100'en euro's
In de winter bbq kan prima, ik doe het op mijn pro-q regelmatig en werkt perfect, ik heb voor mijn q wel een eigen huisje zodatie beschut staat.
Ik lees al een tijdje mee uit interesse. Heb zelf geen BBQ en dergelijke, maar eet het uiteraard graag.
Ik zag toevallig net dat de WGA bij de Praxis in de aanbieding (nu €80) is en de Weber Original Kettle 47cm (€139) bij de Karwei. Kan is klein dat iemand die hier niet heeft, maar ik dacht ik laat het even weten. Ze zijn volgens mij goedkoper of even goedkoop dan/als bij andere winkels (voor zover ik heb kunnen vinden).
En bedankt voor alle tips die jullie elkaar delen hier! Hou alles bij voor als ik zelf wel een BBQ heb.
Ik zag toevallig net dat de WGA bij de Praxis in de aanbieding (nu €80) is en de Weber Original Kettle 47cm (€139) bij de Karwei. Kan is klein dat iemand die hier niet heeft, maar ik dacht ik laat het even weten. Ze zijn volgens mij goedkoper of even goedkoop dan/als bij andere winkels (voor zover ik heb kunnen vinden).
En bedankt voor alle tips die jullie elkaar delen hier! Hou alles bij voor als ik zelf wel een BBQ heb.
Je kan je er maar druk om maken...
Met de weber in de winter gaat prima. Calculeer alleen wat extra tijd in. En je hebt wat meer warmte verlies. Maar verder geen probleem. Zelfs niet als het sneeuwt of vriest.
Je verbruikt alleen wat meer kool.
Je verbruikt alleen wat meer kool.
Hoi,
Afgelopen vakantie een paar keer van mn WGA gegeten.
Was de eerste keer dat ik hem gebruikte. Wat me vooral opviel was hoe heel erg ondiep dat ding is.
En ik had standaard kolen van (ik denk) de Aldi/Lidl/tankstation ofzo. Die had ik nog. En daar zaten er heel erg veel in die gewoon veel te groot waren waardoor dat rooster er niet meer oppaste.
Dus ik moest er een hoop uitkegelen en het met de kleine stukjes doen die er ook wel genoeg tussen zaten.
Binnenkort gaan we een weekendje weg en dan gaat de WGA ook weer mee
Aangezien ik 0 verstand heb van houtskool en briketten dacht ik ik vraag het eens hier; welk merk heeft veel kleinere houtskool (of in elk geval niet van die keigrote brokken erin zitten) of kleine briketten die erg goed werken op de WGA?
Vriendelijk bedankt alvast
Afgelopen vakantie een paar keer van mn WGA gegeten.
Was de eerste keer dat ik hem gebruikte. Wat me vooral opviel was hoe heel erg ondiep dat ding is.
En ik had standaard kolen van (ik denk) de Aldi/Lidl/tankstation ofzo. Die had ik nog. En daar zaten er heel erg veel in die gewoon veel te groot waren waardoor dat rooster er niet meer oppaste.
Dus ik moest er een hoop uitkegelen en het met de kleine stukjes doen die er ook wel genoeg tussen zaten.
Binnenkort gaan we een weekendje weg en dan gaat de WGA ook weer mee
Aangezien ik 0 verstand heb van houtskool en briketten dacht ik ik vraag het eens hier; welk merk heeft veel kleinere houtskool (of in elk geval niet van die keigrote brokken erin zitten) of kleine briketten die erg goed werken op de WGA?
Vriendelijk bedankt alvast
Ecobrasa bv en houtskool van de Action.
Met de rest geen ervaring.
Met de rest geen ervaring.
Geen zekerheid, ivm eventuele verschillende leveranciers, maar de briketten van de Lidl ( Belgie) zijn relatief klein ( 3x2x1 cm bij benadering ) Vorig jaar waren ze 'forser'vosss schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 00:24:
De Action briketten zijn bijna 2x groter
Ik heb onlangs een BGE large aangeschafd en samen met mijn schoonvader (die heeeel handig is) zijn we begonnen om hier van steigerhout een tafeltje voor te maken. Hierbij de foto's van dit project.
Bij de bouwmarkt steigerhouten planken en twee palen gehaald. En uiteraard hele zooi aan schroeven.
We zijn eerst uiteraard begonnen met het meten en zagen. Daarna het geraamte gemaakt.

