Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 108 Laatste
Acties:
  • 672.451 views

Onderwerpen

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Mastadont schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 06:23:
[...]

ik ben ook wel erg benieuwd waar je dan exact vilt plaatst... iets meer detail met foto's is gewenst... zelf nooit zoiets gemod :)
Ik heb het twee weken geleden ook gedaan. Foto’s zijn hier in dit topic terug te vinden. Zit nu op m’n mobiel, linkt wat lastiger.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 07:53

Apie!

Newer, better & confusinger

Gisteravond heb ik maar weer eens een dry-run gedaan op de Niclan. Dit keer met Ecobrasa in een kleine snake. Twee rijen naast elkaar van drie laagjes. In totaal 38 blokjes gebruikt. (vergeten foto te maken)

Dit was mijn eerste snake. Dus afgezien van veel Youtube ervaring, had ik geen idee hoe of wat. Ik heb 5 blokjes aangestoken met de Looftlighter en aan het begin van de snake gelegd. De temperatuur heb ik gemeten met een Loki probe in een prop aluminiumfolie op het GI rooster. De Loki probe heeft twee sensoren, eentje voor de interne temp en eentje voor de ambient temp.

De temperatuur bleef eigenlijk redelijk stabiel op de dome thermometer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6AGimP2bw0VnLhgOHFleP5Q2/medium.jpg

Maar Loki laat een ander verhaal zien :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iKUSnNFNKEgUVx0US6m3RyXj/medium.jpg
De eerste dip is doordat ik de chimney te ver had geknepen. De dome thermometer daalde tot <110C en toen heb ik de chimney wat verder open gezet. Toen steeg ie weer tot 120C (stabiel). Ik vond het toen al raar dat de probe temperatuur veel hoger was dan de dome thermometer.

Toen ik vanmorgen beneden kwam en dat beeld zag dacht ik dat het vuur uitgedoofd was. De dome thermometer stond er zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HfpXTeZUHMa8Exw0TmlICot8/medium.jpg
Onduidelijke foto, maar 60C.

Maar toen ik ging kijken waren de briketten nog aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4ZDOxX2UDlfDljpQr7dsZJQR/medium.jpg
(Op het middelste blokje aan het eind zie je een heel klein oranje puntje) Er kwam ook nog aardig wat warmte vanaf, maar zeker geen 143.8C. Op dit moment geloofde ik eerder de dome thermometer. De temperatuur van het rooster was - op gevoel - wel richting de 143.8C.

Het voordeel van een gietijzeren rooster/pan/whatever is dat het als buffer voor de warmte optreedt, maar dat is dus ook meteen het nadeel. Best verneukeratief (pardon my French) dit. Als ik hier nou een stuk vlees op had liggen en op de gemeten rooster-temperatuur af was gegaan, werd het dus alleen vanuit het rooster gegaard en niet de lucht.

Dus, wat heeft de spelende Apie! nou geleerd?

• Ik moet nog snake skills opdoen.
• De wijsheid dat je altijd van de rooster-temperatuur af moet gaan en niet op de dome thermometer, gaat niet (geheel) op bij een gietijzeren rooster. In dit geval gaf de dome thermometer een duidelijk signaal af.
• De rooster-temperatuur kan wezenlijk verschillen van de ambient temperatuur. Hoe verder je van het GI rooster af komt, des te lager de stralingswarmte van het GI rooster. Nou zal dat bij normaal grillen wel meevallen, maar met name bij Low & Slow kan dat een issue zijn. (bij hogere stukken vlees en/of vlees op het warmhoudrekje) Bij de volgende test doe ik de probe op het warmhoudrekje.
• Mijn vermoeden dat de GI heel veel warmte opslokt is correct. Bij het opwarmen viel me elke keer al op dat de temperatuur 30C kan zakken als ik het rooster er in doe en het duurt echt even voordat de dome thermometer weer terug op temperatuur is.
• Ik vind cocosbriketten nog steeds ruiken naar verbrand rubber. Nou vind ik dat niet terug in het vlees, maar ben ik nou de enige die dat ruikt :?

@checkdiz nog nieuws van het 50,7cm-roosterfront? :P

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49
[...]

ik ben ook wel erg benieuwd waar je dan exact vilt plaatst... iets meer detail met foto's is gewenst... zelf nooit zoiets gemod :)
In de door mij gelinkte foto hierboven zit er zwart vilt in de sleuf, dat was ik ook van plan. Uit de doos zit er heel veel speling op die schuifjes en dat lekt waarschijnlijk aan alle kanten (wat een probleem zou kunnen zijn als je alles dicht zet met de bedoeling om de houtskool te laten doven).

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-11 15:04
Malt007 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:15:
Net een 400gram dry-aged ribeye tot een graadje of 40 gerookt, toen de luiken op en de grill grates erop en bij 400+ graden 2x3 minuten afgegrilled.

Kan de grill grates iedereen aanraden overigens. Makkelijk in gebruik en duidelijk betere resultaten.
:Y) :9~ foto's!!

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 01:29
Douwe63 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:25:
Zat net even bij vuurenrook te kijken naar wat rubs maar wat hebben die ondertussen een enorm assortiment zeg. 'Vroegah' (toen ik nog wat fanatieker met Q-en bezig was) had je alleen Bad Byrons Butt Rub en de Plowboys Yardbird Rub :).

Wat zijn momenteel zo'n beetje de favorieten / aanraders qua rubs voor spareribs en pulled pork?
Ik zou het niet weten, zelf gebruik ik nooit kant en klare rubs vind deze altijd te prijzig en met wat goedkope kruiden die je in bulk verpakking bij de groothandel haalt ben je een fractie van de prijs kwijt, en je kan ermee experimenteren tot je je eigen ideale rub hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 21-04-2018 09:36 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-11 16:28
Even een vraag. Wat gebruiken jullie als brandstof ik de BBQ? Heb een weber kettle gebeuren en heb tot nu toe van alles en nog gebruikt. Mijn batch FireUp kokos en houtskool is aan z’n einde (ik gooi altijd een combi zodat ik het lange branden van de ene heb en de geur/smaak van de ander).

Dus weer tijd voor iets nieuws. Ik zat te denken aan Flamy Cococha voor de kokosbriketten en daarnaast Black Ranch als houtskool. Iemand ervaringen recent met een van deze twee?

Verder raak ik steeds meer geinteresseerd in die Nicalan. Moet ik eens rustig nadenken en laten bezinken.

[ Voor 10% gewijzigd door dangerpaki op 21-04-2018 10:08 ]

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
@Apie! jammer maar gelukkig een dry run!!
Ik heb de pit probe van mijn temp controller (soort heatermeater) weleens met een clip op het GI rooster vastgemaakt..dat ging nergens over..bij de tijd dat de controller registreerde dat er meer zuurstof nodig was, waren de kolen allang gedoofd - alleen de grill was nog warm.
Ik ben nooit een fan van het Niclan rooster geweest. Het gat(?) in het midden heb ik in 2 jaar nooit gebruikt maar zorgt wel voor meer hoekjes en kiertjes wat schoonmaken moeilijk maakt. Enige voordeel wat ik kan bedenken is voor searen en direct grillen maar vind ik deze bbq niet geschikt voor - afstand kolen tot rooster veel te groot.
Als je het interessant vind kun je hier meer lezen waarom GI roosters overrated zijn:
https://amazingribs.com/r...-more/grill-grates-buying
(Site heeft veel info maar is de laatste tijd helaas vergeven van de reclames).

~RVS rooster: eerste update wordt begin volgende week, dan krijg ik hem binnen. Rooster is 50.7 en volgens mij is de binnen ruimte 50.85-5.90 .. wordt spannend. Had misschien wel wat beter op moeten letten bij natuurkunde, ik kan me voorstellen dat de uitzettingscoëfficient van rvs staal door hitte nog roet in het eten kan gooien..

Ik heb trouwens nog nooit briketten in de Niclan gebruikt..waarom gebruik jij het eigenlijk?
Ik weet wel iemand op een ander forum die ook alleen maar briketten gebruikt in de Niclan, vanwege de betere temp control.

• Apie!

Apie!

@checkdiz Niks jammer, het hele doel van de dry-run was om er achter te komen hoe de Niclan werkt en heeft mijn vermoeden van het gietijzeren rooster bevestigd d:)b

Ik was er al achter dat dat uitneembare stuk in het midden voor extra schoonmaakwerk zorgt, ja. Dat gat in het midden is o.a. voor dit, denk ik :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Igk5QMrPwhxyyl3NiBlIg3OP/medium.jpg
Maar dat is alleen nuttig bij direct grillen.

Ik gebruik normaliter liever houtskool, maar heb dit keer briketten gebruikt, omdat ik ze toch nog had liggen en ze constanter zijn. Dat laatste leek me wel handig bij zo'n test.

Blown past falling sands

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11 20:00
dangerpaki schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:07:
Even een vraag. Wat gebruiken jullie als brandstof ik de BBQ? Heb een weber kettle gebeuren en heb tot nu toe van alles en nog gebruikt. Mijn batch FireUp kokos en houtskool is aan z’n einde (ik gooi altijd een combi zodat ik het lange branden van de ene heb en de geur/smaak van de ander).

Dus weer tijd voor iets nieuws. Ik zat te denken aan Flamy Cococha voor de kokosbriketten en daarnaast Black Ranch als houtskool. Iemand ervaringen recent met een van deze twee?

Verder raak ik steeds meer geinteresseerd in die Nicalan. Moet ik eens rustig nadenken en laten bezinken.
Ik gebruik de kokosbriketten van Bonfire. Altijd naar tevredenheid. Weinig rook en gaan lekker lang mee :)

Ik gebruik die voornamelijk omdat ik dichtbij een Sligro woon en die altijd die zakken op voorraad hebben 😜

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-11 16:07

MazeWing

The plot thickens...

Gisteren een nieuwe BBQ binnengekregen. Ik weet dat het hier vloeken in de kerk is, maar het is een exemplaar op gas geworden (model buitenkeuken).

Na wat op internet rondgekeken te hebben kwam deze er qua prijs/kwaliteit erg goed uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.neoflamedesign.com/13475-thickbox_default/barbecue-gas-maxim-gt3-grandhall.jpg
De Grandhall Premium GT3.

Deze was €449 en met een hoes en gasregulator was ie €498
Reden om voor die te kiezen was het feit dat het toch een degelijker apparaat is dan een Campingaz of Barbecook en er een gasfles achter het deurtje kan. Bij goedkopere modellen is dit vaak niet het geval. Ook de extra krachtige branders (wederom vergeleken met andere BBQ's in de prijsrange van 300-500) leken me erg fijn.

Het in elkaar zetten ging redelijk vanzelfsprekend en gisterenavond meteen voor 4 personen een BBQ georganiseerd. Ik ben erg tevreden over het resultaat. De kwaliteit van de BBQ voelt zeer degelijk aan het bakken van het vlees was een eitje. Zeker vanwege het feit dat je de temperatuur makkelijk kan aanpassen is het allemaal een stuk eenvoudiger dan een kolen BBQ. Het resultaat kon in ieder geval de goedkeuring krijgen van de gasten.

Ik heb ook nog een Weber One Touch maar merkte dat ik deze minder en minder ging gebruiken. Zeker het hele voorbereiden begon met steeds meer tegen te staan. Ook wanneer de BBQ langer duurde en er kolen bijgedaan moesten worden, gaf mij dit toch steeds wat ongemak.
Niets verslaat natuurlijk de beleving van een kolen BBQ, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om die beleving elke keer te hebben. Soms wil ik gewoon een lapje vlees erop gooien en dan weer snel klaar zijn. Zeker met 2 kleine kinderen is het handig wanneer je binnen enkele minuten up & running bent.

[ Voor 10% gewijzigd door MazeWing op 21-04-2018 11:22 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:43
checkdiz schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:12:
@Apie! jammer maar gelukkig een dry run!!
Ik heb de pit probe van mijn temp controller (soort heatermeater) weleens met een clip op het GI rooster vastgemaakt..dat ging nergens over..bij de tijd dat de controller registreerde dat er meer zuurstof nodig was, waren de kolen allang gedoofd - alleen de grill was nog warm.
Ik ben nooit een fan van het Niclan rooster geweest. Het gat(?) in het midden heb ik in 2 jaar nooit gebruikt maar zorgt wel voor meer hoekjes en kiertjes wat schoonmaken moeilijk maakt. Enige voordeel wat ik kan bedenken is voor searen en direct grillen maar vind ik deze bbq niet geschikt voor - afstand kolen tot rooster veel te groot.
Als je het interessant vind kun je hier meer lezen waarom GI roosters overrated zijn:
(Site heeft veel info maar is de laatste tijd helaas vergeven van de reclames).

~RVS rooster: eerste update wordt begin volgende week, dan krijg ik hem binnen. Rooster is 50.7 en volgens mij is de binnen ruimte 50.85-5.90 .. wordt spannend. Had misschien wel wat beter op moeten letten bij natuurkunde, ik kan me voorstellen dat de uitzettingscoëfficient van rvs staal door hitte nog roet in het eten kan gooien..

Ik heb trouwens nog nooit briketten in de Niclan gebruikt..waarom gebruik jij het eigenlijk?
Ik weet wel iemand op een ander forum die ook alleen maar briketten gebruikt in de Niclan, vanwege de betere temp control.
Dat uitzetten zal meevallen als je kijkt naar 500graden verschil.
Een staf van 500mm rvs zet 4 mm uit over een 500 graden temp verschil. Maar je keramiek zet ook uit. Daarnaast is je rooster nog in cirkel vast gelast waardoor deze bijna niet uit kan gaan zetten en vaak bol gaat staan van de spanning (of doorzakken* als je er gewicht op hebt).
Daarnaast kun je altijd nog met de vijl wel ~0,25 mm in de rondte er af vijlen. Dat geeft je een extra halve mm speling. Als je het maar fijn genoeg vijlt, vervolgens schuurt en eventueel polijst (en dan met iets lichtzuurs nagaan) dan moet die gewoon gaan passen, maar ik geef geen garanties :+ .

* Dat hebben vast wel een paar van ons met goedkopere barbecues gezien die volgeladen werden met briketten en vervolgens 500+° waren op het onderste rooster :+.

Als je aan beide zijden je nagel of een bankpas gemakkelijk er tussen krijgt moet je wel genoeg speling hebben lijkt me.
*zo dat is genoeg voor op zaterdag ochtend.

Toen ik trouwens speklappen op de weber 57cm had zag ik toch wel dat de deksel enorm rook lekte :( .
Was wel op te lossen door er lichtjes mer de hand op te duwen en ineens had deze een enorme trek door de top vent!
Handig op te lossen door een baksteen er bovenop te leggen. Maar alsof die deksel nog niet zwaar genoeg was :D .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:55

Ik heb zelf twee basis keuzes: ga ik low and slow voor bijv. spare ribs, pulled pork dan kokosbriketten met wat brokken gedroogd rookhout(eik, kers, beuk). Ga ik grillen bijv. saté, hamburgers en kippendijen dan gewoon houtskool met restanten wat er over is gebleven van vorige runs.

Dus afhankelijk van de benodigde tijd gebruik ik briketten of houtskool.

• NoE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11 21:38

NoE

Que?

[...]

Ik heb in de breiwinkel standaard dik vilt gekocht. Dit hoeft geen nomax te zijn daar het puur een luchtinlaat betreft (geen warm gedeelte).

groter vlak voorzien van dubbelzijdig tape (of kan en klare plak vilt), wat ik erbij kreeg in de breiwinkel. Dan dunne reepjes knippen, er tussen leggen, en dan aandrukken met het schuifje. Is makkelijker dan het klinkt.

Gisteren weer gebruik van gemaakt. Voelt stuk meer solide.

BTW, bij het leegmaken van as van de kamado, wel ff schoonblazen

[ Voor 4% gewijzigd door NoE op 21-04-2018 12:03 ]

We love the smell of innovation in the morning!

• Paraselsius
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-11 01:30
NoE schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 12:01:
[...]
Ik heb in de breiwinkel standaard dik vilt gekocht. Dit hoeft geen nomax te zijn daar het puur een luchtinlaat betreft (geen warm gedeelte).

groter vlak voorzien van dubbelzijdig tape (of kan en klare plak vilt), wat ik erbij kreeg in de breiwinkel. Dan dunne reepjes knippen, er tussen leggen, en dan aandrukken met het schuifje. Is makkelijker dan het klinkt.

Gisteren weer gebruik van gemaakt. Voelt stuk meer solide.
Ik had redelijk wat lekkage bij de gietijzeren rookuitlaat op mijn kamado (waarschijnlijk was het zwarte vilt verbrand ivm pizza bakken)
Heb dit nu voor nu opgevult met klei en dat werkt uitstekend.

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-11 15:04
@Douwe63
Ik kan de Franky's pork prank van harte aanraden. Niet pittig zoals bijna alle rubs maar ook nog zoet wat naar boven komt. Iedereen in mijn omgeving vind die fantastisch!