Toen het graamte in elkaar zat, hebben we de onderste planken erin gezet.

Hierna de bovenste planken.

Nu een gat gemaakt voor de BGE. Heel simpel mbv een stukje PVC buis. Twee gaatjes in geboord na het afmeten van de grootte. Met een schroef het uiteinde vastgezet en in het tweede gaatje een potloodje gestoken en een circel getrokken.

Gat uitgezaagd.

Daarna nog even netjes schuren.

Tot zover zijn we gekomen gisteren. We gaan nog een plank monteren aan de onderkant van het bovenste blad, zodat de planken aan de bovenkant stevig zitten. To do vandaag: Beitsen.
Tot nu toe het resultaat:

To be continued!
Bij de bouwmarkt steigerhouten planken en twee palen gehaald. En uiteraard hele zooi aan schroeven.
We zijn eerst uiteraard begonnen met het meten en zagen. Daarna het geraamte gemaakt.

Toen het graamte in elkaar zat, hebben we de onderste planken erin gezet.

Hierna de bovenste planken.

Nu een gat gemaakt voor de BGE. Heel simpel mbv een stukje PVC buis. Twee gaatjes in geboord na het afmeten van de grootte. Met een schroef het uiteinde vastgezet en in het tweede gaatje een potloodje gestoken en een circel getrokken.

Gat uitgezaagd.

Daarna nog even netjes schuren.

Tot zover zijn we gekomen gisteren. We gaan nog een plank monteren aan de onderkant van het bovenste blad, zodat de planken aan de bovenkant stevig zitten. To do vandaag: Beitsen.
Tot nu toe het resultaat:

To be continued!
Gave build van een tafel. Ga binnenkort ook eens beginnen met een buitenkeuken. Heb een gas-Q en een weber 57. Moeten er allebei inkomen. Mooi bezig !!
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Verwijderd
Van mijn vriendin voor de snelle BBQ een Weber Q2000 gekregen. In het weekend lekker op kolen, maar voor de doordeweeks BBQ is gas toch wel fijn.
Anyway, mijn vraag aan jullie. Ik vind dat ding qua vermogen niet helemaal top. Het voelt alsof het gas weinig druk heeft.
Ik gebruik een nieuwe 9 kg Primagaz gasfles dus dei zou prima gasdruk aan kunnen leveren.
Iemand tips/tricks/hacks om meet vermogen uit de BBQ te halen?
Anyway, mijn vraag aan jullie. Ik vind dat ding qua vermogen niet helemaal top. Het voelt alsof het gas weinig druk heeft.
Ik gebruik een nieuwe 9 kg Primagaz gasfles dus dei zou prima gasdruk aan kunnen leveren.
Iemand tips/tricks/hacks om meet vermogen uit de BBQ te halen?
Mooi al die bouwprojecten hiero
We zijn er hier eindelijk uit: de ProQ Frontier Elite (43cm) staat bovenaan de lijst.
Is erg compleet en je hebt naar wens een griller, smoker, of outdoor frituurpan/wok (waterpan is daarvoor geschikt) dankzij de modulaire opbouw. Als we dan weer het idee krijgen om groenten in tempura te maken scheelt het een tyfusbende in de keuken
En hij is in de schuur / binnen te stallen, desnoods in stukken. Denk dat dit echt wel de beste oplossing is voor onze wensen
Wederhelft was ook enthousiast vanwege het feit dat ik nog meer buiten ga koken natuurlijk..hehe.
Maar first: wat tools bestellen die ik eigenlijk al had moeten hebben, een paar goede hittebestendige handschoenen o.a.
We zijn er hier eindelijk uit: de ProQ Frontier Elite (43cm) staat bovenaan de lijst.
Is erg compleet en je hebt naar wens een griller, smoker, of outdoor frituurpan/wok (waterpan is daarvoor geschikt) dankzij de modulaire opbouw. Als we dan weer het idee krijgen om groenten in tempura te maken scheelt het een tyfusbende in de keuken
Maar first: wat tools bestellen die ik eigenlijk al had moeten hebben, een paar goede hittebestendige handschoenen o.a.
Iemand hier ervaring met de Lokkii Perfection Plus barbecue? Ziet er eigenlijk best goed uit voor de prijs (129 euro) en wordt zelfs geleverd met 5 jaar garantie, hoes en extra gietijzeren grilrooster.
ziet er op het plaatje leuk uit. Maar dat doen ze allemaal wel. In het echt voel je pas het kwaliteitsverchil van de dikte van het plaatstaal e.d. hoe stevig dat scharnier is, hoe dik de roosters en meer van dat.bebopper schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:05:
Iemand hier ervaring met de Lokkii Perfection Plus barbecue? Ziet er eigenlijk best goed uit voor de prijs (129 euro) en wordt zelfs geleverd met 5 jaar garantie, hoes en extra gietijzeren grilrooster.
Internet plaatjes zijn gewoon niet geschikt om barbecue's in te schatten op kwaliteit.
Verwijderd
*knip* V&A is in dit topic niet toegestaan, daarvoor kun je terecht in Vraag & Aanbod overig. Ook zijn gezamenlijke inkoopacties niet toegestaan op dit forum.
[ Voor 129% gewijzigd door naitsoezn op 02-08-2016 15:54 ]
Helemaal mee eens, vandaar ook mijn vraag. Was vooral toch getriggered door de 5 jaar garantie en het meeleveren van een gietijzeren rooster (wat meestal bij de echt goedkope brol toch niet gebeurt).
Nomad schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:34:
[...]
ziet er op het plaatje leuk uit. Maar dat doen ze allemaal wel. In het echt voel je pas het kwaliteitsverchil van de dikte van het plaatstaal e.d. hoe stevig dat scharnier is, hoe dik de roosters en meer van dat.
Internet plaatjes zijn gewoon niet geschikt om barbecue's in te schatten op kwaliteit.
Grappig ik zit er ook naar te kijken... Ben benieuwdbebopper schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:45:
Helemaal mee eens, vandaar ook mijn vraag. Was vooral toch getriggered door de 5 jaar garantie en het meeleveren van een gietijzeren rooster (wat meestal bij de echt goedkope brol toch niet gebeurt).
[...]
:edit: Reactie van leverancier;
Als voor jullie het regelen van de temperatuur binnenin de ketel heel belangrijk is dan is de Lokkii Perfection niet geschikt.
Indirect grillen gaat prima maar er zijn wel temepartuurverschillen van 10-15 graden welke ontstaan door kieren en niet af te sluiten openingen.
[ Voor 30% gewijzigd door Paganstars op 02-08-2016 15:34 ]
Ik ben aan het kijken naar de Weber go Anywhere de gasvariant, wij BBQ op zich graag, alleen vind ik het niet altijd fijn om de BBQ (Weber 47cm ketel) regelmatig aan te steken etc. voor paar vleesjes voor 2 personen (dochter reken ik niet volledig mee aangezien die vaak maar 1 of 2 vleesjes mee eet).
Tot overmaat van ramp is daarom ooit eens een electrisch BBQ miniding gekocht, zodat we die weleens op de buitentafel aanzetten voor als we doordeweeks ff snel buiten wat vlees willen grillen. (ik vervloek dat ding eigenlijk al vanaf het begin
)
Nu kwam ik onverwachts de Weber Go Anywhere tegen en was eigenlijk best wel verrast door het praktische ervan en daarnaast het handige op gas, snel aan, makkelijk uit en opgeruimd.
Wat ik zo hier en daar kan vinden is dat men tevreden erover is, maar ik kom weinig praktische informative tegen. Zoals hoelang doe je ongeveer met zo'n gasflesje? Is dat 2 uur of 4 uur? Of anders? (uiteraard ook afhankelijk van stand)
Zijn er hier nog mensen met ervaring/tips/tricks over de WGA?
Tot overmaat van ramp is daarom ooit eens een electrisch BBQ miniding gekocht, zodat we die weleens op de buitentafel aanzetten voor als we doordeweeks ff snel buiten wat vlees willen grillen. (ik vervloek dat ding eigenlijk al vanaf het begin
Nu kwam ik onverwachts de Weber Go Anywhere tegen en was eigenlijk best wel verrast door het praktische ervan en daarnaast het handige op gas, snel aan, makkelijk uit en opgeruimd.
Wat ik zo hier en daar kan vinden is dat men tevreden erover is, maar ik kom weinig praktische informative tegen. Zoals hoelang doe je ongeveer met zo'n gasflesje? Is dat 2 uur of 4 uur? Of anders? (uiteraard ook afhankelijk van stand)
[ Voor 9% gewijzigd door Martinusz op 02-08-2016 15:46 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Mijn tip, koop en WGA op briketten met een brikettenstarter. Het aansteken duurt dan maar 10-15 minuten en het schoonmaken is net zo veel/weinig werk als een WGA op gas.martinusz schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:44:
Ik kan me niet voorstellen dat 10 minuten wachten op de briketten iemand overhaalt om een gas-bbq te kopen. Het koken op briketten/kolen geeft voor mij zoveel meerwaarde in smaak, beleving en plezier, dat ik nooit een gas-bbq zou overwegen. Sterker nog, ik mijdt Frankrijk als vakantieland omdat je daar bijna nergens terecht kunt met je houtskool-bbq.
Jij bent wel erg extremistischemil_406 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:13:
[...]
Mijn tip, koop en WGA op briketten met een brikettenstarter. Het aansteken duurt dan maar 10-15 minuten en het schoonmaken is net zo veel/weinig werk als een WGA op gas.
Ik kan me niet voorstellen dat 10 minuten wachten op de briketten iemand overhaalt om een gas-bbq te kopen. Het koken op briketten/kolen geeft voor mij zoveel meerwaarde in smaak, beleving en plezier, dat ik nooit een gas-bbq zou overwegen. Sterker nog, ik mijdt Frankrijk als vakantieland omdat je daar bijna nergens terecht kunt met je houtskool-bbq.
Brikettenstarter heb ik voor de 47cm BBQ, werkt goed overigens. Maar ben echt op zoek naar een snelle manier van toch een BBQ ervaring (bij mij speelt houtskool smaak minder). Thuiskomen na dag werken, vrouw en dochter hebben de tafel buiten opgedekt etc. ik pak de WGA, druk op de knop en het vlees kan erop en we kunnen redelijk snel lekker eten. Daarnaast ook het "stoppen" van de BBQ, zijn we uitgegeten, dan knop uit en klaar. Bij briketten heb je toch langere nasleep. Plus ik hoef niet meer na te denken heb ik te weinig of te veel briketten erin gedaan, hoelang gaan we aan tafel zitten, 1 uur of 2 uur etc.emil_406 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:13:
[...]
Mijn tip, koop en WGA op briketten met een brikettenstarter. Het aansteken duurt dan maar 10-15 minuten en het schoonmaken is net zo veel/weinig werk als een WGA op gas.
Hoef geen rekening te houden met mijn kledij, ik krijg het altijd voor elkaar om ergens houtskool aan te hebben dat op mijn kleren belandt
Het is ook echt voor de snelle BBQ op tafel zeg maar, doordeweeks op de zomeravonden na het werken. Daarnaast heb ik ook gewoon een grote weber op briketten, die gebruik ik in weekenden of wanneer er wat meer volk mee eet. Dan vind ik het ook niet vervelend om de grote BBQ aan te steken etc.418O2 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:15:
[...]
Jij bent wel erg extremistischIk snap het wel. Geen gezeur meer met briketten kopen/opruimen, ik kan er wel in komen. Niet dat ik gelijk een gas-bbq wil, maar ik snap het wel. Vraag me af of jij in een dubbelblinde test het verschil merkt
Daarnaast zal op Gas altijd nog beter zijn dan electrisch