@MazeWing
Daar ga je veel plezier van hebben!
Bewust niet voor een Weber gegaan? De Spirit E-210 zit ook in die prijsklasse bijv.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@Tiwazz de Weber biedt veel minder voor een zelfde prijs. Daarnaast betaal je ook gewoon voor de Weber naam.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-11 17:34

fxs81

Julianadorp

Even een vraag. Wat gebruiken jullie als brandstof ik de BBQ? .
Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar houtskool in de 57er en ook in de uds. Vind het toch prettiger werken dan briketten, minder as en ik vind het makkelijker afregelen qua temperatuur. Ribs op de 57er voor zes uurtjes kan prima met houtskool zonder bijvullen, met pulled pork gebruik ik bij voorkeur de uds, met een volle mand red ik net aan 24 uur. Ik gebruik wel altijd een goede restaurantskool, dat zijn (meestal) mooie grote brokken.
MazeWing schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 11:20:
Gisteren een nieuwe BBQ binnengekregen. Ik weet dat het hier vloeken in de kerk is, maar het is een exemplaar op gas geworden (model buitenkeuken).
Van harte met de nieuwe aanwinst, niks mis met een gasser hoor, heb er zelf ook 1. 8)

[ Voor 22% gewijzigd door fxs81 op 21-04-2018 12:47 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Chevy454
  • Niet online
Niets verslaat natuurlijk de beleving van een kolen BBQ, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om die beleving elke keer te hebben. Soms wil ik gewoon een lapje vlees erop gooien en dan weer snel klaar zijn. Zeker met 2 kleine kinderen is het handig wanneer je binnen enkele minuten up & running bent.
Ik heb ook precies hetzelfde gevoel. Deze morgen snel naar de gamma en naar de slagerij die me werd aangeraden. Even snel gekeken en ze hadden mooie stukken vlees maar ik wou ribben hebben.

Dus wat ribben mee maar ik had tijdsdruk. Direct thuis het vliesje eraf, de rub erop. De Niclan schoonmaken en aansteken. Toen tegelijkertijd nog de wasmachine leegmaken en in de droogkast. Alles voor de grasmaaier klaar gezet. De niclan warm, vlees erop en laat maar lopen. En dat in een tijdspanne van 20 minuten 7(8)7. Ik zou met een gasser weinig tijdwinst hebben gehad tov nu. Het is wel zo dat een gasser eenvoudiger is en minder stappen nodig heeft. Niettemin wil ik ook nog wel een gasser :P

Maar overshoot gehad met de Niclan tot 130C daarna mooi op 115C. 1 slab gewoon normaal en 1 in folie. 2 uur gewoon, 1 uur in appelsap folie en daarna gewoon nog drogen voor een half uur.

Met de niclan is dat gewoon peanuts. De temperatuur is veel stabieler dan een ketel. En sneller het gewenste resultaat met baby back ribs.

Alleen de voor gemarineerde slab was |:( ze zijn het vliesje aan de achterkant vergeten...

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 21-04-2018 14:59 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29

Christiano007

Ich bin der champion

Na wat op internet rondgekeken te hebben kwam deze er qua prijs/kwaliteit erg goed uit:

[afbeelding]

Reden om voor die te kiezen was het feit dat het toch een degelijker apparaat is dan een Campingaz of Barbecook en er een gasfles achter het deurtje kan. Bij goedkopere modellen is dit vaak niet het geval. Ook de extra krachtige branders (wederom vergeleken met andere BBQ's in de prijsrange van 300-500) leken me erg fijn.

Het in elkaar zetten ging redelijk vanzelfsprekend en gisterenavond meteen voor 4 personen een BBQ georganiseerd. Ik ben erg tevreden over het resultaat. De kwaliteit van de BBQ voelt zeer degelijk aan het bakken van het vlees was een eitje. Zeker vanwege het feit dat je de temperatuur makkelijk kan aanpassen is het allemaal een stuk eenvoudiger dan een kolen BBQ. Het resultaat kon in ieder geval de goedkeuring krijgen van de gasten.

Ik heb ook nog een Weber One Touch maar merkte dat ik deze minder en minder ging gebruiken. Zeker het hele voorbereiden begon met steeds meer tegen te staan. Ook wanneer de BBQ langer duurde en er kolen bijgedaan moesten worden, gaf mij dit toch steeds wat ongemak.
Ik ga eens kijken of dit iets is voor mij. Ook gekeken naar een Weber spirit ,maar vind ze nog vrij prijzig voor een basis model

Waar heb je die gekocht trouwens?

Ter land, ter zee en in de kroeg

• checkdiz
  • Niet online
@Chevy454 mag ik vragen hoe jouw volgorde is bij het aansteken vd Niclan? Ben benieuwd waar die overshoot vandaan komt..

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Christiano007 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:31:
[...]

Ik ga eens kijken of dit iets is voor mij. Ook gekeken naar een Weber spirit ,maar vind ze nog vrij prijzig voor een basis model

Waar heb je die gekocht trouwens?
Barbecueshop.nl

Levering was uitstekend. Een pallet met een gigantische doos. De gasregulator was een aparte zending. Beide door DHL.

• Chevy454
  • Niet online
checkdiz schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:57:
@Chevy454 mag ik vragen hoe jouw volgorde is bij het aansteken vd Niclan? Ben benieuwd waar die overshoot vandaan komt..
Kolen stapelen, aanmaakblokje erbij. Aansteken met de dome open voor 3 minuten zodat het aanmaakblokje goed brand. Daarna de pizzasteen en rooster erop. De onderste schuif op 2,5 en de top vent maximaal. Met de grilleye op het rooster tot 75C op deze settings.

Daarna gaat het fout... Dome open, rooster eraf. Pizzasteen liften, rookhout op de vlammen (hier gaat de temperatuur erop en erover), en het gietijzeren rooster erop. De schuiven gaan naar 3mm en 1 op de top vent.

En dan wachten tot 100C voor vlees erop en dan komt er weer lucht bij. En dan gaat het omhoog.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• RZor

RZor

Sorry!

Vanavond de kamado voor even snel een satetje en wat kip gebruikt, begin de temperatuur regeling nu ook wat beter door te hebben. Heb m mooi op 150 graden kunnen houden toen ik dat wou en makkelijk ook op de 200 gekregen en gehouden.
Mijn mods hebben in ieder geval goed gewerkt, er komt alleen rook uit de plekken waar het hoort, dus dat is ook weer goed.

Hadden stukjes gemarineerde kippendij, dat was toch wel erg lekkere kip voor even snel.
De vrouw des huizes geeft niet zoveel om de Q, wel om samen even lekker te zitten.

Vraagje voor de Bekvam modders, hoe hebben jullie het extra stukje werkblad bevestigd? Scharnieren? Hoe dan vast zetten dat er wat vlees etc op kan staan?

Gruwelijk gejatte Icoon!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

franssie

Save the albatross

maf - ik doen eens simpel (hamburgertjes garen met wat ui en paprika) op 160c in de kamado en ik had vier overshoots naar 200+ graden. Dacht eerst dat mijn CN thermometer kaduuk was maar de dome meter gaf het ook aan. Geen ramp verder want ik kon het snel herstellen maar ik heb dit in de afgelopen 5 jaar nog nooit gehad. Gebruik gewoon mijn vertrouwde restaurant houtskool van de Sligro (de gele zak).
Iemand ook ooit zoiets gezien? Zal wel bij dit incident blijven maar ik ben toch wel benieuwd waarom dit kan gebeuren. Ding pruttelt nu weer heerlijk stabiel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-11 20:32

M-ThijZ

Riding on Rails

Vandaag een Weber Go-Anywhere gekocht en meteen in gebruik genomen. Ik had nog een restant goedkope houtskool van de bouwmarkt, maar dat was niet zo'n succes. Veel rook en de temperatuur zakte erg snel.

Het vlees smaakte overigens heerlijk, lekker knapperig van buiten en nog sappig van binnen. :9

Maar omdat bijvullen van houtskool niet zo heel handig is met een WGA, wilde ik de volgende keer (kokos?) briketten proberen in een kleine brikettenstarter.

Ik zie dat Karwei Fire-Up kokosbriketten verkoopt, dat is het enige merk uit de brikkentest uit de topic start die ik bij een winkel in de buurt (Enschede) te koop zie.

Zijn er nog betere alternatieven in een winkel te koop? Ik vind het wat overdreven om briketten online te bestellen.

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49
Hari-Bo schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 09:35:
[...]

Ik zou het niet weten, zelf gebruik ik nooit kant en klare rubs vind deze altijd te prijzig en met wat goedkope kruiden die je in bulk verpakking bij de groothandel haalt ben je een fractie van de prijs kwijt, en je kan ermee experimenteren tot je je eigen ideale rub hebt.
Yep, je hebt helemaal gelijk, ben vandaag even langs de Turkse supermarkt geweest en heb daar alle benodigde ingrediënten gehaald. Straks eens even een rub voor een beenhammetje in elkaar draaien :).

• Hari-Bo
Douwe63 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:31:
[...]

Yep, je hebt helemaal gelijk, ben vandaag even langs de Turkse supermarkt geweest en heb daar alle benodigde ingrediënten gehaald. Straks eens even een rub voor een beenhammetje in elkaar draaien :).
Goed bezig!

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• franssie

franssie

Save the albatross

Douwe63 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:31:
[...]

dit dus inderdaad - en er is genoeg te vinden op internet. Ik ben zelf erg van de South Carolina BBQ sauzen en rubs (daar zijn alleen al erg veel recepten van te vinden) maar ieder zij of haar smaak - daarom leuker om zelf te maken.

ik noemde BBQ sauzen ;) Die maak je dus beter ook zelf en prima een aantal maanden houdbaar in de kelder. Iets meer werk dan een rub maar ook zo veel lekkerder dan het suikerspul uit de winkels.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• checkdiz
  • Niet online
[b]Chevy454 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 19:12:[/

En dan wachten tot 100C voor vlees erop en dan komt er weer lucht bij. En dan gaat het omhoog.
Ik doe het niet veel anders hoor.
Ipv aanmaakblokje gebruik ik 1minuutje een gasbrander en dan na 5 min gaat de klep dicht. Ik doe wel het rookhout er meteen bij dus geen gedoe meer met weghalen van roosters. Alnaargelang de temp stijgt doe ik de schuiven dicht, telkens met halverende stappen. Dus voor 110C; eerst boven/onder op 5(helemaal open) daarna onder+boven op 2,5, dan 1,25 dan 0,6-0,7. Daarna finetunen. Hiermee onder een half uur stabiel 110-115 zonder overshoots.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-11 20:41
M-ThijZ schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:31:
Vandaag een Weber Go-Anywhere gekocht en meteen in gebruik genomen. Ik had nog een restant goedkope houtskool van de bouwmarkt, maar dat was niet zo'n succes. Veel rook en de temperatuur zakte erg snel.

Het vlees smaakte overigens heerlijk, lekker knapperig van buiten en nog sappig van binnen. :9

Maar omdat bijvullen van houtskool niet zo heel handig is met een WGA, wilde ik de volgende keer (kokos?) briketten proberen in een kleine brikettenstarter.

Ik zie dat Karwei Fire-Up kokosbriketten verkoopt, dat is het enige merk uit de brikkentest uit de topic start die ik bij een winkel in de buurt (Enschede) te koop zie.

Zijn er nog betere alternatieven in een winkel te koop? Ik vind het wat overdreven om briketten online te bestellen.
Rooster door midden zagen. Dat is erg handig voor de wga. Zo gebruik ik hem al erg lang!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:31
M-ThijZ schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:31:

Check ook even het WGA topic ;) Het Weber Go Anywhere WGA BBQ Topic

Float like a butterfly, sting like a bee.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

franssie schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:43:
[...]

dit dus inderdaad - en er is genoeg te vinden op internet. Ik ben zelf erg van de South Carolina BBQ sauzen en rubs (daar zijn alleen al erg veel recepten van te vinden) maar ieder zij of haar smaak - daarom leuker om zelf te maken.

ik noemde BBQ sauzen ;) Die maak je dus beter ook zelf en prima een aantal maanden houdbaar in de kelder. Iets meer werk dan een rub maar ook zo veel lekkerder dan het suikerspul uit de winkels.
Gemiddeld BBQ saus recept bevat alsnog 50% suiker. Lekkerder is het sowieso natuurlijk ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

MikeyMan schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:54:
[...]

Gemiddeld BBQ saus recept bevat alsnog 50% suiker. Lekkerder is het sowieso natuurlijk ;)
Klopt helemaal, met name in dat carolina spul gaat heel veel rietsuiker maar dan nog overheerst het zuur, of eigenlijk is dat dan in balans).

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

[b]RZor schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:09:[/
Vraagje voor de Bekvam modders, hoe hebben jullie het extra stukje werkblad bevestigd? Scharnieren? Hoe dan vast zetten dat er wat vlees etc op kan staan?
Kijk hier maar eens: http://www.bbqgenootschap...12026.msg295224#msg295224

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PIRoDtJ.jpg

Gebruikte klapscharnieren zijn erg degelijk en heb ik hier gehaald (tip van het duitse grillsportverein forum): https://www.regalraum.com/de/multi-klappkonsolen.html

Vandaag simpel gebbqd met een angusburger, vegaburgers en wat courgette spiezen. Erg fijn om genoeg werkblad te hebben en ik heb ook weer wat ideeën om de Bekvam verder te tweaken voor nog meer gebruiksgemak.

[ Voor 20% gewijzigd door JPS op 21-04-2018 23:17 ]

• RZor

RZor

Sorry!

JPS schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 22:37:
[...]

Kijk hier maar eens: http://www.bbqgenootschap...12026.msg295224#msg295224

[afbeelding]

Gebruikte klapscharnieren zijn erg degelijk en heb ik hier gehaald (tip van het duitse grillsportverein forum): https://www.regalraum.com/de/multi-klappkonsolen.html

Vandaag simpel gebbqd met een angusburger, vegaburgers en wat courgette spiezen. Erg fijn om genoeg werkblad te hebben en ik heb ook weer wat ideeën om de Bekvam verder te tweaken voor nog meer gebruiksgemak.
Waarom wielen rechts? Ik heb de wielen achter gedaan, mijn idee was dat dat makkelijker rolt.

Ik moet voor een rek nog even langs de Ikea, plekje voor tools aan de rechterkant. Links een blad erbij van 40cm. Staat bij mij nooi meer dan een of twee bordjes op, heb een grote buitenkeuken met de rest van de ruimte.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 13:15
RZor schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:30:
[...]

Waarom wielen rechts? Ik heb de wielen achter gedaan, mijn idee was dat dat makkelijker rolt.

Ik moet voor een rek nog even langs de Ikea, plekje voor tools aan de rechterkant. Links een blad erbij van 40cm. Staat bij mij nooi meer dan een of twee bordjes op, heb een grote buitenkeuken met de rest van de ruimte.
Misschien is het rechts voor hem wel achter ;)

• Muse
  • Niet online

[afbeelding]

Ik heb dezelfde buitenkeuken en mijn ervaringen zijn ook prima! Ook low en slow beviel goed, alleen verlies je veel warmte via het grote gat aan de achterkant. Als iemand daar nog een oplossing voor heeft?

• JPS
  • Niet online

JPS

RZor schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:30:
[...]

Terechte vraag en van mij een bewuste keus.

Als je goed kijkt dan heb ik het ei ook niet in het midden gecentreerd maar dichter bij de vaste poten er in gehangen. Dit is om het kantelpunt wat te verleggen zodat bij het verplaatsen de tafel bij een hobbel niet onderuit rolt. Ook had ik liever ruimte in de breedte ipv diepte, al zal dat laatste het blad wat steviger/stabieler maken. Ten slotte, door het ei wat naar links te plaatsen heb ik rechts iets meer ruimte op het middelste blad om stabiel eea te kunnen bewerken/snijden.

Edit/toevoeging: en waarom het linkerblad lager zul je denken? Dat is omdat ik dan nog een handvat kan monteren voor het verplaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door JPS op 22-04-2018 11:06 ]

• RZor

RZor

Sorry!

JPS schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:01:
[...]

Terechte vraag en van mij een bewuste keus.

Als je goed kijkt dan heb ik het ei ook niet in het midden gecentreerd maar dichter bij de vaste poten er in gehangen. Dit is om het kantelpunt wat te verleggen zodat bij het verplaatsen de tafel bij een hobbel niet onderuit rolt. Ook had ik liever ruimte in de breedte ipv diepte, al zal dat laatste het blad wat steviger/stabieler maken. Ten slotte, door het ei wat naar links te plaatsen heb ik rechts iets meer ruimte op het middelste blad om stabiel eea te kunnen bewerken/snijden.

Edit/toevoeging: en waarom het linkerblad lager zul je denken? Dat is omdat ik dan nog een handvat kan monteren voor het verplaatsen.
Kijk, duidelijk! En ook dat ik bij mijn keuze blijf zoals ik het ontworpen heb.
Wel in t midden, en de wielen achter. Ga links een blad eraan maken en voor een Ikea stang met die S haken voor tools. Misschien later rechts ook nog een blad.

De bekvam staat nu in de verf, onderstel zwart, blad en werkblad in de transparante lak.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Yes, had ik gezien! Mede door de reacties ook de keuze voor een WGA gemaakt.

Mijn vraag welke (kokos) briketten goed zijn en makkelijk verkrijgbaar zijn leek mij niet zo specifiek voor de WGA om in dat topic te stellen.