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 02-08-2016 16:36 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik wil ook altijd snel mijn vlees op de barbecue gooien en had ook geen geduld met een brikettenstarter maar ik weiger over te stappen naar elektrisch of gas en ben bij de LooftLighter terecht gekomen, dat is eigelijk een XXL föhn en binnen enkele minuten heb je de kolen/briketten zonder rookontwikkeling in vuur & vlam staan, in mijn ogen het beste van beide werelden.martinusz schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:34:
[...]
Brikettenstarter heb ik voor de 47cm BBQ, werkt goed overigens. Maar ben echt op zoek naar een snelle manier van toch een BBQ ervaring (bij mij speelt houtskool smaak minder). Thuiskomen na dag werken, vrouw en dochter hebben de tafel buiten opgedekt etc. ik pak de WGA, druk op de knop en het vlees kan erop en we kunnen redelijk snel lekker eten. Daarnaast ook het "stoppen" van de BBQ, zijn we uitgegeten, dan knop uit en klaar. Bij briketten heb je toch langere nasleep. (Plus ik hoef niet meer na te denken heb ik te weinig of te veel briketten erin gedaan, hoelang gaan we aan tafel zitten, 1 uur of 2 uur etc.)
[...]
Het is ook echt voor de snelle BBQ op tafel zeg maar, doordeweeks op de zomeravonden na het werken. Daarnaast heb ik ook gewoon een grote weber op briketten, die gebruik ik in weekenden of wanneer er wat meer volk mee eet. Dan vind ik het ook niet vervelend om de grote BBQ aan te steken etc.
Daarnaast zal op Gas altijd nog beter zijn dan electrisch![]()
dat ding had verboden moeten zijn
Hoe ver laten jullie de briketten gaan in de starter? Ik heb het idee dat ik er ze te lang in had. Ik liet ze er net zo lang in zitten totdat ook de bovenste briketten een witte laag begonnen te krijgen. Op het moment dat ik ze in de barbecue gooide heb ik nog een 15/20 minuten warmte waarna de temperatuur begint te dalen. Uiteindelijk bleken de briketten die onderin de starter hebben gezeten dan al op te zijn.
Laatste keer heb ik ze korter in de starter gedaan en vervolgens een paar "koude" er nog bovenop gelegd. Tijdens het barbecuen was hij nu veel heter, en door de paar losse briketten bovenop bleef ik ook langer warmte houden.
BBQ: Weber Compact Kettle 47cm
Briketten: eerst FireUp, nu een zakje van de Jumbo
Laatste keer heb ik ze korter in de starter gedaan en vervolgens een paar "koude" er nog bovenop gelegd. Tijdens het barbecuen was hij nu veel heter, en door de paar losse briketten bovenop bleef ik ook langer warmte houden.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Zo, ik heb mijn zelfbouw BGE Large tafel in de beits gezet. Antraciet vond ik wel een gave kleur.