Kijk als ik een paar burgers will grillen, wil ik niet de hele avond naar een gerookte paling ruiken. Ik had de indruk dat met goede briketten en een starter dat mogelijk is, anders had ik liever de gas versie gekocht.

Gisteren met een zak Central Park houtskool van de Praxis was dat duidelijk niet gelukt, hele tuin blauw van de rook. :N

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11 20:00
M-ThijZ schreef op zondag 22 april 2018 @ 12:38:
[...]

Yes, had ik gezien! Mede door de reacties ook de keuze voor een WGA gemaakt.

Mijn vraag welke (kokos) briketten goed zijn en makkelijk verkrijgbaar zijn leek mij niet zo specifiek voor de WGA om in dat topic te stellen.

Kijk als ik een paar burgers will grillen, wil ik niet de hele avond naar een gerookte paling ruiken. Ik had de indruk dat met goede briketten en een starter dat mogelijk is, anders had ik liever de gas versie gekocht.

Gisteren met een zak Central Park houtskool van de Praxis was dat duidelijk niet gelukt, hele tuin blauw van de rook. :N
Ik zou ook niet de houtskool van bouwbedrijven of supermarkten gebruiken. Is er geen tuincentrum in de buurt? Daar willen ze nog wel eens wat betere kwaliteit hebben!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zo, basiscursusje kolen bbq aansteken gehad, de ribbetjes liggen er op (met stukje kersenhout) :Y)

Tijd voor een nieuwe sig..

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vraagje voor de Action kamado + Bekvam modders. Hoe halen jullie de as eenvoudig uit de kamado?

Schuifje open en iets van een aspook?

• JPS
  • Niet online

JPS

Stofzuiger met een los stofafscheidingsfilter waarmee ik ook de openhaard leegzuig. Zo'n ding:
https://goo.gl/images/8VuxNH

• TheShadow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10 15:57

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

.

[ Voor 99% gewijzigd door TheShadow op 23-04-2018 10:15 ]

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Misha schreef op zondag 22 april 2018 @ 12:43:
[...]

Ik zou ook niet de houtskool van bouwbedrijven of supermarkten gebruiken. Is er geen tuincentrum in de buurt? Daar willen ze nog wel eens wat betere kwaliteit hebben!
Bedankt voor de tip! Zal eens gaan kijken bij de Intratuin of de Welkoop.

• franssie

franssie

Save the albatross

TheShadow schreef op zondag 22 april 2018 @ 13:41:
<>
Ik gebruik overigens houtskool van de Lidl. Die zit hier op 600 meter afstand en het was laatst 90 ct per kilo.
LIDL heeft als enige supermarkt nog iets van een kwaliteitscontrole (daarom zijn hun groenten ook gewoon goed) en dat merk je ook aan de houtskool. Het is geen superspul maar beter dan van de AH en de bouwmarkten. Ik haal het ook wel eens als mijn restaurant houtskool op is en ik geen zin heb om naar de Sligro te rijden. Het is gewoon goed genoeg, en zeer betaalbaar inderdaad.

• RZor

RZor

Sorry!

bartbh schreef op zondag 22 april 2018 @ 13:21:
Vraagje voor de Action kamado + Bekvam modders. Hoe halen jullie de as eenvoudig uit de kamado?

Schuifje open en iets van een aspook?
Ik heb een aspook/schuifje van Green Egg, gewoon een staafje met plat uiteinde op 90 graden eraan, super makkelijk as eruit te krijgen zo.

En nog even wezen spelen gisteren en vandaag:
BBQ
BBQsles
Bekvan mod 3Bekvam mod 2Bekvam mod 1

Heb de kamado door de pootjes heen vastgeschroefd. Dan kan ik zelf de tafel naar binnen tillen (drempel garage is 10cm hoog...)
Nu alleen rechts nog een Ikea stang met haakjes voor de accessoires.

[ Voor 57% gewijzigd door RZor op 22-04-2018 15:09 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

• TheShadow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10 15:57

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Je moet alsnog wel eens een steen of tak uit de zak halen en het zijn vast niet de grote stukken uit de dure designerzakken, maar het gemak en de prijs staat daar tegenover.

De dichtstbijzijnde retailer voor de dammers zakken zit op 15km afstand. Aangezien ik de grote voordelen niet zie, blijf ik lekker op de Lidlkolen stoken.

De Niclan is inmiddels goed afgekoeld en de kolen zijn uit. Ik ben erg tevreden met de aanpassingen!

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

• Chevy454
  • Niet online
Deze morgen met de restjes houtskool het rooster heet gestookt. Daarna afgekoeld en met wat staal wol schoongemaakt. En daarna met wat Crisco ingevet. En wederom opgestookt.

En toen brak de pleuris uit de hemel uit, de schuiven dicht en het rooster laten afkoelen. En nu weer vleesribben erop.

De Niclan staat mooi op 107C constant toen we met de honden gingen wandelen. Erg tevreden van de niclan. Maar kijken hoe duurzaam deze is. Een BKK 2000 zou zomaar plots door een rendier afgeleverd mogen worden :p

• Hari-Bo
Chevy454 schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:01:
Deze morgen met de restjes houtskool het rooster heet gestookt. Daarna afgekoeld en met wat staal wol schoongemaakt. En daarna met wat Crisco ingevet. En wederom opgestookt.

En toen brak de pleuris uit de hemel uit, de schuiven dicht en het rooster laten afkoelen. En nu weer vleesribben erop.

De Niclan staat mooi op 107C constant toen we met de honden gingen wandelen. Erg tevreden van de niclan. Maar kijken hoe duurzaam deze is. Een BKK 5000 zou zomaar plots door een rendier afgeleverd mogen worden :p
Even gecorrigeerd ;)

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Nou ik heb een Weber Spirit e210 original aangeschaft op allesvoorbbq.nl. Zit een gratis hoes van Weber bij dus dat scheelt ook alweer wat. €449,-

Nu ben ik benieuwd wat nu een voordelige gasfles is, volgens mij kan er 5 KG in opgeborgen worden.

• Chevy454
  • Niet online
Die 500 euro meer vind ik het niet waard. Dan liever iets erbij :P :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IyoLsuyZxvGd8lVairQqbryg/medium.png

Even de pizzasteen schoonbranden

[ Voor 32% gewijzigd door Chevy454 op 22-04-2018 18:25 ]

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-11 20:41
@Chevy454 naar 300+ stoken?

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:15
Vanavond voor het eerst de Kamado mini gebruikt. Temperatuur regelen moet ik nog even in komen maar hij zat mooi tussen de 200 en 225. Lekker met burgers en maiskolven 8)

Cloud ☁️

• Chevy454
  • Niet online
250, toen heb ik de schuiven dicht gedaan. Nu is het rooster ook mooi verkoold. Meteen met wat staal wol schoongemaakt en wederom met Crisco ingevet.

Maar het CI was nog niet non stick. Moet ik vaker met crisco invetten alvorens ik er vlees op leg? Of omschakelen naar arachide olie?

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Vanavond herkansing gedaan met Fire-Up kokosbriketten van de Karwei.

Zakje van 3KG gehaald. Wel duur, maar wel tevreden over.

Kleine starter gevuld en met drie (bruine) aanmaakblokjes aangestoken. Eerste paar minuten wel rookontwikkeling, maar daarna niet meer. Na vijftien minuten de hete kolen in de WGA gedaan en we konden los. :)

Bleef ditmaal prima op temperatuur. Op het eind schuiven dichtgedaan, en er is nog genoeg om te hergebruiken voor een volgende keer. Maar eens een 10KG zak halen in een aanbieding.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:43
M-ThijZ schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:46:

Kleine starter gevuld en met drie (bruine) aanmaakblokjes aangestoken. Eerste paar minuten wel rookontwikkeling, maar daarna niet meer. Na vijftien minuten de hete kolen in de WGA gedaan en we konden los. :)

Bleef ditmaal prima op temperatuur. Op het eind schuiven dichtgedaan, en er is nog genoeg om te hergebruiken voor een volgende keer. Maar eens een 10KG zak halen in een aanbieding.
Ik vond ze vrij duur voor wat je krijgt, krijg zelf dinsdag 15kg binnen van @Paganstars . Kijken hoe ze zijn :)

Gisteren met de Weber grill briketten een snake gemaakt en toch 5 uur redelijk stabiel kunnen garen op 120 graden. Heel veel as, wat een minion niet heel geschikt maakt, maar die snake werkte wel goed.

K to the KillaZ

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Eerste keer houtskool (onder begeleiding :P ) was een succes :)
Mooie ribben middels de 3-2-1 methode. Voor vega-visite ook nog zoete puntpaprikas gevuld met rijst, bonen en mais :Y)
Op naar een nieuw avontuur :D

Tijd voor een nieuwe sig..

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-11 22:19
M-ThijZ schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:46:

Houd er rekening mee dat de briketten in de 10kg zak een stuk groter zijn. De hoogte onder het rooster van de WGA is niet zo groot denk ik?

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-11 14:55
Gister de Niclan even flink opgestook en ook weer uit gekregen (op Basterd houtskool). De enige aanpassing tot nu toe is het ringetje uit de luchtuitlaat. Nog wel wat luchtlekken te fiksen maar ze zijn in ieder geval klein genoeg om het vuur te doven. 'S avonds nog even een simpel burgertje en worstje er op gehad.

• Apie!

Apie!

Chevy454 schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:37:
[...]

250, toen heb ik de schuiven dicht gedaan. Nu is het rooster ook mooi verkoold. Meteen met wat staal wol schoongemaakt en wederom met Crisco ingevet.

Maar het CI was nog niet non stick. Moet ik vaker met crisco invetten alvorens ik er vlees op leg? Of omschakelen naar arachide olie?
Als ik die link van @Chevy454 volg dan lijkt het er op dat gietijzeren roosters helemaal niet non-stick zijn?

Ik heb eergisteren nog een dry-run gedaan, met de snake aan de achterkant, pizzasteen er in en de probe op het verhoogrekje aan de voorkant, maar nog steeds een verschil van +38C ten opzichte van de dome thermometer. Met de probe aan de achterkant was de temperatuur 5C hoger. Uiteindelijk heb ik de iGrill Mini er naast gelegd en die ging gelijk op met de Loki probe. Zou de dome thermometer toch niet goed zijn?

Maar gisteren heb ik gewoon hamburgers en koteletjes gegrild met de dome thermometer op 160C en dat voelde met de hand ook gewoon als 160C. Dat zou betekenen dat de DT toch wel goed is. Afgezien van de temperatuur is het enige andere verschil dat ik voor het grillen geen pizzasteen gebruik. Ik begin me dus af te vragen of dit normaal gedrag is bij een snake, of dat de pizzasteen van 38cm toch te groot is en de airflow te veel beperkt voor een snake.

Blown past falling sands

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Gisteren de weber aangehad, paar worstjes er op, paprika en courgette.
En 2 zelf gemaakte hamburgers (geen foto's). Had nog een blikje met andalus kruiden staan van een spaans gehaktballen recept van afgelopen winter. Met een flinke dosis extra paprika poeder, wat zout, peper en worcestersaus, waren ze goed van smaak.
En de tip van Noskos gebruikt om mijn heule grote brikettenstarter op de kop te gebruiken (er lag restant van de vorige sessie in de Q). Werkt erg goed als je een kleinere hoeveelheid aan wilt steken moet ik zeggen.

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-11 17:15
Apie! schreef op maandag 23 april 2018 @ 07:58:
[...]

Als ik die link van @Chevy454 volg dan lijkt het er op dat gietijzeren roosters helemaal niet non-stick zijn?

Ik heb eergisteren nog een dry-run gedaan, met de snake aan de achterkant, pizzasteen er in en de probe op het verhoogrekje aan de voorkant, maar nog steeds een verschil van +38C ten opzichte van de dome thermometer. Met de probe aan de achterkant was de temperatuur 5C hoger. Uiteindelijk heb ik de iGrill Mini er naast gelegd en die ging gelijk op met de Loki probe. Zou de dome thermometer toch niet goed zijn?

Maar gisteren heb ik gewoon hamburgers en koteletjes gegrild met de dome thermometer op 160C en dat voelde met de hand ook gewoon als 160C. Dat zou betekenen dat de DT toch wel goed is. Afgezien van de temperatuur is het enige andere verschil dat ik voor het grillen geen pizzasteen gebruik. Ik begin me dus af te vragen of dit normaal gedrag is bij een snake, of dat de pizzasteen van 38cm toch te groot is en de airflow te veel beperkt voor een snake.
Ik ga eigenlijk nooit uit van dome meters, deze zijn vaak bi-metaal en totaal niet nauwkeurig, als je echt wil weten wat het is, koop dan een IR spotmeter en temperatuur dan je grate! Ik wil nog even kijken of ik de dome thermometer kan calibreren, maar ik ben er bang voor.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:31
Gisteren de mini Kamado (blokker ;) ) weer eens aangezet, voor het eerst pulled pork gemaakt aan de hand van deze manier.
Was erg lekker, had wellicht nog iets malser gemogen zodat het nog makkelijker uit elkaar ging, ik denk dus dat hij langer in de fase in alufolie had mogen zitten. Maar het belangrijkste, het was heerlijk :)

Daarna nog een Bavette erop gegaan, echter was het een heel slecht stuk, plat en lang, waardoor alleen in het midden wat dikker was, waardoor de andere delen snel te ver waren. Het middenstuk was wel lekker gelukkig.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 17:07
Iemand wel eens geprobeerd shoarma te maken in een bbq, en dan zonder draaispit.

Zou het werken als je plakken snijdt van een lamsbout, deze kruidt/marineert en vervolgens op een grote spies (of meerdere) rijgt en vervolgens rechtop in een kamado indirect gaart? Moet dan alleen bedenken hoe het rechtop blijft staan lijkt me, maar de garing moet gewoon prima gaan. Wellicht iets als een keukenrolhouder proberen, dan blijft het makkelijk rechtop staan.

• KillaZ
Paganstars schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:07:
[...]

Ik ga eigenlijk nooit uit van dome meters, deze zijn vaak bi-metaal en totaal niet nauwkeurig, als je echt wil weten wat het is, koop dan een IR spotmeter en temperatuur dan je grate! Ik wil nog even kijken of ik de dome thermometer kan calibreren, maar ik ben er bang voor.
Zou je de kortingscode weer kunnen activeren? Dan neem ik die bij de volgende bestelling mee als de Coco snaps bevallen O-)

K to the KillaZ

• checkdiz
  • Niet online
Malt007 schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:13:
Iemand wel eens geprobeerd shoarma te maken in een bbq, en dan zonder draaispit.

Zou het werken als je plakken snijdt van een lamsbout, deze kruidt/marineert en vervolgens op een grote spies (of meerdere) rijgt en vervolgens rechtop in een kamado indirect gaart? Moet dan alleen bedenken hoe het rechtop blijft staan lijkt me, maar de garing moet gewoon prima gaan. Wellicht iets als een keukenrolhouder proberen, dan blijft het makkelijk rechtop staan.
Als je geen spit hebt zou ik de plakken (of 1 lange plak) opbinden tot een rollade. Af en toe draaien op de bbq zodat de buitenkant egaal gaart, en dan reepjes snijden als de kerntemp bereikt is.

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:45
Van het weekend voor het eerst kip gerookt op mijn offset.

Eerst gepekeld en gedroogd in de koelkast.
Daarna 3 uur op 125 graden Celsius tot die de juiste kern temp had

Heb hem gerookt met hout stukken op zij Americans door een klein vuurtje te stoken in de rookbox met eikenhout.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/eZURjH/IMG_20180420_175726.jpg

• checkdiz
  • Niet online
Apie! schreef op maandag 23 april 2018 @ 07:58:
[...]

Zou de dome thermometer toch niet goed zijn?
Nee!

Dat ding verteld je alleen of de Niclan warm of koud is!

Ik gebruik hem alleen bij pizzas, dan maakt het toch niet veel uit.

Ik weet ongeveer de afwijking na genoeg gebruik en bij telkens dezelfde inrichting qua setup, pizzasteen,etc. Dan wijkt ie ong 20C af tov de echte dome temperatuur.

Maar ik ga er nooit vanuit.

Verwijderd

Kan iemand een winkel aanraden om een Kamado Joe Classic II te bestellen? Het liefst een officiële dealer die een beetje reputatie heeft en waar je niet het gevoel hebt dat ze na 3 jaar opgedoekt zijn.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:30:
Kan iemand een winkel aanraden om een Kamado Joe Classic II te bestellen? Het liefst een officiële dealer die een beetje reputatie heeft en waar je niet het gevoel hebt dat ze na 3 jaar opgedoekt zijn.
Ik ga de mijne bestellen bij vuurenrook, alleen maar positieve dingen over kunnen vinden.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Christiano007 schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:36:
Nou ik heb een Weber Spirit e210 original aangeschaft op allesvoorbbq.nl. Zit een gratis hoes van Weber bij dus dat scheelt ook alweer wat. €449,-

Nu ben ik benieuwd wat nu een voordelige gasfles is, volgens mij kan er 5 KG in opgeborgen worden.
Van harte, ga je veel plezier aan beleven (ik heb hem zelf ook ;) )
ik heb daar gewoon zo'n groene stalen 5kg fles in, past makkelijk. Tip: neem 2 flessen, grijp je nooit mis, als de ene leeg is de ander eronder en de lege weer omruilen voor een volle.