Ik kreeg van de dealer een bericht dat ik de eerste 3 a 4 keer niet harder moest stoken dan 200c. Dan kan het vilt uitharden. Ik had daar nog niet eerder van gehoord. Iemand bekend met dit feitje?

Ik kreeg van de dealer een bericht dat ik de eerste 3 a 4 keer niet harder moest stoken dan 200c. Dan kan het vilt uitharden. Ik had daar nog niet eerder van gehoord. Iemand bekend met dit feitje?
Ik heb niet de WGA maar de q1200(ben halverwege het proces om vriendinlief over te halen zodat ik een 57 cm kettle kan kopenmartinusz schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:44:
Ik ben aan het kijken naar de Weber go Anywhere de gasvariant, wij BBQ op zich graag, alleen vind ik het niet altijd fijn om de BBQ (Weber 47cm ketel) regelmatig aan te steken etc. voor paar vleesjes voor 2 personen (dochter reken ik niet volledig mee aangezien die vaak maar 1 of 2 vleesjes mee eet).
Tot overmaat van ramp is daarom ooit eens een electrisch BBQ miniding gekocht, zodat we die weleens op de buitentafel aanzetten voor als we doordeweeks ff snel buiten wat vlees willen grillen. (ik vervloek dat ding eigenlijk al vanaf het begin)
Zoals hierboven ook al iemand zei wil ik de q1200 blijven gebruiken voor doordeweeks na het werk makkelijk aan en uitzetten. In het weekend lekker aan de slag met de kettle
tot de bovenste laag wit is van onderenThe Executer schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:05:
Hoe ver laten jullie de briketten gaan in de starter? Ik heb het idee dat ik er ze te lang in had. Ik liet ze er net zo lang in zitten totdat ook de bovenste briketten een witte laag begonnen te krijgen. Op het moment dat ik ze in de barbecue gooide heb ik nog een 15/20 minuten warmte waarna de temperatuur begint te dalen. Uiteindelijk bleken de briketten die onderin de starter hebben gezeten dan al op te zijn.
Mooi, maar Vul die schroefgaten even op en werk het bij. Is dan net wat meer afHellBeast schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:12:
Zo, ik heb mijn zelfbouw BGE Large tafel in de beits gezet. Antraciet vond ik wel een gave kleur.
[afbeelding]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Dit topic is gesloten.