• Apie!

Apie!

checkdiz schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:05:
[...]

Nee!

Dat ding verteld je alleen of de Niclan warm of koud is!

Ik gebruik hem alleen bij pizzas, dan maakt het toch niet veel uit.

Ik weet ongeveer de afwijking na genoeg gebruik en bij telkens dezelfde inrichting qua setup, pizzasteen,etc. Dan wijkt ie ong 20C af tov de echte dome temperatuur.

Maar ik ga er nooit vanuit.
Dat probeer ik dus ook te achterhalen: de afwijking in bepaalde situaties.

Ik weet dat dome thermometers niet de meest precieze zijn, maar tegelijkertijd wil ik dan wel herhaalbaar bevestigd zien hoe die wel/niet functioneert. Als ik weet dat ie in een bepaalde range 20C afwijkt dan is dat ook prima, want dan kan ik daar rekening mee houden. Als ik steeds willekeurig gedrag zie, is er m.i. wat anders aan hand: of de DT is stuk, of ik zie iets over het hoofd wat ik wel zou willen/moeten zien. Dat laatste zit me dan meer dwars dan het eerste, maar dat is een kwestie van proberen en uitsluiten.
Paganstars schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:07:
[...]

Maar een indicatie van de temperatuur zou fijn zijn, want anders kunnen ze 'm er net zo goed van af laten, maar goed we hebben het over een barbecue die wordt geleverd met een top damper die aan alle kanten lucht lekt. Dus waar hebben we het over :+
Ik heb de thermometer van de Niclan een keer losgeschroefd voor de kooktest en en zag zo 1-2-3 niet iets waarmee je 'm af kon stellen.

[ Voor 27% gewijzigd door Apie! op 23-04-2018 14:07 ]

Blown past falling sands

• checkdiz
  • Niet online
@Apie! In mijn ervaring is de afwijking telkens in dezelfde range.
Thermometer is naar mijn weten niet te kalibreren, er zijn wel instructies op youtube te vinden voor vervanging door een betere, te kalibreren thermometer.

• Paganstars
Apie! schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:01:
[...]
Dat probeer ik dus ook te achterhalen: de afwijking in bepaalde situaties.

Ik weet dat dome thermometers niet de meest precieze zijn, maar tegelijkertijd wil ik dan wel herhaalbaar bevestigd zien hoe die wel/niet functioneert. Als ik weet dat ie in een bepaalde range 20C afwijkt dan is dat ook prima, want dan kan ik daar rekening mee houden. Als ik steeds willekeurig gedrag zie, is er m.i. wat anders aan hand: of de DT is stuk, of ik zie iets over het hoofd wat ik wel zou willen/moeten zien. Dat laatste zit me dan meer dwars dan het eerste, maar dat is een kwestie van proberen en uitsluiten.

[...]

Maar een indicatie van de temperatuur zou fijn zijn, want anders kunnen ze 'm er net zo goed van af laten, maar goed we hebben het over een barbecue die wordt geleverd met een top damper die aan alle kanten lucht lekt. Dus waar hebben we het over :+
Ik heb de thermometer van de Niclan een keer losgeschroefd voor de kooktest en en zag zo 1-2-3 niet iets waarmee je 'm af kon stellen.
Je zou de dome thermometer kunnen verwijderen en een probe van je digitale thermometer erin kunnen knallen!

• Apie!

Apie!

@Paganstars Haha, daar heb ik ook aan gedacht, maar als je de thermometer er uit haalt, zie in de eerste plaats twee gaten, waarvan er eentje niet helemaal door de deksel heen gaat. Die is om de thermometer vast te zetten. Daarnaast zie je bij beide gaten het isolatie materiaal zitten. Normaal gesproken zit daar aan de binnenkant van de thermometer de moer voor en is het afgesloten. Ik weet niet of dat spul er goed tegen kan als het met hitte en/of vuur in contact komt.

Blown past falling sands

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@checkdiz @Paganstars

Weten jullie wat de grap is ?
Die thermometers zijn juist WEL correct, want als je ze in een pan met kokend water steekt, geven ze hoogstens 1C afwijking.

Waar jullie je op verkijken, is de afstand tot de grate, daar zit gewoon nog 20/30 cm tussen, en warme lucht stijgt natuurlijk.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 19:40
De Dome meter die ik in de deksel van mijn uds heb geschroefd wijkt maar een paar graden af van de sensor van de Maverick op de grate

• Paganstars
FreshMaker schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:34:
@checkdiz @Paganstars

Die thermometers zijn juist WEL correct, want als je ze in een pan met kokend water steekt, geven ze hoogstens 1C afwijking.

Waar jullie je op verkijken, is de afstand tot de grate, daar zit gewoon nog 20/30 cm tussen, en warme lucht stijgt natuurlijk.
Puur op ervaring hoor, met zo'n beetje iedere analoge bi-metalen thermometer is de afwijking vaak wel een graad of 5. Plus dome temp is imo niet zo heel belangrijk, belangrijker is op grate niveau want daar ligt je vlees. Maar desalniettemin, ik weet bij mijn niclan nog niet wat de afwijking is, nog niet getest.

Op mijn napoleons wijkt de watersmoker 12 graden af en op de ketel 5 graden af, maar die kan je wel weer calibreren.

• Apie!

Apie!

Crêpe.

Ik had co-fire.nl gemaild met de vraag wat twee maatwerk bbq-roosters zouden kosten, want ze boden maatwerk aan. Krijg ik een mailtje terug dat ze die die bbq-roosters niet zelf maken en me dus niet kunnen helpen ;w
FreshMaker schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:34:
@checkdiz @Paganstars

Ik heb de boiltest gedaan en de wijzer tikte net de 100C aan in kokend water.

[ Voor 53% gewijzigd door Apie! op 23-04-2018 15:27 ]

Blown past falling sands

Verwijderd

Het valt me op dat de prijzen voor een BGE large + onderstel & tafeltjes overal wel een beetje gelijk zijn. Nergens echt leuke dealtjes.

Iemand ervaring of er nog ruimte is ter onderhandeling bij de premium dealers? Bijvoorbeeld een gratis ConvEGGtor plate erbij lullen o.i.d?

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

grote_oever schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:51:
Ik zit te denken om z'n soort buitenkeukentje te maken voor mijn weber bbq:

[afbeelding]

Op pinterest veel ideeen opgedaan om de weber in de keuken te zetten, maar heeft iemand enig idee hoe dit het beste vastgezet kan worden?

Even ordinair @Roeligan meenemen in dit bericht. Ik zie namelijk dat hij dit eerder gedaan heeft, maar de schroeven oplossing vind ik niet zo mooi: Roeligan in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"
Ik had het liever ook anders gezien, maar ben erg ban voor hitteoverdracht, maak vaak pizza en stook dan 350 graden, een warntevast rubber oid lijkt me wel wat, heeft ie ook wat "grip", maar vooralsnog heb ik nog geen oplossing gevonden en ben voor mijn buitenkeuken lijn wel op zoek naar iets makelijks en mooi.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Hari-Bo
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:27:
Het valt me op dat de prijzen voor een BGE large + onderstel & tafeltjes overal wel een beetje gelijk zijn. Nergens echt leuke dealtjes.

Iemand ervaring of er nog ruimte is ter onderhandeling bij de premium dealers? Bijvoorbeeld een gratis ConvEGGtor plate erbij lullen o.i.d?
Wachten tot het seizoen over is dan is er vaak meer korting, en een andere optie is een model welke is gebruikt voor barbecue demonstraties deze is een stuk goedkoper incl behoud van garantie. Zo heb ik afgelopen november een BGE L voor 1100 opgehaald.

• Hkuit
  • Laatst online: 04-11 20:23
Hkuit schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:39:
[...]

Dat had je er niet bij moeten schrijven; nu moest ik het wel aanklikken. Mooie ring ;)
Ik heb nog even gezocht op die ring; ze noemen het een 'Relic grill mount' in de video. Die is in de VS te koop voor 95 dollar...
Afbeeldingslocatie: https://tn-sd.com/wp-content/uploads/2015/06/relic-kettle-grill-table-mount-kickstarter-1-1-615x409.jpg
(zie https://tn-sd.com/product/kettle-grill-mounts/)

Ik weet niet of je dat er voor over zou hebben, lijkt mij een beetje veel geld voor het oplossen van een niet-zo-groot probleem.

• grote_oever
Roeligan schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:27:
[...]

Ik had het liever ook anders gezien, maar ben erg ban voor hitteoverdracht, maak vaak pizza en stook dan 350 graden, een warntevast rubber oid lijkt me wel wat, heeft ie ook wat "grip", maar vooralsnog heb ik nog geen oplossing gevonden en ben voor mijn buitenkeuken lijn wel op zoek naar iets makelijks en mooi.
@Hkuit Opzich wel een mooie oplossing, maar de prijs is inderdaad wel duur.

Ik zag gisteren op rtlniels.nl nog wel een oplossing die volgens mij geen schade aan de barbeque geeft, maar toch stabiel is.

Hierin werken ze met stoelhoeken (??)

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/www.rtlniels.nl/bbq/wp-content/uploads/bbq-meubel-004-005-ophangbeugel.jpg

Volgens mij kun je deze ook zo buigen dat de bbq in de hoeken vallen en daardoor vast zit.

Meer info: http://www.rtlniels.nl/bbq/bbq-meubel/

Ik zit overigens te kijken om de volgende meubel te maken, maar dan met douglas hout (hele overkapping is douglas, dus denk dat steigerhout niet mooi is):

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20151003/a55457c41261e5eaa692411a7de2a0c4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20151003/2ecaeb0e02bb06012425bbf98f385bf2.jpg

en op het werkblad wil ik dan twee keramische tegels leggen die het vet op moeten vangen ipv dat het in het hout trekt, zoals dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.betonenhoutmeubelen.nl/image/cache/data/houten/1500193397Weberbuitgebr-600x600.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door grote_oever op 23-04-2018 16:47 ]

• KillaZ
Hkuit schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:32:
[...]

Ik heb nog even gezocht op die ring; ze noemen het een 'Relic grill mount' in de video. Die is in de VS te koop voor 95 dollar...
[afbeelding]
(zie https://tn-sd.com/product/kettle-grill-mounts/)

Ik weet niet of je dat er voor over zou hebben, lijkt mij een beetje veel geld voor het oplossen van een niet-zo-groot probleem.
Zou gewoon die stoelhoeken gebruiken, 55 mm zou moeten passen :)

K to the KillaZ

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-11 18:29
grote_oever schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:36:
[...]

@Hkuit Opzich wel een mooie oplossing, maar de prijs is inderdaad wel duur.

Ik zag gisteren op rtlniels.nl nog wel een oplossing die volgens mij geen schade aan de barbeque geeft, maar toch stabiel is.

Hierin werken ze met stoelhoeken (??)

[afbeelding]

Volgens mij kun je deze ook zo buigen dat de bbq in de hoeken vallen en daardoor vast zit.

Meer info: http://www.rtlniels.nl/bbq/bbq-meubel/

Ik zit overigens te kijken om de volgende meubel te maken, maar dan met douglas hout (hele overkapping is douglas, dus denk dat steigerhout niet mooi is):

[afbeelding]

[afbeelding]

en op het werkblad wil ik dan twee keramische tegels leggen die het vet op moeten vangen ipv dat het in het hout trekt, zoals dit:

[afbeelding]
Ik heb het plastic van de handvaten losgeschroefd en vervolgens met een decoupeerzaag de handvaten in de bladen ‘gefreesd’ en ze hangt de BBQ (57cm) bij mij in het meubel.

Geen problemen tot nu toe gehad :)

• grote_oever
R0y. schreef op maandag 23 april 2018 @ 18:59:
[...]

Ik heb het plastic van de handvaten losgeschroefd en vervolgens met een decoupeerzaag de handvaten in de bladen ‘gefreesd’ en ze hangt de BBQ (57cm) bij mij in het meubel.

Geen problemen tot nu toe gehad :)
Daar zat ik ook aan te denken, maar heb het idee dat de deksel dan in het meubel zakt. Geen idee of dat mooi is en/of praktisch.

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

fxs81 schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:48:
[...]

Van harte, ga je veel plezier aan beleven (ik heb hem zelf ook ;) )
ik heb daar gewoon zo'n groene stalen 5kg fles in, past makkelijk. Tip: neem 2 flessen, grijp je nooit mis, als de ene leeg is de ander eronder en de lege weer omruilen voor een volle.
Slim.

BBQ wordt morgen helaas niet geleverd, ze leveren deze over een dag of 3 .

Heb jij enig idee hoeveel spareribs je er op kwijt kunt ?

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Christiano007 schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:35:
[...]

Slim.

BBQ wordt morgen helaas niet geleverd, ze leveren deze over een dag of 3 .

Heb jij enig idee hoeveel spareribs je er op kwijt kunt ?
Dit was de 1e keer ribs op de mijne, jee wat glimt ie daar nog. Als je ze in een rekje zet kun je er dus wel wat kwijt, leg je ze plat dan afhankelijk van de breedte 2 of 3 slabs.

Afbeeldingslocatie: http://members.multiweb.nl/stef/ribs%20spirit.jpg

• KillaZ
@fxs81 Verbruik je veel gas op zo'n sessie?

Mijn vader heeft een knappe gas BBQ, ben wel eens benieuwd hoe low en slow daarop bevalt. Temperatuur regelen is natuurlijk een eitje.

K to the KillaZ

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-11 18:29
grote_oever schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:23:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken, maar heb het idee dat de deksel dan in het meubel zakt. Geen idee of dat mooi is en/of praktisch.
Ik maak vanmiddag wel even een foto van het geheel. Ik had toen ook al de beugels gekocht maar vond dit een nettere oplossing.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-11 16:56
Roeligan schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:27:
[...]

Voor mijn buitenkeuken heb ik de volgende schroeven gebruikt 4 stuks deze schuiven mooi onder de rand van de weber zonder hem te beschadigen en hangt erg stabiel.
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/89_schroefduim_1.jpg

Hitte overdracht via de schroeven is er bijna niet. Denk dat de buitenkant van de ketel meer warmte afgeeft richting het hout.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-11 11:58
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:30:
Vuur en rook, kan ik ook beamen. Prima service in ieder geval!

Zelf heb ik mijn KJ bij Fonq besteld, zo af en toe hebben ze een 10% kortingsactie en dat scheelt behoorlijk! Zo te zien hebben ze ben ik bang niet de Classic II, mocht je die graag willen dan is Vuur en Rook echt wel een aanrader....

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-11 14:55
@TheShadow Wat voor kit had jij voor de onderste schuif gebruikt? Is een hi-temp kit die 250-300 graden aan kan voldoende?

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:18

backupdevice

No Risk , Full Push

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:27:

Ik zou eens contact opnemen met Het luxe Buitenleven

Alleen de belevenis die de eigenaar je geeft is al een extraatje. :) en wat belangrijker is, hij verkoopt BGE, KJ en BB. Ik kwam voor een BGE L en ging weg met een KJ Classic op zijn advies. MAW, hij " hoeft" niet persee BGE te verkopen en heeft altijd goed advies.

[ Voor 14% gewijzigd door backupdevice op 24-04-2018 12:58 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• grote_oever
@R0y. Top, als je dat zou willen doen dan zou ik daar heel blij mee zijn.

@alki Goede tip, vraag me alleen af of de schroeven wil in de rand komen/vallen. Of ligt de rand op de schroef? Ligt je bbq op de schroeven of ligt de bbq, met de rand, in de schroeven.

• KillaZ
@grote_oever 2 pagina's terug staat mijn tafel, met stoelhoeken bevestigd. Als een rand van een stoelhoek past, past de oplossing van alki ook wel.
KillaZ schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:11:
Met al dat tafelgeweld kan ik niet achterblijven, hij is (bijna) klaar:

[afbeelding]

Nog even korrel 240 erover, haken plaatsen en een nette manier om de deksel kwijt te kunnen. Oh en misschien een nette keramieke tegel infrezen zodat ik de spullen erop kan leggen.

Fijne tafel, gaan we een hoop plezier van hebben!

[ Voor 63% gewijzigd door KillaZ op 24-04-2018 13:49 ]

K to the KillaZ

• grote_oever
KillaZ schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:46:
@grote_oever 2 pagina's terug staat mijn tafel, met stoelhoeken bevestigd. Als een rand van een stoelhoek past, past de oplossing van alki ook wel.

[...]
Potverdikkie, die heb ik helemaal niet gezien. Das ook een mooi tafeltje. Pffff, ik zie te veel keukentafels die allemaal mooi zijn. Ik ga mijn tekening weer aanpassen, want volgens mij doe jij het veel praktischer en goedkoper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l4txXXC2sJVZ0bZzhbD5ftxa/full.jpg

Ik heb dit gisteren getekend in Fusion360. Maar jou poten zijn volgens mij stuk beter en goedkoper. Staat hij wel stabiel?

[ Voor 17% gewijzigd door grote_oever op 24-04-2018 13:55 ]

Pagina: 1 ... 84 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.